ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 17/12/2002

סיכום עבודת הוועדה בכנסת ה-15.

פרוטוקול

סדר היום
_סיכום עבודת הוועדה בכנסת ה-15.



2
הוועדה לענייני מחקר ופיתוח מדעי וטכנולוגי
17/12/02



פרוטוקולים/ועדת מדע/6210
ירושלים, כ"א בטבת, תשס"ג
26 בדצמבר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב חמישי




פרוטוקול מס' 102
מישיבת הוועדה לענייני מחקר ופיתוח מדעי וטכנולוגי
שהתקיימה ביום ג', יב בטבת התשס"ג, 17.12.02, שעה 13:00
סדר היום
סיכום עבודת הוועדה בכנסת ה-15.
נכחו
חברי הוועדה: אליעזר זנדברג – היו"ר
ענת מאור
ויקטור בריילובסקי
נסים זאב
אליעזר כהן
מוזמנים
פרופ' חגית מסר ירון – המדענית הראשית
גב' שירלי כהנוביץ – מרכזת המועצה לקידום נשים במדע
גב' פנינה תל דן – מרכזת פורום מדענים ראשיים במשרדי ממשלה ופורום במשרד המדע
ד"ר גדעון אריאלי – ממונה על מדעי המחשב
גב' סימה גיאלצ'ינסקי – מרכזת מו"פ אזורי
ד"ר יאיר דגני – משרד המדע
ד"ר מרים ולדמן – משרד המדע
מר יוסי ון זוהרן – משרד המדע
גב' אורה חביב – משרד המדע
ד"ר אברהם כהן – משרד המדע
ד"ר ציפי לוטן – משרד המדע
ד"ר אופירה מורן – משרד המדע
גב' לאה מרקוביץ' – משרד המדע
מר יוסי קרגילה – משרד המדע
מר אליעזר רוזנפלד – משרד המדע
ד"ר שלמה שריג – משרד המדע
ד"ר מוחמד תאיה – משרד המדע
פרופ' רמי רחמימוב – המדען הראשי, משרד הבריאות
פרופ' ברכה רגר – משרד הבריאות
ד"ר זלינה בן-גרשון – משרד הבריאות
עו"ד גלי בן-אור – משרד המשפטים
מר רפי הוידה – משרד התקשורת
מר יעקב היכל – המשרד לתשתיות לאומיות
גב' יעל קליגמן – המשרד לתשתיות לאומיות
ד"ר אברהם ארביב – המשרד לתשתיות לאומיות
ד"ר אבי שפירא – המשרד לתשתיות לאומיות
גב' עידית חכימי – המשרד לביטחון פנים
מר נאדר אלקאסם – המשרד לשיתוף פעולה איזורי
אל"מ עוזי בוכבינדר – משרד הביטחון
פרופ' נחמיה לב ציון – ות"ת
פרופ' יעקב זיו – האקדמיה הלאומית למדעים
ד"ר מאיר צדוק – מנכ"ל האקדמיה
גב' מיה הלוי – מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים
גב' דעה ברוקמן – מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים
מר אבי הר-אבן – סוכנות החלל הישראלית
מר אלי רז – גיאולוג ויועץ סביבתי, קיבוץ עין גדי
מנהלת הוועדה
ענת לוי
קצרנית
שולמית לחוביצקי









סיכום עבודת הוועדה בכנסת ה-15
היו"ר אליעזר זנדברג
שלום לכולם. זוהי הישיבה האחרונה של הוועדה לענייני מחקר ופיתוח מדעי וטכנולוגי. למעשה זוהי לא רק ישיבת סיכום שוועדות נוהגות לעשות בזמן שהקדנציה מסתיימת, אלא זוהי ישיבה של סיכום ופרידה מחברת הכנסת ענת מאור, שעמדה בראש הוועדה הזאת. לי יש את העונג לומר את דברי הפרידה הראשונים בפתח הישיבה הזאת.

נדמה לי שהוועדה קיימת מסוף הכנסת ה-14. היות ששנינו היינו כאן ונבחרנו לכנסת באותה תקופה, ב-1992, אני יכול להעיד, כמי שעקב אחר הפעילות של הוועדה הזאת, ענת, שאת באמת יצקת תוכן ובעצם קיבעת את מקומה כוועדה חשובה, כוועדה ברת קיימא, כוועדה שפועלת בצורה אינטנסיבית ויש לה חלק ותפקיד בתהליכים שמתרחשים בבית.

אני חושב שכשהקימו את הוועדה לא היו משוכנעים שלכיוון הזה העניין יילך. בהתחלה זה גם לא היה כך. אם אפשר לזקוף לזכותך הישג אחד גדול ומשמעותי, הרי זוהי העובדה שהוועדה הזאת היא ועדה רצינית, ועדה רלוונטית וועדה אפקטיבית. כך שאני חושב שזוהי זכות גדולה. מלוא הברכות מגיעות לך על כך בראש וראשונה.

