ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 30/01/2018

פיטורי שלוש מאות דיילות ויועצות יופי מרשת "סופר פארם", פיטורי מאות דיילות ויועצות יופי מרשת "סופר פארם", פיטורי שלוש מאות דיילות ויועצות יופי מרשת "סופר פארם"

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-11OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 694

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, י"ד בשבט התשע"ח (30 בינואר 2018), שעה 13:15
סדר היום
פיטורי שלוש מאות דיילות ויועצות יופי מרשת "סופר פארם", של חה"כ נורית קורן

פיטורי מאות דיילות ויועצות יופי מרשת "סופר פארם", של חה"כ מרב מיכאלי

פיטורי שלוש מאות דיילות ויועצות יופי מרשת "סופר פארם", של חה"כ עאידה תומא סלימאן
נכחו
חברי הוועדה: נורית קורן – מ"מ היו"ר
מוזמנים
לובה נגדאי - מפקחת מקצועית ארצית טיפוח החן, האגף להכשרה מקצועית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

שירה דימניק - רפרנטית תעשייה, אגף התקציבים, משרד האוצר

אלעד דמסקי - אנליסט מידע ונתונים, אגף מעסיקים, שירות התעסוקה

נמרוד הגלילי - מנהל תחום רשתות השיווק, איגוד לשכות המסחר

גלי ברגר - ראש מערך תקשורת ותוכן וחברת הנהלת סופר פארם

יובל אלגד - שדלן/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג) מייצג/ת את סופר פארם (שמות לקוחות קבועים נוספים שנושא הדיון נוגע אליהם באופן ישיר: איגוד לשכות המסחר)

ליטל סבר - שדלן/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג) מייצג/ת את איגוד לשכות המסחר, סופר פארם
מנהל/ת הוועדה
אתי שבתאי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

פיטורי שלוש מאות דיילות ויועצות יופי מרשת "סופר פארם", של חה"כ נורית קורן

פיטורי מאות דיילות ויועצות יופי מרשת "סופר פארם", של חה"כ מרב מיכאלי

פיטורי שלוש מאות דיילות ויועצות יופי מרשת "סופר פארם", של חה"כ עאידה תומא סלימאן
היו"ר נורית קורן
צהרים טובים. היום ה-30 בינואר 2018, י"ד בשבט התשע"ח, השעה 13:15 ואני פותחת את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. אנחנו בדיון מהיר בנושא פיטורי 300 דיילות ויועצות ויופי מרשת סופר פארם.

הדיון הזה היה צריך להתבצע לפני חודש אבל בגלל שהכנסת עבדה שעות נוספות, הוא לא התקיים ומתקיים היום. לצערי לא הגיעו הרבה אנשים.

אני העליתי את הנושא נוכח הידיעה שהנה הולכים לפטר 300 דיילות בסופר פארם. אנחנו יודעים שפיטורים של כל כך הרב אנשים, גם בגיל יחסית מבוגר – למרות שהיום זה כבר לא גיל מבוגר, גיל 50-45 – גיל שמאוד קשה למצוא עבודה אחרת. היה מאוד חשוב שגם העובדות האלה, כל צורת ההעסקה שלהן כאשר בעצם החברות שנותנות לסופר פארם את התמרוקים או את המוצרים, בעצם הן המעסיק הישיר של העובדות האלה אבל בפועל הן עובדות בתוך החנויות ומי שממונה עליהן זאת בעצם מנהלת הסופר פארם שהיא קובעת את השעות והמשמרות.

גלי, סליחה שאני פונה לסופר פארם אבל זה לא רק סופר פארם אלא גם המשביר לצרכן, ניו פארם ועוד. אני מדברת על כל החברות הגדולות שמעסיקות דיילות מחברות התמרוקים. לפעמים קורה מצב שמניידים דיילת ממקום אחד למקום שני. הייתי רוצה לשמוע איך נקבעים יחסי העבודה במקום לטובת הדיילות כי צריך לייעל את זה. זה גם מקרה בוחן של מה שקורה כרגע במדינה, שפתאום מחליטה חברה שהיא סוגרת את השערים שלה, מפטרת את כל העובדים וצריך פשוט למנוע את זה. אנחנו גם צריכים ללמוד איך להתייחס לזה בעתיד וגם את מודל ההעסקה הזה, אם זה טוב לעובד או לא טוב לו. הדברים הקטנים האלה.

