ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 17/01/2018

תקנות תרומת ביציות (תשלום פיצוי בשל פעולת שאיבת ביציות ותשלום אגרה בעד אישור רופא אחראי) (הוראת שעה) (תיקון) התשע"ח-2018

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-01-25OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 680

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום רביעי, א' בשבט התשע"ח (17 בינואר 2018), שעה 8:48
סדר היום
תקנות תרומת ביציות (תשלום פיצוי בשל פעולת שאיבת ביציות ותשלום אגרה בעד אישור רופא אחראי) (הוראת שעה) (תיקון) התשע"ח-2018
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
מוזמנים
אביטל וינר אומן - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות

שי סומך - עו"ד, משרד המשפטים

דבורה בדר - מנהלת אגף הבטחת הכנסה, המוסד לביטוח לאומי

יוסף פולסקי - עו"ד, הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי
ייעוץ משפטי
יעל סלנט
מנהל/ת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

תקנות תרומת ביציות (תשלום פיצוי בשל פעולת שאיבת ביציות ותשלום אגרה בעד אישור רופא אחראי) (הוראת שעה) (תיקון) התשע"ח-2018
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב. היום ה-17 בינואר 2018, א' בשבט התשע"ח, השעה 8:48 ואני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות.

על סדר היום תקנות תרומת ביציות (תשלום פיצוי בשל פעולת שאיבת ביציות ותשלום אגרה בעד אישור רופא אחראי) (הוראת שעה) (תיקון) התשע"ח-2018.

מי רוצה להציג את הנושא החשוב והרגיש הזה?
אביטל וינר אומן
בוקר טוב. הלשכה המשפטית, משרד הבריאות. תקנות תרומת ביציות נועדו להסדיר את תשלום הפיצוי לתורמת הביציות ואת גובה האגרה שנתרמת ביציות משלמת עבור אישור רופא אחראי שבעצם מאפשר לה לעבור את ההליך. בתחילה, כאשר הבאנו לשולחן הוועדה את התקנות, אחרי פרסום החוק, סברו חברי הכנסת כי בגלל החדשנות של הנושא ראוי לקבוע את התקנות כהוראת שעה לשנה ולבדוק אחרי שנה את היישום של התקנות. אחרי שנה, כאשר בדקנו את מספר התרומות, הוא היה בודד. מנכ"ל משרד הבריאות דאז הגיע למסקנה שגובה הפיצוי לתורמת לא מספק. בהתאם הכפלנו את גובה הפיצוי שעומד כיום על עשרים אלף שקלים. בהתחלה הוא עמד על 10,000 שקלים. באמת אחרי העלאת גובה הפיצוי, ראינו שמספר התרומות גדל. היום מספר התרומות בשנה עומד על חמישים תרומות. תרומות בדרך כלל נתרמות עד לשתי נתרמות. זה אומר שיש כמאה, קצת יותר, נתרמות בשנה.

גובה הפיצוי כבר תקף מ-2013, העשרים אלף שקלים, ואנחנו חושבים שראוי להפוך את התקנות בשלב הזה לקבועות. אנחנו רואים שהיישום מוצלח. יש שביעות רצון של תורמות מההליך והן חוזרות לתרום פעם נוספת. לכן ביקשנו, גם בגלל מורכבות ההליך, נדרשת כאן גם הסכמה של שר האוצר וגם אישור הוועדה. כל פעם אנחנו מגיעים ברגע האחרון ואפילו אחרי הרגע האחרון להארכת תוקף התקנות ולכן חשבנו שנכון יהיה גם לטובת ההליך וכל הצדדים להליך להפוך את התקנות לקבועות.

בהתאם לבקשת יושב ראש הוועדה, בדקנו אפשרות לתת איזושהי עזרה במימון לתורמות שמקבלות גמלת הבטחת הכנסה, מעוטות יכולת. לאחר שיחה ותיאום מול מנכ"ל משרד הבריאות הוחלט לאפשר את מתן ההנחה שהיא תהיה בגובה 3,000 שקלים. אם נתרמת משלמת היום 10,000 שקלים עבור התרומה, משרד הבריאות משלים מימון מלכתחילה, מאז שהעלינו את גובה הפיצוי לעשרים אלף שקלים לא העלינו את גובה האגרה במקביל, וזה אומר שמשרד הבריאות מאז 2013 משלם עבור כל נתרמת 10,000 שקלים. אנחנו נוסיף לנתרמות מעוטות יכולת 3,000 שקלים נוספים במימון ההליך.

