ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 23/01/2018

חוק העונשין (תיקון מס' 137), התשע"ט-2019

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-01-29OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 527

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, ז' בשבט התשע"ח (23 בינואר 2018), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 124) (עבירות המתה), התשע"ו-2015
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

זאב בנימין בגין

ענת ברקו
חברי הכנסת
מיקי רוזנטל
מוזמנים
פרקליטה-מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - לילך וגנר

יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - דנה רוטשילד

מתמחה במח' יעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים - צופית הדר לוריא

הסניגור הציבורי הארצי, משרד המשפטים - יואב ספיר

עו"ד בסניגוריה הציבורית הארצית, משרד המשפטים - ישי שרון

ראש תחום פלילי, משרד המשפטים - תמר בורנשטין

סטודנט, פרקליטות המדינה, משרד המשפטים - תובל בוך

רמ"ד נפגעי עבירה, המשרד לביטחון פנים - אילת אורנשטיין

ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים - עדי טל נוסבוים

קמ"ד חקירות, המשרד לביטחון פנים - דניאל לוין בוטביה

יו"ר ארגון משפחות נרצחות ונרצחים - לרה צינמן

סגל אקדמי - רות קנאי

חוקר במכון הישראלי לדמוקרטיה - עמיר פוקס

עו"ד - אפרת ברזילי

מוזמן/ת - דורון סלע
ייעוץ משפטי
נועה ברודסקי לוי
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון

הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 124) (עבירות המתה), התשע"ו–2015, מ/972, הצעת ח"כ ניסן סלומינסקי
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב. אנחנו פותחים את דיוני הוועדה בנושא חשוב מאוד, מרתק, אבל משום מה כך הדברים בכנסת התגלגלו כך שכל פעם הוא נדחה ואנחנו הפסדנו בגלל פעילות פרלמנטרית כמה ימי שלישי וכל פעם זה נדחה. יש לנו עוד כמה שעות, לצערי, של וועדה. אנחנו נחושים להמשיך עם זה ולסיים את החוק הזה כי הוא חוק חשוב שמשפיע על גורלות ומערכת המשפט מתלבטת ונעה בין הקטבים וצריך שיהיה חוק מסודר שינסה יותר לצמצם.

בוקר טוב לחברי שהוא בעל אחת משתי הצעות החוק הפרטיות בנושא. בוקר טוב לאנשי הממלכה, לפרופסור רות קנאי שממשיכה איתנו ואנחנו שמחים מאד, למשטרה, לסניגוריה ולכל מי שמצטרף אלינו.

אני מבין שיש שיבוש כי זו הפעם השנייה שאנחנו מנסים וקבענו לסדר שאחת העילות שהופכות את הרצח לרצח בנסיבות מחמירות וכתוצאה מזה למאסר עולם לא רגיל אלא מאסר עולם חובה, היה הנושא של כבוד המשפחה.

חשבנו שמי יותר ראוי וטוב להציג את זה מחברת הכנסת שהיא יושבת-ראש הוועדה לקידום מעמד האישה, עאידה תומא סלימאן וקבענו איתה. פעם אחת זה נדחה והפעם היא הייתה צריכה לפתוח ועכשיו אני מבין שמסיבות אישיות היא לא יכולה להגיע.

אנחנו צריכים להמשיך, אין לנו דרך אחרת. ברשימה שהופצה על ידי הייעוץ המשפטי הנושא הזה נמצא בסעיף 6 בעמוד 2. השאלה אם נדבר בנושא או ששוב נקפוץ על זה?
נועה ברודסקי לוי
צריך לסיים את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צריך לדבר על זה. אני מציע שנדבר על זה ונראה איך נתקדם. לא טוב שנתעכב יותר מדי. נתחיל בסעיף 6 ונמשיך. הגענו ל-8, לא? ועל 6 דלגנו, נדמה לי, אז בואו נדבר על זה. אם ייצא שנוכל להביא אותה, אולי נעשה משהו. כרגע חבל שנתקדם ועל סעיף 6 לא נדבר, אז נדבר קצת ואם ייצא, יכול להיות שהיא תוכל לבוא ולהשלים לנו.

אני בתחושה שמלווה אותי כבר כמה ישיבות – יש כאן פירוט יפה של 11 נקודות שהופכות את הרצח לנסיבות מחמירות ולתחושתי חלק גדול מהן יש להגדיר כי כבר הסעיף הראשון שאומר שצריך להיות מעשה לאחר תכנון או הליך ממשי של שקילה וגיבוש החלטה להמית, הוא כבר באמת כולל חלק גדול מהסעיפים האלה.

נתחיל בדוגמה של רצח על כבוד המשפחה, נדבר על זה, אני לא מעלה על דעתי שבוצע רצח על כבוד המשפחה בלי שהיו שקילה ותכנון, אז זה כבר נכנס בתוך סעיף 1. אלו מצבים יחידים של התלהטות אולי. את זה נתתי כדוגמה, יש כאן עוד סעיפים, אבל אני מניח שלמרות שחלק מהסעיפים המפורטים כנסיבות הם נכללים בנסיבה הראשונה כבר, יכול להיות שטוב עשו שפרטו כדי לתת דגש ואולי להפנות את הזרקור לדברים האלו כדי שנדע שזו יחידה מיוחדת, למרות שאני יכול להגיד - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ניסן, אמרנו את זה בעבר פה בוועדה – סליחה שאני קוטע אותך – יש את האמירה הנורמטיבית של המחוקק שאומר שיש מעשים מסוימים בתחומים מסוימים כמו התעללות בקטין, שאנחנו רוצים לציין אותם במפורש כדי להצביע על הסלידה של המחוקק מהמעשים הללו ספציפית.

למרות שמבחינה מסוימת אתה צודק שהסעיף הראשון מכיל חלק מהסעיפים האחרים, אני חושב שיש טעם רב למחוקק לומר שבדברים האלה אנחנו פחות סלחניים, אנחנו שמים תמרור אדום בוהק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא אשר אמרתי. אם כי, אני אומר שוב, בדוגמה שנתת, נניח התעללות בקטין, אם הוא באחריותו שם לא חייב להיות תכנון מראש. הוא יכול להיכנס הביתה, נניח, בלי שהוא תכנן מראש ולכן פה דווקא יש ייחודיות לעצם זה שהוא אחראי והקטין בוטח בו. זה מקנה לו מעמד של נסיבה מחמירה.

לעומת זאת, יש כאן סעיפים אחרים שהם בטוח נכנסים בתוך הסעיף הראשון, אבל כמו שאמרתי, זה נכון כשרוצים להפנות את הפרוז'קטור להגיד שאנחנו יודעים שזו מציאות קיימת שהוא גרועה, נוראה וצריכים לעשות כל מאמץ להבליט אותה למרות שהיא יכולה להיכנס בתוך 1 בשקט.

אחד מהם זה הנושא של כבוד המשפחה, תופעה שקיימת בכמה מגזרים או בשני מגזרים והיא תופעה נוראה. חבל שלא שמענו את חברת הכנסת שתהיה הרבה יותר אובייקטיבית ממני, שהיא תגיד כמה זה נורא וכמה זה, לצערי, גם נפוץ.

לילך, אם תרצי, תגידי כמה מילים על זה כדי שנדע שגם על זה דיברנו ונמשיך. אם תהיה לנו הזדמנות להשלים, אז נעשה את זה.
לילך וגנר
תודה. דיברנו בישיבה הקודמת על היחס בין הנסיבה של רצח לאחר שקילה לעומת הנסיבה הנוכחית. אני מסכימה שבמקרים רבים תהיה חפיפה בין רצח בנסיבות שמתוארות בנסיבה הזו לבין רצח לאחר תכנון ושקילה כי במקרים כאלה – הבאתי ציטוטים מפסקי דין – בני המשפחה לעיתים עושים אפילו קונסיליום וההחלטה מתגבשת לאחר תכנון ולא נעשית באופן ספונטני. אם כי יכולים להיות גם מצבים שההחלטה היא ספונטנית אבל זה לא המקרה הנפוץ ולכן אני מסכימה שמרבית המקרים, רובם, ייכנסו לנסיבה הראשונה והראשית שלנו, המחמירה.

עם זאת, זה מקרה מובהק של פגיעה בערך מוגן נוסף שצריך לתת לה ביטוי כי יש בה פגיעה קשה מאוד במשטר והחברה ובציבור מסוים שהוא ציבור הנשים בחברות מסוימות שאלה נורמות ההתנהגות הנוהגות שם, זאת בגלל שמדובר בעיקר בעשיית דין עמית ומדינה לא יכולה לקבל את זה שציבור מסוים יעניש וימשטר נשים. בהקשר הזה של כבוד המשפחה זה נשים, אבל גם ציבור אחר ולאו דווקא נשים. אנחנו יכולים לתת דוגמאות, תיאורטיות אני מקווה, נוספות שיכללו בנסיבה שהצענו שהיא נסיבה כללית.

לא יכולים לחיות עם זה שנורמות התנהגות פנימיות יפגעו בצורה כל כך מהותית וישפילו ויכווינו התנהגות של ציבור שלם. אי אפשר לחיות עם זה ולכן יש פגיעה חמורה בערך מוגן ואנחנו רוצים לתת לזה ביטוי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מסכים מאוד. יש למישהו קצת נתונים?
עדי טל נוסבוים
אמורים להגיע נתונים בקרוב, כך הבנתי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תציגי את עצמך לפרוטוקול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עדי, תציגי את עצמך לפרוטוקול ואחר כך תאמרי.
עדי טל נוסבוים
אני מהייעוץ המשפטי במשטרה. תגיע לפה במיוחד נציגה ממדור נפגעי עבירה כדי להציג את הנתונים ולהסביר אותם. היא תגיע ממש בקרוב, ב-09:30 בערך.
לילך וגנר
הבאתי את המחקר של מחלקת המחקר והמידע של הכנסת שהוגש לוועדה לקידום מעמד האישה, שכולל רצח נשים באופן כללי. בתוכו גם המקרים שלדעתנו נכנסים לנסיבה הסטטיסטית הזאת אבל לא רק. לצערנו, מהנתונים שהוצגו בוועדה לקידום מעמד האישה עולה שנשים רבות נרצחות, חלקן על ידי בני זוגן, חלקן על ידי בני משפחה אחרים וחלק קטן גם על רקע פלילי. אני יכולה להראות לכם את המספרים אבל הייתי מעדיפה לקבל את הנתונים מהמשטרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אפשר להתקדם וכשתגיע נציגת המשטרה, אם היא תגיע אכן ב-09:30, נוכל לשמוע את הנתונים.
לילך וגנר
אבל נציג את הדילמה שעלתה בדיון האחרון כשהתחבטנו בה יחד עם הייעוץ המשפטי של הוועדה ועם נציגות הפרקליטות לגבי ההגדרה שמוצעת בהצעת החוק. בהצעת החוק ביקשנו לכלול בנסיבה הזאת רכיב של מטרה. זאת אומרת, מדובר בפעולה אמיתית - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לשנות נורמות או להפחיד?
לילך וגנר
נכון מאוד. אני אקריא את זה בדיוק: המעשה נעשה כפעולה עונשית במטרה להטיל מרות או מורא ולכפות אורחות התנהגות על ציבור. היינו שמחות לשמוע מחברת הכנסת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בדיוק הפוך. הם רוצים להטיל מורא ולשנות נורמה כדי שלא יקרה שאישה תלך לחיות עם יהודי נניח. כלומר, הם רוצים לשנות את הנורמה כשאנחנו מתכוונים בשינוי נורמה לבדיוק להיפך. אנחנו רוצים לשנות את הנורמה של רצח על הרקע הזה. שם מדובר שהם רוצים לשנות את הנורמה של אותן נשים או בנות שכאילו סוטות מהמנהגים הוותיקים של אותה קהילה.
לילך וגנר
אותי היה מעניין לשמוע. כמו שהבנתי מאמירות פה ושם בדיונים בהקשר הזה, גם בוועדה לקידום מעמד האישה, יש גישה שאומרת שזה אצטלה. ההתכסות בנורמות התרבותיות היא סוג של תירוץ. אני לא יודעת איך לקרוא לזה. לכן הייתי שמחה לשמוע את חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן שמעבר לזה שהיא יושבת-ראש הוועדה לקידום מעמד האישה, היא התמחתה בסוגיה הזאת גם מבחינה מחקרית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את רוצה לומר שהרצח היה מסיבות אחרות והנושא של כבוד המשפחה זה הכיסוי?
לילך וגנר
בדיוק. קל להלביש את זה בתירוץ של כבוד המשפחה. אני לא אומרת שזה בכל המקרים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה אולי נכון לחלק מהמקרים אבל לחלק אחר מהמקרים זה ודאי. היה תכנון מוקדם, היה דיבור בין בני המשפחה, שלחו אחד לבצע את זה, לא תמיד הוא היה האיש הכי קרוב לנרצחת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ברוב המקרים האלו הרוצח מודה ואומר "עשיתי את זה בגלל כבוד המשפחה" או שמנסים להתחבא? איך זה בפועל? כשזה קורה כבר ותופסים את האיש או שאולי הוא לא מתחבא אפילו, האם הוא אומר את זה בגלוי שאכן זו הייתה המטרה שלו או שהוא מנסה להגיד "לא עשיתי, לא היו דברים מעולם".
לילך וגנר
יש מקרים שבהם יש הכחשה כמובן וצריך להוכיח את הרקע כמו גם את מעשה הרצח עצמו. לעיתים הגופות, לצערנו, לא נמצאות אלא נמצאות אחרי תקיפות ממושכות. יש מקרים מגוונים כמו בכל דבר.

הקראתי לכם בדיון הקודם דברי אב שרצח את הבת שלו שנכנסה להריון מאחר באמצעות רעל. הוא אמר את הדברים הבאים: חשבתי על כך במשך שבוע וכשסירבה להתחתן – הוא הציע לה להתחתן עם מישהו מבוגר – לא הייתה לי ברירה רק לעשות את זה בגלל כבודה משפחה. כבוד המשפחה אצלנו זה כאשר בחורה נאנסת, הדין שלה הוא המוות.

אני חושבת שחברי כנסת רבים מהמגזר הערבי הביעו שאט נפש מהתפיסה הנורמטיבית הזאת וטענו שהיא שגויה. זאת אומרת שהיא לא הנורמה באותו ציבור ובאותה חברה אלא זו נורמה מחמירה ביותר שאב המשפחה במקרה הזה החיל על עצמו.

לכן אני מתקשה לומר שהנורמות הרווחות בציבור שבו בוצע המעשה הן שכשאישה נאנסת, רוצחים אותה, כמו שטען פה האב. אני לא חושבת שזה מספיק מדויק. מה הניע אותו להביא למוות של הבת שלו באמצעות רעל? אני חושבת שזה עניין מורכב והשאלה האם הנסיבה שאנחנו תיארנו בהחלט נועדה לכלול את המצבים האלה עושה את זה בצורה הולמת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בין כך ובין כך, מאחר ובפועל הוא נכנס בגלל סעיף 1 – הרי הוא אומר שהוא תכנן את זה במשך שבוע – אז הוא כבר נכנס לנסיבות המחמירות. מבחינה עניינית, בסופו של דבר הוא נמצא בנושא הזה גם אם מה שאת אומרת שאולי זה לא היה בדיוק או שזו לא נורמה בחברה. אל"ף, הוא נמצא שם בגלל שהוא תכנן; בי"ת, גם אם יכול להיות שזו לא נורמה של כל החברה, יכול להיות שזו נורמה של חלק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה תמיד יהיה חלק. אתה יכול להגיד על נורמה מוסכמת על כל החברה היהודית? אתה יודע, יש לנו חילוקי דעות בינינו. אבל זה בכלל לא משנה אם זה כולל את כלל החברה או קבוצה מתוך החברה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל לפחות זה לא אדם אחד. זאת נורמה שאנחנו רואים שהא קיימת, אני מניח שזה רק חלק, אני לא יכול להגיד שכל החברה הערבי או כל החברה הבדואית עושה - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה מיעוט בחברה הערבית אבל עדיין יש - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש קבוצה מסוימת שמבחינתה זו הנורמה אולי. אבל אני רק אומר שאם זה היה הדבר היחיד שקובע אם זו נסיבה מחמירה או לא, אז ההתלבטות שלנו הייתה צריכה להימשך הרבה יותר זמן בהרבה יותר דיונים. אבל מאחר ובין כך ובין כך אין לזה השלכה כי בדרך כלל, כמו שאמרת, היה תכנון וזה כבר נהפך לנסיבה מחמירה בגלל סעיף 1, אז גם ההתלבטות היא התלבטות שכן, אבל היא לא התלבטות לגופו של עניין כי אין לזה השלכה, אז אפשר להשאיר את זה.
נועה ברודסקי לוי
לכאורה יכולים להיות מצבים שבהם כוונה ספונטנית בלי תכנון מראש או כמו שאמרנו מכות רצח באדישות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות. זה מיעוט שבמיעוט. לא בטוח שהיה כאן תכנון ולא בטוח שבאמת זה היה על כבוד המשפחה, יכול להיות שזה רק כיסוי וכולי. יש כאן ספק-ספק-ספיקא ואז זה יצטרף כבר. אבל במקרים רגילים - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בוא ניקח את זה - - - תמונת ראי של המצב הזה שהוא בכלל לא מודה ברצח או מודה ולא אומר שזה על רקע של כבוד המשפחה. הוא אומר שהיה סכסוך, היו מכות ועולי. אבל בחקירת המשטרה מתגלה כי הוא איים על האישה והוא שכנע אחרים לכפות עליה מעשים שהם כולם על הרקע הזה של לנסות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הכול נכנס בסעיף 1. כבר בסעיף 1 נהפך לנסיבה מחמירה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל הוא לא תכנן רצח. בסעיף 1 כתוב שאם תכננת – מאסר עולם חובה. אבל פה הוא אומר "אני לא תכננתי שום דבר. כבוד המשפחה חשוב לי, דיברתי עם קרובי המשפחה ואיתה ואפילו הרמתי עליה יד אבל לא התכוונתי לרצוח אותה".
ענת ברקו (הליכוד)
סתם זרקתי אותה לבאר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל במקרה הזה התביעה לא תוכל להוכיח תכנון מראש אבל היא תוכל להוכיח שבסופו של דבר המעשה נעשה על רקע של מה שמכנים כבוד המשפחה, המילה שאני מתעב אותה אבל נעזוב אותה כי משתמשים בה. אז זה חשוב שבעתיים שהמחוקק יגיד שאם הנסיבות הן נסיבות כאלה, גם אם לא היה תכנון מראש זה היה הרצח על כבוד המשפחה שחובתו מאסר עולם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מסכים איתך במאה אחוז וזה גם חשוב להעיר את זה כדבר נורא וצריכים לשרש את זה בכל דרך שרק אפשר. אני רק אומר שברוב המקרים גם בלי שנצליח להוכיח את כבוד המשפחה - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
נכון, אבל דיינו במספר המקרים הספורים שיכולים להיות להיפך כדי שהסעיף הזה יהיה - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אני רוצה לסבך לנו את החיים ואני רוצה לספר לכם שאני נתקלתי במקרים שבמקום לרצוח על רקע כבוד המשפחה, שיגרו נשים לפעולות של רצח והתאבדות כדי להרוג שתי ציפורים במכה אחת. איך אנחנו מתמודדים עם זה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
שכנעו אותה להתאבד?
ענת ברקו (הליכוד)
מחבלת מתאבדת. עדיף להיות שהידה מאשר - - - זה משהו שמזמן אני חושבת עליו – יכול להיות שבמקרים של שיגור מחבלים מתאבדים יש גם סוג של המתה. כמה שזה נשמע אבסורד, עוד סוג של עבירה של המחבל עצמו.
לילך וגנר
אני בהחלט חושבת שזה אפשרי.
ענת ברקו (הליכוד)
אני חושבת שכדאי להכניס את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה יכול להיות מעין כפרה. אנחנו קוראים שהיד - - -
ענת ברקו (הליכוד)
אני לא רוצה להגיד לפרוטוקול איך קוראים לזה, אבל אני אגיד לך את זה בהזדמנות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בזכות השהידיות הוא יזכה, נניח, לעולם הבא, לגן עדן. לפעמים יכול להיות שהאיש או האישה - - -
ענת ברקו (הליכוד)
זה קורה עם משת"פים וזה קורה על רקע כבוד המשפחה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות שנתפס או נתפסה כמי שהחברה שהוא נימצא בה להעניש אותו ואומרים לו: במקום שנעניש אתכם על זה שגנבת או בגדת או את הלכת, הנה אנחנו נותנים לכם מוצא של כבוד, תלכי להיות מחבלת, תהיה מחבל ואז זה גם יכפר על מה שעשיתם וגם תזכו לגן עדן. גם זה יכול להיות.
ענת ברקו (הליכוד)
המשחק כאן הוא משחק מאוד - - - כי השכר הוא במקום פגיעה במוניטין של המשפחה. את בעצם מעלה את המשפחה, הסוד יישמר כי המון פעמים זה רק שמועות וכמובן שאין מאחוריהן שום דבר, אנחנו רואים זה יום יום, הסוד יישמר ואת תעשי את המעשה. אגב, אותו משחק מתקיים גם לגבי משתפי פעולה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות שזה באמת אמיתי, יכול להיות שזה לא סתם, שהיא באמת עשתה משהו.
לילך וגנר
יש לנו נסיבות אחרות. יש את המניע הטרוריסטי שהפנינו לחוק המאבק בטרור. נגיע עוד מעט גם לארגון טרור. יש לנו כמובן נגזרות כלליות בחוק העונשין כשמשדלים אדם לבצע עבירות מסוימות, יש גם את העבירות של השידול. יש לנו שלל התייחסויות לכך.

אני לא חושבת שזה מקרה קלסי לנסיבה הספציפית הזו כי הנסיבה הזאת נועדה, אולי שכחתי להגיד את זה, להתגבר על טענה שלא התקבלה אצלנו להגנה תרבותית בהקשרים האלה. זאת אומרת, יש שיטות משפט בעולם שקיבלו טענה שכאשר שיקול הדעת של העושה מוגבל, למשל הוא מוגבל בגלל המשפחה שרובצת לו פה, התרבות שרובצת לו פה, כששיקול הדעת שלו מוגבל – האשמה שלו מופחתת.

אנחנו רוצים להעביר פה מסר הפוך. לא רק שאין הגנה תרבותית, אנחנו רואים את זה במישור הכי גבוה. זו אמירה רלוונטית לנסיבה הספציפית הזאת. כשיש עבירות אחרות או נסיבות אחרות, ודאי שאפשר לעשות שימוש בהן. אם זה נעשה על רקע של טרור, יש לנו את הנסיבות האלה. כמובן אם יש תכנון ושקילה, יש תכנון ושקילה. פה רצינו לתת ביטוי מיוחד לאלמנט הזה.
ענת ברקו (הליכוד)
שהאלמנט התרבותי לא יילקח בחשבון.
לילך וגנר
לא רק שהוא לא יילקח בחשבון, אלא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש מקבילה לזה במשפט העברי. מי שרוצח בשוגג, קרובים של הנרצח, יש להם גאולת דם והם יכולים באופן תיאורטי להרוג את הרוצח. זה קיים והתורה נותנת לזה את הפתרונות. המשפט העברי נותן. קודם כל, מדובר רק ברוצח בשוגג. אם הוא היה רוצח במזיד, שהוא נמצא באחריות של בית הדין, אסור לאדם לגעת בו כי בית הדין יעשה את העונש. אדם לא יכול לעשות דין לעצמו, רק במקרה של שוגג.

אז נותנים את הפתרון של ערי מקלט. כלומר, מי שרצח בשוגג, קודם כל שילך לעיר מקלט וכל זמן שהוא נמצא שם אסור לגואל הדם להיכנס ולבצע את זה. כנראה שהתופעה של גאולת הדם הייתה אז תופעה חזקה מאוד ולכן ההלכה נתנה לזה פתרון.

אם הוא רצח באונס, כלומר שהוא לא אשם – אסור לך בכלל לגעת בו. אם תיגע בו, אתה נחשב רוצח; אם הוא הרג במזיד – אסור לך לגעת בו כי אתה לא יכול להיכנס לתחום של בית הדין, בית הדין ידון ויחליט מה שיחליט.

יש אינטרוול קטן רק של שוגג – לא שוגג קרוב למזיד ולא שוגג קרוב לאונס – שבו יש את האישור, אבל מצד שני התורה נותנת הגנה, תלך לעיר מקלט ותהיה שם. יש הרבה ערי מקלט שפרושות ברחבי הארץ. נותנים לך הגנה, החוק נותן לך הגנה ואתה יוצא משם רק כשמת הכוהן הגדול שזה יכול להיות אחרי שבוע או אחרי 20 שנה ואז יש לך חיסיון, כלומר, אז אסור לגואל הדם לפגוע בך.

זאת גאולת דם, אבל גם מעין אסוציאציה – כבוד המשפחה, זה משהו אחר – אבל זו גם מעין אסוציאציה של גואל הדם במקרה של שוגג. אבל מערכת החוק נותנת את ההגנה.
לילך וגנר
זה דווקא מקרה מובהק שבו הכול תחת בית הדין כי הכול מהווה מבחינתנו משהו שהמשפט אמור לטפל בו ואין שום הצדקה, לא בשוגג, כי גם בשוגג נכנס לנו לפי הפרשנויות שהראינו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אמרתי מה קיים במשפט העברי ואיך המשפט נותן פתרונות לנושא הזה כדי שזה לא יבוצע.
לילך וגנר
בדיוק. זה נעשה כדי למנוע עשיית דין עצמית, כדי להגביל אותה. להתגבר על נורמות חברתיות, הייתה נקיטה באפשרות הזאת. אצלנו, כשאנחנו מדברים על שיטת המשפט היום, על הכול חולש המשפט ולכן בוודאי אנחנו לא נותנים הגנה על שום רגע בהקשר הזה. עשיית דין עצמית, אנחנו רוצים להסביר בדיוק את הפסלות שבה ואת היותה נסיבה מחמירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל אני רוצה רק לומר, אם כבר נכנסנו לזה, שבמשפט העברי זה לא סתם שנתנו לגואל הדם יכולת לעשות. המשפט רצה לתת איזשהו עונש ויכולת כפרה לרוצח בשוגג, למרות שזה רק בשוגג. סתם לא יכלו לתת לו. זה שהוא מפחד מגואל הדם, הוא יברח לעיר מקלט. הכוונה שהאיש גולה. נניח שהוא גר במקום והוא גולה עכשיו למקום אחר, זה עונש לא פשוט – כל הסביבה החברתית שלו, מקומות העבודה, הכול משתנה. זה עונש ומצד שני זה גם כפרה עבורו.

אי אפשר להגיד שכל שוגג העונש שלו יהיה זה, הדרך היא שהוא יפחד מגואל הדם וירוץ לשם. זה מעין עונש, למרות שהרצח רק בשוגג, אבל גם בשוגג היית צריך להיזהר עוד יותר. יש איזו אשמה מסוימת, הוא גם מביא קורבן חטאת.

זאת אומרת, בשוגג יש איזו אשמה מסוימת ולכן תלך לעיר מקלט כעונש וכפרה ואז זה מגן עליך. לא תרצה? אתה לא רוצה לקבל את העונש? תדע שאתה - - -
נועה ברודסקי לוי
הייתה לנו חשובה שאלת הנוסח, גם של הנסיבה הזאת, כי הייתה פה דילמה בדיון הקודם האם באמת יש אפשרות להוכיח שיש כאן מטרה להטיל מרות או מורא ולכפות אורחות התנהגות על הציבור. זאת אומרת, זה לא רק כלפי אותה אישה.
לילך וגנר
כן. התלבטנו בסוגיה הזאת, האם הנוסח שכרגע הנסיבה, שבאמת דורש מטרה להטיל מרות או מורא ולכפות אורחות התנהגות, משקף אכן את המטרה של מבצעי הרצח במקרים שאליהם כיוונו. בוודאי התוצאה של ההתנהגות הזאת ושל הרצח היא התוצאה שמוגדרת בנסיבה. השאלה אם זו באמת המטרה של העושה או שהמטרה שלו היא קצת יותר מורכבת.

כמו שהקראתי את דברי האב שרצח את הבת שלו ברעל, המטרה הבסיסית שלו והישירה היא להוריד את הכתם מהמשפחה שלו. המטרה שלו היא להעניש את האישה שסטתה מהנורמות והתוצר הנלווה של הרצח הזה הוא משטור כלל הנשים בחברה אבל לאו דווקא הכוונה הספציפית שלו בעת ביצוע המעשה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח אדם שרצח על רקע של כבוד המשפחה והוא מודה בזה אבל הוא לא תכנן – אפרת, עוד דקה אני אתן גם לך להגיב – הוא לא תכנן את זה וגם לא הייתה לו שום מטרה להטיל אימה. הוא רצה לעשות חשבון בתוך המשפחה "את הלכת עם מישהו" – הוא שמע את זה או שפתאום ראה שהיא בהריון.