זוהי פרידה לא רק מיושבת-ראש הוועדה, אלא גם מחברת הכנסת ענת מאור, שלא מתמודדת בבחירות לכנסת הבאה. שנינו נבחרנו, אנחנו בני אותו מחזור, כך אומרים תמיד.
אליעזר כהן
אני אישית מלא הערצה על כך שהיא החזיקה מעמד במרצ.
ענת מאור
זה האור המרכזי.
היו"ר אליעזר זנדברג
אני יכול להעיד על שני דברים מרכזיים: האחד – על מידת החריצות של ענת מאור, שמצאה את ביטוייה גם בכמות הגדולה של הצעות החוק, אבל גם בכמות הגדולה של הצעות החוק שדאגת להעביר; והשני - גם בנושאים הרבים שהעלית אחר פעם באמת בצורה יותר אינטנסיבית מחברי כנסת אחרים. היו פעילויות אחרות שלקחת על עצמך עוד בקדנציה הראשונה, כסגנית יושב-ראש הכנסת, בשדולה למען הילד שעמדת בראשה, לפני שהיא הפכה לוועדה של הכנסת. אני יכול להגיד שכשעקבתי אחרייך וגם כשראיתי כאן כיצד הדברים מתנהלים, לדעתי, אפשר לבוא ולומר באמת בצורה ברורה, להבדיל אולי מכמה חברי כנסת אחרים, שהיתה לך מנטרה שמבטאת ערכים שאת מאמינה בהם, ובכל מקום ובכל זמן דאגת לשנן אותם, להעמיק אותם ולהטמיע אותם אצל יתר החברים. הערכים הם ערכים של שיוויון ושל חזון ציוני, לפי השקפתך. האחד מהם דיבר כל הזמן על דאגה לזכויות של נשים וקידומן, דאגה לזכויות של מיעוטין וקידומם. לפעמים אנחנו חלוקים מבחינת הפרשנות של מהו החזון הציוני. אבל את דיברת על חיזוק הפריפריה, על תמיכה בפריפריה ובעיקר תמיכה בנגב ובדרום. אלה היו באמת ה"מוטואים" המרכזיים שלך.

אני, כיושב-ראש ועדת המשנה ל"היי טק", יכול להעיד שלא פעם ולא פעמיים, אם היתה ביקורת על הדברים, הביקורת היתה שצריכים לעשות יותר בכיוונים הללו. אבל את עשית זאת לאורך כל שנותייך כאן, בכנסת. אני חושב שהיית שליחה של הרעיונות האלה. אני יכול להעיד מהצד שקיימת את שליחותך בצורה מלאה ובצורה נאמנה. לא כל אחד יכול להתגאות ולהרגיש סיפוק שהדברים הם כך לגביו כאן.

אם שכחתי נושא אחד הרי זהו נושא החינוך וההשכלה. אלה דברים שגם אותם קידמת. בחרתי לסיים בהם, כי בעצם הדרך החדשה, או הקריירה הבאה שאת פותחת בה היא בתחום הזה. אומרים שכל סוף הוא גם התחלה. כאן אנחנו נמצאים בדיוק ברגע הזה. בקטע של הסוף – אנחנו מודים לך על כל מה שעשית, ואני אומר זאת בשם כל הנוכחים, וגם בשם כל אלה שלא נמצאים כאן אבל נהנים מפרי עמלך, ועוד ייהנו שנים רבות. אנחנו גם מאחלים לך בהצלחה, שזה החלק של ההתחלה הבאה.

הכנו כאן שי צנוע שאנחנו מבקשים להעניק לך בשם החברים, הנוכחים, וצוות העובדים.
ענת מאור
תודה רבה.
אליעזר כהן
האם יש בזה משהו מדעי?
ענת לוי
יש בזה הרבה כנסת.
ענת מאור
זה סמלי ומרגש. המון תודה.
היו"ר אליעזר זנדברג
תודה לך על כל הדברים שעשית. רשות הדיבור לחבר הכנסת אליעזר כהן.
אליעזר כהן
אפשר היה לצפות ממני כאיש צבא בדימוס שאוהב ועדות כמו ועדת החוץ והביטחון. תמיד אמרתי שוועדת המדע היא הוועדה הכי מעניינת. יש בה נושאים החשובים למדינה. היא מעניינת, היא חשובה. גם ניהלת את הוועדה טוב. הדבר בא לביטוי בסיורים, בדיונים וכו'.

אני בהחלט מצטרף לברכות של חבר הכנסת זנדברג. אני מאחל לך דרך צלחה. אני רק מקווה שלא בכנסת הבאה, אלא בממשלה הבאה, יהיה גם שר מדע. כמו שהדברים מתגלגלים, אני לא רואה שיהיה משרד מדע, אני לא רואה שיהיה שר מדע ואני לא יודע אם תהיה ועדת מדע. אני מקווה מאד שתהיה ועדת מדע ברמה שהחזקת ואני מקווה מאד שיהיה שר מדע. אני מקווה ששר המדע יקבל את התקציבים שמגיעים למדינה הזאת.

