ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 26/06/2000

חילופי יו"ר רשות למעמד האישה.; דיווח המשטרה על רצח אישה ע"י בן זוגה בחיפה ביום ד'.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מעמד האישה/742

2
הוועדה לקידום מעמד האישה
26.6.2000

פרוטוקולים/מעמד האישה/742
ירושלים, ז' בתמוז, תש"ס
10 ביולי, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 70
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
יום שני, כ"ג בסיון התש"ס (26 ביוני 2000), שעה 11:00
נכחו
חברי הוועדה: יעל דיין-היו"ר
נעמי חזן
אליעזר כהן
דליה רבין-פילוסוף
מוזמנים
נעמי לירן, עו"ד יו"ר הרשות לקידום מעמד האישה
מרי חיידר מנהלת תחום, הרשות לקידום מעמד האישה
אדריאנה באומל דוברת, הרשות לקידום מעמד האישה
חנה מור יוסף הרשות לקידום מעמד האישה
אירית אומנית מנהלת מקלט נשים מוכות – חיפה
חיה לאונוב ויצ"ו
רבקה נוימן ויצ"ו
רונית לב-ארי
דפנה בוסתן נעמ"ת
חיותה שנבל משרד העבודה והרווחה
נצ"מ ראובן אריאב מפקד תחנת חיפה
סנ"צ נורית זיו רמ"ד נפגעי עבירות
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
קצרנית
יפעת שפרכר

נושא: 1. חילופי יו"ר רשות למעמד האישה.
2. דיווח המשטרה על רצח אישה ע"י בן זוגה בחיפה ביום ד'.



















1. חילופי יו"ר רשות למעמד האישה.
2. דיווח המשטרה על רצח אישה ע"י בן זוגה בחיפה.
היו"ר יעל דיין
אני פותחת את ישיבת הוועדה. ישיבת הוועדה מוקדשת לחילופי גברא ברשות לקידום מעמד האישה. להזכירכם, הרשות הוקמה על פי חוק שעבר בוועדה הזאת לפני כשנה וחצי, שנתיים. אנחנו כוועדה עקבנו אחרי פעילות הרשות. בשנתיים שעברו הרשות עברה חבלי לידה. היום כאשר אנחנו מציינים חילופין בין נעמי לירן ורונית לב-ארי כדאי לציין שאת המסלול הקשה מאוד עשתה נעמי לירן, מאחר והדברים שהוגדרו על פי חוק עדיין לא נבחנו במציאות. הגלגולים האלה חלקם היו תלויי גורמי חוץ, משום שברור היה שהמגבלה בתקציב, הצד המבני של מינהלת, הוועדה מייעצת לא יכלו להכנס לאיזה שהוא תלם קבוע ומשומן לפני שהם נבחנו כך או אחרת. המעבר הזה מיועצת לראש הממשלה לרשות ממלכתית לקידום מעמד האישה היה מעבר שאיננו פשוט כלל. היום אנחנו עומדים במצב כמובן הרבה יותר טוב, כי נעמי מעבירה את הרשות לרונית כאשר הדברים ברורים יותר, משומנים יותר, נבדקו ונוסו לטוב ולרע. גם מבחינת החוק וגם מבחינת העניין של שני הצדדים, הקשר בין הרשות והוועדה בכנסת הוא קשר מאוד מהותי. אני מאוד מקווה שבקדנציה של רונית הקשר הזה יתחזק ויתבטא לא רק בצורך על פי חוק לדיווח אלא בעזרה הדדית. יש כאן מצד אחד רשות מחוקקת ורשות מבצעת, ומצד שני אינטרס משותף של קידום מעמד האישה. אני רוצה בשם הוועדה להביע את כל הערכה לנעמי על התפקוד והפעילות שלה. נעמי נתנה לנו תוצר מאוד טוב. היום ברור לנו מה צריך, מה לא צריך ולאן העניין מוביל. אני מקווה שהילד הזה שהמחוקק פילל לו אכן יהיה דומה למה שהתכוונו בחקיקה.

אני אבקש אחרי הקטע החגיגי להעביר לוועדה כמה דברים שמתבקשים עם חילופי המנהלת ושלא נמצאים ברשותינו. צריך לזכור שאנחנו באמצע שנת תקציב, אנחנו לאחר חילופי שילטון, שזה כנראה דבר שמשפיע. כמה שלא ניתמם המינוי הוא מינוי פוליטי, זאת אומרת לפי רצונו וחוות דעתו של ראש הממשלה. אנחנו נפרדים בברכה חמה ובתודה מנעמי ומקבלים בברכה חמה ובתקוות את רונית.
דליה רבין
אני רוצה לברך אותך נעמי בתודה ובהצלחה, ולך רונית שיהיה בשעה טובה ושיהיה שיתוף פעולה פורה בינינו כי יש המון מה לעשות.