לפי מה שאת אומרת האיש הזה לא יואשם בנסיבות מחמירות. אם את משאירה רק את הנושא של כבוד המשפחה בלי הרעיון הכולל של לנסות לשכנע את התפיסה וכולי אלא רק רצח. כאן יש רצח על כבוד המשפחה, הוא גם מודה בזה. זה לא משהו שתוכנן, זה לא שהוא רצה להטיל אימה ופחד או לשנות אבל הוא רצח על רקע של כבוד המשפחה.

האם במקרה כזה, לפי מה שאת אומרת עכשיו, הוא לא יהיה בנסיבה מחמירה? אלא אם כן את מורידה את הדבר.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לילך, את אמרת שהתוצאה הכללית היא משטור של כלל החברה. אני חושב שיש פה, קודם כל, עילה יותר מצומצמת מבחינת המשפחה והיא למשטר את בנות המשפחה. יש לו עוד 4 בנות ואחת עוד לא נשואה וכן הלאה וכן הלאה. אז זה כבר יותר קרוב לאדם עצמו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה רק להגיד לבני שהנוסח הוא: המעשה נעשה כפעולה עונשית במטרה להטיל מרות או מורא ולכפות אורחות התנהגות על הציבור. כדוגמת רצח על רקע כבוד משפחה. הם הכניסו את זה תחת הכותרת של הרצון לשנות התנהגויות של חברה בדרך אלימה ונתנו דוגמה את כבוד המשפחה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יש עוד דוגמאות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אולי. יכול להיות.
לילך וגנר
- - - המטרה של הנסיבה הזאת הייתה ליצור נסיבה כללית שהנושא שמוגדר כבוד המשפחה – גם אני מאוד לא אוהבת, כמו חבר הכנסת רוזנטל, להשתמש בביטוי הזה – יכלול לא רק את המקרים עליהם דיברנו עד עכשיו.

למשל, נתנה בצוות דוגמה של משמרות צניעות למיניהן. לפני הדיון תמי נתנה לי דוגמה נוספת שעשויה להיכלל כאן, למשל מצב של פרוטקשן. כפר מסוים שצריך לשלם דמי חסות לאיזה פושע וכאשר אדם לא משלם את דמי החסות הוא נרצח למען יראו וייראו. יש מקרים נוספים שעשויים להיכלל בנסיבה הזאת ולכן היא מנוסחת כנסיבה כללית, כדי לשקף את העיקרון בהקשר הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אולי ניתן רגע לאפרת – לא תחסום שור בדישו, אז ניתן רגע לאפרת.
לילך וגנר
השאלה אם רכיב המטרה משקף והאם יש לנו חלופה הולמת שלא תכניס לנסיבה הזאת מיקרים שלא רצינו שייכנסו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ניתן לאפרת ואחר כך נחזור למה שסיימת עכשיו.
אפרת ברזילי
אני רוצה להתייחס בדיוק לנושא הזה שעליו שאלה גם נועה כשהאבחנה היא בין המקרים שבהם בעושה עצמו מתקיימת מטרה להשפיע על החברה בצורה ברורה, את אומרת שהוא חושב בהכרח על עוד אנשים שהוא רוצה להשפיע - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כן חושב.
אפרת ברזילי
כן חושב.

לבין מצב שבו הוא רוצח על רקע של משטור, כלומר הוא רוצח, למשל, בת משפחתו כי היא הלכה בחצאית קצרה והוא חשב שזה פוגע בכבוד - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אבל אותה הוא כבר לא ימשטר.
אפרת ברזילי
נכון.

- - והוא יודע שזו פעולה שמשפיעה על כלל האנשים בחברה. כלומר, קודם כל אנחנו יודעים שזו פעולה כזאת כי מרגע שזה הרקע לרצח, השמועה נפוצה וזה משפיע גם על נשים אחרות שגם עליהן אנחנו רוצים להגן בנסיבה הזו ואז אפשר לומר שכדי שהנסיבה הזאת תשיג את מטרתה, לא צריך לומר שזו מטרה שהתקיימה בעושה אלא שזה מאפיין שמתקיים בפעולה. כלומר, מעשה שיש בו כדי להשפיע על החברה וזה פער בין הניסוחים שנכון לחשוב עליו ובהרהור שני, מספיק שיש - - - כמובן שיהיה צריך להוכיח את הרקע, כי רק הרקע הופך את זה למעשה ממשטר. אם מישהו מתעצבן בלי קשר להיבטים אחרים, כלומר, אותו מעשה יכול לגרום לרוגז אדיר שיגרום לרצח ולהחלטה שההתנהגות הזאת לא יכולה להתקיים ואני אפעל כדי לשרש התנהגויות כאלה. יהיה צריך להוכיח אלמנטים.

אני אתן דוגמה שבעיני יכולה להיות דוגמה מובהקת לאבחנה. אם אדם על רקע מה שנקרא בגידה של בן זוג, רוצח אותו, זה דבר שלהערכתי ברוב המקרים לא נועד למשטר. יתכן שעל רקע בגידה יחליטו להעביר מסר לנשים בקבוצת אוכלוסייה שזו התנהגות לא ראויה.

זאת אומרת, בראיות ובנסיבות של המקרה יהיה צריך למצוא את אלמנט המשטור אבל לא כמטרה של העושה אלא כאלמנט שהתקיים במעשה ויכול לגרום לתוצאה חברתית לא רצויה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
האם ביום יום בבית המשפט צריך יהיה להביא בעניין זה עד מומחה כגון סוציולוג, חוקר אותה חברה, כתב שני ספרים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
פסלת אותו. פסלת אותו כבר לעדות.
לילך וגנר
גם ראיות בלי עדות מומחה יכולות לבסס את הנסיבה הזו. זה יעלה מהעדות של הנאשם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יוצא מדבריכן שאם, כמו שאמרתי בהתחלה, אב שגילה שבתו בהריון והיא לא נשואה, לקח סכין והרג אותה ואומר שזה על רקע כבוד המשפחה אבל הוא לא תכנן ולא הייתה לו שום מטרה והוא לא חשב אם זה ישפיע או לא. אדם כזה יכול להיות שהוא לא ייכנס לנסיבות המחמירות, למרות שזה על כבוד משפחה. למרות שהוא עשה את זה והוא מודה שהוא עשה את זה על כבוד המשפחה, הוא לא ייכנס לנסיבות המחמירות אלא אם כן את משאירה - - -
נועה ברודסקי לוי
הנוסח שעליו אנחנו מדברים עכשיו - - - יש בו כדי – כבר הכניס את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש בו כדי – מה זה "כדי"? אז כל דבר את יכולה להגיד.
לילך וגנר
אולי נדייק. גם בנושא המטרה - - -
נועה ברודסקי לוי
- - - להטיל מורא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא לא מתכוון. הוא לא חשב על אף אחד. הוא ראה את הבת שלו הלא נשואה בהריון, לקח סיכן, הרג אותה על כבוד המשפחה. יכול היות, אבל הוא לא חשב, בטח לא להטיל אימה על אחרים ולא שזה ישפיע על אחרים. פשוט, אדם פשוט.
נועה ברודסקי לוי
זה בדיוק מחדד את - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בנות משפחתו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ואם אין לו בנות משפחה? אני בכוונה רוצה לבודד את זה כדי לדעת האם כבוד המשפחה לבד, בלי כל הדברים מסביב, הוא עילה מספקת להיכנס לנסיבות מחמירות או שאנחנו אומרים לא. זה גם יכול להיות. אנחנו אומרים רק אם היה תכנון, את זה פותר סעיף 1. היה תכנון או נועד להטיל או הוא תכוון להטיל אימה על בנותיו. אבל אם נבודד את הכול, רק זה, אין לו בנות אחרות, האם זה מביא אותנו לנסיבה מחמירה או לא? אם כן, אז כל הדברים האחרים כבר פחות רלוונטיים.
לילך וגנר
אני חושבת שיכולים להיות מצבים כמו שאפרת תיארה שלא יכנסו לנסיבה הזאת לכאורה על הרקע הזה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא רצח והוא אומר על כבוד משפחה. בואו לא נברח מזה.
לילך וגנר
צריך לחפור יותר, מעבר למילים "כבוד המשפחה" לגבי המניע ולגבי המטרה שלו בהקשר הספציפי. השאלה היא האם מדובר במקרה שבו התוצאה מההתנהגות שלו היא משטור חברתי והוא יודע את זה והוא מודע לזה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה משטור? אין לו בנות והוא לא חשב, הוא ראה אותה בהריון. הרי משטור צריך להיות הרבה פעמים קשור גם לתכנון אם הוא מתכוון. אבל לא תכנן ולא כלום, לקח סכין, לא חשב. כבוד המשפחה פרופר והרג אותה.

את יכולה להעמיס עליו ולהגיד שלמרות שהוא לא חשב, זה יכול לשמש אולי בלי קשר למה שהוא חשב. אבל הוא לא חשב. אני לא אעניש אותו - - -
לילך וגנר
לא התכוונו לכלול בנסיבה הזאת יסוד אובייקטיבי. גם בהצעה של אפרת ובהצעה של הייעוץ המשפטי להחליף את המטרה למשהו אחר, אנחנו מדברים על מודעות. לכל הפחות על מודעות שלו לתוצאות של המעשה, ואם אין את זה – הוא לא ייכנס לנסיבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הפרוש? הוא מודע.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
רצח במצעד גאווה?
לילך וגנר
זה מניע גזעני. יש לנו נסיבה שדנו בה על המניע הגזעני. זה מניע של שנאה כלפי ציבור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למרות שגם שם יש תכנון. אני חוזר ומתעקש על השאלה כי אם נגיד שכבוד המשפחה לבד, בלי כל הדברים, הוא כשלעצמו מביא אותנו לנסיבות מחמירות, אז כל שאר הדברים שהם קשים מאוד להוכחה: שזה יטיל משטור או יטיל מורא, ממילא הם מתייתרים כי גם אם לא רצה להפחיד ולהטיל משטור, זה כשלעצמו כבר מכניס אותו לנסיבות מחמירות ושאר הדברים פחות.

לעומת זאת, אם תגידי לי שרצח בלי תכנון, אבל רצח שהתכוון לבצע בגלל כבוד המשפחה והוא אומר כבוד המשפחה, הוא לא חשב מעבר לזה והוא לא אדם מוביל ולא מנהיג. אם את אומרת שזה לא יהיה בנסיבות מחמירות, אז צריכים להיכנס לכול הדילמות מה התוצאה של זה. האם התוצאה הזאת תטיל – אני לא יודע איך זה אפשרי כמעט – מה שנקרא משטור על כל האחרים. זה מסובך מאוד להוכיח.
לילך וגנר
מסכימה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן צריך לדעת למה אנחנו מתכוונים. כבוד המשפחה כשלעצמו כן – אז אנחנו משוחררים מכל הדיונים האלה. אם זה לא מכניס, אז אנחנו נכנסים לעולם שהוא קשה מאוד לבירור ולהוכחה.
לילך וגנר
אשמח מאוד לשמוע את ההתייחסות של הסנגוריה מאחר שהנושא הזה עלה כאן ולא שמענו את ההתייחסות שלהם לעניין של המטרה.
נועה ברודסקי לוי
השאלה, אם נחדד את זה, היא אם נשנה את זה במקום במטרה שיש בה כדי - - -
יואב ספיר
צריך לראות את הנסיבה הזאת בקונטקסט של כל הצעת החוק. בקונטקסט שאנחנו מדברים ויושב-הראש הזכיר כמה פעמים, אנחנו מדברים על 11 נסיבות מחמירות שאחת מהן, הראשונה, היא נסיבה מאוד כללית שבעצם רוב המקרים ייכנסו בה, באותה נסיבה של המתה לאחר שקילה. זאת אומרת שהיא נסיבה מרחיבה לכל הדעות. רוב המקרים שאנחנו מדברים עליהם ייכנסו בנסיבה הזו.

אלה באמת נסיבות שיוריות שנועדו גם להעביר איזשהו מסר של חומרה וגם אולי לטפל במקרים שהם בשולים, שלא הייתה כוונה תחילה או כוונה לאחר שקילה. אני חושב שצריך לא שכוח את הקונטקסט הזה ולכן לגבי הנסיבות האחרות, צריך להיזהר.

ישבנו בוועדה זמן ניכר כדי לדבר על איזה נסיבות נכללות ואיזה נסיבות לא נכללות. בסופו של דבר, גם הסניגוריה, גם התביעה, גם הייעוץ המשפטי בהובלתו של פרופסור קרמניצר, הסכמנו על סט של נסיבות. יהיו נסיבות כאלה ואחרות שלפעמים היה קושי לאחד הצדדים איתם, בסופו של דבר הסכמנו גם על הסט של הנסיבות וגם על הניסוח שלהן. צריך מאוד להיזהר משינויים שמפרים את האיזון.

יש לנו מחלוקות אחרות. האם, למשל, אדישות בנסיבות מחמירות תהיה רצח מדרגה ראשונה? דברים שאני מניח שעוד נדבר עליהם. לגבי הנסיבה הספציפית הזו גם דיברנו ארוכות והיה רצון לא לנקוב במילים רצח על כבוד המשפחה אלא באמת לקחת ולזקק את המאפיין החמור שכולנו הסכמנו שהוא באמת חמור במיוחד ברצח הזה וכל רצח הוא חמור.

המאפיין החמור, כפי שלילך אמרה – אני חושב שאת הניסוח שהסכמנו עליו הביא פרופסור קרמניצר לשולחן – הוא המטרה. המטרה של אותו אדם, לא רק להרוג שזה תמיד חמור וקיים, אלא המטרה היא להשליך על הסביבה, למשטר. להעניש ולמשטר.

נכון להיצמד לזה. אני חושב שאם נלך למבחנים אובייקטיביים, נפרוץ את זה ושסופו מי ישורנו כי בסופו של דבר כמעט כל רצח שאתה יכול לחשוב עליו, יכול להיות שיש בו כדי להשליך על אוכלוסייה אחרת. אם זה רצח בין עבריינים, אז אולי זה מרתיע עבריינים אחרים ואם זה רצח על רקע איזשהו ריב.

קשה יהיה לנו לדעת. אם נלך לנסיבות האובייקטיביות, גם יש שאלות של הוכחה, תביא מומחים וכולי. במקרה הזה הכוונה הייתה לזקק את המקרה - - - את המקרה הנפוץ של אנשים שמבצעים במעשה הזה מעשה שמטיל ומתוך כוונה להטיל מורא על הציבור. אגב, הציבור לא חייב - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה מצמצם עוד בהרבה את הקבוצה המצומצמת שעליה דיברתם.
יואב ספיר
למה?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
מפני שלמצוא אדם שרוצה לגאול את כבוד המשפחה מבחינת כבוד משפחתו שלו בחברה שבה הוא חי, אבל הוא עושה את זה במטרה, כלומר הוא השוטר הציבורי, הוא כוהן הדת, הוא מטהר הסביבה ולהוכיח את זאת – כמה עילות יישארו שם? יש לנו בשנה 15 מקרים בערך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איילת הגיעה, אז תכף נשמע אותה.
יואב ספיר
רוב המקרים האלה ייכנסו בנסיבה הראשונה, הנסיבה של הכוונה. עכשיו אנחנו מדברים על המקרים שאולי לא ייכנסו, שם הייתה איזושהי אלימות שאולי לא הייתה כוונה לגרום להמתה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יואב, אני לא אתן לך להתחמק. הבנתי מה שאתה אומר, אני רוצה - - -
יואב ספיר
הציבור שמדובר עליו פה לא חייב להיות כלל הציבור. זה יכול להיות גם ציבור משפחתו. זאת אומרת, הטלת מורא - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אבל במטרה שזה יהיה. לא תוצאה של המעשה.
יואב ספיר
נכון. כי אנחנו פה - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אז הוא צריך להיות אדם בעל מודעות אידאולוגית רבת שנים וזה מה שהוא אומר לעצמו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא רק זה. בדרך כלל זה מלווה בתכנון כי אם יש לו מטרה להטיל משטור או פחד אז הוא חשב לפני כן. זה לא בו בזמן שהוא תקע את הסכין, נגיד. אבל אני חוזר עוד פעם לשאלה ובכוונה אני מדקדק בה. לדבריך, לא התקיים הנתון הזה. היה רצח על כבוד המשפחה והוא מודה בזה והכול בלי תכנון. הוא ראה אותה בהריון, לא נשואה, תקע בה סכין. הוא לא חשב להטיל משטור לפני כן ולא כתוצאה מזה מה יהיה. הרג אותה על כבוד המשפחה.

לפי מה שאתה אומר – ולכן אני חושב שזה חשוב כי זה ישליך ממילא על הניסוחים – שהמקרה הזה לא יהיה רצח בנסיבות מחמירות.
יואב ספיר
אם הוא התכוון להרוג אותה זה היה רצח בנסיבות מחמירות. חד משמעית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא ראה אותה בהריון, לא תכנן מראש, הוציא סכין ותקע בה. זה תכנון? זה לא עונה על הליך ממשי של שקילה.
ענת ברקו (הליכוד)
פתאום הייתה עליו סכין?
היו"ר ניסן סלומינסקי
במטבח יש סכין. מה זה פתאום היה?
יואב ספיר
בית המשפט יצטרך להכריע אם התקיים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו לא שקילה, גיבוש, החלטה. זה לא עונה על הדרישה של תכנון מראש, זה ודאי שלא.
נועה ברודסקי לוי
אם הוא שלף סכין או אפילו אם הוא זרק עליה חומצה או היכה אותה מכות רצח - - -
יואב ספיר
אני לא אתחמק משאלתו של יושב-הראש - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני בכוונה שואל כי זה ישליך לנו - - -
יואב ספיר
אני לא אתחמק. אני חושב שרוב המקרים שאנחנו עוסקים בהם, הנסיבה של שקילה תתקיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מסכים אתך.
יואב ספיר
יכול להיות, ואני לא מתחמק מהשאלה הזו, שבשוליים במקרה נדיר שבנדירים שהוא על הרקע הזה לא יהיה ההליך של השקילה וגם אי אפשר יהיה להוכיח את המטרה ויהיה אחד נדיר שבנדירים שהוא לא יהיה רצח מדרגה ראשונה אלא רצח רגיל.

כשאנחנו עוסקים במלאכת חקיקה, יש בעיה שלover inclusive ושל under inclusive. זאת אומרת, אם אנחנו מרחיבים ומרחבים כדי להכניס את אותו מקרה נדיר שבנדירים, סיכוי טוב שגם נכניס מקרים שלא התכוונו להכניס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא רוצה את זה. במילים פשוטות, זה לא יהיה רצח בנסיבות מחמירות.
יואב ספיר
במילים פשוטות, ברוב המקרים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
במקרה ששאלתי. רק שנדע איך להתקדם. אני בכוונה מתעקש.
יואב ספיר
במקרה ששאלת, אני לא הבנתי לגמרי את העובדות שתיארת, אבל אני יכול להעלות מקרה תיאורטי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מקרה רגיל. אב נכנס, ראה את הבת שלו ופתאום שם לב שהיא בהריון, היא לא נשואה. לקח סכין והרג אותה על כבוד המשפחה כי הוא הבין שהיא חיה עם מישהו. יכול להיות שיש הרבה מקרים כאלה. לא תכנן מראש, לא חשב, לא ניסה להטיל פחד ואפילו אין לו בנות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אין הרבה בכל מקרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תכף נשמע מספרים.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בין 10 ל-20 בשנה.
לילך וגנר
- - - זה המון - - -
יואב ספיר
לפחות ממה שאני מכיר מעולם המציאות, אני לא חושב שזה מקרה טיפוסי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
במקרה הזה לא תהיה נסיבה מחמירה.
יואב ספיר
יכול להיות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תראה כמה קשה לך להגיד ואתה סניגור.
יואב ספיר
אמרתי שיכול להיות שיש מקרה תיאורטי שלא ייכנס, אם כי צריך גם לומר שאותה מטרה שדיברנו עליה בצוות - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא צריך לפחד מזה.
יואב ספיר
- - זה גם היה אחרי ששמענו מומחים והגיעו למסקנה שברוב המקרים האלה לא צריך שיהיה מישהו שעשה דוקטורט על הנושא וחושב "עכשיו אני הולך לעשות את זה" ומתכנן בדיוק והוא יודע גם מה תהיה המטרה המדויקת אלא יש איזושהי מטרה כללית להטיל מורא - - -
נועה ברודסקי לוי
צריך שהמקרים שעליהם אנחנו מדברים ייכנסו לנסיבה. הנסיבה צריכה לשקף את המקרים שאנחנו מתכוונים שייכנסו לשם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ניתן לרות לדבר ואחר כך נשמע קצת נתונים.
רות קנאי
זו קריאת ביניים. צריך לזכור שגם אם זה לא ייכנס לנסיבה המחמירה, אפשר יהיה לתת מאסר עולם. זה לא יהיה חובה אבל אפשר לתת מאסר עולם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה נכון. התעקשתי רק כי זה יהיה חשוב לניסוחים אחר כך. אם הוא היה אומר לי שגם זה נסיבה מחמירה, שחרר אותנו מכל ההתלבטויות לגבי שאר הנוסחים. אם לא – אז אנחנו צריכים להיכנס ולהחליט אם אנחנו דורשים שתהיה השפעה שהוא תכנן מראש להשפיע על החברה או על המשפחה או על הקהילה או מה שיוצא מזה.
יואב ספיר
אדוני היושב-ראש, האזהרה שלי היא רק מפני הליכה במקרה הזה החמור שבחמורים, של העבירה החמורה ביותר, ללכת למחוזות של מבחנים אובייקטיבים שאז אנחנו - - -
לילך וגנר
זה לא מבחן אובייקטיבי. זה לא על הפרק - - -
תמר בורנשטיין
זה דורש מודעות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי. איילת, יש לך נתונים לתת לנו?
אילת אורנשטיין
הנתונים הם בפילוח לגבי מקרי רצח נשים בידי בני זוג ורצח נשים על ידי בן משפחה אחר. בהתייחס לשנים 2013 עד 2017, רצח נשים על ידי בני זוג היו בין 11 ל-10 מקרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסך הכול או כל שנה?
אילת אורנשטיין
כל שנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה הבדל גדול.
אילת אורנשטיין
ב-2013 היו 14 מקרים, ב-2014 היו 10, ב-2015 היו 11, ב-2016 היו 11, ב-2017 היו 10 מקרים. בנוגע לרצח נשים בידי בן משפחה אחר – אנחנו לא עושים פילוח על פי מניע, צריך להבהיר את הנקודה – בשנת 2017 היו 7 מקרים כאלה שבן משפחה אחר הוא החשוד ברצח.

בשני קודם לכן זה קצת משתנה, לכן אני אקריא את השנים. ב-2013 היו 14 מקרים, ב-2014 היו 8, ב-2015 היו 7, ב-2016 היו 11, ב-2017 היו 7 מקרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מתוך זה את יכולה לנסות לראות מגזרים או אם זה על כבוד משפחה או סיבות אחרות?
אילת אורנשטיין
אין לי את הפילוח הזה. זה לא פילוח שאנחנו עושים.
אפרת ברזילי
אני רוצה לשאול ולהעריך. להערכתי זה רחב מדי וצר מדי כי בתוך המשפחה רוצחים מכל מיני סיבות ולכן לא בהכרח - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לכן שאלתי אם היא יודעת לנתח את הנתונים.
אילת אורנשטיין
הקדמתי ואמרתי שפילוח - - -
אפרת ברזילי
מצד שני, דווקא בנסיבות המכונות כבוד המשפחה, אם המהלך הוא מהלך משפחתי, לפעמים גם אפשר להסתיר את המקרה ואני מעריכה שיש מקרים שלא מתגלים. אם משפחה מחליטה לרצוח מישהו מבני המשפחה וגם לא לדווח על זה שהוא לא נמצא, אז יש מקרים שהמשטרה לא יודעת.
יואב ספיר
נדיר מאוד. מקרי רצח שלא יודעים עליהם זה - - -
נועה ברודסקי לוי
אז יש נעדרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גם לא תדעי שהיא נעדרת אם המשפחה לא מדווחת.
נועה ברודסקי לוי
זה נדיר, זה בשוליים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מדובר בקהילות – בקהילות מסוימות זה לא נדיר.
אפרת ברזילי
המקרים האלה קיימים. כשמדברים על מקרים לא רבים בשנה, אז גם האפשרות הזאת קיימת. בכל מקרה, נראה לי די ברור שהנתונים שהובאו לנו כאן לא משקפים את התופעה הזאת כי הם כוללים גם מקרים אחרים.
אילת אורנשטיין
חד משמעית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת שהם מצומצמים עוד יותר.
לילך וגנר
לדעתי אנחנו לא יודעים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה אנחנו מחליטים כרגע? אנחנו נצמדים למניע נוסף שצריך להיות ברצח על כבוד המשפחה או שאנחנו משאירים - - -
לילך וגנר
אני חיה בשלום עם הצעת החוק הממשלתית שאומנם דורשת מטרה, אבל במקרים המובהקים שבהם יהיה קושי להוכיח את המטרה, אני מרגישה אבל לא יכולה להגיד את זה ברמה גבוהה של ודאות שהלכת הצפיות תיתן מענה טוב למקרים האלה כי היא תחליף מהותי לכוונה בהקשר הזה.

אדם שצופה משטור ברמה גבוהה של הסתברות, גם אם זו לא המטרה המרכזית שלו, זה תחליף מהותי למטרה. זה לא פתרון קסם, אבל זה מרכך במידת מה את השוני בין ההצעות השונות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם תצליחי להוכיח שהיה תכנון וכולי, אז ממילא סעיף 1 כבר פותר את זה.
לילך וגנר
ברור, ברור. אבל אני מדברת על מצבים שבהם אני אזדקק לנסיבה הזו כשלא תחול הנסיבה הראשונה שחולשת לנו על הכול. לכן אני יכולה לחיות עם זה בשלום ואני מודעת לבעייתיות.
נועה ברודסקי לוי
אני רוצה לשאול את הפרקליטות אם אותם מקרים שעליהם אנחנו מדברים, של רצח על כבוד המשפחה, באיזה נוסח אתם חושבים – האם במטרה, זה משהו שאתם יכולים להוכיח או שאתם צריכים את ההגדרה קצת יותר רחבה?
תמר בורנשטיין
יהיה קשה להוכיח את המטרה כפי שהיא מנוסחת כיום כי גם אם האיש יסביר את המניע שלו למעשה, קשה לי לראות שהוא מסביר שהמניע שלו או שהמטרה שלו הייתה להשפיע על ציבור שלם. בדרך כלל הוא יגיד שהיה פגעה בכבוד המשפחה וזאת הסיבה שהוא הרג אותה ולכן את המטרה, זו ההערכה שלי, יהיה קשה להוכיח. הנוסח המוצע היום שעומד בפני הוועדה "תוך כדי" - - -
נועה ברודסקי לוי
שיש בו "כדי".
תמר בורנשטיין
שיש בו "כדי", נראה לי נכון יותר ועדיף. כמובן שלא מדובר במצב של נסיבה אובייקטיבית בלבד - -
נועה ברודסקי לוי
צריכה להיות מודעות שלו.
תמר בורנשטיין
- - אלא התביעה תצטרך להוכיח שהוא היה מודע לנסיבה הזאת, אבל זה נראה לי שזה יכלול יותר מקרים ויהיה יותר נכון. אם אי אפשר יהיה להוכיח את זה אלא רק נדע שהמניע היה הפגיעה במשפחה, אז זה לא ייכנס לנסיבה המחמירה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא ייכנס.
תמר בורנשטיין
בסדר. אפשר לחיות עם זה כי הנסיבה המחמירה כאן נוגעת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו יכולים לחיות, לא מי שנרצח.
תמר בורנשטיין
לגבי השאלה האם העובדה שזה היה המניע שלו ואי אפשר להראות מטרה כלשהי, זה לא ייכנס לכאן, אבל בסדר, זה המקובל. אבל נראה לי שההצעה היא בין המקרה שהועלה לבין המטרה והיאה נכונה והיא משקפת יותר את - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רצית להגיד משהו, עמיר?
עמיר פוקס
אני מצטרף למה שאמרה לילך. אני חושב שהניסוח כמו שהוא – הוא זהיר, ואולי מה שצריך להוסיף זה להגיד בפירוש שהלכת הצפיות תחול.
לילך וגנר
זה נכון שהלכת הצפיות הפסיקתית לא חלה באופן אוטומטי אבל אני חושבת שבמקרה הזה, בגלל הערך - - -
תמר בורנשטיין
אני חושבת שהנוסח "שיש בו כדי" הוא במקום להגיד שהלכת הצפיות חלה. זה לעשות קונקרטיזציה של הלכת הצפיות במקרה הזה. זה יותר טוב מאשר לומר את זה - - -
עמיר פוקס
לא הייתי מרחיב את זה ל"שיש בו כדי" כי אז אנחנו באמת מתחילים אולי להגיע למקומות שאנחנו לא רוצים להגיע אליהם. זה עלול להיות רחב מדי. אבל ככל שאנחנו מדברים על מטרה, כמו שנאמר פה, אנחנו לא נצטרך את זה בהרבה מקרים. בהרבה מקרים יתפוס הסעיף של הכוונה. אבל יהיו מקרים שאולי הכוונה שכן היה תכנון, אבל התכנון היה להפחיד, התכנון היה לפצוע, אבל המוות היה תוצאה שרק האדישות תספיק.

