ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/01/2018

חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 83), התשע"ח-2018, הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון – מחיקת רישום פלילי בהיעדר ראיות), התשע"ו–2015

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-01-23OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 523

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, כ"ט בטבת התשע"ח (16 בינואר 2018), שעה 11:00
סדר היום
1. הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון – מחיקת רישום פלילי בהיעדר ראיות), התשע"ו–2015

2. הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון - מחיקת רישום פלילי בהיעדר ראיות), התשע"ה–2015
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

ענת ברקו

עודד פורר
חברי הכנסת
דוד אמסלם

מיקי לוי
מוזמנים
מנהל מחלקת עררים, משרד המשפטים - יניב ואקי

ע' ליועמ"ש לממשלה, משרד המשפטים - גבריאלה פיסמן

עו"ד בסניגוריה הציבורית הארצית, משרד המשפטים - ישי שרון

מתמחה, משרד המשפטים - ופא מופלח

עוזרת ראשית ליועמ"ש המשרד לביטחון פנים - אפרת ליפשיץ

ר' חוליית יעוץ וחקיקה מידע פלילי, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים - ליאורה סולטן יעבץ

קצינת מדור ביעוץ המשפטי, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים - דקלה פוגל ברדה

יועמ"ש מרכז השלטון המקומי - מרים סלומון

יושבת-ראש המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין - חוה מריצקי

משקיפה, המשמר החברתי - אליא סכראן

משקיפה, המשמר החברתי - מריו רנאווי

משקיף, המשמר החברתי - מייקל תומיניאן

מוזמן/ת - ישראל יסקוביץ
ייעוץ משפטי
נועה ברודצקי לוי
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון

1. הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון - מחיקת רישום פלילי בהיעדר ראיות), התשע"ה–2015, פ/1604/20, הצעת ח"כ דוד אמסלם

2. הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון - מחיקת רישום פלילי בהיעדר ראיות), התשע"ו–2015, פ/2088/20, הצעת ח"כ מיקי לוי
היו"ר ניסן סלומינסקי
צהריים טובים לחבריי חברי הכנסת, לאנשי הממלכה המצטרפים. אנחנו עוסקים בהצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון - מחיקת רישום פלילי בהיעדר ראיות). את הצעות החוק האלה יזמו שניים: גם חבר הכנסת מיקי לוי וגם חבר הכנסת דודי אמסלם. אני לא בטוח ששניהם מתלכדים בסוף לאותו דבר. אולי כן, אנחנו נשמע את זה פה.

זה עבר ועדת שרים. אני רוצה להזכיר שוועדת שרים לענייני חקיקה היא לא גוף שמחייב חברי כנסת. פורמלית. חברי כנסת יכולים להגיש הצעות חוק שהם רוצים. אלא מה, מי שרוצה שהצעת החוק שלו תעבור ותקבל את תמיכת הקואליציה, כדאי שוועדת השרים תאשר, כך מובטח לו – נגיד שלום ליושבת-ראש המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, עורכת הדין חוה מריצקי.
חוה מריצקי
סליחה. התכוונתי לחכות ולשמוע - - - עבודת הכנסת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תישארי. זה חוק מעניין.
חוה מריצקי
אני נשארת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי שרוצה שיהיה לו סיכוי יותר טוב להעביר את החוק, אם יש לו אישור של ועדת שרים לענייני חקיקה והוא מקבל את המגבלות אם ישנן, אז מובטח לו שהקואליציה – ראינו במציאות של היום שכבר זה לא תמיד – אבל לפחות שהקואליציה תצביע בשבילו ויש סיכוי שהצעת החוק תעבור.

היום כאלה שלא עברו דרך ועדת שרים או שלא קיבלו את ברכתה, בודדים לפעמים הצליחו גם להעביר הצעת חוק לא דרך זה. אני מבין שהצעת החוק של דודי עברה ועדת שרים והצעת החוק של מיקי לוי לא עברה ועדת שרים, אבל יכול להיות שהן תתלכדנה כאן. ניתן לשני חברי הכנסת להציג את הצעת החוק שלהם ואחר כך נראה איך אנחנו מתקדמים. דודי, תתחיל אתה.
דוד אמסלם (הליכוד)
הרעיון במהותו הוא כזה: כשהמשטרה או הפרקליטות מחליטות לסגור היום תיק יש מספר עילות לסגירת התיק. רוב הסיבות הן חוסר ראיות. להערכתי זה 60% ואפילו יותר, 66%. כל השאר, השליש הנוסף, זה מחוסר עניין לציבור וחוסר אשמה ויש עוד חוסר. אני מתמקד כרגע בשני השלישים שמעניינים אותנו. מדובר בעשרות אלפי אנשים, לדעתי אפילו במאות. עוד מעט אשאל אתכם על כמה אנשים מדובר, כמה תיקים כאלה נסגרים.

אני יודע כמה בפרקליטות. בפרקליטות, לפחות מהנתונים שנתן פרקליט המדינה, זה 26,000 תיקים מתוך 30,000. במשטרה יש קרוב ל-350 אלף, 300 אלף תיקים.
יניב ואקי
כ-35,000 תיקים בשנה נסגרים במשטרה.
דוד אמסלם (הליכוד)
הם אומרים שהם מטפלים ב-300 אלף תיקים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יכול להיות שזה מצטבר.
דוד אמסלם (הליכוד)
לא. לא מצטבר. יכול להיות שיש תלונות שאין שם בן אדם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תכף נשמע אותם.
יניב ואקי
אני מכיר נתון שנפתחים 70,000 ונסגרים כ-35,000 במשטרה בשנה.
דוד אמסלם (הליכוד)
הנתון שאתה שמעת אותו פה הוא שבמשטרת ישראל יש כ-350,000 תיקים בשנה. אני לא יודע להגדיר מה זה בדיוק תיק, יכול להיות שמישהו התלונן שמישהו נגע לו באוטו והוא לא יודע מי, אז נפתח תיק. עוד מעט נשמע אותם. אלה הנתונים ששמעתי אני מהמשטרה.

כאן אנחנו מתייחסים בעיר ל-90% שהם מטפלים בתביעות המשטרתיות. אם אתה מקבל כ-30,000 תיקים בפרקליטות זה מהווה כ-10%. נשמע אותם עוד מעט, הנתונים פחות חשובים לי כרגע. סברתי ששני השלישים שנסגרים מחוסר ראיות זה לא מתקבל על הדעת, זאת אומרת, זו החלטה שיפוטית. בכלל, עילת סגירת התיק היא החלטה שיפוטית.
יניב ואקי
מעין שיפוטית.
דוד אמסלם (הליכוד)
כללית. במהות. לא שופט מקבל אותה. התקבלה החלטה, מישהו עשה הערכת מצב וגם קיבל החלטה מהסוג הזה. ההחלטה הזאת לא רלוונטית לשום דבר. הרי אין לה שום משמעות אופרטיבית. אלא מה, בדרך היא פוגעת באדם בעיקר בנושאים שעילת סגירת התיק היא מחוסר – אם זה מחוסר אשמה, מצוין. אם הפרופורציות היו הפוכות, אז פחות הייתי מוטרד מהעניין.

אומרים לאדם בהאי לישנא, זה המסר: שמע, אתה בעצם עבריין, אבל היה חסר לנו עוד גרוש לשקל כדי לתפוס אותך. במזל התחמקת. חמקת במזל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בעור שיניך.
דוד אמסלם (הליכוד)
אני חושב שזו חוצפה. הפרופורציות האלה לא מתקבלות על הדעת בכלל. היות והלכה למעשה זה לא משנה, אני חושב שיש פה go-no go – האדם צריך לקבל הודעה שנסגר. אם לא נסגר התיק, יש נגדו כתב אישום. אם נסגר התיק, אז זה כבר לא מעניין אף אחד למה.

אם יכתבו לו את זה, כל אדם ייקח את זה לעולם שלו. אדם נורמטיבי שהוא באמת איש טוב ונעשה לו פה עוול, הוא יגיד לעצמו: חקרו אותי אנשים טובים באמת, צודקים. הנה, כתבו לי שהכול בסדר ואין כלום. הוא ייקח את זה למקום של חוסר אשמה. מישהו אחר שהוא עבריין מקצועי וזה ממילא לא מעניין אותו מה תכתוב או לא תכתוב. שחררת אותי או לא?

גם כאן זה מתחבר לדיון הקודם שלי בחוק הקודם. בסוף אנחנו צריכים לשמור על זכויות האדם גם בהיבט הזה. עלתה טענה ואני מקבל אותה – ישבתי בזמנו עם שי ניצן על הנושא הזה וגם עם רז. הם אמרו: המשטרה זה גם גוף מודיעיני. נניח שהיית ליד פיצוציה במקרה ופרצו לפיצוציה. בא שוטר, ראה אותך, לקח אותך ואמרו לך: אתה צודק. אבל יכול להיות שגם למחרת עוד פעם פרצו לפיצוציה ועוד פעם היית שם. כשיש עבירה פלילי, אז מקלידים את השם שלך כי רוצים לדעת מה קרה סביבך כחומר מודיעיני.

המשטרה, כמו כל גוף מודיעין אחר, אוסף מודיעין. אף אחד לא אומר לו מה לעשות. הוא לא חייב רק לחקור אותי. יכול להיות שבלש ראה אותי יושב עם איזה סוחר סמים באיזו מסעדה והוא כותב לעצמו תזכיר ושומר אצלו. הוא זקוק לזה? אני חושב שיש הרבה גופים במדינת ישראל, בעיקר גופי ביטחון ושמירת סדר, שהתפקיד שלהם זה לאסוף מודיעין. אחרת מה, יבואו ככה?

לי אין בעיה עם זה ואני גם לא אומר להם מה לאסוף. זה נמצא בחוק אחר לגמרי. שם יוחלט מה שיוחלט. זה פחות מעניין אותי. כל גוף ממלכתי שזקוק למידע לצורך עבודתו, הוא צריך לאסוף אותו. כך אני מאמין. הוא רק צריך לשמור אותו בצורה כזו שלא יזיק לאדם בכל שימוש אחר חוץ מהשימוש שהוא צריך את זה.

לכן אני סובר שעילת סגירת התיק היא לא רלוונטית, היא לא כל כך חשובה בוודאי כשכותבים לו: סגרנו לך את התיק. הוא ירצה להתעניין, הוא יפנה. נניח שיש אדם שרוצה לדעת למה, אז הוא יפנה או מתלונן שירצה לדעת למה.

נועה העלתה את ההצעה שנחריג עבירות אלימות ומין. אני אדיש לעניין. אין לי בעיה עם זה. למרות שזה באותו נושא, אני אומר בואו נלך על הפארטו. האויב של הטוב זה הטוב מאוד. גם אם התקדמנו 80%, אם זה יעבוד, אני מניח שמישהו יעשה גם את התיקון הזה. פה חשוב לי העיקרון והרעיון שבסופו של דבר, אדם שמחליטים לא להגיש נגדו כתב אישום, כותבים לו: אדוני, סגרנו לך את התיק ואם אתה רוצה להתעניין מודע ולמה, תפנה לכתובת זו וזו.

עוד מעט נועה תדבר גם על הטכניקה. הטכניקה היא פחות חשובה כאן, אפשר לתת לו קוד אינטרנטי איתו הוא יכול להיכנס לתיק שלו ולראות או לאנשים שלא יודעים, לתת להם את הטופס, טלפון, כתובת למכתבים, כמובן שצריך לענות להם בפרק זמן סביר. כדי שנבין מה האילוצים, עוד מעט נשאל.

אני חושב שזו הדרך כך אנחנו גם שומרים על זכויות האדם, האזרח. אני רואה את הזכויות האלה כזכויות מאוד בסיסיות, אני בכלל לא מסתכל על מדינה דמוקרטית. עצם העניין שהוא בן אדם, הוא זכאי לשם טוב ושלא יכפישו אותו על הדרך סתם כשלא צריך. איפה שצריך, צריך. איפה שצריך לחקור, לחקור. תפרסם את החקירה בעיתון. אבל לא מדינת חושך. איפה שזה לא הכרחי לשום דבר, אני חושב שצריך להימנע מזה עד כמה שניתן.

לכן הגשתי את הצעת החוק הזו. אגב, הגשתי אותה איך שנכנסתי לכנסת. כשהגשתי את חוק ההמלצות, באתי איתו מאותו בית, זה באותה סידרה. לקחו את זה אנשים לאן שלקחו, זה פחות חשוב, אבל זאת ההצעה שלי בעניין הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מיקי, בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. בקשר להערה שלך, ועדת השרים לא אישרה. שרת המשפטים רואה מיקי לוי – ישר זורקת את זה לפח כי הצעת החוק שלי היא מה-12 באוקטובר 2015, שנתיים וחצי כמעט. כל חצי שנה אני מנסה כי הייתי שם. אבל בגלל שזה אני, אז ישר מוחקים. אבל זה בסדר, אין לי טענות על העניין הזה, אני גם מכיר את הצד הזה.
דוד אמסלם (הליכוד)
עכשיו טענת.
מיקי לוי (יש עתיד)
רק ציינתי בהקשר למה שהוא אמר: ועדת שרים לחקיקה לא קיבלה. מה הפלא שלא קיבלה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא אמרתי לא קיבלה. אמרנו לא הוגשה. הבנתי מהם שלא הוגש לוועדת שרים לענייני חקיקה.
מיקי לוי (יש עתיד)
"לא אישרה" אמרת, וגם באמת לא אישרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני שמעתי מהם שאת שלו כן אבל שלך לא הוגשה. אין לי מושג. אם לא אושר, הייתי אומר לא אושר.
מיקי לוי (יש עתיד)
דוד ביטן ביקש ממני להוריד את זה כדי להצמיד את זה לממשלתי שמה תבוא, אז גם הורדתי את זה פעם אחת. אבל לא חשוב. בניגוד לאחרים, אני הייתי שם ואני גם מכיר את מי שהיה נכנס לחדר קבלת התלונות והוא עוד לא הספיק לצאת ותיק נסגר ואני גם מבין את העילות של הסגירה: לא תמיד יש עניין למשטרה, לא תמיד יש להם יכולת, לא תמיד אפשר וכבר החוקר רואה שזו עדות מול עדות כמו סכסוך שכנים ואז הוא סוגר. כל מיני.

אני לא מדבר על חוסר אשמה. הלוואי וכולם היו חוסר אשמה – נגמר, נמחק. אני מדבר על שתי העילות האחרות שהן החלק שעושה עוול לאותו אדם ובפרט לצעירים שבינינו לפני צבא, אחרי צבא. הנושא של עילות הסגירה האחרות: חוסר עניין לציבור וחוסר ראיות, מבחינתי הן עילות בתפיסת העולם האזרחית שלי, לא המשטרתית, לא ראויות. אם אין לכם מספיק ראיות, זו בעיה שלכם – תסגרו את התיק.

אתם שמים אות קין על אותו אדם. הוא לא יכול אחר כך להוציא רישיון נשק. קצין צה"ל היה מ"פ בשריון אבל היה לו משהו קטן כזה. הוא צריך להגיש ערעור, נכון, יש דרכים, לוועדה במשרד המשפטים. מ"פ בשריון פנה אלי, למה הוא צריך את זה? הוא לא יכול לקבל רישיון נשק לאבטח סופר מרקט כשהוא סטודנט באוניברסיטה העברית? נראה לי שפשטנו את הרגל בעניין.

בחוק שלי בסעיף 2 יש פתרון גם לעילת הסגירה של עבירות אינוס שביקשתם להוציא. בחוק שלי כתוב בסעיף 2: בסופו יבוא ואולם, אם סבר פרקליט מחוז או פרקליט בכיר שהוא הסמיכו לכך, כי עניין במידע וכ' וכו' – לא יתיר סגירה. אפילו לא צריך להגיד את זה על עילות מסוימות. נותן לפרקליט המחוז קשת רחבה מאוד להגיד: אני לא מרשה את התיק נגד מיקי לוי לסגור. למה? לעניין החומר המודיעיני, חברים, תיקי החקירה אינם שייכים לחומר המודיעיני. יש במשטרה דרך נאותה להכניס את זה אל תוך שורות המודיעין.

נכון שחלק מהמודיעין יונק משם. ברגע שהוא ינק משם, נגמר. מה עוד שכשתופסים איקס בעבירה נוספת כשסגרו לו תיק קודם, אסור למשטרה או לרשויות לעשות שימוש בתיק הזה גם אם הוא נשפט על איזשהו תיק. אין כאן עניין שאנחנו שומרים את זה לעתיד. מה פתאום? אי אפשר לעשות בזה שימוש. אני מוכן לבוא בדין ודברים – אנחנו פוגעים במו ידנו בילדים שלנו על עבירות של מה בכך.

תמיד אני הולך עם התיק שלי. כנראה שהיום לא היו מגייסים אותי ואולי גם לא הייתי מקבל תעודת יושר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
17 תלונות יש לך, אתה אומר.
מיקי לוי (יש עתיד)
יש לי מיליון במח"ש, אז מה?
דוד אמסלם (הליכוד)
כמה תלונות יש לך?
מיקי לוי (יש עתיד)
27.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני זכרתי 17.
דוד אמסלם (הליכוד)
קלסרים שלמים.
מיקי לוי (יש עתיד)
כן. עמדתי בתור לקולנוע בגיל 17. מישהו בא ודחף, הלכנו מכות, לקחו את שנינו ופתחו לשנינו תיקים.
דוד אמסלם (הליכוד)
הוא יכול היה ללכת על הרגליים או שהזמינו אותו אחרי שבועיים?
מיקי לוי (יש עתיד)
לשמחתי, הצבא לא מתחשב ואפשר לי ללכת לקורס קצינים, להיות מ"פ, להתפתח. אפילו במשטרה כנראה משהו קרה כי לא באתי ישר למשטרה, הלכתי להתגייס ליחידה ללוחמה בטרור שמה קרה משהו או שאולי לא מצאו את האשמה הזו והפכתי ללוחם ולקצין בימ"מ. לא בטוח שהיום הייתי מצליח להתגייס כשוטר פשוט.

אנחנו עושים עוול. צריך לטפל גם בעניין של עבירות של מה בכך ואם גם בעבירות שנסגרו מחוסר אשמה – תבורכו. הייתי מחנה את האוטו ועובר דרך חדר קבלת קהל, לקבלת תלונות, לפעמים הוא עוד לא הספיק להגיש וכבר התיק נסגר וזה בסדר כי אין כוח אדם, כי העבירות הן לא רציניות, כי יש בעיה, לדוגמה, של ריב בין שכנים שהראיות על המאזניים הן שוות ערך.

אני מבין את הכול, אבל בואו נמצא דרך להקל על הנוער שלנו. אנחנו פוגעים להם בעתיד. אני מניח שגם דודי, גם אני וגם שאר חברי הכנסת מקבלים מכתבים: לא גייסו אותנו. היה מ"פ, ראבאק, היה קצין בצה"ל, רוצה להתגייס עכשיו לשב"ס והבטיחו לו להתקדם. הוא לא מצליח להתגייס. אני מטפל במישהו ברמה האישית.

זה נראה לי לא סביר. אני מודה שכשהייתי בצד השני לא חשבתי על זה אפילו. כשהגעתי לכאן והתחילו להגיע אלי מכתבים בפניות ציבור, זה הדליק לי אור אדום. יש בסעיף 2 תשובה לבעיה שדודי העלה, אפילו מרחיבה: סבר פרקליט המחוז וכולי, לא יסגור את התיק. אנחנו סומכים על שיקול הדעת שלו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה. גבי, בבקשה.
גבריאלה פיסמן
אני חייבת לומר שאנחנו לחלוטין מזדהים עם הרציונליים שעומדים בבסיס הצעת החוק - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אפשר לסגור את הישיבה וזהו?
גבריאלה פיסמן
לא. אנחנו מזדהים עם הרציונל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש "אבל"?
גבריאלה פיסמן
אנחנו מודעים לזה שיש פגיעה קשה מאוד שגופים שונים מקבלים את המידע על התיקים הסגורים שלהם. ניסינו להתמודד ועדיין אני חושבת שאנחנו מנסים להתמודד, חלק בדיונים אחרים בוועדה. אני אתייחס מיד לדרכים שמצאנו.

הפגיעה נגרמת בשני היבטים. היבט ראשון, המידע הזה מגיע לגופים שלא זכאים לקבל את המידע. הפגיעה הזו נעשית גם בדרך של בקשה של מעסיקים פרטיים שלא זכאים לקבל את המידע מהמרשם הפלילי. מבקשים מאותם אנשים שיביאו תעודת יושר, אותה תעודה שמונפקת על בסיס עברו הפלילי של אדם. אדם מקבל על עצמו את כל המידע, כולל תיקים סגורים והולך עם כל המידע הזה למעסיק שלא זכאי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מחליטים שאסור להוציא.
מיקי לוי (יש עתיד)
גבי, אני מבקש סליחה. זה אצלנו במשטרה. כשאני מ"פ בצה"ל, פיקדתי על פלוגה שלמה בגבול הצפון 4 שנות קבע ובאתי וביקשתי עכשיו רישיון לאקדח כי אני רוצה לאבטח את הסופר מרקט בקרית יובל, זה הולך למשרד לביטחון פנים ולא נותנים לי.
גבריאלה פיסמן
קודם כל, לעניין גיוס. מי שאחראי על גיוס בצה"ל, הפוקד, לא רשאי לקבל מידע על תיקים סגורים. ראש אכ"א לא אמור לקבל מידע על תיקים סגורים. המידע הזה לא אמור להגיע. יש דרישת מידע מהמרשם הפלילי בדרך של תקשי"ר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו מדברים רק על יחידה מיוחדת בצה"ל? מה שדובר בישיבה האחרונה.
נועה ברודסקי לוי
כן. מי שיש לו את הגישה הישירה, זה אמ"ן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי, היחידה המיוחדת.
גבריאלה פיסמן
זה לא מה שאנחנו מדברים כרגע. באופן שוטף, התיקים הסגורים לא אמורים להיות בשיקול הדעת, לא בכניסה לצה"ל ולא - - - בצה"ל, גם לא בגופים אחרים. זו בעיה שאנחנו מכירים אותה ואנחנו מתמודדים איתה במסגרת הדיונים שמתקיימים בוועדה בהצעת חוק המידע הפלילי ותקנת השבים. יש לנו כמה מנגנונים שאנחנו מבקשים לעצור את זליגת המידע לאותם גורמים שלא זכאים לקבל את המידע.

מנגנון אחד זה פשוט אסור הוצאת תדפיס כדי שאותם אנשים שהיום מופעל עליהם לחץ להביא את התדפיס שלהם. האפשרות הזאת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה יכול לראות את זה בתחנת המשטרה עם החוקר שיראה לך אבל אתה לא יכול להוציא ולא לצלם כדי שהמעסיק הפרטי לא יוכל לדרוש ממך כי אי אפשר להוציא את זה. זה דבר אחד.
גבריאלה פיסמן
המנגנון השני זה תיקון סעיף העונשין בדרך שתאסור על בקשת תצהיר. מעסיק פרטי שלא זכאי לקבל את המידע או מעסיק אחר שלא זכאי לקבל את המידע על תיקים סגורים – בעיקרון אלה כל גופי ההעסקה. אין גופי העסקה שרשאים למעט גופי הביטחון – גופי העסקה שלא רשאים לקבל מידע על תיקים סגורים לא יוכלו לקבל את המידע הזה גם בדרך של תצהיר. זאת אומרת, גם שאלות שנוגעות לתיקים סגורים, השאלות האלה, קבלת המידע הזה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אל תשאלו את השאלה שאנחנו שואלים כל הזמן, איך בכל אופן הכול דולף החוצה. אמרנו שזה לא שייך לפה.
מיקי לוי (יש עתיד)
משרד התחבורה מבקש. לא נותנים לו להיות נהג אוטובוס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא שייך באף מקום.
גבריאלה פיסמן
משרד התחבורה לא זכאי לקבל את המידע הזה. אנחנו יודעים שהפרקטיקה הקיימת היום עוקפת את החוק בכל מיני דרכים ואת הזליגה הזאת נצליח לעצור במסגרת הדיונים שמתקיימים במסגרת חוק המרשם הפלילי כי אנחנו עוצרים את זה פיזית.
נועה ברודסקי לוי
חושב להבהיר. הגופים האלה לא אמורים לקבל מידע על תיקים סגורים. כל אותם גופים שאנחנו מדברים עליהם הרבה בדיונים על המרשם הפלילי לא אמורים לקבל - - - גופי הביטחון ועוד גופים שקשורים להליך הפלילי: פרקליטות, קצין מבחן. רשימה מצומצמת.
יניב ואקי
יש רשימה סגורה בחוק מי זכאי לקבל את המידע. כל השאר זה בניגוד לחוק.
גבריאלה פיסמן
זו באמת רשימה מאוד מצומצמת. דיברנו על זה.
דוד אמסלם (הליכוד)
כן. אבל עזבו את הקטע הפורמלי. ממלא טפסים לחבר דירקטוריון, כתוב למטה: האם יש לך עבר פלילי.
גבריאלה פיסמן
לא יוכלו לשאול מידע כזה. זו תהיה עבירה פלילית.
דוד אמסלם (הליכוד)
כתוב: האם נחקרת אי פעם - - - נניח שיש לך תיק שעמדת לדין - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הם אומרים שבמצב הקיים היום אי אפשר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. זה הדיון שאנחנו עושים בחוק תקנת השבים. זה מוסכם בדיונים.
יניב ואקי
אם נדייק, גם המצב היום חוסם זליגה של מידע לחלק מהגופים שגבי דיברה עליהם. גם המצב היום כולל רשימה סגורה של גופים שצריכים לקבל את המידע על תיקים סגורים. אלא שהפרקטיקה עקפה את זה בכל מיני דרכים. החוק המוצע עכשיו רוצה לטפל ולהתגבר גם על הפרקטיקה הזאת. אבל גם היום יש רשימה סגורה ומצומצמת - - -
נועה ברודסקי לוי
אבל הם ינסו כל מיני דרכים לעקוף את זה. אנחנו מנסים למנוע את הזליגה - - -
יניב ואקי
- - - זה שאדם קיבל תדפיס, ואז דרשו ממנו את התדפיס. היום אנחנו חוסמים בהצעת חוק את זה שהאזרח יקבל את המידע כדי שלא יקבלו את המידע ממנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא יוכל לראות את זה אבל לא להוציא תדפיס.
דוד אמסלם (הליכוד)
באופן מעשי, כשאתה בא לעבוד באיזה סופר, הוא שואל אותך את השאלה.
גבריאלה פיסמן
נכון אבל אסור לו.
דוד אמסלם (הליכוד)
יש חיים. אני יכול להראות הרבה עבירות שאף אחד לא אוכף אותן בגלל שאי אפשר. איך אמר היושב-ראש? הדלפות. אי אפשר. גם פה, אתה בא לעבוד באיזה סופר, האזרח אפילו לא יודע שאסור לו. מבקש ממנו לכתוב – כותב. לכן את עוצר את הנביעה. הוא עצמו לא יודע. הוא לוקח את זה לעולם שלו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא לא יכתוב, אז המעסיק יחשוד. אם הוא יכתוב דבר שלא נכון, אחר כך הוא יעמוד לדין פלילי בגלל שהצהיר - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
שקרן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
גבי, תמשיכי.
גבריאלה פיסמן
אני חייבת לומר שכבר היום יש בתדפיס הודעה לאדם שהמידע אמור לעבור רק לידיעתו האישית. מאחר שהלחץ מהמעסיקים הוא כזה, אדם לא יכול, ברגע שהמידע אצלו – יש משהו בדברים של חבר הכנסת אמסלם כיוון שברגע שהמידע אצלו, האו נאלץ למסור אותו למעסיק. לכן אנחנו מדברים על מצב שבו התדפיס עצמו לא יוכל לצאת בכלל מהמשטרה.

דבר נוסף שחשוב לדעת. הרישומים של תיקים סגורים, ככל שיש רישום אחד – זה לא המצב של חבר הנסת מיקי לוי – או שיש כל מיני תנאים שרשומים בתקנות המרשם הפלילי, הרישום הזה נמחק באופן אוטומטי. זה מנגנון נוסף שקיים כבר היום. יש מחיקת רישומים של תיקים סגורים בחלוף 7 שנים אם הוא בגיר, 5 שנים אם הוא קטין. הרישומים האלה נמחקים.
דוד אמסלם (הליכוד)
זאת אומרת שהתיק נעלם מהמערכת?
גבריאלה פיסמן
התיק נעלם.
מיקי לוי (יש עתיד)
באיזו עילה? בשתי העילות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. רק בחוסר אשמה.
יניב ואקי
לא. להיפך - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
סליחה, התכוונתי לשני.
גבריאלה פיסמן
חוסר אשמה – אין בעיה. שתי העילות האחרות, ברגע שהן רשומות ואנחנו מדברים על אדם - - -
נועה ברודסקי לוי
ואם יש תיק אחד?
גבריאלה פיסמן
אנחנו מדברים על רישום בודד, אין רישומים נוספים. יש גם אפשרות לפנות בבקשה ספציפית. יש כל מיני הוראות בתקנות שמאפשרות מחיקה במובן שהרישום הזה באמת מתפוגג, נעלם.
יניב ואקי
יש מנגנון גם כשיש יותר מרישום אחד, לפנות למשטרה ולבקש מחיקה.
גבריאלה פיסמן
יש כל מיני מנגנונים, זה רשום במשטרה. בנוסף לזה, היינו מוטרדים מהבעיה שהעליתם שבאמת יש מיקרים שבהם תיקים שנסגרים היום בעילה של חוסר ראיות, היו אמורים להיסגר מחוסר אשמה. זה מהלך שהפרקליטות עשתה ועבדה עליו במשך שנים ארוכות. אני חושבת שיניב יוכל להתייחס אליו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זו חוות הדעת שפורסמה אתמול?
יניב ואקי
הנחיית פרקליט המדינה.
גבריאלה פיסמן
יניב תכף יתייחס לזה. זה מהלך נוסף שעשינו אצלנו שאמור לצמצם דרמטית את מספר הרישומים של התיקים שנסגרים היום מחוסר ראיות.
דוד אמסלם (הליכוד)
זה חיזק אותי בהצעת החוק. כשדיברנו, סיפרתי על אותה פגישה מפורסמת שהייתה עם שרת המשפטים. זה הדהים אותי, זה הזכיר לי את הפקטורים. זאת אומרת, ממה נפשך? אם באמת אין ראיות – חוסר ראיות. אם חוסר אשמה – חוסר אשמה. מה זה, אחוזים קבענו?
גבריאלה פיסמן
אני חושבת שכדאי שיניב יפרט.
יניב ואקי
כמו שגבי פתחה ואמרה שאנחנו מסכימים עם הרציונליים, גם אנחנו עשינו אצלנו עבודת מטה שהבשילה אתמול לפרסום של הנחיית פרקליט מדינה שמשנה את המבחן הראייתי מבחין בין תיקים שנסגרים מחוסר אשמה לחוסר ראיות. בעצם קובעת מבחן אחר וקובעת רף ראייתי גבוה יותר לסגירה מחוסר ראיות.

זו לא הרוח של ההנחיה, זו גם ההנחיה עצמה מבחינת הדרישות שלה. היא קובעת שיותר תיקים ייסגרו מחוסר אשמה מאלה שנסגרו עד היום. כמובן שאי אפשר לנבא על כמה אחוזים וכמה זה ישתנה, אבל מתוך אותה דאגה לכל אלה, כפי שציין חבר הכנסת אמסלם וחבר הכנסת לוי, שמסתובבים עם אותה עננה של תיק סגור עם עילת סגירה, בנוסף לכל הכלים והמנגנונים שנועדו גם לצמצם את הפגיעה דרך בדיקת המידע, מחיקה וכולי, אז ממש אחזנו בקרני השור וההנחיה שנוגעת לכל גופי התביעה במדינת ישראל מדברת על כך שמהיום ואילך, כדי לסגור תיק מחוסר ראיות יידרש חשד שאינו נמוך לאשמה. זאת אומרת, רק אם מדובר בחשד שאינו נמוך ייסגר מחוסר ראיות.

חשד נמוך פחות מזה, מבחנים שהיו בעבר – שמץ ראיות, ספק סביר בחפות – כל אלה יובילו לסגירה מחוסר אשמה כשהמשמעות היא ברורה: כל תיק שנסגר מחוסר אשמה לא נרשם בכלל. לכן מהבחינה הזאת, ההנחיה משנה את נקודת האיזון.

צריכים להבין, יש פה שני אינטרסים מתחרים. אפשר כמובן לדבר על זכויות החשוד. חשוב ביותר. אבל מנגד יש אינטרס אחר שכולנו גם צריכים להיות מודאגים בקשר אליו והוא הצורך לאפשר לרשויות אכיפת החוק לעשות את עבודתן, לתת להן את כל הכלים כדי לעשות את העבודה שלהן. אנחנו גם רוצים לתפוס עבריינים וגם להעמיד אותם לדין.

ההעדפה הפריורית של זכויות החשוד של לסגור כל תיק ללא שום עילה, נעלים את התיקים כך שאי אפשר יהיה להשתמש במידע הזה, יכולה להוביל לפגיעה בלתי מדתית. מצד שני, רישום, אכסון, שמירה של מידע ושימוש בו בצורה כזו או אחרת של כל הסתבכות עם המשטרה, גם היא מובילה לפגיעה בלתי מדתית בצד השני, באינטרס השני.

לכן הכול שאלה של איזון. פרקליטה מדינה אתמול הזיז את הנקודה על הציר לעבר זכויות החשוד מתוך הכרה בחזקת החפות, בזכות לשם הטוב וזכויות אחרות שנגזרות מכך. הוזזה הנקודה ויותר תיקים היום ייסגרו וייעלמו ויימחקו מרישומי המשטרה וזה מאוד משמעותי, דבר שלא נעשה.
דוד אמסלם (הליכוד)
יניב, אני רוצה לשאול שאלה, ברשותך. קודם כל, זה מבורך מאוד ושאפו גדול. יש פה דבר עקרוני, כפי שאמרת, זה בכלל נעלם מהמערכת. אלה זכויות החשוד. עכשיו נעבור לחקירה. אנחנו רוצים לאפשר למשטרה לטפל בעבריינים, איזו שאלה זו בכלל. אם המשטרה תחליט שהיא צריכה את זה כחומר מודיעיני, אהלן וסהלן, שתשמור, אין בעיה בכלל. זאת אלא השאלה.

השאלה היא מהאדם והחוצה. אדם סביר, נורמטיבי, לא יודע מה יש במחשבי המשטרה וזה וגם לא מעניין אותו.
יניב ואקי
אני לא מתנגד להצעה שלך שהחשוד - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
קודם כל, זה שהזזתם את זה, מצוין. באמת זו ברכה גדולה וזה גם מסר גדול מאוד גם למשטרה וגם לציבור: שמעו, זכויות אדם חשובות לנו ואנחנו מביאים את זה עד נקודה מסוימת. מבחינתי זו הפתעה חיובית מאוד.

מעבר לזה, גם בייתרה שנשארה אני לא רואה שום סיבה למה כן. אם זה לצורך המודיעין, המשטרה וכולי, שתשמור, אין שום שאלה בזה אני לא מהזווית הזאת. בבקשה, תשמרו מה שאתם רוצים. אני מסתכל על הפרסום. אני מסתכל על זה שמבקשים – לא מדובר עכשיו על אנשים בכירים, כל עובד ציבור קטן או בעל סופר מרקט שכתבו עליו באיזה עיתון מקומי. ברמות האלה כותבים שהתיק נסגר מחוסר ראיות והוא הולך ומסתובב בשכונה שלו.

אלה לא תיקים עם פרקליט מלווה. אני מדבר איתך בקטנה. כל פקיד עירוני שלא אחראי על אף אחד, ברגע שהמשטרה חוקרת אותו הוא נהיה פקיד בכיר מאוד. איך תכתוב את הכותרת? פקיד בכיר מאוד בעיריית ירושלים. אם נכתוב סתם פקיד, את מי זה מעניין? והמשטרה החליטה לסגור לו מחוסר ראיות ובינתיים הוא הולך הביתה. זה מה שלי באופן אישי מציק בעניין הזה.

המשטרה היא גוף שצריך לעשות - - - אין ספק. כל פעם אנחנו חוזרים לחוק ההמלצות כמעט. שתפעל מה שהיא צריכה, אני בכלל לא מתווכח. גם פה אני לא אומר תמחקי או לא תמחקי. תשאירי את מה שאת צריכה לעבודה שלך. אני מסתכל מהאדם החוצה, אני חושב ששם אנחנו צריכים לשמור על זה יותר. בגלל זה חשבתי שהחוק הזה צריך לענות לאדם: תקשיב, סגרנו לך את התיק. אם ירצה לדעת למה, יפנה. ירצה לדעת המתלונן - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
דודי אומר שהנחיית פרקליט המדינה שיפרה מאוד אבל במקום 66 נשארו עכשיו 30 – הוא אומר גם על זה. זה לא פתר את הנושא של הצעת החוק. אם היה 100%, אז זה משהו אחר, אבל מאחר ולא, הצעת החוק שלו נשארה לא על 66% אלא על 30%.
דוד אמסלם (הליכוד)
עכשיו אני אחדד עוד דבר. כמו שמיקי אמר, אנחנו לא נודיע לא גם אם זה מחוסר אשמה. מדוע? מתוך הן אתה לומד לאו. היינו שם. אני אומר, למי זה מפריע? לאף אחד. למשטרה יש את המודיעין שלה, תעשה את עבודתה. מחר היא תקליד את השם "דודי אמסלם", הייתה פריצה בפיצוציה ורואים שגם לפני חודש הוא גם היה. יש לה את המידע שלה לעבודה. הבן אדם הולך שמח וטוב לב, חושב שהכול בסדר. אמרתי שאם זה אדם נורמטיבי - - -
יניב ואקי
אז בעצם ההצעה שלך היא לא למחוק - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ההצעה שלו היא קלה יחסית בשבילכם.
יניב ואקי
אלא רק לא להודיע לחשוד - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא להודיע לחשוב או לתקשורת.
דוד אמסלם (הליכוד)
אני לא נכנס לזה בכלל. אני אישית חושב שגוף כמו המשטרה זקוק לחומר. הוא מחליט מה הוא צריך, אני לא אומר לו מה הוא צריך. זו העבודה שלו. אם הוא צריך לדעת את זה, הוא צריך לקבל את זה, כך אני חושב.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני הולך יותר רחוק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, אני יודע שאתה הולך יותר רחוק.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתה גם לא רוצה עכשיו שיתחילו להיות לך תיקים – זה היה פעם במשטר אחר.
דוד אמסלם (הליכוד)
לא הבנת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נעשה סדר. יש לנו כאן שתי הצעת. הצעה אחת שדודי הציע, שלא מחוק. כלומר, אם יש 30% של חוסר ראיות, שיישאר. אבל כשמודיעים, אם זה לאיש עצמו ואם זה לתקשורת כמו שהמשטרה נוהגת או היועצים או הפרקליטות, להודיע שהתיק נסגר.
יניב ואקי
לתקשורת לא אמורים להודיע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוא, בסדר.
יניב ואקי
זו בעיה אחרת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מודיעים.
דוד אמסלם (הליכוד)
הוא התכוון להגיד לך זה שהבחור שומע את זה דרך הרדיו. דרך אגב, גם על כתב האישום הוא שומע דרך הרדיו. הוא רק מחכה לדואר אחרי שהוא שמע ברדיו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שומעים את זה. תלוי באיזו דרגה, שומעים. דודי אומר שהתשובה תהיה שהתיק סגור. מיקי מתקדם הלאה ואומר: לא רק זה, הוא רוצה שגם את היתרה שנשארה למחוק.
דוד אמסלם (הליכוד)
אני יכול לגשר בין ההצעות. הוא אמר שאם פרקליט המחוז או מישהו בר סמכא אומר שלמידע הזה הם זקוקים, שיישאר.
מיקי לוי (יש עתיד)
התיק אפילו ימשיך לחיות.
דוד אמסלם (הליכוד)
אתה סגרת את התיק. הרי זה go-no go. מה זה "התיק ימשיך לחיות"? סגרת את התיק או לא סגרת? אנחנו מדברים על העילה של הסגירה. אומר מיקי - - -
יניב ואקי
גם וגם. סגרת את התיק, זה נכון, אבל תיק שנסגר אפשר לפתוח אותו בהמשך. זו אחת הסיבות שהמידע הזה חשוב שיישמר.
דוד אמסלם (הליכוד)
אני לא נכנס לזה. ככה זה גם היום. אני יכול לגשר איתו על - - -
יניב ואקי
לא. אם מוחקים את המידע, אם את כל העשרות, אם לא מאות אלפי תיקים, מוחקים – לא ניתן יהיה אחרי זה לאתר אותם - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
תעבירו את המידע למחשב של מודיעין. מה הקשר?
יניב ואקי
אולי צריך להיכנס לרזולוציה – גם היום יש - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
ליאורה או דקלה, אתן רוצות להוסיף משהו? בואו נתקדם קצת.
דקלה פוגל ברדה
קודם כל לסוגיית הנתונים. כשאנחנו מדברים על סגירה מחוסר ראיות, כ-20% מהתיקים נסגרים - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
בכמה תיקים אתם מטפלים בתביעה המשטרתית?
דקלה פוגל ברדה
אני לא יודעת לעשות חלוקה של תביעה משטרתית.
דוד אמסלם (הליכוד)
בפעם הקודמת אמרתם 350,000.
דקלה פוגל ברדה
השאלה היא סך כך התיקים במשטרה או סך כל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה נפתחים באותה שנה. יכול להיות שיש הצטברות.
דקלה פוגל ברדה
תביעה משטרתית זה גוף תביעתי. השאלה כמה תיקים נפתחים?
דוד אמסלם (הליכוד)
יש תיקים במשטרה שלא מטפלים בהם? מי מטפל בהם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. שמצטבר, שמצטבר.
מיקי לוי (יש עתיד)
בסך הכול יש כ-400,000.
דקלה פוגל ברדה
לא. פחות.
דוד אמסלם (הליכוד)
350,000 אמרתם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל לא שנפתחים באותה שנה אלא שמצטברים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם זה 400,000 - - -
דקלה פוגל ברדה
יש כ-300,000 תיקים שנפתחים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
שנפתחים בשנה?
דקלה פוגל ברדה
תיקים שהמשטרה פותחת. אבל צריך לזכור שמתוך התיקים האלה לא בכל התיקים נחקרים.
דוד אמסלם (הליכוד)
כמה נחקרים?
דקלה פוגל ברדה
בשנת 2017 נפתחו 330,000 תיקים. מתוכם רק ב-158,000 נחקר אדם.
דוד אמסלם (הליכוד)
זה בערך קצת פחות מ-50%.
דקלה פוגל ברדה
נכון. כשאנחנו מתייחסים לשאלת אותה כמות האנשים שבאים ומתמודדים מול הסיטואציה הלא נעימה הזאת של חוקר, אנחנו מדברים על כמות שהיא הרבה יותר נמוכה.
דוד אמסלם (הליכוד)
זה 150,000 תיקים בשנה. זה לא בני אדם. זה מינימום 150,000 איש אבל זה יכול להיות הרבה יותר – תיק זה לא בן אדם.
דקלה פוגל ברדה
נכון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
פחות, כלומר אין אדם בתיק?
דוד אמסלם (הליכוד)
לא. המינימום זה אחד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא אומרת שיש פחות.
ליאורה סולטן יעבץ
יכול להיות שיש לו כמה תיקים.
דוד אמסלם (הליכוד)
זה בוודאי.
דקלה פוגל ברדה
אני חוזרת לשאלת הסגירה מחוסר ראיות. בשנת 2017 רק 17% נסגרו מחוסר ראיות. דווקא הכמות הגדולה יותר של תיקים נסגרים בעילת חוסר עניין לציבור.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
17% מתוך ה-158,000?
דקלה פוגל ברדה
לא. 17% מכלל התיקים שנסגרו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מכלל ה-158,000?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. אלה תיקים - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מ-158,000, כמה נסגרו?
דקלה פוגל ברדה
אני יודעת לומר שמ-158,000 הוגשו 34% כתבי אישום.
דוד אמסלם (הליכוד)
זה מעבר למה שהעברתם לפרקליטות?
דקלה פוגל ברדה
בסך הכול הוגשו 34%.
דוד אמסלם (הליכוד)
מתוך 300,000 אתם - - -
דקלה פוגל ברדה
אולי אם אני אתן את הנתונים, אשמח לתת את הנתונים בצורה מסודרת ויכול להיות שזה פשוט ייתר את השאלות כי אנחנו גולשים - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
טוב. צודקת.
ישי שרון
כמה נסגרו מחוסר אשמה?
דקלה פוגל ברדה
מחוסר עניין לציבור, למעלה מ-81,000 תיקים נסגרו מכלל אחוז התיקים שנסגרו.
דוד אמסלם (הליכוד)
דברי איתנו באחוזים. פעם את מדבר במספרים ופעם באחוזים.
דקלה פוגל ברדה
דווקא אחוז התיקים, ביחד חוסר עניין לציבור וחוסר ראיות, אנחנו מדברים על 50%. הסגירה המשמעותית ביותר היא בתיקי על"נ – עבריין לא נודע – למשל, עבירה של התפרצות לרכב, אין לך - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
בסדר. בואי ננכה את זה. בסוף - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה יש - - -
דקלה פוגל ברדה
זו כמות התיקים המשמעותית ביותר, כ-50% מהתיקים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ה-17% נסגרו רק מחוסר אשמה?
דקלה פוגל ברדה
מחוסר ראיות 17%.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה מחוסר אשמה?
דקלה פוגל ברדה
אמרתי. חוסר ראיות – 17%.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל יש עניין לציבור – חוסר עניין לציבור.
דקלה פוגל ברדה
בגלל חשוב לדעת שכמות התיקים שנסגרת מחוסר ראיות זו לא כמות התיקים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה "חוסר עניין לציבור"? יש לנו 3 עילות, חוץ מהדברים - - -
דקלה פוגל ברדה
חוסר עניין לציבור – כ-30%.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה נסגרו - - -
דקלה פוגל ברדה
מחוסר ראיות – כ-20%.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה מחוסר אשמה?
מיקי לוי (יש עתיד)
זה 47%. 50% נשארים חיים. זה המון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כמה זה חוסר אשמה?
דקלה פוגל ברדה
זו לא כמות גדולה.
דוד אמסלם (הליכוד)
אני מציע - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תיק אחד? רגע, תיק אחד מחוסר אשמה?
דקלה פוגל ברדה
אני אמרתי תיק אחד?
היו"ר ניסן סלומינסקי
תגידי כמה.
דקלה פוגל ברדה
אני לא יודעת לומר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הסניגור יודע. הסניגור אומר שזה תיק אחד רק.
דקלה פוגל ברדה
יכול להיות שיש לך - - - זה בטוח לא נכון. אני יכולה לומר שאני סגרתי יותר מאחד. זה בסדר.
דוד אמסלם (הליכוד)
אני מציע שתתני לנו את הנתונים באים: יש בסך הכול תיקים, לא חשוב כמה, שימי בצד - - -
דקלה פוגל ברדה
סך הכול תיקים שמה?
דוד אמסלם (הליכוד)
תיקים שנפתחו במשטרת ישראל. אמרת שיש כ-150,000 תיקים שסביבם יש חקירה. תנכי מהם את התיק חקירה שאין בו אדם, שאנחנו לא יודעים מי זה - - -
דקלה פוגל ברדה
אבל מתוך הכמות הזו יש 150 תיקים שנחקר בהם אדם, אז יש אדם. איך אני יכולה לנכות מתוך זה - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
קודם אמרת שיש תיקים, נגיד, של פריצה שאין את מי לחקור.
דקלה פוגל ברדה
זה משהו אחר. אלה תיקי על"נ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תנכי אותם.
דוד אמסלם (הליכוד)
אז בואי - - - את הנתונים שלנו: מתוך ה-150,000 איש – אני מבין שיש 150,000 תיקים שנחקרים, שיש בהם אדם, קראת לו, יש לו שם פרטי ושם משפחה. הכנסת אותו למחשב.
דקלה פוגל ברדה
נכון, נכון.
דוד אמסלם (הליכוד)
זה לא על"נ. זאת קבוצת ההתייחסות. מתוכם באחוזים, כמה תיקים סגרתם כללית? האם יכול להיות שסגרתם 20% ו-80% העמדתם לדין? באחוזים, לא במספרים.
דקלה פוגל ברדה
אמרתי שמתוך הכמות הזו - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
של 150,000 תיקים, באחוזים?
דקלה פוגל ברדה
ב-34% מהתיקים הוגש כתב אישום.
דוד אמסלם (הליכוד)
יש לנו שני שלישים שלא הוגש נגדם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
66%.
דוד אמסלם (הליכוד)
זאת הקבוצה שמעניינת אותנו כרגע.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בערך מאה אלף.
דוד אמסלם (הליכוד)
מתוך שני השלישים, שזה בערך 100,000, מעניין אותנו בקבוצה הזו שנסגר התיק, איזה אחוז נסגר מחוסר אשמה, איזה אחוז נסגר מחוסר ראיות ואיזה אחוז נסגר מחוסר עניין לציבור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש עוד פרמטר, היא אומרת, שלא מוצאים את האיש.
דוד אמסלם (הליכוד)
ניכינו את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. זה לא בתוך - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
הנה הנתונים שאת אמרת: 30 חוסר עניין ו-17% חוסר ראיות. זו הקבוצה שמעניינת אותנו.
דוד אמסלם (הליכוד)
לא. ומה השאר?
מיקי לוי (יש עתיד)
השאר כתבי אישום ועל"נ.
דקלה פוגל ברדה
כל אחד מכם מתייחס - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
אם תעני לנתונים שלי, כולנו - - - מביאים את זה לאיזשהו בסיס - - -
דקלה פוגל ברדה
הבנתי את השאלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חסר לה נתון של חוסר אשמה.
דקלה פוגל ברדה
לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אין לה את זה.
דקלה פוגל ברדה
אדוני, אני אומר עוד פעם בצורה מסודרת. יש לנו שני פרמטרים. פרמטר אחד זה סך כל התיקים שנסגרו ויש הרבה עילות סגירה. יש עילת סגירה של על"נ – עבריין לא נודע – יש עילת סגירה של חוסר ראיות, יש עילת סגירה של חוסר עניין לציבור, עיכוב הליכים, הגנה מן הצדק. יש המון עילות סגירה. יש המון תיקים שמועברים להליכים חלופיים, לא לכתבי אישום. יש המון עילות סגירה.

אמרתי שמכל התיקים הללו שנסגרים, 17% בשנת 2017 נסגרו מחוסר ראיות. זו קבוצה אחת. קבוצה שנייה שחבר הכנסת אמסלם שאל עליה - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
17% מתוך מה?
דקלה פוגל ברדה
תיקים שנסגרים.
דוד אמסלם (הליכוד)
מתוך ה-100,000? אם יש 350,000 ומתוכם יש 150,000 על"נ וזה גם בסטטיסטיקה, זה לא מעניין. אני הרי יודע מה אני שואל. תעני לי לשאלה שלי. יש 100,000 תיקים – אני מבין שיש לך נתונים שאת הבאת, עזבי אותם שנייה, תעני לשאלה שאני שואל – יש 100,000 תיקים - - -
דקלה פוגל ברדה
תאפשר לי ואני אענה. הבנתי את השאלה של אדוני ואני עונה. אדוני מבקש לדעת מתוך התיקים שלא מוגשים בהם כתבי אישום, כל היתר, מה בעניינים.
דוד אמסלם (הליכוד)
שהם בלי על"נ. ננכה על"נ, ננכה - - -
דקלה פוגל ברדה
ואני אומר שאין לי את הנתונים הללו להציג כרגע. אנחנו נעביר אותם במידת הצורך. אמרתי, אם יתאפשר לי לסיים את המשפט, אני אתן את כל הנתונים שיש לי ולא אסתיר דבר.

לגבי החלוקה הזו של יתרת התיקים ולא הוגש בהם כתב אישום, זו חלוקה שנצטרך לעשות ולראות כיצד אנחנו עושים אותה, בוודאי גם מתוך כלל התיקים הללו חלק נסגר מעילות מסוימות, חלק הועבר להליך חלופי.
דוד אמסלם (הליכוד)
אני אגיד לך מה אני מציע. בהצעת החוק הזאת, הנתונים שאת מעלה - - -
יניב ואקי
בואו נהיה כנים, הרבה יותר תיקים נסגרים מחוסר ראיות מאשר מחוסר אשמה.
דקלה פוגל ברדה
זה נכון. אנחנו לא אומרים אחרת.
דוד אמסלם (הליכוד)
היא אמרה 17%, זה נראה כאילו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
חוסר עניין לציבור, איפה הוא נכנס בתמונה?
יניב ואקי
הוא במישור אחר. חוסר עניין לציבור משמעו שיש ראיות לצורך העמדה לדין, אבל מסיבות שקשורות לאינטרס הציבורי אנחנו סוגרים את התיק.
דקלה פוגל ברדה
יכול להיות שמהתיקים הללו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
התיקים האלה, מה איתם? הבנתי שהם הרוב.
דקלה פוגל ברדה
זה הרוב מכלל התיקים שנסגרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה קורה איתם?
דקלה פוגל ברדה
נסגרים מחוסר עניין לציבור - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
והם נשארים ל-7 שנים? הם בסטטוס של חוסר ראיות או בסטטוס של אין אשמה?
דקלה פוגל ברדה
הם לא זה ולא זה. הם בסטטוס - - -
נועה ברודסקי לוי
הוא מתכוון מבחינת המרשם.
דקלה פוגל ברדה
הם נשארים במרשם המשטרתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת שהם בסטטוס של - - - אז הם כמו חוסר ראיות. יש לנו כאן כמות גדולה.
דקלה פוגל ברדה
זו סוגיית הנתונים. אנחנו כמובן נמציא נתונים נוספים ככל שנידרש. המשטרה סבורה שיש חשיבות ויש משמעות לקיומו של אותו תיק סגור. כמו שגבי ציינה, התיקים הסגורים הללו מועברים לגופים מאוד מצומצמים, בעיקר גופי ביטחון.

המשטרה זקוקה לקבל את התמונה הרחבה על אותו אדם. למה? יכול להיות שהתיק היום נסגר. צריך לזכור, חוסר ראיו אומר שאין די ראיות להעמיד את אותו אדם לדין פלילי. יש את אותו ספק. לא מעיד על חפותו. צריך לזכור, הרבה פעמים יש תיקים שיש בהם ראיות אבל לא די ראיות להגיש כתב אישום.

לשיטתנו אין ספק שאותו חוקר שלימים יכול להיתקל באותו אדם מבצע עבירה דומה, חשוב שיידע שאותו אדם כבר נחקר וכבר יש לו תיק ולפעמים אנחנו יכולים לקחת את התיק הקודם ולהבין את שיטת הביצוע.

זאת אומרת, אותו תיק קודם, אותן ראיות שנאספו בתיק הקודם יכולות לסייע לפענח את התיק הנוכחי ואם אנחנו נגיע לסיטואציה שהתיק הזה לא יהיה קיים – הוא לא יהיה קיים לפי ההצעה, הוא יימחק - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
אני מסכים איתך בנקודה הזאת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה ההבדל בין מיקי לבינך.
דוד אמסלם (הליכוד)
- - - מה שהמשטרה צריכה לעבודתה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בדברי ההסבר של שניהם שקראתי יוצא שלאותו אדם היה שווה שתגישו נגדו כתב אישום והוא ייצא זכאי ונגמר הסיפור איתו. ככה אתם תולים אותו 7 שנים.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני לא מכיר אדם כזה.
דקלה פוגל ברדה
אני לא בטוחה. אדוני, זו לא החלטה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אף אחד לא רוצה להגיע לבית המשפט.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל זה מה שכתבתם בדברי ההסבר כדי להראות את האבסורד שהאיש הזה, אם הייתם מגישים נגדו כתב אישום – את זה קראתי אצלכם – הוא היה יוצא זכאי. נכון? בטוח. ואז הוא גמר עם הכול ויש לו תעודת יושר מבית משפט.
יניב ואקי
דבר אחרון שאפשר להגיד על כל המקרים הבעייתיים זה בטוחה - - -
נועה ברודסקי לוי
הוא לא יכול להתנקות - - -
דקלה פוגל ברדה
- - - בחלוף - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - - כן, אבל 7 שנים הוא תלוי.
דקלה פוגל ברדה
כמה שנים ייקח כל ההליך השיפוטי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא יודע. בדוגמה שהם הביאו, נגמר לו ב-3 חודשים נדמה לי. הוא יצא זכאי מבית משפט.
דקלה פוגל ברדה
אדוני, הליך פלילי הוא בוודאי לא הליך פשוט. אי כמובן רוצה לומר - -
מיקי לוי (יש עתיד)
זה לא חברת ביטוח.
דקלה פוגל ברדה
- - משטרת ישראל היא לא זו בלבד שמחליטה על הגשת כתבי אישום, בוודאי לא חקירות. יש גופי תביעה במדינה והם אלה שמחליטים כיצד נכון לעבד את חומר הראיות. זה כדי להעמיד דברים על דיוקם.

אני מבקשת גם להציג סיטואציה נוספת של חקירה בתיק חדש שמעלה ראיות בתיק קודם שנסגר כי ממש לא היה אפילו בדל של ראייה אבל היום פתאום יש ראיות. לא שיטת ביצוע, ממש ראיות על תיק קודם. אין מה לעשות עם זה כי לא קיים תיק קודם.
מיקי לוי (יש עתיד)
תשאירו את מה שאתם רוצים להשאיר.
דקלה פוגל ברדה
חבר הכנסת אמסלם, אני יודעת שיש אבחנה, אני תכף אגיע גם להצעה - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
אני רוצה לשאול שאלה. אומר מיקי – אני לא איש משטרה, הוא איש משטרה – יש לכם יחידת מודיעין, מחשבי מודיעין לשם אתם מעבירים את המידע.
דקלה פוגל ברדה
זה לא אותו דבר. מידע מודיעיני הוא באמת מידע שמסייע לאנשי המודיעין במשטרה לכלכל צעדיהם ולפעול ולהילחם בפשיעה. אבל זה לא מה שיביא ולא ייתן את היכולת ליישם את הראיות - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
תראי מה אני אומר בסעיף ב: אם סבר הפרקליט להשאיר את התיק הזה חי, תשאירו אותו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
התיק נשאר חי - - -
גבריאלה פיסמן
לא עברנו על רשימת הגורמים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
התיק הרי נשאר בסוף. מוחקים הכול, אבל במרתפים נשאר תיק. תחשבו שהוא נעלם. התיק תמיד נשאר. במרתפים כל תיק נשאר, גם של קטינים נשארים.
מיקי לוי (יש עתיד)
- - - בתור לקולנוע, היום כבר מזמינים באינטרנט, אז היו עומדים בתור.
גבריאלה פיסמן
הרישום הזה אמור להימחק אם הוא רישום - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
7 שנים, נכון?
ליאורה סולטן יעבץ
לא. לאו דווקא 7 שנים - - -
דקלה פוגל ברדה
אם מדובר בקטין - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אז אני הלכתי אחרי 4 שנים לבקש רישיון נשק – תתנו לי?
דוד אמסלם (הליכוד)
הטענה שלך לא מסדירה - - -
ליאורה סולטן יעבץ
כן, כי תלוי אם העבירה הזאת בספק או סירוב - - - תלוי איזו עבירה. אם זו תגרה אז בטח תקבל.
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אני האחרון שרוצה לפגוע במשטרה וביכולות של המשטרה. אבל מצד שני אני אומר לכם שאנחנו עושים עוול לאזרחים - - -
ליאורה סולטן יעבץ
אדוני, אני חייבת שוב לחזור - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
- - - על הצמצום שלו. הצמצום הזה אינו מספיק כי עדיין אנחנו משאירים 30% חוסר עניין.
יניב ואקי
אבל אתה משנה את קבוצת ההתייחסות - - - ברמה כזאת שיש כבר חשד - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
- - - נדבר על חוסר העניין. אפילו על חוסר ראיות - - -
יניב ואקי
- - - אלה לא אנשים שאין להם שום דבר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תסיימי ואז נועה רוצה לשאול אתכם.
דקלה פוגל ברדה
המשטרה היא כמו כל גוף שלטוני, צריך לאפשר לה לשקול שיקולים מינהליים. זה צורך העניין והם מסייעים לאותו אזרח. היום, למשל, אדם שביצע עבירת תנועה, יש אפשרות לתת לו דוח אזהרה. אני בטוחה שחברי הכנסת יסכימו שאם מדובר במי שכבר פגש את אותו שוטר תנועה כמה פעמים, לא ראוי לתת לו דוח אזהרה. אבל איך יידע השוטר? איך השוטר יידע שמדובר באדם שכבר פגש את חבריו מיחידת התנועה? איך הם יידעו שמדובר באדם שהפעם צריך לתת לו ובמידת הצורך גם להביא אותו בפני בית המשפט?
מיקי לוי (יש עתיד)
אין לנו בעיה עם זה.
דוד אמסלם (הליכוד)
אין לנו בעיה.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא דיברנו על זה.
דקלה פוגל ברדה
לפי ההצעה של חבר הכנסת מיקי לוי בוודאי זה יפגע לנו - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
חלק מהתיקים האלה בסטטיסטיקות - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
בעבירות תנועה? אתם עושים צחוק.
דקלה פוגל ברדה
אני נותנת את זה כדוגמה לצורך - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
דקלה, ההצעה שלי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רגע. יש כאן שתי הצעות ואנחנו כל הזמן מתבלבלים מזה. אני גם רוצה לתת לאחרים לדבר.
נועה ברודסקי לוי
הגופים שאמורים היום לקבל את אותו מידע על תיקים סגורים הם גופים שמנויים בתוספת השלישית לחוק המרשם הפלילי. אחד מהם, למשל, זו אותה ועדה - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
מיהם הגופים? אתם יכולים להקריא לנו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
תבוא מחר לישיבה.
נועה ברודסקי לוי
גופי - - - והביטחון: משטרה, שב"כ, היועץ המשפטי לממשלה, - - - פרקליטות, קצין מבחן, מנהל הרשות להגנה על עדים, קצין פיקוח, פרקליט צבאי ראשי - - -
דקלה פוגל ברדה
- - - צוות שמקבל החלטה לפי חוק שחרור על תנאי. אי אפשר להעלים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש עוד כמה גופים שרוצים לצרף.
נועה ברודסקי לוי
שב"ס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש עוד שני גופים שרוצים לצרף, דודי.
דקלה פוגל ברדה
לפי ההצעה שלך, חבר הכנסת אמסלם, אותו אדם יידע שהתיק נגדו נסגר אבל הוא לא יידע למה.
דוד אמסלם (הליכוד)
אם הוא ירצה להתעניין, אז הוא - - -
דקלה פוגל ברדה
אני תכף אגיע למקרה שירצה להתעניין. זאת אומרת, כבר כנקודת מוצא, לאותם גופים יש יתרון במובן הזה שהם יידעו מה עילת הסגירה והוא לא יידע. הוא לא יוכל לכלכל את צעדיו, הוא לא יוכל לומר: האם נכון עבורי לפנות לגוף הזה בבקשה כזו או אחר או לא נכון.
דוד אמסלם (הליכוד)
אני מכיר את הטענה. אני אשאל שאלה אחרת. כמה ערעורים התקבלו על הנושא הזה של עילת סגירת התיק?
דקלה פוגל ברדה
זה לא נתון שאנחנו כמשטרה יכולים לתת. יש שלושה גופים שיש להם את היכולת לסגור תיק. האחד, הפרקליט בתיקים - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
אני מדבר על התיקים שלכם.
דקלה פוגל ברדה
שתיים, התובע המשטרתי, עוד גוף תביעה; ושלוש, אותו קצין חקירות שסוגר את התיק כבר ביחידה החוקרת. אני יכולה לומר שאזרחים רוצים לדעת - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
החוקר, הוא סוגר את התיק וקובע את העילה או שזה רק ברמה של תובע משטרתי?
דקלה פוגל ברדה
חוקר לא סוגר תיק. יש בחוק - - - בסמכות קצין חקירות. קצין החקירות הממונה על החקירות הוא זה שמחליט לסגור את התיק.
דוד אמסלם (הליכוד)
את העילה הוא כותב?
דקלה פוגל ברדה
כן. הוא כותב את העילה - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
זאת אומרת, הוא מחליט גם מה העילה, התובע מחליט גם מהי העילה וחלק בפרקליטות.
דקלה פוגל ברדה
הפרקליט מחליט, נכון.
יניב ואקי
קצין חקירות זה רק בעבירות שהן לא פשע ובנסיבות מסוימות.
דקלה פוגל ברדה
קצין חקירות מחליט במיעוטן של העבירות, זה מיעוט התיקים. מרבית התיקים נסגרים על ידי הגוף התביעתי, התביעה או הפרקליטות. אזרחים רוצים לדעת, אזרחים מגיעים - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
אז הוא פונה.
קריאה
אבל למה להכביד על האזרחים?
דוד אמסלם (הליכוד)
זה להכביד עליו?
דקלה פוגל ברדה
כן, כי הוא יצטרך לפנות פעמיים. בפעם הראשונה הוא יקבל את העובדה שהתיק נסגר - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
נכתוב בעיתון, הוא לא יצטרך לפנות אלינו. הכול כבר כתוב, כולם יודעים, חבל לו על הדואר. תבינו לאן אתם לוקחים את זה. למה זה בא? למה העלינו את זה?
דקלה פוגל ברדה
זה לא חבל על הדואר - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
מה זה מפריע לכם? עזבו את האזרח, אנחנו חושבים על האזרח כרגע. אני רוצה להבין מהזווית המשטרתית.
דקלה פוגל ברדה
הנחת המוצא לפיה האזרח לא ירצה לדת את עילת הסגירה, לשיטתנו נשענת על בסיס לא נכון. אמנם אין לי את הנתונים, אין לנו את היכולת לתת את הנתונים, אבל מהניסיון בשטח אזרחים מגיעים ומבקשים לדעת.

ברור שהשיטה הזו של לבוא ורק לומר "נסגר לך התיק. אם אתה רוצה, תפנה אלינו", תערים נטל לא מוצדק, בעייתי עבור אותו אזרח. לשיטתנו האזרחים שלא מכירים את החוק, לא מכירים את המערכת ילכו לעורך דין, ישכרו שירותים של עורך דין ממש שלא לצורך.

דווקא היום ההודעה שמועברת היא מאוד מפורטת. זאת אומרת, אדם מקבל מהמשטרה את עילת הסגירה, מקבל מהמשטרה הודעה "דע לך שהתיק נסגר" ובאיזו העילה. מציינים בפניו מי הגורם שסגר את התיק וממש מפורטות לו כל הזכויות שלו. הוא יכול להגיש ערר, למי הוא יכול להגיש, תוך כמה זמן. יש לך אפשרות לפנות, ממש מפרטים לו את האפשרות לפנות - -
ענת ברקו (הליכוד)
גם לערער על עילת הסגירה?
דקלה פוגל ברדה
- - ולבקש למחוק את התיק הסגור. הרי יש יכולת לסגור תיקים אם זה באופן אוטומטי כעבור פרק זמן מסוים ואם זה בסמכות שבשיקול דעת. היום חטיבת החקירות - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
אין לך את הנתונים. יניב, כמה ערעורים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בואו נשמע את הסנגוריה הציבורית.
דוד אמסלם (הליכוד)
כמה ערעורים אתם מקבלים על עילת סגירת התיק, אתה יודע אולי?
יניב ואקי
עררים, 50 בשנה בממוצע רב שנתי.
דוד אמסלם (הליכוד)
כמה זה באחוזים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה כלום.
דוד אמסלם (הליכוד)
פרומיל?
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה אפס.
יניב ואקי
זה נתון מורכב מאוד. אחרי שהתיק נסגר יכול החשוד להגיש בקשה לשינוי עילה ליחידה שסגרה את התיק. רוב הבקשות נעצרות שם ולא מגיעות אלי - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
אלה שמגיעות אליך.
יניב ואקי
אמרתי 50 בשנה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה ערר על היחידה אם היא לא הסכימה לשנות?
יניב ואקי
הנתון הזה לא יכול לומר כלום. אלו 50 בקשות על תיקי פרקליטות. עררים על בקשות לשינוי - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
רק על הפרקליטות.
יניב ואקי
אז 50 בשנה.
דוד אמסלם (הליכוד)
הפרקליטות בהיבט המשפטי, זה גוף יותר ממוקצע בקטע המשפטי.
דקלה פוגל ברדה
אני חושבת שהתביעה המשטרתית היא לחלוטין מאוד ממוקצעת.
דוד אמסלם (הליכוד)
משרד המשפטים, זו מהות עבודתו. המשטרה, מהות עבודתה היא יותר לחקור - - -
דקלה פוגל ברדה
מהות - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
אתם יודעים מה, אותו דבר. החוק עושה את האבחנה של חלוקת העבודה. אני מניח שאם הם היו פחות מקצוענים, אז היו נותנים להם תיקים יותר קלים ומשאירים פה את התיקים היותר כבדים. הרי מטבע הדברים אנשים מתמקצעים יותר, זה נשמע לי מאוד הגיוני.

חשוב לי לדעת כמה אתם סוגרים. זאת אומרת, כמה ערעורים אתם מקבלים. אתה אומר לי 50 בשנה. זה מראה לי שלאזרח אין אופציה. מהרגע שאתה סגרת לו את התיק בעילה, הוא יכתוב לך מכתב אבל סבי להניח שהוא יקבל את אותה תשובה.
יניב ואקי
למה? אני מקבל 15 מתוך 50. תחשוב באחוזים כמה זה.
דוד אמסלם (הליכוד)
מה זאת אומרת 50?
יניב ואקי
50 עררים בשנה יש לי - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
זה מה שאתה מקבל באופן כללי?
יניב ואקי
אני מקבל 2,300 תיקי ערר, רק שיהיה ברור. זה לא קשור - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
לא. על עילת סגירת התיק.
יניב ואקי
2,300 תיקי ערר - - - 50 על שינוי עילה, מתוכם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוא נגדיר, יניב. אתה מקבל את זה אחרי שהיחידה סירבה. קודם כל הם פונים ליחידה. רק לגבי מה שהיחידה סירבה אנשים ממשיכים הלאה.
ענת ברקו (הליכוד)
כמה - - -? מה האחוזים של - - - לא נתון מרוכז. האם יכולה להיות בעיה, כפי שעלה משהו שמאוד הפתיע אותי ואני עדיין חושבת עליו, כפי שעלו טעויות בהזנת הרישום הפלילי ובמרכיבי הרישום הפלילי, האם יכולה להיות גם טעות בעילת הסגירה? איזה סוג של בקרה יש? האם הבקרה שלכם היא פרטנית או בקרה מדגמית?
דקלה פוגל ברדה
כבר הערתי בסוגית המרשם הפלילי - - -
גבריאלה פיסמן
שזה מאוד מטריד אותנו - - -
דקלה פוגל ברדה
הנתונים שהוצגו פה בוודאי לא עומדים בשום תנאי סטטיסטי בסיסי. אני אמשיך ואומר שנציג את זה לאדוני בצורה מסודרת. אותה סוגיה של טעויות, אם אנחנו קוראים טעות לעובדה שטרם דווח גזר דין, אז מצבנו טוב. מדובר בכמות - -
ענת ברקו (הליכוד)
אבל היו גם טעויות שהוזנו לאנשים שאין להם רישום פלילי - - -
דקלה פוגל ברדה
- - זניחה מאוד. טעויות קורות, אנחנו עושים כל מה שאפשר. אנחנו לא מקילים בכך ראש ועושים כל מה שאפשר בסוגיה הזו של דיווח למרשם הפלילי.

לשאלה האם יכולה להיות סגירה של עילה? השאלה הזו היא שאלה מורכבת מאוד מהסיבה הפשוטה שאין שחור ולבן. כפי שיניב הציג, יש הנחיה של פרקליט המדינה שעודכנה ממש לפני יומיים, שמנסה לתת, להנחות, להסביר ולתת קווים כלליים לאותו תובע, לאותו גורם שסוגר תיקים, מתי נכון לסגור תיקים בעילה של חוסר ראיות ומתי בעילה של חוסר אשמה. זה לא שחור ולבן, אין כללים ברורים: עכשיו זה חוסר ראיות ועכשיו זה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא שאלה משהו אחר.
דקלה פוגל ברדה
היא שאלה אם יכולות להיות טעויות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. לא טעויות.
דקלה פוגל ברדה
טעויות בדיווח?
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא מדברת על הדיווח.
ענת ברקו (הליכוד)
וגם הקטע שהוא לא מדעי כאן - - -
דקלה פוגל ברדה
הבנתי את השאלה - - -
ענת ברקו (הליכוד)
יכול להיות שנשלח את זה לשני תובעים ואחד יגיד לסגור בעילה של חוסר אשמה - - -
דקלה פוגל ברדה
הבנתי את השאלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה יכול להיות. בוודאי שיכול להיות. כמו עם שופטים, זו לא טעות. כמו שופטים.
דקלה פוגל ברדה
יכול להיות שמי שמזין - - -
ענת ברקו (הליכוד)
בלי קשר, גם ההזנה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הזנה זה משהו אחר.
דקלה פוגל ברדה
זה יכול להיות מהסיבה הפשוטה שמי שמזין זה גורם אנושי ודווקא בשל כך נכון יהיה שאותו אדם תהיה לו בקרה על זה.
ענת ברקו (הליכוד)
מה זה "אותו אדם"?
דקלה פוגל ברדה
אותו אדם, אותו חשוד. אותו חשוד יידע מה הזינו לו.
ענת ברקו (הליכוד)
לכם יש בקרה פרטנית על כל תיק? יש איזו מערכת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
די, רבותיי, אנחנו מתגלגלים ומסתובבים.
ענת ברקו (הליכוד)
זה אותו סיפור של הרישום הפלילי. צריך בקרה פרטנית.
דקלה פוגל ברדה
אבקש בעניין הזה להוסיף משפט אחד. יש היום הליכים שאם מוגש נגדו כתב אישום כעניין של מדיניות. נותנים לו כמה הזדמנויות. אם אותו אדם לא יידע באיזו עילה נסגרו התיקים הקודמים שלו, לא תהיה לו אפשרות לבקר את המערכת, לבקר אותנו.

אנחנו אומרים שהמשטרה רוצה לפעול בשקיפות. המשטרה רוצה שכל אזרח יידע בדיוק איך העבודה שלה מתבצעת, יידע למה הגיעה להחלטה הזו ולא להחלטה אחרת. ההצעה לא לפרט את עילת הסגירה, אנחנו סבורים שהיא פוגעת מאוד. פוגעת בשקיפות והיא לחלוטין מנוגדת למדיניות הכללית שלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה. ישי, בבקשה, הסניגוריה הציבורית.
ישי שרון
נוצר פה מצב מעניין מבחינתי. אני חולק אותן הנחות יסוד שהובאו בהצעות החוק של חברי הכנסת וגם כתבנו שאנחנו תומכים באופן עקרוני בנוסח המקורי של הצעות החוק. לעומת זאת, כשמדובר בהצעה החלופית שנשקלת, אני חייב לומר שאני יותר מזדהה עם הדברים שנאמרו כאן על ידי המשטרה. נוצר כאן מצב מעניין. אולי זה רק מסבך את הדיון.

הצעות החוק עשו משהו חשוב מאוד. הן האירו כאן זרקור ואולי אפילו פתחו צוהר לתופעה בעייתית וכאובה מאוד של רבבות רבות של אזרחים שלמרות שחזקת החפות שלהם אושררה על ידי המדינה, הם עדיין נושאים על גבם את אותו כתם ואפילו כתם מכביד.

המצב שנוצר לפי החוק הזה שבעצם העילות קיימות בחוק אבל אין הסדרה חוקית לגבי אופן סיווג העילה אלא הדבר הזה מוסדר אך ורק בהנחיות פרקליט המדינה. אני אתייחס להנחיה המעודכנת שפורסמה אתמול ויש לברך עליה. לפחות עד אתמול היה מבחן מאוד מאוד מחמיר לגבי סגירת תיק בעילה של חוסר אשמה וזה הביא באמת לאותן נתונים זועקים שכל אדם שמסתכל עליהם לא מבין אותם.

בתיקי פרקליטות המצב עוד איכשהו, אני לא יודע את זה סביר או לא סביר, אבל גם נתונים שאומרים שרק עשירית מהתיקים שנסגרו הם נסגרו בעילה של חוסר אשמה.
יניב ואקי
11%.
ישי שרון
11%, עשירית. ולמעלה מ-60% נסגרו בעילה של חוסר ראיות. לגבי התביעה המשטרתית, ניסיתי למצוא נתונים, גם הקשבתי בקשב רב כאן לדברים. הפנינו גם בקשת חופש מידע שהוגשה הפעם על ידי ארגון שעוסק בחופש מידע. למיטב הבנתי וידיעתי, אלא אם כן יוצגו בפני נתונים אחרים, מספר התיקים שנסגרים בעילת חוסר אשמה בתביעה משטרתית שהיא מטפלת, אגב, בלמעלה מ-90% מהתיקים היום במשפט הפלילי, הוא בבחינת הטעות הסטטיסטית, בבחינת אפס נקודה משהו אחוז.
היו"ר ניסן סלומינסקי
של מה?
ישי שרון
נסגרים בעילה של חוסר אשמה.
דוד אמסלם (הליכוד)
כמעט 100% - - -
ישי שרון
זה ממה שאני יודע, יכול להיות שאני טועה. כשראיתי את בקשות חופש המידע אמרתי לעצמי שזה לא יכול להיות, שיש כאן איזושהי טעות.
דוד אמסלם (הליכוד)
זה לא נתון שצריך להיות במשטרה?
ישי שרון
אני לא נכנס לדברים האלה. זה לא מסמכותי ואחריותי. ממה שאני יושע, העילה הזאת היא די מתה בתביעה המשטרתית.
דוד אמסלם (הליכוד)
אין לכם נתונים כאלה אצלכם כחומר עבודה בסיסי?
מיקי לוי (יש עתיד)
למשטרה בטח יש.
דוד אמסלם (הליכוד)
הוא אומר שאין.
ישי שרון
הוא מתכוון לרישומים הפנימיים שלכם. אני לא רוצה להיכנס לזה. ממה שאני יודע וממה שראיתי בדברים שנמסרו על ידי המשטרה במסגרת בקשות חופש מידע, זאת עילה מתה.
דוד אמסלם (הליכוד)
תסביר לי למה התבלבלת קצת מההסבר שלנו.
ישי שרון
עוד מעט. אני רק רוצה להתייחס להנחיה המעודכנת של פרקליט המדינה. זו הערה חשובה. כולנו מסכימים ואני חושב שגם הפרקליטות הינה שיש כאן בעיה שצריך לטפל בה ואני יודע שעמלים עליה כבר תקופה ארוכה. עוד לפני שהוגשו הצעות החוק אנחנו חיכינו לה בציפייה גדולה. ידענו שהיא ממש נמצאת בקנה. ההנחיה הזאת הולכת בכיוון הנכון ומנסה, לפחות ברוח הדברים, להביא לשינוי – אני לא יודע אם שינוי משמעותי בנתונים הבעייתיים האלה.

ממה שעיינתי אתמול בהנחיה אני עדיין חושב שיש בה אלמנטים בעיתיים. אני עדיין חושב שהרף שנקבע בהנחיה המעודכנת לעניין סגירת תיקים בעילה של חוסר אשמה הוא עדיין רף מחמיר מאוד. הוא עדיין רף שמנציח את אותו פרדוקס שעליו דיבר היושב-ראש, שבן אדם שמוגש נגדו כתב אישום ובסוף זוכו ליומו בבית משפט ומזוכה בבית משפט, מצבו יהיה טוב יותר מזה של אדם שלא הוגש נגדו כתב אישום מכיוון שהתביעה חשבה שאין סיכוי סביר להרשעה שלו. אפילו לשיטתה היא חושבת שאין סיכוי סביר להרשעה.

סיפור כמו שצוין כאן של מה שנקרא גרסה מול גרסה, גם לפי הנחיה היום, אלא אם כן היה אפשר להצביע על איזשהו ספק ממשי שאותו אדם העליל עליך, גם היה נסגר בחוסר ראיות. יש כאן מבחן – אני מציע לוועדה לעיין בהנחיה הזאת – מבחן העזר המרכזי הוא התובע שסוגר את התיק צריך לשאול את עצמו מהי מידת הסבירות שאותו חשוד ביצע את העבירה.

אז קובעים איזושהי סקאלה מאפס עד 10. אפס זה אומר שאין כלום. אם היינו באמת מייחסים חשיבות ומשמעות אמיתית לחזקת החפות שאושררה, זה לא מס שפתיים, המדינה אומרת "אנחנו מאשררים את חזקת החפות, אני חושב שהיה צריך לקבוע ברירת מחדל הפוכה: שאפשר יהיה לסגור בחוסר ראיות רק אם לצורך העניין אני מרגיש שאנחנו נמצאים ב-6 ומעלה מבחינת הסיכוי בסקאלה של ביצוע העבירה. זה לשיטתי ולכן לדעתי הרף עדיין מחמיר בהנחיה הקיימת.

הבעיה המרכזית בעינינו היא הבעיה של עצם סיווג העילות ולכן הבענו תמיכה עקרונית, אפשר להסתכל כאן בנוסחים, בהסדרה של זה בחקיקה ראשית. אני מבין שכרגע גם נמצאת על השולחן הצעה חלופית שאני מבין אותה, אני מבין מאיזה מקום היא באה. היא רוצה לטפל במשהו אחר. היא לא רוצה לטפל בנתונים שציינתי קודם, בקשיחות של סגירת התיקים מהעילה של חוסר אשמה. היא לא מטפלת בכלל בשורש הבעיה.

היא מטפלת במשהו שלא נמצא בשורש שיכול להיות שגם הוא חשוב. אני מסכים שיכול להיות שגם על זה צריך לתת את הדעת וזה העניין של הפרסומים, בין אם זה בתקשורת או לגופים אחרים שלא צריכים לדעת את המידע הזה של עילת הסגירה.

אם זאת הבעיה, צריכים לחשוב מה הפתרון שמתאים לבעיה הזאת, הבעיה המשנית. ההצעה שהועלתה כאן שלא ליידע את החשוד עצמו בעילה, כאן אני חייב לומר שאני חולק על חבר הכנסת דוד אמסלם. זה לא קורה לנו הרבה בסוגיות שקשורות לזכויות חשודים, נאשמים ואסירים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה חושב שאם כבר הולכים, צריך ללכת על ההצעה של מיקי.
ישי שרון
כן. אבל אם מחליטים שהדבר הזה לא נוגעים בו והולכים לפרסום, אני חושב שהחסימה הזאת של המידע בפני החשוד עצמו היא גם מאוד בעייתית. למה היא בעייתית? כאן אני הולך לחשוד הרגיל, לחשוד שמשתייך, והרבה חשודים משתייכים, לאוכלוסיות מוחלשות, הרבה חשודים הם צעירים, הם קטינים. האדם הממוצע שמקבל מכתב, אנחנו מכירים את זה גם בהקשרים אחרים של מכתבי יידוע כאלה שמגיעים מרשויות המדינה, שאומר "התיק שלך נסגר" ולא אומרים לך מה העילה אבל אומרים שיש לך אפשרות לפנות ולהתחיל לברר – אותו אדם, לרוב, יסתפק בהודעה הלקונית. הוא לא ירצה לפתח - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
אתה עצמך אמרת שאם הוא פונה אליהם, הסיכוי שמישהו ישנה שם הוא כמעט לא קיים. אז מה זה משנה?
ישי שרון
לא בטוח בזה.
דוד אמסלם (הליכוד)
אתה אמרת קודם.
ישי שרון
הנקודה היא אחרת. הוא לא יידע בכלל. יש אנשים כאלה שגם כשאומרים להם שזה חוסר ראיות, הם גם לא מבינים. זה צץ להם רק אחרי כמה שנים. מגיעים אלינו אנשים שאומרים שבגיל 16 תפסו אותו על איזה ג'וינט ולא יודע מה - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
איך תפתור את העניין שמצד אחד המשטרה צריכה חומר לעבודה שלה. היא צריכה לעשות את העבודה שלה. היא אומרת: אני זקוקה לזה. ברגע שהם טוענים שהם זקוקים, אז הם זקוקים. אני לא אומר להם אחרת. מצד שני, אנחנו מנסים להגן על האזרח. בתווך הזה, איך אתה מאזן את זה? אני חושב שההצעה שלי מאזנת את זה.
ישי שרון
אני מסכים. אולי תכף נוכל לדבר על פתרונות אחרים. אני רק אומר שהפתרון הזה שבעצם מציב עוד חסם ביורוקרטי – תחשוב על האזרח, עכשיו הוא צריך גם לבקש את העילה שלו, אחרי זה הוא צריך לפנות גם ליחידה החוקרת ואחרי זה עוד פעם לערר. זו הצעה שהייתי מצפה שתבוא מהצד הזה של השולחן במטרה להפחית עוד יותר את מספר העררים. זה מנגנון שרק מסרבל עוד יותר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לך רעיון?
ישי שרון
יש שני סוגים של פרסום. לגבי החשיפה של המידע הזה לגופים, מה שנקרא "תעודת יושר", אני חושב שהרפורמה של המרשם הפלילי, הגדולה יותר, היא מנסה לתת איזשהו פתרון. אותו אדם לא יוכל להוציא את התדפיס. הוא לא יוכל להציג בפני המעסיק את התדפיס.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה לא קשור.
ישי שרון
אם רוצים למנוע פרסום בתקשורת, אני לא בטוח שההצעה שלך אולי חוסמת מהחשוד לדעת מהי העילה. אני לא יודע ואולי זה מה שצריך לחדד, אם זה היה מונע המשטרה לפרסם בתקשורת שהיא סגרה את התיק מחוסר ראיות כלפי אדם מסוים.
דוד אמסלם (הליכוד)
אני תמיד אומר שאתה לא מציב את - - - אז כשאתה מציב אותו, כבר מדברים עליו. כשהוא לא קיים, אין על מה לדבר.
ישי שרון
- - - לכן אם רוצים למנוע פרסום אפשר היה להגיד אין בעיה, אותו אדם יקבל את המידע הזה אבל חוץ ממנו אף אחד לא יכול לפרסם אותו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לירון, בבקשה.
קריאות
- - - אומרים היום - - - בדיוק המצב שאמור להיות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אומרים, בסדר.
ישי שרון
אז בואו נקבע - - -
ליאורה סולטן יעבץ
אין מה לקבוע. זה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה קבוע ועומד - - -
ישי שרון
לפי - - - אפשר לפרסם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לירון מהמועצה לשלום הילד.
לירון אשל
אני עורכת דין ועובדת סוציאלית במועצה ואני מנהלת גם את התוכנית של קטינים נפגעי עבירה. אני רוצה להביע שוב פעם את העמדה שהבענו פה בדיון הקודם. זה קצת מפתיע אותי שוועדה שלמה דנה פה ולרגע לא עלה קולו של נפגע עבירה. אני גם מופתעת מדברי הפרקליטות כי הפרקליטות גם הציגה בדברים את האיזון שבין זכויות החשוד לבין הצור של הרשויות במידע וגם לא הוזכרו, אפילו לא במילה, הזכויות של נפגעי עבירה.

אנחנו נגיד שלגבי שתי ההצעות, כמובן, וככל שזכור לי גם לא הייתה התנגדות של חברי הכנסת גם בדיון הקודם, יש צורך להחריג עבירות מין ואלימות חמורה נגד קטינים. בשנת 2016 נפתחו 17,500 תיקים נגד קטינים, מתוכם 2,500 תיקים בגין עבירות מין. רובם, כידוע לנו, נסגרים מחוסר ראיות.

בשונה מעבריות נגד קטינים, חוסר הראיות זו העילה המרכזית מאחר ואנחנו יודעים שיש קושי ממשי בגילים צעירים יותר לחשוף את הפגיעה, קושי בחוסר בשלות, קשיים שהם קשיים טבעיים. כמו כן עבירות המין נעשות, בדרך כלל, בארבע קירות ככה כשילדה בת 6 שנאנסת, חוקר ילדים מעיד במקומה וצריך חיזוק ראייתי מסוג סיוע. בדרך כלל אין את הסיוע הזה והתיקים נסגרים. כמובן ששינוי העילה והאמירה באיזו עילה התיק נסגר רלוונטיים ומשמעותיים מאוד עבור נפגע עבירה.
ישי שרון
אני מסכים איתך שגם נפגע עבירה באותם מקרים צריך לקבל - - -
לירון אשל
בוודאי. אני מתחברת בדיוק לדברים שאמרו פה מהסניגוריה. כל העניין הפרוצדורלי שמאריך את ההליך או מקשה – הוא דיבר פה לעניין החשודים, אבל כמובן גם עבור נפגעי עבירה. מהשטח אנחנו רואים כמה קשה לנפגעי עבירה להבין את הזכויות שלהם, להגיש עררים על סגירת תיק ובכלל להבין מה מגיע להם ומה הם יכולים לעשות.

קל וחומר אם הם יצטרכו עכשיו לפנות פעם שנייה. פעם ראשונה להבין מה עילת הסגירה ופעם נוספת כדי להגיש את הערר.
נועה ברודסקי לוי
זה מה שבהתחלה אמר חבר הכנסת אמסלם, שהוא מוכן להחריג לגבי הודעה לנפגעי עבירה בעבירות מין ואלימות.
ישי שרון
אני מנסה להבין למה להבחין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אל תבין. עוד לא הגעתי - - -
ישי שרון
קודם כל זה מתלונן ולא נפגע עבירה. צריך להקפיד על הטרמינולוגיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתה צודק. כרגע אני לא רוצה לדבר על ההחרגה. קודם כל אני רוצה לדבר על הבסיס.
לירון אשל
מי שעובד בשטח עם נפגעי עבירה בעבירות כל כך חמורות בקטינים יודע שיש שוני ממשי – קודם כל, ההודעה על סגירת תיק היא טראומטית בפני עצמה – כשנפגע עבירה מקבל מסר שהתיק נסגר בגלל חוסר ראיות כי אין די ראיות כדי להעמיד לדין לבין זה שיש חוסר אשמה בתיק כשעל פניו המסר הוא שלא התבצעה עבירה ואין דבר בתלונה. המסר שאנחנו מעבירים בנוגע לשתי ההצעות זה החרגה ברורה של עבירות נגד קטינים, עבירות מין ועבירות אלימות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה לחזור אלכם, גבי. לא הצלחתי להבין אחרי כל הדיון, אתם מסכימים עם הצעת החוק של דודי? במילה אחת, כן או לא.
גבריאלה פיסמן
אנחנו חושבים שהיא לא חפה מבעיות, היא לא אופטימלית, אבל היא בוודאי הצעה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתם מסכימים או לא מסכימים? רק כדי שאני אדע.
גבריאלה פיסמן
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אתם מסכימים. ועם של מיקי אתם לא מסכימים, נכון?
גבריאלה פיסמן
נכון. כי מבחינתנו, התוצאות של ביטול העילה הן תוצאות שרשויות האכיפה והגורמים שמנויים כיום בתוספת השלישית לא יוכלו לעמוד בהן.
נועה ברודסקי לוי
השאלה היא באמת מה עם מה שישי מהסנגוריה מעלה - - -
ישי שרון
באנו לברך ורק - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רואה ששתי ההצעות שנמצאות אצלי לפחות, הצעות החוק, הן למעשה באותו נוסח, נכון?
נועה ברודסקי לוי
ההצעות המקוריות הן באותו נוסח. אבל הייתה הסכמה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כרגע שתי ההצעות שנמצאות פה הן באותו נוסח, נכון? אנחנו עומדים עכשיו לאשר אותן לקריאה ראשונה, נכון? אז על דעתכם, אם אתם מסכימים, נאשר את הנוסח הזה ובין ראשונה לשנייה ושלישית נעשה שוב דיון.
גבריאלה פיסמן
לא, לא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר., ואם אתם לא מסכימים, אז מה?
גבריאלה פיסמן
הממשלה לא הסכימה להצעות החוק המקוריות בנוסח המקורי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו לא הולכים לאשר את זה כחוק עדיין. יש הרבה פעמים שבין קריאה טרומית לקריאה ראשונה הדיון הוא דיון קצר ועיקר הדיון מתנהל בין ראשונה לשנייה ושלישית ושם ייקבעו כל הדברים. אני לא בטוח שאנחנו סגורים על כל מיני דברים. יש את מיקי ואת דוד וננסה בין ראשונה לשנייה ושלישית להגיע לאיזושהי הבנה ביניהם.
גבריאלה פיסמן
הממשלה התנגדה בכל מקרה להצעות החוק בנוסח המקורי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז, זה בסדר גמור.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם זה הולך לטרומי וחוזר אחר כך לוועדה לריכוך, לשינוי - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא הולך להעביר את זה לקריאה שנייה ושלישית כרגע. אני מדבר על קריאה ראשונה. אני רוצה למצוא דרך בין שניהם כי הרי דודי היה שמח גם לקבל את ההצעה של מיקי, ככה הם הציעו את זה.
לירון אשל
אדוני, אני תוהה, הגוף שמייצג פה את האינטרסים דווקא של הנאשמים והחשודים מתנגד ולא מסכים עם ההצעה. אני תוהה מה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
נראה לי שאין לך את סעיף ב' בהצעה שלי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כל גוף יכול לייצג - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
אנחנו חברי כנסת, שמענו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הסניגוריה הציבורית יכולה לייצג - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
תסתכלי בסעיף ב' שפרקליט המדינה או פרקליט מחוז יכול להשאיר כל תיק שהוא חפץ בו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לירון, יכול להיות שהסניגוריה הציבורית יש לה עמדות, אנחנו מכבדים אותה מאוד והיא אמורה לייצג, אבל לא תמיד אנחנו מקבלים את עמדותיה.
ישי שרון
אנחנו תומכים בנוסח המקורי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בנוסח המקורי אתם תומכים, אז עוד יותר טוב.
אפרת ליפשיץ פרקש
כשגבי אומרת הממשלה, זה גם משרד המשטים וגם המשרד לביטחון פנים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. בסדר גמור. אבל את השינוי אני לא יכול לעשות עכשיו כי אני רוצה עדיין לנסות למצוא - - -
גבריאלה פיסמן
אפשר להצביע על הנוסח שהסכימה הממשלה ולאפשר את השיח לגבי הנוסח שמוסכם, לא לגבי נוסח שהממשלה בוודאי מתנגדת לו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אפשר כך ואפשר כך.
דוד אמסלם (הליכוד)
הגשתי את הנוסח הזה. אחרי זה ישבתי עם שרת המשפטים ופרקליט המדינה ורז נזרי, שם התפתח הדיון, התחלנו מיני דיון כמו שהיה פה רק יותר קצר ובאמת סיכמנו פחות או יותר מתווה כפי שהצגתי עכשיו ועל הבסיס הזה הסיפור התקדם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע את זה. זה תלוי עכשיו בך. אני מוכן – יכול להיות שהממשלה לא, אבל אני מוכן – לאפשר כי לא היינו מודעים ועכשיו אנחנו מודעים לגישה שלך, לגישה של מיקי, לגישה הראשונה שלך, למה שהממשלה אמרה, לסניגוריה שעשתה כאן מהפכה כשהיא תומכת דווקא בהצעה של מיקי. צריך לחשוב. אתם רוצים לאנוס אותי עכשיו לקחת נוסח שאין לי אותו ולאשר אותו כשאני מרגיש שאנחנו באמצע הבירור של הדברים.

אם זה היה לקראת שנייה ושלישית, אז אין לי ברירה ואני חייב לעשות וצריך לעשות עוד ישיבה או לגמור עכשיו – יש לנו עוד רבע שעה, אני לא יודע אם נספיק או לא – כי אני חייב לאשר את זה לשנייה ושלישית. אבל אם זה רק לקריאה ראשונה, הרבה פעמים קורה שאנחנו מאשרים משהו ואחר כך הדיון העיקרי יכול להיות בין ראשונה לשנייה ושלישית. נצליח למצוא נוסח ביניהם, נצליח לחשוב עוד קצת ביחד, תביאו גם נתונים לשאלות שנשאלו.
גבריאלה פיסמן
אדוני, נחזור להחלטת וועדת שרים שביקשה להכפיף את זה להצעת חוק ממשלתית ואנחנו נבקש לגבש הצעת חוק ממשלתית בעניין הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שולם עליכם. את היודעת בכמה פעמים הצמדתם להצעת חוק ממשלתית ולא הבאתם הצעת חוק ממשלתית שנה, שנתיים ויותר? את האיום הזה אני מציע לעשות לקראת שנייה ושלישית, אנחנו הולכים להעביר הצעת חוק? מה אנחנו הולכים לעשות בינתיים?
גבריאלה פיסמן
המענה במקרה הזה הוא הצעת חוק המידע הפלילי ותקנת השבים. זה לתפיסתנו המענה האופטימלי לבעיה שעולה מהצעת החוק הזו. יש החלטה של ועדת שרים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
את רוצה שניכנס גם לרף שפרסם פרקליט המדינה, שהוא חשוב מאוד לנושא הזה, ולנסות להבין איפה ומה? עזבו, למה אתם צריכים בכוח להיכנס לדבר שאנחנו עוד לא שלמים איתו, לא ברור לנו?
דוד אמסלם (הליכוד)
גבי, יש לי רעיון. אני מציע גם לניסן. ניסן אומר: בואו ניקח את הנוסח היותר מורחב ומקסימום נצמצם אותו בעתיד. היות ואתם מפחדים שאנחנו נתקדם עם זה, אז בואו נסכם שאחרי קריאה ראשונה, אם זה לא מקובל עליכם, אז לא נוכל להביא את זה לשנייה ושלישית אלא אם אנחנו מחזירים את זהעוד פעם לוועדת שרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בדרך כלל הדיונים העיקריים הם בין ראשונה לשנייה ושלישית. זה שוועדת שרים מחליטה להצמיד להצעת חוק, והצעת חוק לא מגיעה או לוקח לה לפעמים שנה או שנתיים או שלפעמים מגיעה הצעת חוק שאין לה שום קשר כמעט להצעת החוק הזאת. אנחנו מכירים ואנחנו אוהבים את זה ואנחנו מנסים לשתף פעולה.

תאמינו לי, ניסיתי לשתף פעולה ויצא לי כמה פעמים שעשיתי כאן דיונים רק כדי לזרז את הממשלה. הנושא האחרון היה נושא הכתות. לא חשוב, אהל אני יכול להראות לעם סדרה של הצעות כאלה שמצמידים את הצעת חוק שלא מגיעה ולוקח שנה ויותר - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
אני לא אסכים לזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני גם לא רוצה את זה.
דוד אמסלם (הליכוד)
אם תבוא הצעה ממשלתית תוך שבועיים, אין לנו בעיה. אבל בוודאי אנחנו מכירים את הטריק הזה.
קריאות
- - -
דוד אמסלם (הליכוד)
- - - שיטת העבודה של ניסן היא שונה. אני בדרך כלל חותך את האירוע המז'ורי היום ואחרי זה עושים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם זו הייתה הצעת החוק היחידה, אז הייתי מקבל ומסכים עם כל זה, בפרט אם אתה מציע. אבל יש כאן עוד הצעה.
דוד אמסלם (הליכוד)
אתה רוצה זמן לגשר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. אני רוצה לנסות לגשר. אתה שומע את הסניגוריה שיש לה מחשבות כאלה. חסרים לנו נתונים ששאלנו וגם יעזרו לנו. אם אני רק לקריאה ראשונה, לא לשנייה ושלישית - - -
גבריאלה פיסמן
אני מבקשת שלא תתקיים עכשיו הצבעה ונקיים שיח - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה זה מפריע לכם שזה עובר בקריאה ראשונה?
גבריאלה פיסמן
- - - נוסח שהממשלה לא נתנה את - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, אבל אני לא הולך להעביר הצעת חוק. הממשלה מדברת על הצעת חוק. מה זה משנה? אני לא מצליח להבין. אני רוצה להתקדם.
גבריאלה פיסמן
- - - הצבעה בקריאה טרומית - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
אני אגיד לך למה זה חשוב. הלכה למעשה מבחינת החקיקה זה לא חשוב, לכאורה. זה חשוב כי התקדמנו עוד צעד. המערכת עכשיו נדרכה, בפעם הבאה זה כבר לא דיון שנעשה לברר, זהו. לכן התקדמנו עוד צעד לנקודה הסופית.
מיקי לוי (יש עתיד)
אין לי בכלל ספק שסעיף 1(2) שלי שנותן לפרקליט המחוז או לפרקליט המדינה או לכל פרקליט שהוא ימנה את האפשרות לקבוע איזה יישאר חי ואיזה ימות, לצורך העניין, מבחינת התיקים, זה נותן לכם יתרון.
דוד אמסלם (הליכוד)
אתה פותח את הדיון עוד פעם. עכשיו אנחנו מעבר לפרוצדורה.
נועה ברודסקי לוי
מה שמטריד אותי זה שיש פה שתי הצעות שונות לחלוטין. במהלך כל הדיון דיברנו על שתי הצעות שלוקחות את זה לכיוונים אחרים. יכול להיות שבטרומית הנוסח היה אותו דבר אבל אחר כך היו פה סיכומים שונים בין חבר הכנסת אמסלם לממשלה.

יש פה שני הסדרים שהם שונים לחלוטין. מה שמטריד אותי זה שהתחושה היא שמעבירים כרגע את הנוסח שאני לא בטוחה שהוא הכיוון של הוועדה להמשך. זה לא שאנחנו עושים פה אחר כך חידודים שנדון בהם או על ההיקף של זה בדיונים לקריאה שנייה ושלישית. אני לא בטוחה שהוועדה מקדמת את ההסדר שאליו היא מתכוונת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כשאת אומרת ועדה, את מתכוונת לחברי הכנסת, אני מניח.
נועה ברודסקי לוי
בוודאי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
שלושת חברי הכנסת וגם הוא היו מעדיפים את הנוסח הזה, נכון? אז מה את אומרת "הוועדה לא"? יש כאן שלושה חברי כנסת, ענת נכנסה עכשיו, זה לא - - -
גבריאלה פיסמן
אבל אדוני, הנוסח - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני מדבר כרגע עם נועה. אם את שואלת על הוועדה, אז יכול להיות שהייתה מעדיפה את זה. נכון שיכול להיות שחלק מחברי הוועדה – וליושב-ראש יש אחריות יותר גדולה וכשהוא יצטרך להעביר את החוק הוא יצטרך לראות מה המדינה אומרת, מה משרד המשפטים וכבר היו מקרים שהפכנו את ההחלטה של משרד המשפטים, גם זה קורה. יכול להיות שנקיים דיונים, יכול להיות שכן, יכול להיות שלא, אני לא יודע, זה לא קדוש. עכשיו את אומרת "הוועדה"? כרגע הוועדה, שלושת חברי הוועדה היו רוצים אולי את הנוסח הזה. אז זה לא שהוועדה לא רוצה.

רק מה, אם אני הולך לקריאה שנייה ושלישית ואני רוצה הסכמה של קואליציה – יש לי את היושב-ראש פה אז איין לי בעיה – ואני רוצה את ההסכמה של משרד המשפטים ויכול להיות שצריך להיות עוד ליבון, אולי מיקי ינסה לדבר איתם עוד פעם לנסות לשכנע עם הסעיף הזה.

לכן אני אומר שזה לא המקרה הרגיל. זה מקרה שכופפו אותו אבל זה לא מה שהוא רצה ויש כאן עוד אחרים שחושבים שאולי זו הצעה יותר טובה. הוועדה חושבת אחרת, זה לא שהוועדה חובת כך. הוועדה חושבת זה אולי היה צריך להיות הנוסח והיא תתכופף לקראת שנייה ושלישית כדי לשתף פעולה, אלא אם כן יצליחו לשנות את עמדת משרד המשפטים. יכול להיות שיצליחו לשנות אותה, יכול להיות שלא, ראה. אבל אני עוד לא עומד לפני זה כרגע.
גבריאלה פיסמן
אדוני, ועדת השרים לחקיקה קיבלה את הרציונלים שהצגנו. הצעות החוק המקוריות פוגעות בגופי אכיפה ובכל הגופים שמנויים בתוספת השלישית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה יקרה, תסבירי לי, אם נניח שנאשר את זה עכשיו? מה קורה בינתיים? יקרה משהו? לא קורה כלום, זו קריאה ראשונה. מה קרה?
גבריאלה פיסמן
אבל - - - הממשלה נתנה תמיכה הצעת חוק - - - רק בקריאה טרומית.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמיכה של מה? תמיכה להעביר את החוק. אנחנו עוד לא מדברים על העברת חוק.
דוד אמסלם (הליכוד)
גבי, אני אעשה סדר בעניין. ועדת שרים כבודה במקומה מונח, אנחנו פה בוועדה. נניח שאנחנו מעבירים החלטות בניגוד לעמדת ועדת שרים, עברתי את זה גם בוועדה אצלי, ועדת שרים יכולה לשנות את עמדת הקואליציה. לכן זה לא קשור, הוא יכול להחליט, אנחנו יכולים להצביע גם אם הבאנו עכשיו חוק שונה וגם אם ועדת שרים התנגדה לחוק.

ניסן מציע דבר פרקטי. הוא אומר: תנו לנו. הוא מבטיח לכם. הוא אומר: אני לא מתקדם - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא לא יתקדם לשנייה ושלישית.
דוד אמסלם (הליכוד)
הוא רוצה להעביר את הצעד הטכני הראשון. אחרי זה נשב, נעשה דיון יותר מעמיק. לא נתקדם עד שלא נגיע להבנות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
גבי, תשמעי אותי לפני שאת יוצאת
יניב ואקי
היא יוצאת להתייעצות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע. אני לא מתכוון כרגע להעביר את זה בשנייה ושלישית ראש בראש עם ועדת שרים או עם משרד המשפטים למרות שקרו דברים והפכנו חוקים. אני לא מתכוון כרגע. אני רוצה לעשות את זה לפני שנייה ושלישית כי יש כאן דברים או שאני אעשה עוד ישיבה. סתם אני אבזבז עוד ישיבה. בשביל מה? אני רוצה ללבן דברים ביניהם, אני רוצה שהם ידברו עוד פעם, אני רוצה לקבל נתונים.
גבריאלה פיסמן
שרת המשפטים הגיעה להסכמות עם חבר הכנסת אמסלם לגבי הקידום של הנוסח שהוסכם וזה הנוסח שאנחנו מבקשים שיעבור בקריאה ראשונה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תשאלי את מי ששאלת, אם נעשה את זה לקראת קריאה שנייה ושלישית. אני רוצה לתת צ'אנס להגיע להסדרים בין הח"כים שהגישו בהתחלה את אותה הצעה ושניהם חושבים שזו ההצעה הנכונה. אחד התכופף, השני עדיין לא. אני רוצה להגיע למשהו מקובל. מה מפריע לכם? תסבירי לי מה מפריע לכם שאני אעביר. אם זה רק ראשונה, מה מפריע לכם.
מיקי לוי (יש עתיד)
לכו הביתה ותגידו לי אם אתם מוכנים להוריד את השנים.
גבריאלה פיסמן
איזה שנים?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא ככה. אני רוצה שתשב איתם, מיקי. לא כך.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה מקל על האנשים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא כך. אתם מכירים את מיקי לוי טוב, אני חושב. יש לו מספיק רקע כדי שהוא יוכל גם לדבר למרות שהוא לא בקואליציה הפעם. אולי הוא ישכנע ואז גם הוא וגם דודי ישמחו כי למעשה זה מה שדודי רצה.
גבריאלה פיסמן
מאחר והבסיס לדיון לא מוסכם, הבסיס של הצעות החוק - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אני לא הולך להעביר את זה בשנייה ושלישית. בשנייה ושלישית יכול להיות שנתכופף.
דוד אמסלם (הליכוד)
אני אגיד לך מהניסיון שלי. אני מתחבר למה שיניב אמר פה. הלכה למעשה, הוויכוח פה מיותר בגלל שאם אתה מחליט, זה כך. אני במקומם הייתי אומר בסדר. אבל גם בוורסיה שהיא מסכימה זה לא משנה. נניח שנצביע עכשיו על הצעת החוק הזו, בדיון הבא, אם נרצה, נוכל להרחיב אותה, להפוך אותה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע שאני יכול.
דוד אמסלם (הליכוד)
אז הם תמיד סוברנים לבוא ונוכל לעשות את זה. הלכה למעשה זה לא חשוב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
צורם לי ששני ח"כים משני קצוות הגישו אותו נוסח ושניהם עדיין חושבים שזה הנוסח הנכון – אני חושב שזה מה שאת חושב – אם זה לא היה כך, אז נגמר.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מוכן – הנה כבר התפשרות – אמר יניב, אני מוכן לדון בזמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני רוצה שתדברו ביניכם. לא כך. לא כאן.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתה מבין שזו הקלה לא נורמלית?
דוד אמסלם (הליכוד)
הצעת חוק אחרת בכלל. אתה מדבר עכשיו על סוגיה אחרת.
מיקי לוי (יש עתיד)
למה אני לא יכול להכניס את זה? תסבירי לי את, היועצת המשפטית, אם אני מכניס את - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
אנחנו יכולים להכניס גם את האיזוק האלקטרוני פה, אבל מה זה קשור?
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לך נוסח?
נועה ברודסקי לוי
- - - לדבר עליו - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה פירוש לדבר? יש לך נוסח מוכן? יש לכם נוסח? נוסח של מה שסוכם.
ענת ברקו (הליכוד)
למה אי אפשר להכניס את השינוי בזמן?
נועה ברודסקי לוי
אפשר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא דיברנו על זה.
ענת ברקו (הליכוד)
ועוד איך אפשר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ענת, יכול להיות שכן אבל לא דיברנו על זה. בגלל זה רציתי - - - תקריאי את הנוסח שיש לך.
נועה ברודסקי לוי
יש את הנוסח של הצעת החוק המקורית, כמו שאמרתי, שגם עליה, אם הולכים עליה, אני תכף אגיד שיש עוד שאלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מיקי.
נועה ברודסקי לוי
לגבי הנוסח המקורי. אם הולכים על הנוסח הזה, עולות פה עוד שאלות בלי קשר לעמדת הממשלה ומשרד המשפטים, עולה פה שאלה מבחינת הנוסח כי מה שמוצע זה: סבר פרקליט מחוז או פרקליט בכיר שהוא הסמיך אותו שהעניין הציבורי במידע עולה על החשדות אז הוא יכול להורות שלא למחוק. חייבים קצת לדון בזה. אני חושבת שלא כדאי שיהיה כתוב בנוסח המקורי שזה גובר על חזקת החפות או על הזכות להליך הוגן כי אני לא רוצה להגיד שדווקא הם נתונים לאיזשהו איזון אלא נוסח אחר.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מוכן לתקן.
דוד אמסלם (הליכוד)
זה הנוסח שלו.
נועה ברודסקי לוי
זה בנוסח המקורי, אם הולכים על הנוסח המקורי.
מיקי לוי (יש עתיד)
של מי?
היו"ר ניסן סלומינסקי
של שניכם. הנוסח המקורי של שניכם. מה הנוסח שיש לך?
נועה ברודסקי לוי
הנוסח השני. אם רוצים ללכת על הנוסח של הממשלה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תקריאי אותו.
נועה ברודסקי לוי
במקום סעיף 62(ב) הקיים, להגיד שההחלטה שלא להעמיד לדין תימסר לחשוד הודעה בכתב ושההודעה תציין את עילת הסגירה רק אם החשוד נתן הסכמה לכך או שהוא פנה בבקשה לקבל את עילת הסגירה. החשוד יהיה רשאי לפנות לתובע שסגר את התיק בבקשה לבירור עילת הסגירה ובבקשה מנומקת לשנות את עילת הסגירה ותיק שנסגר בשל חוסר אשמה כמובן יימחק רישומו מרישומי המשטרה. אני חושבת שגם אם הולכים לכיוון כזה, חשוב מאוד להבהיר שגם בטופס יהיה ברור לאן יכול אותו חשוד לפנות ולתת גם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה הנוסח שהוא מקבל כשהתיק נסגר?
נועה ברודסקי לוי
זה מה שהקראתי עכשיו. זה לא כולל את עילת הסגירה אלא אם כן הוא ביקש אותה.
דוד אמסלם (הליכוד)
זו ההבנה שהגעתי אליה - - -
נועה ברודסקי לוי
חשוב להוסיף משפט שאומר שתימסר לו הודעה בדיוק לאן הוא יכול לפנות כדי לקבל את העילה, בתוך כמה זמן הוא יקבל תשובה בנושא הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה ברור.
דוד אמסלם (הליכוד)
אין לנו תשובה אחת. יכול להיות שכאן אפשר לגשר. יש פה טענה חזקה, המשטרה אומרת: אני צריכה את זה להמשך העבודה שלי. אז מה תגיד? הם צריכים, זו העבודה שלהם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נעשה הפוך. אנחנו נעביר את הנוסח הזה לקריאה ראשונה. יהיה לך זמן, אם תרצה לדבר איתם, לנסות לשכנע, לדבר ביניכם לבין עצמכם.
מיקי לוי (יש עתיד)
איך לשכנע - - -
ענת ברקו (הליכוד)
תוסיפו גם את הזמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עזוב. הם לא יסתכלו עליך כאיש אופוזיציה. יש לך את המעמד שלך עם הניסיון שלך והכול.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם הם - - - לממשלתית והתפשרו על של דודי, אז אין שום - - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יהיה דיון. לא בטוח.
דוד אמסלם (הליכוד)
- - - יכול להיות שאם המשטרה זקוקה, אינסטנציה מסוימת רואה את החומר ומחליטה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
מיקי, לא בטוח. העברנו כאן הרבה פעמים הצעות חוק עם שינויים שאנחנו עשינו. אנחנו נעביר כרגע את זה.
נועה ברודסקי לוי
אני מבקשת להוסיף משפט שאומר שבמכתב תוסבר לו בדיוק המשמעות של החלטה לגבי עילת הסגירה עם כתובת - - -
גבריאלה פיסמן
לא צריך להכניס את זה.
נועה ברודסקי לוי
למה לא? שתהיה לו גם כתובת מייל וכתובת דואר וטלפון שהוא יוכל לקבל - - -
גבריאלה פיסמן
אפשר לסכם את זה.
דוד אמסלם (הליכוד)
כן. זה מה שאני רוצה. אני רוצה שיהיה ברחל בתך הקטנה. בדיוק.
נועה ברודסקי לוי
זה חשוב כי מה שעלה כאן מהסנגוריה הציבורית וגם המשטרה ציינה את זה, זה לא פשוט שהחשוד לא מקבל את המידע שהרשויות מחזיקות לגביו. זה מצב שבדרך כלל אנחנו פועלים שלא יהיה כך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אל תיקחי מהסנגוריה. זו ההצעה של מיקי בכלל.
נועה ברודסקי לוי
שיהיה לו כמה שיותר פשוט לקבל את המידע.
גבריאלה פיסמן
זה בוודאי מבחינת - - - מוסכם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
רבותי, אנחנו נוסיף את זה - -
נועה ברודסקי לוי
- - - נסגור את הנוסח - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - לקריאה ראשונה. לקריאה שנייה ושלישית, אם לא יהיו שום התפתחויות, אז את הדיון עשינו עכשיו ונוכל לרוץ לשנייה ושלישית. אם יהיו התפתחויות מבחינת זה שאתה תוכל לשכנע או בזה או בזה או בשיחה ביניכם, אז נפתח את זה יותר לעומק לשנייה ושלישית.
נועה ברודסקי לוי
אני מסכימה שזה לא - - - אבל אני חושבת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבל על הזמן. עובדה שאנחנו עושים את זה.

רבותי, דקלה וליאורה וגבי, לשנייה ושלישית נשנה. זה רק לקריאה ראשונה. אתם רגילים שהדיון תמיד אחרי ראשונה כי אצלכם תמיד זה קריאה ראשונה ולכן הדיון עם המלחמה הגדולה נעשה בשנייה ושלישית.
דוד אמסלם (הליכוד)
ברמה העקרונית, למה אתה לא חושב שזה גם צריך להיכנס לקריאה - - -? הפרוצדורה הזאת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי שהוא ייכנס.
דוד אמסלם (הליכוד)
לא. למה אתה מתנצל? לא הבנתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא מתנצל. אני אומר שזה ייכנס ואם הם ירצו – הם מפעילים טלפונים וכולי – בסדר, יש לנו - - -
נועה ברודסקי לוי
עוד מילה. סליחה, פשוט אין ברירה כי צריך לתת פה מענה לכל הדברים. הסיפור של נפגעי עבירה. השאלה אום אנחנו כרגע לא נוגעים בזה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. אל תגעי בזה כרגע.
נועה ברודסקי לוי
אם אני לא נוגעת בזה, המשמעות היא שנפגעי עבירה מקבלים את התשובה. כל עוד אני לא נוגעת בזה, המצב הקיים נשאר, מה שאומר שנפגעי עבירה מקבלים תשובה עם עילת הסגירה.
דוד אמסלם (הליכוד)
כן, בוודאי. המתלונן, אם הוא פונה אז הוא מקבל.
יניב ואקי
לא נגענו - - -
ישי שרון
המתלונן מקבל והחשוד לא מקבל?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו עושים משהו שלא נתנו עליו את הדעת עדיין. תעבירי את הנוסח הזה כרגע ונפרט אותו לקראת שנייה ושלישית.
דוד אמסלם (הליכוד)
גם המתלונן צריך לפנות כדי לקבל את זה?
נועה ברודסקי לוי
להוציא נפגעי עבירות מין ואלימות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. אל תוציאי כרגע. תקראי את הנוסח הזה עם התוספת הזאת.
נועה ברודסקי לוי
הקראתי קודם את הנוסח. העניין הוא שהנוסח הזה לא כולל התייחסות לנפגע עבירה ובגלל זה חשוב לי חדד. אם אנחנו לא אומרים כלום, נפגע עבירה מקבל את זה. אם אנחנו מחדדים, אז זה כמו שחבר הכנסת אמסלם אומר שנגיד שרק נפגעי עבירות מין ואלימות יקבלו את זה אוטומטית ונפגעי עבריה אחרים יצטרכו לבקש את זה באותה פרוצדורה כמו החשוד.
דוד אמסלם (הליכוד)
בדיוק. אחרת מה יקרה? אם ישלחו לו אוטומטית זה יגיע לעיתון, הם יגידו: זה לא אנחנו, זה הוא. אני רוצה לצמצם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז הפוך. אתה לא רוצה שיהיה לו את - - -
דוד אמסלם (הליכוד)
נכון, אבל זו זכותו לדעת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אתה כן רוצה או לא רוצה שיהיה לו? בו נדון בזה לקראת שנייה ושלישית. אתה אומר את זה על רגל אחת.
דוד אמסלם (הליכוד)
הסברתי את זה. הרי זה כל הרציונל. אני אומר שהמתלונן תמיד זכותו לדעת מה קרה. אתה לא יכול להגיד לו: אני לא אומר לך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז אם הוא יקבל פירוט, משם זה ייצא.
דוד אמסלם (הליכוד)
נכון. אבל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה עשית? מה הרווחת בזה?
דוד אמסלם (הליכוד)
אני מדבר כרגע על מתלונן בעבירות מין ואלימות. זה הסיפור. אם מישהו פרצו לו לבית, זה לא חשוב לו כל כך - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אכפת לך שנדון בזה לשנייה ושלישית?
נועה ברודסקי לוי
אז כרגע אני לא נוגעת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כרגע אל תגעי. בין כה וכה לא עושים כלום. זה רק לקריאה ראשונה.
ישי שרון
צריך לחשוב על האפליה פה בין שני אנשים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
נעשה את זה לשנייה ושלישית. לא נעביר חוק בלי שנחשוב על זה. אתם רואים איך זה הולך. זה לא מכובד. הקראנו את הנוסח - -
נועה ברודסקי לוי
בתוספת מה שאמרתי. נפגעי עבירה אנחנו לא נוגעים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - בתוספת מה שאמרת לקריאה ראשונה בלבד ואחר כך נקיים את כל מה שביקשנו. אני מבקש ממך מיקי לדבר איתם על כל מה שאתה רוצה לעשות. ביניכם לדבר, בינינו. אני רוצה שקריאה שנייה ושלישית נעשה אותה בזריזות גדולה.
נועה ברודסקי לוי
חבר הכנסת מיקי לוי, אתה צריך להחליט אם אתם רוצים למזג את שתי ההצעות ושנניח אותן יחד עם הנוסח הזה.
מיקי לוי (יש עתיד)
לפי האקלים כאן - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
תמזג. אפשר לשנות את זה אחר כך. אפשר יהיה לשנות אם תחליטו שכן.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא נגיע לשום הסכמות. אני כבר מזהה את זה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, אז נמזג אותן ונצביע. לא צריכים את ועדת הכנסת כי זו קריאה ראשונה. אחר כך נאשר את זה. לקראת שנייה ושלישית, אם יהיו שינויים מבחינתך – אם שכנעת אותם או משהו אחר – נפתח את זה לדיון רחב יותר. אם לא, אז יש לנו את הנושא הזה ורק נדון בנושא של נפגעי עבירה וזהו.
דוד אמסלם (הליכוד)
כן, בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי בעד המיזוג? ירים את ידו.

הצבעה

בעד המיזוג – פה אחד

ההצעה למזג את הצעות החוק נתקבלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אושר.

מי בעד לאשר את החוק כפי שקראה היועצת המשפטית עם התוספת? מי שבעד, ירים את ידו.

הצבעה

בעד הצעת החוק – פה אחד

הצעת החוק לקריאה ראשונה נתקבלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אושר.

תודה רבה. הישיבה בנושא הזה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10.

קוד המקור של הנתונים