ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 12/02/2018

חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 56), התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-18OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 690

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שני, כ"ז בשבט התשע"ח (12 בפברואר 2018), שעה 11:00
סדר היום
הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - הודעה בטלפון על מועד סיום עסקה או התחייבות), התשע"ז-2017 (פ/4402/20) של חה"כ מיכאל מלכיאלי, רועי פולקמן
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

יעקב אשר
חברי הכנסת
יואל חסון

מיכאל מלכיאלי
מוזמנים
עוזרת משפטית, מכרזים חקיקה ואזרחי, משרד התמ"ת - אגם אביגיל דניאל

משפטנית, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - הילה דודוביץ

עו"ד, משרד התקשורת - ואיל ג'נגני

סגנית מנהלת המחלקה המשפטית, איגוד לשכות המסחר - קרן חן סופר

עו"ד בכירה, חברת יס - מיטל נעים כוכב

כלכלן המועצה לצרכנות, ארגוני צרכנים - גיל ברגפרוינד

מנהל תחום רגולציה, חברת סלקום - הראל עמית

משקיף המשמר החברתי, שונות - משה פריאל

שדלן/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את פלאפון תקשורת בע"מ (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: בזק -החברה הישראלית לתקשורת בע"מ) - אורלי בן שמאי

שדלן/ית (ח.ב הקבינט ישראל בע"מ), מייצג/ת את סלקום - צח בורוביץ

שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את סלקום (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: פז, פרטנר) - עדן קנובסקי

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: HOT, העיתונים ידיעות אחרונות, גלובס והארץ) - נועה גונן

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ ), מייצג/ת את HOT (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: העיתונים ידיעות אחרונות, גלובס והארץ) - ליאור שובכר פרי

שדלן/ית - רות פרמינגר
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון

הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - הודעה בטלפון על מועד סיום עסקה או התחייבות), התשע"ז-2017 (פ/4402/20) של חה"כ מיכאל מלכיאלי, רועי פולקמן
היו"ר איתן כבל
שלום לכולם. קודם כול, אני רוצה לברך את תלמידי תיכון בן יהודה בנס ציונה, במגמת משפט אזרחי ומסחרי, בברכת ברוכות וברוכים הבאים בצל קורתנו בוועדת הכלכלה של הכנסת. במקרה יש גם הצעת חוק קצת מעניינת. לא יהיה לכם משעמם.

גברתי מנהלת הוועדה, גברתי היועצת המשפטית, רשמת, דובר, חבר הכנסת מלכיאלי, הצעת החוק היא שלך ושל חבר הכנסת רועי פולקמן.

הנושא שעל סדר יומנו הוא הצעת חוק הגנת הצרכן, תיקון הודעה בטלפון על מועד סיום עסקה או התחייבות), התשע"ז-2017. בבקשה, חבר הכנסת מלכיאלי. אנא הצג בקצרה את הצעת החוק ונתקדם.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
קודם כול, תודה רבה, אדוני היושב-ראש, מנהלת הוועדה וכל הצוות. אני רוצה להסביר, בגלל שראיתי כל מיני התנגדויות וגם לכם האורחים, מה הצעת החוק אומרת ומה היא באה לפתור.

בזמנו היה ידוע שחברות הסלולר היו גובות סכומים גבוהים מאוד. העלות היתה לכל דקה, לכל כמה שניות. ברוך השם בשנים האחרונות אנחנו משלמים 30 שקלים, 40 שקלים, 50 שקלים לחבילה. אנחנו יודעים שזה 50 שקלים קבוע, לא משנה כמה התכתבנו וכמה דיברנו.

חברות הסלולר נותנות לנו חבילות לא לנצח, בדרך כלל ל-18 חודשים. בחוזה שהם מחתימים אותנו הם גם כותבים שבתום 18 חודשים יש חבילה אחרת.

אני חותם על חוזה ב-30 שקלים לחודש, אף אחד לא זוכר מתי מסתיימת התקופה, ואז מתגלה, אחרי 18 חודשים, פתאום 300 שקלים בחשבון. אני מתקשר לחברת הסלולר ואומר: יש פה טעות. ואז הם אומרים לי: אם שמת לב, לפני 18 חודשים חתמת שבתום 18 חודשים זה יעלה.

המחוקק חשב על זה וחייבו את חברות הסלולר לעדכן כל אדם לפני סיום עסקה בשתי דרכים: דרך אחת, דרך הדואר, כשמגיעה החשבונית בסוף החודש יש לו שם שורה: לידיעתך בעוד חודש מסתיימת העסקה. זאת דרך אחת.

והדרך השנייה היא לשלוח מסרון, אס-אם-אס. למה צריך את שניהם? אני יודע את זה על עצמי ואני מתאר לעצמי שרובם כאלה, אף אחד לא פותח את הדואר מחברת הסלולר - - -
מרב תורג'מן
אדוני, לא רק חברות הסלולר מחויבות לעשות את זה. לפי החוק, בכל עסקה כתובה העוסק מחויב לפעול כך.
היו"ר איתן כבל
זה היה דיון בוועדה הזאת.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
בסלולר זה במיוחד, כי זה קבוע בכל חודש, אין עניין לפתוח את זה. לכן הסתמכו על הודעות המסרון, ה-אס-אם-אס.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה לשאול שאלה אם כבר יש כאן אורחים. אני מניח שלכולכם או לפחות לרובכם יש טלפון סלולרי, כמה מכם עוברים על החשבון ושמים לב לאותיות הקטנות?
קריאה
ההורים שלהם משלמים.
קריאות
אף אחד.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
החברה החרדית ברובה מחזיקה טלפונים שאין בהם אס-אם-אס. לא ניכנס לסוגיה למה.
היו"ר איתן כבל
קוראים לזה "כשרים".
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
טלפון בלי אס-אם-אס. זאת אומרת שמי שמחזיק את הטלפון הכשר, הטלפון לא תומך מסרונים ו-אס-אם-אס, בסוף העסקה הוא ישלם 300 שקל.

חשבנו איך לפתור את זה גם בגלל פניות שהגיעו אליי, והדרך היתה שאותם בעלי טלפון כשר, חברות הסלולר ייצרו איתם קשר, כי הרי להודעות בדואר אף אחד בכל מקרה לא מתייחס ויעדכנו אותם: שלום, אדוני, בעוד כחודש מסתיימת העסקה שלך. בזה נגמר הסיפור. כך נוכל לכסות גם את אותם בעלי הטלפון הכשרים.

פנו אליי גם ממשרד הכלכלה ומנהלת הוועדה לאה גם אמרה את זה היום. הם אמרו: אתם מכבידים על בעלי העסקים הקטנים. למה? כי כל בעל חדר כושר, או חוגים, או מתנ"ס, צריך לקחת מזכיר או מזכירה שיתעסקו רק עם הנושא הזה. קיבלתי את זה. לא אהבתי את זה, אבל קיבלתי את זה וצמצמנו את הצעת החוק רק לחברות הסלולר.

כשחברות הסלולר רוצות להגיע אלינו שנאריך אצלם או נעבור מחברה לחברה, הם עושים את זה בצורה הטובה ביותר, הם רודפים אחרינו – בואו, יש לנו הצעה יותר טובה, גלישה יותר גדולה. הם יודעים להגיע אלינו. אנחנו גם פרנסנו אותם 18 חודשים, אין שום סיבה שהם לא יעדכנו אותנו בטלפון, רק למי שאין לו הודעות אס-אם-אס על סיום העסקה.

ואז פנו אליי מחברות הסלולר ואמרו לי: איך אנחנו יודעים מי בעל טלפון כשר ומי לא? התשובה היא פשוטה מאוד. זו נקראת "שאלת תם" או "שאלת אינו יודע לשאול". למה? לטלפונים הכשרים יש מספר קבוע, כל חברת תקשורת לקחה מספר שזה הכשרים, לכן קל מאוד להגיע לזה.

אני חושב זו הצעת חוק חברתית מאוד. אנשים שילמו סתם מאות שקלים. אני רוצה להודות ליושב-ראש הוועדה על הדיון.
היו"ר איתן כבל
תודה. לא הבנתי מה שאומרת לאה או אחרים, הרי בסוף בסוף הוא מוציא לך קבלה, לא משנה אם זה עסק קטן או עסק גדול. מה זה משנה? הוא מוציא את החשבונית בכל מקרה. אנחנו מדברים פה בעסקה. הרי על מה מדובר פה?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
עסקת סלולר.
היו"ר איתן כבל
לא, שנייה. מדברים על עסקאות מתמשכות. רוב אלה שמבצעים עסקות מתמשכות, ואני אומר "רוב" בעדינות, אלה גופים גדולים. נדיר מאוד מאוד שאתה פוגש עסק קטן שעושה איתך עסקה מתמשכת. רוב העסקים הקטנים - - -
הילה דוידוביץ- בלומנטל
מתמשכת קצובה.
היו"ר איתן כבל
צודקת, גברתי. תודה על התוספת, למרות שאנחנו מבינים למה אני מתכוון. נראה לי הדבר הכי טריוויאלי שתינתן הודעה כזאת. אין אחד מאיתנו שאינו חוטא בזה. הרי אין פה פעולה מיוחדת שאנחנו מבקשים לבצע - - -
מרב תורג'מן
אדוני, לפי נוסח הצעת החוק שמונחת כרגע על שולחן הוועדה אין כוונה לפגוע בחובות הקיימים כיום, שאחד מהן הוא בחוזה כשהלקוח חותם - - -
היו"ר איתן כבל
הוא רוצה להוסיף עוד פעולה.
מרב תורג'מן
רגע. יש חשבונית חודשית או בחשבונית הקרובה לסיום התקופה שבה הוא חייב לפרט את הנתון הזה ובמסרון. כרגע לפי מיטב הבנתי מבקשים להוסיף מלבד החובה לשלוח מסרון, כשהטלפון חסום לקבלת מסרונים, תהיה חובה להתקשר ללקוח. אין כוונה לפגוע במצב הקיים, אלא להוסיף.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
ברור.
היו"ר איתן כבל
זה ברור לי. רציתי לומר את הדבר הבא - - -
מרב תורג'מן
למה רק על חברות הסלולר?
היו"ר איתן כבל
כן. אני מנסה להבין.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני מסכים איתך, אבל הבנתי שאני לא יכול להתקדם עם זה, כי טענו שזה פוגע בעסקים הקטנים, פוגע בכולם, יוקר המחיה - - -
לאה ורון
הטלפון שלי סגור בישיבות הוועדה - - -
הילה דוידוביץ- בלומנטל
להתקשר זה נטל מאוד משמעותי, זה להעסיק מישהו להתקשר וגם לא תמיד כשמתקשרים מצליחים לתפוס את אותו צרכן ולזכור לחזור אליו. בזמנו האיזון שחשבנו עליו היה שלושת האמצעים האלה, מובן שלא - - -
היו"ר איתן כבל
נעשה סדר. קודם כול, אני חולק עליכם, ממנהלת הוועדה ועד אליכם. אני חולק לחלוטין. אף אחד לא ביקש להתקשר, אני חושב שצריכה להיות הודעת אס-אם-אס, היום עושים את זה בכל מקום. חלק מהעוסקים כבר היום עושים את זה.
הילה דוידוביץ- בלומנטל
זה קיים.
היו"ר איתן כבל
אני חולק עליך בעניין הזה, שזה צריך להיות בטלפון – הלו, שלום, אדוני יודע שכך וכך - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
הודעה קולית.
היו"ר איתן כבל
צריכה להיות הודעת אס-אם-אס, חברות הסלולר לא יתחילו להתקשר לכל המנויים שלהם, זה לא יסתיים, אני כבר אומר לך.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
יש VDR, פקודה קולית ששולחים אותה.
ואיל ג'יגיני
IVR.
היו"ר איתן כבל
מה שאני מנסה לומר שיש כאן שאלה שהיא מעבר לעוסק קטן או עוסק גדול, יש כאן קודם כול שאלה עקרונית. גם לא נהפוך את האזרחים לחבורת חסרי אחריות לגמרי. לכן מה שאני מנסה להגיד שהטלפונים הכשרים, נשים אותם שנייה אחת בצד. אם אני מבצע עסקה, זה לא משנה אם זה חדר כושר, למרות שחדר כושר זו הבעיה הכי קטנה. למה?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
הוא פוגש אותו כל הזמן.
לאה ורון
הוא לא יודע מתי - - -
היו"ר איתן כבל
לא משנה, אבל הוא באינטראקציה יומיומית. עדיין הוא יחסית זמין. אתה גובה ממני הרבה כסף, אתה לא לוקח ממני 1.5 שקל, ואתה מעלה לי מהמבצע, מ-100 שקלים, זה יכול להגיע לעיתים ל-300 שקלים, ואני אפילו לא שמתי לב. חבר'ה, זה קורה. זה קורה גם לי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
גם למי שמקבל אס-אם-אס.
היו"ר איתן כבל
נכון, אבל אתה גם לא יכול לנקוש לו בדלת והוא יגיד: תבוא אחר-כך. לא לזה כיוונתי. הכוונה היא שאתה יודע לייצר את הפעולה. דרך אגב, הרוב המכריע ימשיכו בהתקשרות.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
צריך לחדש את זה.
היו"ר איתן כבל
יש כאלה שבנויים מחידושים, אני גם מכיר כאלה. הוא לוקח מבצע פה, אחר-כך עוצר, עובר, לוקח מבצע פה. הוא עסוק במבצעים יותר מאשר עסוק בעניינים. צריך למצוא את הדרך הנכונה לתת לזה מענה. בבקשה.
ואיל ג'יגיני
לפני שמגיעים לדיון איך עושים את זה ואם זה בהתקשרות או בהודעה קולית, כמה צריך להתקשר ומתי צריך להתקשר, בוועדת השרים היתה הסכמה לצמצם את זה לחברות הסלולר, והמניע העיקרי שהוביל אותנו להמלצה ולהסכמה הזאת שלא כל העוסקים יודעים מהי עקומת המספרים הכשרים. יש מספרים מיוחדים, שיש להם קידומת מיוחדת, שהיא למספרים כשרים, וחברות הסלולר יודעות איזה מספר הוא כשר ואיזה מספר לא כשר, לפחות של המנויים שלהם, ולכן זה מטיל נטל קטן יותר על חברות הסלולר להבדיל מעוסקים אחרים.
היו"ר איתן כבל
נשמה, עשה לי טובה. אני רוצה להיות ממוקד בעניין, לא בסיפור. חבר הכנסת מלכיאלי, אני אומר לך שאין בכנסת ישראל לדורותיה מי שחוקק חוקים צרכניים יותר ממני. סליחה שאני לוקח את הכותרת הזאת לעצמי לבד.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
בזכות.
היו"ר איתן כבל
אני אומר את זה עכשיו לא בשביל לפאר את שמי, אבל גם אני מוצא את הדרך להיזהר מלהטיל חובות שהן לא הגיוניות.
לאה ורון
שמקשות על העוסק.
היו"ר איתן כבל
אם אתה מחייב אותם להתקשר - - -
מרב תורג'מן
בדיוק ב-21 - - -
היו"ר איתן כבל
הבעיה שלי היא לא 21 הימים.
מרב תורג'מן
לזה גם הבאנו התייחסות.
היו"ר איתן כבל
שנייה. קודם כול, אני רוצה להבין מה בדיוק הצעת החוק שלך. עזוב שנייה את הטלפונים הכשרים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
רק עליהם.
היו"ר איתן כבל
אז מה אתה רוצה שנעשה?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
למי שיש טלפון כשר, חברות הסלולר יידעו להתקשר אליו או לשלוח לו הודעה קולית, להודיע לו שהחבילה שלו מסתיימת. רק לבעלי הטלפון הכשר.
היו"ר איתן כבל
אני כבר אומר לך שאני אישית אתנגד להתקשר אישית. זה פשוט לא נכון להתקשר אחד-אחד.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא להתקשר - - -
היו"ר איתן כבל
תן לי, מלכיאלי. ככה זה בחקיקה. אנחנו לא בוויכוח בינינו. גם אם אני מתווכח, אני קובע קודם כול את גבולות החקיקה. הגבולות מבחינתי קודם כול, שאני לא אאפשר שיתחילו לעשות פה טלפונים, כדי להגיד לו: אדוני, ביום זה וזה כך וכך. אם היו לו עשרה לקוחות, הייתי אומר: בסדר, אבל כשמדובר בסדרי גודל של עשרות אלפים, זה פשוט לא נכון. מה כן? אם אדוני אומר לי שההתייחסות נוגעת רק למי שיש לו טלפון כשר, אפשר שיהיה לו IVR.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
היה מספר טלפון שעשה - - -
היו"ר איתן כבל
שנייה, תן לי. אני רוצה לשמוע את הגורמים. אם אפשר ויש יכולת לחברות הסלולר, וזה שחור לבן, אין כאן אמצע - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
מספרים ברורים.
היו"ר איתן כבל
- - יש להם את היכולת לדעת מה כשר ומה לא, נמצא את הדרך. הבנתם מה שאמרתי? חברות הסלולר פה?
קרן חן סופר
אני מאיגוד לשכות המסחר. קודם כול, אני שמחה ומברכת על העובדה שצמצמנו את החברות הנוספות, כי נייר העמדה עסק בעיקר בהן. גם לגבי חברות הסלולר, אדוני אמון פה על הרבה מאוד חקיקה, והוא יודע שהחקיקה הצרכנית היום, גם בהגנה על הצרכן, משתדלת שלא להטריד את הצרכן. ואני חושבת שכבר בהתחלה יש פה בעיה עם "הרמוניה תחיקתית", מה שנקרא. אנחנו מדברים על מאגר של "אל תתקשר אליי" שעומד על הפרק, אנחנו מדברים על תיקון בנושא של פנייה מקדימה, חוק התקשורת על ספאם, ופתאום כשזה נוח עכשיו כן מבקשים גם טלפון - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה מציל אותו - - -
קרן חן סופר
שנייה.

