פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מעמד האישה/2859



2
הוועדה לקידום מעמד האישה
06/03/2001

פרוטוקולים/מעמד האישה/2859
ירושלים, כ"ד באדר, תשס"א
19 במרץ, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מספר 107
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
שהתקיימה ביום ג'' י"א באדר התשס"א, 06/03/2001, בשעה 17:40
נכחו
חברי הוועדה: יעל דיין - יו"ר
דליה רבין-פילוסוף
נעמי בלומנטל
לימור לבנת
ציפי לבני
יאיר פרץ
חברי הכנסת
נעמי חזן
זהבה גלאון
מרינה סולודקין
מוזמנים
ראש הממשלה הנבחר אריאל שרון
גב' רונית לב-ארי - יו"ר הרשות לקידום מעמד האישה
גב' חדווה אלמוג - יו"ר נעמ"ת
גב' מירי ארן – נעמ"ת
גב' אפרת ישראלי – נעמ"ת
עו"ד רבקה שקד - ממונה על קידום נשים בנציבות שירות המדינה
גב' אסתר ביתן
תא"ל סוזי יוגב - קצינת חן ראשית
גב' סימה טמיר - אמונה
גב' רחל סולבצקי - יו"ר אמונה
גב' מרים ברסלר - משמר הנגב
גב' פנינה רוזנבלום - אשת עסקים
גב' שרה דוידוביץ - עיתונאית
גב' מרים בונלפיל - יו"ר נעמ"ת, מרחב ירושלים
גב' ג'ני רוזנברג - חברת הנהלת מט"י גליל מערבי, בעלת עסק, עולה חדשה.
גב' מזל גולדשטיין
גב' מיכל יושביץ - יו"ר הוועדה לקידום נשים בפוליטיקה - ויצ"ו ישראל
גב' חולדה גורביץ - ארגון נשי חירות בישראל
גב' רחל דמרקדו - יו"ר סיעת הליכוד, נעמ"ת ירושלים
גב' מלי פינטו - יו"ר סיעת הליכוד בנעמ"ת
בת שבע שטראוכלר - חברת הנהלת שדולת הנשים
גב' יעל שמרגד - יו"ר מועצת סניף הליכוד בבני ברק
גב' אסתר ביתן - מפלגת העבודה
סא"ל ענת ברקו - עוזרת קצינת חן ראשית לפרט
גב' רינה ברטל - יו"ר שדולת הנשים
ד"ר רחל אדטו - סמנכ"ל בית חולים שערי צדק ויועצת שר הבריאות
על סדר היום
נשים מובילות במדינת ישראל
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
נרשם על ידי
רקורד שירותי הקלטה
היו"ר יעל דיין
אני פותחת את ישיבת הוועדה לקידום מעמד
האישה ומקדמת בברכה את ראש הממשלה הנבחר, מר אריאל שרון. קיימנו היום דיון בנושא נשים בכלכלה, לטוב ולרע. כשאנחנו אומרים: "נשים בכלכלה", הכוונה היא גם לנשים מצליחות, נשים תעשייניות, נשות עסקים ואחרות, אבל כשאומרים: "נשים בכלכלה הישראלית", אנחנו מדברים גם על העובדה שיש יותר מובטלות מאשר מובטלים, יש יותר נשים מתחת לקו העוני, יש יותר נשים חד-הוריות שהן מתחת לקו העוני. הקשיים הכלכליים של נשים - אני כבר איני מדברת על המגזר הערבי, שזה עוד יותר נחות מהנשים היהודיות מבחינת תעסוקה - ולזה הוקדש הדיון בבוקר. עכשיו מתקיים הדיון במליאה. אחר הצהרים אנחנו העברנו מספר חוקים - גם חוקים שנוגעים לאלימות כלפי נשים - ואת הפגישה הזו, שאנחנו ביקשנו, ואני מאד מודה עליה, אנחנו מקיימים בפורום של נשים מובילות במדינת ישראל. בגלל שינוי השעה, יש לנו בעיה של נוכחות של חלק מהנשים, שכאשר שינינו את השעה - בראשן למעשה פרקליטת המדינה, שהייתה אמורה לבוא בשש וחצי; היא איננה יכולה לבוא בחמש וחצי; נציבת שירות בתי הסוהר, אורית אדטו, שהייתה אמורה לבוא. אני לא אטריח אותך, אבל הרשימה המלאה קוצצה קמעה בגלל השינוי בשעה - אנחנו מבינים את הלחצים עליך, בכל זאת מודים לך מכל הלב, כי לא רצינו לפצל את זה - שיש דיון אחד, ואחר כך דיון אחר, וביום אחר יהיה עוד דיון שונה לגמרי.
ראש הממשלה הנבחר אריאל שרון
אני מקווה שלא שיבשתי לכם יותר מדיי.
היו"ר יעל דיין
לא שיבשת. אני מרגישה מאד לא נוח בכך
שאינני נוכחת בדיון במליאה.
ראש הממשלה הנבחר אריאל שרון
זו הסיבה שאני איחרתי במספר דקות.
היו"ר יעל דיין
אני יודעת. כל אחד יבוא על פיצויו. אני רוצה
כאן להעביר את רשות הדיבור למספר נשים שנמצאות כאן - שאולי אתה אינך מכיר - והנמצאות בתפקידים. אני רוצה לומר שאנחנו כאן - זה כבר פורום מקצועי; זה איננו פורום תיאורטי. אנחנו כבר מייצגות נשים שעושות את הדברים - נשים המובילות את הדברים.
ראש הממשלה הנבחר אריאל שרון
אם אני אצטרך להתייעץ, זה בגוף הזה.
היו"ר יעל דיין
אין זה גוף. זה כל אחת בתחומה. אבל מה שאני
מנסה לומר זה שיש דיבורים, ויש עשייה, ויש חקיקה. חקיקה מופקדת באמת ומקודמת בבית הזה, בעיקר על ידי חברות הכנסת, אבל עכשיו אנחנו ברגע של חסד; זאת אומרת: אנחנו מאמינים שהאתגר הזה של מעמד האישה שיעמוד בפניך יצליח, שהמאמצים של כולנו יישאו פרי, ואנחנו רוצים להתייחס גם ליום המחרת. ביום המחרת אנחנו נחמדות, אבל אולי אנחנו לא כל כך קלות בתביעות שלנו כמו ביום שלפני.