אחרי שהחברות הודיעו שהן מפטרות את העובדים, אני נפגשתי עם סופר פארם וצריך להגיד להם באמת תודה רבה. הפגישה הייתה מהירה והם אמרו לי שהם יקלטו את העובדות הללו. אני אמרתי שאם קליטה של עובד, זה עובד שבעצם כבר מכיר את העבודה, יודע את העבודה בתוך רשת סופר פארם, צריך לעשות לו הנחה במבחנים ובכל מה שצריך כדי לקלוט אותו בעבודה. לא צריך להעמיד את אותו עובד כרגע במצב לא נעים שהוא יצטרך לעבוד כאילו הוא עובד שלא מן המניין כי בעצם הוא כן מן המניין אבל מישהו אחר מעסיק אותו.

צריך לומר כאן על השולחן שאחרי השיחה סופר פארם הסכימה ואני קודם כל רוצה לקבל ממך את ההסבר לגבי צורת ההעסקה, כל מה שקשור לנושא הזה, כדי שאנחנו נלמד והדברים יהיו כתובים בפרוטוקול כי הפגישה בינינו הייתה פגישה שנתנה מענה לאותן דיילות. השאלה מה קרה בשטח בעקבות הזמן שחלף.
גלי ברגר
חברת הנהלת סופר פארם, ראש מערך תקשורת. מאז הידיעה בעיתון ומאז פגישתנו לא פוטרה, לפחות לפי מיטב ידיעתנו, ולו דיילת אחת שעובדת בסופר פארם כי למעשה אין איזשהו מהלך פיטורים. זה לא כמו שאתם זוכרים את הימים שאמדוקס וחברות נוספות עשו קיצוץ משמעותי והכריזו על תכנית התייעלות. לא מדובר בדבר כזה.
היו"ר נורית קורן
החברות בפועל לא פיטרו את הדיילות? לא קרה כלום? זאת רק הייתה הצהרת כוונות?
גלי ברגר
גם לא הייתה הצהרת כוונות. זו הייתה ידיעה בעיתון שהתגלגלה לא נכון. אנחנו עדיין לא יכולים לשלוט במה מפורסם בעמוד הראשון של "ידיעות אחרונות". באמת יצאנו אז בתיקון מאוד מהיר וגם העיתון תיקן אבל כמובן שהנזק נעשה.

מה אנחנו כן עושים. אנחנו מתאימים את עצמנו, את סופר פארם, לעידן המודרני, לעידן התחרותי, לעידן של איך שהצרכניות שלנו רוצות לצרוך את מוצרי הקוסמטיקה שלהן. בעצם מצמצמים את שעות הדיול אנחנו עושים מהלך יחד עם הספקים שבאמת הם המעסיקים הישירים של הדיילות, לצמצם את שעות הדיול בסניפים, לצמצם ממש בשוליים את כמות המותגים שיש בתוך סופר פארם ולהתאים את זה כדי שלא תהיה סיטואציה שמישהי נכנסת – אני מניחה שכולם כאן מכירים את הסיטואציה – לסניף ואז קופצות עליה שלוש נשים מלאות כוונות טובות ורוצות לתת שירות אבל אנחנו רוצים דווקא טיפת ספייס. בסוף כרשת שנותנת שירות, אנחנו באמת רוצים לתת את השירות לצרכן וצריכים להתמודד בסביבה מאוד תחרותית.

אם כתוצאה מהמהלך הזה של צמצום יהיו דיילות שלא ימצאו את עצמן בסיטואציה החדשה, יגידו שיש לה מעט מדי שעות, היא לא רוצה לעבוד בערב אלא היא רוצה לעבוד בבוקר וכולי, יביעו איזשהו חוסר שביעות רצון, אנחנו סופר פארם מתחייבים לקלוט כל אחת שתרצה לתוך הסניפים שלנו.

מאוד חשוב גם לציין שאנחנו הולכים לעשות את זה לתפקידים שהולמים את הכישורים שלהן. אנחנו לא מצפים שמישהי שעד היום הייתה דיילת תתחיל עכשיו לסדר סחורה ולסחוב אותה במחסן מהמשטחים. אני אתן לכם דוגמה. בתחום האופטיקה, יש סופר פארם אופטיק, חסרות לנו דיילות מכירה שזה תחום מאוד דומה.