- - בפרט כשהחוק כבר קובע מספיק מנגנונים להגיע, גם לקבל את המידע מייד עם התקשרות העסקה, גם מתבקש בחשבונית שנשלחת, תחילתה שלושה חודשים לפני. זאת אומרת, לצרכן יש הרבה אפשרויות.

אני באופן אישי – אדוני, אני יודעת שזה לא מעניין אף אחד, אבל אני באופן אישי, כשאומרים לי שבתאריך זה וזה העסקה מסתיימת, אני ישר מעדכנת לעצמי באייפון, אני לא סומכת על אף אחד.

דברי ההסבר אמרו, וחשוב לי לצטט, "האחריות שלנו כצרכנים היא לעקוב ולוודא על מה אנו משלמים כמו גם מתי מסתיימת העסקה עליה התחייבנו, אולם גם לעוסק אחריות בסיסית".
היו"ר איתן כבל
מה גודל האותיות שזה כתוב?
קרן חן סופר
זאת שאלה מצוינת, אדוני. ואני שואלת, איך באה לידי ביטוי אחריות בסיסית באיזונים כשמבקשים ממני גם להודיע בהתקשרות, גם להודיע בחשבונית, גם ב-אס-אם-אס, וגם בטלפון?
היו"ר איתן כבל
גופים במדינת ישראל מתפרנסים מאנשים דומים לי, שהחברות סומכות שהם לא יבדקו, שסומכות שהזמן עבר. אם זה היה המצב, ששני שלישים היו קרן – אני לא אבחן אותך בנושאים אחרים. כתוב "אתה חונן לאדם ומלמד לאנוש בינה", אף אחד מאיתנו לא שלם ורוב הציבור לא שלם. מה העניין פה? הרי אם הוא היה יכול לקבל אס-אם-אס, הוא היה מקבל את הודעת ה-אס-אם-אס, אבל הוא לא מקבל את הודעת ה-אס-אם-אס שהיום מחויבת.
קרן חן סופר
יש חשבונית, אדוני.
היו"ר איתן כבל
אני מקבל גם בחשבונית וגם בהודעת אס-אם-אס. כל מה שהוא מבקש, לדעתי זה לא בגדר פריצת הגדר. צמצמנו את זה באופן מאוד מאוד מאוד משמעותי, ולא לחינם הוא מעלה את זה, הוא לא התעסק, לא עם כבלים ולוויין, פרטנר וסלקום, כיוון שבמגזר החרדי אם יש, זה בשקט.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מבקש את רשות הדיבור, אדוני.
היו"ר איתן כבל
אני כבר נותן לך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה מנחית ואומר - - -
היו"ר איתן כבל
לגופו של עניין, בעניין הזה אני חושב שהצעת החוק סבירה לחלוטין, גם בממד שבה היא מצמצמת את העניין. השאלה היחידה לשיטתי, קרן, שעומדת לפתחנו היא - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
טכנולוגיה.
היו"ר איתן כבל
טכנולוגיה, זה הכול.
קרן חן סופר
שנייה לפני הטכנולוגיה, אדוני, נתבקשתי על-ידי חברות הסלולר להעלות את השאלה, להציג את השאלה מה המשמעות של טלפון. האם די לי בטלפון חד-פעמי, שמשאיר הודעה או מנסה להשאיר הודעה. הציגו בפניי בעיה שרבים מנתקים את הטלפון או לא משיבים ואתה צריך להתחקות - - -
היו"ר איתן כבל
קרן, נשמה. מה שאתם עושים בשלוש דקות, מתקשרים, נעשה את זה פה. בסוף בסוף האיש יהיה אחראי. יחזור ויטפל בזה – יטפל בזה; לא יטפל בזה – זה כבר העניין שלו. אנחנו, המחוקק, נתן לו את מנעד האפשרויות.

מה יקרה? מתוך ה-100%, כמו בדרך כלל ברוב החקיקה הצרכנית, הפער המתקיים בין מה שעלול לקרות לבין המציאות הוא הרבה הרבה יותר מצומצם. אם תלכי למשל לחנה טירי, הרשות להגנת הצרכן, יש להם גם קמפיין על חברות הסלולר - - -
קרן חן סופר
ראינו. אני אמנע מתגובה.
היו"ר איתן כבל
לא ביקשתי תגובה. סוף סוף, דרך אגב גם קמפיין חמוד, אולי מתוחכם מדיי אפילו, לא משנה.

לגופו של עניין, כל אחד צריך לבצע את החובה שלו. הנחת העבודה שאמת דיברת, זאת אומרת כשאתה אומר: הוצאתי לך IVR, אתה גם יודע שאם תשתגע ותתבע אותו בתביעות קטנות, תוכל להוכיח שהוצאת לו את ה-IVR. אנחנו מכירים לצערי את העניין הזה מהמענה בתוך שלוש דקות, שאנשים מנתקים, נוסעים הלאה, ואז הוא אומר: לא ענית.
מרב תורג'מן
או שזה חסום כהודעת ספאם.
היו"ר איתן כבל
נכון. הטכנולוגיה עושה את זה. את יכולה להגיד לו, אם את כל-כך חוששת מזה שהוא יתבע אותך על ספאם, שהולכים לעשות את זה.
מרב תורג'מן
זה לא רלוונטי. ספאם לא רלוונטי בשיחת טלפון.
היו"ר איתן כבל
ברור לי שזה לא רלוונטי כל ההרצאה שהיא נתנה. "במחילה", כמו שאומרים אצלנו בבית הכנסת.
קרן חן סופר
לעניין הגישה. הגישה הכללית.
היו"ר איתן כבל
אני אומר שהוא יכול במקרה הזה, כשהוא מחתים אותו לומר: אני הולך להודיע לך שלא תבוא אליי בטענות אחר-כך - - -
קרן חן סופר
זה ללקוחות חדשים, אדוני.
היו"ר איתן כבל
בסדר. נעשה חד-פעמי. הרי זאת הודעה חד-פעמית, החשבון הוא פעם אחת, אז אנחנו יכולים לאשר רטרואקטיבית פעם אחת. לא צריך להגזים. קרן, לא מתאים לך, אל תיקחי את זה - - -
קרן חן סופר
הודעה קולית אחת.
היו"ר איתן כבל
יש עוד זמן לפסח, להסתובב עם הנר בפינות. עזבי. הבנו אחד את השני, אנחנו מבינים מה המחוקק רוצה בעניין הזה. כמו שגם אמר חברי, יעקב אשר, הדבר היחיד שעומד לפתחנו הוא העניין הטכנולוגי, והוא שחור-לבן. בבקשה, יעקב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תודה רבה, אדוני. קודם כול, אני מברך את חברי, הרב מלכיאלי, על הצעת החוק הזאת. תמיד בסוף יש מישהו שאשם. אחרי הרגולציות האלה והאלה, שחלקן הן פרי הוועדה הזאת, ותבורך על כך, אדוני היושב-ראש על חוקים מסוימים שבאמת קרו, עכשיו הבעיה הגדולה שעכשיו צריך לזרוק את הטלית והתפילין במקרה הזה. סליחה שאני לוקח את ההדמיה הזאת.

אותן חברות שנמצאות כאן, שאנחנו מכבדים אותן מאוד, התחרו בצורה אגרסיבית ומתחרות עד היום על אותו פלח שוק של אנשים שרוצים טלפון שאין בו אס-אם-אס. אם זה היה דבר שהוא נגד מישהו או דבר שלא טוב לעשות אותו, לא היו עושים אותו בכלל. מוציאים, אדוני, הרבה מאוד כסף על מלחמות בין החברות על האיכות, על המחיר, על הכול. עכשיו יש פה משהו משלים.

כולנו יודעים שגם ה-אס-אם-אס שמודיעים לאדם שהחבילה שלו נגמרה, זה גם הגיע מלחץ ציבורי. אני לוקח את הסיכון בעניין הזה, ואני חושב שזה כך היה. נכון? אם גברתי היועצת המשפטית מהנהנת בראשה, אז אמת דיברתי.
מרב תורג'מן
זה תיקון מ-2016.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה שם לב שאני מתחיל להשתמש בכל מיני מנטרות שלך? זה קורה. אנחנו מתחילים להיות דומים, אדוני.
היו"ר איתן כבל
כל עוד לא תחשוב בוקר אחד שזה שלך.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כשאתה מתחיל "אתה חונן לאדם דעת", אני מגיע לזה.

כל הרעיון הזה של ה-אס-אם-אס, בגלל שהיה מצב שבו נגמרה החבילה בחברה ואנשים תמימים המשיכו וחשבו שיש להם חבילה.

פה מדובר על הציבור שלא רוצה אס-אם-אסים, אבל אל תשכח, אדוני היושב-ראש, שיש עוד ציבור שהוא משתמש פחות באס-אם-אסים מכל ציבור אחר, וזה ציבור הקשישים. אני מסתכל על אבא שלי, שיהיה בריא, לא בגלל שהוא כשר או לא כשר, או מהעניין הזה, בשבילו אס-אם-אסים, לפתוח ולקורא זה לא. הוא יודע "הלו". יש ציבור גדול מאוד של קשישים שהשירות הזה הוא must בשבילם. ולמה הוא must בשבילם? כי זה גם הציבור שהכי פחות עוקב כדי לדעת מתי יש מבצע יותר טוב, מתי נגמרת חבילה.

חבר'ה, תעשו לי טובה, תורידו את הכיפה מהעניין הזה, ותתחילו להתעסק עם זה בצורה אמיתית, נכונה. יש פה הצעת חוק צרכנית, סופר צרכנית של חבר הכנסת מלכיאלי. תמצאו את הדרך הטכנולוגית. יש דרכים טכנולוגיות, יש VIR, איך שאתה רוצה. איך זה נקרא?
היו"ר איתן כבל
IVR.
יעקב אשר (יהדות התורה)
IVR, IVA – מה שאתם רוצים. תמצאו את הדרך הזאת, כדי שאדם יקבל תזכורת בעניין הזה ויגידו לו: היו נחמדים איתך שנה בסכום מסוים, עכשיו זה הולך לסכום אחר. יזרוק את זה, לא ישמע את זה, לא יטפל בזה – בעיה שלו.
היו"ר איתן כבל
דרך אגב, העלויות של זה, האמת - - -
לאה ורון
בטלות בשישים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
שיורידו פרומיל - - -
היו"ר איתן כבל
אני אפילו לא רוצה להגיד אם להוריד או לא.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה אינטרס שלהם. הם היו צריכים להביא את הרעיון הזה.
היו"ר איתן כבל
חברים. משרד התקשורת.
ואיל ג'יגיני
הצעת החוק עצמה, כפי שאני מבין אותה, וחבר הכנסת יתקן אותי, באה לטפל במצב שבו כל האנשים מקבלים הודעה בחשבונית, מקבלים הודעה בסלולר, והציבור החרדי לא מקבל הודעה בסלולר כי הוא חסום.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אל תגיד בחשבונית, כי חשבונית כולם מקבלים.
הילה דוידוביץ- בלומנטל
זו חלופה למסרון.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יש ציבור שמקבל הודעה נוספת, ויש ציבור שלא מקבל.
ואיל ג'יגיני
נכון. בגלל שהציבור החרדי לא מקבל את המסרון. אומנם הוא מקבל בשאר הדרכים כמו שאר הציבור, אבל הוא לא מקבל במסרון, הונחה הצעת החוק הזאת שבאה להתמודד עם הבעיה הזאת.

לגבי הקשישים, אני לא חושב שזה נכנס בהצעת החוק הזאת וזה בעייתי לדעת. יש מנוי ויש משתמש קצה, וקשה לדעת האם המנוי מבוגר או קשיש, והאם מי שמחזיק בטלפון הוא הבן שלו או הוא, הוא כן אוהב, כן יודע לקרוא.
היו"ר איתן כבל
ואיל, במחילה מכבודך.
ואיל ג'יגיני
מחלתי.
היו"ר איתן כבל
תודה. אז אני יכול להמשיך?
ואיל ג'יגיני
תמשיך.
היו"ר איתן כבל
תודה. שמעת שב-1968 נחתו על הירח, מאז התפתחו טכנולוגיות מדהימות. כשאתה ואני יושבים פה ומשוחחים בינינו, טכנולוגיות שנמצאות בינינו והן הכי חדשות, הן כבר ישנות. אתם תלכו הביתה, אם תגידו לי: היום הרת עולם, היום תעמיד במשפט – זו אומנם התפילה שלנו מיום הכיפורים – אם זה המצב ובאמת מעשית, מקצועית, אי-אפשר לתת לזה מענה - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
הוא אומר שאפשר.
היו"ר איתן כבל
מלכיאלי, אתה חושב שבגלל שהוא בזווית שלך יותר טוב, הבנת יותר טוב ממני? תאמין לי, הבנתי. אני מנסה לחדד את העניין, כדי לשים אותו כמו שהוא.

מה הוא אומר? אם זו היתה הפעם הראשונה שתשובה כזאת נאמרת, בסדר. זה אומר שיש תשובות סל, אני מכיר את זה, הוא לא המשתמש, זה יכול להיות הילד שלו. כל הדברים האלה, כמו אצלי, הבנות שלי שרשומות על שמי, זה מגיע אליי. אני מקבל את ההודעות. אני גם לא מבקש עכשיו שנרדוף עד אחרון האנשים. אם אותו איש שיש לו טלפון כשר, יביא בחשבון שהוא יכול לקבל את ההודעה, אבל אם זה רשום על שם הילד שלו, והילד שלו לא הודיע לו, אתה לא יכול. אתה מנסה לאזן. זה כל מה שאני מבקש. בן-אדם גם יכול להגיד: לא ראיתי את הודעת ה-אס-אם-אס.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא ביקשנו 100% הצלחה.
היו"ר איתן כבל
אני לא מבקש 100% הצלחה, אבל אני מודיע לך שזה יצליח ב-95%-90%, זה יותר טוב מאשר אפס. אני מבין מה שאתה אומר, אני לא יודע לתת פתרונות לכול. מה כן? חברות הסלולר בחדשים יגידו: דע לך שנשלח לך את ה-IVR, או את ההודעה הקולית, ההודעה הקולית מגיעה רק למי שעל שמו רשום החשבון.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
בעל הטלפון זה אותו מספר. מי שמחזיק את המכשיר, מתקשרים אליו.
היו"ר איתן כבל
נשמה, אתה מוכן להקשיב לי?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני תמיד מקשיב לך.
היו"ר איתן כבל
כנראה שלא.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני לא מצליח להבין.
היו"ר איתן כבל
אז אני אסביר. למשל יש לי טלפון, רשמתי על שם הבת שלי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
איפה הוא נמצא פיזית?
היו"ר איתן כבל
הוא אצלה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
יתקשרו אליה.
היו"ר איתן כבל
נכון.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
היא תעדכן אותך: אבא, התקשרו - - -
היו"ר איתן כבל
אני עונה לואיל. אני לא יודע מי משתמש הקצה, אז כאילו אני מבצע פעולה והיא ברכה לבטלה. עניתי לואיל, שבמצב כזה עלול להיות שיהיו 5% ברכות לבטלה, אולי אפילו 10%, אבל זה בטל בשישים אל מול המסה הגדולה, פעם אחת. ופעם שנייה, החברות צריכות ליידע ואחר-כך תעשה עם זה מה שאתה רוצה. הוא צריך ליידע, להגיד: כשאתה חותם איתו את החוזה – זה כבר לחדשים – הוא אומר לו: תביא בחשבון שכאשר אני אמסור לך את ההודעה בעוד חודשיים או שלושה חודשים, תלוי מתי לפי ההסכם אותו מעברון צריך להיעשות, אני אוציא לך IVR, אבל תדע לך שזה יגיע לבן שלך, כי זה רשום פה על שם הבן שלך. בקיצור, לא למספר שלך. מה שחשוב לי זה העניין העקרוני ואיתו אין בעיה. קרן, רצית משהו?
קרן חן סופר
רונן רוצה להסביר רגע על המערכת.
רונן לשם
אני מחברת פלאפון. ככל שאכן הצעת החוק תעבור כפי שאדוני מציע, שזה יחול אך ורק על מכשירים כשרים ובהודעה קולית, זה משהו שלא נתנגד לו. רק צריך לוודא שמתקשרים רק פעם אחת ולא צריך לחזור ולהתקשר מספר פעמים.
היו"ר איתן כבל
אם תיתן לנו רעיונות, זה יקרה...
רונן לשם
אז אני אומר. מערכת IVR היא מערכת - - -
היו"ר איתן כבל
עזוב. כבר אמרתי. למה לך? למה להגיד דברים שלא אמרתי? אתה כבר ותיק פה. עזוב, הבנו. זה מה שהתכוונה מנהלת הוועדה בפתיחת הדברים שלה, בכל החקיקות שאנחנו מביאים לפה, אם צריך אנחנו מצמצמים אותן ועושים אותן. אני לא רודף עם שוט אחרי העוסקים. זאת לא הכוונה.

זה מסוג הדברים שלא נולד במוחו הקודח של מלכיאלי. מלכיאלי בא לבית הכנסת, וכשהוא יוצא בין קריאת התורה להפטרה, יוצא החוצה לדבר דברי קודש נוספים, פוגש אותו השכן ואומר לו: תשמע מלכיאלי, אתה חבר כנסת, יש לי רעיון גדול בשבילך. כולנו מכירים את זה. זה לא סתם בא לו מהאוויר.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אז נזכרתי שגם אני עצמי שילמתי את זה.
היו"ר איתן כבל
כל אחד ואחת מאיתנו במנעד רחב של עניינים כשיש לנו התקשרויות ארוכות טווח קצובות. אין אחד מאיתנו שזה לא קרה לו. גם לך, קרן, ושמתי לב שאת מקפידה מאוד מאוד גם על האותיות הקטנות. זה קורה לכולנו, כי זה אנושי. זה לא, לא אנושי. חבל שלא נמצאת כאן בתיה גוטל, שהיא כל-כך צודקת. לא המצאנו כלום, איך אנחנו בני-האדם, לא משנה איפה, שבויים ומתנהגים כמו עדר. זה קטע מטורף. אותו דבר פה. לכן נעבור להקראה.
קרן חן סופר
אדוני, זמן היערכות יינתן?
היו"ר איתן כבל
נתייחס לזה. אין שום בעיה. כן, גיל.
גיל ברגפרוינד
אני כלכלן המועצה הישראלית לצרכנות. כמובן אנחנו תומכים בהצעת החוק, רק מכיוון שכולנו הרי סובלים מכל שיחות השיווק והמכירה, הרעיון שהודעת IVR לא תכיל הודעות שיווקיות מלחיצות, אלא תודיע על סיום ההתקשרות. היא תסביר מה המשמעות ולא יותר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לקונית, פשוטה ועניינית.
היו"ר איתן כבל
תודה לגיל.
מרב תורג'מן
אם כך, אדוני כדאי לחדד מספר עקרונות שינוסחו בהצעת החוק.
היו"ר איתן כבל
דרך אגב, חבר הכנסת יעקב אשר, קודם כול, תדע, בטח פגשת את המשקלים שלך בכל בתי העסק. מי שעוד לא ראה, זה "משקלי יעקב אשר". אני רוצה שאדוני ידע עוד דבר אחד, שיצא מכתב אמיתי של כל רשתות השיווק לשר הכלכלה. האמת היא שהחוק שלך הוא לא הבעיה מבחינתם, הם רוצים לעצור את החוק - - -
קריאה
מכירה מיוחדת.
היו"ר איתן כבל
מה העניין? זה הפך אצלם לחראם א-שריף, מלחמת עולם, הסיפור הזה. הם רוצים לעצור את זה. הם כתבו מכתב, בין היתר על עודף רגולציה, וגם אתה כיכבת שם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
על המשקל?
היו"ר איתן כבל
כן. רק שתדע.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה יודע כמה אנשים נהנים מזה? כמה אנשים באים הביתה לנשים שלהם ואין צעקות: ביקשתי קילו, לא עשר קילו.
היו"ר איתן כבל
מה שיפה שאני רואה אותך בכל שבוע בסופר, לא רק פה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יש לי קבלת קהל שם... אני רץ לכספים, אני מצטער.
היו"ר איתן כבל
בבקשה.
מרב תורג'מן
כדי לחדד את השאלה הטכנולוגית, שגם אמורה להיכתב בנוסח הצעת החוק, אנחנו מדברים על הודעה קולית ולא על שיחה טלפונית. הודעה קולית שהיא חד-פעמית, אין צורך לשלוח אותה פעם נוספת. אני לא כל-כך מבינה בטכנולוגיה, האם זה מחייב צלצול לפני כן?
היו"ר איתן כבל
כן, זה צלצול.
מרב תורג'מן
הרבה פעמים אתה מקבל הודעה קולית שהיא ללא צלצול, ללא חיוג.
הילה דוידוביץ- בלומנטל
איך זה עובד? שיסבירו.
היו"ר איתן כבל
לא סתם ראית ואתה עונה כי השתלט לך שד על הטלפון. יש צלצול, אתה עונה. בהתחלה אתה אומר "הלו", ואז אתה שומע "שלום, מדברים מ- - -, זוהי הודעה קולית, אני מודיע לך שבתאריך זה וזה הסתיים תוקף העסקה הקצובה". הם בטח יעשו אותה קצרה, והאדם לא יבין כלום ממה שאמרו לו. זה דיון אחר, זה החוק הבא.
לאה ורון
הם יוסיפו איזה שניים שלושה דברי פרסומת.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
מבחינתי שזה יהיה בעברית.
מרב תורג'מן
הפרסומות למיטב הבנתי אסורות בחוק הספאם.
היו"ר איתן כבל
ברור. רק בבדיחות הדעת.
גיל ברגפרוינד
- - -
היו"ר איתן כבל
העניין ברור. ברור. זו צריכה להיות הודעה לקונית שמודיעה על סיום ההתקשרות, שיידע שהולכת להתחדש במחיר החדש. אני כבר אומר שהיא צריכה להיות תואמת את הודעת ה-אס-אם-אס.
מרב תורג'מן
אני מייד אקרא את הנוסח.
היו"ר איתן כבל
אם נעשה את החיים פשוטים, כמו שהודעת ה-אס-אם-אס היום מתקבלת בטלפונים שאינם כשרים, זאת צריכה להיות מהות ההודעה שמתקבלת.
ואיל ג'יגיני
אדוני היושב-ראש, אני רק רוצה הבהרה קטנה. הכוונה בהודעה קולית, זו שיחה שבצד השני עומדת מערכת ה-IVR, אין הכוונה לתא הקולי.
רונן לשם
מובן שלא.
היו"ר איתן כבל
אני מבין את החידוד שלו.
מרב תורג'מן
צריך לבחון איך לנסח את הודעות ה-IVR.
לאה ורון
ההודעה איננה מגיעה לתא הקולי ככל שהמנוי אינו משיב?
קרן חן סופר
מציעים פה לכתוב "הודעה אוטומטית" במקום IVR.
היו"ר איתן כבל
הודעות אוטומטיות הן כאלה שכאשר הטלפון שלך סגור, הוא יודע לחזור אליך. ההודעות האלה הן הודעות כאלה שעד שאתה לא עונה, הן חוזרות אליך. ברגע שלחצת מענה וניתקת, באותה שנייה היא יותר לא חוזרת אליך.
לאה ורון
השאלה אם ההודעה הקולית עוברת למשיבון.
היו"ר איתן כבל
ממה שאני יודע, אם אינני טועה, כן, אני לא רוצה להגיד בביטחון מלא. לדעתי כן.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא לכולם יש תא קולי.
מרב תורג'מן
השאלה אם מדובר בשיחה טלפונית עם הודעה קולית, כמו שמציע גיא, או במערכת IVR, שזו מערכת חיוג ששולחת הודעה לעיתים ישירות למשיבון ללא שיחה טלפונית?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
שיחה.
מרב תורג'מן
אני לא מבינה את הטכנולוגיה.
היו"ר איתן כבל
זה עניין טכני טכנולוגי. אני רוצה להסביר את המהות, אחר-כך תמצאו את הניסוח. הרי זה רק הכנה לקריאה הראשונה. בזמן הזה תמצאו את הניסוח המקצועי שיודע לתת את התשובות הנכונות.

אנחנו מדברים על טלפונים כשרים בלבד. אפילו עלה לי רעיון בראש, אבל אפילו אותו אני לא אגיד. טלפונים כשרים בלבד, אינני נכנס מי משתמש הקצה, מי לא משתמש הקצה, מי שהטלפון שלהם רשום אצלם במאגר.
לאה ורון
יש לך הגדרה לטלפונים כשרים?
מרב תורג'מן
חסום לקבלת מסרונים. בין אם זה יהיה כשר ובין אם מסיבה אחרת.
היו"ר איתן כבל
דבר שני, זו הודעה קולית שצריכה להתכתב עם הודעת ה-אס-אם-אס. אחרים שאין להם טלפון כשר מקבלים אותה. היא צריכה להיות פלוס-מינוס אותו דבר.
מרב תורג'מן
זה ללא חיוג.
היו"ר איתן כבל
אני מדבר על נוסח ההודעה. כוונתי לתוכן של ההודעה, עוד לא לטכניקה. לגבי הטכניקה, אני לא יודע לתת תשובה באופן חלוט, עם כל הכבוד שאני רוחש לעצמי, ויש כבוד. יש כאלה שכנראה נכנסים לתא קולי, יש כאלה שלא. הנחת העבודה שלי היא, כפי שאני יודע ומכיר, אבל ואיל, זה תפקידך בראש ובראשונה לתת את המענה אל מול חברות הסלולר. ממה שאני יודע מהניסיון שלי כמשתמש פעמיים, גם כמקבל הודעות וגם כמי שמוציא הודעות IVR, הודעות IVR הן כאלה שברוב המקרים – אלה דברים שצריך לבדוק – שעד שאתה לא לוחץ על הלחצן הירוק שאני משיב, הוא יחזור אליך. אני מכיר את זה מהצבא, אני מכיר את זה מכל מיני הודעות.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
בחירות.
היו"ר איתן כבל
דרך אגב, זו דוגמה מצוינת - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
עד שלא הודעת לו שהלכת להצביע, הוא ינדנד לך כל היום.
היו"ר איתן כבל
הוא ינדנד לך כל היום. עד שאתה לא לוחץ, הוא לא מפסיק לנדנד לך. אני רוצה שגברתי תדע, אותי לא מעניין אם זה נכנס להודעה קולית או עשה כך או כך, אלא שהעוסק הוציא לו את ההודעה. לא נצא מזה אם נתחיל לעשות משמרת צניעות של ענה לו, לא ענה לו. אני לא עושה את זה. אני רק יודע שהתהליך הזה הוא תהליך מחויב. זה כמו שאני לא יודע אם פתחת את הודעת ה-אס-אם-אס או לא. זה לא ענייני, אני לא נכנס לזה. אני יודע שאני את הצד שלי ביצעתי בעסקה.
מרב תורג'מן
למעשה זו שיחה טלפונית שבה מושמעת הודעה קולית.
קריאות
זו לא שיחה טלפונית.
קרן חן סופר
זו לא שיחה טלפונית.
היו"ר איתן כבל
חבר'ה, תנוח דעתכם. אני מבין ממה אתם נבהלים. כשאת אומרת "שיחה טלפונית" זה מקפיץ אותם באופן מיידי. אמרתי שזאת הודעה קולית.
רונן לשם
כוללת מערכת חיוג אוטומטית.
היו"ר איתן כבל
תעשה לי טובה. עכשיו אתה מבלבל לי את המוח מהצד שני.
רונן לשם
סליחה.
היו"ר איתן כבל
אני מנסה להיכנס לתוך מסגרת. ואיל, עשה לי טובה, לא רוצה – חיוג אוטומטי, טכנולוגיה שמישהו עם רחפן עושה את זה. למה אני צריך להיכנס לזה? ביקשתי ממך, זה מונח לפתחך, תצטרך מענה לצדדים המקצועיים, ובהכנה לקריאה השנייה והשלישית תביאו לנו את החידוד המדויק אחרי שנעשתה בדיקה. אני רוצה להעביר את זה לקריאה ראשונה, רק את התהליך, כשאנחנו פה מבינים על מה אנחנו מדברים. אני חושב שסכמתי את זה בצורה מאוד מאוד מדויקת וסגורה. הערות?
מרב תורג'מן
אני מציעה לכתוב בדברי ההסבר שהוועדה תבחן את הטכנולוגיה הראויה בעניין הזה.
היו"ר איתן כבל
בדיוק. בסדר גמור. כדי שלא יהיו לנו עניינים כאלה ואחרים.
מרב תורג'מן
אני אתייחס לעוד שני עניינים. האחד, אני מבקשת להפנות את תשומת לב הוועדה שמדובר פה בעיצום כספי בגובה של 22,000 שקלים, ולעוסק שאינו תאגיד סכום של 7,000 שקלים, במסגרת הפניה לסעיף 13א(ב).
היו"ר איתן כבל
זה על כל טלפון?
מרב תורג'מן
זו שאלה שחוזרת. שאלת ההפרה עולה וחוזרת בכל דיון.
היו"ר איתן כבל
22,000 שקל הוא אפילו לא יוצא מהבית לעשות את ההתקנה.
הילה דוידוביץ- בלומנטל
זו שאלה של מדיניות אכיפה. זה כמו סימון מחיר, אתה נותן על כל חבילת במבה שלא שמו עליה את המדבקה?
היו"ר איתן כבל
אני רוצה שנקיים דיון בפעם הבאה, אני כבר אומר את זה. אני אסביר. אתה לגמרי מייצר פה חוטא נשכר או מייצר – איך זה נקרא בלשון המשפטית?
קרן חן סופר
עשיית עושר שלא במשפט.
היו"ר איתן כבל
לא, כבר נסחפת. אתי תמיד מוסיפה לי כשאני אומר את המילים חוטא נשכר. זו הפרה משתלמת. בשביל 22,000 שקל? הוא מרוויח מיליארד על זה, זה אפילו לא אבק על דש המקטורן. אני כבר אומר שנעשה אחד מן השניים, או שנעשה מסגרת אחרת של פיצויים כספיים - - -
מרב תורג'מן
סכום העיצום הכספי ביחס להפרה.
היו"ר איתן כבל
סכום העיצום הכספי הוא אחר. אם אתה לוקח 22,000 שקל ואני צריך להיות נתון לאיך כל אחד משתמש, אז בזבזתם את זמננו פה.
מרב תורג'מן
אדוני זו שאלה הרבה יותר רחבה מההיבט הספציפי הזה של ההפרה הספציפית הזאת.
הילה דוידוביץ- בלומנטל
בכל סעיף היא יכולה להתעורר. אני חושבת שלרשות יש שיטות הכימות שלה באופן שייחשב את ההרתעה.
היו"ר איתן כבל
לכן אני רוצה שאנשי הרשות יהיו פה.
אגם דניאל
אני כאן.
היו"ר איתן כבל
אני מתנצל. בבקשה, תני את ההתייחסות שלך.
אגם דניאל
אני מהרשות להגנת הצרכן. נצטרך לבחון את העניין הזה.
היו"ר איתן כבל
אני תמיד מפחד כשאומרים לי שרוצים לבחון את זה.
אגם דניאל
זה כמו כל הפרה. כמו למשל סימון מחירים. אפשר לתת עיצום כספי על כל - - -
היו"ר איתן כבל
אני אסביר מה אני מתכוון. אם תבואו ותגידו לי: אם זו הפרה חד-פעמית או פעמיים, בסדר, אז ההפרה תהיה במחיר הנקוב של הסך-הכול הכללי על כל ההפרות, אבל אם זה הופך להיות הפרה משתלמת, אני רוצה לדעת את הדברים האלה. בדיון הבא אני רוצה לקבל התייחסות לעניין הזה. אם זה 22,500 שקלים - - -
הילה דוידוביץ- בלומנטל
זה לא. אפשר להסתכל על תיקים תלויים ועומדים שלהם. הם יבואו ויסבירו. אין מצב שהם מסתכלים על כל - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
ב-אס-אם-אס מה ההפרה?
היו"ר איתן כבל
אותו דבר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אתה לא משנה את זה.
היו"ר איתן כבל
לא. שאלתי שאלה. אמרו שהקנס הוא 22,000. שאלתי: האם זה על כל שיחה או - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
האם ההפרה שוות ערך יותר מקנס ההפרה.
היו"ר איתן כבל
האם זה יהיה מיליון או 22,000 שקל.
הילה דוידוביץ- בלומנטל
זה לא יהיה לא זה ולא זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זו שאלה כללית, לא קשורה לפה.
היו"ר איתן כבל
שאלתי גם פה. מה שאני מנסה לומר בשורה התחתונה, שאני רוצה להבין את המדיניות.

