ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 15/01/2018

צו היטלי סחר ואמצעי הגנה (היטל היצף על יבוא לוחות זכוכית צפה מטורקיה) (הוראת שעה), התשע"ח-2017

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-02-05OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 918

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, כ"ח בטבת התשע"ח (15 בינואר 2018), שעה 10:45
סדר היום
צו היטלי סחר ואמצעי הגנה (היטל היצף על יבוא לוחות זכוכית צפה מטורקיה) (הוראת שעה), התשע"ח-2017
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

יצחק וקנין – מ"מ היו"ר

מיקי רוזנטל – מ"מ היו"ר

איתן ברושי

עמר בר-לב

מיקי לוי

בצלאל סמוטריץ

עודד פורר
מוזמנים
אגף תקציבים, משרד האוצר - עידו סופר

סמנכ"לית בכירה שומה וביקורת-ר.המיסים, משרד האוצר - מירי סביון

ע.סגן בכיר לחשב הכללי, משרד האוצר - יובל רז

מנהל היטלי סחר, משרד הכלכלה והתעשייה - דני טל

יועץ משפטי, משרד הכלכלה והתעשייה - דניאל רוזנבלט

כלכלן, רשות ההגבלים העסקיים - תומר נחמיאס

עו"ד, רשות ההגבלים העסקיים - מעיין מור

עו"ד, רשות ההגבלים העסקיים - דנה בר צור

מנהל איגוד תעשיות מוצרי בנייה וצריכה - אורן הרמב"ם

מנכ"ל גלסקו מחסני זכוכית 1994 בע"מ - אמיר קירל

עו"ד, גלסקו מחסני זכוכית 1994 בע"מ - מזור מצקביץ

עו"ד, גלסקו מחסני זכוכית 1994 בע"מ - אוהד יאראק

עו"ד, גלסקו מחסני זכוכית 1994 בע"מ - אמיר טלמור

בעלים, חברת מג'וב גלאס - חאזם שוויקי

עו"ד, יועץ משפטי לפניציה, משרד עו" - רפי שפירא

מנכ"ל, פניציה מפעלי זכוכית בע"מ - איל זגגי

סמנכ"ל כספים, פניציה מפעלי זכוכית בע"מ - שני מוסקוביץ

יו"ר ועד העובדים, פניציה מפעלי זכוכית בע"מ - יצחק גנדל

יו"ר ועד הפועלים, פניציה מפעלי זכוכית בע"מ - חיים קטרי

שדלן/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג), מייצג/ת את חברת פיניציה - שושי שטוב
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
שרון רפאלי

צו היטלי סחר ואמצעי הגנה (היטל היצף על יבוא לוחות זכוכית צפה מטורקיה) (הוראת שעה), התשע"ח-2017
היו"ר מיקי רוזנטל
רבותיי, אני פותח את הישיבה. לפני כן מיקי רוזנטל ביקש לומר כמה דברים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, אני מאוד מכבד אותך גם כאדם וגם כחבר כנסת, פרלמנטר ויושב-ראש ועדת האתיקה, ואתה יודע את זה. אני מקבל את עצתך לחזור בי מההתבטאות הלא פרלמנטרית שאמרתי כלפי אורן חזן. לא שלא מגיע לו לחטוף, אבל הביטוי היה לא ראוי, ואני חוזר בי מהביטוי.
היו"ר יצחק וקנין
תודה למיקי רוזנטל. אני פותח את הישיבה: צו היטלי סחר ואמצעי הגנה (היטל היצף על יבוא לוחות זכוכית צפה מטורקיה) (הוראת שעה), התשע"ח-2017. חברים, אני מקווה לקיים את הדיון הזה וכל מי שירצה לדבר ידבר. נצביע בסוף הדיון.

מי מציג את הנושא?
דני טל
בוקר טוב. אנחנו בדיון שני, ואנחנו הצגנו את הדברים בהרחבה. אני אחזור טלגרפית על עיקרי הדברים: היטל היצף הוטל בדצמבר בשנה שעברה למשך שנה אחת, ובמהלך השנה הזאת שר הכלכלה והאוצר שהיו אז אותו שר, השר כחלון, הטיל עלינו לבחון כיצד השפיע ההיטל על מצב שוק הזכוכית. זה מה שעשינו במהלך השנה האחרונה. אנחנו בדקנו את הדברים מול כל הגורמים בענף – הן היצרנים, הן היבואנים, הן היצרנים החיצוניים ומעבדי הזכוכית וכל גורם אחר בשרשרת הייצור. הממצאים היו כדלקמן: א', בנוגע להיצע הזכוכית מצאנו שאין פגיעה בהיצע הזכוכית. אם תרצו שארד לרזולוציות אני ארד, אבל אני אומר את הדברים ממש ברמת נקודות. מחיר הזכוכית בשווקים לא עלה, ובעצם "פניציה" עמדה בהתחייבות שלה לא להעלות מחירים. כנ"ל גם לגבי מצב האשראי בענף – לא היה שינוי דרמטי.

הגענו לממצאים שפקיעת ההיטל תביא להישנותו של הייבוא בהיצף. אנחנו הסברנו את זה גם בפעם הקודמת, שעודף כושר הייצור בטורקיה עומד על כ-330,000 טון זכוכית – עודף כושר ייצוא. כלומר הפער בין הביקוש המקומי שלהם לבין היכולת שלהם הייצור שלהם. כשאנחנו מסתכלים על כל הייצור של "פניציה" בארץ הוא עומד רק על 50% מההיקף הזה. המשמעות היא שבהורדת ההיטל אנחנו נחווה פה חידוש של ההיצף. המשמעות של חידוש ההיצף בכמויות כאלה יכולה להיות הרסנית בשלב הראשון לחברת פניציה ובשלב הבא לכל שרשרת הייצור מאספקת חומרי הגלם לפניציה ועד למעבדי הזכוכית. לכן המלצנו על הארכת ההיטל. השר קיבל את ההמלצה והחליט להטיל היטל לפרק זמן של שנתיים נוספות. ההחלטה הובאה לאישור ועדת הכספים לאשר את הצו.
היו"ר יצחק וקנין
תודה. מישהו מחברי הכנסת רוצה להתייחס?
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
למה הם החריגו את הג'מבו? הרי על זה היה הדיון בפעם הקודמת.
שגית אפיק
רק שאלה לפני כן, מהדיון האחרון בוועדה ועד היום אתם נתתם הארכה נוספת. אתה יכול לדבר על זה?
דני טל
בסמכותנו עד להחלטה בוועדה להאריך את ההיטל הקיים. אנחנו הודענו למכס על ההארכה הזאת, וכרגע ההיטל נמצא בתוקף עד להחלטת הוועדה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל באמת שאלה – הוועדה ביקשה בפעם הקודמת להכניס להיטל גם את הג'מבו, לבטל את ההחרגה.
דני טל
אני הסברתי את עמדתנו. עמדתנו הייתה שהחרגת הג'מבו תאפשר ותביא איזון טוב בין מחסורים נקודתיים בשוליים שנצפו אצל מעבדי הזכוכית הגדולים שמשתמשים בזכוכית הג'מבו. לכן המלצנו להחריג את הג'מבו. היקף הג'מבו מכלל השוק הוא 10%.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל הפחד הוא שזאת תהיה פרצה. עכשיו כולם יביאו ג'מבו ויחתכו.
דני טל
הסברנו בדיון הקודם שלהערכתנו אין הצדקה כלכלית לייבוא של זכוכית ג'מבו, חיתוכה בארץ והפצתה. אם אתם רוצים אני אחזור על זה. בעיקרי הדברים ייבוא ג'מבו להבדיל מייבוא זכוכית רגילה מיובא במכולות פתוחות. זה אומר שהעלות יקרה יותר כי הם צריכים להוביל אותם על גג האנייה. ברגע שמגיעים לארץ צריך להוביל את זה למעבדי זכוכית שיש להם יכולות לטיפול בג'מבו. יש כאלה שישה בארץ. הם פורקים מכולה כזאת בשעתיים כי זאת זכוכית-זכוכית, אחת-אחת, הם לא ארוזים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כן, אבל למי שיש אינטרס לשבור את השוק לוקח בחשבון שזה יעלה לו שנה-שנתיים.
דני טל
אני מבין את ההערה. בעיקרון בתהליך כזה של ייצור יש בלאי. כל ההליך של ההובלה, השינוע, הפריקה וההעמסה – הבלאי שהולך בדרך לא מצדיק 26.5% מרווח שאתה אולי יכול לייצר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אנחנו זה Take it or leave it. זה כמו תקנון. אנחנו לא יודעים לשנות אותו פה. שגית?
שגית אפיק
בגדול כן. זה כמו חקיקת משנה, אלא אם כן השרים מסכימים לתיקונים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל הם לא מסכימים. העמדה המקצועית שלהם - -
שגית אפיק
אם העמדה המקצועית שלהם היא כזאת - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבין שאפשר למשוך את ההחרגה. אני לא רוצה להתווכח על השנים כי בהתחלה משכתי לארבע שנים, אחר כך לשלוש שנים. אבל מה אומר לנו נציג משרד הכלכלה? הוא אומר שיש עודף ייצור ענק בטורקיה שמביא לכך שהממשלה הטורקית תסבסד את ייצוא - -
קריאה
זה לא נכון.
היו"ר יצחק וקנין
חברים, אני לא יודע למה אתם רגילים. מי שלא ברשות דיבור לא מדבר. חבר כנסת יכול להתפרץ. אתה לא יכול להתפרץ. תבקש את רשות הדיבור, ואני מבטיח לך שתדבר.
מיקי לוי (יש עתיד)
יש גם השתלטות עוינת בשטחים נוספים של הממשלה / הייצור בטורקיה: במפעל הנחושת בשדרות שיש לו 11 ליינים מפוארים של חוטי נחושת עובד רק ליין אחד. ליין אחד בשדרות, בפריפריה. כואב הלב, כואבת הנשמה. אנחנו בוועדה הזאת הכרחנו את חברת החשמל להפסיק לקנות מטורקיה ולהתחיל לקנות תוצרת הארץ. אין לנו ברירה אחרת. אז בואו נשלח את כל העובדים הביתה, וזה בסדר, גם אם יש הפרשים קטנטנים. לכן כדי לא לפרוץ את הצו של שני השרים שבמקרה הזה – חד הוא, אבל לא להתחיל את הסאגה הזאת מחדש. חבריי ואני חשבנו על ארבע שנים מוכנים לקבל את המלצת הממשלה ולהסתפק בשנתיים, אבל לא נסכים שהג'מבו ייכנס לכאן. מה עוד שאין מצב שהשוק המקומי, לפי מה שאתה אומר, נקודתית ממתין לזכוכית ג'מבו בשלב כזה או אחר. אין מצב של חוסר. זה גם מה שהבנו מהסקירה שלכם בפעם הקודמת. אם אין מצב של חוסר, חברים, אני צריך ללכת לשיטתכם, לשיטת הממשלה, אבל אני מבקש מכם – וזה לא שינוי מהותי של הצו, ולכן זה לא יחזור לשרים – להחריג את הג'מבו.
היו"ר יצחק וקנין
תודה. איתן ברושי, בבקשה. אני אאפשר לך מיד. מי אתה?
אמיר קירל
אמיר.
היו"ר יצחק וקנין
בסדר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת ונציגי הממשלה, השאלה היא מה מטרת הדיון ועם מה אנחנו מתמודדים. בעיני, שאלת ההגנה על תוצרת הארץ היא חלק מתפיסה שלמה שאין לנו הסכמה עליה. זה באופן בסיסי נכון בכל התחומים, גם בחקלאות ששנינו מתמודדים עם זה. יש פער עצום בין תפיסת פקידי האוצר, משרד הכלכלה והשרים לבין התפיסות של חלק מאתנו. אנחנו רואים במפעל בירוחם שנפגע מהייבוא בהקשר אחר ובמפעל בנצרת עלית חלק מתפיסת המדינה, הציונות, פיזור האוכלוסייה. הרי לא ניתן לחיות בנצרת עלית – יהודים וערבים בגליל – בלי פרנסה ראויה. השאלה היא מה היעד המרכזי? לאפשר ליבואן להביא זכוכית קצת יותר זולה כשהטורקים מסבסדים אותה? או בתחומים אחרים כמו המפעל בשדרות? האם אנחנו מבינים שהתעסוקה היא באחריות המדינה ולא באחריות ראש העיר או ראש המועצה? האם אנחנו מבינים ששאלת קיום האזורים הללו תלויה בפרנסה שהיא פרי מדיניות הממשלה? האם אנחנו מביאים עכשיו דיון על יחסי ישראל-טורקיה? האם אנחנו מביאים דיון על פער ייבוא על פער ייבוא-ייצוא? זה הפער פה, ולכן אין סיכוי להגיע להסכמה איתכם. אני משתדל למתן את ההתבטאות. אבל זאת לא הפעם הראשונה שאני אומר את זה, ואמרתי את זה גם ללא מעט פקידים, ואני גם אפגש עם משרד האוצר – אנחנו מגיעים לדיונים בלי שום הבנה על הבסיס המשותף, אם יש כזה, לאן רוצים להגיע. אתם יושבים פה שתי דקות הליכה ממשרד האוצר – מעולם לא דיברתם איתנו על התפיסות הערכיות. אנחנו לא נציגי משרדי הממשלה. אנחנו נבחרי ציבור, ונבחרנו בשם אג'נדה. אבל המשותף לכולנו זה לדאוג כאן למדינה. אם אתם חושבים שהבעיה שלנו זה מאזן עם טורקיה אתם טועים. כי היו כאלה שחשבו אצלנו שארדואן גם יישב על הברז, והוא יקבע מתי יביאו לכאן מים. הפער הזה הוא בלתי ניתן לגישור במצב של היום. ואתם מציגים עמדות שונות בבסיס שאין לנו יכולת להתפשר עליהן. לכן מי שמציע שנתיים לא מציע הצעה רצינית. אם הייתם מנהלי מפעלים או אם הייתם פעם מקבלים אחריות כמו מנהלים פה הייתם יודעים שאי אפשר לנהל מדיניות על שנתיים. אי אפשר להשקיע בפניציה בשביל שנתיים.
היו"ר יצחק וקנין
איתן, זמנך תם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יכול להיות, אבל הבעיה לא נפתרה.
היו"ר יצחק וקנין
זאת לא הצעה לסדר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
משפט אחרון. אי אפשר לנהל מדיניות של מפעל שבנוי כמו המפעלים שהוזכרו פה על בסיס תחזית של שנתיים. אם פקידי האוצר והכלכלה היו באים מרקע של ניסיון ניהולי הם לא היו מגישים הצעות אחיתופל כאלה - -
היו"ר יצחק וקנין
תודה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני אומר שני דברים, ואני אסיים. אדוני, אתה מהוותיקים פה. עכשיו מתחילים לדון על תקציב 2019. אנחנו לא באים עם שום דבר שאפשר לקיים עליו דיאלוג. אתם כבר החלטתם מה אתם רוצים, ואנחנו כבר יודעים שאנחנו לא מסכימים איתכם. ככה זה מתחיל. אותו דבר עכשיו פה – עם איזה בסיס באים לדיון? אנחנו דואגים לפיזור אוכלוסייה; אנחנו דואגים לנגב ולגליל; אנחנו דואגים לא רק ליוקר המחיה. אנחנו דואגים לראייה הכוללת, ואתם באים בראייה צרה וגם שגויה.
היו"ר יצחק וקנין
תודה.

אמיר קירל, אתה נציג היבואנים?
אמיר קירל
אני נציג היבואנים וגם המעבדים הקטנים שייפו את כוחי. רציתי לתקן את חבר הכנסת המלומד שהיתר ההיצף כבר נמצא שנה וחצי בשוק ומבקשים עוד שנתיים. זה שלוש שנים וחצי, זה לא שנתיים. זה כבר פרק זמן. אבל כדי לסבר את האוזן אני רוצה לשפוך כמה עובדות שאולי חברי הכנסת היקרים פה לא מכירים. כולם פה מדברים על פניציה ועל העובדים שלהם, ואני מניח שיש להם אפילו פחות מ-200 עובדים. אני חלילה לא מזלזל בפרנסתו של איש. נמצאת פה קבוצה אדירה של מעבדי זכוכית המונים כ-2,500 עובדים, והם עתידים להיחסם בפני תחרות חופשית. נוסף לייבוא מוצרים מוגמרים מחו"ל זה חצי גזר דין מוות. אינני מזלזל בפניציה, ואני אף לקוח של פניציה או שבוי של פניציה – תלוי בנקודת המבט. נמצאים פה עובדי מפעלים לעיבוד זכוכית שמונים 2,500 איש שיכולים להיפגע מההיטל הזה. כשאנחנו מדברים על עובדים, יש פה עוד עובדים. עכשיו כל היום מדברים על עניים, על עשירים ועל פריפריות – רבותיי, פניציה שייכת לחברת "ורטיסימו". היא העשירה הגדולה. היא זאת שקיבלה גז, היא שקיבלה הטבות מהמדינה – היא "טבע"2. חברת ורטיסימו היא קרן הון סיכון שבתוך 7 שנים אמורה, לפי החוק, למכור את פניציה. עברו 5 שנים. האם ההיטל הזה של שנתיים הוא לא היציאה החוצה? ואני אומר מתוך ידיעה ש"ורטיסימו", הבעלים של פניציה שהם עשירי המדינה. "סודה-סטרים" – 1.6 מיליארד – לא יודע, שמעתי מספרים - -
היו"ר יצחק וקנין
גש לעניין.
אמיר קירל
- - יושבים בנתיבות ובבאר-שבע ובגליל יהודים וערבים ודרוזים שהם מעבדי זכוכית שפניציה לפני ההיטל שלטה ב-80% מהשוק, וכרגע מבקשת לעצמה את כל 100% השוק. זאת התמונה האמיתית. שוב – אינני נוגע בהיבטים משפטיים. אין סובסידיה על ייצוא זכוכית מטורקיה. זה בדוק. לא לדבר על דברים לא נכונים. זאת האמת. מי שעשירים זה ורטיסימו, זה פניציה, ומי שעני זה מעבדי הזכוכית - -
היו"ר יצחק וקנין
תודה.
אמיר קירל
- - וצריך לדעת ולהבין. הם העובדים, עליהם אתם צריכים להגן. 2,500 איש – לא 170 איש.
היו"ר יצחק וקנין
תודה. הבנו.
אמיר קירל
ואני מכבד את פניציה.
היו"ר יצחק וקנין
חבר הכנסת עמר בר-לב, בבקשה.

עוד מישהו רוצה להתייחס?
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש - -
היו"ר יצחק וקנין
יחליף אותי בניהול הדיון מיקי רוזנטל.

(היו"ר מיקי רוזנטל, 12:03)
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
בשנתיים האחרונות התפרנסו אותם 2,500 איש שהוזכרו כאן - -
אמיר קירל
שכחתי לציין שחמישה מפעלים קרסו.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אוקיי, קרסו, קרסו. במצב הקיים היום תחת הצו הנוכחי התפרנסו גם המפעלים האלה לעיבוד זכוכית וגם מפעל פניציה עמד בהתחייבות שלו לא להעלות את המחירים, עד כמה שאני מבין. עכשיו אנחנו מסתכלים קדימה. כשמסתכלים קדימה שנה וחצי זה לא מספיק לעשות תכנית עסקית ולא מספיק בשביל להחליט על השקעות כאלה ואחרות. לכן ההצעה כאן לקצץ את זה לשנה וחצי או לשנתיים היא בעייתית.