לשאלתך לגבי ההעסקה. הספקים, המותגים במקרה הזה, נותנים לדיילות את ההדרכה ואת המקצועיות. אנחנו בסך הכול רצפת המכירה והמקום שבו מותג יכול להציג את עצמו. אין לו דרך אחרת. אנחנו הפלטפורמה שלהם. כמו שהם שמים מוצרים על גבי הפלטפורמה הזאת, הם שמים גם נציגות מכירה שהן נציגות שלהם שיושבות בפלטפורמה קמעונאית. כך זה בכל העולם. הם נותנים להן את היעדים, הם נותנים להם את ההדרכות, הם נותנים להן את השיבוצים. אני יכולה להגיד שבסופר פארם, שהיא במשך שנים תמיד זוכה במקום הראשון בסקר BDI, במקומות שהכי טוב לעבוד בהם מבין הקמעונאיות, ושממוצע העבודה בה הוא דו ספרתי בשנים, מקום שאנשים עובדים בו לאורך הרבה מאוד שנים, גם הדיילות עצמן, מאוד חשוב לנו שהן ירגישו חלק ממשפחה של כל סניף וסניף וגם חלק ממשפחת סופר פארם.

אתן לכם דוגמה. הייתה לנו תכנית לכושר גופני לבריאות בכל הסניפים שכללה את כל עובדי סופר פארם. זה נקרא עשר-עשר-עשר עם ריצה, אפליקציה מיוחדת ואירועים וכולי. הדיילות היו שותפות לתכנית הזאת. זאת אומרת, הן לא איזשהו בת חורגת או משהו כזה.
היו"ר נורית קורן
הן תמיד שותפות לכל הפעילות של הסופר פארם?
גלי ברגר
כן. בסניף תמיד מתייחסים אליהן בכל הפעילויות.
היו"ר נורית קורן
מתנות לחגים הן מקבלות מהמעסיק?
גלי ברגר
הן מקבלות מהמעסיק.
היו"ר נורית קורן
את יודעת בוודאות? זה חשוב.
גלי ברגר
אני צריכה לבדוק את זה. אני לא יכולה להגיד על כל דיילת ודיילת.
היו"ר נורית קורן
לא כל דיילת. אני שואלת כי אנחנו מכירים את זה גם מכאן שעובדי קבלן לא מקבלים אבל הן לא בדיוק עובדי קבלן.
גלי ברגר
אני לא יודעת להגיד לך. בסוף זה נוהג של החברה. אני לא יודעת להגיד לך אפילו מה העובדים בסניפים מקבלים לחג. אני יכולה לבדוק את זה ולחזור אליך עם תשובה לגבי המתנות לחג.
היו"ר נורית קורן
כן.
גלי ברגר
אני יכולה להגיד לך שאלה דיילות שרמת החיבור שלהן לסניפים היא מאוד גבוהה. הדרך שבה בכלל הסופר פארם מנוהל, לכל סניף יש את העמית, את הזכיין שלו, הוא עצמאי, הוא שוכר את כוח האדם, הוא מנהל אותו כבית ערך המשפחה הוא ערך מאוד חשוב בסופר פארם.
היו"ר נורית קורן
תודה.
לובה נגדאי
לנו יש קורסים להציע לאותן מפוטרות שלא יתקבלו בחזרה לעבוד בשל השעות או בשל כל דבר אחר.
גלי ברגר
דרך הכשרה מקצועית?
לובה נגדאי
יש לנו הכשרה מקצועית. כן. ההכשרה המקצועית שלנו כוללת כל מיני קורסים.
היו"ר נורית קורן
מי זכאית לקורסים האלה?
לובה נגדאי
יש לנו קורסים שאפשר לממן אותם באופן עצמאי, אפשר לממן אותם באמצעות ואוצ'ר או באמצעות קורסים מתוקצבים.
היו"ר נורית קורן
נניח הן מפוטרות, הן לא יוכלו להוציא כסף על הכשרה מקצועית. השאלה אם הן יכולות לקבל את זה דרך לשכת התעסוקה.
לובה נגדאי
בהחלט.
היו"ר נורית קורן
איך? מה הזכאות? מה הקריטריונים לקבל את זה?
לובה נגדאי
ברגע שהיא מפוטרת או כל אדם שרוצה להחליף את המקצוע, הוא זכאי להכשרה חדשה.
