ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 30/01/2018

עבודות כריתת היער ובניית מיכל המים של מקורות ליד הישוב הר אדר., עבודות כריתת היער ובניית מיכל המים של מקורות ליד הישוב הר אדר.

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-08OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 553

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, י"ד בשבט התשע"ח (30 בינואר 2018), שעה 12:00
סדר היום
1. עבודות כריתת היער ובניית מיכל המים של מקורות ליד הישוב הר אדר.

2. עבודות כריתת היער ובניית מיכל המים של מקורות ליד הישוב הר אדר.
נכחו
חברי הוועדה: נאוה בוקר – מ"מ היו"ר

יעל כהן-פארן
חברי הכנסת
מאיר כהן
מוזמנים
ממונה תכנון סביבתי, המשרד להגנת הסביבה - יואב צלינקר

מנהל תחום רישוי וביצוע ות"ל, משרד האוצר - יובל ענתבי

יועץ משפטי, קרן קיימת לישראל - אמיר ביידא

סגנית מנהל מרחב ירושלים, רשות מקרקעי ישראל - זהר נוימן

מנהל מדור מטעים חורש טבעי ומרעה, קק"ל - סוהיל זיידן

מרכז יונקים, החברה להגנת הטבע - שמואל ידוב

עו"ד, חברת מקורות - מאיה אשכנזי

מנהל פרויקט, חברת מקורות - מיקי אלישע

ממונה תכנון אזור מרכז, הרשות הממשלתית למים וביוב - רבקה עדי

ראש מועצת הר אדר, ראש מועצה מקומית - חן פיליפוביץ

חברת מועצה מקומית הר אדר - ענת כנפו

חבר מועצה מקומית הר אדר - עמיר אריהן

תושבת, מועצה מקומית הר אדר - ענת רונן

יועץ בטיחות בתעבורה, מועצה מקומית הר אדר - דן לינק

מייסד וחבר בוועד להצלת יער המורים, נציגי תושבים - יצחק רביחיא

תושב, המועצה אזורית מטה יהודה - אליקים שחף

פעילים למען היער, הר אדר - לאונור קירשמן בס

חבר בוועד להצלת יער המורים - יוחנן בכלר

תושב הר אדר - תומר לשם

דוברות ויחסי ציבור, ארגוני איכות הסביבה - ענת כהן

פעיל סביבתי - אור משה

מוזמן/ת - עירית פיליפוביץ

מוזמן/ת - אמיר ארז

מוזמן/ת - ברנד דוד

שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את מקורות חברת המים הלאומית - עידית שבתאי סידיס

שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את מקורות חברת המים הלאומית - גילית רובינשטיין
רכזת בוועדה
ליאת סעדון
רישום פרלמנטרי
שרון רפאלי

1. עבודות כריתת היער ובניית מיכל המים של מקורות ליד הישוב הר אדר.

2. עבודות כריתת היער ובניית מיכל המים של מקורות ליד הישוב הר אדר.
היו"ר נאוה בוקר
צוהריים טובים. מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה. אנחנו פותחים בדיון מהיר בעניין להצעתם של חברי הכנסת מאיר כהן ויעל כהן פארן בנושא עבודות כריתת היער ובניית מיכל המים ליד היישוב הר-אדר. אני מציעה שהמציעים ידברו תחילה. חבר הכנסת מאיר כהן, בבקשה, אולי תציג את הדברים.
מאיר כהן (יש עתיד)
שלום, גברתי היושבת-ראש, שלום לכולם, אדוני ראש המועצה, אני ביקשתי בקשה לדיון מהיר בעקבות סוגייה ששייכת ומשפיעה ישירות על היישוב. תושבי היישוב ידברו בעד עצמם, ובוודאי יעשה את זה טוב ממני ראש המועצה. אבל יש סוגייה, גברתי היושבת-ראש, שנראית קצת תמוהה בעינינו. חברת "מקורות" קיבלה היתר בנייה לצורך הקמת בריכת אגירה גדולה מאוד שמשתרעת על 15 אלף דונם ביער צמוד. אגב, הייתי ביער שהוא יפהפה.
קריאות
9 דונם.
קריאה
9 זה נטו, 15 זה ברוטו.
קריאות
- - -
היו"ר נאוה בוקר
אוקיי, מצאנו את התשובה.
קריאה
בלי שטח הצינור.
היו"ר נאוה בוקר
חברים, באמת, תנו לחבר הכנסת לסיים את דבריו. אני מבקשת לא להתפרץ.
מאיר כהן (יש עתיד)
יש נהלים מסוימים בוועדות הכנסת. אנא, אדוני מ"מקורות", אל תתפרץ יותר.
היו"ר נאוה בוקר
אני אאפשר לכם לומר את דבריכם בהמשך. תודה.
מאיר כהן (יש עתיד)
כל זה בטיעון שיש בעיית אגירת מים במקום מסוים – לא משנה, הם יסבירו את כל העניין. ההיתר שהם קיבלו בשנת 2014 היה לשנה, ובינתיים ההיתר חודש כל שנה מחדש. הוגשה עתירה על-ידי המועצה. העתירה נדחתה, ומוגשת בימים אלה עתירה על-ידי התושבים. כשאנחנו בודקים שלא לציטוט אז יש אנשים, כולל אנשים ב"מקורות", שלא קופצים אלא מדברים בצורה מנומסת שאומרים, אנחנו באמת לא יודעים עד כמה המאגר היום הוא כל כך חשוב. אבל החליטו שעושים אז ככל שדוחים זה בסדר, אבל עושים את זה.
היו"ר נאוה בוקר
10 שנים?
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
התוכנית מאושרת מ-2008.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה כבר כמעט 10 שנים.

גברתי היושבת-ראש, כדי לעשות את הדבר הזה נסעתי להר אדר אחרי הפיגוע ונפגשתי עם ראש המועצה. נסעתי בכביש המפותל הזה שהוא בעיני אחד הכבישים המסוכנים ביותר. בכניסה להר אדר אני מנסה לחשוב מה יקרה אם צריכים לפנות משם 95 אלף קוב של עפר. אני הייתי ראש עיר ובניתי שכונות. מה יקרה אם 90-80 משאיות ינועו כל יום על הציר הזה במהלך שנה או שנה וחצי. אני רוצה לשאול את אנשי "מקורות" כמה שאלות. ההיתר הבא הוא עד אוגוסט 2018. אני פניתי לדני, מנכ"ל קק"ל, וביקשתי שיעשה דיון אצלו ויבדוק את הדברים. בינתיים "מקורות" וקק"ל עדיין לא התחילו בעבודה. מה שצריך לעשות זה לעשות הכול כדי שהדבר הזה לא ייצא לפועל. אני יודע שמקורות מחזיקים בידם אישור תמיכה של המועצה לפני כמה שנים - -
קריאה
מ-2008.
מאיר כהן (יש עתיד)
- - באמת הם באו לבית המשפט ואמרו, ממה נפשכם? למה אתם יוצאים נגדנו? הנה, יש לנו אישור של ראש המועצה. אבל מותר לראש רשות, ובוודאי לתושבי רשות מסוימת לעשות חשיבה מחודשת.

זה אחד המקומות היפים ביותר בארץ. באמת. לעלות שם להר-אדר, היישוב המקסים הזה שגם סבל מפיגוע תופת נורא, להשקיף על ערי ירושלים ועל יישובי המסרק ומערבה ומזרחה – זאת יחידת נוף מיוחדת במינה, יפהפייה. לחשוב שהולכים לכרות 545 עצים - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
חמישה.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה חשוב. כל עץ ששתלו שם.

מה שאנחנו מנסים לבדוק זה האם אפשר למצוא אלטרנטיבה לדבר הזה? ובשלב הראשון, לפחות עד שתתבהר עתירתם של התושבים לעשות הקפאה, לתת עוד צ'אנס. לדעתי, כשמקבלים החלטה הרת גורל גם מבחינת הנוף וגם מבחינת היישוב, צריך לטחון את זה. אם אנחנו מעבירים הצעת חוק והיא עוברת קריאה טרומית וקריאות ראשונה ושנייה בוועדות מן הראוי בהחלטה מן הסוג הזה לתת עוד אפשרות לברר את העתירה. פניתי לקק"ל, ואני מבקש שגם את תפני לקק"ל ותבקשי מהם שיעצרו את זה. תודה רבה, גברתי, על הדיון הזה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה, חבר הכנסת מאיר כהן. חברת הכנס יעל כהן פארן ואחריה ראש המועצה ידבר.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
תודה רבה, גברתי היושבת-ראש ותודה על קיום הדיון החשוב הזה ותודה לחברי מאיר כהן שהגשנו יחד את ההצעה לדיון. אני הייתי בסיור במקום, ובאמת זה לא רק הכאב של תושבי הר אדר שאת חצרם הולכים להרוס, אלא באמת יש כאן כרסום איטי ומתמיד, לצערנו, ביער ירושלים - -
דב חנין (הרשימה המשותפת)
הכרסום לא כל כך איטי, למרבה הצער.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כן, אבל כל הזמן עוד חתיכה ועוד חתיכה ועוד תכנית בנייה וגדר ההפרדה, כמובן. יש כאן קיטוע של מה שנקרא מסדרון אקולוגי ארצי ברמה ארית שיש לו חשיבות ארצית ואפליו אזורית כי ישראל היא מסדרון אקולוגי של שלוש יבשות. המשמעות של הכרסום האיטי הזה היא הרס לטבע. כשאומרים כאן טבע זה נתפס כאיזה משהו של צמחים וציפורים – לא, זה הטבע שמשפיע על החיים שלנו. אנחנו מקבלים ממנו כל כך הרבה ולא יודעים להעריך אותו עד שזה נהרס. אבל השאלה המרכזית שעומדת כאן לדיון היא שאחרי 10 שנים אולי כבר לא היו צריכים את הפריחה הזאת 10 שנים, אולי חיכו למשהו שיקרה – אין לי מושג. אבל התוכנית היא כבר בת 10 שנים ומאז קרו דברים. האם אין מקום לשיקול מחדש? כי באמת יש כאן תוואי שטח מאוד בעייתי לכרסום נוסף. לכן צריך לה עמיד את הדברים. אני מציעה לבקש את חוות הדעת של החברה להגנת הטבע בנושא זה בעניין הייחודיות האקולוגית של האזור. אני התרשמתי שאפשר למצוא. את יודעת, כשרוצים מוצאים פתרונות.
היו"ר נאוה בוקר
בהחלט.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
- - ונראה שהכי נוח לזרום עם מה שיש כי מה לעשות – לפתוח שוב - - - זה קשה. אני מסתכלת על הדברים – עוד עתירה ועוד עתירה. בסוף הדרך שנראית ארוכה יותר לחשוב מחדש היא בסוף קצרה יותר. כי אם עכשיו תהיה עוד עתירה, דברים יתעכבו. מאבקים של תושבים שאת מכירה מכל הארץ עלולים להגיע למאבקים מאוד קשים בשטח.

