ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 22/12/2000

מדיניות המשרד לטיפול באלימות נגד נשים ותוספת לתקציב 2001.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מעמד האישה/2251



2
הוועדה לקידום מעמד האישה
22.11.2000

פרוטוקולים/מעמד האישה/2251
ירושלים, י"ד בכסלו, תשס"א
11 בדצמבר, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 93
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
יום רביעי, כ"ד בחשון התשס"א (22 בנובמבר 2000), שעה 9:45
נכחו
חברי הוועדה: יעל דיין – היו"ר
חוסניה ג'בארה
מוזמנים
חבר הכנסת רענן כהן - שר העבודה והרווחה
דני בירן - יועץ תקשורת לשר העבודה והרווחה
נויה דיאז - עוזרת פרלמנטרית, משרד העבודה והרווחה
מנחם וגשל - משרד העבודה והרווחה
רונית לב-ארי - מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה
חיה לאונוב - מנהלת מקלט ויצ"ו
סימה גורן - ויצ"ו
רינה בר-טל - יו"ר שדולת הנשים
אירית אומנית - מנהלת מקלט נשים מוכות – חיפה
לאה אהרונוב - אמונה
אורית עירון - מנהלת המחלקה למניעת אלימות במשפחה,
נעמ"ת
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
קצרנית
סיגל גורדון
סדר היום
מדיניות המשרד לטיפול באלימות נגד נשים ותוספת לתקציב 2001.






מדיניות המשרד לטיפול באלימות נגד נשים ותוספת לתקציב 2001
היו"ר יעל דיין
אני מתכבדת לפתוח את ישיבת הוועדה, הנושא שעל סדר היום: מדיניות המשרד לטיפול באלימות נגד נשים ותוספת לתקציב 2001. לפני שבוע ישבנו עם המנכ"ל, ובכל זאת ביקשתי לקיים את הישיבה הזאת בנוסף כי קיבלנו ניירות די מפורטים מהמנכ"ל לגבי תוכנית המשרד למאבק באלימות.

אנחנו עוסקים באלימות כלפי נשים וטיפול באלימות כלפי נשים, הוועדה הזאת איננה עוסקת בילדים בסיכון, הוועדה כן עוסקת בנושא נערות במצוקה, אבל לא בילדים בסיכון ולא בשירותים שהם למשפחה באופן כללי.

הנתונים שאנחנו מקבלים - למרות ההפרדה שאנחנו עושים - כוללים ילדים בסיכון והם אינם רלבנטיים לנו, כלומר, אנחנו צריכים לעשות אחר כך הפרדה ידנית. חשוב לנו לתת תגבור לטיפול בילדים בסיכון, לכל ילד יש מן הסתם אימא, אבל אנחנו לא עוסקים בנושא הזה, אנחנו עוסקים בטיפול בנשים שנתונות למצוקות של אלימות.

היום על סדר היום רק נושא אלימות, לא נושאים של ביטוח לאומי, לא נושאים שאנחנו עוסקים בהם בשוטף כמו נשים חד הוריות ונושאים אחרים שמגיעים למשרדך, כמובן שאנחנו לא עוסקים היום בפערי שכר ולא בנושאים שקשורים בעבודה, אלא רק בתחום הרווחה ובתחום האלימות.

עד כמה שהבנו בישיבה עם המנכ"ל, על פי הצרכים שהצגנו, בין אם זה סל המקלטים לנשים מוכות, בין אם זה מקלטים לנשים שכן מתוקצבים לפעולות שונות כולל תוספת תקנים, אנחנו מדברים על 48 מיליון שקל תוספת לתקציב 2001. כשאני אומרת תוספת, הכוונה כמובן, בהנחה שכל התקציבים שהיו עד עכשיו ממשיכים להיות בבסיס התקציב ואנחנו הולכים להיערך ללחץ כזה או אחר כדי לקבל את ה-48 מיליון שקל נוספים.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
נגדיל את זה ל-110 מיליון שקלים.
היו"ר יעל דיין
בסך הכל.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
זה מאבק שעומד לפנינו.
היו"ר יעל דיין
אנחנו שותפים לדרישות האלה, אנחנו שותפים לדרישות הפרטניות שאנחנו צריכים לקבל, איך 48 מיליון השקל האלה יעברו, זה לא לילדים ולא לדברים אחרים, זה נקודתי לנושאים שעליהם אנחנו עושים את הגיוס לעזור לקבל את התקציב הזה, יחד עם העבודה והרווחה, שעוסקת גם בנושאים אחרים, חלקם נושאים של סמים וכן הלאה. שוב, יש לנו עניין רב בפתרון בעיות האלה, אבל הוועדה הזאת עוסקת רק בנושאים הפרטניים והיום רק בנושא האלימות.


