ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 23/01/2018

מעבר ספורטאים קטינים בין אגודות ספורט

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-01-30OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 9

מישיבת ועדת המשנה של ועדת החינוך, התרבות והספורט לספורט

יום שלישי, ז' בשבט התשע"ח (23 בינואר 2018), שעה 9:00
סדר היום
מעבר ספורטאים קטינים בין אגודות ספורט
נכחו
חברי הוועדה: עודד פורר – מ"מ היו"ר
חברי הכנסת
זוהיר בהלול

יואל רזבוזוב
מוזמנים
יואב רם - מנהל תחום מינהל הספורט, משרד התרבות והספורט

מירב כהן - עורכת דין, לשכה משפטית, משרד התרבות והספורט

אבי בנבנישתי - סגן ראש מינהל הספורט, משרד התרבות והספורט

תמים עבד אלחלים - עורך דין, יועץ חיצוני ללשכה משפטית, משרד התרבות והספורט

רונית ראובן - מרכזת תעסוקה, אומנים וספורטאים, משרד העלייה והקליטה

ורד וינדמן - עורכת דין, מנכ"לית, המועצה לשלום הילד

רחלי הכהן - עורכת דין, המועצה לשלום הילד

מתן טורקניץ - מנהל אגף נוער, ההתאחדות לכדורגל

אורי חרל"פ - יו"ר איגוד הסיוף

זאב גולדבלט - מנכ"ל, פורום ועדי ההורים היישוביים
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

מעבר ספורטאים קטינים בין אגודות ספורט
היו"ר עודד פורר
בוקר טוב לכולם, אני שמח לפתוח את ישיבת ועדת המשנה של ועדת החינוך, התרבות והספורט, ועדת המשנה לספורט. היום ה-23 בינואר 2018, ז' בשבט התשע"ח. הדיון הזה עוסק בנושא מעבר ספורטאים קטינים בין אגודות ספורט, לאור בקשתו ופנייתו של חבר הכנסת זוהיר בהלול לנושא הזה.

אני הייתי שמח, חבר הכנסת בהלול, אם תפתח אתה ותציג את הפנייה שלך לוועדה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני מצר על ההשתתפות הדלה של החברים האמורים להיות מעורבים בעניין, אבל הבנתי לפחות מיובל שבגלל מקרה טראגי, דודו מלכה שהוא אחד מהמפתחות, נבצר ממנו להגיע. אנחנו משתתפים בצערו.
היו"ר עודד פורר
מה קרה לדודו?
קריאה
הוא יושב "שבעה" על אחיו.
היו"ר עודד פורר
משתתפים בצערו.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, התפרצנו לדלת פתוחה בהצעת החוק הזו, מכיוון שגם לפנינו הייתה כמיהה די גדולה לנסות ולייצר מתווה שישחרר קטינים מכבלי אגודות. פעם היה ההסגר הידוע לשמצה. בזמנו כל שחקן שרצה לעבור מאגודה לאגודה, היה צריך לעבור תלאות של שלוש שנים בהתחלה, אחר כך שנתיים ונדמה לי בתקופה האחרונה זה עבר להיות שלוש שנים.
היו"ר עודד פורר
שנה, לא שלוש שנים.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
לא, לא, שנה.
יהודית גידלי
שנה מה?
היו"ר עודד פורר
שנה הסגר. הוא עכשיו צריך שנה לא לשחק. בוא, כדי שאנחנו נבין, מי שלא מכיר.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
בין 17 ל-18.
היו"ר עודד פורר
זאת אומרת, עכשיו בא קטין ורוצה לעבור מ'הפועל תל אביב' ל'מכבי תל אביב', הוא צריך שנה להיות בעצם בהסגר. הוא לא משחק.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
בהסגר. הוא אורז את המיטלטלין שלו ושוכב בבית עד שנגמרת אותה תקופת הסגר. נדמה לי שבתקופה די ארוכה לאחור אפילו לא הייתה אבחנה בין קטינים לבין מבוגרים. כולם היו צריכים לעבור את הויה דולורוזה הזו.
היו"ר עודד פורר
מגיל 17 עד גיל 18 הייתה תקופת הסגר. מעל 18 - - -
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
דינם כדין בוגרים.

אני לא רוצה פשוט להיכנס לכל נבכי הפרטים ודקדוקי העניינים. באופן כללי באה הצעת החוק שלי כדי לנסות ולהגמיש עוד יותר את המעבר, ולהעביר את הקטנים מעבדות לחירות ולאפשר להם בתנאים מסוימים בכפוף למחויבות גם של הקטין לאגודה שמשקיעה בו בתקופה לא קצרה, להעביר את המתווה הזה בהצעת חוק.

צריך רק להזכיר, אדוני היושב ראש, שבזמנו כאשר כיהנה בתפקיד הזה של שרת התרבות והספורט, הגברת לבנת, כוננו את ועדת אדלר. ועדת אדלר המליצה כדלקמן: "ביטול תקופת ההסגר לקטינים בגילאים 17-18, ביטול מוגבלות ההעברה של ספורטאים עד גיל 15, ביטול דמי מעבר", כי זה היה כרוך גם בתשלום כספים. אם קטין רצה לעבור ממקום למקום, מאגודה לאגודה, הוא היה צריך כמובן להיות קשוב לדרישה המטריאליסטית של אותה אגודה. אז "ביטול דמי מעבר של ספורטאים צעירים בין אגודות ספורט, אלא במקרים חריגים, ביטול הדרישה לתשלום דמי מעבר לספורטאי עד גיל 18 ששינה את מקום מגוריו".

אם כן, מטרת ההצעה שלי הייתה להבטיח את מימוש רצונותיו של הספורטאי הקטין ולכבד את האוטונומיה שלו, לאפשר לו לפתח את כישוריו באופן ובמקום שנראה לו הטוב ביותר עבורו, וזאת תוך שמירה על שלמותן של אגודות הספורט ועל יכולתן להגשים את תפקידן החשוב בגידול דור העתיד.

מה עשינו, אדוני היושב ראש? כמובן התכנסנו אצלי בלשכה וכמובן גם דיברנו במסדרונות וניסינו להזיז את העניין כדי שהמתווה הזה יקבל את ההכשר במשרד התרבות והספורט בהשתתפות הדמויות כדלקמן: מנכ"ל משרד התרבות והספורט, יוסי שרעבי, דודו מלכה, כאמור, סגן ראש מינהל הספורט, יואב רם היושב ראש ובוודאי יחבר אותנו בנימוקים, ואתה גם מרכז את ועדת אדלר, והשתתף גם עורך דין בשם תמים. אינני יודע מה בדיוק תפקידו. חיכינו וציפינו בכמיהה כי רבה היא ובגעגועים ובכיסופים במשך שנה וחצי. זה היה ממש לפני שנה וחצי, שהדברים אכן יזוזו, מכיוון שמשרד הספורט אמר שבאמצעות הדמויות והאישים המכובדים האלה, תתהווה הצעת חוק ממשלתית רחבת היקף, אפילו יותר ממה שאני בציפיות שלי, דמיינתי בעיני רוחי.

חלפה שנה וחצי, יואב, וצר לי לומר שזה זמן די ארוך. יואב, אתה כאן ואתה הקורבן כדי לספוג את הריקושטים, אבל באהבה. אתה יודע שאני רק מכבד את פועלכם, אבל שנה וחצי זה די והותר. שנה וחצי זה די זמן כדי לנסות ולשחרר את הקטינים האלה מכבלי כל הבירוקרטיה הזו שפוגעת בחוק היסוד של כבוד האדם וחירותו, ונדמה לי שאנחנו זכאים וראויים, ומחובתכם לנמק לנו מדוע אותה הצעה ממשלתית רחבת היקף נתקעה, ומדוע הצעת החוק שלי לא מצאה מענה.

כמובן רצינו להגיש את הצעת החוק באופן - - -
היו"ר עודד פורר
היא לא הוגשה לוועדת שרים?
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
זה היה מונח בוועדת שרים, אבל מכיוון שהשרה, רצונותיה טובים, ביקשה מאיתנו לחבק את הצעת החוק הממשלתית ולהסיר בינתיים את הצעת החוק שלנו. משכנו את הצעת החוק, וציפינו, ושום דבר לא קרה מאז למרות כל הציפיות שלנו, שאנחנו נעמוד לצידם של קטינים חסר ישע שכל רצונם וכמיהתם זה למצוא דרור לכמיהה שלהם להשתלב באגודות ספורט עד פי גחמות הרצונות שלהם.

תודה רבה, אדוני היושב ראש.
היו"ר עודד פורר
תודה. לפני שאתן למשרד הספורט להתייחס, יש פה אורחים ומוזמנים.

עורכת דין ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד.
ורד וינדמן
תודה רבה. אני אגיד רגע משהו כללי ואז אספר על המעורבות שלנו בוועדת אדלר.

המועצה לשלום הילד, אנחנו נאבקים מזה שנים להימנע ממצב של כבילת ילדים לאגודות ספורט מבלי לאפשר להם חופש בחירה מינימלי, עד שממאיסים על הילדים את העיסוק בספורט. אין שום עיסוק אחר שבו כובלים ילדים ומכריחים אותם לבטא את עצמם או את הכישרונות שלהם במקום שהם לא רוצים להיות בו. אתם יכולים לחשוב למשל על תזמורת. אף אחד לא מכריח ילד להיות בתזמורת כשהוא רוצה לעבור לתזמורת אחרת.

אנחנו מטפלים שנים בפניות של קטינים שמגיעות אלינו בעיקר מענפי הכדורגל והכדורסל, שמבקשים לעבור מקבוצה לקבוצה, אגב, לא תמיד מסיבות של מיצוי כישורים. לפעמים על רקע של מעבר דירה, לפעמים על רקע של חוסר הסתדרות. הם פשוט לא מסתדרים עם המאמן או עם החברים לקבוצה ומבקשים לעבור. אל תשכחו שלגבי חלק לפחות מהילדים מדובר בחוג, ילדים לפעמים מתחת לגיל 14 אפילו, רוצים לעבור למקום אחר, ואגודות שעומדות לפעמים על דקדוקו של יוד, דורשים שהילד או לא ישחק בקבוצה מסוימת, והמשמעות היא שהילדים בעצם נשארים בבית.

אמרתי את זה כשהייתי חברה בוועדת אדלר. אולי למרבה הצער, לא כל ילד הוא מסי. בסך הכול רוצה למצות את הכישורים שלו, ולכן צריך לזכור שלרוב כל מה שהם רוצים, הילדים, זה לשחק בקבוצה שמתאימה להם, שמסתדרים בה טוב, שהם מרגישים שהם יכולים למצות את הכישורים שלה.

אנחנו קראנו לשרת הספורט יותר מפעם אחת לבטל את כל הכבלים שמעכבים את המעבר של ילדים מקבוצה לקבוצה. אנחנו מכירים מקרים שבהם ממאיסים את העיסוק בספורט על הקטינים האלה שפונים לאפיקים אחרים. אני חושבת שיש לזה ערך חברתי מהמעלה הראשונה, שקטינים יוכלו להשתלב בקבוצות ספורט ולשחק וליהנות מהעיסוק בספורט.

אני הייתי חברה בוועדת אדלר. אני חושבת שחלק ניכר מההמלצות של ועדת אדלר היו המלצות נכונות שתורמות לעניין הזה. נעשו אבחנות נכונות בין ענפי ספורט ואבחנה בין ענפים אישיים לענפים אחרים. ביטלו את הנושא של ההסגר לחלוטין מעל גיל 17, הקלו על ילדים צעירים מתחת לגיל 15 וקבעו הסדר מקל יותר על גיל בין 15 ל-17.

אני אומר ביושר, אני כתבתי עמדת מיעוט באשר להכנסת הנושא של התשלום בהקשר של המעבר מקבוצה לקבוצה, כי חשבנו שזה לא נכון להכניס אלמנט כספי של משא ומתן כספי בהקשר של מעבר מקבוצה לקבוצה, שזה עלול לעשות 'מסחרה' ולהקשות על המעבר, ולכן אני כתבתי עמדת מיעוט בהקשר הספציפי הזה.
היו"ר עודד פורר
מה הייתה דעת המיעוט, לבטל לחלוטין את הכספים?
ורד וינדמן
כן. אני חושבת שזה לא נכון לערב כספים. אנחנו יודעים שכבר היום עושים את זה. נכנסים למשאים ומתנים כאשר צריך לזכור, זה נכון שיש השקעות של האגודות עצמן, אבל הרשויות המקומיות משקיעות וההורים בעצמם משקיעים הרבה, והמדינה משקיעה, ולכן זה לא נכון להכניס את המשפחות למאבקים כספיים אל מול האגודות, אז בהינתן דעת המיעוט הזו, חשבנו שמרבית ההמלצות של ועדת אדלר צריכות להיות ממומשות, ויפה שעת אחת קודם.

אני מברכת את חבר הכנסת בהלול על היוזמה שלו לתקן את החקיקה ברוח הזו, והגיעה העת, אנחנו בסופו של דבר כולנו, גם האגודות, גם ההורים, ודאי הקטינים והמועצה לשלום הילד רוצים שקטינים יעסקו בספורט. מדינת ישראל צריכה לעודד קטינים לעסוק בספורט.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני בטוח שגם משרד הספורט.
ורד וינדמן
ודאי שמשרד הספורט, ואני חושבת שצריך לעשות את זה בדרך הנכונה כדי שההנאה ומימוש הכישורים והאוטונומיה כפי שציינת, יעמדו לרגלי המחוקק.
היו"ר עודד פורר
תודה. ברשותכם, שלחו לנו מכתב לוועדה בהקשר לנושא הזה. אני אקריא אותו מבלי להתייחס לשמות כדי לא לפגוע. שלחה לנו אותו אימא לשחקן כדורגל בן 16.5 ששיחק באחת מהקבוצות לנערים א'. "לאור המצב הקשה באגודה שבה הוא משחק, התנאים הלקויים ומצב הקבוצה, החליטו הוריו, והם לא היחידים שעשו כך, לנצל את תקופת הפגרה ולחתום בהתאחדות לכדורגל על הסגר תקופת צינון לשחקן מעבר בין קבוצות. לאחר מספר ימים נדהמו לשמוע שיש סעיף בתקנון שנקרא "דמי השבחה לשחקן". בצפייה בטבלת הקנסות נדהמנו לראות סכומי עתק שיכולים להגיע עד 80,000 שקלים חדשים ויותר ללא הבדל בין קבוצה מובילה לקבוצה נכשלת בתחתית הטבלה. סכומים שכאלה יכולים לגרום למשפחות לקרוס כלכלית. גם הסעיף שמאפשר לקבוצה למנוע מהשחקן להתאמן בקבוצה אותה עזב ולא להתאמן באף קבוצה במשך כחצי שנה לפחות, מהווה פגיעה אנושה בכושר של השחקן וביכולותיו, כך שנוצר מצב בו השחקן נענש כמה פעמים על רצונו לעבור קבוצה. הוא משלם סכומי עתק וגם מושבת מפעילות כפי שפורט קודם".

בהקשר הזה, ואני מייד אתן למשרד הספורט להתייחס, אני חייב להמשיך את הדברים שאמרה עורכת הדין וינדמן ואני אשמח אם תתייחסו גם לזה. האם גם יש דיפרנציאציה בין שחקן ששילם כסף לאגודה? כי הרי ממש נפשך? רוב מי שמשחק, וגם אני מצאתי את עצמי באגודות כאלה ואחרות, בגילאים האלה אתה משלם בכלל כסף לאגודה. אתה משלם, אתה נושא חלק בעלויות, מעבר לזה שכמו שציינת, הרשות המקומית נושאת בעלויות וכו'. אם באה אגודה ואומרת, שמע, אני השקעתי בו מעל ומעבר, זאת אומרת, הוא לא שילם אצלי דבר, אני הוספתי לו עוד מאמנים, אני נתתי לו, אז פה אתה יכול להגיד, אוקי, אולי בתוך המנעד הזה, אבל זה החריג. אני כמעט ולא מכיר את המצבים האלה שאגודה משקיעה באמת כאלה סכומים מבלי שהשחקן משקיע, ולכך הייתי רוצה לקבל התייחסות.

מי ממשרד הספורט פה?
יואב רם
נמצא פה סגן ראש מינהל הספורט, אבי בנבנישתי.

יואב רם, אני שימשתי בין היתר כמרכז של ועדת אדלר שעסקה בנושא ואני מלווה את התיקון לחוק. עורכת דין מירב כהן מהלשכה המשפטית, עורך דין תמים עבד אלחלים, יועץ חיצוני ללשכה המשפטית של המשרד.

קודם כול תודה, חבר הכנסת בהלול, שביוזמתו התכנסה הוועדה לדון בנושא. אנחנו שמחים על כך.

אני אתחיל בכך שהמשרד עושה כמיטב יכולתו כדי לקדם את הצעת החוק על פי המלצות דוח ועדת אדלר.
היו"ר עודד פורר
כשאתה אומר "עושה כפי יכולתו לקדם את הצעת החוק", תפרט מה המשמעות, כי בדרך כלל כשמשרד ממשלתי עושה כפי יכולותיו לקדם הצעת חוק, היא פשוט עוברת במליאה. לעיתים זה קורה תוך שבוע.
יואב רם
אני מודע ואני אסביר. בשלהי שנת 2016 תזכיר החוק הממשלתי היה מוכן להגשה. לצערנו, במקרה הספציפי הזה נכנס הנושא של דוח RIA לכל הצעת חוק ממשלתית, שאומר שצריך להגיש איזשהו דוח שמפרט על הרגולציה, הצורך בשינוי הרגולציה. אנחנו הגשנו דוח RIA בהתאם לכללים. אנחנו מחכים לאישור סופי של הדוח אחרי שנעשו מספר שאלות ותשובות.
היו"ר עודד פורר
אתה חייב להסביר לי את העניין הזה. מה עניין דוח RIA לתזכיר החוק?
יואב רם
לא ניתן להגיש תזכיר חוק ללא דוחRIA שאושר במשרד ראש הממשלה.
היו"ר עודד פורר
דוחRIA כללי על המשרד?
יואב רם
לא, דוחRIA ספציפי על התיקון המוצע.
מירב כהן
זאת אומרת, הצעת חוק ממשלתית שאנחנו רוצים לפרסם אותה באתר התזכירים כדי לקבל הערות מהציבור ומכל גורם שרואה את עצמו מעוניין להגיב, צריכה להיות מלווה בעקבות החלטת ממשלה שקבעה את החיוב להגיש את דוחRIA , שבעצם הוא דומה לתזכיר אבל הוא בעצם צריך להתייחס לפרמטרים מסוימים כאשר אתה - - -
היו"ר עודד פורר
בסדר, הסיפור הזה צריך לקחת שבועיים לכל היותר.
מירב כהן
ולפעמים יותר, כי אנחנו בדו-שיח גם עם הגורמים שאמונים על נושא RIA במשרד ראש הממשלה, ויש לפעמים הערות.
היו"ר עודד פורר
אם לכם לוקח את החוק הזה שהוא חוק די פשוט, סדר גודל, אתה מדבר מאפריל 2016?
יואב רם
זה נכנס לתוקף בסוף 2016 למיטב זכרוני.
היו"ר עודד פורר
לא, אתה אמרת לי שתזכיר החוק היה מוכן באפריל 2016.
יואב רם
אמרתי, בשלהי 2016.
היו"ר עודד פורר
תזכיר החוק בשלהי 2016?
יואב רם
כן.
מירב כהן
צריך לזכור גם שזה בא בד בבד עם התקנת תקנות שאמורות ללכת יחד כדי לתת מענה, כדי שלא יהיה איזשהו ואקום, וזה גם כן הליך שדורש - - -
יואב רם
ברשותך, אני אשלים את הנושא הזה. בכל מקרה אחרי הלוך ושוב מול משרד ראש הממשלה בנושא דוח RIA, אנחנו נמצאים כיום אחרי שענינו למשרד ראש הממשלה על כל שאלות ההבהרה שהם ביקשו ואנחנו ממתינים לאישור סופי כדי לפרסם את התזכיר.
היו"ר עודד פורר
מתי עניתם פעם אחרונה למשרד ראש הממשלה?
יואב רם
תמים, מתי היו התשובות האחרונות של דוח RIA?
תמים עבד אלחלים
תמים עבד אלחלים, עורך דין, יועץ חיצוני ללשכה המשפטית במשרד התרבות והספורט.

אני חושב שהפעם האחרונה הייתה בסביבות חודש דצמבר 2017. רק כדי להבהיר, תזכיר החוק עצמו מוכן. הייתה פגישה עם חבר הכנסת בהלול בעניין הזה לפני תקופה מסוימת. יש תזכיר חוק מוכן. יש תקנות ייעודיות לעניין הזה של מעבר קטינים בהתאם לדוח של ועדת אדלר. גם הם מוכנים. מה שעיכב את העניין בשלושת החודשים האחרונים זה אותו דוח RIA, שמשרדי הממשלה לא יכולים לקדם חקיקה מבלי שיעברו את המשוכה הזאת.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
עורך דין אלחלים, הוא מדבר על שלהי 2016 ואתה מדבר על סוף 2017. זה כבר שנה.
תמים עבד אלחלים
הנוסח האחרון של התקנות ותזכיר החוק הוכן בשלהי 2016. באוגוסט 2017 היה לנו דוח אחרון.
היו"ר עודד פורר
אני חייב לומר לכם, אני יושב בלא מעט ועדות בכנסת. אנחנו מעבירים פה לא מעט חוקים ותזכירי חוק ממשלתיים, לעיתים בלוחות זמנים באמת מפתיעים לטובה. כשרוצים להיות יעילים אנחנו יודעים להיות יעילים, גם בשבוע להעביר הצעת חוק. פעם ראשונה שאני שומע שהעניין הזה של RIA מעכב הצעת חוק כל כך הרבה זמן. אני לא נתקלתי בזה מימיי. זה נראה כאילו הרגולציה הצליחה לייצר רגולציה לעצמה.

חבר הכנסת יהודה גליק, אני הייתי איתו בפאנל על מדינה יהודית ודמוקרטית, אז הוא אמר ואני קניתי את הביטוי הזה, שאנחנו לא מדינה יהודית ודמוקרטית אלא אנחנו מדינה יהודית ובירוקרטית.

תשמעו, זה לא יכול להיות. זה פשוט לא יתכן. אני מבקש, ואני אבקש גם בסיכום לוועדה, אני רוצה לקבל את כל לוחות הזמנים לוועדה, של ההתכתבויות שלכם מול משרד רוה"מ בעניין ה-RIA, זאת אומרת מתי הונח תזכיר החוק, תוך כמה זמן ענו לכם ממשרד ראש הממשלה, תוך כמה זמן אתם הגבתם לו. אני רוצה לראות את השתלשלות העניינים הזו. שנה וחצי לתזכיר חוק זה לא כביל כשהממשלה רוצה לקדם, אלא אם כן תבואו ותגידו, שמע, אין לנו עניין כל כך לקדם את החקיקה הזאת.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
ואת זה לא שמענו. הממשלה מעוניינת.
היו"ר עודד פורר
כן, כן, בהחלט.
אבי בנבנישתי
הממשלה מעוניינת, שרת התרבות והספורט, חברת הכנסת מירי רגב מעוניינת לעשות את ההקלות האלה.
היו"ר עודד פורר
אז אנחנו נעזור לה.
אבי בנבנישתי
אנחנו מסתכלים על טובת הילד לא פחות מכבוד המנכ"לית בנושא הזה. זה חשוב לנו. יש תהליכים, נכון, אתם צודקים שהם לפעמים לוקחים גם זמן.
היו"ר עודד פורר
בואו תתארו, א', איפה זה עומד, ו-ב', גם מה הולך להיות בהצעת החוק.
אבי בנבנישתי
ניכנס תיכף לתיקונים האלה, מה אנחנו באמת מנסים להקל במסגרות התקנות גם הבינלאומיות שקיימות בנושאים האלה.
יואב רם
אני רוצה להתייחס באמת לתכנים של הדברים. אמרה עורכת דין וינדמן שאכן הייתה חברה בוועדת אדלר, אמרה ואני שמח על כך, שהיא שותפה למרבית ההמלצות של הוועדה בכל הקשור להקלות.

אני באמת בקליפת אגוז אציין את ההקלות. אומר, ספורטאים עד גיל 15, בניגוד למצב היום, יוכלו לעבור בכל עת בהודעה מוקדמת של חודש, ללא שום סוג של תשלום. תבוטל האבחנה בין ספורטאים בגיל 15 עד 17 ו-17 עד 18 בעניין ההסגר, כלומר כל נושא ההסגר יובטל כליל, וספורטאים בגיל 15 עד 18 יוכלו לעבור פעמיים בשנה בענפים הקבוצתיים, ופעם בשנה בסיום עונה, בענפים אישיים שבהם אין בעצם פגרה בין המחציות, גם כן בהודעה של 30 יום.

אני רוצה להיכנס רגע לנושא שוורד העלתה, וזה נושא התשלום או גמול המעבר, שזה מבחינתה המכשול העיקרי. צריך לציין, א', שהתשלום של גמול מעבר מתייחס לחריגים בלבד, כלומר ספורטאים מהדרגה הראשונה, ספורטאי עילוי, שחקני נבחרת או ספורטאים שהשתתפו באליפויות העולם באירופה, ואנחנו צריכים לזכור שאנחנו מדברים עדיין על קטינים. רק לגביהם התזכיר מדבר על גמול מעבר. בין היתר זה בהתאם לתקנונים הבינלאומיים של ענפי הספורט. אני מניח שכולם יודעים שמסי בגיל 16 כבר נרכש על ידי ברצלונה. התקנונים הבינלאומיים מסדירים את הנושאים האלה ובאמת במקרים של ספורטאים שהם עילוי ונעשתה מולם השקעה רבה במסגרת קבוצתם, יש מקום להחריג אותם ולגביהם ספציפית לבקש גמול מעבר.

שתי נקודות מאוד חשובות בנושא של גמול מעבר וחשוב לדעת את זה. הדבר הראשון, מי שאמור לשלם את גמול המעבר הוא לא הספורטאי או משפחתו. מי שאמור לשלם את גמול המעבר זה הקבוצה הקולטת שמבקשת את שירותיו. היא זו שתשלם לקבוצה שגידלה וטיפחה את הספורטאי.
היו"ר עודד פורר
כן, ומה קורה אם הספורטאי בא ואומר, חברים, אני עד עכשיו שיחקתי בקבוצה X, רבתי עם המאמן, אני לא מוכן לשחק שם יותר, אני רוצה לעבור לקבוצה מעבר לכביש. הקבוצה מעבר לכביש מוכנה לקלוט אותו אבל היא לא זאת שדוחפת פה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
מה שאומר יואב, זה יהיה בתמורה לסכום שייקבע, אבל אתה יודע מה האליה והקוץ בה? שדווקא המצטיין, אתה מעניש אותו. בשל הצטיינותו אתה אומר, הוא לא יעבור אלא בכפוף לסכום כסף. זה נשמע לי באמת מופרך.
יואב רם
אני רוצה להתייחס לנקודה השנייה. אמרתי שתי נקודות. הנקודה הראשונה דיברה, א', על החריגים ועל התקנונים הבינלאומיים ועל כך שהספורטאי עצמו לא צריך לשלם, אלא הקבוצה הקולטת.

הנקודה השנייה מתייחסת למנגנון התשלום, זאת אומרת איך נקבע גמול, והגמול נקבע בהתייחס הן להשקעה של הקבוצה והן להשקעה של ההורים והספורטאי, כלומר לוקחים בחשבון מה הספורטאי השקיע, האם הספורטאי קידם את עצמו או שהאגודה הביאה לו מאמנים ופסיכולוגים ומאמני כושר וכו'.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
מי המנגנון שיבדוק את הפרטים האלה, בורר?
תמים עבד אלחלים
לפי התקנות נקבע שכל הנושא של גמול מעבר ודמי מעבר צריכים להיקבע מראש בתקנון ייעודי לצורך כך. יותר מזה, חובה על האגודה לפני שקולטת את הספורטאי, ליידע אותו ואת ההורים שלו אודות התנאים והכללים לעניין הכללים בדבר גמול המעבר ודמי המעבר.

נשאלה כאן שאלה, מה קורה אם בעצם אין הסכמה על הכסף, האם הוא יישאר שבוי? התשובה היא לא. כפי שיואב הסביר כאן, לספורטאים מצטיינים יש זכות מעבר תוך פרקי הזמן שנקבעו.
היו"ר עודד פורר
אם הספורטאי רוצה לעבור והקבוצה הקולטת לא מוכנה לשלם? היא אומרת, אני מוכנה לקלוט, לא מוכנה לשלם.
תמים עבד אלחלים
נקבע מנגנון לעניין פתרון סכסוכים בנושא של דמי מעבר. מדובר בוועדה מקצועית שיעמוד בראשה שופט בדימוס, שאמורה לתת מענה לסוגיות האלה. צריך גם לזכור שכרגולטור, הרגולטור קובע את הכללים והמסגרות הכלליות. קשה ועד בלתי אפשרי להיכנס לרזולוציות של המקרה הבודד.

הבשורה שהתיקון גם של החוק וגם של התקנות החדשות שהם מביאים, זה שהם נותנים איזושהי הקלה מאוד גדולה לקטינים. לא יהיה מצב שקטין ימשיך לשחק בקבוצה שהוא לא רוצה לשחק בה. אם מדובר בקטין עד גיל 15, הוא יוכל לעבור בכל עת במהלך העונה בהתראה של 30 יום, ואם מדובר בקטין בין גילאים 15 עד 18, אז בעצם הוא יוכל לעבור בשתי תקופות שנקבעו מראש, שבעצם זה הפגרות הקבועות, תלוי באיגוד הרלוונטי.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
רק אולי הערה, עודד. אני כמובן מסכים באופן אידיאולוגי לדעת המיעוט שלך שמשתלבת עם השאלות הטורדניות, אבל באופן כללי צריך לומר את האמת. אין מה לעשות, לפעמים צריך לתגמל את הקבוצה שהשחקן עזב אותה לטובת הקבוצה הקולטת. צריך לשלם איזשהו סכום כסף. זה נהוג בכל העולם.
היו"ר עודד פורר
זה צריך להיות החריג.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
כן, הם מדברים על קטינים מצטיינים שיש להם רזומה אולי בנבחרות הנערים או בנבחרות הנוער, משהו מן הסוג הזה, ואז המנגנון הזה בראשותו של שופט היא שתקבע, בתקווה כמובן שהדברים יכתבו באותיות קידוש לבנה, שלא יהיה מדובר בסכומים אסטרונומיים, יהיה מדובר בסכומים מאוד הגיוניים כדי שהמעבר יהיה מעבר חופשי.

אני מקבל את המכשלה הזאת בכפוף לתנאים מסוימים שהם תנאים מקילים.
היו"ר עודד פורר
לפחות מדוח שהביא הממ"מ, זה לא משהו שהוא לא מקובל בעולם.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
נכון.
יואב רם
אני אסביר בהמשך לדברים של חבר הכנסת בהלול. כמו שאמר חבר הכנסת בהלול, ראוי שהסכומים יהיו סכומים הגיוניים ולא שערורייתיים, ובין היתר המנגנון שעליו דיבר עורך דין תמים לגבי תקנון שיקבעו האיגודים, התקנון הזה הספציפי שנוגע לדמי מעבר, מחויב באישור שרת התרבות והספורט. במידה שהוא לא יאושר, יחול תקנון גנרי שיקבע משרד התרבות והספורט, כולל לעניין הסכומים, כלומר גם בעניין הזה יש מנגנון שמסדיר את הדבר.

מעבר לכך ולשאלתך, יושב ראש הוועדה, במידה שיש איזשהו סכסוך או איזושהי חוסר הסכמה, יש ועדת בוררות שתדון בכל מקרה לגופו במידת הצורך ועל פי פנייה של הספורטאי או של האגודה. מעבר לכך, ניתן לערער בזכות גם על החלטת ועדת הבוררות על פי התיקון המוצע. יש זכות לערעור בזכות לבית משפט שלום, כלומר גם במקרה שהוועדה עצמה לא תגיע לפתרון מוסכם, יש עדיין דרך לספורטאי או לקבוצה הקולטת או לכל גורם אחר - - -
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
כמובן, יואב, בכפוף ללוחות זמנים די הדוקים.
יואב רם
הכול רשום. זה רשום ותוך 30 יום מיום קבלת החלטת הוועדה יהיה הערעור.

מעבר לכך עוד נקודה אחת קטנה למקרה שלא העלית, וזה מקרה של מעבר מגורים של ספורטאי. אם ספורטאי עובר מקום מגורים - - -
היו"ר עודד פורר
הוריו עוברים מקום מגורים והוא חייב לעבור איתם.
יואב רם
הוא לא יהיה כבול. במידה שהוא עבר למרחק שעולה על 30 קילומטר ממקום מגוריו, הוא יכול לעבור באופן חופשי.
היו"ר עודד פורר
יפה. תודה.

הצטרף אלינו חבר הכנסת יואל רזבוזוב.