אני רוצה לקרוא כאן לחשוב מחדש על מיקום חלופי בהנחה שצריך להקים את הבריכה הזאת. גם פה נשאלת שאלה - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
- - שאני שואלת ואני חייבת לומר שאני יודעת שהתושבים והמועצה חודשים רבים ניסו להשיג מסמכים. לזכותם אני אגיד שאחרי פגישה שהייתה לי ממש לפני כשבועיים עם ראש רשות המים שלחו לנו מסמכים שקשורים לתוכנית. אין לי או למועצה בכלל את היכולת. צריך לקחת איזשהו מומחה בתחום כדי לעבור על המון נתונים ומידע כדי לדעת להתמודד איתו. אבל יש כאן מקום לבדיקה מחודשת.

הדבר האחרון זה הכביש. הכביש מסוכן. כל מי שנוסע בו לא צריך להיות גאון. יש מסמכים גם ממשרד התחבורה וגם ממומחי תחבורה שבאמת לא ברור איך ייסעו בו עשרות משאיות כל יום. זאת סכנת נפשות לכל מי שחי באזור – לא רק לתושבים של הר הדר. תודה רבה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה לחברת הכנסת. אולי ניתן לראש המועצה להציג את הדברים.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני מעוניין לדבר.
היו"ר נאוה בוקר
בסדר.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני אהיה מאוד קצר כי אני מצטרף לכל מילה שאמרו חבריי, יוזמי הדיון, חברי הכנסת מאיר כהן ויעל כהן פארן. אני מצטרף לכל מילה שהם אמרו. אני חייב לומר לך, יושבת הראש, זה פשוט כואב ומצער איך אנחנו הולכים לעקור מאוד עצים. פעם האתוס שלנו היה נטיעת עצים והתברכות ביערות - -
היו"ר נאוה בוקר
עדיין.
תומר לשם
בט"ו בשבט הם הולכים לכרות את היער.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
היום אנחנו עברנו למקום הפוך שבו בקלות אפשר לגדוע מאות עצים. כמובן, הדבר הזה כואב לתושבי הסביבה. אבל כשאנחנו מדברים על המקום הזה אנחנו מדברים בסופו של דבר על שכיית חמדה שהיא לא רק רלוונטית לתושבי הר-אדר; היא רלוונטית לתושבי ירושלים ולתושבי גוש דן. אין לנו הרבה כאלה בארץ. אנחנו צפונית לבאר-שבע צפופים פי שניים מהולנד שהיא המדינה הצפופה באירופה. לכן כל מקום כזה, צריך להגן עליו בכל הכוח. וכשמגינים בכל הכוח אפשר להגיע לחלופות לכל הנושאים שהמדינה רוצה לקדם. אני מתנצל, גברתי היושבת-ראש, שאני אצטרך לצאת. אני באמצע דיון בחוק שלי בוועדת חוקה.
היו"ר נאוה בוקר
אתה מוזמן לשוב אם יתאפשר לך.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני אשתדל.
היו"ר נאוה בוקר
אולי בסיכום נשמע מה יש לך להציע.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
מאה אחוז. תודה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה. אדוני ראש המועצה, חן פיליפוביץ', בבקשה.
חן פיליפוביץ'
כבוד יושבת-הראש, אני שמח כאן היום בנסיבות פחות משמחות. מה שקורה פה זה מאוד פשוט. קודם כול, תראי מה קורה פה באולם. יש פה קבוצה שאם היית אומרת היו באים גם כל התושבים. אבל זה הצוות המוביל.
היו"ר נאוה בוקר
אני מבינה שרובם תושבי הר-אדר.
חן פיליפוביץ'
רובם תושבי הר אדר – מובילים, תורמים, עושים. מקיר לקיר הסכמה פוליטית, מעשית, עניינית. רק יש פה בעיה. כולם רוצים דבר אחד קטן – לשמור על פינת החמד שלנו – היער המקסים הזה שנקרא יער הר-אדר. מבחינת ירושלמים ותושבי הר-אדר זה כמו ים בתל-אביב. זאת האנלוגיה. הפרויקט הזה אכן אושר ב-2008, ואושרר ב-2014. ב-2017 הגשתי יחד עם התושבים עתירה נגד ההיתר. זאת המלצה שקיבלתי מהצוות המשפטי. זה היה לאחר ניסיון לשיח עם "מקורות" שלא תמיד צלח וגם יצאו כל מיני פרוטוקולים שמעולם לא ראיתי. בשורה התחתונה – לא סופרים אותנו. הגענו להיתר נוסף, ואז המועצה נמצאת בדילמה אם להגיש או לא להגיש עתירה נוספת. בהמלצה שקיבלתי התושבים יגישו את העתירה כדי להימנע מהוצאות למועצה. אבל האם ייתכן הדבר שאנחנו נצטרך לעצור הליך, ונצטרך לחשוב מחדש על כל הפרויקט הזה בגלל עניינים טכניים? אז לא. לכן אני פה, ולכן אנחנו פה.

מאיר ויעל, הצגתם יפה את העניין. אני יכול להוסיף רק דבר אחד: א', צריך לעשות חישוב מסלול מחדש לגבי כל נחיצות הפרויקט הזה. אני יכול לגלות לכם בתור מי שמתפעל את המועצה הזאת שיש לנו שני מאגרי מים ריקים – 40 ס"מ. אני מריץ את מחלקת התפעול כל פעם כדי לבדוק אם הם מלאים או לא. אני לא בטוח שהפרויקט הזה נחוץ היום.

שנית, אמרנו ל"מקורות", שבו איתנו ותדונו אתנו. פנו אליהם ענת וכל אחד – שום דבר. ואז בסוף זה מתגלגל לפתחנו, ואנחנו מגיעים עד פה. אני מבקש – ופה המקום הנכון – לעשות פול סטופ. קודם כול לבדוק את הנחיצות; שנית – וזה אני לא אתן, והתושבים לא ייתנו – היינו בות"ל והתביישנו – הם הסתכלו עלינו במין בוז כזה – מה יש לכם?
היו"ר נאוה בוקר
למה?
חן פיליפוביץ'
למה? כי הם נתנו להם שוב את ההיתר, וכשדיברנו על בטיחות – ואני הוספתי את ביטחון הכביש – לא דיברו. אז מה עשיתי? פניתי למטה יהודה ולאבו גוש, והם אתנו. הם יעצרו את המשאיות במקום. אל תתבלבלו מכוחם של התושבים. אני אתן להם את כל הכוח מאחורה. רתמנו את התושבים הצעירים, את הצופים; רתמנו את התושבים הבוגרים, ואנחנו לא ניתן לפרויקט הזה להתקיים. יכול להיות שברמה המשפטית נצטרך לעשות איגוף מתוחכם, והוא יהיה. אז התושבים יגישו את העתירה. המועצה עושה הכול כדי לתמוך בעתירה הזאת.

אני רוצה לסכם ולתת לאנשים אחרים לדבר. זאת לא בושה שיום בהיר אחד אחרי עשור כשיש מים ויש התפלה וכשישבנו כבר בבית משפט אצל השופט במחוזי להגיד, רגע, אנחנו מסתכלים, אנחנו חושבים פעם נוספת, אנחנו אומרים בואו לשיח, בואו נפתור את בעיית הכביש. הכביש שהובטח לנו ב-2015 לא התקיים על-ידי משרד התחבורה. גם על זה יש לי מה לומר. כביש 19 באבו-גוש שהיה אמור להיות מוקם לא הוקם. אז מה קורה פה? משאיות 22 טון ייסעו על הכביש הקטן הזה? גם ככה – הייתם.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כן, זה פחד אלוהים.
חן פיליפוביץ'
לפנות תושבים מהר-אדר בעת אירוע קשה זה סיפור מאוד קשה. אז תוסיפו לזה עוד את הדבר הזה שנקרא משאיות. ושוב, תבינו, אנשי מקורות: אנחנו לא נגדכם. אבל אם לא תבואו בשיח לא תהיה יד מושטת. צריך לשנות גישה. תשמעי את התושבים ותראי את המצגת, ותביני שאנחנו שם, ואנחנו צריכים לעצור את הדבר הזה אחת ולתמיד. תודה רבה לכולם.
היו"ר נאוה בוקר
אני אשמח להתחיל במצגת. כמה זמן זה?
ענת כנפו
4 דקות.
היו"ר נאוה בוקר
אז נתחיל במצגת, ואחר כך נשמע את התושבים ואת גורמי המקצוע בהמשך.

