ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 16/04/2001

חוק העונשין (תיקון מס' 61), התשס"א-2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מעמד האישה/3000




2
הוועדה לקידום מעמד האישה
4.12.2000


פרוטוקולים/מעמד האישה/3000
ירושלים, א' באייר, תשס"א
24 באפריל, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 114
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
יום שני, כ"ג בניסן תשס"א (16 באפריל 2001), שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: יעל דיין – יו"ר
מוזמנים
עו"ד דליה איש-שלום משרד המשפטים
עו"ד ענת אסיף משרד המשפטים
רפ"ק רקפת גלעד מחלקת נפגעי עברות, המשרד לביטחון פנים
סנ"צ נורית זיו רמ"ד נפגעי עברות, המשרד לביטחון פנים
עו"ד נילי קהלני יועצת לענייני אלימות במשפחה, המשרד לביטחון פנים
עו"ד תמי ארנון הלשכה המשפטית, המשרד לביטחון פנים
מירה שרעבי מתמחה, הלשכה המשפטית, המשרד לביטחון פנים
עו"ד בתיה ארטמן לשכת היועץ המשפטי, משרד העבודה והרווחה
רונית צור מרכזת מחוזית בתחום המשפחה,
משרד העבודה והרווחה
חיותה שנאבל מנהלת השירות לטיפול בנשים,
משרד העבודה והרווחה
עו"ד טליה אדרי משרד הבריאות
נירית פסח עובדת סוציאלית, משרד הבריאות
עו"ד ציונה קניג-יאיר שדולת הנשים בישראל
פייגי כהן מועצת ארגוני הנשים
נחמה חסון מועצת ארגוני הנשים
עו"ד דפנה בוסתן נעמ"ת
סימה טמיר אמונה
עו"ד שירה פירט ויצ"ו
ניר ברזילי כתב "מעריב"
רעות מיכאלי מתמחה בלשכה המשפטית של הכנסת
יועצת משפטית
הילה ברק
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
קצרנית
דקלה אברבנאל
סדר היום
הצעת חוק העונשין (תיקון – אינוס), התשס"א2000-, ח"כ יעל דיין ואחרים

הצעת חוק העונשין (תיקון – אינוס), התשס"א2000-, ח"כ יעל דיין ואחרים
היו"ר יעל דיין
בוקר טוב, אני מקווה שלכולם היה חופש טוב, עתיר מצות וכו'. הכנסת עדיין עד ראשית מאי, אבל היום עבודת הוועדות מתחדשת. יש לנו שלושה נושאים, שניים מהם צריך למצות היום, ובנושא השלישי נדון. נעבור מן הקל אל הכבד. הראשון הוא תיקון לסעיף אינוס בחוק העונשין. דנו בנושא, ולמעשה כבר הצבענו עליו. אני מבקשת מדליה איש-שלום ממשרד המשפטים להציג את הנוסח שהסכמנו עליו. אאשרר אותו - למרות שאין צורך בכך, ונעביר אותו לקריאה ראשונה.
דליה איש-שלום
הסעיף הראשון של התיקון מתייחס לתיקון סעיף 345 לחוק העונשין, שהיא עברת האינוס. בפסקה הראשונה של הסעיף מדובר על ביטול אלמנט השימוש בכוח – שהוא הבסיס להצעת החוק. הוא מקובל לחלוטין. לעומת זאת, הפסקה השנייה מתייחסת למחיקת הביטוי "מצב המונע ממנה התנגדות" והחלפתו בביטוי "מצב אחר המונע ממנה להסכים הסכמה חופשית", וזאת כדי שתהיה התאמה ניסוחית. זו הייתה הערה של עו"ד אתי בנדלר. למעשה התיקון לא משנה מהמהות של הסעיף. אנחנו מציעים גם להסביר בדברי ההסבר שאין כל כוונה לשנות את המהות, כי אין שום ביקורת על הפסיקה מבחינה זאת – אלא רוצים ליצור אחידות של נוסח, ושהמסר של הסכמה חופשית יהיה שזור לאורך כל הסעיף.

הסעיף השני הוא תיקון סעיף 348 – מעשה מגונה. יחד עם הסעיף הזה צריך לקרוא את סעיף 4 – תיקון סעיף 355 לגבי עונש המינימום. כאן המטרה היא לשמר את המצב הקיים. נשמור על ההבחנה, מבחינת הענישה, של מעשה מגונה ללא הסכמה אך ללא שימוש בכוח – שעומד היום על שלוש שנים ואין לו עונש מינימום – לעומת הענישה המחמירה יותר, במקרה של מעשה מגונה בכוח, באיומים או בכל נסיבה מחמירה אחרת מהנסיבות שהיו עד עכשיו בעברת האונס – שעומד היום על שבע שנים, ועונש המינימום הוא שנה ותשעה חודשים. לכן יש צורך בכמה שינויי נוסח בסעיף 348 – כדי לשמר את המצב המשפטי הזה.

תיקון הנוסף המוצע, וזהו התיקון האחרון, הוא לתקן את סעיף ההתיישנות, שדוחה את מרוץ ההתיישנות לאחרי הבגרות בעברות המין, כדי שלא יהיה ספק שהדחייה ממשיכה גם לגבי מעשה מגונה בכוח – כפי שהוא מנוסח עכשיו, בנוסח החדש. לכן מוסיפים את הסעיף החדש, סעיף 348 (ג1) המוצע לסעיף 354, שמדבר על דחיית תקופת ההתיישנות.

אלה כל התיקונים.
היו"ר יעל דיין
אני מבקשת לסכם את הדברים, למרות שכולם כאן יודעים במה אנו עוסקים. אין לפניכם את החוק המקורי שממנו מחקנו את הסיפה. שם הגדרת האינוס הייתה: "הבועל אישה שלא בהסכמתה החופשית, עקב שימוש בכוח, גרימת סבל גופני, הפעלת אמצעי לחץ אחרים או איום באחד מאלה". כל זה נמחק. היום אנחנו אומרים: אונס זה אונס זה אונס. כל מה שצריך הוא העדר הסכמה. אי אפשר אחר כך לטעון כלפי הקורבן שלא צעקה, שאין על התוקף סימן של הציפורניים שלה, שאין מתחת לציפורניים שלה שרידי עור המעידים על שריטות וכו'. אנחנו מכירים יותר מדי מקרים של נשים – וכשאני אומרת נשים הכוונה לנשים או גברים – שעברו אונס בפחד מוות או באיום שהיה בינו לבינה. לא היה שם איש שישמע אותה, או שהתוקף שם סכין על צווארה של המותקפת ואין לכך הוכחה, או שהתוקף אומר שהמעשה היה בהסכמה, ושהוא לא איים ולא הפעיל כוח. כעת כל הדיון הזה יורד. אונס הוא בעילת אישה שלא בהסכמתה החופשית, וזה הכל.

הדבר יקשה על הסניגורים. זכויות הנאשם יישמרו לו במהלך ההליך הפלילי, כמובן, אך לא ייתכן ששיתוק שאוחז באישה כאשר היא נאנסת ימנע את ההאשמה של התוקף במלואה, כולל הענישה המלאה.

כבר נערכה הצבעה על הצעת החוק. זהו למעשה תיקון – משמעותי מאוד, לדעתי - הנוגע לצורך בראיות ובהוכחות. אני מקווה שהוא מרתיע את האנסים בפוטנציה, כולל בעלים שאונסים את נשותיהם. אני מאשרת את הנוסח שהוצע על ידי משרד המשפטים, וההצעה תובא לקריאה ראשונה. אם יש למישהו הערות ספציפיות – אפשר להעלות הכל אחרי קריאה ראשונה. גם מי שמעוניין בהרחבה ולעיין בפסיקה – מרכז המידע שלנו נמצא כאן כדי לספק זאת.

אם כן, הצעת חוק העונשין (תיקון – אינוס), אושרה על ארבעה סעיפיה, לפי הצעת משרד המשפטים, ותעבור לקריאה ראשונה – עם תפילה כללית לנגה ענתבי או טל ממשרד המשפטים לקדם את העניין מהר ככל האפשר, עוד לפני תום הפגרה. זהו תיקון, ואין כאן הערכות שדורשת דחיות בזמן, מלבד הצורך ליידע היטב את כל הגורמים על התיקון עצמו.

הישיבה ננעלה בשעה 10:15.

קוד המקור של הנתונים