ביקשנו שבגלל חדשנות ההנחה הזאת ובעצם אין לנו היום נתונים על מספר הנתרמות מעוטות היכולת כי זה משהו שלא נבדק עד עכשיו, אנחנו לא יודעים אם גובה ההנחה תתאים את הצרכים או לא תתאים אותם ולכן ביקשנו שהיא תיקבע כהוראת שעה כדי שנוכל בסופה להביא נתונים בפני יושב ראש הוועדה ולהחליט על הפיכתה לקבועה.
היו"ר אלי אלאלוף
הוראת שעה לשנתיים.
אביטל וינר אומן
לשנתיים. כן.

עוד עניין של הרטרואקטיביות. גם הפעם לצערנו אישור התקנות התעכב, אישור נוסח התקנות התעכב, והגענו למצב שתוקף התקנות פג ב-31 לדצמבר 2017. נוצר כאן פער של קצת יותר משבועיים. מבחינת הפיצוי, היו שתי תרומות בשבועיים האלה. אנחנו מניחים שיש ארבע נתרמות, שתי תורמות וארבע נתרמות. אנחנו כמובן לא רוצים לפגוע בתשלום של הפיצוי שהתורמות מקבלות. אנחנו רוצים שהן יקבלו פיצוי למרות שהן עשו את ההליך בזמן שהתקנות פג תוקפן. אנחנו לא מנענו את זה בגלל שהן כבר התחילו בתהליך, כי הן התחילו לקבל הורמונים כבר לפני ולא רצינו לעצור את ההליך.

לכן הוסכם שהתקנות יחולו רטרואקטיבית ויחולו ברציפות מאז שפג תוקפן אבל את האגרה של הנתרמת, אמנם החיוב הוא בסדר כי החיוב נוצר בעת קבלת אישור רופא אחראי ואותן נתרמות קיבלו את אישור הרופא האחראי לפני שתוקף התקנות פג ולכן אין בעיה מבחינת החיוב שהן חייבות בתשלום האגרה. אבל מבחינת הגבייה של האגרה, לא גבינו מהן את האגרה בתקופה הזאת שהתקנות פגו תוקף, והסדרנו כאן בנוסח בתקנות אפשרות לגבות מהן את האגרה אחרי שהתקנות יחזרו להיות בתוקף, אחרי התאריך שהן יחזרו להיות בתוקף, על אף שבדרך כלל התשלום נגבה מהן בזמן הקצאת הביציות.
יעל סלנט
רק נוסיף ונאמר שעבור אישור רופא שניתן בתקופה עד שהתקנות ייכנסו לתוקף, לא יהיה ניתן לגבות אגרה בעד אישור הרופא.
אביטל וינר אומן
נכון. אנחנו נסדיר את זה. אם ניתנו בתקופה הזאת שניים-שלושה אישורי רופא או מספר בודד של אישורי רופא אחראי, פשוט אנחנו נבקש לתת אישור רופא אחראי נוסף לאחר שהתקנות יחזרו להיות בתוקף ואז תיווצר עוד פעם חבות לשלם את האגרה כי היא הכרחית בשביל ביצוע ההליך.
היו"ר אלי אלאלוף
מי עוד החברים שהגיעו?
יוסף פולסקי
אנחנו מהביטוח הלאומי. נתבקשנו על ידי הוועדה להתייצב והתייצבנו.
היו"ר אלי אלאלוף
יפה להיות ממושמע. דווקא הנושא אמור לעניין אתכם.
יוסף פולסקי
הוא מעניין אותנו מאוד. ברמת התקנות, העמדה שלנו לא כל כך נדרשת.
היו"ר אלי אלאלוף
נדרשת העמדה האנושית שלכם.

אני שמח שיש כאן השתתפות משמעותית של המשרד. יש לי בקנה עוד בקשה אחת. כל נושא התשלומים של האמבולנסים. לחלק מהנשים אין את הכסף, את ה-800 שקלים שמראש מבקשים ממגן דוד אדום להסעה לבית החולים. לכן אנשים בעלי הכנסה נמוכה מעדיפים לסבול לא לצאת לבית החולים. לכן ביקשתי גם הפעם ממנכ"ל המשרד לחשוב על זה.

אני חושב שכדאי שתיקחו את זה בחשבון גם במשרד המשפטים. כאשר יש דרישה אוניברסלית לתשלום, חייבים להחריג את האנשים שהם בהבטחת הכנסה. זה ברור שרמת ההכנסה שלהם היום היא 2,300 שקלים במקסימום, לפעמים עם שני ילדים, וזה לא מספיק. מכירים בשני ילדים במקסימום ואם יש להם יותר, שאלוהים יעזור לטפל בהם. אני חושב שכדאי שתיקחו את זה בחשבון כי כל עוד אני כאן, תהיה דרישה ואם לא תהיה הסכמה, יהיה תכתיב. לא נעים להגיד, אבל מי שמחפש טיפת צדק, אולי בדברים האלה נוכל לעשות כי כאן זאת זכות לאימהות והזכות לאימהות לא ניתנת רק למי שיש את האמצעים הנדרשים.

לכן אני מאוד מודה לכם על הנכונות. כדאי שבאמת במשרד המשפטים תתחילו לחשוב על זה בצורה, כמו שאתם אוהבים לומר, בדברים שבולמים רוחבית, בדברים החיוביים האלה, שיהיה גם רוחבי.
שי סומך
משרד המשפטים. בדרך כלל כאשר מכניסים מקבלי גמלת הבטחת הכנסה, מכניסים גם את מי שמקבלות תשלום לפי חוק המזונות. אני לא יודע אם בפועל יהיו נשים כאלה.
היו"ר אלי אלאלוף
חוק המזונות הוא לא תמיד לחלשים ביותר. יש גם, ודאי.
שי סומך
לא. תשלום מהביטוח הלאומי לפי חוק המזונות.
היו"ר אלי אלאלוף
אין לי התנגדות.
אביטל וינר אומן
הסוגיה הזאת לא עלתה אצלנו. אני מוכנה שנאשר את שני הדברים ולחזור לבחון את זה. אם אין בעיה מבחינת המנכ"ל, נוסיף את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר.
יעל סלנט
אם הוועדה מאשרת, זה קצת בעיה. אם הוועדה מאשרת עם, אתם לא יכולים אחר כך בפרסום להחליט שאתם מורידים את זה.

הוועדה לא מאשרת על תנאי. השאלה אם זה משהו שאת יכולה לבדוק בשתיים-שלוש דקות הקרובות.
אביטל וינר אומן
אני יכולה. אני יכלה לצאת ולבדוק את זה או לומר שאנחנו נפרש את זה וניתן גם לנשים.
היו"ר אלי אלאלוף
אפשר להביא את זה במועד אחר. התוספת של שי מאוד חשובה. אני הייתי עושה את זה במועד אחר. תבקשו, נתקן.
אביטל וינר אומן
בסדר.
היו"ר אלי אלאלוף
כדי שנקבל החלטה.
אביטל וינר אומן
אם באמת מדבר בדיוק באותה אוכלוסייה, אני אביא לידיעת המנכ"ל.
היו"ר אלי אלאלוף
המזונות, זאת לא אותה אוכלוסייה.
אביטל וינר אומן
זה דבר שנמסר לי עכשיו, דבר לפני הישיבה, כך שלא שקלנו ולא בדקנו האם זאת בדיוק אותה אוכלוסייה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שתעשו בדיקה ותחזרו. לתקן בכיוון הזה, זאת תמיד שמחה.
יעל סלנט
לאשר רק לגבי הבטחת הכנסה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה הסיכום שלי עם המנכ"ל ונכבד אותו.
יעל סלנט
תעדכנו את הוועדה ככל שיש צורך להוסיף.

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 43, 47 ו-49 לחוק תרומת ביציות, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה –

תיקון השם

בשמן של תקנות תרומת ביציות (תשלום פיצוי בעד פעולת שאיבת ביציות ותשלום אגרה בעד אישור רופא אחראי) (הוראת שעה) (התשע"ב-2012) (להלן – התקנות העיקריות), המלים "הוראת שעה" יימחקו.

בתקנה 2 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (ב), במקום "בתקנת משנה (א)" יבוא "בתקנה זו".

ביטול תקנה 9

תקנה 9 לתקנות העיקריות – בטלה.

תחילה והוראת מעבר

תחילתן של תקנות אלה ביום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018) (להלן – יום התחילה), ואולם לא תיגבה אגרה לפי תקנה 2 לתקנות העיקריות בעד אישור רופא אחראי שניתן בתקופה שמיום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018) ועד יום פרסומן של תקנות אלה.

כלומר, כל התקנות יחולו באופן רטרואקטיבי מה-1 בינואר 2018 ברצף מהתקופה הקודמת. כפי שנאמר כאן, לא ניתן יהיה לגבות אגרה על אישור רופא שניתן בתקופה שהתקנות לא היו בתוקף. קרי, מה-1 בינואר עד יום הפרסום.

לכן הוועדה קוראת לכם להזדרז עם הפרסום כדי לא לעכב את הכניסה לתוקף של התקנות, של האפשרות שלכם לגבות אגרה.

ניתן אישור רופא אחראי על השתלת ביציות בגופה של נתרמת לפני יום י"ג בטבת התשע"ח (31 בדצמבר) והמועד לתשלום האגרה לפי תקנה 2 לתקנות העיקריות חל בתקופה שבין יום י"א בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018) לבין יום פרסומן של תקנות אלה, תשולם האגרה כאמור בתקנה 2 לתקנות העיקריות כנוסחן ערב יום התחילה אף אם בוצעה כבר ההשתלה.

דיברנו על עניין מועד התשלום. מועד התשלום אמור להיות בדרך כלל לפני ההליך. אנחנו אומרים שאם המועד הזה חל בתוך התקופה בה התקנות לא היו בתוקף, מועד התשלום יוכל להיות גם אם הפעולה כבר בוצעה.

הוראת שעה

הוראת שעה מתייחסת לתשלום המופחת של מקבלות הבטחת הכנסה.

החל מיום התחילה ועד ליום י"ג בטבת התשע"ט (31 בדצמבר 2019) יקראו את תקנה 2 לתקנות העיקריות כך שאחרי תקנת משנה (א) יבוא –

(א1) על אף האמור בתקנת משנה (א) – שאומרת שכל נתרמת צריכה לשלם 10,000 שקלים – סכום האגרה בעד אישור רופא אחראי להשתלת ביציות בגופה של נתרמת המקבלת הבטחת הכנסה יהיה 7,000 שקלים חדשים ובלבד שהנתרמת מסרה לבית החולים אישור מהמוסד לביטוח לאומי על קבלת גמלת הבטחת הכנסה. בתקנה זו, גמלת הבטחת הכנסה, גמלה לפי חוק הבטחת הכנסה התשמ"א-1980.

דיווח לכנסת

ביקשנו להוסיף הוראה שכורכת את הוראת השעה עם צורך לדווח לכנסת על כמה נתרמות שמקבלות הבטחת הכנסה היו כדי שהכנסת תוכל לבחון במידת הצורך את הארכת הוראת השעה ואף הפיכתה להוראת קבע.

המנהל ימסור לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת עד יום כ"ח בסיון התשע"ט (1 ביולי 2019) דיווח על מספר הנתרמות המקבלות גמלת הבטחת הכנסה ששילמו אגרה לפי תקנה 2(א1) לתקנות העיקריות כנוסחה בתקנת 5 לתקנות אלה מיום התחילה ועד מועד הדיווח.
היו"ר אלי אלאלוף
נצביע.

מי בעד אישור תקנות תרומת ביציות (תשלום פיצוי בשל פעולת שאיבת ביציות ותשלום אגרה בעד אישור רופא אחראי) (הוראת שעה) (תיקון) התשע"ח-2018?

הצבעה

בעד – פה אחד

תקנות תרומת ביציות (תשלום פיצוי בשל פעולת שאיבת ביציות ותשלום אגרה בעד אישור רופא אחראי) (הוראת שעה) (תיקון) התשע"ח-2018 – נתקבלו.
היו"ר אלי אלאלוף
אושר פה אחד. תודה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:00.

קוד המקור של הנתונים