ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/01/2018

סיכום פעילות הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-08OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 111

מישיבת הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי

יום שני, י"ג בשבט התשע"ח (29 בינואר 2018), שעה 13:10
סדר היום
סיכום פעילות הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי
נכחו
חברי הוועדה: מכלוף מיקי זוהר – היו"ר

יהודה גליק

אכרם חסון

יואב קיש
מוזמנים
נתנאל רובינשטיין - עוזר מנכ"ל, המשרד לשוויון חברתי

ד"ר אמה אברבוך - מרכזת צמצום פערים בבריאות, משרד הבריאות

עופר בוסתן - ראש מינהל הספורט, משרד התרבות והספורט

סאלם ראיק - אגף תשתיות עירוניות, משרד התחבורה

יוליה ליבנשטיין - רכזת בכירה לשכת מנכ"ל, משרד העליה והקליטה

יוליה אוספובט-גורביץ - יועצת מנכ"ל, לשכת מנכ"ל, משרד העליה והקליטה

גיא אטיאס - ממונה על התקציב, משרד התרבות והספורט

עפרה שרון - עוזרת ראשית ליועמ"ש, משרד התרבות והספורט

יוהן אטלן - מנכ"ל, מועצת הנגב

אריאל פופוביץ - מנהל פעילות, מרכז ליב"ה

מאיר ירימי - מנהל רכש ומנהל הנהח"ש, מ.א. חוף אשקלון

יונתן גולן - עוזר מנכ"לית, מ. אזורית חוף אשקלון

ד"ר זאהי סעיד - ס. מנהלת בית חולים, בית החולים "העמק" בעפולה

אריאל מואב - רכז מחקר ופעילות ציבורית, מכון "עתים"

מידד גיסין - יו"ר צב"י צרכני בריאות ישראל, ארגון צרכני בריאות
מנהלת הוועדה
אריאלה אהרון
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס - חבר תרגומים

סיכום פעילות הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מתכבד לפתוח את הישיבה הלפני אחרונה של הוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי, ועדה שהקמתי בכנסת לפני כשנה וחצי, ועדה שאני גאה להיות זה שהקים אותה ועצוב להיות זה שסוגר אותה. היא נסגרת משיקולים קואליציוניים, אני חושב שהיא תרמה רבות לשיח במדינת ישראל, ואני חושב שאנחנו בפעם הראשונה בשנים האחרונות במפלגת הליכוד, מפלגת השלטון, הקמנו ועדה שטיפלה בצמצום פערים בחברה הישראלית.

לעניות דעתי, הוועדה הזאת צריכה הייתה להישאר פעילה, וכולי תקווה שהיא תקום שוב בעתיד. אני חושב שהיא הביאה בשורה אמיתית להרבה מאוד מתושבי הפריפריה ולהרבה מאוד אוכלוסיות שהרגישו מקופחות במדינת ישראל והיא חתרה כל הזמן לשוויון.

המדיניות שלנו הייתה לצמצום פערים במגוון תחומים. גם בחינוך, בבריאות, ברווחה, בתרבות, כי ידוע שאוכלוסיות חלשות הן פחותות אמצעים מאוכלוסיות חזקות, לא רק בעצם מה שנקרא רמת החיים שלהם והיכולת שלהם לעזור לעצמם, אלא בעיקר בכוח שלהם אל מול הגופים החזקים כמו משרדי הממשלה. כי הקיפוח נובע קודם כל מתוך ניצול של חולשתם של אחרים. כשאדם מקופח, הוא מקופח בדרך כלל כי יש מי שיכול לקפח אותו. אם היה לאותו מקופח את היכולת תמיד להיאבק כנגד אותו קיפוח, אז יכול להיות שהקיפוח הזה היה נמנע. הוועדה הזאת רצתה לשמש כפה לאותם מקופחים, שתבוא ותאמר "די לקיפוח". הדבר שאנחנו חתרנו אליו זה שיהיה שוויון בין כולם ועסקנו באין ספור סוגיות, בעיקר בנושא הבריאות, שאנחנו עדים למצב בו תושבי הפריפריה מתים לצערנו הרב חמש שנים קודם מתושבי המרכז, ורצינו להביא למצב בו זה ייפסק, שהתמותה שתהיה כמובן עד הכי הרבה שרק ניתן לכל אזרח במדינת ישראל, אבל שלא יהיה מצב שמישהו שהוא מאזור המרכז ימות אחרי אדם שהוא מאזור הדרום או אזור הצפון. זה צריך להיות מצב בו שירותי הבריאות חייבים להיות זהים בכל רחבי הארץ, ועסקנו בנושא הזה.

עסקנו בקיפוח של אוכלוסיות ערביות. מי שחושב שאנחנו מקפחים אוכלוסיות ערביות טעה. עסקנו בקיפוח של אוכלוסיות ערביות אל מול אוכלוסיות יהודיות. עסקנו בקיפוח של מזרחים אל מול אשכנזים. עסקנו בקיפוח של שומרי שבת שרוצים להשתתף בתחרויות ספורט ולא יכולים כי קובעים את התחרויות ביום שבת והם לא יכולים להשתתף בתחרויות.

עסקנו בקיפוח של תקצוב של חינוך ורווחה, הקמת מבני חינוך, הקמת מבני רווחה בפריפריה או אי הקמתם לעומת המרכז ובעוד מגוון רחב של תחומים שקצרה היריעה, וזה באמת רגע לא שמח. זה רגע עצוב, למרות שנתמניתי לוועדה שנחשבת לוועדה הבכירה בכנסת, זה עדיין לא משמח אותי לאור העובדה שהוועדה הזאת נסגרת ואני עושה את זה באמת בעצב רב.

הכנו חוברת שאני מקווה שהיא חולקה או שתחולק לחברים. חוברת עבת כרס לגבי פעילות הוועדה מיום תקומתה. זה באמת מעורר בי הרבה מאוד גאווה ובהזדמנות הזאת אני רוצה להודות קודם כל למנהלת הוועדה, אריאלה, שעבודתך היא באמת משכמך ומעלה. עשית עבודה מצוינת, הוועדה הזאת התנהלה באמת באופן מופתי. הבאנו הישגים רבים יחד איתך ואין לי ספק שהעבודה שעשית כאן תיזכר לשנים רבות ואפילו גם תבוא לידי ביטוי בוועדות הבאות של הכנסת, כי אין לי ספק שאת צריכה להשתלב ותשתלבי כמנהלת ועדה בכנסת, אם לא זאת בוועדה אחרת כמובן. את ראויה ואני חושב שהעבודה הקשה שגרמתי לך לעשות באמת מצד אחד היא קצת מבאסת כי זו עבודה קשה, אבל מצד שני אני חושב שחווית הרבה מאוד ניסיון. עבדנו באמת כמעט מסביב לשעון, עד שעות מאוחרות אני זוכר שנשארת פה. כמה דיונים ערכנו? 112 דיונים כולל מחר, שזה כנראה הכי הרבה פעמים שהתכנסה ועדה בכנסת, אני חושב שמבין כל ועדות הכנסת, כולל הוועדות הקבועות, אנחנו נמצאים לפחות לפחות בעשיריה הראשונה או בחמישייה הראשונה, ואנחנו כמובן עשינו את זה מתוך דאגה לתושבי הפריפריה ומתוך דאגה לאוכלוסיות מוחלשות וכשאנחנו אמרנו "פריפריה" לא אמרנו רק פריפריה גיאוגרפית, אמרנו גם פריפריה חברתית. כי יש הרבה מאוד שכונות והרבה מאוד מקומות שנמצאים במרכז הארץ אבל עדיין מקופחים באופן שהוא בלתי מתקבל על הדעת.

אני אשמח בטרם נדבר גם על ההישגים של הוועדה, שיש לנו כאן רשימה מסודרת, מספר מילים מחבר כנסת פעיל מאוד בוועדה שהיה כאן כמעט בכל דיון לדעתי ופעל ונלחם יחד איתי לצמצום הפערים בחברה הישראלית, חבר הכנסת אכרם חסון בבקשה.
אכרם חסון (כולנו)
תודה רבה. אדוני היושב ראש קודם כל צהריים טובים. אני מברך אותך על זה שאתה גם התקדמת והגעת לנהל את ועדת הכנסת שזו הוועדה מהחשובות ביותר בכנסת ישראל ואני מקווה שאתה תמשיך להתקדם ותמשיך לשרת את עם ישראל נאמנה כפי שאתה עושה עד עצם היום הזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה.
אכרם חסון (כולנו)
אני שמח לראות את ידידי זאהי סעיד שהוא אחד הבכירים מקופת חולים כללית והוא בן העדה הנוצרית אז כך שהוא גם מייצג את האוכלוסייה הערבית. ראיתי גם נציגי רשות הספורט ועוד כמה חברים ולכן באתי לוועדה הזאת כי היא טיפלה בהכל. היא טיפלה בצמצום פערים בנושא בריאות, בנושא חינוך, בנושא אקדמיה, בנושא תשתיות, תקציבים, כמעט נגענו בכל דבר אפשרי כדי לתת הרגשה לאזרחים שמדינת ישראל לא נגמרת בתל אביב. יש פריפריה וצריך להשקיע בה וצריך לפתח אותה ולקדם אותה ולתת תקווה לחרדים, לדתיים, לחילוניים, לערבים, לדרוזים, לכל הקשת החברתית שחיה במדינת ישראל.

אני גם מצטער שסוגרים ועדה מהסוג הזה שהיא ועדה שנתנה ביטוי אמיתי לדו קיום לכל המגזרים במדינת ישראל, גישרה על הפערים, כולם הרגישו כאן בבית. אני חושב שהוועדה הזאת הייתה ועדה מאוד מיוחדת, אנשים כיבדו אותה, הגיעו לכאן, העלינו נושאים מאוד עיקריים וחשובים בחיינו כאוכלוסייה חלשה, כי כל האוכלוסיות שבאו מהדרום ובאו מהצפון זו אוכלוסייה של סוציו אקונומי מ-1 עד 4 ואנחנו נחשבים כחברה חלשה. לכן הייתה טעות באמת לבוא ולנעול ולסגור את הוועדה הזאת שעשתה רבות ב-112 דיונים בתקופה כל כך קצרה. זה מראה שהעם בישראל היה צמא לוועדה שהיא באמת תעלה את רחשי הלב שלו בסוגיות מאוד חשובות ואתה גם בא מהפריפריה ומישוב שסובל מהרבה בעיות וניסינו ביחד לקדם את רוב השירותים כדי לתת לעם ישראל הרגשה של שוויון, של אחדות, של כבוד, שמעריכים את האוכלוסייה הזאת שנותנת הכל. אבל מה לעשות, יש החלטות, וצריך לכבד בפוליטיקה.

אני מקווה לפחות שאתה תגשר על הפער שייווצר באמצעות ועדת הכנסת, ואנחנו גם אולי נעשה חלק מהדברים, נעביר לוועדת הפנים כדי שבאמת לא נזניח את הדברים החשובים ביותר שהעלינו כאן. אני מאחל לך הרבה הצלחה. תודה על הכל. נמשיך להיות האוזן הקשבת לכלל אזרחי ישראל. תודה רבה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
קודם כל תודה לך אדוני, כמו שאמרתי אני אפעל בוועדת הכנסת על אותם עקרונות חקיקה שתצטרך להיות מנווטת לוועדות הנכונות, הוועדות הכי חברתיות בעיני יהיו להן סדר עדיפויות לקבלת חקיקה כי המרכיב החברתי בשבילי תמיד היה מרכיב גדול ולכן אני גם אתעקש שהסוגיות החברתיות יגיעו לוועדות החברתיות, לראשי ועדות חברתיים. זה דבר שאני אפעל.

לגבי הסוגיות שעומדות על הפרק בוועדה שהתחלנו לדון בהן ואנחנו עדיין מטפלים בהן, כמובן שסגירת הוועדה לא מביא לסוף הטיפול בנושאים. הנושאים ימשיכו להיות מטופלים, מנהלת הוועדה תמשיך לעקוב אחרי התשובות, היא תעדכן אותי ואני גם אדרוש תשובות כיו"ר הוועדה לשעבר וכיו"ר ועדת הכנסת בהווה, אקבל תשובות על כל השאלות וגם מענה בגין כל הסוגיות ותהיה כאן התייחסות רצינית לכל הנושאים שדנו כאן וכמו שראיתם בחוברת שחילקנו, דנו בהרבה מאוד נושאים.

יש פה את חבר הכנסת יהודה גליק, נשמח לשמוע את דבריך. בבקשה אדוני.
יהודה גליק (הליכוד)
מיקי רק באתי לך יישר כח על עבודתך שבאמת העלית נושאים שנפלו בין הכיסאות לא פעם ולא פעמיים בעיקר בעיני הצד העיקרי היה נושא של בריאות, תחבורה, פיתוח, תשתיות באזורים שמרוחקים. כמובן אני מצטרף למחאה של חבר הכנסת אכרם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גם שלי אגב.
יהודה גליק (הליכוד)
לכן אני חושב שכיוון שהכנסת יש בה את כל סוגי האוכלוסייה, אני מציע לקרוא לזה ועדת הכנסת והצדק החלוקתי והשוויון החברתי ולקחת איתך מכאן את הנושאים האלה כי ההסתכלות, הנושאים האלה נדונו בעבר בוועדות אבל אף פעם לא נדונה הפריזמה הזאת של הפערים. ואם כל הזמן אנחנו שואפים לצמצם את הפערים וצמצום הפערים אמור להיות בראש סדר העדיפויות של המדינה, של החברה, של הממשלה, לכן מה שנעשה היה חשוב מאוד, לפני שהתחלת אנשים הסתכלו על זה קצת בציניות ובאמת הוכחת מעל ומעבר שאתה בהחלט סוס עבודה.

פה בוועדת הכנסת אני משוכנע שאת כל העבודה של ועדת הכנסת תוכל לעשות כלאחר יד ואחר כך, אמרתי לך, להוסיף לתוך ועדות הכנסת את העובדה שבאמת, לא לפספס כי הפערים הם גם גיאוגרפיים אבל גם חברתיים וגם בסוגי האוכלוסייה. אנחנו פונים פה, אמנם יש כאלה שמדברים על שבטים שונים אבל השבטים השונים הם של חברה אחת ולפעמים אנחנו שוכחים את זה. ברכותיי לך ידידי היקר, מיכאל מיקי מכלוף.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אומר ברכותיי ותנחומיי.
יהודה גליק (הליכוד)
זה ראש הממשלה אומר. אני לא אגנוב לו את הזכויות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תנחומיי על סגירת הוועדה. זה רגע עצוב.
יהודה גליק (הליכוד)
אני שולח את ברכותיי. אני משוכנע שאתה תדאג ולא תזניח את הנושאים האלה כי אלה נושאים שבאמת כל הזמן בודקים אותנו, וברוך השם בשנים האחרונות יש ירידה בפערים האלה ואני משוכנע שלך יש חלק נכבד בזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני חייב לומר לך, אני מסתכל על החוברת ואני נזכר בדברים שכבר שכחתי, כל כך הרבה דברים שדנו, סיורים שעשינו, עשינו כל כך הרבה סיורים.
יהודה גליק (הליכוד)
אלה דברים חשובים מאוד מאוד מאוד. ברכותיי, ברכת כולנו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה לך. חבר הכנסת יואב קיש.
יואב קיש (הליכוד)
תודה. אני באתי לכאן, היה לי חשוב קודם כל להגיד לאריאלה על העבודה המסורה שאת עושה פה, ואני מתחיל עם זה ואני רוצה שתדעי שכולנו מעריכים את זה. החוברת הזאת, מעבר לזה שכמובן דאגת להפיק אותה, יש בה הרבה שעות עבודה שלך ועל כך באמת ברכותינו. לך חברי וידידי מיקי מכלוף זוהר, אני חושב שלא סתם בחרת את הנושא הזה לוועדה. אני חושב שאתה לא תעזוב את הנושא הזה אף פעם, הוא בדמך, הוא בליבך ואתה תוביל אותו פה בכנסת בין אם זה בחקיקה, בין אם זה בוועדות השונות. עשית פה עבודה מצוינת.

אם אני רק מסתכל פה על רופאים בפריפריה, ועל הבדואים ועל התכניות בריאות, בקיצור כל נושא פה זה עולם ומלואו. אני חושב שבמידה מסוימת אני כן מבין את הסיבה לסגירה כי יש אמירה שרוצים פחות ועדות ועומס על הח"כים, את כל הדברים האלה אני – כמו שאתה אומר – מבין, ומצד שני יש פה מחיר מאוד כבד שמשלמים כי אני חושב שהיה יכול להיות גם הרבה טוב אם הוועדה הזאת הייתה ממשיכה את דרכה.
יהודה גליק (הליכוד)
סוכם שזה יהיה ועדת הכנסת והצדק החלוקתי.
יואב קיש (הליכוד)
אנחנו תמיד חיים בעולם של פשרות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אגב, סמכות ועדת הכנסת היא להרחיב סמכויות לוועדות אחרות. אולי כיו"ר הוועדה אני ארחיב סמכות לוועדת הכנסת גם לנושאים של צדק חלוקתי ושוויון חברתי.
יהודה גליק (הליכוד)
לא בצחוק. אפשר להכניס פה נושאים, הרי הכנסת היא בדיוק הבסיס - - -
יואב קיש (הליכוד)
כיו"ר ועדת הכנסת לשעבר אני יכול להגיד לך מיקי שזה לא כל כך פשוט. אני כן הצלחתי, יש מקומות שאפשר לעשות את זה, אבל אני סומך עליך שתפעיל את שיקול הדעת ובסופו של דבר כמו שאמרת במידה מסוימת יש פה גם אלמנט עצוב, של מחיר מסוים. בסך הכל אני בטוח שהנושאים האלה שטבועים בך, תמשיך לפעול בהם בכל מסגרת שתהיה בה. אז בהצלחה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה. תראו, אני אגיד לכם כך, לוועדה הזאת הייתה מנהלת ועדה מצוינת ויו"ר ועדה שהשתדל לעשות כמיטב יכולתו אבל היה גם צוות לוועדה. אבל יש פה את חדווה נבון המזכירה שעשתה פה עבודה באמת נפלאה, השתדלה מאוד ועבדה קשה ועזרה. ויש לנו דובר שהוא אמנם חדש ואני מקווה שאתה מהר מאוד תתפוס ועדה אחרת.
קריאה
עברתי כבר לוועדת חוקה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי, אתה עשית באמת בזמן הקצר שלך איתנו עבודה נפלאה והרגשנו באמת בקו הזה. אנחנו רוצים להודות לגלית עמוסי על עבודתה בוועדה, אנחנו מאוד מעריכים את מה שעשית כי שימשת כממלאת מקום מזכירת הוועדה, ובתקופה הקצרה שהכרנו באמת גיליתי אישה רצינית, מסורה ואנחנו מודים לך. אני רוצה להודות גם לאלעד קינסט שהיה קודם ובני דורון ושמוליק גרוסמן כמובן. שמוליק זה האחרון שכרגע שיבחתי אותו. בפועל. אז חברים, אני מודה לכם ובעזרת השם נתראה בעשייה הבאה. מישהו ממשרדי הממשלה רוצה לומר משהו או ש- - - אולי מברך על סגירת הוועדה כי הוא לא יצטרך להתחיל לבוא לפה עוד פעם לכל השאלות הקשות ששאלנו. זו גם אפשרות. אם מישהו ממשרדי הממשלה רוצה לומר משהו?
עופר בוסתן
אנחנו מצטרפים לברכות של חברי הכנסת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. ממשרד הספורט כמובן. עוד מישהו?
נתנאל רובינשטיין
אני מהמשרד לשוויון חברתי. חוץ מהקשר השבועי, אני רק רוצה להגיד שהדיון שהיה אז לגבי הנגשת מקוואות לנשים, נחתם סיכום תקציבי בין המשרד שלנו למשרד הדתות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז הנה עוד הישג לרשימת ההישגים. להעתיק את המחברת מחדש כולה רק עם ההישג הזה. אנחנו מברכים על ההחלטה שלכם לעשות את זה ולוועדה הזאת היו המון המון הישגים. אגב, אני רק נזכר ברגע, שימו לב כמה זה אבסורד, כשרצינו להקים את הוועדה טענו שאסור להקים אותה, שהיא ועדה מיותרת. האופוזיציה עשתה על זה דיונים במליאה, לא מקימים את הוועדה כי זו ועדה פרסונלית למיקי זוהר. אמרתי במפורש, נכון, קיבלתי את הוועדה כי דרשתי ועדה וביקשתי מראש הממשלה לקבל ועדה בכנסת כי הרגשתי שאני רוצה למצות את עצמי באמצעות ועדה שאני מאמין באג'נדה שלה. אני בחרתי את שם הוועדה, אני בחרתי את האופי שלה, אני בחרתי את התכנים שלה. ומה יצא? נוצרה ועדה שעכשיו, לפני דקות ספורות, האופוזיציה התנגדה לסגירה שלה. היא הצביעה נגד הסגירה של הוועדה. היא זו שהצביעה נגד ההקמה שלה וזו שהצביעה נגד הסגירה שלה.
יהודה גליק (הליכוד)
לא קוראים לזה אופוזיציה, קוראים לזה נגדה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל מה הם אמרו? היו להם טענות חזקות. היו להם טענות שהוועדה טובה. הם גם אפילו רחמנא ליצלן שיבחו אותי על עבודתי ואמרו לי "למה אתה סוגר את הוועדה" הוועדה הזאת היא ועדה חשובה בכנסת וחבל שהיא נסגרת. היא נסגרת משיקולים קואליציוניים, אבל מקצועית היא עשתה עבודה טובה וכולי תקווה שהיא עוד תקום שוב בעתיד. תודה רבה לכולם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:30.

קוד המקור של הנתונים