ענת כנפו, בבקשה. מי את?
ענת כנפו
אני חברת מועצה בהר-אדר וחברת ועד הפעולה של התושבים. קודם כול כדי להבין – אנחנו מדברים על מאגר מים ענקי שהקוטר שלו 100 מטר, העומק שלו 8 מטרים, 95 אלף קוב, ומספרים אחרים הם 120 קוב שיפונו בעשרות אלפי משאיות כבדות בכביש. לפי החשבון של מקורות זה 9,700 משאיות. יש פה שאלה שצריכה להישאל, לפי ההיתר שניתן ל-8 חודשים בלבד – האם הם יספיקו בזמן הזה לבנות? אם לא, האם אפשר לאשר את ההיתר מחדש לאחר שאישרו בפעם השלישית? מאחר שאי אפשר לאשר אותו, אם מתכוונים להתנהל לפי החוק, כמובן, אז צריכים לחזור להיתר חדש ולא בכדי. יש תנאים שהשתנו, יש פה הרבה יותר תושבים, יש פה שכונה חדשה גדולה שנבנית ברגעים אלה באבו-גוש. צריכים לתת את הדעת על התשתית מסביב. אם רוצים להביא את הבריכה מהמסוק – אין שום בעיה, אף אחד לא יתנגד. יכאב לנו על היער ועל החיות, כמובן, אבל הנושא העיקרי פה היום זאת הסכנה וההליך הלא תקני שקורה כאן בחסות המדינה. מדובר בתוספת מכריעה של למעלה מ-80 משאיות ביום; ואם זה יהיה 8 חודשים זה יהיה אפילו 200. זאת אומרת אם יעשו קסם ויבנו את זה כל כך מהר אז יהיו 200 ביום. זה משהו שכמובן אי אפשר לקבל. המשמעות היא סכנת נפשות יומיומית. אומרים את זה רשות הרישוי הארצית. ישי טלאור כותב את זה במסמכים לפני כמה שנים כשדיברנו על הכביש. זאת סכנת נפשות. מדובר בדיני נפשות לא פחות.
היו"ר נאוה בוקר
אוקיי. תשתדלי רק לא לחזור על אותם דברים כי אנחנו קצרים בזמן.
ענת כנפו
אני מעבירה עכשיו את התמונות האלה להמחשה. בג"ץ קבע פעמיים שייסלל כביש חדש. חדשים לבקרים אנחנו רואים חבר'ה צעירים ומבוגרים - - - בכביש. לפני כשנתיים סבא נהרג בכביש הזה. מדובר בכביש דמים אמיתי. אנחנו לא נלחמים סתם.
היו"ר נאוה בוקר
מובן בהחלט.

יש כאן נציג ממשרד התחבורה? זימנו נציג? אוקיי. אני רוצה תשובות למה הכביש הזה עד היום לא - -
ענת כנפו
צודקת מאה אחוז.
היו"ר נאוה בוקר
נזמן אותו לדיון מעקב.
ענת כנפו
אחרי שאישרנו את תוואי 4, וכל היישובים מסביב אישרו את תוואי 4 בא הותמ"ל ודרס את התוואי.
היו"ר נאוה בוקר
לא הבנתי.
ענת כנפו
אישרנו תוואי במשך הקשר עם משרד התחבורה. אני עובדת על זה כבר כמה שנים. היה מאוד קשה להגיע לאישור גם של מועצת מטה יהודה ששם עובר הכביש וגם של כל היישובים הסמוכים כי כל אחד לא רוצה את הכביש אצלו. בסופו של דבר אישרנו תוואי שמוסכם על כולם. הוא תוקצב על-ידי משרד התחבורה ב-400 אלף שקל ל-2015, ומטה יהודה לא קידמו את התכנון הזה. פתאום בא הותמ"ל, בנה שם שכונה חדשה, ודרס את הכביש בתכניות שלו.
היו"ר נאוה בוקר
לא ייאמן.
ענת כנפו
כרגע נעצרה התוכנית של השכונה.
חן פיליפוביץ'
יד לא יודעת מה היד השנייה אישרה. משם זה קורה.
היו"ר נאוה בוקר
זה נשמע לי באמת לא ייאמן. חבל שאין כאן נציג ממשרד התחבורה. אבל אנחנו נזמן אותו.

דקה לסיום. רק תשתדלי לקצר.
ענת כנפו
אני מסיימת. יש שתי אופציות להעביר שצריך להבין אותן. מומחה התחבורה שלנו ידבר על העניין זה. יש פה שתי אופציות להעביר את המשאיות - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אנחנו ביקשנו מהוועדה לזמן את משרד התחבורה.
היו"ר נאוה בוקר
לא זומן או לא הגיע. גברתי, מנהלת הוועדה, האם נציג משרד התחבורה זומן?
ליאת סעדון
לא.
היו"ר נאוה בוקר
חבל.
מאיר כהן (יש עתיד)
אבל ביקשנו.
היו"ר נאוה בוקר
משפט אחרון.
ענת כנפו
שני המקומות שצריכים לעבור דרכם המשאיות – אחד מהם זה כביש פרטי שאי אפשר לעבור בו, והשני הוא דרך אבו גוש. אנחנו רואים שהמשאיות הקטנות לא עוברות שם. איך הם מתכוונים להעביר שם?

לסיום. אני מבקשת מיושבת-ראש הוועדה, מחברי הכנסת וכל מי שאמון על החוק למנוע אסון כבד, ולבקש שעד שאין פתרון של הכביש לא יהיה פה היתר לעבודות האלה. שנית, להחזיר את חידוש ההיתר לות"ל בהתייחסות לכביש ולא שהם מגלגלים את האחריות כי ההיתר ניתן בתנאי של רשות תמרור מקומית. שלא יגלגלו את האחריות של רשות רישוי.
חן פיליפוביץ'
מטה יהודה לא ייתן להם אישור תמרור.
ענת כנפו
אבל אנחנו לא רוצים שזה יהיה מטה יהודה ורשות תמרור. רשות תמרור יכולה לאשר סובה והתנהלות תנועה של הסובה מהכניסה ליער ומחוץ ליער; לא של כל הדרך בכביש 1 שאנחנו רואים פה את המעבר שלה. אז אנחנו רוצים שזה יידון ברשות התמרור הארצית במקום שמשרד התחבורה צריך לקחת אחריות על הכביש, כמו שאת אומרת, עם כל הבג"צים וההתחייבויות השלטוניות.
היו"ר נאוה בוקר
בהחלט.
ענת כנפו
דבר אחרון – שלא יכרתו עץ אחד ביער לפני שכל הבלגן הזה מסתדר. תודה רבה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה לך. אני רוצה לשמוע את נציג התושבים – עד כמה הפגיעה בכם?
ענת כנפו
הנציג שלנו הוא דן לינק בנושא של התחבורה.
היו"ר נאוה בוקר
יש כאן נציג של קק"ל? אין נציג של קק"ל שיסביר לנו מה רמת הפגיעה?
קריאות
יש, יש.
היו"ר נאוה בוקר
מי הנציג של קק"ל? עוד מעט נפנה אליך אחרי שנשמע את התושבים.

מר דן לינק, בבקשה.
דן לינק
גברתי היושבת-ראש, אני אדבר 3 דקות.
היו"ר נאוה בוקר
ד"ר דן לינק, אתה תושב הר-אדר?
דן לינק
לא. אני יועץ להר אדר בנושא התחבורה. בנושא הכביש.

אני התבקשתי לבדוק את הנושא של הכביש. הכביש הזה הוא תת תקני. זאת אומרת אפילו מי שכתב את ההנחיות לכביש כזה כתב הנחיות רחבות יותר, והכביש לא עומד בהן. הרשות שמתכננת את הכביש, נתיבי ישראל וקודמתה, קבעו תקנים, והכביש הזה לא עומד בהם. לכן נוצר סיכון חמור יותר כשמזריקים תנועות קבע של משאיות כבדות שלא היו מתוכנן שהן ייסעו בכביש כזה בנסיבות רגילות.
היו"ר נאוה בוקר
כן, ראינו את התמונות. אפשר להבין.
דן לינק
אי אפשר להתיר או לאשר תפקוד כזה רשמית גם אם משאית אחת יכולה לעבור ואף אחד לא ירגיש. קיימת סכנה חמורה לבטיחות כי הנתיבים של הכביש, שני נתיבים בסך-הכול, הם צרים יותר ממה שצריך, השוליים צרים יותר ממה שצריך. הדבר הזה מציב סיכונים בכל פעם שמשאית נוסעת מול משאית או משאית, חלילה, מול אוטובוס. גם אם עד עכשיו לא נאסרה נסיעה של משאיות לא צריך לתת לגיטימציה לדבר הזה על-ידי אישור כזה ובלגיטימציה של 100 משאיות כל יום. גם אם מקורות יצמצמו את השעות שבהן המשאיות האלה נוסעות זה יחמיר את המצב בשעות האלה שבהן הם נוסעים. חברת מקורות לא הראתה שום פתרון לבעיה הזאת. היא ראתה דוח של יועץ שעשה חשבון כמה משאיות ייסעו שם. בדקתי את החשבון הזה, והמספר כפול ממה שכתוב שם בדוח. אני התבקשתי לבדוק ולתעד את מידת ההתאמה של הכביש הזה. עשיתי את זה, והכביש הזה לא מתאים.

עם הדבר הזה צריכים לראות מה עוד אפשר לעשות כדי שזה כן יתאים כי אי אפשר להצניח משאיות מהאוויר. אגב, זה לא רק משאית של 20 טון – זה הרבה יותר. 20 טון זה המטען שנמצא על המשאית, והמשאית גוררת מאחוריה עגלה כמקובל בארצנו. מדובר ברכבים כבדים ומגושמים מאוד. אני לא מדבר על העיכובים שייגרמו לתושבי הר-אדר ולתושבי יישובים אחרים. זה לא רק הר-אדר, זה גם מושב ידידה וגם מושב נטף. אני לא מדבר על העיכובים. על העיכובים אפשר להתגבר – רק צריך רצון טוב וסבלנות. אני מדבר על סכנה לגוף. סכנה כזאת אסור לאשר.
היו"ר נאוה בוקר
אני מבינה. תודה.
דן לינק
- - אסור לאפשר נסיעה של משאיות בכביש הזה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה. יש פה נציג של מטה יהודה?
תומר לשם
אני תושב היישוב. אני מעוניין להעלות בוועדה שלושה נושאים: קודם כול להמשיך את רוח הדברים של חברת הכנסת יעל כהן פארן בעניין השיהוי הארוך בהוצאת הפרויקט לפועל. זאת לקונה חוקית שלא קשורה לחצר האחורית שלנו, אלא זה עניין של מדינה – איך היא מתנהלת ואיך היא מוציאה לפועל פרוקיטים של תשתיות. את הפרויקט הזה המתכנן תכנן בשנת 2000. עד שהמאגר יפעל זה 25 שנים. זאת אומרת ברגע שיש תכנית לאומית מאושרת שאושרה בשנת 2008 למקורות יש כרטיס פתוח להתחיל לעבוד. זאת לקונה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אתה בא לתקן את הלקונות של המדינה או לטפל ביישוב הר-אדר? תתייחס, בבקשה, למאגר הזה.
תומר לשם
אני מראה את המאבק - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אתה צודק, אבל זה לשולחן אחר.
תומר לשם
אני מראה שהמאבק הזה הוא לא בחצר האחורית שלנו. אנחנו לא באים לדאוג לנו - -
היו"ר נאוה בוקר
תשמע לחבר הכנסת כהן. יש לו הרבה ניסיון.
מאיר כהן (יש עתיד)
רצוי שתדאג לכם.
תומר לשם
דבר שני, אם להתייחס לדרך העבודה של מקורות. אנחנו התושבים מנענו מהם לעבור על החוק. הם ניסו לכרות את היער ללא היתר כדי לעכב את המאבק שלנו. כל התושבים הגענו עם הרכבים הפרטיים שלנו. אני הקפצתי אותם.
מאיר כהן (יש עתיד)
חמור מאוד.
היו"ר נאוה בוקר
זה נשמע חמור מאוד.
תומר לשם
זה מה שקרה. חברת המועצה ענת כנפו הלכה לבית משפט והוציאה צו מניעה, ומנעה מהם לכרות את היער ללא היתר. אנחנו נשכבנו על הכביש ב-7:00-6:00 בבוקר ולא נתנו להם לעבור. גם מבקר המדינה התייחס אליהם כשהוא כתב את דוח הביקורת. הוא כתב שמקורות נוהגים לעיתים תכופות לעבוד ללא היתרים בתוקף, ובכך לשנות נסיבות פעילות.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
ליצור עובדות בשטח.
תומר לשם
בדיוק. ליצור עובדות בשטח.

החמור מכול – וזה מה שאני בא וזועק פה – כי אני תושב הר-אדר, ואני בעד העצים ואני כתבתי את התחקיר, והפצתי את - - - לכל התושבים. בט"ו בשבט כנגד כל המסורות, כנגד המקום שממנו באנו הם מתכוונים לעלות על היער ולגדוע אותו.
היו"ר נאוה בוקר
השבוע? השבוע זה אמור לקרות?
תומר לשם
כן, השבוע.
ענת כנפו
היום הכריתה נכנסת לתוקף.
היו"ר נאוה בוקר
הבנתי.
תומר לשם
בניגוד לכל מה שאנחנו מייצגים כאומה, כמסורת, כאמונה, כחיבור לשורשים שלנו – תאגיד מקורות בא ורוצה להוריד את היער כדי לעכב את המאבק שלנו. המאבק שלנו הוא קודם כול בטיחות בחיים של עשרות ילדים. הם אומרים שב-9:00 המשאיות יצאו – אני מבקש ממך לשאול אותם – מתי המשאיות ייכנסו? הרי אם יוצאות 100 איך הן ייצאו ב-9:00? הם ייכנסו ב-7:00, ואז משאית עולה ומשאית יורדת – זה אותו דבר בדיוק. הכביש נחסם. והמאגר הוא 15 דונם ולא 8 דונם. כל הנתונים שמקורות מציגים הם חצי אמת. זה חורה ומפריע, והולך להיעשות פה עוול. אני מבקש שהגדרת הצורך תיבחן שוב לאור כל הנתונים שנתנו.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה. מי אתה?
יצחק רביחיא
אני נציג התושבים.
היו"ר נאוה בוקר
חשבתי שרק מר לשם.
תומר לשם
יש לנו הרב דוברים.
יצחק רביחיא
אני תושב הר-אדר. אני חבר בצוות התושבים. התחלנו את זה לפני 6 שנים בהפגנה. אני פה בשם ילדיי שלומדים עכשיו בבית הספר. הם לא יכולים להיות פה.

הכביש הזה מסוכן, מסוכן. הם יוצאים בהסעות בבוקר. אני מת מפחד גם ככה. כשיהיו המשאיות האלה זה יהיה נורא. כל בקשתנו כבר 6 שנים – הם יודעים את זה – תמצאו דרך אלטרנטיבית. זה נורא פשוט. תודה.
היו"ר נאוה בוקר
בהחלט. תודה רבה. יש פה נציגי כבאות והצלה. אני מבינה שאתם כאן כדי לומר את חוות דעתכם על נושא הכביש?
ראובן יצחק
לא. אנחנו לא כאן כדי לתת את חוות דעתנו.
היו"ר נאוה בוקר
מדוע אתם כאן היום?
ראובן יצחק
תשאלי את מי שהזמין אותנו.
היו"ר נאוה בוקר
אני שואלת אתכם.
ראובן יצחק
אולי זימנו אותנו בעקבות - -
היו"ר נאוה בוקר
מה שמך, אדוני? רק תציג את עצמך, בבקשה.
ראובן יצחק
ראובן יצחק. אני מפקד תחנה אזורית בית שמש. אולי זימנו אותנו מכיוון שביישובים שאמורים לקבל את המים מהבריכה הזאת יש בעיות של לחצי מים בעת שריפות.
היו"ר נאוה בוקר
לא הצלחתי לשמוע אותך היטב.
קריאות
אולי תגיד איך תבוא לכבות שריפה עם כביש כזה.
קריאות
- - -
ראובן יצחק
חברים, לא באתי להיות בעד או נגד; אמרתי שיכול להיות שהסיבה שהזמינו אותנו לכאן בעקבות הבריכה שאמורה לקום שם שאמורה לתת מענה ללחצי מים ביישובים אחרים.
היו"ר נאוה בוקר
אני סברתי שאתה מגיע בגלל החילוץ וההצלה מהכביש.
ראובן יצחק
הכביש – ראש המועצה מכיר את זה – בכל שרפה נחסם שם הציר. המקום הוא בעייתי.
היו"ר נאוה בוקר
זאת אומרת אתם מחזקים את הטענות של התושבים ושל ראש המועצה.
ראובן יצחק
בנוגע לכביש.
היו"ר נאוה בוקר
בנוגע לכביש ולסכנה האמיתית שקיימת שם. אני מודה לך.

הדובר הבא שמוליק ידוב מהחברה להגנת הטבע, בבקשה. מה תפקידך?
שמואל ידוב
אני אקולוג ומנהל מרכז יונקים של החברה להגנת הטבע. יש פה סנגורים מעולים לנושא התושבים, ואני בא לנסות להיות גם סניגור של עולם החי והצומח במרחב הזה. זה מרחב מאוד ערכי בעקבות כל התהליכים והתשתיות שהתפתחו בשנים האחרונות במקביל לתכנון של המאגר, אבל התבצעו הרבה לפני כן כמו בעמק הארזים, כרמים שניטעו בלב האזור שעליו אנחנו מדברים וגודרו, ויצרו לא מעט בעיות. האזור הזה שכולל שלושה מרחבים שונים חי היום בזכות צינור נשימה דקיק – אפילו לא מסדרון, אלא יותר דומה לקנה קש – שמאפשר את הקיום של האוכלוסיות של מינים בסכנת הכחדה חמורה בין הצבאים שהם בסכנת הכחדה עולמות ובין הצבועים שהם בסכנת הכחדה אזורית. הדאגה שלנו היא בעיקר לשני דברים: א', שהפתרון התחבורתי, אם יינתן וכאשר יינתן, לא יהיה כזה שיחצה את לב השטח הערכי הזה ויגרום לנזק לא פחות לעולם החי והצומח; שנית, שהעבודות עצמן – אם יוחלט שאין מנוס ואכן הן יתבצעו - כך שיתבצעו בצורה כזאת שתאפשר לאזור הזה להמשיך ולחיות. אחד הדברים שאנחנו למדנו שזה לא רק המאגר, אלא כל הצינור שיורד למטה. בדרך כלל כשעובדים בה זה לפתוח ולהביא משאיות, ואנחנו באנו לנסות להגן גם עליהם. ובאנו גם לומר שבסופו של דבר אנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים לעשות כדי שהתנועה בשטח לא תהיה רציפה והעבודה לא תהיה רציפה, ולא יתקיים כביש חלופי שישרת רק את העבודות דרך השטח הזה הערכי מאוד שעדיין יש בו חיים ואפילו מאוד מעניינים.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה. מי הנציג של חברת מקורות?
מיקי אלישע
אני. מיקי אלישע.
מיקי אלישע
אני מנהל הפרויקט של מערכת המים החמישית ירושלים.
היו"ר נאוה בוקר
אתה שמעת כאן טענות מאוד קשות. אני אשמח אם תגיב לדברים האלה.
מיקי אלישע
הפרויקט עצמו הוא חלק מפרויקט תשתית לאומית תת"ל 24 שאושרה בממשלה ב-2008. עלות הפרויקט כולו כ-2.5 מיליארד שקל. השלמנו כבר חלק ניכר מהפרויקט, את כל המקטע המערבי. עכשיו אנחנו עכשיו בשלב הביצוע של המערכת בקטע המזרחי שכולל מנהרה של 13.5 קילומטר. הבריכה היא חלק מהמערכת הזאת.
מאיר כהן (יש עתיד)
לאן המים מובלים?
מיקי אלישע
המים אמורים לשמש איגום - -
מאיר כהן (יש עתיד)
אל תגיד לי "אמורים". לאן הם מובלים?
מיקי אלישע
המים משמשים לאיגום. הם מתחברים לחלק מהמערכת החמישית שאמורה לספק מים ל-200 אלף תושבי הסביבה: מבשרת, הר אדר ומגיע לחלק המזרחי בנס הרים ולצובה. 200 אלף תושבים אמורים לקלוט מים מהמערכת הזאת.
מאיר כהן (יש עתיד)
מאיפה הם מקבלים היום מים?
מיקי אלישע
היום מקבלים את המים האלה דרך המערכת הרביעית ובעתיד מהחמישית כשהיא תושלם. המים, מקורם ממים מותפלים. כיום יש בעיקר מים מותפלים כי מצמצמים את השאיבה מקידוחים. לכן רוב המים הם מים מותפלים שיגיעו מאזור של חיבור למערכת הארצית ולמוביל הארצי וחיבור למתקני ההתפלה.

שמענו פה בעיקר על נושא ההידברות עם התושבים. אני כבר 10 שנים בפרויקט הזה, ואני חושב שתשומת הלב וההידברות שהייתה לנו עם התושבים ביחס לפרויקט שהיה לנו נעשה בצורה אינטנסיבית איתם. היו עשרות ישיבות ופגישות - -
היו"ר נאוה בוקר
אבל אני שומעת כאן טענות אחרות, סליחה שאני קוטעת אותך. יש כאן ראש מועצה ותושבים שמעלים נושאים בהצלת חיים. יש כאן סכנת נפשות. זה צריך לעמוד בראש ובראשונה לנגד עיניכם, ולא משנה מה יהיו ההחלטות בעבר. כל דבר הוא בר שינוי, להערכתי. צריך רק רצון טוב ונכונות להידברות.
מיקי אלישע
גברתי היושבת-ראש, הנושא המהותי הוא התחבורה. מאחר שאנחנו מבינים את הבעייתיות - -
היו"ר נאוה בוקר
סליחה, מתי הייתה הפגישה שלכם עם התושבים?
מיקי אלישע
הפגישה האחרונה הייתה בות"ל בנובמבר.
היו"ר נאוה בוקר
בנובמבר האחרון.
קריאות
- - -
מאיר כהן (יש עתיד)
כלומר אתה אומר - - -
חן פיליפוביץ'
עם כל הכבוד, מנכ"ל מקורות דוחה אותי הלוך ושוב לפגישה, ואומר שאבוא בסוף פברואר. בסוף פברואר מבחינתי היער כבר לא יהיה, ואני לא מוכן. מיקי היקר, אתה בא אלינו ליישוב, אתה מדבר יפה, אבל דיבורים לחוד ומעשים זה דבר אחר. אני אומר לכם – לא תבואו לשבת לדון איתנו – אני לא אתן יד לשום דבר, ובטח לא לפעילות בכביש הזה.
ענת כנפו
כבוד מנהלת הוועדה - -
היו"ר נאוה בוקר
סליחה, בואו לא נתפרץ. אני אאפשר לך לסיים את דבריך. זה נושא מאוד טעון, אז אנחנו חייבים לדייק בדברים.

אני מבינה שגם אתה מקבל הוראות מגבוה, אבל אני מצפה שנצא עם תוצאות חיוביות מהדיון הזה. אז תבוא לקראתנו.
מיקי אלישע
הסוגיה שדיברו עליה בהרחבה היא בעניין התנועה של המשאיות. צריך להבין: קודם כול לקחנו יועץ שעשה בחינה של כל התנועה של המשאיות, וההשפעה של התנועה הזאת היא זניחה. בנוסף היועץ של ות"ל שבחן את הדוח של היועץ של מקורות קבע שאם נכפיל או נשלש את התנועה עדיין לא תהיה השפעה כזאת כמו שמתארים אותה.
היו"ר נאוה בוקר
טוב, זה יועץ של מקורות. זה לא יועץ בלתי תלוי.
קריאות
זה דוח עלום.
היו"ר נאוה בוקר
יש לך חוות הדעת?
קריאה
הדוח לא דיבר על בטיחות. הוא דיבר על תעבורה.
היו"ר נאוה בוקר
חברים, חיים של אדם אחד לא שווים את כל המיליארדים והמיליונים שתשקיעו בכביש הזה. אני מדברת מדם לבי כי אני חושבת שצריך לשים בראש ובראשונה את הנושא של חיי אדם קודם כול את נושא חיי האדם מעל כל הפרויקטים החשובים כל כך.
ענת כנפו
כל הכבוד לך.
קריאה
הדוח לא דיבר על בטיחות, הדוח דיבר על תעבורה.
ענת כנפו
הם מתפלפלים במילים. מדברים על תנועה ועומס, כשאנחנו מדברים על בטיחות. הם כל הזמן עושים את זה.
היו"ר נאוה בוקר
חיי אדם הם מעל הכול, מבחינתי.
עמיר אריהן
הם קיבלו דוח של ד"ר דן לינק, מומחה בטיחות שהוא אחד המובילים בארץ, והם לא התייחסו אליו בכלל.
מאיה אשכנזי
זה לא נכון.
מיקי אלישע
אפשר להשלים את הדברים?
היו"ר נאוה בוקר
חברים, בואו נתרכז ונאפשר לנציג מקורות לסיים את דבריו.
מיקי אלישע
יש פה נציג של הות"ל שירחיב בעניין חוות הדעת של יועץ הות"ל שהוא בלתי תלוי. הוא לא יועץ של מקורות. בהידברות שלנו הסכמנו להגביל את תנועת המשאיות, להתחיל את תנועת המשאיות בשעה 9:00 עד 15:00 - -
תומר לשם
זה סילוף. אם המשאיות ירצו הן ייכנסו. לא עשית בזה שום דבר.
היו"ר נאוה בוקר
מר לשם, בבקשה.
מיקי אלישע
בחנו את שעות העומס עד שעה 21:00 כשכולם יוצאים מהיישוב. לדעתנו, נכון היה להגביל את התנועה של המשאיות אחרי שעות העומס האלה כדי להיות בצד הבטוח.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני רוצה לשאול אותך שאלה. א', מניסיון שום יועץ תחבורה לא יכול לחתום שבטיחותית הוספה של 200-100 משאיות ביום בפרק זמן של 7 שעות לא הופך את המקום למערב פרוע. הוא יכול עד מחר להביא לי דבר כזה. אני שואל אותך שאלה – בהנחה שאתם מתחילים בעוד שבוע, ההיתר שלכם הוא עד אוגוסט 2018. האם תסיימו את פינוי 95 אלף קוב המים עד אז?
מיקי אלישע
בוודאי שלא.
מאיר כהן (יש עתיד)
זאת אומרת שאתם תבקשו בפעם הרביעית היתר.
קריאה
אי אפשר.
מיקי אלישע
אנחנו במקביל מגישים בימים אלה בקשה להיתר חדש - -
מאיר כהן (יש עתיד)
זאת אומרת אדוני יוצא מתוך הנחה שמדינת ישראל היא באמת איזה שוק כזה שאפשר להוציא היתרים כמה שרוצים ולקמבן כי תמיד ייתנו לכם היתר. זאת ההנחה שלך. אני שואל אותך, למה לא התחלתם לעשות את זה לפני 3 שנים? מה קרה?
מיקי אלישע
את זה אני יכול להסביר. מאחר שהיה שינוי בתחזיות הצריכה באזור הזה היינו חייבים לעדכן את התכניות. את השיפוץ של התכנית ואספקת המים על-ידי רשות המים – יש לנו פה נציג הרגולטור שיסביר בדיוק את השינוי בתוכנית. עשינו שינוי בתוכנית וכדי לשפוט - - - לקח זמן. בנוסף שקלנו את הדברים וגם עשינו צמצום בכריתה. הרי ההיתר המקורי היה עבור כ-900 עצים – אני לא זוכר את המספר המדויק. צמצמנו את זה מכיוון ששינינו את השיטה של הביצוע עצמו כדי לצמצם את הכריתה של היער. צריכים להבין – אנחנו מדברים על 9 דונם מתוך 8,000 דונם יער.
קריאות
זה לא נכון.
היו"ר נאוה בוקר
למען האמת מבחינתי הפגיעה ביער קצת פחות חשובה. לי אישית חשוב כאן עניין הצלת חיי אדם. תענה לי – מה החיוניות של אספקת המים הזאת? הרי עד עכשיו הסתדרנו יפה מאוד בלעדי זה. למה זה כל כך חיוני? למה ההתעקשות הזאת?
מיקי אלישע
זאת לא התעקשות. היום - - - המים - -
היו"ר נאוה בוקר
תעבירו את זה למקום אחר.
קריאה
בדיוק.
מיקי אלישע
הבריכה נמצאת באזור - -
רבקה עדי
אני יכולה להתייחס? אני רוצה להגיד כמה מילים. שמי רבקה עדי, ואני נציגת רשות המים.
היו"ר נאוה בוקר
אבל הוא לא השיב לי על הדברים.
מיקי אלישע
היא תשיב לך בהקשר לרגולציה.
היו"ר נאוה בוקר
מהיכן את?
רבקה עדי
אני רבקה עדי, ואני נציגת רשות המים. אנחנו רוצים לבנות ולפתח שכונות בהר אדר ובאבו-גוש ובכלל - -
יצחק רביחיא
אנחנו לא רוצים שכונות בהר אדר. תודה רבה.
רבקה עדי
אוקיי. זה מה שאני שמעתי.
היו"ר נאוה בוקר
חברים, תנו לה לדבר. אנחנו כבר לקראת סיום.
רבקה עדי
זה מה ששמעתי מהנציגה שלכם. אם לא שמעתי היטב אני לוקחת את זה על עצמי.

