ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/02/2018

פניות ציבור לגבי עיכוב במתן תוצאות מבחני הרבנות וההסמכה לדיינות. ישיבת מעקב לישיבות שהתקיימו בנושא ב- 19.10.2015, ב-4.1.2016 וב- 28.7.2016

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-14OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 128

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, כ' בשבט התשע"ח (5 בפברואר 2018), שעה 15:00
סדר היום
פניות ציבור לגבי עיכוב במתן תוצאות מבחני הרבנות וההסמכה לדיינות. ישיבת מעקב לישיבות שהתקיימו בנושא ב- 19.10.2015, ב-4.1.2016 וב- 28.7.2016
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
משה בא גד - יועץ שר הדתות, המשרד לשירותי דת

פנחס טננבאום - עוזר הרב הראשי לישראל, המשרד לשירותי דת

משה דגן - מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל

יהודה גליקמן - מנהל מח' בחינות, הרבנות הראשית לישראל

יעקב אלתר - דובר הרבנות הראשית לישראל

שמרית מרילי - מנהלת פרויקטים, חברת מרמנת
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהל/ת הוועדה
שלומית אבינח
רישום פרלמנטרי
סמדר לביא, חבר תרגומים

פניות ציבור לגבי עיכוב במתן תוצאות מבחני הרבנות וההסמכה לדיינות. ישיבת מעקב לישיבות שהתקיימו בנושא ב- 19.10.2015, ב-4.1.2016 וב- 28.7.2016
היו"ר ישראל אייכלר
שלום לכם, אנחנו פותחים את הישיבה של הוועדה לפניות ציבור לגבי עיכוב במתן תוצאות מבחני הרבנות והסמכה לדיינות. בעצם אנחנו בישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בתאריך 22.11.2016, שזה שנה ורבע. דיון זה נדחה לבקשת מנכ"ל הרבנות משבוע שעבר, הוועדה נענתה לבקשה בתקווה שעד למועד קיום הישיבה הנוכחית כל הנבחנים שנבחנו במועד אב יקבלו מענה מהרבנות לגבי תוצאות הבחינה שלהם. בינתיים לא כולם קיבלו. אחד הפונים אמר שאפילו לא תקשרו איתו לבדוק אם יש לו ציון וגם באתר שלו לא מופיע ציון.

הוועדה קיימה מספר ישיבות ואנחנו, כמו שאמרתי, בדיון הרביעי. ברוך ה' שבמשך הדיונים הקודמים היו הרבה בעיות וליקויים שתוקנו והיו עוד הישגים ונפתרו עוד בעיות והיום, ברוך ה', אלפי אנשים נבחנים ומקבלים תוצאות, אבל אנחנו נמצאים פה בשביל לטפל באלה שלא קיבלו תשובות.

עדיין נכון ל-4 בפברואר 2018, י"ט בשבט תשע"ח, נשארו 25 נבחנים. אני חייב לציין שמתוך 2,200, שזה ציבור גדול מאוד, 25 שנבחנו לא קיבלו מענה ממועד חודש אב. מתוך 2,259 ממועד תשרי תשע"ח עדיין 51 מהנבחנים לא קיבלו תשובות. המספרים לא גבוהים, אבל מדובר בנבחנים שנבחנו לפני חמישה חודשים וכבר ציינתי בוועדות הקודמות שישבנו שהמבחנים הם מאוד קשים, המבחנים הם קשים מאוד, גם אם אני מעודד, אפילו קבוצות שסתם לומדים, אני אומר להם 'לכו תעשו את המבחנים של הרבנות, כי אז תדעו שאתם יודעים'. כן, מאוד מאוד קשים.
משה דגן
אתה אומר לציבור שלכם? זה מעודד לשמוע.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, בציבור שלנו. יש כולל מאוד מאוד חשוב, אמרתי להם 'לכו תיבחנו שם' והם הלכו להיבחן שם והם הודו לי אחר כך, אבל הם אמרו שזה היה קשה מאוד. סיפרתי כבר, שאפילו הלכות שאני חשבתי שאני יודע, אם הייתי צריך בשיטה אמריקאית לענות בהלכות שבת הייתי עונה על הכול, אבל היה שם 'תפרט את כל הדורות האחרונים והראשונים', כך או אחרת, בעיניי זה ממש בלתי אפשרי כמעט לזכור בזמן מבחן. אבל אני לא מתערב, כוועדה אני לא יכול להתערב בתוכן המבחנים, אבל זה קשה מאוד. יש הרבה תלונות עכשיו על המבחנים במשפטים, בעריכת דין, שהעלו את הרף. זה לא חצי מהקושי של בחינות לרבנות, כי כנראה שהם חוששים שאם זה יהיה קל יבואו עשרות אלפים למבחנים.
קריאה
זה בעקבות שבאו עשרות אלפים.
היו"ר ישראל אייכלר
בכל אופן הרף הוא מאוד מאוד גבוה ולכן אדם שהוא כבר נבחן והוא כבר נתן את הימים ואת השעות ואת החודשים ואת הלילות, אז לפחות שיקבל תשובה, תשובה כן, תשובה לא. אפילו אם הסיבות לעיכוב מתן המענה מוצדקות, צריך לעשות כל מאמץ כדי להגיד לו, 'אתה כן עברת', 'לא עברת', ובאיזה ציון ולאפשר לו ערעור, כפי שכבר התחלתם לעשות.

היו טענות שאנשים לא שמרו על טוהר הבחינות ועשו בחינה שלא בהתאם להוראות לנבחנים. למשל ראיתי פה שאנשים הכניסו טלפונים. אני רוצה לגלות לכם שהבת שלי עובדת באיזה חברה, יש היום חברות כוח אדם כאלה שמזמינים אותה למבחנים שונים, בכל מיני נושאים, היא אומרת כמעט קשה למנוע הכנסת טלפונים במבחנים. אנשים עושים את זה וזה לא - - -
משה דגן
מיידעים אותם לפני כן, אוספים את הטלפונים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, הכול הכול, אבל למעשה רצים לשירותים - - -
משה דגן
בלי פלאפון.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אגיד לך עוד משהו. מישהו שנבחן בחשמל, יש אנשים שלומדים חשמל והם יודעים הכול, אבל יש איזה מבחן תיאורטי על תורת החשמל וזה מתמטי וזה חישובים וכוח, הרבה חשמלאים לא עומדים בזה. אז אמרו לו 'אתה יודע למה לא עברת את זה? כי פשוט לא החזקת טלפון כדי לשאול חברים שכבר מכירים את המבחן, לא יצאת לשירותים אפילו', אז הוא אמר 'אין לי אס.אמ.אסים, אין לי את הדברים האלה', אז הם אמרו לו 'אם אין לך אס.אמ.אסים לא תהיה חשמלאי מוסמך'. ובאמת האיש הזה יודע הכול, עבר את הכול. בכל מבחן יש בעיות, כך שגם אדם שלא עמד בזה, צריך לקבל מענה, 'אדוני, אתה לא עמדת במבחן, זו התשובה'.

הוועדה מברכת על נוהל הערעור לנבחנים, שביקשנו להוסיף בדיונים קודמים ויושם במבחני הרבנות. זכות הערעור ניתנת לנבחנים שציוניהם בטווח 55 עד 64 במבחני רבנות משגיחי כשרות, ובטווח של 65 עד 69 במבחני דיינות. יש פה תשלום אגרה בסך של 125 ובדיינות 166, אנחנו נשאל על המחירים. יש לברך על ההסדר להשבת אגרת הבחינה בהתאם לקריטריונים שנקבעו ועכשיו אנחנו נעשה דיון על עצם הבעיה של הנבחנים שלא קיבלו מענה.

כמה מבחנים מתוכננים להתקיים בתשע"ח, זה אל תשכח לענות לנו, שלושה מועדים, תשרי, ניסן ואב, האם אנחנו נעמוד בזה, האם כמות הבודקים מספקת בהתאם לגידול במספר הנבחנים, כי אנחנו שומעים שיש גידול. כבוד הרב משה דגן, מנכ"ל הרבנות הראשית, בבקשה.
משה דגן
שלום וברכה ותודה רבה על הדיון הזה. יש לנו הזדמנות בדיונים האלה גם לומר מה יש ולא רק מה אין וחשוב לנו לומר את הדברים האלה. אני יכול לומר פה בצניעות רבה, אבל בסיפוק רב, שהיום אנחנו נמצאים בשני המועדים האחרונים, אנחנו פרסמנו את התוצאות של הציונים בפחות מה-90 יום שבזמנו כבודו ביקש, אז ככה שמעל 95% מהנבחנים מקבלים את הציונים שלהם בפחות מה-90 יום, כלומר הפחנו חודש מהזמן שעמד לרשותנו. זה, בין היתר, בזכות זה שיצאנו למכרז חדש לבחירת בודקי בחינות, שבמכרז הזה נבחרו 60 בודקים. אם בעבר היו 40 בודקים, כעת אנחנו מטפלים בכל הבדיקות האלה באמצעות 60 בודקים, כך שהחלוקה של המבחנים היא גדולה יותר ולכן אנחנו מצליחים גם לעמוד על כך, לקבל את התוצאות מוקדם יותר.

ובכל זאת אנחנו נמצאים עם כמות מאוד מאוד קטנה. אגב, אני רוצה לעדכן שמאז שהוצאתי לך את המכתב, לפני פחות משבוע, הפחתנו בעוד את הכמות, כעת במועד אב אנחנו עומדים על שלושה נבחנים שלא קיבלו תוצאות, מה-25 ירדנו לשלושה.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת 22 כבר קיבלו?
משה דגן
22 כבר קיבלו. ומועד תשרי, עמדנו על 51, אנחנו כעת עומדים על 23 נבחנים שלא קיבלו תוצאה. כדי להבין גם למה אנחנו צריכים להתמודד עם המספרים הקטנים האלה, זה ככה, הבחינות האלה, כמו שאמרת, ובצדק, הן קשות מאוד, זה למעשה לא בחינות בשיטה האמריקאית. רוב ככל המבחנים, צריך לשפוך את כל הידע, מדובר במבחנים עיוניים, במבחנים שצריך לגלות את כל הבקיאות באמת, בכל המפרשים, שולחן ערוך, רמ"א וכל המפרשים וזה אפילו גם מתחיל עם הגמרא לפני כן וזה לא ידיעה שטחית, אלא ידיעה באמת מעמיקה, ולכן הנוהל הוא שיש לכל בחינה שני בודקים.

אליה וקוץ בה, שמאחר שיש פה גם מתחם מסוים של שיקול דעת אז לפעמים מתגלים פערים בין התוצאות של הבודקים. כלומר ייתכן שבודק אחד נתן ציון עובר ואחד נתן ציון לא עובר. איך אנחנו מונעים את המציאות הזאת? אז דבר ראשון, אנחנו מונעים את המציאות הזו בכך, אחרי הבחינה, מי שערך את השאלון של הבחינה יושב עם הבודקים, אנחנו קוראים לזה ישיבת תיאום ציפיות, כולם יושבים ביחד, עורך השאלות עם הבודקים ולמעשה מעלים שאלה שאלה עם התשובה המלאה שצריכה להיות, כך שיש בעצם אחידות בכל הנושא הזה וככה גם הבודקים יודעים בדיוק למה כיוון עורך השאלות. אז באמצעות המענה הזה שנתנו, שקראנו לו פגישת תיאום ציפיות, ובאמצעות הסדרה נוספת שעשינו, שככל שמתגלים פערים, שאחד העביר ואחד לא העביר, אנחנו מחזירים את זה לבודקים לבדיקה חוזרת, הם עושים עוד פעם בדיקה ובודקים, ברוב המקרים הפערים האלה מצטמצמים.

אנחנו מדברים באמת על עשרות בודדות שיש את הפערים האלה. כיוון שאם בעבר, אם אני מדבר על לפני שנה וחצי-שנתיים, בעבר היו מאות מקרים כאלה של פערים, היום זה הצטמצם, כמו שאמרתי, גם בזכות זה שיש את הישיבות הללו וגם בזכות זה שהם מקבלים את זה לבדיקה חוזרת.

אבל היה ועדיין הפערים האלה נשארו, אנחנו צריכים להעביר את זה לבודק שלישי. הבודק השלישי הוא זה שמכריע. כל התהליך הזה הוא תהליך שלוקח זמן. מי שמכיר איך ממשלה עובדת, איך משרדי הממשלה עובדים בתהליכים האלה, אתה צריך ליצור הזמנת עבודה, אתה צריך לאשר התקשרות, אחרי ההתקשרות אתה מעביר את הבחינה לבודק, לבודק יש פרק זמן סביר שהוא צריך לבדוק, אנחנו מדברים לפעמים על שתי מחברות שיש בבחינה, אז הוא צריך לבדוק חומר רב מאוד ולכן זה לוקח זמן. כל התהליך הזה לוקח זמן.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה לא יכול לקחת את הבודק השלישי ממאגר הבודקים שיש לך כבר?
משה דגן
לא, אתה לוקח בדרך כלל בודק שהוא מעריך בכיר והוא מתוך המאגר, כמובן מתוך המאגר, אבל עדיין - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה אתה צריך לעשות מכרזים?
משה דגן
לא, יש מכרז אחד, שיש לך את המאגר של הבודקים. מתוך המכרז הזה, כשאתה שולף בודק ואתה נותן לו כמות מסוימת של בדיקות לבצע, אתה צריך ליצור הזמנה במערכת מרכב"ה, אם אתם מכירים, וצריך ליצור את כל התהליך מול החשבות כדי לאשר את הכמויות כי אחרי זה הוא מקבל לפי הבדיקות שהוא מבצע בפועל, כך הוא מקבל את התגמול שלו, ולכן התהליך הוא תהליך שלוקח זמן.

גם כשבודק הבחינות מקבל את הבחינות, הוא מקבל את זה באמצעות דיסקט, הוא צריך לפעמים להדפיס את זה, זה לוקח זמן. התהליכים האלה לוקחים זמן כי - - -
שלומית אבינח
אין להם דד ליין שהם חייבים לעמוד בו?
משה דגן
יש להם דד ליין, אחרת לא היינו עומדים בצורה כזאת מעוררת גאווה.
היו"ר ישראל אייכלר
לבודקים הראשונים יש, הוא מדבר עכשיו על תהליך מיוחד לבודק השלישי, נראה לי שזה קצת בירוקרטי, אפשר לפתור את זה.
משה דגן
אי אפשר, עשינו את המקסימום כדי לתת באמת, איך אומרים? כמו כשמדברים על דרך המלך, זו דרך המלך, ככה ממשלה עובדת, אני צריך להוציא התקשרות על 60 בודקים, זה אומר שמחלקת הבחינות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה עושים באוניברסיטאות?
משה דגן
הם לא חייבים לפי חוק חובת המכרזים לעבור את כל התהליכים האלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז למה אתה כן?
משה דגן
כי אנחנו עובדים לפי חוק חובת המכרזים.
היו"ר ישראל אייכלר
ולמה האוניברסיטה לא?
משה דגן
התהליך בממשלה הוא כזה שעל כל התקשרות, אפילו קטנה, אתה צריך ליצור הזמנה במערכת מרכב"ה, יש תהליך של אישורים, החשבות מאשרת את זה אחרי שהם בודקים שבאמת החלוקה נעשתה בצורה שוויונית.
משה בא גד
אולי שווה לבדוק את היכולת בשביל לזרז את זה לטובת הנבחנים?
היו"ר ישראל אייכלר
כן. אם זה רק בודק שלישי.
משה דגן
הכול, לא רק בודק שלישי, כל התהליך.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני מדבר, מה שמפריע לך פה במהירות זה הבודק השלישי.
משה דגן
לא, אז אני מסביר עוד פעם. הרי 95% זה חוזר, כשהגיעו כל ה-100% של הציונים אז אני בעצם מגלה שיש לי פערים. ברגע שגיליתי שיש לי נניח 100 פערים, אז את ה-100 פערים האלה אני צריך, אל"ף, להחזיר לבודקים לבדיקה נוספת, עד שזה חוזר אליי, אחרי שבוע וחצי-שבועיים. אחרי הבדיקה החוזרת, אם עדיין נותרו פערים, אני צריך להעביר את זה לבודק שלישי, שהוא גם צריך את פרק הזמן שלו ואז הוא מחזיר לי את זה. כלומר שתמיד יש עוד איזה חודש וחצי או חודשיים שאני צריך לעבור את התהליך הזה פעם נוספת ולפעמים גם שלוש פעמים, אם זה בודק שלישי. לכן זה לוקח זמן, התהליך הזה לוקח זמן, אין מה לעשות.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, מה שאתה אומר, ה-40 יום שהוא צריך, אני מבין, אבל המשהו הבירוקרטי של ההתקשרות, מה שאתה קורא, זה צריך לעשות תוך כדי.
משה דגן
הכול תוך כדי. בוא נאמר שמבחינת התהליכים הכול נעשה במינימום של הזמן הנדרש. באמת, אנחנו עושים את זה מהר ככל הניתן. יש לנו היום גם מנהל מחלקה חדש, הוא כבר כמה חודשים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי זה?
משה דגן
יהודה גליקמן. הוא כבר כמה חודשים במחלקה. אני יכול לומר לך, מההיכרות שלי איתו, שהוא יושב עליהם פה. כלומר אין מצב לחסוך יותר או לצמצם יותר בזמנים, זה באמת המקסימום, ועדיין נותרו כמה פערים, שהפערים האלה נובעים בין היתר מסיבות של טוהר הבחינות וכדומה.
שלומית אבינח
למה אתם לא מחזירים מענה?
היו"ר ישראל אייכלר
טוהר הבחינות, אתה יכול מיד להחליט.
משה דגן
לא, יש ועדה שיושבת. אנחנו צריכים לעשות את הבירורים, אנחנו צריכים לעמוד בממשק מול חברת מרמנת, שהיא נותנת לנו בדיוק - - -
שלומית אבינח
אבל השאלה אם ה - - -
משה דגן
שנייה, על כל בחינה ובחינה יש פרוטוקול בחינה. כל משגיח בכיתה כותב לך בסוף היום פרוטוקול. ברגע שיש פרוטוקול אתה צריך לעבור את התהליך של האימות של המידע שנכתב. אתה מאמת את זה גם מול הנבחן, כשמתעוררת בעיה של טוהר בחינות, ולכן זה לוקח זמן. אחרי זה יש עוד ועדה שצריכה להחליט האם באמת המבחן הזה פסול או שהוא לא פסול. אז זה תהליך שלוקח. בינתיים המבחנים האלה לא מגיעים לבדיקה, הם מתעכבים.
יהודה גליקמן
משפט נוסף. השאלה שאת שאלת, למה אנחנו לא מפרסמים בינתיים, בטווח הזה. אנחנו לא יכולים לפרסם כי אנחנו לא יודעים אם האנשים - - -
שלומית אבינח
לא, השאלה שלי לא הייתה זאת, השאלה שלי הייתה, באוניברסיטה, אם מישהו תפסו אותו, אז גמרנו הוא פסול.
משה דגן
גם לא. אני במקרה למדתי גם באוניברסיטה, זה לא עובד ככה. יש ועדה של טוהר בחינות, תמיד יש את זה. זה תהליך. אנחנו לא נמצאים היום במקום שיש לנו את הפריבילגיה להחליט לבד. אתה חייב לעבוד לפי אמות מידה שוויוניות, לפי אחידות, אתה צריך לבדוק את הדברים, ולהיפך, זה לטובת הנבחן. כאילו אם אני הייתי בשליפה מהמותן מחליט שהבחינה שלו פסולה היה לי קל יותר, אבל אנחנו הולכים עם פנים לנבחן ו - - -
שלומית אבינח
בסדר, מי שהולך להיות רב, אם הוא מרמה בבחינה זה ככה - - -
יהודה גליקמן
הוא לא מרמה, זה אולי חשש ל-.
ורד קירו-זילברמן
לא, שלומית, יש לו זכות טיעון, זכות שימוע, הוא יכול להגן על עצמו.
שלומית אבינח
אבל הוא לא יודע על כך.
יהודה גליקמן
לא, יש לו, הוא מקבל מאיתנו מכתב.
משה דגן
לא, התהליך לוקח זמן.
שלומית אבינח
אתם מעדכנים את הנבחן שיש חשד?
משה דגן
הוא יודע שהוא בבעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא יודע? אתה שולח לו מכתב שיש דיון בגלל - - -
יהודה גליקמן
הוא יודע, אנחנו מוציאים לו את זה לא מיידית אחרי המבחן, אבל בהחלט מוציאים לו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני מציע שאם הגעתם ל-90 יום ועדיין לא הכרעתם בעניינו, מוציאים לו מכתב, אפילו מכתב סטנדרטי, 'היות שנערכת בדיקה לגבי אופי המבחן, אנחנו נתנו את זה לבדיקה נוספת', ואז הוא קיבל ידיעה והוא יודע מה קורה.
משה דגן
הוא בתוך התהליך, הוא יודע שהנושא שלו נבדק.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, הוא לא קיבל שום תשובה.
משה דגן
מי? פנה אליך מישהו שנכשל?
היו"ר ישראל אייכלר
נכון.
משה דגן
שהוא חשוד בהעתקה?
היו"ר ישראל אייכלר
לא. הם לא קיבלו אפילו תשובה ש - - -
שלומית אבינח
הוועדה קיבלה, אני אומרת לצורך הפרוטוקול, מספר טלפונים מנבחנים שהם פחדו להגיע. אמרתי 'בואו תגיעו', הם פחדו להגיע והבטחתי, אמרתי שאני גם לא מעבירה את השמות כי הם פוחדים, עד עכשיו הם לא קיבלו מענה. מתוך ה-20 ו-, זה היה בשבוע שעבר. שאלתי אותם 'קיבלתם איזה שהוא - - -', אין תוצאה, יש איזה אתר שאמרו לי 'אין לנו תוצאה. אנחנו מתקשרים לרבנות, עוד לא סיימו לבדוק', אין תשובות, אין תשובות. שוב, אני לא מבינה, אני אומרת שוב, אז אמרתי לו 'קיבלנו תשובה מהרבנות וכל אלה שלא קיבלו מענה יש סיבות', אז הם אמרו 'מה הסיבות שהם אומרים?' אז אמרתי שיכול להיות שנבחן רשם את השם שלו, יכול להיות חשד להעתקה, יכול להיות שכתב לא קריא, כל מיני סיבות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שכתבתם.
שלומית אבינח
'לי לא אמרו כלום. לי לא אמרו כלום'. אז פה יש - - - או שמישהו פה לא אומר את האמת.
יהודה גליקמן
אני רוצה להסביר את מה שאמרתי מקודם. אנחנו בגלל טוהר בחינות, השמות של נבחנים לא נמצאים אצלנו. זאת אומרת עד שאני לא מקבל ציון סופי ולא מזין אותו ואז אני שולח - - -
קריאה
לא, לגבי החשודים.
יהודה גליקמן
לא קשור לחשודים. חשודים בהעתקה, אנחנו מוציאים להם מכתב, הם יודעים, הם מכירים את זה מהתהליך.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מוציא? יש מכתב כזה?
יהודה גליקמן
אנחנו מוציאים. אני בעצם חתמתי לפני שבועיים, אם לא יותר, על חבר'ה שהודענו להם מראש שהם מקבלים התראה, או פסילה, או דברים כאלה, אחרי ייעוץ משפטי ועוד כל מיני - - - העניין הוא שהיא מדברת על אותם 25 או 51 שהיו, כשהם מתקשרים אלינו בפניות שלנו, אז אנחנו אומרים להם 'אם לא קיבלת תשובה כנראה שיש פער בין רב אחד לרב השני' או בדברים האלה.
שלומית אבינח
מה שהם אמרו לי, שהם לא מקבלים שום מענה.
יהודה גליקמן
לא, אנחנו אומרים לו שיש פער, אבל אנחנו לא יכולים מראש לעדכן אותם, כי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז בוא נרשום את הדברים שלך כסדר. קודם כל אתה אומר שאדם שיש עליו חשד שהמבחן שלו לא היה נכון והוא עובר לשימוע או דברים כאלה, אתם מודיעים לו שיש בעיה.
יהודה גליקמן
זה לוקח זמן.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל הוא מקבל תשובה.
יהודה גליקמן
הוא מקבל מכתב התראה או שאנחנו נותנים לו אפשרות לשימוע.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתם כותבים לו, אתם לא מתעלמים מזה.
יהודה גליקמן
לא, ודאי שלא.
היו"ר ישראל אייכלר
זה דבר אחד שצריך לרשום, שזה דבר חשוב מאוד.
שלומית אבינח
במהלך ה-90 יום או אחרי ה-90 יום.
יהודה גליקמן
זה בדרך כלל במהלך ה-90 יום, אנחנו משתדלים שזה יהיה בתוך ה-90 יום.
היו"ר ישראל אייכלר
דבר כזה יכולים לראות תוך שבוע, שבועיים, שלושה, לא צריך 90 יום.
יהודה גליקמן
לא, זה לא לוקח שבוע-שבועיים, אבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל לגבי האנשים שאתה צריך מבחן נוסף - - -
יהודה גליקמן
לא, זה שיש את הפערים, אתה צריך לדעת מה השם שלו - - -
משה דגן
השם הוא חסוי.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אתה לא יכול להודיע לו.
יהודה גליקמן
כשהוא מתקשר אליי במענה הטלפוני, או פונה אליי באמצעות ה-CRM, אני יכול לענות לו שכנראה יש פער.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה שאנחנו צריכים זה להתחיל לצמצם בבירוקרטיה שבין שני הבוחנים לבדיקה השלישית. כי אנחנו מה-90 יום לא רוצים לעבור.
משה דגן
אני לא יכול להתחייב על זה, אני לא יכול להתחייב כשיש את התהליכים האלה. אין, זה לא מעשי. אתם צריכים אולי פעם אחת לבוא, להתרשם מהעבודה, כדי להבין באיזה תהליכים אנחנו מחויבים לעמוד. לבקש דבר כזה, אני לא יכול להתחייב, כי התהליכים האלה הם מאוד מאוד מורכבים. אז רק לשים את הדברים בצורה הכי ברורה.
היו"ר ישראל אייכלר
משה, כשאתה הגעת לפה בהתחלה, היו הרבה דברים שאמרתם שאתם לא יכולים והתקדמתם די יפה.
משה דגן
לא, דווקא הייתי תמיד אופטימי.
היו"ר ישראל אייכלר
נכון, אבל היו דברים שאמרתם שלא והגעתם יפה.
משה דגן
מה למשל?
היו"ר ישראל אייכלר
כן, לגבי התאריכים.
שלומית אבינח
הערעור, אמרת שאי אפשר לערער.
משה דגן
לא, אמרנו שאנחנו בתוך תהליך. הנה, הספקנו, ברוך ה', ועדת ערעורים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
משה, קח עליך את כל הקרדיט על השיפורים ואל תיקח על עצמך את הכישלונות.
משה דגן
מבחינתי זה לא כישלון, אבל זה תהליך מאוד מורכב.
היו"ר ישראל אייכלר
אם עברתם 90 יום ואין תשובות זה כישלון.
משה דגן
לא, אני חושב שאם אנחנו מדברים על הכמויות הבודדות האלה זה סביל, זה סביר וזה הגיוני.
ורד קירו-זילברמן
בתקנון כתוב שצריך לתת תשובה תוך 90 יום.
היו"ר ישראל אייכלר
כתוב בתקנון?
ורד קירו-זילברמן
כן. אני אראה לך.
יעקב אלתר
כבודו, סליחה שאני מתפרץ. מדובר על מקרים חריגים ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא משנה לי, אנחנו עוסקים במקרים החריגים. אף אחד עוד לא בא לספר לנו על אלפי אנשים שנוסעים באוטובוס שהגיעו בזמן, אנחנו מטפלים באותם אנשים שחיכו בתחנה לאוטובוס שלא הגיע בזמן. זה התפקיד של הוועדה זאת. אתה לא יכול להגיד לי, בגלל שזה רק 50. אם אני אחד מה-50 שישבתי לילות שלמים ועשיתי מבחן ולא קיבלתי תשובות, מה אכפת לי שעוד 2,000 קיבלו?
יעקב אלתר
חלק מה-50 הללו אלה אנשים שחלקם נחשדים בטוהר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
דיברנו, על הנחשדים צריך לעשות את הטיפול שלהם.
יעקב אלתר
או שהכתב שלהם לא קריא, צריך את המקרים הספציפיים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אנחנו עכשיו נאפשר לשר בא גד לדבר בשם השר. הוא עושה עבודה נאמנה, לא רק פה, על העניין הזה, אז בבקשה.
משה בא גד
תודה על הקומפלימנטים. ברשות יושב ראש הוועדה והחברים הנכבדים שמוזמנים פה, מנכ"ל הרבנות. השר הגיע היום לכנסת ושמע במקרה, לא במקרה, הוא עודכן כבר בשבוע שעבר על התוכן של הזימון הזה וכמי שהשר היה בשעתו, בקדנציה הקודמת, יושב ראש הוועדה לפניות הציבור, הוא אמר שהוא רואה חשיבות רבה לפנייה הזאת, לנושא הדיון היום בוועדה, והוא מבקש, הן מהוועדה, להמשיך לעקוב אחרי הדבר הזה, והן מהרבנות, כיחידת סמך, לעשות כל מה שאפשר בשביל למנוע את הסבל המתמשך הזה - - -
משה דגן
לא, לא, אין סבל מתמשך.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, תן לו לדבר בשם השר.
משה בא גד
תן לי להמשיך. השר התבטא בחריפות עוד יותר. הוא אומר, אנשים עמלים הרבה מאוד זמן, צריך לעשות כל מה שניתן בשביל לצמצם את המענה. גם לאלה החריגים, לצמצם את המענה, לא להשאיר אותם בשוקת שבורה, על המדוכה, ימים ולילות מתמשכים. אדם רוצה לדעת איפה הוא נמצא, גם כשאדם נכשל, מבחינת השר, זו תשובה, אבל הוא צריך לקבל אותה.
משה דגן
הם מקבלים.
משה בא גד