היו"ר נורית קורן
הוא זכאי? זה לא משנה מה הוא עשה קודם?
לובה נגדאי
זה לא חשוב מה הוא עשה קודם. הוא בוחר את המקצוע.
היו"ר נורית קורן
ואז הוא מגיע למרכזים של משרד הכלכלה?
לובה נגדאי
לא. אנחנו משרד העבודה.
היו"ר נורית קורן
נכון. סליחה. אצלי תמיד זה עוד במשרד הכלכלה.
לובה נגדאי
כן. היינו שם. לא מזמן עברנו למשרד העבודה. בעיקרון מובטלת או כל אדם שרוצה לרכוש מקצוע, המדינה מאפשרת לו. יש קורסים מתוקצבים, יש קורסים באמצעות ואוצ'רים שניתנים, באמצעות לשכת תעסוקה. ניגשים ליועצת, מבררים איזה קורסים יש, במידה ואין קורס כזה מתוקצב במועד הקרוב, היא זכאית לקבלת ואוצ'ר ואז היא הולכת לבית ספר עסקי ושם היא משלמת באמצעות הוואוצ'ר.
היו"ר נורית קורן
אני אגיד לך מה מטריד אותי. אותי מטריד שאם יש לנו צפון ודרום - - -
לובה נגדאי
יש בכל המחוזות.
היו"ר נורית קורן
זה חשוב מאוד ואנשים צריכים לדעת את זה.
לובה נגדאי
יש לנו ארבעה מחוזות - מחוז חיפה, תל אביב, ירושלים ובאר שבע. זאת אומרת, בהתאם לפריסה גיאוגרפית. כל אחת שנמצאת למשל בבאר שבע, בדרום, היא הולכת למחוז באר שבע. אם היא מתל אביב רבתי, היא הולכת למחוז תל אביב. כנ"ל יתר חלקי הארץ.
היו"ר נורית קורן
זה בעייתי כי יהיו כאלה שלא ירצו לעשות הכשרה ואז הן נשארות מובטלות. אני שמחה שרשת סופר פארם אמרה שהם יקלטו אותן לאופטיקה ולכל מה שצריך. אמרה נציגת סופר פארם בשורה יותר חשובה והיא שבינתיים לא פוטרה אף אחת, שזה בעצם גם לא קיבל שום ביטוי בעיתונות שזה לא היה.
לובה נגדאי
אני רוצה להבין. הן מועסקות על ידי קבלן?
היו"ר נורית קורן
לא. הן מועסקות על ידי חברות התמרוקים.
לובה נגדאי
לנו יש קורסים שמאוד קרובים לליבן, שיכול מאוד לסייע להן. מאפרות יופי או מאפרות אמנותיות שזאת במה, קולנוע, טלוויזיה, כל תחום אמנותי אחר. הקורס הוא לא ארוך. הוא בהיקף של כ-100 שעות. זה יכול לתת להן מענה מצוין.
היו"ר נורית קורן
צריך לזכור כשזה יקרה, אם זה יקרה ויפטרו אותן.
לובה נגדאי
אבל כן יש מענה.
היו"ר נורית קורן
תודה.
נמרוד הגלילי
שלום, צהרים טובים, אני מאיגוד לשכות המסחר. אני רוצה להציג כאן את החשש שלדעתי להסתכל על הדיון הזה כעל מיקרו קטן לעומת בעיית המקרו שאולי תהיה כאן ביום מן הימים.

אני מדבר היום על האפליה שקיימת בפטורים של היבוא האישי, הפטורים ממיסוי והפטורים מחוקיות יבוא וההשפעה של זה והכול כדי להביא להורדת יוקר המחייה אבל מצד שני יש כאן חשש לפגיעה קשה בתעסוקה. צריך להבין שהמגזר הקמעונאי היום מקיף למעלה מ-54 אלף עסקים בתחום הקמעונאות. הוא מעסיק למעלה מ-267 אלף עובדים. זה בנוסף ל-280 אלף משפחות מתפרנסות מייצור מקומי כאשר 60 אחוזים מאותו ייצור מקומי הולך לשוק המקומי. היום יש פטור ממיסוי ממע"מ וממכס. מע"מ, עד 75, אין שום מיסוי ועד 500 דולר יש פטור ממכס. כן משלמים מע"מ אבל לא משלמים מכס.

אנחנו מדברים היום על חשש של פיטורי 300 עובדים והיה חשש לפיטורים של 1,700 עובדים בטבע אבל צריך להבין שככל שהפטור הזה ימשיך והיבוא האישי הולך וגדל מיום ליום, ואין לנו בעיה עם זה שהוא גדל וזה בסדר, אבל שהתחרות תהיה הוגנת. אותם חוקים שחלים על המגזר המסחרי-העסקי, יחולו גם על המגזר האישי, על היבוא האישי. לא יתכן שיתחילו כאן עסקים להתחרות במשהו שאין סיכוי. כל ההכנסות הולכות לעסקים בחוץ לארץ ובסופו של דבר תהיה כאן פגיעה בתעסוקה, תהיה כאן פגיעה קשה בתעסוקה, עסקים ורשתות יתחילו לסגור סניפים לא רווחיים וזה יגיע למצב שיתחילו לסגור גם קניונים. אם נסתכל קדימה, אפשר להסתכל מה קורה היום בשוק האמריקאי, ואנחנו נגיע לזה בעוד שלוש שנים, בעוד חמש שנים, אבל זה יקרה כאן.

אני קורא לך חברת הכנסת קורן כי זה דבר שכיום מתעלמים ממנו אבל אני חושב שראוי ונכון שהוועדה תקיים דיון מיוחד על ההשלכות של הפטור והאפליה בין היבוא האישי לבין המגזר העסקי, על מה זה יעשה לתחום התעסוקה במשק. זה יפגע וזה יפגע קשה בתחום התעסוקה במשק וזה יפגע גם ברשויות מקומיות כי כאשר ייסגרו עסקים וייסגרו קניונים, תהיה פגיעה גם בארנונה של העסקים. אני לא מדבר כרגע על פגיעה בהכנסות המדינה ממסים שאלה שיקולים של האוצר. אם הוא רוצה להיטיב, שייטיב עם כולם וייתן פטורים גם לקנייה מקומית. למה אדם מבוגר שקשה לו לעשות את הקנייה ביבוא אישי צריך לקנות באפליה?
היו"ר נורית קורן
זה משהו שבאמת נדון כאן בוועדה בעבר, ואולי בחודשים האחרונים, הנושא של יבוא התמרוקים כיבוא אישי. אני זוכרת שהיה כאן דיון בנושא וגם עכשיו הוא יהיה.
נמרוד הגלילי
לא רק תמרוקים.
היו"ר נורית קורן
הוא אומר דבר נכון והאמת היא שכל החברות הולכות ומצמצמות כי יש צורת צרכנות חדשה כאשר אנשים קונים דרך האינטרנט ולכן גם סופר פארם מתייעלת, כפי שהם אמרו לי, לפי הדברים האלה וזה נכון. זאת הערה חשובה ולכן אני מקיימת את הדיון הזה, בדיוק מהסיבות שציינת. אנחנו לא מסתכלים על המיקרו אלא על המקרו ולכן אני אמרתי את זה גם בתחילת הדיון שאני אמנם פונה רק לסופר פארם כי היא יושבת כאן אבל בעצם זה לכל החברות שמתעסקות בתמרוקים ובמה שאנחנו כאן בוועדה עושים שזה להוזיל את מחירי כל המוצרים מבחינת יוקר המחייה. זאת נקודה מאוד חשובה.