ההתאחדות לכדורגל, הייתי רוצה לשמוע את העמדה שלכם בעניין של החקיקה הזאת.
מתן טורקניץ
תקנוני ההתאחדות כמובן כפופים לחוק. נשמח לקבל את - - -
היו"ר עודד פורר
אתם קיבלתם את תזכיר החוק הזה? אתם הייתם מעורבים בתהליך?
מתן טורקניץ
לא.
קריאה
זה פורסם. אתם שותפים. אולי אתה ספציפית לא.
קריאה
גם ועדת אדלר פרסמה את דוח הביניים להערות ציבור. היא קיבלה הערות ציבור, כולל ההתאחדות לכדורגל.
היו"ר עודד פורר
ככל שאין לכם הערות פה, אז בוודאי אין לנו שום בעיה עם זה.

יש פה נציגה של משרד העלייה והקליטה, רונית. יש לכם איזה שהן הערות לנושא?
רונית ראובן
לא. אנחנו לצערי לא עוסקים בתחום הזה של קטינים. אנחנו עוסקים במבוגרים מגיל 17 ומעלה בתחום תעסוקה, יותר סיוע לספורטאים, מענקים שאנחנו נותנים, אבל לא בתחום קטינים.
היו"ר עודד פורר
איגוד הסיוף פה?
אורי חרל"פ
אני אישית כיו"ר האיגוד מברך על התיקון של אדלר, כי אני גם כספורטאי וגם כמאמן, ברגע שספורטאי ביקש לעבור, גם כשהיה חוק ההסגר, שחררתי, כי אני חושב שיש פה דברים יוצאים מכלל.

הנושא של התשלום הוא בעייתי. תראו, אין פה נציגים ואולי זה טוב. אין פה נציגים של מי שצריך לשלם או לקבל. שימו לב, אין פה אף איגוד או אף אגודה.
היו"ר עודד פורר
הם זומנו, יכלו לבוא לפה.
אורי חרל"פ
אני אומר, כנראה שהם מחכים שתצא התקנה ואז להתחיל לעשות את הרעש במקום להיות שותפים.
היו"ר עודד פורר
אוקי. חבר הכנסת יואל רזבוזוב.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
תודה, כבוד יושב ראש הוועדה. חברים, קודם כול אני מברך על הדיון, דיון נורא חשוב. אני דווקא השבוע טיפלתי בענף שהוא בכלל לא אולימפי, גלגיליות. ילדה שעברה למועדון אחר בעקבות מאמנה, ואחת הבנות הגיעה לבית משפט, והיא עוד לא הגיעה לבית משפט, אבל עוד פעם בהסגר של שנה. המועדון לא השקיע בה כלום. ההורים מימנו הכול, כולל נסיעות לחו"ל ועדיין רוצים על זה כסף. ניסיתי להתערב בדרך של הידברות, לפתור זאת.

אני חושב שבאמת יש כאן מצבים מאוד לא נעימים לספורטאים ולהורים, וכמובן אני גם יכול להבין את האגודות שהשקיעו המון כסף בספורטאים והספורטאי יכול יום אחד לקום ולעזוב, אז אני זוכר שעוד בקדנציה הקודמת ישבנו על ועדת אדלר. הבנתי שעוד מעט - - -
היו"ר עודד פורר
זו החקיקה שמעוכבת בתוך הבירוקרטיה המשפטית.
יואל רזבוזוב (יש עתיד)
בדיוק. חשוב לנו להבין מתי ייושמו המסקנות של ועדת אדלר כדי שכמה שפחות ספורטאים יפגעו, אבל אני חושב שהדיון הוא מאוד חשוב ונכון וטוב שאתה, כבוד היושב ראש, מזיז אותו.
היו"ר עודד פורר
זו בקשה לדיון של חבר הכנסת בהלול.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
כן, אבל כמובן בהנהלתך, ואני באמת מצטרף אליך בכמיהה שאנחנו נקבל לוחות זמנים די קצרים כדי שנקדם את הצעת החוק הזו.
היו"ר עודד פורר
עורכת הדין וינדמן ואחר כך אני אתן למשרד הספורט לסכם.
ורד וינדמן
אומר בקצרה כי אני מניחה שעוד יהיו דיונים לא מעטים על הסעיפים.

אני רוצה להתייחס לנושא של התשלום שהוא במחלוקת. הנושא של התשלום, מעבר לעובדה שהוא עלול להביא למסחור יתר של הענף, הוא גורם לאפליה וצריך להבין את זה. הוא גורם לאפליה בין אגודות, קודם האגודות העשירות לעומת האגודות שפחות עשירות, וגם בין הורים, שיהיו הורים אמידים שיוכלו לפדות את חירות הילדים בכספים שלהם.

נקודה נוספת היא העובדה שבעצם במקרה שלא תהיה אגודה שמוכנה לשלם את הסכום עבור אותו קטין, למעשה המצב שלו מורע בהרבה מהמצב היום, כי אין איזה גבול זמן מקסימלי, זאת אומרת, עד שלא יתקבל התשלום הוא לעולם אולי לא יוכל לעבור, ובמובן הזה זה עלול להרע את מצבו בהרבה, היום.

אפשר גם לשאול, וזה נימוק נוסף, מה דינו של קטין שלא שהקבוצה לא השביחה את הפעילות שלו, אלא הוא זה שהשביח את הפעילות של הקבוצה. האם גם במקרה כזה יהיה תשלום?
קריאה
לא.
ורד וינדמן
אני יודעת שלא. זו הייתה שאלה רטורית כדי להמחיש את הבעיה.

