ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 10/01/2018

החשש מפיטורי עובדים בשל כוונת התעשייה האווירית להעתיק את הייצור לחו"ל, הצעתו של ח"כ מיקי (מכלוף) זוהר, הצעה לסדר-היום בנושא: שינוי ארגוני בתעשייה האווירית והחלטת החברה לצמצם את פעילותה בישראל, העלולה להוביל לפיטוריהם של עובדים רבים

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-01-15OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 914

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, כ"ג בטבת התשע"ח (10 בינואר 2018), שעה 10:12
סדר היום
החשש מפיטורי עובדים בשל כוונת התעשייה האווירית להעתיק את הייצור לחו"ל

הצעתו של ח"כ מיקי (מכלוף) זוהר
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מיכל בירן

עמר בר-לב

יצחק וקנין

מכלוף מיקי זוהר

מיקי לוי

עודד פורר

יואב קיש

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
דב חנין
מוזמנים
זאב זילבר - כלכלן ראשי, משרד הביטחון

אמיר מוריץ - ראש ענף אגף שכר, משרד האוצר

חן קהתי - מרכזת בכירה, תפעול ובקרה, הכשרת בוגרים, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

אהרון חוטובלי - מנהל מחוז ירושלים, שירות התעסוקה

יוסי וייס - מנכ"ל התעשייה האווירית

אהוד נוף - מזכיר הארגון הארצי של עובדי התעשייה האווירית, ההסתדרות החדשה

אילן אטל - יושב ראש מועצת העובדים, ההסתדרות החדשה

אליעזר נגר - משנה למזכיר הארגון הארצי של עובדי התעשייה האווירית, ההסתדרות החדשה

דוד פרץ - יו"ר סקטור הטכנאים בתעשייה האווירית

איתן מנדל - מנהל חטיבת תעשיות ביטחוניות, התאחדות התעשיינים בישראל

נועה בלכר אורנשטיין - מוזמן/ת

יעל מנדלסון - מוזמן/ת

שאול גטניו - מוזמן/ת

רפאל חוטר - מוזמן/ת
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שיר שפר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

החשש מפיטורי עובדים בשל כוונת התעשייה האווירית להעתיק את הייצור לחו"ל,

הצעתו של ח"כ מיקי (מכלוף) זוהר
היו"ר משה גפני
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
שלום וברכה אדוני, תודה רבה. הדיון שביקשתי לקיים כאן היום נובע ממספר אירועים שקרו לאחרונה בתעשייה האווירית שהתבצעו גם במסגרת הדירקטוריון האחרון שהתכנס שם וגם על ידי ההנהלה. מן הסתם אתם יודעים את הנתונים, שמעתם על האירועים שהיו בתעשייה האווירית לאחרונה והאירועים האלה הביאו אותי להרבה מאוד סימני שאלה שהיום בוועדה אני מבקש להבהיר אותם וגם להביא לאיזושהי החלטה שתוכל להגן על זכויות העובדים כפי שתמיד נהגה הוועדה הזאת בעבר.

קודם כל אני רוצה להבהיר. אדוני היושב ראש, התארגנות של עובדים כולל התפקדות למפלגות כאלו ואחרות, זה דבר שהוא מותר על פי החוק ואין אף אחד שאסר את זה על פי החוק. אם לא היו רוצים שעובדים יתפקדו למפלגה, היו יכולים לאסור את זה בחוק אבל זה לא נאסר ולכן התפקדות למפלגה היא דבר לגיטימי וחוקי בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים. נטרול של ועדים מעשיית עבודתם, זה דבר מאוד מאוד בעייתי שאנחנו צריכים לברר שלא קורה בשום מקום.

שמענו על האירועים בתעשייה האווירית, שמענו שהיה את הסיפור עם הוועד, המשטרה והפרקליטות כבר סיימו את עבודתם. הפרקליטות כבר אמרה שאין שם שום דבר אחרי חקירה של יותר מ-500 עובדים אבל דבר אחד מבחינתי לפחות נשאר בסימן שאלה בעניין הזה וזה איך הסיטואציה הזאת קרתה. מי גרם לה לקרות. הייתכן שזה נגרם על ידי הדירקטוריון או חלילה על ידי ההנהלה שהיה להם חשוב לנטרל את הוועד בסיטואציה מסוימת? כרגע הדברים שאנחנו עדים להם שקורים בתעשייה האווירית מדליקים את הנורה האדומה והופכים אותה אפילו לעוד יותר אדומה.

מדוע. כי אנחנו מגלים שבתעשייה האווירית מתחיל רה-ארגון, שינוי משמעותי, כולל איחוד חטיבות. יש כאלו שאומרים שמפעל רמתא בבאר שבע כבר מתחיל להיות קצת בסכנה. אין אופק, אין איזושהי תכנית אסטרטגית, אין איזשהו שיווק כפי שאנחנו מצפים שיהיה, ההנהלה כל הזמן משמינה ותופחת וזה בזמן שהעובדים חתמו על תכנית הבראה ב-2016, 800 מהם הלכו הביתה, נפגע השכר של עובדים ועכשיו אנחנו שומעים שאיחוד החטיבות והתהליך שקורה בדירקטוריון יביא כפי הנראה, בהערכה זהירה, לפיטורים של עוד מאות רבות של עובדים. השאלה היא האם הרחקתם של חברי הוועד והפעילות שעושה הדירקטוריון לא צריכה להדליק אצל כולנו נורה אדומה בטרם קורה איזשהו אירוע בעייתי שיביא לפיטורים של מאות עובדים. לכן גם ביקשתי את הדיון הזה.

אגב, לאחר שהייתה איזושהי תקופה שהוועד לא היה בעבודה, שלושה חודשים אחר כך עיכבו את חזרתו לעבודה. מה קרה בשלושת החודשים האלה? פוטרו עובדים, לא שולם בונוס כפי שהיה צריך להיות משולם ואני שואל את עצמי מה זאת אומרת? יש מישהו שמנצל איזושהי סיטואציה ויכול להיות שהוא אפילו יזם אותה?

לכן אני מבקש בעניין הזה הבהרות.

דבר נוסף. השינויים שמבקש הדירקטוריון הם שינויים מדאיגים. הועברה לבורסה הודעה על ידי התעשייה האווירית ובהודעה שהועברה לבורסה נרשם שיודיעו לוועד מה המבנה הארגוני החדש אומר, מה הפעולות שהוועד צריך לעשות ולא נאמרה שם שום מילה על סיכום עם הוועד ועל הסכמות אתו. בעצם אומרים לוועד ראה וקדש. אנחנו נחליט על איקס, אתם תבצעו איקס. לא יהיה שיח, לא יהיה משא ומתן ולא יהיה שום שיתוף פעולה עם הוועד בכל מה שקשור לפיטורי עובדים. גם על העניין הזה אנחנו רוצים הבהרה.

חברי הוועדה הוכיחו את עצמם בשנים האחרונות בשמירה על זכויות עובדים.
היו"ר משה גפני
איזו ועדה?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הוועדה הזאת, ועדת הכספים בראשותך. אתה הובלת את זה ואנחנו כולנו הלכנו שבי אחריך.

משפט אחרון שחשוב לי לומר אותו. מדובר במפעל שהוא נכס אסטרטגי למדינת ישראל.
היו"ר משה גפני
נכון.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אנחנו שומעים שבימים אלו יש את ההחלטות שמקבל צבא הגנה לישראל להיכן הוא מעביר את הפעילות שלו, את העבודה שלו, ואנחנו שומעים שכל העבודות וכל הפרויקטים הולכים למפעל אחד, למפעל אלביט וזה בזמן שהתעשייה האווירית כמהה לעבודה. אחר כך עושים רה ארגון שמביא לפיטורי מאות עובדים. ומה אנחנו מגלים אחר כך? שבמפעל אלביט אחר כך תמיד מועסקים כל אלופי צה"ל. עם כל הכבוד לצבא הגנה לישראל ולמפעל אלביט, יש כאן גם תעשייה אווירית שיכולה לתת מענה לא פחות טוב מאלביט ואפילו יותר טוב וזה נכס אסטרטגי למדינת ישראל גם בעוצמה הביטחונית שלה ובעוצמת הטכנולוגיה שלה ובידע שלה ובחוסן שלה.

לכן אני מקווה שהדברים האלה שנאמרו באמת יובאו לידי ביטוי בסיכום הדיון. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מודה לך. חברת הכנסת מיכל בירן, הצעה לסדר שהעלית במליאת הכנסת על שינוי ארגוני בתעשייה האווירית.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני אהיה זריזה. אני רוצה להתייחס לדברים מזווית אחרת. אני שמחה על יוזמתו של חבר הכנסת מיקי זוהר גם להירתם לעניין. אנחנו נתקלים במצבים כמו טבע כאשר אנחנו נכנסים לעניין כאשר במידה רבה ידינו כבר קשורות, כאשר כבר לא ביקשו מהם לשמור על מקומות עבודה כי נתנו להם הטבות מס, כאשר כבר הביאו מנכ"ל שאומר שמפטרים 1,700 עובדים ואז אתה רק מתחנן בכל זאת על השאלה תוך כמה זמן יפטרו אותם. אני חושבת שהמקרה של התעשייה האווירית הוא דווקא דוגמה נהדרת לזה שאפשר להקדים תרופה למכה. אגב, בתשובה להצעה שלי לסדר סגן השר יצחק כהן אמר שבכלל אין מכה, אבל אנחנו יודעים מה המציאות. שמונים אחוזים מהייצור של התעייה האווירית הולך לחוץ לארץ, מדינות רבות מתנות את הייצור של חלק מהדברים בחוץ לארץ כחלק מהזכייה במכרז, כמו שצריכה לעשות מדינה שמגנה על עצמה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
שמונים אחוזים מהייצור מיוצא. לזאת הכוונה.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כן. שמונים אחוזים מהייצור מיוצא. מה אמרתי?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
שהייצור מבוצע בחוץ לארץ.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
לא. חברים, אני לא צריכה עזרה בפרשנות.
היו"ר משה גפני
מיכל, את אמרת נכון אבל היה משתמע ממך מה שאמר עודד. המציאות היא מה שאת טוענת שזאת הטענה שאת מעלה כאן.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני אומרת שני דברים שונים. התעשייה האווירית, מתוך מה שהיא מייצרת כאן, שמונים אחוזים הולכים לייצוא אבל במכרזים שהיא סוגרת עם מדינות זרות, חלק מההסכמים הוא שאם אתם רוצים את המכרז הזה על כך וכך, חלק ממה שהמכרז הזה שאנחנו נתנו לכם, יקרה בהודו, יקרה היכן שאנחנו נתנו לכם את הכסף.

במקום לחכות לדרמה הגדולה, במקום לחכות שנקבל כאן הודעה או נקרא בעיתון שפשוט מפטרים עובדים, אני חושבת שצריך באמת להקדים כאן תרופה למכה. יש הצעת חוק שלך שתאפשר לתעשייה האווירית גם להיכנס לחוק לעידוד השקעות הון. כשמסתכלים על המטרות של החוק לעידוד השקעות הון, על שמירת מקומות ברי קיימא, על עידוד היצוא ועל כל המטרות של החוק לעידוד השקעות הון, בעצם תעשייה אווירית עומדת בהם. היא לא נהנית מזה. היא חברה ממשלתית אבל חברות ממשלתיות אחרות הן מונופול כך שבסופו של דבר זאת כמעט החברה היחידה שאיכשהו לא נכנסת בדבר הזה. אני מבקשת שכוועדת כספים, עם הצעת החוק שהובלת, נקדם את זה ונפתור את המצב.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יואב קיש.
יואב קיש (הליכוד)
גם אני לא אאריך אלא אני רוצה לומר בכמה מלים את הדבר הפשוט. ראשית, כולנו מכירים ויודעים את הפרשה שהייתה והחקירה המשטרתית של נושא המפקד לליכוד בקרב עובדי התעשייה האווירית. אני רוצה להגיד בצורה הכי ברורה שראשית - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
תענוג שאני לא חשודה. הם לא פקדו עבורנו.
יואב קיש (הליכוד)
את לא חשודה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש הרבה גם ממפלגת העבודה שהם פקודים ויש את מרצ ואת הבית היהודי.
יואב קיש (הליכוד)
לא משנה. משום מה את זה לא בדקו. רק את הליכוד. אני רוצה להגיד שהיה מהלך של התעללות בעובדים גם מצד ההנהלה בעניין הזה וגם מצד המשטרה. עברו סבל ובסוף בלי כלום. אני אומר למה זה קשור. יש שם הרבה חברים שלי ואני לא מסתיר את זה. לא יכול להיות שבגלל שהם עכשיו עברו את מסכת העינויים הזו, ההנהלה עכשיו מנצלת את זה ומשתמשת בזה כאילו הם שק אגרוף שלה. לא נאפשר את זה. הם יתייחסו לעובדים בכבוד כמו בכל חברה ממשלתית אחרת. כשרוצים ללכת לאיזשהו הליך – אני לא רוצה לקרוא לזה התייעלות או שינוי או רה ארגון, זה לא משנה – שכולל פיטורי עובדים, זה נעשה עם הוועד, בדיון עם הוועד, בהבנות עם הוועד ולא נאפשר ניצול המצב בשביל לרמוס אותם. זה לא יהיה במשמרת שלנו.

נושא שני. אני במקרה גם יושב ראש ועדת המשנה לחלל בכנסת. יש משבר כבד מאוד בלווייני התקשורת שמי שמוביל את תעשיית לווייני התקשורת במדינת ישראל זאת התעשייה האווירית. אנחנו לא יכולים לוותר על הנכס האסטרטגי הזה. גם לגבי תעשיית החלל, יש כאן משמעות של השקעה ממשלתית ולא יכול להיות שאנחנו בממשלה, לא בתקציב 2018 שתוקן ולא בתקציב 2019 לא ניתן לזה תשומת לב כי המשמעות היא אובדן תעשיית לווייני התקשורת במדינת ישראל, שזה כולל עובדים עם יכולות שמפתחים אחר כך את כל התעשייה. זה באמת תחום אסטרטגי ביטחוני למדינת ישראל שתעשייה אווירית היא המובילה היחידה שלו בארץ.

לכן המסר העיקרי שלי כאן – ואני רואה חלק מההנהלה – ואני מבין שגם בנושא ההנהלה יש זעזועים, אני אומר לכם לכל מי שמעורב במהלך הזה, לא ניתן לכם להתייחס לבד, עובדי תעשייה אווירית כ-נון אישיו. קחו אותו, שתפו אותו, תעבדו אתו ביחד לטובת החברה. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. עודד פורר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה אדוני. ראשית, אני חושב שאין כאן חולק על כך שהתעשייה האווירית היא פאר היצירה של התעשייה הישראלית. זה משהו שאנחנו כולנו נהנים להתגאות בו וזה נעשה בעמל רב של שנים ארוכות גם על ידי העובדים וגם על ידי ההנהלה וגם על ידי הממשלה, הממשלות הקודמות. זה משהו שהוקם על ידי המדינה.

יחד עם זאת, בסוף היום ובשוק המשתנה הזה - וכאן אני מצטרף דווקא לדבריה של חברת הכנסת מיכל בירן - אי אפשר לבוא לכאן היום ולהגיד ההנהלה. אני לא מבין אם יש כאן משהו עם ועד העובדים, וזה לא מעניין. בסוף החברה הזו, כדי להתקיים, והעובדים האלה, כדי שיוכלו להרוויח טוב ולהתפרנס טוב, היא צריכה להיות חברה כלכלית. היא צריכה להיות חבה שמרוויחה כסף ולא מפסידה כסף. לשם כך צריך לעשות כל מיני צעדים, חלק על ידי החברה אבל חלק גם על ידי הממשלה. אי אפשר לבוא לחברה שהיא חלק נכבד מהייצוא הישראלי ולומר לה, אתם, אף על פי שכל מה שכתוב בחוק עידוד השקעות הון מתאים לכם, את זה אנחנו לא מחילים עליכם ועכשיו תתמודדו לבד בשוק תחרותי. ומתמודדים בשוק תחרותי לא רק בישראל. יש חברות פרטיות ישראליות שמתחרות בהם, שכן נהנות מהחוק הזה בחלק מהמקרים אבל הן מתחרות בעולם.

אני כן אומר לך מיכל שאני לא מצפה שעכשיו התעשייה האווירית תוותר על מכרז גדול בחוץ לארץ בגלל שיש שם תנאים כאלה ואחרים.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
גם אני לא.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל אני גם צריך לדאוג איך מעצימים את ההשקעות בארץ ולשם כך בדיוק נולד חוק עידוד השקעות הון שיכול לתת את הטיפול.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כאן על אחת כמה וכמה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני לא רואה כאן נציג של האוצר שידע לתת לנו תשובה לגבי חוק עידוד השקעות הון.
היו"ר משה גפני
אין נציג של האוצר? צריך להיות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הוא שקט.
היו"ר משה גפני
כן. הם תמיד שקטים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני רוצה לקבל תשובות. אני מבין שיש איזשהו רה-ארגון, יש כוונה לאחד חטיבות אזרחיות ואני רוצה לדעת האם הן הפסדיות או רווחיות. אם הן הפסדיות, מי מממן את ההפסדים האלה?
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית. אני רוצה לומר לך שאני לא גיבשתי עמדה בעניין הזה. דיברנו בטלפון. זה הולך להיות אחת משתיים: או שאנחנו בישיבה הזאת נצא מרוצים ונגיד לא כצעקתה והמצב מצוין והתעשייה האווירית היא פאר היצירה של התעסוקה ושל המכרזים שיוצאים וכולי, או שאנחנו נתחיל להיות מודאגים. אם נתחיל להיות מודאגים, יתחילו להיות עוד ישיבות ונצטרך לעקוב אחרי מה שקורה.

זכותך לשמור על זכות השתיקה – סתם, אני צוחק – ואני מבקש שתאמר לנו את הדברים הנכונים כמות שהם. שני משפטים על התעשייה האווירית, בכמה עובדים מדובר והאם אכן הדברים שנאמרו כאן ושאנחנו שומעים גם בחוץ נכונים והאם זה נכון שיש משבר, שמתקרב משבר שצריך למנוע אותו.
יוסי וייס
בוקר טוב לכולם. לכבוד הוא לי להופיע בפני הוועדה. כמה מלים על התעשייה האווירית. אנחנו חברה שמוכרת כ-14 מיליארד שקלים לשנה מתוכם 11 מיליארד יצוא, שמונים אחוזים מהפעילות שלנו היא פעילות יצוא. מדינת ישראל לא מסוגלת להחזיק את התעשייה האווירית מתקציבה ולכן אנחנו כל הזמן פועלים יותר ויותר בשווקי יצוא מעבר לפעילות המקומית.

הצלחנו בשנים האחרונות להביא את התעשייה האווירית למעמד של חברת ההיי-טק הגדולה במדינת ישראל, מעל ל-6,000 עובדים מועסקים בחברה, ועוד עם כוח אדם הנדסי נוסף של הנדסאים וטכנאים, אנחנו חברת ההיי-טק הגדולה במדינה.

לא רק זאת. עם כל רעשי הרקע שחלקם הוזכרו כאן, השנה בכל המדדים שבודקים רצון לעבוד במפעלים במדינת ישראל, הצלחנו לטפס במעלה ולהיצמד ל-גוגל, ל-פייסבוק וכולי. כך שמתחרינו בארץ הידרדרו במעלה הרשימה אבל בסוף הקהל במדינת ישראל והצעירים במדינת ישראל יודעים לברור את המוץ מהתבן ולדעת להעמיד את עצמם כמועמדים ומיטב הנוער מגיע לתעשייה האווירית.

אני רוצה שיובן לכולם שתעשייה האווירית רווחית ב-24 הנשים האחרונות. לא ביקשנו דבר מהמדינה, לא קיבלנו דבר מהמדינה, הכול נעשה באמצעים שאנחנו יוצרים לעצמנו, ממו"פ עצמי שאנחנו משקיעים מכספנו, מהרווחים שאנחנו יודעים לזכות בארץ ובחוץ לארץ. חברה שעומדת עסקית על רגליה בצורה חד משמעית.

אני רוצה שתבינו, בימים אלו הגענו לשיא של כל הזמנים בצבר ההזמנות של החברה. צבר הזמנות זאת כמות ההזמנות שאתה צריך לספק והיום אנחנו מעל 11 מיליארד דולר שזה בערך ארבעים מיליארד שקלים שזה אומר מעל לשלוש שנות פעילות בלי להביא אפילו תוספת של דולר אחד הזמנה.

כלומר, התעשייה האווירית היא לא במשבר אבל. כשאני אומר אבל, העולם השתנה. רוב התחרויות בעולם, ובטח מול לקוחות גדולים, במוצאי שבת ראש הממשלה מר נתניהו יוצא להודו, במקרה אני גם מלווה אותו, הודו היא לקוחה גדולה של התעשייה האווירית. הודו, עם כניסתו של מר מודי החליטה על מדיניות מק אין אינדיה. אתה רוצה עסקה בהודו, ואני מאוד רוצה עסקה בהודו, וכל עובדי התעשייה האווירית מאוד רוצים, אתה צריך לעשות נתחים הולכים וגדלים בהודו שהתחילו בשלושים אחוזים והיום מגיעים לארבעים אחוזים ויותר בהודו. אנחנו כבר באפיון ההודי הזה עוד לפני מודי שנים רבות ואני אתן לך דוגמה. משנת 2012, מאז אני בקדנציה, התעשייה האווירית פועלת בהודו בהיקף נרחב ומוציאה עבודה להודו בצורה שוטפת, בשום שכל, בלי להעביר דברים יותר עדינים ופחות עדינים ובסופו של דבר אין שום דבר היום שהשתנה בתעשייה האווירית. אל מול הכותרת בעיתון שהיא הביאה את כל הדיון הזה, אין בתעשייה האווירית שום תכנית לצמצום פעילותה בישראל. נקודה.

היום במסגרת מחויבויות האופסט, התעשייה האווירית, על סמך החוזים הקיימים שלה – הקיימים, בלי שיווק נוסף - מחויבת ב-1.6 ביליון או מיליארד דולר אופסט בהודו. שוב אני אומר, אתה יכול להחליט לא להתחרות אבל אם התחרית, יש לך מחויבות והמחויבות הזאת, כמו שנאמר קודם, היא נעשית בתכנון מאוד דקדקני ומפורט והיא פוגעת הייתי אומר די בשוליים בתעסוקה במדינת ישראל.

זה לא קורה רק בהודו. שמעתם את כבוד הנשיא טראמפ, מד אין אמריקה. מי שקרא רק לאחרונה בעיתון בשבוע שעבר, הממשל הולך לצמצם דרמטית את מגבלות הייצוא על חברות אמריקאיות. יש את מדיניות ה-אייטא שזה אינטרנשיונל טרפיק, משהו שמונע יצוא. הולכים לדלל אותו משמעותית. האמריקאים הולכים להיות הרבה הרבה יותר פעילים בצורה הרבה יותר אגרסיבית בשווקי הייצוא. אם בעבר פעלנו בכמה שווקים והצלחנו להביא עסקאות כספק יחיד, העולם הזה הולך ונעלם. כלומר, התחרות היא הרבה הרבה יותר גדולה. אם אתה רוצה לעשות עבודות, אתה צריך להשאיר עבודות בשווקי היעד. כשאתה משאיר עבודות, אתה מעביר נתחים.
היו"ר משה גפני
כמה עובדים יש בתעשייה האווירית?
יוסי וייס
שאלה טובה. בתעשייה האווירית יש היום כ-15 אלף עובדים ישירים. אנחנו עשינו חשבון שהתעשייה האווירית עם קבלני המשנה היום אחראית על פרנסתם של 250 אלף אנשים במדינת ישראל, עם קבלני המשנה, החל מקריית שמונה וכלה בנתיבות, באופקים, בבאר שבע ובאילת. מספר גדול, אני חושב שהכי גדול היום במדינת ישראל.
היו"ר משה גפני
15 אלף עובדים ישירים.
יוסי וייס
ישירים ויש את קבלני המשנה.
היו"ר משה גפני
יש תכנית לצמצם במספר העובדים או להתייעל כך שכתוצאה מכך עובדים יפוטרו בשנים הקרובות?
יוסי וייס
לא. יש תכנית שמול מחויבויות החברה לספק את ההזמנות שיש לה, נסתכל כל הזמן כמה כוח אדם צריך ובהתאם לזה אנחנו בוחנים את דרכנו או לא קולטים עובדים חדשים. צריך להבין שהתעשייה האווירית מגיעה לפרק זמן של כ-40-45 שנים מיום היווסדה והמון עובדים יוצאים לפרישה כל שנה, כ-500 פלוס עובדים, ואז אתה מתכנן את כוח האדם בקליטה בהתאם אבל אין שום תכנית על השולחן כרגע לצמצם את מספר העובדים. אין שום תכנית, בצורה חד משמעית.
היו"ר משה גפני
למה הייתה הידיעה בעיתון? לא ראיתי את הידיעה בעיתון אבל אמרת לי בטלפון.
יוסי וייס
הידיעה בעיתון, מי שקורא את הכתבה מתחת לידיעה רואה שאין שום קשר בין הכותרת לבין התוכן.
היו"ר משה גפני
אני אפילו לא יודע באיזה עיתון זה היה.
יוסי וייס
זה היה בדה מרקר. אני מכבד את כל העיתונאים.
היו"ר משה גפני
למה?
יוסי וייס
את זה צריך לשאול את העיתון למה הוא שם כתבה כזאת. אבל אני לא רוצה להגיע לזה.

מה שאני כן חייב לומר זה את העובדה שאנחנו מתחרים בכל הכוח בענקי העולם, בבואינג, בלוקהיד מרטין, בארץ באלביט, ברפא"ל, והתחרות היא בריאה. אני לא מצר על התחרות. אבל כושר התחרות שלנו נפגע בצורה אנושה. אפילו אנושה מאוד. שער הדולר מכה בנו קשות. בתקציב השנה אל מול שנה שעברה, שבעה אחוזים, הסכמי השכר שנחתמים בין האוצר להסתדרות בלי לשאול את התעשיות מה זה אומר, מכים בנו קשות. אני רק מברך על ארגון העובדים כי בהסכם שכרגע אנחנו מריצים ביחד ואנחנו נמצאים בסופו, הארגון השכיל להבין שאם אנחנו נאמץ את ההסכמים בשוק כפי שהם, אנחנו פשוט מובילים את החברה לתהומות.

בסופו של דבר יוקר המחיה בארץ, האגרסיביות של המתחרים, שינוי המדיניות, שער הדולר, שוחקים קשות את כושר התחרות של התעשייה האווירית ולכן הרווחיות שלנו בסופו של יום היא רווחיות שלא עומדת בבנצ'מרק העולמי.

כאן אני רוצה להבחין, שתבינו מה זאת התעשייה האווירית. התעשייה האווירית עומדת על שתי רגליים, יש רגל צבאית שהיא רווחית, היא עומדת בבנצ'מרק העולמי והמקומי, ויש את הרגל האזרחית, אותה רגל שעל בסיסה שווימר ב-1953, ב-7 לאוגוסט 1953, פניה לבן גוריון ואמר לו: בוא נקים תעשייה אווירית. זאת רגל אזרחית שגדלה וגדלה וגדלה והיום היא מפתחת ומייצרת מטוסי מנהלים, מסבה מטוסי נוסעים למטוסי מטען, מפתחת מטוסי תדלוק למערכת הביטחון וארגונים אחרים, ומייצרת חלקי מטוסים לכל F-15, לכל F-16 וכולי וכולי וכולי. באמת תפארת מדינת ישראל. אין לי שום אנדר סטייטמנט מול המילה הזאת.
היו"ר משה גפני
אתם ביקשתם שאני אקדם את החוק.
יוסי וייס
יפה. רגע. אני רוצה לומר - - -
היו"ר משה גפני
אין לנו הרבה זמן ולכן אני אבקש להצטמצם.
יוסי וייס
אני רק רוצה לומר שיש לנו רגל אזרחית בעייתית והיא בעייתית לאורך הרבה זמן ובעשר השנים האחרונות – וחבר הכנסת פורר אמר את זה בצורה מאוד פשוטה – אנחנו בסוף, כשמתפזר כל האבק וכולם מוציאים את הקיטורים ברמה שהם רוצים, אנחנו חברה עסקית לכל דבר ועניין. אנחנו בבורסה בתל אביב מדווחים כל רבעון כמו חברה פרטית ומודדים אותנו אל מול הרווחיות שלנו. הרווחיות היום של התעשייה האווירית אינה עומדת בקנה מידה עולמי ולכן אנחנו מפעם לפעם בוחנים צעדים כאלו ואחרים.

אני חוזר ואומר. ראשית, אין כרגע שום תכנית לצמצום עובדים, גם למול שינוי המבנה הארגוני שהוא מתחייב על דעת כולם ואני הוצאתי הודעה ואמרתי בצורה חד משמעית, ואני מצטט, שהאירוע הזה יבוצע בתיאום מלא ועבודה משותפת עם ארגון העובדים שכמו בעבר גם הפעם יהיה שותף.
היו"ר משה גפני
לא שמעתי את המשפט הזה.
יוסי וייס
המשפט שהוצאתי לעובדים לאחר ההחלטה, נאמר בצורה חד משמעית: השינוי יבוצע בתיאום מלא ובעבודה משותפת - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אבל לבורסה לא כתבת את זה.
יוסי וייס
אני לא מתייחס לבורסה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לבורסה כתבת משהו אחר.
יוסי וייס
לבורסה לא אמרנו שום דבר שונה מהותית.
היו"ר משה גפני
כל שינוי שייעשה, מה שהודעת, יהיה בתיאום מלא עם העובדים.
יוסי וייס
כל שינוי בעבר וכל שינוי בעתיד והשינוי הזה ספציפית, יבוצע בתיאום מלא ועבודה משותפת עם ארגון העובדים שכמו בעבר גם הפעם יהיה שותף מלא לדרכה העסקית של החברה מתוך מחויבות מלאה לטובתה ולטובת עובדיה.

לכן, כל הפרשנויות מימין ומשמאל ומילה פה ומילה שם, הן לא רלוונטיות. הנהלת התעשייה האווירית לדורותיה, גם ההנהלה הזאת, עובדת בתיאום מלא עם ארגון העובדים. אין תכנית ספציפית לפיטורי עובדים ואם וכאשר נגיע לאיזשהו אירוע שנצטרך להעלות בדיונים, אין שום דבר שיבוצע ללא תיאום עם העובדים.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה הרווח הנקי ב-2015 ו-2016? אני מניח שלגבי 2017 עדיין אין לכם דוחות כספיים.
יוסי וייס
ב-2017 אנחנו לא יכולים לדווח כי אנחנו חברה מדווחת. אני יכול להגיד שהוא לא - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אמרתי שתעזוב את 2017.
יוסי וייס
צודק. ב-2016 הוא לא רלוונטי כי עוד פעם, אירוע הזוי. החלטנו על תכנית הבראה בתיאום עם ארגון העובדים, תכנית ההבראה עלתה 700 מיליון שקלים להוציא את העובדים. 700 מיליון שקלים. התעשייה האווירית פנתה למדינה, קיבלה תשובה שלילית. אם אני משווה את עצמי לתעשיות ישראליות אחרות, כאשר רפא"ל עברה מחברת סמך לחברה ממשלתית, המדינה השקיעה שמונה מיליארד שקלים. מה קורה היום עם התעשייה הצבאית, כל מספר שתגידו אתם יודעים יותר טוב ממני.
היו"ר משה גפני
לא. אנחנו לא נגיד כל מספר. את תע"ש אנחנו מלווים ואנחנו מכירים.
יוסי וייס
בסדר. לא תגידו.
היו"ר משה גפני
שלא נגיע למצב הזה אתכם.
יוסי וייס
לא נגיע. על אחריותי לא נגיע. ביקשנו סכומים כהשתתפות וקיבלנו תשובה שלילית. מימנו את כולם ולכן המספר היה שלילי. ב-2015 נדמה לי היינו ברווח – יתקן אותי אייל – של אחד או אחד וחצי רווח נקי ברמת חברה. לא קביל, לא עומד בבנצ'מרק העולמי.
קריאה
כשבעים מיליון דולר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
זה כלום. אבל הם נותנים פרנסה ל-250 אלף אנשים.
המיקי לוי (יש עתיד)
חטיבה האזרחית מפסידה כבר עשר שנים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אבל היא נותנת פרנסה. 250 אלף אנשים מתפרנסים מהמקום הזה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. את חברי כנסת רציניים ואתם רוצים שהעניין הזה יהיה במעקב נורמלי. נשמע את ועד העובדים. בבקשה, אהוד נוף.
אהוד נוף
שלום כבוד היושב ראש וחברי הכנסת. אני אציג את עצמי. אני מזכיר ארגון העובדים. בהשכלתי אני מהנדס, בוגר הטכניון.
היו"ר משה גפני
לא רלוונטי.
אהוד נוף
חשוב שידעו כי ארגון העובדים אצלנו הוא ארגון עובדים אחראי וטוב. אני מהנדס, בעבר טייס, אני גם בהתנדבות יושב ראש הסתדרות המהנדסים ויושב ראש לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל.

ארגון העובדים כמו שאני רואה אותו, הוא ארגון דוחף ולא ארגון הורס. ארגון העובדים דוחף קדימה. מנסה לדחוף קדימה את התעשייה האווירית, מנסה לדחוף קדימה את ההנהלה. אנחנו רוצים להיות חברת היי-טק הכי טובה והכי גדולה ולהמשיך לגדול ולצמוח. התעשייה האווירית היא חברה ציונית ישראלית. אין שם הודים, אין שם סינים, יש ישראלים שעושים את העבודה ואנחנו גאים על כך. ציונות נטו. במשך 24 שנים לא היינו עם שביתה ולו יום אחד והיינו רווחיים. תעשייה אווירית רווחית.

כאמור, 250 אלף אנשים חיים מהתעשייה האווירית. 10,000 מהנדסים, טכנאים ואקדמאים עובדים בתעשייה האווירית. מיטב המוחות במדינה נמצאים אצלנו. אנחנו יכולים לעשות ויודעים לעשות כל דבר לביטחון המדינה. חמישים מיליון דולר ליום התקשרויות. כל אלה דולרים שנכנסים למדינה. שמונים אחוזים אלה דולרים שנכנסים למדינה.

אני רוצה לומר דבר נוסף. 500 מיליון שקלים בשנה תורמת התעשייה האווירית לדבר שהוא תשתיות לאומיות. תשתיות לאומיות, אלה דברים שהשתיקה יפה להם ואנחנו עושים את זה ולא יכולים להגיד שיש לנו ולא יכולים למכור את זה ואנחנו מסבסדים את המדינה ב-500 מיליון שקלים בשנה בממוצע בעשר השנים האחרונות. קרוב למיליארד שקלים בשנה הם מיסים של העובדים שמשלמים. התעשייה האווירית תורמת למדינת ישראל בצורה בלתי רגילה. גאווה שלנו. אנחנו גאים. אנחנו ציונים אנחנו אוהבים את המדינה ואוהבים את החברה והחברה אוהבת את המדינה. לכן אנחנו עושים את הדברים האלה.

אנחנו לא מבקשים נדבות מאף אחד. אנחנו יודעים לעבוד ויודעים להיות הכי טובים אבל אנחנו לא רוצים להיות בתחתית סולם המזון ולכן גם החוק לעידוד השקעות הון, זאת בדיחה שאנחנו לא מקבלים אותו. זה ממש מטורף.
היו"ר משה גפני
מה זה החוק?
אהוד נוף
החוק לעידוד השקעות הון.
יוסי וייס
זה לא חל על חברות ממשלתיות. זה חל רק על חברות פרטיות.
אהוד נוף
בעלי הון. חברות פרטיות שמתחרות בנו פחות טובות מאתנו.
היו"ר משה גפני
אני רואה שאתה ומר וייס המנכ"ל, אתם ביחד.
מיקי לוי (יש עתיד)
ולכן למה צריך אותנו?
יוסי וייס
תכף תשמע למה.
אהוד נוף
אמרתי שארגון העובדים הוא ארגון בונה.
יוסי וייס
גם כשאנחנו לא מסכימים, אנחנו יחד.
אהוד נוף
ארגון העובדים הוא ארגון בונה ודוחף קדימה.
היו"ר משה גפני
תגיד בבקשה אם יש בעיות. רק שתדע, עם כל הכבוד, אנחנו מתבשמים מהדברים שאתם אומרים ואנחנו מרוצים. אנחנו ועדה שתפקידה לטפל בבעיות אם אין בעיות, תגיד.
אהוד נוף
אני מגיע לבעיות. בעיה ראשונה עוד בקשר לזה, החוק הזה. יש לנו בעיה. משרד הביטחון צריך להבין שהוא האבא שלנו. יש כאן מישהו ממשרד הביטחון? אין.
טמיר כהן
יש.
אהוד נוף
יופי. משרד הביטחון צריך להבין שהוא האבא שלנו. אנחנו חברה של המדינה ולא של בעל הון פרטי. אנחנו משלמים למדינה ונותנים למדינה ולא לכיסים פרטיים.
היו"ר משה גפני
אני רוצה שתדע את המסגרת. בשעה 11:00 מתחילה מליאת הכנסת ואנחנו עד 11:00 צריכים לדבר גם על טרבלינקה.
אהוד נוף
כמה זמן אתה נותן לי?
היו"ר משה גפני
רגע. אם הייתי יודע שאתם מדברים, הייתי עושה את הדיון ביום אחר עם תכנית הרבה יותר גדולה אבל מכיוון שאמר חבר הכנסת מיקי זוהר ואחרי כן גם מיכל בירן שזה דחוף, אני מקיים את הדיון דחוף. לכן הנושא, אני חוזר בפעם השלישית, מה שמעניין אותי לצערי הרב אלה הן הבעיות. אל תחפש את משרד הביטחון ואל תחפש אף אחד. תגיד מה הבעיות.
אהוד נוף
אנחנו בתוך תכנית הבראה. בתכנית ההבראה העובדים לחצו ודחפו כמה נושאים. הם דחפו שיהיו צמצומים מבחינת השומנים של ההנהלה, מבחינת יועצים, והעובדים דחפו להוסיף את הכספים שאנחנו חוסכים מהכיס שלנו, שאנחנו נותנים, לתת אותם למו"פ, לתת אותם לשיווק. בתוך תכנית ההבראה שלנו קיים הנושא הזה.

כרגע כל ההודעות על שינויים ארגוניים, כל ההחלטות בדירקטוריון. הודעות בעיתונות, זה מודיע כך וזה מודיע כך. משגעים את העובדים. אין כאן יציבות. צריכה להיות יציבות. אני לוקח את העובדים הכי טובים ורוצה שהם יעבדו אבל אין להם יציבות. התפקיד שלי הוא מהבוקר לחשוב איך לדאוג לעובדים. בלילה מטלפנים אלי עובדים, העובדים בפאניקה, לשאול מה קורה, מה אלה ההודעות האלה, מה עושים לנו, מבטלים את ההנדסה, מבטלים את החטיבה. אחת לתמיד, אני רוצה להבהיר גם כי נאמר כאן שהחטיבות האזרחיות הן הבסיס של תעשייה אווירית. החטיבות האזרחיות לא מתעסקות רק בדברים אזרחיים אלא הן מתעסקות בדברים צבאיים. הן מסבסדות את הדברים הצבאיים בידע, ביכולת, בטכנולוגיה.
קריאה
הן מפסידות?
אהוד נוף
הן לא מפסידות.
קריאה
שמעתי מהמנכ"ל.
אהוד נוף
תעשה את התחשיב ימינה או שמאלה ואתה תראה שזה אחרת. אם אין לך חטיבות אזרחיות, אין לך את המל"טים הגדולים, אתה לא יכול לעשות אותם, אתה לא יכול לעשות מחומרים מרוכבים, אתה לא יכול לעשות מטוסי תדלוק, אתה לא יכול לעשות מטוסי משימה, אתה לא יכול לעשות מטוס ראש הממשלה, אתה לא יכול לעשות כלום. כל היכולות הצבאיות שם.
היו"ר משה גפני
הבנתי מה אתה אומר. האם קיבלת איזושהי הודעה, אתם העובדים, אתה שמייצג אותם, שעומדים לצמצם בחלקים האזרחיים? שעומדים לייעל?, כלומר, לאחד אגפים? האם קיבלתם איזו הודעה? חוץ ממה שקראתם בעיתונים. שמועות זה דבר חמור וזה בסדר. תכף נפריך את השמועות לפי מה שהמנכ"ל אומר. אבל האם קיבלת איזושהי הודעה שהולך לקרות משהו?
אהוד נוף
אנחנו יושבים עם ההנהלה כל הזמן. אנחנו ארגון אחראי. יושבים עם ההנהלה. ההנהלה אמרה שהיא רוצה, חושבת, כבר כמה שנים מדברים ורוצים לעשות כל מיני שינויים ארגוניים. אנחנו לא נגד שינויים ארגוניים בעיקרון.
היו"ר משה גפני
לא זה מה ששאלתי. תענה לי על השאלות שלי. האם ההנהלה הודיעה לך, האם המנכ"ל הודיע לך שהולך להיות בעוד חצי שנה, שנה, חודש, עומד להיות שינוי ארגוני וכתוצאה ממנו יהיה נושא של עובדים? זה מה שמעניין אותנו.
אהוד נוף
הודיעו שרוצים לעשות. עשו החלטה בדירקטוריון וההחלטה הזאת מתעלמת מהעבודה בסיכום עם ארגון העובדים. החלטה כזאת, משמעותה של ההחלטה על רה ארגון, היא משמעות שיכולה להיות קשורה בעובדים. אני לא יכול לוותר על הדברים האלה.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אבל שואל יושב ראש הוועדה האם קיבלת הודעה למעט מה שכתוב בעיתון. המנכ"ל הקריא הודעה שהעביר לעובדים.
אהוד נוף
אבל בדירקטוריון יש הצהרה אחרת.
עמר בר-לב (המחנה הציוני)
אני מחדד את השאלה.
היו"ר משה גפני
רבותיי, אין לנו זמן.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש חטיבות אזרחיות ויש חטיבות צבאיות. האם החטיבות האזרחיות הן רווחיות או הפסדיות? אם הן הפסדיות, אני רוצה לדעת בכמה הן הפסדיות ואיך מממנים את ההפסדים האלה.
קריאה
מהרווחים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני הבנתי שהמנכ"ל או יושב ראש הדירקטוריון אמר כאן שאין כוונה לעשות שינויים. אבל אני אומר שהקריאה של הוועדה צריכה להיות חד משמעית, בין אם יש כוונה כרגע או תהיה כוונה בעוד חודש, שכל השינויים יהיו בסיכום עם העובדים. אם זה מקובל על כולם, בא לציון גואל.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם אנחנו נשלח אותם לעולם תחרותי בידיים קשורות, בסוף אתה תגיע למצב.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
זה בדיוק מה שאנחנו אומרים. אנחנו מוכנים לתת להם גב כדי שהם יוכלו להתחרות אבל אנחנו דורשים מהם שיחזיקו את העובדים בלופ הכי פנימי של הדיונים וההסכמות.
היו"ר משה גפני
אני עכשיו רוצה לבקש ממך, לפני שאנחנו מסכמים את הדיון, שני דברים שמעניינים אותנו. תענה על השאלה של חבר הכנסת עודד פורר לגבי ההפסדים. אתם לא ביקשת מאתנו שנתערב להוציא את הנושא של הצעת החוק שאני הנחתי עם חברים נוספים לגבי הנושא הזה. אתם גם הייתם אצלי גם עם אראל לוקר בזמנו. בסדר. אנחנו ננסה לקדם את העניין של החוק. התעשייה האווירית היא שונה מאשר החברות האחרות.

אני רוצה לדעת את הדבר הכי חשוב בדיון הזה. אם ייעשו שינויים, האם זה ייעשה בתיאום מוחלט עם העובדים? זאת אומרת, ישבו אתם לפני כן, לא יקבלו החלטות כאלה שיגרמו לעובדים רבים לא לישון בלילה. זה הנושא שהכי מטריד אותנו. אם תנוח דעתנו מהצהרה שלך כאן, בסדר, אז אנחנו רק עוקבים אחרי זה ולא עושים מעבר לזה כלום. אני מבקש לדעת מה אתה אומר.
יוסי וייס
התשובה היא כן.
היו"ר משה גפני
מה זה כן? כן מה?
יוסי וייס
לא כן אלא כן רבתי. גם שמתי את זה וקראתי את זה בכתב. התשובה היא כן.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
האם זה יהיה בסיכום עם הוועד.
יוסי וייס
בתיאום מלא.
קריאה
הוועד לא מנהל.
יוסי וייס
חבר הכנסת זוהר, הנהלת התעשייה האווירית מנהלת את החברה והיא היחידה שמנהלת את החברה. היא היחידה שתמשיך לנהל את החברה וזה המנדט שלה מהדירקטוריון.
היו"ר משה גפני
ההנהלה האת של החברה, אם היא הולכת לעשות שינויים, מה תפקידם של העובדים בסיכומים האלה?
יוסי וייס
להיות פרטנר לכל האירוע הזה. אנחנו ננצל, ננהל אתם משא ומתן, נגיע להסכמות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, לא לנצל. לנצל זה לא טוב. המילה תנצל לא ראויה. תגיד שאתה תנהל משא ומתן בתום לב.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שלא יהיו כאן חילוקי דעות. אנחנו עדיין לא בשלב הזה. הוועדה על כל חלקיה מבקשת, בין מי שרואה את המעורבות של העובדים בצורה כזאת או בצורה אחרת, לפני שקורה אירוע כזה, ואנחנו מקווים שהוא לא יקרה, אנחנו מבקשים שתאמר לוועדה האם הדברים האלה ייעשו יחד עם העובדים.
יוסי וייס
התשובה היא כן. אמרתי את זה גם קודם. אפילו אמרתי משפט מפורש שכתבתי אותו לעובדים. אמרתי את זה וחזרתי ואמרתי. גם העובדים יודעים. אנחנו מדברים אתם.
היו"ר משה גפני
נחה דעתנו. יש לי בקשה אליך. אני מבקש, לפני שקורה אירוע כזה, שלא נשמע עליו בדיעבד. תאמר לנו שהולך לקרות אירוע. התעשייה האווירית היא דבר שאנחנו חלק מהעניין הזה וזה באמת כמו שתיארתם בהתחלה, זה נושא שהוא נושא לאומי ממדרגה ראשונה גם מבחינת מספר העובדים וגם מבחינת מה שהתעשייה האווירית עושה. אנחנו ננסה גם לקדם את החוק שאתם מעוניינים בו, החוק הזה של עידוד השקעות הון. ההחלטה התקבלה אצלי בקדנציה הקודמת כאשר היה מדובר על כך שנותנים עידוד השקעות הון לכאלה שיכולים לקחת את המפעל שלהם למקום אחר בעולם.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ואחרי כן אומרים שהחרדים רק לוקחים. הנה, הם גם נותנים.
היו"ר משה גפני
החרדים? מה פתאום? רק לוקחים. תכף תראה, אנחנו בתקציב הולכים לקחת כי קיצצו לנו בחצי כדי שאנחנו עכשיו נצטרך לקחת. חבל על הזמן.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל בחינוך קיבלת הכול.
היו"ר משה גפני
הכול.

בסדר, אל תשימו לב לדברים האלה. אני מבקש, מה שאמרת, זה הניח את דעתי. אני מבקש, אם יש שינוי בעמדה הזאת, אם הולך לקרות אירוע, אנחנו צריכים להיות מעורבים בזה גם לטובתכם. אנחנו צריכים להיות מעורבים בזה גם בנושא של החקיקה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אנחנו נסייע לחברה.
היו"ר משה גפני
כן. נעשה את הכול על מנת שהתעשייה האווירית על עובדיה לא תיפגע.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אנחנו לא רוצים שהחברה הזאת תיפגע.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתה רואה, בעניין הזה יש כאן הסכמה בין אופוזיציה לקואליציה.
היו"ר משה גפני
כן. אני מודה לכם על הדיון.

הישיבה ננעלה בשעה 10:51.

קוד המקור של הנתונים