ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 30/01/2018

עלייה בהיפגעות בתאונות דרכים של רוכבים ונוסעים באופנועים

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-14OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 14

מישיבת ועדת המשנה של ועדת הכלכלה

לבטיחות בדרכים

יום שלישי, י"ד בשבט התשע"ח (30 בינואר 2018), שעה 15:15
סדר היום
עלייה בהיפגעות בתאונות דרכים של רוכבים ונוסעים באופנועים
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר
חברי הכנסת
עבד אל חכים חאג' יחיא

אכרם חסון

נחמן שי
מוזמנים
ראש תחום רווחה וספורט, המשרד לשוויון חברתי - מיטל הוברט אשכנזי

מנהל אגף תשתיות בינעירוניות ועירוני, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - ראיק סאלם

מנהל אגף תשתיות עירוניות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - פיליפ פארן

מנהל תחום חינוך וקהילה, אור ירוק, ארגונים למאבק בתאונות דרכים - רז אביטן

מנהלת חטיבת המידע והמחקר, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - שרית עמרם כץ

מנהל אגף תיאום גורמי חוץ, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - מאיר אלרם

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה - רחל טבת ויזל

יועצת מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה - הדס לוי

מרכזת אסירי ציון ומנטרלים מצ'רנוביל, חטי, משרד העלייה והקליטה - גלית כהן

מפקחת ארצית חוק סיעוד, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים - דליה רוזינק

מפקח ארצי על בתי ספר לנהיגה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - שחר פרטוק

יו"ר העמותה, מועדון האופנועים הישראלי - אליעזר אלג'ם

עו"ד, מועדון האופנועים הישראלי - עמית ברגמן

ממונה בטיחות, חברת נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה - גל ויסמן

נציג איגוד יבואני הדו-גלגלי, איגוד לשכות המסחר - יעקב סודאי

יו"ר ארגון תנו יד לחרש - משה בר

מלווה ליו"ר העמותה תנו יד לחרש - שחר קניג

לשכת המסחר - יעקב סודאי

אב שכול - אילן גריידי

שדלן/ית (קונטקטי בע"מ), מייצג/ת את איגוד חברות הביטוח בישראל - גילי ברנר
מנהל/ת הוועדה
דיקלה טקו
רישום פרלמנטרי
אתי אפלבוים

עלייה בהיפגעות בתאונות דרכים של רוכבים ונוסעים באופנועים
היו"ר יעקב אשר
אני פותח את ישיבת ועדת המשנה לבטיחות בדרכים של ועדת הכלכלה. על סדר-היום: עלייה בהיפגעות בתאונות דרכים של רוכבים ונוסעים באופנועים.

העלייה בהיפגעות רוכבי אופנוע בתאונות דרכים עלתה מהנתונים של שנה שעברה. אנחנו נבקש את הנתונים ומצגת קצרה ונתחיל את הדיון.

אני אומר שוב. מטרת הדיון היום להעלות את הנושא על סדר היום. בסיכום ננסה לעשות איזה איגום משאבים ולהקציב זמן לעניין הזה. בדרך גם נוכל לעשות פעולות נוספות. אולי משרד התחבורה יצטרכו להוסיף יותר תקציבים השנה, אולי נעבוד גם מול המשרד לשוויון חברתי.

עכשיו נעסוק בבעיה הכאובה של האופנועים.
רחלי טבת ויזל
(מוצגת מצגת)

בדומה למצגת הקודמת אני אתייחס בעיקר לנתונים. יש גם תכנית אבל התכנית לא מפורטת פה בהרחבה כי דיברנו קודם שתהיה פגישת יסוד בנושא.

קצת לגבי הנתונים. אנחנו מדברים על 130,000 אופנועים מסוגים שונים שמהווים 4% מכלל כלי הרכב במדינת ישראל. חלקם בנשואה 1.6%.

