ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 09/07/2002

פניות ציבור של דיירי בנינים שמנוהלים על ידי חברות אחזקה

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/פניות ציבור/5530

הכנסת החמש-עשרה
מושב רביעי

5
הוועדה לפניות הציבור
09/07/2002

פרוטוקולים/פניות ציבור/5530
ירושלים, כ' באב, תשס"ב
29 ביולי, 2002




פרוטוקול
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
מיום ג', כ"ט בתמוז התשס"ב, 09.07.02, בשעה 12:05
על סדר היום
פניות ציבור של דיירי בנינים שמנוהלים על ידי חברות אחזקה
נכחו
חברי הוועדה: סופה לנדבר - היו"ר
מוזמנים
ראובן צדוק - מנכ"ל האגודה לתרבות הדיור
שלומי אור - עוזר מנכ"ל, האגודה לתרבות הדיור
עו"ד סמי ישראל - יועץ משפטי, האגודה לתרבות הדיור
צבי צילקר - ראש עיריית אשדוד
אריק גבעון - מנכ"ל אורינטל נופים
אריק קרוטרו - איש שיווק, אורינטל נופים
שמואל פרדריך - ראש החטיבה לניהול ועדי בתים,
עמיגור 2000
צחי פלד - עמיגור 2000
דוד חסן - מנכ"ל צ. ד. א.
דוד פינגל - דייר
ויטלי קטסון - דייר
אילנית שומרון - דיירת
אלי לבנון - דייר
דבידה חכם - דיירת
גיא מרגלית - דייר
מנהלת הוועדה
שלומית קואולמן
נרשם על ידי
מילת - הקלטות ותמלול











פניות ציבור של דיירי בנינים שמנוהלים על ידי חברות אחזקה
סופה לנדבר - היו"ר
אני רוצה לפתוח את ישיבת הוועדה לפניות הציבור בנושא הבנינים שמנוהלים על ידי חברות אחזקה. הפניה הייתה מצד רבים מהדיירים בעיר אשדוד שסובלים מזה שהם מחוברים לחברות אחזקה, שהם לא יכולים להתנתק. הבקשה הייתה להמשיך עם חברות אחזקה אבל לנתק אותם מחיבור מוחלט. הדיירים רוצים גם לדעת מה שטח הטיפול של העירייה, מה שטח הטיפול של הדיירים. אנחנו ביקשנו מעיריית אשדוד לתת הסבר על מכירת מים לחברות אחזקה ואנחנו גם פנינו לעירייה להוציא מודעת הסברה לאגרת התשלומים שבה יפורט שירותים שהעירייה צריכה להעניק לדיירים ושירותים שחברת הניהול צריכה לתת. אנחנו רצינו לדעת בבירור מה גבול השטח ששייך לדיירים ולבניין והשטח ששייך לעירייה. הדיירים מתלוננים שלא כל כך נקי באזורים.

הייתה גם פניה לראש העיר לבטל הוראות שהתקבלו בשנת 1997 שמחייבות את הדיירים בבניינים רבי קומות להתקשר עם חברות ניהול ואחזקה.
צבי צילקר
תרשו לי להסביר את המצב של הדיור במדינת ישראל כדי שנבין במה המדובר. אני אתחיל ברמת הדירות הציבוריות, מדינת ישראל החליטה החלטה שיש לה התחלה אך אין לה המשך ואין לה סוף: למכור דירות "עמיגור", "עמידר", "חלמיש" לדיירים במחיר מאוד נמוך. מסתבר שלא כולן נקנו מפני שבדירות האלה גרים האנשים הזקנים והמסכנים ביותר, משפחות ברוכות ילדים שהילדים שלהם התפזרו, האנשים מבוגרים מאוד וכדומה. אני הזהרתי על מה שעלול לקרות, וזה בכתובים. לדוגמה בבניין של 24 דירות, כאשר היו 13 דירות בידי עמיגור היא זאת שריכזה, היא הייתה חברת הניהול שטיפלה בנכס, טיפלה בגינה, טיפלה בניקיון. ביום שנמכרו רק שתי דירות וברשות הדיירים היו 13 דירות ובידי עמיגור 11 דירות עמיגור מוכנה לשלם את ההשתתפות שלה כרגיל, אבל לדיירים אין מי שיתארגן, אין מי שיארגן, אין מי שיגבה את הכסף. אולי האשמה היא גם בעיריית אשדוד, אני לא פותר אף אחד מהנושא הזה, הנושא הזה ראוי להיחקר ולהיבדק. אני מבין שכשמצמצמים תקציב קודם כל מצמצמים תקציב בתרבות הדיור ובנושאים דוגמת זה, לצערי זה לא נכון. אני מזמין לראות את התוצאה, רחובות שלימים כמו בקיבוץ גלויות, שבי ציון, רובע ג' ששם שיקום שכונות לוקח 30 שנה להתחיל. אין ועד, אין מי שיחזיק, ויש תמיד דיירים שמתחלפים, הם בשכירות ונעלמים. הסיפור הוא סיפור עצוב מאוד. ההחלטה למכור דירות לציבור טובה מאוד אבל אף אחד לא לקח בחשבון מה יהיה יום אחרי שאין מי שינהל את העסק. זה לא דומה לבית שלי, 4 דירות, אשתי ועוד דייר אחד זה הוועד. אין בעיה, כל חודש משלמים את הסכום הנדרש, יש מי שמנקה, שמזפת, יש מי שדואג לקווי המים וקווי הביוב, לתאורה וכדומה. לפי דעתי מדינת ישראל מתקרבת מהר מאוד לתקופה שבה מספר שכונות לשיקום יגדל ויוכפל פי כמה וכמה.

הדוגמה השניה זה בתים פרטיים. בונים בית של 8 קומות, בית אחד כשלבית יש גדר, יש גינה, יודעים בדיוק מה הם גבולות הבית. בבתים כאלה תרבות הדיור יכולה לעזור מאוד אבל גם בבתים כאלה אם אין חברת ניהול אנחנו נתקלים בהמון בעיות שאפשר גם לפתור אותם משפטית. אבל יש גם בעיה בתהליך, הרי לא כל הדיירים נכנסים ביום אחד. יש בתים שנמכרו רק בחצים וחצי שנה אותה אוכלוסייה צריכה לקבל על גבה גם את המעלית, גם את התאורה, גם את הניקיון, גם את הגינון ואלה בעיות רציניות ואסור להתעלם מהם.

הבעיה הגדולה ביותר זה ברגע שמקימים לדוגמה מעגל של 6-7 בלוקים ובאמצע יש גינה. מבקשים מהעירייה לתחזק את הגינה. זה שטח פרטי פר אקסלנס. יש עמודי תאורה, התאורה הזו כאילו לא שייכת לדיירים. הדבר הכי פשוט זה להיכנס לעירייה ולבקש דף מידע ותדעו בדיוק מה הם הגבולות. זה לא סוד, לא מסתירים את זה, הכל פתוח. מתוך 5 בלוקים, יש פחות או יותר חזקים, לא יודעים בדיוק איפה הגבולות של הגינה, לא יודעים בדיוק איפה הגבולות של התאורה ואז מתחיל הסיפור. החלטה חד-משמעית שכל בית מתארגן בעצמו. מי יתארגן בעצמו? 6 דיירים מתוך 24? יש גם בתים כאלה. היום המצב של אכלוס הוא הרבה יותר טוב אבל בשנה שעברה ולפני שנתיים כשמצב האכלוס היה גרוע הגענו למסקנה שצריך להכריח בחברות ניהול. איך הגענו למצב הזה? ראינו הזנחה, ראינו מריבות בין דיירים, ראינו חוסר טיפול, משאבות מים לא פעלו, שום דבר לא כי אף אחד לא מומחה לזה. לא כל דייר יודע לטפל בחשמל, במעליות - אין לו גם זמן לזה.

מצד שני עיריית אשדוד לא תסכים לאכוף על הדיירים חברה שלא תטפל בזה במחיר הנכון, בתנאים הנכונים, שלא תעמוד בהסכמים. אנחנו יודעים מה זה. בשנה הראשונה לא צריך הרבה לטפל, הבניין הוא חדש, המעלית עובדת. בשנה השלישית מתחילות הבעיות. אז חברת הניהול אומרת אנחנו עוזבים את המקום - לזה לא נסכים. אנחנו מייצגים את הדיירים, את העיר ולא את חברות הניהול. כאן צריך למצוא את הדרך אנחנו מנסחים הסכם שישמור על הדיירים בפני חברות הניהול. אני לא צריך לשמוע על חברות הניהול, אנחנו לא מייצגים אותם, אנחנו עשינו את חברות הניהול כדי שהם יהיו כלי נוסף בידי הדיירים לשמור על הדיירים.

פרטים אחרים שרוצים לדעת אם יש בבית אחד או שניים מכירת מים כזו או לא כזו או יש הפרות, אותם הדיירים שפנו אלי ביקשתי שיעבירו אלי את הפרת ההסכם בין חברת הניהול לבין הדיירים. אם זה בסמכותנו אנחנו נשמח לפנות לתרבות הדיור ולהגיד לאותה חברת הניהול שהוא מפר חוזה ויחד עם הדיירים נלך למשפט.

אנחנו קיימנו מספר ישיבות במכשול אחד מרכזי: נושא החשמל, המעליות והמים. אנחנו רוצים ליצור מצב שתהיה הפרדה. אני רוצה שלא יקר מצב שחברת הניהול לא שילמה עבור חשמל 3 או 4 חודשים כאשר היא קיבלה את הכסף מהדיירים ולא טיפלה בנושא הזה. גם אם חברת הניהול אומרת שיש 10 דיירים שלא שילמו זה לא מעניין את ה- 40 דיירים שגרים בבניין. אנחנו רוצים ליצור מצב שתהיה הפרדה, כאילו תהיה קרן נוספת. מה שהולך לחשמל ומים הולך לקרן שלכם לחשמל ומים ואז האחריות היא שלכם, של הדיירים עצמם. שאר הדברים כמו אחזקת גינה משותפת בטח אתם לא יכולים. יכול להיות שזה לא הולך, אני מבקש שאתם תמצאו את הפשרה שתיתן לדיירים בעוד 5 שנים שהגינה תישאר, שהתאורה תישאר, שערך הנכס ישאר. אנחנו לא רוצים שיהיה לנו נכס של בלוקים של 12 ו- 18 קומות שאחרי כמה שנים הופכים למוזנחים כי אין מי שיטפל בהם. בשנה הראשונה-שניה לכולם טוב, הכל חדש. ביום שמתחיל הקלקול הראשון אנחנו יודעים מה ההמשך. היו לנו מבנים שבמשך שבועות רבים מעלית לא עבדה. לא לדיירים היה כוח, לא החברה רצתה לספק את רצונם של הדיירים - אנחנו לא נסכים למצב כזה. אני מבקש מאוד למצוא את שביל הזהב אלא אם יהיה חוק שאומר כך וכך עושים וכך וכך נוהגים. אנחנו מחליטים היום להוציא היתר להקמת בניין עם 12 קומות. על מי אנחנו נטיל את האחריות? ההוראות שלי הם אוטומטית לפעול לפי החוק. בכל מקרה ההוראה המיידית תהיה לנהוג לפי החוק. עם החוק אני לא מתווכח. אני יכול לבקש לתקן אותו, אני יכול לבקש לשנות אותו אבל אני עובד בדיוק לפי החוק.
סופה לנדבר - היו"ר
אנחנו ניתן את רשות הדיבור ליועץ המשפטי של האגודה לתרבות הדיור.
סמי ישראל
אני רוצה להציג את המצב המשפטי הקיים היום ולהעיר הערה שאני מניח שגם המנכ"ל יתייחס עליה מאוחר יותר ולחוות איזושהי דעה משפטית.

קודם כל כהקדמה אני לא יודע אם ראש העיר יודע שמתנהלת כרגע הצעה לתיקון חוק חברות ניהול. יש פה ועדה מקבילה שמתנהלת שם איזושהי הצעה לתיקון החוק בועדת חוקה חוק ומשפט. חבל שהוועדות האלה לא יושבות ביחד. אנחנו יושבים שם ויושבים גם פה ולדעתי זה טעות שלא לעבוד ביחד.

אני רוצה לומר את דעת האגודה לגבי המצב המשפטי היום. למעשה יש סעיף בחוק המקרקעין 62 (א) שקובע ש- "אין לקבוע או לשנות זכויות או להטיל חובות או תשלומים מסוג שלא פורשו בחוק אלא בהסכמת הדיירים". יותר מזה, ישנה תקנה 12 (ב') לתקנות המצוי, ולא בכל הדירות הוחל התקנון המצוי אבל במקומות שבהם הוחל התקנות המצוי יש הוראה שקובעת שאסור לשנות בזכויותיו של אדם שלא פורשו בחוק אלא בהסכמתו. המשמעות של צירוף שתי ההוראות האלה זה שכדי למנות למעשה חברת אחזקה לבית משותף במצב המשפטי שקיים היום נדרשת הסכמה של 100%.

איך עיריית אשדוד, או כל מי שמחתים בחברות אחזקה, אוכפים או עוקפים את העניין הזה? למעשה במועד חתימת החוזה יש הוראה.
צבי צילקר
במועד אישור הבניין.
סמי ישראל
זה שזה במועד אישור הבניין זה לא מחייב את בעל הדירה, אני מדבר כרגע על בעל הדירה. במועד החתימה על ההסכם החברה שמוכרת את הנכס מציגה שני חוזים: חוזה אחד זה חוזה מכר וחוזה שני זה חוזה הניהול. כך בעצם משיגים את אותה הסכמה של 100% שנדרשת בחוק. אני הבעתי את דעתי שיכול להיות, וזה נושא שצריך להיבדק, שיש פה פגיעה בחופש ההתקשרות, או פגיעה בחופש העיסוק, אבל נעזוב את זה כי זה דיון משפטי רחב.

ההצעה שהולכת להיות בחוק זה שבעצם כדי להתקשר לחברת אחזקה נדרש רוב של שני שלישים, דהיינו 66% מבעלי הדירות, וכדי להתקשר עם חברת אחזקה ספציפית נדרש רוב של 51%. זה הצעה שכרגע עומדת לסדר היום וחבל שכולם לא נרתמים להתנגד לה.
צבי צילקר
זה היה צריך להיות ההיפך: חברה ספציפית 66% וחברת אחזקה 51%.
סמי ישראל
אנחנו כבר הבענו את דעתנו בעניין. אני מניח שזה חדש לחלק מהאנשים הרי חלק גדול מהאנשים לא מודעים לזה.
צבי צילקר
זה חדש גם לי.
סמי ישראל
חבל שאנחנו לא עושים פה את הקישור משום שזה מאוד חשוב. אני רוצה לומר כמה דברים מנקודת המבט המשפטית: אני חושב שזאת טעות להוציא מהנציגות את השליטה על ניהול ועדת הבית. יש נציגות והיא מוגדרת בחוק והיא זו שצריכה לנהל את ועד הבית, ולמה למנוע ממנה את האפשרות הזאת? בסיטואציה שאדוני ראש העיר נוהג, במידה מסוימת, לפחות לגבי בנינים חדשים, אתם נוטלים בעצם מהנציגות את הזכות הקיימת להם בחוק לשמש כועד בית. זאת אומרת באופן אוטומטי אתם מחליטים שכל בית חדש שייבנה תהיה לו חברת אחזקה. זאת אומרת שאתם בעצם פוגעים באפשרות הקיימת לנציגות הבית לנהל בעצמה את ועד הבית. החוק מדבר על נציגות ולמה למנוע את האפשרות הזאת? לא מוצא חן בעיניך שאני מנהל? אבל החוק מאפשר לי לנהל את העניין.

אני לא רוצה לומר שכל חברות האחזקה לא עובדות ולא תקינות. אני רוצה לדבר כרגע על איזושהי הנחת יסוד שאני חושב צריכה להיות בחשיבה. אם ועד הבית לא מנוהל באמצעות הנציגות כמו שצריך יש ועד ממונה. יש מפקח שיכול למנות ועד בית ממונה ואנחנו כאגודה לתרבות הדיור משתמשים בהליך הזה. אם פונה אלינו דייר ואומר אין נציגות אנחנו אומרים לו לפנות למפקח על רישום המקרקעין ותמנה ועד ממונה. למעשה האפשרות הזאת של מינוי ועד ממונה היא פתרון. זה מישהו מבחוץ או מבפנים, או מישהו שממנה המפקח שמטפל בעניין הזה. למה גם למנוע את האפשרות הזאת? במסגרת הייעוצים המשפטים של האגודה לתרבות הדיור אני שומע על הרבה מאוד בעיות בהתקשרות עם חברות הניהול. אני יכול לדבר על בעיות במחיר, על בעיות שחברות כאלה נרדמות ומתעוררות, וחוזרות וחליפות שם וכולי. אני משתדל לא לפגוע באף חברה אבל אני מדבר מנקודת מבט שלנו כנותני שירות. חברות גדולות אין להם בעיה כשפושטות רגל, יש להן גיבוי. שמעתי השבוע משהו שהדליק לי איזושהי נורה: חברת האחזקה מחתימה על ייפוי כוח שהיא יכולה לנהל את הבית. פנה אלי מישהו מגבעתיים ואמר לי שהניחו להם בחניה שני מכולות. הוא אמר לי שהחתימו אותו על ייפוי כוח שאפשר לעשות כל שימוש ברכוש המשותף אז הניחו ברכוש המשותף מכולות ומנהלים את כל העניינים שלהם מסביב ברכוש המשותף שלהם. אני חושב שבאופן עקרוני שלבי המדרג צריכים להיות כך: בשלב הראשון הנציגות, בשלב השני הוועד הממונה ורק בשלב השלישי צריך לתת את האפשרות לנציגות לבחור לה את חברת האחזקה אם היא רוצה. אם היא לא רוצה היא תישאר, למה לפגוע באפשרות הבחירה?
צבי צילקר
האם אתה מסכים שצריך להיות ניהול של בית?
סמי ישראל
בוודאי.
צבי צילקר
כולם מסכימים על זה. תאיר את עיני: כמה ועדות ממונות הקמתם באשדוד?
סמי ישראל
לא הרבה.
צבי צילקר
30?
סמי ישראל
אני לא יודע.
צבי צילקר
בוודאי שאפס, אולי 4 או 5. כמה בתים אתם משפצים לשנה באשדוד? ויכול להיות הוא שהמחדל של עיריית אשדוד. אני לא תוקף אותך אני רק מדבר בלהט: כמה בתים אתם משפצים שם? 7 בתים?
סמי ישראל
אבל עם כל הכבוד, זאת לא השאלה.
צבי צילקר
אנחנו הופכים ערים שלימות לסלאמס כי אין ניהול. אם אתה מסכים אתי שצריך להיות ניהול אני מקבל מראש את החלטת הכנסת. קודם כל החליטו למכור דירות לאנשים הכי מסכנים, עכשיו אין מי שיטפל בזה. אם מחליטים שמצד אחד מחליטים שמוכרים את הנכסים ותרבות הדיור נכנסת לאותם הבניינים ומנהלת את זה, זה היה מצוין. אבל השאירו פה חלק ריק.
סמי ישראל
לגבי התיאור שתיארת לגבי "עמידר" ו- "עמיגור" זאת בעיה שכשהן מחזיקות את הרוב הן למעשה מנהלות את ועד הבית. זאת נקודה שחשוב לפתור אותה אבל זאת עובדה.

בקשר לשפ"פ (שטח פרטי פתוח) לדעתי מי שגורם לבעיה הזאת זה דווקא העיריות, או מי שמאשר מתחמים כאלה. למה לאשר מתחם כזה כשהתוצאה של זה שאותו מתחם צריך לשלם עבור התאורה, הגינון הפנימיים והוא משלם גם ארנונה ומסים נפרדים. התוצאה של זה שהוא משלם פעמיים. למה לאשר כאלה מתחמים?
צבי צילקר
אני אבקש מהעירייה שתתחיל להחזיק את הגינון אצלי בבית.
סמי ישראל
זה לא אותו דבר.
צבי צילקר
אנחנו מתכנני ערים. אתה ראית את העולם הגדול? בכל מקום שבהם בונים במאסות בונים מבנים של 24-50 קומות ויש מי שמנהל את זה. יכול להיות שהניהול שלנו גרוע, יכול להיות שהוא פוגע בדיירים. אני חושב שחייבת להיות נציגות של הדיירים אבל מכאן ועד שאני צריך לנקות את מגרש החניה? אני גר בבניין בודד ולא רוצה לשלם בשביל המבנן והגינה שלך.
אלי לבנון
שמי אלי לבנון, ולמעשה אני הפושע שכותב את המכתבים לכולכם. אני ועד הפרויקט, אני מבקש סליחה מכבוד ראש העיר שיש לי כבוד אליו אבל אני רוצה לספר כמה דברים לא נעימים. אני באתי מרעננה לגור באשדוד ונורא מצטער שבאתי. איכות החיים שהייתה לי שם אין לי פה. גודל הדירה שהייתה לי שם אותו דבר כמו פה, אני שם שילמתי פחות ארנונה וקיבלתי הרבה יותר שירותים מאשר אני מקבל באשדוד.
צבי צילקר
לא שילמת פחות ארנונה.
אלי לבנון
אדוני אני מוכן להראות לך. אני לא משקר.
צבי צילקר
אני לא אמרתי שאתה משקר, אתה טועה.
אלי לבנון
לעצם העניין: אתה אמרת פה משפט שבאיזשהו מקום מקומם אותי, אתה אומר שבית צריך לנהל. אתה נתת לי את האפשרות להוכיח לך אם אני מסוגל לנהל בית או לא? אני בעוד חודש דוקטור אז יש לי ההשכלה לזה או לא? יש לנו בפרוייקט עשרות אנשים בעלי מלאכה סוג א' שמסוגלים לטפל בכל הפרויקט. ממני דורשים 350 שקל לחברת אחזקה לחודש?? 700 שקל לעירייה? אדוני ראש העיר, הכוונה לא אישית אבל מה קרה?

מאחר ואני יושב ראש גן העיר, זימנתי ביולי שעבר את חברת "צ. ד. א." אלי הביתה עם כל ועדי הבתים. אמרתי להם שאנחנו רוצים לעבוד מסודר. זימנתי את כולם, ישבנו שעות אצלי בבית וניסינו להגיע לאיזושהי פשרה. אמרנו בואו נעשה תשלום אחיד לכל ועד בית - לא הסכימו. אמרנו בואו נשלם בדיוק מה שמשלמים בקרית גנים ובכל מקום על אותו מטראג' - לא רצו. הסברנו שאני משלם על 184 מטר למרות שיש לי 215 מטר, למה לא ללכת לפי העירייה? הם לא רצו. ניסינו את כל הפשרות שבעולם, ויש לי פרוטוקולים של זה. האנשים האלה הבטיחו הבטחות רבות ולא קיימו אפילו הבטחה אחת. אצלנו הייתה החלטה שאנחנו לא משלמים. האמת היא, אדוני ראש העיר, רצינו להביא את זה לבית המשפט. רצינו פעם אחת שבית המשפט יפסוק. למה אני צריך להיות במאסר עולם אצל "צ. ד. א."? איזה שירותים אני מקבל? ניקיון, ואני בודק את זה. ניקיון בחוץ לא כל יום. שלושה חודשים החזקנו את המתחם. אנחנו גבינו את הכסף עם קבלות, פתחנו חשבון בנק עם חותמת מסודר עד לאגורה. אחרי שלושה חודשים שהביאו לנו את האסון הזה ששמו "צ. ד. א." אנחנו ניהלנו את הבית ונשארנו עם אלפי שקלים עודפים שעד היום אנחנו משתמשים בהם.
צבי צילקר
אני נמצא פה כבר שעתיים ויש לי לוח זמנים משלי. אני מוכן לשבת עם נציגי דיירים גם מחוץ לכותלי הכנסת.
סופה לנדבר - היו"ר
אל תגיד שם של חברה, זה לא חשוב ולא רלוונטי הרי אנחנו רוצים להגיע למסקנה שלהיות מקושרים לחברות אחזקה זה לא טוב לתושבי העיר אשדוד. אנחנו רוצים ניתוק ושכל דייר יחליט.
אלי לבנון
ראש העיר מכיר את הגינה שלנו. מדי ערב בערב, כולל שבתות וחגים, מגיעים לגינה בריונים וכנופיות, זונות ונרקומנים, אנחנו לא שולחים את הילדים לגינה הזו משום שבבקרים אנחנו מוצאים שם מזרקים ועוד כל מיני דברים. אנחנו לא שולחים את ילדנו לשם. אנחנו צריכים לתחזק גינה כדי שחברה תוכל לרמות עוד דיירים ולמכור להם דירות בגינה שהילדים לא מתקרבים אליה? כתבתי לך לא פעם מכתבים, גם נפגשנו אתך ועם מר דהן ואמרנו שאנחנו משלמים עבור ההרס והונדליזם שלעיריית אשדוד היה עולה הרבה יותר זול לשים שם שוטר או שומר בלילה מאשר את התיקונים שמדי יום ביומו נעשים שם.
סופה לנדבר - היו"ר
מה אתם מבקשים?
אלי לבנון
קודם כל יש לנו החלטה להתנתק ב- 1 באוגוסט מ- "צ. ד. א." ולא נפגשים יותר אתה. אנחנו ניפגש בפעם הבאה בבית המשפט. אנחנו לא נשלם אגורה יותר לחברה הזאת. אנחנו מסוגלים לתחזק את הבתים שלנו ב- 120 שקל. אנחנו רוצים להתנתק לגמרי מהחברה.
דוד חסן
אנחנו חברת ניהול בחובות של קרוב לשני מיליון שקל עקב הנושא הזה. אני שמח למה שאמר כבוד ראש העיר לשמור על הדיירים. גם אני רוצה לשמור על הדיירים אבל מי ישמור על חברות הניהול מפשיטות רגל? מי ישמור על חברות הניהול מאנשים כאלה שעולה במעלית, יש לו חשמל, יש לו גינון, יש לו נחל זורם אבל הוא לא משלם. מורדים כאלה נגיע אתם לבית משפט אבל לא מהסיבה שלהם.
סופה לנדבר - היו"ר
אני חושבת שבישיבה הקודמת אנחנו ביקשנו מהחברות ומהעירייה לנתק את הדיירים מהחברות. אם החברה טובה והיא מצוינת אני כדייר ארצה את החברה הזאת.
דוד חסן
כפי שאמר היועץ המשפטי של האגודה לתרבות הדיור נוצר מצב שעם החלטת העירייה או בלי החלטת העירייה הקבלנים בעצמם מחתימים הסכמי ניהול במודיעין, בחיפה ובקריות. כל קבלן שראה והבין שחברת ניהול היא הפתרון האולטימטיבי לזה שהבניין שלו יישמר, שיהיה לו שם טוב גם לו כקבלן לא צריך את החלטת העירייה כרגע. קבלנים חותמים ומחתימים ולדייר קיימת הזכות לא לרכוש דירה שבה הוא נדרש לחתום על הסכם דיור. לך תקום במקומות אחרים שבהם לא צריך חברת ניהול. כשאדם חותם הוא מבצע את ההסכמה שעליו הוא דיבר. כשאדם ביצע והתחייב בהסכמה משפטית הוא לא יכול למרוד מסיבה כזאת או אחרת. הוא אמר שהוא משלם 350 ש"ח, אנחנו הסכמנו ל- 280 ש"ח. הוא לא מזכיר הרבה מאוד שירותים. אגב, התשלום הוא על פי חלק יחסי כפי שמחייב החוק. יש גם דיירים שמשלמים 125 שקלים ויש דיירים שמשלמים 115 שקלים כולל מע"מ 18 שקלים. אני יכול לפרוס בפני הפורום הזה את חשבונות הבנק. עיריית אשדוד ניסתה לקטרג את חברות הניהול ולא אכפה את זה. הממונה לתרבות אגודת הדיור באשדוד מקיים חברות שאין להם ISO, שלא יודעות מה זה ISO.
צבי צילקר
אני רוצה את זה בכתב. אני אקבל פרוטוקול, נתייחס ברצינות. נעשה פגישה באשדוד.
גיא מרגליות
אני לא מכיר אף חברת ניהול בשמות, אני לא נכנס לזה. אנחנו באים לראש העיר בתור תושבים ברובע חדש, רוב י"ז בדרישה כזאת: אתם פוגעים בחופש ההתקשרות של הדייר. אתם אומרים לדייר אתה לא מספיק חכם להחליט בעצמך ולנהל. אני חושב שהעירייה יכולה לקבוע סטנדרטים לניקיון ולאכוף אותם. העירייה לא יכולה להגיד לדייר איך לנהל את הרכוש שלו. תבטלו את העניין הזה. מי שירצה או ינהל את זה באופן עצמאי או באמצעות מנהלי פרויקטים או באמצעות חברות ניהול. הדייר יבחר בעצמו מה הוא רוצה. אם הוא ירצה חברת ניהול, הוא יקח חברת ניהול. הוא רוצה לנהל פרויקט הוא יקח מנהל פרויקט. למה עיריית אשדוד צריכה להיכנס לעניין הזה בכלל?

לגבי העבר עיריית אשדוד צריכה לראות איך היא מפצה את התושבים ואיך היא עוזרת להם לצאת מהסבך שלהם עם חברת הניהול.
סופה לנדבר - היו"ר
אנחנו לא מדברים על העבר. תעמדו עם הרגליים על הקרקע.
גיא מרגליות
הסיפור הזה יצר הפליה בין הרובעים, בין רובעים ישנים לרובעים חדשים עם מתחמים. למרות שבעירייה לא מודים כך זה קורה בפועל. ברובעים הישנים מי שמנקה את הרחובות ואת השטח מסביב לפחים זה מנקה הרחובות של עיריית אשדוד. ברובעים החדשים הפילו את הכל על התושבים. העירייה יכולה להגיד שזה לא קורה, העירייה צריכה לתת את הדעת איך היא פותרת את הסוגיה הזאת.
ויטלי קטסון
ראש העיר שאל אותנו האם מובן לנו, לדיירים, החשיבות ניהול ואחזקה של הבניינים. זה מובן לנו, אנחנו מעונינים ואינטרסנטים הכי כבדים בעניין הזה. אנחנו מעונינים בניהול תקין ובאחזקה תקינה. השאלה האם קיימים נורמות ותקנות. אני יודע שקיימים, הם מפוזרים בכל מיני חוקים וקשה מאוד להגיע אליהם. במקום לרכז את התקנות, לפרסם אותם ולמסגר מספר תקנות, מינימום הנדרש מבעלי רכוש - כי מדובר פה על רכוש משותף אך ורק, אתם מטילים עלינו לקחת חברת אחזקה כמו חתול בשק.

אני יורד למישור העובדתי. חברת אחזקה חייבה דיירים כסף, אני מדבר על גניבה, על נוכלות, על שני מיליון שקלים.
סופה לנדבר - היו"ר
אני לא רוצה להיכנס לזה. זה דברים של בית משפט, לא של כנסת ולא של ועדת פנים. אני לא רוצה לנהל את זה כך. יש לך פה את ראש העיר, תאמר לו מה אתה מבקש.
ויטלי קטסון
אני פונה לראש העיר: קודם כל אני מבקש לבטל את ההחלטה, היא לא כשירה, לא היה לכם כל זכות לקבל את ההחלטות האלה. אפילו לשר הפנים לא היה זכות כזה. אתם יצרתם נורמה משפטית מחייבת במסגרת העיר ולא היה לכם סמכות. יש צו פיקוח על מצרכים ושירותים (מעליות). על פי צו הפיקוח הזה אסור לחייב במחצית הראשונה של שנת אחריות בגין מעליות דיירים כלל, אגורה אחת.
דוד חסן
מישהו חייב אותך?
ויטלי קטסון
בטח. אתה.
סופה לנדבר - היו"ר
אני לא רוצה לשמוע את זה.
ויטלי קטסון
אני רוצה שיירשם בפרוטוקול שלפי הדוח הרשמי הזה מופיע חוב 14,000 שקל כעבור השנה הראשונה לדיירים. איך נוצר החוב הזה?
סופה לנדבר - היו"ר
אני מנהלת ישיבה שניה לדיירי אשדוד כדי לנתק אותם מחברות האחזקה. אני לא רוצה להיכנס לחובות של חברות ודיירים. זה כרגע לא מעניין אותי בכלל. אני לא מדברת על העבר אלא על העתיד. אני קודם כל אסירת תודה שראש העיר נמצא פה כבר בישיבה שניה.

אני רוצה לשמוע ממך איך אנחנו מנתקים את הדיירים מהחברות ונותנים להם ברירה איך לנהל את הרכוש המשותף. לפי ועד עובדים? לפי חברה? לפי אגודת תרבות הדיור? הם יכולים לבחור לבד אבל לא להחזיק אותם בכוח מכיוון שזה גורם לנזק. אני חושבת שזה גם גורם לנזק תדמיתי לעיר. אני יודעת כמה אתה נלחם שיעברו לעיר עוד ועוד אנשים, אני גרה שם למעלה מ- 20 שנה ואוהבת את העיר הזאת, אני חושבת שהוא נעשה מיום ליום יותר יפה ואם יש ליקויים בניהול צריך לסדר אותם. זכותך וחובתך לנתק אותנו מהעניין הזה שיתן לכולם גם הרגשה טובה. חברה שהיא טובה ומצוינת ינהלו הדיירים אתה יחסים טובים. אני חושבת שאף דייר לא ירצה לנתק את עצמו מחברה אם היא טובה.
ראובן צדוק
אמרתי בסוף הישיבה הקודמת שמאשדוד תצא הבשורה לכלל עם ישראל ובזה יצא שכרנו שבאנו לפה פעמיים. יש לנו ניסיון מאוד טוב, פורה עם עיריית אשדוד והעומד בראשה. היה לנו ניסיון כזה בעבר. אני מציע-ממליץ כעת לקחת איזשהו צוות מצמצם שימנה אדוני ראש העיר מטעמו לבחינת הסוגיה בשקט, כפי שעשינו בפעם הקודמת. העירייה תביא נציג מטעמה, חברות הניהול יביאו מישהו מטעם, האגודה תתרום את חלקה, הדיירים יביאו נציגות ממוקדת, מישהו שמבחינתם מייצג את כלל האינטרסים בבעיות האלה ללבן את הבעיות.
צבי צילקר
אני מאמין בתורת הניהול. אי אפשר להשאיר בניין שהוא כל כך מורכב, מערכות מים, ביוב, חשמל, תאורה, גינון, מדרכות, אספלטים גם כשיש בבית אנשים מומחים. לי יש שתי ידיים שמאליות אבל גם אם אצלי בבית יש הצפת ביוב אני לא מחכה שיבוא איש ביוב, אבל זה עדיין לא הופך אותי למקצועי. אם יש בעיות חשמל אני לא אסתכן להתחיל לטפל בהם ואם יש בעיות אספלט אני מזמין מישהו. הבעיות במבננים הרבה יותר מורכבות. אנחנו מייצגים את הדיירים ולא שום חברה. הצטערתי לשמוע שחברה מראשון לא יכולה לעבוד כאן כי מחר ראש עיריית ראשון יחליט ששום חברה מאשדוד לא יכולה לעבוד בראשון. הדבר הזה נוגד כל חוק, כל סדר, כל הגיון. לא יעלה בדעתי שאדם מתל אביב לא יכול לעבוד באשדוד, כמו שמחר לא נקבל גזירה שתושבי אשדוד לא יכולים לעבוד בתל אביב. אני גם נגד הפרת הסכמים. כשאני מסכם משהו בעל פה אני דורש שהוא יתקבל. לכן אני אומר שיש לי ספק אם נעשה הסכם לעשר שנים להגיד שעיריית אשדוד מנתקת. אני לא יודע אם זה חוקי, אני לא יודע אם יש לי הסמכות וכדומה. מצד שני אם יש הפרות בוטות של ההסכם אפשר להגיע לבתי משפט בעזרת חבריי לתרבות הדיור שהם הרבה יותר בקיאים ממני בנושא.

הייתי רוצה להעיר שתי הערות. מר מרגליות העיר שההחלטות שלנו לא חוקיות. כדי שאני לא אסתבך, מאחר ואני יושב ראש הוועדה לבניין ערים, דיברתי עם המהנדס שאומר שהוא לא ימליץ לשנות את ההחלטה כל עוד לא יתברר שהיא לא חוקית. אני מבקש להעביר אלי דחוף את כל המסמכים שאומרים שההחלטות של הוועדה שאני יושב בראשה אינה חוקית. יש לי חברים טובים כמו הגברת לנדבר, מר גילון וד"ר יחיאל לסרי. אני מקבל דברים מהכנסת, מהסמכות המחוקקת, ולא כל מכתב של דייר שאני מכבד. הדיירים זה לא סמכות. גם אם הייתי מקבל מכתב מהאגודה לתרבות הדיור, היא חברה ממשלתית, עדיין הייתי בודק את זה. אם מר מרגליות, באמצעות חברי הכנסת, יעבירו אלי את המסמכים המתאימים באותו יום אם יש ועדת בניין ערים אני אציג להם את המסמך.
דבר שני
אני מוכן לשבת עם הדיירים שבוע הבא או בעוד עשרה ימים לשמוע את הטענות. אני רק מבקש מהדיירים, אני הרי נכון לכל פגישה, אם אתם רוצים לפנות אלי דרך העיתונות אני אשיב לכם דרך העיתונות. אני רוצה לענות לאותו ועד אנונימי ואני לא יודע מי אשם, מי האיש. כל הטלפונים שלי ידועים ולא צריך אחרי 30 שנה לכתוב 'אנונימי'. אזרח כואב לו? יכול לכתוב מכתב ולחתום את שמו. אני מרים טלפון לאותו אזרח ומציע להיפגש. חשוב מאוד לחבור בין שתי הקבוצות הכנסת שמטפלות בנושא הזה. עצם העובדה שהנושא הזה התעורר סימן שיש בעיות של חברות ניהול בכל הארץ, לא עושים חוק רק בשביל אשדוד.

אני מבקש מנציג דיירים, אולי משתי שכונות, שיכנס למהנדס העיר ויקבל מסמך בדיוק מה הם הגבולות של הרכוש המשותף ואיפה הגבולות של העירייה.
ויטלי קטסון
זה ברור מהמפרט הטכני.
צבי צילקר
מהמפרט הטכני זה לא ברור. מהטאבו זה כן ברור. אם נציג שלכם יצטרך למבנן, לשכונה או לבית לדעת את גבולות המגרש שיכנס עם מהנדס העיר או העוזרת שלו והוא יציג בפניכם את כל התוכניות. אם צריך יעשו לכם צילום או סיכום שתדעו בדיוק להגיד לדיירים.

ניסינו לחבור יחד שותפות של העירייה שותפות אחוז. ועד א' שיפצנו פעמיים ונכשלנו, ועד ב' שיפצנו נכשלנו, ועד ג' לא הסכמנו להיכנס, ועד ה' שיפצנו ונכשלנו, ועד ד' לא רוצה להתארגן. למה אנחנו מתקנים את המדרכות ואת התאורה? כי הציבור כולו משתמש. בלב אשדוד אנחנו לא נכנסים, הכל סגור אנחנו לא בעלי הבתים. בקניון אשדוד אנחנו לא נכנסים כי אנחנו לא בעלי הבתים. בסיטי אנחנו לא נכנסים כי הכל סגור. במתחם פתוח שכל יום נכנסים אלפי אנשים ומשתמשים בזה כשטח ציבורי, ובעיני הדמיון של כולם זה שטח ציבורי אין לנו ברירה אלא להחזיק את זה. ביום שלא נחזיק את זה, ונגיד למשל לועד רובע ד' להחזיק את הריצוף, אבוי לכולנו. הדיירים לא מסוגלים להחזיק שירותים ציבוריים ברובע א', אנחנו צריכים להחזיק אותם. מרכז א' זה בית עם רכוש משותף.
סופה לנדבר - היו"ר
מר צילקר, אני לא קיבלתי ממך תשובה מספקת. אני רוצה שהדיירים ינהלו את החברה לבד, שיתנתקו מהחברות. אנחנו נקים צוות משותף, תרבות הדיור, יועצים משפטיים, ודיירים.
ראובן צדוק
אני חושב שכבוד ראש העיר, ידידי מר צבי צילקר, אולי הציף היום את סוגית הבתים המשותפים במה מאוד כוללת. אני משתדל לצאת קצת מאשדוד ולדבר אל הבעיה בכללותה, איפה היא נוגעת בהרבה מקומות. אולי מכאן תצא בשורה שתהיה מבחינת מנוע להרבה מקומות שיש בהן מצוקות. יש בעיות בלוד, בנתניה, דברים שהגיעו אלי ושהייתי צריך לטפל בהם. הסוגיות של הבתים המשותפים הן סוגיות מאוד קשות. אני רוצה לברך את יושבת ראש הוועדה, סגנית שר התחבורה, אם בוועדה התחלנו איזשהו תהליך והיושבת ראש תלווה אותו זה באמת יהיה בשורה להרבה מאוד אנשים. אני לא רוצה להיכנס לפן הפנימי אבל הסוגיות בבתים המשותפים זה מאוד מסובך, כל פעם מזהים בעיה, שמים על זה "פלסטר". כשלוקחים את החוק ורואים את היחסיות על 66% של האנשים שיחתמו עם חברת ההתקשרות שלהם אפילו ראש העיר אמר שאין בזה הגיון. כל הדברים האלה כך עבדו, אולי שווה היום לנסות לתת להם איזשהו איזון.

ניסינו לעשות את המהלך הזה בשנה שעברה בועדת חוקה חוק ומשפט בנושא המעליות של שבת ועכשיו נדרשנו לסוגיה עוד פעם בוועדה הזאת. בשבוע שעבר היינו בדיון שבו הגשנו חומר שבו ראינו בעיה. בוועדה ישבו שני ג'נטלמנים שהצביעו בעד ההצעה וזה עבר ועכשיו כבר רץ לקריאה ראשונה, שניה ושלישית! התוצאה היא שאנחנו נמצאים פה באיזה ועדה, כל אחד תורם מזמנו האישי, בא לפה כדי להתמודד עם איזושהי בעיה כשבוועדה אחרת מטרפדים את הקלפים לכל הדיון הזה.
גיא מרגליות
מה שאתה אומר לא כל כך נכון.
סופה לנדבר - היו"ר
לעיתים קרובות קורה דבר כזה מכיוון שיש בלעדיות לכל יושב ראש. אנחנו לא ועדה סטטוטורית ואין לנו אפשרות לחקיקה, זה הדבר היחידי שמפריד בינינו. אנחנו מגיעים רק את החקיקה הפרטית עם חתימות של חברי כנסת והם מגישים מטעם הוועדה. זה משהו אחר. בעצם לכל ועדה יש אוטונומיה לקבוע ויכול להיות שאנחנו עכשיו עושים רפורמה בהשתתפות בועדות, בהרכב של ועדות, כמה ועדות יכול כל חבר כנסת לקבל. כולם חושבים שהם האולם ריק אף אחד לא נמצא בבניין אבל זה לגמרי לא נכון. אנחנו מחליטים עכשיו שחבר כנסת לא יכול לקחת על עצמו יותר משני ועדות. הקשר בין הוועדות יכול להיות אחד מהרפורמות. אני אדבר עם מר אופיר פינס בעניין.
ראובן צדוק
זה החומר שהגשנו לוועדה כדי שיבינו שהנושא הזה נידון פה.
סופה לנדבר - היו"ר
אני אזום פגישה אישית עם מר אופיר פינס לפני כל הדיונים. יכול להיות שהוא לא ידע ולא הכינו לו חומר. אני אקח את זה על עצמי ואתן למר פינס את הטלפונים שלך.
ראובן צדוק
הבעיות הן בעיות מאוד מורכבות גם ברמה של הדיור הציבורי כשמכרו את הדירות וכאלה אנחנו מתמודדים עם בעיות יותר מורכבות. באותם בניינים יש אוכלוסייה מבוגרת, אוכלוסייה צעירה מטבע הדברים לא מוזרמת לאותם בניינים. לכן אנחנו נתקלים בתופעה שבה בניינים בני 4 קומות ונשים מבוגרות עולות במדריגות עם סלים ולא מסוגלות לנהל איזשהו אורח חיים תקין. התחלנו לדבר בנושא ולא רק בנושא המעליות, ואף אחד לא מבין את הסוגיות האלה. אף אחד מהדיירים פה לא מבין מה הזכויות שלהם. אמרתי בדיון הקודם שחשוב שהדיירים האלה יבינו שבשפ"פ אם לאדם קורה משהו בנזיקין כל אחד מהם אחראי לגביו. בתביעת נזיקין, אם מישהו שובר רגל או יד באותו מתחם יכול לתבוע כל אחד בנפרד.
קריאה
אבל יש ביטוח.
ראובן צדוק
אני לא אומר את הפתרון, אני מציף את הבעיות שיש בכל הסוגיה כדי לתעל את זה בסופו של דבר. חשוב להקים פה איזשהו צוות מצומצם שיקח את הדברים האלה, יעלה אותם, ידון בהם, יבדוק ויבחן אותם ורק לאחר מכן נקבל את ההחלטות הנכונות.
סופה לנדבר - היו"ר
בהחלטה שלנו אנחנו ממליצים להקים צוות מצומצם, יכול להיות לפני הפגרה, במסגרת עיריית אשדוד.
אילנית שומרון
אני כאן בשם תושבים של רובע י"ב. אני ראש ועד רובה ומייצגת רשמית את האנשים שלהם יש בעיות. יושבים פה אנשים וכל אחד מייצג בניין.
סופה לנדבר - היו"ר
עולה פה הרושם שאנחנו מדברים רק על אשדוד אבל זה לא נכון. המון תלונות הגיעו לעיתונות, מהעיתונות הגיעו אלינו לוועדה והחלטתי לנהל את הישיבה. זה בפירוש לא רק בעיה של אשדוד. אני רוצה לנתק את הדיירים מחברות ובשביל זה אנחנו מנהלים את הישיבה השניה. אני רוצה גם לומר לתושבי אשדוד בכנסת ובוועדה הזאת שזה קיים בלוד, בנתניה, בראשון לציון ובכל מקום.
אריק גבעון
אני חברת ניהול ובראשון לציון זה לא כך.
סופה לנדבר - היו"ר
אני מדברת כעת על חברות האחזקה שנמצאות עכשיו בכל מיני בניינים גבוהים ורבי קומות.
אילנית שומרון
את כל מה שאני חושבת, את כל הדעות מר ויטלי אמר אחד לאחד. אני חושבת שכל הדברים מסתובבים סביב מה שמר סמי ישראל אמר. יש נושאי תפקיד בעירייה שמקבלים משכורת מכובדת כל חודש מהעירייה, אני הייתי מצפה שיועצת משפטית של עיריית אשדוד לפני שמחליטים החלטה מסוימת הייתה אומרת להם את הדברים האלה וכך היה נחסך מאתנו, וממר מרגליות שקנה לא מזמן בית, וממני שקניתי לפני שלוש שנים בית, הרבה דברים.

אני מייצגת דיירים והבטחתי לתושבים ברובע להציג את הבעיה שלהם.
סופה לנדבר - היו"ר
אני לא רוצה להיכנס לזה עכשיו. אנחנו נמשיך בישיבה הבאה. אני לא חושבת שמכובדים שהגיעו לירושלים צריכים להיות מוצפים בבעיות של אזור מסוים בעיר.
שמואל פרדריך
אני עובד בעמיגור 2000, אני מנהל החטיבה של בתים משותפים. אתם מדברים על זכויות דיירים, והאשימו את "צ. ד. א." כגנבים. אנחנו חברה ציבורית ויש לנו גב כלכלי נרחב ביותר.
אריק גבעון
עמיגור היא חברה ציבורית?
שמואל פרדריך
חברה בע"מ. חוץ מזה אנחנו חברת בת של הסוכנות, אז בטח שאנחנו ציבוריים. אני לא מבין למה חברות ניהול ואחזקה כאלה פושטות את הרגל כל הזמן, ובייחוד באשדוד. אני עובד מנהריה בצפון, בכרמיאל, בקריות בחיפה, בכל עיר ועיר בארץ יש לי כמה עשרות בתים. יש פה בעיה אחת: כולם מחפשים את השמירה על הדיירים, למה חברת הניהול לא עשתה. למה לא שומרים על חברת הניהול? אנחנו התחלנו לעבוד באשדוד לפני כשנתיים. קיימת בעיה רצינית מאוד של תשלומים לחברות. אני היום לא מוכן לקבל בניין דרך טופס 4 של העירייה. פה אין מספיק דיירים, פה אחד נכנס לא מוכן לשלם, פה הוא נכנס עוד חצי שנה, למה שאנחנו נשלם? אנחנו התחלנו לעבוד לפני שנתיים ויש לי חוב של 400,000 שקל באשדוד. אין לי דבר כזה באף עיר. או שיש פה משהו במודעות של האנשים באשדוד, וזאת עיר נהדרת עם תכנון יוצא מן הכלל ובתים יוצאים מן הכלל.
סופה לנדבר - היו"ר
מה אתה חושב שצריכים לעשות?
שמואל פרדריך
אני חושב לבטל את חוק העזר הזה. כל ועד בית שיבחר לעצמו לחתום רק עם נציגות הבית, לא עם דיירים. אם לא ניקו לדייר ליד הדלת הוא מסרב לשלם. אני מקווה שאני נותן שירות טוב.
סופה לנדבר - היו"ר
איך אפשר למסור בניין עם טופס 4 לדיירים?
דוד חסן
הדייר הראשון שבא לקחת מפתח אומרים לו אתה ועד הבית, אתה תחתום מעליות, אתה תחתום מונה חשמל.
שמואל פרדריך
לפי דעתי צריך לבטל את חוק העזר הזה, או ההחלטה, העיקר להתנתק. יש פה בעיה כשמתחילים לעבוד עם בית חדש מההתחלה הבית נכנס לחובות כי לא נכנסים בבת אחת 31 דיירים לבניין וכולם מתחילים לשלם מהיום הראשון. זאת בעיה רצינית מאוד, אף אחד לא חשב עליה אף פעם, ואף אחד לא שם את דעתו לנושא שבהתחלה מקבלים רק מ- 10 דיירים כסף, אחר כך מ- 20, אחר כך אולי מ- 30. יש לנו עשרות תביעות כנגד דיירים ואין את זה באף מקום בארץ. יש לי בניינים בכרמיאל, בנהריה ואין את הבעיה הזאת.
סופה לנדבר - היו"ר
איך עושים בכרמיאל?
שמואל פרדריך
אין בכרמיאל חוק עזר כזה. יש נציג שיווק שלנו שמגיע לבניין. הוא מגיש הצעת מחיר, נותן אפשרות ליציאה תוך 30 יום בכל מקרה. את אותה אפשרות יש גם לי. אם אני רואה שיש לי בעיות של תשלומים בבניין אני עוזב, אני לא משלם להם מעליות או חשמל או שום דבר אחר.
אלי לבנון
הבעיה באשדוד שכפו עלינו את חברות האחזקה.
סופה לנדבר - היו"ר
אני מסכימה אתך.
אלי לבנון
לעניות דעתי חברות האחזקה לא באו לתת שירות אלא לעשות כסף על חשבון הדיירים. אני ממליץ לתת לנו הזדמנות של חצי-שנה שנה ואנחנו נוכיח שאנחנו נתחזק את זה הרבה יותר טוב מהם, הרבה יותר זול והרבה יותר משתלם לכולנו וגם לעיר. אבל תנו לנו הזדמנות.
גיא מרגליות
עירית אשדוד גרמה לכך שלמילה "חברת ניהול" יצא שם רע, שם של עושקים את הדיירים וכולי. השאלה איך מתקנים את זה. היום חברות הניהול נתפסות בעיני הדיירים כמי שעושקות אותם, לא כמי שנותנות שירות. אני ישבתי אתמול בישיבה עם 40 ועדי בתים ולא היה אחד שהיה לו מילה טובה לומר על חברות הניהול.
שמואל פרדריך
חברות ניהול זה עסק. ברור שהוא יכול לנהל את זה בפחות כסף אבל חברה צריכה להתפרנס. מה סתם ישלחו שם אנשים להחליף מנורות, יתקנו את ההשקיה? חברת ניהול רוצה להרוויח על בניין. הרווח של החברות האלה הוא מצומצם ביותר. אני אומר את זה באחריות.
סופה לנדבר - היו"ר
לחברות יש מסים, זה לא אדם פרטי.
שמואל פרדריך
אף בניין לא מחויב לחברת ניהול וחברת ניהול לא מחויבת לאף בניין. אני יכול לצאת מהבניין תוך שלושים יום והבניין יכול לצאת ממני. אני יכול להתחייב לבניין מול ועד בית שאני חותם חוזה לשלם את המעליות, לשלם את החשמל והכל אבל אני רוצה מאותו ועד בית שהוא יתחייב כלפי חברת הניהול שהבניין ישלם את כל החובות. אני אחרי זה צריך להתמודד עם כל דייר.
אלי לבנון
אני אמרתי לחברת "צ. ד. א." שאני מקבל על עצמי בבית שלי שכל הכסף יגיע.
אריק גבעון
בבניין שלא משלמים לי 4 דיירים אני לא יכול לתת שירות טוב.
אלי לבנון
כשאנחנו ניהלנו את זה הדיירים שילמו עד הפרוטה האחרונה.
אריק קרוטרו
כולם מפספסים פה את הנקודה החשובה: אנחנו באים לתת שירות לבניין. תמורת השירות הזה אנחנו מרוויחים סכום קטן. בכל מקרה יש תחרות מאוד גדולה בשוק ובגלל זה מורידים את המחירים. חברות המעליות לא מוזילות לי את הסכום החודשי שאני משלם, חברת החשמל מעלה את זה. בעצם אני מוריד מהרווח שלי בשביל להתמודד עם התחרות. אם בבניין אני מרוויח 1,000 שקלים מבניין של 40 דירות וכל דייר משלם שם בסביבות ה- 200 ש"ח ובגלל שלא ניקו לו בגלל השטיח, והשני לא יכול, או השלישי יש לו בעיות בבנק או כל אחד אחר אנחנו נופלים. יש בניינים שחייבים סכומים על שנה שלימה. אני חושב שצריך לגמור את הסיפור הזה שאנחנו עובדים בחינם. לפעמים הדיירים אפילו לא מעריכים את השירותים שניתנים. צריך ליצור איזשהו חוק שכמו שאנחנו יודעים לתת את השירות לנו מגיע תמורה. כשאנחנו יוצאים מבניין אנחנו לא חייבים שקל, לא לחברת החשמל, לא לחברת המעליות. במידה ועשינו גביה מראש אנחנו מחזירים את השיקים. במידה ואנחנו לא מחזירים את השיקים אנחנו נותנים הוראה לבטל את השיקים עם אישור של החברה. באותה מידה אנחנו רוצים עזרה, אנחנו חנוקים
דוד חסן
כל נושא חברות הניהול מורכב משתי פעילויות מרכזיות: 1. ביקוש והיצע על בסיס רצוני. אלה מבקשים שירות, אלה מספקים שירות. יש פה התקשרות. קיים פה חופש בחירה מלא, קיימת תחרות. כל חברה יכולה לצאת בשלושים יום, לעבור בשלושים יום. אגב, לפעמים הדיירים מנצלים את זה לרעה, מכניסים חברה, עושים להם לובי, עציצים וכולי ואחרי חצי שנה לוקחים חברה אחרת. 2. יש התחייבות משפטית של הדיירים ושל חברות הניהול והחברות הקבלניות. צריך להבין שכמו שדייר חתם על הסכם גם חברת הניהול חתמה על הסכם ונתנה ערבויות בנקאיות, נתנה בטחונות והתחייבה בפני הקבלן. כל הפרת הסכם באופן חד-צדדי כזה נתונה לתביעות משפטיות ולא במשכן הכנסת.

יש לי פה התקשרויות על אנשים שחתמו על בסיס רצוני עם אפשרות יציאה של 30 יום. פה צריכים לערב את הקבלנים. הקבלנים הם שמחתימים על הסכם הניהול, הם אשר דואגים. אומר לי הקבלן אם תעיז לצאת החוצה כל הערבויות הבנקאיות יחולטו. אני מעדיף לתבוע את הדיירים ושלא הקבלן יתבע אותי.
סופה לנדבר - היו"ר
אני חושבת שמה שהצגת כאן זה דבר נוסף. זה לא הנושא. אם אתם תפנו אלינו אנחנו נחליט אם מכניסים את זה כנושא אחת הישיבות של ועדת פניות הציבור.
לסיכום
אני מבינה שהעסק כל כך לא פשוט שבעצם גם אתם לא כל כך מרוצים וגם הדיירים לא מרוצים. מכיוון שהנושא היה לנתק את חברות האחזקה מהדיירים ומבתים ואני עומדת על כך. אנחנו נמשיך את הישיבה הזאת בעיריית אשדוד במקרה הזה כדי שתבוא בשורה. במשך שנה בעקשנות רבה ניהלנו כמה ישיבות בנושא והגענו להישגים. אני מקווה שגם בנושא הזה נגיע לסיכום. הנקודה המרכזית היא לנתק את חובת ההתקשרות.
דוד חסן
אני מציע לשחרר את הערבויות הבנקאיות.
סופה לנדבר - היו"ר
אני אמרתי לכם שזה אחד מהנושאים שאם תבקשו יכול להיות שאנחנו נחליט לדון בזה. תושבי אשדוד אני לא חושבת שצריך לנהל את הבעיות דרך העיתונות מכיוון שיכולים להגיע לסיכום הבעיה. יש לנו ראש עיר, יש לנו אחראים וועדת תרבות דיור.







הישיבה ננעלה בשעה 13:40

קוד המקור של הנתונים