ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/01/2018

העלאת מס הקניה למוצרי טבק ונרגילות, הצעתם של חברי הכנסת מיקי מכלוף זוהר, אכרם חסון, אורן אסף חזן, יהודה גליק

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-08OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 923

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, כ"ט בטבת התשע"ח (16 בינואר 2018), שעה 11:15
סדר היום
העלאת מס הקניה למוצרי טבק ונרגילות, הצעתם של חברי הכנסת מיקי מכלוף זוהר, אכרם חסון, אורן אסף חזן, יהודה גליק
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מיקי רוזנטל

איתן ברושי

יצחק וקנין
חברי הכנסת
יהודה גליק

אכרם חסון

מוסי רז
מוזמנים
גיא גולדמן - ממונה חקיקה, רשות המסים, משרד האוצר

קובי בוזו - מנהל תחום בכיר תכנון וכלכלה, רשות המסים, משרד האוצר

ניבה מנור - חינוך וקידום בריאות, משרד הבריאות

חגי לוין - מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית בישראל

אלעד גודינגר - ראש תחום מדיניות ציבורית בהר"י, ההסתדרות הרפואית בישראל

אביטל פאטו בן-ארי - מנהלת מח' הסברה וקידום בריאות, האגודה למלחמה בסרטן

עמוס האוזנר - יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון

איילת שבתאי - החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון

טובה סלומון - מתנדבת, מעורבות

מרק לוריא - יו"ר הוועדה להגבלת העישון

שירה כסלו - מנכ"ל המיזם הרב מגזרי למיגור העישון

דוד דהאן - נציג הארגונים החברתיים

גדעון זאגא - שדלן/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את המיזם הרב מגזרי למיגור העישון
ייעוץ משפטי
שיר שפר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
סיגל גורדון

העלאת מס הקניה למוצרי טבק ונרגילות, הצעתם של חברי הכנסת מיקי מכלוף זוהר, אכרם חסון, אורן אסף חזן, יהודה גליק
היו"ר משה גפני
שלום לכולם, אנחנו עוברים לסעיף הבא בסדר היום: העלאת מס הקניה למוצרי טבק ונרגילות, הצעתם של חברי הכנסת מיקי מכלוף זוהר, אכרם חסון, אורן אסף חזן, יהודה גליק. מי שנמצא פה מבין שהמציעים כרגע זה אכרם חסון ויהודה גליק. אכרם בבקשה.
אכרם חסון (כולנו)
בוקר טוב, תודה רבה על הדיון אדוני היושב ראש. חשוב לציין, שאני לא מעשן, בחיים לא עישנתי ובדרך כלל אני נגד עישון. אבל אני נחשפתי לעניין לאחר שפנה אלי איש עסקים, יבואן טבק לנרגילות מנצרת, מהעדה הנוצרית. סיפר לי שלפני מספר שנים ייבא לארץ בין 60 ל-100 קונטיינרים ישר מהספקים, כמובן טבק אמיתי, לא מזויף. אחרי שישבו פה פקידי האוצר הם הגדילו את המיסוי במאות אחוזים לאחר שאמרו שזה יכניס יותר כסף למדינה. לצערנו הרב, הייבוא שהיה בין 60 ל-100 קונטיינרים בשנה ירד לשישה עד עשרה קונטיינרים בשנה. גם אחוז גביית המיסים שגבתה המדינה ירד ממאות מיליונים למיליונים בודדים. המסוכן הוא, לא רק שהפסדנו הכנסה, המסוכן הוא, שקמה תעשייה חדשה בגדה, הכול בזיוף והכול נכנס בדרך לא דרך למדינת ישראל והם מסכנים את הבריאות של אזרחי מדינת ישראל שמעשנים נרגילה. הלוואי ויכולנו שאף אחד לא יעשן אבל רואים את זה גם במגזר היהודי, גם במגזר הערבי, בכל מקום מעשנים נרגילות. לכן היום מוכרים בזול, כמעט בעשירית המחיר שהיבואן מייבא כי הוא מייבא במסגרת הבריאות והכול בבדיקה. בגדה אין מי שיבדוק. נדמה לי שערוץ 10 עשה סרטון לפני שנה בעניין והראו את המעבדות בגדה, זה דבר נורא ואיום.

לכן אני אומר, אם אנשים ממשיכים לעשן ואם יש תעשייה שמסכנת את בריאותם של אזרחי ישראל, צריכים לעצור ולהגיד לך אדוני היושב ראש, הפקידים הטעו אותך, הטעו את כולם כאן ומה שהם עשו, הם עשו עוול לאזרחי מדינת ישראל. הגיע הזמן שאנחנו נחזיר את המיסוי לתקופת שר האוצר הקודם שהתחיל והוריד את המיסים וראה את התמונה הזאת שקוראת עכשיו - סילבן שלום - ולאפשר להם לייבא את כל הקונטיינרים ולמנוע את ההברחה הזדונית, הלא אחראית, הפוגענית מבחינה בריאותית באזרחי ישראל. כי ברגע שאתה תוריד את המיסים ותתחיל לייבא חומר אמיתי ולא מזויף, אנשי הגדה לא יוכלו להתחרות במחיר שיהיה במדינת ישראל.