נעמי לירן
תודה על הדברים החמים. בשנתיים שעברנו היתה עבודה קשה של צוות הרשות לקידום מעמד האישה. אנחנו ניסינו, בדרך שנראתה לנו, לקחת את החוק, להעביר דרכו כמסננת את הנושאים של מעמד האישה ולבצר פעילויות למימוש החוק לקידום מעמד האישה במדינת ישראל. אני מאוד שמחה כמקצוענית שיש קדנציה מוגדרת לתפקיד הזה של מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה. בעברי תמיד ידעתי שיש התחלה ויש סוף, וזה תיחם ותחם את זמן הפעילות. לפני שלקחתי על עצמי את התפקיד הזה, הזמין אותי להתייעצות ד"ר רובי נתנזון, שהוא יועץ אסטרטגי, חוקר וכו', והוא ניתח את המצב במדינת ישראל מבחינת מעמד האישה באותו זמן ואת הכישורים שלי כמנהלת הרשות. לאחר ניתוח המצב הוא אמר לי: נעמי, תשמעי, בהתחשב בכל הגורמים שמונחים פה יש לך שנה וחצי לעבוד. זאת היתה נקודת המוצא שלי. לכן, מה שהרשות ביצעה בשנתיים שהיא היתה קיימת נותן איזו שהיא תשובה מדוע נעשו דברים בצורה זו או אחרת.

מכיוון שאנחנו נמצאים בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, הייתי רוצה להתייחס לחוק שמוכר פה לכולם. מה שהייתי מבקשת ומה שאני סבורה כאשת מקצוע וכמי שעובדת עם החוק הזה יום יום זה שצריך לשים שם לפחות סעיף אכיפה אחד. אני בטוחה שזאת מלחמה מאוד קשה. אני מציינת את זה משום שאסור לרשות לקידום מעמד האישה להכנס למסלול של בקשות כדי שהדברים יבוצעו על ידי משרדי הממשלה, רשויות מוניציפאליות או גופים כאלה או אחרים. ברגע שהרשות תכנס למסלול הזה של בקשות, החוק הזה יאבד מהתוקף ומהעוצמה שלו. אם ניקח לדוגמה את חוק הרשות לניירות ערך, שאני באה מהדיסיפלינה הזאת ולכן נוח לי מאוד להשוות אותה, נראה שהרשות לניירות ערך הצליחה להגיע לעמדת כוח ולעמדת קביעת מדיניות במדינת ישראל בתחום שבו היא עוסקת, כאשר הסיבה לכך היא שיש לה סעיפי אכיפה בחוק. הרשות לניירות ערך לא מבקשת שום דבר מאף אחד, כי יש לה את צוות החוקרים שלה ויש לה סמכויות ענישה. זה גורם שמפעיל חוק. אם נצליח להכניס איזה שהוא סעיף אכיפה בחוק הזה הדבר הזה יהיה גם כאן.
נעמי חזן
בתור מי שעבדה על החוק הזה כל כך הרבה זמן, אני מאוד מרוצה שזה עבר ושזה יצא לדרך. אני רוצה להודות לנעמי לירן שבאמת עבדה קשה מאוד בתחילת הדרך, עם מעט מאוד אמצעים, ולומר לרונית ברוכה הבאה ובהצלחה רבה. אני זורקת ליעל אתגר שניזום ביחד תיקוני חקיקה כדי לאפשר לרשות לתפקד בצורה יותר חסונה. צריך גם לעגן בחקיקה את התקציבים הנחוצים. אני לא חושבת שיש היום רשות יותר חשובה מהרשות הזאת, והגיע הזמן שנתגייס כולנו לחזק אותה.
נעמי לירן
התחום השני שבו אני לא מתייחסת לעניין של לשנות או לא לשנות אבל אני מפנה תשומת לב זה התחום של מוסדות הרשות לקידום מעמד האישה. אני פשוט מפנה תשומת לב, כי הנסיון הוא נסיון אישי שאנחנו עברנו אותו באיך לקיים את החוק הזה. בדרך כלל כל עמותה במדינת ישראל או כל חברה כפופה לדירקטוריון והדירקטוריון כפוף לאיזו שהיא מועצה או בעלי מניות. בחוק הרשות לקידום מעמד האישה מנהלת הרשות לא כפופה למינהלת ולא כפופה לוועדה המייעצת. אני מפנה תשומת לב לעניין הזה. אם מחליטים לקיים דיון על הנושא הזה, אני אשמח לבוא ולומר את דעתי האישית. המבנה פה שונה לחלוטין מכל מבנה היררכי שמוכר לי מבחינה משפטית. זה יוצר בעיות, משום שאנשים לא מודעים לזה וחושבים שהם יושבים במועצה ויושבים במינהלת או דירקטוריון, כמו שהם מכירים. כאשר נבחרה יושבת-ראש לוועדה המייעצת של הרשות, מטבע הדברים היא הניחה שיש לה תפקיד או סמכויות כמו יושב-ראש של איזה שהוא דירקטוריון או יושב-ראש של איזו שהיא מועצה. החוק הוא מאוד חד בעניין הזה. אני מפנה תשומת לב, אני לא אומרת את דעתי האישית.