בסיכום הדיון הזה אני אומר שאני משאירה את הנקודה הזאת כדי שהיושב ראש ייתן את דעתו בהמשך הדיונים בחוק התמרוקים. הוועדה יושבת על הנושא עכשיו . באמת צריך לשים לב לזה שלכולם יהיה אותו דבר על מנת לא לסגור עסקים. בסופו של יום, אנחנו בעצם רוצים להוזיל את המוצר לצרכן וזה הדבר החשוב. לפעמים תחרות היא זו שמובילה את הדברים.
נמרוד הגלילי
אנחנו לא נגד תחרות.
היו"ר נורית קורן
אנחנו נמצאים היום במצב מאוד קשה של סגירה של עסקים קטנים מכל מיני סיבות וחלק מהסיבות הן צורת הצרכנות, ההתנהלות שלנו, צורת העובדה, זה שמשלמים שכירות גבוהה ורוצים לצמצם עלויות. זה הכול ביחד.
נמרוד הגלילי
נכון. חשוב להגיד שלא מדובר רק בתמרוקים אלא על כלל המוצרים במשק.
היו"ר נורית קורן
נכון. אנחנו צריכים לעשות הכול על מנת לא לפגוע בעסקים אבל מצד שני העסקים צריכים גם להתייעל ולתת את המוצרים בצורה יותר זולה.

אני לא אוהבת להגיע לכל מיני מקומות ולומר שבארץ החיים מאוד יקרים לעומת החיים בחוץ לארץ. אנחנו רוצים גם שכולם יישארו כאן בארץ ולא יחפשו מקומות אחרים ושהקנייה תהיה כאן בארץ.
נמרוד הגלילי
ברשותך, אני רוצה לציין נקודה נוספת. אנחנו כמובן בעד הורדת יוקר המחיה ואיגוד לשכות המסחר בראשות נשיא האיגוד עורך דין אוריאל לין נפגש עם שר הכלכלה ועם שר האוצר כדי למצוא את הדרכים להביא להפחתה ולהורדת יוקר המחיה. אבל הכול צריך להיות בצורה הוגנת ותחרותית בלי אפליה וצריך לראות היום מה קורה בעולם. בעולם הולכים ומצמצמים את הפטורים. באירופה הפטור קיים על 22 יורו שהוא 25 דולר בקירוב והוא הולך וירד. באוסטרליה הפטור שהיה קיים ל-800 דולר אוסטרליים הולך ומתבטל החל מחודש אוגוסט 2018. המצב לא יישאר כפי שהוא וזה בסדר שיש תחרות עם אתרים בחוץ לארץ. זה טוב יש תחרות והיא צריכה להיות אבל אותם חוקים שחלים, צריכים לחול.
היו"ר נורית קורן
אני מאמינה שהחוקים שחלים בחוץ לארץ לאט לאט יזלגו גם לכאן וזה יהיה אותו הדבר. זה קיים וזה נמצא על השולחן. הנה. היא יושבת בכל הדיונים והיא יודעת טוב ממני. אני מאמינה שהדברים יסתדרו.
נמרוד הגלילי
אני חושב שמאוד נכון שהוועדה תקיים על זה דיון משמעותי.
היו"ר נורית קורן
בסדר. אני ארשום את זה ליושב ראש כהערה והוא יחליט מה הוא עושה עם זה. אני מאמינה שזה עומד לנגד עיניו בדיונים.
אלעד דמסקי
אנליסט מידע ונתונים, שירות התעסוקה. אין לנו משהו נוסף להוסיף במיוחד שאין כאן פיטורים כמו ששמענו.
היו"ר נורית קורן
ונקווה שלא יהיו.
אלעד דמסקי
אין איזשהו תרחיש לאומי גדול בקנה מידה של מאות עובדים. יתכן שיהיה אירוע נקודתי אחד או שניים בגלל שעובדת מסוימת לא מתאימים לה תנאי העבודה או לא מתאימות לה שעות העבודה או העברה למקום עבודה חדש. בכל מקרה, אנחנו נמצאים בלשכות שירות התעסוקה, גם בהכוונה וייעוץ תעסוקתי לעובדים שלא נמצאים בתוך מעגל תעסוקה מקצועי פרופסיונלי עמוק, כאשר רובם הגדול בלי הכשרה מקצועית עם הדרכות מקצועיות ועם קורסים או הכשרות. אנחנו באמת עובדים בשיתוף פעולה עם משרד הכלכלה בהפניה לשוברים והכשרה מקצועית. יש לנו נוהל שלם לליווי מפוטרים, למעסיקים שמפטרים מעל עשרה עובדים באמצעות ועדה שמתכנסת ובודקת איך אפשר לעזור לאותו מעסיק, ללוות אותו, לבצע מה שנקרא ליווי צמוד, פילוח של האוכלוסיות המפוטרות.

אני לא מזהה שיש כאן את התופעה הזאת. אם בהמשך תהיה תופעה לאומית, כמובן ששירות התעסוקה ייכנס לתמונה.
היו"ר נורית קורן
כן. אני שמחה שיש שיתוף פעולה ושיש אפשרות שילכו להכשרה מקצועית. התמקצעות זה דבר חשוב.
שירה דימניק
משרד האוצר. בהתייחס למה שהועלה כאן על ידי איגוד לשכות המסחר כאשר הם העלו התייחסות לגבי הנושא של יבוא אישי. אני רק אזכיר שבהחלטת הממשלה לקראת תקציב 2019 התקבלו החלטות גם על יבוא אישי, בעצם הסרת חסמים ויבוא אישי, וגם הסרת חסמים בעול היבוא, בפרט על מוצרי התקשורת וגם לתעשייה המקומית. זאת אומרת, הממשלה מנסה לבחון את כל הנושא של עולם הפחתת יוקר המחיה והסרת החסמים בכל אחד מן המישורים.

בנוגע לטענה לגבי המיסוי בתחום היבוא האישי. החלטת הממשלה לא נגעה בהעלאת תקרת הפטור. היא נשארת כפי שהיא.
היו"ר נורית קורן
אני מאמינה שזה יגיע לוועדה וההערה של איגוד לשכת המסחר תגיע גם היא. יכול להיות שהם יסתכלו על זה. כרגע לא אבל אולי זה יהיה בעתיד.

את רצית לסכם?
גלי ברגר
לא. הכול נאמר. אנחנו כמובן נשמח להמשיך להיות אתכם בקשר.
היו"ר נורית קורן
בסדר גמור. תודה רבה. אני באמת רוצה לומר שנרתמתם לזה וזאת הייתה מטרת הדיון.

אני שמחה שבסופו של יום לא היו הפיטורים האלה. זה בא בתקופה של נגב קרמיקה וטבע וזה הרעיש. לכן הגשתי את ההצעה לדיון מהיר. אני חושבת שצריך להגיד תודה רבה שסופר פארם הסכימה לקבל אותי מיד לשיחה ושם נאמר לי על ידם שבמידה והחברות יפטרו, הם יציעו לעובדות להיכנס לחברה.
גלי ברגר
אני אומרת שבכלל אין פיטורים.
היו"ר נורית קורן
בכלל אין פיטורים, אני שמחה. צריך לקחת בחשבון את הנושא שנאמר כאן על ידי איגוד לשכות המסחר ולבדוק תוך כדי הדיונים בחוק התמרוקים.
אתי שבתאי
אנחנו נשמח לקבל פנייה לוועדה ונעביר אותה ליושב ראש הוועדה.
היו"ר נורית קורן
כן. אני מציעה שתפנה בנושא הזה לוועדה. הם יראו אותה ליושב ראש הוועדה והוא יתייחס לזה עת יתקיים דיון בחוקים שמדברים על יבוא אישי. אני חושבת שזה מאוד חשוב. כל הזמן אנחנו רוצים להוזיל את יוקר המחיה.

אני רוצה להודות לך, נציגת משרד העבודה והרווחה על שבאת לכאן ובאמת יש לכם תשובה. תודה גם ללשכת התעסוקה. יש כאן תשובה לתת לכל המפוטרים במקרה וזה יהיה אבל אני מאוד מקווה שזה לא יקרה.

אנחנו גם מברכים את האגף להכשרה מקצועית שנמצא כל הזמן עם היד על הדופק ונתן כל הזמן הכשרות. המגוון של ההכשרות, צריך לברך אתכם על כך. אני מכירה את זה מקרוב. אתם באמת עושים עבודה נפלאה.

אנחנו נעקוב אחרי הדברים האלה. חשוב שלא יהיו לנו מובטלים ושאנשים ימשיכו לעבוד במקומות עבודה ויהיו מרוצים כי זה מה שצריך. בסוף צריך להביא פרנסה הביתה אבל בחדווה ולא בעצב.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:40.

קוד המקור של הנתונים