למה זה מאוד משמעותי? כי זה מדגיש עוד יותר את אחוזי ההיפגעות המאוד גבוהים. מעורבות רוכבי אופנוע בתאונות חמורות, שזה תאונות עם נפגעים או פגיעות חמורות, היא 18%. זה אומר יותר מ-11 מחלקם בנשואה ופי 4.5 מחלקם בכלל בקרב כלי הרכב. הנתון הזה הוא נתון מדאיג בכל קנה מידה.

אין שום כלי רכב נוסף שמתנהג כך. לא משאיות, לא היסעים, לא רכב כבד. זה כלי הרכב הבעייתי ביותר והקטלני ביותר מבחינת המעורבות שלו בתאונות חמורות, שלא לדבר על פציעות מסוגים שונים שכרגע אני לא רוצה להתייחס אליהם.

פה יש נתון מאוד מובהק שהצגנו אותו בוועדת הכלכלה בזמנו לגבי ההתפלגות בין החברה היהודית לחברה הערבית. אני מדברת על תאונות קטלניות לפי מגזר, לפי 10,000 מורשים לנהוג על אופנועים.

אפשר לראות פה שני נתונים. אני מדברת במספרים מוחלטים ובאחוזים. בחברה הערבית בצורה משמעותית יותר.

אם נדבר במספרים מוחלטים ב-2016 היו 43 הרוגים מרוכבי האופנוע. ב-2017 63 הרוגים. מדובר ב-22 יותר הרוגים, כשמתוכם האחוז של החברה הערבית הוא גדול.

עוד נתון מאוד מדאיג שכתוב פה בהערה: ב-2017 היו 8 הרוגים שנהגו על אופנוע ללא רישיון נהיגה מכל סוג שהוא. 5 מתוכם מהחברה הערבית.
היו"ר יעקב אשר
זה מקביל לנתונים של שמירה על חגורות ודברים נוספים.
רחלי טבת ויזל
רציתי לסדר את זה קצת בקבוצות. אני רוצה לעשות הבחנה בין סוגי האופנועים השונים לפי הנפח. תשימו לב למעורבות של מעל 400 סמ"ק. זה ממקד בעיה גם בסוגי האופנועים. שימו לב שבת-2017 27 מההרוגים, נסעו על אופנועים בנפח מנוע מעל 400 סמ"ק. אנחנו מדברים על נסיעה בבין-עירוני באופנועים הכבדים.

שימו לב, מעל 126 סמ"ק יש 21 הרוגים. אם כך, אנחנו מדברים על אופנועים כבדים או בינוניים שהם עם מעורבות יתר בנושא ההיפגעות של רוכבי האופנועים.
קריאה
זה לא כולל טוסטוסים.
רחלי טבת ויזל
זה כולל את כל רוכבי האופנוע. זה לא כולל אופניים חשמליות כמובן, אבל זה כולל טוסטוסים, קטנועים ומעלה. אבל המעורבות של הכבדים היא מאוד משמעותית.

אם תשימו לב ב-2017 הפגיעות המשמעותיות בבין-עירוני מבחינת הנפחים של המנוע של האופנועים.

נתון נוסף זה סוג ההיפגעות. שימו לב ל-2017 אבל גם בשנים אחרות, הכחול זה תאונות עצמיות. זה נתון מאוד מטריד מבחינת סוג התאונה או האופן שבו נהרג או נפצע. הנהג החליק, התנגש בגדר הפרדה וכדומה.

שימו לב לאדום באמצע שזה חזית צד, שלכאורה תאונות צומת למיניהן. אנחנו חשבנו שהצומת הוא העיקר. הצומת הוא לא בהכרח העיקר. יש לנו תאונות מסוגים שונים. אגב, זאת יכולה להיות תאונה של אופנוע שמתנגש ברכב עומד.