כמי שקרא את הספר של תומס פרידמן, ה"לקסוס ועץ הזית", אני חושב שאנחנו בדרך לעץ הזית יותר מהכיוון של הלקסוס. המדע לא רק לא מתקדם מספיק, אלא הוא נסוג אחורה, לצערי. את הסיבה העיקרית לכך כולנו יודעים והיא: חוסר תשומת לב לאומי וחוסר תקציבים.

תודה רבה ובהצלחה.
היו"ר אליעזר זנדברג
תודה לחבר הכנסת כהן. חבר הכנסת בריילובסקי, בבקשה.
ויקטור בריילובסקי
אני רק יכול להצטרף למה שאמר ידידי, מודי זנדברג. אני חושב שעשינו עבודה מאד חשובה. מה שעוד יותר חשוב אולי זה שהוועדה הזאת נתנה "פוש" לרעיון המדע ולתפקיד המדע במדינה שלנו. אני חושב שזה עוד לא מספיק. אנחנו צריכים להמשיך לפעול בכיוון הזה. מדע וטכנולוגיה שמבוססת על מדע הם פשוט התקווה לקיום מדינת ישראל. זה יכול להיות התפקיד שלנו בעולם וזה יכול להיות הדבר החשוב ביותר אולי שאנחנו יכולים לפתח פה במדינה שלנו.

אני רוצה לברך את יושבת ראש הוועדה, חברת הכנסת ענת מאור. היא עשתה עבודה מצויינת. אני רוצה לאחל לך הצלחה בתפקידך החדש והצלחה בחיים.
ענת מאור
תודה רבה.
היו"ר אליעזר זנדברג
תודה. חבר הכנסת נסים זאב, בבקשה. אתה אחרון הדוברים מבין חברי הכנסת.
נסים זאב
אני רוצה להצטרף לברכות ולאיחולים. אני יכול לומר בסיפוק רב שתמיד השתדלתי לבוא לסיורים עם ענת, כשהיא זימנה סיורים.
ענת מאור
לפי הדו"ח אנחנו רואים שנערכו 18 סיורים. עשינו מלאכה.
אליעזר כהן
ולא נסענו לאף בור, אפילו לא בסדום.
נסים זאב
בהתחלה חשבתי שהוועדה הזאת רוצה לחקור נושאים. אבל לאחר מספר ישיבות ראיתי שלא מדובר בעבודה ברמת מחקר, אלא מדובר יותר ביישום דברים, לדעת את הדברים וללחוץ, כפי שידעת לעשות בהרבה דברים, מול הממשלה ומול הנושאים השונים אשר נדונו בוועדה הזאת. אני רוצה לברך אותך על כך. אני חושב שהכנסת מפסידה אדם כמוך.

מה שמאפיין אותך, ענת, זה הליכותייך והנעימות שבך. למרות שלפעמים לא הסכמנו האחד עם השני בדעותינו, תמיד אמרת את הדברים בנעימות, אפילו שזה היה בנחישות חד-משמעית מבחינתך. תמיד הדברים נאמרו בנועם הליכות.

אני רוצה לאחל לך הצלחה בהמשך דרכך.
היו"ר אליעזר זנדברג
תודה. חבר הכנסת מיכאל איתן מתנצל. הוא לא יוכל להגיע. אבל הוא ביקש לשלוח את הברכה באמצעותי, וכך אני עושה.

יש כאן עוד חברת כנסת שלא מן המניין, ענת לוי, מנהלת הוועדה. בבקשה.
ענת לוי
כתבנו כמה מילים, ממש מעטות, שמביעות הרבה: לחברת הכנסת ענת מאור. יו"ר ועדה בכנסת הוא תפקיד חשוב, אך יו"ר ועדת המדע כפליים תיחשוב, כי המדע לא יוצר כותרות ועל המדע לא מבזבזים אותיות. אך כמי שהתמידה ולחמה את המדע להצעיד בגאווה ולהעמידו בחזית הבה – על כך שאי ברכה. כמי שהתמידה ולא שכחה להודות תמיד גם לעוסקים במלאכה – שאי תודה. מאיתנו, צוות הוועדה.
ענת מאור
תודה רבה.
היו"ר אליעזר זנדברג
רשות הדיבור לאבי הר-אבן.
אבי הר-אבן
אני מנהל סוכנות החלל במשרד המדע, התרבות והספורט. החלל במדינה, לצערי, למרות שבכל העולם הוא נושא מאד חשוב גם מבחינת תקציבים וגם מבחינות אחרות, בארץ לא קיבל כל-כך הוקרה. זאת למרות ההישגים שלנו, ויש לנו הישגים מפליגים בנושא החלל בעולם, שהם מוערכים בעולם ויש להם השפעה גדולה מאד על המדע ועל הטכנולוגיה.

לצערי, במימשל, למעט במשרד שלנו, מחוץ למשרד שלנו הדבר הזה לא זכה לשום הוקרה. זאת למעט האוזן הקשבת שמצאנו כאן בוועדה מצידך ומצד חלק מחברי הוועדה, שהשתתפו איתנו בסיורים. לדעתי, זה הביא להרגשת סיפוק גם אצל אותם המדענים, גם אצל הנוער שעוסק בנושא, ועל כך אני רוצה להודות לך.

אני רוצה לתת לך שי קטן בשם חלל. אין לי לתת לך לוויין, כי הוא עולה הרבה כסף. אני נותן לך מעטפת חלל עם הבול של ישראל.
ענת מאור
תודה רבה.
יעקב היכל
אני יושב-ראש ועדת ההיגוי לטיפול בהיערכות לרעידות אדמה. אני לא יכול להביא לפה שי, כי מה שהייתי צריך להביא זה רעידת אדמה. את זה אני לא יכול להביא.
ענת מאור
יעקב, אתה יודע לעשות רעידות אדמה, וזה טוב.
יעקב היכל
לא, את זה אני לא יודע לעשות. אני מקווה שאני יודע איך להתארגן לקראת רעידת אדמה.

לי יש ניסיון רב בעבודות מהסוג הזה, שהן עבודות מטה. אני רוצה להגיד שאחת המחמאות שמגיעות לך, והן מגיעות לך באמת, היא שלמרות שלפעמים נראה שאת חודרת יותר מדי לעצמות ומכריחה, תדעי לך שבזכותך הרבה דברים זזו גם בוועדה. באמת בזכותך. זאת משום שיצרת את האימז' שלך. באמת הדיונים פה היו דיונים רציניים וההתייחסות פה היתה רצינית. היתה היענות גם לבקשות שלנו.

חלק מהנושאים באמת מתקדמים, כמו נושא זיהוי החללים. תדעי לך שנעשית כאן עבודת ענק. וכך הלאה. אני לא רואה לפרט הכל. הכל מפורט בדו"ח שלפנינו. על זה מגיעה לך תודה.

עכשיו את הולכת לעולם אחר. זה עולם של "כף". אל תיתני שידכאו אותך שם. מאחר שאת באה מקיבוץ נגבה, ואני מכיר היטב את הקיבוץ וגם קשור אליו באיזו דרך, אני מכיר גם את הגבנית שלכם. הגבינות שלה טובות. עם גיורא בעלה הייתי במילואים במשך הרבה זמן. שני אנשים מהקיבוץ, גדעון צור ויואב, היו מפקדים שלי בקורס מ"כים. הם היו מריצים אותנו לנגבה, כדי שאתם תראו אותנו רצים.

לכן, תצליחי ותהני. זה עולם חדש ממש. תמשיכי גם לתרום לכולם.
ענת מאור
תודה רבה.
יעקב זיו
אני בעצם נפרדתי כבר בהזדמנות קודמת מענת מאור.

הכל כבר נאמר. אני רוצה לדבר על האוזן הקשבת, על החריצות ועל ההתמדה. מבחינתי אני חושב שאחד ההישגים הגדולים היה שסוף סוף עבר חוק המועצה הלאומית למחקר ופיתוח. עכשיו, אחרי שהוא עבר, צריך לחשוב מה עושים איתו.

באמת, כמו שנאמר פה, על אף אי ההסכמות והוויכוחים, רק בגלל העקשנות שלך וההתמדה שלך, החוק עבר, ובהסכמה, שזה הדבר החשוב ביותר.

נושא שני שאני רוצה להודות לך עליו הוא נושא שלא שייך כל-כך לוועדה, אבל הוא חשוב לי. אני מדבר על ההגנה בחירוף נפש על העצמאות של מערכת ההשכלה הגבוהה. עשית זאת בכל מיני צורות, גם פה וגם מחוץ לוועדה הזאת. הסכנה קיימת. על העצמאות הזאת צריך לשמור. עכשיו אולי תהיי יותר קרובה לנושא מבפנים ותראי כמה זה חשוב. גם על כך מגיעה לך תודה. תודה רבה.
ענת מאור
תודה.
חגית מסר-ירון
אני המדענית הראשית של משרד המדע ופרופסור באוניברסיטת תל-אביב.

אצטרף, כמובן, למברכים את ענת. בעצם החוברת המדהימה הזאת היא חוברת שאנחנו היינו שותפים לה. לא האמנתי כמה עשינו. באמת כל הכבוד.
ענת מאור
גם אנחנו אמרנו זאת בזמן העריכה והעשייה.
חגית מסר ירון
כל הכבוד לענת ולוועדה. במיוחד אני רוצה להדגיש את התפר הייחודי והצורה המרשימה שניהלת את הדברים בקשר בין הרשות המחוקקת, עם התפקידים שלה, לרשות המבצעת, שעכשיו אנחנו קשורים אליה, לאקדמיה, שהיא המבצעת של המדע ולא המבצעת של מדיניות המדע. יש כאן תפר שהוא מאד ייחודי ונדרשים לו כישורים ייחודיים בשביל לעשות עם זה דברים ולקדם עם זה דברים.

אני חושבת שהוועדה נגעה בנקודות שונות. אני רוצה להעלות בפורום הזה שני אלמנטים שבאמת קרמו עור וגידים תחתייך, ענת, בשיתוף פעולה של כל הגורמים האלה. אלמנט אחד – האירוע השנתי של יום המדע, שחגגנו אותו עד עכשיו שלוש פעמים, כולם תחתיך ובשיתוף פעולה איתך. הוא באמת מקשר את המדע לקהילה כולה, ולאו דווקא למדענים. זה החלק החשוב שבאמת חושף את הפעולה שהיא לא רק המחקר. השנה תהיה הפעם הרביעית שחוגגים את יום המדע. אנחנו מקווים שגם כשאת לא תהיי בעשייה, הוא ימשיך להיות במסגרת שנערכה גם בכנסת וגם מחוצה לה, בשיתוף פעולה בין הרשויות השונות. אנחנו מקווים שהוא יילך ויתרחב ושהפעילות סביבו תגדל משנה לשנה.

הנושא הזה מקשר אותי לנושא השני והוא נושא קידום נשים במדע, שזה גם דגל שאת הרמת כבר לפני כמה שנים, אבל בקדנציה האחרונה שלך הצלחנו להקים את המועצה לקידום נשים במדע, שנתנה כאן, בוועדה הזאת, דיווח שנתי, ולקיים כמה כנסים ופעילויות אחרות בנושא זה. השיא, שאני מקווה שתבואי לחגוג אותו גם אם כבר לא תהיי חברת כנסת, היה אמור להיות השנה, שהוכרזה על ידיך בוועדה הזאת כשנה שהנושא הייחודי שלה הוא נשים במדע. בשנה שעברה זה היה נושא החלל. אני מקווה שבמרץ השנה נחגוג את יום המדע בנושאים האלה.

שתי הפעילויות הייחודיות האלה, גם נושא קידום נשים במדע וגם יום המדע, הן פעילויות תומכות במדע ומגשרות בין הפעילות המחקרית החשובה שהאקדמיה הישראלית למדעים וגופים אחרים אמונים עליה, לבין הקהל הרחב, שאמור להיות גם הצרכנים של המדע וגם הדור הבא של המדענים שיתרמו לקידום המדע.

אני מודה לך גם בשם המדע, גם בשם הקהילה וגם בשמי אישית על הפעילות שלך בשנים האלה. תודה רבה.
ענת מאור
תודה רבה.
זלינה בן-גרשון
אני ממשרד הבריאות, מלשכת המדען הראשי. כמובן, אני מצטרפת לכל הברכות לענת מאור. אנחנו הערכנו במיוחד את העמידה על חופש המחקר בנושאים שונים, כגון: ניסויים בבעלי חיים, נושא שהיה מאד בעין הציבורית בשנים האחרונות. ענת באה ביחד עם חברים רבים בוועדת המדע של הכנסת לאילת, כדי להופיע בכנס של כ-700 חוקרים בכל המדעים הביולוגיים.
אליעזר כהן
היו גם כמה חוקים בדרך שנעלמו פה ושם.
זלינה בן-גרשון
הרבה מאד פעילות נעשתה גם בהעלאת חשיבותם של נושאים רבים בתחום הבריאות, גם הפעילות שהיתה כרוכה בחוק שהיה כל-כך במרכז פעילותה של הוועדה, חוק מידע גינטי, שאגב, מעט דברים שהצגתי מתוכו בגופים בין-לאומיים נתקבל בברכה ובהסכמה רבה. אנחנו עומדים יפה בתחום הזה.

תמיד היתה כאן אוזן קשבת. תמיד היתה פתיחות לדיון. כשנראה היה שנושא עולה על הפרק – הוועדה נתנה עליו את דעתה.

אני שמחה להצטרף לברכות של כל החברים שקדמו לי ולאחל לך הרבה הצלחה בדרכך בעתיד.
פרידה סופר
אני הסמנכ"לית של משרד המדע, התרבות והספורט. אני מבקשת לברך אותך בשם המנהל הכללי, דוד לפלר, שנבצר ממנו להגיע, ובשמי אני, כמובן. התאפשר לי להכיר אותך וגם לעבוד איתך.

אני רוצה לומר שהדו"ח הזה יעיד על הוועדה ועל הפעילות שלה כאלף עדים. הוא מעיד גם על האינטנסיביות של הדיונים, שבחלק מהם השתתפתי.

למדתי לדעת שפנייך לאקדמיה. בהזדמנות זו אני רוצה לאחל לך הצלחה.

תודה רבה על התמיכה למדע בכלל ולמשרד שלנו בפרט.
ענת מאור
תודה רבה.
מאיה לוי
אני מנהלת מוזיאון המדע על שם בלומפילד, בירושלים. אני בעצם רוצה לדבר בשם הקהילה, כי אנחנו כמוסד של מוזיאון מדע בעצם לא עוסקים במחקר המדעי, אלא מתרגמים אותו לקהילה ועוסקים בעצם בדיאלוג שבין הקהילה לבין המדע. בקדנציה שלך למעשה נפתחנו אל הכנסת. אנחנו קרובים פיזית כבר הרבה שנים, אבל בקדנציה הזאת נוצרו שיתופי הפעולה, קודם כל סביב יום המדע, שבעצם הפך בעזרת הוועדה להיות יום מוכרז, שאני מקווה שגם יירשם בלוח השנה, כפי שבזמנו הבטיחו. הובטח שכמו כל החגים והימים הלאומיים גם יום המדע יהיה רשום כיום רשמי בלוח השנה. אני חושבת שאפשר לעשות זאת. בכך בעצם נעצים אותו, כי גם אנשים שלא נחשפים לפעילות, מעצם היותם פותחים את לוח השנה יוכלו ללמוד על התאריך הזה.

אני רוצה להודות על הפעילות שהיתה גם בכנסת וגם בקהילה, גם בתחרות מדענים צעירים והפרס בתחרות המדענים הצעירים שניתן בבית הנשיא במעמד נשיא האקדמיה הלאומית למדעים, במעמד שלך כיושב-ראש הוועדה ובמעמד שר המדע.

אני חושבת שכל הפעילות הזאת ביחד התחילה לצקת תוכן ביום המדע, שבעצם נולד כאן, בוועדה הזאת. אני רוצה להודות לך על כך.

אני רוצה לומר שהפתיחות שלך אל הקהילה, דרך הוועדה, איפשרה גם לנו להיחשף לעבודת הוועדה, לבוא לחלק מהדיונים, לשמוע אותם, כדי להבין את החקיקה שקשורה במדע ולחשוב איך אפשר לתרגם אותם לדו-שיח עם הקהילה. אני מקווה שהפעילות הזאת תמשיך הלאה ותתעצם.

שמחנו לארח את הוועדה במוזיאון. אני מקווה להרבה המשך שיתוף פעולה עם ועדת המדע של הכנסת.

אני רוצה להודות לך באופן אישי על הנעימות, על הענייניות, על הרצינות, על ההעמקה ועל שיתוף הפעולה. תודה רבה.
ענת מאור
תודה רבה.
היו"ר אליעזר זנדברג
אני מעביר את רשות הדיבור ליושבת-ראש הוועדה. ענת, בבקשה.
ענת מאור
קודם כל, באמת הרבה תודה. אני רואה בזה גם סיכום אישי - ואני אומרת ברצינות שאני מתרגשת מאד – וגם סיכום של פעילות של ועדה שלמה. אני אומרת זאת לא מן השפה אל החוץ.

כשמנהלת הוועדה, ענת לוי, והצוות המסור של הוועדה ערכו את הסיכום והתחלתי לעבור על הדברים, אני בעצמי פשוט הייתי מאד מרוצה ממגוון הנושאים, מהכיסוי שלהם, ומהתפיסה שהודגשה פה, שאני חושבת שהיא היתה נר לרגלינו. התפיסה היתה שאנחנו צריכים לכסות את הנושאים כרשות מפקחת, אבל לא מתנגחת, לא עם הממשלה, לא עם הציבור, אלא להיפך, כרשות מגשרת, מקשרת, מתאמת, על-מנת להעצים את המטרה.

נכונה לי הפתעה פשוט מדהימה לחיוב. זה לא סוד שוועדת המדע היא לא בסדר העדיפות הגבוה של הוועדות שחברי כנסת רבים על חברותם בהן. אני רוצה לומר שזה היה אתגר ודבר מרתק מאין כמוהו. מה שחבר הכנסת אליעזר כהן אמר איפיין את כולנו. פשוט זו היתה לנו חווייה מרגשת, מלמדת, מסקרנת, והיא בזכות הנעשה בשטח, בזכות ההישגים. על כך הרבה מאד תודה.

לא היינו בתקופה קלה. אם יש מסר שאני רוצה להעביר להמשך – וזה הדבר הכי מרכזי – המסר הוא שהמדע הוא לא דבר מובן מאליו. אותה תורה לשמה, אותה סקרנות ואותם הישגים נתונים היום בכל מיני התקפות. אני לא רוצה לחזור על הדברים. כתבתי אותם בדברי הפתיחה שלי. אני חושבת שהוועדה צריכה להמשיך להיות קיר, גב תומך, שנאבק למען המדענים, למען חופש המחקר, למען האקדמיה כולה. זה חלק מהמסר שלנו. אנחנו עשינו זאת ככל שיכולנו וצריך להמשיך בכך.

אני חושבת שהקשר עם הציבור הוא אחד הדברים הכי חשובים. עשינו הרבה סיורים, 18 סיורים. הסיורים היו גם בפריפריה ובמקומות אחרים. זה חלק מקשר ומגישה שצריך להמשיך בה.

אני רוצה לומר שכל העבודה הזאת היא לא מסע של אדם אחד. זה לא שפתאום קם אדם בבוקר, מרגיש שהוא עם ומתחיל ללכת. זה לא היה מתאפשר בלי ציבור אדיר, שחלקו הגדול יושב פה. לכן, קודם כל, אני רוצה להודות למדענים עצמם. תראו, זה נראה כאילו מובן מאליו. אנשים באים בהתנדבות, אנשים מקדישים מזמנם, ממרצם, מכישוריהם, ותורמים לקהילה במדינה. אני חושבת שהתרומה היא תרומה אדירה, שלא יודעים להעריך אותה מספיק.

אני רוצה לומר למדענים הראשיים במשרדי הממשלה שהמעמד שלכם, כמו של המדע כולו, לא מספיק איתן. אבל אנחנו ידענו להעריך מאד ולהוקיר את כל העבודה. וכל זה – בראשות משרד המדע והעובדה שפרופ' חגית מסר-ירון, כמדענית ראשית, ארגנה את הקהילה המשותפת של המדענים הראשיים ואת הדו"ח שהוגש לממשלה. זוהי עליית מדרגה מאד חשובה, שאני חושבת שהיא מאד מרכזית.

ברשותכם, אני רוצה לפנות לעמיתיי חברי הכנסת. אנחנו מכירים את ועדות הכנסת. אנחנו יודעים כמה פעמים יושב-ראש ועדה יושב לבד בדיון. העובדה שהדבר הזה כמעט שלא קרה בוועדה הזאת היא תעודת גאווה לא רק ליושבת ראש הוועדה, אלא לחברי הוועדה. באמת היתה פה אחריות משותפת במובן הכי עמוק ויפה של המילה. הדבר בא לביטוי גם בנוכחות בישיבות, גם בסיורים. אני רוצה להודות באמת לכל חברי הכנסת, לכל אחד באופן אישי.

באותו סיור שהזכירה גב' זלינה בן-גרשון, שהיה באילת, השתתפו נסים זאב, מוחמד כנעאן, חבר הכנסת אליעזר כהן ואנוכי. ממש התקבלנו בתשואות. קהילה של 700-800 חוקרים חשה שחברי כנסת הקדישו יום שלם לנושא ונתנו את אותו גב, תמיכה וגיבוי לנושא.

אני רוצה להודות לחבר הכנסת זנדברג ולחבר הכנסת איתן, שלקחו על עצמם את נושא ועדות המשנה. התפיסה של ועדות המשנה היא מאד חשובה. יש יושבי-ראש ועדה שסוגרים הכל אצלם. לא רק שלא ראיתי בוועדות המשנה תחרות, אלא לדעתי זה חלק מהעצמת הוועדה. צריך לדעת שכל התרומה בתחום ה"היי טק" ובתחום האינטרנט – נושאים ששתי ועדות המשנה בראשות חברי הכנסת זנדברג ואיתן עסקו בהם - היא חלק גם מהדו"ח וגם מהפעילות. גישה זו נראית לי מאד חשובה ותרומתה רבה. על כך הרבה תודה לחברי הכנסת.

לבסוף, כל העבודה לא היתה מתאפשרת בלי צוות מאד מסור של הוועדה. אני רוצה לומר לכם שכל ההיכרויות, כולל עם המועצה הלאומית למדעים, עם פרופ' יעקב זיו שכל-כך הרבה ליווה אותנו, נבעו גם מקשרים שהוועדה פיתחה. אני רואה פה אנשים מכל מיני מישורים. ה"נישה" הרחבה וההיקף הרחב של הפעילות לא נעשה על-ידי חברי הכנסת, אלא הוא נעשה בזכות צוות הוועדה. וזה רק קטע קטן מהתודות וההערכות שאני רוצה לומר.

יש בכנסת תפיסה שהיא בדרך כלל מאד לא מקצועית. היא פוליטית, היא "רייטינגית". ואני לא רוצה לפנות עכשיו לדברים שקורים בחוץ. כולנו שומעים ויודעים מה קורה. אנחנו רואים מה קורה בתחום הזה של מעמד הכנסת. אני נפרדת מהעשייה הפוליטית וחשוב לי מאד שהבית הזה יקרין הלאה ושלא נזרוק אבנים על הדמוקרטיה, כי כשתוקפים את הדמוקרטיה כולה זה דבר מאד מסוכן. לכן, הייחודיות של הצוות המקצועי בוועדות הכנסת והתפיסה של מרכזיות המדע הם מאד חשובים. הכנסת צריכה ללמוד להעריך זאת. זאת אומרת, אנחנו, חברי הכנסת נבחרים ומתחלפים. אבל הצוות הקבוע של הוועדות הוא דבר מאד מרכזי.

אני לא יודעת אם הפעילות של ועדת המדע תימשך. מה שאמר חבר הכנסת זנדברג זה מאד נכון. אנחנו נאבקים חזק מאד על כך שהפעילות של הוועדה תימשך גם בכנסת הבאה, אם כי אם יצמצמו משרדים, אנחנו נהיה בבעיה. בכל מקרה, מעמד המדע צריך להיות בסדר עדיפות מאד גבוה, גם אם הוא יחזור להיות בתוך החינוך. יום המדע הלאומי הוא מרכיב מאד מרכזי.