הדבר השני לגבי הג'מבו – אני מניח שההסבר של נציג משרד הכלכלה הוא נכון עובדתית. אבל ברגע שיש לטורקיה אינטרס לייצא סחורות שלה גם במחירי הפסד, גם במטרה של טורקיה להסתכל יותר משנה וחצי קדימה כי ארבע וחמש שנים קדימה עבור השוק שלה ייתכן שיש להם אינטרס להמשיך לייצא למדינת ישראל את זכוכיות הג'מבו גם אם מבחינה מספרית זה כאילו לא כדאי כלכלית. אין ספק שזה מהווה איום על פניציה ועל תעשייה ישראלית, ולכן אני מתחבר לדברים של איתן ברושי לגבי השאלה מה הם הערכים שאנחנו רוצים להוביל בכנסת. האם זה רק ערכים של רווח והפסד וכדאיות כזאת או אחרת או גם ערכים נוספים כמו מפעלים בפריפריה, תעסוקה לעובדים וכן הלאה? כמובן, הערכים שאנחנו מאמינים בהם – ואני מאמין שגם רוב חברי הכנסת – הם לא רק ערכים של דוח רווח והפסד. לכן הנימוקים שנתת, גם בהנחה שהם נכונים, אני לא חושב שזה סיבה להחריג את הג'מבו מהצו הזה.
היו"ר מיקי רוזנטל
תודה, חבר הכנסת בר-לב. אני מבקש לשמוע את עידו סופר מאגף תקציבים. קראתי בימים האחרונים כל מיני חילופי מכתבים לגבי עמדתכם. אתה מוכן להבהיר את עמדתך? את עמדת אגף התקציבים לסוגיה.
עידו סופר
עמדתי האישית אינה רלוונטית לפה.
היו"ר מיקי רוזנטל
נכון, נכון. ברור.
עידו סופר
בוא נאמר ככה – היטל היצף זה פרקטיקה בעייתית. כולנו יודעים את זה ומבינים את זה. אבל לאחר שקילת כלל השיקולים, בין היתר סוגיות שקשורות לסחר חוץ שאני לא אפרט אותן, הוחלט בעבודה מקצועית ובהסכמת השרים להאריך לשנתיים. לבקשה להחרגה להאריך אני יכול להגיד שבסופו של דבר מדובר פה במונופול שהמדינה סייעה לו במשך שנים במגוון אפיקים. הוזלה כזאת או אחרת, חבר הכנסת בר-לב, לא מדובר בדוח רווח והפסד; מדובר בסוף בהוזלה שמגיעה לצרכנים, ומדובר גם בתעסוקה של מעבדים. זה לא דוח רווח והפסד. לכן ההחלטה שאותה מביא הממונה על היטלי סחר היא מאוזנת, בעיני השרים. מעבר לכך, לטעמנו, מדובר בפגיעה קשה בשוק, ולכן אנחנו מבקשים לאשר את בקשתו של שר הכלכלה בהתבסס על עבודת הממונה על היטלי סחר.
שגית אפיק
אתם הייתם חברים בוועדה המייעצת?
עידו סופר
המינוי שלי הגיע מספר ימים לאחר מכן. לכן אני לא הייתי. היה נציג אחר מהחשב הכללי.
שגית אפיק
אבל היה נציג אוצר. יש ארבעה חברים למשרד האוצר בוועדה, לא?
עידו סופר
נכון. יש נציג אחד שהוא נציג ציבור, ויש עוד נציג אחד מהחשב הכללי. אלה המינויים. אני אמור להיות בוועדה החל מהדיונים הקרובים.
שגית אפיק
נציג משרד האוצר בוועדה המייעצת קיבל את עמדת הוועדה המייעצת או הוא היה בדעת מיעוט?
עידו סופר
הוא היה בדעת מיעוט, אבל בנוגע לתקופת הזמן ולא בנוגע לשאלה האם להאריך או לא.
שגית אפיק
לא בנוגע לשאלה האם להאריך - -
היו"ר מיקי רוזנטל
לא לגבי המהות אלא רק לגבי תקופת הזמן?
עידו סופר
כן. הוא הציע תקופת זמן יותר קטנה, למיטב זיכרוני, מזאת שמוצעת פה. לבסוף הוחלט על 24- -
שגית אפיק
על איזו תקופה המליצה הוועדה המייעצת?
דני טל
חילוקי הדעות הגיעו לאיזון ולהמלצה להאריך את ההיטל לפרק זמן של 30 חודשים. כשזה הגיע לפתחו של השר הוא שקל שיקולים נוספים - -
שגית אפיק
השר זה שר הכלכלה?
דני טל
כן. הוא שקל שיקולים נוספים. הונחו בפניו גם עמדתה של הממונה להגבלים עסקיים וגם שיקולים שנוגעים מצד אחד לקידום תחרות ומצד שני להגנה על תעשייה – כל זאת לאור הממצאים שהראו פרקטיקה של סחר לא הוגן. לכן החלטתו בסופו של התהליך לאחר שיקול כל השיקולים הסתכמה ב-24 חודשים.
שגית אפיק
שר האוצר אישר?
עידו סופר
שר האוצר לא אישר - -
דני טל
הוא לא הגיב.
שגית אפיק
לפי החוק.
עידו סופר
לפי החוק, אם הוא לא עונה יראו בכך הסכמה. שר האוצר לא הגיב.
שגית אפיק
בימים האחרונים חברי הוועדה ואני קיבלנו מכתבים רבים מטעם עורכי הדין שמייצגים את היבואנים, את היצרנים. במכתבים האלה נטענו טענות רבות שבטח גם יישטחו כאן בעל-פה נגד ההליך הפנימי שהיה אצלכם. אני אשמח אם גם דני וגם עידו, אתם תתייחסו לעניין הזה.

שנית, במכתבים האלה נטען שלכאורה קיימת חוות דעת בכתב, ואנחנו התבקשנו לאור זאת שלא הגיעה חוות הדעת אלינו – ואנחנו גם שאלנו את משרד הכלכלה, ואני לא בטוחה שהם מכירים אותה – שלא נקיים היום את הדיון. כפי שעניתי בכתב לעורך דין איתן צפריר אתמול, היועץ המשפטי לכנסת ואני לא חשבנו שבקיומה של חוות דעת כזאת או אחרת או באי קיומה – לוועדה לא נאמר שיש חוות דעת כזאת – אנחנו אמורים לעצור את הדיון, ובטח לא בעניין כזה שיש לוח זמנים בחוק לוועדה ובטח לא כשגם משרד הכלכלה וגם משרד האוצר פונים אלינו עם בקשה לאשר עניין מסוים. אבל אני אשמח אם תוכל להתייחס לאותה חוות דעת.
עידו סופר
קיימת חוות דעת של אגף התקציבים מלפני קבלת ההחלטה. לפיכך אין זה רלוונטי לעמדתי שאני מציג כאן שזאת עמדת שר האוצר. אנחנו נעביר את חוות הדעת בהתאם לחוק חופש המידע ומה שכתוב בו. אין קשר בין השניים.
היו"ר מיקי רוזנטל
אנחנו מדברים על חוות הדעת שהועברה לוועדה?
עידו סופר
לא. מדובר על חוות דעת פנימית של אגף תקציבים בנוגע להיטל ההיצף.
היו"ר מיקי רוזנטל
שאתם הצגתם אותה בפני הוועדה?
עידו סופר
לשר האוצר. זאת תכתובת פנימית בתוך משרד האוצר. הלשכה המשפטית עוסקת בשאלה האם צריך להעביר ואיך צריך להעביר. יש שם נתונים שהם מן הסתם נתונים חסויים שלא ניתן לפרסם אותם כלאחר יד. אני אומר פעם נוספת – זה לפני קבלת ההחלטה על-ידי השרים, ולכן יש להפריד בין השניים.
היו"ר מיקי רוזנטל
הבנתי. אנחנו עוברים לעורכי הדין של היבואנים. עורכת הדין מזור, בבקשה.
מזור מצקביץ
אני אתן את זכות הדיבור לאוהד יאראק.
אוהד יאראק
אני עורך דין אוהד יאראק, מייצג את מעבדי הזכוכית. טענתנו, והיועצת המשפטית הזכירה את זה בקצרה, היא שהעת לא בשלה לקבל החלטה כי רב הנסתר על הגלוי מבחינת החומר שחברי הוועדה נחשפו אליו.
היו"ר מיקי רוזנטל
אתה מדבר על חברי ועדת הכספים או על חברי הוועדה המקצועית?
אוהד יאראק
אני כרגע מדבר על חברי ועדת הכספים, אבל גם הוועדה המקצועית לא העמיקה חקר.
היו"ר מיקי רוזנטל
יש משהו שאתה יודע שלא הונח בפנינו? אני קראתי בעיון את המכתבים שלכם, קראתי בעיון את המסמך שהוציא משרד הכלכלה והממונה על ההיטלים, קראתי בעיון שורה של מכתבים שלכם, וקראתי בעיון את התשובות של פניציה למכתב שלכם. איזה חומר, לדעתך, לא הונח בפנינו?
שגית אפיק
נציג אגף תקציבים נמצא כאן. הוא יכול לענות על כל שאלה שקשורה לחוות הדעת ובכלל לעמדתו.
אוהד יאראק
אני לא מדבר בשמו, אבל כפי שהוא טרח לומר יותר מפעם אחת, וכנראה לא בכדי – הוא לא מציג את עמדתו שלו או את עמדת האגף, אלא את עמדת משרד האוצר. יש עמדת השר שיכול להיות שהיא שונה משלו, ויכול להיות שהיא שונה גם - -
שגית אפיק
אבל בסופו של דבר החוק מדבר על השרים. השרים הם אלה שמביאים את הנושא לפני ועדת כספים.
היו"ר מיקי רוזנטל
האם לאדוני יש מידע שלדעתו הוסתר מחברי הוועדה?
מיקי לוי (יש עתיד)
דעתו לא נחשבת, עם כל הכבוד לו.
היו"ר מיקי רוזנטל
חבר הכנסת לוי - -
אוהד יאראק
זאת עמדה מקצועית.
היו"ר מיקי רוזנטל
אני שואל אותך, האם לדעתך יש חומרים נוספים שהוסתרו מהוועדה שלנו?
אוהד יאראק
יש העמדה המקצועית הרלוונטית של משרד האוצר שברור שלא הוצגה. אנחנו הגשנו עתירה לפי חוק חופש המידע, אבל גלגלי הצדק טוחנים לאט, ואנחנו ממתינים.
היו"ר מיקי רוזנטל
אבל אני לא מבין את אדוני בעניין הזה. נאמר שיש חוות דעת כזאת שנמסר עליה גם כאן. נציג החשב הכללי הוא אחד מחברי הוועדה. היו שם מגוון דעות, ובסופו של דבר זאת ועדה מקצועית שהחליטה מה שהחליטה – לא לטעמך, כן לטעמך – לא חשוב. מה לא בסדר בהליך הזה? גם פה אנחנו נצביע בסופו של דבר. חלק יתמכו, חלק יתנגדו, אבל בסוף ההחלטה מחייבת את כולנו. מה לא בסדר בהליך הזה?
אוהד יאראק
ההליך שאדוני מתאר הוא הליך דמוקרטי ראוי, אבל אם התשתית העובדתית שעל בסיסה מתקבלת ההחלטה הוא רעוע או חלקי אז ההחלטה שמתקבלת בסוף, גם אם היא תתקבל לפי כללי הטקס, היא החלטה שלא יכולה לעמוד.
היו"ר מיקי רוזנטל
העמדה של החשב הכללי הוצגה בפני הוועדה המקצועית ולא התקבלה. זה לא שהיא הוסתרה. שאלתי אותך שאלה מאוד קונקרטית, וזה חשוב – האם, לדעתך, יש מידע שהוסתר מהוועדה שלנו, אז תגיד מהו. זה קריטי; כי אם אנחנו הולכים לקבל החלטה, ויש דברים שאנחנו לא יודעים אותם, חלילה – ואנחנו לא ועדה מקצועית, כמו שאדוני יודע, אנחנו ועדה פוליטית. הוועדה המקצועית, יש לה המלצה, והוועדה הפוליטית צריכה להחליט מה שתחליט. אבל אתה לא טוען שיש דבר כזה – שיש מידע שהוסתר בכוונת מכוון ממישהו.
אוהד יאראק
אני טוען שהעמדה הברורה של הממונה על ההגבלים העסקיים וחוות הדעת המקצועית של משרד האוצר לא הוצגה לא בפני הממונה על ההיטל ולא בפני חברי הוועדה.
שגית אפיק
בפני חברי הוועדה הוצגה חוות הדעת של הרשות להגבלים עסקיים. היא גם נשלחה לכל חברי הוועדה; ונמצאת כאן גם הנציגה של רשות להגבלים עסקיים.
היו"ר מיקי רוזנטל
גברתי, היועצת המשפטית, אני מבקש רק לעניין הזה – אתם ראיתם את חוות הדעת של החשב? שמעתם אותה בעל-פה? האם שמעתם חוות דעת של ההגבלים העסקיים?
דני טל
צריך להבין שיש פה תהליך מאוד מוסדר. יש פה תהליך חקירה שנמשך כשנה שבמהלכו אנחנו נפגשים כל הצדדים, כולל היבואנים ובאי כוחם.
מיקי לוי (יש עתיד)
שנה שלמה?
דני טל
כמעט שנה. לפני כן נערכה שנה, ואחר כך גם הבדיקה נערכה כמעט שנה. לאחר מכן מתכנסת ועדה מייעצת לשר שהיא מקצועית, חלק מחבריה עובדי משרד האוצר וחלקם גורמים חיצוניים, מומחי אנטי טראסט – מומחי הגבלים עסקיים ששומעים שוב את הצדדים, נחשפים לכל החומרים החסויים, עורכים שימועים לצדדים, ובסופו של דבר מצביעים ומגישים את המלצתם לשר.

במקביל להעברת המלצת הוועדה המייעצת לשר וממצאי החקירה שלנו לשר השר גם מקבל את עמדותיהם של גורמים נוספים שיכולים להיות רלוונטיים כגון עמדת הממונה על הגבלים עסקיים. מדובר בנייר פנימי שהוא מבקש ומקבל אותו. במקביל היו ניירות נוספים כמו ההתייחסות שלי לעמדת הממונה על ההגבלים העסקיים שגם היא לא פורסמה. זה חלק מההתכתבויות הפנימיות. בסופו של דבר השר רואה את הכול, מסתכל על הכול בצורה רוחבית, ומקבל החלטה - - -
היו"ר מיקי רוזנטל
תודה רבה. אני חוזר אליך, עורך דין יאראק. את מי אתה מייצג – את היבואנים?
אוהד יאראק
זה לא יבואנים, אלא מעבדי הזכוכית. יש לנו יבואן אחד וכל השאר "גלסקו" ועוד מעבדים שצריכים לקנות את התוצרת שלהם.
היו"ר מיקי רוזנטל
מי המעבדים?
אוהד יאראק
חברה בשם "אריאל תעשיות זכוכית", "אלומיניום ורד 1993 בע"מ", "דומר תעשיות פיתוח בע"מ", "Glass Technologic Company", "נגב זכוכית בע"מ", "קורל תעשיות זכוכית בע"מ", "גלסקו מחסני זכוכית בע"מ".
היו"ר מיקי רוזנטל
אוקיי. תמשיך, בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אפשר הערת ביניים, אדוני?
היו"ר מיקי רוזנטל
קצרה מאוד. אני לא רוצה להפריע לו. אני רוצה - - - ואני מבקש, זה חשוב.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני אדבר בקצרה. הייתי גם בצד השני, וכשוועדה מייעצת לשר הוא רשאי לא לקבל את ההמלצה, ולקבל החלטה ראויה שהובאה בפניו, והוא מחליט עליה.
מזור מצקביץ
אדוני - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אני מבקש לא לעשות את זה ויכוח פנימי. זאת עמדתו, הוא היה סגן שר האוצר. אם יש לכם עמדה אחרת היא לגיטימית, מן הסתם. תשלחו את טענותיכם.
אוהד יאראק
כפי שפתחתי ואמרתי, הטענה העיקרית שלנו בשלב הזה היא שהקרקע אינה בשלה לדיון הזה. כי יש מידע, והמידע של אגף התקציבים ומשרד האוצר הוא מאוד חשוב.
היו"ר מיקי רוזנטל
התייחסת לנקודה הזאת, וקיבלת מענה. תמשיך הלאה.
אוהד יאראק
אתמול אכן שלחנו מכתב לחברי הוועדה - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אני לא מקבל את טענתך, והראיה היא שאני ממשיך את הדיון. אני מסתפק בתשובות של הגורמים המקצועיים בממשלה, אבל זכותך לטעון אותה. טענת, ואני לא קיבלתי אותה. אנחנו לא ועדה מקצועית, אנחנו ועדת כספים. אנחנו דנים במגוון השיקולים שהם גם שיקולים מקצועיים וגם שיקולים פוליטיים ושיקולים של תוצרת הארץ – כל מיני שיקולים נוספים, ציבוריים וכו'. לפיכך אני לא מקבל את טענתך שחוות הדעת הזאת עושה את ההבדל כי היא נשמעה בפני הגורמים הרלוונטיים בדרג המקצועי. התקבלה או לא התקבלה – אני לא נכנס לכל הדיונים האלה.
אוהד יאראק
אדוני אומר שהוא לא מוכן לקבל את מה שהוא לא יודע מראש.
היו"ר מיקי רוזנטל
לא אמרתי את זה - -
אוהד יאראק
- - - בכל הכבוד - -
שגית אפיק
יש לך טענות מהותיות אחרות? - - -
היו"ר מיקי רוזנטל
רק רגע, אני חייב לענות לך. אני אמרתי שהעובדה היא שאני לא ראיתי את הנייר וגם לא קראתי את הסטנוגרמה של הישיבה. אז אדוני יכול להגיד, תשמע, לא קראת את הסטנוגרמה, אתה לא ער לכל הדקויות. אנחנו קיבלנו מסמך מסכם מידי גורם ממשלתי מוסמך. אם אתה טוען שהייתה הטעיה אתה זאת זכותך לטעון. אני לא חייב לרדת לרזולוציה יותר מהמסמך שנמסר לנו על-ידי הגוף הממשלתי הרלוונטי. אם אתה טוען שהייתה פה הטעיה מכוונת זאת זכותך. תטען את זה איפה שתרצה. אני לא מקבל את הטענה שאנחנו לא מוסמכים להמשיך לדון בגלל היעדרו של מסמך אחד שאדוני טוען שהוא מהותי או גורלי.
אוהד יאראק
משפט אחרון לגבי אותה חוות דעת – למיטב ידיעתנו, חוות הדעת של האוצר גם לא הונחה בפני הממונה על ההיטלים וגם הוא לא יכול היה לשקול אותה כשהוא קיבל את החלטתו או את המלצתו להאריך את ההיטל.

שתי נקודות אחרות בטענות עובדתיות - -
היו"ר מיקי רוזנטל
הוא הסביר לך שזה מסמך פנימי שהונח בפני מי שהיה צריך להיות מונח, וזה מספק אותו. אבל אדוני רוצה להמשיך לטעון בעניין הזה?
אוהד יאראק
אני סיימתי. עברתי למשהו אחר.
היו"ר מיקי רוזנטל
יופי.
אוהד יאראק
נאמר פה שפניציה לא העלתה מחירים במשך השנה הזאת. זאת אמירה שבמשקל הסגולי שלה זה נכון, אבל אם בוחנים לעומק ובודקים כלכלית מה זה העלאה של מחירים מגלים שפניציה העלתה מחירים כי הייתה ירידה בעלות חומרי הגלם בתקופה הזאת. ואם המחיר נשאר אותו דבר, אבל עלות ההפקה ירדה, והמחיר לא ירד בהתאם, דה-פקטו זאת העלאה של מחיר בדיוק כמו שמוצהר שמשקל האריזה קטן, והמחיר לא ירד – מגישים תובענה ייצוגית כי זאת הטעיה צרכנית.
היו"ר מיקי רוזנטל
על איזו תקופה אדוני מדבר?
אוהד יאראק
על השנה האחרונה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם עלות השכר עלתה?
היו"ר מיקי רוזנטל
חבר הכנסת לוי, אני מבקש לא להפריע לו. גם אתה לא תפריע לו. אתה תרשום את כל ההערות שלך וגם אדוני ירשום את כל ההערות שלו, ואנחנו לא נפריע לו. אני מבקש שישטח את טענותיו. תקשיבו.
אוהד יאראק
מעבר לזה אמיר אומר לי פה שהיו חוסרים.
אמיר קירל
גם חבר הכנסת רוזנטל וגם הרב גפני שנעדר מסיבות כאלה ואחרות היום, ישבו איתנו בישיבה. חבר הכנסת רוזנטל הציע לנו באופן אישי וישיר שאם יש חוסרים – והוא הסכים שהיו חוסרים של פריטים מסוימים - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אני לא הסכמתי שום דבר. אני לא יודע אם היו או לא היו.
אמיר קירל
אמרת - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אמרתי שאם יש לכם תתלוננו.
אמיר קירל
שאפשר להחריג. קיבלנו את עצתך, וניסינו לעשות את זה. כרגע מה שתחליט הוועדה זה מה שנכבד.
אוהד יאראק
סוגיה נוספת שלא באמת נבדקה היא המחירים בטורקיה. הטענה לגבי מחירי ההיצף בטורקיה היא בגדר תיאוריה. היא לא נבדקה. המחירים בטורקיה היום אינם מחירי ההיצף. המחירים עלו.
היו"ר מיקי רוזנטל
אבל המחירים בטורקיה לא רלוונטיים.
אוהד יאראק
בוודאי שהם רלוונטיים. שאלת מחירי ההיצף נבחנת בשאר המפעל בטורקיה, לא במחיר פה.
היו"ר מיקי רוזנטל
אני לא מבין, כנראה, הרבה בכלכלה, אבל מחירי - - - אתה יכול למכור גם במחירי הפסד. אתה יכול לצאת בשאר המפעל במחיר איקס, ולמכור אותו במקום אחר במחיר מינימום - - -
אמיר קירל
לפי החוק, - - -
היו"ר מיקי רוזנטל
זאת ההגדרה בחוק.
אמיר קירל
המחירים בטורקיה עלו ב-25%, והמטבע - - -
היו"ר מיקי רוזנטל
העליתם את הטענה הזאת בפני הוועדה?
אמיר קירל
אי אפשר. זה מעכשיו.
היו"ר מיקי רוזנטל
זה מהשבוע האחרון?
אמיר קירל
לא.
היו"ר מיקי רוזנטל
מהחודש האחרון?
אמיר קירל
לא.
היו"ר מיקי רוזנטל
ממתי זה?
אמיר קירל
דיברנו בוועדה. הוועדה קיבלה או לא קיבלה, התייחסה או לא התייחסה – אני לא יודע.
היו"ר מיקי רוזנטל
אז כן העליתם את הטענה בפני הוועדה.
אמיר קירל
שער החליפין בטורקיה השתנה, ומחירי הזכוכית בטורקיה עלו. הממונה על היטלי הסחר טוען שיש עודף ייצור בטורקיה, ואני מודיע לך שכל עודף הייצור בטורקיה זה של זכוכיות שפניציה איננה מייצרת. פניציה מייצרת 3-2 סוגי זכוכית לעומת הטורקים שמייצרים 30-20. אגב - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אבל אתה לא מצפה שאני ארים טלפון, ואני אבדוק אם הטענות שלך נכונות.
אמיר קירל
חלילה. - - - עובדתית.
היו"ר מיקי רוזנטל
אני שוב חוזר ושואל: העליתם את הטענות בפני הממונה על היטלי ההיצף?
אמיר קירל
התשובה היא לא.
היו"ר מיקי רוזנטל
לא העליתם?
אמיר קירל
לא.
היו"ר מיקי רוזנטל
אז עכשיו זאת טענה חדשה שאתם מעלים?
אמיר קירל
לא. אני רוצה להוסיף ולומר – ואני מתייחס לדברי הממונה ורוצה להסביר לחברי הכנסת שלא מכירים את הנושא שבשוק הזכוכית משתמשים ב-40 סוגים: 3 שפניציה מייצרים ו-37 שלפניציה אין אותם. אותם 37 סוגים, כדי שלכולנו פה תהיה זכוכית, מביאים מטורקיה פלוס 3 שפניציה מייצרים. כלומר הספק הטורקי הוא מהותי וחשוב לשוק הזכוכית בישראל כי פניציה לא מייצרים את כל סוגי הזכוכית. את רוב סוגי הזכוכית פניציה אינה מייצרת. הספק היחיד הקרוב שמוכן לספק במחירים נורמטיביים הוא הספק הטורקי. הוא ספק מהותי חשוב.
היו"ר מיקי רוזנטל
יש גם ייבוא ממקומות אחרים עד כמה שאני יודע.
אמיר קירל
יש ייבוא מסין ומבלגיה. אף ספק לא קיים במרחק של 10 ימים ממרחק היעד במחירים אטרקטיביים. סיפור העגבניות, מיקי. נתקענו בלי עגבניות, הבאנו מטורקיה. הציל אותנו? אותו דבר.
היו"ר מיקי רוזנטל
אני מנסה להבין, אדוני, למה לא העליתם את הטענה הזאת בפני הממונה?
אמיר קירל
כי לממונה דעות משלו שהוא טוען - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אבל זאת טענה. למה לא טענתם אותה? אולי הייתם משכנעים אותו שאתם צודקים. למה לא העליתם את הטענה הזאת? אתם מעלים אותה פה כאילו אנחנו הוועדה המקצועית. זאת טענה שהייתה צריכה לעלות בפני הוועדה המקצועית.
מזור מצקביץ
היא עלתה. אדוני, בתשובה לשאלה שלך – הטענות העובדתיות של המעבדים הקטנים ושל היבואן הובאו ראשית בפני מי ששאל אותנו, והיה קשוב לשמוע את העובדות – וזה רשות ההגבלים העסקיים. גם בפני הוועדה לאחר שניתנה ההמלצה של מר טל, גם שם אנחנו העלינו את הדברים - -
שגית אפיק
הוועדה המייעצת.
מזור מצקביץ
הוועדה המייעצת. יחד עם זאת התחושה שלנו – ואפשר לומר במידה רבה שזאת התחושה שלנו כאן – היא שהוחלט לקחת אג'נדה אחת ויחידה שהיא האג'נדה של חברת פניציה שהיא בעד הטלת היטל היצף. לעומת זאת להתעלם לחלוטין מאג'נדות כלכליות רחבות, כולל מדיניות הממשלה לגבי הורדת יוקר המחיה, כולל תחרות באופן כללי, ומה שהיא עושה למען הצרכן, כולל עובדים, כולל הטבה ליותר עובדים שהם המעבדים הקטנים שהם המוחלשים. מכל זה הוחלט להתעלם ולשים בצד.
היו"ר מיקי רוזנטל
זה רק לתחושתך. זה לא באמת. שר האוצר הוא לא מהמפלגה שלי, וקשה להגיד שאני מגן עליו, אבל בסופו של דבר הוא קיבל את ההחלטה הזאת, ויוקר המחיה במדינת ישראל חשוב לו מאוד. את לא יכולה להגיד שהוא לא לוקח את זה בחשבון עם כל הכבוד.
מזור מצקביץ
כמו שנאמר, ההחלטה היא פוליטית, וככל הנראה, זה מה שהיה שם. אני לא אתפרץ לדבריך, אז אם סיימת את השאלה אני אמשיך את התשובה; העובדה היא שלא חוות הדעת המקצועית של רשות ההגבלים העסקיים ששמה מול עיניה את טובת הצרכן ואת התחרות, ולא חוות הדעת של אגף התקציבים ששם מול עיניהם שיקולים כלכליים רחבים של כלל המשק - -
היו"ר מיקי רוזנטל
את זה טענתם. בסדר, את זה הבנו.
מזור מצקביץ
- - - זה שמר טל לא התייחס אליהם זה - - -
היו"ר מיקי רוזנטל
הבנתי.
מזור מצקביץ
- - גם שר האוצר התעלם מהם וגם שר הכלכלה.
היו"ר מיקי רוזנטל
הוא לא התעלם מהם. לשיטתך, הוא לא השתכנע מהם, ואת מצרה על כך.
מזור מצקביץ
לא. הוא לא התייחס אליהם, והוא לא שלח - - - הוא פשוט - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא שר. מה לעשות? יש לו אג'נדה.
היו"ר מיקי רוזנטל
שנייה, שנייה. אתה רשמת את ההערות שלך? מצוין.
מזור מצקביץ
הציפייה שלנו - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אני רוצה שקודם הממונה יענה. דני, בבקשה.
דני טל
התייחסות נקודתית להערות שעלו: דובר פה על חסימה של ייבוא, 2,500 מעבדים. אין פה חסימה של ייבוא. עצירת הייבוא מטורקיה התמלאה על-ידי ייבוא ממדינות אחרות. יש היצע בשוק יותר ממה שצריך, וחלקו ממולא על-ידי ייבוא ממקומות אחרים וחלקו על-ידי פניציה שמסיטה חלק מהייצוא שלה לשוק המקומי. אין פה חסימה.

בנוגע לאי בדיקת המחירים בטורקיה – אנחנו בדקנו את הדברים וגם ביקרנו במפעלים בטורקיה. לאחר קבלת החלטה על ההיטל כמובן אין היצף דה-פקטו כי אין ייבוא דה-פקטו, ולכן מבחינה משפטית יש לנו הסמכות והיכולת – וכך גם עשינו – להסתמך על ממצאי החקירה של שנה שעברה כדי לבחון על בסיסם האם יש חשד להימשכות ההיצף במקרה שההיטל יוסר.

בנוגע לטענות שנבדקו בחקירה וגם בפני הוועדה המייעצת – כל הטענות שעלו במהלך החקירה נבחנו והובאו בפניי. אנחנו קיימנו תהליך אדברסרי לבחון את הטענות. התברר שחלקן הגדול לא מדויקות; חלקן חזרו ונטענו בפני הוועדה המייעצת שעשתה שימועים; סך הכול אנשים מקצועיים ומביני עניין שידעו להפריד בין העיקר לטפל, בין טיעונים מוצדקים לכאלה שהם אולי פחות מדויקים.

דובר פה על סוגי זכוכית שלא מיוצרים בארץ. אני רוצה לציין שההיטל לא חל על זכוכית כזאת. אם יש זכוכיות שלא מיוצרות בארץ ההיטל לא חל עליהן, ואין שום מניעה להמשיך לייבא אותן בכל מחיר, גם מטורקיה. מדובר פה רק על היטל על זכוכית צפה שמיוצרת בארץ.

בעניין האג'נדה – לא בכדי במהלך 4 השנים האחרונות הגענו לפה רק פעם אחת עם הנושא של פניציה. אנחנו מדגישים את זה בכל נייר שאנחנו מוציאים, שהיטלי היצף אינם מיועדים להגן על תעשייה שאינה יעילה, אלא למנוע מפני סחר לא הוגן מתוך ראייה עתידית שבסופו של דבר סחר לא הוגן יפגע בצרכן הסופי. כך אנחנו פועלים. אנחנו מסננים בכל התהליך פניות שבאות להגן על תעשייה מקומית לא יעילה, ומתמקדים אך ורק בסחר לא הוגן.
היו"ר מיקי רוזנטל
תודה רבה. חבר הכנסת לוי, אתה רוצה להעיר עכשיו?
מיקי לוי (יש עתיד)
אחרי ששמעתי את נציג משרד הכלכלה אין לי יותר שאלות.
היו"ר מיקי רוזנטל
יפה. מנכ"ל פניציה, בבקשה.
רפי שפירא
אני היועץ המשפטי.
היו"ר מיקי רוזנטל
רק אחד יכול לדבר, אבל בקצרה.
שגית אפיק
גם הבחורה מההגבלים העסקיים.
היו"ר מיקי רוזנטל
אני אשמע גם אותה.

יש לכם 5 דקות, תחלקו את זה כמו שאתם רוצים. עלו כאן שתי טענות עיקריות. אם יש לכם תשובה טוב, אם אין לכם תשובה גם טוב. בבקשה.
רפי שפירא
אני אדבר בקצרה רבה. אני עורך דין רפי שפירא, מייצג את פניציה.

כמו במקרים לא מעטים שבהם אין מענה למהות אז בורחים לפרוצדורה, ומנסים לטעון טענות שהן בבחינת ניסיון להלך אימים משפטית. אני שומע את חברי הוועדה, ואני סמוך ובטוח שבמקרה הזה זה לא יתאפשר.

אם צריך לספק כותרת לסיפור המעשה הזה אז הכותרת של סיפור המעשה הזה זה רצון של מספר מצומצם מאוד של מעבדים לקבל בטווח קצר מאוד זכוכיות במחירי היצף בלי ששוקלים את כל המשמעויות המסתברות שיהיו לדברים בהמשך. זה מה שקורה במקרה הזה. במקרה הזה הרצון של היצרן הטורקי זה להשתלט על השוק.
אמיר קירל
שקר.
היו"ר מיקי רוזנטל
אני מבקש.
אמיר קירל
- - -
היו"ר מיקי רוזנטל
בוא נכבד את הדיון. אני נותן לך להגיב, אתם יכולים להגיב. אבל לא להפריע. אני גם השתדלתי שלא יפריעו לכם.
אמיר קירל
תודה.
רפי שפירא
הרצון הוא להשתלט על השוק המקומי, למנוע יכולת מפניציה להתחרות, וחסמי הכניסה של הקמת מפעל אחרי שהוא ישתלט עליו שוב, ואחרי שפניציה תסגור את הקו הוא בלתי אפשרי.

במהות הטענה אומרים, אנחנו טוענים שיש עליית מחירים, ואנחנו חוששים ממצב שאין אספקה. הטענה הזאת נטענה בפני יושב-ראש הוועדה בהתכתבויות איתו, והוא זימן פגישה דחופה שחלק מחברי הוועדה היו בה ביום 18 ביולי 2017. באותה שגם אדוני היה בה אמרו להם, רבותיי, אנחנו שומעים את הטענה שלכם, אנחנו שומעים את הטענה של פניציה שלפיה להד"ם, ואנחנו מציעים מתווה. מה אומר המתווה הזה? אותם המעבדים שטוענים שיש חוסרים או עיכובים או עליית מחירים, תיתנו תחזית רכישות לפניציה כך שאפשר יהיה לראות - -
היו"ר מיקי רוזנטל
כמה זמן מראש אתם צריכים את זה?
מזור מצקביץ
- - -
היו"ר מיקי רוזנטל
שנייה. אתם יכולים לא להסכים אבל אני רשאי לשאול את השאלות המטופשות שלי.
מזור מצקביץ
- - -
היו"ר מיקי רוזנטל
תנו לי לשאול את השאלות - -
אמיר קירל
מה שהוא אומר זה בניגוד לכל חוק ההגבלים העסקיים. זה קרטל. הם רוצים להפוך - - - מונופול - - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אדוני, אל תכריח אותי לקרוא לך לסדר.
רפי שפירא
דיברת, לא הפרענו לך.
היו"ר מיקי רוזנטל
אני אנצל את הפטיש שיש פה. אני מאוד אוהב לשחק ביושב-ראש. תרצה, תענה על זה.
רפי שפירא
כמו כל יצרן שמייצר מוצר שיש לו לקוח, אומרים ללקוח – אדוני הלקוח, מה קורה שאנחנו לא יכולים לספק במועד. זאת טענה שאין לה שום בסיס, אבל אם זאת ההנחה בוא תן לנו תחזית - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אני עוצר אותך, אדוני, ואומר לך את הדבר הבא – בפעם הקודמת בדיון הקודם התחייבתם והבאתם בפני הממונה וגם בפני הוועדה מכתב התחייבות לאי העלאת מחירים. אבל אני שואל אותך האם אתם תהיו מוכנים למסור לוועדה שלנו התחייבות לא רק לא להעלות מחירים, אלא גם לספק כל תוצרת בזמן סביר.
קריאה
התשובה היא כן.
היו"ר מיקי רוזנטל
אני לא נכנס לפרטים של השוק הזה, ואני לא יודע בדיוק כמה מראש צריך להזמין. אבל אם ימסרו לכם הזמנות בזמן סביר אתם תעמדו בכל הזמנה - -
קריאה
התשובה היא כן.
היו"ר מיקי רוזנטל
- - ולא תעלו מחירים.
קריאה
התשובה היא כן.
היו"ר מיקי רוזנטל
אתם מתחייבים לספק לנו - -
קריאות
- - -
היו"ר מיקי רוזנטל
את תוכלי לסייג את זה אחר כך, גברתי. אתם מוכנים להתחייב. תמשיך, הבנתי את הנקודה.

לגבי הטענות שעלו פה.
רפי שפירא
לטענות המשפטיות אין בסיס ואין אחיזה. בסופו של דבר יש גורם מוסמך שצריך לקבל את ההחלטה - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אני לא רוצה לשמוע טענות משפטיות. אני לא בוגר משפטים, אני לא מבין שום דבר במשפטים. בקושי אני מבין בכלכלה. גם בפוליטיקה אני ממעט להבין. טענות ענייניות. יש פה שני עניינים: א', שלא יעלו המחירים, ועל זה הוועדה הזאת עומדת. שלא יעלו המחירים בשוק הזכוכית – זה מה שחשוב לנו. אנחנו נלחמים כולם ונאבקים ביוקר המחיה. זה דבר אחד. לגבי זה ענית לי.
מיקי לוי (יש עתיד)
שיתחייבו לפרוטוקול.
היו"ר מיקי רוזנטל
אתה רוצה להגיד להם את הנוסח המדויק?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא. אני סומך - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אז, גברתי, תקריאי להם אחר כך נוסח שהם יהיו מוכנים להתחייב עליו.

חשוב לנו מאוד. באופן אישי אני לא אוהב היטלי היצף. זאת מדיניות שצריך להשתמש בה במשורה, לדעתי, ורק במקרים קיצוניים. עם זאת בוועדה הזאת חשובה לנו התעשייה הישראלית וגם להגן עליה, אבל הכול במידה ובמשקל. פניציה לא תקבל הגנה לעולם, אני אומר לך את זה. אם הממונה על ההיטלים מצא שיש פה ניסיון להשפיע על השוק ולהשתלט על השוק אנחנו נתמוך בהגנה על התעשייה הישראלית. אבל אם לא, זה לא יקרה. וגם לא יהיה מצב שיעלו המחירים. בעניין הזה אנחנו חד-משמעיים.

עכשיו אתה יכול להעיר את הערותיך.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אפשר לשאול שאלה?
היו"ר מיקי רוזנטל
כן, בבקשה, איתן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
האם הזכוכית מטורקיה מסובסדת?
אמיר קירל
לא.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני לא שאלתי אותך. ידוע לנו שהממשלות וגם ממשלת טורקיה מסייעות לתעשייה יותר מאשר ממשלת ישראל גם אחרי נטו תעשייה. ראיתי את זה גם בביקור בירוחם - -
היו"ר מיקי רוזנטל
טוב, שאלת. בוא נתקדם. אתם יודעים האם זה מסובסד או לא?
דני טל
לא עשינו בדיקה ספציפית לגבי סבסוד של זכוכית מטורקיה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, איך אפשר לקיים דיון כזה? ראש הממשלה התייחס בעבר ואמר שתחרות צריכה להיות הוגנת. איזו תחרות הוגנת יש פה כשמדינות מסבסדות מוצרים, והם מגיעים לכאן?
היו"ר מיקי רוזנטל
חבר הכנסת ידידי, אמר לך הממונה שהוא לא יודע את העובדה הזאת ברמת ודאות. השאלה שלך היא שאלה מצוינת אבל - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זאת תקלה. אז אולי נדחה את הישיבה בעוד שבועיים - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אנחנו לא נדחה שום דבר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
רק עוד משפט. הנחת המוצא שלי שהם מסבסדים.
אמיר קירל
בוודאות, בדוק שלא.
היו"ר מיקי רוזנטל
אדוני, אני מבקש. גם אם מה שאתה אומר זה אמת לאמיתה אני לא יכול לקבל את זה כעובדה כי הממונה אמר פה שהוא לא בדק את הסוגיה. לכן אין לי תשובה חד-משמעית, ולכן, חבר הכנסת ברושי, בוא נמשיך.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מקבל מה שאתה אומר. אני רק אומר שהנחת המוצא שלי היא שהמוצר מסובסד, ושאתם מקפידים להקפיד פה על אי הגינות.
היו"ר מיקי רוזנטל
אדוני מנכ"ל פניציה, בבקשה, תסיים את דבריך. אנחנו מתכנסים. אם יש לעוד מישהו הערות שיחשוב בתמציתיות איך הוא רוצה להעיר אותן.
איל זגגי
אני רוצה להתחיל מהסוף של מה שהעלה חבר הכנסת ברושי. אני לא יודע אם התקיים סבסוד אבל אני יודע בוודאות שכל הסאגה הזאת התחילה כי השלטון בטורקיה הטיל היטל היצף נגד פניציה על כל מוצרים פניציה בטורקיה. זה קרה ביום אחד בלי ועדות ובלי ועדה מייעצת ובלי כלום. יום אחד 20% ממכירות פניציה נמחקו כי היא מכרה את זה בטורקיה, וביום אחד זה נגמר. לכמה שנים? אף אחד לא יודע. זה בוודאי יהיה לחמש שנים, ואולי לתמיד. למחרת שזה קרה התחילה אותה חברה טורקית שביקשה את היטל ההיצף להציף את השוק הישראלי. זה לא פניציה, אלא לאחר בדיקה וחקירה מסודרת של משרד הכלכלה. כך התחיל כל הסיפור הזה. צריך שנבין שמזה זה התחיל. ואז לפני שנה סוף-סוף מדינת ישראל נחלצה, וקיבלנו היטל היצף לשנה אחת לאחר שמר טל המליץ על חמש שנים, והוועדה המייעצת צמצמה לשנתיים.
אמיר קירל
הייתה החלטה מדגמית.
איל זגגי
לא הפרעתי לך, ותפסיק להפריע לי.
היו"ר מיקי רוזנטל
אני מבקש, ידידי. אני לא רוצה להוציא אותך. הדיון הזה חשוב לך. תתאפק.
אמיר קירל
שיהיה מדויק.
היו"ר מיקי רוזנטל
תרצה לתקן תתקן. בסוף תגיד את דעתך. בוועדה הזאת כל אחד יכול להגיד. זה היופי בדמוקרטיה. תראה את סמוטריץ' ואני - הוא אומר עליי דברים איומים, ואני עליו - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא.
היו"ר מיקי רוזנטל
- - אני אוהב אותו, והוא אוהב אותי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תמשיכו לאהוב.
איל זגגי
בשנה שעברה לאחר המלצה לחמש שנים וירידה לשנתיים והשר הוריד לשנה הגענו לדיון בחדר הזה, ונתבקשנו בדיוק כמו עכשיו להתחייב שלא נעלה מחירים והתחייבנו ועמדנו בזה קלה כבחמורה – לא העלינו מחירים באגורה אף על פי שהמחירים בעולם עלו, ויש לנו סימוכין לזה. בכל מקום בעולם מחירי הזכוכית הגולמית עלתה. אנחנו לא העלינו מחירים. זה דבר מרכזי אחד. ואז הגענו לאחר שנה שוב להתחלה. אגב, אפרופו הביטוי "לא בשלה העת" – אנחנו כבר over cooked פה, כולנו מבושלים ברמה שזה בלתי נסבל. כמה ישיבות אנחנו מקיימים על הדבר הזה - -
קריאות
- - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אני מבקש מכולם. אני אוהב את הפטיש. תיזהרו.
איל זגגי
- - - ומר טל שעומד בראש הצוות שלו המליצו על 4 שנים בעצם כדי להשלים את השנה ב-5 שנים. ושוב, ועדה מייעצת – דיברו על 30 חודש, מדברים על שנתיים, עושים לנו טובה כשלכולם ברור שחברה שבונה תכנית אסטרטגית וצריכה ללכת לבנקים ולקבל מימון, והחברה מרוויחה כסף. לא מבקשים טובה מאף אחד. כדי שחברה תוכל להמשיך לצמוח חייבים אופק. כל בנק שואל אותנו מתי ייגמר היטל ההיצף הזה - - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אנחנו נשתדל לסיים את זה במהרה.
איל זגגי
רק עוד שני משפטים.
היו"ר מיקי רוזנטל
שני משפטים, ואתה מסיים. יש פה עוד אנשים שצריכים לדבר ולא דיברו.
איל זגגי
שני משפטים לסיום. בעיני, יש שתי החלטות שצריכות להתקבל: א', אורך התקופה. שנתיים זה לא מספיק. אנחנו צריכים ארבע שנים. אני חושב שזה נכון. ואולי חשוב מכך שנבטל את החרגת הג'מבו. החרגת הג'מבו היא כביש עוקף – שלא לומר אוטוסטרדה – היטל. ברגע שתהיה קיימת החרגת ג'מבו, בפרט בהגדרה המגוחכת של 4.5 מטר שלא קיימת בשום מקום בעולם חותכים את הג'מבו באמצע, והא לך 2.25 – זאת המידה הסטנדרטית.
אמיר קירל
הוא יודע שלא. זה עולה המון כסף.
קריאה
זה בדיוק ככה.
היו"ר מיקי רוזנטל
אדוני, אני קורא לך לסדר פעם ראשונה.
אמיר קירל
אני לא מדבר יותר. בסוף.
היו"ר מיקי רוזנטל
אני מבקש. אל תכריח אותי. אני לא רוצה להוציא אותך.
אמיר קירל
בסדר.
היו"ר מיקי רוזנטל
הערה אחרונה.
איל זגגי
הערה אחרונה. יושבים כאן מעבדים נוספים. יש פה קומץ מאוד קטן של מעבדים שאם הם יצליחו במזימתם הם ידפקו את הקטנים. זה לא רק פניציה בעניין הזה.
היו"ר מיקי רוזנטל
אני תכף אקשיב להם. תודה רבה לך.

נשמעה פה טענה כלפי הממונה על ההגבלים העסקיים. יש פה נציג של ההגבלים העסקיים? מה שמך, גברתי?
דנה בר צור
דנה בר-צור.
היו"ר מיקי רוזנטל
נעים מאוד. תודה שבאת לוועדה שלנו. את יכולה להסביר לנו את עמדת הממונה על ההגבלים?
דנה בר צור
אנחנו מתנגדים להטלת היטל ההיצף. אנחנו הבהרנו את העמדה לממונה על היטלי סחר.
היו"ר מיקי רוזנטל
דעתכם?
דנה בר צור
דעתנו היא שכמו שציינו פה רבים זה כלי שצריך להשתמש בו בזהירות - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גם כשהוא קורה בטורקיה?
היו"ר מיקי רוזנטל
חבר הכנסת ברושי.
דנה בר צור
- - - אנחנו לא סבורים שהמקרה פה שיש יצרן יחיד שמחזיק כמעט את כל השוק אלה הנסיבות המצדיקות את הטלת ההיטל.
היו"ר מיקי רוזנטל
זאת אומרת מסרתם את חוות דעתכם, וחוות דעתכם נשקלה ולא התקבלה.
דנה בר צור
כן.
היו"ר מיקי רוזנטל
תודה רבה לך, גברתי.

יש פה נציג של היצרנים הקטנים או מישהו שהוא ייבואן ורוצה להגיד משהו שלא שייך?
קריאה
- - -
היו"ר מיקי רוזנטל
רגע. כולם ידברו. גם אתה.
קריאה
הוא מהיבואן.
היו"ר מיקי רוזנטל
אדוני דיבר ויקבל שוב זכות דיבור. תן גם לאנשים אחרים להתבטא. בבקשה, שמך ומה אתה עושה.
חאזם שוויקי
אני מחברת - - - בירושלים באזור התעשייה עטרות. אני יבואן של זכוכית, ואני גם אחד הלקוחות הגדולים של פניציה. אנחנו כבר יותר מ-80 שנה בעבודה משפחתית בזכוכית. ההיצף של טורקיה התחיל ב-2003, לא ב-2012 כשהתחילה החקירה. ההיצף אפשר לנו לקנות מהסוכן של טורקיה ב-2008-2007 זכוכית במחיר יותר זול מהמחיר של פניציה שלא יכלה לתת לי את המחיר הזה. ב-2011-2010 כשפניציה התחילה להגיב נגד המחירים האלה, ב-2013 היא עמדה לפשוט רגל ונכנסה להקפאת תהליכים. גם הטורקים שהגיעו לפה הגיעו למכור לנו זכוכית ורק נדון ההיטל. הם אמרו שטורקיה מייצרת יותר מ-30 מוצרים, והם לא רצו למכור לכל אחד את כל המוצרים האלה, אלא רק את ה"למי" ואת ה"פלוט" נדון ההיטל. זה אומר שהם רוצים להציף את השוק נגד פניציה. הם גם טענו שיש מעבדי זכוכית שפשטו רגל או עומדים לפשוט רגל – אני לא שמעתי על זה – אבל אם זה המצב זה לא רק בגלל חומר הגלם, אלא בגלל ההיצף לזכוכית מעובדת לפרויקטים בתל-אביב ובארץ מטורקיה. בואו תבדקו את כל הפרויקטים. בלמעלה מ-50% מהפרויקטים בישראל זה היצף עם זכוכית מעובדת מטורקיה, לא רק חומר הגלם.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הרי אתה יבואן, אז אם אתה יכול לקנות יותר בזול מהסוכן הטורקי מה רע לך?
חאזם שוויקי
לא מוכרים לי. יש לי - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אתה אומר שאתה קונה מהסוכן במחיר יותר נמוך מאשר מפניציה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הוא יודע שטורקיה זה לא ודאי. פניציה זה ודאי.
היו"ר מיקי רוזנטל
אבל הוא לא שאל אותך, חבר הכנסת ברושי.
חאזם שוויקי
הוא מתחרה שלי, ואני הגעתי למצב שאני קונה מהמתחרה שלי.
קריאה
אז מה?
חאזם שוויקי
זה לא מסחר הוגן.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אבל אתה לא יצרן.
חאזם שוויקי
אני יבואן וסיטונאי. לקנות מסיטונאי שמתחרה בי זה לא בריא.
היו"ר מיקי רוזנטל
מי אדוני?
אורן הרמבם
אני מהתאחדות התעשיינים. ההתאחדות מייצגת גם את יצרני הזכוכית וגם חלק ממעבדי הזכוכית. צריך להבין שתופעת ההיצף היא תופעה מאוד קשה שהתעשייה המקומית מתמודדת איתה, ואני חושב שהשימוש בכלי ההיטל נעשה במשורה במקרים מאוד נדירים. לדעתנו, זה אחד המקרים שבהחלט ראוי לעשות בהם שימוש. אנחנו חושבים שהדברים של הממונה על ההיטלים מדברים בעד עצמם. לדעתנו, צריך להאריך את ההיטל בתקופה של 4 שנים, ולא להחריג את זכוכית הג'מבו.
היו"ר מיקי רוזנטל
הבנתי את עמדתכם. אתה רוצה להגיד עוד משהו, עידו סופר?
עידו סופר
זה לא עניין של משא ומתן, מר זגגי, שבאים ופניציה אומרת, אני רוצה 4 שנים. ברגע שמתחילים להתערב בשוק נוצרים כאן עיוותים. חברי הכנסת מנסים להבין האם מה שהמעבד ההוא אמר, וההוא מכר לזה – ברגע שמתחילים לעוות שוק הוא מתעוות. מי שמפסיד זה הצרכן. זה כולנו מבינים.
אורן הרמבם
עידו, השוק מעוות - -
עידו סופר
תן לי להשלים.
אורן הרמבם
- - כי כשיש ייבוא בהיצף השוק מעוות.
היו"ר מיקי רוזנטל
אדוני, הקשבנו לך.
עידו סופר
לכן מוטב גם להתאחדות התעשיינים וגם לפניציה – יכולתם לעשות את תוכנית ההתייעלות הזאת קודם. יש לכם עכשיו עמדה ממשלתית שנותנת לכם שנתיים לעשות תוכנית כדי שתוכלו לעמוד על הרגליים. בחמש השנים האחרונות נתנו לכם אין-ספור כלים ייעודיים כדי שתוכלו להתחרות. יש לכם עוד שנתיים לעשות את הדבר הזה. אני חושב שלא יעלה על הדעת שתבקשו מעבר לזה, וזה גם לא בקשה שאתם יכולים לבקש אותה – לא אתם ולא התאחדות התעשיינים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
עידו, אני רוצה לשאול אותך - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני לא הבנתי את הדיון. עד לרגע זה הבנתי שההיטל נועד להתמודד עם היצף טורקי. עכשיו אני מבין שההיטל נועד לעזור לפניציה בעוד שנתיים לעמוד על הרגליים?
עידו סופר
אני אסביר. אחד השיקולים שעמדו - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני אחדד את השאלה. פניציה עשתה שינויים גם בבעלות וגם בהנהלה. היא תעשה את השינויים הכי יעילים בעולם – בעוד שנתיים נבטל את ההיצף, ויבואו הטורקים, יחדירו הנה חזרה מוצרים במחירי היצף. אז לא נטיל את ההיטל? ההיטל הוא פונקציה של השיקולים שמסביב, לא של פניציה. זה לא קשור לנתונים של - - - זה לא נועד לשמור על פניציה, אלא רק לשמור על כללי שוק הגונים, ולמנוע משחקנים לא הגונים להתערב בשוק בצורה לא הגונה.
עידו סופר
אחד הדברים שעמדו לנגד עיני הגורמים המקצועיים זה שיש אור בקצה המנהרה שלפניציה יש תוכנית התייעלות שאמורה לאפשר לה להתחרות בהיצף הטורקי. דבר שני, יש שווקים של סחורות שמתנהלים בהיצף. כל מי שיש לו הליך של ייצור תהליכי, בסוף אם ההיצע גדול מהביקוש מוכרים את זה במחירים יותר נמוכים. עושים את זה באין-ספור - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אין הרבה תחומים. יש מלט – אלה תחומים – אתה לא יכול לסגור תנורים. זאת בעיה.
עידו סופר
לכן אחת העילות לאישור או לכך שאין התנגדות להטלת ההיצף זה שפניציה הולכת לעשות תוכנית שבסופה היא תוכל למכור במחירים תחרותיים לצרכן הישראלי. כי בסופו של דבר עם כל הכבוד לעובדי פניציה יש כאן גם סוגיות של יוקר מחיה וגם סוגיות שבסופן צריכים להיות מחירים יותר נמוכים ובמגוון יותר טוב.
היו"ר מיקי רוזנטל
אני רוצה לשאול אותך שאלה. אם נקבל את המלצת הממונה שנאריך את זה בשנתיים כמו שהוא ממליץ אבל נוציא את ההמלצה לגבי החרגת הג'מבו לבדיקה נוספת – מה דעתך?
עידו סופר
ככל שזאת עמדתו של הממונה על היטלי הסחר מבחינתנו לא מדובר בסוגיה מהותית, ואם הוועדה רואה בכך מה שנדרש מבחינתנו הסוגיה הקריטית היא השנתיים ולא הג'מבו.
היו"ר מיקי רוזנטל
זאת אומרת לכם אין בעיה. אוקיי.
אמיר קירל
יש מוצר נוסף שצריך לדבר עליו שבהיטל ההיצף הראשון כולם חשבו שהוא נכלל בהיטל, ובהיטל ההיצף השני רשום שהוא אינו נכלל. אני פונה לדני טל: זכוכית דלת ברזל נכללת בהיטל מטורקיה או לא נכללת בהיטל מטורקיה?
היו"ר מיקי רוזנטל
רגע, לא אתה מנהל את העניינים. אני רק אוסיף שאלה, ובסגנון קצת יותר נעים אני אשאל אותך - -
קריאה
- - - נושא חדש.
היו"ר מיקי רוזנטל
שנית, אני מבקש גם תשובה לגבי מה ששאלתי את מר סופר. אם נקבל את דעתך לגבי המשך הטלת היצף לשנתיים בלבד ונבקש להשאיר את הג'מבו בפנים – ותשקול את זה אחר כך בהמשך, ואם יהיו תלונות לגבי הג'מבו וכולי – מה דעתך? תענה לי על השאלה הזאת כמו ששאלתי את מר סופר.
דני טל
לגבי הנקודה הראשונה – גם בחקירה הראשונה המוצר היה רק זכוכית צפה רגילה; זכוכית דלת ברזל לא הייתה מושא החקירה. אנחנו בחרנו להבהיר את העניין הזה כי נתקלנו בשאלות שהגיעו מהשוק ובחוסר הבנה של הנושא. הבהרנו את הנושא. זכוכית דלת ברזל אינה חלק ממוצר - - - ולא יחול עליה היצף.

בנוגע לשאלתך השנייה – ההחלטה והסמכות הן בסופו של דבר של שר הכלכלה. ככל שהוועדה תחליט ברוב קולות להימנע מהחרגה של הג'מבו נצטרך לקבל את אישורו.
היו"ר מיקי רוזנטל
הבנתי.
מיקי לוי (יש עתיד)
- - -
היו"ר מיקי רוזנטל
שנייה, שנייה. רק לברר, מיקי. אם אנחנו מקבלים עכשיו החלטה - -
דני טל
זה לא דורש דחיה, זה יכול - - -
שגית אפיק
אתה יכול לבדוק את זה?
היו"ר מיקי רוזנטל
אתה יכול לבדוק את זה, בבקשה? נטיית ליבי היא להשאיר את ההמלצה שלך לשנתיים. אני רוצה גם לשאול את חבריי לוועדה. אני רוצה להיענות לבקשת הממונה להאריך את הצו בשנתיים ולהשאיר את הג'מבו בפנים ולא להחריג אותו. חבר הכנסת סמוטריץ', דעתך על הסוגייה הזאת. אני אבקש שהוא יבדוק את זה עם השרים הרלוונטיים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כמו שאמרתי גם בדיון הקודם אני חושב שהג'מבו צריך להיות חלק מההיטל.
היו"ר מיקי רוזנטל
חבר הכנסת ברושי?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מקבל את זה אבל אני רוצה לארבע שנים.
היו"ר מיקי רוזנטל
אני מבקש ממך שתלך לבדוק את זה בטלפון עכשיו.

את יכולה להמשיך להשמיע את טיעונייך עד שהוא חוזר.
מזור מצקביץ
נאמר לי שאני אוכל לומר משהו לגבי אותם תנאים לאספקת הביקושים ועמידה על מחירים. אני רוצה להתייחס לזה, ברשותך. עוד אמירה לגבי ענייני הגבלים שעלו. ראשית בחוות הדעת של הממונה על הגבלים עסקיים לעניין הביקושים באספקה עמידה בתנאי שהוועדה הציבה שפניציה אכן תעמוד בביקושים – היא ציינה תופעה של הסטת ביקושים. אני מבקשת שהוועדה כאשר היא גובה את ההבטחה הזאת מחברת פניציה – כי אני מבינה שזה הכיוון שאליו אנחנו הולכים – שיעמדו על כך שאספקת הביקושים במועד סביר תהיה אספקה של אותו ביקוש שהתבקש על-ידי המעבד ולא הסטה - -
איל זגגי
פניציה מספקת מהיום להיום.
היו"ר מיקי רוזנטל
אתה לא עונה לה, אתה עונה רק לי. אני עדיין מנהל פה את הוועדה.
איל זגגי
- - -
היו"ר מיקי רוזנטל
רגע, לא יפריעו לה.
מזור מצקביץ
אם זה המצב קבלו צל"ש והמשיכו כך. בכל מקרה זה לא מה שהממונה עמדה אגב חוות הדעת שלה. הממונה שבדקה את הדברים הגיעה למסקנה אחרת, ואני מבקשת מהוועדה שזה ייכתב בדרישה - -
היו"ר מיקי רוזנטל
קיבלתי. מר זגגי - -
מזור מצקביץ
אני מבקשת גם – פניציה אמרה פה דבר שבאוזניים ההגבליות שלי אולי אני רגישה מאוד. אבל זה דבר שלא יעלה על הדעת שמתחרה בשוק מנסה לקבל מידע תחרותי רגיש ממתחרים בשוק. זה לא דבר שיעלה על הדעת. זה דבר שהוא אסור לפי החוק בדיוק כמו שהתיאום עם הטורקים - -
מיקי לוי (יש עתיד)
מה עניין הוועדה - -
מזור מצקביץ
- - הוא דבר שלא יעלה על הדעת.
היו"ר מיקי רוזנטל
זה לא שייך אלינו. תתלונני ברשות להגבלים העסקיים. אני מכבד אותך מאוד. אני מבקש הלאה.

יש לך דקה לענות.
איל זגגי
אנחנו מבקשים מידע מלקוחות, לא ממתחרים. הבקשה עלתה מחבר הכנסת גפני בדיון שאדוני השתתף בו שהלקוחות שלנו מתבקשים לתת לנו תחזית שהיא אגב לא מחייבת. רק תגידו מה אתם צריכים, ואפילו אל תתחייבו. אנחנו שאפילו לא קיבלנו מספקים 99% מהאספקה מהיום להיום, ואם לא מהיום להיום – מהיום למחר. יש פה לקוחות לא מעטים שלנו, כולל אדון קירל שיעיד שאנחנו מספקים מהיום להיום. יתרה מזאת יש לנו אינטרס. השוק הישראלי עבורנו הוא שוק שאנחנו מעדיפים למכור בו כי אנחנו נמנעים מלוגיסטיקה של שינוע ממדינות מעבר לים. ברור שנעדיף למכור במדינת ישראל. מדינת ישראל צורכת בערך 50% מהתוצר.
היו"ר מיקי רוזנטל
הבנתי. תודה רבה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מיקי, אפשר רשות דיבור? הייתי בנשיאות.
היו"ר מיקי רוזנטל
בקצרה מאוד כי אנחנו צריכים להתכנס.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
בסדר.
שתי הערות
הונחו על שולחננו בתקופה האחרונה לקראת הדיון הזה גם חוות דעת מאוד מפורטת שכללה הרבה מאוד טיעונים מצד אותה קבוצת מעבדים שמתנגדת להטלת ההיצף וגם מצידה של חברת פניציה – תגובה למכתב הזה של עורך הדין יאראק. אני קראתי בעיון רב את שתיהן. היה לי מאוד חשוב להבין את שני הצדדים, ולדעתי, הטיעונים שנשמעו על-ידי פניציה משכנעים יותר, לפחות אותי לאחר שקראתי את שניהם.

שנית, אני רוצה להתנער לחלוטין מהאופן שבו נציג אגף התקציבים הציג את ההיטל הזה בהקשר של התייעלות או לא התייעלות, תכנית או לא תכנית של פניציה. אין שום קשר בין זה לבין היטל. אנחנו קראנו את החומרים של הממונה על ההיטלים, שמענו את ההסברים גם בפעם הראשונה כשהם הוצגו גם בדיון הקודם שהתבצע כאן בוועדה בגלגול הנוכחי וגם בדיון היום. תכליתו של ההיטל על ההיצף היא להתמודד עם כשל שוק שלא מאפשר לשוק להתנהל כפי שהוא. כאשר שוק מתנהל כפי שהוא אם יש חברה שלא מסתדרת, וכתוצאה מזה נופלת אז היא נופלת. זאת המשמעות של שוק חופשי. מטרתו של ההיטל איננה לעזור לפניציה לעמוד על הרגליים ולייצר תוכניות הבראה. בעיני, זאת תכלית לא ראויה של ההיטל, ואם הבנתי נכון – תקן אותי אם אני טועה – זאת ממש איננה תכליתו של ההיטל, נכון, אדוני הממונה על ההיטלים? אגב, אני בעניין הזה ישבתי פיזית עם שר הכלכלה, ליבנתי איתו את הסוגייה – אני אומר לך, עידו, אתה טועה ומטעה בצורה שבה אתה מציג את הדברים. לפחות, אני כחבר וועדה שמצביע, ונדמה לי שגם חבריי לחלוטין לא שוקלים את השיקול הזה שהצגת כרגע - -
היו"ר מיקי רוזנטל
תודה רבה לך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
- - השיקול היחידי הוא האם יש כאן כשל שוק שנוצר בגלל היצף, ואת זה אנחנו רוצים לתקן, את העיוות המקומי הזה על-ידי ההיטל. ההיטל הזה יביא את השוק למצב של תחרות הוגנת, כולל מול יבואנים אחרים. אני מקווה מאוד שפניציה תצליח לעמוד בתחרות הזאת, אבל זה לרגע לא מטרתו של ההיטל.
עידו סופר
אתה מתעלם - - -
היו"ר מיקי רוזנטל
תודה רבה. מר קירל, בבקשה, מילת סיכום.
אמיר קירל
אני רוצה לומר דבר אחד שיהיה ברור לכולם: לפני הטלת ההיטל פניציה הייתה כ-75% מהזכוכית הצפה, ולאחר שתצביעו היום המונופול יהיה 95% - -
דני טל
לא, 70%.
אמיר קירל
70% לפני כן, 90% זה יהיה עכשיו. קחו בחשבון שאלה המספרים.
היו"ר מיקי רוזנטל
תודה רבה. הערתך נשמעה.

דני, אני מבקש לדעת האם יש לך תשובה לשאלתי.
דני טל
כן. השר מקבל את ההסכמה של חברי הכנסת בעניין הזה. בינתיים - - -
היו"ר מיקי רוזנטל
הבנתי. תודה רבה.

לפני שאני מציע את הצעת ההחלטה אני מבקש מפניציה – אני מקריא לכם התחייבות שאתם מתבקשים להעביר אלינו גם בכתב. אתם צריכים לאשר את ההתחייבות הזאת:

"פניציה תתחייב שבכל תקופת ההיטל היא לא תעלה מחירים. בנוסף היא תספק תוך זמן סביר וקצר, ככל האפשר, כל הזמנה וביקוש בהתאם לאותה הזמנה ולאותו ביקוש". אתם מוכנים להתחייב על הדבר הזה?
איל זגגי
מוכנים. זה חייב להיות סביר.
היו"ר מיקי רוזנטל
כתוב פה סביר.
איל זגגי
לא זמן סביר – ביקוש סביר כדי שלא יבוא מישהו וינסה להפיל. אבל התשובה היא כן – אנחנו לוקחים את ההתחייבות.
היו"ר מיקי רוזנטל
תודה רבה. אתם מתבקשים להעביר אותה לוועדה בכתב.

חבריי, אנחנו מצביעים כדלקמן. לאור התשובה של הממונה על ההיטלים אנחנו מבקשים להאריך את הצו לשנתיים ולהשאיר בו את זכוכית הג'מבו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה עם ההצעה שלי?
שגית אפיק
זאת אומרת מורידים את - - -
היו"ר מיקי רוזנטל
אתה רוצה שאני אעלה אותה להצבעה? אני אצביע נגדה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מותר. יש הסתייגות?
היו"ר מיקי רוזנטל
אוקיי. אתה מציע ל-4 שנים?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא, אני שואל אם יש הסתייגות - -
מיקי לוי (יש עתיד)
השר דיבר על שנתיים.
היו"ר מיקי רוזנטל
אתה רוצה להעלות את זה להצבעה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש משהו לא חוקי בהצעה?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא חוקי. אנשי מקצוע ישבו, והגיעו - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני תומך ב-4.
היו"ר מיקי רוזנטל
אתה רוצה להצביע על זה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כן.
היו"ר מיקי רוזנטל
בבקשה. אנחנו מצביעים על הארכה של 4 שנים. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד ההצעה – מיעוט

נגד – רוב

נמנעים – אין

הצעת חבר הכנסת איתן ברושי לא התקבלה.
היו"ר מיקי רוזנטל
ההצעה לא התקבלה.

מי בעד ההצעה לקבל את הצו כנוסחו להארכה לשנתיים, אבל להשאיר את זכוכית הג'מבו בצו? מי נגד?

הצבעה

בעד ההצעה – רוב

נגד – מיעוט

נמנעים – אין

צו היטלי סחר ואמצעי הגנה (היטל היצף על יבוא לוחות זכוכית צפה מטורקיה) (הוראת שעה), התשע"ח-2017, בכפוף לשינויים שנדונו, נתקבל.
היו"ר מיקי רוזנטל
ההצעה התקבלה. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:05.

קוד המקור של הנתונים