ביקשתי מהמנכ"ל - והוא אמר לי שזה יהיה מיידי - לחדש מיידית את עבודתה של הוועדה הבין-משרדית. התקבלה החלטה, היא גם אושרה על ידי הממשלה, להמשיך את עבודת הוועדה, הוועדה הזאת נוהלה על ידי יגאל בן שלום, לאחר מכן לתקופת ביניים כיהן המנכ"ל מרדכי מרדכי, אמר שברצון הוא יפעיל אותה, בינתיים הוא עזב, נכנס בן שושן, הבטיח שהוא יחדש מייד את עבודת הוועדה, המייד הזה אמור להתרחש עד סוף החודש הזה, אני ביקשתי להיערך לזה, אנחנו רואים בזה כלי בתוך המשרד הרב תחומי, המקצועי ביותר, הטוב ביותר. שתי ממשלות אישרו את מלוא המסקנות של הוועדה הזאת, חלק התחיל להיות מיושם, אנחנו רוצים שזה יהיה חלק מהתקציב של השנה הקרובה. המשך היישום, אם דיברו על מודלים של ועדות היגוי ודיברו על איקס מקומות, אנחנו רואים עכשיו שני איקס מקומות. זאת אומרת, חייבים להרחיב, יש דברים שאפילו לא התחילו ליישם, יש דברים שנפתרו, לא במסגרת משרד החינוך, חלק קטן מאוד במסגרת ביטחון פנים, שאנחנו יושבים אתם לחוד, אבל החידוש של הוועדה הוא הכלי הטוב ביותר שיש לנו ולמשרד מבחינה מקצועית כי הוא הרחב ביותר. על זה אני מבקשת לקבוע תאריך להתכנסות, כפי שסיכמנו.
מנחם וגשל
רק לדווח, מייד שיצאנו את הוועדה, היה צריך לעשות שתי פעולות, האחת, לרענן את החברים ממשרדי הממשלה ששותפים בעניין, אנחנו נערכים לזה, אני בטוח שאני אעמוד ביעד שהציבו לפנינו.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אני מבקש, בכל מספר נתון, לכנס את הוועדה לפני סוף החודש ולא לחשוב על ההרכבים של המשרדים השונים, בכל מקרה לכנס את הוועדה, ואז אם יש שינויים צריך לעסוק בתהליך של עשייה.
היו"ר יעל דיין
האנשים שלכם הם אנשים קבועים ומקצועיים, ארגוני הנשים החברות והרשות לקידום מעמד האישה גם כן קבועים. יש משרדים שהשתנו שמית, במקום מאשה לובלסקי מהמשרד לביטחון פנים, עכשיו יש את מלכה סופר. פשוט להחזיר את הוועדה למסלול כי המסקנות אושרו. כדי שהוועדה הבין משרדית הזאת תוכל להגיש דרישת תקציב יחד עם הוועדה הזאת ועדת העבודה והרווחה לתמיכה בתקציב לדרישות השר, צריך לשבת לצורך זה.

אנחנו מקיימים ישיבות גם בנושאים האחרים, אני מניחה שמעבירים אליך, יש לנו הר של בעיות עם הביטוח הלאומי, שחלקן קשור בתיקוני חקיקה, בעיקר לגבי נשים חד-הוריות, יש לנו בעיות עם משרד השיכון, אבל במסגרת של המשרד שלך, יש עניין של תיקוני חקיקה בתחום הביטוח הלאומי, בעיקר לנשים חד הוריות, חייבים להתחיל לפתור את הבעיה, זו אוכלוסייה גדולה שנמצאת במצוקה, מדובר על דברים שמסכימים אתי הנשים והגברים של הביטוח הלאומי שיושבים אתנו, שהדברים האלה זקוקים לתיקון, אני לא יודעת כמה אתה מכיר את הסיפורים האלה, שבשש בבוקר דופקים על הדלת של משפחה חד הורית לבדוק אם במקרה לן גבר בלילה, כדי לקחת ממנה את הבטחת ההכנסה - - -
שר העבודה והרווחה רענן כהן
או אם יש רכב.
היו"ר יעל דיין
או אם היא משתמשת ברכב שרשום על שם אימא שלה כדי להסיע את הילדים לחוגים. יש חקיקה שהממשלה לא משתגעת ממנה, בדקנו את העלות התקציבית, זה פרוטות, אישה שלומדת כדי לצאת מהמעגל שהיא נמצאת בו, נשללת ממנה הבטחת הכנסה כי היא לומדת, גם אם היא סטודנטית שלומדת על חשבון מלגה כדי לרכוש מקצוע, הרבה פעמים מדובר בנשים שיכולות להגיע לרמה גבוהה, אבל הן תלויות בינתיים בהבטחת הכנסה, בביטוח הלאומי. רשת הריגול שמעסיקים כדי לברר את הדברים האלה, רק העלות שלה הייתה יכולה לפתור חלק מהבעיות. הרי לא מבקשים לקנות להן רכבים, מבקשים שלא לחשב את זה כמבחן הכנסה.

מאחר והתוכנית כולה מאוד מרשימה, אני אבקש להתייחס להיבטים התקציביים ולאן אנחנו הולכים לקראת השנה הבאה.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אני מאוד שמח להיות כאן הבוקר, חלק גדול מהיושבות כאן אני מכיר. אני רוצה לספר לכם, שאתמול ביקרתי בחדרה במעון - - -
היו"ר יעל דיין
אמרה לי רות רזניק שהיית אורח שלה אתמול.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
בכל יום שלישי אני מסייר על מנת לראות איך נעשה הטיפול, באיזו צורה, במה אפשר לעזור, באיזה אופן צריך להתמודד? מדובר בנושאים הבעייתיים האמיתיים שאנחנו צריכים לטפל בהם בצורה רצינית מאוד ולהתייחס אליהם באופן רציני ביותר.

היום יש לנו 13 מקלטים לנשים, אני מעריך שעוד יתווספו.

לאחר מכן סיירתי בנצרת הערבית, במעון לנערות במצוקה, הפעילות שם נעשית בצורה יוצאת מן הכלל.
היו"ר יעל דיין
מקום לדוגמה.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
נכון, אי אפשר לקרוא לזה מקלט, ישנו שטח גדול והטיפול יוצא מן הכלל. סביר להניח שהנתונים הבלתי גלויים לגבי נשים ונערות במצוקה הוא אדיר, לא הגענו לחברה הסגורה וגם לא נגיע אליה בשנים הקרובות אלא יהיה כאן תהליך של התפתחות.

המדיניות שלנו צריכה להתחיל בתוכניות הכוללות פתיחת מוסדות נוספים ביישוב הערבי, עד היום היישובים היהודים קלטו נשים ערביות, לדעתי, אין דרך אחרת מאשר ליצור מקלטים ביישובים הערביים. נערות גם העידו, הייתי במקלט יהודי, הרגשתי רע ולכן ברחתי משם. אבל מאותו רגע שיש לי את המקלט הערבי, זו השפה שלי, זו החברה שלי, אני מרגישה שיש לי בית טוב יותר מהבית שלי. צריכים להקשיב לאמירות האלה.


