ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 29/02/2000

פניות ציבור בנושא מכירת מוצרי קוסמטיקה בבית הלקוחות

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/פניות ציבור/203



פרוטוקולים/פניות ציבור/203
ירושלים, ו' ב אדר ב, תש"ס
13 במרץ, 2000

הכנסת החמש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס'
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
שהתקיימה ביום ג', כ"ג באדר א' התש"ס, 29 בפברואר 2000, בשעה 09:30
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר אמנון כהן
סופה לנדבר
מוזמנים
בתיה הרן, מנהלת אגף הרוקחות, משרד הבריאות
ישראל פיטוסי, רוקח, משרד הבריאות
אורלי שקד, רוקחת, משרד הבריאות
עו"ד שרונה צירין, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות
עו"ד תמר פינקוס, תובעת ראשית, משרד התעשייה והמסחר
עו"ד יצחק קמחי, ממונה על הגנת הצרכן, משרד התעשייה והמסחר
מיכל כהן, המועצה לצרכנות
עו"ד ירון לוינסון, יועץ משפטי, הרשות להגנת הצרכן
שלמה ברנובסקי, חברת מליבו
עו"ד דוד שטיין, חברת מליבו
רפי זילברגר, מנכ"ל חברת B.F.U.
יואב גזית, יו"ר חברת B.F.U.
פנינה נחום, מנהלת פיתוח מוצרים והדרכה, חברת B.F.U.
רונן אייס, מנהל מותג, חברת B.F.U.
יעל מליכי
לבנה דנקר, יועצת לוועדה
מנהלת הוועדה
שלומית קואולמן
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ










ס ד ר ה י ו ם

פניות ציבור בנושא מכירת מוצרי קוסמטיקה בבית הלקוחות


פניות הציבור בנושא מכירת מוצרי קוסמטיקה בבתי הלקוחות
היו"ר אמנון כהן
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לפניות
הציבור בנושא מכירת מוצרי קוסמטיקה בבתי הלקוחות.

אין לנו בעיה שהחברות ירוויחו כסף אבל הדרך בה זה נעשה היא לא נכונה וזאת ראינו על-סמך הפניות שקיבלנו. יש כאן שתי בעיות: בעיה אחת היא שסוג המוצרים שנמכרים לא מתאימים לכל אחד, והבעיה השנייה, מי שמוכר את המוצרים, מתעסק רק בשיווק ולא במכירה המקצועית, כנראה לא מבין במוצרים כפי שצריך. אם היה מתאים את המוצרים לכל אחד, יכול להיות שלא הייתה בעיה, אבל לא כך הוא. אנשים לא מקצועיים מוכרים את המוצרים וכשפונים לחברה וטוענים שהמוצר לא מתאים לעור מסוים, אין לי לפנות ואין שירות. כאן מתחילה להתגלות רמייה כשמוכרים את המוצר - אין מאחוריו כתובת ואולי למוצר אין בכלל את רשיון משרד הבריאות.

אנחנו רוצים ללמוד את הסוגייה ולהגיע למסקנות על-מנת שמי שרוכש את המוצר, יקבל את הטיפול. אנחנו מדברים כאן על נשים שקל לפתות אותן בתחומים האלה, כל אחת רוצה להיראות טוב וזה לגיטימי וזה טוב, וכנראה אנשי השיווק טובים מאוד ובכל מיני דרכים מוכרים את המוצר. נותנים טיפוח חינם ואנשים, כששומעים חינם, מתפתים למרות שלפעמים החינם הוא היקר ביותר.
שלומית קואולמן
ניסיתי לאתר את החברות השונות הנוספות –
למשל חברת ויוה - דרך 144 וכל מיני מקורות וכשהגעתי אליהן, פשוט טרקו את הטלפון ואמרו שזה לא מעניין אותם. אני מדברת על נייצ'ר וורלד, בלמונד, סייטו קוסמטיקה יפנית. הם ביקשו לא להטריד אותם. הם קיבלו הזמנות, אבל אפילו לא טרחו להתייחס אליהן.
היו"ר אמנון כהן
חשוב שהדברים האלה יהיו בפרוטוקול. אנחנו
מברכים את אלה שכן הגיעו ורוצים להתייחס ולתת לנו תשובות.
פנינה נחום
אנחנו מייצגים את סייטו וג'נס. אלה הם מותגים
ולא חברות.
קריאה
אמרת שהייתה לך בעיה עם החברות. אני מייצג
חברה שקיבלה הזמנה והגיעה לכאן. אני מבקש שיצוין איזה חברות לא באו.
היו"ר אמנון כהן
היא ציינה את שמות החברות.
אני מבקש את יעל מליכי להתייחס לסוגייה. יש הרבה אנשים שסובלים מהבעיה ולכן החברות צריכות להתייחס לדברים כי בנוסף לתלונה של יעל יש הרבה מאוד תלונות של אנשים שנמצאים באותה בעיה. אנחנו רוצים ללמוד את הנושא ולטפל בו בצורה נכונה.
יעל מליכי
אני רכשתי את המוצרים של חברת ויוה מחברת
מליבו ב23- באוגוסט. סוכנת בשם אורלי בוז'ין הגיעה לגיסתי הביתה ואני במקרה הצטרפתי ושמעתי את הדברים. היא הסבירה לי על המוצרים שהם מוצרים טבעיים לחלוטין – ואני בדרך כלל לא קונה שום מוצר כי אני סובלת מבעיה של אלרגיה – ושהיא תנסה אותם על עור הפנים שלי וכי אין שום בעיה של אלרגיה. היא אמרה שהכל טבעי. שאלתי אותה אם יש אישור משרד הבריאות והיא אמרה שכן. היא לא הראתה לי את האישור, אבל האמנתי לה.

החלטתי להעניק לעצמי את המוצרים כמתנה ליום הולדת ואמרתי שזו הזדמנות עבורי. היא ניסתה את המוצרים והיא אמרה שכל מוצר זה ממש שנייה. תגובה של אלרגיה בדרך כלל מופיעה אחרי עשרים דקות-שעה, משהו כזה. אצלי נוצרה אדמומיות בעור. היא לא השאירה לי כרטיס ביקור. סך כל הקנייה הייתה בסכום של 1,891 שקלים בכרטיס אשראי. פרסתי את זה נדמה לי לששה או שמונה תשלומים.

ראיתי שנוצרה לי אלרגיה. ניסיתי לאתר אותה, אבל לא ידעתי היכן. ב144- בכלל לא ידעו מה זה מליבו או מה זה ויוה.
היו"ר אמנון כהן
קיבלת חשבונית?
יעל מליכי
על השובר של כרטיס האשראי הופיע מספר טלפון
אבל לא של החברה. אני השגתי את מספר הטלפון דרך חברה.
היו"ר אמנון כהן
מה נתנו לך כחשבונית?
יעל מליכי
זה מה שהיה לי. מליבו בע"מ. על הכסף ששילמתי,
זה מה שקיבלתי.
קריאה
זאת קבלה.
שלומית קואולמן
היא שילמה ל-ויוה וזה מליבו.
יעל מליכי
לי אמרו מוצרים של ויוה. אני לא מכירה את
מליבו. יום למחרת החלטתי לגשת ישירות לאדון שלמה ברנובסקי וביקשתי להיכנס אליו. בהתחלה הם לא הסכימו להכניס אותי לשם, אבל אז ביקשתי ממנו בצורה יפה שישמע את הסיפור שלי, שיש לי תגובה של אלרגיה והוא קיבל אותי ושמע אותי. הוא אמר לי שאני קניתי את המוצרים, את מתחרטת, תגידי אם את מתחרטת. אמרתי לו שזה לא קשור למתחרטת. קניתי את המוצרים כי רציתי ואת הכסף הזה כן חילקתי לתשלומים, זאת אומרת שיש לי את הכסף, זה לא העניין שאין לי את הכסף אלא מה שקורה הוא שאני לא יכולה להשתמש במוצר שגורם לי לתגובת אלרגיה. הוא אמר לי שהוא כן יכול לבוא לקראתי. אמרתי לו שאני אבוא ואשאיר לו את המוצרים אבל הוא אמר שאני לא אשאיר את המוצרים אלא אני אקח אותם. הוא שאל אותי אם אני רוצה להמיר אותם באיפור, אבל מה אני אעשה באיפור בסכום של 1,800 שקלים? אני בכלל לא מתאפרת בסכומים כאלה. אני רציתי מוצרים לעור. ניסיתי לדבר אתו בצורה יפה והוא דיבר אתי בצורה יפה, אבל לא יצא מזה שום דבר. לקחתי את המוצרים והלכתי.

עשר דקות אחרי שיצאתי מהחברה קיבלתי טלפון מהמזכירה ששאלה אותי אם ראיתי את השובר שלי שהיה מונח על השולחן. אמרתי שלא, לא ראיתי את השובר. אז היא אמרה לי שאני לקחתי להם את השובר של הכרטיס אשראי מהשולחן. אמרתי לה שאני לא יודעת על מה היא מדברת ושאלתי אם הם מאשימים אותי בגניבה. קיבלתי מהם מכתב שאני מואשמת בגניבה, שלקחתי את השובר של כרטיס האשראי אבל אני יכולה להראות לכם שעד היום אני משלמת עבור המוצרים. זאת אומרת, גם אם אני גנבתי את כרטיס האשראי, מדוע הם המשיכו לחייב אותי?

פניתי לחברת אמריקן אקספרס כי לא היה לי למי לפנות. בגלל העלויות אני לא יכולה לקחת עורך-דין שייצג אותי, אני אם חד-הורית, הסברתי את זה לשלמה בצורה ידידותית ויפה. הוא היה יכול לקחת את המוצרים, לתת לי את השובר שלי, לא טוב לעור שלי, יכול היה לומר לי שלא קרה כלום ובזה היה מסתיים כל העניין. עד היום הם השאירו אותי תלויה באוויר.

ירון לוינסקי מהרשות להגנת הצרכן ניסה לטפל בנושא שלי והיו עוד כמה אנשים שניסו. היו מספר נשים שהתאגדו ואמרו שהן הולכות להגיש תביעה בבית-המשפט, אבל זה נשאר ככה. היום בגלל שבאתי לכאן הפסדתי יום עבודה אבל אני רוצה לטפל בנושא.
היו"ר אמנון כהן
יש לנו פנייה של גברת בתיה שמלוב שלא יכלה
להגיע לכאן, אבל שלחה את הדברים בכתב.
שלומית קואולמן
הפנייה חולקה לכל הנוכחים, אבל אני אקריא
אותה לפרוטוקול.

לכבוד
הוועדה לפניות הציבור
הכנסת, ירושלים
"הנדון
תלונה נגד חברת ויוה.

לפני כשנה וחצי (בקיץ) הגיעו לביתי שני סוכנים מחברת ויוה שאחד מהם ענה לשם רוני, ללא הודעה מראש או קביעת מועד. נמסר לי שהם עוברים מבית לבית לעשות טיפולי פנים חינם וגם מוכרים מוצרים למי שמעוניין.

אמרתי להם שאני לא מכירה את חברת ויוה, אבל קישרתי את שם החברה לפרסומת שהייתה לצבע שיער ויוה.

בתחילה סירבתי לטיפול הפנים אבל רוני הצליח לשכנע אותי, ומאחר ובאותה תקופה סבלתי מפצעי אקנה, שוכנעתי לטיפול. רוני עשה את טיפול הפנים. הרגשתי בתחילה מאוד רעננה והיה לי טוב, ואז החלה מלאכת המכירה. רוני אמר לי שאני זקוקה לקרם עיניים, קרם בוקר, קרם לילה, מסכת בוץ, ויטמינים לפנים, מייבש פצעים, משחה לכתמים אחרי הפצעים, חלב פנים ומי פנים אשר נמכרים בתכשיר אחד. סך הכל שווי המוצרים מסתכם לסך של 2,000 שקלים. מסרתי לרוני שאני לא מעונינת לרכוש שום מוצר ואז רוני אמר לי: "תסתכלי על עצמך במראה, תראי איך את זוהרת ובוהקת, אחרי עור הפיל שהיה לך, תראי איזה עור נהיה לך".

למען האמת היו לי רגשי אשמה והרגשתי שאני ניצלתי אותו בטיפול פנים, אז ביקשתי שיעשה לי הנחה ואני אקח את המוצרים. אז הוא עשה לי הנחה והכל עלה לי 1,360 שקלים ששולמו בעשרה צ'קים וקיבלתי חשבונית על הרכישה.

יום לאחר מכן פתחתי את המוצרים בהוראתם לעשות טיפול יום יום ואז נדהמתי לגלות שהתאריך על המוצרים היה משנת 1997. לחלק מהמוצרים היה ירקת וחלקם היו מסריחים מאוד.

בכל זאת ניסיתי למרוח את הקרמים על העור, ואז עור הפנים שלי הפך אדום מאוד, נהיה לי פריחה והפרצוף גירד לי עד ששטפתי הכל במים.

מיד הרמתי טלפון לחברות ויוה לפי המספר שהופיע לי בחשבונות, ביקשתי את רוני ומסרו לי שאין להם לא עובד ולא סוכן בשם רוני. ביקשתי את המנכ"ל, שלא רצה להזדהות בשמו, גוללתי בפניו את כל העלילה, ביקשתי שיחליפו לי את המוצרים ולא, אני אבטל את הצ'קים. הוא אמר לי שהם לא מחליפים מוצרים למרות שרוני הסוכן אמר לי שאם המוצרים לא מתאימים לי, יחליפו אותם, ומצד שני, אם אני אבטל את הצ'קים, הוא אמר לי שהם יגררו אותי למשפטים שזה יעלה לי יותר.

אבקש לבדוק אם יש באפשרותכם לעזור לי לקבל חזרה את כספי".
ירון לוינסון
אנחנו מקבלים די הרבה תלונות נגד חברות
קוסמטיקה וגם נגד החברה שהוזכרה כאן. הבעיה בתחום הזה היא שיש הרבה נשים שמעורבות בנושא הזה ולכן יש הרבה טלפונים וכמובן יש גם פניות בכתב. נגד החברה בה דובר כאן הבאתי ארבע-חמש תלונות מהחודש האחרון. בעיה נוספת היא שכאשר פונים לחברה, אפילו אין תגובה ואין התייחסות.

לגופם של דברים. מבטיחים להם שהטיפולים יגרמו לנסים ונפלאות, הלקוחות מתפתים ואחר-כך נגרמים להם פצעים. בעל-פה אומרים להם שאין בעיה לבטל וכולי, אבל בפועל הם יכולים לשכוח מביטול, לפחות זה אמור לגבי המקרים שהובאו לידיעתנו.
היו"ר אמנון כהן
לא קרה מקרה אחד אפילו שהחליפו מוצרים או
החזירו כסף?
ירון לוינסון
לנו לא ידוע על כך. אולי היו מקרים שנפתרו.
שלומית קואולמן
במקרים עליהם אני דיברתי, לא התייחסו.
ירון לוינסון
לא התקבלה תגובה. אפילו תגובה שאומרת לא,
לא התקבלה. אין התייחסות.
הנושא נוסף הוא השיטה של שיווק אגרסיבי, ניצול מצוקה כשלדעתי הם פונים למשפחות חלשות, כשהם אומרים להם שהם זכו, הגרילו סוף שבוע וכולי. בסוף יוצא ש"הזכיות" האלה מגיעות ל5,000- ו6,000- שקלים. יש לי כאן מקרה שבגלל שהוגש לבית-משפט לתביעות קטנות אני לא ארחיב בזה, אבל הגברת קנתה מוצרים בשווי של 5,000. כשהיא קנתה הבטיחו לה שהקמטים ייעלמו כעבור שלושה חודשים, אבל הקמטים לא נעלמו אחרי שלושה חודשים וכשהיא ביקשה את הזיכוי, אמרו לה פחות או יותר שתשכח מזה ועל כך הוגשה תביעה. אני לא רופא ואני לא מומחה בקוסמטיקה, אבל מי שמתיימר להבין בזה, שיעמוד במה שהוא אומר. אם הוא אומר שהקמטים ייעלמו והם לא נעלמים, היא ביקשה להחזיר חלק מהבקבוקים, אמרו לה לא, אין סיכוי ואין כלום.

מדובר בעסקאות בשווי אלפי שקלים, מדובר באמצעי שכנוע שלדעתנו פסולים, ניצול מצוקה, הבטחות שווא וכולי.
מיכל כהן
אני רוצה להשלים את דבריו של ירון כי חלק
פונים לרשות וחלק פונים למועצה לצרכנות.
יש לי פה אוסף מקרי של תלונות ורוב התלונות מתייחסות לחברת מליבו או ויוה. התלונות בעצם חוזרות על עצמן ובעצם יש בהן שתי נקודות עיקריות: האחת, כל צורת הפנייה – זכיתם בהגרלה, אתם מקבלים משהו חינם, נבוא, תקבלו חינם. זאת אומרת, זה כבר אמצעי שיווק שאני לא בטוחה שהוא נכון. הדבר השני הוא שאז כמובן מגיעים ומשכנעים. אתה אמרת בדבריך אדוני היושב-ראש שאלה הם אנשי שיווק טובים, אבל אני לא יודעת אם הם טובים או לא טובים כי תלוי איך מסתכלים על זה.

הנושא השני הוא כמובן הוא הנושא של טיב המוצרים וגם כאן בכל התלונות חוזר העניין על עצמו, כל מיני דברים שקורים בעקבות הדברים האלה, הבטחות על מוצרים טבעיים וכל מיני בעיות שמתעוררות בעור, כולל פנייה לרופאים – אחרי העסקה – שאומרים שלא כדאי להשתמש במוצרים האלה.

אני מבקשת להפנות את תשומת לב הוועדה לזה שהתלונה שהקריאה שלומית היא תלונה שבפירוש נכללת בהגדרה של עסקה ברוכלות. המועצה לצרכנות יזמה לפני שנה או שנתיים – זה ארך שנתיים עד שזה עבר בכנסת – הצעת חוק שאומרת, וזה חוק שהתקבל, שאם מישהו בא אליך הביתה בלי הזמנה, תוך 14 יום חייב מי שמכר לך את המוצר להחזיר לך את הכסף. נכון שחלק מהצרכנים לא יודעים זאת וזאת ההזדמנות להביא זאת לתשומת לבם. לכן החברות נוקטות בצעד עקיף שאני לא יודעת מה בדיוק מידת העמידה שלו בבית-המשפט - זה עדיין לא נבדק ואולי עורך-דין קמחי יוכל אחר-כך להתייחס לזה – שהן מתקשרות וקובעות פגישה, ואז כביכול הן טוענות שזו לא יוזמה שלהן אלא זאת יוזמה של הצרכן שהזמין אותן. זאת דרך לעקוף את הנושא של עסקה ברוכלות אבל אנחנו טוענים שזו עדיין עסקה ברוכלות.

אני רוצה לומר בהערת סוגריים. אתה שאלת לגבי מתן קבלה. חברת הכנסת ציפי לבני הניחה ביוזמתנו על שולחן הכנסת הצעת חוק שנקראת זהות העוסק, שבה כל עוסק יהיה חייב על הקבלה שלו או על החשבונית שהוא נותן לכתוב מינימום של פרטים על-מנת שאפשר יהיה לזהות אותו. היום נותנים כל מיני קבלות שאין עליהן פרטים ואתה לא יודע מי נתן לך ומה נתן לך.

יש עוד דבר שלא פעם ראשונה אני אומרת אותו בוועדה ואני אחזור ואומר אותו ואשתמש בבמה הזאת וזה פנייה לציבור הצרכנים. רבותיי, אנחנו לא אומרים לא לקנות, אנחנו לא אומרים שכל מי שמגיע אליכם הביתה הוא רמאי, אבל תבדקו, תשקלו - היה לנו לא מזמן בוועדה הזאת אותו סיפור עם מטהרי המים – תחשבו אם אתם רוצים את זה, אתם לא חייבים לעשות את זה באותו רגע, אמרו לכם שזה חינם ואתם לא חייבים לקנות מוצרים, אל תקנו את המוצרים באותו רגע אלא תלכו, תבקשו את שם המוצר, תבדקו עם רוקח או עם רופא וכולי. אל תיכנעו לאותם אנשי שיווק ממולחים שמנסים למכור לכם כל מיני דברים.

אדוני היושב-ראש, אתה יודע שזה קורה לא רק לנשים. אותו סיפור היה עם מטהרי המים והיו סיפורים נוספים בוועדה ובמקומות אחרים. תחשבו פעמיים לפני שאתם חותמים על עסקה במאות ובאלפי שקלים וחותמים על כרטיסי אשראי שאחר-כך הדרך להחזיר את הכספים היא ארוכה ומייגעת, מה עוד שמולכם עומדות חברות עם עורכי-דין שקשה מאוד להתמודד אתם. לכן, אם ציבור הצרכנים יהיה יותר זהיר, ימנע לפחות חלק מהדברים הלא נעימים שאנחנו שומעים עליהם כאן.
היו"ר אמנון כהן
אני רוצה להציג לנציגי החברות מספר שאלות
שנבעו מהפניות אלינו ואני מבקש שבתגובתכם תתייחסו אליהן. לאחר מכן נבקש את משרד הבריאות ומשרד התעשייה והמסחר להתייחס לכל הדברים שנשמעו, גם מבחינת הלקוחות וגם מבחינת החברות.

כיצד החברות מגיעות ללקוחות? מהו קהל היעד? באיזה אזורים אתם עובדים, האם זה בכל הארץ או באזורים מסוימים במדינה? מה ההכשרה או ההסמכה של העובדים שמוכרים את המוצרים? איזה הכשרה הם מקבלים מכם, האם זה רק בנושא שיווק או גם נושא של התאמת המוצרים לעור הלקוחות? אם יש קורס כזה, מה אורכו? באיזה מוצרים מדובר כאן? האם מדובר רק במוצרי קוסמטיקה או גם בתכשירים נוספים שאלה הם דברים יותר עמוקים שזקוקים לאישור? האם המוצרים נמכרים ברשתות השיווק או שאלה הם מוצרים שנמכרים רק ביבוא אישי, מוצרים שאף אחד לא מכיר והם ללא רשיון? האם יש לכם מקרים שלקוחות קיבלו את כספם חזרה או שהחלפתם להם את המוצרים אחרי שפנו אליכם עם בעיות?

לפי המכתבים שקיבלנו הבנתי שמדובר כאן במוצרים שנמכרו אחרי שפג תוקפם. כנראה יש כאן מצב שהסוכנים שמוכרים קונים את המוצרים אצל היבואן או הספק ולמעשה הם נשארים אצלם תקופה מסוימת והם חייבים להיפטר מהמוצרים האלה כי המוצרים האלה ניקנו בכספם הם. אם יש להם את המלאי, לפעמים המלאי מתיישן כי לא מספיקים למכור אותו ולכן יש את המצב שאין אפשרות להחליף כי כל המוצרים שלהם ישנים. יתכן שיש לכם קבלני משנה שקונים את המוצרים בסכומים גבוהים ועכשיו הם צריכים למכור אותם.
דוד שטיין
אף אחד לא יכול כאן לחלק ציונים לאנשים. מה
זה אנשים מתפתים? מה זה שיווק אגרסיבי? מי קובע מה זה? מה זה אמצעים פסולים? מה זה לנצל מצוקות של אנשים? מאיפה אתם יודעים מה זה? ואולי האנשים האלה הם לא במצוקה וסתם רצו לקנות ואחרי כן התחרטו כי לא איכפת להם? אני אתן תשובות, וזה לגיטימי, אבל זה לא לגיטימי שקובעים כאן דברים מראש.