נתון נוסף שמאוד מטריד זה הסיפור של הגילאים. חשוב היה לנו לפלח את הגילאים ולראות על מה אנחנו מדברים. תסתכלו על הקבוצה של 20 עד 24 באוכלוסייה היהודית ואוכלוסייה הערבית. זאת נקודה שצריך לשים לב אליה בצורה מאוד משמעותית מבחינת אחוזי היפגעות. יש פה גם את הנתון של המגזר וגם את הנתון של הגיל.
לסיכום
עליה משמעותית בין 2016 ל-2017 שצריכה להדיר שינה מעינינו בצורה מאוד ברורה. במגזר הערבי עלייה ב-7 הרוגים מתוך ה-22. העלייה הדרמטית היא שם וצריך לשים לב לזה.

צריך לשים לב לאופנועים הכבדים, זה נתון שהוא משמעותי וגם לתאונות העצמאיות. כל הדברים האלה מכוונים לנקודות שעליהם אנחנו צריכים לעבוד.
היו"ר יעקב אשר
כמה נפגעים מתחת לגיל 18?
רחלי טבת ויזל
מעטים, זה תלוי רישיון. בין 15 ל-19 זאת העמודה האחרונה, 5 ערבים ושני יהודים.

רישיון מקבלים בגיל 16.5.

מבחינת הנתונים, הכבדים זה גיל 20-24. זה הגיל שיש לך כנראה את האופנוע ואת הכסף לקנות את האופנוע. יש גם את העניין של תאונות בבין-עירוני.

אנחנו צריכים להסתכל על האופנועים הכבדים ועל הגילאים 20 עד 24. זה שתי אוכלוסיות שמאוד מאופיינות וכמובן האוכלוסייה הערבית ואלה שנוהגים ללא רישיון.

כמו שאמרתי, אלה הנתונים.

בסופו של דבר, בין 16.5 עד גיל 29 זה 70% מההרוגים. אני לא מדברת פה על המבוגרים. זאת הקבוצה המועדת.

מה צריך לקרות? מבחינתנו, צריכה להיות תכנית בנושא אופנועים. אנחנו שמנו לנו כאבן דרך ב-2018 להיכנס בצורה כוללת - - -
היו"ר יעקב אשר
אגב, אני רוצה להזכיר לך כדי שתתזכרי את הגורמים המתאימים בעניין הזה. משרד התחבורה נמצא פה, אבל אני לא יודע אם זה תחום שהוא אחראי עליו. בזמנו היתה החלטה של הוועדה שעשתה את השימוע בוועדת הכלכלה, שהיינו צריכים לקבל דוח מפורט לגבי הנושא של הדרכות, על כניסה למסלול חדש של הדרכות ותוספת של הדרכות.
רחלי טבת ויזל
אנחנו בונים תכנית עבודה ל-2018 שמתייחסת לאופנוע הכבד. יהיו מעורבים בה נציגים של רוכבי אופנוע כבדים ולא כבדים. אנחנו נשמע מהם מה הדברים העיקריים. זאת לא פעם ראשונה שיש תכנית כזאת. בחלקה נחזור על מה שהיה בעבר וחלקה נחדש.

יש כמה נקודות מאוד משמעותיות שצריך לתת עליהן את הדגש. דבר ראשון, כל הסיפור של הכשרת הנהג. זה נושא קריטי. צריך לקחת בחשבון כל קבוצה מעצמה, גם לפי הגיל וגם לפי סוג האופנוע. אי-אפשר להתייחס אליהם כמקשה אחת. צריך להתייחס בנפרד לרוכבים החדשים, צריך יהיה להתייחס לאלה שקופצים מדרגה מבחינת כלי הרכב שלהם ועל איזה שיפור מיומנויות במהלך הדרך, עם מספר מינימאלי של שיעורים, רכיבה בחשיכה וכדומה.

נושא נוסף יהיה שמירה על כשירות. לא יכול להיות שפעם אחת קיבלת רישיון בגיל 18 ועכשיו עם אותו רישיון אתה רץ כל השנים. חיוב של קורסי ריענון למיניהם, נהיגה מתקדמת וכדומה.

הנושא של אמצעי מיגון. לדוגמה, לאסור על קסדת חצי ועוד מיגונים שונים למיניהם. חלקם יכולים להיות על דרך של הקלות מס וכדומה.

נושא התשתיות גם כאן נכנס. אדוני, כאן זה לא תשתיות רכות. כאן זה כבר תשתיות שהן יותר משמעותיות. חלק זה רכות כמו התקנים שמונעים החלקה על הכביש - - -
היו"ר יעקב אשר
זה גם היה חלק מההמלצות של הוועדה.
רחלי טבת ויזל
נכון. בחלק מכבישי הארץ כבר יש מגן תחתון בחלק מההפרדות.

כמובן שגם בנושא הזה, בלי הסברה וחינוך זה לא יעבוד. הסברה וחינוך שתי קבוצות עיקריות. אחת, מסגרת החיוך התעבורתי שאנחנו נכנסים אליו השנה לנערים ולנערות לפני גיל קבלת הרישיון. בגיל 16 אנחנו מכניסים גם את הנושא הזה.

השנייה, הסברה לקהל הנרחב כשזה דורש סוג אחר של הסברה. הסברה ברדיו לא מספיקה. צריך להגיע לגופים עצמם באמצעות קבוצות הפייסבוק, קבוצות הרוכבים. לגעת בהם ולהגיע אליהם ישירות.
היו"ר יעקב אשר
יש לכם קשר עם הקבוצות הללו?
רחלי טבת ויזל
אנחנו מתחילים בהידברות. יש הידברות במשך שנים. לא התחלנו היום, אנחנו שנים הידברות. מבחינתנו, הם דומיננטיים והם מרכיב חשוב בתכנית שלנו.
היו"ר יעקב אשר
זה חשוב מאוד כי הם יודעים להגיע לכל אותן קבוצות, אותם אנשים.
רחלי טבת ויזל
המרכיב הוא משמעותי כי הם נותנים לנו את הדגשים.

דבר אחרון. אנחנו נכנסים למחקר משמעותי נוסף שהוא לא רק נתונים אלא למה זה קורה? זה מחקר איכותני ולא רק כמותי. עכשיו מתחילים אותו.
היו"ר יעקב אשר
מה לוח הזמנים?
רחלי טבת ויזל
השנה.
היו"ר יעקב אשר
נמצא איתנו מר אילן גריידי שבנו יריב, זכרו לברכה, נהרג בתאונת אופנוע בגיל 16. בבקשה.
אילן גריידי
תודה רבה על הזכות שניתנה לי להופיע בוועדה. מעבר לנתונים היבשים, אני מבקש שתקשיבו להורה שכול שאיבד את בנו לפני 9 שנים בתאונת אופנוע. ירין היה בן 16.5 ונהרג בתאונה עצמית. את הסיבות לתאונה אף אחד לא יכול לדעת.
היו"ר יעקב אשר
זה היה בבין-עירוני או בתוך העיר?
אילן גריידי
זה בתוך העיר, 500 מטר ליד הבית.

ירין הוא חלל של הקרב בכבישים שמתנהל יום יום.

כשהורה מאבד את הבן שלו, אז כל הבית משתנה, כל התהליך בבית משתנה. אנחנו ניסינו למלא את החסר ולמלא א המקום הזה כשירין נהרג ולבנות משהו אחר.

המילה חלל בעברית יש לה שתי משמעויות. אחת, אדם שנהרג בקרב והשני, חלל שניתן למלא אותו. אנחנו בחרנו למלא את החלל. אני מתנדב ב"אור ירוק" ומרצה בפני בני נוער. אני מספר את הסיפור האישי ומנסה דרך זה להעביר ולהציל נפשות בארץ.

אני מגיע לבני נוער ואני מנסה לשאול אותם בקצרה. אני קצת מתרגש אז תבינו אותי.

בהרצאה אחרונה שהיתה לי באחד מבתי הספר באזור השרון שאלתי בסוף ההרצאה מי מכם רוכב על אופניים חשמליות? 90% הרימו יד. מי מכם מכיר את חוקי התנועה? למד? יודע להסביר את חוקי התנועה? שקט דממה. בסוף מישהו אמר שבאדום עוצרים ובירוק נוסעים. זה פחות או יותר מ שהם מבינים ויודעים. בגיל הזה למוות אן שום משמעות מבחינתם. סכנה היא סוג של ריגוש ועם זה הם יוצאים החוצה.