אם דיברנו מקודם על נושא של פטור ממכרז לבודק שלישי, אז אנחנו נעשה מה שצריך בשביל - - -
משה דגן
לא, זה לא פטור ממכרז, אתם מערבבים פה מושגים שהם לא - - -
משה בא גד
אני חוזר על דבריך. אנחנו מבחינתנו, מבחינת השר, אנחנו ניתן, ואני אומר את זה לוועדה, נעשה כל מה שאפשר בשביל להשוות את הנתונים של בחינות הרבנות לבחינות שקיימות בגופים אחרים. אם צריך הקלות ולנסות להגיע להקלות נוספות בשביל שהתשובות יקבלו מענה יותר, אנחנו לשירות הרבנות בנושא הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
הודעה מאוד חשובה. חברת מרמנת, רצית להוסיף משהו?
שמרית מרילי
אנחנו רק עסוקים בלפרסם את הציונים ולתת מענה למי שפונה אלינו מבחינת אם יש ציון או אין ציון, אנחנו לא מתעסקים בכל נושא הבדיקות או לתת ציונים. מרגע שאנחנו מקבלים את הציונים אנחנו משתדלים אפילו באותו יום לפרסם אותם, אלא אם כן זה מגיע בסוף יום ואז אנחנו חייבים לעשות בדיקות לפני.
היו"ר ישראל אייכלר
אין לכם נגיעה לשאלה הזאת של הבודק השלישי והרביעי.
שמרית מרילי
לא, אנחנו לא.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב. אני אסיים את הישיבה בדברי סיכום.
משה דגן
רק ברשותך, לציין שבעקבות הבקשות של הוועדה יש היום את האפשרות גם לקבל את הציון באמצעות מענה טלפוני אוטומטי, זאת אומרת שלא צריך לפנות לאתר האינטרנט ולא בטלפון, זה מענה אוטומטי, באמצעות הקשה של קוד וסיסמה, שזה בעצם - - - בעלי המכשירים הכשרים, גם כן נתנו להם מענה, גם מבחינת הליך הרישום, כך שיש מענה מושלם לזה.
שלומית אבינח
מתי להערכתכם יקבלו כל השלושה, כל אלה ממועדי אב?
יהודה גליקמן
מה שקורה, אני יכול להגיד לך כרגע מה שיש, שלושת הפערים המדוברים, אחד מתוכם, למשל, זה בעיה של סריקה שאנחנו מטפלים בזה מול החברה או מול הרב לראות איפה הדברים עומדים. אני מקווה שזה יקרה בשבוע הקרוב, כמה שזה תלוי - - -
שלומית אבינח
בשבוע הקרוב כבר תסיימו את מועד אב?
יהודה גליקמן
שוב, אני מבחינתי - -
משה דגן
עושים את המקסימום.
יהודה גליקמן
- - הרבנים שבסוף ייתנו לי את הציון. אם לא, אז צריך להעביר את זה לבודק שלישי, אז הכול יתעכב.
משה דגן
יש בעיה של כתב לא קריא שלפעמים זה גם כן דורש מאיתנו לבצע שכתוב. שכתוב זה אומר שהנבחן מוזמן אלינו לרבנות והוא מקריא את המבחן ויש קלדנית שכותבת את המבחן על המחשב.
משה בא גד
ברשות היו"ר, אני רוצה עוד להשלים משפט נוסף לדברים שמקודם נאמרו. מאז שהמנכ"ל החדש של הרבנות עזב את משרת סמנכ"ל לשירותי דת במשרד אצלנו ונהיה מנכ"ל הרבנות, הוא הביא איתו רוח חדשה של חידושים והתרעננויות בכל שדרת הרבנות. גם פה בנושא של המבחנים אנחנו רואים רענונים ואפשר לבדוק את העקומה לאורך השנים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, ציינתי את זה בדברים שלי.
משה בא גד
ואני סמוך ובטוח שלאורך הזמן הדברים ייעשו טוב יותר ואנחנו רק ניתן לו את הכלים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אני רוצה שזה יהיה לקוצר הזמן ולא לאורך הזמן. לגבי מרמנת, יש לי עוד שאלה אחת, אדם שלא הגיע למבחן והוא שילם אגרה ויש לו סיבה מוצדקת, אני לא יודע מה, אשתו ילדה, יש אפשרות להחזר?
שמרית מרילי
כל מי שלא מגיע למבחן יכול להגיש בקשה להחזר, יש פרק זמן אחרי המבחן להגיש החזר, יש בקשות באתר, או ל-50% או ל-100%, אנחנו מרכזים את כל הבקשות יחד עם כל האסמכתאות, מעבירים את זה לרבנות ולחשבות של המשרד לשירותי דת, הם מקימים שם ועדה ומחזירים לנו תוצאות, מי מגיע לו החזר של 50%, מי מגיע לו החזר של 100%, בהתאם לתוצאות של הוועדה אנחנו מבצעים את ההחזרים.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה, אני מסכם את הישיבה. אנחנו רשמנו את ההודעות של מנכ"ל הרבנות הראשית וציינו את השיפורים בתוצאות הבחינות. הוועדה מבקשת מהרבנות להוציא לנבחנים תשובות עד תום 90 יום, כולל אם צריך בדיקה חוזרת. הוועדה רשמה את הודעת הרבנות שיש אפשרות לקבל בטלפון, אוטומטי, עם קוד וסיסמה, ולא רק באינטרנט, את תוצאות הבחינה. הרבנות מתארגנת, או אם יש חשד להעתקה ו/או בעיות אחרות, יש אפשרות לשימוע לנבחנים כדי לוודא את הזכאות של הנבחן. הוועדה מבקשת לזרז את הליכי בדיקת המבחנים הבעייתיים, לצמצם את ההמתנה למענה.