אני דיברתי בקצרה אבל הדבר הזה הוא כואב, כבר יותר משנה אנחנו רצים אתם, הם פנו לחברי כנסת רבים, פנו אלי ואני פניתי אליך כמה פעמים ואני מודה שאתה מביא את הנושא לדיון כאן.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת יהודה גליק.
יהודה גליק (הליכוד)
אדוני היושב ראש, נעשה כאן קצת שעטנז בין כל מיני דיונים בגלל שכאשר מופיעה המילה מס ומופיעה המילה עישון אז חיברת ביניהם באיזה שעטנז הזוי.
היו"ר משה גפני
אני נגד שעטנז אבל זה לא הדיון הראשון בעניין הזה.
יהודה גליק (הליכוד)
זאת אומרת, אם יש משהו שרוצח אנשים באופן לא חוקי ויש משהו שרוצח אנשים באופן חוקי, בוא נאפשר את החוקי שרוצח ולא נאפשר את הלא חוקי.
היו"ר משה גפני
אני לא הבעתי את דעתי.
יהודה גליק (הליכוד)
מה שעולה מדברי אכרם, שצריך להגביר את האכיפה נגד הפשעים. הוא אומר, כיוון שיש כל כך פושעים שמצליחים, בוא נעשה את הרעל הזה חוקי. במקום להגביר את האכיפה נגד הבלתי חוקי, יש פרצה שקוראת לגנב, בוא נפתח עוד פרצות ונהפוך את זה לגניבה חוקית. זה נשמע לי הזוי.

אני ביקשתי את הדיון הזה לפני ארבעה חודשים, ב-18 בספטמבר בגלל שבמדינת ישראל מדי שנה 8,000 איש מתים כתוצאה מעישון. מדינת ישראל החליטה לשים מס על הסיגריות בישראל. הדבר הזה צודק כיוון שכך כל גופי המחקר הבינלאומיים, כולל הדוח האחרון שהיה מורכב מ-700 עמודים, 60 מחברים שונים של מחקרים מכל העולם קבעו, שהדרך הכי טובה והכי יעילה להיאבק בתופעת העישון היא על ידי העלאת המיסוי.

אילו מישהו היה מגיע למדינת ישראל והיה אומר אני רוצה להחדיר מוצר חדש, כל מי שישתמש במוצר הזה על פי הוראות היצרן, 50% ימותו ממנו – לא היינו מאפשרים את זה.

אני מבקש שתחזיקו את הנייר שחילקתי לכם כי הוא נייר שאומר הכול. מה קרה? מאז שהמס עלה ב-2012 ירדו מכירות הסיגריות, אבל תראו מה קורה במדינת ישראל מבחינת ייבוא של טבק לגלגול, שעליו המיסוי הוא מאוד נמוך. מ-2012 עד 2017 עלינו מ-60 טון בשנה ל- 760 טון בשנה. זה ייבוא טבק לגלגול.

מה שקורה היום, המעשנים טבק לגלגול, שהוא מסוכן בדיוק כמו הסיגריות, יש מחקר שחולק לכם, הוא מנתח את כל הנושא של מיסוי הסיגריות והטבק לגלגול, זו קריאת בינלאומית שבעצם כל המיסוי שעשינו על הנושא הזה מעוות ומחטיא את המטרה של להפחית את מספר המעשנים. הרי כל המטרה של המיסוי היה להפחית את מספר המעשנים. זה גם מנוגד להמלצות של ארגון הבריאות העולמית ומנוגד לאמנות בינלאומיות של פיקוח על עישון, שכולם קוראים כאחד להשוות את המיסים של סיגריות לגלגול לסיגריות רגילות, שהן בדיוק סיגריות.

יתרה מזאת, מדינת ישראל מכניסה מיסים מסיגריות 6 מיליארד שקל בשנה. לעומת זאת, כמה משקיעה מדינת ישראל מדי שנה למניעת עישון? 10 מיליון שקל. אני אומר את הנתון שקיבלתי לפני חמש דקות ממשנה למנכ"ל משרד הבריאות שישב אצלי בלשכה, פרופסור גרוטו, שנמצא כרגע בוועדה לביקורת המדינה ולכן לא נמצא פה. כלומר, אנחנו גובים 6 מיליארד שקל מהמעשנים, לא נאבקים בעישון, חברות הטבק משקיעות 60 מיליון שקל כל שנה בפרסום והפצה – שאני מקווה שגם את זה נצמצם - אבל יש פה את הדבר הכי קטלני והמספרים של הטבק לגלגול פשוט עולים. אנחנו המדינה היחידה ב-OECD שמספר המעשנים בעלייה מתמדת. בכל העולם כל העלאה של 10% במיסוי מצמצמת את העישון ב-3%. בין 3% ל-5%.

לכן יש פה זעקה חברתית עולמית ציבורית כלכלית להשוות את המיסוי על הסיגריות למיסוי על הטבק לגלגול.

הפתעה, בהצעת המחליטים של תקציב המדינה ב-2014 כתוב במפורש: מציעים להעלות את מס הקנייה של טבק לגלגול שעמד אז על 290 שקלים לק"ג, לרמה זהה לסיגריות רגילות, ל-1,375 שקלים לק"ג. זה לא קרה.

לפני שנה פניתי למשרד האוצר וביקשתי את תגובתם. עלה סגן שר האוצר יצחק כהן ואמר, צודקים, צריך להעלות את המיסוי על טבק לגלגול. יופי. אחרי שבועיים פניתי לשר האוצר והוא אמר, אין בכוונתי לעמוד בזה. שאלתי למה? הוא אמר לי, אני לא מעלה מסים. לא מדובר בהעלאת מס, מדובר בטענה שאתם, משרד הבריאות תומכים בעניין הזה באופן מובהק. משרד האוצר, הגורמים המקצועיים תומכים בזה באופן מובהק. לשר האוצר יש איזה עמדה, הוא לא מעלה מיסים. לא מדובר בהעלאת מיסים, מדובר על השוואת מס על עישון שהמדינה קיבלה כדי לצמצם את הרצח הזה. דיני נפשות. מדובר פה על אנשים שמתים, פי 20 מהמתים בתאונות דרכים. 8,000 איש בשנה. אפשר לצמצם את זה. למה אנחנו לא עושים את מה שמתבקש לעשות, כל הגורמים המקצועיים מסכימים ורק בגלל שיש לזה סיבות פוליטיות לא עושים זאת. אני לא מבין את הדבר הזה.
מוסי רז (מרצ)
אני כמובן מזדהה עם הדברים של חבר הכנסת יהודה גליק אבל אני רוצה להגיד, קודם כל, אי אפשר להעלות את המס על טבק לסיגריות. אין מס לסיגריות, יש בלו. יש הבדל גדול. בלו זה בעצם סוג של מס שמדובר – מסיבה אידיאולוגית – לצמצם את הצריכה בדיוק מהסיבות שנאמרו כאן קודם. משום שמדובר כאן בבלו על אמצעי הרג או אמצעי רצח. מה הקונץ הזה? שבצורה כזאת מותר ובצורה אחרת אסור? אני חושב שיש כאן לקונה הזויה. כמו שיוחלט שיהיה מס על רכב באורך של 3 מטר ולא באורך של 2.99. מה הדבר הזה? זה דבר הזוי, מאפשרים ללא מס לייבא את כלי ההרג הזה וכלי הרצח הזה. בהזדמנות הזאת אני גם רוצה להזכיר, שישראל מפרה את האמנה של האו"ם למלחמה בעישון שהיא חתומה עליה. האמנה הזאת אוסרת לפרסם סיגריות, האמנה הזאת אוסרת למכור בדיוטי פרי. תחשבו איזה הזוי, מוכרים סיגריות ללא מס בדיוטי פרי. למה? איזה היגיון יש בדבר הזה חוץ מחוסר רצון שלנו להתעסק עם כמה אנשים שמרוויחים מהדבר הזה כסף.

לכן הדברים שנאמרו על ידי חבר הכנסת גליק, הרצון הזה להעלות מס הוא בלתי מתקבל על הדעת. מדובר כאן על בלו שנועד לצמצם את הצריכה של אמצעי ההרג הזה, כך צריך להגדיר את הדבר הזה, לא בשום צורה אחרת. זה בעצם כמו ששר האוצר יודיע מחר, אני שמעתי שהעלו את הקנס על עבירות תנועה ויכול להיות שזה מוצדק. כמו שהוא יגיד שהוא לא מוכן להעלאת הקנס על עבירות התנועה כי הוא התחייב שלא להטיל מיסים. זה בדיוק אותו הדבר. או שבעצם הוא יודיע שמותר מעכשיו לעשות עבירות תנועה, אין יותר קנסות כי הוא התחייב שלא להעלות מיסים. זו התחייבות הזויה, זה מעשה הזוי, זה דבר לא נכון שמעודד את ההרג.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, אני רוצה לומר שהפעולה הראשונה ששר האוצר עשה אחרי שהוא נבחר – שר האוצר הנוכחי - הוא הוריד את המיסים והמכסים משתייה חריפה ואלכוהול ב-120 מיליון שקל. זה לא מפתיע כשאתם אומרים דברים שאני לא מכיר ואני רוצה לומר, שהפעולה הראשונה שמשרד האוצר עשה אחרי הבחירות לכנסת הזאת, להוריד את המס על אלכוהול ומשקאות חריפים בכ-120 מיליון שקל, מה שתרם לגידול מואץ של צריכה במשקאות חריפים. נדמה לי שזה לא פחות חשוב מסיגריות.

עיקר היכולת בנושא עישון היא פחות למנוע את זה כמו לרתום את החברות שמתפרנסות מזה למלחמה בנגע העישון. כלומר, להטיל עליהם נטל גדול יותר בהסברה ובפעולת החינוך והמניעה כי בסופו של דבר זה מתחיל בחינוך, מתחיל בבית ואני לא חושב שאפשר בכוח למנוע מבן אדם, אני חושב שהחינוך נשאר הדבר הבסיסי. היום החינוך מתחיל מגיל צעיר בכל התחומים. נדמה לי שהדבר העיקרי הוא מימון של פעילות שנועדה למנוע את העישון וזה צריך להיות חלק מהאחוזים של חברות שמתפרנסות מהעישון, שכנראה קשה מאוד למנוע אותו אבל צריך שלא לוותר על המאבק ולומר למשרד האוצר, שבקטע הזה יכול להיות שהם לא פועלים נכון, כמו שהערתי גם בנושאים של משקאות חריפים ואלכוהול.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ד"ר חגי לוין.
חגי לוין
ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, ההסתדרות הרפואית. אני רוצה להוסיף לדברים של חברי הכנסת גליק ורז את העמדה המקצועית. אנחנו יודעים שמבחינת האסטרטגיות צריך תכנית כוללנית ואנחנו הנחנו פה בכנסת הצעה לתכנית כוללנית ויש החלטת ממשלה מ-2011 שהיא לא מיושמת ואחד החטאים הגדולים ביותר של הממשלה הזאת והקודמת זה בחוסר יישום של נושא מיסוי הטבק. מבין הצעדים השונים, העלאת המסים, במקרה הזה השוואת המסים היא הצעד החשוב ביותר כדי למנוע מצעירים להתחיל לעשן, כדי לעזור למעשנים להיגמל מעישון ואנחנו גם שומעים ממעשנים שמשתתפים בקבוצות גמילה מעישון איך העלאת המסים עוזרת להם בהחלטה שלהם להפסיק לעשן. העיוות בכך שיש טבק שהוא הורג וממכר בדיוק כמו כל טבק אחר ומשום מה, גם לא בהחלטה של מדיניות כי זה מנוגד למדיניות, מנוגד להחלטת הממשלה ולאותן החלטות שהיו בעבר, מסיבות תמוהות שמועילות אך ורק לחברות הטבק, מזיקות לציבור הישראלי. אותה פרצה מושכת אנשים להשתמש בטבק לגלגול או במוצרים אחרים שלא ממוסים כראוי ואנחנו חייבים מיד להשוות את המיסוי אחרת אנחנו רואים את התוצאות. אני עובד בהדסה, התוצאות ששיעור העישון עלה בישראל. אחת המדינות הבודדות בעולם המערבי ששיעור העישון במגמת עלייה, אנשים פשוט מתים, אנשים חולים ממחלות לב, ממחלות ריאות, מחלות סרטן כתוצאה מההחלטות האומללות. אז לא לעשות מעשה, אני אומר פה לשר האוצר, גם לא לעשות מעשה זו גם החלטה ואנחנו לא מצליחים להבין את ההיגיון הזה. אנחנו צריכים להבין שהשוואת המסים מועילה במיוחד לשכבות המוחלשות, לשכבות העניות ביותר. בישראל שיעור המעשנים במגזר הערבי הוא 45%. השוואת המס תועיל לכולם, היא תועיל במיוחד למגזר הערבי, תועיל במיוחד לעניים יותר. אגב, מי שחושב שזה לא פופולארי – טועה. רוב הציבור בישראל לא מעשן, רוב הציבור בישראל רוצה שיפעלו כמו בכל מדינות העולם כנגד עישון בצורה נחושה. גם ראינו איך חברי הכנסת כמו חבר הכנסת גליק שפועלים נגד העישון, זה רק פופולארי ביותר.
יהודה גליק (הליכוד)
60% מהמעשנים רוצים להפסיק את העישון.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
אכרם חסון (כולנו)
יש לי שאלה לאיש המלומד. אם אתה מסביר שאחוז המעשנים במדינת ישראל עלה ומחיר הסיגריות בישראל הוא יותר יקר מכל מדינות אירופה - - -
מוסי רז (מרצ)
ממש לא.
אכרם חסון (כולנו)
אני לא מדבר על נורבגיה. קח הרבה מדינות באירופה שהמחירים הם זולים יותר מישראל וכאן האחוז עולה, סימן שיש משהו שלא הולך. אז במקום לבוא ולהגיד שצריך עוד מיסים. הרי מה רצה שר האוצר במדינת ישראל? רצה להוריד את יוקר המחיה. הוא הבטיח לאנשים שיהיה להם כאן יותר קל, במקום שיהיו עניים, במקום שייקחו הלוואות וימשיכו לעשן.
חגי לוין
שיפסיקו לעשן.
אכרם חסון (כולנו)
יפסיקו לעשן. זה צריך להתחיל בגני הילדים. אני אומר לך, כדי לקטול את נושא העישון מהתופעה צריך להשקיע בגני הילדים ובבתי הספר. שם זה מתחיל. זה לא מתחיל מהורדת מיסים.
אביטל פאטו בן-ארי
ד"ר אביטל פאטו בן-ארי, מנהלת מחלקת הסברה וקידום בריאות באגודה למלחמה בסרטן. אני רוצה להתייחס לדברים שהועלו כאן בדיון. אחד, אני רוצה להשלים את מה שאמר ד"ר חגי לוין לגבי הנושא של טבק לגלגול. דיברתם על העניין של חינוך וכמה חשוב החינוך. מי כמוני כאחראית על מערך ההסברה באגודה יודעת את החשיבות של החינוך. אנחנו מעבירים סדנאות בבתי הספר, עובדים יחד עם משרד החינוך, נכנסים כבר מגיל הצעיר לבתי ספר, לחנך, לעבוד עם הנוער. אבל, דיברתם כאן על האמנה הבינלאומית, אמנת ה- - FCTCהאמנה לפיקוח על הטבק שממשלת ישראל חתמה עליה ואישררה אותה. האמנה מדברת על החשיבות של החינוך אבל היא מדברת על החשיבות של החינוך כצעד משלים, לא כצעד עיקרי. לפי האמנה הבינלאומית ולפי מחקרים בינלאומיים אנחנו יודעים שהצעד החשוב ביותר בהפחתת העישון למניעת צעירים שיתחילו לעשן, הפחתת עישון בקרב שכבות חלשות, צמצום הפערים החברתיים והבריאותיים זה העלאת מחיר של מוצרי הטבק וכל מוצרי הטבק. כי מה עשינו? מה הועילו חכמים בתקנתם אם העלינו את מחירי הסיגריות אבל לא העלינו את מחיר הטבק לגלגול? אנחנו רואים את הצעירים שעוברים מעישון סיגריות לעישון של טבק בגלגול. לא עשינו בזה שום דבר. במקום להפיק את מקסימום התועלת מהעלאת המיסוי על הסיגריות, אנשים עברו לטבק לגלגול. זו נקודה אחת שרציתי להעלות.

הנקודה השנייה היא בנושא נרגילה. אנחנו באגודה רואים לצערנו שיש המון מיתוסים לגבי נרגילה בקרב הציבור. אנשים חושבים שנרגילה פחות מסוכנת מטבק, רואים את זה כבילוי חברתי לא מזיק, חושבים שהמים בנרגילה מסננים את החומרים הרעילים וכו' וכו'. אנחנו אנשי בריאות הציבור צריכים לעמוד נגד התופעה הזאת. אם נוריד את המס של טבק לנרגילה, אנחנו למעשה משדרים לציבור מסר שהכול בסדר, שזה באמת הרגל לא בעייתי. אני חושבת שמאוד חשוב להעביר את המסר הזה גם באמצעות העלאת המיסוי שטבק הנרגילה מזיק ומסוכן.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. איילת שבתאי בבקשה.
איילת שבתאי
אני אייצג היום את החברה הרפואית למניעה וגמילה מעישון. בהכשרתי אני מנחת קבוצות לגמילה מעישון, מנחה כ-14 שנים בכל הקופות ואני יום יום פוגשת במעשנים. אני לא אוסיף על כל מה שנאמר פה, אני רק אחזק עוד דבר אחד כי אני באה מהשטח. אתמול כשפתחתי שתי סדנאות ושאלתי את המעשנים: מי הגיע בגלל העלאת המיסים? כל סדנה, בין 20%-30% לפחות מגיעים להיגמל בזכות העלאת המסים. לא מעט אנשים נכנסים גם כן למעגל העישון בגלל אי העלאת המיסים על הטבק המגולגל. והדבר האחרון שאחר לי אחד הנגמלים, אמר לי, אתם מדברים על סרטן הריאות אבל זה גם סרטן הכיס. לכן, ברגע שיוכלו להשוות את הטבק לגלגול יחד עם המיסוי של הסיגריות, אני מאמינה שהרבה בני נוער - שאנחנו מדברים על האוכלוסיות החלשות בעיקר - לא יתחילו לעשן וגם כן יבואו להיגמל בגלל הקושי הכלכלי. תודה.
היו"ר משה גפני
נמצא פה יבואן הטבק מנצרת? הוא לא הגיע?
אכרם חסון (כולנו)
לא ראיתי אותו.
עמוס האוזנר
עו"ד עמוס האוזנר, יושב ראש המועצה הישראלית למניעת עישון. נראה לי שדי שכנעתי את אדוני בישיבה הקודמת כשאמרתי, שהעישון הורג אחד מכל שניים מהמשתמשים בסיגריות. כדאי שנשים לב לנתון הזה. אז אדוני אמר, שהוא מציע סיגריות לכל השונאים שלו.
יצחק וקנין (ש"ס)
לא בטוח שהם ימותו.
עמוס האוזנר
50%.
היו"ר משה גפני
אבל מה נעשה עם ה-50% האחרים?
עמוס האוזנר
אדוני, זה אותו סיכוי של פולסא דנורא.
היו"ר משה גפני
אז אפשר לעשות על כל ה-100%. לא חשוב, רבותי, אין לנו הרבה זמן.
עמוס האוזנר
ההצעה של סגן שר האוצר יצחק כהן במכתב, הייתה הצעת פשרה. מה הייתה הצעת הפשרה הזאת? היום המס על טבק לגלגול עומד על 400 שקל לק"ג. כדי להשוות את זה למס על סיגריות זה צריך להיות 1,300 שקלים. הצעתו של סגן שר האוצר להעמיד את זה על 800 שקלים לק"ג. אני פונה לוועדה, שתאמץ את הצעתו של סגן שר האוצר ותמליץ במסגרת תקציב המדינה ל-2019, כפי שבתקציב המדינה מופיעה הצעה להעלות את המס על הסיגריות, להשוות אותו לשיעור, להוסיף בתקציב המדינה הצעה דומה לגבי המיסוי של הטבק לגלגול.
היו"ר משה גפני
לא קיבלתי את ההצעה שלך לגבי האויבים שלי.
עמוס האוזנר
זו ההצעה שלך, לא שלי.
מרק לוריא
ד"ר מרק לוריא מהוועדה להגבלת העישון. אנחנו נמצאים בוועדת הכספים ואני חושב שצריך להזכיר בכמה כסף מדובר. ב-2017 זה היה 760 טון, כמו שאמר חבר הכנסת יהודה גליק. זאת ואמרת, זה הפסד לאוצר של 820 מיליון שקל. זה הרבה כסף. בסך הכול, בחמש השנים האחרונות מאז ששר האוצר נכנס ב-2014 מדובר על 2.7 מיליארד שקל בגלל עיוות המס הזה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יש פה שלושה חלקים, יש חלק אחד של המס, קיבלתם החלטה בממשלה, למה אתם לא מיישמים אותה? אם למשרד האוצר אין בעיה עם כסף, יש לי כמה הצעות מה אפשר לעשות עם כסף. דבר שני, יש את הסיפור הזה, העובדה שביהודה ושומרון יש כאלה שמוציאים שם סיגריות או טבק שהם מסוכנים עוד יותר לבריאות. בעצם לא מטפלים בעניין על אף שכולם מסכימים שהעישון מזיק לבריאות. אז קודם כל נתחיל בהחלטת הממשלה, למה אתם לא רוצים כסף?
יהודה גליק (הליכוד)
יש נקודה שלישית, להשתמש בכסף שנכנס לשימוש - - -
היו"ר משה גפני
רגע, זה החלק הקל, נראה קודם מה עם הכסף.
קובי בוזו
צהריים טובים, אני קובי בוזו מרשות המיסים.
היו"ר משה גפני
תן לנו סקירה כללית מבחינתכם.
קובי בוזו
כמו שאתה ציינת, בוועדת הכספים נעשו צעדים רבים ומשמעותיים בעולם הטבק. אם נסתכל על הסיגריות, העלאה האחרונה הייתה ב-2013, לפני כן הייתה ב-2012, ב-2010 וב-2009. כלומר, היו פה הרבה העלאות מסים מאוד משמעותיות בעולם הסיגריות. כיום אנחנו נמצאים קצת מעל הממוצע של המסים ביחס לאירופה. כלומר, אם באירופה היום הממוצע הוא באזור 79% מע"מ ומס קנייה, אנחנו נמצאים היום באזור ה-80%. כך שלגבי הסיגריות אנחנו מיושרים למשל עם אירופה.
יהודה גליק (הליכוד)
תראה מה קרה? עישון הסיגריות מאז העלאת המיסים ירד, אבל עישון הטבק עלה. זה הסיפור. אנחנו רואים איך המיסוי השפיע.
היו"ר משה גפני
הייתה החלטת ממשלה, למה את לא מיישמים אותה?
קובי בוזו
תיכף. בנוסף, דיברו כאן על הדיוטי פרי, עד 2013 היה מותר לייבא בפטור שני פקטים, כאן בוועדה באנו עם צו וצמצמנו את שני הפקטים והורדנו לפקט אחד. בנוסף, העלינו מסים גם על מוצרים שונים כמו למשל על נרגילה בצו חמש שנתי, העלינו מ-50 שקלים מדורג עד ל-300 שקלים. היום המס ל-300 שקלים לק"ג נרגילה. אותו הדבר העלינו גם על סיגריות, על טבק למקטרת, כל המוצרים עלו במשך השנים.

טבק לגלגול, הנתונים שהציג כאן יהודה גליק הם נכונים, כבר מ-2011 זיהינו מגמה של עלייה במעבר מטבק לסיגריות לטבק לגלגול ולכן בהחלטת ממשלה הייתה המלצה להעלות את המס מ-300 שקלים ל-800 שקלים. בסופו של דבר המס עלה ל-450 שקלים, כלומר, בעוד 50%, מ-300 שקלים ל-450 שקלים וזאת כדי לא ליצור זעזוע משמעותי בפעימה אחת. מאז ההמלצה של רשות המיסים הייתה – אחרי שראינו את הנתונים ואת העלייה המאוד משמעותית בטבק לגלגול – להמשיך ולהעלות ל-800 כי כמו שניתן לראות כאן, עד 2009-2010 כמעט ולא היה ייבוא של טבק לגלגול. זאת הייתה ההמלצה של רשות המסים.
היו"ר משה גפני
אתם מודעים לעניין הזה של כאלה שעושים את זה באופן לא מבוקר ואין לזה פיקוח ומייצרים פה טבק שגורם לנזק כפול ומכופל.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, למה זה בכלל בתחום רשות המסים? זו לא שאלה מקצועית, זו לא שאלה כספית, יש פה שאלה ערכית ושאלה בריאותית.
היו"ר משה גפני
אז למי ניתן את זה? למי ניתן את זה? למי לתת?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
קודם כל להוציא את זה מהידיים שלהם. למשל לך.
היו"ר משה גפני
מה לי? אני לא רשות מבצעת.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל מה אתה רוצה מהם? איך אמרת: הם מומחים בלא לבצע החלטות. מה זה עניינם? הם גורם מקצועי, מה הם קובעים מדיניות של בריאות הציבור?
היו"ר משה גפני
אני אגיד לך מה זה עניינם. מה שנאמר פה גם בדיון הזה אבל גם בדיונים קודמים, נאמר שצריך לגבות מס על סיגריות או על טבק כדי להקטין את הצריכה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כדי להקטין את הצריכה, לא בשביל להגדיל את ההכנסות.
היו"ר משה גפני
מי גובה מס? אני לא יכול לגבות מס, אני רשות מחוקקת. מי שצריך לבצע את הגבייה הזאת זו רשות המסים, זה התפקיד שלה. אם לא, צריך לסגור את הרשות.
יהודה גליק (הליכוד)
אגב, עמדת משרד הבריאות היא גם כזאת.
היו"ר משה גפני
נכון.
יהודה גליק (הליכוד)
יש פה רק אדם אחד, שר האוצר, שמחליט שלא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הם מיישמים מדיניות. הם גם ממליצים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
פה זה מרכיב של בריאות הציבור ולא מרכיב של קביעת החלטות.
היו"ר משה גפני
לא חשוב, בואו רגע נתקדם עם העניין הזה. אתה מודע לעניין הזה, שמה שעלה כאן בישיבה קודמת שקיימנו, שהמציאות היא, שמגיע מיהודה ושומרון טבק, לא חשוב איך קוראים לזה, וזה מגיע בכמויות מאוד גדולות, מסוכנות הרבה יותר מהרגיל. אתם מודעים לזה?
קובי בוזו
כן, על זה עדיין לא דיברתי. לגבי הטבק לנרגילה, המס עלה באופן משמעותי ובישיבה שהתקיימה כאן כמעט לפני שנתיים, הייתי כאן, ביקשתם מאתנו נתונים, אמרתי שיש ירידה מאוד דרסטית בייבוא של נרגילה לישראל. זה יכול להיות אחד מהשניים. או בגלל המס, ככל שהוא עלה אז הייתה ירידה בצריכה או שיש תופעה של הברחות. אנחנו ראינו התמתנות בירידה, כלומר, חזרה בעלייה בייבוא, דרך הנמלים ודרך המעברים.
היו"ר משה גפני
למה הייתה עלייה?
קובי בוזו
כי לאט לאט אנחנו מפעילים אמצעי אכיפה. דיברו כאן על אכיפה ועל מניעת הברחות.
היו"ר משה גפני
וזה נעשה?
קובי בוזו
כן. אני יכול להגיד שבשנת 2017, נתונים שקיבלתי ממנהל המכס: היו תפיסות של כ-100 מיליון שקל מס. בנוסף, הטלנו קנסות מנהליים מאוד גבוהים על קיוסקים ופיצוציות - - -
היו"ר משה גפני
ואז ראית שייבוא הטבק עולה.
קובי בוזו
ראינו שהטבק מתחיל לעלות.

דווקא בנושא של הנרגילה, הפתרון הוא לא להוריד את המס על מוצר שההשלכות הבריאותיות זהות לפחות כמו טבק אחר. אנחנו נמשיך לעשות מאמצים - - -
היו"ר משה גפני
אם אני מסכם את הדברים שלך אתה אומר, שבכל מה שעלה פה אתם מטפלים. זאת אומרת, אתם גם מעלים את המס על הטבק - - -
קובי בוזו
לא.
יהודה גליק (הליכוד)
לא. מי שקובע זה שר האוצר. הם עמדתם המקצועית היא להעלות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש את נושא הנרגילות ויש את הנושא של הטבק לגלגול. העמדה המקצועית של רשות המסים היא, שצריך להשוות את זה למס על סיגריות. העניין הוא, ששר האוצר מסרב ואומר שזה יגרום לעליית יוקר המחייה. אבל העמדה המקצועית של רשות המסים שכן צריך להעלות.
שירה כסלו
שמי שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון. אני בדיוק רוצה לחדד את הנקודה הזאת. לא ברור מה הצעדים הבאים במיסוי של הטבק לגלגול. דיבר נציג רשות המסים ואמר, מ-2013, אחרי החלטת הממשלה, אין שום בעיה, 800 יעבור ל-1,000 אבל בינתיים לא שמענו קדימה מה הולך להיות.
היו"ר משה גפני
הוא לא אמר 800 יעלה ל-1,000.
שירה כסלו
כן. ההצעה הייתה 800 וימשיך הלאה, אבל לא היה שום המשך, אז מה הצעדים שמתקדמים אתם?
יהודה גליק (הליכוד)
לא מיישמים את החלטת הממשלה.
עמוס האוזנר
לא רק את החלטת הממשלה, גם את מה שכתב סגן שר האוצר לא מיישמים.
יהודה גליק (הליכוד)
סגן שר האוצר הביא את עמדת רשות המיסים שהיא בעד.
היו"ר משה גפני
העלאה הזאת שעליה דיברתם, שאתם ממליצים עליה, דיברתם עם שר האוצר? זה התקדם לאיזשהו דיון? הרי היו החלטות אצלכם, העניין הזה התקדם או שלא?
קובי בוזו
כרגע אין צו כזה.
היו"ר משה גפני
אין צו אני יודע, אבל זה הולך לכיוון הזה? אתם מדברים אתו? המגמה שלכם היא מגמה חיובית. האם יש דיאלוג על זה?
קובי בוזו
דיאלוג יש.
היו"ר משה גפני
והוא לא רוצה לחתום על צו?
קובי בוזו
ככל שידוע לי, כרגע אין חתימה על צו.
יהודה גליק (הליכוד)
אל תכניס אותו לסיבוך פוליטי. הוא אמר לך דברים ברורים, הוא אמר עמדתו כזאת ואין צו, עכשיו תעשה אחד ועוד אחד. הרב גפני, נדמה לי שאתה מצליח לחבר.
שירה כסלו
אז מה הפעימה השנייה?
היו"ר משה גפני
תיכף נדבר על פעימה. אנחנו נמצאים בבניין שהפעימות פה יש להן התנגדות.

אני מבקש גם מבחינת ההחלטה הזאת של ההברחות, להגביר את האכיפה בעניין של ההברחות. ההברחות זה לכל הדעות דבר חמור. ההברחות יוצרות מצב שהוא בעצם גם אם תעלה מסים, ההברחות יגברו אז אנשים יעשנו יותר ויעשנו טבק פחות בריאותי וכל מה שעלה פה על ידי חבר הכנסת אכרם חסון.

דבר שני, צריך להעלות את המסים, ליישם את החלטת הממשלה. אם לא יעלו את המסים המציאות תהיה כזאת, שאנשים יעשנו יותר, אנשים ימותו יותר או יהיו חולים יותר.

אני מבקש, אנחנו נניח את ההחלטות האלה על שולחן הכנסת. זה דיון מהיר?
יהודה גליק (הליכוד)
לא, זה לא דיון מהיר, דיון רגיל.
היו"ר משה גפני
אני אדבר עם שר האוצר. אני לא חושב שזה דבר שמעלה את יוקר המחיה, להפך, זה מעודד את המחיה.
יהודה גליק (הליכוד)
הרב גפני, אני אקצר לך. אני דיברתי עם שר האוצר באריכות רבה והוא אמר לי, עד שבג"ץ לא יכריח אותי, אני לא אעשה את זה. הוא אמר לי, אני לא אעלה מסים, התחייבתי לא להעלות מסים. אמרתי לו, זו לא העלאת מסים. הוא אמר לי, על גופתי, אם בג"ץ לא יכריח אותי, אני לא אעלה מסים. כך הוא אמר לי. ישבו שם עוד ארבעה אנשים בחדר ולכן לא אכפת לי להגיד לך את זה. ישבתי אתו על הנושא הזה וזאת הייתה תשובתו: לא מעניין אותי העמדות המקצועיות לא של משרד הבריאות, לא של הבריאות העולמית, לא של הרשות המסים, אני התחייבתי לא להעלות מסים, אני לא אעלה מסים. אבל דבר אתו, אדרבא, אם תצליח לשכנע אותו, כל הכבוד.
היו"ר משה גפני
הרי הוא צריך לחתום על הצו. עם כל הכבוד, אנחנו יכולים לקבל החלטה מכאן ועד הודעה חדשה, אם הוא צריך לחתום על הצו, אם הוא לא יסכים, הוא לא יחתום. אני עומד לדבר אתו. יכול להיות שמאז שישבת אתו השתנו דברים. אני אגיד לו גם שזו העמדה של כולם, אני גם אגיד לו, שגם מבחינה ציבורית הנושא הזה הוא נושא שגורם לנזק, זאת עמדת רשות המסים. זה מה שאני יכול לעשות. יכול להיות שמתוקף התפקיד שלי יש לי יותר אפשרויות.
יהודה גליק (הליכוד)
ברכת הדרך שלוחה לך הרב גפני.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:58.

קוד המקור של הנתונים