אני לא רוצה לתת מתנות לכולם, אני גם לא יכולה לעשות כן. אבל בכל זאת, תרשו לי כן לתת באופן אישי מתנה לחמשת האנשים שהם הצוות המקצועי של הוועדה. בראש וראשונה, אתחיל מענת לוי, מנהלת הוועדה. אני לא יודעת אם יש עוד מישהו אדוק כמוה לנושא המדע במובן הכי טהור, עמוק ורציני. התחקירנות שהיא עשתה היתה חשובה מאד. מטרתה היתה לקשור עם אנשי המקצוע, עם אנשי הציבור ועם המחלוקות שהיו בתחומים השונים. זה היה ערך אדיר. ענת, הרבה תודה והרבה הערכה על כך. חלק מאהבת המדע שנדבקה בי נובע מחיידק שעבר ממך. על כך הרבה תודה.

אעבור לאיילת, מזכירת הוועדה. ממש ראיתי אותך צומחת במהלך השנתיים האחרונות בצורה רצינית. ראיתי את הדייקנות שלך, את המסירות, את האמינות שלך. זה נר אדיר. זה נראה כאילו מובן מאליו, אבל זה לא מובן מאליו, והכנסת יכולה וצריכה להתברך בעובדת כמוך, עם כישורים כאלה. אני מאד שמחה שאת הולכת לשערי ההשכלה הגבוהה, כדי ללמוד. אני בטוחה שבבוא היום תהיי מנהלת ועדה ותתקדמי לתפקידים בכירים רבים, שראויים לכישורים שלך.

לענת – את הגעת אלינו לאחר מאבקים רבים. בתוך כל הנושא של סדר העדיפות של ועדות בכנסת, לא זכינו לסיוע, אבל לא ויתרנו. זכינו לקבל את ענת והיא עובדת איתנו מזה מספר חודשים. למעשה אישית הכרתי אותך כמעט רק בעריכת החוברת. הרבה תודות על הקישור של הדברים, על העריכה וכו'. אני מאחלת לך שתצלח דרכך בכל הקריירה שלך, בין אם בכנסת ובין אם במקום אחר.

אני רוצה לעבור לדורון, התחקירן של הוועדה. כשהתחלתי לנהל את הוועדה לא ידעתי איך אסתדר. בכל זאת, מדובר בנושא המדע ואנחנו לא מתמצאים בו. אתם לא יכולים לתאר לכם איך הוכן החומר בעזרת דורון. שום דבר לא היה מתאפשר מבלי לקבל חומר מקצועי, שהוכן ממש בצורה מדעית, בצורה שבה הוצגו המחלקות ונחשפו השאלות, כולל דף רקע מאחור, שלא חולק לכולם, המציין על מה להקשות, מה לשאול וכו'. דורון, הרבה מאד תודה. אני חושבת שכל הנושא של מחקר ויידע הוא נושא מרכזי. הוא מאפשר להתמודד מול אינפורמציה, או דיס-אינפורמציה, של הרשות המבצעת. לא היינו יכולים לעשות זאת בלי התחקירים הללו.

אני רוצה להודות למירב ישראלי, שלא נמצאת כאן. צויין פה החוק של המועצה למדעים, החוק של מידע גינטי והחוק של חתימה אלקטרונית. היא סייעה לנו רבות בתחומים אלה.

שימו לב שכתבנו בחוברת "נושאים שטיפלנו בהם במערך הפרלמנטרי הכללי ולא בישיבות". אני מציעה לעיין בעמודים 81-82. יש גם חוקים שהצלחנו למנוע את חקיקתם, בזכות מאבקים שלנו. והמבין יבין. זה לא פחות חשוב. בכל מקרה, החוקים שכן חוקקו, במקצועיות בה הם חוקקי, הם חוקים שחוקקו בזכות עורכי הדין בכנסת. זו קהילה אדירה בכנסת. לשמחתנו, עזרה לנו בכך מירב ישראלי. בחוק הראשון שדן במידע גנטי סייעה לנו מירי שור-פרנקל, שהיתה אז משובצת אלינו. גם תרומתה היתה נהדרת.

אני מודה לכל חמשת העובדים שציינתי. אני רוצה לתת לכם שי צנוע ומכל הלב.

אני רוצה לסיים בהמון תודה והערכה. אני לא נוטשת את המערכה, לא של המדע, לא של ההשכלה הגבוהה, לא של הפרלמנטריזם, לא של קידום נשים, לא של קידום ערביי ישראל, לא של קידום השלום, לא של קידום הצדק החברתי. הכל נשאר איתי בלב. אני גם חברת קיבוץ נגבה. אנחנו חברים בקיבוץ עד היום הזה. כל העסק של ההווייה הקיבוצית הוא חלק מאישיותי וחיינו.

אני מודה על איחולי ההצלחה באקדמיה. אני רואה זאת כמישור מאד חשוב. אעשה ככל יכולתי להצליח בו, כולל העברת מסרים חברתיים וציבוריים. בידידות האישית ובקשרים שרכשנו פה כמובן נמשיך ככל שנוכל. תודה רבה.
היו"ר אליעזר זנדברג
תודה רבה.

הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00

קוד המקור של הנתונים