משם נסענו למלכישוע, מוסד לגמילה מסמים. כל אחד מהילדים שם היה יכול להיות אחד מהילדים שלנו. אני רוצה לספר לכם, ילדה בת 12, הופיעה בפני כולם וסיפרה שהתחילה להזריק סמים מגיל 12. הדעת לא מסוגלת לקלוט ולהבין איך ילדה בת 12 מגיעה לזה. ילדה יפה, לא להאמין שאפשר להידרדר למצב כזה. כל ילד שכזה הוא פרח והטיפול בו עולה הון תועפות, אנחנו משלמים על כל ילד 8,000 שקלים לחודש, אבל אם לא נציל אותו בגיל הזה, הוא יהיה למעמסה אדירה בחברה.

למרות שאין תקציבים, הודעתי, שעל התקורות הללו נוסיף עוד 100%. אם נוכל להציל עוד עשרה, עוד עשרים נערים מלהגיע לגיהינום הזה, נדמה לי שזו המצווה הגדולה ביותר שאנחנו הולכים לעשות, הצלת אדם. אני רואה את הדבר הזה כדבר חשוב ביותר כי החברה שלנו נמצאת בעלייה מדרגה בהידרדרות.

אנחנו מתכוונים לצאת בקמפיין כנגד אלימות במשפחה, אני משקיע בזה לא מעט כסף, קרוב ל-3 מיליון שקל, זה יהיה קמפיין אדיר, חברת הכנסת יעל דיין ביקשה להיות שותפה לו והיא תתקבל בשמחה, אנחנו רוצים להגיע יחד להצלחה משותפת.

המדיניות שלנו עובדת בטווח הקצר והיא נכונה לטווח הארוך, משרד שאין לו מדיניות, שהוא לא קובע את יעדיו, אי אפשר לעבוד מהיום למחר.

בעוד כשבועיים ייצא הסרט שאנחנו עורכים בקמפיין שלנו, הסרט יופיע בכל כלי התקשורת על מנת להכניס מודעות לנשים במצוקה, שיש להן כתובת, יש להן לאן לפנות, אולי בכך נקטין את הנגע הזה ונזהיר את החברה הישראלית.

משרד העבודה והרווחה מטפל בנשים בצורה יוצאת מן הכלל, אנחנו רואים בזה כדבר חשוב מאוד. על מנת לא להלאות אתכם בפרטים, אני אשאיר לכם את הנתונים, במידה ותרצו להעיר, להוסיף, לשנות, זה יתקבל בברכה, אני לא רואה שינוי בדרך שלכן לעומת דרכו של המשרד.

לעניין התקציב. אנחנו מוציאים היום קרוב ל-60 מיליון שקל: קו חירום ארצי, שמונה קווי חירום אזוריים, 13 מקלטים לנשים מוכות, שני מקלטים לנערות במצוקה, שמונה דירות מקלט, 40 דירות מעבר לנשים או לנערות, כל זה אנחנו מתקצבים ב-35 מיליון שקל, היום זה נמצא בבסיס התקציב. אני צריך את עזרתכם לתוספת תקציבית בתוכנית מניעה - 4,563 נשים, טיפול בנשים בקהילה – 5,000 נשים במסגרת 25 מרכזים למניעת אלימות במשפחה. עובדים סוציאליים בתחנות משטרה – 11 עובדים סוציאליים. 11 מרכזי תמיכה לקורבנות תקיפה מינית. בבסיס התקציב היום אנחנו מתקצבים כ-24 מיליון שקלים.

כל התוכניות שהזכרתי מתוקצבות ב-24 מיליון שקלים, בנוסף, תוכנית ההגנה, מקלטים וכדומה מתוקצבת ב-35 מיליון שקלים. הכשרה והשתלמויות עוד 700 אלף שקלים, בסך הכל אנחנו מדברים על כ-60 מיליון שקלים. בנוסף, אנחנו נותנים 350 עובדים סוציאליים במחלקות לשירותים חברתיים לנושאים האלה. בסך הכל, 60 מיליון שקל פלוס 350 עובדים סוציאליים.

בתקציב לשנת 2001, התקציב הזה אינו מספיק.

אני חייב לומר, ישנה אטימות מוחלטת של משרד האוצר, חוסר הבנה ותבונה. משרד העבודה והרווחה לא קיבל תוספת של אגורה אחת מעבר למה שהיה בשנת 2000. אני מבקש להבהיר את הדברים, קיבלנו את אותו תקציב כמו קודם למרות שהיום יש עלייה בנשים שמצטרפות לטיפול.

אני יכול לומר לכם, חסרים לנו קרוב ל-900 עובדים סוציאליים, עובדים בתקן, והאוצר מעכב זאת. המשמעות של זה, פחות עובדים סוציאליים, יותר אלימות מכיוון שאנחנו לא מסוגלים לטפל. לעובדים הסוציאליים אין את היכולת לעמוד בעוצמה הרבה שמוטלת עליהם, אם קודם טיפלו ב-20 איש ביום, היום הם צריכים לטפל ב-100 איש ביום, הטיפול לא יכול להיות נכון בצורה כזאת והנזק שנגרם הוא נזק אדיר. אנחנו לא יכולים למנוע את הנזק מכיוון שאין לנו את הכלים לטיפול.


אנחנו מבקשים להוסיף עוד 48 מיליון שקלים לתקציב. אני נותן לכם את כל הגיבוי הנדרש להוספת התקציב, אני פונה אליכן בבקשה, תילחמו, חברת הכנסת יעל דיין היא אישה לוחמנית, יודעת להילחם, אולי היא תצליח להוציא משר האוצר מה שאני לא הצלחתי לעשות, לכן אני פונה אליכן, תעשו הכל על מנת להגדיל את תקציב העבודה והרווחה. אני חושב שההשקעה הזאת היא השקעה מאוד חשובה ואני מוכן לעשות הכל על מנת להגדיל את התקציב הזה.

לנושא הביטוח הלאומי.
היו"ר יעל דיין
יש מנהל למוסד לביטוח לאומי?
שר העבודה והרווחה רענן כהן
יש.
היו"ר יעל דיין
מי מנהל את הביטוח הלאומי?
שר העבודה והרווחה רענן כהן
זה לא יהיה פרופסור שטסמן, אני מקווה שמנכ"ל הביטוח הלאומי יהיה יאיר יצחקי.

אני רוצה להוסיף בשורה לוועדה למעמד האישה, במסגרת מינוי הסמנכ"לים, תהיינה יותר מאישה אחת.
היו"ר יעל דיין
יש בג"ץ שהחליט על זה, בבקשה לקיים את הבג"ץ.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
עוד לא שמעת מה אמרתי, הבג"ץ לא מעניין אותי, אני רוצה לומר שתהיה יותר מאישה אחת במינוי הסמנכ"לים.
היו"ר יעל דיין
זה היה שברון לב כי כל המערכת המשפטית שעומדת - - -
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אנחנו עומדים לבחור בין חמישה לשישה סמנכ"לים במוסד לביטוח לאומי, אני אומר לכם, תהיה יותר מאישה אחת.
חוסניה ג'בארה
כמה, 50%?
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אם הייתי יכול למנות 50%, הייתי עושה זאת, אבל אני אומר, תהיה יותר מאישה אחת וזה בוודאות.
היו"ר יעל דיין
היו מועמדות אדירות שניגשו למכרזים, זכו במכרזים, לא מונו, עתרו לבג"ץ, זכו בבג"ץ ובכל זאת נשארו שמונה סמנכ"לים גברים. השר אמר, אז היה בג"ץ, נו, היה.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אגב, לא התעניינתי בבג"ץ, אני יודע על קיומו אבל הוא פחות מעניין אותי כי אני חושב שאנחנו חייבים לתת ביטוי לכוח הנשי לכהן בתפקידים בכירים. אני חייב לומר, נפגשתי עם כמה מועמדות, אני לא רוצה לערוך השוואה אבל הן לא פחות טובות מהגברים שפגשתי.
היו"ר יעל דיין
יש לך במשרד כוח אדם מקצועי בצורה מצוינת - - -
שר העבודה והרווחה רענן כהן
נכון, כוח האדם הוא מעולה, ראשי אגפים יוצאים מן הכלל.
רונית לב-ארי
וזאת למרות שלא אישה עומדת בראשם.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
עד לתחילת חודש ינואר, תהיה בשורה טובה ואתן תהיינה מופתעות.
רונית לב-ארי
נשפוט לפי התוצאה.
היו"ר יעל דיין
אתה יודע, חקיקה זה תהליך מתמשך, חוק פרטי, 45 יום, השאלה, יש אפשרות להתקין תקנות בעניין של נשים חד הוריות?
שר העבודה והרווחה רענן כהן
תביאו לי נושאים שאתם רוצים להקל בהם, אם אוכל מבחינה חוקית להקל, אני אדאג לזה. איפה שאוכל לעזור, אני מוכן לשרת.

אני מאוד מקווה, שהמנכ"ל החדש שיהיה למוסד לביטוח לאומי יעשה את המהפכה שאני מאמין בה.

בשבוע שעבר אישרתי פתיחת מרכז לאינפורמציה. ברחובות פתחנו מרכז כמו בארצות הברית וכמו במדינות הנאורות, למוסד לביטוח הלאומי מתקבלות קרוב ל-4 מיליון פניות בשנה, מדובר ב-4 מיליון פניות אבל 2 מיליון איש. על פי ניסיון שערכנו ברחובות, הגענו למסקנה, שאנחנו יכולים לתת תשובות לכל אדם תוך 15-20 שניות טלפונית. המענה הטלפוני עונה בכל השפות, אמהרית, אנגלית, רוסית, ערבית, על מנת לתת מענה לפונה. זה נותן מענה מהיר לחברה בישראל שתוכל לקבל מענה טלפוני ולא לעבור פיזית במוסד לביטוח הלאומי, שדורש הפסד יום עבודה, המתנה מרובה ובזבוז זמן.


אני מתכוון לפתוח שני מרכזים נוספים כאלה, האחד באשדוד והשני באופקים. למה באופקים? אני רוצה גם ליצור מקורות תעסוקה, המענה הטלפוני יכול להינתן גם באשדוד וגם באופקים, את האזרח זה לא מעניין היכן הפקיד יושב, יש לו מספר טלפון שמתחיל ב- 800-1, זה לא מעניין אותו איפה ניתן השירות.

עם פתיחת המרכזים הללו, נקטין את הפניות למוסד לביטוח לאומי כמעט ב-50%. הפונה בטלפון למוסד לביטוח לאומי יקבל את המענה דרך הטלפון בצורה המושלמת ביותר, הכל ממוחשב, ישנה גם סודיות ששומרים עליה, לכל אדם יש קוד על מנת לשמור על הסודיות.

המבצע הזה נעשה בהשקעה גדולה מאוד. היות ולביטוח הלאומי יש לא מעט כספים, צריך להוציאם למטרה נעלה. אני נמצא במאבק מתמיד עם שר האוצר על מנת לתת את השירות הטוב ביותר לאזרחי מדינת ישראל, מטרתי היא להקל על תושבי מדינת ישראל, לתת את כל העזרה לכל השכבות במדינה ואני נאבק על כך. לפעמים אני מוצא עצמי נאבק בעמדת יחיד מול רבים בנושאים שונים, אבל בנושא שאני מאמין בו, אני הולך אתו עד הסוף.

אני מקווה שיחד נצליח לעשות הכל על מנת לתת תשובות לאוכלוסיות החלשות ולכל מי שנזקק לנו. בכל בקשה או פנייה, אני תמיד מוכן לעזור.
היו"ר יעל דיין
היה דבר שהוא כאילו קטן וחסר חשיבות, הייתה ועדה מטעם משרד העבודה והרווחה שבדקה את העניין של טבעוני, שרצח, שרף את הילדים. הוועדה הזאת סיימה את עבודתה?
מנחם וגשל
כן.
היו"ר יעל דיין
האנשים המקצועיים שעוסקים בזה חייבים לראות את המסקנות, אני מניחה שהמסקנות גם קשורות בלקחים ובסידורים חדשים, בין אם יש להן עלות או לא, זה היה דבר איום ונורא שנמצא לא רק בזיכרוננו אלא גם במודעות שלנו בשוטף, וכשקורה דבר כזה צריך לראות לאן משם הולכים לפני שחלילה זה ייקרה שוב.