מה שאני מנסה לומר הוא שבין השאר, בשבועות הראשונים שלך, מר אריאל שרון, הכנסת תאשר תקציב. תעדנה כאן כל חברות הכנסת הנוכחות, שאחת הבעיות שלנו היא להעביר מן הכוח אל הפועל חלק מהדברים שלנו, גם בנושא אלימות, גם בנושאי בריאות, גם בנושא תקנים נוספים; והשעה הלוחמנית שלנו, השנתית, היא שעת התקציב. אנחנו נביא לידיעתך - יש תוספות שאושרו על ידי


הממשלה היוצאת - בעיקר בנושא האלימות; יש תוספות שהובטחו וטרם אושרו. יש דברים שאינם סובלים דיחוי - שהם אינם תכנית חומש ותכנית עשור, אלא דברים מיידיים. אנחנו נעביר לך את התביעות התקציביות, אשר חלקן אושר, וחלקן – לא; ואנחנו דנים בזה גם עם ועדת הכספים וגם עם השרים הממונים.

אני רוצה להציג בפניך את האורחות, אבל ראשונה הייתי רוצה להציג את גברת רונית לב-ארי: היא מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה, רשות שאנחנו הקמנו על פי חוק בזמן ממשלת מר נתניהו, והיא נכנסה לתפקיד לא מזמן. זו זרוע במערכת שלך. היא נמצאת במשרד ראש הממשלה. היא יחסית חדשה בתפקיד, אבל לא חדשה בתחום. הגברת רונית היא קרימינולוגית ועוסקת הרבה מאד שנים דווקא בנושא האלימות כלפי נשים, אבל היא בשיתוף פעולה מלא, מייצגת למעשה את משרד ראש הממשלה במערכת הזו של מעמד האישה.

אני אינני מציגה כאן את חברות הכנסת, כי אני חושבת שאין צורך, אבל את גברת חדווה אלמוג אתה מכיר, יושבת ראש נעמ"ת; גברת מירי אורן וגברת אפרת ישראלי, חברות בכירות בנעמ"ת - אחראיות על אגפים. אני מציעה שנעשה כאן הצגה עצמית, כי חלק אני מכירה היטב, כמו גברת רבקה שקד, הממונה על מעמד האישה בנציבות שירות המדינה, ואם אני כאן מדלגת, גברת אסתר ביתן, ותת אלוף סוזי יוגב, קצינת חן ראשית, שעברנו את החילופין, עבדנו עם הקודמת, שעכשיו אנחנו עובדים איתה כנציבת שירות בתי הסוהר. למעשה תת אלוף סוזי יוגב כבר איננה חדשה - הקשרים מאד הדוקים; הוועדה בראשותי מטפלת בצורה מאד אינטנסיבית בכל נושא נשים בצה"ל, קידום נשים, ושם ההישגים - הלוואי שב"אזרחי" יהיו הישגים כמו בצה"ל. כל מי שלא הזכרתי, בבקשה, הציגו את עצמכן.
סימה טמיר
אני סימה טמיר מבאר שבע, מאמונה, מפד"ל,
קואליציית ארגוני נשים לקידום נשים בפוליטיקה - ומשתתפת פעילה בוועדה של גברת יעל דיין.
מרים ברסלר
אני מרים ברסלר, חברת קיבוץ משמר הנגב,
חברת קואליציה ופעילה בקידום מעמד האישה
באזור באר שבע.
פנינה רוזנבלום
טוב, אני מאד "בלתי מוכרת" במדינה הזאת.
אני פנינה רוזנבלום, אשת עסקים, עצמאית, מייצגת את המגזר של העצמאים במדינת ישראל. יש לי הרבה מה לומר, אבל נמשיך הלאה.
שרה דוידוביץ
שרה דוידוביץ, עיתונאית, ואני מאחלת לראש
הממשלה הצלחה בהנהגת המדינה.
רבקה שקד
עורכת דין רבקה שקד; אני הממונה על קידום
נשים בשירות המדינה, עובדת נציבות שירות המדינה. אני מייצגת לצורך העניין, אדוני ראש הממשלה, ציבור של קרוב ל40,000- עובדות מדינה, העובדות אצלך, שממשלת ישראל אחראית ליישם את כל החוקים שנכתבו ומחייבים את הממשלה לפעול לקידומן בשירות המדינה; אך למרבה הצער, עד היום, כבר למעלה מ- 10 שנים, מאז שהפעילות הזאת התחילה, עדיין הדבר הזה "מדשדש". 10 שנים לא חל שום שינוי. ישנה חקיקה ופסיקה מאד מסועפת בנושא הזה.
מרים בונפיל
אני מרים בונפיל, ואני יושבת ראש נעמ"ת במרחב
ירושלים, כפופה ליושבת ראש נעמ"ת הארצית,
גברת חדווה אלמוג.
ג'ני רוזנברג
שמי ג'ני רוזנברג, ואני חברת הנהלת מט"י גליל
מערבי, שזה מרכז לטיפוח יזמות עסקית. זה גוף שהוקם על ידי רשות עסקים קטנים. אני בעלת עסק ומייצגת פה את המגזר של העולות החדשות בכלכלת ישראל.
מזל גולדשטיין
מזל גולדשטיין, עסקנית.
מיכל יושביץ
מיכל יושביץ, יושבת ראש הוועדה לקידום נשים
בפוליטיקה של ויצ"ו ישראל, מייצגת את ויצ"ו ישראל. אני מברכת אותך על בחירתך. אנחנו יודעים שהרבה מאד הבטחות ניתנות; יחד עם זאת, אנחנו מקוות שבממשלה הזאת, מעבר למספר הגדול של השרות, יהיו גם יותר סגניות שרים, יהיו מנכ"ליות, ויהיו נשים בתפקידים בכירים, בתקווה שלכנסת הבאה גם נכפיל את מספר חברות הכנסת וגם נגדיל את מספר השרות.
חולדה גורביץ
חולדה גורביץ, היום אני אורחת. אני נציגת נשי
חירות בישראל וגם פעילה במועצות נשים למען קידום מעמד האישה בישראל. אני מאחלת לראש הממשלה הרבה הצלחה, והייתי רוצה לראות לפחות שרה למעמד האישה.
רחל דמרקדו
רחל דמרקדו, ראש סיעת הליכוד בנעמ"ת
בירושלים; מאחלת לראש הממשלה המון הצלחה ואיחוד של כל הקצוות, ואני מקווה שביחד נצליח להגיע למצב שיהיו הרבה יותר שרות - הרבה יותר נשים בתפקידי מפתח.
מלי פינטו
מלי פינטו, יושבת ראש סיעת הליכוד בנעמ"ת.
בת שבע שטראוכלר
בת שבע שטראוכלר - הקמתי וניהלתי את מועצת
הנשים ליד ראש עיריית תל אביב יפו, בראשותן של חברות הכנסת יעל דיין ולימור לבנת.
יעל שמרגד
אני יושבת ראש מועצת סניף הליכוד בבני ברק,
חברת שדולת הנשים. אני הייתי ממקימות היישוב כוכב יאיר, שלך יש חלק גדול שיש יישוב כזה בישראל, והייתי חברת האגודה לפיתוח כוכב יאיר והחברה המסחרית "כוכב יאיר".
אסתר ביתן
אסתר ביתן, יושבת ראש החברות במפלגת העבודה; מאחלת לך הצלחה, ואולי אתה יכול לעשות משהו - יושבת על ידך גברת יעל דיין, ואני יודעת שאתה יכול למנות שר - היינו רוצים שתהיה לנו שרה למעמד האישה.
היו"ר יעל דיין
סליחה, את היית רוצה. אני אומרת שלא יהיו
אי הבנות ביני ובין מר אריאל שרון - אני לא הגשתי מועמדות לשרה או לסגנית שר באותו פורום שבוחר. עם כל הכבוד, אני לא הגשתי את זה ביודעין - התנגדתי לשותפות הזו. אני מקיימת את תפקידי, ואני מאחלת הצלחה, ואני מקבלת את החלטת הרוב - אבל אני אישית לא בחרתי להתמודד על תפקיד כזה. ואם את רוצה, אם כבר אנחנו פוליטיים, אבל באווירה ביתית כל כך - מה שלא קיבלתי מראש הממשלה שלי בדין אין אני מבקשת בחסד מראש הממשלה שלא נבחר על ידי. אזיי זה סתם בינינו - שיהיה לפרוטוקול.
סא"ל ענת ברקו
ענת ברקו, עוזרת קצינת חן ראשית לפרט, עוסקת
בתחומים הייחודיים לחיילות צה"ל - בכל מיני נושאים שקשורים בקידום נשים, באפליה על רקע מיני, ברפואת נשים…
תא"ל סוזי יוגב
כבוד ראש הממשלה הנבחר, שמי סוזי יוגב.
כאמור אני קצינת חן ראשית מזה 10 חודשים, מייצגת מגזר מאד ייחודי בצבא הגנה לישראל, שהוא בעצם הצבא היחידי בעולם שמגייס נשים בכורח חוק. הנשים מהוות היום כ30%- מכלל אוכלוסיית החיילים והחיילות בצבא, ואנחנו עוסקים בשלוש משימות ליבה, המתמקדות בעיקר בקידום שוויון הזדמנויות לנשים, בהעצמת נשים, בטיפול ייחודי לנשים וכמוקד ידע בכל מה שקשור לשירות נשים בצבאות בכלל ובצבא הגנה לישראל בפרט.
היו"ר יעל דיין
אני רוצה להציג את גברת דנה גורדון, מנהלת
הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, ואת העבודה האמיתית - והקשה והשחורה – כמובן היא עושה. השאר כאן חברות כנסת - אנחנו איננו יודעים את מי לכנות: "שרה לעתיד". מחר אני מניחה שנדע. או אז, אנחנו כולנו חברות כנסת. אני אבקש מראש הממשלה הנבחר לומר כמה מילים. הפגישה הזו - אני מציינת מראש - היא פגישת היכרות קצרה. היא איננה פגישה שהיא דיון, ואנחנו נתפזר אחרי דברי ראש הממשלה. אנחנו נאפשר לראש הממשלה הנבחר לשאת את דבריו. אנחנו נעשה סבב ממש קצר - ואחרי זה נתפזר.
ראש הממשלה הנבחר אריאל שרון
תודה לגברת יעל, תודה לגברת לימור, תודה
לכל חברות הכנסת, חברותי לכנסת; שלום לכולכן, ואני באמת שמח לפגוש אתכן. אני את דברי אמרתי מעל דוכן הכנסת - קשה כל פעם להמציא דבר נוסף. הבעתי את דעתי ואת עמדתי. אני בהחלט חושב שאם אני מסתכל על כך מהנקודה של עוול, אולי, שנגרם לנשים, מבחינת ההפסד לחברה, אני חושב פשוט שאפשר למצות הרבה יותר את הכוח, את היכולת, את החוכמה, את הכשרונות שמצויים פה - ולא מיצינו די. כאן נאמרה איזו מילה בעניין הבטחות - אני בדרך כלל נמנע מלתת הבטחות. זאת אומרת: לפני בחירות אני בכלל אינני נותן הבטחות. תמיד אני אומר: כשיעברו הבחירות. אני מוכן לבוא עוד פעם ולומר. תמיד יש לי איזו הרגשה לא נוחה להתחייב לפני בחירות, אבל אני רוצה לומר לכן: היה לי עכשיו חודש תמים שיכולתי להיות משוחרר. החלטתי הפעם, אולי בגלל ניסיוני עתיר השנים בניהול משאים ומתנים, אני החלטתי לא להיות מעורב אישית בניהול המשא ומתן, ואחר כך ראיתי - לאור כל מה שהתרחש בחודש האחרון - שכנראה גם צדקתי; אבל היה לי זמן אז, וניצלתי את הזמן הזה לעשות אי אילו דברים שהתעניינתי בהם אבל אף פעם לא הייתה לי אפשרות ממש לראות אותם מקרוב; ובין היתר, בחודש הזה, נפגשתי עם המגזר העסקי - הייתי אומר, לחלקיו השונים - לא עם כולם, אבל קיימתי 3 פגישות כאלה. נפגשתי, אני חושב, עם רוב ראשי הערים והמועצות המקומיות והאזוריות; קיימתי מפגש, אולי מרתק במיוחד - זה היה המפגש שלי עם תנועות הנוער - הייתה בהחלט הפתעה מאד נעימה, הן מכושר הביטוי הבלתי רגיל והן ממידת הנכונות שמצאתי שקיימת לעסוק בפעילות בחברה, דבר שכשמסתכלים אולי מרחוק קצת, אין מבחינים בו - אבל אני מאד התעודדתי. זו הייתה פגישה שהייתה צריכה להימשך שעה, והיא נמשכה כשעתיים וחצי. אני לא נאמתי שם - אני פשוט באתי לשמוע מה יש להם לומר, אבל יצאתי מעודד מהפגישה הזאת. אני חושב שהנושא הזה, של בני נוער שמוכנים לפעול, לסייע לנוער במצוקה, הוא אחד הנושאים שלפי דעתי צריך מאד לטפח. אני השקעתי זמן בנושא, שאני מייחס לו חשיבות ממדרגה ראשונה, בעניין סמים בבתי הספר, וביקשתי מהמפקח הכללי של המשטרה להכין חומר בעניין זה; ואכן הוא עשה כן, וקיבלתי הצגה - שמבחינת הצגה היא הייתה הצגה יפה, אבל מבחינת תמונת המצב, המצב חמור מאד, ואני ראיתי את הנושא הזה כאחד הנושאים, אולי הבוערים ביותר שצריך לטפל בהם. ראו נא, אין די בזה שאני רוצה לטפל - אני צריך גם עזרה כאן, בתחום הזה, ואני חושב שזה יהיה אחד מן הנושאים שאני אגדיר אותו מהנושאים הראשונים והחשובים ביותר שצריך לטפל בהם. תוך כדי כך הוא גם סיפר לי ותיאר בפניי את המצב - ואני רואה בזה לא רק טרגדיה אישית, הן לילדים שהולכים לאיבוד והן למשפחות. יש פה גם, לדעתי, היבט אסטרטגי ממדרגה ראשונה בתחום הזה.

בין היתר, ביקרתי במעון לנשים מוכות. אני מודה, אני אמרתי שם בזמן הביקור, אני די חששתי מהעניין הזה. נפגשתי עם מנהלות כל המרכזים, המקלטים - לא אהבתי את הביטוי הזה, "מעונות" וכל זה.
היו"ר יעל דיין
מעונות זה דבר של קבע. אנחנו מתייחסים אל
המקלטים כמשהו שהוא בשעת חירום, והוא זמני.
ראש הממשלה הנבחר אריאל שרון
וזה, דרך אגב, דבר מעודד שם. דבר מעודד היה
לראות - כי דיברתי עם נשים שם, קודם נשים עם ילדים ואחר כך עם שתי נשים בנפרד, שיכולתי לעמוד יותר - נשים והמטפלות בהן, החונכות שלהן וכן הלאה; ובמקרים מאד קשים. התעודדתי מכך שנשים, באמת עם מצוקות נוראות, יצאו והשתקמו. ראיתי את הדבר הזה, והמפגש היה בהחלט מאד חשוב מבחינתי.

ביקור יותר קשה היה במרכזים לטיפול בנפגעות תקיפה מינית, וזה היה דבר קשה. גם האמצעים שם כנראה יותר מצומצמים. המתנדבים הם אחד מהדברים המעודדים שראיתי, אבל כנראה ששם הנכונות לטפל ולעזור היא יותר קטנה - וגם בזה אנחנו נצטרך לטפל.

כל החודש הזה עסקתי בנושאים האלה. אני שמח שעשיתי זאת במקום לשבת שעות בדיונים אין קץ - השארתי את זה לאחרים, כי אינני יודע מתי הייתי יכול לעשות, ככה באופן מרוכז - לראות את הנושאים האלה שאני ראיתי אותם מצד אחד כסימנים מאד טובים בחברה, בכך שמצאתי הרבה מאד אנשים במגזר העסקי, ונדמה לי שלא מיצינו זאת עדיין - אנשים שמוכנים להירתם ולעזור, אם בנושאי חינוך ואם בנושאי מצוקה. נדמה לי שיש כאן היום איזו מין נטייה להירתם לפעילות בחברה, ואני מתכוון מאד לעודד את הנושא הזה - גם פה אני צריך כמובן את עזרתכן בפעילות הזאת.





מצד אחד, הייתי אומר, באים ורואים - יש הרבה מאד תקוות. מצד שני, יש באמת מצבים מאד קשים - מצוקות נוראות. אני עצמי, כפי שאמרתי, יש לי עניין רב לטפל בנושאים האלה. אתכן אני אוכל לעשות את זה. לבד זה אי אפשר. זה נטל כבד, אבל חיוני לטיפול - שצריך לעשות אותו, ואני אשמח מאד לפעול אתכן ביחד בתחומים האלה.
היו"ר יעל דיין
יש לנו עוד עשר דקות לסבב נוסף. בזמן שדיברת,
מר אריאל שרון, נוספו הגברת רחל סילבצקי, שהיא יושבת ראש אמונה; והגברת רינה ברטל, שהיא יושבת ראש שדולת הנשים. גברת רונית לב-ארי, בבקשה.
רונית לב-ארי
אני רוצה לברך את מר אריאל שרון, ראש
הממשלה הנבחר. אני, כמנהלת הרשות לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה, אספר את כל החומר, את כל הידע. התחלתי עם העוזרים הנאמנים לארגן את אותו ביקור במקלט לנשים מוכות של נעמ"ת בתל אביב. הביקור היה מתוכנן לשעה וחצי. הוא היה שעתיים, ואמרתי לגברת אודליה כרמון, הדוברת, שהביקור הזה יצר בערך 150 יחצ"ניות (נשות יחסי ציבור) לראש הממשלה הנבחר, משום שההקשבה, האכפתיות - גם הנשים, גם הצוותים, מנהלות המקלטים, ראשי הארגונים, כל מי שהיה - למוד ביקורים. ואמרו לי אחדים: חשבנו שזה יהיה עוד ביקור של איש ציבור - זה לא היה עוד ביקור; ואני בטוחה שיהיה לזה המשך. או אז, בהצלחה רבה!
היו"ר יעל דיין
דוקטור רחל אדטו היא יועצת שר הבריאות. היא
רופאה בכירה ב"שערי צדק", סמנכ"לית ויושבת ראש המועצה הציבורית לבריאות נשים, והיא יועצת שר הבריאות לענייני בריאות נשים. והלוואי שבכל המשרדים - ואין עדיין בכל המשרדים - היה לנו קשר כזה שדואג באותו תחום לדברים שאנחנו עוסקים בהם. גברת חדווה אלמוג, בבקשה.
חדווה אלמוג
ראש הממשלה הנבחר, ערב טוב. ערב טוב לכולם.
אני מוכרחה לומר שאני באה מבית ספר שבו כשהיו רוצים להגיד תודה, היו מצביעים; ובבית הספר שלי… אני מוכרחה לומר, שאחרי חודש ימים שבו הקדשת שלושה מפגשים לנושא הנשים, אני חושבת שזה חודש של חסד לנושאים האלה, מפני שאני מעריכה שברגע שתיכנס לתפקיד, הזמן הפנוי שלך לנושאים האלה יהיה פחות רב, אבל כשאתה בא עם כזה רקע - ואני חושבת שבאמת האמירה שאמרת, שיושב פה צוות שיכול לסייע ולעזור בכל דבר, אין ספק שהוא צוות שבאמת יעמוד לרשותך לאורך התקופה כולה. אני הייתי אומרת שאני קונה את הנאום שלך - ישבתי במליאה לשמוע את הנאום, גם על העבר, גם על ההווה וגם על העתיד; ואני רוצה להתמקד בשני נושאים, שהם מאד חשובים.

כל הנושאים שעליהם דיברת, בסופו של דבר מתמקדים ביכולת של האישה לצאת לעבודה, להתפרנס ולהיות כוח כלכלי. יש היום חוק ש"מסתובב" שקוראים לו: הכרה בהוצאות טיפול בילדים. זה חוק שחוצה מפלגות; זה חוק שחוצה את כל המערכות השונות. אני חושבת, אדוני, שזה נושא שגם עבר את



ועדת השרים לפני 3 שנים - אני מציעה לעסוק בנושא של הכרה בהוצאות טיפול בילדים כאחד הנושאים החשובים, מפני שאם רוצים לעודד נשים לצאת לעבודה - ואין ספק שאם מדברים על כך שמס הכנסה מכיר בהוצאות לייצור הכנסה, הוצאות שיתנו לנשים על כך שהן תעבודנה ותייצרנה הכנסה במדינת ישראל, זהו חוק מאד חשוב.

הנושא השני, לא פחות חשוב - זה מעונות היום. כמי שעומדת בראש תנועה שיש לה 23,000 ילדים, ויחד עם ויצ"ו ועם "אמונה", אנחנו קרוב ל50,000- ילדים שנמצאים בתוך מערכת המעונות. מערכת המעונות עומדת על סף – אני אינני רוצה להגיד קריסה, אבל על סף קשיים כלכליים מאד גדולים, כי מדינת
ישראל איננה מכירה בתעריף נכון למעונות היום. ואם מדינת ישראל לא תכיר בזה, יותר ויותר נשים תיפלטנה ממערכת החינוך, הילדים לא יקבלו את החינוך - ובסופו של דבר, נשלם בגיל 18 לבתי הכלא, במקום לשלם בגיל 0-3 לחינוך חינם לילדים האלה. אני מאד מקווה שהנושא הזה יעלה לסדר היום, כדי שהארגונים ימשיכו לתת את השירות של החינוך, החשוב כל כך.
היו"ר יעל דיין
תודה רבה לגברת חדווה. גברת רחל סולבצקי,
בבקשה.
רחל סולבצקי
גברת חדווה אלמוג אמרה בעצם את שני הנושאים
החשובים בשבילי, והם שבהחלט מעונות היום הם על סף קריסה, במיוחד אחרי ההסכמים החדשים לשכר. אני חושבת שצריך יותר סיוע ממשלתי בנושא הזה, לפחות במענק שהוחלט עליו - שזה יהיה באמת מענק מהאוצר אלינו - אין לנו הדבר הזה בתקציב, ואין לנו דרך להגיע לזה. נקודה שניה - באמת עזרה לאישה במימון הוצאותיה כשהיא יוצאת לעבודה ועזרה מקצועית לנשים. רציתי להוסיף שלנו הנושא של חיזוק משפחה בריאה הוא נושא מאד חשוב, ויש הרבה נושאים בחקיקה שניתן לקדם, כדי שמשפחה תהיה משפחה חזקה, בריאה, וגם החינוך לחיי האזרחים במדינה = הצעירים שלנו - יכלול חינוך לחיי משפחה בריאים.
פנינה רוזנבלום
כבוד ראש הממשלה, אני קודם כל מאחלת לך
הצלחה בתפקיד, כי בסך הכל כולנו רוצים שיהיה לנו יותר טוב במדינה הזאת, אבל אני רוצה להתייחס דווקא למגזר העצמאי, שאני מייצגת אותו, כבעלת עסק עצמאי מזה 12 שנה. כמעט כל ראש ממשלה מתייחס רק לבעלי ההון ואינו מתייחס כל כך לעסקים הקטנים והבינוניים, שמייצגים 35% מכוח התעסוקה במדינת ישראל. אני מקווה מאד שאתה, כראש הממשלה - ואני מאד אשמח גם לתת עצות, כאשת עסקים ש"חיה את השטח" ויודעת בדיוק מה "השטח" צריך, ומה יכול לעזור לצמיחה, ומה יכול לעזור להרבה מאד נשים להיכנס ולהיות נשות עסקים - וגם לגברים - אני חושבת שראש ממשלה צריך לשמוע את המגזר הזה, ולא רק את בעלי ההון - כי אנחנו חלק בלתי נפרד מהכלכלה של מדינת ישראל. אני מאד מאד מקווה שתיקח את זה לתשומת לבך, ובאמת תעשה משהו - וגם אני אשמח לתרום תרומה בנושא הזה. תודה.
רבקה שקד
אני אחזור ואבקש - ראש הממשלה הוא המנהל
של כולנו - של עובדי המדינה, עובדות המדינה. דובר הרבה על מחסור בתפקידים בכירים, בקידומן של נשים - עמדות ניהול בתוך שירות המדינה, שבעצם אתה מופקד עליו. כל התשתית החוקתית קיימת. צריכה להיות רק מוכנות ורצון אמיתי, שעד עכשיו - למרבה הצער - לא הצלחנו לקבל; ואני מאד מקווה שבתקופתך הדבר הזה ייעשה.
מיכל יושביץ
יש לנו חוקים מתקדמים ביותר, הרבה מאד
בזכות חברות הכנסת בשנים עברו. צריך לאכוף אותם. ישנו חוק נוסף שהועבר עכשיו בצרפת - חוק שוויון, שהוא חוק שבעצם יוביל אותנו אולי באמת לחברה שאפשר יהיה להגדיר אותה כחברה במדינה מתוקנת, חברה דמוקרטית. אני חושבת שצריך לפעול להבאת החוק הזה, כי יש לנו די נשים שיכולות למלא את התפקידים; והשוויון צריך להיראות - לא רק להישמע. אני מאד מקווה שגם חברות הכנסת וגם ראש הממשלה יפעלו לכך שחוק "שוויון" יעלה בהקדם האפשרי, ונוכל להפוך לחברה מתקדמת.
היו"ר יעל דיין
אני אומרת לך, כאחת המובילות בחקיקה: אין
סיכוי. ואני אומרת את זה בצער. מדובר בחוק שיחייב מפלגות, ש50%- מהמועמדים שלהם תהיינה נשים. יש כאן תפיסות עולם. אני איני יכולה לחייב מפלגה חרדית בתפיסת עולם שהיא מנוגדת לה. במפלגות החילוניות יש היום: 40% במרצ, בליכוד ובמפלגת העבודה יש... נסו בבקשה, אני אומרת לכם, מאחר שזה איננו נושא חדש - זה נושא שהיה כאן בדיון, והוא נשאר על שולחן הדיונים, גם של אותן מפלגות שבתפיסת עולמן אין נשים בתפקידים ציבוריים…
רינה ברטל
אני מברכת את ראש הממשלה הנבחר ומצטערת
שלא שמעתי את נאומך בכנסת, אבל אני מבינה שהוא היה מצוין. אני מבקשת שהשרות שתתמנינה, גם גברת לימור לבנת וגם גברת ציפי לבני, תקבלנה תיקים ראויים וחשובים; ואני מאד גאה על כך שיש שתי שרות. אני מאד אשמח אם נשים נוספות תקבלנה גם תיקים חשובים - גם גברת דליה איציק קיבלה תיק; יש עוד נשים ראויות ומתאימות, חברת הכנסת נעמי בלומנטל ונשים נוספות. אני חושבת שרק כניסתן של נשים לתפקידי מפתח בהנהגה ובפוליטיקה תקדם את כל הדברים שחברותי כאן אמרו: גם הנושא של מעונות היום, גם הנושא של שכר שווה, גם הנושא של ייצוג הולם - ואני בטוחה שנמצא אצלך, לאורך כל הדרך, אוזן קשבת; ואנחנו מאחלות לך הרבה הצלחה.
היו"ר יעל דיין
אני רוצה לסכם ולהודות ולומר לראש הממשלה
הנבחר, שהוא נכנס כאן קצת למין זירה, למין סצנה, שהיא שונה מהסצינות האחרות בכנסת. שלא כמו במקומות אחרים, שלא כמו במגזרים אחרים, שלא כמו בוועדות אחרות - וגברת לימור לבנת היא ותיקה; גברת ציפי לבני יותר חדשה. גברת נעמי בלומנטל ותיקה - אנחנו עובדות יחד, בחציית קווים פוליטיים, בלי כרטיס זהות מפלגתי, בנושאים של מעמד האישה. בזה אנחנו מתברכות. זה היה כך מההתחלה, כשהקמנו את הוועדה לקידום מעמד האישה - שמרנו בקפדנות ביותר שלא לערב כאן לא גופים פוליטיים ולא נושאים פוליטיים, אלא ליצור אחדות וזהות בנושאים שעליהם אנחנו נאבקים יחד.

אני יכולה להגיד, שוב יש כאן נשים בקואליציה, נשים באופוזיציה, נשים בממשלה, נשים שאינן תומכות בממשלה. אני יכולה להגיד לך שהדבר שחוצה קווים בצורה מוחלטת ומכיל עכשיו לא רק 16 חברות כנסת, החל ממחר, אלא גם חברי כנסת שהם חברים בוועדה, מסיעות אחרות. אנחנו בנושא הזה נשמור על זה מכל משמר, ואני בטוחה שראש הממשלה הנבחר לא יעשה פוליטיזציה של מעמד האישה, שחברות הכנסת לא תעשנה פוליטיזציה של מעמד האישה. אני מודה לכולם, אני מודה למר אריאל שרון, ואני מאחלת הרכב טוב בשעות הקרובות שנכונו לך. תודה רבה.
ראש הממשלה הנבחר אריאל שרון
אני רוצה להודות שוב. שמעתי את
הדברים. אינני חושב שעסקים קטנים ובינוניים אינם חשובים - וודאי גם בוועדה המייעצת - מאחר שאני הקמתי קבינט כלכלי-חברתי, שאני אעמוד בראשו; הכוונה היא לנסות לדחוף דברים במהירות גדולה יותר, להתגבר על ביורוקרטיה שכולנו מכירים אותה. או אז, לקבינט הזה תהיה גם ועדה מייעצת, ושם בהחלט יהיו…
ברכה אדואני
אדוני ראש הממשלה, אני מאד מקווה שבוועדה
הזאת יתייחסו גם לנושא של החד-הוריות ושל המשפחות חסרות הדיור. אני מייצגת את המשפחות חסרות הדיור. שמי ברכה אדואני, אני יושבת ראש הארגון לזכויות הדיור. אני מברכת אותך בהצלחה; מברכת את כל חברי הכנסת, שיצליחו בדרכם. אני הייתי מאד שמחה עם תהיה עוד שרה בממשלה, כמו נעמי בלומנטל, ואני מאד מקווה שתהיה התייחסות הולמת לנושאים החברתיים שאנחנו יודעים שאף אחד איננו מתייחס אליהם במלוא הרצינות. אני יודעת שלך יש רגישות חברתית, שאתה תמיד דאגת לנושא של הדיור - ואני מקווה שזה ימשיך להיות כך בממשלה שתצא לדרך.
היו"ר יעל דיין
אני מאד מודה וקצת נעלבת בשם חברותי, חברות הכנסת, כמי ש"לא התייחס" לנושאים האלה
בשנים האחרונות.
ראש הממשלה הנבחר אריאל שרון
אני שמעתי את הדברים; רשמתי אותם.
בעניין חוק "שוויון", הייתי מאד שמח אם ניתן היה להעבירו. לדעתי הפתרון כאן הוא בהתקדמות הדרגתית, אבל יותר מהירה. אני רוצה לשבח את הוועדה לקידום מעמד האישה – ראשית: על עבודתכם; ושנית; על זה שהצלחתם לעשות את הדבר הזה. זהו אחד מהמקומות הנדירים שאין מערבים בו פוליטיזציה; ובכלל היה טוב להוריד את הנושאים האלה. אני עצמי, אני מוכרח לומר, ונדמה לי שלא יהיה מי שיטען אחרת - בכל התפקידים שבצעתי: אם זה כשר בינוי, ואם כשר תעשיה, או אם כשר חקלאות - בכל אחד מהתפקידים שהייתי בהם, מעולם לא פעלתי בהתאם לשיוך מפלגתי, ואני את הנושא הזה הוצאתי לחלוטין, וראיתי את זה כדבר חשוב - ולא אם זה היה ישוב יהודי או ישוב ערבי. כל מי שרצה - אני טיפלתי בדיוק באותה הצורה, וכך לפי דעתי צריך לנהוג. או אז, גם על זה מגיעים לכם ברכות ושבחים; ושמחתי להיות – "לבלות" זה כבר איננו נשמע טוב - הייתי אומר, להימצא בחברתכן.
היו"ר יעל דיין
אני מאד מודה לך, ותודה רבה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 18:30

קוד המקור של הנתונים