היו"ר יעל דיין
אנחנו נקיים דיון. אני אשמח לקבל הצעות חקיקה ממשרד ראש הממשלה. זה חוסך לנו חודשים רבים של המתנה וקריאה טרומית. החוק הוא חוק ממשלתי. אני אבקש שמשרד ראש הממשלה יפיק לקחים מהשנתיים האחרונות. אני לא רואה למה אם לא אישרו לנו חקיקה פרטית בעניין הרשות, דרשו שזה יהיה ממשלתי, עכשיו התיקונים צריכים להיות בחקיקה פרטית. אני הייתי רוצה לראות במשרד ראש הממשלה עניין רב ברשות ובדרכי פעולתה. בקשה, שישב היועץ המשפטי ויחד איתנו יציע הצעה מתקנת. אנחנו נדבר על זה בנפרד. מאחר וזה גוף של משרד ראש הממשלה, מן הראוי שמשרד ראש הממשלה יציע את התיקונים.
נעמי לירן
כאזרחית מדינת ישראל אני מביעה את מלוא הערכתי לחברת הכנסת יעל דיין. חשבתי הרבה איזה מילים לומר אבל לא מצאתי את המילים המתאימות – הערכה, כבוד, יחודיות. אני חושבת שאין על זה מחלוקת. כמנהלת הרשות לקידום מעמד האישה הייתי רוצה לומר משפט אחד שהוא מאד פשוט אבל מאוד קשה לביצוע, והוא: ואהבת לרעך כמוך. אני אומרת את זה ליעל באופן מאוד אישי כמנהלת הרשות.

אחרי שאמרנו דברי חוק והתרגשנו, אז רונית, יקירתי, יש לנו פה גם רון וגם לב וגם ארי אז שיזהרו כולם והרבה הצלחה. אני תמיד לרשותך את יודעת את זה. ובאמת לסיום, תודה למרי חדייר, האחת והיחידה, שצריך גם לחשוב על החילופין שהיא עוברת כל שנתיים, שלוש, ולמרות זאת יש לה הרבה מרץ, הרבה יוזמה, הרבה נאמנות, שעות עבודה אין סופיות. אני משוכנעת שאנחנו עוד נפגש בשמחות ובעשיות. חשבתי להקריא פה איזה שהוא שיר של דוד אבידן, אבל אני אחסוך לנו את זה הפעם. את זה נשאיר לפעם הבאה. בכל אופן השם של השיר זה לחשוב בצורה ממוחשבת.
היו"ר יעל דיין
אני עושה כאן הפסקה. היתה לנו כוונה לקבל דיווח משטרתי על הרצח פלוס ההתאבדות בחיפה בהתחלה הישיבה, אבל חברות הכנסת שרצו לומר כמה מילים לנעמי ולרונית היו צריכות ללכת. לצערי זאת לא פעם ראשונה שאנחנו מעלים לראש סדר היום בישיבת ועדה מקרה רצח לא צפוי. אנחנו קראנו בתקשורת, לא מעבר לזה. אני מבקשת ממפקד תחנת חיפה, ניצב משנה ראובן אריאב, לדווח לנו על כל הידוע לו על מקרה הרצח.
ראובן אריאב
אנחנו יודעים שבני הזוג, למרות מה שפורסם בתקשורת, היו מסוכסכים מזה כשנה. בשנה האחרונה היו ביניהם הרבה מאוד ויכוחים על רקע של רצון להתגרש. מהעדות של הילדה האבא רצה להתגרש. זה לא מובן מהאירוע, זה מה שנאמר בעדות. לא היתה אלימות בין בני הזוג לפי דברי הילדה. היא ציינה שלפני כ-3 שנים האבא דחף את האימא. מעבר לזה לא היתה אלימות, כן היו ויכוחים, כן היו צעקות, כן היו הולכים לאירועים בנפרד. באותו היום של הרצח, שזה היה היום הראשון לחופש של חטיבת הביניים ושל התיכון, האח של הילדה העיר אותה והיא רצתה לנעול בחזרה את החדר. האימא אמרה לה לא לנעול את החדר. האבא אחרי כמה דקות אמר לה לצאת מהדירה ושלא תזכור את הטראומה אלא רק דברים טובים. הילדה יצאה למדרגות. היא שמעה צעקות. אחרי כמה דקות האבא בא, נתן לה את המפתח של הדירה, ואמר לה: אני כבר אקרא לך. הילדה אחר כך סיפרה שהיא הבינה שאחרי שהם יגמרו לריב היא תוכל להכנס. אחרי איזה שהוא פרק זמן, שבעיניה נראה כרבע שעה, היא נכנסה לדירה ובדירה היה שקט. היא לא הלכה לחפש את ההורים שלה אלא הלכה ודיברה עם חברות בטלפון. בשלב מסויים סבתא שלה התקשרה, שאלה מה קורה, ובין היתר שאלה אם היא יכולה לדבר עם אחד מההורים. הילדה הלכה לחדר השינה, ניסתה לפתוח את הדלת אבל הצליחה לפתוח את הדלת מעט מאוד כי היא ראתה את הרגל של האימא ואת האבא שוכב על המיטה. היא הבינה שמשהו לא בסדר והיא הזעיקה את מגן דוד. כאשר אנחנו הגענו למקום הילדה היתה כנראה בהלם, כי היא היתה במן איזו שהיא שלווה לא ברורה. מי שמד"א מטפל בהורים שלו לא כך מגיב. אנחנו מניחים שזה היה איזה שהוא הלם. נתנו לה לצייר כדי להרגיע אותה. מתוך הזירה התברר שהאבא ירה לפחות 3 יריות שפגעו באישה. היא ניסתה כנראה לצאת, כי מצאנו את הגופה ליד הדלת. האבא ירה יריה אחת בראשו ומת במקום. זה האירוע כפי שהוא ידוע לנו. יש עוד ילד אחד בן 11 שבאותו זמן היה בלימודים. אנחנו לקחנו את שירותי הרווחה של עיריית חיפה עם הסבתא כדי להוציא אותו מבית הספר. כרגע שני הילדים נמצאים אצל האח של האבא. יש גם עוד סבתא. מתברר שקיים גם נתק בתוך המשפחה. משפחת האב לא ידעה שהאמא של האם בחיים. גם הבת לא סיפרה על שום סבתא נוספת.