יש מעון, פנימייה לנערות צופייה.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אני אמור לבקר שם תוך שבועיים.
היו"ר יעל דיין
יש שם תור המתנה של כ-200 נערות.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אני עומד לסייר שם, אם את רוצה להצטרף, בבקשה.
היו"ר יעל דיין
הוועדה סיירה שם לא מזמן, גם במקלטים וגם בצופייה. אני מבינה שבתכנון לבנות בצופייה אגף נוסף. יש לנו בעיה בגיל הזה של נערות, לנשים יש מענה, אם לא המקלט הזה אז מקלט אחר, אבל נערות במצוקה, אם הן לא שם, הן ברחוב, בזנות, הן בסמים, הן מתאבדות, לצערי יש גם מקרי התאבדות גם בתוך הפנימייה, אבל זה צריך להיות בעדיפות ראשונה, אישה שצריכה מקלט, מישהו קולט אותה, היא לא נשארת ברחוב, לא היא ולא ילדיה, אבל הנערות האלה בדרך כלל ברחו מהבית, הן נרדפות על ידי סוחרי סמים או זונות, מדובר בחיים ומוות. אם יש תוכנית בנייה וזה מתעכב - תוכנית בנייה זה לא רק מבנה, גם תקנים וכדומה – בואו ננסה למצוא משהו חירום שיקלוט לפחות חלק מהממתינות.
מנחם וגשל
אני אענה על השאלה הזאת בשני חלקים. על החלק השני: הנושא הזה של לתת פתרונות זמניים כבר עלה כמה פעמים, ניסינו אותו, למשל במקלט בירושלים, מי שמתמצא בזה יודע, ניסינו להכניס נערות שצריכות להיות במקלט, הן הרסו את המקלט בלילה אחד, למחרת בבוקר לא היה מקלט.
חיה לאונוב
אתה מדבר על מקלט רות?
מנחם וגשל
כן.

לגבי צופייה, יש החלטה ביחד עם קרן רש"י, אנחנו הולכים להקים אגף נוסף, דבר שאין לו תקדים, בשום מגזר אחר לא עשינו כדבר הזה, אני רוצה גם לומר, שיש לנו את הניסיון, כמו שעשינו במגזר הערבי את המעון לבני מיעוטים, שהקמנו אותו במבנים יווילים, אנחנו מתכוונים לעשות אותו הדבר על מנת שתהליך הבנייה לא יהיה מאוד ממושך, הוא ייקח את הזמן שלו אבל אנחנו כבר נמצאים בעיצומו של התהליך.
היו"ר יעל דיין
אני רוצה לומר לך שזה אקוטי.
מנחם וגשל
אני יודע.
אירית אומנית
כמה נערות יש בצופייה בזמן נתון?
מנחם וגשל
צופייה קולטת היום 14 נערות באגף המגן, עוד 24 נערות באגף הפתוח, וצופייה תקלוט עוד 24 נערות במגן. צריך להבין, כשאני מדבר על אגף המגן, טווח הזמן שהן צריכות להיות שם הוא כשלושה חודשים, כלומר, זה נותן פתרון לשנה ועונה בדיוק על המצוקה שאת כרגע מעלה.
היו"ר יעל דיין
אני שואלת אם אפשר לחשוב על פתרון ביניים? מה עושים עם 100-150 בנות שבמשרד כבר אושר הצורך המוחלט לקליטתן בפנימייה?
מנחם וגשל
חשוב לדעת, בנוסף לשני המקלטים שהשר דיווח עליהם, מקלט נוסף עומד להיפתח בדרום בחודש ינואר. זאת אומרת, מהבחינה הזו אנחנו מכסים כרגע את הצורך. אני מצטער לומר את הדברים, אין תחליף לעניין הזה בבתים פתוחים בקהילה, פשוט מדובר בנערות אחרות, נערות שאם אתה לא - - -
היו"ר יעל דיין
ראינו, אבל זה עדיין סיפור הצלחה בסוף התהליך. זה כמו עם סמים, מי ששיקמת, שיקמת. מדובר בילדות צעירות, מי שמשתקמת הופכת לאזרחית לכל דבר.

אני מבקשת שתרשום לפניך להעביר לנו את המסקנות של הוועדה שישבה בעניין טבעוני.
חוסניה ג'בארה
שמעתי מהשר, שביקר במעון לנערות במצוקה בנצרת.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
זה ארמון, זה לא מעון.
חוסניה ג'בארה
אני אומרת לך, הייתי שם יחד עם ועדת העבודה והרווחה, שמעתי שיש ביקוש מאוד גדול. היו שם 24 נערות והמקום בעצם יכול להחיל רק 18 נערות.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
היום יש שם מקום, אין תפוסה מלאה, היום יש בסך הכל חמש, שש נערות.
היו"ר יעל דיין
האמת היא, שהיום אין מצב שאין מקום.
חוסניה ג'בארה
אני מקווה שלא נצטרך יותר מקומות לנערות במצוקה, אבל אם נצטרך, אנחנו צריכים להיערך לכך. המקלט לנערות במצוקה במגזר הערבי שונה מאשר במגזר היהודי מכיוון שהתרבות שונה, השפה שונה וכו', לכן חשוב, שהנערות תהיינה במסגרת ששייכת לתרבות שלהן.

לפני כשנה ביקשתי משר העבודה הקודם תקנים לעובדות סוציאליות בבתי הדין השרעיים, יש לנו בעיה מאוד חמורה בבתי הדין השרעיים, כאשר אישה נכנסת לשם היא נמצאת בדילמה, היא מסתכלת ורואה מולה קאדי, מזכיר בית משפט, כולם גברים קשים וקשוחים. כאשר פניתי לשר העבודה בזמנו הוא גלגל את הכדור לשר הדתות.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
יש לי בקשה, תשלחי פנייה כתובה בעניין על מנת שאביא זאת למשרד וזה יבוא לדיון. אני מודע לבעיה, אני חייב לומר, להערכתי, המשרד לא טיפל בזה מעולם כי הוא לא עמד בפני הבעיה או שהתעלם מהבעיה הזו.
רינה בר-טל
בשדולת הנשים יש לנו מודל מאוד יפה של פרוייקט להכשרת נשים בתחום הזה יחד עם עורכת דין ערבייה.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
תעבירו לנו את החומר.
רינה בר-טל
ברצון רב, אני מוכנה להעביר לחברת הכנסת ג'בארה את החומר שיש לנו כדוגמה.
היו"ר יעל דיין
אני רוצה להוסיף, הייתה הצעת חוק של יוסי ביילין ושלי, שלדעתי עברה אבל אחר כך הייתה בעיה תקציבית, שבבתי הדין הדתיים, הרבניים והשרעיים, תהיינה יחידות סיוע כמו בבית המשפט למשפחה. החוק עבר ולא אושר תקציב. אני אעביר אליך את החוק ונצטרך לראות איך ליישם אותו.
חוסניה ג'בארה
נושא נוסף שאנחנו סובלים ממנו הוא חוסר בתקנים לעובדות סוציאליות בבתי הספר במגזר הערבי, לא מדובר במקרה אחד בטירה או בטייבה אלא זו תופעה נפוצה ברוב המגזר הערבי בבתי ספר על-יסודי, אין תקנים לעובדות סוציאליות, יש אולי תקן ליועצת, אבל זה גם לא בכל בתי הספר. היה לי עימות בנושא עם משרד החינוך, משרד החינוך גלגל את הכדור למשרד העבודה והרווחה.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
את מכירה את בייגה שוחט? ברצינות, אני נלחם אתו.
חוסניה ג'בארה
אני לא כמו חברת הכנסת דיין, אני לא מסתדרת עם בייגה.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אני מדבר ברצינות.
חוסניה ג'בארה
דיברתי אתו כמה פעמים בנושא, הוא שומע מצד אחד ויוצא לו מצד אחר.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אני דיברתי אתו כמה פעמים, אני רוצה שגם אתן תפעילו עליו לחץ.
חוסניה ג'בארה
כבר התניתי את ההצבעה שלי לתקציב בעניין הזה, אבל הוא לא התייחס.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
הויכוח לא אתי אלא עם שר האוצר.
חוסניה ג'בארה
נקודה נוספת, יש לנו בעיה עם הנערות העברייניות הערביות, שמשתחררות מן הכלא. כאשר הן משתחררות מן הכלא, הן יוצאות לרחוב, אין להן מסגרות מתאימות. אני מכירה נערה ברמלה שנרצחה ברחוב, המשפחה שלה רדפה אחריה ורצחה אותה, לנערה הזו לא הייתה שום מסגרת מתאימה שהייתה יכולה להיות בה. ויש מקרים רבים כאלה.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אתמול הודענו בנצרת, שאנחנו מתכוונים להקים מעון כזה. הרי צריכה להיות המשכיות לכל הטיפול שלנו, לכן אתמול הודענו על ההחלטה שנתקבלה במשרד, שאנחנו מובילים הקמת מעון כזה כדי להבטיח את המשך תעסוקתן, צריך למצוא להן תעסוקה, הכשרה מקצועית, על מנת שתוכלנה להשתלב בתוך החברה.
חוסניה ג'בארה
נקודה אחרונה, הצעת חוק שהגשתי והממשלה התנגדה לה, הצעה שבה ביקשתי הכרה במשפחות שבהן נרצחות נשים כמשפחות שכולות מבחינת הביטוח הלאומי.
היו"ר יעל דיין
חברת הכנסת ג'בארה, ישנו חוק שעבר קריאה ראשונה, שעוסק בנפגעי קורבנות עבירה, הוא חוק מקיף מאוד, הוא עומד לעבור לקריאה שנייה ושלישית, עם תקציב ענק של כל המשרדים הקשורים בזה. זה חוק בחקיקה שדואג למשפחות ולקורבנות עצמם, לקורבנות האונס, לטיפול נפשי, לטיפול שיקומי ולכל מה שקשור בזה. זה נמצא בהליך מאוד מתקדם.
חיה לאונוב
יש כמה דברים שאני חושבת שהם אקוטיים יותר היום במקלטים, זה הנושא של טיפול בילדים, שצריך לתקצב אותו והוא לא מתוקצב כהגדרה של ילדים בסיכון וכוח אדם.

הנושא של הסדרי ראייה, אני חושבת שצריך לדעת את החלטות הוועדה שהייתה, כך נדע מה אנחנו יכולים לעשות ומה לא יכולים לעשות.

נושא נוסף, נושא של המשך הדרך של נשים ששוהות במקלטים, אין לנו פרוייקטים של אמצע הדרך, של נשים שיוצאות כעבור תקופה של חצי שנה או שנה ממקלט והן חייבות מסגרות המשך בקהילה.

הנושאים האלה לא מתוקצבים על ידי משרד העבודה והרווחה.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אני חושב שאת לא מכירה את העובדות, הילדים מקבלים טיפול על ידי משרד העבודה והרווחה.
חיה לאונוב
במקלטים לנשים מוכות?
שר העבודה והרווחה רענן כהן
כן, במקלטים לנשים מוכות, ראיתי בשטח את הגנים לילדים.
חיה לאונוב
אני מדברת על היחס התקציבי.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אני מתקצב אותם.
מנחם וגשל
הנקודה היא, שהילדים לא מקבלים טיפול מספיק, אבל אי אפשר לומר שהילדים לא מקבלים תקציב.
חיה לאונוב
אמרתי, שהם לא מתוקצבים כראוי.
היו"ר יעל דיין
אנחנו מדברים על הגדלת הסל.
מנחם וגשל
אני מסכים, צריך להגדיל אותו, אבל השר מבין כאילו הילדים לא נמצאים שם.
חיה לאונוב
לא, הילדים נמצאים יותר מאשר הנשים, הרי כל אישה מגיעה עם כמה ילדים. העניין הוא שצריך להכיר בטיפול הנדרש לילדים במסגרת המקלט ולא רק לנשים.
היו"ר יעל דיין
צריך להגדיל את הסל.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אני מוכן, דברי עם בייגה.
היו"ר יעל דיין
אנחנו נשב בנפרד עם משרד האוצר ונגיש להם רשימה פרטנית שתכלול את כל הדרישות הללו, אבל צריך לעשות זאת במשותף, אם אנחנו מבקשים להגדיל את סל המקלטים ולעדכן את התעריפים שלא עודכנו כבר כמה זמן, צריך לעשות זאת יחד.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
זה עולה בוועדת הכספים ב-29 לחודש וזה בניגוד להחלטת הממשלה.
היו"ר יעל דיין
אנחנו נשב עם משרד האוצר ונציג לו את הדרישות הללו.
חיה לאונוב
דירות ההמשך שלנו לא מתוקצבות. יש דירות שמתוקצבות שלא נשכרות ממשרד השיכון, המשרד מקצה מספר דירות, נשים מקבלות סיוע ממשרד השיכון לנשים יוצאות מקלט והמשך הטיפול שלהן במסגרת הקהילה, שאנחנו כמקלט לנשים מוכות ממשיכות ועושות זאת כי אי אפשר לנתק את האישה מהמסגרת הטיפולית שאליה התחברה בשלב של משבר.
מנחם וגשל
זה נכון.
חיה לאונוב
לכן אני אומרת, חשוב מאוד כן לתקצב את הנושא הזה. אני מזמינה את השר למקלט שלנו באשדוד - - -
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אני אגיע גם לאשדוד, אני לא משאיר מקום שאני לא מבקר בו.
חיה לאונוב
אני אקח אותך גם לדירת המשך וגם למקלט ותראה את העבודה שאנחנו עושים.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אתם עושים עבודה נפלאה.
מנחם וגשל
אני רוצה להוסיף בעניין הזה כי לא כל העובדות נמצאות כאן על השולחן. יש נושאים שבהם יש עדיין חילוקי דעות קונצפטואליים אם צריך או לא צריך, בנושא הזה של דירות המשך אחרי מקלטים, אין חילוקי דעות בין המשרד לבין המקלטים, אנחנו חושבים שצריך לעשות דירות המשך, אנחנו הולכים לפרוייקט ניסויי, שהתחלנו אותו בתל אביב, כבר השנה התחלנו לתקצב את העניין הזה, אנחנו רוצים לראות איך זה פועל על מנת להרחיב את העניין של דירות כאלה. אנחנו נעשה את כל הדברים שאנחנו מאמינים בהם מקצועית יחד אתכם במסגרת התקציב הנתון לנו לשנת 2001. זו התשובה כל הזמן, שאם רוצים להרחיב את הפעולות האלה, צריך להגדיל גם את העוגה התקציבית. אין ויכוח תפיסתי בינינו לביניכם בעניין.
אירית אומנית
כל הזמן אני שומעת על תוכניות הרחבה, הן מוצדקות וצריך אותן, הדרישה המשותפת של כל המקלטים, של כל מנהלות המקלטים וכל הארגונים שמפעילים את המקלטים היא קודם כל להתחיל ולקבל את מלוא הסל הקיים. אם נגיע למצב, שנקבל את מלוא סל השירותים שתוקצב לנו עד עכשיו ולא נצטרך לחפש מימון של 25% מבחוץ, זה מאוד יספק אותנו לשנה הזאת ואחר כך נדבר על העלאת הסל.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
ביקרתי גם בחיפה, דיברתי עם ראש העיר בנושא והקצבתי לזה כסף באופן מיוחד. בענייין 25% - זאת לא החלטה שלי, זו החלטת ממשלה.
אירית אומנית
אנחנו מקבלות 75% כולל רשויות, אנחנו רוצות לקבל 100% כמו למוסדות אחרים.
מנחם וגשל
המקלטים שהתחילו את הפעולה שלהם התחילו עם תקציב של 50% המדינה והרשויות המקומיות, ו-50% העמותה. אחר כך זה עלה ל-75%. מה שאתם מבקשים כרגע, להגדיל את הנתח ל-100% על חשבון המדינה.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
תאבקו.
אירית אומנית
אדוני כבוד השר, זאת לא פעם ראשונה שאומרים לנו, הויכוח עם שר האוצר. אנחנו יודעות, זו התשובה שהייתה בשנה שעברה וגם לפני שנתיים, השאלה, איך אנחנו מקבלים את מלוא הסל? השינוי הוא שינוי תפיסתי במדיניות הכספית של מה המדינה לוקחת על עצמה ומה היא לא לוקחת על עצמה והיד הולכת ונקמצת בחלק של השתתפות המדינה ברווחה. אני מדברת על התפיסה הכללית, שלא עליה אתה ואני גדלנו במדינה הזאת, פעם זה היה אחרת. אני מחזירה אליך את הכדור, מה עושים עם עוצמת הכוח שיש לאדם אחד, עם תפיסה שהוא שומע מהשטח כולו, שזו לא התפיסה שלנו. השאלה איך מגיעים לטופ הזה, של בייגה וכבוד ראש הממשלה, בתפיסה החברתית שלהם, שהולכת ומציקה לעניים.
רונית לב-ארי
אני מרגישה, שיש לנו שר שמדבר מהבטן, אדם שמאמין בדברים ומדבר מהלב. מר וגשל מייצג את המשרד בתחום של מקלטים, לעניינו, יש דיאלוג פתוח ושיתוף פעולה, שלא היה לזה אח ורע בעבר.

השבוע הרשות יצאה בקמפיין מתקציב הרשות, בשיתוף משרד העבודה והרווחה, בשיתוף ארגוני נשים, על מנת לתת מידע על המרכזים למניעת אלימות. החידוש הוא, שהתחייבו בכל יום מתשע עד שתיים-עשרה לענות במרכזים, לא במשיבון אלא אדם יענה, שירות לרווחת הפרט והמשפחה. הקמפיין הוא בשיתוף הוועדה, אני חושבת שזה חשוב כהתחלה לקמפיין הרחב שלכם, הפנייה היא רק לנשים.