הוועדה רשמה את הודעות השר, הרב דוד אזולאי, שביקש מהוועדה, ואנחנו נקיים את זה, להמשיך בדיוני מעקב וביקש מהרבנות הראשית לקצר את הסבל של הנבחנים הממתינים לתוצאות הבחינה. אנשים השקיעו הרבה הרבה זמן וצריך להשיב להם תשובות כמה שאפשר יותר מהר.

הוועדה רשמה את הודעת מנהל מחלקת הבחינות, שתוך שבוע ימים יקבלו מענה אחרוני האנשים שעדיין לא קיבלו לגבי הבחינה שהייתה בחודש אב.
יהודה גליקמן
אלא אם כן יהיה פה - - -
משה דגן
ככל שזה בשליטתנו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא קיבלתי תשובה אחת, על מתי הבחינות הבאות.
יהודה גליקמן
זה פורסם, באדר, ב-13.3, אמור להיות.
היו"ר ישראל אייכלר
אדר, ניסן ואב ואחרי זה בתשרי?
משה דגן
אנחנו מוציאים בתחילת שנה לכל הכוללים ולכל מרכזי הלימוד את ה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
חשוב מאוד. אגב, זה שיפור שלא ציינתם.
שלומית אבינח
שלושה מועדים?
משה דגן
שלושה מועדים.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה על שבאתם.

הישיבה ננעלה בשעה 15:35.

קוד המקור של הנתונים