אנחנו צריכים להימנע בכל מחיר מהעובדה שקטינים יהיו בני ערובה של אגודות, ואני חושבת שהנושא הזה של התשלום צריך לזכות לכל הפחות לדיון מעמיק. אני חושבת שהדבר הזה בהקשרים מסוימים עלול להחמיר את מצבם של קטינים בהשוואה למצבם היום.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אגב, הם יכולים להיות בני ערובה לא רק לאגודות, אלא גם לסוכנים שייקחו אותם עם סחר מכר מכאן אנה ואנה, ואז באמת המלכודת תהיה מלכודת - - -
ורד וינדמן
הוועדה המליצה על מבחנים של מי השקיע, כמה השקיעו. רק תחשבו כמה התנגחויות יכולות להיות על הרקע הזה, האם הביגוד זו השקעה או לא השקעה? האם ההסעה של ההורים למשחק זו השקעה או לא השקעה? ואפשר "לבלות" זמן מאוד ארוך כדי לפתור את הנוסחה שנקבעה.
היו"ר עודד פורר
אוקי. משרד הספורט.
אבי בנבנישתי
רק כדי להשיב לך, ורד, בנושא הזה. צריך לזכור שבתוך התזכיר, בתוך ההצעה לתיקון החוק יש נושא של זמן בלתי סביר שספורטאי לא מצליח לעבור או שהאגודה לא רוצה לשחרר אותו. יש פה גם התערבות שלנו בנושא הזה, לרבות הנושא שלא יהיה פה מסחור, לרבות הנושא של קביעת סכומים שהם אסטרונומיים לרעת הקטין, וגם פה יש נקודות של 30 יום אם אתה לא הסדרת את הדבר הזה, יש פה התערבות של השרה, התערבות של ועדת בוררים.

אני חושב שיש פה בשורה גדולה מאוד ואני חושב שכולם צריכים לבוא ולהירתם באמת כדי שהדבר הזה לא יתקע, להוציא אותו לפועל ולנסות עכשיו בעזרתה של הוועדה כאן לצמצם את לוחות הזמנים, לצמצם את הבירוקרטיה בנושא של ראיה, כדי שנוכל לתקן את החוק הזה כמה שיותר מהר, להקל על הקטינים, להקל על המשפחות שלהם, ואנחנו נתמודד אחר כך עם כל מה שצריך מבחינת האגודות והאיגודים.

דבר אחרון, תזכרו שיש את הנושא הגנרי של משרד התרבות והספורט, התקנות הגנריות. השרה תמיד יכולה לבוא ולהפעיל את התקנות הגנריות על כל איגוד או אגודה שקיימים.
היו"ר עודד פורר
אוקי, תודה רבה.
תמים עבד אלחלים
רק הערה אחת. הייתה כאן הערה לגבי האפליה בין הקבוצות החזקות לחלשות. הנושא הזה קיבל מענה בתיקונים ובעצם יש הגבלה על קבוצות, על מספר השחקנים שהם יכולים לקלוט בכל שנה. יש כאלה שיגידו שזאת התערבות בוטה בקבוצה, כי בעצם אנחנו מגבילים את היכולת שלה לקלוט שחקנים כרצונה, אבל זה הפתרון שהמשרד חשב עליו כדי להתגבר בדיוק על הבעיה, כדי שאגודות וקבוצות עשירות לא ישתלטו על השוק, אז לפחות לגבי הנקודה הזו כן יש מענה.
מירב כהן
וכמובן גם שאם אתה עובר מליגה נמוכה לליגה גבוהה, זה גם לא מזכה אותך בקבלת - - -
היו"ר עודד פורר
תודה. מישהו רוצה להוסיף משהו לפני שאני מסכם?
יואב רם
עוד מילה אחת להסתייגויות או לחששות שהועלו פה.

בכל מקרה שהמשך פעילות של ספורטאי באגודה הנוכחית שלו היא לא סבירה, היא לא אפשרית מכל סיבה שהיא, מסיבות שאינן תלויות בו או שהמשך הפעילות עלול לגרום לו נזק, הוא רשאי להודיע על רצונו לעבור, לפי התיקון, ללא קשר לגמול, בתוך 30 יום, ובמידה שלא הוסכם על כך, ועדת הבוררות שתמונה לעניין הזה רשאית לדון בכך ולאשר את המעבר. כלומר, גם במקרים חריגים ביותר שבהם יש איזושהי בעיה שלא ידועה מראש, שאי אפשר להתייחס אליה באמירה הכללית של החוק, יש מנגנון שידאג לטפל בנושא הזה.
היו"ר עודד פורר
תודה. אני רוצה לסכם.

אני רוצה להודות קודם כול לחבר הכנסת זוהיר בהלול על העלאת הנושא לדיון. הנושא הוא חשוב וקריטי בעיקר כי מדובר בדור הבא של הספורטאים וגם במאות אלפי בני נוער וילדים שנמצאים בתוך התהליך הזה ולעיתים סובלים והופכים להיות בני ערובה שלא בצדק.

הוועדה מבקשת ממשרד הספורט להעביר בכתובים את פירוט השתלשלות תזכיר החוק עד השלב הזה, כלומר, מתי נשלח והופץ תזכיר החוק, מתי התקבלו הערות משרד ראש הממשלה לעניין הרגולציה, כל פעם שעניתם וענו לכם בחזרה. אנחנו רוצים לראות את פערי לוחות הזמנים.

אנחנו מבקשים גם לשלוח למשרד ראש הממשלה ולקבל מהם התייחסות מדוע תזכיר החוק הזה מתעכב, ואנחנו מבקשים ממשרד הספורט לקבל לוחות זמנים צפויים לאישור החוק.

הוועדה רואה בחיוב את היוזמה לחקיקה בנושא, ומצפה בקוצר רוח לדיונים שיתקיימו בוועדת החינוך, התרבות והספורט בנושא תזכיר החוק הזה כדי ששם נוכל להעיר את הערותינו לעניין החקיקה עצמה.

אני מודה לכולם שבאו. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:11.

קוד המקור של הנתונים