אנחנו רואים אותם בכבישים איך הם נוהגים ואיך הם משתוללים. עם זה הם יוצאים לרישיון עם אופנוע וכך הם מתנהגים. אני רואה את הנתונים בפעם הראשונה אבל זה די מתחבר לי לנתונים, שבגיל 20 עד 24, כשהביטחון העצמי גדול, שם כמות התאונות וגם שם כמות האופנועים.

אני מבקש מכל אחד מכם בוועדה הזאת, שעומד לקבל החלטות ועומד לתת תקציבים. תסתכלו לי בעיניים, תזכרו את ירין שלי. תזכרו את ההורים השכולים, את האנשים שבני המשפחה שלהם נפגעו מתאונות אופנוע. תתקצבו, תוסיפו עזרים טכנולוגיים, הדרכה, חינוך, כל מה שאפשר לבני הנוער האלה.

דיבר חבר הכנסת על נושא של חינוך. זה הדבר הכי חשוב. תשקיעו כמה שאפשר כדי להציל את האנשים הבאים מתאונות התנועה. תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. שלא תדעו יותר צער.

אני חושב שזה שאתה מגלה אחריות, הולך לבתי ספר, מדבר ואומר את הדברים, בסוף זה מחלחל ומשכנע.

אנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים לעשות בעניין הזה.

"אור ירוק" יש איזה משהו מסוים שאתם חושבים שצריך לעשות כרגע?
רז אביטן
הסיפור הוא הכשרה שכבר דיברו על זה. הנושא השני זה תשתיות. אם לומר איפה לשים את הכסף הגדול? אז זה בשני הפרמטרים הללו בהקשר של רוכבי אופנוע.
עמית ברגמן
אם אפשר, לפני משרד התחבורה כדאי אולי לשמוע את הרוכבים כדי שהמשרדים השונים יתייחסו למה שאנחנו אומרים?

אני ממועדון האופנועים הישראלים. אנחנו עמותה שמלווה את הוועדה ומלווה את הרשות כר 15 שנים. אנחנו עמותה רשומה, עובדת בצמוד ומייצגת את הרוכבים בכל העניינים החשובים שלהם.

אני רוצה לציין שהמשימה המרכזית של הרוכב זה לחזור הביתה. החיים שלו זה הדבר הכי חשוב לו והוא מודע לזה. זאת לא פעם ראשונה שאני מדבר אחרי אבא של ירין בוועדה זאת ובוועדת הכלכלה. הרוכב לא מודע למיומנות הנמוכה שלו ולמקורות הסיכון שלו. לזה הרוכב לא מודע ולכן הרוכב מגיע הרבה פעמים למצבים שמסכנים אותו בלי שהוא מודע לזה שהוא נחשף לרמת סיכון שכזאת.

אני שמח שהרשות נכנסת למחקרים איכותניים. בשביל להבין איך להילחם בתאונות הדרכים צריך להבין למה הן נגרמות. זה לא סטטיסטיקה של עירוני ובין-עירוני כי הרשות לא תוכל לקבוע אם אנשים ייסעו בתוך העיר או מחוץ לעיר, הם נוסעים איפה שהם נוסעים ושם הם נפגעים. צריך למצוא את הסיבות שבגללן קורות תאונות בתוך עיר ומחוץ לעיר.

אפשר לעשות את זה בצורה של מחקרים איכותניים. נעשו כאלה בודדים בעולם לאורך כל השנים. נעשות מידי פעם חקירות עומק בתאונה ספציפית כזאת או אחרת אבל כבר מהנתונים שקיימים היום אפשר ללמוד.
היו"ר יעקב אשר
באיזה נקודות אתה חושב שאנחנו צריכים להתמקד?
עמית ברגמן
דבר ראשון, צריך לחלק את עולם תאונות הדרכים בדו גלגלים לשני עולמות נפרדים. תאונות עצמיות זה עולם אחד ותאונות מעורבות זה עולם אחר. המיומנות קשורה לשתיהן והמודעות קשורה לשתיהן, אבל עולם התוכן, ההסברה וקהל היעד הוא שונה כאשר מדובר בתאונות עצמיות וכאשר מדובר בתאונות מעורבות. קיבלתי מהרשות נתונים שהמשטרה אוספת לגבי כל התאונות הקטלניות ב-2016 ו-2015. אני מצטרף פה למה שהרשות אמרה. אחריות לרוב התאונות היא אצל הרוכבים. זאת אומרת, כשאני בודק תאונה תאונה, אני מניח שרוב התאונות העצמית - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה מדבר בעצם על הכשרת נהגים. אתה מדבר על הסברה.
עמית ברגמן
אני מדבר על זה שהיתה ועדה של הרשות שהייתי חבר בה, שעבדה בשנת 2010 עד 2012 ופרסמה את מסקנותיה. המסקנות היו חד משמעיות, שמשרד התחבורה צריך להקציב תקציב מיוחד שיאפיין מגרש מיוחד למורי הנהיגה ולבוחנים. מגרש מסוים בגודל מסוים עם תנאים מסוימים כדי שלימוד הנהיגה ישתנה וכדי שהבוחנים יוכלו לבחון דברים שונים. היום לא קיים מגרש כזה.

אם אני מבין נכון זה נעצר על עניינים תקציביים. אנחנו מבינים שהמגרשים האלה צריכים להיות בצפון, בדרום ובמרכז.

השורה התחתונה, אם לדבר על איזה קהל יעד יש לפנות, היום זה לרוכבים.
קובי סודאי
אני מלשכת המסחר ומאיגוד יבואני הדו-גלגלי.
היו"ר יעקב אשר
מערכות בטיחות בדו גלגלי השתנה בשנים האחרונות בצורה משמעותית וניכרת ומדביקות את צעדים לכיוון הרכב. היום בקטנוע 125 סמ"ק פשוט יש כבר ABS מערכת בלימה.
היו"ר יעקב אשר
אגב, יש את ההטבות שניתנו - - -
רחלי טבת ויזל
אני לא מכירה.
קובי סודאי
אני אענה על העניין של ההטבות.

מערכת בקרת אחיזה כמו שיש ברכב ומערכות אחרות.

אני רוצה רק לומר מה הן ההטבות שניתנות בדמות הדבר הזה. במיסוי ניתנת הטבה רק על מערכת ABS, הטבה של כמה מאות שקלים בלבד. במיסוי לא ניתנת הנחה על מערכות מתקדמות יותר שכבר קיימות היום.

בביטוח ניתנים 3% מעלות הפרמיה של הביטוח ל-ABS שזה 100 ומשהו שקלים.
היו"ר יעקב אשר
אני אבקש שתוציא לי מכתב עם הנקודות הללו עם העתק לרשות.

משרד התחבורה, היו החלטות בכמה נושאים. היתה החלטה שמשרד התחבורה ידווח לוועדה על ממצאי בדיקה לגבי סימון הכבישים בצבע שמונע החלקה של רכבים דו-גלגליים. זה יותר בקטע של פיליפ.

הנושא שהוא אולי הקריטי ביותר, שמשרד התחבורה יעביר לוועדה תכנית עבודה מסודרת להכשרת רוכבי אופנוע, כולל יעדים, לו"ז ותקציב. תן לי ב-30 שניות מה קורה עם זה ואני מבקש שתיתן לי את זה גם בכתב לקראת הישיבה הבאה.
שחר פרטוק
אני המפקח הארצי על בתי הספר לנהיגה במשרד התחבורה.

במהלך דצמבר 2017 קיבלנו כתב מינוי להקמת ועדה בראשותי לשינוי תרבות הרכיבה בישראל. הוועדה היתה כבר בחמש פגישות. בנינו כבר כרטיס תלמיד חדש לטובת הרכיבה על אופנוע. חברים בוועדה 15 מורים, בוחנים, רבי בוחנים. ד"ר יעל הדר מהרשות.
היו"ר יעקב אשר
מתי יהיו מסקנות? מתי זה הולך להיות אופרטיבי והאם יש תקציב לעניין הזה? זה בוודאי יעשה שינוי בכמה וכמה דברים.
שחר פרטוק
בגדול, מבחינתנו תוך חצי שנה אנחנו כבר נגיש נייר מוסדר עם ספר מתודיקה שיוגש להדפסה ולעריכה. כמו שאמרנו, לשנות את שיטת הרכיבה בישראל. זה מה שהולך להיות.
היו"ר יעקב אשר
תוציא בקשה מכתב למנהלת הוועדה עם לוח הזמנים שמדובר עליו, הנושאים ומי השותפים? האם הרשות בעניין? האם מישהו מהארגון של רוכבי האופנועים?
היו"ר יעקב אשר
משטרת ישראל, בבקשה.

אני מתנצל בפני כל השאר, אנחנו נעשה את זה בישיבה הבאה. היום זאת ישיבת התנעה.
דנה ימינחה
מערך התנועה במשטרת ישראל הגביר את האכיפה. זה הוצג בישיבת הוועדה ה אחרונה. בשני התחומים שהציגו פה היום האגף גם הגדיל אכיפה. אם אנחנו מדברים על עבירות רלוונטיות של היפגעות הולכי רגל, זאת עליה של 48% לעומת שנה שעברה. בנושא של אופנועים עלייה של 20%.
היו"ר יעקב אשר
האם יש לכם תכנון אופרטיבי לגבי הנושא של אזרחים ותיקים?
דנה ימינחה
זה נושא שנמצא במסגרת היפגעות הולכי רגל.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש לעשות איזו תכנית. ההצעות שלכם, גם במצב הקיים וגם רעיונות נוספים כדי שנצטרף אל תוך המאבק הזה.
דנה ימינחה
אני אשלים נתון אחד. לפי הממצאים שלנו 77% מהתאונות הקטלניות בדו גלגלי הן באשמת הרוכב.
היו"ר יעקב אשר
זה מתחבר למה שאמרנו.

אני רוצה לסכם. אני מתנצל שזה יצא קצת צפוף. אולי לא הייתי צריך לדחוף את שני הנושאים יחד, אבל רציתי להתחיל להזיז את הנושא. אני בא מתחום העשייה ופחות מתחום הדיבורים. הייתי ראש עיר ולכן אני קצת רואה את זה ככה.

רחל, אני רואה אתכם כגורם מתכלל של כל מה שנעשה כאן. אני מבקש, כדי שנוכל לקיים ישיבת מעקב. שני הנושאים הללו ניתן להם יותר זמן ואולי אפילו נעשה את זה בשתי ישיבות.
רחלי טבת ויזל
עדיף בישיבות נפרדות.
היו"ר יעקב אשר
איך הצלחתם להגיע לשולחן עבודה, עם כלי עבודה שאתם חושבים שאפשר יהיה לעשות אותם. אם זה דברים שדורשים תקציב יותר גדול או שינויי חשיבה או מיקוד תוך שיתוף פעולה עם המשרד לשוויון חברתי. אני בטוח שהשרה תירתם לנושא הזה. זה גם מבצע אד הוק שיכול לתת מכה ועצירה לתופעה הזאת. אותו דבר בנושא רוכבי אופנועים. ראינו שכשמיקדנו דברים בשנה האחרונה זה הצליח באופן חלקי. אנחנו נעשה את זה עכשיו.

לאנשים הטובים שמלווים אותנו כל הזמן ולארגונים, אנחנו בישיבה הבאה נשמע אתכם בהרחבה על שני הנושאים.

אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 16:00.

קוד המקור של הנתונים