בכל אופן רוצים לבנות ויש גידול באוכלוסייה, ואנחנו צריכים להכין את המערכות לטווחים ארוכים. לכן רשות המים לפני כ-15 שנים יזמה בדיקה של מערכת של אספקת המים לכל האזור הזה. על בסיס הממצאים של הבדיקה הזאת יש תכנית לכל נושא אספקת המים באזור הזה. בריכת המורים היא חלק בלתי נפרד מכל המערכת הזאת.
היו"ר נאוה בוקר
אבל כשמעלים בפניכם טענות שנשמעות על פניו אמיתיות לגמרי – ואני אומרת שכשזה קשור להצלת חיים שום תכנית לא שווה פגיעה בחיי אדם. למה ההתעקשות הזאת? למה לא לבדוק דרכים חלופיות כדי לספק את אותם מים שכרגע מסתדרים יפה מאוד בלעדיהם?
רבקה עדי
אני אגיד עוד שני דברים: כרגע מסתדרים בלעדיהם – אנחנו מדברים מהבדיקות שלנו. ב-2019 המערכות האלה צריכות להיות מוכנות, והן חיוניות.
היו"ר נאוה בוקר
לא נראה לי שזה יקרה עד אז.
חן פיליפוביץ'
ממש לא.
רבקה עדי
נקודה שנייה שרציתי להתייחס אליה - -
היו"ר נאוה בוקר
אני אומרת שכולם חכמים בדיעבד. כשקורה אסון כולם פתאום מתעוררים. בואו נתקן את זה לפני שיקרה אסון. זה מה שאני אומרת. אני לא רוצה שייווצר מצב שבעוד שנתיים ייהרגו שם בני אדם וילדים ותכו על חטא ותידרשו לתת פיצויים. אנחנו עברנו כבר מספיק מקרים כאלה במדינה שלנו, לצערי הרב. אז תיקחו את הנושא הזה לתשומת לבכם, תעשו חישוב מסלול מחדש. תשקלו מחדש גם את ההשלכות הסביבתיות שלי אישית הן פחות נוגעות, אבל יש כאן חברת כנסת נמרצת שזה חשוב לה מאוד. לי חשוב נושא חיי אדם, ואני שמה את הדברים על השולחן. בנושא הזה אני לא מתכוונת לוותר עד שלא אהיה רגועה ואראה שאין כאן עניין של סכנת נפשות. יש לך עוד משפט אחד לומר לסיום?
רבקה עדי
אני רק רוצה להגיד שכל התוכניות האלה מלוות בוועדות היגוי ובאנשי מקצוע של רשות המים ובוועדות שיפוט של רשות המים. בתוך כל המסמכים האלה שהעברנו – ואנחנו שקופים, ונעביר את כל מה שצריך – נבדקו חלופות - -
ענת כנפו
לא נבדקו חלופות. הם לא שקופים בכלל.
קריאות
לא נבדקו חלופות.
ענת כנפו
- - - הם לא שקופים בכלל.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
- - -
קריאות
- - -
היו"ר נאוה בוקר
חברים, יש לנו חמש דקות לסיום. אז אני רוצה לפני שאסכם את הדיון הזה - -
ענת כנפו
לא נבדקו חלופות למיקום הבריכה.
היו"ר נאוה בוקר
כן, גברתי, מי את?
מאיה אשכנזי
אני עורכת דין מאיה אשכנזי מטעם מקורות. אני מלווה את הפרויקט ומכירה היטב. יש לי תשובות לכל הדברים שנטענו פה.
קריאה
גם אני מבקש אחר כך. אני מהות"ל.
היו"ר נאוה בוקר
אז ממש לקצר כי אין לנו הרבה זמן.
מאיה אשכנזי
ראשית, הדרך שבה מתוכננות תשתיות במדינה היא תכנון לטווח רחוק, וזה נעשה מבעוד מועד וטוב שזה נעשה ככה – לא בשיטה של כיבוי שריפות, חלילה; אלא נערכות תחזיות ומוכנות תכניות. הליכי התכנון לוקחים זמן. פה מדובר בתוכנית תת"ל שמקודמת בות"ל שאמורה לדון מהר בתוכניות ועושה את זה יחסית מהר, וזה עדיין לוקח שנים. לכן אפשר לראות שהתחילו לעבוד על זה בשנת 2000 ורק בשנת 2008 היא אושרה, וב-2009 נכנסה לתוקף.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
רק בשנת 2001 הוקמה הות"ל.
מאיה אשכנזי
- - - מדובר בפרויקט גדול מאוד. פרויקט מסוג זה מבוצע בשלביות. מוצאים היתרים לאורך הדרך בהתאם לשלבים שאליהם מגיע הפרויקט. במקטע של בריכת המורים נעשתה הידברות במשך שנים ארוכות עם התושבים - - -
קריאות
- - -
היו"ר נאוה בוקר
חברים, בואו נעצור כאן. את אומרת כך, הם טוענים אחרת.
ענת כנפו
אני אראה לך מסמכים.
היו"ר נאוה בוקר
יש לי שלוש דקות לסיום. גברת כנפו, אני מבינה.
מאיה אשכנזי
כשהם דיברו אני שתקתי. אני גם רוצה להגיד עכשיו כמה מילים.
היו"ר נאוה בוקר
אבל את לא נרשמת לזכות דיבור, וביקשת כרגע לדבר. נתתי לך לפנים משורת הדין. עם כל הכבוד הדיון צריך להסתיים. יש אנשים נוספים.
מאיה אשכנזי
אבל יכולתי כבר לסיים אם לא היו מתפרצים כל רגע.
היו"ר נאוה בוקר
טוב, משפט אחרון, בבקשה.
מאיה אשכנזי
משפט אחרון. לפני שאושרה התכנית הזאת נערכה בדיקת חלופות למיקומים אחרים. נערך תזכיר השפעה על הסביבה - -
יצחק רביחיא
לא אמת. לא היה דיון על חלופות.
קריאות
לא נכון.
יצחק רביחיא
את משקרת. לא היה דיון בחלופות. יש לנו כל המסמכים.
מאיה אשכנזי
היה דיון בחלופות.
היו"ר נאוה בוקר
אדוני, אני לא רוצה להוציא אותך מהדיון. אז תן לה להשלים את דבריה.
מאיה אשכנזי
האדון שמתפרץ פה לא היה מעורב. כי הסיבה היא שהר אדר לא הגישה התנגדויות לתוכנית.

להר אדר לא הייתה שום התנגדות לתוכנית ולבריכת המורים. לכן התוכנית אושרה - -
קריאה
לא היה דיון בחלופות.
מאיה אשכנזי
היא פורסמה, ואחרים הגישו התנגדות, ואתה לא.
היו"ר נאוה בוקר
מתי הנציג של קק"ל אמור להתחיל את עבודת הכריתה של העצים?
מאיה אשכנזי
הנציג של קק"ל לא כורת. הוא מאשר את זה.
היו"ר נאוה בוקר
מתי?
מאיה אשכנזי
זה מאושר. זה תקף.
היו"ר נאוה בוקר
זה מאושר?
מאיה אשכנזי
מאושר.
היו"ר נאוה בוקר
מתי אתם מתחילים בעבודות לכריתה?
תומר לשם
בט"ו בשבט.
מיקי אלישע
יש לנו קבלן. נחתם הסכם איתו - -
קריאות
בט"ו בשבט.
היו"ר נאוה בוקר
מתי אמורים להתחיל?
מיקי אלישע
בשבוע הקרוב.
היו"ר נאוה בוקר
אדוני מהות"ל, ממש בקצרה.
יובל ענתבי
שמי יובל ענתבי, אני מנהל תחום הרישוי והביצוע בות"ל. ראשית אני מאוד הצטערתי ששמעתי את הרשמים של ראש המועצה שהות"ל התייחס בזלזול ובבוז. אלה לא המילים ששמעתי בישיבות שקיימנו איתם, ההפך הוא הנכון.
היו"ר נאוה בוקר
טוב, עם תחושות אי אפשר להתווכח.
חן פיליפוביץ'
יובל היקר, היית אמור להמציא תשובה מה קורה בנושא הכביש. היו פה שישה אנשים – זה לא דבר של מה בכך. אני צריך לתת תשובות לתושבים שלי. התחושה שלי היא אמיתית. אתה נחמד ואני מתוק, וישבנו ושתינו קפה יחד, אבל אני צריך תשובות. חבר'ה, עצרנו עד שבודקים את הכביש הזה - -
יובל ענתבי
בוא נתחלף – אני המתוק, ואתה הנחמד.
חן פיליפוביץ'
- - לא עשית – סליחה, זאת התחושה שלי.
היו"ר נאוה בוקר
אדוני ראש המועצה, תן לו, בבקשה, לסיים.
חן פיליפוביץ'
היה אמור לתת תשובות. אמיר, אתה קיבלת תשובה?
עמיר אריהן
לא.
חן פיליפוביץ'
לא. מה אתה חושב? אתה יושב איתנו בגן המשחקים? לא. אתה יושב בדבר שהוא בנפשנו.
היו"ר נאוה בוקר
חברים, יש כאן נושא רציני מאוד.
חן פיליפוביץ'
הוא בנפשנו מאוד. יובל, אתה מאוד מקסים, אבל לא נתת לי תשובות.
יובל ענתבי
זה לא עניין של מקסים. גם אני יכול להרים את הקול, אבל זה לא מכובד לא לי ובטח לא לך.
חן פיליפוביץ'
אני בתחושה שהדבר הזה לא מזיז לך. אני אעשה הכול - -
יובל ענתבי
חן, זה לא מכובד לי ובטח לא לך כראש מועצה.
חן פיליפוביץ'
אוקיי, אז בוא נראה. הבית הזה הוא לעזרנו, יובל היקר.
היו"ר נאוה בוקר
אדוני ראש המועצה, תאפשר לו, בבקשה, משפט אחרון לסיום. אחרי זה אנחנו עוברים - -
יובל ענתבי
כמה משפטים כדי להבהיר לכם את העניין. שנית צריך להבדיל בין זה שהתוכנית מאושרת בשלב הסטטוטורי – בדקו חלופות, ושם היא נקבעה - -
קריאה
לא בדקו חלופות.
יובל ענתבי
- - לבין שלב ההיתר שהוא בעצם להוציא לפועל תוכנית בתוקף.
ענת כנפו
אז למה לא נתת לי את המסמכים של החלופות עד היום?
קריאות
- - -
יובל ענתבי
בתמצות יש מספר טענות.
קריאות
- - -
יובל ענתבי
- - - יועץ התנועה של הות"ל - - -
קריאה
תציג לנו חלופה אחת.
היו"ר נאוה בוקר
אתה אומר שהוצגו חלופות. אתה שומע את הטענות.
קריאות
- - -
היו"ר נאוה בוקר
חברים, תנו לו לסיים.
קריאה
הוא בוועדת הפנים של הכנסת, והם לא אומרים אמת. זה פשוט לא להאמין.
היו"ר נאוה בוקר
זה בסדר, אנחנו רגילים.
קריאה
בוועדת הפנים של הכנסת לא אומרים אמת.
היו"ר נאוה בוקר
אם היית שומע את השקרים של נציגי משרד האוצר היית מבין מה זה שקרים.
יובל ענתבי
אם אנחנו מזקקים את הבעיות הן כאלה: הבעיה הראשונה היא בטיחותית. יועץ הות"ל שהוא לכל הדעות יועץ מקצועי ובלתי תלוי לקח את חוות הדעת של דן ואת חוות הדעת של מקורות ובדק אחד לאחד, והגיע למסקנה - -
קריאות
- - -
היו"ר נאוה בוקר
סליחה, תנו לו לסיים. שקט, בבקשה.
יובל ענתבי
- - - שהבעיה לא טמונה בפרויקט עצמו, וכמות המשאיות היא נסבלת. הוא חתום על זה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אבל זה לא עניין של כמות המשאיות. זה עניין של כביש.
היו"ר נאוה בוקר
משפט אחרון.
יובל ענתבי
רשות הרישוי ביקשה אישור עדכני של רשות התמרור שהיא הגוף הסטטוטורי שאחראי על הנושא הזה.
מאיה אשכנזי
האישור ניתן.
יובל ענתבי
לגבי הנושא של אישור הפרויקטים – אם צריך או לא – אנחנו ביקשנו וקיבלנו את רשות המים שהיא - - - סטטוטורי. שלישית, קיבלנו את חוות הדעת לגבי רט"ג וכל הנושא של החברה על הנושא של האקולוגיה אף על פי שהיו סיכומים בעבר רשות הרישוי ביקשה שעדיין יהיה תיאום בשלב הנוכחי.
היו"ר נאוה בוקר
תודה. שני משפטים מתושב הר-אדר שביקש לדבר ראשון.
ניסים עוג'ר
אני בא מעולם המשפט, מעולם של דיני בטיחות ומרצה בעניין הזה. גברתי היושבת-ראש, נגעת בדיוק בנקודה של אסונות וכביש דמים. אנחנו, כנראה, תמיד פותרים בעיות אחרי שיש לנו אסונות וכביש דמים. בכבישים שאנחנו עולים מהר אדר או יורדים ממנה יעברו למעלה מ-20,000 משאיות. תדמיינו איזה אסון יכול לקרות בעתיד.
קריאות
- - -
היו"ר נאוה בוקר
חברים, תנו לו לסיים, ואני רוצה לסכם את הדיון הזה.
קריאה
מיקי, היו לנו שריפות שלא היו לנו צירי פינוי. אני בא אחרי 35 שנה. לא היו לנו - - -
היו"ר נאוה בוקר
חברים.
קריאה
אתם לא מבינים מה אתם עושים.
היו"ר נאוה בוקר
חברים, אם תמשיכו להתפרץ אני אוציא אף על פי שאני כבר בעיכוב מאוד רציני.
ניסים עוג'ר
שמענו פה שיש חוות דעת של תעבורה. אין פה חוות דעת של בטיחות. פה צריך לגעת בנקודה הזאת – קודם כול שתהיה חוות דעת של בטיחות, ולאחר מכן להתחיל לעבוד.

דבר אחרון – אני מבקש מחברי הכנסת ומגברתי יושבת-הראש, לפנות למחלקת המחקר ולבקש השלכות בטיחותיות על כל הפרויקט הזה. לא יעלה על הדעת שנמשיך שמחר ומוחרתיים את האסונות לילדים שלנו ולמשפחות שלנו ולכל תושבי הר אדר והסביבה. זה אזור תיירותי ובאים לשם מאות אלפי אנשים. אני מבקש מכם לפנות למחלקת המחקר שתיתן חוות דעת לגבי הבטיחות.
ענת כנפו
וגם לנחיצות הפרויקט.
היו"ר נאוה בוקר
אני רוצה להתחיל לסכם.
אליקים שחף
אני מבקש שישה משפטים.
היו"ר נאוה בוקר
שישה זה יותר מדי.
אליקים שחף
שישה משפטים, בבקשה.
היו"ר נאוה בוקר
מי אתה?
ענת כנפו
נציג הגמלאים שלנו.
אליקים שחף
שמי אליקים שחף. אני מהנדס קונסטרוקציות. בהנחה שהפרויקט חיוני יש לי פתרון שלא יפגע בתחבורה, לא יסכן אנשים, יהיה יותר זול, יהיה יותר - - -
היו"ר נאוה בוקר
מה הפתרון?
אליקים שחף
או – זה צריך - -
היו"ר נאוה בוקר
זאת אומרת צריך לשבת איתך.
אליקים שחף
אני מוכן להציג אותו בפני כל מי שמוכן להקשיב. זה עניין של שעה.
היו"ר נאוה בוקר
חברים, אני מציעה לפני שאני אתן לחברי הכנסת שהגישו את הבקשה לדיון מהיר - -
ענת כנפו
יש פה גברת מקצועית שרוצה לומר משפט.
היו"ר נאוה בוקר
אני מצטערת. אני כבר באיחור מאוד רציני. אני לא אוכל לאפשר. אנחנו נקיים דיון מעקב. חבר הכנסת מאיר כהן, אני מניחה שזה מה שתרצה לעשות. אנחנו נקבע שיהיה דיון מעקב לפני תום המושב הזה.

אני מציעה לאנשי מקורות – איפה היועצת המשפטית של הוועדה? אני רוצה לדעת האם אני יכולה לקבל החלטה היום לעצור את העבודות עד לבירור מעמיק של נושא הכביש.

(מחיאות כפיים)

תבדקי איתה, בבקשה, אם יש לנו סמכות לקבל החלטה באישור חבריי חברי הכנסת שנמצאים כאן לעצירת העבודות. שום דבר לא בוער. חיכיתם 10 שנים - -
ענת כנפו
בדיוק.
היו"ר נאוה בוקר
- - לא יקרה שום דבר אם תחכו עוד קצת.
ענת כנפו
הבנת את העניין בדיוק.
היו"ר נאוה בוקר
אנשי מקורות, יש כאן עניין של הצלת חיים. אני אגיד לכם בכנות – העצים פחות מעניינים אותי. מעניין אותי שחיים של אנשים לא ייפגעו. זה הדבר הכי חשוב שצריך לעמוד לנגד עיניכם. כי מצפונית אם יקרה משהו לאדם מסוים מהיישוב או מחוצה לו אני לא יודעת איך תוכלו לחיות עם המצפון שלכם.
ענת כנפו
תודה לך בשם כל התושבים.
קריאה
החברים האלה הם בסופו של דבר פקידי ציבור. יש להם שר.
היו"ר נאוה בוקר
אני מדברת אל אנשי מקורות - -
קריאות
- - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
- - - לא הבנת איך זה עובד.
היו"ר נאוה בוקר
יש לי בקשה נוספת.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר נאוה בוקר
סליחה, חברת הכנסת פארן, אל תפריעי לי.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
סליחה.
היו"ר נאוה בוקר
מר אלישע, אני מבקשת ממך – תשבו עם התושבים כמה שיותר מהר. אתה יודע שבחיים הכול עניין של הידברות נכונה ואמיתית. כשזה בא מבפנים בסוף מוצאים פתרונות.
חן פיליפוביץ'
אני מזמין אותך לשבת עם הצוות המצומצם. אנחנו כבר מכירים. גם יובל מהות"ל, אני אשמח שתוריד לי את התחושה שאתם נפנפתם אותנו בסופו של יום. אני מאוד אשמח.
היו"ר נאוה בוקר
חבר הכנסת מאיר כהן, הנושא בדמך ואתה יזמת את הדיון הזה. כל הכבוד לך. האם יש צורך להקים צוות שיקיים פגישה מצומצמת בין הגורמים הרלוונטיים כדי להגיע להידברות נכונה ואמיתית ולא רק למראית עין?
מאיר כהן (יש עתיד)
לדעתי, הצוות צריך להיות צוות של הרשות. גם את וגם אני לא נוכל להיות במקומו.
היו"ר נאוה בוקר
בהחלט.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני רוצה לומר כמה דברים חשובים לחבר'ה. חלילה, שזה לא יהיה משהו אישי. אנחנו יודעים שאתם מייצגים את מי שצריך - -
היו"ר נאוה בוקר
לא, ממש לא.
מאיר כהן (יש עתיד)
אבל דווקא בגלל ניסיוני אני יודע שבשיח – וגם לעיתים בשיח בוטה – בין רשות לבין מוסדות תכנון דברים משתנים. כשהחלטתי לבנות שכונה, והחליטו להעביר 80 משאיות דרך דימונה אני עצרתי את זה יום לפני כן. לא דרך בית משפט. עצרתי את זה. לקח עוד חצי שנה עד שמצאנו דרך אחרת. אני לא רואה שבכביש 425 נעות כל יום 200 משאיות עמוסות עפר. אילו הייתי ראש הרשות אני עכשיו יוצא מכאן ומגיש בג"ץ נגד הנושא של התמרור. לא יכולה מועצה כלשהי – אני מבין שאתם נסמכים על רשות התמרור של המועצה האזורית - -
קריאה
לא.
מאיר כהן (יש עתיד)
סליחה. 425 – רק רשות התמרור של משרד התחבורה. לכן כדאי לכם התושבים לבדוק את זה. זאת עילה להפסיק מיד את העבודות. כי אם הם קיבלו אישור מרשות התמרור של המועצה - -
יובל ענתבי
אין שום אישור. יש דרישה לקבל אישור עדכני.
מאיר כהן (יש עתיד)
צריך לעצור את האישור הזה. אני רוצה שתבינו וגם רשות המים – שום דבר שאתם מקבלים הוא לא גזירה משמים. כשיש יישוב נחוש צריכים לשבת איתו לשמוע אותו. בחבל ארץ יפהפה כזה אפשר למצוא חלופות.

אני חוזר על מה שאני אומר: אין שום דוח של אף אחד למרות שזה גורם לך לחיוך, גברתי, ואני מבין שקצת אירוניה - -
מאיה אשכנזי
אני לא מחייכת. אני מסתכלת עליך ומקשיבה.
מאיר כהן (יש עתיד)
יש לך סמייל קבוע, אני מבין.
היו"ר נאוה בוקר
חבר הכנסת כהן, אנחנו לקראת סיום. חייבים לסיים.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני שם לב שמאז תחילת הדיון הזה את כל הזמן שומעת את הדברים וחושבת שזאת גזרה משמים. את צריכה להבין שלמחאה חברתית של יישוב, יש לה משמעות הרבה יותר ממוסדות התכנון. לכן ראוי שתכבדו את האנשים האלה. שנית אנחנו נעשה הכול – אני אעזור להם, ובוודאי היושבת-ראש תעשה כדי שהשבוע לא תתחילו את העבודות. גם אם נצטרך נפנה לאלי כהן המנכ"ל שלכם ובוודאי לדני ולרשות המים. אני רוצה להזכיר לרשות המים שההחלטה הדרמטית שלהם ושל אנשי הות"ל להקים 50 תאגידים מתמוססת כי אנחנו החלטנו מעל הראש שלכם ובניגוד למחשבתכם לחוקק. אז אנחנו לא רוצים למצוא את עצמנו מגייסים חברי כנסת בחקיקה מהירה עוד המושב הזה כנגד מה שקורה כאן. אבל אם נצטרך אנחנו נעשה את זה, ונעשה את זה בשמחה גדולה כי אין כאן אופוזיציה וקואליציה. על כביש 425 לא יענו 200 משאיות כל יום, ולא משנה מה אתם עושים.
מיקי אלישע
30.
מאיה אשכנזי
30.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה, חבר הכנסת מאיר כהן.
מאיר כהן (יש עתיד)
תודה רבה שעשית את זה בחן גדול, ואני שמח שאת עומדת בראש ועדת המשנה הזה ותלווי את הנושא הזה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה. למרות שעדיין לא קיבלתי תשובה מהיועצת המשפטית אני רוצה להביא את זה להצבעה יחד של חברי הכנסת כדי לקבל החלטה לעצור את העבודות עד לבירור מעמיק של נושא הכביש.
מאיר כהן (יש עתיד)
מהניסיון שלי אנחנו יכולים להמליץ, אבל לצערי אנחנו לא סוברנים לקבל את ההחלטה.
היו"ר נאוה בוקר
אנחנו קוראים.
מאיר כהן (יש עתיד)
אנחנו קוראים. אנחנו קוראים לעצירת העבודות
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
עצירת העבודות ושלא יתחילו את הכריתה.
היו"ר נאוה בוקר
שלא יתחילו את כריתת העצים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני רוצה להציע עוד משהו להחלטה: גם לא להתחיל כריתה ולא להתחיל עבודות עד שהדברים מתבררים עד הסוף בנושא הכביש.

אני מסכימה עם כל מה שאמרת. את נותנת לי את הדגל של הסביבה , אבל זה קודם כול חיי אדם. זה ברור.

שנית, אני רוצה להציע שאם יש צורך אנחנו חברי הכנסת יכולים להיות היוזמים של הדיון המצומצם הזה. אבל אם אתם מסתדרים בלעדינו אז גם מצוין. לתושבים עם ראש המועצה – לשבת עם מקורות, רשות המים והות"ל עד שייצא עשן לבן. כי להתרשמותי – ואני בקשר עם הרבה אנשים כאן וגם אחרים – לא נבחנו חלופות. אני הבנתי שבות"ל לא בחנו חלופות. ואם בחנו זה לא היה בצורה טובה. תודה רבה.
היו"ר נאוה בוקר
אדוני ראש המועצה, אם דברים לא מתקדמים בשבועיים הקרובים, ואתה רואה שהפגישה נתקעת והצוות לא יושב איתכם או יש בעיות אני מבקשת לעדכן אותי באופן אישי. אנחנו נדאג לכך שזה יתבצע.

חברים, הדיון הסתיים. תודה רבה לכולם.
חן פיליפוביץ'
אני רוצה להודות לך. תודה רבה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:15.

קוד המקור של הנתונים