אני טוען שזאת לא עסקה ברוכלות. אם חברי טוען שזו עסקה ברוכלות, אז אדרבא, יש לו פסק-דין מלפני שבוע וזה יעניין אותי לראות אותו. אני לא מכיר את פסק-הדין הזה, אבל מעניין אותי לראות אותו. אני מקווה שהוא לא מבית-דין לתביעות קטנות כי הפסיקות העקרוניות של בית-דין לתביעות קטנות הוא שנוי במחלוקת. בקביעה עקרונית אתה יודע כמוני שלא הולכים לבית-דין לתביעות קטנות, ולא סתם לא לקחתם את זה לבית-דין לתביעות קטנות.
ירון לוינסון
האם יש תביעות נגדכם?
דוד שטיין
יש חלק מהתביעות שגם נדחו. יש גם תלונות
במשטרה נגד לקוחות. לא סיפרו כאן את זה, אבל הגברת שדיברה כאן יפה מאוד, יודעת שיש במשטרה תלונה נגדה. זה לא יצא מהפה אל החוץ אלא זה הלך למשטרה. החיובים האלה באמריקן אקספרס נעשו בעקבות מכתב לאמריקן אקספרס וויכוח אתו, האם היה חיוב או לא היה חיוב והוא הודה בעצמו שהיה חיוב. את לא רצית שיחייבו את הכרטיס הזה והיה ויכוח עם חברת כרטיסי האשראי.
יעל מליכי
אתה לא צודק.
דוד שטיין
רק את צודקת. כולם פה טועים.
מיכל כהן
וכל התלונות האלה גם לא נכונות?
דוד שטיין
אני לא יודע. אני יוצא מנקודת הנחה שעל כל
תלונה שיש לך, יש שמונה שלא התלוננו ושהכל היה בסדר.
מיכל כהן
אלה שלא התלוננו, זה בסדר, אבל מה עם אלה
שהתלוננו?
דוד שטיין
מי אמר שהם צודקים?
מיכל כהן
למה אתם לא עונים?
דוד שטיין
הגברת אומרת שלא היה לה לאן לפנות.
מיכל כהן
אני אראה לך את ההתכתבויות שיש.
ירון לוינסון
זאת עובדה שאתם לא עונים.
דוד שטיין
הגברת אמרה בכל הכבוד שאין לה מושג והיא לא
ידעה עם מי, היא שלפה את הקבלה שהיו בה את כל הפרטים של מליבו והיא התקשרה והגיעה ונכנסה למשרד. זה לא נכון שהיא לא ידעה למי לפנות.
יעל מליכי
אתה רק זורק דברים.
דוד שטיין
גם את זרקת דברים קודם, אבל שתקתי.
יעל מליכי
לא זרקתי. סיפרת את העובדות.
דוד שטיין
התחלת את השיחה שלך בזה שאמרת שלא היה
לך למי לפנות ובסוף הוצאת קבלה עם כל הפרטים של החברה. זה שקר מה שאמרת. הוצאת קבלה עם כל הפרטים של החברה.

בסופו של דבר, הקו התחתון הוא שכמו שבפנייה הזאת שחילקו לנו עכשיו, רוצים את הכסף חזרה. עם כל הכבוד, יש כמה דינים שכשאתה מתחרט על עסקה, יש שלב מסוים שאתה יכול להתחרט. גם במסגרת של עסקה ברוכלות יש לך 14 יום להתחרט ואתה לא יכול להתחרט כשהצ'ק הראשון שלך חוזר, שזה אחרי שלושים יום או 35 יום ואז ברור מאליו למה אתה מתחרט, כי הצ'ק חזר, לא כי ביטלת אותו. אנחנו מקבלים את כל הצ'קים האלה ב"אין כסף מזומן, פלוס ניתנה הוראת ביטול". זאת אומרת, קודם כל אין כסף ואחרי כן גם ניתנה הוראת ביטול כדי להמציא תירוץ טוב.
היו"ר אמנון כהן
אני מדבר על מקרה בו המוצר לא טוב, לא מתאים
לבן-אדם, ואז מה קורה?
דוד שטיין
אצלנו בחברה יש נוהל קבוע. כשאנחנו מקבלים
תלונה על אלרגיה, יש לנו נוהל קבוע, אנחנו אומרים לבן-אדם שאין בעיה. אם הבן-אדם מבקש להחליף מוצרים, זו אפשרות ראשונה והיא הכי קלה, מפני שהוא מחליף. יש לנו החלפות ואם ירצו, אני אפקסס לכם את רשימת האנשים שהחליפו מוצרים.

המוצרים אצל הגברת שהתלוננה והיא טוענת שיש בהם ירקת, שתביא אותם ונראה אם יש בהם ירקת. אני אומר שאין. היא באה למשרד עם המוצרים האלה ואין בהם ירקת. הציעו לה להחליף והיא לא הסכימה. קיבלתם תשובה ספציפית על התלונה הזאת. היא באה עם המוצרים למשרד ואין בהם ירקת והם לא משנת 1997. הערת אגב, אין אצלנו סוכנות שנתקעות עם מוצרים, כל הסוכנות שלנו שכירות, אין אצלנו סוכנות שקונות מוצרים אלא המחסנים שלנו. הסוכנות מקבלות תלוש משכורת, כך שהן לא נתקעות עם סחורה אצלן. יכול להיות מצב שתיארת, שזה המלאי של הבן-אדם והוא לא יזרוק אותו אלא ינסה למכור אותו, אבל אצלנו אין את זה, כי אצלנו הן סוכנות שלנו. בג'נס קוסמטיקה למיטב זכרוני הן היו עצמאיות, אבל הם ידברו בשמם. אצלנו הסוכנות הן שכירות.
בתיה הרן
יש לכם רשיון עסקים למחסנים?
דוד שטיין
כן.
ישראל פיטוסי
רשיון תמרוקים כללי?
דוד שטיין
כן. התמרוקים מאוחסנים במחסנים. אנחנו
מחזיקים את המוצרים במחסנים מורשים. המוצרים שלנו מאוחסנים במחסנים מורשים. המחסנים הם לא בבעלותנו, אבל הם מאוחסנים במחסנים מורשים.
בתיה הרן
איפה מאוחסנים אותם מוצרים נשוא התלונה
השנייה?
דוד שטיין
תני לי את שם היצרן ואני אומר לך היכן זה
מאוחסן.
בתיה הרן
היצרן הוא "ישרא-מדיקום".
דוד שטיין
ההזמנות הן מ"לרונה". "לרונה" מעבירה אלינו.
ישראל פיטוסי
לחברת "לרונה" אין רשיון תמרוקים כללי.
בתיה הרן
היא מעבירה לכם את הסחורה. אנחנו רוצים
להבין. יכול מאוד להיות שבשדה גם אנחנו קצת עיוורים למרות שעיקר הבעיה פה היא צרכנית, אבל בהזדמנות זאת אני מבקשת לקבל קצת אינפורמציה גם לגבי בריאות הציבור.

מכיוון שכל יצרן תמרוקים, יבואן של תמרוקים וגם משווק חייב שיהיה בידו רשיון תמרוקים כללי ורשיון תמרוקים מטעם הרשות המקומית. שני התנאים האלה חייבים להיות. משרד הבריאות בעצם עוסק רק ברמה הסיטונאית, היא מתעסק עם הנושא של הייצור ויבוא מחו"ל. בהמשך הדרך אני מבינה שיש פה כמה צינורות שיווק – יש פרפומריות, יש רשתות שיווק וישנם גם מבית לבית. במקרה הספציפי הזה, אותה בחורה שמתלוננת, באה אליה סוכנת הביתה. את הצנצנות היא הביאה מהחברה, חברת "לרונה".
דוד שטיין
אני לא חברת "לרונה". אני חברת מליבו.
בתיה הרן
בסדר. אני שואלת מהיכן קיבלה אותה סוכנת את
המוצרים.
דוד שטיין
את מחפשת את שרשרת השיווק.
בתיה הרן
בדיוק.
דוד שטיין
את אומרת שזה יצא מהיצרן ושואלת לאן זה עבר.
היצרן הוא בכרכור.
בתיה הרן
היצרן הוא "ישרא-מדיקום" בכרכור. לאן זה
הולך משם? אני פשוט רוצה להבין את התהליך.
דוד שטיין
זה הולך ל"לרונה".
בתיה הרן
זאת אומרת, משאיות יוצאות מ"ישרא-מדיקום"
ל"לרונה".
דוד שטיין
אני לא יודע איך זה הולך. את שאלת אותי על
שיטות שיווק בשתי חברות שאני לא צד להן. אני חברת מליבו.
בתיה הרן
מי זה מליבו? אתה משהו וירטואלי? יש לך מחסן,
יש לך משרד?
דוד שטיין
יש לי משרד. אין לי מחסן.
בתיה הרן
הסוכנות שלך מקבלות את המוצרים ממך?
דוד שטיין
אני נותן אותם בזמן אמת.
בתיה הרן
מאיפה אתה נותן? מהארגזים שלך?
דוד שטיין
אמרתי. אני לוקח מ"לרונה". כבר אמרתי מאיפה
אני לוקח את הסחורה.
קריאה
לא, לא ענית.
דוד שטיין
אני אומר לכם עכשיו את התשובה שלי ואם
תריצו אחורה את הטייפ, תראו שהיא נאמרה כבר. אני לוקח מ"לרונה". אמרתי שהיצרן הוא בכרכור. אני לוקח מ"לרונה", אני יודע ש"לרונה" לוקחת מכרכור. כשהיא שאלה אותי שאלה ספציפית, אמרתי לה שבין "לרונה" ליצרן, תדברי את.
בתיה הרן
זה עונה לשאלה שלי אבל זה שופך לי אור על
איזושהי לקונה אותה "לרונה" אולי יש לה צפרדעים ולכן הירוקת. אני לא יודעת מי זאת ה"לרונה". למיטב ידיעתי אין לה רשיון תמרוקים כללי ואין לה רשיון בית עסק לאחסון תמרוקים בסיטונות מהרשות המקומית.
היו"ר אמנון כהן
זה למעשה גורם לאחסון לא נכון.
בתיה הרן
לכאורה זה נכון. אתה יודע איפה הכתובת של
"לרונה"?
דוד שטיין
אני לוקח את המוצרים ברמת השרון.
ביחס לתלונה הספציפית שהושמעה כאן – לא שהוקראה כאן – היא הגיעה למשרד עם המוצרים. לדבריה היא אמרה שהיא תשאיר אותם שם ואמרו לה שהיא לא תשאיר אותם. היא סיפרה כאן שהאלרגיה התפתחה אחרי שאורלי הלכה. באת ואמרת שאת רוצה להחליף את המוצרים. אמרו לך שהאלרגיה התפתחה אחרי שאורלי הייתה שם, אמרת כן ואמרו לך שאם המוצרים לא פתוחים, נחליף לך אותם, אבל הם היו פתוחים.
יעל מליכי
לא נכון. היא לא השתמשה במוצרים שלי. היא
מדגימה ממוצרים סגורים. המוצרים היו סגורים לחלוטין. למה לסלף דברים?
היו"ר אמנון כהן
היא אומרת שלסוכנת יש דוגמיות והיא לא
משתמשת במוצרים שהיא משאירה לה. מה שהיא השאירה לה בבית, בזה היא השתמשה וזה לא התאים לה.
יעל מליכי
זה עד עכשיו סגור, חדש. לא נגעתי בזה.
דוד שטיין
הדוגמיות לא יצרו אלרגיה?
יעל מליכי
היא לא פתחה אותם.
דוד שטיין
הדוגמית גרמה לאלרגיה. אחרי הדוגמית לא היה
יותר שימוש.
מיכל כהן
היא לא פתחה את המוצרים. היא באה למחרת
עם מוצרים סגורים.
היו"ר אמנון כהן
היא לא פתחה את המוצרים ולכן מה הייתה
הבעיה להחליף?
דוד שטיין
לא הייתה בעיה להחליף, אבל היא לא רצתה
להחליף.
ירון לוינסון
למה אתה לא מחזיר לה את הכסף?
דוד שטיין
אני לא חושב שאני צריך להחזיר לה את הכסף.
אם אתה חושב שאני צריך, תתבע אותי. אל תהיו גיבורים כאן. באף בית-משפט לא יאמרו לנו להחזיר את הכסף ואתם יודעים את זה.
ירון לוינסון
אנחנו רואים בדיוק מה רמת השירות שאתם
מסוגלים לתת לציבור.
דוד שטיין
אתה לא רואה כלום. אתה שומע צד אחד ומחליט.
כל מי שהתקשר לחברה והיפנו אותו אלי - ובחברה יש הוראה ממני לעשות זאת - כל מי שטען שיש לו אלרגיה, אין בעיה, אנחנו הולכים למכון, מכון שנקבע יחד, עם החומרים שהוא קנה, ונבדוק אם יש לו באמת אלרגיה. לתשעים אחוז אין אלרגיה והם משקרים כי הם רוצים את הכסף חזרה. הם חזרו הביתה וירדו עליהם כי הם קנו מוצרים בכל כך הרבה כסף. למה אתה לא לוקח את זה בחשבון? אתה יוצא מנקודת הנחה שכולם רמאים.

אני באתי לכאן והגישה מלכתחילה הייתה שלילית, וגם של אדוני.
היו"ר אמנון כהן
תוכיח לי שאתה צודק.
דוד שטיין
אני לא חושב שאני צריך לבוא לכאן בעמדת הגנה.
למה אתה יוצא מהנחה שכל מה שכתוב בתלונה נכון?
היו"ר אמנון כהן
תוכיח שזה לא נכון.
ירון לוינסון
אתה רוצה לקבל את פרס השירות המצטיין?
דוד שטיין
מה השאלה שלך? אתה יוצא מנקודת הנחה שכל
מה שכתוב בתלונה נכון? תענה כן, ואתה יודע שזה לא בסדר שאתה עונה כן.
ירון לוינסון
אל תאיים עלי בידיים.
דוד שטיין
אתה עונה כן ואתה יודע שזה לא בסדר שאתה
עונה כן. התפקיד שלך הוא לבדוק את התלונה ולא להחליט שהיא נכונה.
מיכל כהן
איך אני יכולה לבדוק אם אתם לא עונים?
ירון לוינסון
את המינימום אתה לא עושה, אתה לא נותן לי
תשובה.
דוד שטיין
אני תמיד מגיב. למה אני פה?
ירון לוינסון
אני מדבר על מכתבים שכותבים אליך. לא פה.
מיכל כהן
אתה לא עונה למכתבים.
דוד שטיין
אני פה ואני עונה. על כל שאלה ופנייה שהייתה
אלי, עניתי.
ירון לוינסון
לא. זה לא נכון.
מיכל כהן
אנחנו כותבים לכם מכתבים ואתם לא עונים.
שלמה ברנובסקי
אני עונה לפניות של הרשות להגנת הצרכן.
מיכל כהן
ולמועצה לצרכנות?
שלמה ברנובסקי
גם עונה.
מיכל כהן
אני לא מכירה את התשובות.
היו"ר אמנון כהן
רבותיי, כך לא נוכל למצות את הדיון. אני מבקש
לאפשר לדוד שטיין לענות על כל השאלות שנשאלו. אפילו אם התשובות לא מוצאות חן, אני מבקש לא להתפרץ.
דוד שטיין
בדיוק כמו שאמרתי לך קודם, הנחיה ברורה
לחברה היא שמי שמתלונן שיש לו אלרגיה, לוקחים אותו למכון, בודקים את המוצרים עליו, ואם יש לו אלרגיה – אין ברירה אלא להחזיר לו את הכסף.
היו"ר אמנון כהן
איזה מכון?
דוד שטיין
אני לא יכול לקבוע את המכון מראש. אני צריך
לעשות את זה בהסכמה עם מי שמתקשר.
היו"ר אמנון כהן
פניתם פעם למכון?
דוד שטיין
כל מי שהצעתי לו את זה, לא חזר אלי.
בתיה הרן
זה מכון דינמומטר, מכון רפואי, איזה מכון?
דוד שטיין
למה את מעליבה אותי? מה דינמומטר? את הרי
מבינה שלא הצעתי את דינמומטר. את הרי יודעת שלא זה מה שהצעתי.
בתיה הרן
אני שואלת איזה סוג של מכון וזה לגיטימי. מכון
רפואי, מכון קוסמטי, מכון בקטריולוגי? למה זה לא לגיטימי? אמרתי דינמומטר כדי להבין.
דוד שטיין
כדי ללגלג. מכון רפואי. אף אחד שהצעתי לו את
זה, לא חזר אלי וזה אני רוצה שיצוין. כל מי שפנה אלי ואמר לי אלרגיה, אמרתי לו שאם יש לו אלרגיה, יש מכון רפואי אליו ניתן לפנות.
היו"ר אמנון כהן
בכמה אנשים מדובר?
דוד שטיין
החברה היפנתה אלי – כי הסכימו לבדיקה הזאת
- שלושה. הם באו אלי.
שלומית קואולמן
יש לכם מכונים שאתם עובדים אתם?
דוד שטיין
מה פתאום? אני אומר לך עוד פעם, פנו אלי
שלושה אנשים וזה הנוהל. פנו לחברה ואמרו שרוצים להחזיר מוצרים בגלל אלרגיה. כששאלו אותי, אמרתי שאם יש אלרגיה, למרות שיש לנו רשיון משרד הבריאות על היצרן, ליצרן יש רשיון, המוצרים שאנחנו מוכרים, ליצרן יש את רשיון משרד הבריאות למוצר, למרות זאת עדיין לדעתי יש לנו בעיה משפטית, אפילו אתית. כמי שמוכר מוצרי קוסמטיקה, שאמורים לסייע, האלמנט הבסיסי הוא שלילי אם הבן-אדם שאנחנו מוכרים לו מוצר, עסקת היסוד היא שזה אמור לשפר אותו, אבל בפועל היא גורמת לו אלרגיה כך שלמעשה לא עשינו אתו את מה שסיכמנו אתו שנעשה ולכן יש לנו בעיה.

אני אמרתי לאנשי החברה שאם יש אלרגיה, נצטרך להחזיר את הכסף ולקבל חזרה את המוצרים. אמרתי שאפילו אם נעשה במוצרים טיפול אחד – אפילו אם פתחו את המוצרים – הופיעה אלרגיה, תהיה לנו בעיה.
היו"ר אמנון כהן
הצעת לגברת מליכי ללכת לבדיקה כזאת?
דוד שטיין
לא. את הבדיקה לא. הצעתי לה להחליף והיא לא
הסכימה להחליף למוצרי איפור.
יעל מליכי
הוא הציע לי להחליף את זה רק במוצרי איפור
ואני לא רוצה מוצרי איפור. כשהסוכנת הייתה אצלי בבית היא אמרה לי שאלה מוצרים טבעיים והדגש הוא על מוצרים טבעיים.
דוד שטיין
שלושת האנשים שפנו אלי עקב זה שפנו לחברה
והחברה אמרה להם שאם הם מוכנים לעשות בדיקה, אין בעיה. אמרתי להם שיש לי מקום שאני רוצה לשלוח אותם, אני נותן להם שלושה-ארבעה-חמישה ימים כדי להתקשר אלי ועד אז לא נפעל. אלי פונים כשיש הוצאה לפועל על הצ'קים. כשפונים אלי אני אומר שאני לא פועל ואלוהים עדי, כל תיקי ההוצאה של מליבו לא פעילים. אפשר לבדוק את זה פיזית.
ירון לויסון
אני לא מבין את הרלוונטיות.
דוד שטיין
זה בא לתמוך בדבריי. אני אמרתי להם שייתנו לי
שם של מכון ונלך אליו, נלך לאן שהם יגידו וניקח את החומר שיש להם, נבדוק את האלרגיה באותו מכון, ואם יש אלרגיה, תהיה החלפה.
ירון לוינסון
מה עם ההבטחות להסרת קמטים?
דוד שטיין
אני הבטחתי להסיר קמטים?
ירון לוינסון
כן.
דוד שטיין
תראה איזה חוסר הגינות יש בדבריך. אתה לא
הוגן. לפניך יש תלונה של אדם שאומר שהבטיחו לו שהקרם יוריד לו את הקמטים. אני אישית – אולי זה מעליב להגיד, אבל לדעתי זה מעיד על רמת המשכל של בן-אדם שמאמין בזה – לא שמעתי על קרם שמוריד קמטים. אני לא מכיר סוכן מכירות כל כך מוצלח שיגיד כזה דבר.
היו"ר אמנון כהן
כדי למכור הם אומרים הכל.
דוד שטיין
נשאלתי כיצד מגיעים ללקוחות ומה קהל היעד
שלנו. קהל היעד שלנו הוא כל הנשים, נשים בכלל, ואנחנו מגיעים ללקוחות באופן עקרוני דרך ספר טלפונים.
מיכל כהן
ואומרים להם שזכו בהגרלה.
דוד שטיין
לא.
מיכל כהן
יש לנו תלונות כאלה. כולם משקרים?
דוד שטיין
כולם רוצים חזרה את הכסף. הם עשו עסקה לא
מוצלחת והם רוצים את הכסף. כולם יודעים גם שאחת השיטות לבטל את זה, זה טענה לאלרגיה. כולם אלרגים?
מיכל כהן
כולם משקרים?
דוד שטיין
משרד הבריאות הוא כזה רשלן? המוצר הזה גורם
לאלרגיות אצל כל כך הרבה אנשים?
אין לנו אזורים בהם אנחנו עובדים. באופן טבעי אנחנו משתדלים לעבוד בגוש דן, אבל זה בגלל המיקום הגיאוגרפי שלנו. אם אנחנו יכולים, אנחנו עובדים גם מחוץ לאזור המרכז. אנחנו משתדלים לעבוד בכל הארץ.
היו"ר אמנון כהן
מה לגבי ההכשרות?
דוד שטיין
האנשים האלה עוברים הכשרות אצל היצרן. זאת
אומרת, הוראות ההפעלה, האפליקציה של הדברים, ניתנות לנו על-ידי היצרן.
היו"ר אמנון כהן
כמה זמן עובדים הסוכנים? מה משך הקורסים?
דוד שטיין
זה נחשב יום, אבל זה מספר שעות ביום. ההכשרה
היא של יום לצורך האפליקציה של הדברים האלה.

כבר שמענו בתלונות איזה מוצרים אנחנו מוכרים. מדוע המוצרים לא נמכרים ברשתות השיווק, זאת שאלה שצריך להפנות ליצרן. צריך לשאול את היצרן למה הוא בחר לא לשווק את המוצרים דרך חברות גדולות. המוצרים שלנו בעיקרון מיוצאים לחו"ל. אם אתה מתעסק בשיווק בחנויות קטנות, צריך להחזיק מערך שיווק.
היו"ר אמנון כהן
תגיד לי מה זה מליבו ומה זה ויוה.
דוד שטיין
שם המוצר הוא ויוה. היצרן הוא "ישרא-דרם"
והוא נמצא בכרכור. ויוה זה המותג שהוא משתמש בו. אני משתמש במליבו. אני מציג את עצמי כמליבו, כרטיסי הביקור שלי זה מליבו. אני משווק. כמו שאמרתי, האנשים שמשווקים אצלי הם שכירים.
היו"ר אמנון כהן
אין לך מחסנים.
דוד שטיין
אין לי מחסנים.
היו"ר אמנון כהן
אתה קונה ומוכר.
דוד שטיין
אין לי מושג אם בטנדר מסוים נשאר איזה ארגז
למחרת, אבל בעיקרון לא נשאר.
יואב גזית
אני יושב-ראש ובעלים של חברת B.F.U.
היו"ר אמנון כהן
כמה זמן אתם פועלים בשוק?
קריאה
אפשר לומר שכמעט שלוש שנים.
יואב גזית
בשנת 1997 חברת ג'נס קוסמטיקה פשטה את
הרגל. קבוצת בלמונד נורית שייצרה את המוצרים של ג'נס קוסמטיקה ושל סייטו, קוסמטיקה יפנית, ייצרה אותם קודם ולכן קיבלה החלטה לרכוש את המותגים – לא את החברות, כי יש חברת ג'נס קוסמטיקה וסייטו, חברות בפירוק – והמותגים היו בבעלות חברת בלמונד נורית שהייתי אחד הבעלים שלה. לפני ארבעה חודשים B.F.U. הוקמה על ידי כתוצאה ממכירת בלמונד נורית לאינטר-קוסמה. בלמונד נורית היום רכשה את המוצגים של חברת ג'נס קוסמטיקה וסייטו קוסמטיקה היפנית והיא משווקת אותם תחת שמה. אין שום שינוי באופי היצרן שהוא בלמונד נורית שהוא אחד היצרנים הגדולים בארץ.
שלומית קואולמן
יש לי כאן את מספרי הטלפון שקיבלתי ב144- ולא
קיבלתי התייחסות.
יואב גזית
בלמונד הוא יצרן המוצרים של ג'נס קוסמטיקה
וסייטו קוסמטיקה היפנית. אם הם לא ענו, זה חוסר נימוס, אבל המשווקים הם אנחנו ומיד כשפנית אלי, מיד באנו למרות שיש לנו חילוקי דעות.
שלומית קואולמן
לא בדיוק, אבל לא משנה.
יואב גזית
כאמור, היצרן הוא בלמונד נורית מקבוצת
אינטר-קוסמה. זו חברה עם רבע מיליארד שקל מכירות בשנה, עם אחת המעבדות המשוכללות בארץ ולכל המוצרים יש רישוי מלא ומוחלט, כאשר על כל מוצר שלנו רשום מספר הטלפון 1-800, כתובת של היצרן, של המשווק, מענה במשך 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע.
שלומית קואולמן
אפשר לעשות ניסיון.
יואב גזית
1-800-675-675.
שלומית קואולמן
בלמונד זה גם אתם?
יואב גזית
אני מסביר. היצרן הוא חברת בלמונד נורית.
שלומית קואולמן
המנכ"ל הוא אפרים הפטיל?
יואב גזית
הוא סמנכ"ל החברה. הוא היה מנכ"ל. ללא כל
ספק אנחנו החברה הגדולה ביותר בארץ.
היו"ר אמנון כהן
מה לגבי תלונות?
יואב גזית
אני לא מרגיש צורך להצטדק, כי התלונות לא
מופנות אלי.
איך אנחנו מגיעים לקהל הלקוחות. אנחנו אוסרים אצלנו בחברה שיטה של טלמרקטינג. אין כזה דבר טלפון ללקוח. שיטת העבודה שלנו היא שאנחנו עובדים עם חברות גדולות ברחבי הארץ, וזה אומר "פזגז", "מעריב", "הד ארצי", "ישראכרט", "ורדינון", "תבל", "ערוצי זהב". אנחנו מדוורים ביחד אתם והבאתי כאן דוגמה מייצגת. החברות הגדולות ומכובדות ביותר בארץ בודקות אותנו ולמעשה אנחנו מציעים ללקוחה להתקשר אלינו. יש איסור מוחלט להרים טלפון אל הלקוחה הביתה. מי שפונה אלינו, הוא עשה את זה מיוזמתו ומרצונו החופשי, והוא יכול לעשות זאת במשך 24 שעות ביממה. יש לנו 1-800 של סייטו, יש לנו 1-800 של ג'נס. בפברואר היו אלינו כ10,000- פניות. אני כבר אומר שאם יש אחוז אחד של תלונות, זה אומר מאה תלונות בחודש.

הגופים שעובדים אתנו בודקים אותנו בשבע עיניים. הלקוחה שמתקשרת זכאית לטיפול פנים שהוא לא טיפול קוסמטי פלוס מוצר במתנה. חד-משמעית היא לא חייבת לרכוש אף מוצר. את הטיפול ואת המתנה היא מקבלת ללא שום תנאי.
היו"ר אמנון כהן
אחרי שהלקוחה התקשרה אליכם, הסוכנת מגיעה
אליה?
יואב גזית
כן. אנחנו מטפלים בכ10,000- פניות בחודש. תבינו
שבערך כל דקה יש פנייה לחברה.
אנחנו עובדים כאשר חברות מדוורות אל קהל הלקוחות שלהם. הלקוחה פונה אלינו, היא זכאית לטיפול פנים פלוס שי ללא שום התחייבות רכישה. אנחנו אוסרים מכירה של 2,000 שקלים ו3,000- שקלים. מבחינתי זו הפרת משמעת אדירה. עסקה ממוצעת אצלנו היא 400 שקלים ואני אומר את זה חד-משמעית. 600-400 שקלים. מכירה מעל אלף שקל, אני מזדעזע מהעניין הזה וכבעלים אני לא מאשר אותה. אני רוצה שהלקוחות שלנו יישארו אתנו לאורך זמן. אני מתקשה להאמין שאישה שקנתה מוצרים באלפיים שקל היא אחר-כך מרוצה ממה שהיא עשתה.

אנחנו פועלים בכל הארץ.

אם האישה התחרטה – כל מי שתפנה אל החברה, תקבל החזר כספי מלא, לא אחרי 14 יום אלא אחרי 140 יום או 1,400 יום. אני אומר את הדברים לפרוטוקול. זה אמור לגבי כל מי שמתקשרת אלינו. אנחנו מחזירים כ500- שקלים לחודש. אם מישהי מתקשרת וטוענת שהחומרים גרמו לה לאלרגיה, אני מבקש את מספר הטלפון והצ'ק בדרך אליה. אני לא מתווכח אתה, אני לא אומר לה לבוא לבדוק. לא יהיה אחד שיגיד שהוא לא קיבל מאתנו החזר כספי מלא ואני אומר את הדברים חד-משמעית. אחוז ההחזרות אצלנו הוא בסביבות חצי פרומיל. אני אומר לפרוטוקול ששיעורי ההחזרה בכריסטיאן דיור או בלנקסטר, מוצרים שנמכרים בסופר פארם – והייתי המנכ"ל שם – הם בערך פי עשר יותר גדולים מאשר יש בסייטו או בג'נס היום. אני אומר לפרוטוקול שכל מי שרוצה החזר כספי, היא תקבל החזר כספי וזה כי אין לנו כמעט תלונות כאלה. אני לא אומר שאין בכלל תלונות. אני יכול לומר שאחת התלונות הכי גדולות שלנו היא שאנחנו מגיעים ללקוחות כי דרך ה1-800- לא תמיד אנחנו מצליחים להגיע לכולם.

לגבי ההכשרה. אצלנו נערך קורס של יומיים שבו משתלמים באיפור, טיפוח ומכירות, כאשר כל חודש יש רענון נוסף. זאת אומרת, יועצת שלנו במהלך שנה עוברת לפחות שלושה ימי הכרת המוצרים ומכירות.

המוצרים שנמכרים הם בעיקר מוצרים לעור הפנים.
היו"ר אמנון כהן
זאת אומרת, אותה סוכנת מקצועית גם מבחינת
התאמת המוצרים?
יואב גזית
אין לה רשיון של קוסמטיקאית.
שלומית קואולמן
הן שכירות או שהן רוכשות את המוצרים?
יואב גזית
ברובן המכריע הן עצמאיות אבל הן חלק ממערך
השיווק שלנו. הן קונות את המוצרים ומוכרות אותם.
שלומית קואולמן
לא יכול לקרות שהן נתקעות עם מלאי ומוכרות
מוצרים שכבר פג תוקפם?
יואב גזית
אנחנו מקפידים ככל האפשר שלא יהיו לה מלאים. אין לנו תלונות בנושא זה. בהחלט יכול להיות שתקבלו תלונות על מוצרי ג'נס – והחברה נפלה בשנת 1997 וכאשר היא נפלה היו מלאים בסדר גודל שמוערך בכעשרה מיליון שקל בשוק בערכי מכירה – ואני לא יכול להגיד שאין עדיין אנשים שנתקעו עם המלאים, אבל החברה קרסה. אני כיצרן אז וכמשווק היום לא אחראי למוצרים שנמכרו.
היו"ר אמנון כהן
אבל מי שפונה בתלונה, אתה יכול להחליף
ולהחזיר.
יואב גזית
אני אומר חד-משמעית שלקוחה שפונה אלינו
וקנתה, תקבל החזר כספי. לא זיכוי ולא החלפת מוצרים.
היו"ר אמנון כהן
המוצרים נמכרים גם ברשתות השיווק?
יואב גזית
לא. שיטת השיווק היא שיטת שיווק ישירה.
העניין הזה של בית לבית, אנחנו לא כל כך אוהבים אותו. אנחנו קוראים לזה שיטת ה-OPEN DOOR משום שאנחנו לא דופקים בדלת. אנחנו באים על-פי הזמנה. זו שיטה שאנחנו לא אוהבים אותה כי אנחנו לא רוצים להטריד אנשים בערב ולומר שזכו במשהו וכולי. לא. אנחנו נענים לפניות הלקוחות. בתור שכאלה אנחנו לא מוכרים ברשתות השיווק. זה כל הייחוד שלנו. זה לא שאנחנו באים לבית הלקוחה אלא ישנם אירועים גדולים, ישנם מפגשים גדולים. נכון שחלק משמעותי מהפעילות הזאת היא בבית הלקוחה ויש הרבה יתרונות בבית הלקוחה. היא בבית במגרש הפרטי שלה, היא שולטת על מהלך העניינים. לדעתי מבחינתה של הלקוחה זה רק יתרון. אני אומר שיועצת יופי שלנו שעושה פרצופים ללקוחה, ננזפת. גם אם היא לא מכרה לה מוצרים, זה חלק מכללי המשחק. בשבעים אחוז מהפגישות יש עסקה, אבל בשלושים אחוז אין עסקה, אבל עם זאת אני יכול לומר שאת אותה מתנה אנחנו נותנים ליועצות שלנו בחינם, כך שממילא היועצת לא הפסידה כסף בזה שהיא נתנה מתנה. אני חושב שבסך הכל אנחנו מטפלים בבין 5,000 ל10,000- פניות בחודש אלינו. אני כבר אומר שאם היינו טועים באחוז אחד מהלקוחות שלנו, היינו צריכים לקבל חמישים תלונות כשמתוכן עשר תלונות היו מגיעות לוועדות כאן. עצם העובדה שזה לא קורה, אני חושב שזה מעיד משהו על השיטה.

מבחינת החזר מוצרים. אני אומר בצורה הברורה ביותר שמבחינתנו אם הלקוחה פתחה את המוצר והוא לא עשה לה טוב, ברור שאני מחזיר לה כסף, כי אם היא לא פתחה, איך היא יודעת שהוא לא טוב עבורה? בהחלט יכול להיות שהמוצר הוא טרי והוא טוב ולא התאים לאישה.
בתיה הרן
בדרך כלל גם אלרגיה הוא דבר בלתי צפוי.
יואב גזית
כאשר מייצרים קרם של שלושים מיליליטר או של
חמישים מיליליטר והמלאי שיוצר הוא של מאה קילו, אם היה ייצור פגום, היו יוצאים לשוק 3,000 מוצרים. עצם העובדה שהתלונות קיימות, אפשר לומר שהתלונה היא כתוצאה מאובדן כיס ולא מבעיה בעור, אבל בגדול בהחלט יכול להיות שללקוחה המוצר הזה לא התאים ואנחנו לא מתווכחים אתה. אגב, זה שהמוצר גרם לה לאלרגיה, זה לא אומר שהוא לא תקין.
היו"ר אמנון כהן
אם המוצר כן התאים לה, אבל כלכלית קשה לה,
אתה מחזיר?
יואב גזית
כן. אני אומר לה שלא צריך לקלקל את המוצר
ולהכניס לתוכו פלפל כדי להגיד שהוא לא טוב. המוצר לא טוב, קחי את הכסף, לא נעשה לך החלפה ולא כלום כי זה חשוב לנו להמשך הדרך.
היו"ר אמנון כהן
אני שומע כאן על חברה יותר גדולה שהשיווק
והמכירות בה הם בסדר ושגם אפשר להחזיר את הכסף. האם בעקבות ישיבת הוועדה היום, אם מישהו באמת טוענת שהמוצר לא מתאים לה והיא אלרגית לו, אפשר לשנות את החשיבה ולהגיד שאתה בודק מחדש ואתה מוכן במקרים מיוחדים, כמדיניות, כן להחזיר את הכסף? אני הבנתי מעורך-דין שטיין שבשום פנים ואופן הכסף לא מוחזר. חוקית הוא צודק. האם יש אפשרות לחשוב אחרת? אולי תשב עם ההנהלה שלך ותקבלו החלטה שבמקרים מסוימים חלק אפשר להחליף ועבור חלק אפשר לתת החזר כספי.
שלמה ברנובסקי
אני רוצה לציין שאנחנו עושים זאת. ברמה
העקרונית אין החזרה כספית. אני רוצה לומר לכם שמרקס אנד ספנסר סגרה כאן בכלל החלפות, החזרות וניצול המערכת.
יואב גזית
אנחנו מחזירים כסף ועוד לא סגרנו את המערכת.
שלמה ברנובסקי
אני לא יודע מה סדר הגודל שלך. אתה חברה
מצוינת שחיה בגן עדן, אבל אני חי פה. אני חי את השטח יום יום ואני יודע טוב מאוד שאנשים לפעמים מנצלים את העובדה בכל מיני תירוצים שונים ומשונים כדי לקבל את כספם חזרה ולהפר את החוזה שנעשה עמם. לנו באופן עקרוני אין שום אלמנט חוקי שמחייב אותנו לעשות את זה ואנחנו לא רוצים להפסיד כסף. אנחנו לא בביזנס כדי להפסיד כסף. ברגע שאני לוקח מוצר, פתוח או לא פתוח, אני לא אעביר אותו מאחד לשני. כל גברת במדינת ישראל לא תרצה שהמוצרים שלה ישכבו שבוע אצל מישהו אחר ולכן אני לא יכול להעביר אותם אליה אחר-כך אלא להשמיד אותם.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מדברים על מוצר סגור ולא פתוח.
שלמה ברנובסקי
לא משנה סגור או פתוח. מבחינתי, אין לי יכולת
לבדוק את זה. אם הגברת כאן תגיד לי שאסור לי אפילו להחזיק את זה ביום מסוים, אז יותר גרוע. אני אעבור על החוק אם אני אתחיל לקחת מוצרים ששכבו אצל אנשים אחרים ואעביר אותם מיד ליד, ואז אני יכול לגרום נזק אמיתי שחושף אותנו אליו.

כפי שחברי תיאר כאן, אנחנו לא חיים בגן עדן אלא יש בעיות שצריך לקחת אותן ככאלה. אני יושב עם לקוחות – וסליחה על הביטוי – שמשקרים יום יום על-מנת להשיג את המטרות שלהם.
היו"ר אמנון כהן
לא עליהם אנחנו מדברים. אנחנו מדברים על
מקרים ספציפיים.
שלמה ברנובסקי
מקרים ספציפיים נפתרים לגופם. היה לי גם
מקרה של זוג שבא ובכה ואמר שהאישה אכן קנתה, אבל אין לו ממש כסף לאכול. החזרתי להם את כספם חזרה. יום למחרת התקשרתי וביקשתי שישלחו מכתב, שיאמרו תודה רבה, שקיבלו את הכסף חזרה – הם כבר היו בחו"ל.

פעם אחר פעם עניתי למכתבים של הרשות להגנת הצרכן, אבל ההתייחסות שלהם לדעתי היא חובבנית. כל אחד שנכנס למשרד, אומר שלוש מלים, הם שולחים מכתב וזאת ללא שום בדיקת עובדות ומבקשים להחזיר את הכסף. יש להם איזושהי סמכות
להגיד לי מה לעשות? אני לא יכול להיות מזכירה של המועצה להגנת הצרכן ואני לא יכול לשבת ולכתוב מכתבים ולספק את רצונם. אני רק יכול לעשות את הטוב שביותר למען הלקוחות שלי. פני הרשות להגנת הצרכן תמיד למלחמה וזה מתבטא בדרך הגישה, בדרך כתיבת המכתב, באי-בירור העובדות. אני לא צריך ללכת להצטדק בפני אדון ירון לוינסון מה נכון ומה לא נכון לעשות והנה, לראיה גישתו כאן בישיבה כאשר הוא בכלל לא בודק את הצד השני. העסקים בישראל הם עסקים שמעסיקים הרבה משפחות, משלמים מסים ומחזיקים הרבה מאוד מערכות. לכן אני חושב שאני יכול לעשות את הטוב ביותר עבור לקוחותיי. לא, היא לא תוכל לעשות לי נזק ישיר בכיס לאחר שהיא החליטה ובגלל שפתאום בעלה שאל אותה מה פתאום היא קנתה שלושה או ארבעה מוצרי קוסמטיקה, כי במקום זה היית קונה פלגים למכונית, ואז היא מתקשרת אלי ואומרת לי שיש לה אלרגיה.
היו"ר אמנון כהן
יש תלונות גם לוועדה לפניות הציבור ואני לא
הולך לבדוק לעומק מה אומרים, אבל אני מפנה את התלונה לגוף הרלוונטי ומבקש את ההתייחסות שלו. ההתייחסות שלך צריכה להיות אחרי שבדקת עם הלקוחה מה בדיוק הסיפור. ירון אומר שאתה לא מתייחס.
שלמה ברנובסקי
כבוד היושב-ראש, אני מתייחס.
היו"ר אמנון כהן
לא התפקיד שלו לבחון ולחקור אלא תפקידו הוא
להגיד שיש לו פה תלונה של מתלוננת ולבקש את תגובתך.
שלמה ברנובסקי
לא, הוא נוקט עמדה. אני אראה לך את המכתבים
שלו. הוא נוקט עמדה והוא דורש במכתביו אלי לעשות דברים שאין ביכולתו לדרוש אותם.

אחוז התלונות אצלנו הוא אפסי. זה שהיא יושבת כאן אומר שיש הרבה מאוד לקוחות. אנחנו מוכרים להרבה מאוד לקוחות ואחוז התלונות שאתם רואים הוא אחוז אפסי. הנקודה היא שאם החוק אומר לי לעשות משהו, אני אעשה אותו ואני אבצע אותו במלואו. יש חוקים במדינה, אבל יש גם אתיות ומסחר וגם בזה אנחנו מצטיינים. אני חושב שיש לקוחות שלצערי הם לקוחות "מכוערים", לקוחות שרוצים לבצע דברים שאין ביכולתם לעשות, בדרכים שונות ומשונות, עד להופעה במעמד מכובד זה.

עניתי לירון לוינסון על המכתב שלי לגביה ואמרתי לו במפורש שאני לא מוכן להתייחס למישהי שגנבה לי מהמשרד חיוב ומבחינתי ברגע זה היא פושעת ואני לא מוכן להתייחס ובהחלט לא לעזור.
היו"ר אמנון כהן
אני מבין שזה נמצא בטיפול המשטרה.
שלמה ברנובסקי
התלוננתי במשטרה, רשומה תלונה במשטרה. היא
ניסתה לבטל את החיוב דרך אמריקן אקספרס, אמריקן אקספרס נקט בצעד לטובתנו לאחר ששלחנו את הדברים מצדנו ואני חושב שבמיליון אחוז אני צודק במקרה הספציפי הזה.
היו"ר אמנון כהן
מה לגבי מקרים של ירקת במוצרים?
שלמה ברנובסקי
אני לא ראיתי ירקת במוצרים. היה ויש ירקת
במוצרים, אנחנו מחליפים אותם ללא עוררין. אני מחליף גם בלי ירקת במוצרים.
שלומית קואולמן
אפשר להודיע את זה לפונה?
היו"ר אמנון כהן
אפשר להודיע לפונה שתפנה אליכם?
שלמה ברנובסקי
בהחלט. אני מחליף גם אם היא פתחה.
היו"ר אמנון כהן
היא פתחה וראתה ירקת בפנים.
שלמה ברנובסקי
אם היא פותחת, משתמשת – לא במקרה של
אלרגיה – והמוצר פשוט לא טוב לה והיא אומרת לי שהיא קנתה במיטב כספה, זה קצת לא נוח לה, קצת לא טוב לה, והיא באה בעמדה אמיתית, אני אומר לה שאין שום בעיה, אנחנו נחליף את המוצר. אנחנו אומרים לה שתביא את המוצר פתוח, כפי שהוא, ואנחנו נחליף לה במוצר חדש. אני חושב שזו התייחסות לכל לקוח ולקוח שהתקשר.
היו"ר אמנון כהן
עורך-דין שטיין דיבר אחרת. הוא לא ייצג אותך
טוב.
שלמה ברנובסקי
מה שהוא היה צריך להציג, הוא הציג מצוין. אני
אומר לך שבפועל, בשטח, אני מחליף לכל אחת, לא משנה אם היא פתחה את המוצר או לא. אני מחליף לה את המוצר במוצר חדש לחלוטין.
היו"ר אמנון כהן
התשובה שלך טובה.
אני רוצה לשמוע את התייחסות משרד הבריאות.
בתיה הרן
אני חושבת שעיקר בעיות שהועלו כאן הן בעיות
צרכניות ולא כל כך בעיות של משרד הבריאות שבעצם אמון על בריאות הציבור. לכן אני חושבת שאני אתן את הזמן דווקא לאנשי משרד התעשייה והמסחר.
היו"ר אמנון כהן
השאלה אם יש לחברות האלה רשיון. דיברת
קודם על מחסנים והשאלה היא אולי יש מחסנים שם מאוחסנים המוצרים במשך ארבע-חמש שנים וכולי.
בתיה הרן
אני אתן בכמה מלים את תורת רישוי התמרוקים
במדינת ישראל.
אנחנו המדינה היחידה בעולם – אולי יפן עדיין, אבל גם היא הולכת לכיוון ליברליזציה – שרושמת תכשירי קוסמטיקה-תמרוקים אחד אחד. אין תמרוק אחד במדינת ישראל שמשווק שלא טעון רישוי. אני לא רוצה להרחיב את הדיבור על תהליך הרישוי.
היו"ר אמנון כהן
כל המוצרים שנמכרו, יש להם את התג הזה שהוא
ברשיון משרד הבריאות?
בתיה הרן
אני סבורה שלכל התמרוקים נשואי הדיון יש
רשיון משרד הבריאות, לכל תמרוק פלוני. אני לא רוצה להרחיב את הדיבור על אופן הרישוי, אבל בגדול משרד הבריאות אחראי על בטיחות המוצרים. הרשיון ניתן לתמרוק מהיבט הבטיחות יותר מאשר היבט היעילות. זאת אומרת, אנחנו גם מקפידים שעל התווית ועל הסימון של כל תמרוק לא יהיו כתובים אשליות ומטרות שהן מחוץ לגדר הסביר.
שלומית קואולמן
איך אתם מפקחים על זה?
בתיה הרן
ברגע שאנחנו נותנים את הרשיון, הרשיון כולל
בתוכו את התווית. הוא חלק מהרשיון.
שלומית קואולמן
איך אתם מקפידים על כך שהתווית הזאת
מודבקת?
בתיה הרן
לכן יש פיקוח בשטח שיכול להיות שהוא קצת
לוקה בחסר בגלל כוח אדם אבל בהחלט אפשר לפנות אלינו, כל רשיון שלנו הוא נגיש.
היו"ר אמנון כהן
איך אפשר לחייב שעל המוצר יהיה רשום מספר
טלפון של יצרן?
בתיה הרן
את זה אנחנו מחייבים. מחייבים את היצרן, את
בעל הרישוי. מה שלמדנו היום, ואנחנו גם לומדים מהחיים, שבעיה של הצנרת של השיווק היכן שהוא לפעמים מסבכת את אותו קשר של הצרכן, היצרן או היבואן וזה מרוב יש בדרך כל מיני גורמים אחרים. יכול להיות שמשרד הבריאות צריך לעשות חשיבה נוספת לגבי כתובת יותר זמינה או אמינה.

יחד עם זאת גם למדתי שאם היצרן – עם הדוגמה של כרכור - נותן לחברה אחרת לשווק עבורו, הוא צריך להיות הגיבוי, החברה היא זרועו הארוכה ולכן לא יתכן שיצרן יתעלם גם מן הפנייה בגין איזושהי סוכנת מכירות.
שלמה ברנובסקי
חוקית אסור ליצרן להתעלם.
בתיה הרן
נכון. אני לא משפטנית, אבל לדעתי חבות המוצר
חלה על היצרן. זו דעתי, אבל אני לא יודעת אם זה עמד במבחני בית-משפט.

אנחנו נותנים רשיונות לתמרוקים ליצרן או ליבואן כאשר יש לו גם רשיון תמרוקים כללי. במקביל לרשיון תמרוקים כללי הוא חייב כלפי הרשות המקומית, זאת אומרת כלפי עם ישראל, לפי חוק רישוי עסקים שיהיה לו רשיון בית עסק לתמרוקים, או כיצרן או כמאחסן.
היו"ר אמנון כהן
למוכר?
בתיה הרן
ליצרן או ליבואן, למחסן הגדול המשווק ברמה
הסיטונאית.
היו"ר אמנון כהן
מליבו חייבת ברשיון כזה?
בתיה הרן
זאת באמת שאלה. אם הוא לא מאחסן אצלו שום
דבר, לכאורה הוא איזשהו ברוקר באמצע ולכאורה הוא לא צריך. השאלה אם הוא משווק בסיטונאות.
היו"ר אמנון כהן
הוא משווק בסיטונאות. הוא משווק לסוכנים שלו
וזאת סיטונאות.
שלמה ברנובסקי
אני משווק ברמה הפרטנית, ללקוחות.
היו"ר אמנון כהן
הסוכנים שלך משווקים ללקוחות.
בתיה הרן
בפועל בפרפומריות אין רשיון. פרפומריה לא
חייבת לקבל רשיון תמרוקים.
שלומית קואולמן
אבל זה שמשווק לה צריך רשיון.
בתיה הרן
זה נכון. השאלה אם מליבו משווקת ברמה של
פרפומריה או שהיא משווקת ברמה של סיטונאי וכרגע אין לי תשובה לזה.
שלומית קואולמן
יש חברות כמו מליבו שלא הגיעו לכאן וצריכה
להיות כאן איזושהי חשיבה מחדש של משרד הבריאות.
בתיה הרן
בוודאי. אמרתי את זה קודם לכן. אני חושבת שכל
מי שמשווק ובפועל מאחסן אצלו תמרוקים, ראוי שיהיה בידו רשיון עסק לשיווק תמרוקים ורשיון תמרוקים כללי.
בתיה כהן
אני חייבת לומר משהו לגבי הדברים שנאמרו כאן.
אני מבקשת למחות על הדברים שנאמרו כאן. המועצה הישראלית לצרכנות קיימת כדי להגן על הצרכנים. אין לה דעות קדומות אבל זה התפקיד שלה. יש בה מעט מאוד עובדים וחבל שאין בה יותר עובדים. כל התלונות שמגיעות עלינו, לידיעתך, הן תלונות בכתב שמלוות במסמכים. אנחנו לא מקבלים תלונות בעל-פה. אנחנו פונים. יש לנו גישה אוהדת לצרכנים ואני מזמינה אותך לבוא אלינו למשרד ולראות את הערמות של התלונות של הצרכנים שפונים אלינו לאו דווקא אליכם אלא לגבי כולם. אם יש כזאת כמות של תלונות, ברור לנו שמדובר בתופעה. לנו יש עורכי-דין מכובדים לא פחות מעורכי-הדין של החברה שלכם ואתם לא עונים לפניות של עורכי-הדין שלנו, ואת זה אני יכולה לקבוע בוודאות.
תמר פינקוס
אני רוצה להבהיר כאן שמשרד התעשייה והמסחר
אוכף את החוק מהפן הפלילי. אם אנחנו חושבים שיש עבירה פלילית, אנחנו לא עוסקים לא בפיצוי ולא בהחזר אלא בכתבי אישום. עד היום למיטב ידיעתי הגיעו למשרד התעשייה והמסחר שתיים או שלוש תלונות נגד חברת מליבו שמבחינתנו עולה מהן חשד לעבירה פלילית. יש עסקאות שחברת מליבו עושה שגם אם היא טוענת שזאת לא עסקה ברוכלות, זו עסקה ברוכלות. בעסקה ברוכלות, אני לא צריכה שום סיבה כדי לבטל את העסקה. אני לא צריכה אלרגיה, אני לא צריכה חסרון כיס, אלא מספיק שאני לא רוצה ומותר לי להחזיר את המוצר תוך 14 יום.

בתלונות שנשארו אצלנו לטיפול עולה חשד לעבירה פלילית. אחרי שתסתיים החקירה ואם יגובשו ראיות, יוגשו כתבי אישום. זה תלוי בסיום החקירה.

אני רוצה שוב להבהיר. אנחנו לא מטפלים בקטע של משרד הבריאות, אנחנו לא מטפלים בפן האזרחי, אנחנו רוצים שוב להבהיר לציבור ולחברה שהעסקאות כמו שהן, בחלקן, כפי שמבצעים אותן היום, גם אם נדמה להם שאמרו להם כן, בואו אלינו הביתה, הן עדיין עסקאות ברוכלות. האנשים באים ואומרים שאנחנו מציעים לך טיפול פנים חינם, והאישה מזמינה את הסוכן הביתה, ואחרי טיפול הפנים באה ההצעה למכירה וההזמנה לא הייתה להצעה למכירה אלא היא הייתה לטיפול פנים. לכן העסקה מבחינתנו היא עסקה ברוכלות.

אני רוצה להגיד יותר מזה. החגיגה הזאת של הטלפונים של ההזמנה הביתה תיפסק אני מניחה תוך שבועיים.
היו"ר אמנון כהן
יהיה חוק?
תמר פינקוס
כן. כל הטלפונים שיהיו, לא יצילו אותם מעסקה
ברוכלות.
היו"ר אמנון כהן
מה אומר החוק החדש?
תמר פינקוס
שגם אם זה בא בטלפון וכתוצאה מטלפון שלהם
הייתה הזמנה, זו תהיה עסקה ברוכלות. אני מדברת על טלמרקטינג. לפי החוק החדש, גם אם אני אקבל הביתה שובר שיזמין אותי להתקשר כי אני רשאית לקבל טיפול פנים חינם וצלצלתי – זאת תהיה עסקה ברוכלות.
היו"ר אמנון כהן
הסטטוס של יעל הוא רוכלות?
תמר פינקוס
אנחנו צריכים לבדוק את זה לגופו של עניין.
מהמכתב, כפי שעולים הדברים, זו רוכלות. אני אינני יכולה לענות על אף אחת מהתלונות שנמצאות במועצה לצרכנות וברשות להגנת הצרכן, כי אני אינני יודעת מה אומרת התלונות האלה. אני גם לא יכולה לטפל בתלונות האלה. משרד התעשייה והמסחר מטפל בתלונה שמגיעה אליו ובלבד שהיא מעלה חשד לעבירה פלילית. אנחנו לא מטפלים, אנחנו לא מזמנים לחקירה את המתלונן או למסירת עדות במקום שהסכסוך הוא על פניו סכסוך אזרחי בלבד. בסכסוכים אזרחיים קיימת המועצה לצרכנות.
היו"ר אמנון כהן
אין להם את הכוח.
תמר פינקוס
אנחנו לא מטפלים בתביעות אזרחיות. מדינה
בכלל במדיניות שלה מתערבת בהתנהגות נורמטיבית פלילית והיא איננה מתערבת בקשרים מסחריים. אנחנו לא מדינה טוטליטרית ואנחנו לא מדינה בולשביקית אלא אנחנו מדינה חופשית וכוחות השוק פועלים. המדינה מתערבת בהתנהגות נורמטיבית פלילית. כשיש עבירה פלילית קמה המדינה להגן על אזרחיה ומגישה כתבי אישום. כאשר הסכסוך הוא סכסוך אזרחי בלבד, יש לאנשים את הסעד האזרחי לנקוט בהם באמצעות המועצה או לבד. בכל מקום שבו יש תלונה עם חשד לעבירה פלילית, למשל בתלונה הזאת, אנחנו נפתח בחקירה. בסיום החקירה יגובשו הראיות לכדי כתב אישום, יוגש כתב אישום. יכול להיות שבסיום החקירה יתברר שזה לא כצעקתה, שמה שנכתב במכתב, בעדות בעל-פה שמוסרים, הדברים הם אחרת. אם מה שהיא אמרה במכתב הוא אכן יהיה תואם את העדות שלה בעל-פה ואת שאר הראיות – יוגש כתב אישום.

אני שוב מדגישה, אני לא יכולה לענות על שום תלונה שאני לא קיבלתי אותה ולא ראיתי אותה. כל תלונה שמגיעה, כמו במשטרה, יש לנו ארבע פרקליטויות, ארבע מחלקות חוקרים, ולפני שפותחים בחקירה פלילית זה עובר בדיקה של יועץ משפטי בכל מחוז, נותנים הוראה כן לפתוח בחקירה פלילית או לא. בתלונות שיש היום, יש לנו חקירות פליליות.
ירון לוינסון
אני מציע לכם להתייחס לעניין עצמו ולא להסיט
אותו לכל מיני גורמים. לא להאשים את הגורמים הצרכניים וכולי. שמעתי את עורך-דין שטיין וגם את המנכ"ל ולדעתי יש עוד יותר צורך לבדוק את העניין כי התשובות שלכם סותרות. אחד אומר שניתנות תשובות, אחד אומר שלא ניתנות תשובות, אחד אומר שאחוז התלונות הוא אפסי אבל מצד שני לא מחזירים כספים, פעם זה באופן עקרוני ופעם באופן מעשי, ויוצא שלא ברור כלום. הצרכן ממשיך עם התלונות שלו. למרות שאתם טוענים שזה חוקי, לדעתי זה לא חוקי ובית-המשפט יקבע אם זה חוקי או לא כשזה יגיע אליו, ואם יגיעו כתבי אישום, אני מקווה שתואשמו על-פיהם והשופט יקבע. יש תלונות נגדכם, תדעו שחלק מהצרכנים לא מרוצים ותנסו לשפר. אני לא רוצה לתת לכם דוגמה, אבל עובדה שחברות אחרות כן משפרות.

לגבי משרד הבריאות, אני חושב שבהחלט צריך לבדוק את כל השרשרת הזאת והוא חייב להיכנס לנושא.

להגיד שכל הלקוחות שקרנים, אני מציע לכם לשקול את הדברים.

לגבי הסמכויות שלנו. סמכותי לא לכפות עליך אבל בהחלט להתריע ולבקש ממך לפעול לטובת הצרכן.
דוד שטיין
הבעיה היא שאתה לא מבקש אלא אתה מורה.
ירון לוינסון
אני מבקש. אתה יכול לסרב או לפחות להגיב,
להגיד שאתה מסרב, אבל גם את זה אתה לא עושה.
דוד שטיין
הטלפונים האלה שמדברים עליהם, אף פעם לא
מתקשרים לבן-אדם ואומרים לו שהוא קיבל פרס, וכשמגיעים אליו אומרים לו שעכשיו יקנה. זה לא כך. אומרים לו שיש לנו הצעה, שהוא יכול לקבל טיפול פנים חינם. אנחנו באים עם מוצרים ואם תרצה אחר-כך, תקנה מאתנו.
היו"ר אמנון כהן
בכל אופן זו עסקה ברוכלות.
דוד שטיין
אני טוען שלא. בכל מקרה אני אומר שאנחנו לא
מציעים ללקוח את זה אלא אנחנו מציעים לו את הטיפול, ואנחנו אומרים לו שאם אחרי כן הוא ירצה, הוא יוכל לרכוש בהנחה ניכרת את המוצרים שיציעו לו. באופן טבעי אלה אותם מוצרים שבהם משתמשים לטיפול שניתן לו. יש לנו כאלף לקוחות בחודש ואנחנו באחוז-אחוז וחצי של תלונות.
היו"ר אמנון כהן
שלמה, יעל הפסידה יום עבודה. אפשר לבוא
לעזרתה?
שלמה ברנובסקי
בשום פנים ואופן לא. להערכתי היא עברה עבירה
פלילית. היא גנבה ממני את השובר.
היו"ר אמנון כהן
אם יוכח שזו לא הייתה עבירה?
שלמה ברנובסקי
אם ההתנהגות שלה הייתה הולמת, היא הייתה
מקבלת ממני שטיח אדום, אבל זה לא המצב.
יעל מליכי
אתה ראית שלקחתי את השובר?
שלמה ברנובסקי
לא ראיתי.
היו"ר אמנון כהן
איך היא יכולה להגיע לכרטיס שהיא חתמה עליו?
יעל מליכי
איך אתה יכול להאשים אותי? איך אני יכולה
להגיע לזה? אני לא קיבלתי תביעה מהמשטרה.
שלמה ברנובסקי
אני אראה לך אותה.
היו"ר אמנון כהן
מורידים לה את התשלום. לפי טענתך היא לקחה
את השובר, אבל מורידים לה כל חודש.
יעל מליכי
אני משלמת.
שלמה ברנובסקי
היא ניסתה לבטל.
יעל מליכי
מותר לי להתקשר. אתם לא רציתם לטפל בי.
שלמה ברנובסקי
היא כתבה לחברת אמריקן אקספרס מכתב שבו
היא אומרת שהיא לא מבינה מה מהות החיוב והיא רוצה לראות כרטיס חתום. באותו יום שנגנב הכרטיס מהמשרד, התקשרנו לחברת אמריקן אקספרס והתרענו בפניהם מבעוד מועד שכך וכך אכן קרה, ורשמנו מכתב ופיקססנו את התלונה שהגשנו במשטרה. למרבה הפלא אחרי חודש-חודש וחצי קיבלנו מכתב מאמריקן אקספרס שביקש התייחסותנו כי הלקוחה לא מבינה מה מהות החיוב ואי לכך היא מתנגדת לו. כמובן שלא היה ברשותי את השובר חתום, ואז פיקססתי להם את התקשורת הקודמת והם נקטו עמדה חד-משמעית לטובת החברה ואמרו לה שאם היא תרצה, היא יכולה ללכת בדרכים המקובלות.

אחר התנהגות בלתי הולמת כזאת אני לא חושב שלאף אחד יש רשות או עוז רוח לבוא ולבקש התחשבות בו.
יואב גזית
אני רוצה לומר משפט אחד לסיכום. כל מה
שנאמר כאן מקובל עלי לחלוטין. אני מוכן לומר יותר מזה. הדיון מבחינת החברה שלנו, האם הוא עיסוק ברוכלות או לא, הוא לא רלוונטי כי כל לקוח יכול לקבל את כספו. יותר מזה, אני גם מוכן לומר לפרוטוקול שכל תלונה שתהיה – ואני לא אומר שאין תלונות – אם המועצה לצרכנות או הרשות להגנת הצרכן תגיד לנו שהתלונה מוצדקת, אנחנו נחזיר את הכסף גם עם חלוף 14 יום או עם חלוף זמן ארוך יותר.
היו"ר אמנון כהן
ברשותכם, אני רוצה לסכם את הדיון.
אני חושב שסיכמנו בינינו שחברת מליבו תשנה את המדיניות ותבוא לקראת הלקוחות אחרי שראתה לנכון שאפשר יהיה לעזור להם. אני לא מדבר על זה כמשהו גורף אלא על כך שהיא תתחשב באנשים שבתום לב או בלחץ כזה או אחר רכשו מוצרים בסכומים גדולים ותחזיר להם חלק מהכסף או שתחליף להם את המוצרים.

אתם אומרים שאתם עונים על המכתבים אבל כאן מהמועצה לצרכנות והרשות להגנת הצרכן טוענים שאין התייחסות. לכן אני מבקש ביתר תשומת לב לתת התייחסות למכתבים שמופנים עליכם על-מנת שיהיה שיתוף פעולה בין הלקוחות לגוף שכביכול צריך לתת להם את המענה לבין החברה. יש כאן חברה שאומרת שכל תלונה שתבוא, היא תיענה לה. יכול להיות שיש אלף תלונות ביום וקשה לענות לכולן, אבל אם יש לכם כל כך הרבה לקוחות זה בהחלט מצדיק שתעסיקו עוד שניים-שלושה אנשים שייתנו תשובות למכתבים. גם לא זאת תשובה. לפעמים אתה יכול לומר שאחרי בדיקה התלונה לא מוצדקת, אבל תשובה צריכה להינתן.

ממשרד הבריאות אני מבקש לבדוק את כל השרשרת בין היצרן ללקוח, האם המוצר הולך מהיצרן ללקוח, אפילו אם יש מתווכים, האם זה יוצא מהמחסן שלהם. אולי יש מחסן שלא פיקחתם עליו והשאלה היא האם הם צריכים רשיון או לא. אני מבקש ממשרד הבריאות שיבדוק את הנושא. קחו את זה כפרוייקט כי אולי יש עוד חברות שעוסקות בנושא.
שלומית קואולמן
לכם יש רשימה של כל החברות שעוסקות?
בתיה הרן
כן. ברמה הסיטונאית אין לנו שום בעיה. אין לנו
רשימה של פרפומריות וגם לא של חברות.
היו"ר אמנון כהן
בגדול אני מבקש לעשות מחקר בנושא הזה, קודם
כל על מה שאנחנו יודעים ולאחר מכן על מה שאנחנו לא יודעים. אולי יש כאן דברים שנופלים בין הכיסאות.

אני מודה למשרד התעשייה והמסחר על נקיטת אמצעים בפן הפלילי ובפן הענייני. כמובן מה שיוחלט, יהיה לטובת כולם. אולי בעקבות החוק החדש החברות יתאימו את עצמן וכפי שאמר כאן המנכ"ל, הם יעמדו בכל מה שיחליט המחוקק. אולי בעקבות הדברים האלה, יהיה שינוי בהיבט החוקי ונוכל לעזור לאותם הצרכנים שלא יפלו בין הכיסאות.

אם הנושא הוא עסקה ברוכלות או לא, זה יידון בבית-המשפט ואז באמת נדע איך הציבור והחברות צריכים להיערך לכך.
ישראל פיטוסי
משרד הבריאות בודק את השרשרת. במקרה של
מליבו או של היצרן "ישראדם", לפני כשלושה שבועות ראיתי שהדברים ב"לרונה" לא היו מסודרים וביקשתי שיתקנו אותם. לגבינו לחברת "לרונה" אין רשיון תמרוקים כללי. לכן ביקשתי שהשם יופיע על התווית רק כצד שלישי-רביעי שאין לו משמעות. ביקשתי שיכתבו שהיצרן והמשווק יהיה "ישראדם" וש"לרונה" תהיה המפיץ, זאת שמבצעת רק הזמנות או שולחת אנשים לפרפומריה לקבל הזמנות. אנחנו ביקשנו שהשיווק ייעשה מ"ישראדם" ישירות לפרפומריה.
שלומית קואולמן
הם עשו את זה?
ישראל פיטוסי
כן.
שלומית קואולמן
מה מופיע היום על המוצר?
ישראל פיטוסי
על המוצר מופיע יצרן ומשווק – "ישראדם".
שלומית קואולמן
עם הטלפון של "ישראדם"?
ישראל פיטוסי
עוד לא הגענו לטלפון. יש את הכתובת, אבל אולי
נשים גם מספר טלפון.
תמר פינקוס
באופן הזה אתם הבטחתם ש"לרונה" לא תוכל
להחזיק במחסנים את המוצרים?
ישראל פיטוסי
בוודאי.
תמר פינקוס
אם הם אומרים שהם עדיין לוקחים מהמחסנים
של "לרונה", אז הם לוקחים מהמקום האסור.
ישראל פיטוסי
נכון.
שלומית קואולמן
אם כך, אין להם רשיון למכור את המוצרים.
תמר פינקוס
הם לוקחים את המוצרים ממקום שאסור לקחת
ממנו.
שלומית קואולמן
אם כך, המכירה מתבצעת בניגוד לחוק.
היו"ר אמנון כהן
יש יצרן ובסופו של דבר יש לקוח. באמצע הכל
תקין?
בתיה הרן
זה טעון בדיקה, בכלל שאותו "לרונה", יכול
להיות שהוא בן-אדם שרק לוקח קבלות ולא מחזיק אצלו סחורה.
שלומות קואולמן
ל"לרונה" אין רשיון?
ישראל פיטוסי
אין לו רשיון תמרוקים כללי. אסור לו לאחסן
ולשווק.
יצחק קמחי
"ישראדם" מייצרת למשל קרם פנים. הקרם הזה
יכול למעשה להימכר גם תחת מליבו או תחת ויוה וזה יהיה אותו קרם בדיוק אלא שכל אחד ייתן לו שם אחר. יכולים להיות עשרים מותגים כאלה בשוק עם אותו קרם.
שרונה צירין
אנחנו בודקים את התוכן, אם ברכיבים יש סכנה
לציבור, אם יש סכנה לציבור בצירוף של הרכיבים.
יצחק קמחי
באיזה שלב אתם בודקים? כשזה נכנס לקופסא או בשלב שמייצרים את זה במאה קילו כפי שנאמר כאן קודם?
שרונה צירין
אנחנו בודקים את שלב הייצור. כפי שעולה כאן,
יש עכשיו שאלה לגבי כל שרשרת ההפצה. אם אנחנו רוצים להיות פורמליסטים עד הסוף, גם אישה שקונה ארבעה מוצרים ומחלקת לחברה שלה שלושה מתוך הארבעה, פורמליסטית, על-פי לשון התקנות, גם היא המשווקת וצריכה רשיון. ברור שזו תקנה שהציבור לא יכול לעמוד בה. השאלה היא באמת עד איפה הפיקוח צריך להגיע. מבחינת בריאות הציבור, הליך הייצור והסימון הוא הקריטי.
קריאה
גם האחסנה.
שרונה צירין
קוסמטיקה היא לא מזון ולא תרופות. בהרבה
מקרים הבעיה הכי גדולה בקוסמטיקה היא כניסה של לחות שהורסת את המוצר אבל לא הופכת אותו למסוכן לבריאות אלא פשוט פוגמת באיכות שלו.

דבר נוסף שצריך לציין הוא שכעקרון לפי החוק אין תאריך תפוגה על מוצרי קוסמטיקה.
בתיה הרן
בכל העולם אין דרישה לתאריך תפוגה אלא יש
דרישה לתאריך ייצור שלפעמים נרשם בקוד והצרכן לא יכול לדעת מתי זה נוצר.
היו"ר אמנון כהן
למה זה רשום בקוד?
בתיה הרן
כי זה יהיה כמו עם גבינת הקוטג', שתמיד ידחפו
את הכל וייקחו את הכי טרי. אורך חיי מדף ממוצע של תמרוק אלא אם כן הוא יוצא דופן, הוא אפילו חמש שנים. על כן, אם ילכו בשיטת גבינת הקוטג', יהיה כאן כאוס, אם כל אחד ירצה את הכי טרי. אין לזה משמעות.
היו"ר אמנון כהן
אני מודה לכל המשתתפים.


הישיבה ננעלה בשעה 11:15

קוד המקור של הנתונים