היו"ר יעל דיין
היה איזה שהוא טיפול בלשכת הרווחה?
ראובן אריאב
הם לא היו מטופלים בלשכת הרווחה. הם לא היו מוכרים לנו ולא בשום מקום. להערכתי זאת היתה איזו שהיא התפרצות. גם הילדים עצמם לא חוו אלימות והם גם לא ראו אלימות בתוך המשפחה.
היו"ר יעל דיין
אצל היועצים בבית ספר לא היה רשום שום דבר?
ראובן אריאב
שם דבר.
אליעזר כהן
ממה הם התפרנסו?
ראובן אריאב
האמא היתה קופאית בסופר-מרקט והאבא עבד ביחידת הפיצוח של משרד החקלאות. היו לאבא שני כלי נשק, אחד מהעבודה ואחד פרטי.
רבקה נוימן
מה אמרו שכנים, חברים?
ראובן אריאב
זה הפתיע את הדיירים שהדבר הזה קרה. כולם מדברים על זוג יונים. יש אישה אחת שמספרת שבשעות הלילה היא היתה שומעת דפיקות על הקיר או שכאילו זורקים משהו על הקיר. הילדה שישנה בחדר הקרוב יותר להורים לא שמעה.
רות רזניק
הסיפור של הילדה נראה לי מאוד תמוה. מדוע האב המתין עד שהילדה יצאה לחופש ולא ביצע את הרצח יום לפני זה? הוא כאילו בא לפגוע גם בילדה. משהו כאן לא מסתדר לי. הייתי מאוד רוצה שהילדה תיבדק על ידי גורמים יותר מקצועיים ויותר לעומק, מכיוון שכאן משהו לא מובן.
ראובן אריאב
אין בעיה. הילדה כרגע בהחזקת האח. אני מניח ששירותי הרווחה בחיפה ערים לעניין. אני אעביר את הבקשה שלך. אם יש לכם מישהו מיוחד שאתם רוצים שיעשה את זה, אין לנו בעיה להפגיש אותו עם הילדה. תראי, אני לא רוצה להגיד שהאבא חיכה. אנחנו יודעים שיש התפתחות לאורך זמן. את יכולה לשאול למה האבא לא עשה את זה בלילה. יש פה הרבה דברים לא מובנים. בעדות של הילדה יש איזו שהיא נטייה לאבא. צריך לזכור שמי שעשה את המעשה הרע זה האבא.
רבקה נוימן
צריך לבדוק את הקשר של הילדה עם האבא.
ראובן אריאב
גם לנו היה מוזר שהוא אמר לה לצאת החוצה כי תהיה לה טראומה והילדה לא שאלה את עצמה שאלות. גם בעינינו זה מוזר. השאלה היא אם היום, כאשר עוד לא עבר שבוע, זה הזמן ללחוץ על הילדה.
היו"ר יעל דיין
אנחנו לא מדברים במושגים של ללחוץ, מדברים במושגים של עזרה.
נורית זיו
לעניין הספציפי קיבלתם דיווח מפורט. לגבי התמיהה איך ילדה בת 15 לא מבינה מה עומד לקרות, אז לי יש ילדה בת 16 וזה לא כל כך תמוה בעיני. מכאן ועד מחשבה שיקרה אסון כזה הדרך ארוכה. האבא כנראה לא רצה לריב בפניה. העניין הזה לא תמוה בעיניים של ילדה בת 15, ואני מדברת כאימא לילדה בגיל הזה. בסטטיסטיקה של בערך אחת לחודש היו 7 מקרי רצח.
היו"ר יעל דיין
על ידי בני זוג?
נורית זיו
על ידי בני זוג, כאשר בכל המקרים הרקע הוא של רצון להפרד.
היו"ר יעל דיין
ג'ואריש נכלל בסטטיסטיקה הזאת?
נורית זיו
כן. מה שמאפיין את המקרים האלה הוא שבאף אחד מהמקרים לא היו תלונות קודמות והם לא היו מוכרים. שוב אנחנו חוזרים לעניין של מה אנחנו יכולים לעשות, והאם אנחנו יכולים לעשות משהו.
היו"ר יעל דיין
זה לא הנושא. אנחנו נשב, לצערי, עוד הרבה פעמים בעניינים העקרוניים.
נורית זיו
דווקא מקרי הרצח לא ידועים.
היו"ר יעל דיין
אנחנו שמענו בדיווחים השונים שלא היה ידוע ושאי אפשר היה למנוע. אנחנו לא בית דין ואנחנו לא מגישים כתבי אישום. אנחנו מנסים לראות אם יש איזו שהיא אינדיקציה. אנחנו לא מדברים על המקרים האלה. אנחנו מדברים במובן הרחב יותר. אולי היה צריך לקדם את החקיקה של חובת דיווח שאתם מתנגדים לה. המשרד לביטחון פנים מתנגד לכל החקיקה שהצענו בנושא אלימות. אתם מתנגדים לקיצור הליכים, לזירוז הליכים, לחובת דיווח ואחר כך אתם אומרים שאתם מחוץ לתמונה כי לא היו תלונות מוקדמות. מוכרחים לבוא כאן עם איזו שהיא תוכנית פעולה. אנחנו נקדיש עוד לפני הפגרה ישיבה. אני מבינה דרך התקשורת שהמשרד לביטחון פנים שוב פעם הקים ועדת שרים לטיפול באלימות. אנחנו גם עומדים בפני שוקת די ריקה עם ההתפטרות והפיטורים של יגאל בן-שלום. אני ראיתי בו המוביל. היתה לנו מגמה להמשיך את הפעילות. הפעילות הזאת מצד משרד העבודה והרווחה נגמרה לגמרי. הפעילות שנקבעה בישיבה האחרונה לא קיימת. אין בן אדם שירכז את זה. אני אקבע ישיבה שתחזיר אותנו לנושא הכאוב של טיפול רב מערכתי, בעיקר ממשלתי, בנושא אלימות. יותר מידי קו עליה ויותר מידי דיבורים. אנחנו גם מתקרבים לשנת תקציב. אנחנו נקבע ישיבה כדי לעשות בחינה תקופתית לפני הפגרה מה צריך בחקיקה, מה צריך במשרד העבודה והרווחה, מה הרשות יכולה לעשות ומה המשרד לביטחון פנים יכול לעשות. אנחנו בנושא הזה חייבים לשבת כדי לראות מה מההבטחות קויים.
ראובן אריאב
יש אישה בבית חולים שלא מוכנה להתלונן על בעלה שמכה אותה עד זוב דם. אוקיי, אנחנו נעצור את הבעל וננסה להעמיד אותו לדין בלי התלונה של האישה, אבל הדברים האלה די קשים.
רונית לב-ארי
למה?
ראובן אריאב
כי מספרים שהיא נפלה מהמיטה.
היו"ר יעל דיין
יש חובה על חדר מיון ועל בית החולים לדווח, מה שאין על הציבור הרחב. יש מקרים כאלה, אבל הם בודדים מאוד. צריך במקרים הבודדים האלה לגייס את כל מי שמעורב. ברור שבית החולים חייב להכניס כאן את המשטרה דרך עובדת סוציאלית. בזה שונה בית חולים ממקומות אחרים שאין עליהם חובת דיווח. בשביל זה יש 5000 אירגונים – ואני אומרת את זה לטובה – שכל העניין שלהם זה הגנה על נשים בפני אלימות. מספר המקרים האלה הולך וקטן. העניין הזה של לא מדווחים, נפלתי בסולם או נכנסתי לתוך הזכוכית הולך ופוחת, והוא יפחת ככל שתגובת המשטרה והפרקליטות תהיה מהירה יותר. אם האישה מדווחת ואחר כך עוברים חודשים עם צו הרחקה ושום דבר לא קורה, אז רמת הדיווח תרד. אם היא עלתה בקו מסויים, אני לא בטוחה שהיא לא תרד אם יש הזנחה של הטיפול המהיר. אני מודה לכם מאוד. לצערי, חלק גדול מקידום מעמד האישה מוקדש לטיפול באלימות, שזה כורח, זה צורך. מפאת הצורך המיידי, אנחנו מטפלים בזה מעל ומעבר לפרופורציה שהיתה מתבקשת. רונית, בבקשה.
רונית לב-ארי
כאשר פנו אלי ממשרד ראש הממשלה בהצעה לקחת את התפקיד אני בכלל לא חיפשתי עבודה אחרת. אני מאלה שעשיתי עבודה אחת בחיים וזה בנעמ"ת. לנעמי יש חלק מכריע בהחלטה שלי לקבל את התפקיד. כשפנו אלי ביקשתי שידברו עם חדווה שהיא הממונה הישירה עלי, וכך היה. היא מאוד גיבתה. קיימתי גם שיחה עם נעמי שבה קיבלתי פריסה של כל מה שקורה. אני רוצה לציין שהתפקיד צריך לקבל פרוצדוראלית חותמת של הממשלה. במידה והממשלה תקבל החלטה לאשר את המינוי שכבר אושר על ידי נציבות שירות המדינה וקצין הביטחון, אני מאוד מקווה שאוכל להתניע את המכונית שנעמי בנתה, עם כל מי שעזר לה. אני מקווה שאני אתניע את המכונית כמו שצריך ועם כל מה שצריך לעשות מסביב. אין לי הרבה הכרזות מעבר לזה. הנושא של אלימות הוא נושא מאוד מרכזי. יש הרבה מה לעשות, יש הרבה מה להמשיך. אני רוצה להודות לנעמי על חלקה בהחלטה. אני מקווה שאני אמשיך לברך אותה בשנה הקרובה. בשלב זה אני לוקחת את התפקיד לשנה. אחרי הביקור באו"ם, אני יכולה לומר שלא רק בהשוואה לעולם השלישי אבל גם בהשוואה לעולם המתקדם יש לנו הרבה דברים שאפשר להתגאות בהם, אבל כמובן שיש עוד הרבה דברים שצריך לקדם ולשפר. אני מקווה שהיבטי החברה על גווניה יבואו לידי ביטוי בהמשך עבודת הרשות.
היו"ר יעל דיין
נעמי לירן היא עורכת דין, ולפיכך היה כיסוי מסויים להיבטים המשפטיים כאשר דנו בהצעת חוק או באיזה שהוא דבר שהיה לנו עניין לגייס את הרשות. עכשיו אנחנו בפירוש צריכים שיהיה ייעוץ משפטי צמוד. אני לא קובעת כאן תקנים, אבל מישהו ממשרד ראש הממשלה, מהמחלקה הגדולה של ייעוץ משפטי, צריך להיות אחראי על זה. אנחנו מבקשים את תמיכת הרשות בעיקר בנושאים פליליים ובהרבה נושאים שהממשלה מתנגדת להם. אם שיכנענו את הרשות שתהיה לצידנו אז יש כאן איזה שהוא ניגוד אנטרסים, כי אני לא יודעת אם משרד ראש הממשלה יהיה מוכן לתת הגנה או תמיכה לדברים שמשרד המשפטים מתנגד להם. תבחנו את זה. הרשות בדרך כלל לא באה לוועדת חוקה, היא באה לישיבות שיש כאן. בכל נושא שמתבקשת בו עמדת רשות אני אשמח לדאוג שהיא תוזמן לוועדת חוקה.

דבר שני זה עניין התקציבים. אנחנו ראינו מעין תוכנית עבודה שהיה קשה להבחין למה יש עלות תקציבית ישירה ומה היא תוכנית עבודה ללא עלות כי העלות נופלת על גוף אחר. אנחנו נמצאים עכשיו במחצית שנת התקציב. יכול להיות שנכניס את זה לאיזו שהיא ישיבת פגרה. אני אבקש דיווח חצי שנתי, שלא ניקלע למצב של סוף שנה, כמו שהיה בשנה שעברה שנשאר עודף גדול שהיה צריך לוותר עליו או להשקיע אותו במשהו. אני הייתי רוצה שהוועדה תקבל דיווח חצי שנתי. דיוני התקציב הם אף פעם לא מוקדמים מידי. כבר באוקטובר אנחנו מתחילים דיוני תקציב 2001. הייתי שמחה אם רונית תכנס לעניין של התקציב בצורה חצי שנתית.

כפי שנעמי מציעה אני אשמח לראות הצעות לשינוי מבחינת הסמכויות החלות בתוך המערכת, זאת אומרת שיש מנהלת רשות, יש משרד ראש ממשלה, יש מינהלת ויש ועדה מייעצת. אני רוצה לדעת מי החברים הקבועים במינהלת, משום שמתחייב על פי חוק למנות –רצוי אישה אבל לא חייב – מינוי בדרגה בכירה של המשרד. אני רוצה לדעת מה מידת ההתכנסות של המינהלת, מה השותפות שלהם, מי הרפרנטים שלנו במשרדי הממשלה שאחראים על ביצוע מדיניות ראש הממשלה והרשות לגבי מעמד האישה. זה גוף קטן והוא אמור להיות רב עוצמה. עד עכשיו אני לא יודעת אפילו מי החברים בו, איך אפשר להגיע אליהם, מתי הם מתכנסים ומה ההחלטות שהתקבלו מבחינת מדיניות, מלבד שם הרשות, שזה קידום מעמד האישה.

לגבי הוועדה המייעצת, ועדת הכנסת תבקש גם כן רשימה מעודכנת של החברים בה. אני מניחה שזה עומד במסגרת החוק, כי החוק מאוד ספציפי לגבי הרכב הוועדה, לגבי הרכב המינהלת ולגבי הרכב הוועדה המייעצת. אני מצטערת שלא נמצאות כאן לא רבקה שקד ולא יוספה, שהן שתי דמויות די מרכזיות בהפעלה של הרשות. שיתוף הפעולה בין נציבות שירות המדינה, הממונות במשרדים והרשות היא בעלת חשיבות עליונה. יש קשיים, לפעמים קשיים אישים ולפעמים חריקות בעצם הביצוע. אני מאוד מקווה שזה יעבוד טוב מאוד, משום שעדיין הנציבות היא המעסיק הגדול ביותר, המעסיק המדווח לנו, המעסיק שעובד על פי חוק מבחינת חובתו לקידום נשים.
רות רזניק
אני רוצה, ראשית, להגיד לנעמי תודה. אנחנו לא הכרנו קודם לפני שניכנסת לתפקיד. אני חושבת שאת נכנסת לנושא שפתח בפניך הרבה אופקים חדשים. את גם התחלת לנתב אותו בכיוונים שלא נותבו קודם. אני רוצה להודות לך על שיתוף הפעולה, על הסבלנות ועל הנכונות לקבל ולשמוע וללמוד מכל אדם שהיתה לו נגיעה לנושאים שאני קשורה איתם. עבדנו יחד בוועדות. זה היה תענוג לעבוד איתך בתור יושבת ראש ועדה. אני משוכנעת שבכל מה שתעשי אנחנו נשאר בקשר הדוק ובידידות רבה. בהצלחה בהמשך דרכך. לחברתי היקרה, רונית, אני יכולה לומר שזאת האישה הנכונה, במקום הנכון, בעיתוי הנכון. אני מאוד מקווה שאת, חברת הכנסת יעל דיין וגם חברי כנסת אחרים, תדאגו שיהיה לה תקציב שיאפשר לה לעשות את כל מה שהיא רוצה ומוכנה לעשות. אני יודעת שבכל התחומים שקשורים עם מעמד האישה היה לה בית ספר טוב במיוחד ששמו נעמ"ת שנתן לה יריעה אדירה של מידע בכל הקשור במעמד האישה, לא רק בתחום העיסוק המקצועי שלה. אני יודעת שאת תקחי את הלפיד קדימה. הרבה הצלחה.
דפנה בוסתן
יש לי הרבה מאוד דברים אישיים לומר, אבל אני אומר אותם בהזדמנות אחרת. אני מוכרחה לומר שאהבתי את ההגדרה שלך, נעמי, של הרון, הלב והארי. אני חושבת שהקטע של חדוות העשייה בנושאים שהם מאוד קשים וטעונים והקטע של לגייס את כולם למטרה משותפת זה דבר מאוד אופייני לשולחן הזה. את המקום הזה הייתי מכנה חדר מצב שעוסק במעמד האישה בישראל. דווקא סדר היום של היום מאוד משקף את זה, כי הוא דן בדברים שהם מהיום להיום והוא דן בדברים שהם לטווח ארוך. כשם שהחדר הזה משקף את הדברים היפים שנעשים בכנסת, כך רונית תייצג את הנושאים של העשייה והרשות המבצעת. אני מאחלת לך הרבה הצלחה.
רבקה נוימן
את נעמי לצערי לא הכרתי. אני מקווה שההיכרות שלי עם רונית כן תעזור לנו, לאנשי השטח, להתלהב קצת יותר מהרשות, ובהצלחה.
חיה לאונוב
את נעמי ראיתי במסדרונות ויצ"ו. את רונית אנחנו מכירים הרבה מאוד שנים. ככל שאנחנו שקועים יותר בעשייה אנחנו רואים כמה עוד נדרש וכמה עוד צריך לעשות. אני מקווה שיהיה לך בהצלחה.
חיותה שנבל
כמי שעובדת במשרד ממשלתי נוצר לי קשר גם ברמה אישית וגם ברמה מקצועית עם נעמי עם כניסתה לתפקיד. אני חושבת שלנעמי היה הרצון להכנס לתחומים ולנסות לפתח ולקדם דברים שהיא חשבה שהם בסדר עדיפות. היו לה תמיד יוזמות, פניות. אני חושבת שתחילת העבודה של הרשות היתה באמת תחילת עבודה שצריכים היו לחשוב איך לקדם דברים ומה לעשות. אולי היו לנו ציפיות מדברים שלא יכלו להתקדם, אבל אלה דברים שבמשך הזמן לומדים ורואים. זאת היתה חוויה לעבוד יחד איתה. אני בהחלט מאחלת לה את כל ההצלחה עם סיום התפקיד היום, וכמובן שנמשיך לעמוד בקשר עם כל הצוות שעובד יחד איתה. רונית היא האדם המתאים, במקום המתאים ובזמן המתאים להכנס לתפקיד. אני מקווה שנמשיך לקדם את הנושאים שחשובים גם בתחום העשייה בשטח וגם במשרד. אני מאחלת לך הרבה מאוד הצלחה בשמי ובשם כל הצוות.
איידה טומלסימן
אני לא כל כך הכרתי מקרוב את נעמי וגם לא את העבודה שלה. אני מכירה את רונית. אני לא יכולה להגיד שאנחנו חברות הכי טובות, אף על פי שהייתי רוצה, אבל לא היתה הזדמנות. אני יודעת את העשייה שלך, רונית, גם במקלט וגם בנעמ"ת. אני חושבת שאם תשקיעי את אותו מאמץ שהשקעת עד היום ברשות אני בטוחה שנוכל להתקדם ולהשיג יותר ויותר, וזאת אם באמת יהיה תקציב גם לרשות שתוכל לפעול ולבצע ולתכנן. אני אניח על שולחנך דרישה מיידית. אני הייתי דורשת לבדוק את הנושא של הייצוג והצורה שמורכבת ממנה הוועדה המייעצת והמינהלה. אני מאוד הייתי דורשת לבדוק את זה מחדש, ולבדוק במיוחד את הייצוג של הנשים הערביות. היית רוצה שתנתן תשומת לב שווה לבעייתיות הקיימת בנושאים ששייכים ונוגעים למעמד האישה הערבייה בישראל. בהצלחה לשתיכן, גם בתפקיד וגם אחרי התפקיד.
עירית אומנית
רוב היושבות פה הן חברותי לעבודה בנושא של מאבק באלימות כלפי נשים. בנושא הזה יש לנו אוזן מאוד קשבת מהשטח. בשבילי החגיגה היא בזה שיש מישהי ברשות שהיא לגמרי מהשטח, שהיא חלק מהמאבק של קידום נשים ומאבק באלימות כלפי נשים לפני רבות מאיתנו. זה מהפיכה בשבילי. בשבילי המשך הנושא של אלימות קשור בכישלון של החברה הישראלית לקדם נשים לעמדות כוח. דווקא ברשות אני רואה את ההבנה של הקשר הזה ואת תחושת המאבק לקידום נשים לעמדות כוח כעניין העיקרי שבו אמורה הרשות לעסוק. אין לי מושג אם זה שזה במשרד ראש הממשלה הדבר מגיע לאוזנו של ראש הממשלה, או בעצם זה שמקימים רשות אמורים לקדם את הנשים. אני מאחלת לך הצלחה רבה.
מרי חדייר
הקמת גוף חדש אינה מלאכה פשוטה, במיוחד כאשר עומדים לרשותו רק אמצעים דלים. הירושה שקיבלה נעמי עם כניסתה לתפקידה הסתכמה במצבת כוח אדם שכללה 2 עובדות - ולאחרונה הצטרפה שחקנית רכש ותגבורת – אדריאנה - והתמיכה החשובה והמבורכת של חברת הכנסת יעל דיין כיושבת-ראש הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, אבל תקציב שהוא כלי אלמנטרי לצורך ביצוע אין. נעמי, בהיותך המנהלת הראשונה של הרשות נתת חלק מרכזי בעיצובה הראשוני של הרשות. בחריצות ובהתמדה רבה הפכת את לשון החוק לשפת המעשה, תרמת מניסיונך לגיבוש דרכי פעולה עניינים, והרשות בזכותך ניצבת היום כגוף מובן מאליו וחשוב עם הקצאה תקציבית של 2 מיליון שקל בשנה. על כל אלה ברצוני להביע את תודתי והוכרתי בשם עובדות הרשות – חנה מור יוסף, אדריאנה באומל, ואנחנו מאחלות לך הצלחה רבה בהמשך דרכך. לרונית, המנהלת הנכנסת, את שפועלת רבות לנושא קידום מעמד האישה בישראל, אנו משוכנעות שתתרמי מנסיונך ותפעלי לקידומן ועצמאותן של הנשים בישראל. דעי לך שעומד לרשותך צוות מיומן שיסייע לך במילוי תפקידך על הצד הטוב ביותר. אנחנו מאחלות לך הצלחה רבה רבה בתפקיד החדש.
לאה אהרונוב
אני רוצה לצרף את הברכות של אמונה. היה לנו שיתוף פעולה מאוד פורה עם נעמי. אני מאחלת לך הרבה הצלחה. לרונית, ההצלחה שלך תהיה ההצלחה של כולנו ואני מקווה שנעבוד בצוותא.
מרי חדייר
לגבי הרשימה של מנויים, את תקבלי אותה בהמשך. לגבי יעוץ משפטי, קיבלנו תמיד ליווי צמוד מהלשכה המשפטית. לא תהיה שום בעיה. לגבי הצעות חוק אנחנו מכינות תמיד עמדות של הרשות בנוגע לכל הצעת חוק שרלוונטית לנשים לוועדת שרים וחקיקה.
היו"ר יעל דיין
אבל אם זה נופל בוועדת שרים והעמדה שלכם לא מתקבלת, אז איבדנו אתכם בהמשך החקיקה? ועדת שרים לא מאשרת בערך 90% מהדברים. אנחנו חברי הכנסת ממשיכים. אם יש דברים שאתם תומכים בהם אז אתם לא כפופים לוועדת שרים. אם אתם כפופים לוועדת שרים, אז חבל על הזמן. כל העניין הוא שלנעמי יש עמדות משפטיות שהיא נדרשת מצד אחד להגיש חוות דעת, ומצד שני לה את העמדה שלה. נעמי אף פעם לא ויתרה על זכותה להמשיך ולהאבק על אותו דבר שהיא והרשות מאמינות בו. יש ניגוד אנטרסים מובהק. ועדת שרים מעוניינת את ה-110% של הדברים שאתם מגישים לפסול. זה לא אומר שאתם מקבלים את הפסילה הזו. זה שמגישים תזכיר או חוות דעת לוועדת שרים זה ממש כלום מבחינת עתיד החוק. זה אפילו פחות ממשרד ממשלתי. אם העמדה של משרד ממשלתי היא נגד החוק, הוא ממשיך להלחם. אם העמדה שלכם היא בעד החקיקה, תמשיכו להלחם. חייבים כאן מידה מסויי+מת של עצמאות. אני מודה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 12:30

קוד המקור של הנתונים