ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 10/01/2018

הגשת תביעת דיבה נגד מבקרת הפנים במועצה מקומית מבשרת ציון - חשש להתנכלות ופגיעה במעמדם של מבקרי הפנים, וכיצד מגנים עליהם מפני תביעות השתקה .

פרוטוקול

 
ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

ôøåèå÷åì ùì éùéáú åòãä

àåîðéè÷

2018-01-25OMNITECH



הכנסת העשרים

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 298

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום רביעי, כ"ג בטבת התשע"ח (10 בינואר 2018), שעה 9:30
סדר היום
הגשת תביעת דיבה נגד מבקרת הפנים במועצה מקומית מבשרת ציון - חשש להתנכלות ופגיעה במעמדם של מבקרי הפנים, וכיצד מגנים עליהם מפני תביעות השתקה .
נכחו
חברי הוועדה: שלי יחימוביץ – היו"ר

קארין אלהרר

מירב בן ארי

מכלוף מיקי זוהר
חברי הכנסת
סעיד אלחרומי

נאוה בוקר

מסעוד גנאים

תמר זנדברג

אורן אסף חזן

יעל כהן-פארן

חיים ילין

נחמן שי
מוזמנים
שי עמיחי - יועץ המבקר לתפקידים מיוחדים, משרד מבקר המדינה

תהילה וינוגרד - עורכת דין, סגנית היועץ המשפטי, משרד מבקר המדינה

שמעון מעתוק - מנהל אגף כוח אדם ושכר ברשות המקומית, משרד הפנים

איריס נחמני שוחט - מבקרת פנים, משרד הפנים

מרב אמיר - לשכת משפטית, משרד הפנים

רחלי שטיסל - ייעוץ משפטי, משרד הפנים

אבינועם סגל-אלעד - עורך דין, ראש אשכול ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מירב שגיא - מבקרת פנימית, המשרד להגנת הסביבה

פנחס קבלו - קשרי כנסת שלטון מקומי, מרכז השלטון המקומי

יורם שמעון - ראש המועצה המקומית מבשרת ציון

אילנית גוהר - עורכת דין, מבקרת מועצה מקומית מבשרת ציון והממונה על תלונות הציבור, מועצה מקומית מבשרת ציון

תמיר פרץ - עוזר ראש המועצה המקומית מבשרת ציון

חנן רפיעי - חבר מועצה מקומית מבשרת ציון

מרדכי חזיזה - חבר מועצה מקומית מבשרת ציון

אורי אורם - חבר מועצה מקומית מבשרת ציון

מלכה דרור - מבקרת עיריית ירושלים

בנימין אליהו - מבקר עיריית טבריה

אריאל גמליאל - מבקר עיריית אשקלון

מירי גלס - מבקרת עיריית שדרות

טליה רוזין - מבקרת עיריית מגדל העמק

אריק משיח - מבקר עיריית מודיעין-מכבים-רעות

יהודה רגב צהל - מבקר וממונה תלונות הציבור, מועצה אזורית מרחבים

בועז כהן - רואה חשבון, יו"ר ועדת הביקורת, מועצה מקומית עמנואל

עינב פרץ - יו"ר האיגוד, איגוד המבקרים ברשויות המקומיות

רמי בן סעדון - חבר הנהלה, איגוד המבקרים ברשויות המקומיות

דן רייף - חבר הנהלה, איגוד המבקרים ברשויות המקומיות

יעל אשל - רואת חשבון, מבקרת פנים, איגוד המבקרים ברשויות המקומיות

דורון רונן - רואה חשבון, משנה לנשיא האיגוד, איגוד המבקרים הפנימיים

מיטל כהן - מבקרת מועצה אזורית ומועצה מקומית, איגוד המבקרים הפנימיים

אבי גוהר - מלווה למבקרת רשות מקומית, איגוד המבקרים ברשויות המקומיות

שלמה קלדרון - נשיא לשכת המבקרים הפנימיים

יעקב נוס - נשיא לשכת המבקרים הפנימיים

חיה אש - יו"ר ועדה, לשכת המבקרים הפנימיים

יהודה דרסינובר - עורך דין, סגן נשיא לשכת המבקרים הפנימיים

מרדכי שנבל - עורך דין, יועץ משפטי, לשכת המבקרים הפנימיים

קרן שאול - עורכת דין, בא כוח המבקרת הפנימית, עמותת "עוגן"

חן בן חנניה - סטודנט, עמותת "עוגן"

תומר נאור - עורך דין, מנהלת מחלקת ליטיגציה, התנועה למען איכות השלטון בישראל

נועה הירש פורת - רכזת מחלקת ליטיגציה, התנועה למען איכות השלטון בישראל

צרויה סיקרון - מחלקה משפטית, התנועה למען איכות השלטון בישראל

יהושע כהן - אקטיביסט חברתי בכיר, הארגונים החברתיים בכנסת
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
ר.כ. חבר תרגומים

הגשת תביעת דיבה נגד מבקרת הפנים במועצה מקומית מבשרת ציון - חשש להתנכלות ופגיעה במעמדם של מבקרי הפנים, וכיצד מגנים עליהם מפני תביעות השתקה .
היו"ר שלי יחימוביץ
שלום לכולם, בוקר טוב. אנחנו פותחים את ישיבתה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא מעמדם של מבקרי פנים. הכוונה היא לקיים דיון בנושא מעמדם של מבקרי הפנים בכלל, גם בגופים ציבוריים, בחברות ציבוריות, גם בממשלה וגם ברשויות מקומיות, אבל אני מודה בהכנה לדיון הזה מצאנו סיפורים מסמרי שיער במיוחד ברשויות המקומיות. הדיון הזה מתקיים אחרי מקרה ספציפי, שבו הוגשה תביעת דיבה נגד מבקרת הפנים של מבשרת, בידי ראש העיר והסוגיה הזאת של הגשת תביעות דיבה נגד מבקרי פנים, בשל עבודתם כמבקרי פנים, מעצימה עוד יותר את נושא הדיון שלנו.

אני חייבת לשם פתיחה רק להגיד שמץ מהפרקטיקות שנחשפנו אליהן בכל מה שעובר על מבקרי הפנים ברשויות המקומיות ויש כאן כמה דוגמאות. אני אעבור עליהן ביעף, הכל קרה במציאות וגם חוזר באופן סדרתי בהרבה מאד רשויות מקומיות שבהן מוגשים דו"חות של מבקרי פנים, שהם קשים כלפי ראש הרשות. אנחנו שומעים כמעט בכל מקום שבו הדברים התדרדרו, על הנחיות לכלל העובדים ברשות שלא לדבר עם מבקר הפנים, לא לדבר איתו גם על רקע מקצועי, לא להעביר לו חומרים, אבל גם להחרים אותו ברמה האישית ולא להגיד לו שלום, לרבות איומים בפיטורים על עובדים שידברו עם מבקר הפנים. דבר שהוא מייצר גם בידוד פסיכולוגי, אבל כמובן גם מקשה על העבודה.

איום בפיטורים על עובדים, אמרתי, מעקב צמוד בחלק מהרשויות, כולל על מבקר הפנים, גם באמצעות מצלמות וגם באמצעות שמע. מניעת גישה לרשת המחשוב ולמאגרי המידע של העירייה, מה שכמובן מקשה על העבודה של מבקר הפנים. מניעה ברמה האישית והמקצועית לצאת לכנסים מקצועיים, לימי עיון, להכשרות מקצועיות. בעצם לנטרל לחלוטין מכל אפשרות להעשרה מקצועית כסנקציה. כמובן שאנחנו שומעים על הכפשות ועל כינויי גנאי נגד המבקרים, גם בשיחות עם עובדים אחרים וגם לפעמים באוזניו שלו. פריצה למחשב של מבקר הפנים – זה מחשב שנמצא פיזית במקום העבודה ולכן נכנסים למחשב כדי לדעת גם על עבודת הביקורת עצמה, אבל גם ככלל.

העמדה לדין משמעתי של המבוקר. זה נשמע אבסורדי, אבל ראש הרשות לעיתים מעמיד לדין משמעתי את מבקר הפנים, שכותב עליו דו"חות ביקורת וכך הדין המשמעתי הופך לסנקציה בפני עצמה. הפחתות שכר, פגיעה בתנאים, ניסיונות פיטורים של מבקר הפנים, קיצוץ תקנים, קיצוץ תקציבים וגם כשיש תקציב אנחנו שומעים על פרקטיקה שבה יש תקציב, אבל לא מעבירים לו למשל ציוד משרדי, לשם דוגמא. עד כדי כמו במקרה של מבשרת, עד כדי הגשת תביעת דיבה נגד מבקר הפנים, דבר שגם הוא קרה בעבר, לא בפעם הראשונה.

למותר לציין שהגשת תביעת דיבה נגד מבקר הפנים, יש בה איזה סתירה אינהרנטית, כי מבקר הפנים מטבע הדברים, התפקיד שלו לבקר וגם היא מייצרת סוג של איום מאד מאד גדול. אדם שמוגשת נגדו תביעת דיבה, הוא אדם שנמצא תחת איום וזה סוג של יצירת לחץ ובמקרה הספציפי שלנו, של מבשרת, גם באזור הימים שבהם הוגשה תביעת הדיבה, גם בוטל הביטול מפני תביעות דיבה של המבקרת. אחרי כמה ימים הוא הוחזר, אבל זה מייצר בעיה פרקטית של רצף זכויות. עצם האקט הזה כמובן ראוי לדיון.

אנחנו נדבר לא על דברים ספציפיים שקרו ברשויות המקומיות, אני כבר אומר ולא על טיב דו"חות הביקורת של המבקרים כלפי ראשי הרשויות, אלא על הפרקטיקה של ההתנכלות למבקרי הפנים.

לפני שאנחנו מתחילים בסבב ועמיחי, גם לפני שאנחנו מתחילים איתך, אני אאפשר לחברי הכנסת פה לומר את דברם. אני רואה שיש פה נוכחות גבוהה. נאווה בוקר, בבקשה.
נאוה בוקר (הליכוד)
תודה רבה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני מבקש, נאוה, את יכולה לתת לי, כי יש לי דיון בוועדה שלי שאני צריך לנהל אותו.
נאוה בוקר (הליכוד)
אוקיי.
היו"ר שלי יחימוביץ
אם נאוה מסכימה. סעיד אתה מסכים גם? כי גם אתה הגעת קודם.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
אני מסכים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני אודה לכם. ממש תודה. קודם כל אני מברך את גברתי יושבת הראש על הדיון החשוב ואני גם מודה לה על הדיון הענייני, שלא עוסק באדם כזה או אחר, אלא ברעיון הכללי של מעמד מבקר פנים ברשות מקומית, שאחד מהתפקידים החשובים ביותר ברשות מקומית, כמי שמגיע מרשות מקומית וכיהן כסגן ראש עיריית קריית גת. מבקר פנים הוא מבקר עירייה בשמו המדויק. הוא תפקיד קריטי להצלחת הרשות. יש הרבה מאד עבודות בהרבה מאד רשויות, באמת בסינרגיה חיובית בין מבקר העירייה לבין ראש הרשות, כשמבקר העירייה עושה את הביקורת וראש הרשות מיישם אותה. לעתים זה נגרר ולצערי הרב למקומות לא הכי נכונים.

חייב לציין עובדה. מבקרי הפנים או מבקרי העירייה אינם יכולים להיות מעל החוק. הם לא רשאים להוציא דיבתו של אחר, כמו שכל אזרח לא רשאי להוציא דיבתו של אחר, אבל אין בכלל צל של ספק שמחובתנו, נבחרי הציבור, להעניק להם סוג של הגנה לא בפני החוק, אלא בעיקר בפני ההוצאות הכלכליות או הנזק הכלכלי שאמור להיגרם להם כתוצאה מעבודתם. סוג של אחריות מקצועית.

הווה אומר, לעניות דעתי, אם למבקר פנים היה ביטוח מסוים שהיה יכול לאפשר לו נניח את המימון של הוצאות המשפט שלו בגין אותה תביעת דיבה שהייתה מוגשת נגדו, אזי מבקר הפנים לא היה צריך לחשוש לומר את דבריו כפי שהוא מאמין בהם.

לכן אני חושב שהמצב הנוכחי, שבו ראש רשות או מישהו אחר רשאי או יכול לתבוע מבקר פנים על הוצאת דיבה צריך להישמר, הזכות הזאת צריכה להישמר לנבחר הציבור. אי אפשר למנוע אותה, כי אחרת דמיינו לכם מצב שמבקרי פנים יחשבו שהם חסינים לחלוטין מפני כל ביקורת - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מיקי, שנייה אחת. אתה נהנה מזכות ראשונים כי אתה הדובר הראשון. אני רוצה לבקש מכל הדוברים הבאים, אנחנו פשוט בסד זמנים כי בשעה 11 יש מליאה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אוקיי, אני אקצר.
היו"ר שלי יחימוביץ
ואנחנו רוצים להספיק לשמוע גם את מבקרי הפנים, גם את הארגונים. אז אם אפשר לקצר, אני אודה לך.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני מקצר. אז אני אומר אי אפשר לתת חסינות על למבקר פנים לא לומר כל מה שהוא רוצה, כי מן הסתם אם הוא יגזים אז הוא צריך לדעת שהוא עלול לשלם מחיר בגין כך; אבל מצד שני אני כן חושב שלמבקרי פנים כן צריכה להיות איזו שהיא הגנה, לפחות מבחינה ביטוחית לגבי העבודה שלהם.

משפט אחד וסיימתי לגבי הסיפור של מבשרת ציון. מהנתונים שאני קיבלתי - אני לא נכנס כרגע לגופו של עניין - אני רק רוצה לומר - יש פה צעד מסוים שבחר לעשות ראש המועצה בגין דברים שנאמרו עליו מתוך התחושה שלו שהוא פשוט נפגע בשמו הטוב. עשה את מה שהוא עשה בהתאם למה שהוא מאמין בו. רשאית כמובן מבקרת העירייה להתמודד עם זה משפטית. היה טוב יותר אם למבקרת העירייה היה ייעוץ משפטי בחינם, כדי שהיא לא תצטרך גם להוציא על זה כסף, אבל כרגע זה לא המצב. אולי בעתיד זה יתוקן, אבל בסופו של דבר צריכים לזכור: זכות של אדם לשמו הטוב תמיד צריכה להיות לצדו, לצד הזכות של מבקר המדינה לעשות את עבודתו, עם איזו שהיא הגנה מסוימת מבחינה כלכלית. תודה.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה מיקי, תודה רבה. חברת הכנסת נאוה בוקר, בבקשה. אם אפשר, אני מבקשת מכולם לקצר.
נאוה בוקר (הליכוד)
אנחנו נקצר, כן. קודם כל אני מאד שמחה לראות את הנציגים של מבקר המדינה, אני מאד מעריכה את העבודה שלהם. לפני שבע שנים גם ליוויתי ונעזרתי בהם. אני חושבת שזה חשוב מאד, בכלל עבודת המבקרים, אבל לא יתכן שאנשי ציבור – ואני חשתי את זה על בשרי – ואני מדברת כאן מדם ליבי. לא יתכן שאנשי ציבור יוכפשו, יעשה להם שיימינג, ישלמו מחיר כבד, החיים שלהם נהרסים ואלה שהורסים להם את החיים על לא עוול בכפם, תהיה להם הגנה מהחוק באופן גורף. ולא משנה באיזה תפקיד הם נושאים. לא משנה אם זה מבקר עירייה או כל דבר אחר.

במקרה אגב של יורם שמעון, אני חושבת שמדובר באיזה שהוא הליך שהוא פרטי.
היו"ר שלי יחימוביץ
אין שום דבר פרטי.
נאוה בוקר (הליכוד)
- - - באופן אזרחי יש כאן - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אין. רגע, רגע, חברת הכנסת בוקר. אין שום דבר פרטי כאן.
נאוה בוקר (הליכוד)
אנחנו מתערבים בתהליך ש - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אני רק מבקשת ממך לומר דבר מה. אין שום דבר פרטי בעבודה של מבקר הפנים. מבקר הפנים עושה את עבודתו מתוקף תפקידו, ומטבע הדברים מושא הביקורת הכי רגיש והראשון במעלה הוא ראש הרשות. לכן ברגע שמתנהלים הליכים, ברגע שיש תביעת דיבה של ראש הרשות נגד מבקרת הפנים, אין בזה-. כל העניין הפרטי והפרסונאלי הוא לא רלבנטי. אנחנו מדברים פה על המעמד הציבורי ועל הכוח ועל היכולת של מבקרי הפנים לעשות את עבודתם. לכן בואו נוריד את המילה אישי מסדר היום. אנחנו מדברים כאן על עניין מבני.
נאוה בוקר (הליכוד)
אני חושבת שזכותו של ראש מועצה להגן על שמו הטוב, גם אם זה נגד מבקר עירייה. ואם באמת רוצים להגן על מבקרי העיריות או מועצות, אז אולי באמת הרעיון לעשות ביטוח, שהם יוכלו להתגונן. אבל מי יגן על אנשי הציבור? כל אחד יבוא ויכתוב מה שהוא רוצה. חופש הביטוי זה לא חופש השיסוי וכבר דיברנו על כך.
היו"ר שלי יחימוביץ
אתם תדברו כולכם, זה בסדר.
נאוה בוקר (הליכוד)
אז באמת במקרה הזה אני חושבת שאולי הרעיון של ביטוח יכול לפתור כאן הרבה בעיות, אבל אסור לנו לתת לאף אדם ולא משנה באיזה תפקיד הוא נושא, להשתמש בחופש הביטוי ובחופש הכתיבה כדבר ש - - -
שלמה קלדרון
יש לו הגנה בחוק.
היו"ר שלי יחימוביץ
מר קלדרון, אני מבקשת.
נאוה בוקר (הליכוד)
ומי יגן על ראשי הערים וראשי רשויות ועל אנשי ציבור ופוליטיקאים כמונו?
שלמה קלדרון
יש - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
קלדרון, אני לא נתתי לך רשות דיבור, סליחה. תודה רבה חברת הכנסת בוקר.
נאוה בוקר (הליכוד)
תודה.
היו"ר שלי יחימוביץ
חבר הכנסת סעיד אלחרומי, בבקשה.
סעיד אלחרומי (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב לכולם. תודה גם על הדיון החשוב הזה. כאדם שהיה אצלי מבקר ברשות מקומית, כראש מועצה, אני חושב שלמבקר יש תפקיד מאד חשוב, גם בעבודת ראש הרשות עצמה. ישנם מקומות שראש הרשות נעזר במבקר בכדי לברר סוגיות מסוימות שרק המבקר יכול לעשות את זה ואני חושב שראשי הרשויות צריכים לוודא וגם להבין שמבקר הפנים הוא דבר חיוני מאד לעבודת ראש הרשות עצמו ולהצלחה שלו, דרך אגב.

המבקר, מהצד השני, צריך לשמור על האיזון החשוב בין עבודת מבקר פנים לבין זה שהוא יהיה בעצם כלי בידי מי שירצה להתנגח עם ראש הרשות. הוא צריך לשמור על האיזון הזה וזה קו דק מאד, רבותי. ולכן גם העבודה של המבקר וגם המחוקק שם גבולות מסוימים לעבודת המבקר וגם הפיטורים שלו, מתי מביאים לשימוע, כל זה נעשה בעבודה מאד מסודרת. האיזון הזה צריך להישמר.

אנחנו מבחינתנו נותנים גיבוי מלא למבקרי הפנים ברשויות המקומיות, בעיריות, אבל אנא, כמו שאנחנו כחברי כנסת בוועדת הביקורת נותנים לכם את הגיבוי, תשמרו על האיזון החשוב הזה. תודה.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה. מי הגיע פה ראשון? חברת הכנסת מירב בן ארי, בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, אנחנו התיישבנו לפי הסדר, חוץ מנחמן ש- - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כן, כן, אני רואה. את אחר כך תמי, ואחר כך חיים ילין ואחר כך נחמן שי.
מירב בן ארי (כולנו)
טוב, אני גם אדבר קצר, כי גם בעיקר באתי לשמוע. אני רוצה לומר שני דברים. אחד, גם אני באתי מהמוניציפאלי, גם אני הייתי חברת מועצת העיר תל אביב-יפו, אני יודעת כמה חשוב תפקידו של מבקר הפנים, כמה אנחנו צריכים לתת גיבוי כחברי מועצה וגם כן כחברי כנסת. מה גם שאני יושבת בוועדה הזאת כמעט שלוש שנים והרבה פעמים ישבתי במקום שלא נוח לי, כי אני מהקואליציה ואני מהממשלה, הנה, חברה שלי שהייתי איתה שנים ביחד בוועדה, הרבה פעמים הייתי במקום לא נוח. במקום ששתינו דיברנו – היא אופוזיציה ואני קואליציה – במקומות שאולי הייתי מעדיפה, אתם יודעים, שיושתקו ברמה העקרונית.

אבל, וכאן יש אבל גדול מאד, זו בדיוק הסיבה שנתנו סמכויות למבקר, כדי שנהיה באותה סיטואציה ונדע לומר שזה בסדר גמור לדבר על הדברים. זה בסדר גמור לבקר את הדברים והכי חשוב ללמוד מהם.

אני מאד מסכימה עם מה שסעיד אמר. קודם כל אנחנו כאן בשביל להגן על המבקרים ולתת להם גב אמיתי מהכנסת ובמוניציפאלי ואנחנו יודעים את תפקידם וחשיבותם. שוב, אני כן מאמינה באיזון מול ראש הרשות. אני כן חושבת שגם לראש הרשות צריך לתת גיבוי, אבל עם כל הכבוד, בשביל זה יש מבקר. זה בדיוק תפקיד המבקר. ואני אומרת לכם את זה – נאוה אמרה מדם ליבי – וואלה, אני כאן שלוש שנים מהקואליציה, בוועדה לביקורת המדינה, שזה לא נוח. זה לא נוח, נכון, אבל - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא נוח להיות מבוקר, נקודה.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון, נכון, אבל - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא נוח שמבקרים אותך, לא נוח שכותבים עליך דברים לא טובים. לא נוח. מה לעשות?
מירב בן ארי (כולנו)
נכון, נכון.
היו"ר שלי יחימוביץ
בחרנו בתפקידים ציבוריים.
נאוה בוקר (הליכוד)
לא זאת הייתה הכוונה.
מירב בן ארי (כולנו)
נכון, אבל אני גאה שאני חלק מהוועדה הזאת ואמרתי את זה ביום ששלי וקארין התחלפו. כי להיות בקואליציה, להבין את תפקיד המבקר ולגבות אותו, בשביל זה אנחנו נמצאים כאן.
נאוה בוקר (הליכוד)
מירב, אף אחד לא חושב ש - - -
מירב בן ארי (כולנו)
לא, רק אמרתי.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה.
נאוה בוקר (הליכוד)
אני דיברתי על שקרים ועל - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
חברת הכנסת תמר זנדברג, בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
לא הפרעתי ואני - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה, מירב.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה. הדיון הזה באמת חשוב ואני רוצה לגעת בשתי נקודות עקרוניות.
היו"ר שלי יחימוביץ
רגע, סליחה. מה, קארין? אם נחמן יוותר לך אז כן.
תמר זנדברג (מרצ)
אני רוצה לגעת בשתי נקודות עקרוניות שהדיון הזה מעלה. אחת זה באמת מעמד מבקר הפנים, כמו שהוזכר כאן ולא רק הוא, אלא הוא כשומר סף. יש עוד, ראינו גם יועצים משפטיים הרבה פעמים ברשויות המקומיות שסובלים מאותה בעיה מבנית.
היו"ר שלי יחימוביץ
נכון. יתכן שנקיים דיון נפרד על יועצים משפטיים.
תמר זנדברג (מרצ)
אוקיי. והשני זה המעמד או השימוש בכלי הזה של תביעות דיבה גם כן בהקשר הזה, ואני אומרת את כל זה – באמת, אני חייבת להגדיר במילה – בג'ונגל שקיים ברשויות המקומיות. לרשויות המקומיות יש מעמד דמוקרטי מאד מאד בעייתי ומורכב. הן פועלות מתוקף חוק שהוא מנדטורי, אין סמכויות אמיתיות ואין כלים דמוקרטיים לנבחרי הציבור מצד אחד, בעיקר חברי המועצה, שזה לא מיותר להזכיר גם כאן שעובדים בהתנדבות. אין להם סמכויות מבניות בחוק ואין כמעט כלי עבודה, כמו שמוכר לנו כחברי כנסת, החל מחקיקה, דרך שאילתות ודרך כלי פיקוח וניטור אמיתיים; ומצד שני זה שומרי הסף, בעיקר מבקרי הפנים וכאמור היועצים המשפטיים.

וככה אנחנו מגיעים למצב שהמון המון פעמים ראינו גם מבקרי פנים וגם יועצים משפטיים שנמצאים במצבים לא רק נתונים לתביעות דיבה, אלא הרבה פעמים בסכנה או בפועל בפיטורים ראינו את זה, בהתנכלויות, כולל סגירת משרדים וכל מיני דברים באמת באמת מופרכים. ראינו בכל רחבי הארץ; ודבר שני זה תביעות דיבה לא רק כלפי מבקרי פנים, אלא למשל יש מקרים של תביעות דיבה מצד ראשי ערים כלפי חברי מועצות ברשות שלהם וחבר המועצה – אני מזכירה לכם – עובד בהתנדבות, אין לו הגנה ובגלל ביטוי פוליטי שהוא התבטא כלפי ראש העיר – הוא יכול להיות מהקואליציה או מהאופוזיציה, שזה תפקידו – וכאן בסיטואציה של הכנסת זה מאד מאד מוכר וזה כמעט לחם חוקנו יום יום. אבל בסיטואציה של רשות מקומית, נבחר הציבור, בגלל הביטוי הפוליטי שמבחינתו זה כלי עבודה, הוא יכול למצוא את עצמו נתון תביעת דיבה ויש מקרים כאלה.

אני באופן אישי יזמתי שתי הצעות חוק, אחת בנושא – ואני אשמח שהם ידונו כאן גם בדיוני המשך ואם הוועדה תרצה לקחת את זה תחת חסותה, אני מאד מאד אשמח שזו לא תהיה הצעה שלי.
היו"ר שלי יחימוביץ
שמה?
תמר זנדברג (מרצ)
אחת זה מעמד מבקרי הפנים, שהם יהיו מוכפפים כמו היועצים המשפטיים, במקום שיהיו מוכפפים לעירייה ולראש העיר, שיהיו מוכפפים או למבקר המדינה, או לגוף אחר מבחינת ה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אנחנו נשמע על זה בהמשך, על הצעות מהסוג הזה.
תמר זנדברג (מרצ)
אוקיי, מבחינת הסמכות, והשני זה איזה שהוא סוג של חסינות בעיקר לנבחרי הציבור, שזה לא מבקר הפנים, אבל צריך פה לתת את הדעת על ההבדל בין נבחרי ציבור לבין שומרי סף, במובן של תביעות דיבה באותה מידה. כמובן שאני אגיד לא תביעות דיבה אלא ביטוי.
היו"ר שלי יחימוביץ
לא הבנתי.
תמר זנדברג (מרצ)
חסינות. כמו שלחברי כנסת יש חסינות מהותית שמפורשת בפסיקה בעיקר בביטויים, בחופש ביטוי – זה המקום העליון שבו החסינות הזאת - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל איך זה קשור למבקרי הפנים? את רוצה לתת חסינות למבקרי הפנים?
תמר זנדברג (מרצ)
לא, אני אומרת שהנושא של תביעות דיבה בא לידי ביטוי בכמה אופנים. יש לו זרוע לכיוון נבחרי הציבור, בעיקר חברי מועצות ויש לו זרוע שצריך לבחון אותה. אני לא יודעת אם זה נכון לתת חסינות למה שנקרא שומרי סף, אבל אני אומרת - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אנחנו נשמע על ההגנות שיש להם.
תמר זנדברג (מרצ)
במוקד הדיון כאן עומד גם הנושא של תביעות דיבה כמנגנון פוליטי, כמנגנון השתקה מול א' נבחרי ציבור ו-ב' שומרי סף.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי, תודה רבה חברת הכנסת זנדברג. חברת הכנסת קארין אלהרר, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
לא, אני חייב ללכת, ממש. מחכים לי בעשר.
היו"ר שלי יחימוביץ
זה בתוך הסיעה שלכם, תפתרו את העניינים. חיים ילין, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
אני ממש מתנצל, כי מחכים לי.
היו"ר שלי יחימוביץ
כן, בקצרה בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
אני באתי להסביר איך אני רואה כראש רשות לשעבר את ביקורת הפנים. אני חושבת שזה ביקורת פנים ופניות ציבור. אני לא סתם מדבר על שני הגורמים האלה, הם כלים ניהוליים מאד חשובים בתוך הרשות, בתנאי אחד. קודם כל שראש הרשות לא מפחד מביקורת והוא מבין שהביקורת תקדם את המועצה ואת העירייה למקומות שהוא עד היום לא היה חשוף אליהם. כי לא יכול להיות שראש עיר או ראש מועצה יודע על כל בניין מה שעובר עליו. לעומת זה, דרך פניות הציבור ודרך ביקורת הוא יכול להבין ולהיחשף למקומות שיעשו רק טוב, לא רק לו כראש עיר. אבל בשביל זה לא צריך לפחד.
היו"ר שלי יחימוביץ
חיים בוא נגיד, ואני משתמשת בניסיונך כראש רשות, ראש רשות יכול להשתמש במבקר הפנים וגם סעיד הזכיר את זה, כמי ששומר אפילו עליו. שומר עליו מפני טעויות, מייעץ לו. נותן לו לנהל מינהל תקטין ולהימנע חס וחלילה משחיתויות.
חיים ילין (יש עתיד)
כן, כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל הוא יכול במקביל גם להתייחס אל המבקר כאל אויב שמצר את צעדיו ולא נותן לו לעשות מה שמתחשק לו.
חיים ילין (יש עתיד)
קודם כל בדרך כלל בונים תכנית עבודה. עזבו את מה שיוצא דופן. בונים תכנית עבודה שב-2018 אנחנו רוצים לדוגמא שמבקר הפנים יבדוק את כל הנוהל של מכרזים. את התכנית הזאת - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זה בתנאי שראש הרשות רוצה שהמבקר יבדוק את נוהל המכרזים, כי לפעמים הוא לא רוצה.
חיים ילין (יש עתיד)
כן, אבל ככה זה עובד. ברוב העיריות ובשלטון המקומי ככה זה עובד. זה שיש יוצאי דופן שהולכים למלחמות - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
נכון, אתה צודק.
חיים ילין (יש עתיד)
זה סיפור אחר, אבל בואו נשים מה אנחנו רוצים. ברגע שהוא בודק, תכנית העבודה מגיעה למליאה. המליאה, המליאה של המועצה מאשרת את התכנית - - -
קריאה
לא.
חיים ילין (יש עתיד)
אל תגידו לי מה אני עשיתי.
קריאה
לא.
חיים ילין (יש עתיד)
אל תגידו לי מה אני עשיתי.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, חברים, זה לא סימפוזיון שכל אחד - - -
חיים ילין (יש עתיד)
אתם רוצים להגיד לי מה אני עושה?
היו"ר שלי יחימוביץ
אני מבקשת לאפשר לחיים ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
זו פעם ראשונה שאומרים לי מה אני עשיתי, אבל זה יפה מאד. תגידו לי מה אני אעשה בעתיד גם, אולי אני אדע.
קריאה
החוק אומר את זה.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא אמרתי מה זה החוק, רגע, תפסיקו עם זה.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, חיים, תקצר.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אומר איך אני השתמשתי בזה, בסדר? אני השתמשתי בזה שיש תכנית עבודה, מביא את זה למליאה. אני חושף בפני המליאה מה תכנית העבודה של מבקר פנים. זה היה ככה כל שנה. אני בודק ובא ומסתכל על כל פניות הציבור – מה טופל, מה לא טופל. לא צריך לפחד. ברגע שמתחילים לפחד, בעצם מתחילים להיכנס לנישות פוליטיות בתוך המועצות ולא משרתים, אלא מתגוננים.

אני חושב שהצד השני זה הסכסוך שקיים במקומות מסוימים וזה, תדעו לכם, לא טוב. סכסוך בין מבקר לבין ראש מועצה, ראש עיר, יכול להקפיא את העשייה של אותה עירייה ואותה מועצה ופה נכנסים למקום שבעצם אין אפשרות להפרדת כוחות בכלל וזה לדעתי אחד הדברים הגרועים ביותר. אותו דבר יכול לקרות, דרך אגב - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
חיים, אנחנו ממש מוגבלים בזמן.
חיים ילין (יש עתיד)
שנייה, אני מסיים. אותו דבר יכול לקרות גם עם יועץ משפטי. לכן מה שאני מציע זה אחד. להסתכל על הביקורת ככלי ניהולי. שניים, צריך בחקיקה ובכל מקום לראות, במקומות שהמבקר משתמש מעבר לסמכותו וגולש מעבר, חייב מישהו בסופו של דבר שיבקר את המבקר. זה לא קיים היום בכלל ברשויות המקומיות. האיזון.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה, חיים. חברה, אתם תדברו והכל בסדר.
חיים ילין (יש עתיד)
אני חייב להסביר משהו.
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, לא, חיים.
חיים ילין (יש עתיד)
שנייה. יש מיליון חוקים ובשום דבר מהחוקים האלה לא משתמשים בהם. אני מדבר - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
חבר הכנסת ילין, אני מבקשת ממך לא לענות להם, פשוט, אני ממש מתנצלת, אנחנו מוגבלים ויש עוד הרבה חברי כנסת והרבה דוברים.
חיים ילין (יש עתיד)
אני הולך.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה. חברת הכנסת קארין אלהרר, חבר הכנסת נחמן שי ואחר כך חבר הכנסת מסעוד גנאים וכל מי שיבוא אחר כך מחברי הכנסת כבר יחכה לסבב הבא. בבקשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה רבה גברתי יושבת הראש ותודה לחברי שנתן לי את זכות הדיבור. היה לי מאד מאד חשוב כן להגיע לדיון הזה. אני חושבת שלנושא של הדיון יש חשיבות עצומה כמובן לא רק למקרה הזה, אלא הוא עושה איזה שהוא חיבור בין שני הנושאים שהם אקוטיים בעיני. אחד זה מעמדו של מבקר הפנים, שזה דבר שאני ארחיב עליו בעוד דקה; והדבר השני, זה מחבר גם את הנושא של חושפי השחיתויות.

תראו, מבקר הפנים נחשף, אמור להיחשף לכל מה שקורה בעצם בתוך הרשות והעובדה שלא רואים בעבודה שלו איזה שהוא כלי ניהולי אלא כלי לניגוח ויש רצון הרבה פעמים לחסום את עבודתו, יכולה למנוע מצב של חשיפת שחיתויות ברשויות המקומיות.

אני אומר, עד שלא יותקנו תקנות ועד שלא יוחזק מעמדו של מבקר הפנים, כי כרגע הוא לא עצמאי באמת. ויכול לבוא ראש העיר, ואני מאד שמחה שחברי, חבר הכנסת חיים ילין, תיאר סיטואציה שהיא בגדר חלום בהתגשמותו למבקרים פנימיים, בטח ברשויות המקומיות. זה לא מה שקורה דה פקטו.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל זה קורה בהרבה רשויות מקומיות. הרבה ראשי רשויות מחבקים את המבקר ומשתמשים בו. לא תמיד הופכים אותו לאויב.
קארין אלהרר (יש עתיד)
נכון, ואני שמחה מאד - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל לפעמים הופכים אותו לאויב.
קארין אלהרר (יש עתיד)
נחשפנו במיוחד בשלוש השנים האחרונות, אני נחשפתי ליותר מדי מקרים שבהם רשויות מקומיות, ראשי רשויות וגורמים אחרים ברשות, שמבקר הפנים בא אליהם ואומר הנה, הדברים שאני רוצה לבדוק, אתה יודע מה, בוא תחשוב על זה. נראה לי שזה לא נושא שצריך לבדוק אותו הפעם. וזה בעיני דבר שלא יכול לקרות.
היו"ר שלי יחימוביץ
וזה רק תחילתו של תהליך. אחר כך מתחילה שורת הסנקציות, כשהוא לא מבין את הרמז.
קארין אלהרר (יש עתיד)
כן, ברור, ברור. העובדה שמבקר הפנים הוא לא גורם עצמאי, שיכול לקחת לעצמו את ההחלטה לבד, בלי הסכמתו של ראש הרשות או גורם אחר, מה הוא בודק, איך הוא בודק וכו', זה דבר שלא יכול להימשך, אחרת בעיני בואו נוותר על התפקיד הזה גם. זה לא יוכיח את עצמו לאורך הדרך אם אנחנו לא ניתן כלים אמיתיים למבקרים הפנימיים, כי להסתמך על טוב ליבם או על רצונם הטוב של ראשי הרשויות, זה דבר שאי אפשר להשלים איתו.

יש הצעת חוק שמתגלגלת שנים רבות בכנסת, גם אני הגשתי אותה יחד עם חבר הכנסת יואל חסון. הצעה שמבקשת לחזק את מעמדם של מבקרי הפנים, גם ברשויות המקומיות - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כן, אני חושבת שגם אני הגשתי אותה באיזה שהוא גלגול.
מרדכי שנבל
הגיע הזמן להעלות את זה מחדש.
היו"ר שלי יחימוביץ
אתה לא יכול להעלות את זה, כי אתה לא חבר כנסת.
קריאה
בהזדמנות.
מרדכי שנבל
את יודעת מה, אני אהיה. אם צריך אני אהיה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מבחינת סמכויות הוועדה לביקורת המדינה, לא יכולנו להביא אותה כהצעת חוק של הוועדה, כיוון שהוועדה יכולה רק - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
היא לא מחוקקת.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא, היא יכולה רק חוק יסוד מבקר המדינה או חוק מבקר המדינה וכוועדה אופוזיציונית להתווכח בוועדת כנסת – האם ניתן לחוקק את זה כחוק של הוועדה – כן או לא – זה היה ויכוח שתוצאותיו ידועות מראש.

אני מאד אשמח, אני גם נפגשתי עם השרה איילת שקד כדי כן לקדם את ההצעה הזו. לצערי התשובה שקיבלתי הייתה כן, נגיע לזה מתי שהוא.

אני באמת מאמינה, בעידן שבו אנחנו רוצים לחשוף כמה שיותר שחיתויות ולטפל ולמגר את התופעה, זה הדבר שצריך לעשות. תודה רבה ואני מתנצלת, אני צריכה לעזוב.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה קארין. חבר הכנסת מסעוד גנאים, בבקשה. סליחה, נחמן קודם. נחמן שי, בבקשה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
תודה שלי. קודם כל אני רוצה להזכיר, חלק יודעים, שאני תושב מבשרת, אז אולי אני יותר מעורה בענייני היישוב ויכול להתייחס לעניין עצמו, אבל הבנתי שבחלק הזה את מדברת על הצד העקרוני וגם - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אנחנו מדברם על הצד העקרוני וגם כאן אני לא מתעסקת – גם אם נגלוש לזה – אני לא אתעסק בטיב הביקורת על ראש הרשות, אלא בדברים שנעשו מול מבקרת הפנים כסוגיה עקרונית.
נחמן שי (המחנה הציוני)
החלפנו על זה שתיים-שלוש מילים. אני בא הנה כדי ל - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כן, אני רק רוצה להגיד עוד משפט, כיוון שאמרת את זה. קיבלתי המון המון פניות בניסיון לבטל את הדיון הזה. פניות משפטיות ופניות פוליטיות ומחברי כנסת ממפלגתו של ראש הרשות וכן הלאה וכן הלאה וככל שרבו הפניות הבנתי כמה חשוב לקיים את הדיון הזה. אז בפעם הבאה, אם מישהו רוצה לגרום לי לקיים דיון, הוא מוזמן להפעיל עלי לחצים עזים ביותר כדי לא לקיים אותו.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אבל אני לא הייתי בין הלוחצים.
היו"ר שלי יחימוביץ
אני אשמור על זכות השתיקה.
נחמן שי (המחנה הציוני)
זה נדיר.
היו"ר שלי יחימוביץ
נכון.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אז בצד העקרוני אני רוצה לומר שאני בא הנה להגן על מעמדם של מבקרי הפנים, למרות שכמי שניהל בעבר רשות ממלכתית, סבלתי מעונשם של מבקרים ומביקורתם והיו ימים ושעות קשות איתם או איתן. היו יותר מאחד. אבל יחד עם זאת בסופו של דבר, כשמסתכלים אחורה מבינים שיש למבקר הפנים, כמו לשומרי הסף האחרים בתוך הרשות, תפקיד חשוב ביותר, שמחייב להגן עליהם, אם אפשר אפילו באמצעים חיצוניים, כדי שביקורת הפנים תקבל את המקום הראוי והחשוב לה וכדי שהאנשים שעוסקים בכך לא יפגעו בשום צורה שהיא. לא בתפקודם ולא באופן אישי ישלמו על כך מחיר.

זה דומה כמו שהוזכר פה, גם ליועצים משפטיים וגם לחשבים לפעמים במקומות מסוימים חשבים הם מוגנים על ידי החשב הכללי. כולם צריכים לעשות את עבודתם מתוך ידיעה שזה האינטרס היחיד שמוביל אותם וכל היתר הוא לא רלבנטי.

אני חושב שמבקר המדינה צריך להיות האבא של מבקרי הפנים. אני לא יודע אם בכל מקום הוא יכול להיות באופן פורמאלי, אבל זה תפקידו ובצדק הם פונים אליו כדי לקבל הגנה ובצדק הוא יכול להתערב בצורה כזו או אחרת, כדי לשמור עליהם ואותם ולתת להם לעשות את עבודתם. ואם מהדיון הזה יעבור מסר שביקורת פנים היא חלק בלתי נפרד מניהול תקין על פי חוק, אז אני חושב ששווה לקיים אותו. תודה.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה נחמן. חבר הכנסת גנאים, בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה גברתי יושבת הראש. בקצרה, משום שחברי אמרו את עיקר הדברים. אני חושב שיש הבדל בין החוק, ההנחיות, מה שצריך להיות לבין מה שיש בשטח. בשטח לצערי הרב, בהרבה מקומות שאני לפחות מכיר, אצל ראש העיר הכל נתפס פוליטי, הכל נתפס ניגוח. הוא חושב לפעמים שמבקר הפנים רוצה בסוף לחשק אותו, למנוע אותו מלהתקדם. הלוואי שכולם יראו במבקר הפנים שהוא להיפך, שהוא עוזר, הוא תומך בראש הרשות, הוא לא רוצה שהוא ייפול באיזה חציית גבול מסוים או קו אדום, אם זה חוקי, ההנחיות.

אנחנו נדרשנו לסוגיה הזו לפני כשנה או שנתיים. היה מקרה גם בנצרת עילית, נדמה לי, עם ראש העיר ומבקרת - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אנחנו תיכף נשמע כמה מבקרי פנים, אל דאגה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
או עם מבקר. יועצת משפטית, נכון.
קריאה
יועצת משפטית, גם מבקר וגם גזבר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני בדעה עם חברי שהמעמד של מבקר הפנים ותפקידו הוא חשוב מאד מאד לרשות בעצמה ולראש הרשות, כמו היועץ המשפטי. אני גם תומך בזה שתהיה לו חסינות או הגנה מפני כל איום מצד ראש הרשות, שהוא כפי שאמרתי, בהרבה פעמים-.

אני אגיד לך סוגיה מסוימת שנתקלתי בה למשל. ראש עיר או ראש רשות לא מקבל שום דבר מבקר הפנים וחושב שהוא חותר נגדו, בגלל שהוא אומר לי – נו, באיזה קדנציה, באיזה עידן הוא התמנה? בעידן של אלה שהיו נגדי. לתפוס תפקיד או מעמד - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זה לא בהכרח. לפעמים גם מבקר שראש הרשות ממנה, פתאום הופך בעיניו לאויב, ברגע שהוא מתחיל לעשות את העבודה שלו.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
נכון, נכון מאד. אנחנו רוצים להגיע לזה שמבקר הפנים הוא גורם קונסטרוקטיבי - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא התכוונתי למבקר המדינה. סליחה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לא, חברת הכנסת יחימוביץ, את לא רואה גם בממשלה שמנסים לחוקק חוקים כדי לחשק, כדי להחליש את שומרי הסף, מהיועץ המשפטי עד מבקר המדינה.
מירב בן ארי (כולנו)
אין שום חוק כזה היום, חוץ מ - - - תקשורת - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
ניסיונות, ניסיונות.
מירב בן ארי (כולנו)
אין שום חוק כזה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
לפחות ניסיונות, חבר הכנסת בן ארי.
מירב בן ארי (כולנו)
נו, אז מזל שהשר כחלון עומד על המשמר.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אה, וואלה, הגענו לשם. בסדר. לא, אני רק נתתי דוגמא.
היו"ר שלי יחימוביץ
אנחנו לא ניכנס ונשבח כל אחד את יושב ראש המפלגה שלו. לא בהזדמנות הזאת.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
מה שקורה במגרש הקטן של הרשויות יכול לקרות גם במגרש הגדול של הממשלה, אבל בקצרה, אני עם זה שמבקר הפנים צריך הגנה וחסינות כדי שהוא ייתן ויעשה את תפקידו נאמנה לטובת הרשות ולטובת היישוב שהוא משרת. תודה.
היו"ר שלי יחימוביץ
בהחלט. עכשיו עמיחי שי. עמיחי הוא יועץ מבקר המדינה לתפקידים מיוחדים ואחראי על המאבק בשחיתות וגם אחראי על צווי הגנה לחושפי שחיתויות בכלל ולמבקרים פנימיים בפרט לצורך הדיון הזה. אז אם אפשר עמיחי בקצרה, אבל תפרט ותספר לנו כמה מקרים תלויים ועומדים עכשיו, של צווי הגנה למבקרי פנים ואיזה סוג של הגנה יכול המבקר להעניק למבקרים.
שי עמיחי
אני אנסה לעשות את זה בקיצור. אני חושב וגם קיימנו דיון מקדים אתמול עם מבקר המדינה, שהדיון הזה הוא חשוב מאד, כי מעמדם של מבקרי הפנים הן ברשויות והן בכלל, כפי שאנחנו רואים אותו, חשוב מאד וברגע שאתה מזהה חולשות וכשאתה נכנס כמבקר המדינה לעשות ביקורת, אז אתה מזהה בעיות רבות ברשויות וכשאתה בוחן גם מה קרה עם אותם מבקרים פנימיים, אתה רואה באמת שמצרים את צעדיהם.

אני מפנה לדו"ח הביקורת על הביקורת הפנימית ברשויות המקומיות של מבקר המדינה משנת 2010, שמצביע על תקלות ועל חולשה של מבקרי הפנים, שלמעשה החולשה הזאת נובעת לא מחולשתם הם, אלא מהחלושה שגורמים להם ומצרים את צעדיהם.
היו"ר שלי יחימוביץ
ואתם מדגישים גם את השמירה על עצמאותו ואי תלותו של המבקר.
שי עמיחי
שמירה על עצמאותו ואי תלותו.
היו"ר שלי יחימוביץ
ברשות המקומית והבטחת סביבת עבודה תומכת והולמת על כל היבטיה, שתאפשר לו לעשות את עבדותו.
שי עמיחי
אכן, אכן.
היו"ר שלי יחימוביץ
מה שלא תמיד מתאפשר.
שי עמיחי
לדעתי רשימת המכולת שנתת היא קצרה, משום שלגבי - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
של ההתנכלויות.
שי עמיחי
של ההתנכלויות, משום שככל שהתחכום גדול יותר, כך גורמים להם ומצרים את צעדיהם. דובר פה על היבטים כלכליים. ההיבטים הם לא רק כלכליים, ההיבטים הם נפשיים, הלחצים הם מאד מאד גדולים. אני נמצא בקשר - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אתה יכול לתאר לנו?
שי עמיחי
כן. אני נמצא בקשר עם מבקרים פנימיים לא רק ברשויות אלא ברשויות רבות, וגם בקשר ליחסי עבודה מה קורה, איך קורה, האם יש חשש למעשה פלילי. חיבורים כאלה ואחרים עם המשטרה לגבי נושאים פליליים ואתה שומע את המצוקות שלהם, את הניסיונות לפגוע בהם. אני אתן דוגמא נוספת שקיימת אצלנו היום על הפרק בנושא של פגיעה בשכר. היום פה אנחנו מדברים על תביעת דיבה. אני אומר על תביעות שמופנות לממונה על השכר על כך שמבקר פנים כזה או אחר קיבל תוספות שכר מעל ומעבר ואז כמובן הממונה נכנס לעשות בדיקה ואז יש סוג של איום גם על מבקר הפנים.

אנחנו לא יכולים כמובן לעצור את הבדיקה, אבל במכלול הכולל אנחנו כן מסתכלים, כולל בנושא של תביעות דיבה, כשאנחנו באים לדון בנושא של מתן צו, צו כזה או אחר.
היו"ר שלי יחימוביץ
כמה צווים כבר - - -
שי עמיחי
נכון להיום יש שני צווים זמניים לשני מבקרים פנימיים, שנמצאים על הפרק. זה הליך שתלוי ועומד. לשני אותם מבקרים, במקרה הזה גם לאילנית גוהר יש צו.
היו"ר שלי יחימוביץ
ממבשרת. המבקרת של מבשרת.
שי עמיחי
ממבשרת.
היו"ר שלי יחימוביץ
מי זאת אילנית? תרימי את היד.
שי עמיחי
יש צו זמני ונכון להיום יש גם הפניה לרשות המקומית להתייחסות להליך של מתן צו קבוע וכמובן ש - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא הבנתי. לגבי אילנית גוהר, תתאר את הסטאטוס של הצו.
שי עמיחי
נכון להיום הצו הוא צו זמני. הוא לא צו קבוע. הצו הזמני ניתן מיידית, משום שאני לא רוצה להיכנס - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא אוטומטית אבל, חלילה.
שי עמיחי
לא, הצו הזמני ניתן ויכול להינתן באותו יום שאותו מבקר פנה והגיש את הפנייה, משום שיכול להיות שמיד או למחרת היום הולכים לקיים לו שימוע של פיטורים ואנחנו שם כדי לעצור את ההליך ולכן הצו הוא זמני.
היו"ר שלי יחימוביץ
אז זה צו זמני ו - - -
נאוה בוקר (הליכוד)
אז זה כן אוטומטי באיזה שהוא מקום.
שי עמיחי
זה לא אוטומטי. העניין הזה נבחן ואם יש על פי הבחינה, ודרך אגב, מי שמכיר את החוק, למבקרים פנימיים יש את הפררוגטיבה, הם לא לפי סעיף 45 א' 1 הרגיל, אלא לפי ג', ששם הם לא חייבים להיות חושפי שחיתויות, אלא בעצם עשיית עבודתם מגיעה להם הגנה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל רגע, אני רוצה להבין את המעמד של שני המבקרים שאנחנו מדברים עליהם עכשיו. כשאתה אומר צו זמני - - -
מירב בן ארי (כולנו)
סליחה, רק מי השני? אמרת מבשרת ומי השני?
שי עמיחי
מועצת מרחבים.
היו"ר שלי יחימוביץ
נמצא כאן נציג מרחבים? אוקיי. מה שמך, המבקר של מרחבים?
יהודה רגב
יהודה רגב צהל.
היו"ר שלי יחימוביץ
ולגביו גם יש צו זמני?
שי עמיחי
צו זמני גם כן, כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
ואתה אומר ששניהם בבחינה לצו קבוע?
שי עמיחי
לגבי אילנית – זה נמצא בהליך הרבה יותר מתקדם ולגבי - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מה זה הליך מתקדם?
שי עמיחי
שכבר ישנה הפניה לרשות. אני לא רוצה להיכנס ממש. הייתה הפניה לרשות עם כל הטענות והטיעונים לכך שמבקר המדינה הולך לבחון מתן צו קבוע ולכן הם צריכים להתייחס לגבי כל הטענות שעולות.
היו"ר שלי יחימוביץ
ומה לגבי הגשת תביעת דיבה בזמן שתלוי ועומד צו הגנה זמני?
שי עמיחי
לנו אין את הסמכות להפסיק את העניין הזה, אבל אני יכול להגיד שאנחנו יושבים. זה סוג של תביעת השתקה. אנחנו רואים את זה לא רק במבקרים פנימיים, אנחנו רואים את זה בכלל בחיים האזרחיים, אבל אנחנו נבחן כמובן ואנחנו לא יכולים למנוע את הגשת הצו.
היו"ר שלי יחימוביץ
ולגבי מרחבים, אם אתה יכול לפרט מה.
שי עמיחי
לגבי מרחבים היה תהליך. המבקר יושב כמובן עם שני הצדדים, היה תהליך של ניסיון לבחון להגיע להסדר כזה שהם אכן יוכלו להמשיך לעבוד. כמובן שהמבקר יוציא החלטה בסיומו של הליך. לא תמיד זה חייב להיות בצו, אלא זו יכולה להיות החלטה. במקרה הזה, לפחות ממה שאני מכיר, יש קשיים בדרך. אז יכול להיות שאנחנו נידרש בסוף לכך שיינתן צו קבוע.

יחד עם זאת, אני רוצה לבוא ולומר שאנחנו בוחנים כרגע לא אחת יש הפרות צווים, כולל ברשות במבשרת ציון, הפרות של צווים. הצו ניתן, הצו אומר שאי אפשר לפגוע לא בזכויות ולא בשום דבר וברגע שאתה רואה שלמעשה זכות שמגיעה לאותו עובד נפגעת, למעשה זו הפרת צו. הפרת הצו הזו היא עבירה פלילית, אני רוצה לומר. היא עבירה פלילית והשאלה היא עכשיו מי מגיש, איך מגיש וזה.

אני יכול להגיד שאנחנו בוחנים כרגע שאני אלך להגיש, אני לא אזכיר כרגע באיזו רשות מדובר, אבל מדובר ברשות שהפרת הצו נעשית בריש גלי וישנה החלטה שאנחנו הולכים להגיש תלונה. זאת אומרת משרד מבקר המדינה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כלומר מבקר המדינה יגיש תלונה במשטרה?
שי עמיחי
יגיש תלונה על הפרת הצו שלו, כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
עשיתם את זה בעבר? זה תקדימי?
שי עמיחי
לא. זו פעם ראשונה, כי בדרך כלל אם עולה חשש למעשה פלילי, אנחנו מעבירים ליועץ המשפטי לממשלה, אבל זה כשמדובר על הבדיקה עצמה, על ממצאי הבדיקה, אם זה בביקורת או אם זה בנציבות. פה נעברה עבירה כלפי מבקר המדינה. מבקר המדינה הוציא צו, נעברה כלפיו עבירה. אנחנו נגיש את התלונה ונראה איך זה יפתח מבחינת הפרוצדורה של משטרת ישראל וכמובן - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זה מאד מעניין. זה צעד שהוא חסר תקדים. החוק מאפשר לכם כמובן לעשות את זה, אבל פעם ראשונה שאתם מיישמים את החוק והולכים בעצמכם למשטרה.
שי עמיחי
כן, כן, אני אלך בעצמי לראש אח"מ ואגיש לו מסמך מסודר, שמצביע על הפרות הצו, כולל אמירות של אותו ראש רשות – כן, אני מפר את הצו. אז אם הוא מפר את הצו, אז שיישא באחריות. אין שום בעיה.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב. נראה שאתם ממש לוקחים את העניין ברצינות.
שי עמיחי
כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
כל הכבוד.
שי עמיחי
הדבר הנוסף שאנחנו בוחנים זה חיוב אישי. הרי המבקר יכול להוציא צו ככל שימצא לנכון. אנחנו עוד לא הגענו לשם, זה לא פשוט כל כך מבחינה משפטית, אבל אנחנו בוחנים את המקרה הנכון שבו מבקר המדינה יבוא וכשהוא יקבע פיצויים, חלק מהפיצוי לאותו חושף שחיתות, לאו דווקא מבקר פנים, אלא לאותו חושף שחיתות, יהיה הנושא של חיוב אישי.

אני חושב שלמבקרים הפנימיים יש תפקיד מאד מאד חשוב ומשמעותי ברשויות המקומיות, בכל הגופים המבוקרים. הם חלק בלתי נפרד משומרי הסף. הם נועדו לשמור על אותם מנהלים כדי שיפעלו בצורה נכונה. הם נועדו כדי לשמור גם על הציבור, על הכסף הציבורי ובמקום שבו אתה מזהה חולשה של שומרי סף ובין השאר גם מבקרים פנימיים, אתה רואה שנעשים דברים שלא צריכים להיעשות, בין אם זה במישור המנהלי ובין אם זה במישור הפלילי גם כן. עד כאן.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה.
נאוה בוקר (הליכוד)
זאת אומרת החפות לא עומדת, אני מבינה.
שי עמיחי
למה?
מירב בן ארי (כולנו)
אבל לא הגישו נגדו כתב אישום. מה זאת אומרת?
שי עמיחי
חפות למה?
נאוה בוקר (הליכוד)
אתם ישר יוצאים מתוך הנחה שנעשו דברים - - -
שי עמיחי
לא, אנחנו לא יוצאים משום דבר. אנחנו עושים בדיקה מסודרת ו - - -
קריאה
להיפך, הוא אמר במפורש שיש כאלה ש - - -שזו עבירה פלילית - - -
נאוה בוקר (הליכוד)
יש כאן התגייסות ברורה לטובת האופוזיציה ואנחנו רואים את זה בהרבה מקרים ולא רק במקרה הזה.
מירב בן ארי (כולנו)
מה זה קשור?
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, חברות וחברי הכנסת, תודה רבה. נראה לי שלפחות בשלב הזה אני אפטור את שני המבקרים שיש עליהם צווי הגנה, גם אילנית גוהר וגם יהודה רגב. אני מעדיפה שאתם לא תדברו, אלא אם לא תהיה ברירה ויתעורר צורך, כי יש כאן מספיק מבקרי פנים אחרים שהם לא באמצע הליכים של צו הגנה. גם שמענו כאן אמירה מאד דרמטית של נציג המבקר על צעד שלא ננקט בעבר. אז נראה לי שמלאכת ההגנה נעשית כראוי, אבל יש כאן הרבה מבקרים אחרים.

בני אליהו נמצא כאן?
בנימין אליהו
כן, נמצא.
היו"ר שלי יחימוביץ
מבקר פנים של עיריית טבריה. אתה עדיין מבקר הפנים של עיריית טבריה?
בנימין אליהו
עדיין, כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
קודם כל אני מברכת אותך שאתה עדיין מבקר הפנים ותספר לנו, אבל בני, אם אפשר בקצרה, את הסיפור שלך. אל תיכנס לטיב הביקורת על ראש העיר. אתה יכול, תעשה מה שאתה רוצה, אבל חשוב לנו לשמוע על המצב שהיית בו, מה נעשה ומה המצב היום.
בנימין אליהו
טוב, אני 22 שנה מבקר העירייה. בשנת 2006 הייתי באיזה שהוא תהליך של בדיקה של נושא שנגע לראש העירייה. הוא קלט. הוא הרגיש. הביקורת היא ביקורת גלויה, היא לא מתנהלת מתחת לפני השטח ומה שקרה, כשראש העירייה גילה את זה אז הוא רמז לי את הרמזים מה ראוי לעשות – כמו שחברת הכנסת קארין אלהרר אמרה. לא הבנתי את הרמזים ואז הוא פרץ למחשב והוציא עלי מידע, העמיד אותי לדין משמעתי עם 113 סעיפי אישום, שהייתי צריך להתגונן בפניהם.

עוד לפני כן, כשהרגשתי את זה, פניתי למבקר המדינה ואמרתי לו שאני מרגיש שקורה משהו ואני מבקש לקבל צו הגנה. מבקר המדינה אמר לי תקשיב, אני לא רואה משהו, אבל לכשיקרה דבר כזה, אז אנא תפנה אלינו ונדון בעניין. פניתי אליו כשקרה הסיפור ואז הוא אמר לי תראה, קיבלת תובענה משמעתית, אתה כבר נמצא בהלך שהוא מעין שיפוטי ולכן לא יכולים לתת לך צו הגנה. והתוצאה של הסיפור הזה הייתה שבמשך 5 שנים ניהלתי מאבק משפטי, שהסתיים רק בבית המשפט המחוזי בזיכוי מוחלט. קיבלתי פיצויים סמליים.
היו"ר שלי יחימוביץ
מי מימן את ההליך המשפטי שלך?
בנימין אליהו
אני מימנתי את ההליך המשפטי שעלה 300,000 שקלים.
היו"ר שלי יחימוביץ
מהכיס שלך, הפרטי?
בנימין אליהו
מהכיס שלי. נכון להיום - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זו חתיכת משימה מטורפת לבן אדם רגיל, שמרוויח משכורת נורמאלית.
בנימין אליהו
נכון. היה לי מזל שעורכת הדין שלי, שליוותה אותי בתהליך, הכסף לא עמד לנגד עיניה ונכון להיום אני עדיין לא שילמתי לה את כל הכספים.
היו"ר שלי יחימוביץ
תומר, אני מיד אאפשר לך לדבר, שנייה. תחזור על המשפט האחרון, אני לא שמעתי אותך.
בנימין אליהו
נכון להיום - - -
קריאה
לא קיבלת החזרת?
בנימין אליהו
לא, לא קיבלתי. קיבלתי איזה שהוא סכום סמלי חמישה הליכים. אני ניהלתי חמישה הליכים – בבית הדין המשמעתי, בבית המשפט המחוזי מול מבקר המדינה, בתהליך שהתנהל מול בג"ץ, בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון והיה שם תהליך נוסף שאני לא זוכר מה הוא. הוצאתי מעל 300,000 שקלים שלא קיבלתי אותם, כשלמעשה בימים אלה אני מנהל רק את שלב ההוכחות בתביעה בבית הדין לעבודה בחיפה, על מנת לקבל את הכספים האלה.

מה שקורה, שהעירייה הוציאה 800,000 שקלים מקופת העירייה, ולמרות שהייתה פנייה ליחידה לחיוב אישי לא קרה דבר. כלומר הכספים האלה הלכו. 800,000 שקלים מכספי הציבור הלכו ואף אדם לא דורש להשיב את הכספים האלה לקופת העירייה, אותם כספים שהוציא ראש העירייה.
היו"ר שלי יחימוביץ
זה מחריד. פשוט מחריד.
בנימין אליהו
כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
כל כך הרבה פגיעות בשלטון החוק יש כאן ובציבור. גם המבקר עצמו נמנע ממנו לחלוטין לעשות את עבודתו והוא שקוע בהליכים משפטיים עד צוואר, שהוא צריך לממן מהכיס שלו וגם הציבור מממן את ההגנות המפוקפקות על ראש הרשות.
בנימין אליהו
במקרה המסוים שלי גם היה כתב אישום נגד ראש העירייה והוא הורשע בו. הוא סיים את תפקידו.

אני יכול לומר שבשנת 2010 הייתה כאן ישיבה של הוועדה לביקורת המדינה, שישב כאן עורך דין הלל שמגר, שהיה מנהל נציבות תלונות הציבור ואמר שאילו היו בידיהם הכלים הנכונים, בני אליהו לא היה עומד לדין. ומה שקורה היום, שיש את תיקון 49 שאומר ש - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
תיכף אנחנו נשמע את היועץ המשפטי, הוא יסביר.
בנימין אליהו
שהמבחנים האלה בעצם הפכו יותר קלים. כאילו יש איזה שהם כלים ראויים למבקר המדינה לתת צווי הגנה והתחושה שלי, לפחות מהסיפור של מה שקרה עם אילנית, שזה עדיין ניתן במשורה. אני כתבתי מכתב למבקר המדינה ואמרתי לו תשמע, כקולגה של אילנית, כמי שרואה את ההתרחשויות ואני גם אמרתי לה מה יקרה בתהליך שלה, כי אני מזהה את זה. אצל כולם יש את אותם דפוסי התנהלות.
היו"ר שלי יחימוביץ
זה נכון, הסיפורים נורא דומים. זה מדהים.
בנימין אליהו
מאד, מאד.
היו"ר שלי יחימוביץ
כל המבקרים, אותו סיפור בדיוק. הרמזים, הסנקציות וכן הלאה.
בנימין אליהו
כן, כן. ואני כתבתי למבקר המדינה ואמרתי לו תשמע, אני נמצא בתחושה של דה-זה-וו, שכל מה שקרה אצלי קורה גם אצל אילנית, ואנא, תעשה משהו, תעבור מהשלב של צו ההגנה הזמני לצו קבוע, כי למעשה בזירת ההתגוששות הזאת כל ראשי הרשויות רואים אותה. אם הם רואים שיש איזו שהיא התנהלות לא נחרצת של מבקר המדינה, אז הם מבינים והם כבר מזמינים את הקרב הבא של אותו ראש רשות מול המבקר שלו. כשיש התנהלות נחרצת של מבקר המדינה, אז זה בעצם מונע את הניסיון הבא של ראש הרשות הבא לעשות משהו בעניין הזה.

כתבתי לו מכתב ואת האמת קיבלתי תשובה שמראה שבעצם לא קראו את המכתב הזה. כי זה מכתב כזה לקוני שאומר - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מהמבקר.
שי עמיחי
לא, לא, קיבלת אישור קבלה. תאמין לי שקראתי אותו.
בנימין אליהו
מהמבקר.
היו"ר שלי יחימוביץ
עמיחי, אני מבקשת, תיכף תענה.
בנימין אליהו
אגב, אני חייב לציין שגם אני פניתי לעמיחי בעניינים אחרים ואני יכול לומר שבאמת ההתייחסות היא רצינית ועניינית וכל זה, רק מה, שכשמגיעים לנציבות תלונות הציבור, אז זה תמיד מתחיל בצורה רמה ומסתיים בקול ענות חלושה.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, יש נציבה חדשה.
בנימין אליהו
וזה משהו שצריך לתקן אותו. אני רק רוצה להוסיף ש - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
משפט אחרון, בני.
בנימין אליהו
כן, משפט אחרון, שבעקבות העניין שלי, עמיחי הזכיר את דו"ח מבקר המדינה לשנת 2010, שם הייתה התייחסות לעניין המשמעתי, לחוק המשמעת שמאפשר לראש רשות להגיש תובענה משמעתית נגד המבקר. המבוקר יכול להגיע תובענה משמעתית נגד המבקר. מבקר המדינה התריע על כך בפני משרד הפנים ומשרד הפנים אמר בשנת 2011, בתשובה שלו, שהוא יפעל לתיקון חוק המשמעת. חוק המשמעת לא תוקן ונכון להיום ראש רשות שרוצה לפתוח בהליך משמעתי נגד המבקר שלו, יכול לעשות את זה בלי שום בעיה.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה בני. תומר רוזנר, היועץ המשפטי של הוועדה, בוא תעיר כמה הערות.
תומר רוזנר
אני רק אתייחס נקודתית למקרה הזה. בשנת 2014 תוקן חוק הסיוע המשפטי באופן שמאפשר מימון או סיוע משפטי ממלכתי מטעם המדינה, ללא תשלום, במצבים מהסוג הזה שתיאר המבקר של עיריית טבריה. זאת אומרת אם חלילה בעתיד יתקלו במקרים דומים, יש בעניין הזה מזור בחוק הסיוע המשפטי שמאפשר בין היתר למבקרים פנימיים לקבל סיוע משפטי מן המדינה בהליכים מהסוג הזה.
שי עמיחי
בלי הוכחת צורך כלכלי.
תומר רוזנר
כמובן, ללא.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי. יורם לוי מנהרייה נמצא כאן? לא נמצא. מירי גלס משרדות?
מירי גלס
כן, פה.
היו"ר שלי יחימוביץ
בבקשה. מבקרת הפנים של שדרות, עדיין מבקרת הפנים?
מירי גלס
כן, מבקרת הפנים של שדרות. אני בקדנציה של ראש העיר הקודם עבדתי תחת צו הגנה של מבקר המדינה במשך יותר משנתיים. ברגע שראש העיר הקודם נכנס לתפקיד הוא החליט לפטר אותי והצו הזה הגן עלי. כאילו, לא הבנתי על מה בכלל, אבל כנראה התאים לו להביא אנשים שקרובים אליו. עבדתי תחת צו ובתקופה הזאת גם - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כי מה, כי הוא רצה למנות מבקר פנים יותר נוח?
מירי גלס
כן, מישהו מטעמו כנראה. ותוך כדי עבודה דיווחתי למבקר המדינה על שחיתויות לכאורה ודברים כאלה ועשיתי את מה שיכולתי. הוא סגר לי את המערכת של האוטומציה, של המחשוב שלנו, איומים, התנכלויות.
היו"ר שלי יחימוביץ
איזה איומים?
מירי גלס
כל מיני דברים של מכתבים מאיימים, מעקבים. הייתי הולכת לפה, הוא רודף אחרי, כל מיני דברים מהסוג הזה. והוא בסוף לא נבחר, הוא אפילו לא נבחר כחבר מועצה והיום יש ראש עיר אחר וברגע שהוא נבחר אז הוא פתח בפני את כל המערכות והכל פתאום זורם. פתאום המבקרת היא הכי עוזרת בעולם והיא הכי טובה והיא הכי הכל.
היו"ר שלי יחימוביץ
כלומר את לא השתנית, את נשארת אותו דבר.
מירי גלס
אני נשארתי אותו דבר בעבודה שלי.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל השאלה היא שאלת הגישה של ראש הרשות.
מירב בן ארי (כולנו)
לא, ראש העיר התחלף.
היו"ר שלי יחימוביץ
של ראש העיר, כן. היא הייתה אותה מבקרת פנים, עם אותם פגמים שהקודם מצא בה, אבל היא התגלתה כמעולה עם ראש העיר החדש.
מירי גלס
כן, הכל טוב עכשיו ויש והוא נותן לי - - - ביקורות והכל מושלם. לכל ראש עיר יש גם גרורות אחריו, שנשארות בתוך המערכת ואז באים לך כל מיני עובדים שאת תופסת אותם על כל מיני מעשים גם, והם מגישים נגדך הוצאות תביעה, תביעת דיבה מעובד שכתבתי עליו שהוא בעייתי. עובדת שתבעה אותי על דיני נזיקין. עוד איזה חבר מועצה שתבע וניסה למנוע דו"ח ביקורת.
היו"ר שלי יחימוביץ
כלומר זרועו הארוכה של ראש העיר הקודם ממשיכה לרדוף אחרייך.
מירי גלס
כן, וגם בדרך כלל תמיד יש להם את עורך דין הבית שלהם, שאני יכולה להראות לך כמה תביעות שזה אותו עורך דין מייצג את כולם ואתה בא לבית המשפט. קודם כל יש את הביטוח של נושא המשרה ובמקרה אם יש לך, אז זה סבבה, זה עובד, אבל גם כשאתה בא לבית המשפט, בית המשפט צריך להחליט אם מגיע לך את החסינות. מגיע לך חסינות רק במידה והרשות לוקחת את התביעה על עצמה.
תומר רוזנר
לא. זה לא מדויק.
קריאה
לא, זה בנזיקין.
מירי גלס
אם במקרה של אילנית הרשות שלה לא תיקח את זה על עצמה, כי ראש העיר יגיד ליועץ המשפטי, או אני לא יודעת מה העניינים שם וזה לא יקרה, היא תישאר חשופה והביטוח לא יעבוד לה. זה לא אוטומטית. אין דבר כזה.
היו"ר שלי יחימוביץ
מירי, תודה. אלא אם יש לך עוד איזה משהו מאד חשוב להגיד. משהו עקרוני?
מירי גלס
עקרוני שאנחנו נרדפים. כל מה שאמרת פה בתחילת הדברים שלך, מעקבים, לשון הרע, דיבורים, פייסבוק - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
החרמה.
מירי גלס
החרמות, עברתי הכל. הכל, הכל ואתה צריך להיות בן אדם מאד חזק בשביל לעמוד בזה.
היו"ר שלי יחימוביץ
זה נכון. כן, חזק ואמיץ.
מירב בן ארי (כולנו)
כמה שנים?
מירי גלס
5-6 שנים. גם היום. זה לא נגמר.
קריאה
ומי היה לצידך?
היו"ר שלי יחימוביץ
תיכף אנחנו נספר מי היה לצידך. אנחנו לא מחלקים פה צל"שים עכשיו. תומר רוזנר, הערה משפטית, בבקשה.
תומר רוזנר
כן, הערה לסוף דבריה של גברת גלס. זה לא מדויק שהחסינות שניתנת לעובדי ציבור ובכלל למבקרי פנים בהקשר זה בפרט מפני תביעות נזיקין ותביעות לשון הרע בכלל זה, תלויה במתן החסינות. תלוי בהחלטה של הרשות המקומית אם היא רוצה לקחת את ההגנה על עצמה או לא. ההחלטה היא בידי בית המשפט. אם העובד, במקרה הזה מבקר הפנים, טוען שמגיעה לו חסינות והחוק הוא ברור בעניין הזה שמגיעה לו חסינות על כל מעשה שנעשה במסגרת מילוי תפקידו, אלא אם כן הוא נעשה בזדון, ההחלטה אם לדחות את התביעה נגדו בשל החסינות נתונה אך ורק במקרה של רשות מקומית לבית המשפט ולא תלויה בשיקול דעתה של הרשות המקומית.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי. זו הבהרה חשובה. אנחנו נשמע עכשיו את האיגודים של המבקרים הפנימיים. אני מבקשת בקצרה. אני כבר רוצה שאנחנו לא נמצה את הדיון הזה ויהיה לו דיון המשך מאד מאד בקרוב, כי אנחנו רוצים גם להתקדם. מעבר לצעד המבורך שנוקט מבקר המדינה בתלונה למשטרה, אנחנו גם נרצה לדעת מה מצב התקנות במשרד הפנים כמובן, שזה כלי עזר מאד משמעותי. נראה לי שלזה אנחנו נצטרך יותר זמן. גם יש כאן עוד מבקרים פנימיים שאנחנו לצערי כנראה לא נספיק לשמוע אותם.

עינב פרץ נמצאת כאן? נמצאת, כן. עינב פרץ, יו"ר איגוד המבקרים ברשויות המקומיות, שזה מאד מאד רלבנטי כל הדיון היום אלייך. בבקשה.
מירב בן ארי (כולנו)
מטעם מה, מטעם השלטון המקומי?
עינב פרץ
לא, אנחנו איגוד המבקרים מהרשויות המקומיות, מאגדים את - - -
מירב בן ארי (כולנו)
את עמותה? עצמאית?
עינב פרץ
אנחנו עמותה ותחת השלטון המקומי יש איגודים מקצועיים של השלטון המקומי, אנחנו חלק מהם. אנחנו מאגדים את כל מבקרי הרשויות המקומיות בישראל ואנחנו מייצגים אותם.
קריאה
אבל אתם בתוך הגוף שנקרא מרכז השלטון המקומי?
עינב פרץ
לא, לא. אנחנו פועלים תחת - - -
שי עמיחי
לא, לא, הם פועלים תחת חוק אחר, חוק מבקרים פנימיים של הרשויות.
עינב פרץ
בעצם כפי ששמעתם כאן וזה רק חלק וקמצוץ קטן ממה שעובר על מבקרי הפנים, צריכים להבין שמבקרי הפנים עובדים בקונפליקט מובנה ובסיסי ברשות המקומית. אנחנו מבקרים שמועסקים על ידי הרשות המקומית, מקבלים את התנאים שלנו ואת התקציבים שלנו מהרשות המקומית ומבקרים. מבקרים את הרשות ואת ראש הרשות מן הסתם.

אנחנו נמצאים במערכת פוליטית ואני חייבת לציין שכל מבקר כאן חשוף למקרה שקרה לאילנית ולבני ביום שהוא יכתוב דו"ח ביקורת שלא מוצא חן בעיני ראש הרשות. כרגע המצב האידיאלי שתיאר אותו חבר הכנסת שהיא ראש רשות, הוא טוב ויפה כל עוד נכתבים ואני מאמינה בזה, אנחנו לא באים למלחמה. אנחנו לא מבקרים שמחפשים את ראש הרשות. אנחנו באמת באים לעשות את עבודתנו נאמנה. אנחנו רוצים לייעל, לשמור על מינהל תקין וזה התפקיד שלנו. לא מלחמות ולא לחפש אף ראש רשות באופן אישי. אבל כתוצאה מאותו קונפליקט בסיסי, כאשר נכתב דו"ח שהוא לא מוצא חן בעיני ראש רשות, אנחנו נקלעים לסיטואציה הזאת.

חייבים להבין שבאמת בשביל לשמור על הביקורת כגוף עצמאי, אנחנו חייבים את הנושא של תקן ותקציב ואת אי התלות ואת העצמאות של המבקר, לקדם ולהמשיך. אני אתן בקצרה את העניין של תקן ותקציב. שר הפנים אמור להתקין תקנות בנושא של תקן ותקציב על מנת לאפשר לנו את עבודתנו. אי אפשר שמבקר יעבוד לבד, בלי תקן, בלי תקציב וכשמופלים עוד תיקים, כמו להיות ממונה תלונות הציבור - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
גם צריך להיות היקף של משרות מסוים שהוא תואם את גודל הגוף.
עינב פרץ
נכון.
היו"ר שלי יחימוביץ
למשל בעירייה גדולה על אלפי עובדים, בלתי אפשרי שיהיה מבקר אחד. זה ברור.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא, יש יחידת ביקורת.
עינב פרץ
גם אם יש יחידת ביקורת זה לא מספיק.
היו"ר שלי יחימוביץ
צריך תקנון מתאים לסדר גודל של העבודה.
עינב פרץ
נכון, וזה נתון לשיקול דעתו של ראש הרשות. אין כרגע תקנים ותקנות שמכתיבים מה הם התקן והתקציב שצריך להיות למבקרי פנים.

אנחנו יחד עם התנועה לאיכות השלטון עתרנו נגד משרד הפנים ושר הפנים להתקין את התקנות. הייתה התקדמות, אחרי דיונים רבים הגענו להסכמה ומחיקה של העתירה, בתנאי שמשרד הפנים יתקין את אותן תקנות. כרגע - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זה לא קרה.
עינב פרץ
זה לא קרה.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, אנחנו לוקחים על עצמנו לקדם את הדבר הזה.
עינב פרץ
נכון, זה אמור להגיע לוועדה ואני מאד אשמח שאנחנו נקדם את זה במהרה ובהחלט תהיינה תקנות שלא ירעו את המצב שקיים כיום.
מירב בן ארי (כולנו)
יש מישהו מהשלטון המקומי שאחראי?
היו"ר שלי יחימוביץ
זה משרד הפנים.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל אין מישהו בשלטון המקומי שיש לו קשר עם מבקרי הפנים של הרשויות?
שי עמיחי
לא, לא, יש את ראש אגף ביקורת.
מירב בן ארי (כולנו)
לא, רגע, בשלטון המקומי, חיים ביבס, יש לו יחידה לחינוך, יש לו יחידה לרווחה.
נאוה בוקר (הליכוד)
נו, אז יש להם גם את האיגוד של - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, זה משרד הפנים. עפרה ברכה במשרד הפנים, המיועדת לתפקיד נציבת שירות המדינה מטעם ראש הממשלה, היא ראש אגף ביקורת במשרד הפנים, שאחראית על המבקרים הפנימיים. עפרה ברכה נמצאת כאן? אנחנו הזמנו אותה. לא נמצאת. הוזמנה אבל לא הגיעה.
עינב פרץ
אני רק אמשיך.
היו"ר שלי יחימוביץ
תסיימתי את דברייך, משפט אחרון בבקשה.
עינב פרץ
כן, פשוט מאד חייבים להבין שמבקר שרוצה לעשות את העבודה שלו נאמנה צריך להיות עצמאי ובלתי תלוי. ראש רשות שמבין שיש לו בעיה עם המבקר פונה לנושא של לתפור לו תיק, ללכת איתו לנושא של דין משמעתי בשביל למנוע אחר כך את קבלת צו מבקר המדינה. יש כאן הצעת חוק של הרשויות המקומיות, שעמדה על סדר יומה של הוועדה וזה לא התקדם, שבעצם תיקח מראש הרשות את הסמכות הזאת למנות חוקר ותובע בקובלנה על מבקר הפנים ויעביר את זה לוועדה חיצונית מטעם משרד הפנים.

אנחנו מאמינים בזה. אנחנו לא חושבים שמבקר פנים הוא מעל החוק. אנחנו לא דורשים את זה. מבקר שסרח יצטרך לתת את הדין, אבל הוועדה שתדון בזה צריכה להיות חיצונית, היא צריכה להיות מטעם משרד הפנים וזו הצעת החוק. אנחנו מבקשים גם ממך, חברת הכנסת, לקדם אותה בנושא הזה.

גם מבקר המדינה בדו"ח של שנת 2010 הזכיר את משרד הפנים כרגולטור שאמור להיות ממונה והבית והאוזן הקשבת של המבקרים ברשויות המקומיות וזה לא קורה. בפועל מבקרים שנתקלים בבעיה ופונים למשרד הפנים, משרד הפנים בדרך כלל נמנע מלהתערב ואנחנו מבקשים לקבל את ההמלצות של מבקר המדינה בעניין הזה ושהרגולטור שלנו באמת ייקח צד ויהיה יחד עם המבקרים ויקים את אותה ועדה שהיא תדון ותוציא את זה מראש הרשות.

נושא אחרון זה באמת הנושא של מתן צווי הגנה ממבקר המדינה. אנחנו מברכים על המהלך הזה. אנחנו מברכים על זה שיש לנו אוזן קשבת אצל מבקר המדינה, אבל זה חייב להיות נחרץ יותר ומהיר יותר. כמו שאמרנו, יש סעיף נפרד למבקרי הפנים ולכן צריך להשתמש בו. מבקר הפנים מעצם עבודתו הוא חושף, לא בהכרח חושף שחיתויות, אבל הוא מתריע על מהלכים בלתי תקינים ולכן כל ההליך הזה לא יכול להימשך שנה וחצי של צו הגנה זמני. צו הגנה זמני בעצם אומר שראש רשות יכול להגיד כל יום הצו הזה מתבטל. את עדיין לא קיבלת את הצו הקבוע.

לכן הבדיקה צריכה להיות הרבה יותר יסודית, הרבה יותר נחרצת והרבה יותר מהירה.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה. לשכת המבקרים הפנימיים. כן, חברת הכנסת בוקר?
נאוה בוקר (הליכוד)
אני חייבת להעיר, אני מרגישה שזה דיון לא הוגן. אנחנו מביאים פה באמת את כל המבקרים, את כל זה, מכפישים את ראשי הרשויות באופן גורף. אתם שוכחים שיש כאן מקרים שהם על בסיס טינה אישית ובאמת יכול גם מבקר, עם כל הכבוד, שאני מאד מעריכה את העבודה שלהם, צריך לשמוע גם את הצד השני.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל מה זה קשור? אין פה צדדים, נאוה.
נאוה בוקר (הליכוד)
מירב, את הבעת דעתך, גם לי מותר להביע את דעתי.
מירב בן ארי (כולנו)
אז בסדר, אז אני יכולה לענות לך.
נאוה בוקר (הליכוד)
אני חושבת שזה לא הוגן. שומעים פה - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אבל זה דיון על מבקרי הפנים, אז צריך לשמוע את מבקרי הפנים.
נאוה בוקר (הליכוד)
כן, אבל צריכים לשמוע גם את הצדדים האחרים.
מירב בן ארי (כולנו)
אבל כשנעשה דיון על ראשי רשויות - - -
נאוה בוקר (הליכוד)
מה זה קשור?
מירב בן ארי (כולנו)
אבל זה דיון על מבקרי הפנים. זה מהות הדיון. זה גם לא על שום ראש רשות.
היו"ר שלי יחימוביץ
חברת הכנסת בוקר, אני אבהיר לך משהו. הוועדה לענייני ביקורת המדינה, כשמה כן היא, היא ועדה לענייני ביקורת המדינה.
מירב בן ארי (כולנו)
עוסקת בביקורת, כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
ולכן היא עוסקת באופן אינטנסיבי במבקרים הפנימיים, בעבודת המבקר וכן הלאה וכן הלאה. זה המנדט שלנו. ראשי הרשויות - - -
נאוה בוקר (הליכוד)
אבל יש - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
רגע נאוה, אני הבנתי את שלך ואני מבינה שמי שמגיע לרגע לוועדה ורואה ששומעים את המבקרים הפנימיים – זה התפקיד שלנו.
מירב בן ארי (כולנו)
זה הדיון.
היו"ר שלי יחימוביץ
ראשי רשויות יכולים לבוא, הם גם הוזמנו ולא הגיעו, צריך לומר וגם יש להם ביטוי רב. אנחנו מכבדים אותם ושומעים אותם בכל ועדות הכנסת. בעצם זאת הוועדה היחידה מכל ועדות הכנסת, שבה נותנים גיבוי וגב לשומרי הסף, למבקר המדינה ולמבקרי הפנים באופן ספציפי. אז זאת העבודה שלנו. אנחנו פשוט עושים אותה. וכאמור - - -
נאוה בוקר (הליכוד)
יש ראש מועצה שרוצה לדבר.
שי עמיחי
של מבשרת.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל ממבשרת אנחנו גם לא שמענו את מבקרת הפנים, לכן אנחנו גם לא נשמע. בכוונה תחילה אני לא נכנסת לסוגיות ולפרטים של מרחבים ושל מבשרת בגלל שתלוי ועומד צו ולכן אנחנו לא נשמע גם את ראש הרשות לצורך העניין. לו היו באים ראשי הרשויות מרשויות אחרות, היינו שומעים אותם בשמחה ואני חושבת שגם במקרה בא הייצוג שלהם היטב לידי ביטוי, כיוון שחלק גדול מחברי הכנסת ,לשמחתנו, הם ראשי רשויות לשעבר.
נאוה בוקר (הליכוד)
אבל את אומרת שהתחלת את הדיון הזה בגלל הסיפור הזה.
היו"ר שלי יחימוביץ
חד משמעית בגלל הסיפור הזה.
נאוה בוקר (הליכוד)
אז למה את לא נותנת לו אפשרות לדבר?
קריאה
גברתי שלי, אנחנו - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מי זה אנחנו?
קריאה
אני מייצג את יורם שמעון - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זה לא בית משפט פה, סליחה. אין עורכי דין.
קריאה
לא, יש צד שני - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, לא, סליחה. אני הייתי חשופה לכל הפניות שלכם. עשינו את כל הבירורים שלנו. ועדות הכנסת סוברניות לדון גם בעניינים שתלויים ועומדים מבחינה משפטית, אבל בכל זאת החמרתי עם עצמי, מה שהתכוונתי מלכתחילה, ואנחנו לא נכנסים לגופו של העניין, אלא רק לגופם של צעדים שננקטים נגד מבקרי הפנים. ושוב אני מבטיחה לכולם שהדיון הזה יימשך. בעצם לא רק שאני אעשה דיון נוסף, אני אעשה המשך של הדיון הזה, כיוון שבאמת הרבה דברים לא באו לידי ביטוי.
נאוה בוקר (הליכוד)
שלי, יש לי רעיון, אולי אפשר לנייד את המבקרים להגיש איזו הצעת חוק כל שתי קדנציות מרשות לרשות - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אין שום ספק שהוועדה הזאת היא הוועדה להצר את צעדיהם של מבקרי הפנים ואני אומרת את זה באירוניה, כן? שלא יהיו אי הבנות. טוב, חברים, אני מבקשת, לא נשאר לנו הרבה זמן. לשכת המבקרים הפנימיים, אחד שידבר מכם. תחליטו ביניכם מי הדובר.
מרדכי שנבל
אוקיי, אני אומר בקיצור. אני שנבל מרדכי. לעצם העניין. חוק לשון הרע בסעיף 13 שבחוק - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
אתה היועץ המשפטי של לשכת מבקרי הפנים והנשיא לשעבר.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, כן, הבנתי.
היו"ר שלי יחימוביץ
תתקרב בבקשה למיקרופון שנשמע אותך ותדבר בקצרה. אתה רוצה שנעבור לדובר אחר ואז נחזור אליך?
מרדכי שנבל
לא. אי אפשר להאשים את מבקר הפנים על סמך חוק הביקורת הפנימית. לכן הגשת תביעה, למרות האיסור הזה שנמצא בחוק הביקורת וחוק לשון הרע, זה הטרדה - - -.
מירב בן ארי (כולנו)
לא הבנתי על מה אתם מדברים.
מרדכי שנבל
גם אם יודעים מראש ש - - - לא זכאים בגלל ההוראות האלה בחוק לשון הרע, אנשים מגישים אותה וזה גורם למבקר הפנימי הטרדה, הגשת - - -
מירב בן ארי (כולנו)
כתב הגנה.
היו"ר שלי יחימוביץ
ברור, כן. זאת אומרת עצם הגשת התביעה היא - - -
מירב בן ארי (כולנו)
עצם הגשת תביעה לכל אדם מן היישוב היא הטרדה.
היו"ר שלי יחימוביץ
כן, היא הטרדה.
מירב בן ארי (כולנו)
היא המהות של זה.
היו"ר שלי יחימוביץ
לא נעים לקבל תביעת דיבה.
מרדכי שנבל
יותר מזה, בית המשפט - - -
קריאה
הוא נמצא במוקד - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
חברים, שקט.
מרדכי שנבל
קבע עוד בבג"ץ ישן, 805/2000, אלוני רגב מבקר עיריית ירושלים, שהליך הביקורת בעניינו של העותר הינו בעל אופי שיפוטי. דהיינו אי אפשר לתבוע את זה לתביעה על לשון הרע בכלל.
תומר רוזנר
ודאי שאפשר.
מרדכי שנבל
זאת אומרת מלכתחילה.
היו"ר שלי יחימוביץ
טוב, את זה אפילו אני לא אגיד שזה דבר אפשרי – לא להגיש תביעת דיבה בכלל ואני ראשונת המגנים על המבקר ועל מבקרי הפנים.
מרדכי שנבל
אז זה נקבע במפורש בחוק.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי.
מרדכי שנבל
ובהזדמנות הזאת שאנחנו מדברים, אמרתי שאם רוצים לגבי - - - את הביקורת, אז בזמנו הוכנה הצעת חוק לתיקון חוק הביקורת הפנימית וחוקים אחרים.
קריאה
הוא לא חל על מבקרים - - -
מרדכי שנבל
חתומה עליה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
נכון.
מרדכי שנבל
ורצוי לעורר את זה מחדש. 6 שנים. הדבר השלישי, הזכיר נציג מבקר המדינה את ההגנות שהוא כמבקר המדינה יכול לתת. הוא יכול לתת רק לגופים המבוקרים על ידו. יש ביקורת פנימית - - - אנחנו צריכים לחשוב עליהם שהם לא מוגנים על ידי מבקר המדינה ויש להם את הבעיות הנדרשות גם כן.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי, תודה רבה. עכשיו אני אגיד מי הדוברים וכולם מתבקשים לדבר בקצרה, כי באחת עשרה פשוט לא מאפשרים לנו יותר להמשיך את הדיון. שוב אני חוזרת ואומרת שיהיה המשך לדיון הזה.

הדוברים הבאים זה נציג איגוד המבקרים, חברת הכנסת יעל כהן-פארן, התנועה לאיכות השלטון ותומר רוזנר ועמיחי שי יסכמו.

איגוד המבקרים הפנימיים, מי נמצא כאן?
דורון רונן
כן, דורון רונן, משנה לנשיא איגוד המבקרים הפנימיים בישראל. אני רוצה להגיד כמה מילים. אחת, הוזכר בהתחלת הדיון ואני לא אחזור על דברים שנאמרו, אבל הוזכר נושא הביטוח. אנחנו פנינו באמצעות יועץ ביטוח, סוכנות ביטוח, חברת ביטוח, לא משנה. יש שני אלמנטים שחשוב לדעת. אחד זה ביטוח אחריות מקצועית והשני זה ביטוח נושא משרה. ביטוח אחריות מקצועית, כמו כל מקצוע, ברור מה הוא אמור לכסות וביטוח נושא משרה זה בעצם ה-D&O directors and officers, שיש עליו ביטוח שהוא ביטוח נפרד, בתוקף תפקידו כמבקר פנימי הוא נושא משרה.

אני רוצה להקריא רק משפט אחד מפוליסת הביטוח שעשינו, שהיא משלבת את הדברים, ביטוח אחריות מקצועית ועוד פעם, אני לא מייצג את סוכנות הביטוח, אנחנו עשינו את זה בעצמנו, כולל הרחבה לכיסוי הוצאות הגנה משפטית בגין תביעה שתוגש נגד מבוטח- - -
היו"ר שלי יחימוביץ
כל חברי איגוד המבקרים הפנימיים מקבלים את הכיסוי הביטוחי הזה?
דורון רונן
כל חבר איגוד שרוצה לקבל את הכיסוי ומשלם עליו מול חברת הביטוח, לפי תנאיו הוא. אז מה שרשום כאן – זה כולל הרחבה לכיסוי הוצאות הגנה משפטית בגין תביעה.
קריאה
כולל השתתפות עצמית.
היו"ר שלי יחימוביץ
אבל רגע, רגע, חברה, לא, לא, אנחנו לא בעניין פוליסות ביטוח עכשיו, אנחנו בסוגיות עקרוניות.
דורון רונן
לא, לא, אני רק אומר ככה – בין אם הרשות מממנת ובין אם המבקר הפנימי מממן את הפוליסה מכיסוי - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
חברות וחברים אני ממש מפצירה בכם להיות בשקט, כיוון שאנחנו מסיימים.
קריאה
אבל ברשויות המקומיות זה לא ככה.
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, אני מבקשת לא להתפרץ, סליחה. בלי הערות. בבקשה, תסיים.
דורון רונן
בין אם הרשות המקומית מממנת ובין אם המבקר הפנימי או מבקר העירייה מממן מכיסוי את הפוליסה, יש לו כאן כיסוי שכולל תביעה שמוגשת נגדו כנושא משרה בכירה בתפקידו כמבקר פנימי. אז זה דבר אחד שעשינו.

מעבר לכך, אצלנו יש שתי ועדות רלבנטיות, הוועדה להגנת חברים ופנו אלינו לא מעט ועוד פעם, אנחנו מכירים את הרשימה שנתת בהתחלה ופנו אלינו ואנחנו סייענו בנושא הזה, כשאנחנו מסייעים למבקרים שפונים אלינו. גם מבקרי עיריות וגם מבקרים - - -
מירב בן ארי (כולנו)
שנייה רגע, אני חייבת להבין משהו.
היו"ר שלי יחימוביץ
מירב, אני ממש מבקשת.
מירב בן ארי (כולנו)
כן, אבל לא הבנתי מה התפקיד שלו בדיוק. אתה משנה ל - - -
דורון רונן
לנשיא איגוד המבקרים הפנימיים בישראל.
מירב בן ארי (כולנו)
מבקרי הרשויות - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, לא קשור לרשויות המקומיות.
מירב בן ארי (כולנו)
אז מה הוא קשור?
היו"ר שלי יחימוביץ
כי הדיון הזה הוא באופן כללי על מעמדם של מבקרים.
מירב בן ארי (כולנו)
של מבקרי הרשויות? ברשויות?
היו"ר שלי יחימוביץ
לא, לא, לא, מבקרים. יש שני איגודי מבקרים, יש איגוד של הרשויות המקומיות - - -
מירב בן ארי (כולנו)
אוקיי. ואני חשבתי שאנחנו מתעסקים במבקרי הפנים ברשויות. לכן לא הבנתי באיזה פוזיציה - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זה פשוט יצא ככה.
דורון רונן
חלק מהחברים שלנו זה מבקרי רשויות מקומיות.
מירב בן ארי (כולנו)
אוקיי.
היו"ר שלי יחימוביץ
אני לא אספיק. טוב, חברים, תודה רבה. חברת הכנסת יעל כהן-פארן - - -
קריאה
זה לא נכון - - -
דורון רונן
אתה רוצה שאני אגיש נגדך תביעת לשון הרע?
היו"ר שלי יחימוביץ
אתה רוצה עוד משפט אחד לסיום?
דורון רונן
משפט אחד אחרון. בנוסף לזה יש לנו ועדה למענה לשאלות מקצועיות של חברים, שמטפלת בסוגיות מקצועיות שהחברים נתקלים בהן במהלך העבודה, שלאו דווקא מגיעות לשלב של הגנת חברים. כלומר יש עוד שלב אחד לפני.
היו"ר שלי יחימוביץ
הבנתי, אוקיי. חברת הכנסת יעל כהן-פארן, בבקשה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
תודה. פארן, דווקא אמרת בהתחלה.
היו"ר שלי יחימוביץ
סליחה, אני מתנצלת. אני מתאמנת על זה שוב ושוב ולא מצליח לי.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
הכל בסדר. תודה. אז קודם כל תודה גברתי יושבת הראש על קיום הדיון החשוב הזה וזה בהחלט נושא שאני חושבת שאנחנו בכנסת צריכים לתת עליו את הדעת ולעשות את שינויי החקיקה המתבקשים.

אני מתנצלת שאיחרתי, היו פקקים מטורפים היום בבוקר, אבל מצד שני אני שמחה שאני מדברת אחרי הדוברים והסיפורים מסמרי השיער, אין לי מילים אחרות לומר, ששמענו מהמבקרים הפנימיים שפעלו תחת צו הגנה ונתבעו והיו צריכים להוציא מאות אלפי שקלים מכיסם הפרטי על עורכי דין. זה פשוט לא מתקבל על הדעת. זו עבודה עם סיכון גבוה. אני לא יודעת בכלל מה גורם לכם להישאר בתפקיד. כל רגע יכולים לתבוע אתכם מכל כיוון.

עצם החשש, נכון שכל בן אדם יכול להיתבע על ידי כל בן אדם, אבל עצם זה שאתה עוסק באמירות על עובדים, אם הם פעלו כשורה או לא פעלו כשורה, אם הם בעייתיים או לא, וכל רגע הם יכולים לתבוע אותך, זה הרי פשוט לא יתכן שאתה תפעל – אתה לבד בעולם ואף אחד לא מגן עליך. משהו פה לא הגיוני.

אחת הבעיות זה המבנה שבעצם היום אתה ממנה את מבקר הפנים, המועצה מממנה, קובעת את שכרו. אגב, אני בדקתי את זה. לפי חוזר חדש של אגף שכר במשרד האוצר, שיצא רק בספטמבר, השכר של המבקר אמור להיות לא קבוע שרירותית על ידי המועצה, אלא 90% משכר מנכ"ל. זה צריך להיות מעודכן, אבל כנראה לא חובה בדיוק ליישם. אם החלטתם לא לעדכן שכר של בכירים, אז זה בסדר שתשאירו מה שהחלטתם. ועצם זה שהמועצה, שכמובן מי שעומד בראש המועצה יש לו את הטון בה, הם קובעים את שכרו, הם קובעים מי המבקר. יש כאן בעייתיות מבנית מאד גדולה ואני חושבת שמבנית צריך לחשוב על זה.

אני לא יודעת אם את הקפסיטי, ובזה אסיים, שכל העובדים צריכים אולי להיות עובדים של מבקר המדינה, שנשלחים להיות נציגיו ולהכפיף את הרשויות המקומיות - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
פתחת עכשיו סוגיה מאד גדולה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני יודעת, אבל אנחנו צריכים לשמור על שומרי הסף האלה, כי אנחנו יודעים שברשויות המקומיות, ובלי להתייחס לשום סוגיה שכרגע על הפרק בכותרות וכו', יש הרבה מאד בעיות בהתנהלות הרשויות המקומיות והם שומרי הסף וזה אמון הציבור ברשויות המקומיות ובשלטון החוק. זה א'-ב'. תודה רבה.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה. הערות שלך, תומר רוזנר, היועץ המשפטי.
תומר רוזנר
כן, אני אהיה ממש קצר ואני לא אחזור על דברים שכבר אמרתי. המחוקק הקפיד במעמדם המיוחד של מבקרי הפנים הן בחקיקת פרק מיוחד בפקודת העיריות והן בחוק הביקורת הפנימי, שבעצם הוא ייחודי כמעט בעולם, אין הסדרים כאלה בעולם, שבעצם מאגד מעמדם ואת סמכויותיהם של מבקרי הפנים.

מבקר הפנים הוא מקצוע קשה. הוא נמצא בתוך - - - קונפליקט מובנה. שתי סוגיות שעלו כאן בדיון ובהחלט ראוי לתת עליהן את הדעת. אחת זה נושא הדין המשמעתי, באמת זו סיטואציה מאד ייחודית ברשויות המקומיות, שראש הרשות והתובע הוא גם המבוקר. זה לא קיים בשירות המדינה, כי הדין המשמעתי בשירות המדינה נעשה על ידי נציבות שירות המדינה ולא על ידי הגופים המבוקרים עצמם, למעט הליכים קלים שהם הליכי נזיפה, אבל הם פחות רלבנטיים כאן. בהחלט ראוי לשקול את המלצת מבקר המדינה בעניין הזה, לשקול תיקון חקיקה בהקשר הזה.

נושא התקנות לגבי תקן ותקציב – בעקבות העתירה כפי שצוינה כאן, אכן הוגשה לוועדה טיוטא של תקנות, אבל אני לא ארחיב בעניין. אני רק אומר שיצאה – אני לא יודע איך אומרים את זה בעברית - Non negotiable – זאת אומרת מדובר ברמה כזאת שיושבת ראש הוועדה סירבה להביא אותה לשולחן - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
ובצדק אתה אומר.
תומר רוזנר
ובצדק רב. אני מבין שגם מבקר המדינה נפגש עם שר הפנים והעיר לו הערות בהקשר של טיוטת התקנות. יחד עם את צריך לציין שמשרד הפנים מתמהמה ב - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
מי הנציג של משרד הפנים פה?
קריאה
הוא יצא.
מירב בן ארי (כולנו)
לא, יש שם מישהי.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי.
תומר רוזנר
מתמהמה בהגשת התקנות ואני חושב שהוועדה צריכה בהחלט להתריע בעניין הזה, שיש לקדם את העניין הזה במהירות הראויה.

הנושא של סיוע משפטי, כפי שציינתי, הוא נושא של השנים האחרונות. צריך לבחון אותו ולראות אם הוא באמת מנוצל בהקשר הזה. ולגבי תביעות השתקה. תביעות דיבה משמשות בשנים האחרונות יותר ויותר כאמצעי להשתקה, לא רק של מבקרים פנימיים, אנחנו יודעים שזה קיים גם לגבי עיתונאים, לגבי אנשים מהציבור שחושפים שחיתויות בכלל.

בתי המשפט מתחילים להתייחס לזה בשנים האחרונות ולתת מענה מיוחד, כפי שנעשה במדינות העולם במצבים של תביעות השתקה ופסיקת פיצויים לדוגמא על מצבים שבהם התברר שמדובר בתביעות השתקה חסרות בסיס.

נושא הביטוח הוא נושא שבאמת צריך לתת עליו את הדעת; והנושא המרכזי שאני חושב שכדאי לשקול בישיבה נוספת, הוא באמת המעורבות של משרד הפנים כגורם מהסדר בנושא של מבקרי הפנים, כיוון שבעצם היום המצב הוא שמשרד הפנים כמעט, כמעט אפשר להגיד, יושב על הגדר ולא מתערב בסכסוכים מהסוג הזה שבין מבקרים פנימיים לבין ראשי רשויות והיה ראוי, מעבר לעניין של צווי הגנה של מבקר המדינה שהם מוגבלים, שהם נדונים במסגרת משפטית, הם נתונים במסגרת של עבירות פליליות ומבקר המדינה, ובצדק, הוא לא ממהר לתת את הצווים האלה. הוא בודק היטב את הדברים ומוגבל בעניין הזה בשיקול הדעת.
היו"ר שלי יחימוביץ
תומר, תסיים בבקשה.
תומר רוזנר
ראוי לשקול את המעורבות המעמיקה יותר של משרד הפנים בנושא הזה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי. התנועה לאיכות השלטון. תציג את עצמך.
תומר נאור
תודה רבה. עורך דין תומר נאור, התנועה לאיכות השלטון. קודם כל פעם ראשונה שלי פה בקדנציה הזאת, אז המון בהצלחה לך ולצוות ולחנה ולכולם.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה רבה.
תומר נאור
אני אהיה קצר כי אין זמן. אני אגע בשתי נקודת אופרטיביות שבעצם אנחנו פונים לוועדה ומבקשים שתפעל. פעם ראשונה, נאמר פה בשגרה, מה שנקרא הגשנו עתירה בזמנו ביחד עם האיגוד, ביחד עם חבר הכנסת מיקי רוזנטל לגבי התקנים ולגבי התקציב שמשרד הפנים צריך לקבוע. פנינו למשרד הפנים לפני חודש, ביקשנו לראות מה קורה עם זה. זה מתמהמה, אמר נכון תומר וצריכה לצאת קריאה אולי מהוועדה הזו למשרד הפנים, כדי שתפעלו לתקן את אותן תקנות.

פעם שנייה, אני מדבר על מה שקורה בחירום, מצב שבו מבקר פנים הופך בעל כורחו לחושף שחיתות ולהתחבר לדברים שאמר עמיחי. יש בחוק אפשרות ליועץ המשפטי לממשלה, למשרד המשפטים, לפעול בעצם במישור המשמעתי והפלילי בנושא של צו הגנה שהופר והדברים מוכרים לא רק במישור של מבקרי פנים, אלא גם במישור של חושפי שחיתויות. והשאלה שצריכה להישאל היא מה קורה אחרי שכבר נעשית הפנייה. אנחנו יודעים שלפני שנה וחצי מבקר המדינה פנה אל היועץ המשפטי בנוגע לחושפי שחיתויות מזיכרון יעקב ונאמר שם שמתנכלים אליהם וזו עבירה פלילית.

אנחנו בתנועה למען איכות השלטון במשך שנה וחצי פונים אל היועץ המשפטי ואומרים לו מה נעשה בדיוק עם הפנייה הזאת. רק לפני חודש הזמינו את אותם חושפי שחיתויות לתת עדות ולכן גם אם תצא מפה איזו שהיא קריאה במישור הפלילי, צריך לראות מה קורה עם מה שנקרא בתכלס.

דבר אחרון, תביעות השתקה. אנחנו מכירים את זה גם על חושפי שחיתויות, גם כלפי כלי תקשורת וכל מי שמבקר בעצם את אותם אנשים שלא מעוניינים בביקורת. יש חקיקת מגן בעולם, הדוקטרינה הזאת זוהתה כבר לפני שני עשורים. הגיע הזמן לאמץ אותה גם בארץ. תודה רבה.
היו"ר שלי יחימוביץ
אוקיי. עמיחי שי, משפט אחד לסיכום.
שי עמיחי
אני רוצה לומר שהיות והדיון הזה לא מסתיים, אז כמי שרואה 360, גם את הפונים, גם את מבקרי הפנים, גם את החושפים וגם את הצד של מבקר המדינה, כמי שנמצא בקשר איתם, בשני משפטים. אני נמצא בקשר עם מבקר פנים באחת מהרשויות כבר שלוש שנים בערך, מבלי לפרט יותר מדי. אני בקשר לפעמים כמעט יום יומי איתו ויום אחד הוא אומר לי הגעתי למצב שבו אני רוצה להגיש צו. אמרתי לו – חשבת על זה? ישבת עם המשפחה? דיברת? הוא אומר לי אני חזק, הכל בסדר. אמרתי לו לא, אתה לא חזק. אתה לא יודע לאן אתה הולך, תאמין לי. שב, תחשוב, תהיה איתי בקשר, בוא נראה איך אפשר. בינתיים אנחנו מצליחים לשמור - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
זה מאד מזכיר תלונה על אונס, אגב, כל ההתנהלות.
שי עמיחי
נכון, נכון, נכון.
היו"ר שלי יחימוביץ
אגב, לא, אני לא המצאתי את זה הרגע. התהליך הנפשי, התלונה וההתעמרות אחר כך הוא מאד מאד דומה.
שי עמיחי
נכון, נשים מוכות.
תומר נאור
וגם הטענה שהם עושים את זה רק כדי לקבל - - -
היו"ר שלי יחימוביץ
לא ביקשתי תגובות.
שי עמיחי
ואנחנו מצליחים בינתיים לשמור שהוא לא יהיה תחת צו, כי ברגע שאדם הופך להיות תחת צו זה סיפור שונה לחלוטין ואני חושב שמפה גם צריכה לצאת איזו קריאה על העניין הזה בכלל. אני מדבר 360, חברת הכנסת נאוה בוקר דיברה מהצד של לכאורה לא באים לידי ביטוי ראשי הרשויות ורק המבקרים הפנימיים. תאמינו לי, באים כולם ונמצאים על שולחנו של מבקר המדינה ונבחנים לפרטי פרטים.
היו"ר שלי יחימוביץ
תודה עמיחי.
שי עמיחי
והקריאה היא פה לשמור על חושפי השחיתויות.
היו"ר שלי יחימוביץ
אני חייבת להפסיק אותך כי יש לנו שלוש דקות ואני רוצה לסכם.
שי עמיחי
סיימתי.
היו"ר שלי יחימוביץ
כאמור, הדיון הזה יימשך. אנחנו נודיע לכל המשתתפים וכמובן לחברי הכנסת על המשך הדיון, זמן ומיקום.

זה דיון מאד מאד מאד קריטי. הוא נוגע לטוהר המידות, לשלטון החוק, להתנהלות תקינה ולשומרי הסף, שבמקרים מאד רבים פשוט נרדפים על ידי מי שהם אמורים לבקר. זה קורה גם במישור הלאומי וגם בזעיר אנפין, אבל לא תמיד בזעיר אנפין, ברשויות המקומיות.

קודם כל אני מודה לך, עמיחי, על המהלך היותר חריף מהנהוג, התקדימי, והוא שאתם עצמכם תפנו למשטרה בתלונה על הפרת החוק מצד המבוקרים ואנחנו נעקוב אחרי זה. אין ספק שזה צעד מאד משמעותי. החוק עומד לרשותכם, אבל זו פעם ראשונה שאתם ממצים את האפשרויות הגלומות בחוק.

אנחנו לא נגענו בכלל בעיקר העיקרים והוא ההתמהמהות במשרד הפנים סביב התקנת התקנות ואנחנו נחדד את העניין הזה ונתעמק בו בדיון הבא. לקראת הדיון הזה, אני מבקשת מנציגת משרד הפנים לדווח לוועדה תוך שבוע, כי אנחנו רוצים לקיים את הדיון בהקדם, איפה עומד תקנון התקנות באופן כללי וכמובן בקשר לתקציב של לשכת מבקר הפנים, לתקנים וכן הלאה. בהתאם לדיווח שלכם ייקבע במידה רבה אופי הדיון הבא.

גם הייתי רוצה לקבל חוות דעת שלכם בעניין הליכי בירור ובדיקה של חשדות ותלונות בענייני משמעת כלפי מבקרי פנים, שאין שום ספק שתלונות על עבירות משמעת מצד המבוקר כלפי המבקר, הוא כר מאד מאד נרחב להתעמרות ואין בו אפילו ולו שמץ של סבירות.

כאמור בשאר הסוגיות אנחנו נדון בדיון הבא ואני מודה לכל המשתתפים. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:02.

קוד המקור של הנתונים