דרך אגב, אני רוצה לגלות לך, ואיל, שהמנכ"ל הנוכחי בפועל, לגבי קנסות הוא עושה הכול למנוע מצב שיש בו הפרה משתלמת. אתה יודע את זה. נכון?
ואיל ג'יגיני
כן.
היו"ר איתן כבל
ננסה להתכתב איתו. עם זאת, לא נקיים על זה עכשיו את הדיון. זה דיון שלפרוטוקול או לדברי ההסבר נדע להגיד שיש מדיניות סביב העניין הזה, שזה לא שמישהו קם בבוקר, יש לו חשק, עושה ככה.
הילה דוידוביץ- בלומנטל
הם יציגו לך את הנתונים.
היו"ר איתן כבל
מה עוד רצית?
מרב תורג'מן
לגבי הוראת התחילה.
היו"ר איתן כבל
כמה זמן אתם צריכים?
קרן חן סופר
ממה שהבנתי זה ארבעה חודשים, אדוני.
היו"ר איתן כבל
אין בעיה. לדעתי אין מניעה בעניין הזה.
הילה דוידוביץ- בלומנטל
האם זה חל גם על חוזים קיימים? חוזים שייכרתו – בוודאי, אבל גם חוזים קיימים?
היו"ר איתן כבל
בוודאי.
מרב תורג'מן
זה יחול על מנויים בעוד ארבעה חודשים.
היו"ר איתן כבל
חברות וחברים, אנא מצאו את העניין המשפטי, שזה יכסה גם את הקיים - - -
מרב תורג'מן
מנויים קיימים.
היו"ר איתן כבל
בוודאי. קודם כול, זה נוגע למנויים קיימים. קודם כול, זה ברור. זה יכסה את מנעד הצרכנים.
אגם דניאל
אני רוצה להתייחס לעניין מדיניות האכיפה. העיצום יוטל על כל מנוי שלא יקבל הודעה קולית.
הילה דוידוביץ- בלומנטל
אל תתחייבו.
קרן חן סופר
אולי צריך למצוא ביטוי הפוך לעבירה משתלמת.
היו"ר איתן כבל
לא ביקשתי עכשיו לפתוח את הדיון. זה לא מתחיל מהיום הראשון. כשמדברים על מדיניות, במובן הזה יש הבדל גדול בין מקום שמתחיל להיות זרם של תלונות, לבין פה תלונה, שם תלונה.
מרב תורג'מן
אני מציעה לא לקבוע את זה כפסקה נוספת, אלא לכלול את זה בפסקה (3).
היו"ר איתן כבל
את מה?
מרב תורג'מן
את ההוראה החדשה. לכלול אותה בפסקה (3), המדברת על מסרונים, ולומר בסופה: היה מספר הטלפון שמסר הצרכן לעוסק חסום לקבלת מסרונים, יודיע העוסק המנוי בפרט 2 לתוספת השנייה שמדובר בחברות הסלולר, בחברות התקשורת, על מועד סיום העסקה לצרכן.

מדובר בהודעה קולית, זו שאלה של 14 עד 21 ימים מבחינת המועד.
ואיל ג'יגיני
כמה זה ב-אס-אם-אס?
קרן חן סופר
21. צריך שזה יהיה אחיד.
מרב תורג'מן
כשהיתה שיחה טלפונית, עלתה השאלה אם זה צריך להיעשות בדיוק ביום ה-21 שלפני מועד סיום העסקה, או שצריך לאפשר פרק זמן רחב יותר, שבו אפשר יהיה לעשות את זה. מכיוון שמדובר בהודעה קולית, אולי השאלה הזאת כבר לא רלוונטית.
הילה דוידוביץ- בלומנטל
גם פה צריך לראות את החובה. מספיק שהוא שיגר את ההודעה, הוא עמד בחובתו. הרי אם המנוי באותו יום מנותק, והוא רק ביום ה-23 הצליח - - -
היו"ר איתן כבל
אני חוזר ואומר - - -
מרב תורג'מן
החובה להודיע, לא לוודא שהוא קיבל.
הילה דוידוביץ- בלומנטל
לשגר את זה.
היו"ר איתן כבל
חברים, בחייאת דינקום, נתעשר מהנפט שיפרוץ תיכף... אני מנסה להגיד ואת הניסוחים המדויקים תעשו ביניכם. מה שהתכוונו, תדעו לנסח ביניכם. אני לא הולך לרדוף מי קיבל, מי לא קיבל. ההודעה יוצאת כהודעה. כל העניין הוא שחובת ההוכחה על הוצאת ה-IVR מונחת לפתחה של החברה שאומרת: ביום זה וזה הוצאתי הודעת IVR, הנה ההוכחה שהודעת ה-IVR יצאה, ואפשר לעשות את זה הרי בשנייה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
שאלת תם. האם אלה שמקבלים את ההודעה ב-אס-אם-אס, האם זה גם בנוסף למכתב שהם מקבלים?
היו"ר איתן כבל
כן, בלי קשר. לא נוגעים במצב הקיים.
מרב תורג'מן
וכמובן תחילה כפי שהוחלט – ארבעה חודשים.
היו"ר איתן כבל
תודה רבה. אני מעלה להצבעה. מי בעד ההצעה, כפי שנוסחה, עם התיקונים, השינויים, כולל מה שהוספנו בדברי ההסבר?
לאה ורון
חבר הכנסת מלכיאלי מצביע במקום חבר הכנסת וקנין.

הצבעה

בעד – פה אחד

הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון - הודעה בטלפון על מועד סיום עסקה או התחייבות), התשע"ז-2017 אושרה, בכפוף לשינויים, ותעבור לקריאה ראשונה במליאה.
היו"ר איתן כבל
תודה רבה. ההצעה עברה, והיא תעלה למליאה לקריאה ראשונה.
לאה ורון
האם יש פה נציגה של האוצר? אדוני, תקצה יומיים שלושה על מנת שהאוצר יודיע אם ההצעה כרוכה בעלות כלשהי מתקציב המדינה.
היו"ר איתן כבל
בסדר גמור. תודה רבה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני רוצה להודות לך, אדוני היושב-ראש, על העבודה הטובה שעשית למען החוק הזה, וגם לואיל שמהרגע הראשון קידם אותנו וגם לנעמה, שנעלמה בינתיים מלשכת שר הכלכלה, שליוותה את החוק הזה כבר תקופה ארוכה.
היו"ר איתן כבל
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:59.

קוד המקור של הנתונים