אני מבקשת לחזק את בקשתה של יושבת ראש הוועדה, לכנס את הוועדה הבין-משרדית, לתת תשומת לב לנושא מיוחד וזה בנושא נשים שחייבות לעזוב את הארץ מפאת סיכון ממשי לחייהן, דיברתי עם חברת הכנסת ג'בארה, אתמול בערב, חייבת להיות בתוך הוועדה הבין-משרדית ועדה קטנה שתעסוק בנושא הזה.
מנחם וגשל
פתרנו את הבעיה.
רונית לב-ארי
פתרת בעיה נקודתית, אבל יש כאן בעיה בינלאומית. צריך לתת את הדעת על כך, לערב את משרד החוץ, את משרד הפנים ויחד לנסות לפתור את הבעיה. זוהי בעיה עקרונית, אני מבקשת מהוועדה, לייחד ועדת משנה בנושא הזה במיוחד.
היו"ר יעל דיין
זה באמת נושא מאוד חשוב כי לנשים האלה אין פתרון אלא להירצח בארץ ולכן מוכרחים להוציא אותן מהארץ. כל מקרה כזה זה קריעת ים סוף.
רונית לב-ארי
אני לא רוצה לספר כמה זמן האישה ישבה אצלנו במקלט ואז היא עלתה למדינה הון.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
הצעת הצעה נכונה, שהוועדה תקים ועדת משנה שתטפל בסוגייה הזאת. צריכה להיות ועדה שתטפל בבעיות באופן כללי.
אורית עירון
היום אנחנו פותחים קו פתוח לגברים: אל תרים יד, תרים טלפון. יש הרבה מאוד פניות של גברים ובעקבות הפניות של הגברים, שזה משהו חדשני, נצטרך גם לתת שירות לגברים האלה. לאור התקציבים של המרכזים, צריך לחשוב על הגדלת תקציב המרכזים שלא עומד בדרישות ההולכות וגוברות של האוכלוסייה.
היו"ר יעל דיין
למרכזי הסיוע?
אורית עירון
המרכזים לטיפול באלימות במשפחה.
היו"ר יעל דיין
שוב, זה עניין של תקנים.
סימה גורן
אני מייצגת את ארגוני הנשים, שיושבים ברגע זה בדיון על התקציב שלהן. אני מוכרחה לומר, שהן כורעות תחת הנטל, אנחנו לא מקבלים סל, לא מקבלים תקצוב של 80%, אנחנו משתתפים במימון של 44% בכל מקלט, לנו יש שני מקלטים, שלושה מרכזים, אנחנו לא מקבלים את התקציב שאנחנו צריכים לקבל במרכזים לטיפול ומניעת אלימות במשפחה.

אנחנו מטפלים בין 240 ל-300 תיקים כאשר התקצוב הוא ל-160 תיקים, אנחנו לא מקבלים במקלטים את התקצוב המלא, אנחנו מוסיפים קרוב ל-44% ועשינו את התחשיב מספרית, נשלחו מכתבים למשרד העבודה והרווחה - - -
מנחם וגשל
אנשי ויצ"ו היו אצלי.
סימה גורן
נכון, אני יודעת.
שר העבודה והרווחה רענן כהן
אתמול הייתי בביקור בויצ"ו, בבית ספר בעפולה, פשוט לתפארת.
מנחם וגשל
הנושא של 75% הוא נושא שדיברנו עליו, חבל לדבר עליו שוב, העובדה שאתם מתקצבים יותר מאשר 25% זה מפני שאתם חושבים שאתם רוצים לתת סטנדרטים טובים יותר מאשר הממשלה נותנת וזה בדיוק מה שארגונים צריכים לעשות. הטענה שלכם, בבסיס שלה, לפי מה שהוצגה בפניי הייתה, שאם אנחנו ניתן את 100% יחד עם הרשויות המקומיות, אז תהיה לכם האפשרות לתת את התגבור, וזה בדיוק הנושא שהעמדנו אותו לפני משרד האוצר. זה לא עוד פעם ועוד פעם, זה פעם אחת.
סימה גורן
אבל אתם מסתמכים על הרשויות מקומיות, שלמעשה לא ייתנו את התקציב לכך.
לאה אהרונוב
אני רוצה לומר, שהמקלט במגזר הדתי לאומי מסורתי נכנס בתוך התקציב לשנה הבאה, אנחנו מקוות שזה אכן כך.
מנחם וגשל
לאחר בדיקה שעשינו, הודענו, שאין לנו צורך ביותר מקומות, אמרתי את זה גם לשר אתמול, אבל יש צורך ייחודי מבחינת הטיפול בנשים במגזר הדתי לאומי. אם זה ייכנס לתקציב 2001, כן או לא, אני אגיד לך כשאראה את התקציב.
רינה בר-טל
אני רוצה לשאול שאלה אחת דווקא לגבי הגברים המכים. האם מרכז נועם ממשיך - - -
שר העבודה והרווחה רענן כהן
היום אני אמור לבקר שם.
היו"ר יעל דיין
בכל שנה סוגרים אותו ופותחים מחדש.
רינה בר-טל
לכן אני שואלת.
מנחם וגשל
היה מכרז והוא ממשיך לעבוד.
רינה בר-טל
השאלה שלי בעניין הזה שמתחברת לדברים נוספים שעלו כאן, האם יש בתוכנית להקים דברים נוספים מהסוג הזה? אני חושבת שכולנו צריכות לכתוב מכתב או להיפגש עם שר האוצר על מנת להזיז ולקדם את הנושאים הללו.
היו"ר יעל דיין
מדובר בדברים שאנחנו עוסקים בהם יום יום, הדברים שנשארו פתוחים הם לרוב נושאים שנכנסים למסגרת של הוועדה הבין-משרדית בצורה הטובה ביותר.

אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.




הישיבה ננעלה בשעה 11:10.

קוד המקור של הנתונים