ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 25/01/2000

פניות ציבור בנושא שירותים שנותנות חברות שמספקות מתקני מים ביתיים

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/פניות ציבור/148



פרוטוקולים/פניות ציבור/148
ירושלים, כ"ד ב אדר א, תש"ס
1 במרץ, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס'
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
שהתקיימה ביום ג', י"ח בשבט התש"ס (25 בינואר 2000), בשעה 10:30
נכחו
חברי הוועדה: אמנון כהן – היו"ר
שמואל הלפרט
סופה לנדבר
גנדי ריגר
מוזמנים
שלום גולדנברג - מנהל המחלקה לבריאות הסביבה, משרד הבריאות
אתי בורלא - המחלקה לבריאות הסביבה, משרד הבריאות
אלכסנדרה ארונין - ממונה על התקינה, משרד התעשייה והמסחר
יצחק קמחי - הממונה על הגנת הצרכן, משרד התעשייה והמסחר
חנה מרגליות - עורכת-דין משרד התעשייה והמסחר
צבי קרן - ראש המעבדה לכימיה וטקסטיל
ורד אורן - דוברת
מוטי בונפיל - העמותה לאיכות המים בישראל
דפנה הר-אבן - הרשות להגנת הצרכן
מיכל כהן - המועצה לצרכנות, יועצת
מאיר פסור - מנכ"ל אקווא פור
שמעון כלפון - מנכ"ל אקווטק
אלירן בורמן - מנהל אקוואלייף
ארפק פרזיאן
רעות בונפיל - בונפיל
ערן בן-עזרא - מנכ"ל דולפין
משה רוט - מנהל שיווק
עמוס אדלשטיין - מנהל הרמוניקס
שלמה זך - מי זך
רונית זך
יוסי טוביהו - מנכ"ל מי טובים
יובל שחר - אגף שיווק
יורם כהן - מנכ"ל מי עדן
גיא צ'צ'יק - מהנדס ארגון ושיטות
שרון לבנה - סמנכ"ל חברת מי צורים
חיים רש
יורם ששון - מנכ"ל נביעות
ד"ר נחמיה שר - מנהל הבטחת איכות
רמי בורמן - מנכ"ל נווה מדבר
דן פירר - מנכ"ל סודה קלאב
אילנית לוי - מנהלת קשרי לקוחות ויחסי ציבור
מיכאל וקנין - סמנכ"ל בחברה על רם
ולרי מטצקי - מנכ"ל פלגי חרמון
סבטלנה קליין - עוזרת מנכ"ל
גל אמיר - עורך דין
דני טרגן - מנכ"ל תמי 4
דרור מורד - עוזר מנכ"ל
מרים ומשה סלינס
ישראל דצקובסקי - מייצג את משפחת צ'רנאוחוב
ורד גולדר
יועץ משפטי
- מירון הכהן
מנהלת הוועדה
- שלומית קואלמן
קצרנית
- ניצה רינגלר
סדר היום
פניות ציבור בנושא שירותים שנותנות חברות שמספקות מתקני מים ביתיים.

פניות ציבור בנושא שירותים שנותנות חברות שמספקות מתקני מים ביתיים
היו"ר אמנון כהן
אנחנו מתחילים את הדיון בוועדה לפניות הציבור, בנושא שירותים שנותנות חברות שמספקות מתקני מים ביתיים.

הוועדה קיבלה מספר פניות מהתושבים שנמצאים כאן, והם יציגו את הדברים על השירותים שהם מקבלים מכל מיני חברות שמספקות את השירותים, הן את מתקני המים בבית – מים חמים, מים קרים - והן את הפילטרים, המסננים שמתקינים בתוך הבית. בעקבות הפרסומים שהיו, שאין מספיק מים במדינה והמים לא נקיים, התושבים בארץ חרדים שהם לא שותים מים נקיים, ומגיעים אליהם הביתה ומשכנעים אותם שצריכים להחליף את הפילטרים או לשים פילטרים. הבעיה היא שהעבודה לא נעשית בדרך הנכונה ובדרך המקובלת, לפעמים זה לא בדרך תקינה. והדבר השני הוא, שהשירותים שנותנות חלק מהחברות לא מספיק טובים, והם גם לא מגיעים להרבה מקומות שרכשו את המכשירים האלה לתת את השירות, כי לא כדאי להם. לאדם שגר בפריפריה או באיזה שהוא מושב והוא יחידי שאמור לקבל את השירות שם, קשה מאוד לקבל את השירות.

התלונות שהגיעו לכאן הן לא בהכרח על חברה מסוימת כזאת או אחרת. לפעמים יש חברות שעובדות הרבה מאוד שנים בשוק, ויש להן הרבה לקוחות, טבעי שיהיו תלונות. יש חברות חדשות שאולי אין עליהן תלונה, אבל עדיין לא נכנסו לשוק מספיק. התלונות מייצגות בגדול את החברות, ואנחנו נשמע את החברות. אנחנו נבקש לדעת למה השוק כל כך פרוץ, למה זה לא מסודר, למה זה לא מפוקח, והאם מכון התקנים נתן את האישורים לכך. חלק מהאנשים שכתבו את התלונה חששו להגיע לוועדה, ולא ידוע לי למה.

זימנו למעשה את כל אלה שמתעסקים בענף הזה שידועים. אני רואה כאן רשימה של 17 חברות, ועדיין היד נטויה. החברות הן: אקווא פור, אקווטק, אקוואלייף, בונפיל, דולפין, הרמוניקס, מי זך, מי טובים, מי עדן, מי צורים, מי קשת, מק מילניום. עורך-הדין של חברת מק מילניום שלח אלינו מכתב, כנראה שהמנכ"ל פחד לכתוב משהו.
שלומית קואולמן
זה נוסח המכתב: "הנדון: חברת מק מילניום. שיווק בע"מ. אצל מרשתי חברת מק מילניום שיווק בע"מ, התקבלה ביום 19 בינואר 2000 הזמנה להופיע ביום ג' 25 בינואר 2000 לישיבת הוועדה לפניות הציבור בירושלים. לצערה של מרשתי, עקב הזמן הקצר שבין קבלת הזמנתכם לישיבה עצמה, ועקב התחייבויות קודמות של מנהלי מרשתי, לא יהיה סיפק בידי ובידי מרשתי לשלוח נציג מטעמה לישיבת הוועדה הנכבדה. מרשתי מבקשת להביע התנצלותה על כך". על המכתב חתום עורך הדין של החברה.

דיברתי עם נציג החברה, אמרתי שיש פנייה ספציפית שהפונה נמצא כאן, ומן הראוי להגיע. נציג החברה אמר שהם מנסים כשבועיים לתפוס את הפונה, והם לא מצליחים לתפוס אותו. אני הרבה פעמים ניסתי לתפוס את הפונה, ובכל הפעמים שניסיתי – הצלחתי.
היו"ר אמנון כהן
זה מדבר בעד עצמו.
חברות אחרות הן
נביעות, נווה מדבר, סודה קלאב, על רם, פלגי חרמון ותמי 4.

הפונים – ישראל ענבים לא נמצא. מרים ומשה סלינס נמצאים. ישראל דצקובסקי נמצא. ורד גולדר נמצאת.

ברשותכם אני רוצה לשמוע כמה תלונות. המטרה שלנו כאן בוועדה היא לא לקנטר, אלא לעזור. לעזור לכם להתמודד מול הבעיה, מול התופעות. למסד את הנושא הזה שהשוק לא יהיה כל כך פרוץ. אם אזרח חושב שהמים מלוכלכים והוא רוצה להתקין מתקן לטיהור מים, אין לו זמן לחשוב, אין לו זמן להתייעץ, באותו רגע הוא חייב להחליט. גם אצלי בבית פעם היו נציגי חברה כשאני לא הייתי, ואשתי כמעט שכנעה אותי שאני אעשה את זה. אין לנו בעיה שתעבדו, אבל תעבדו בצורה הוגנת, שבאמת זה יגיע למטרה הסופית. יש הרבה מחקרים בנושא, שאומרים שלא תמיד זה באמת הורג את החיידקים, אלא רק משפר את טעם המים. נקיים את הדיון, ואם נצטרך להגיע לאיזו שהיא תקנה או חקיקה בנושא שצריכים לשפר את הנושא הזה, נחליט ביחד מה אפשר לעשות.

את הדיון יפתחו מרים ומשה סלינס, שקיבלו שירות מחברת מי זך. בבקשה.
משה סלינס
העניין התחיל לפני כמה חודשים כשקיבלנו שיחת טלפון עם הצעה לבוא ולבדוק את המים בבית. בלי שום התחייבות, ללא תשלום. כמובן שבבדיקה הראו לנו שהמים מזוהמים בצורה איומה, ושכנעו אותנו להתקין מתקן לטיהור מים. כעבור כמה ימים התקינו לנו את המתקן, ונוכחנו שלמים יש טעם לוואי איום, מריר, כך שאי-אפשר לשתות את המים. התקשרנו לחברה, והם אמרו לנו שזה עניין של כמה ימים עד שהמערכת תיכנס לפעולה. אבל טעם המים לא השתנה, והשתמשנו בהם רק לבישול. לאחר כמה תלונות בחברה, הציעו לאשתי לשים ממתיק במים כדי שנוכל לשתות אותם.
מרים סלינס
ובעלי חולה סכרת. הוא אמר לקנות תרכיז ממותק של עסיס.
היו"ר אמנון כהן
כשהסבירו לכם בבית, אמרו לכם שיהיה למים טעם הרבה יותר טוב?
מרים סלינס
הם לא ציינו אפילו פעם אחד שיהיה טעם לוואי למים, הם אמרו שאלה יהיו מים רגילים. הוא הביא מים מאצלו ולקח מים מהברז ועשה את הבדיקה הזאת, והמים היו גועל נפש. הוא ציין שהמים שאנחנו שותים גורמים לכל מיני מחלות, ובעלי סובל מחלק מהמחלות שהוא ציין, שזה הכליות, האסתמה, והוא שיכנע אותו. בעלי אמר לי: מרים, אנחנו נוציא מאיפה שלא יהיה ואנחנו נשלם את הסכום הזה, רק שיהיה לנו טוב.
היו"ר אמנון כהן
כמה שילמתם?
משה סלינס
5,400 שקל. וזה אחרי הנחה. הוא אמר לי, שאם תחתום באותו היום, אקבל הנחה של 400 שקל. היום מחלקים חינם את המתקנים האלה, מדובר על הפילטרים עם מיכל אגירה. כשראינו שלא יוצא כלום מהפניות לחברה, פנינו למועצה לצרכנות. הם פנו לחברה כמה פעמים, והם בכלל לא השיבו.
היו"ר אמנון כהן
מה קורה היום?
מרים סלינס
היום המתקן נמצא בבית ואף אחד לא משתמש בו. אנחנו משלמים כל חודש.
היו"ר אמנון כהן
תודה. אנחנו כמובן ניתן את זכות התגובה לחברת מי זך, שנציגיה נמצאים כאן. נמצאות כאן לבנה, יועצת ליושב-ראש הוועדה, ודנה קנטי, עוזרת מחקר לוועדה, מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה.

בבקשה, ישראל דצקובסקי.
ישראל דצקובסקי
אני מייצג אנשים שקנו את הפילטר הזה, אנשים זקנים ומסכנים. הסוכנים של חברת מק מילניום באו אליהם הביתה, בלי שום תאום, אפילו אין טלפון בדירה.
היו"ר אמנון כהן
אני מציין, שמק מילניום שלחו מכתב שהם לא יוכלו להגיע לישיבת הוועדה.
ישראל דצקובסקי
טלפנתי אליהם מפני שידעתי שאני צריך לדבר בוועדה, אבל הם לא התייחסו. אין שם טלפון, אבל למכתבים שלי לא הגיבו.

כאשר נכנסתי לדירה למחרת בבוקר, גיליתי דירת עולים חדשים, פנסיונרים. הסלון ריק, האנשים חולים, דירה שכורה. ויש בעיה אחת – הנקיות של המים.

הם פתחו את הדלת ונכנסו לדירה של עולים חדשים שאפילו לא מדברים עברית. הסברתי להם שצריך לקחת הדפסות מהבנק לפחות, וכאשר אנחנו דיברנו על הישיבה הזאת, הסברתי להם מה זה כנסת ומה היא עושה במדינה. לכן הם לא באו לישיבה. הם קנו את הפילטר עוד באותו יום, כי הם הבינו שאם הם לא יקנו את הפילטר הזה הם ימותו בשבוע הקרוב. הם אפילו לא יכולים לכתוב צ'קים, לא בעברית ולא ברוסית, אז נתנו לסוכנים לכתוב. כאשר ראיתי את המצב הזה, למחרת, כתבתי מכתב רשום לחברה שאנחנו מבטלים את העיסקה כי זאת עיסקה ברוכלות, ולפי החוק תוך 14 יום אפשר לוותר. הם לא ענו בכלל. טלפנתי אחרי זמן מה, והם הסבירו שיש סעיף שאין ביטול רגיל, יש רק ביטול בדמי ביטול 30% מהעיסקה. כלומר מתוך 2900 שקלים, בערך 1000 שקלים הם רוצים לקבל סתם.

התייעצתי עם עורך-דין, והוא אמר שבתוך 14 יום אין דמי ביטול, אין שום דבר.

כתבתי מכתב יותר רשמי, אבל כמובן לא קיבלתי כל תשובה. טלפנתי מספר פעמים, והם הסבירו שיש חוק כזה, אבל כך הם מתנהגים עם כולם. בכל השיחות דיברתי עם המזכירה, המנהל כמובן לא מצא זמן לדבר איתי. הבטיחו מספר פעמים שהמנהל יטלפן, האחראי על קשר עם הציבור ידבר, אבל אף אחד לא החזיר טלפון.

פניתי לבית משפט לתביעות קטנות. כמו שאתם רואים איך הם מתנהגים, אני יכול לומר מה יהיה בעתיד.
היו"ר אמנון כהן
ישראל, אתה קנית גם את השירות הזה?
ישראל דצקובסקי
לא, אצלי היו נציגים של שמונה חברות.
היו"ר אמנון כהן
אתה לא סוכן או משהו? באת לייצג את העולים שלא יכלו להגיע. כמה משפחות אתה מכיר?
ישראל דצקובסקי
לא, אני לא סוכן. כן. יש פשוט יהודים שאני הצלחתי מספר פעמים לבטל עיסקאות כאלה. באינציקלופדיות, בסרטים. ולכן רצו את השירות שלי. בעניין פילטר אני מכיר משפחה אחת שאני מטפל בה. אני יודע שכמה קנו, הם שילמו 2900 שקל. אצלי בבית היו נציגים של שמונה חברות כאלה, ובני פשוט מבין וידע מה לומר. הוא הסביר להם שהאבא שלו הוא פרופסור בכימיה. אני עדיין לא פרופסור, ובטח שלא בכימיה. הסוכן מייד קיפל את הציוד ויצא. הוא הבין עם מי יש לו עסק. כך מוכרות חלק מהחברות. אני מודה לכולם.
היו"ר אמנון כהן
תודה ישראל.

ורד, את מדברת על חברת מי צורים.
ורד גולדר
אני מייצגת את משפחת זכאי, זה הוריי, וגם עסק משפחתי שהמתקן נמצא בעסק. כמה חודשים אחרי הרכישה, שהיתה מלווה במתנות שלא מומשו, התחילה מערכת קלקולים – לא קירר, לא חימם, הפילטרים, המסננים. כל ביקור של טכנאי, מיום הקריאה עד יום ההגעה, לקח חודש. הם מבטיחים 72 שעות. דרך אגב, גם לפני שבוע צלצלנו, הם עדיין לא הגיעו. וכשהגיע הטכנאי, יש לי כאן פרוטוקול מודפס ומקוטלג. המצב כרגע היום הוא שהמכשיר עומד , הוא לא מחמם, אין קיטור. החליפו את המסננים, אבל אנחנו משתמשים במים האלה למלא קומקום, והכל מלא אבן וסיד. זאת אומרת שמשהו עם המסננים לא טוב.
היו"ר אמנון כהן
כל כמה זמן צריך להחליף.
ורד גולדר
אנחנו הלכנו לפי הספר, ועוד הקדמנו. וכל פעם שהחליפו לנו החריף המצב, נהיה יותר גרוע. העניין הוא, שעד היום הזה לא הצלחנו לעבור את הקו של מזכירה וטכנאי. יש מנכ"ל שירות בשם אילן אזולאי, המנכ"ל עצמו לא ענה. פנינו אליו בכתב. יש מסכת של תירוצים שהוא עסוק והוא בטלפון. לא הצלחנו להגיע אליו לא בפקסים, לא בכתב, לא בעל-פה. יתרה מזאת, הטכנאי שהגיע לאחרונה ראה את המצב ואמר שהוא ידבר איתו, הוא יצור איתנו קשר. נציג מי צורים הגיע.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו נצטרך את התגובה בזמן הנכון והמתאים.
ורד גולדר
העניין הוא שהם לא רוצים במכשיר. יש מסכת של הוצאות ואין שירות, אין עם מי לדבר. המזכירות מאומנות.
היו"ר אמנון כהן
אנחנו ניתן לרשות הגנת הצרכן את האפשרות להגיב.
ירון לוינסון
אני אקדים ואומר שאני שמח שהנושא הזה עולה על סדר היום הציבורי. כמות התלונות שמגיעות אלינו הולכת ותופחת, וזה מלמד על תופעה כללית מבלי לפגוע באחת החברות. כמובן שיש חברות שאני מניח שהן בסדר, אבל יכול להיות שחברות בודדות מעיבות על כל השאר, וזו בעיה.

מבחינת הצרכן הבודד, המצב גרוע מאוד. אין כללים, אין פיקוח. איש הישר בעיניו יעשה. הסוכנים של החברות מחתימים את הצרכנים בשיטות שזה רק חלק מהדוגמאות ששמענו פה. הולכים לאוכלוסיות חלשות. אוכלוסיות שלא מבינות את השפה. מבטיחים להם הרים וגבעות, מחתימים אותם על עסקאות בסכומי עתק. אחרי שהם סגרו את העסקה אין עם מי לדבר. גם עניין ביטול העסקה, ועסקה ברוכלות – נאמר שזה 14 יום נכון על פי החוק. נדמה לי שהאדון הזה התייעץ איתי גם. אבל בפועל, החוק אומר שאם עושים תיאום, או הזמנה מראש, אין עסקה ברוכלות וזו עסקה לכל דבר. ולא לחינם, כל הסוכנים מתקשרים ומתאמים את הביקור מראש עם הלקוח. הוא כמובן לא יודע, ואחר כך קשה לבטל את העסקה.

אני מקווה שהחוק הזה יתוקן בזמן הקרוב. ואני מקווה שגם בתי המשפט, למרות החוק, יפסקו לטובת הלקוחות, אבל כרגע המצב הוא בעייתי.

אני לא נכנס לעניינים הטכניים של האלקטרודות וכל הדברים האלה, שגם שם לדעתנו יש הטעיות. דפנה תרחיב על זה. אני אקרא דוגמה של תלונה, שיש עשרות כמוה. אני גם לא אזכיר את שם החברה כי זה לא מעניין. כמו שאתם רואים, החברות רק מתרבות ולא לחינם.

גברת מדרום תל-אביב התלוננה. הגחיו לביתה, תיאמו מראש, הוכיחו לה שהמים מאוד גרועים, והיא מטעמי בריאות אמרה שזאת הזדמנות להחליף.
היו"ר אמנון כהן
במקום תרופות, נקנה מים.
ירון לוינסון
כן. ואכן היא החליפה. ואחרי יומיים כל בני המשפחה אחוזי בחילות והקאות, ולא מבינים מה קורה. הם הזמינו בודק מוסמך של עיריית תל-אביב, שהוציא חוות דעת, וראו זה פלא: אחרי שהתקינו את המתקן, המים שיוצאים מהמתקן הראו על 5700 חיידקים למיל', בשעה שהתקן הוא 1000. כמעט פי שישה. יש גם חוות דעת מוסמכת של בודק ממשרד הבריאות, שבדק את המים לפני שהם נכנסים למתקן ואמר שהמים תקינים לחלוטין בלי תוספת לוואי.

המסקנה מכך היא, שבמתקן יש הצטברות של זיהום שעלול לפגום ביכולתם ובבריאותם של מי שישתה אבן. זאת דוגמה אחת. אני לא אזכיר פה את שם החברה, אבל זה לא חברה אחת, זה הרבה חברות.

דפנה תיכנס לעניינים בריאותיים, ויש כמובן הטעיות נוספות. יש הטעיות לגבי הכמות. הם מבטיחים תכולה של 12 ליטר, בפועל מסתבר שיש רק 5 ליטר. אזרחית הגישה תביעה והחברה בינתיים פשטה את הרגל, ולכן היא לא נמנית פה עם החברות. אבל יש בפירוש הטעיות שגם לגבי ההליכים איך שהם מציגים, המים נעשים שחורים. דברים מזעזעים.

לסיום, המצב דורש פיקוח וכניסה חדשה ככל שניתן של רשויות המדינה, משרד הבריאות, מכון התקנים, כל מי שיכול. טוב שכבודו מעלה את זה עכשיו, המצב הוא בכי רע.
דפנה הר-אבן
אני רוצה להוסיף מספר דברים שחברות לא אומרות לצרכן, ואנחנו חושבים שזו הטעיה. אני לא אכנס לנושא של אלקטרודות, כי כל מים שמכילים מלחים כאשר נעביר בהם אלקטרודות, המים ייצבעו, וחברות שמביאות מים שעברו אפילו אוסמוזה הפוכה, ברור שהמים לא ייצבעו.

לגבי הטעם של המים, הוא גם פועל יוצא מהמינרלים שיש בהם, מההרכב השונה שלהם. כך שלפעמים מים שעוברים דרך מסנן, הטעם שלהם הוא ממש לא טוב, למרות שהמסנן אפילו עשה את מה שהוא אמור לעשות.

מה שלנו מאוד מפריע, זה כל מיני פרסומים חריגים בעיתונות. בכל פעם שיש באיזה שהוא מקום בעיה עם מים, ויכולות להיות בעיות עם מים, ישר היצרנים והיבואנים, לוקחים את קטעי העיתונות ומעמיסים על עמוד שלם, שהמים מזוהים, יש חיידקים במים, וירוסים במים, גורמי מחלות. אפילו מיקרואורגניזם במים. בגדול נותנים לכל מיני כולירות, תסלחו לי על הביטוי, פרסומת שמפחידה את הצרכנים. וצרכן כזה יוצא מבולבל. ואז כאשר מגיעים אליו הביתה, הוא אכן קונה מתקן, ואחרי שהוא קונה את המתקן ומבטיחים לו הרים וגבעות הוא פתאום מגלה שזה לא כך. באחרונה היו הרבה תלונות שקנו מתקן מסוים, שאמור לפתור את בעיית האבנית במים. אבל מה לעשות, המים שלנו מאוד קשים, וזה לא פתר את בעיית האבנית של המים, ולמעשה המתקן לא עשה את מה שהוא עושה.
היו"ר אמנון כהן
האם כתוב שהוא צריך לעשות את הפעולה הזאת? כתוב שאיכות המים ישתפרו?
דפנה הר-אבן
אכן כתוב. כתוב שחור על גבי לבן, וזה לא עושה את זה.

הצרכן פונה חזרה לחברה בהמלצתי, והחברה אומרת לו: גברת או אדון נכבד, אמנם זה כתוב אבל יש בעיה, כי המים שלנו במדינה הם בעייתיים והמתקן הזה בא מחו"ל, והוא לא עושה בדיוק את זה, אבל המים שלך בסדר. מבחינה בריאותית הם מאה אחוז. אז צר לי לאכזב את כולם. המים שאנחנו מקבלים בברזים הם מאה אחוז, ועל זה יעידו משרד הבריאות. אין שום בעיה בריאותית במים שאנחנו מקבלים. המסננים אולי אמורים לשפר את המים מבחינת הורדת האבנית במים, מבחינת אולי דברים נוספים.

דבר נוסף, שאנחנו לא שמים אליו לב, שיש מכשירים שעל מנת לקבל איקס מים, חלק גדול הולך לביוב. יש הרבה מאוד מכשירים שאך ורק שליש מהמים שנכנסים מהמערכת הולכים לשתייה ולצרכן, ושני שליש הולכים לביוב. ויש אצלנו טענות של צרכנים איך זה חשבון המים שלהם עולה ועולה, למרות שהם לא משתמשים הרבה. זו הטעיה לדעתנו.

יצרן או יבואן שלא מסב תשומת לב לקוח, שרק שליש מהמים שיוצאים מהברז שלו אכן הם אלו שיסופקו לו, זו לדעתנו הטעיה, והטעיה בגדול.

יש הרבה מאוד צרכנים שבטוחים שכאשר יש בעיה במים, ויש להם מסנן בבית, הם מחוסנים מאה אחוז מפני חיידקים. ופה אני רוצה להגיד, קבל עם ועדה. כאשר משרד הבריאות מודיע להרתיח מים, חייבים להרתיח. כי שום מסנן לא יצליח לסלק מהמים חיידקים פוטוגניים שעלולים להתיישב לנו על מערכת העיכול ולגרום לנו לבעיות. כך שעם כל הכבוד למסננים, כאשר מודיעים על גבי האתר על נושא של הרתחת מים כתוצאה מפריצה של ביוב וכניסה של מערכת מים ביתית, אך ורק הרתחה של מי השתייה יעזרו לנו במקרה הזה.

אני חושבת שכל היצרנים והיבואנים שמספקים היום מים, חייבים לציין את זה לכל לקוח ולקוח. אגב, אני הייתי חלק מאותה ועדה שעשתה את תו התקן 1505 בנושא מסנני מים, שיהפוך להיות רשמי ביוני. זאת אכן הערה שתחייב כל יצרן יבואן לפרסם אותו, ואני מקווה שעם החלת התקן הרשמי התלונות של הצרכנים ישאפו לאפס.
היו"ר אמנון כהן
למה התו תקן ייכנס לתוקף רק ביוני?
דפנה הר-אבן
זה היה צריך להיכנס בינואר 2000. היצרנים והיבואנים ביקשו זמן להתארגנות.
היו"ר אמנון כהן
בינתיים הם ימכרו דברים לא טובים.
דפנה הר-אבן
ביוני התקן יהפוך לרשמי. זה לא היה על דעתנו. אנחנו חושבים שאם הוא היה נכנס ב-1 בינואר הוא היה מיטיב את הנושא, כי בדרך כלל השוק הזה פורח לקראת החודשים מרץ-אפריל, חגים, חום, שותים יותר מים, והשוק גואה, ולא פלא שמספר היבואנים והיצרנים גדל לעשרות, וככל שגדלים היבואנים והיצרנים כך גדלות מספר התלונות. וזה חבל. תודה.
סופה לנדבר
מי נותן להם רשיון?
דפנה הר-אבן
משרד התעשייה והמסחר.
היו"ר אמנון כהן
המועצה לצרכנות בבקשה. מיכל כהן.
מיכל כהן
אני מבקשת להעיר רק כמה הערות קטנות, משום שבאופן עקרוני מה שנאמר פה על ידי הנציגים של הרשות להגנת הצרכן חוזר גם אצלנו. יש לנו תלונות בלי סוף, גם על הטעיה, בעיקר על שירות.

בניגוד לעמיתי, אני רוצה לציין חברה אחת שאני חייבת לציין, כי יש לי פה תלונות בלי סוף בעניינה, חברת מי צורים. יש לי פה חבילה של תלונות שהצטברו במשך שנתיים, והתלונות הן בעיקר על שירות. אי אפשר להשיג אותם, הם לא עונים בטלפון, הטכנאי לא בא. כשהוא בא התלונות האלה חוזרות על עצמן, וכן הלאה וכן הלאה.

אני חושבת שצריך גם להגיד מלה טובה כשמגיע להגיד מלה טובה. "תמי 4", למשל, מבחינת השירות הם נותנים שירות ראוי לציון. כי כל פנייה נעשית מהר. צריך לומר גם את זה.

מה שאני מבקשת לומר, שהדברים חוזרים על עצמם. מתקשרים, באים, עושים כל מיני פטנטים. המלה הפופולרית בשוק לאחרונה, זו אוסמוזה הפוכה, ואם אתה לא פרופסור לכימיה, אז מבלבלים לך את המוח, ומוכיחים לך כמה המים מלוכלכים, ומסבירים לך כל מיני דברים שביניהם לבין המציאות אין שום דבר.

אני רוצה לנצל את הבמה החשובה הזאת, כדי לפנות לציבור. אל תקחו מה שאתם לא רוצים. יש כאלה שרוצים וזו זכותם וזה בסדר. אבל לא להיכנע לכל מיני סוני מכירות ממולחים שמבלבלים לכם את המוח, ומספרים לכם כל מיני סיפורים. בידקו היטב אם אתם רוצים. אמרו לסוכן שישאיר איזה שהוא חוזה, שאתם רוצים להתייעץ עם עוד מישהו, שאתם רוצים להתייעץ עם עורך-דין.
היו"ר אמנון כהן
אבל יש הנחה של 400 שקל למי שרוצה באופן מיידי.
מיכל כהן
בדיוק. אז מי שקונה בזול, אנחנו יודעים מה קורה עם זה בסוף. זה לא בזול, זה 5400 שקל, זה יוצא יקר. לכן 400 שקל הנחה, לפעמים עולים הרבה יותר.
היו"ר אמנון כהן
מה צריך לבדוק העולה חדש הזה שקיבל את החוזה?
מיכל כהן
לכן אני אומרת, לא לעשות את החוזה באופן מיידי. תתייעץ עם מישהו אחר, ולא להיכנע. אנחנו הרי יודעים, שזה לא רק במים, זה גם בהרבה דברים אחרים שמגיעים אנשים הביתה ומוכרים כל מיני דברים, או כמו דיון שהיה פה בוועדה בפעם הקודמת שמחתימים אנשים ברחוב.

אני פונה לציבור ששומע אותנו עכשיו, שלא ימהר לחתום על כל מיני חוזים שהוא לא יודע מה עומד מאחוריהם, שהוא לא קרא בהם את האותיות הקטנות, ושאחר כך זה עולה לו הרבה מאוד כסף.
היו"ר אמנון כהן
למי יילך הקשיש, העולה החדש, עם החוזה שהוא קיבל להתייעץ?
מיכל כהן
קודם כל יש גופים ציבוריים שאפשר לשאול אותם. שנית, אני חושבת שחלק מהאנשים שמשאירים את החוזה לא רוצים להשאיר חוזה, כי הם יודעים שאם משאירים חוזה, האנשים לא חוזרים. כי הם יודעים שברגע שאנשים קוראים את האותיות הקטנות, חלק מהם מבינים שהם לא מעוניינים בנושא. לכן אני אומרת – תקראו לפני שאתם חותמים.
שלומית קואולמן
עשיתי תחקיר לקראת הדיון בנושא, עם הרבה חברות, ולא אמרתי שאני מהכנסת, פשוט רציתי לשאול, הרבה חברות לא הסכימו למסור שום פרט עד שלא מסרתי את מספר הטלפון שלי ואת שמי. אני כמובן לא מסרתי. אחת התלונות היתה, שיש רשימה של חברות שלא מוסרות מידע כללי, רק באופן ספציפי, אחרי שהם יודעים איפה את גרה, ובאיזה אזור את נמצאת, ומתי את נמצאת בבית. רציתי לשאול באופן כללי, אילו סוגי מערכות בכלל יש, והם לא הסכימו למסור מידע.
היו"ר אמנון כהן
תודה רבה.

אנחנו נצטרך לקבל תגובה קצרה מהעמותה לאיכות המים בישראל.
מוטי בונפיל
אני יושב ראש העמותה לאיכות המים, אני מחברת בונפיל סוכניות. העמותה עצמה היא שלוחה של ה-.A.Q.W. שזה ארגון אכות המים העולמית, ובעצם העמותה קיבלה את כל הקודים של הארגון, וכל חבר בעמותה גם מחויב לקודים האלה, והקודים האלה קשורים גם באמינות המכירה, גם באמינות השרות.
היו"ר אמנון כהן
מה אתם אמורים לעשות? מישהו בבית שרוצה לקבל החלטה ולא יודע מה לקבל, מה אתם עושים?
מוטי בונפיל
לקוח לא פונה לעמותה כדי לקנות מכשיר.
מיכל כהן
ואתה גם מוכר מכשירים. אבל אתה משתמש בשני הכובעים.
מוטי בונפיל
לא, העמותה לא מוכרת מכשירים. חלילה. אני לא חבר בעמותה באופן אישי, חברה בה חברת בונפיל סוכניות. בעמותה חברים חברת תמי 4 , בונפיל סוכנויות, מי טובים, סודה פופ, הרמוניקס, אקווטק.
היו"ר אמנון כהן
מה מקנה להם החברות?
מוטי בונפיל
החברות בעמותה לא מקנה להם, היא מקנה לצרכן. כי אנחנו בהחלט כתובת גם לתלונה, ואני חושב שיש לנו כוח קצת יותר אפילו מהמועצה לצרכנות. אני מסכים עם כל הטענות.
היו"ר אמנון כהן
אם שמואל היה פונה אליך עם הבעיות שלו, אתה היית עוזר לו?
מוטי בונפיל
בהחלט, יכול להיות שהוא היה מקבל סיוע אפילו טוב יותר. יכול להיות שאם הוא היה פונה גם לפני, אז הוא היה מקבל את האזהרה הנכונה.
מיכל כהן
איזה סיוע אתה יכול לתת?
מוטי בונפיל
אנחנו יכולים לתת סיוע שהוא סיוע הסברתי. סנקציות אנחנו לא מסוגלים לעשות, אלו הן חברות מכובדות, חברות שלא נוקטות בשיטות האלה. העמותה היא ביסוד, היא קיימת מספר חודשים, ביסוד מבחינה פורמלית, מבחינת הרישום. זה בישראל. בעולם ה-.A.Q.W. קיים הרבה שנים. רוב היצרנים בעולם חברים בארגון.
סופה לנדבר
כמה תלונות הגיעו לעמותה?
מוטי בונפיל
לא הגיעו עדיין תלונות. הצרכנים שהתלוננו עדיין לא יודעים על העמותה, זה דבר חדש. פרסום ראשון היה לפני שבוע בעתונות של העמותה, העמותה תפעל אך ורק להגנת הצרכן. אני מסכים עם כל מלה שנאמרה פה במועצה לצרכנות. אני לא מסכים עם זה שהידיים שלהם כבולות. גם אם העסקה ברוכלות וגם אם לא ברוכלות, המועצה לצרכנות צריכה לנקוט בצעדים יותר אגרסיביים, ובהחלט לסייע לביטול עסקה. אנחנו לא תומכים.
ירון לוינסון
אתה הופך את היוצרות פה, אני לא מבין מה אתה אומר.
מוטי בונפיל
אני לא תומך חלילה. אני בכלל לא תומך בשיטות המכירה.
ירון לוינסון
אז תודיע לכל החברות שמאוגדות תחתיך. האם ייצא חוזר?
מוטי בונפיל
בהחלט כן. זה נושא שעלה לדיון בעמותה, וייצא חוזר. וחברה שתנקוט בצעדים כאלה בעמותה, העמותה עצמה תנקוט גם בצעדים נגדה.
ירון לוינסון
כל העסקות של הסוכנים יבוטלו? זאת ההחלטה של העמותה?
מוטי בונפיל
אני לא יודע אם החוק מאפשר לנו לפעול רטרואקטיבית לעסקות. אבל אם החוק יאפשר לנו, אנחנו נוכל לעשות. אנחנו לא פועלים מטעם החוק. אנחנו יכולים לפעול מטעם העמותה. אנחנו בהחלט יכולים לשמש יד ימין עבורכם בייעוץ. האכיפה היא תפקידכם. ואני בעד שתאכפו, ואני בעד שתבטלו עסקות.
ירון לוינסון
אנחנו לא אכיפה.
מוטי בונפיל
אז איך אתם מגינים על הצרכן? אתם הצגתם תלונות של צרכנים. התלונות האלה נכונות והתלונות האלה טובות וכולם צודקים. אבל מה עשיתם למענם? אני בעד שתפעלו ותעזרו, וגם אנחנו. זאת הכוונה שלנו, לעזור להם.
מיכל כהן
כללים מוסדרים. ענף פרוץ לגמרי.
דפנה הר-אבן
את תו התקן החדש אתם ביקשתם לדחות בחצי שנה, לצערנו הרב.
מוטי בונפיל
אין קשר בין תו התקן לבין השירות שניתן, ובין שיטות המכירה לבין התלונות שהזכרת. תו התקן ישקף ויאשר מוצרים שעומדים בתקן. הוא לא ייתן לגיטימציה לחברות לתת שירות כזה או אחר.
צבי קרן
מוטי, זה נכון שאגודה הזאת הוקמה רק אחרי שהוכרז על רשמיות התקן?
מוטי בונפיל
לא, במפורש לא. אין קשר בין העמותה לבין דחיית התקן. התקן הוא נכון. התקן הוא טוב, אבל התקן לא יגן על הצרכן, לא בשרות ולא בשיטות המכירה. הוא רק יבחן ויאשר את ביצוע המכשירים. זה כל מה שיעשה התקן.
סופה לנדבר
מי הקים אותה, מי מימן אותה?
ירון לוינסון
החברות. אלה שנגדן התלונות הקימו עמותה.
מוטי בונפיל
סליחה, אנחנו עוד לא שמענו תלונות נגד חברה שהיא חברה בעמותה מכל התלונות שנשמעו. אני מקווה מאוד שלא נשמע.
ירון לוינסון
אנחנו נשמח מאוד לראות אם יש תלונות נגד חברות שבעמותה, ואני מבטיח באופן אישי שנטפל בכל תלונה.
דפנה הר-אבן
אבל מה תעשה?
מוטי בונפיל
אפשר להוציא את האנשים מהעמותה. אני חושב שזאת בושה מאוד גדולה.
ירון לוינסון
מה קורה אם החברה היא לא מוכרת?
מוטי בונפיל
סליחה, אתה מצפה ממני להחליף את המועצה לצרכנות? אתה זה שיכול להחליט למי מותר למכור ולמי לא. אתה זה שיכול להחליט או להשתמש באמצעות החוק כדי לפעול נגד חברות שעושות הטעיות. אנחנו יכולים ליצור רק אפקט ציבורי, כי אנחנו לא בעד ההטעיות האלה, ואנחנו לא בעד שיטות מכירות פסולות, אנחנו גם לא בעד שירות גרוע. ואני חושב שיש דרכים גם לטפל בחברות שנותנות שירות גרוע או מרמות. ואני חושב שזה גם תופעה מיזערית בשוק. אני חושב שזה משקף את הענף.
היו"ר אמנון כהן
מוטי, אנחנו נחזור אליך בהמשך.

אנחנו נגיע כרגע לחברות, במיוחד לחברות שהיו נגדן תלונות כאן. אבל כמו שציינתי, התלונות כאן לא אומרות שהחברה לא טובה. ואם אין פה תלונה נגד חברה מסוימת, זה לא אומר שהחברה הזאת יותר טובה מזו שיש נגדה תלונה, כי זה חשוב מאוד לדעת ממתי החברה עובדת בשוק, מתי היא נכנסה. כפי שציינתי קודם, שלא ישתמע מכך דברים אחרים.

אנחנו הבנו שיש פה כרגע תקנה שצריכה לעבור במכון התקנים בחודש יוני. אבל אני רוצה לדעת לאילו חברות שקיימות בשוק יש אישור של מכון התקנים הישראלי. אם יש להם מכון תקנים מחוץ לארץ, השאלה היא אם הוא קיבל גם את האישור של מכון התקנים הישראלי, והאם יש להם אישור ממשרד התעשייה והמסחר ומשרד הבריאות.
קריאה
תשאל את מכון התקנים.
היו"ר אמנון כהן
אני רוצה שהחברה תגיב.

שאלה שנייה, האם יש תקופת ניסיון, או תקופות חרטה כמו שציינו כאן. אני לא יודע אם זה רוכלות או לא רוכלות. אדם קיבל מוצר ותוך 24 שעות התחרט, כי ראה שאין שירות, טיב המים לא השתפר. אחרי יומיים שלושה, האם יש לו האפשרות והיכולת הזאת באחת החברות, או אין באף אחת מהן?

האם השירות ניתן על ידי החברות בכל חלקי הארץ, או יש אזורים מסוימים? האם יש תושב ביישוב מסוים או במושב או בקיבוץ שלא יכול לקבל את השרות? האם יש לכם בעיה כלכלית שאתם אומרים שבשביל משפחה אחת לא תעשו את כל המרחק הזה?
דפנה הר-אבן
אבל מכרו לו את המכשיר.
היו"ר אמנון כהן
ואם מכרו כבר, האם השירות ניתן? כי היו תלונות שלא ניתן השירות. פעם בשבועיים-שלושה גם לא מגיעים.

החוזים שאתם מחתימים את הלקוחות, את הציבור, האם הם עברו את האישור של החוזים היחידים?
ירון לוינסון
תשאל את השאלה, אם יש אחד שעבר את האישור.
סופה לנדבר
אתה רוצה להדגיש שבעצם המים שאנחנו שותים, הם כמו מים מהברז. הרושם שיש לי מכל המכשירים האלה, הוא שאנחנו שותים בלוף אחד גדול.
דפנה הר-אבן
זה פשוט עולה לך פי אלף מאשר מים בברז.
ירון לוינסון
זה מים מינרלים, זה משהו אחר.
היו"ר אמנון כהן
יש בעיה להגיע לחברות. האם החברות נמצאות במקום או שיש שם מענה קולי? אם אתם עוברים ממקום למקום או מחליפים מספרי טלפון, האם הלקוח מקבל הביתה מכתב, עברנו למקום כזה וכזה, או מספר טלפון הוחלף?

ייתכן שבחברות מסוימות המנהל הוא גם המזכירה וגם עורך דין. ייתכן שיש חברות יותר גדולות שאצלן הכל מסודר, כי ראיתי בחלק מהחברות שהגיעו לכאן נציגי ציבור שהם למעשה אמונים על התלונות של הציבור.

האם האנשים שמתקינים בבתים הם אנשי מקצוע? כשבאים סוכנים, איזו הסמכה הם מקבלים? איזו הנחיה הם מקבלים?
שלום גולדנברג
שמענו על הסוכנים שבאים ומבלפים למעשה את הלקוחות. האם יש הדרכה? איך מדריכים את הסוכנים? מה המדיניות של החברה? המתקינים זה דבר אחד, הבעיה היא עם הסוכנים שמוכרים בהתחלה. איזה סיפורים הם מספרים לאזרח הקטן?
חיים רש
אני רוצה לדעת אם זה בא מהחברה.
היו"ר אמנון כהן
גם מהסוכן, גם חברה.
שלומית קואולמן
צריך להוביל אותם במקומות הנכונים.
היו"ר אמנון כהן
הושמעו כאן תלונות על מי צורים, ניתן להם את הכבוד להגיב על הדברים שנאמרו כאן.
חיים רש
אני מנהל את המפעל. אני לא עורך דין, ולכן אם חלק מהשאלות נכנסות קצת יותר לנושא משפטי, לא יהיו לי תשובות חד-משמעיות.
היו"ר אמנון כהן
אין פה עניין משפטי. לא יכלו להשיג אתכם, אז תגיד מה קורה.
חיים רש
מי צורים היא חברה שנמצאת בשוק כבר הרבה שנים. מאז 1985 אנחנו נמצאים בשוק, ולכן יש לנו מאות אלפי לקוחות שקנו ממגוון רחב של המוצרים שלנו, ואני חושב , שבעצם יש לנו מגוון רחב מאוד ולכן אנחנו מגיעים לכל מיני אנשים.
היו"ר אמנון כהן
על מנת למכור, כן. אני מדבר על השירות.
חיים רש
גם לשירות, גם לקוחות, אנחנו גם כן מגיעים ללקוחות לא באופן ישיר, גם דרך הרשתות, גם באופן ישיר.
שלומית קואולמן
אתם נכנסים הביתה? אתם עושים הדגמות בבית? איך מגיעים אליכם?
חיים רש
אנחנו לא עושים הדגמות בבית. אנחנו עושים אחרי הזמנות, התקנות בבית. אבל אנחנו בסך הכל חברה יציבה שנמצאת בשוק הרבה זמן, שכן נותנת תשובות ללקוחות, ואם יש כאן בעיות אנחנו כן נמצאים בשוק, אנחנו לא חברה שנמצאת היום ומחר איננה. לקוחות שיש להם בעיות כן מקבלים שרות.
היו"ר אמנון כהן
אתה חבר בעמותה?
חיים רש
אנחנו קשורים לעמותה. אני לא רוצה להגיד שאנחנו חברים, או לא חברים בעמותה.
מוטי בונפיל
לא חברים בעמותה.
חיים רש
לא חברים בעמותה. האדון אומר שאנחנו לא חברים. אני לא מחפש להתווכח על דברים.
מוטי בונפיל
הוצע להם להיות חברים בהחלט.
קריאה
אף אחד לא חייב. זאת זכות גדולה.
מוטי בונפיל
מכיוון שלעמותה יש פעילות, ואנחנו רוצים לשתף פעולה גם עם המועצה לצרכנות, כולל אפילו פגישות אחת לחודש שנדון בתלונות, יש עורך דין לעמותה, יש הוצאות לעמותה, אז יש גם דמי חבר. דמי חבר הם שונים. לחברות זה 1500 דולר, לחברה לשנה. חברה שטוענת שיש לה מאות אלפי לקוחות יכולה להרשות לעצמה 1500 דולר.
חיים רש
אני לא חושב שזה הנושא העיקרי, ולכן אני לא רוצה להתווכח על זה.

מה שאני רוצה להגיד, אם דיברו על כללים, אנחנו סך הכל עובדים בשיתוף עם מכון התקנים. יש לנו גם כן מוצרים מתחת לכיור שנקרא צורים 3, שיש בו תו תקן, לפי תקן 1505 . אנחנו עובדים בתיאום גם עם מכון התקנים. מבחינת הכללים של המוצרים, מבחינת האריזות, מבחינת התיאום.
שלומית קואולמן
אתם משווקים בכל הארץ?
חיים רש
אנחנו משווקים בכל הארץ. כמובן יש מקומות שאנחנו יותר חזקים, ומקומות שאנחנו פחות חזקים. אבל אנחנו משווקים באופן כללי בכל הארץ.
שלומית קואולמן
כמה זמן בממוצע לוקח מקריאה עד שמגיעים אליכם? יש תלונה ששבועיים לא הגיעו.
חיים רש
לרוב הלקוחות אנחנו מגיעים תוך יומיים-שלושה. באזורים מסוימים, אנחנו מגיעים יותר מזה.
שלומית קואולמן
אמרו לכם שיש בעיה עם סביון, והשבתם שתגיעו תוך שבועיים חודש.
חיים רש
אני חושב שכאן הרעיון הוא להעלות את הבעיות ולראות מה עושים.
ירון לוינסון
תענה לשאלות ששאלו כאן.
חיים רש
אתה שאלת לגבי בעיית מכון התקנים.
ירון לוינסון
יש לך חוזה אחיד? החוזים שלך עברו את האישור של חוזים אחידים? כן או לא?
חיים רש
להגיד לך את האמת, אין לי מושג. לא יודע אם עברו.
שלומית קואולמן
הוא המנכ"ל.
חיים רש
קודם כל אני לא המנכ"ל. אני רק מנהל מפעל. ואם אתם רוצים לדייק, אז אני מבקש לדייק. אני אומר דברים ברורים. אני לא יודע למי עברו החוזים של המוסד שעליו אתם מדברים. לא ברור לי שהם חייבים לעבור את זה. נדמה לי שלא, אבל אני לא רוצה להתחייב.
ירון לוינסון
אתה יודע טוב. בירושלים הם עברו.
חיים רש
אני אומר שוב. פונים אלינו המון לקוחות כל יום. ברובם לפי הבדיקות שלנו, לפי הכללים שקובע גם מכון התקנים. מעל ל-90% של לקוחות שאנחנו עובדים איתם, מקבלים שירות והם נהנים משירות. יש לקוחות שכן נפגעים, אני לא אומר שלא. בשביל זה יש לנו מישהו מיוחד שכן מטפל.
היו"ר אמנון כהן
אתה מנהל מפעל. האם יש מישהו בגוף שלכם, במפעל שלכם שמטפל בתלונות הציבור?
חיים רש
יש לנו מישהו שמטפל.
היו"ר אמנון כהן
אז איך חודש לא נענים? זה לא מקרה אחד.
חיים רש
אני מבין כשהיא מדברת על שם של בחור שאחראי על משהו אחר, שבאמת היא הגיעה לנקודה הנכונה.
שלומית קואולמן
אז למה היא לא יכולה להגיע לבן-אדם? למה לקוחות לא יודעים להגיע לבן-אדם?
חיים רש
רוב הלקוחות כן מגיעים.
סופה לנדבר
אז כמה היא תמימה שלא היתה מסוגלת להגיע? או שלקח לה יותר מדי זמן כדי להגיע? או היו צריכים להזמין אותך לבוא כדי שאתה תודיע לה לאן היא צריכה להגיעה? או כאשר מחתימים אותם ומוכרים להם בלוף, אתה מודיע להם לאן הם צריכים להתקשר?
חיים רש
סליחה. אני לא מוכר בלוף, ואני חושב שזה לא בסדר להגיד כאן. אני מוכר מתקנים מסודרים שיש להם בדיקות.
סופה לנדבר
נוכחנו לדעת עד כמה הם מסודרים.
חיים רש
אני חושב שזה לא במקום.
סופה לנדבר
אנחנו באנו לתת לך ציון.
חיים רש
אני חושב שזה חשוב מאוד. אני חושב שזה מאוד מכובד, אני לא מזלזל בתלונה של הלקוח, לא מזלזל בכלל. אבל בין זה להגיד על כל השירות זה משהו אחר.

אני אומר שרוב הלקוחות כן מרוצים מהשירות שהם מקבלים, ואנחנו כן עובדים לפי הכללים של מכון התקנים. יש לנו כן מישהו שמטפל בתוך החברה בתלונות לקוחות. אחת מההחלטות שלנו היא באמת לשים דגש יותר חזק על השירות.

אנחנו בעיצומן של השקעות במגוון רחב של פעילות כדי שהשרות שלנו יהיה יותר טוב. אני חושב שזה בהחלט הכיוון שלנו. אם זה גם כן בציוד המחשבים, במרכזיות וכוח אדם. אנחנו בהחלט החלטנו שאנחנו משקיעים יותר כדי להגיע לטיפול יותר טוב. ואני חושב שכל לקוח חשוב בפני עצמו, ואנחנו בהחלט נעשה כל מאמץ לטפל בכולם. אבל כש-90% או יותר מ-90% מרוצים, אז אני לא חושב שאפשר להגיד שהכל שחור.
סופה לנדבר
אנחנו רוצים לשמוע איך קורה שלקוח שלך לא מקבל טיפול נכון.
חיים רש
מבין כל הלקוחות, אני לא אומר שאין פספוסים. אני מודה. אנחנו עושים את המאמצים המירביים כדי להקטין את הפספוסים האלה כמה שפחות.
ורד אורן
כשאני מרימה טלפון לחברה כזאת גדולה, למזכירה, ומבקשת את מנהל השירות, מפנים אותי לכתובת לא נכונה. אלא מתוך מגמתיות לא לתת לי להגיע לכתובת נכונה. והרי מה שהגברת הראתה, מצביעה שאני לא היחידה. לא 90% מרוצים.
חיים רש
אשמח לקבל את האינפורמציה ממך כדי לטפל בנושא מייד.
היו"ר אמנון כהן
ורד מייצגת הרבה מאוד לקוחות שלא יכולים להגיע לאנשים הנכונים. הציבור כרגע מקשיב. אתה לא יכול להצטדק, אתה יכול לתת שיווק כמה שאתה רוצה. אבל יש הרבה מאוד תלונות, ואני גם אומר, שיכול להיות שהם באמת חברה גדולה, ומי שהוא גדול יש עליו יותר תלונות, זה טבעי.

מפה צריכה לצאת מסקנה, שלא ייתכן שהלקוח לא מקבל את הטיפול במשך חודש.
חיים רש
מה שאתה אומר זה נכון, ואני מסכים.
היו"ר אמנון כהן
אני אומר לך שיש עשרות ומאות פונים שעומדים ולא מקבלים את המענה. אתם כחברה צריכים לעשות בדק בית ואולי לתת למישהו אחראי בנושא הזה, לא רק למכור ולקבל רווחים, אלא גם לטפל בלקוחות.
חיים רש
אבל דומני שאנחנו עשינו את זה.
סופה לנדבר
אחרי שקיבלתם תלונה דרך הוועדה לפניות הציבור, דרך היושב ראש, האם מחר תחליף לה את המכשיר?
חיים רש
אני לא יודע בדיוק מה הבעיות של הגברת.
שלומית קואולמן
לא קיבלת מכתב?
חיים רש
אני אישית לא קיבלתי מכתב. בהחלט יטפלו בה. ואם יש עניין בהחלט יחליפו לה את המכשיר.
שלמה זך
מה שחסר כאן זה חוות דעת מקצועית על התלונות שהוגשו כאן. אני מנכ"ל חברת מי-זך. החברה קיימת משנת 1988 .

התהליך של אוסמוזה הפוכה הוא תהליך יסודי ביותר, הוא מפריש לביוב את כל המזהמים שיש במים, כולל המינרלים, לכן הוא עושה שינוי קיצוני בטעם המים. זאת עובדה.

זאת גם עובדה שרוב הלקוחות מתרגלים לטעם הזה, אוהבים אותו, ולאחר תהליך הסתגלות הם לא יכולים לחזור ולשתות יותר מי ברז.

מה שחסר פה זה קצת עובדות. אני לא שמעתי שום איש מקצוע שהוא מהנדס או רופא שיעיד שהמים במי הברז הם טובים. הרי זה מקומם את השכל הישר לחשוב שכולנו כאן מתפרנסים במשך עשרות שנים מאיזו שהיא הטעיה של הציבור בעוד שהמים הם טובים. הרי לא היה מקום לכולנו בשוק אילולא היתה בעיה אמיתית ואובייקטיבית.

יש צורך אמיתי במטהרי מים. יש צורך אמיתי במטהרי מים מהדור השני. מעבר לפילטרים פשוטים שמסלקים מהמים טעם וריח וכלור, יש צורך אמיתי במערכות שמסלקות מזהמים כימיים מן המים, ולתוך החלל הזה באנו אנחנו, החברות שמשווקות מערכות לטיהור מים בשיטת האוסמוזה הפוכה.

אני חושב שיש מקום לדיון הזה, יש בהחלט מקום לחקיקה שתסדיר את הנושא של מי רשאי להקים חברה, מה החובות הבסיסיות של חברה שעוסקת בתחום הזה.
היו"ר אמנון כהן
משרד התעשייה והמסחר יתייחס לנושא הזה.
שלמה זך
בהחלט. יש מקום להציב רף כניסה גבוה יותר למשווקים, למתקינים, לסוכנים. המצב בעולם הוא שיש חקיקה וולונטרית או סמי-וולונטרית שנוגעת להכשרה מינימלית של סוכן, ועמידה באיזו שהיא דרישה.
היו"ר אמנון כהן
ומה לעצם התלונה?
שלמה זך
התלונה בנוגע לתא מים היא תלונה שכיחה. ברוב המקרים מדובר בתהליך של הסתגלות, שאחרי שלושה-ארבעה ימים המים נשארים אותם מים, אבל התגובה לשתייה שלהם היא שונה.

במלים אחרות, אילו נאמר לי כאן שהמים עברו בדיקה, ובאיזו שהיא מעבדה מוסמכת נמצאו בהם זיהומים כאלה או אחרים, הייתי יכול להתייחס לזה.
שלומית קואולמן
הלקוח צריך לשלוח את המים למעבדה מוסמכת, אחרי שהוא קנה את המכשיר?
שלמה זך
אנחנו המעבדה. אחד הכללים בחברה שלי בכל אופן, שהסוכן שמכר את המערכת חוזר כמה ימים לאחר המכירה ובודק את איכות המים באותם אמצעים בהם שיכנע.
מרים סלינס
פעם אחד הוא הגיע, והבטיח להגיע. אחרי חודש הוא לא הגיע.
היו"ר אמנון כהן
הלקוח לא מרוצה. המים לא טעימים לו.
מרים סלינס
הסוכן שלנו לא הזכיר אף פעם אפילו במלה אחת שיש טעם לוואי למים. אם הוא היה מזכיר, לא הייתי קונה את המתקן.
היו"ר אמנון כהן
להפך, המנהל אומר שזה משפר את טעם המים.
מרים סלינס
מה זה משפר? הרי אי אפשר לשתות. אולי בשבילו זה משפר. הוא הציע להמתיק את המים. שילמתי כל כך הרבה כסף בשביל להמתיק את המים? בשביל לשתות מים ממותקים?
היו"ר אמנון כהן
לא ממותק. הבנתי שיש שיפור במים.
מרים סלינס
היה בקיץ יום חם מאוד, ובא אלי אורח וביקש כוס מים. נתתי לו כוס מים מהמים שלהם, אותו אורח לא שתה את המים. הוא לא יכול היה לשתות את המים.
ירון הכהן
האם אתם מנחים את הסוכנים שלכם לציין שאכן יש טעם לוואי למים, ושיש אנשים שאולי לא כל כך אוהבים את המים האלה?
מרים סלינס
הם מנחים אותם איך להפחיד את האנשים, לומר להם לאילו מחלות זה גורם.
שלמה זך
מדובר בקריטריון שאיננו אובייקטיבי, ולכן הוא לא ניתן לחקירה ובדיקה.
קריאה
מה שלא טעים להם יהיה טעים לך.
ירון הכהן
אתה ציינת קודם שטעם הלוואי במים שאתה מוכר הוא דבר ידוע, רק רוב הלקוחות מתרגלים לו. אבל טעם לוואי קיים. אתה לא חושב שחובתך להציג את העובדה הזאת?
שלמה זך
אני מבקש לדייק ולהסביר. אין טעם לוואי, משום שאין במים שום תוסף. מה שתהליך אוסמוזה הפוכה עושה, הוא מוציא מן המים, מוציא את המי לוואי, מוציא כימיקלים, מוציא חומר אורגני, כגון חיידקים ווירוסים. לכן, יש תהליך פסיכולוגי שהוא פשוט, יש לך משהו שונה שאתה לא רגיל אליו. לוקח זמן להתרגל אליו.
ירון לוינסון
מה זה, פסיכולוגי? הטעם הוא אצלי.
שלמה זך
אין טעם במים. נקודה.
קריאה
תסלח לי, אתה אוכל תפוחי עץ חמוצים, ופתאום יתנו לך תפוח עץ מתוק, יהיה לך טעם מוזר. אותו דבר.
שלמה זך
עובדה היא שבעולם הרחב, מערכות אוסמוזה הפוכה הולכות וכובשות את החוק. אנחנו החלפנו עשרות, מאות, ואלפי מערכות של תמי 4.
צבי קרן
שאלה מקצועית. מים שיוצאים מאוסמוזה הפוכה זה מים מזוקקים כמעט לגמרי, כך צריכים להיות מים. נקודה. לא מים לשתייה, זה מים מזוקקים H2Oמה שהמים האלה עושים, הם מוציאים את כל המינרלים מהמים, הכל. גם את המים הטובים, את המינרלים הטובים, וגם את הלא טובים.
דפנה הר-אבן
גם את הפלואור?
היו"ר אמנון כהן
הלקוח לא מרוצה. קיבל הנחה של 400 שקל ביום ההתקנה. שילם 5400 שקל. הלקוח חשב שתהיה לו הקלה במספר מחלות, לא מרוצה. מה אפשר לעשות?
שלמה זך
אפשר לקלקל את המים, אפשר להפחית מאוסמוזה, המים יהיו מקולקלים, יהיו דומים יותר למי הברז, ואז תהיו מרוצים. האם זה דבר נבון?
מרים סלינס
עשו את זה.
היו"ר אמנון כהן
אני שאלתי שאלה בכוונה. הלקוח שלך לא מרוצה, מה לעשות?
מוטי בונפיל
למה לא להחזיר ללקוח שלא מרוצה? לא עבר הרבה זמן, שחרר אותו. אז ירד לקוח אחד, זה כל כך נורא?
שלמה זך
נעשה פה מעשה נבלה. אני הופתעתי, אינני יודע מי הלקוח הזה, אינני יודע מה הטענה שלו.
מוטי בונפיל
לא שייך. יש לקוח לא מרוצה.
מרים סלינס
אני התקשרתי אליך כמה פעמים.
שלמה זך
אילו היו אומרים לי מראש שהלקוח הזה מגיע איתי, בא ומצויד במידע הנכון, הייתי פותר את הבעיה הספציפית לאותו הלקוח. כרגע, אני יכול להגיב רק בצורה כוללנית, מבלי להתייחס לאותו לקוח ספציפי. אינני יודע מתי הוא רכש וכן הלאה.

המצב החוקי כרגע והמדיניות של החברה היא, שאנחנו לא מבטלים עסקה, ולא מחזירים ללקוח את כספו, אם אנחנו עמדנו בתנאי העסקה וסיפקנו ללקוח מה שהתחייבנו לספק לו.
ירון לוינסון
המכירה שאתם עושים היא מדלת לדלת?
שלמה זך
בהחלט לא.
מרים סלינס
דרך טלפון.
שלמה זך
יש לנו מחלקת טלמרקטינג. כל הפגישות מתואמות מראש, אנחנו עומדים על זה ששני בני הזוג יהיו נוכחים בבית, ואם רק אחד מהם נוכח, לא מתקיימת פגישה.
היו"ר אמנון כהן
אני רוצה תשובה.
שלמה זך
לגופו של עניין לגבי הנושא הזה. יש הרבה מצבים שאנשים אמרו שלעולם הם לא יסתגלו לטעם המים, ומאחר שהבעיה ידועה, אנחנו מחליפים להם מערכת אחרת, פשוטה יותר, מחזירים להם חלק מכספם, ובזה נגמר הסיפור.
היו"ר אמנון כהן
את המכשיר אי אפשר יהיה להחזיר, רק חלק מהחלקים בתוך הפילטרים.
שלמה זך
הם מקבלים מערכת אחרת שפועלת בשיטה שונה.
היו"ר אמנון כהן
ואם הם לא מרוצים גם ממערכת אחרת?
שלמה זך
אשתי קנתה שמלה לפני שבוע, והיא מאוד לא מרוצה, והיא השתמשה בה. האם אני יכול לבקש מבעל החנות לקבל את השמלה בחזרה אחרי שהיא השתמשה?
היו"ר אמנון כהן
הבנו. אני מבקש מתמי 4 בבקשה להתייחס.
דני טרגן
אני מנכ"ל תמי 4, ואנחנו פועלים וקיימים החל משנת 1971 , אנחנו מייצרים בישראל את המכשירים שלנו, ואנחנו משווקים אותם בישראל ובעולם. החברה מעסיקה כ-250 עובדים, רוב הבעלות היא בידי קיבוץ נתיב הל"ה. אנחנו היינו החברה הראשונה שזכתה בתו התקן 1505 של מכון התקנים. אנחנו החברה היחידה שמתקני המים החמים והקרים שלה יש תו תקן 1505.
היו"ר אמנון כהן
יש לכם נציב תלונות הציבור בתוך החברה?
דני טרגן
יש לנו מחלקה של שני עובדים שעוסקת בתלונות הציבור ובתלונות של לקוחות, ומטפלת בהם. וכפי ששמענו מהמועצה או מהרשות, אנחנו בדרך כלל נותנים את הטיפול. יש אלינו תלונות. אנחנו לא חברה מושלמת, אבל אנחנו עושים כל מאמץ כדי לתת פתרונות לכל לקוח. יש לנו תקופת ניסיון. אפילו הנוהל של תקופת הניסיון שלנו נמצא במועצה לצרכנות. אני לא זוכר את כל הפרטים, אני מתנצל, אבל זה לפחות שישה חודשים, אין לנו שום בעיה להחזיר לכל לקוח שרוצה את כל כספו בחזרה.
היו"ר אמנון כהן
שמלה להחליף אפשר, גם זה אפשר.
דני טרגן
לגבי הנושא של הדרכה לסוכנים ומתקינים, לפני כמה שנים עדיין עבדנו עם סוכנים. בשנים האחרונות אנחנו עובדים מעט מאוד עם סוכנים, ורוב הפניות של הלקוחות נעשות אלינו ישירות.

הלקוחות פונים אלינו כדי לקנות מכשירים, ואנחנו בדרך כלל לא יוצרים או לא עושים פעולות יזומות, למעט פרסום והשתתפות בתערוכות ודברים מהסוג הזה.

סוכנים אנחנו כמעט ולא מפעילים, בוודאי לא במגזר הביתי. במגזר העסקי מפעילים סוכנים. אנחנו מקיימים תוכנית הדרכה.

אני רוצה לומר מספר מלים בנוגע לעמותה לאיכות המים, בתור חבר בעמותה על איכות המים, ואחד המייסדים שלה.
היו"ר אמנון כהן
בלי פרסומת.
דני טרגן
מועצה זה לא פרסומת, זו עמותה, ללא מטרות רווח.
היו"ר אמנון כהן
רק לצרכן, אם יש לו אפשרות לפנות לכתובת, למי לפנות.
דני טרגן
אנחנו ייסדנו את העמותה לאיכות המים לפני קרוב לשנה בלי שום קשר לתקן. כמו שאתם יודעים לחברת תמי 4 יש תקנים מכל הסוגים, כולל תקן 1505, ואנחנו מכוסים. האינטרס של העמותה הוא בכלל לא בעניין של התקן. האינטרס של העמותה הוא כדי לתת לצרכנים ולציבור הלקוחות מידע אמין. יש בשוק המון חברות, וחלק מהן פועלות באמצעים שגם לדעתנו הם לא כשרים. גם לדעתנו, לפחות לדעתי, הם לא בסדר, הם לא אמינים. זה גובל בהטעיה של הציבור.

חברת תמי 4 ידועה, כולל פרסומים בעיתונים וכולל תביעות משפטיות שהיא הגישה נגד חברות שעוסקות בשיטות מכירה שלדעתנו נראות פסולות. במקום להיות דון-קישוט, החלטנו לייסד עמותה שתפעל ותכניס תחת כנפיה את כל החברות שמוכנות לפעול באמצעים הוגנים והגונים כדי לתת לצרכנים שירות לפחות כמו שתמי 4 נותנת, אם לא יותר טוב.

אנחנו רוצים לשתף פעולה עם הרשות לצרכנות ועם המועצה לצרכנות, ועם משרד המסחר והתעשייה, ועם מכון התקנים, ואנחנו מזמינים אותם להצטרף אלינו ולהיות חברים בעמותה שלנו, וביחד נוכל לעשות הרבה יותר למען הצרכנים, כדי לתת לציבור הרבה יותר תועלת. אני חושב שאפשר לעשות את זה. אנחנו הוכחנו שאפשר.
היו"ר אמנון כהן
טלפונים וכתובת של העמותה.
מוטי בונפיל
עד שיהיו הפרטים מסודרים, אפשר לשלוח לדרך המכבים 14 אזור התעשייה הישן בראשון לציון. אני אקצה קו מיוחד לכל מי שרוצה לפנות, שיפנה ל-9650333 , באזור חיוג תל-אביב. אני מציע לפנות בכתב. אני מבטיח התייחסות לכל תלונה.
היו"ר אמנון כהן
תודה.

רק לידיעת מנכ"ל חברת זך. ציינו מתמי 4, שאם לקוח לא מרוצה, מגיע הסוכן, מקבל את הדברים חזרה, מחזיר את הכסף חזרה. אפשר להחזיר את השמלה בחזרה אם היא לא טובה עד חצי שנה.
ירון לוינסון
אנחנו לא נגדכם.
היו"ר אמנון כהן
אני רוצה להגיד למכון התקנים, מדוע יש חברות שיש להם תו תקן, למה חברות שאין להן תו תקן עובדים בשוק? למה אי אפשר למגר את התופעה הזאת? לתת להם את האישורים המתאימים שיעבדו, ירוויחו כמו שצריך, רק שהכל יהיה כמו שצריך, כראוי. מה קורה עם זה?
צבי קרן
אני ראש המעבדה לכימיה במכון התקנים. נראה לי שצריך לעשות קצת סדר בבלגאן. אני ארחיב את הדיבור על מה שקורה בכלל במערכות האלה.

קיימים שני סוגים של מערכות. מערכות של סינון מים רגיל, ומערכות של אוסמוזה הפוכה.

מערכות של סינון מים רגיל – המים עוברים דרך פילטרים, מערכות של פילטרים, הם יוצאים החוצה, אפשר לשתות אותם. נקיים יותר, נקיים פחות, אני לא נכנס לזה כרגע. קיימות המערכות של האוסמוזה ההפוכה שפועלות בשיטה אחרת על ידי הוצאת המינרלים מהמים. זו מערכת של כמעט מים מזוקקים בסופו של דבר.

עד לשנה האחרונה היה קיים תקן 1505, וכאן גם צריך לומר קצת הבהרות בנוגע לתו תקן, ותקן, ותקן רשמי. נראה לי שגם המועצה לצרכנות קצת התבלבלו. לא מדובר בתו תקן. היה קיים תקן 1505, הוא ישב על המדף. זה תקן וולונטרי לחלוטין. מי שרצה, לקח אותו. מי שלא רצה, לא לקח אותו.
שלומית קואלמן
הם היו צריכים לפנות למכון התקנים?
צבי קרן
היה תקן שנקרא תקן 1505 שטיפל במטהרי מים בסוג הראשון. כלומר, לא באוסמוזה הפוכה, אלא בסינון רגיל.

באוסמוזה הפוכה, אין תקן. אין תקן במדינת ישראל. עדיין לא הגיעו. הוא בכתיבה, הוא בהכנה.
היו"ר אמנון כהן
איך יכול להיות שמוכרים מוצר בשוק לצרכן, לבריאות ולשתייה זה מאוד חיוני, ואין תקן. אין חוק, אין דרך.
יוסף טוביהו
יש תקן לאחד, ולאחד לא. זה פותר את כל בעיית הבלבול של הצרכן.
צבי קרן
מכון התקנים לא הוא שמכריז על רשמיות. התקן היה כמו שאמרתי רק על החלק הראשון. תקן אחד בלבד. במקביל, ועדה המשיכה לעבוד על התקן השני לרוורס אוסמוזיס, לאוסמוזה הפוכה.

במשך השנים, שלוש חברות פנו למכון התקנים וביקשו לקבל תו תקן. תו תקן זה תו איכות שהמכון נותן למוצרים שנמצאים בפיקוח. שלושת החברות האלה בחלקן מיוצגות כאן.
היו"ר אמנון כהן
דבר איתי עברית. אני לא מבין. אוסמוזה הפוכה מה זה.
צבי קרן
אוסמוזה הפוכה זה שיטה אחרת לגמרי שבה המים עוברים דרך מערכת התפלה, זיקוק. המים יוצאים כמעט מתוקים.
היו"ר אמנון כהן
אם רשות מקומית עושה את התפלת מים.
טוביהו יוסף
לגופים נוספים היא פחות ייחודית.
היו"ר אמנון כהן
זכות הדיבור למכון התקנים.
מיכה וקנין
אני סמנכ"ל של חברת אלרם, ויש לי תגובה לדני טרגן שהוא מתמי 4. אנחנו חברת אלרם יושבים בחולון מזה כמה שנים.
היו"ר אמנון כהן
אני מדבר על מכון התקנים עכשיו. חשבתי שיש לך משהו בנושא של מכון התקנים.
מיכה וקנין
כמו שאמרתי, היה תקן, וכשיש תקן, יכולות לפנות חברות לתקן וולונטרי, ולקבל תו תקן. -
טוביהו יוסף
היה תקן וולונטרי ועכשיו התקן מחייב.
צבי קרן
אני אגיע לזה, אני הולך כרונולוגית.

לפני כשלושה חודשים, הממונה על התקינה במשרד התמ"ס הכריז רשמיות על התקן הזה. על תקן 1505 חלק אחד. זה אומר שכל היבוא שיגיע למדינת ישראל יתחיל להיבדק במכון התקנים, ולכל הייצור המקומי יהיה פיקוח של התמ"ס.

יום אחרי, או יומיים אחרי שהוכרזה הרשמיות, פתאום צצה העמותה לאיכות המים, שעד אז לא שמענו עליה והתחילה כמובן להתנגד, כי חלק מהם לא מתאים לתקן. הוא חשב שזה לא מתאים לתקן, והם הקימו קול צעקה. ולכן הממונה על התקינה, ומשרד התמ"ס החליט מה שהחליט, לדחות את זה, ולתת להם זמן להתארגן.

בינתיים תבעו גם היבואנים שמתעסקים ברוורס אוסמוזיס, ואוסמוזה הפוכה שגם הם מעוניינים בתקן כי זה מפלה את הצרכנים.

ולכן, מדיניות המכון היום היא שאנחנו מאמצים תקנים זרים עד כמה שאפשר. ברגע שאפשר לקחת תקן זר ולאמץ אותו לתקן ישראלי, אנחנו נעשה את זה.

ולכן, החלק השני שדן ברוורס אוסמוזיס לעבור תהליך מאוד מהיר של הכנת התקן, והוא יאומץ כבר בזמן הקרוב.
היו"ר אמנון כהן
זה כבר הרבה שנים עובד בשוק.
צבי קרן
ההכרזה על הרשמיות היתה רק לפני כמה חודשים ועדיין לא נכנסה לתוקף.

כל זמן שהתקן היה לא רשמי, היה וולונטרי, אנחנו מכון התקנים טיפלנו בכל הלקוחות שפנו אלינו. אנחנו הוצאנו חוברות שבהם מתואר בדיוק איך לבחור מטהר מים. פרסמנו באינטרנט.
מיכל כהן
למי זה מחולק?
צבי קרן
לכל הכוח שמגיע לקהל הרחב.
מיכל כהן
מי שיודע להגיע למכון התקנים.
טוביהו יוסף
האם תפקידו של מכון התקנים הוא להמליץ לציבור בלי שיש לו את כל מכון התקנים. זאת היא המלצה. תשלח את זה לצרכנים.
היו"ר אמנון כהן
משרד התעשייה והמסחר, בעקבות מה שאמר מכון התקנים, איך אתם נערכים, איך אתם בודקים?
יצחק קמחי
לדעתי, מרוב נושאים שעולים פה, אנחנו מאבדים את העיקר, והעיקר מבחינתי לפחות כמעוניין להגנת הצרכן הוא אחד. אמר פה אדון זך שהמים במדינת ישראל לא ראויים לשתייה. אם משרד הבריאות תומך בזה, שמשרד הבריאות יגיד את זה. ואם זה לא כך, אז שיפסיקו להפחיד את הציבור ולגרום לו לקנות מטהרי מים שהוא לא בהכרח צריך אותם.

זה הדבר הראשון שצריך להיות חשוב קודם כל במליאה של העניין הזה. אני לא רוצה לפגוע פה בפרנסה של אף אחד.
היו"ר אמנון כהן
בבית שלי יש ברז רגיל. אני בסדר?
יצחק קמחי
גם אצלי אותו דבר. דבר חשוב נוסף הועלה כאן קודם על ידי נציג רשות ההסתדרות לצרכנות. הם פונים בדיוק לאוכלוסיות שלא תמיד יודעות ומבינות מה עושים להם.
קריאות
לא נכון, זה לא מדיוק.
יצחק קמחי
אני לא רוצה להכליל או לכלול את כל החברות. כל אזרח או כל צרכן יכול להחליט אם הוא רוצה מטהר מים בביתו ואם הוא זקוק לו. אני לא נכנס לעניין הזה בכלל. אני מדבר על שיטת המכירה שהועלתה פה. דיברו פה על כימיה. אז אני לא אחזור שוב על הנושא הזה שהאלקטרודה עצמה שמכניסים למים כדי להציל לצרכנים עצמם את המים, היא זו שמתפרקת למים ויוצרת את העכירות. אני לא מומחה לכימיה ואני לא מתיימר לזה.

אבל פה מתחילה הבעיה. כי מי ששותה מים, וכל אחד מאתנו חי מזה, רואה פתאום שהמים שלו בברז הופכים לשחורים, אז מה הוא יחשוב? שסכנת חיים נשקפת לו, אני לא יודע מה הוא יחשוב בעצם. אבל זאת הדרך לגרום לאנשים לקנות את המכשירים האלה.

אם אתה שואל אותי, מבחינתי אני רואה בכך הטעיה. אני לא יכול לעזור לכולם. בנוגע לנושא של הרוכלות, לעסקה ברוכלות ולאפשרות של הביטול, אני מקווה שבמסגרת הטיפול לחוק הגנת הצרכן שנמצא כרגע בוועדת הכלכלה של הכנסת, התיקון יעבור בהקדם. אני מקווה, שגם עסקות שתואמו מראש בדרך טלפונית, ניתן יהיה לבטלן בגדר עסקות ברוכלות.

לגבי אותם צרכנים שכבר יש להם את המערכות האלה, או שקנו את המערכות האלה וחושבים שהם הוטעו כאילו לכאורה זורמים להם בברז מים עכורים. יש עדיין גם אפשרות במסגרת חוק הצרכן, במסגרת הליכים אזרחיים לפנות לבית המשפט על פי סעיף 32 לחוק הגנת הצרכן ולהגיש תביעה ולבקש לבטל את העסקה כבהטעיה. לבית-המשפט לפחות על פי הסעיף הזה יש הסמכות להאריך את הזמן של אותם 14 יום הקבועים בחוק שמאפשרים ביטול.
היו"ר אמנון כהן
אבל זה לא רוכלות.
יצחק קמחי
זה לא עניין שאנחנו יכולים לטפל בו, זה עניין אזרחי, ואני מקווה גם שיהיה סיוע אולי מצד ארגוני הצרכנים בנושא הזה, כי זאת לא עסקה ברוכלות, אבל זאת עסקת מכר שנעשתה בעקבות הטעיה מהותית.

אני לא פרשן של החוק, אבל דעתי הצנועה היא שאם אתה קונה את מטהר המים, עקב זה שאומרים לך שהמים שלך לא ראויים לשתייה, עכורים ושחורים ומציגים לך את זה, וזה לא כך, אז אתה הוטעית, ואתה יכול לבוא ולהגיש תביעה. יש סעיף 32 שמאפשר לבית המשפט להאריך את התקופה של ה-14 יום.

אני רוצה לציין עוד כמה דברים, לפחות הצרכנים שיהיו ערים להם. כשאתה רוכש מכשיר מטהר מים, תברר מספר פרטים. למשל הנושא של השירות שאתה אמור לקבל. כמה זמן אתה צריך להחליף מסנן. כמה עולה מסנן. הלקוחות פה שקונים מערכות של אלפי שקלים, אחר כך צריכים לשלם גם עבור המסננים בעתיד.

יש חברות, ואני לא אנקוב בשם, שנותנות כמעט את המכשיר חינם, אבל המסננים עולים הרבה מאוד כסף אחר כך.

אתה צריך לדעת או להיות מודע וצריך להיות גילוי נאות לגבי כל הפרטים שקשורים לעיסקה. העיסקה לא נגמרת רק במכירה עצמה. אלא גם בהחלפה של הפילטרים. אני מתאר לעצמי שאנשים ממכון התקנים או ממשרד הבריאות יחזקו אותי בדברים שמסנן שלא מחליפים אותו נהיה יותר מסוכן בריאותית מאשר אותם מים מהברז.

אני לא מתיימר להיות מומחה, אני מקווה שהמומחים לעניין יגידו זאת. תזהרו, תחליטו ותשוו.
מוטי בונפיל
מלה אחת – העמותה תומכת בכל מלה.
היו"ר אמנון כהן
בבקשה אלכסנדרה. אין הרבה זמן, ממש למקד את הדברים.
אלכסנדרה ארונין
הקדמה קצרה.

קיים תקן 1505 חלק אחד שמדבר על מערכות סינון וטיהור. התקן קיים משנת 1994
היו"ר אמנון כהן
זה כבר ידוע, משהו חדש, משהו שלא שמענו.
אלכסנדרה ארונין
התקן עובר רביזיה מאוד יסודית, ועכשיו הוא מתבסס כביכול על שלושה תקנים
F.S.N תקנים אמריקאיים. הגיעה אלינו פנייה ממשרד הבריאות להכריז רשמיות על התקן. זו פנייה של משרד הבריאות, כאשר משרד הבריאות נושא באחריות המלאה על איכות המים שמגיע במערכת אספקה מרכזית, ואין לו כלים לאכוף על איכות המים ברגע שהמים עוברים שינוי כלשהו במערכות סינון ביתיות.

לכן, משרד הבריאות וכל הגורמים האחרים רואים בתקן כלי יחידי לאכיפת איכות המים ברגע שהאיכות של המים משתנה במערכות סינון.
היו"ר אמנון כהן
אבל המפעל פה, היצרן משנת 1985 יש תקו תקן, אבל למה זה עד עכשיו לא מסודר?
אלכסנדרה ארונין
התקן היה בתהליכים של הכרזת רשמיות, וההכרזה הלכה לפי הכללים של משרד התמ"ס בחוק התקנים, ורשמיות התקן פורסמה בילקוט הפרסומים בסוף אוקטובר, והיתה אמורה להיכנס לתוקף חודשיים אחרי הפרסום.

אחרי ההכרזה התקבלו הערות רבות במשרד התמ"ס וגם במכון התקנים לגבי התקן עצמו, לגבי תוכן התקן. טענו שיש הרבה דברים שלא תואמים את התקנים האמריקניים שזה יתבסס עליהם, וגם היו בקשות רבות ליצרנים וליבואנים של המערכות לתת להם זמן להתכונן ולעמוד בדרישות התקן.

אחרי דיונים רבים במשרד שלנו, במכון התקנים, הוחלט לפעול לדחייה של חצי שנה לכניסת ההכרזה על רשמיות לתוקף, והיא אמורה להיכנס לתוקף באמצע יוני בערך.
שלום גולדנברג
המים שמסופקים לציבור אינם מסוכנים לציבור בשום אופן, יש חקיקה במדינת ישראל, יש תקנים, ומשרד הבריאות כאחראי דואג שכל המים שמסופקים עד לבית יהיו בסדר. החברות של מטהרי המים אינן עונות על צורך אמיתי. עובדים על הטעיית הציבור ועל שטיפת מוח.

הסוכנים מגיעים לבתים ומספרים סיפורים על כך שהמים פוגעים בכוח הגברא, סרטן ומחלות והכל בלוף.

אפילו שם העמותה – איכות המים – מטעה. היא עמותה של חברות שמייבאות ומייצרות אבל לא דואגת לאיכות המים. מי שדואג הן חברות לא אינטרסנטיות. החברות שמספקות, מייבאות, מייצרות מסננים – זו לא עמותה לאיכות המים. משרד הבריאות דואג למים.
אתי בורלא
אני מהנדסת המים הארצי במשרד הבריאות. משרד הבריאות עורך מעל 80 אלף בדיקות מיקרוביאלות במערכות האספקה במדינת ישראל. עוד הרבה מאוד בדיקות לנוכחות של מרכיבים כימיים. התקן של מי השתייה במדינת ישראל הוא תקן מאוד מתקדם, הוא ברמה של תקנים אמריקניים. המידע פתוח לציבור. העובדה שבתקשורת מתפרסמות רק בעיות נקודתיות פה ושם, או כשמשרד הבריאות סוגר קידוחים כשאיכותם חריגה והם לא מסופקים לשתייה. זה המידע שמתפרסם.

מידע על איכות משתפרת באיכות המים לא מתפרסם באמצעי התקשורת, הם לא מעוניינים לפרסם את המידע הזה. לכן אני חושבת שנוצרה איזושהי תחושה בציבור שאיכות המים לא ראויה לשתייה.
היו"ר אמנון כהן
אבל הם נותנים באיזשהו מקום נתונים.
אתי בורלא
הנתונים מופיעים כאן. הם פתוחים לציבור ולכל מי שמעוניין, והנתונים מצביעים על איכות ראויה לשתייה בתקנים וברמה ובסטנדרטים מתקדמים ביותר בעולם.
קריאה
בנתונים האלה נבדקים גם טפילים?
שלום גולדברג
אנשים נהיים חולים כל יום. מדינת ישראל נמצאת במקום שני או שלישי בעולם מבחינת סרטן הכי פחות, ואיכות החיים ורמת החיים ותוחלת החיים במדינת ישראל מהגבוהות בעולם.
היו"ר אמנון כהן
אני רוצה להרגיע את הציבור, בגדול, שהמים בברזים בבית, על פי מה שאומר משרד הבריאות, הם מים לא מסוכנים. אבל כל אחד ישקול את צעדיו. באים נציגי חברות, משכנעים, כל אחד יכול להחליט מה שהוא רוצה.

אני מבקש ממשרד התעשייה והמסחר וממשרד הבריאות, לפרסם לציבור באמצעי התקשורת שאיכות המים בברזים היא בסדר.
קריאה
למה היא בסדר? זה לא נכון, היא לא בסדר. למה אתם משקרים? למה אתם לא נותנים לנו להגיד משהו בעד? אנחנו שומעים רק התנגדויות פה.
היו"ר אמנון כהן
אין לנו בעיה שתמכרו פילטרים, רק שזה יהיה על הצד הנכון, לא ברמייה, לא להראות שהמים מלוכלכים בתוך הבית, לא להכניס כל מיני חומרים. הכל על פי דרכים מקובלות. פה שמענו שהוקמה עמותה לנושא הזה שהציבור הרחב יוכל לפנות אליהם במידה וחברה כזאת או אחרת לא תיתן את השרות הנכון, לא תגיע אליו.

לפי רוח הדברים, אני חושב שנקיים עוד דיון בנושא הזה.
שמעון כלפון
אני מחברת "אקווטק" . רציתי להגיד הרבה דברים, אבל הדבר שהכי מקומם אותי, זה שמי שנותן את השרות הטוב ביותר לאזרח בישראל, מר שלום גולדברג, התכחש למה שנאמר בכתבה הזאת, או שיתמוך בה, אחד מהשתיים.
היו"ר אמנון כהן
מה נאמר בכתבה?
שמעון כלפון
משרד הבריאות מזהיר מלעשות שימוש במי המוביל הארצי אם לא יותקן מסנן מרכזי. מה עכשיו הוא בא ומציג פה שהוא רוצה לשפוך מים מהברז?
היו"ר אמנון כהן
לפני כמה שנים פורסמה הכתבה?
שמעון כלפון
מנובמבר 1998. הוא התייחס רק לדבר אחד, לטפילים במים, לזחלי זבובים במים. הוא לא מדבר על מתכות כבדות, כימיקלים או חיידקים, הוא מדבר על דבר אחד בלבד – טפילים. אגב, קל מאוד לטפל בטפילים, יחסית.
שלום גולדברג
אין מתכות כבדות במים. אין טפילים במים. מה שיצא מבית המחוקקים לא בדוק.
שמעון כלפון
מבחינת הנושא, הניתור של המים, ניתור זאת אומרת בדיקה של המים.

הבדיקות שנעשות על ידי משרד הבריאות וגם על ידי "מקורות" נעשות בתחום אחד בלבד, בתחום המיקרוביאלי.
שלום גולדברג
לא נכון. אלפי בדיקות כימיות בשנה. הכל מפורסם.
שמעון כלפון
אדוני היושב ראש, עושים איזשהו תהליך חיובי, מקימים עמותה כדי להכניס קצת סדר בתעשייה, כי גם לנו כואב. כואב לנו שיש "חאפרים" שמצטרפים לעסק הזה. בתור אחד שמייצג אקווטק אני אומר פה, שכיוון שאני עושה, אני גם טועה. אני רק משתדל בתוך המסגרת שלי לתקן טעות, אם היא קיימת.

ואם יש למישהו בציבור רצון לפנות אליי, או למנהל השרות שעומד מאחוריי, מר דני שביד, שיפנה ונטפל בו. את זה הייתי מצפה מכל חברה.
מיכה וקנין
אני מחברת אלרם, אנחנו מייצרים מתקני מים. עם כל הכבוד למי צורים, עם כל הכבוד לתמי 4, אני מכבד אותם, אבל כל אלה שצפו עכשיו בטלוויזיה בשידור ישיר, ראו שיש ברדק במתקני מים ומטהרי מים שאי אפשר להבין אותו. זה לא אמת, זה לא נכון. כי הדבר הוא אחרת. מי שלוקח מאתנו מתקן מים הוא מצפה למים קרים ומים רותחים.

אנחנו נמצאים במצב שנותנים מוצר עם חסכון אחד על אחד. אני יכול להוכיח את זה על הבמה הזאת. אין פה מצב שבא אדם ואומר שיש חיידק במים או אין חיידק. במצב הזה פה, כבר שעה וחצי, מי שצפה בטלוויזיה ראה שיש ברדק.
היו"ר אמנון כהן
צרכן שנפגע לא מקבל את השירות.
מאיר פסור
אני מחברת אקווה פור. קודם כל משרד הבריאות מטעה באופן כללי את הציבור כשהוא אומר שהמים טובים.
היו"ר אמנון כהן
המים מסוכנים בבית?
מאיר פסור
משרד הבריאות מטעה באופן כללי את הציבור כשהוא אומר שהמים טובים.
היו"ר אמנון כהן
המים מסוכנים בבית שלי?
מאיר פסור
של כל בן-אדם.

אני התחלתי לעסוק בזה בגלל שלי ולהרבה אנשים יש בעיות במעיים, בעיות בקיבה, סרטן, סוכר.
קריאה
הוא יכול להיות סוכן טוב.
היו"ר אמנון כהן
איך אתה מטפל בתלונות הציבור?
מאיר פסור
אם לאדם יש בעיה הוא מתקשר.
היו"ר אמנון כהן
תוך כמה זמן מגיעים לבן-אדם לטיפול?
מאיר פסור
מבחינת שירות, יכול להיות תוך חצי שעה, יכול להיות תוך שעה, יכול להיות תוך שבוע. זה תלוי. זה המים שאתה שותה.
שמעון כלפון
זה לא המים, זה הפילטר שמסנן את המים. ואם אין לך פילטר, זו חלודה.
מאיר פסור
זה לא גורם לאבנים בכליות. זאת הטעיה של הציבור. אתם רוצים לפתור את הבעיה של הציבור, ואנחנו גם רוצים לפתור אותה. הבעיה של הציבור, שהוא גם מבין בטעם המים, וגם מבין במים שיש בארץ. אנחנו מנסים להסביר לו. הרי אתה מתקשר בשביל לבטל את המים, אתה לא רוצה את המים שאתה שותה מהם, מי עדן עולה יקר.
היו"ר אמנון כהן
הבעיה היא ההטעיה.
מאיר פסור
הוא אומר לי: אני לא יכול לשתות מהברז. הוא צודק, אני גם לא יכול לשתות, זה לא בריא, החלודה עושה טעם מגעיל. סדר לו פילטר, פילטר פשוט לא אוסמוזה הפוכה, יכול לעזור לשפר את הטעם בהחלט.

על אוסמוזה הפוכה אני לא ממליץ באופן אישי. הבעיה הגדולה היא גם שצרכן לא יכול לשלם 3000 שקל או 4000 בשביל אוסמוזה הפוכה.
היו"ר אמנון כהן
תודה. אני מקווה שהבעיות האלה ייפתרו ואני מבקש שתעדכנו אותי.

אני בהחלט אשב ואבדוק את הדברים. אם יש לכם חומר להעביר, תעבירו אלינו ואנחנו נגבש אותו ואם נחליט שצריכים לקיים עוד ועדה, לפי מה שאתם ממליצים, אני אבדוק את הנושא הזה. תעבירו חומר.


הישיבה ננעלה בשעה 12:30

קוד המקור של הנתונים