אכן בכל זאת יש מקרים שעליהם מדובר שכן צריך את הנסיבה הזאת ועדין אפשר היה להגיד שהיה תכנון להפחיד ולמשטר וכולי שזה לא חייב להיות שהאדם הודה ממש בכל הנסיבה. אבל כמו שנאמר, ככל שאתה באמצעות הלכת הצפיות יודע שבחברה מסוימת, בנורמות מסוימות, כולם מבינים היטב שהפרקטיקה הזאת, זו התוצאה שלה. כולם מבינים היטב שזה לא סתם להסיר כתם. מה זה להסיר כתם? למה יש את הכתם בכלל? מה כל הסדר הזה מסמל? מה המסר שזה משדר לנשים?

אולי לא כל אחד מבין את זה אבל גם אם יהיה קשה להוכיח את זה, זה לא בלתי אפשרי להוכיח את זה. אולי מה שצריך כדי לדייק וכדי להרחיב במעט או להבהיר את הנקודה הזאת, יהיה לכתוב שצפייה ברמה גבוהה של הסתברות תהווה תחליף לכוונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נסכם.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לפני הסיכום, שאלה. סעיף 6, לגבי ניסוח - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עליו מדובר. על זה מדובר, איך לנסח, אם כמו שזה או להוסיף ש"יש בו".
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בסוגריים - - -
נועה ברודסקי לוי
זה לא מופיע. זה היה הסבר שלנו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
רק רציתי להבין כי כל השאר מנוסח כהלכה.
נועה ברודסקי לוי
זה היה רק כדי שיהיה ברור על מה מדובר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נסכם את זה כרגע. מה שברור לנו זה שאם יש כוונה וכולי, את זה סעיף 1 כבר מכסה, אז אנחנו לא צריכים להיכנס יותר. אם אין כוונה – אני בכוונה אומר את זה ואני אקח את הדוגמה שנתתי קודם על כבוד המשפחה – והאיש רצח על רקע של כבוד משפחה, זה כשלעצמו, אם אין מטרה או שה כשלעצמו יהווה מטרה, אז זה לא נסיבה מחמירה.

עכשיו הדילמה שלנו היא רק האם לומר שאם הייתה לו מטרה מראש להפחיד וכולי או להרחיב את זה ולומר שגם אם לא הייתה לו מטרה אבל בעצם המעשה "יש כדי", זה כבר מכניס אותו לסיפור.
יואב ספיר
אז אנחנו צריכים לשקול היטב האם לא כמעט בכל מקרה רצח שאנחנו מעלים על דעתנו יכול להיות מצב שיש בו כדי להטיל מורא על - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנו, הבנו. אני מסכם כי אני רוצה שנתקדם הלאה, אחרת אנחנו יכולים להתפלפל בסעיף הזה ולהתפלפל עוד.
תמר בורנשטיין
אם משאירים את המטרה, זה סעיף מאוד הצהרתי שהוא מעביר את המסר של המחוקק אבל לא יהיו באמת מקרים שאפשר יהיה להראות שהמטרה הזאת התקיימה, אז הוא יישאר ברמה ההצהרתית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל מצד שני, נכתוב ש"יש בו כדי", את יודעת איפה נעצר? זה יכול להיות בכל מקרה שאפילו לא חשבנו עליו ויבוא מישהו ויראה לך – תני לי דוגמה ואני אנסה להראות לך ואם לא אני אז יואב יצליח - - -
יואב ספיר
אין שום בעיה. אני אתן דוגמה - - - עבריין רצח עבריין אחר ששיתף פעולה עם המשטרה. יש בזה כדי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יואב, הפוך. אני רוצה שתמר תיתן לנו דוגמה שבה אני לא יכול להגיד שיש בה כדי להשפיע. זה מסוכן מאוד מהבחינה הזאת כי להערכתי זה מרחיב מאוד כי בפלפול תמיד נוכל להגיד שיש – נניח אומר עבריין – תני לי כל דוגמה אחרת ונראה שיש איזשהו חוג מסוים, מצומצם, שזה עשוי להשפיע עליו. אפילו על חנייה. קח את המקרה הכי מטורף: רצח על רקע של חנייה. יכול להיות שהוא התכוון שיידעו שזו החנייה שלי. על החנייה הזאת אף אחד לא יעז לריב.
תמר בורנשטיין
זה ממש מקרה של סכסוך קונקרטי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות, סתם אמרתי כי לקחתי מקרה הזוי.
תמר בורנשטיין
זו דווקא דוגמה טובה שלא בכל מקרה - - -
יואב ספיר
- - - מסכים לדוגמה הזו. אני חושב שיש אנשים שאומרים: אני לא אכנס לריב עם מישהו כי אולי ירצחו אותי. זאת אומרת, מקרה רצח באופן כללי יש בהם כדי להשפיע על הציבור. זה דבר איום ונורא. זה דבר איום ונורא אבל זה לא - - -
תמר בורנשטיין
- - - זה שאדם עכשיו ייזהר מלהיכנס לסכסוך זה לא משטור וזה לא הטלת מורא. זה שכל ישר.
יואב ספיר
כל עוד אנחנו נשארים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאז מקרה הרצח על חנייה, אני יודע על הרבה אנשים, כולל אותנו, שנניח שרוצים לחנות ויש מישהו שמנסה לחטוף לך, אדוני, תודה רבה, תכנס, אני אחפש, אני אעשה עוד סיבובים כי אני לא יודע אם הוא ייצא עם הנבוט ויהרוג אותי על רקע מה שהיה. יכול לבוא מישהו ולהגיד שזה גם - - -
תמר בורנשטיין
להגיד שזה תוך כדי, זה להביא לאבסורד את הנסיבה הזאת. העובדה שאנשים נזהרים מלהיכנס לסכסוכים, זאת לא המטרה של הסעיף וזאת לא הפרשנות הנכונה ואף אחד לא יפרש את זה כך. הכוונה היא למצב בו יש השפעה אמיתית על ציבור מסוים. אם דם הורג את אישתו כי היא בגדה בו ולא תוך כדי העברת מסר לציבור הנשים לא לבגוד - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא משפיע על אחרים?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא. זה היה מגיע לה. כי זה היה מגיע לה.
תמר בורנשטיין
- - זו לא הכוונה. אבל אם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
המקרה הזה ישפיע? המקרה הזה לא ישפיע על נשים אחרות?
תמר בורנשטיין
לא. בגלל שהעובדה שאדם מסוים הוא חמום מוח והרג את אישתו היא לא משפיעה על אישה אחרת שנמצאת בעיר אחרת. זה לא משפיע ולא לזה הכוונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עיר אחרת לא אומר כלום כי היום האינטרנט והכול מביאים את זה לידיעת כולם.
תמר בורנשטיין
לא. זה לא משפיע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה אומרת שזה לא משפיע.
תמר בורנשטיין
אם הנסיבות שאנחנו מדברים עליהן של כבוד המשפחה בקרב ציבור מסוים זה דבר אחר. או המקרה שהבאתי של פרוטקשן שגובים דמי חסות וזה לא רק מכפר מסוים אלא מאזור מסוים מבעלי עסקים מסוימים, הם יודעים שהם צריכים לשם. אחד לא משלם או מעז לא לשם, תוקפים אותו, פוצעים אותו קשה והוא מת. עושים את זה במטרה להעביר מסר לכל אותם בעלי עסקים באותו אזור.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בוודאי וגם יש תכנון ויש הכול פה.
ישי שרון
זה מתקשר גם לנסיבה של הרצח כדי לאפשר עבירה אחרת שעל זה אולי אפשר לדבר.
תמר בורנשטיין
ממה שזכור לי לפחות בתיקים של כבוד המשפחה אני לא חושבת שהייתה הצהרה כללית של מי שנבחר לבצע את המעשה שהוא התכוון להעביר מסר לכל הכפר או לכל הנשים – הוא פעל מתוך הנורמות. כתוצאה מכך הייתה השפעה על שאר הנשים בין אם במשפחה ובין אם בקבוצת ההתייחסות. את זה אנחנו רוצים להשיג. הביטוי "במטרה" כאן, לדעתי אנחנו לא נצליח להוכיח. אבל "תוך כדי" אנחנו נוכל ובזה נוכל לתת ביטוי לכוונה של המחוקק לראות בכך נסיבה מחמירה. אם מדובר במטרה, אני חוששת שזו תהיה הצהרה בלבד שבית המשפט לא יוכל לתת לה תוקף.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם נלך על "תוך כדי", נצטרך להכניס את המילים שאנחנו רגילים תמיד להכניס: סבירות, סבירות - - -
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע. אני מתכוון שאת הביטוי "תוך כדי" סתם אפשר לפרש רחב מאוד מאוד. צריך להיות "תוך כדי" משהו שהוא הרבה יותר קרוב, כמו שדיברנו, שיקול דעת מובהק. זאת אומרת, זה צריך להיות שה"תוך כדי" הוא מובהק מאוד, לא רחב שיכול להיות שישפיע וכולי.

צריכים למצוא נוסח. כמו שאני אומר שכשמדברים על טרור יש כמה דרגות, נכון? קרוב לוודאי, קרוב - - -
קריאה
אולי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מתכוון שאם אנחנו הולכים ברמה הזאת ש"תוך כדי" יכול להשפיע, צריך להיות שהיכולת להשפיע צריכה להיות מובהקת מאוד, שלא ניתנת לפרשנות רחבה, שאז אנחנו מרחיבים בלי שאנחנו יודעים מה אנחנו עושים.
תמר בורנשטיין
והמילים שבאות אחרי "תוך כדי".
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. תוך כדי, אבל שהיא צריכה לצמצם את - - -
קריאה
אולי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אומר רק שזה צריך לצמצם את זה למשהו שה"תוך כדי" יהיה מובהק, לא רחב מאוד. צריך למצוא איזו מילה אחרת. אנחנו יכולים להיכנס כאן וכל שופט לפי המוח הפורה שלו יכול להגיד: זה יכול להשפיע, זה יכול לעשות השלכת רוחב - - -
תמר בורנשטיין
מעבר לספק סביר, זה ברמה גבוהה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה שאני אומר, זה צריך להיות מילה - - -
תמר בורנשטיין
- - - מעבר לספק סביר - - - שלא יהיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. לכן אני אומר שבטרור יש לנו כמה דרגות של ודאות. במקום לכתוב "תוך כדי בוודאות" מה שהיה הופך את זה לכמעט בלתי ניתן לשימוש, אם היינו כותבים "תוך כדי" בוודאות שזה ישפיע, אז נניח שלא נכתוב את המילה בוודאות, אבל צריכה להיות מילה מספיק חזקה כדי לא לאפשר להפליג במרחבים ולהגיד – כי אחרת על כל דבר נוכל להגיד שזה יכול להשפיע. צריכה להיות מילה שחוסמת ותוחמת את זה.
נועה ברודסקי לוי
למרות שנסיבת - - - זה גם להטיל מרות או מורא ולכפות אורחות התנהגות על ציבור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. את אמרת - - -
נועה ברודסקי לוי
שיש בו כדי להטיל מרות או מורה ולכפות אוכלוסייה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. כשיש בו, באופן ודאי או באופן תיאורטי? מה את אומרת?
נועה ברודסקי לוי
אנחנו לא מבקשים הוכחה שהמקרה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם את אומרת באופן תיאורטי, את יכולה להגיע למרחבים עצומים שבכלל אני לא חושב שמישהו מאיתנו התכוון אליהם, כמו שיואב אומר או עמיר. אני מרגיש שאם נכתוב בלי - - - אלא שהמטרה הייתה, אי אפשר יהיה להוכיח. אני מסכים שנכתוב שהמעשה יכול – אבל צריך להיות ברמת ודאות מסוימת, לא באופן תיאורטי יכול ואז נרחיב את זה לכל דבר. אני לא יודע אם מובן מה שאני אומר.
לילך וגנר
כן, זה מובן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צריכים למצוא מילה. כאן התמחינו בכל מיני מילים: סביר, סביר-סביר, קרוב לוודאי. היו לנו כמה דרגות כאלה שעשינו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
סבירות גבוהה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. כבר התמחינו. צריך שתהיה איזושהי רמה שסוגרת את זה ולא נותנת - - - להרחיב.
יואב ספיר
אני חושש מאוד מזה שאנחנו הולכים בשביל מקרה תיאורטי שאנחנו לא יודעים אם הוא קיים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אם נכניס את זה כמו שאני אומר - -
יואב ספיר
הולכים להרחיב - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - יואב, אם נכניס את זה כמו שאני אומר זה ירחיב מעט אולי, לא מעבר לזה. זה לא ייתן לזה להתרחב יותר. אם נדרוש קרוב לוודאי, זה יצמצם מאוד מאוד את התחולה של זה, אבל מצד שני זה יאפשר במקרים שזה באמת כך להשתמש.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אנחנו אומרים עוד דבר, יואב, זה גם היה בדבריך. הרשימה הזאת נועדה גם למסור את המסר הציבורי, המוסרי - - -
יואב ספיר
נכון. המסר נמצא במטרה. המסר נמצא שם.
תמר בורנשטיין
של יישאר רק שם.
יואב ספיר
אני גם לא - - -
נועה ברודסקי לוי
מקרה של רצח על רקע כבוד המשפחה אמור - - -
יואב ספיר
- - - והשאלה אם אפשר להוכיח. אני חושב שיש - - -
נועה ברודסקי לוי
אז נחשוב על - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תחשבו על איזה נוסח.
נועה ברודסקי לוי
חשוב לי להבהיר למה זה מטריד. אם מדובר על רצח על כבוד המשפחה לא יכול להיות שהסעיף לא יבטא את זה. זה לא אמור להיות קבוצה ריקה. אני מקווה שזאת תהיה הקבוצה ריקה כי לא יהיו מקרים כאלה, אבל אם יש מקרה כזה של רצח על רקע כבוד המשפחה, זה לא אמור להישאר לנסיבה מספר 1, זה אמור להיכנס, רק אומרים שאם במקרה הקלסי זה לא יוכל להיכנס לשם, אז יש פה בעיה וצריך לחדד.
יואב ספיר
יש פה מחלוקת על השאלה אם במקרה הקלסי זה לא ייכנס.
נועה ברודסקי לוי
אבל הפרקליטות אומרת שהיא לא יכולה להוכיח - - -
יואב ספיר
את רוצה להרחיב את זה מעבר כדי שיהיה קל יותר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, שקט. אפרת, בבקשה.
אפרת ברזילי
אני מזדהה מאוד עם מה שנועה אמרה. המקור של ההוראה הזאת, של הוראה ברמת הפשטה גבוהה, אני כמעט חייבת לומר ברמה האישית שלי, הרצון להתמודד עם התופעה שמכונה רצח על כבוד המשפחה ופגיעתה רעה בעיקר בנשים שאורחות ההתנהגות שלהן מוכתבות על ידי תפיסות שפוגעות בחירותן.

אגב, אני חייבת לומר, לא תמיד הרוצח הוא מנהיג חברתי. הרבה פעמים הוא אדם שבעצמו, במובן מסוים, נכנע לנורמות שקיימות סביבו של משטור נשים ולכן ההתמודדות עם התופעה הזאת בחברה במדינת ישראל היא מאוד חשובה כי זה לא רק הנשים שנרצחות אלא גם הנשים שחירותן מוגבלת וגם עליהן אנחנו חושבים בגלל התנהגויות מהסוג הזה.

במובן מסוים הייתה לנו רתיעה גם משימוש במושג רצח על כבוד המשפחה ואולי גם התמודדות חזיתית עם התופעה הזאת ולכן בחרנו בדרך של הפשטה שכיום נראה לי שאולי מסכמת את ההתמודדות עם המהות של התופעה הזאת של משטור נשים שכשלעצמי אני חושבת שאם מניע גזעני הוא מניע חמור ומניע טרוריסטי הוא מניע חמור, גם מניע של פגיעה בנשים הוא מניע חמור שמחייב מסר.

אם ההפשטה הזו שנועדה להתייחס גם לתופעות אחרות שהן תופעות פחות מובהקות ופחות מסוכנות מבחינה חברתית גורמת לזה שאנחנו לא מתמודדים בצורה נכונה עם התופעה של משטור נשים, אז ייתכן שצריך לחשוב מחדש על הסעיף כולו ולא רק על הניסוח של דרך המשטור ובמובן הזה אני בהחלט אומרת שהרעיון של מחשבה מחודשת נראה לי כאפשרות לתפוס מקרים של פרוטקשן. אנחנו לא מגנים כמו שצריך על נשים, זה מטריד אותי. מבחינת רמת החשיבות, הפרוטקשן נוכל למצוא פתרונות אחרים.

ההגנה על נשים היא דבר שגם חשוב כמסר חברתי שלנו שאנחנו מגנים על הנשים בכל החברה, שאנחנו לא נכנעים לנורמת בחסרות מצומצמות שבהן מקובל לפגוע בחירותן של הנשים. מסרים אחרים – ייתכן שיש דרכים אחרות להעביר אותם. לכן מה שנועה אמרה, בעיני הוא מאוד נכון ומאוד חשוב ומצדיק עוד מחשבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נסיים את זה ונעבור לסעיף הבא. אתם תנסו לחשוב על נוסח שינסה לתת את מה שאתן אומרות אבל להגביל שלא - - -
יואב ספיר
בדברים של אפרת ברזילי יש הרבה. אני מזדהה עם חלק גדול מהדברים. זו הייתה המטרה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כולם מזדהים עם הדברים.
יואב ספיר
אבל צריך לראות מה עשינו פה וגם אפרת אמרה את זה. לא הלכנו חזיתית ואמרנו "כבוד המשפחה" ולכן בחרנו הגדרה שהיא מרחיבה יותר מהתופעה שהיא המקור ועמה רצינו להתמודד ולכן אם מדברים על מחשבה מחודשת על כל הסעיף וניסוח אחר של כל הסעיף, זה משהו שאפשר לשים על השולחן. אבל לקחת את ההגדרה שהיא מרחיבה ממילא מאותו דבר שהיה המקור של מה שחשבנו ועוד להרחיב אותה – פה יש סכנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא נתחיל מחדש כי אין לנו 5 שנים להתחיל עוד פעם לעבוד. לא 5, יותר. עמיר יתקן אותי אחר כך. אבל נלך עם הנושא, ננסה למצוא איך אנחנו מגבילים את זה שלא יוכל לפרוץ על מקרים שאנחנו בכלל לא רוצים ולא מתכוונים אלא ברמת סבירות, ודאות מסוימת, נעשה את זה ואני מקווה שהנוסח שיימצא על ידם נביא אותו ובסופו של דבר נראה שהוא נותן – כל אחד יהיו לו חששות מהצד שלו, אבל הוא ייתן את הכוונה שאנחנו רוצים ויוריד מאוד את החששות שאנחנו חוששים, אני מקווה.
נועה ברודסקי לוי
נמשיך. על נסיבה 7 דיברנו. אנחנו ממשכים ל-8 ואני מציעה שנעשה את 8 ו-9 ביחד. 8 מתייחס למקרה שבו הקורבן הוא קטין כשמבצע העבירה הוא אחראי עליו לפי הגדרה של אחראי על קטין או חסר ישע בחוק העונשים בסעיף 368א.

סעיף 9 מתייחס למצב שבו הקורבן הוא חסר ישע וכאן אין הגבלה לכך שזה יהיה על ידי אחראי עליו. אם אתה רוצה, שלילך תציג ואז נדבר על השאלות שעולות
לילך וגנר
בהקשר הזה, אחרי שנדון בנסיבות שאנחנו מבקשים להוסיף, נסביר על נסיבה שאנחנו משמיטים. אנחנו משמיטים את הנסיבה שמופיעה היום בסעיף 300א(1) לחוק העונשין ומחליפים אותה בסוג של היפוך. נשאלת השאלה מה הרציונל לסעיפים האלה. אני חושבת שהמקרים שמעוררים באופן אינסטינקטיבי אצל כלל הציבור את תחושת החרדה והתיעוב הגדולים ביותר הם המקרים שחוסים תחת הסעיפים הללו. אני אביא מספר דוגמאות מצערות להמחיש את העניין הזה.

למה אנחנו מרגישים את התחושה הזאת שתכף אציג דוגמאות רבות לה? בנושא של קטינים, כשעובר העבירה אחראי עליהם, הוא מפר, בנוסף לנושא הרצח, את האמון המיוחד ואת האחריות המיוחדת שמוטלת עליו לדאוג לרווחת אותו קטין שמצא באחריותו. בעניין הזה לא עשינו אבחנה בגיל הקטין למרות שיש מדינות בעולם שיש בהן אבחנה של גיל. למשל, גיל 14, גיל 15 ורצח של קטין מתחת לגילאים האלה מהווה רצח מוחמר.

אנחנו בחרנו לחלק את זה לשני חלקים. רצח קטין באשר הוא עד גיל 18 על ידי מי שאחראי עליו הוא רצח מוחמר; ורצח חסר ישע, אליו יכנסו גם קטינים שהם חסרי ישע, שנכנסים להגדרת חסר ישע, גם הוא רצח מוחמר בלי קשר לזהות העושה.

כשאנחנו מדברים על חסרי ישע, הרציונל הוא היחס המיוחד שהחברה צריכה להעניק להם כחברה, לאו דווקא אותו אדם שעליו הוטלה האחריות לרווחתם. אנחנו כחברה מצווים לתת להם הגנה מיוחדת עקב היותם חסרי ישע. בוודאי לא לנצל את חוסר הישע שלהם כדי לבצע בהם עבירות ואת עבירת הרצח.

זה בא לידי ביטוי בחוק העונשין שלנו בעבירות המיוחדות, בהחמרת הענישה לגבי חסרי ישע, בעיקר בעבירות האלימות. אנחנו חושבים שבנושא של קיפוד חיי אדם שהוא הפגיעה החמורה ביותר שיכולה להיות בערך של חיי אדם אולי חוץ מעינויים, הפגיעה הזאת, המיוחדת, צריכה לבוא לידי ביטוי בנסיבות המחמירות כי היא באמת ערך מוגן נוסף.

אני מחלקת את זה. כשמדובר בקטין שאחראי עליו אדם, הוא צריך לדאוג לקטין הזה עד גיל 18. זו מצוות המחוקק, זו המצווה המוסרית והוא חייב לדאוג לו ואם הוא עושה מעשה הפוך לחלוטין לדאגה לו ומקפד את חייו, גם אם זה נעשה באדישות – אלה מקרים, אגב, שבהם קל לראות מדוע האדישות צריכה להיות בפנים – גם מקרים כאלה אנחנו צריכים להגדיר כנסיבה החמורה ביותר בשיטת המשפט שלנו שמובילה לעונש מאסר עולם חובה עם פתח המילוט.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
גם בנסיבות בהן הכוונה של אחד ההורים היא להציל את הקטין חסר הישע – הוא גם קטין וגם חסר ישע מסיבות גופניות – מהמשך הסבל בחייו? אני לא רוצה לקרוא את זה בשם אחר.
לילך וגנר
הנושא של רצח מתוך רחמים או כל השמות שניתנים לזה, הוא נושא שלדעתי צריך לדון בו בנפרד. כפי שאתם יודעים, הנושא הזה היה בהצעת חוק קודמת, ממשלתית, אבל כרגע לא מופיע באופן מוצהר בהצעת החוק הזאת. סיכמנו שנדון בו בהרחבה - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בניסוח הזה הוא יכלול את המקרה הזה.
לילך וגנר
נכון. ולכן אולי – אני חושבת שאנחנו מקדימים את המאוחר – אנחנו מאוד מאוד זקוקים לפתח המילוט המוצע על ידנו. כשנגיע לפתח המילוט, זאת תהיה אחת הדוגמאות למצבים שכן נכנסים לנסיבות המחמירות.

אבל לטעמנו לא יהיה ראוי בנסיבות האלה – או לפחות יהיה מתן אפשרות לבית המשפט להשתכנע שבמעשה לא הייתה דרגת האשמה שמחייבת הרשעה בעבירה של רצח בנסיבות מחמירות ויתאפשר לו להרשיע בעבירת הרצח הבסיסית.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
את משאירה את זה למדיניות התביעה? לא הבנתי. הסעיף כמו שהוא מנוסח - - -
לילך וגנר
זה נסיבה מחמירה אבל אני יכולה לחשוב על מצבים נוספים של רצח מתוך רחמים בהקשר הזה שהם לאו דווקא נסיבה של רצח קטין על ידי אחראי שהוא רצח חסר ישע. יכולות להיות נסיבות שונות שלא יתאימו לנסיבות המחמירות שלנו על אף התקיימותן.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אבל 8 מנוסח רחב.
לילך וגנר
סעיף 1, רצח מתוכנן לאחר הרהור ושקילה – בדרך כלל, המקרים של רצח מתוך רחמים הם מקרים מתוכננים ושקולים ולכן ממילא זה ייכנס לפסקה 1. אנחנו מדברים כאן על מקרים נוספים שאנחנו רוצים להביע את הערך המוגן הנוסף שנפגע. הבעיה שאתה מעלה חלה לגבי נסיבות מחמירות באופן כללי ולכן נזקק פתח מילוט הכללי. היא רלוונטית גם בהקשר הזה אבל היא רלוונטית בעוד נסיבות מחמירות.

באמת חשוב מאוד באיזון שהצעת החוק הזאת יוצרת שיהיה פתח מילוט. אבל זה לא אומר שלא צריך לכלול מצבים חמורים ביותר ומובהקים שמעוררים את שאט הנפש - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
פתח המילוט שאת מדברת עליו, נניח מתוך רחמים, הפתח הזה צריך להופיע במפורש בחוק צריך להופיע במפורש בחוק באיזשהו מקום? רק שנדע. לא מכללא אלא צריך להיות מופיע בחוק במפורש ועליו נצטרך גם לקיים דיון. שלא יהיו כאן פתחי מילוט שאנשים עוד ירשו לעצמם להתחיל לרצוח אולי תוך כדי כניסה לפתחי מילוט. צריך לחשוב עליהם טוב טוב.
לילך וגנר
פתח המילוט הופך את הרצח מרצח בנסיבות מחמירות לרצח - - - הוא לא הגנה ולא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ישנן דעות שרוצים להוציא את זה מכלל רצח.
ישי שרון
היה סעיף כזה.
ישי שרון
בדוח של הרפורמה היה - - -
לילך וגנר
לא רק בדוח של הרפורמה. גם הצעה הממשלתית הקודמת הופיע סעיף כזה - - - אני חושבת שזה דיון נפרד שנצטרך לקיים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוודאי.
לילך וגנר
בהקשר הזה אני רוצה להחזיר אתכם לנושא של רצח קטינים. אחד המקרים הכי מזעזעים זה המקרה של רצח רוז פיזם על ידי הוריה – סבה ואמה, אני לא יודעת איך בדיוק להגדיר של את מערכת היחסים – הוחלט שם בבית המשפט בצורה חד משמעית, גם מחוזי וגם עליון, שזה היה רצח מתוכנן שנכנס להגדרה של כוונה תחילה.

אבל נניח שלא. נניח שאנחנו הולכים לפי גרסת רוני רון שהרצח היה תאונה שקרתה לו כשהוא היכה אותה בחוזקה מכה, שגרמה למותה ולאחר מכן הוא השליך את גופתה לירקון וטשטש את העקבות ועשה את כל המעשים.

האם זה לא מקרה שבעינינו הוא מקרה שצריך להיכנס לרצח החמור ביותר? לנסיבה המחמירה שאומרת: האנשים האלה צריכים לדאוג לרווחתה של הילדה בת ה-5 הזו שכנראה גם סבלה מבעיות נוספות. דבר שעוד יותר מגדיל את החמלה והרחמים שהיה צריך להפגין כלפיה והוא עשה בדיוק את המעשה ההפוך. האם זה לא מקרה מובהק שצריך להיכנס?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לא. אם אין כוונה?
לילך וגנר
אני מדברת על אדישות. בדיוק אני מדברת על אדישות. הרי הנסיבה הזאת בעצם חלה, על פי תפיסתנו, גם במצבים של אדישות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
10 או 15 מקרים בשנה שבהם נהג של משאית שנסע אחורנית בחצר ביתו ודרס את בתו בת ה-4 שהסתובבה בחצר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו לא אדישות.
לילך וגנר
הסברנו חזור והסבר שאלה לא המקרים של אדישות, חס וחלילה. ממש לא המקרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חס וחלילה. זו לא אדישות. קיבלנו על עצמנו שהמילה אדישות לא נכנסת עד סוף הדיון בחוק. השקענו בנושא הזה באמת את מיטב הזמן והמחשבה, אז לא נחזור.
לילך וגנר
אני נותנת דוגמה לאדם שמכה את ילדו בצורה חזקה ביותר והוא אדיש לגורלו. מקרה כזה הוא מקרה שנכנס לעבירת הרצח הבסיסית. נשאלת השאלה האם ראוי לכלול את זה בנסיבה מחמירה. התשובה שלנו, לדעתי, צריכה להיות כן בגלל אותה פגיעה בערך המוגן.

אני רוצה לתת דוגמאות מצערות לתופעה – אני יכולה לקרוא לזה תופעה כי זה קרה כבר מספר פעמים ואני מאוד מקווה, כמובן, שלא יקרה בעתיד – לאותם הורים, בעיקר אבות, שכדי להתנקם באם רוצחים את הילדים. הילדים יכולים להיות ילדות קטנות מאוד, בנות שנתיים וחצי ושלוש וחצי כמו בעניין אמטיראת או בני 10 ו-11 כמו בעניין אברהם לוי.

בתיקים האלה בתי המשפט הביעו זעזוע יוצא דופן. הרי כל מקרה רצח הוא מקרה חמור ואנחנו מדברים כאן על המקרים החמורים ביותר. הביע זעזוע יוצא דופן מאותה התנהגות הורית שהיא מנוגדת לאינסטינקט ומנוגדת לחובה המוסרית ומנוגדת לדין מבחינת האחריות של ההורה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה גם יהיה מתוכנן בכלל.
לילך וגנר
כמו שאמרתי, נתתי את המקרה של רוז פיזם שהקבע בו שהיה תכנון מוקדם. הנאשמים שם הורשעו ברצח לפי סעיף 300א(2). נתתי מקרה תיאורטי דומה שלא הייתה בו כוונה תחילה ועדיין אנחנו חושבים שאלה המקרים המובהקים ביותר.

האם אתם חושבים – אני אקריא לכם את הרטוריקה – שהחומרה היתרה נעוצה אך ורק בתכנון או בעצם הפגיעה בערך המוגן הנוסף. כשאני קוראת את הרטוריקה של פסקי הדין האלה, לצערי בימים האחרונים קראתי הרבה פסקי דין כאלה שלא גורמים למצב רוח טוב במיוחד, החומרה היתרה והזעזוע העמוק לא רק בגלל התכנון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בגלל האחריות.
לילך וגנר
הם בגלל הפגיעה הנוראית הזו בערך המוגן שהורה צריך או אדם שאחראי על קטין צריך לדאוג לרווחתו, צריך לדאוג לשלומו והוא עושה פה את המעשה ההפוך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
במילים פשוטות, אם אדם אחר, לא אבא, הורג ילד או תינוק שזה מזעזע בכל רמה שרק אפשר, הוא לא נכנס לקטגוריה.
לילך וגנר
הוא ייכנס לרצח של חסר ישע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חסר ישע זה עד גיל 18?
לילך וגנר
לא, לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע. נניח בגיל 14 כשהוא כבר לא חסר ישע, זה מדבר רק על ההורים בגלל הנושא שיש להם אחריות. אדם זר לא ייכנס לזה כי אם הילד לא חסר ישע, הוא מספיק גדול. סבא וסבתא, נניח, עד איפה מגיעה האחריות?
נועה ברודסקי לוי
ההגדרה של אחראי על קטין היא מאוד רחבה.
לילך וגנר
הפנינו להגדרה המוכרת בחוק. אני אקריא לכם את ההגדרה מסעיף 368. היא הגדרה שחלה על עבירות נוספות של אחראי על קטין. יש 3 פסקאות להגדרה.

"אחראי על קטין או חסר ישע: כל אחד מאלה –

(1) הורה או מי שעליו האחריות לצרכי מחייתו, לבריאותו, לחינוכו או לשלומו של קטין או של חסר ישע - מכוח דין, החלטה שיפוטית, חוזה מפורש או מכללא, או מי שעליו האחריות כאמור לקטין או לחסר ישע מחמת מעשה כשר או אסור שלו;

(2) בן משפחה של קטין או של חסר ישע, שמלאו לו שמונה עשרה שנים ואיננו חסר ישע, והוא אחד מאלה: בן זוגו של הורו, סבו או סבתו, צאצאו, אחיו או אחותו, גיסו או גיסתו, דודו או דודתו, בן זוגו של אומן, וכן הורהו של אומן, צאצאו של אומן, אחיו או אחותו של אומן ובן זוגו של כל אחד מאלה;

(3) מי שהקטין או חסר הישע מתגורר עמו או נמצא עמו דרך קבע, ומלאו לו שמונה עשרה שנים; ובלבד שקיימים ביניהם יחסי תלות או מרות.".
היו"ר ניסן סלומינסקי
בני, בעמוד 10 זה מופיע.
לילך וגנר
ההגדרה היא הגדרה רחבה מאוד וחלה על שלל עבירות שמחמירות בחוק העונשין - - -
נועה ברודסקי לוי
בפסיקה פירשו אותה כחלה על מורים, אפילו על בייביסיטר החילו את זה, ראו בו כאחראי על הקטין.
לילך וגנר
ההגדרה הזאת חלה גם על עבירות המין וגם על עבירות אלימות. אנחנו לא רוצים לחדש כאן מבחינת תפיסת המשפט שלנו מיהו האחראי על חסר הישע אלא לאמץ את ההגדרה הקיימת וכמו שראיתם, סבו וסבתו נכנסים להגדרה הזאת.

אני רוצה להקריא מספר פסקאות ספורות מפסקי דין שמבטאים את היחס החמור במיוחד של בית המשפט לאותם מעשי רצח מזעזעים. בעיני, המאפיין הן של חוסר הישע של הקורבן והן של הכרת האחריות ההורית במקרים שאני מתארת.
בעניין עלי אמטיראת
"הנאשם רצח בדם קר את שתי בנותיו הקטנות וגדע את חייהן עוד בראשיתם. קשה להלום כיצד אב אשר באופן טבעי אמור לגונן ולשמור על ילדיו מכל פגע, מחליט לקפד את חיי ילדותיו באופן מעורר חיל ופלצות. הנאשם נטל את חייהן של בנותיו הכה רכות בשנים, באופן זדוני, מתוכנן ומכוון, בקור רוח מצמרר, והכול מתוך מטרה להתנקם באם עביר.

קדושת חיי האדם הינה ערך שיש לקדש, ועל כן יש להתייחס לכל מעשה המתה כמעשה נפרד בו נגדעו חייהן של שני קורבנות, שתי ילדות, שמא תינוקות, כל אחת מהן אוצרת בחובה עולם ומלואו, כל אחת מהן פוסעת את צעדיה הראשונים בנתיב חייה, מהדסת כה וכה, בדרך לא דרך מלאה חתחתים מיום היוולדה. נתיב חייהן לא יושלם לעולם.".

אנחנו רואים רטוריקה מאוד חריגה בהקשרים האלה. הרי מעשי רצח מתוכננים, לצערנו, באים בפני בית המשפט במקרים לא מעטים, אבל הרטוריקה היא מאוד קשה. גם כמובן בעניין רוז פיזם, בית המשפט מתייחס לרצח כמעשה פשע נתעב, מזעזע. השופט רובינשטיין אומר:

"בסופו של יום לפנינו טרגדיה שקשה למצוא כדוגמתה – פעוטה בת כחמש שנים מוצאת את מותה בשותפות זדון בין לא פחות מאשר אמה יולדתה וסבה, וגופתה הקטנה מושלכת ככלי אין חפץ לקרקעיתו של נחל. כמה רוע יש בסיפור איום זה.".
היו"ר ניסן סלומינסקי
לילך, לילך.
לילך וגנר
אני מבטיחה יותר לא לקרוא. גם לי היה קשה. אבל למה קשה לנו? על זה ניסיתי לשים את האצבע. הקושי לא נובע רק מיסוד התכנון במקרים האלה. הוא נובע מהתחושה שלנו שאלה מקרים מובהקים ביותר ולא סתם המקרה הזה הפך להיות מקרה שעורר סערה ציבורית כל כך גדולה בהקשרים האלה.

הביטוי שניתן בהצעת החוק הוא ביטוי מדויק שמאפשר גם את הטלת האחריות – אם היינו לפי גיל, עד גיל 15, כך וכך. לא. אני חושבת שאדם שקטין מסור למשמורת שלו ומצווה לדאוג לשלומו ולביטחונו, צריך לעשות את זה ואם הוא מפר את האמון – הוא נכנס לקטגוריה הכי גבוהה.

כלפי חסרי הישע יש לנו אחריות ציבורית ולכן לא משנה אם מדובר באדם שספציפית האחריות על חסר הישע מוטלת עליו או אדם אחר שבין היתר יוצא נשכר מחוסר הישע של חסר הישע שמקל על ביצוע העבירה הנוראית. אלה המקרים המזעזעים במיוחד שצריך לתת להם ביטוי. בזה סיימתי.
נועה ברודסקי לוי
יש לי כמה שאלות - - -
לרה צינמן
אני רוצה – אמנם ביקשו לא להוסיף עוד צער וכאב – להזכיר עוד מקרה שזה הרצח של רוני קדם בשנת 2002.
נועה ברודסקי לוי
של הודיה קדם.
לרה צינמן
של הודיה קדם. סליחה. בדיוק היום זה יום הולדתה. היא הייתה צריכה להיות בת 17. היא נרצחה בגיל פחות משנתיים, תתארו לכם. אין תקומה לזה, אין המשכיות. זה כמו שואה. עכשיו מציינים את יום השואה, זה כמו שואה במשפחה.
נועה ברודסקי לוי
בהגדרה של חסר ישע לגבי גיל הילדים, איפה אתם רואים את הגבול? ההגדרה של חסר ישע היא גם רחבה, היא כל מי שמחמת, מחלתו, מוגבלותו הגופנית או הנפשית או ליקויו השכלי או מכל סיבה אחרת אינו יכול לדאוג לצרכי מחייתו, לבריאותו או לשלומו.

לגבי קטינים עולה השאלה שגם קטין בן 14 לאורך זמן לא יכול לדאוג לכל זה. רצינו פשוט לדעת מה - - -
לילך וגנר
רציתי לתת את הדוגמה שבעיני לא צריכה להיכלל בנסיבה המחמירה, כאשר מדובר ברצח ספונטני או באדישות במסגרת קטטה שמשתתפים בה קטינים ואחד מהם מוצא את מותו. זו עבירה חמורה מאוד אבל אני לא חושבת שהיא צריכה להיכלל בנסיבה המחמירה כי אין בה ביטוי לערך המוגן הנוסף בהקשר הזה.

הזכרתי שבמקומות אחרים – למשל הדין הצרפתי קובע שנסיבה מחמירה היא כשמדובר על קטין מתחת לגיל 15. הדין בניו יורק, למשל, רצח מוחמר מדרגה שנייה – אם הוא כוון לקטין מתחת לגיל 14 - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה אצלנו?
לילך וגנר
- - במידה שהעבירה נעשתה באופן אכזרי תוך גרימת כאב קיצוני ולא נחוץ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אצלנו בפסיקה יש איזשהו ביטוי? איפה הגבול?
נועה ברודסקי לוי
לגבי קטין שנרצח על ידי אחראי, אנחנו מדברים עד גיל 18. בתוך חסר ישע, לא ברור - - -
לילך וגנר
בתוך חסר ישע, הנושא של הגיל לא יהיה חד משמעי. זה יהיה תלוי בנסיבות נוספות: האם הקטין היה שם באופן חופשי ומרצון? האם הוא היה חסר ישע באותה סיטואציה ספציפית שאליה הוא נקלע. אני לא בטוחה שאפשר לקבוע מסמרות גילאיים מוגדרים בהקשר הזה.

באותה פסיקה שמתייחסת לפגיעה בחסר ישע – הרי יש עבירות של התעללות בחסר ישע, היא לא מגדירה מעבר להגדרה שנתתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ההגדרה שאת אומרת יכולה לחול גם על אדם בן 20 או 25, תלוי בנסיבות.
לילך וגנר
אדם בן 20 ודאי יכול להיות חסר ישע - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז זה לא הגדרה.
נועה ברודסקי לוי
יש הגדרה בחוק.
לילך וגנר
השאלה היא קטינות בפני - - - מתי קטינות בפני עצמה יוצרת חוסר ישע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה מה שאנחנו שואלים.
לילך וגנר
זו השאלה של - - - היא אומרת שקשה מאוד לתת גבול מספרי גילאי לעניין הזה כי זה תלוי סיטואציה כפי שזה לא נעשה בעבירת ההתעללות. אני לא מכירה מקרה - - -
קריאה
- - - אין שום צורך להגדיר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה פירוש לא צריך?
לילך וגנר
- - - היה כתוב מפורשות מגיל 12 הוא כבר לא חסר ישע. זה לא נכון פה לסטות מהדין הכללי. הוא לא פרמטר יחיד בהקשרים האלה ומאוד תלוי סיטואציה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא הבנתי.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
רגע. איפה 368א?
נועה ברודסקי לוי
בעמוד 11 יש את ההגדרה של חסר ישע. זה נמצא מתחת לכותרת "הקורבן הוא חסר ישע". יש שם את ההגדרה של חסר ישע.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
חסר ישע, מי שמחמת גילו, מחלתו או מוגבלותו הגופנית או הנפשית, ליקויו השכלי או מכל סיבה אחרת ואינו יכול לדאוג לצרכי מחייתו, לבריאותו ולשלומו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא נותן לנו תשובה לגבי קטין.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה תלוי נסיבות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לגבי הקטין זה לא נותן תשובה.
לילך וגנר
לא אמרתי שיש תשובה ודאית חד משמעית
היו"ר ניסן סלומינסקי
נניח קטין בן 8, עצם היותו בן 8 הופך אותו לחסר ישע, נכון?
לילך וגנר
אני סבורה שכן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מניח. אלא אם כן תגידו לי שלא.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כתוב שמחמת גילו. אבל לא ילד בן 15.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוא נבחין. אם יש אחריות הורית, זה משהו אחר. זה מסודר עד גיל 18. עכשיו אנחנו עוברים לסיטואציה אחרת שאדם זר שאין לו אחריות הורית, אם הוא רואה נכה שהוא חסר ישע והוא הורג אותו, הוא נכנס לתוך המסגרת הזו.
לילך וגנר
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא רואה ילד בן 5, הורג אותו – הוא נכנס למסגרת הזו.
לילך וגנר
נכון מאוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כאן צריכה להיות הגדרה עד איזה גיל בלי קשר לנסיבות. הוא רואה ילד משחק ברחוב והורג אותו - - -
עמיר פוקס
ההגדרה היא הגדרה מהותית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מהי ההגדרה?
עמיר פוקס
תקריאי את זה שוב. זאת ההגדרה.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
שהוא לא יכול לדאוג לצרכי מחייתו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא יודע. ילד בן 10 יכול לדאוג? ילד בן 15 יכול לדאוג לצרכי מחייתו?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן? אז איפה הגבול?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
פעם היו ילדים בני 5 - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - - לא רק זה. פעם הם גם שתו - - -
ישי שרון
- - - לא כל מוגבלות אומרת שאתה חסר ישע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בני, פעם - - - שירתו גם בצבא. לכן אני אומר שצריכה להיות הגדרה.
עמיר פוקס
הגדרה שנכונה לעוד עבירות. יש הרבה מאוד עבירות בחוק העונשין שמתעסקות בהגדרה הזאת.
תמר בורנשטיין
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך זה יכול להיות שגיל לא יכול להיות? אם הגיל לא משמש, אז מה כן משמש?
נועה ברודסקי לוי
הגיל הוא גם אחד הפרמטרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל הם אומרים, תמר אומרת שלא.
תמר בורנשטיין
הוא לא יכול להיות היחיד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ילד משחק ברחוב ומישהו - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
הוא כן היחיד. מופיע פה: מחמת גילו, מחלתו אינו יכול דאוג.
עמיר פוקס
אבל ההגדרה היא מהותית.
אפרת ברזילי
חבר הכנסת בגין, זה מפני שיש גילים שבהם באופן טיפוסי ילד לא יכול לדאוג לעצמו. אין ספק שילד בן 4-3 וגם בן 8, למרות שאהרן אפלפלד ניצל בגיל 8, לא יכול לדאוג לצרכיו. מעבר לגיל הזה, הגבול הוא כנראה לא עובר בחיתוך של סכין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז במה זה תלוי? ביכולת של הילד? אחרי שהוא נרצח יודעים אם הילד הזה היה גיבור או לא גיבור, חזק או לא חזק, עצמאי או לא? איך יידעו?
אפרת ברזילי
יש גילים שהתשובה היא מאוד ברורה ומאוד - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
את זה אמרנו. תגידו לי, עד גיל 7 ברור. מגיל 7, במה זה תלוי?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
בהקשר אחר, נכנסנו לעיסוק הזה בשבוע שעבר לגבי המשמורת וחזקת הגיל הרך והיה ויכוח מה זה פעוט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה יודע כמה מאמצים עשיתי שזה לא יבוא לוועדה שלי?
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אם נקבע ילד, אז נלך להגדרה המילונית של ילד. נער בן 15 הוא כנראה לא ייכנס מחמת גילו. יכול להיות שצריך לדייק במונח.
היו"ר ניסן סלומינסקי
במשמורת כתוב פעוט, זה בין 1 ל-3. זו הפשרה הקואליציונית. השם ישמור.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
- - - עד 3, זה מה שראיתי. שכנעתי את יואב שזה בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בין 1 ל-3 זו הגדרה של פעוט. אבל עזוב, עמלתי הרבה שזה לא יגיע לוועדה הזאת.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לשיטתך, אדוני היושב-ראש, אם אני מבין נכון את דבריך, אם נוסיף ילד, זה יהיה יותר - - -
ישי שרון
גם עניין הפרמטרים האחרים. דיברנו קודם על הדוגמה של מישהו שמתנייד בכיסא גלגלים, גם מוגבלות או מחלה לא בהכרח אומרות שאתה חסר ישע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את זה אתה בודק – בטח יבדקו לפני כן מה המשמעות: יש לפעמים מישהו בכיסא גלגלים אבל יש לו כוח בידיים, הלוואי על כולם ואולי הוא לא נקרא חסר ישע. אבל ילד, זו הגדרה שאתה צריך להגדיר.
עמיר פוקס
אתה לא חייב. זו שאלה מהותית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה יהיה הקריטריון? אם תגיד גובה, אם הוא מעל גובה של מטר ועשרים, נניח, או אם הוא חזק וגם אי אפשר יהיה לדעת את זה.
אפרת ברזילי
לכן נקודת המוצא היא חוסר הישע, כשכל יתר הדברים הם פרמטרים שלפעמים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה חוסר ישע של ילד?
לילך וגנר
שבאותה סיטואציה, אם הוא היה יכול לדאוג - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לדאוג למה? לדאוג למחייתו?
לילך וגנר
- - - או למחייתו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה למחייתו? הוא משחק ברחוב כדורגל עם חבר, עובר מישהו שתכנן או לא תכנן ורצח אותו. מה בדיוק עכשיו את בודקת אם הוא יכול היה לדאוג למחייתו או לא? יש לו הורים שדואגים לו והוא אוכל.
לילך וגנר
אני מבינה את הדילמה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איך השופט יקבע?
לילך וגנר
הדילמה הזאת לכאורה קיימת גם היום. יש לנו עבירה מיוחדת של התעללות בחסר ישע, בקטין. לכאורה יכולות לעלות שאלות מה מידת המוגבלות של אותו אדם שהוא נכנס לעבירת ההתעללות. בתי המשפט נותנים סימנים בהתאם לסיטואציות ספציפיות. ליצור כאן הגדרה מאובחנת שחותכת איזה חתך גילאי שיכול להיות נכון או יכול להיות לא נכון - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה כן החתך? לא חשוב. תגידי לי חתך אחר. תגידי גובה של הילד. תגידי, לא יודע מה אבל משהו.
לילך וגנר
- - -
תמר בורנשטיין
- - - שרירותי - - - הוא יותר נכון. למה יותר טוב - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא אמרתי שלא. לפי מה השופט - - - אני השופט עכשיו, לפי מה אני קובע? הילד נרצח, לפי מה אני קובע? נרצח על ידי אדם זר, לא אבא שלו.
תמר בורנשטיין
- - - עובדה שהוא לא יכול להגן על עצמו. שהוא חסר ישע במובן הזה שהוא לא יכול להגן על עצמו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חלש? יבדקו אם הילד הזה היה חזק או חלש? מול מי? מול אדם בן 30 שבא והרג אותו או ירה בו באקדח? מה בדיוק אנחנו בודקים? הוא היה חסר ישע, מה הוא יכול היה - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
האם יכול להיות שבדיון הזה אנחנו חושפים איזו מגבלה בהגדרה ב-368א? יכול להיות שנידרש לתיקון עקיף, לא ברור.
תמר בורנשטיין
אולי יש מקרים שרואים שהשתמשו בלא נכון. כל הגדרה לא מספרית, היא תמיד תיתן מקום לטווח של מקרים שאנחנו לא יכולים לדעת אותם מראש. זה חלק מהמלאכה השיפוטית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמר, איך נדע אם השתמשו בנכון או לא?
תמר בורנשטיין
אומרים לי האם זיהינו בעיה בחוק שכבר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה פירוש בעיה? אני לא יודע. השופט ישב בכיסא שלי, נניח - -
תמר בורנשטיין
- - - לא נכון - - - זה התפקיד - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו השאלה, האם זה התפקיד של השופט או התפקיד של המחוקק.

- - והתלבט לגבי ילד. הוא לא יודע מה הקריטריון. אין שום קריטריון. הוא עצמאי, לא עצמאי, הוא חזק או לא. הוא לא יודע לפי מה להסתכל, מה עוד שהילד כבר נרצח, הוא לא יכול להביא אותו ולבחון אותו.
עמיר פוקס
הקריטריון כתוב: הוא לא יכול לדאוג לצרכי מחייתו, לבריאותו או לשלומו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הפירוש? הילד הזה עצמאי או שיש לו הורים והם מפרנסים אותו.
עמיר פוקס
אם יש לו הורים והם אלה שמפרנסים אותו, אז הוא לא יכול לדאוג - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז עד גיל 18?
עמיר פוקס
לא. לא עד גיל 18.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה?
עמיר פוקס
כי בכל זאת, לבריאותו, לשלומו – אני מבין - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הפירוש? לבריאותו? ילד בן 8 כבר יודע לדאוג לבריאותו. ילד בן 9 יודע לדאוג לבריאותו, תאמין לי, יותר טוב מכל אחד אחר. אוי ואבוי אם הוא לא היה יודע - - - שולחים אותו לבית ספר.
עמיר פוקס
אני מבין שיש פה - - - אבל שים לב, אגב, שמחמת גיל זה לא רק קטינות. מאיזה גיל זה לזקנים? 75? 80? זה עניין אינדיבידואלי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ככל שזה מתקדם זה יותר גרוע. אתה צריך לשים את החסם התחתון, לא את החסם העליון.
עמיר פוקס
בעניין של חוסר יכולת לדאוג לצרכי מחייתו, בריאותו או לשלומו וזה מחמת גיל ויכול להיות גם גיל מבוגר. זה לא רק גיל צעיר.
תמר בורנשטיין
למה זה שונה מנסיבה של אכזריות? אתה יכול לקבוע 3 מכות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. אנחנו מתחמקים - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אבל מחמת גילו זה אדם בן 87. זה מחמת גילו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מתחמקים. לגבי ילד אנחנו מתחמקים ואומרים: יש לי שופט שהוא יעשה את - - -
עמיר פוקס
גם לגבי מבוגר תצטרך להחליט שהשופט יחליט ואין לך מספר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אי הכי נמי. פעם קראתי שקשיש בן 60 חצה את הכביש בדרך ליד חדרה ונדרס. זה נכון, ככה היה כתוב בעיתון, קשיש בן 60. היום אתה יכול לקחת אדם בן 75 שהוא עוצמתי בכל הדברים, מתפקד, עם כוח פיזי והכול - - - בוודאי שזה תלוי בכל אדם - - -
עמיר פוקס
- - - אם האדם הספציפי הזה נכנס להגדרה של חסר ישע באופן מהותי ולא בגלל גיל ספציפי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא עובד ומתפרנס - - -
עמיר פוקס
אז כנראה הוא לא חסר ישע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני שואל לגבי ילד, מה הפירוש? הוא דואג לעצמו? אין הורים, נניח, והוא יודע לדאוג לעצמו, הוא מפרנס את עצמו? מה ההגדרה? תגידו לי מה ההגדרה, אז אני אדע.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אני מבקש להציע את האפשרות הבאה שהיא הביאה אותנו לדיון הזה: כשהיה הדין ודיברו על חסר ישע, היה למדיינים סעיף מוכן בחוק, 368א. אני שואל האם הוקדשה מחשבה מיוחדת נוספת לפרשנות של 368א, חסרי ישע, בהקשר שבו אנחנו עוסקים. יכול להיות שצריך לבדוק מחדש.
לילך וגנר
הסתכלנו על חקיקה משווה. כמו שיש מדינות שמדובר בהן על חתך גילים מסוים, יש מדינות כמו בדין האנגלי, ששיקול מחמיר בענישה הוא שהקורבן היה פגיע במיוחד בשל גילו. יש פרמטרים לא מוגדרים גם בחקיקה של מדונות אחרות. נכון שיש מדינות שהלכו על המבחן המספרי - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
זה יפה אבל - - - בגלל גילו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה יכול להיות מבוגר דווקא. זה יכול להיות מבוגר, לא צעיר.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אמרתי - - -
לילך וגנר
- - - ההגדרה כוללת גם - - - גם גיל - - -
עמיר פוקס
גם בישראל המבוגרים ייכנסו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כאן מדובר על קטין ואתה יודע שלגבי אחריות הורית שמו גבול בין אפס ל-18. למה? ככה. עכשיו הכניסו אותנו למסגרת של אדם חיצוני ולא מדובר על אחריות הורית ואנחנו רוצים לדעת מה זה "קטין" לגבי הנושא הזה שהוא ייחשב כנסיבה מיוחדת.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
- - - מחמת גילו - - -
לילך וגנר
זה דומה להגדרה שלנו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. מחמת גילו זה לא.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
יש את הפירוט של - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בני, זה לא עושה כלום. מה זה מחמת גילו? ישאל השופט: הקטין הזה, באינטרוול בין אפס ל-18 – כי גיל 18 אליבא דכולי עלמא יצא – בין אפס ל-18, מה זה? אתם נותנים לי שיקול דעת. על מה? תגידו לי לפי מה להסתכל, לפי הגודל שלו, החוזק שלו, העוצמה שלו. האם יש משמפרנס אותו או שהוא מתפרנס ברחוב. לפי מה?

חוץ מזה, אם הוא מתפרנס ברחוב ולא דרך ההורים, מה זה רלוונטי לנושא כאן? מדובר על אדם חיצוני, לא מדובר על ההורים. מה אכפת לנו אם לילד הזה יש הורה שמפרנס אותו או שהוא מוכר כל מיני דברים ומרוויח לעצמו? מה זה רלוונטי בכלל לגבי אדם חיצוני שעשה את זה?
לילך וגנר
לגבי אדם חיצוני, ברור - - -
זאב בנימין בגין (הליכוד)
- - - הצעה טובה, הבריטית - - - מחמת גילו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בני, זו הבריחה הכי גדולה כי שופט יצטרך לשבת במקום שלי ולדעת מה אתה מנחה אותו.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
אתה מביא את הדברים לידי אבסורד. הילד הוא 15, הוא רק עובר על חוק עבודת נוער אולי. הוא בריא ומתפרנס. מה הבעיה עם זה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אמרתי שזה לא יכול להיות קריטריון.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
לכן אני אומר - - -
לילך וגנר
עוד משהו קטן אחד לציין. מדובר - - - שצריך יסוד נפשי לגביו. שלא ישתמע שזה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לנו דיון אחר עכשיו. אני רואה שכבר נציגים מכובדים הגיעו. אני רואה את אופיר פינס וראיתי את דן מרידור פה בחוץ ואנחנו גם צריכים להכין את האולם. יש לנו דיון על דוח של בייניש בנושא של תעמולת בחירות.
זאב בנימין בגין (הליכוד)
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו צריכים לסיים עכשיו כדי שאפשר יהיה לסדר את האולם.

אני נותן לכם את הזמן לחשוב. תחזרו עם הגדרה יותר טובה. תחשבו שאנחנו השופט. קל לנו גמור את זה אני אומר: יש שופט, הוא ישבור את הראש. בואו נחשוב שאנחנו השופט, מה אנחנו צריכים. אנחנו בסך הכול המחוקק שמנסה, כמה שאפשר, להנחות אותו עם מגבלות. לא חד חד-ערכית, אבל עם קריטריונים לפי מה להסתכל או משהו אחר. בואו נחשוב לישיבה הבאה.
נועה ברודסקי לוי
עוד שאלה שמתחברת לזה היא השאלה אם בסיטואציה זה בכלל לא היה קשור לקטינות או לזה שהוא חסר ישע. זאת אומרת, חליל, מישהו שם פצצה במקום מסוים והיו שם - - -
לילך וגנר
אמרתי שצריך להיות יסוד נפשי. ברור שצריך להיות - - -
נועה ברודסקי לוי
נגיד שהוא ידע וזה בכלל לא היה חלק - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא שם את זה בבית ספר.
נועה ברודסקי לוי
- - - השאלה - - - אנשים שהם לא חסרי ישע וגם אנשים שהם חסרי ישע, האם יש הבדל בין הפגיעה בהם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - - בית ספר תיכון או מכינה, חס ושלום.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים