ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 02/08/2000

חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 40), התש"ס-2000

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מעמד הילד/954

1
הוועדה לקידום מעמד הילד
2.8.2000

פרוטוקולים/מעמד הילד/954
ירושלים, ו' באב, תש"ס
7 באוגוסט, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 62
מישיבת הוועדה לקידום מעמד הילד
יום רביעי, א' באב התש"ס (2 באוגוסט 2000), שעה 9:30
נכחו
חברי הוועדה: תמר גוז'נסקי - היו"ר
אליעזר זנדברג
מוזמנים
עירית פלדמן - מנהל גמלאות, המוסד לביטוח לאומי
רבקה פריאור - מנהל מחקר, המוסד לביטוח לאומי
רועי קרת - המוסד לביטוח לאומי
אלישבע ויינברגר - המוסד לביטוח לאומי
נטשה מיכאלוב - אגף התקציבים, משרד האוצר
שי סומך - משרד המשפטים
רמי לוי - פורום הורים לילדים עם נכויות רב-תחומיות
יועצת משפטית
הלית ברק
מנהלת הוועדה
רחל סעדה
קצרנית
תמר שפנייר
סדר היום
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 41) (גמלה מוגדלת למשפחות ילדים נכים),
התש"ס-2000.


הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 41) (גמלה מוגדלת למשפחות ילדים נכים),
התש"ס-2000
היו"ר תמר גוז'נסקי
גבירותיי ורבותיי, אני מתכבדת לפתוח את הישיבה האחרונה של הוועדה לקידום מעמד הילד במושב הנוכחי. כבר לפני ארבעה חודשים אישרנו לקריאה ראשונה את התיקון להצעת חוק הביטוח הלאומי שעסק בילדים אוטיסטים והפך להיות הצעת חוק למשפחות עם ילדים נכים. לאחר ששלשום הצעת החוק סוף-סוף אושרה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, אנחנו היום צריכים לדון בהכנתה לקריאה שנייה ושלישית בתקווה שנצליח לנצל את היום האחרון של המושב כדי להביא לאישורה ושהיא תוכל להיכנס לתוקף. למען קיצור העניין, נתחיל עם נציגי הביטוח הלאומי. גברת ויינברגר, בבקשה.
אלישבע ויינברגר
בעיקרון לא שינינו כלום, מה שהוספנו - כאשר יש משפחה שילד אחד נמצא במוסד או בידי משפחה אומנת ומסיבה זו לא מקבל גמלת ילד נכה, זה לא ישלול מילד נכה אחר של המשפחה שנמצא בבית לקבל את הגמלה המוגדלת. זה מה שהוספנו לטובת הילדים. גם השארנו את העניין שכאשר יש ילד שהוא מעל גיל 18 ובגלל זה לא מקבל גמלה, זה לא ישלול מהילד או מהילדים האחרים לקבל את הגמלה המוגדלת. הרעיון הזה כבר היה בהצעת החוק לקריאה ראשונה.

בסעיף תחילה ותחולה ביקשנו זמן להיערך לתיקון הזה כי הוא דורש המון עבודה בתוך הענף של ילד נכה. אחרי שהתייעצנו עם הענף הם צפו שזה ייקח כשישה חודשים ולכן ביקשנו תחילה ב-1 בחודש שלאחר תום שישה חודשים מיום פרסומו.
היו"ר תמר גוז'נסקי
מישהו עוד רוצה להעיר משהו?
שי סומך
הממשלה תומכת בהצעת החוק.
היו"ר תמר גוז'נסקי
בשעה טובה, אז האוצר לא צריך להגיב.

אני רוצה להודות, בשם חבר הכנסת זנדברג ובשמי, לביטוח הלאומי על שיתוף הפעולה. פעם נוספת אנחנו לומדים בכנסת שיש לנו שותף נאמן בביטוח הלאומי לקידום נושאים חשובים. אני חושבת שעשינו צעד נכון כשהרחבנו את הרעיון מילדים אוטיסטים לילדים נכים בכלל. הנושא של העומס שמוטל על משפחה שיש בה יותר מילד נכה אחד עלה לא פעם בעבר והנה היתה לך, חבר הכנסת זנדברג, הזדמנות לעשות את השירות הזה למשפחות האלה. ילד נכה אחד זה עומס בלתי רגיל אבל שני ילדים נכים זה לא עומס כפול, זה עומס משולש ומרובע.

אני מציעה לקבל את התיקון בסעיף (ב)(1), הסעיף שמדבר על כך שכשאחד הילדים הנכים נמצא בפנימייה, מהילד השני לא תישלל הזכות לקצבה וחצי. בקשר לתחילה, רציתי לבקש מכם להתחיל את זה ב-1 בינואר. אם נגיד שישה חודשים מהיום, זה יוצא 1 בפברואר. אני יודעת איך אתם עובדים, אצלכם החיים מתחילים ב-1 בינואר. כל פעם אתם מבקשים, ובצדק, לעשות דברים כשהשנה תתחיל וכך יהיה לכם נוח. מובן מאליו שאתם לא יכולים להתחיל את זה מיד, אני מבינה שאתם צריכים להיערך, אבל אם אין לכם התנגדות עולמית אני מציעה שהתחילה תהיה ב-1 בינואר.
רועי קרת
הבעיה היא שאנשי המקצוע שהיו איתנו נעלמו במסדרונות הכנסת, והם אלה שביקשו שישה חודשים.
היו"ר תמר גוז'נסקי
אני מבינה, אבל הפער בינינו הוא חודש.
רועי קרת
תלוי מתי החוק יפורסם. החוק הזה עולה היום לקריאה שנייה ושלישית?
היו"ר תמר גוז'נסקי
כן, אז עוד שבועיים הוא יתפרסם. מבחינתכם תראו אותו כמוגמר. אני מציעה 1 בינואר כי לכם זה נוח מבחינת הדרך שבה אתם בונים את השנה. בדרך כלל בחוקים אתם מבקשים 1 בינואר.
אליעזר זנדברג
זה לא הפרש גדול. אני מניח שמי שאמר חצי שנה חשב על תאריך עגול מקובל. שישה חודשים זה סביר, אבל במקרה זה בין חמישה לשישה אין הפרש גדול. ה-1 בינואר הוא תאריך שגם אפשר להסביר לכולם מה קורה בו. לכן מבחינת ההיערכות אני חושב שזה עדיף.
רועי קרת
אני מבקש עשר דקות הפסקה כדי לנסות למצוא את האנשים שיצטרכו להפעיל את החוק. אולי הם יוכלו להגיד שאין בעיה ואז באמת התחילה תהיה ב-1 בינואר.
היו"ר תמר גוז'נסקי
נעשה הפסקה, תחפשו אותם.


הישיבה הופסקה ב-9:45.

הישיבה נתחדשה ב-9:50.
היו"ר תמר גוז'נסקי
גבירותיי ורבותיי, אני מחדשת את ישיבת הוועדה לקידום מעמד הילד בנושא הצעת חוק הביטוח הלאומי (גמלה מוגדלת למשפחות עם ילדים נכים), הכנה לקריאה שנייה ושלישית. אנחנו ביקשנו מהביטוח הלאומי שתחילתו של החוק, המופיעה בסעיף 2, תהיה ב-1 בינואר 2001. הנציגים של הביטוח הלאומי ביקשו לשמוע את דעתכם, הגברת פלדמן והגברת פריאור. ההבדל הוא 1 בינואר במקום 1 בפברואר.
עירית פלדמן
אם החוק עובר ממש עכשיו, מי אנחנו שנתווכח אתכם על חודש אחד.
היו"ר תמר גוז'נסקי
יפה. אני מבקשת מעו"ד הלית ברק לקרוא את הנוסח לפרוטוקול, בבקשה. אם יהיו הערות למישהו, נא להעיר.
הלית ברק
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 41), התש"ס-2000, הוספת סעיף 222ב. סעיף 1: "בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, אחרי סעיף 222א יבוא: 'גמלה מוגדלת למשפחות עם ילדים נכים - 222ב. (א) היו למבוטח שני ילדים או יותר שבעדם משתלמת גמלה לפי סימן זה, תשולם הגמלה בעד כל ילד כאמור בשיעור העולה בחמישים אחוזים על השיעור הקבוע לפי סעיף 222. (ב) היה למבוטח ילד אחד שבעדו משתלמת גמלה לפי סימן זה, תשולם הגמלה בשיעור האמור בסעיף קטן (א) אם התקיים אחד מאלה: (1) למבוטח ילד נכה נוסף שלא משתלמת בעדו גמלה לפי סימן זה רק בשל כך שהוא מוחזק בתנאי פנימייה במוסד שבו ניתנים שירותי רפואה, שירותי סיעוד או שירותי שיקום או שהוא מוחזק בידי משפחה אומנת; (2) למבוטח בן או בת נוספים שאלמלא מלאו להם 18 שנים היתה משתלמת בעדם גמלה לפי סימן זה."

סעיף 2, תחילה ותחולה: "תחילתו של חוק זה ביום ו' בטבת התשס"א (1 בינואר 2001) (להלן - יום התחילה) והוא יחול על גמלה המשתלמת בעד יום התחילה ולאחריו".
היו"ר תמר גוז'נסקי
גבירותיי ורבותיי, יש הערות?
רמי לוי
כן. אני מפורום הורים לילדים עם נכויות רב-תחומיות, אב לשתי בנות נכות. בשם ההורים אני רוצה להודות לך ולחבר הכנסת זנדברג על החוק. יש עוד דבר שרציתי לבקש בשם ההורים - שהגורמים הרלוונטיים בביטוח הלאומי ירכזו את הנושא, כי הסבל שנגרם הוא רב, וכמה שאפשר לזרז את זה. מניסיוני תמיד בביטוח הלאומי אנחנו נתקלים בסחבת ובירוקרטיה.
היו"ר תמר גוז'נסקי
החוק ייכנס לתוקפו ב-1 בינואר, את זה כבר קבענו סופית. לגבי מקרים קונקרטיים שאתם נתקלים בבעיות ביישום הזכויות שלכם, תפנו גם לביטוח הלאומי וגם אלינו. זה פשוט לא על סדר היום; כשיש מערכת כמובן שיש בה הרבה פעמים חריקות אבל בסך הכל הביטוח הלאומי, יחסית לגורמים אחרים, מממש ומיישם זכויות שרשומות בחוק. זה היתרון הגדול שלו, שהכל כתוב והכל רשום. הבעיה היא רק האם אתה נכנס לרשימה. למשל, בעבודה משותפת של הוועדה שלנו ושל ועדת העבודה והרווחה, פרופ' אורנוי עמד בראש ועדה להרחבת הקריטריונים לילד נכה. אנחנו מאוד שמחנו על כך, ועכשיו אנחנו יושבים ומחכים שסוף-סוף הביטוח הלאומי/משרד העבודה יעבירו אלינו את הנוסח החדש שהיה מאוד עוזר, כי הוא היה משנה את הגישה וכל מיני ילדים עם נכויות קשות, שהיום בשל הנוסח הקיים לא מקבלים קצבה, היו כן מקבלים קצבה. אבל אנחנו חסרי אונים כי מי שמנסח את התקנות זה הביטוח הלאומי ואנחנו רק המאשרים. במקרה הזה לא עובדי הביטוח הלאומי אלא מי שמקבל החלטות בדרג הפוליטי במקום כלשהו לא קיבל את ההחלטה. העובדים עשו עבודה חשובה מאוד בהרחבת הזכויות של הילדים ואנחנו תקועים כבר ארבעה-חודשים חודשים מאז הישיבה האחרונה בנושא זה.
עירית פלדמן
אנחנו מתקדמים פרוצדורלית אבל עדיין אין הסכמה על התקציב. אנחנו מקווים שבעבודה משותפת, כפי שנעשתה עד עכשיו, בסופו של דבר יגיע התקציב.
היו"ר תמר גוז'נסקי
רק השבוע דיברתי עם חבר הכנסת דוד טל והזכרתי לו שצריך ללחוץ במקומות הנכונים. זו עבודה שנעשתה כבר, והיא מחכה רק לאישור התקציבי כדי לפתור כמה בעיות קשות של ילדים עם מחלות קשות שעד עכשיו, בשל ההגדרות הקיימות, נשללה מהם הזכות לקצבה. אני רוצה לשוב ולהביע את מלוא הערכתי לעובדי הביטוח הלאומי, אבל לא הכל תלוי בהם, יש מקבלי החלטות.

אם כך, חבר הכנסת אליעזר זנדברג, פה אחד אנחנו מאשרים את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית ומקווים שזאת תהיה עוד תרומה לקידום המשפחות עם ילדים נכים ולקידום השיקום של ילדים נכים ושילובם בחברה.
אליעזר זנדברג
אני רוצה להודות לכל מי שעזר וסייע, גם המוסד לביטוח לאומי ששיתף פעולה בצורה הנכונה, גם משרד המשפטים, גם לעו"ד הלית ברק שסייעה וגם לך, חברת הכנסת גוז'נסקי, יושבת ראש הוועדה, ולכל מי שעזר. אם לא היית נותנת את האפשרות לעשות את זה כך היום, ביום המסובך הזה, זה לא היה אפשרי.
היו"ר תמר גוז'נסקי
עשינו מצווה. תודה רבה לכולכם.


הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים