ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 12/04/2000

כדורגל נשים.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מעמד האישה/356

- 2 -
הוועדה לקידום מעמד האישה
‏8.5.00


פרוטוקולים/מעמד האישה/356
ירושלים, ג' באייר, תש"ס
8 במאי, 2000

הכנסת החמש-עשרה


מושב שני
נוסח לא מתוקן




פרוטוקול מס' 61

מישיבת ועדת הוועדה לקידום מעמד האישה
יום רביעי, ז' בניסן התש"ס (12 באפריל, 2000), שעה 10:00
נוכחים
חברי הוועדה: יעל דיין - היו"ר
נעמי בלומנטל
מוזמנים
גברי לוי
יו"ר ההתאחדות לכדורגל


עזריקם מילצ'ן
מ"מ יו"ר ההתאחדות לכדורגל, אחראי על כדורגל נשים


חיים צימר
ההתאחדות לכדורגל


אלון שרייר
מאמן נבחרת נערות, מאמן אס"א ת"א, ההתאחדות לכדורגל


מלי זלצר
חברת ועדת כדורגל נשים, ההתאחדות לכדורגל


מאיר ליבר
חשב ההתאחדות לכדורגל


שלומית ניר-טור
מנהלת היחידה לקידום נשים בספורט, מינהל הספורט, משרד המדע, התרבות והספורט


עודד הכט
ס/ יו"ר מינהל הספורט, משרד המדע, התרבות והספורט


אדריאנה באומל
דוברת הרשות לקידום מעמד האשה


תמי ליברמן
מקדמת פרוייקט לקידום ספורט נשים וכדורגלנית


יפית מרקוביץ
מנהלת וקפטן קבוצת מכבי חולון


אפרת סלומון
כדורגלנית בקבוצת הפועל תל-אביב


יעל שמרגד
מועצת ארגוני נשים


יהודית סלומון
נעמ"ת


רינה ברטל
יו"ר שדולת הנשים


פנינה בן-עמי
שדולת הנשים


אילנה כהן
נש"ר (נשים ברשת), אתר אינטרנט לנשים
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
עוזרת מחקר
איילת ברק

רשמה: אירית שלהבת
סדר היום
1. כדורגל נשים.



כדורגל נשים
היו"ר יעל דיין
לכבוד לנו להיות אורחים כאן, ולא בפעם הראשונה. זה אחד ממקומות האירוח המצטיינים והחביבים עלינו. אני רוצה לומר שהנושא של כדורגל נשים עולה על שולחננו מאז שהוא למעשה התחיל, כאשר חברת הכנסת בלומנטל אחראית לתחום (גם אם זה לא מוגדר כוועדת משנה). בישיבה שקיימנו השנה בנושא ספורט נשים נשמעה בקשה להפריד בין ספורט נשים בכללו - דיברנו על דברים ספציפיים שקשורים לספורט נשים: בכדורסל, בכדורעף, באולימפיאדת סידני וכן הלאה - לבין הכדורגל.

זאת ישיבה שבה אנחנו כוועדה באנו ללמוד, לשמוע ואחר-כך להוציא מסקנות ולראות באיזה מקומות אנחנו כוועדה יכולים לפעול, אולי כדי לסייע לפתור את הבעיה התקציבית. אנחנו לא נכנסים לתחום המקצועי, מי משחק, כמה משחקים וכן הלאה. אנחנו רואים בדברים האלה דברים תלויי תקציב.

אנחנו מאמינים גדולים בכדורגל נשים. אנחנו חושבים שזה צריך להיות על המפה בכל הרמות: בתי-ספר, קבוצות, ליגה, נבחרת וכן הלאה. כמו בתחומים אחרים הבעיה היא בעיית מימון, שאינו תואם את הכוונות הטובות שישנן. אנחנו צריכים לבדוק גם את מקורות הכסף וגם איזה דרך עושה הכסף מהנייר ועד שהוא מגיע לרגליים של הכדורגלניות. אני מניחה שלכולנו יש מה לומר ביחס לזה.

במילים אחרות, יש כסף שהוא ייעודי ויש כסף נוסף שצריך להשלים תקציבים. אבל גם חייבת להיות בדיקה ופיקוח מדוקדק, כי תמיד בענפים שהם לא ותיקים, שעוד אין להם חסויות ועוד אין להם את הרווחה הכלכלית, יש בעיה, שהיא לא בעיה אישית, אף אחד לא לוקח לכיס בדרך, אבל היא בעיה של ייעוד. כאשר לדבר מסויים לא ניתנת רמת החשיבות הראויה אז יש תחושה שניתן לקפח אותו: "בסדר, אז הם לא יקבלו את כל הסכום, אז נעביר חלק לדברים אחרים שגם הם חשובים". בוועדה נעשה בצורה יסודית את הבדיקה שאנחנו אמורים לעשות, לבדוק שבאמת כל שקל שמיועד לכדורגל נשים מגיע אכן ולא שוקע באיזה רמה באמצע, אפילו לא רמת הניהול של הנושא עצמו.

כל ענף שנמצא בתחילתו - למרות שיש לנו ותיקות שמשחקות הרבה שנים אבל הענף כענף הוא בתחילתו - זקוק למה שנקרא בז'רגון הפוליטי "העדפה מתקנת" כדי להעמיד את הענף על הרגליים. ראינו את זה גם בכדורסל נשים, בעניין של שידורים ושל חסויות. אי אפשר לקחת כמובן מאליו שזה יתפוס. לכן צריך השקעה נוספת, מעבר להשקעה הרגילה, גם ביחסי ציבור: בעניין של עידוד קבוצות, גאווה מקומית.

צריך לעבור שלבים. להבדיל, עברנו את זה גם בנושא מאוד כאוב, כשעשינו את חוק איסור הטרדה מינית. יש לעבור מהשלב של זלזול ושל גיחוך כלפי הענף הזה, מהשלב של מין בת-צחוק מזלזלת. מצידי שיצחקו אבל שיבואו למשחקים, שיצחקו אבל יתנו את הצ'קים. צריך לתת עידוד גם לקבוצות עצמן, גם לציבור כדי שיתפוס את זה אחרת, וגם לשחקניות, משום שהן לא נכנסות לאיזה משבצת שהיא מראש יוקרתית ומצוינת. אני בטוחה שכל אחת מהשחקניות, גם על המגרש וגם לפני ואחרי, מרגישה מצויין אבל העניין של תפיסת הציבור את שחקנית הכדורגל או השוערת וכדומה עדיין נמצא במשבצת הזאת, שאנחנו צריכים לתת לה דחיפה קדימה. זה עדיין משבצת שזוכה קצת לזלזול. לא נעים להגיד, אבל גם הדברים האלה מושגים על-ידי תקציבים.

אני לא אגיד שהכל הוא תלוי כסף. אנחנו כמובן צריכים לעודד כשרונות. צריך לעודד את ההתייחסות המקצועית בין אנשי המקצוע, את ההתייחסות לאימון, למאמנים ולמאמנות. אבל תקציב גם בונה מעמד וגם בונה זמן שידור. תקציב בונה גם התייחסות של הציבור, ובוודאי בונה חסויות, וזה מביא תקציב נוסף.

לסדר הדיון, אנחנו נעשה סבב אחד מהיר, שבו אני מבקשת שכולם יציגו את עצמם. מאחר וזאת ישיבת ועדה אנחנו מנהלים פרוטוקול של הישיבה. אחר-כך אנחנו נשמע מכל הצדדים הנוגעים בדבר. אחרי שהנוכחים יציגו את עצמם רשות הדיבור לחברת הכנסת בלומנטל.

אני רוצה לברך את גברת רינה ברטל, שנבחרה לעמוד בראש שדולת הנשים. אנחנו מכירים את רינה הרבה מאוד שנים מעבודתה, גם המקומית וגם הציבורית-לאומית. אין לי ספק שהבחירה היא בחירה "עשר פלוס". בוודאי אין לנו ממה לחשוש לגבי שיתוף הפעולה עם הוועדה בכל הנושאים ובכל התחומים בהם היא עוסקת.
(הנוכחים מציגים את עצמם)
רינה ברטל
אני רק אוסיף, ברשותך מילה אחת. אני באה מרעננה ושם, אני לוקחת לעצמי את הקרדיט, הרמתי את כל נושא ספורט הנשים בעיר. יש לנו הישגים מצויינים, כפי שכולכם יודעים, בתחום הכדורסל וכדורעף נשים. לפני כ-7 שנים לא היה שם שום דבר. אנחנו "הרמנו" את זה במשך 7 שנים. הייתי סגנית ראש עיריה, אחראית על תחום הספורט. אני מאוד גאה על ההישגים שרעננה הגיעה אליהם.
נעמי בלומנטל
בוקר טוב. אני שמחה שהישיבה הזאת מתקיימת ואני חושבת שהיא חשובה. אני רוצה גם להודות כמובן לחברת הכנסת יעל דיין, למר גברי לוי, למר עזריקם מילצ'ן ולכל האחרים שנמצאים פה בישיבה. אני רוצה שוב לברך אותך, גברת רינה ברטל. אני חושבת שיש לנו מזל כי את קשורה לספורט מאז ומתמיד, נדמה לי שאת ספורטאית בעצמך, כך שאני מאמינה ששדולת הנשים תפעל נחרצות בהקשר הזה גם כן.

יש לנו גם "היסטוריה" מסויימת, שמתחילה לפני 2-3 שנים, כשהתחלנו עם הנושא של הקמת קבוצות הכדורגל לנשים. מאז עשינו איזה כברת דרך. יחד עם זה, אני חושבת שעד היום לא היו לנו כמעט ישיבות בהקשר הזה. אנחנו כחברות הכנסת הלכנו לכמה מן המשחקים. לפעמים באנו לעודד ולראות. בדרך כלל אני בעד לעודד. אני לא חושבת שזה נכון שנבוא ונבקר מבוקר עד ערב ולא נתקדם. אני חושבת שגם ההחלטה להקים את הנבחרת היתה החלטה במקומה ובזמנה. אבל עכשיו זה זמן נכון שנבדוק איפה אנחנו נמצאים ומה חסר לנו.

נדמה לי שאחת הבעיות הכי חשובות, מלבד התקציבים, זה הנושא של יחסי ציבור. אנחנו חיים את השטח. כשרק התחלנו ראינו מולנו גיחוכים. עברנו את השלב הזה. ואז שמעו על מה שקורה באירופה, היו הרבה ברכות, אמרו: באירופה יש יופי של נבחרות ויש התעניינות גדולה בכדורגל נשים. בארצות-הברית זה הולך עכשיו לכיוון של קידום נשים, גם בכדורגל וגם בכדורסל. בכל אופן, היתה איזה התקדמות. אבל מאז אני כל הזמן שומעת: נו, שמעת על הכשלונות? שמעת איזה בושה? שמעת מה הולך? זה לא רציני.

לכן אני חושבת שאחד הדברים שאנחנו צריכים להתמקד בו הוא איך לקדם את המעמד של נבחרות הנשים בכדורגל. עלינו להמשיך להפוך את זה לנושא כנושא ולא להרפות. אני מאמינה שאנחנו, חברות הכנסת, נעשה את המירב. אבל אנחנו צריכים גם לראות כאן מי יוכל לסייע לנו בהקשר הזה. בואו נראה איפה אנחנו עומדים. האם רוצים להקים קבוצות חדשות? האם מסתפקים בקבוצות הקיימות? מה עם עתודת המשך? מה קורה בנבחרות בתי-הספר? האם יש נערות שמתאמנות בצורה סדירה? בואו נהפוך את זה לישיבה של מעין חשבון נפש, איפה אנחנו נמצאים היום ולאן שאיפתנו להגיע, לפחות בשנה הקרובה. תודה רבה.
שלומית ניר-טור
אני לא מרגישה ברגע הזה צורך לדבר. מאידך גיסא אני חושבת שלהתאחדות לכדורגל יש זכות אדירה בקידום כדורגל הנשים בישראל. אני מצפה שהדגל ימשיך ורק יתחזק ושההתאחדות, עם כל המשקל שלה ועם כל היכולות שלה, תפעל למען כך שכדורגל נשים יהיה גם ברמה גבוהה מקצועית, גם שיוקדש לו תשומת לב מאוד מאוד גדולה בתקשורת וגם שיופנו אליו משאבים, הן מתוך ההתאחדות והן משאבים חיצוניים.
היו"ר יעל דיין
האם את יכולה לספר לנו משהו על הפעילות של נערות בכדורגל, מהכובע הקודם שלך בבתי-הספר?
שלומית ניר-טור
זה כובע שאני קשורה איתו מאוד גם היום. הניתוק של משרד החינוך ומשרד הספורט הוא לא הגיוני ולפיכך אני ממשיכה כאילו לא קרה כלום. בהתאחדות ספורט בתי-הספר יש היום 38 קבוצות, של ז'-ח', ט'-י'. יש 6 קבוצות במיגזר הערבי. יש ליגה מסודרת. בקרוב יהיה גם איזה משחק גמר יפה.

אני לא יכולה להגיד שיש מקצוענות בלתי רגילה, אבל יש התחלה טובה. המטרה היא שבאותם מקומות בהם זה מתפתח בבתי-הספר יכנסו לתמונה אגודות. אני מצפה שאם בבית-שאן, בירוחם או במקומות נוספים יש בתי-ספר שלקחו על עצמם לפתח את ענף הכדורגל לנערות, שתקומנה שם גם אגודות לנשים, כדי שיהיה לזה איזה המשכיות. אחרת זה ברכה לבטלה. אני לא מוכנה להסתפק בכך שיש היום ליגה לאומית של 10 קבוצות. אני רואה עתיד לעניין, בכך שתקומנה עוד קבוצות.
היו"ר יעל דיין
האם יש מקומות שבהם יש רצון להקים קבוצה ואין די מתנדבות, או כאלה שרוצות לשחק? או שאין מאמן?
שלומית ניר-טור
בדרך כלל הבעיה היא בעיה ארגונית ותקציבית. אין מישהו שייקח את זה על עצמו בידיים. אני חושבת שאנחנו במצב שאנחנו זקוקים להרבה עזרה של גברים עדיין. נשים לא יכולות לעשת את זה לבד וגם לא צריכות לעשות את זה לבד. אני חושבת שהיה טוב אילו ההתאחדות - ואולי היא גם עושה את זה ברמה שהיא יכולה - היתה מעודדת דווקא קבוצות מהפריפריה, או תעבוד בשיתוף פעולה עם התאחדות ספורט בתי-הספר, לראות איפה אפשר לקלוט את אותן ילדות שכבר שיחקו ולבנות מזה קבוצות של נערות.
היו"ר יעל דיין
האם יש גיל בעולם שהוא "הגיל" להתחלת פעילות בכדורגל?
שלומית ניר-טור
בגילאים 6-8, כמו אצל הבנים. עד שאצלנו זה לא יהיה בגיל 6-8, שהוא הגיל האידיאלי לפגוש את הילדות האלה ושהן תתחלנה לשחק, לא תהיה התקדמות. זה לא נכון להתחיל בגיל 15-16. זה לא עובד ככה בשום מקום בעולם. זאת בעצם השאיפה שלנו. צריך להתחיל בגיל מאוד מאוד צעיר. בכדורגל הזמן להתחיל הוא בכיתות ב-ג'.
היו"ר יעל דיין
פספסתי את הצ'אנס שלי ... זאת אומרת, שלא כמו בכדורסל ובכדורעף, כי אנחנו מדברים על כיתות נמוכות, בבית-הספר היסודי. כנמוכה בבית-הספר יכולתי להצליח רק ב"מחניים" וב"הקפות".
שלומית ניר-טור
בכדורגל גם נמוכות יכולות להצליח.
יהודית סלומון
אני לא בקיאה בנושא הזה. בנעמ"ת חיפשתי חומר ולא מצאתי. כנראה בעיתונות לא היה כתוב הרבה על כדורגל נשים. רציתי לדעת מה הפרופיל? מי הן הבנות האלה שמשחקות? איך הן מגיעות לזה?
היו"ר יעל דיין
אנחנו נגיע לזה. כפי ששמעת, נמצאות איתנו נשים שמשחקות כדורגל.
גברי לוי
אולי תיתני לי לדבר כעת. אחר-כך יהיה להם הרבה יותר מה לשאול ולהגיד. אני אתן אולי מסד כללי.
בהתאחדות לכדורגל מר עזריקם מילצ'ן ואני לקחנו על עצמנו מהיום הראשון בקדנציה שלי כיושב-ראש ההתאחדות לכדורגל להקים ליגת נשים. אנחנו עשינו את הדבר הכי בלתי מתקבל על הדעת, שאף מקום בעולם לא עשה: הקמנו קודם נבחרת ורק אחר-כך ליגה. עשינו את זה מפני שאף אחד לא רצה להקים ליגה של כדורגל נשים. אף קבוצה ואף אגודה לא הסכימה להכניס את עצמה להוצאות מן הסוג הזה. ואז באתי למזכירות ההתאחדות לכדורגל, יחד עם מר עזריקם מילצ'ן, ואמרתי: בואו נעשה תרגיל. אנחנו נעשה בחינות בכל הארץ ונקים נבחרת. מאותה נבחרת נתחיל ללכת לכיוון הקמת ליגה.

בשלב הראשון זה היה מצויין. בשלב השני, אם לא תהיה ליגה טובה - לא תהיה נבחרת טובה. לא יעזור שום דבר, מפני שצריך לחזק את הליגה.

מה שקורה היום בליגת הנשים, יש 2-4 אגודות "עשירות", כמו הפועל תל-אביב ומכבי חיפה, שיש להן כסף, שהן משקיעות בזה יותר ומביאות כסף מהבית. אגודות אחרות שאין להן כסף מסתפקות אך ורק בכסף המועט שהן מקבלות ואז הקבוצות שלהן הן די עלובות והן לא מצליחות להתרומם. עדיין אין ילדות שבאות מלמטה. כל העסק הזה לא בדיוק עובד.

בשנה הראשונה עזרו לנו בהקמת נבחרת הנשים גם חברת הכנסת נעמי בלומנטל וגם חבר הכנסת מיכאל קליינר. דרך ועדת הכספים הם הצליחו להביא כמיליון שקל (אני לא זוכר בדיוק את הסכום) ועם זה התחלנו את העבודה. אתם צריכים להבין שההתאחדות לכדורגל, על אף שהעיתונות כותבת כאילו יש לה כסף, היא רק צינור של הכסף. אנחנו לא מחזיקים קופות אצלנו, לנו אין כסף. התקציב שלנו הוא תקציב מאוזן, הוצאה כנגד הכנסה. כדורגל הנשים לא היה בכלל בעניין הזה. מרגע שחבר הכנסת קליינר נתן את ה-push הראשון, יחד עם חברת הכנסת נעמי בלומנטל, מאותו זמן התחלנו את הפעלת כדורגל הנשים. מאז לא קיבלנו אגורה אחת. אנחנו מפעילים את כדורגל הנשים ובעצם בכך אנחנו עושים לעצמנו גרעון.

מועצת ההימורים, שצריכה למעשה לתת כסף לקבוצות, אני אומר את זה בעדינות, פשוט רימתה אותנו. בשנה הראשונה, כשהתחלנו את זה, אמרו שרשות הספורט תעזור קצת לכדורגל נשים ובאמת הם היו בסדר ונתנו. ד"ר שוקי דקל וחבריו עזרו לנו בעניין זה. נאמר אז שבשנה הבאה מועצת ההימורים תיתן לנו את הכסף. אנחנו דרשנו לכדורגל הנשים בדיוק מה שמקבל כדורגל הגברים אך הם אמרו שכדורגל הנשים יקבל כמו שמקבלים בליגה א', שזה סכום קטן מאוד של כסף. בכדורסל כבר מקבלים שווה בשווה, דרך אגב. לצערי הרב חוץ ממני כולם היו נגד ולא נתנו לנו את הכסף.

היום להפעיל קבוצת כדורגל, אם אנחנו רוצים שתהיה ברמה גבוהה, זה עניין של 600,000 שקל בשנה לקבוצה. צריך רופא, צריך מעסה, צריך אמבולנסים, צריך שופטים - כל זה עולה כסף. אי אפשר להפעיל את הענף בלי כל הדברים האלה כי הם מחוייבים על-פי חוק. אם צריכים לשלם את הביטוח, את הנסיעות ואת כל מה שצריך, ואיצטדיונים - איצטדיונים זה בעיה נוספת מפני שלכל קבוצה יש מחלקת נוער והנערות נכנסו כמו עצם בגרון לכולם, כשנאמר לאגודות שצריכים לפנות מקום גם לנשים.

כפי שאנחנו מכריחים כל אגודה גדולה להפעיל קבוצת נוער, נראה לי שבעתיד ההתאחדות תצטרך להכריח אותם להקים קבוצת נשים כחובה. אבל אנחנו לא יכולים לעשות את זה אם אנחנו לא נביא להם את המשאבים הנכונים, את כל מה שמקבלים בכדורגל הגברים. היתר יהיה עליהם, אם הם רוצים יותר טוב. לא נוכל בשום אופן לעשות את זה מפני שכדורגל נשים מחייב הוצאות לשופטים ולשוטרים - אתם יודעם שהיום יש לנו בעיה גם עם השיטור - וכל הדברים הכרוכים בזה. ההתאחדות לכדורגל גם תומכת בכדורגל הנשים בבתי-הספר. אנחנו נותנים להם חצי מיליון שקל מהתקציב שלנו. הגענו עם ד"ר שוקי דקל לאיזה סיכום, שחלק מהכסף שאנחנו מקבלים אנחנו מעבירים להם בחזרה.

אני מדבר אליכן עכשיו כחברות שרוצות לעשות כדורגל נשים בישראל, וגם אני רוצה מאוד. אני חושב שזה מתפתח בעולם בצורה בלתי רגילה. ההבדל בין לעשות את זה ב-2-3 שנים, להביא לרמה, או בין לעשות את זה ב-12-15 שנים - זה הכסף. חבל על הזמן. אתן מספיקות חזקות ללחוץ על שר האוצר - לא שהוא ייתן את הכסף אלא דרך מועצת ההימורים ודרך רזרבות מסויימות, על-פי תוכנית. אני מבטיח בפה מלא שכל אגורה שתובא לכדורגל נשים, לא רק שהיא תלך לכדורגל נשים אלא אנחנו עוד נוסיף עליה מההכנסות שאנחנו מקבלים.

אם כדורגל הנשים יהיה קצת יותר טוב, אנחנו נביא אותו לחשיפה טלוויזיונית. היום זה לא מעניין אותם, אבל תיראו מה קרה בכדורסל. הכדורסל מצויין בטלוויזיה. השנה ליגת הנשים בכדורסל היא יותר טובה משל גברים. אני צופה בזה כל יום שני ואני ממש נהנה, יש תחרות יותר חזקה ויותר קבוצות.

לא נעים להגיד אבל כדורגל זה כסף, וכסף זה כדורגל. זה מושך את זה. זה אותו דבר גם אצל הגברים. בימים אלה צירפנו שתי מוזמנות להנהלת ההתאחדות לכדורגל. הייצוג בהתאחדות לכדורגל הוא ייצוג של אגודות, האגודות שולחות את נציגיהן. זאת אומרת, אם להפועל תל-אביב יש קבוצת נשים היא יכולה בהחלט לשלוח נציגה נשית שתהיה בהתאחדות לכדורגל.
נעמי בלומנטל
מה זה "מוזמנות"?
גברי לוי
הן משתתפות בכל הדיונים ויכולות להגיד מה שהן רוצות, אין שום בעיה.
רינה ברטל
אבל הן לא חברות.
גברי לוי
הן לא מצביעות. אבל יש לנו בהתאחדות גם גברים שאינם מצביעים. הן לא יכולות להיות חברות בשלב זה, אלא אם בעתיד אנחנו נקבל החלטה אחרת, מפני שכל מי שהוא בהתאחדות לכדורגל הוא נציג אגודה. אם להפועל תל-אביב יש כדורגל נשים היא יכולה לשלוח נציגה אישה. דיברתי עם מר עזריקם מילצ'ן על כך שיהיו בדיעה מייעצת לפחות 4 נשים. בדיעה מייעצת בשלב זה, אלא אם אגודה תשלח אישה כנציגה שלה.

עשינו את זה בלי שלחצו אותנו, מיוזמתנו. אנחנו בעד ורוצים. אנחנו חושבים שכדורגל נשים יכול להיות נהדר דווקא אצלנו. מאז שהפסדנו 13-0 אז גם כבר ניצחנו ואנחנו כבר מתחילים להפסיד רק 3-0. זה פעם ראשונה בהיסטוריה שבגמר גביע המדינה אנחנו עושים את גמר גביע הנשים כמשחק מקדים.

אני כבר הייתי בהרבה ישיבות אבל אני אומר לכם, צריך לנקז את העניין באופן אגרסיבי, גם עם מועצת ההימורים, גם עם הרזרבות בוועדת הכספים של הכנסת. אפשר לעשות את זה. כולם יודעים שאפשר לגשת לוועדת הכספים ולבקש שיקציבו 2-4 מיליון שקל מהרזרבות בשביל כדורגל נשים. אני אומר לכם עוד פעם, כל הכסף המיועד לכדורגל נשים ייכנס אצלנו למעגל סגור של כסף לנשים ולא ייצא לשום דבר אחר. נהפוך הוא, אנחנו נעשה עוד דברים למען העניין הזה. אבל כדי שיהיו לנו שחקניות יותר טובות, כדי שתהיה מוטיבציה יותר גבוהה, כדי שנערות יחשבו שכדאי להן לשחק, צריך להביא את הכסף הנכון. אנחנו תומכים גם בבתי-ספר לכדורגל לילדות ונשים; אנחנו נעשה קורסים - שאין לנו כסף לעשות - לשופטות כדורגל פרופר. זה לא אומר שגם גברים לא יכולים לשפוט, להיפך, יש לנו היום נשים ששופטות בכדורגל גברים, ואפילו אחת מצויינת (לילך אסולין).

אנחנו פתוחים אולי יותר מכל גורם אחר במדינה להכניס את הנשים בצורה אגרסיבית לעניין. מי שמכיר אותי יודע שאני בחור מאוד אגרסיבי בעניינים האלה ואני מוכן לפעול ככל יכולתי, יחד עם מר עזריקם מילצ'ן. בהתאחדות לכדורגל אין אף ועדה שממלא מקום יושב-ראש ההתאחדות הוא יושב-הראש שלה, זה לא מקובל. אבל בנושא של הנשים אנחנו החלטנו שבראש הוועדה יעמוד מר מילצ'ן, כדי שתהיה לזה סמכות יותר גבוהה ויותר דחיפה.

אני חושב שאם נצא מפה בתחושה הזאת, שאנחנו הולכים לקראת כך שתוך 2-3 שנים תהיה לנו ליגה מצוינת, נוכל להרחיב קבוצות. היום אי אפשר. היום למשל מכבי פתח-תקווה לא רוצים להקים קבוצת נשים, על אף שאנחנו מבקשים זאת מהם אבל אם התקציבים שלהם יהיו מתאימים, אנחנו נכריח אותם. אנחנו נגיד שכל קבוצה בליגה הלאומית ובליגה הארצית חייבת שתהיה לה קבוצת נשים.
נעמי בלומנטל
בואו ניקח לדוגמא את הפועל פתח-תקווה. נניח שאתה אומר להם שהם צריכים להקים קבוצת נשים. מה הם צריכים כבסיס לזה? מה אתם נתתם לגברים בעבר? איך זה מתחלק?
גברי לוי
אנחנו צריכים לתת להם כסף כמו שמקבלת קבוצת גברים בקריטריונים של מועצת ההימורים. אני לא יודע כמה כסף בדיוק זה היום אבל נדמה לי שבסביבות 400-500 אלף שקל. זה לא הרבה כסף בשביל מועצת ההימורים. בשלב זה, כשמועצת ההימורים הולכת לקראת רווחים גדולים מאוד, גם בגלל הכדורגל - מכיוון שאנחנו נתנו להם 39 מחזורי ליגה וזה מביא הרבה מאוד כסף בשנה הזאת - יש מקום ללחץ אגרסיבי.

אני רוצה להגיד לכם שבמועצת ההימורים חברות 3 נשים כמדומני, גברת מנקין ושתיים שהן בעצם נציגות האוצר.
היו"ר יעל דיין
לגבי נציגי האוצר זה לא משנה אם הם נשים או גברים. משם אין לנו הרבה מה לחפש.
גברי לוי
זה בדיוק מה שרציתי לומר. אין לי שום ספק שאתם צריכים לדרוש שתוזמן אישה מביניכן שתיכנס ותגיד את דעתה במועצת ההימורים. אין ספק שהם לא יגידו לכן לא.
היו"ר יעל דיין
החוק החדש שעבר לפני שבועיים, חוק שווי זכויות האישה, מגדיר את החובה בייצוג ובנוכחות נשים בכל דבר, מלבד כאשר יש נציג אחד ואז אי אפשר לדרוש שוויון.
גברי לוי
אבל אנחנו מיוזמתנו נכניס נשים, אני כבר אומר לך, כנשות ציבור.
היו"ר יעל דיין
גם בעניין של מועצת ההימורים. כל גוף שקיים בכל צורה שהיא, כל תאגיד, כל מועצה וכל קבוצה שפועלת מכוח חוק. בעניין נציגות האוצר אני מעדיפה שיהיו נציגי אוצר ונציגות ממקומות אחרים, מפני שלגבי נציגי האוצר אין הבדל בין נציג לבין נציגה. הן לא מייצגות דווקא נשים.
גברי לוי
מי שמשפיע הכי הרבה, לא נעים לי להגיד, על מועצת ההימורים זה שר הספורט ושר האוצר. אין לי שום ספק שהם יכולים לקרוא לסדר למי שצריך ולהגיד לו: אדוני היקר, זה המצב, תואיל בטובך, השנה הזאת עברה אבל בשנה הבאה אנחנו רוצים שווה בשווה, נקודה.
נעמי בלומנטל
אנחנו נשב איתם.
היו"ר יעל דיין
מה השורה התחתונה בנוגע למקורות התקציביים? אתה אומר שזה מגיע ממועצת ההימורים. שם אנחנו מדברים על קריטריונים שהם מוגדרים. הם פשוט לא מקיימים אותם.
גברי לוי
לפי דעתי בשלב זה אם נקבל את הכסף של מועצת ההימורים, שהוא בין 400-500 אלף שקל לקבוצה, זה יכול גם להגיע ליותר אם הטוטו מרוויח יותר, לפי דעתי ליגה לנשים תוכל להתקיים בצורה מצויינת.
עזריקם מילצ'ן
חוץ מעניין הנבחרת.
גברי לוי
בשלב זה אנחנו חייבים תמיכה, כמו שקיבלנו מחברי הכנסת קליינר ובלומנטל, שאמרו: רבותי, אם אתם רוצים נבחרת צריכים לתת תקציב. תבינו מה זה נבחרת. אפשר לשמור נבחרת על אש קטנה, שעושה משחק אחד בשנה. לא נעשה שום דבר וזה לא יעלה כסף, אבל זה לא יביא לכלום. אם נבחרת לא משחקת לפחות 8-9 פעמים בטורנירים, בחוץ-לארץ או בארץ - היא לא יכולה להתקדם. נגד מי היא תשחק, נגד עצמה? זה עולה כסף: מאמנים, נסיעות, כל מה שצריך. צריך לתת להם מה שנותנים לפחות לנבחרת האולימפית, אם לא מה שנותנים לנבחרת הבוגרת. את זה היום אנחנו לא יכולים לעשות. גם כך כדאי שתדעו שאנחנו הוצאנו כבר מהתקציב שלנו למעלה מ-2.5 מיליון שקל שלנו על כדורגל הנשים.
נעמי בלומנטל
אנחנו הבנו שהתקציב לקבוצות הכדורגל מגיע ממועצת ההימורים בספורט. מי מתקצב את הנבחרת?
גברי לוי
הנבחרת הלאומית שלנו מתוקצבת כולה ממכירת הכרטיסים שאנחנו מוכרים למשחקים ומהזכויות שאנחנו מוכרים לטלוויזיה.
נעמי בלומנטל
אז מי יממן את הנבחרת?
עזריקם מילצ'ן
המדינה.
היו"ר יעל דיין
הוא אומר שצריך לקחת מהרזרבות, ללכת לוועדת הכספים.
גברי לוי
בעוד 5-6 שנים אם נגיע לרמה טובה יש סיכוי שהטלוויזיה תצלם את זה, שיבואו אנשים וייקנו כרטיסים למשחקי הנבחרת. היום אין את זה. כל זמן שאין את זה חייבים לקבל לפחות 2.5 מיליון שקל לשנה לנבחרת, אם רוצים ללכת קדימה. ואל תשכחו שיש לנו גם נבחרת נערות.
רינה ברטל
על איזה סדר גודל תקציב אתם עובדים?
גברי לוי
נבחרות ישראל עולות 15 מיליון שקל לשנה.
נעמי בלומנטל
האם ועדת הכספים השנה אישרה?
גברי לוי
היא לא אישרה כלום. אם מישהו לא לוקח יוזמה ובא לשם ועושה, כמו שחבר הכנסת קליינר עשה אז, אז זה לא הולך. אנחנו יודעים איך הדברים נעשים. לפעמים, לא נעים לי להגיד, עם פתקאות באים ומסדרים דברים.
היו"ר יעל דיין
הרכב ועדת הכספים הוא בעייתי. לא היה אף פעם הרכב ועדת כספים כזה, שאת חצי מחבריה לא מעניינות כלל נשים, לא ספורט נשים ולא ספורט בכלל.
נעמי בלומנטל
ניתן נקודות לחבר הכנסת רביץ, שהיה יושב-ראש ועדת כספים כשפעם ראשונה תוקצב כדורגל הנשים.
גברי לוי
אני לא פוליטיקאי אבל שם בדרך כלל כשצריך לאשר דבר אז אומרים: תאשר את זה בתנאי שנאשר גם את זה ואת זה. דיברתי אתמול עם חבר הכנסת אבשלום וילן שהוא חבר ועדת הכספים. הוא אמר לי שייפנו אליו ושהוא מוכן לדאוג שהעניין הזה יסתדר בוועדת הכספים.
היו"ר יעל דיין
אנחנו ניפנה ישירות לחבר הכנסת אלי גולדשמידט. הוא בוודאי יהיה קשוב לזה מכל בחינה.
גברי לוי
ישבתי בהרבה ישיבות. אני נכחתי גם בישיבה האחרונה שלנו בכנסת. אז דיברנו מאוד מאוד יפה, וזה בסדר, אבל אחרי זה כולם נרדמו. עכשיו צריך לא להירדם אלא לעשות. אנחנו נמצאים עכשיו בחודש אפריל. הליגה צריכה להתחיל באוגוסט. יש לנו את הזמן כדי לעודד עוד קבוצות. אנחנו צריכים תוך 2-3 חודשים לדעת איך העסק הזה הולך. אני אומר שאפשר לעשות את זה.
היו"ר יעל דיין
אנחנו מדברים כרגע למעשה על 3 סכומים: (1) סכום של, בהערכה גסה, 5 מיליון שקל לקבוצות ממועצת ההימורים בספורט, למימון הליגה, שהיום מונה 12 קבוצות. (2) נבחרת, שאנחנו צריכים לגייס לה כסף, שאיננו - - -
גברי לוי
שתי נבחרות: נבחרת בוגרת ונבחרת נערות.
היו"ר יעל דיין
אנחנו מדברים על כ-2.5 מיליון שקל בשנה, כאשר המקור הוא פנייה שלנו, עם כל הלחץ האפשרי, לוועדת הכספים. אני מניחה שזה כסף שיבוא מרזרבות כאלה או אחרות. (3) ואני רוצה לדעת מה תרומתו של משרד הספורט בנושא הזה.
שלומית ניר-טור
נמצא פה מר עודד הכט, אבל אני יכולה לדווח מוועדת התמיכות האחרונה. בוועדת התמיכות האחרונה שלנו נמסר ש-1.2 מיליון שקל יועברו למכון וינגייט עבור האימונים של נבחרות הנשים והנערות בכדורגל.
גברי לוי
נכון שאת הכסף שקיבלנו, עקב ההסכם עם מועצת ההימורים, שמועבר למכון וינגייט, נכון שאנחנו מנצלים את זה גם עבור הנשים. להגיד שזאת היא התמיכה? אני מצטער מאוד, זה דבר לא נכון. גם אם לא היה כדורגל נשים היינו מקבלים את התמיכה הזאת. אגב, זה לא תמיכה אלא זה הסכם כתוב.
שלומית ניר-טור
אבל זה הסכם שמדובר בו בכדורגל נשים. מחנות אימונים זה שווה-כסף.
גברי לוי
גם לפני שהתחילה ליגת הנשים בכדורגל קיבלנו את אותו סכום כסף לשימוש שלנו בווינגייט. אנחנו לבד, בלי העיצות של משרד המדע, התרבות והספורט כללנו בפנים גם את הנשים ואנחנו גם נמשיך לעשות את זה. אבל להגיד שזה הכסף שהם נותנים לנשים? זה דבר לא נכון. הם פוטרים את עצמם ואומרים שהם לא צריכים לתת כי הם כבר נתנו לווינגייט. זה לא נכון.
שלומית ניר-טור
זה לא כל הכסף, אבל חלקו.
היו"ר יעל דיין
אני מנסה להבהיר. משרד הספורט (כך נקרא לו לצורך הקיצור) לא נותן תמיכה, לא לקבוצות בליגה ולא לנבחרת, לפי הסכומים שציינו כאן, על-פי הצרכים. השאלה הזאת למעשה מופנית אליכם. אלה שני המוקדים. אנחנו מדברים למעשה על שתי נבחרות ועל כ-12 קבוצות ליגה. היום מעניין אותי המימון של המערכת הזאת, שכבר קיימת. איך לעודד ולהרחיב - זה כבר סיפור בנפרד.
עזריקם מילצ'ן
אני מבקש דבר ראשון להודות לכן שהגעתן למפגש הזה. אני מאמין גדול באפשרות שלכן לשנות את העניין מיסודו.

אנחנו עומדים בפרשת דרכים, חד-משמעית. אסור לייפות את הדברים. אנחנו נמצאים במשבר, כמעט פיזור הנבחרות. אין שום אפשרות להמשיך. שהדברים יהיו ברורים. אם הדברים לא ייעשו בחודשים הקרובים לא יהיו לנו נבחרות, לא הראשונה ולא השניה, מכיוון שאין שום אמצעים לבצע את הדברים.

דבר שני, אנחנו לא יכולים למנוע הרשמת קבוצות. אני יודע על לפחות 4 קבוצות, במקומות מאוד מכובדים, שמתבססים מאוד על הכדורגל בבתי-הספר. למשל מ"הכוח מכבי רמת-גן" פנו אלי וביקשו להקים קבוצה. הם אמרו לי חד-משמעית שזה ילדות שלומדות בבתי-הספר. איך אני יכול להגיד להם לא להקים קבוצה? אין לנו שום אפשרות למנוע לפחות את אלה שרוצים היום לקיים קבוצות כדורגל.
שלומית ניר-טור
יש גם קבוצה בבאר-שבע ובחדרה.
עזריקם מילצ'ן
לא משנה היכן - לא נוכל למנוע מבעדם להקים קבוצה. לכן הדבר צריך להיעשות בצורה מאוד מהירה.

כפי שאמר מר גברי לוי, אני קיבלתי על עצמי לעמוד בראש הוועדה הזאת מכיוון שראיתי בזה אתגר מאוד חשוב. אני חושב שאנחנו באמת עושים - לא בזכותי - אולי היסטוריה בנושא הזה. כבר נאמר שעשינו פירמידה הפוכה. אבל אנחנו עומדים בפני שוקת שבורה, אם אתן לא תעשינה במהירות האפשרית, ואני בטוח שזה אפשרי.

אני מציע לא לעשות את זה מרזרבות, כך שיהיה צורך כל שנה לבקש מחדש, אלא שזה יכנס באופן מסודר בתקציב המדינה, בתקציב משרד החינוך.
היו"ר יעל דיין
יש כאן התנגשות של לוח זמנים. השנה זה יהיה מהרזרבה, אין ברירה, אבל השאיפה היא שבתקציב השנה הבאה זה יהיה מסודר.
עזריקם מילצ'ן
דבר שני, הנושא של המיתקנים: עם הנבחרת עוד איכשהו אנחנו מסתדרים אבל לקבוצות הנשים אין איפה להתאמן, אין מיתקנים. צריך להקים מיתקנים חדשים, ואפשר. במועצת ההימורים יש ועדת מיתקנים. צריך להביא לכך ששם תתקבל החלטה בנושא הזה של כדורגל נשים, על מיתקנים חדשים, לא מי יודע מה מפוארים, בשביל להתאמן. אולי את זה צריך לעשות יחד עם המדינה מפני שלהקים מגרש כדורגל זה השקעה די גדולה.

אני מתמקד רק בשני הדברים האלה מכיוון שמר גברי לוי כבר ציין את כל הבעיות האחרות עליהן אנחנו מדברים: 1) אנחנו עומדים בפני מצב של פיזור הנבחרות, אם אתן לא תעשינה. 2) הנושא הזה של המיתקנים חייב למצוא את פתרונו.
היו"ר יעל דיין
מי עומד בראש ועדת מיתקנים במועצת ההימורים?
גברי לוי
מר שוקי דקל. גם אני חבר שם. אבל זה לא כל-כך פשוט. אני רוצה לתקן שני דברים. כשמר עזריקם מילצ'ן אמר שאנחנו לא נמשיך את פעילות הנבחרת, הוא לא מתכוון שאנחנו לא נעשה נבחרות. אנחנו נעשה נבחרות גם ככה. אבל זה יהיה דבר עלוב מאוד ומצומצם, בלי משאבים.
לגבי מיתקנים
יש בעיה בארץ בכלל של בניית מגרשים. לא הייתי מתנפל על הכל בבת-אחת כי כך לא נשיג שום דבר. צריך ללכת צעד, צעד.
עזריקם מילצ'ן
המיתקנים באים מתקציב נפרד.
גברי לוי
אני חושב שבשלב שני צריך לבדוק אם אפשר לקבל מהמדינה, ממינהל מקרקעי ישראל אדמות בשביל להקים עליהן מגרשים. זו הבעיה. אין מגרשים.
היו"ר יעל דיין
זה בעיה בכלל של הכדורגל, גם של הגברים וגם של הנשים, אבל לא יעשו מגרש נפרד לנשים.
גברי לוי
אני חושב שבעתיד יכול להיות שאם נעבוד יפה נמצא איזה מקום שבו אפשר לעשות מרכז של כדורגל נשים. זה אפשרי בהחלט, 4-5 מגרשים, עם מקום להתאמן. זה יהיה מאוד יפה. אבל כפי שאמרתי, נלך צעד אחרי צעד. בואו נפתור קודם כל צעד אחד ואז נתקדם לצעד השני.
עזריקם מילצ'ן
לדעתי זה יוכל ללכת במקביל, זה לא מפריע.
עודד הכט
אני רוצה להגיד דבר אחד. קודם כל, אני מברך על הפגישה. אני חושב שמה שכדורגל הנשים עשה בשנתיים האחרונות לא נעשה במדינה באף ענף: הקידום של הנושא, ההתעוררות של הענף וגם ההישגים. עצם זה שיש כדורגל פעיל בגילאים הצעירים במסגרת התאחדות בתי-ספר, וישנה ליגה מסודרת - דבר כזה לא היה אף פעם. אין ספק שעם הפעילות העניפה מגיעים גם הצרכים.

צריך לשנות את הדיעות. זאת אומרת, בעיקרון צריך להביא למצב כזה שנותני הכספים לספורט הישראלי בכלל, מצד אחד מועצת ההימורים ומצד שני משרד הספורט - מינהל הספורט ייתן את הכספים גם הוא בכמה חלקים. על כל קבוצת נשים שמדווחת מינהל הספורט מעביר כסף דרך הרשות המקומית עבור אותה קבוצה. זאת אומרת, אם ישנה קבוצת נשים בהפועל פתח-תקווה - - -
גברי לוי
תגיד להם כמה כסף נותנים לכל הקבוצות. 3,000 שקל.
עודד הכט
מר גברי לוי, ידעתי שתתעורר. זה לא משנה כמה. אנחנו נותנים. כאשר רשות מקומית מדווחת על קבוצה - אנחנו נותנים את הכסף. זה לא רק מה שנותנים אלא הרשות המקומית צריכה לתת אותו כסף, במאצ'ינג. זאת אומרת שבליגה הלאומית זה 12,000 שקל לקבוצת נשים - אני סתם אומר מספר, בלי כל קשר - 6,000 ממינהל הספורט ו-6,000 מהרשות המקומית. ישנן 12 קבוצות בארץ. תעשו חשבון לגבי כל הענפים, כדוריד, כדורעף וכדומה, כמה כסף נותן מינהל הספורט עבור הספורט, שהוא ספורט נשים גם כן. אני לא מתייחס כרגע ספציפית לכדורגל. אנחנו מטפחים את הספורט ברשויות והשנה הגדלנו את הסכומים.

אנחנו מתקדמים גם בדברים האלה. בשחייה למשל קבענו מי הן האגודות היותר הישגיות ומי פחות. אני רוצה לומר שבעלי ההישגים הגבוהים מקבלים הרבה יותר כסף, בלי שום פרופורציות, כאשר המנה היא אותה מנה. מי שיש לה קבוצה בליגה הלאומית תקבל לא 12,000 שקל אלא אולי 50,000 שקל, אבל אלה שנמצאים למטה יקבלו פחות או שלא יקבלו בכלל. כלומר, יש פה מדדים שאנחנו משנים אותם בהתאם לצרכים מידי שנה.
היו"ר יעל דיין
אני לא רוצה לקטוע אותך אך אני רוצה לנתב אותך לנושא שעומד על סדר היום. יש לנו ישיבה בנושא כדורגל נשים בישראל. אנחנו מלאי הערכה לכל התקציבים הגדולים שניתנים לרשויות וכדומה.
עודד הכט
רציתי לתת לך מידע. אנחנו מעבירים גם לקבוצות כדורגל מהסעיף הזה.
היו"ר יעל דיין
אני רוצה לדעת כמה מקבלת קבוצה. כמה מקבלת הרשות המקומית, שצריכה לעשות מאצ'ינג, עבור קבוצת כדורגל נשים? אני רוצה לדעת - ואת זה אני רוצה לדעת יותר מהשטח - האם הכסף שניתן אכן מקבל את המאצ'ינג שלו ואכן מגיע ליעדו?
עודד הכט
בעיקרון אנחנו בודקים והכסף שנועד לרשות המקומית עבור הפעולה הזאת מגיע.
גברי לוי
למה שזה לא יעבור ישירות? למה זה צריך לעבור דרך העיריה?
עזריקם מילצ'ן
הרשות המקומית לעולם לא תחזיר את הכסף. על מה אתם מדברים בכלל?
עודד הכט
אנחנו בודקים ועושים מעקב אחרי זה. אחרת לא מעבירים.
היו"ר יעל דיין
הרשויות המקומיות מכפילות את הסכום. אני רוצה לדעת אם הכסף מגיע ליעדו.
עודד הכט
בעקרון קיים גם סכום קטן שמועבר מרשות הספורט. כמו כן, הכסף המועבר ממועצת הימורים מועבר גם עבור קבוצה. צויין פה הניקוד שניתן.

מה שצריך לעשות היום, לדעתי, הגיע הזמן שישוו את כדורגל הנשים עם כדורגל הגברים במועצת ההימורים. הסכום שיתקבל כתוצאה מהשוואת הניקוד יהיה בהחלט סכום סביר.
עזריקם מילצ'ן
הכל מועצת ההימורים. ואיפה אתם?
עודד הכט
מועצת ההימורים זה גם אנחנו.
היו"ר יעל דיין
איפה ההשפעה שלך ושל כבוד השר כדי להגיע לכך שייצא צ'ק ממועצת ההימורים? איפה הנתח שלכם במועצת ההימורים? אתם הרי יכולים לקדם את אותו דבר שאתה אומר.
עודד הכט
קודם כל, עד היום מי שיושב כנציג במועצת ההימורים הוא מנהל רשות הספורט, ד"ר יהושע דקל. הוא יושב במועצה והוא בהחלט גם עזר למר גברי לוי לקדם את הנושאים הבסיסיים בתחום המימון.
גברי לוי
זה נכון.
היו"ר יעל דיין
אני לא מאשימה אף אחד על אי-עזרה. אני שואלת איך ללכת הלאה.
עודד הכט
לאחר הישיבה האחרונה בנושא זה בכנסת קיימנו אצלנו ישיבה במינהל הספורט, שהיתה בעבר רשות הספורט, ואמרנו שאנחנו נתמוך בנושא הזה של מתן תשלום קבוע. זה דבר שלא היה, ב-1999 זה לא היה.
גברי לוי
אני מוכרח להוסיף דבר אחד, שיעזור לך. אין אנו באים בטענות אל רשות הספורט. רשות הספורט עשתה דבר יוצא מן הכלל. כשבאה מועצת ההימורים והורידה אותנו לסכום של ליגה א' ונתנה לנו רק מיליון שקל, שזה כלום, רשות הספורט שמה ממול זה מיליון שקל, כדי להשלים את הסכום לשנה הזאת לליגה. לכן בעניין הזה אין לנו כל טענות.

אנשי מועצת ההימורים טוענים שענף חדש, לפי התקנון של מועצת ההימורים, צריך להתחיל מליגה ג'. אבל הכדורגל הוא לא ענף חדש. כדורגל יש כבר 70 שנים. אני טענתי שאי אפשר להגיד שכדורגל נשים הוא ענף חדש. היתה לי מלחמה שלמה וחוץ מד"ר שוקי דקל אף אחד לא היה בעדי.
שלומית ניר-טור
אני חושבת שאף אחד לא יודע מה התקציב של רשות הספורט בכלל. התקציב של מינהל הספורט הוא 80 מיליון שקל לכל ענפי הספורט, לכל הרשויות המקומיות, לכל הספורט, כולל מיתקנים. כחברות כנסת אתן צריכות לדעת שזה לעג לרש.
היו"ר יעל דיין
בוודאי שאין כוונת הישיבה הזאת, או כל ישיבה אחרת, להיות בית-דין ולראות מי אשם. אנחנו מנסים לקדם נושא. יש תמימות דעים סביב הרצון לקדם אותו. אין לנו כאן חילוקי דיעות. פשוט אנחנו מבקשים לשמוע מאנשי מקצוע מה המקומות שמהם יכול לבוא פוטנציאל של תקציב.

כמיניסטריון וכמינהל הספורט יש לכם השפעה על תקציב המדינה. לנו כוועדת כנסת דווקא אין. אם אני אפנה לוועדת הכספים לגבי עניין הנבחרות - נעזוב לרגע את הליגה, זה עניין של מועצת ההימורים, שיש לכם מה להגיד בה, ושל מינהל הספורט, שיש לכם מה להגיד בו. אבל בעניין הנבחרות: אני רוצה גיבוי מלא של שר הספורט כאשר אני פונה לוועדת הכספים. ועדת הכספים תאשר את זה מרזרבות שלו, בהסכמת האוצר ובהסכמת שר המדע, התרבות והספורט.
שלומית ניר-טור
זה מחייב ישיבה איתו.
עודד הכט
רציתי לומר שבטיפוח הצעירות אנחנו נותנים את רוב הכסף. הכסף לליגה לצעירות, לנערות, שנערכת באמצעות התאחדות בתי-הספר, בא ממינהל הספורט. ישנה ליגה מסודרת שלא היתה בעבר, של נערות וילדות, בכיתות ז'-יב'. לנהל אותה - זה מאות אלפי שקלים. את זה אנחנו עושים בשיתוף עם ההתאחדות לכדורגל, שתומכת מהצד שלה בנושא. זה יביא את התשתית לבוגרות. גם זה תקציב.
היו"ר יעל דיין
אני מבינה את זה. אני שאלתי על שני דברים שלא קיימים. על מה שקיים אני מברכת. אני מבינה את כל הדברים הטובים שנעשים על-ידי כל מי שיושב כאן. אני אומרת, יש לנו בעיה לקיים את הנבחרות ולקיים את הליגה. את המיתקנים נעזוב, נגיד שהשנה איכשהו נמצא מוצא וניערך בתקציב המדינה בכל עניין המיתקנים.
עזריקם מילצ'ן
צריך לחשוב על זה.
היו"ר יעל דיין
אני שואלת: מאיפה יבוא הכסף? אני מבקשת מכל הנוכחים כאן, כל אחד בתחומו, להצביע על מקור תקציבי שהם יתנו לו יד. הרי אני לא באה ואומרת שלא עשיתם. אף אחד לא עשה די, כי אם היו עושים די זה לא היה "על הפנים". אני אומרת לכם מנסיוני בכל התחומים שאי אפשר להרים משהו בצעדים קטנים. כדי לתת לו קיום וחיוניות הצעד הראשון צריך להיות צעד בתנופה. זה נכון לגבי כל התחומים. אני לא יכולה לעשות הקצבה, אפילו כדי לפתור בעיה רפואית, ולהגיד שהשנה אני אתן הרצפטין ל-10% מחולות סרטן השד ובשנה הבאה אני אוסיף עוד 10%. הרי הן לא יהיו שם יותר, הן ימותו בשנה הזאת שהן לא קיבלו את התרופה. לכן, כך יש לפעול בכל תחום.

אנחנו בשלב של התנופה הראשונית, שהתחילה יפה מאוד ועלולה להתרסק אם היא לא תקבל את הזריקה המסיבית. לא בחשבון רב-שנתי אלא בחשבון של השנה הקרובה. ואחר-כך אנחנו ניכנס לאיזה שלב של תקציב קבע מאוצר המדינה וכן הלאה. אנחנו מדברים עכשיו על השנה הקרובה. תקראו לזה ישיבת חירום ותצביעו לי על מקורות תקציביים שיכולים לפתור את המצב הקשה שנקלענו אליו.
גברי לוי
מה שאמרת זה בדיוק מה שצריך לעשות, אבל צריך לעשות את זה באגרסיביות, אחרת לא נצא מזה.

אני רוצה להגיד ששיתוף הפעולה של ההתאחדות לכדורגל עם רשות הספורט, בניגוד למה שיש לנו עם שר המדע, התרבות והספורט, הוא יוצא מן הכלל, במיוחד בכדורגל נשים. לגבי כדורגל בבתי-הספר אנחנו מעבירים להם חלק מהכסף שלנו חזרה, חצי מיליון שקל. אנחנו בשיתוף פעולה מלא עוזרים זה לזה. אנחנו חושבים שחשוב לנו שהם יעשו בבתי-ספר כדורגל נשים, מפני שזו התשתית שתבוא אחר-כך קדימה. מר שוקי דקל וגם מר עודד הכט משתפים פעולה, ואנחנו משתפים איתם פעולה. לא היה לנו כמעט שום ויכוח על שום דבר, הכל בהסכמה מלאה.
עודד הכט
מעבר לזה, ישנו עכשיו פרוייקט מצויין של כדורגל בישובי פריפריה. התנאי היה שהוא יופעל גם לבנים וגם לבנות, גם בישוב ערבי. היינו שם בסיור וראינו בנות משחקות כדורגל בישוב ערבי במכנסיים קצרים.
שלומית ניר-טור
בסכנין 40 ילדות.
עודד הכט
זה גם תרומה של ההתאחדות לכדורגל. אבל מעבר לזה, מה שמר גברי לוי אמר כרגע זה דבר שצריך לעשות. אנחנו בחיתוליו של כדורגל הנשים. כשענף רק מתחיל הוא זקוק להרבה מאוד כסף. הכסף לא יכול לבוא מהמקורות הבסיסיים, שנותנים כסף לכל הספורט הישראלי. צריך להיות משהו יוצא דופן, משהו מיוחד. זה תלוי בכם, במקורות של האוצר, של ועדת הכספים של הכנסת, להביא עכשיו, בתחילת הדרך, הרבה כסף כדי לתת תשובה לצרכים.
היו"ר יעל דיין
נמצאת כאן נציגה של הרשות לקידום מעמד האישה. זה אחד התחומים שהוא "בול" בשבילכם. אנחנו מדברים כאן על תדמית של נשים, על קידום ועל דברים שלא אמורים לפתור משרדי ממשלה. אל תפתרו לי את בעיית האלימות כי לא תוכלו לפתור, כי אנחנו מדברים כאן על מיליארדים ואין לנו צורך בתוספות. אני רוצה שהמשרדים שאחראים על מלחמה באלימות כלפי נשים יעסקו בזה. אני לא צריכה טלאים וזריקות עידוד. כדורגל נשים - כמו ספורט נשים בכלל גם בתחומים אחרים שעכשיו מקודמים - כדורגל נשים זקוק עכשיו לתמיכה. אני מבקשת שהרשות לקידום מעמד האישה תיקח את זה כאחד הפרוייקטים. גם בפרסום שלה, גם בעידוד וגם בתקציב. בין כה אתם מגיעים לסוף שנה כשכל התקציב נשאר אצלכם כי לא ידעתם למי לתת אותו. עכשיו אנחנו בהתחלת שנת תקציב. זאת הזדמנות טובה לתת את הדעת ולקחת חסות על זה.
אדריאנה באומל
באתי לכאן כי אני חושבת שזה תחום מאוד חשוב. עד כה הרשות לא עסקה בתחום הספורט, ובפרט הכדורגל. באתי לכאן כדי לשמוע איך מתקדמים הפרוייקטים, מה יש קונקרטית, כדי שאוכל להעביר את זה הלאה ונוכל לבדוק איך אנחנו יכולים לסייע. גם לתת יותר תקציב וגם בעיקר בפירסום, איך נוכל לתמוך ולעודד.
היו"ר יעל דיין
גם פירסום. ברור שעניין הנבחרות הוא לא הכי חשוב לנו. לנו חשובות הקבוצות. אבל הנבחרות זה חוד הפירמידה, שנכנס לעיתונות ותופס תקשורת.
אדריאנה באומל
חשבתי שחשוב שנתחיל לעסוק גם בתחום הזה.
היו"ר יעל דיין
אם הרשות היתה יכולה לתת חסות ברמה ממשלתית גבוהה על משחקי הגמר, עם המימון שכרוך בזה, או משחקים בחוץ-לארץ, או כאשר אנחנו מארחים כדורגלניות מחוץ-לארץ - אני יודעת שאתם לא מקור כספי אבל אתם כן מקור ליוקרה. אם ראש הממשלה יבוא למשחק כדורגל נשים, או לגמר של הליגה, או למשחקי הנבחרת, וגם ראש הרשות, ונעשה מזה עניין - זה חשוב. את חברת הכנסת נעמי בלומנטל ואותי כבר ראו בדברים האלה.
גברי לוי
אני יכול להציע רק הצעה אחת קונקרטית לעניין כספים. אם שדולת הנשים, או הוועדה הזאת, או מי שתירצו, יפנו ל-10-12 חברות ענקיות במשק ויבקשו שכל אחת מהן תיקח קבוצת כדורגל ותיתן לה 200,000 שקל לשנה, בשבילם זה פירורים.
רינה ברטל
זה בדיוק הקטע שנאמר כאן קודם, שאנחנו לא יכולות לנהל את המלחמה הזאת לבד. אנחנו עדיין נמצאות בקטע תרבותי מאוד קשה בנושא של כדורגל ונשים במדינה הזאת. כאשר תבואנה נשים ותפנינה לחברה כזאת או אחרת ותבקשנה כסף לכדורגל, תסלח לי אבל ההתייחסות תהיה שונה לחלוטין מאשר אם אתה תיפנה אליהם.
היו"ר יעל דיין
אני לא בטוחה בזה.
עזריקם מילצ'ן
את טועה.
רינה ברטל
אני לא חושבת שאתם צריכים לעשות את זה לבד אבל אני חושבת שאנחנו צריכים ללכת יחד. תאמין לי, יש לי הרבה ניסיון בהשגת ספונסרים לנושאים שקשורים לנשים. אני יודעת שמאוד השתנה היחס אבל בכדורגל עדיין יש בעיה. אני מציעה שלא אנחנו נלך לבד ולא אתם תלכו לבד אלא נלך יחד. ההשפעה של זה תהיה פי אלף יותר חזקה.
גברי לוי
אני מסכים איתך במאה אחוז. אבל את צריכה להבין דבר אחד. אנחנו "המושחתים". כשאנחנו באים כולם חושבים שאנחנו מלאים כסף, שיש לנו הון, שאנחנו לא יודעים כבר מה לעשות עם הכסף. בעיתונים כותבים הרי כל הזמן שיש לנו כסף. אין לנו, אבל חושבים שיש לנו. אתם זה משהו אחר. אני לרשותך בכל רגע בעניין הזה, אם את רוצה ללכת ביחד או לעשות כל דבר שאת רוצה.
היו"ר יעל דיין
נקים צוות, חברת הכנסת נעמי בלומנטל ואתה, ומר עזריקם מילצ'ן ואני, וביחד נהפוך את העולם.
גברי לוי
בבקשה. נעשה פגישות עם אנשים, נשכנע אותם. זה דבר קל.
נעמי בלומנטל
אני חוששת. הרי הם רוצים גם להרוויח. אם אין קהל במשחקי הנשים לא ירצו לתת חסויות.
גברי לוי
אני רוצה ללכת איתכם ל"סלקום" לדוגמא ואני מתערב שהם ייתנו כסף לקבוצת כדורגל נשים.
היו"ר יעל דיין
בעניין הזה של חסויות אנחנו נשב בנפרד. יש לנו היום קשרים טובים, לא רק עם גברים מנהלים ותעשיות. יש קבוצה מאוד חזקה של נשים תעשייניות, שמובילות תעשיות. הן נתנו חסות לאירוע של בר-מצווה לילדי נשים חד-הוריות בתל-אביב, שזה סכום גדול, משום שיש להן עניין. יש חברות גדולות מאוד בארץ שמובלות על-ידי נשים. הייתי רוצה לעשות את זה משהו יוקרתי, שירדפו אחרי זה.

צריך לחשוב בעניין חסויות איך אפשר להדביק את זה לחסות שחברה מעוניינת בה, לקבוצה חזקה, איך אפשר לבוא לא בתור "הקרוב העני" אלא להתחיל להחדיר לה גם חסות נוספת. זאת אומרת, מי שיש לה את החסות של מכבי תל-אביב למשל תתבקש לקחת גם למשל את קבוצת כדורגל הנשים של אותה אגודה. אני מציעה שבנושא הזה נשב לחוד, בקבוצה מצומצמת ונדון רק בעניין הזה של חסויות.
אפרת סלומון
אני יושבת פה וממש מתאפקת כי יש לי כל-כך הרבה מה להגיד. בסך הכל תכלס מי שבא מהשטח זה אני, זה גברת יפית מרקוביץ וגברת תמי ליברמן. אתם מדברים הפוך. אתם מדברים על מתן חסות לקבוצה כאשר אין חשיפה תקשורתית. אני יודעת שהכוונות של מר גברי לוי, ואני מכירה אותו היטב, הן באמת טהורות, לדחוף את כדורגל הנשים קדימה. אני לא דוגמא טובה כי אני באה מקבוצת הפועל כתר תל-אביב, שזה מועדון מאוד מכובד, מאוד חזק שיש לו את התקציב. לקבוצה שלנו יש מאמץ - "טבעול". לי כרגע אין בעיות בשטח. אני מדברת על הקבוצות הקטנות. אנחנו מדברים על תקציב שיינתן לקבוצה כמו מכבי נתניה.

אני גם עובדת כרגע בחדשות הספורט בערוץ הספורט. לצורך כתבה מסויימת בנושא תקציבים ביקשו ממני לעשות תחקיר בשטח. כשחקנית כדורגל אנשים גם יותר נפתחים אלי ומסכימים לדבר איתי. אני רק נותנת כדוגמא את מכבי נתניה. הכסף שם, לצערי, בכלל לא הולך לנשים. התקציב שמגיע לקבוצת הנשים מגיע לידיים של הנהלה שמנהלת את קבוצת הגברים. לוקחים את הכסף הזה ומעבירים אותו לקבוצת הגברים במצח נחושה ואומרים לבנות: אין כסף. בקבוצת מכבי נתניה יש בנות שמשחקות עם נעלי כדורגל קרועות. זה מגוחך שכאשר הגיעו שתי שחקניות חדשות לקבוצת הנשים ולא היו להן נעלי כדורגל, מי שנתנה להן את הנעליים זה אחת השחקניות, כי במקרה היו לה נעליים רזרביות בארון. הן לא מקבלות טרינינגים, הן לא מקבלות החזרי נסיעות. קבוצת הבנות הזאת נאלצה לעשות שביתה ולא להגיע למשחקים כדי לקבל לפחות את החזרי הנסיעות, על הגעתן לאימונים, ולפחות לקבל נעלי כדורגל וטרינינג. תיראו לכמה משחקים מכבי נתניה הופיעה בליגה, ולאלה שהיא הופיעה - עם כמה שחקניות הן הופיעו. זה 11 שחקניות שמנהל הקבוצה "מגרד" אותן. הוא מתקשר ומתחנן שיבואו למגרש בכוחות עצמן כדי לשחק.
גברי לוי
מה זה שייך? לא הבנתי. מה שאת אומרת לא קשור לכלום.
אפרת סלומון
זה קשור לתקציב. מביאים תקציב לקבוצת הנשים והוא לא מגיע אליה.
נעמי בלומנטל
זה קשור לבעיה שאין לנו מעקב אחרי הכסף, האם הוא בכלל מגיע לקבוצת הנשים.
גברי לוי
בעקרון צריך לבקר לאן הולך הכסף. אבל בכסף הקטן של 150,000 שקל אתה לא יכול בכלל להתחיל. במקום לדבר פה היא היתה יכולה להגיד לי את זה כבר לפני חודש ועד עכשיו הייתי כבר נותן את התשובות למה זה לא הולך. אין שום ספק שברגע שיגיעו התקציבים שאנחנו רוצים, תהיה בקרה ויהיה פיקוח על כל כסף. אמרתי לכם, אנחנו נעשה משק סגור לכדורגל נשים כדי שלא יהיה אפילו חשד שמשתמשים בכסף שמיועד לנשים לאיזה דבר אחר.
היו"ר יעל דיין
זה מאה אחוז, אבל האגודות צריכות להסכים לכך.
גברי לוי
יש לנו בקרה עליהם. על-פי הבקרה התקציבית של רבינוביץ חייבים להביא לנו את פירוט תקציב הנשים, הכנסות והוצאות של כדורגל נשים.
אפרת סלומון
אני באה מענף הכדוריד ושם נעשתה הפרדה. אני מציעה גם פה לעשות הפרדה בתוך האגודה, זה אומר: ניהול נפרד לנשים וניהול נפרד לגברים. שהתקציב יגיע ישירות לקבוצת הנשים.
היו"ר יעל דיין
זה לא צריך להיות ניהול נפרד. את יכולה לעשות ניהול משותף אך משק כספים נפרד, שהוא סגור, כפי שאמר מר גברי לוי, וכך תהיה בקרה עליו.
גברי לוי
אם יהיה ניהול נפרד - הנשים רק יפסידו מזה. מפני שכל קבוצה, לא משנה כמה כסף ייתנו לה, היא צריכה להביא מהבית עוד קצת. זה לא יעזור.
אפרת סלומון
דבר שני, שאלו כאן איך ניתן לפתח את תחום כדורגל הנשים. אמרו שיש להתחיל כבר עם ילדות בנות 8. זה גיל ממש צעיר שאז צריך להתחיל כדי להתקדם הלאה בכדורגל, כדי שנגיע באמת לרמה רצינית בארץ. באירופה ובארצות-הברית לוקחים את הילדות האלה ועושים פשוט קבוצות מעורבות.
גברי לוי
גם אצלנו עושים את זה.
אפרת סלומון
הפעלת קבוצות עורבות, של ילדות וילדים, תביא להעלאת רמת כדורגל נשים.
היו"ר יעל דיין
היתה עם זה בעיה בתקנות. היתה תקנה שקבעה שמגילאי 12 או 13 ומעלה חייבת להיות הפרדה, שבת לא יכולה לשחק בקבוצת בנים. יש תקנון שיש לו את הרציונל שלו.
גברי לוי
זה בהתאם לתקנון אופ"א ופיפ"א. היום הבנות משחקות עד גיל 12 בקבוצות מעורבות, בנים ובנות.
אפרת סלומון
ודבר אחרון, יש בעיה שאולי תתעורר בעונה הבאה, וזה הנושא של קבוצת מילואים, שמר גברי לוי מודע אליה. זה אומר שכל קבוצה בליגת-העל של הגברים מחוייבת להקים קבוצת מילואים. זאת קבוצה שאני מאמינה שתשחק בוודאי ב"פור-מאצ'ים" (משחק מקדים). לדעתי זה עוד פיתרון.
גברי לוי
אל תדברי על מה שאת לא יודעת.
אפרת סלומון
זה עוד דרך שבה ניתן לקדם את כדורגל הנשים, שמשחקיהן יהיו משחקים מקדימים לפני משחקי גברים. זה ידחוף את הכדורגל קדימה. קבוצת המילואים תביא גם למצב של השקעה תקציבית של כל מועדון.
היו"ר יעל דיין
הדברים קשורים זה בזה. עד שלא יקרה דבר אחד, לא יקרה דבר שני.
גברי לוי
בשביל פור-מאץ' אני צריך להעסיק את השוטרים 4 שעות קודם. זה עוד 10 מיליון שקל.
אפרת סלומון
אבל מה לעשות, זאת הדרך שבה נזכה לחשיפה תקשורתית.
היו"ר יעל דיין
כבר קרה שצירפנו משחק למשחק בכדורסל ולא היתה חשיפה תקשורתית כי הם התחילו את השידור רק כשהחל משחק הגברים. גם בשידור גמר גביע המדינה האחרון עד הרגע האחרון לא רצו לעשות שידור ישיר של משחק הנשים.
גברי לוי
אני מתחייב לחשיפה תקשורתית בכדורגל אם נפתור את הבעיות האלה. אנחנו בכוח שלנו, מול ערוץ 5, נדחוף את הכדורגל. נכריח אותם לדחוף את הכדורגל. אבל בתנאי שהקבוצות יהיו קצת יותר טובות, שיהיה להן קצת יותר מה למכור, שזה ייהפך לדבר רציני. אם זה ייהפך לדבר רציני, אני מתחייב פה שאנחנו נדחוף את זה.
יפית מרקוביץ
קודם כל אני רוצה לברך על היוזמה ועל ההתעניינות בנושא הזה.

לפני כן, אני רוצה לשאול שאלה. אני לא יודעת למי לפנות בשאלה הזאת. עד כמה יש רצינות באמת לפתח את הנושא הזה בכלל? עד כמה יש התייחסות לתוכניות עתידיות בכיוון הזה בכלל? אם יש רצינות, אז יש באמת הרבה פתרונות והרבה הצעות. אם אין רצינות, אז בואו נשאיר את זה כענף חובבני באמת, כמו שזה נראה היום, לא נבוא בדרישות ונמשיך בקצב הזה. צריך לדאוג שיהיה תקציב.
היו"ר יעל דיין
שמעת גם מאנשי המקצוע וגם מאיתנו על הכוונות.
גברי לוי
גם כדורגל הגברים התחיל כחובבני. אין מה לעשות.
יפית מרקוביץ
אני יודעת שכל התחלה היא קשה ויש עוד דרך ארוכה לפנינו. למשל קבוצת נתניה, שבאמת אין לה תקציב וככה היא נראית, אתמול באה למשחק בלי מעסה בכלל. זה לא רק נתניה, יש עוד הרבה קבוצות שממש נראות "על הפנים". אם לא תהיה התייחסות רצינית לנושא אז קבוצות יתפרקו. אז לא עשינו כלום, אז נחזור להתחלה. צריך להסתכל קדימה. ואכן אם נותנים תקציב אז באמת צריך להיות מי שייפקח על התקציב הזה.
היו"ר יעל דיין
את זה אפשר להגיד על כל תחום במדינת ישראל. כשיש תקציב אז יש פיקוח, יש בקרה ויש מעקב.
אפרת סלומון
איפה הוא? איפה המעקב הזה?
היו"ר יעל דיין
יש תקציב שהוא איננו מספיק. הישיבה הזאת היא לא ישיבת פתיחה על כדורגל נשים. יש תקציבים, של מספר מיליוני שקלים, שהם אינם מספיקים. הרי 12 הקבוצות האלה שמשחקות, זה לא נוצר מעצמו. זה לא ילדים שעשו כדור סמרטוטים ומשחקים יחפים באיזה מגרש.
אפרת סלומון
הקבוצות האלה הוקמו במטרה שיוכלו לקחת את התקציב הזה, את התקציב הנשי, ולהעביר אותו לגברים.
היו"ר יעל דיין
אני לא מקבלת את הטענה הזאת.
גברי לוי
מה שהן אומרות ממש מרגיז אותי. כל המנהלים של קבוצות הנשים נמצאים בוועדת הנשים. זה בעיות של ועדת נשים. כולם יכולים לבוא לוועדת נשים של ההתאחדות לכדורגל, בראשות מר עזריקם מילצ'ן, ולהציג את הבעיות. יש פתרונות לכל דבר. אנחנו הקמנו את כדורגל הנשים.
יפית מרקוביץ
אציג לך את הדוגמא האישית שלי. אני מנהלת קבוצה במכבי חולון. עצם זה שיש פוטנציאל ותוך 3 חודשים הקמתי קבוצה על הרגליים זה אומר שיש ביקוש, יש דרישה ויש פוטנציאל. הרבה בנות באות למסגרת הזאת מהשכבות החלשות. לפי דעתי לפני הכדורגל צריך להסתכל על כך שבנות באות משכבות חלשות מאוד וזה נותן להן מסגרת של בית, מסגרת של ספורט. לפי דעתי זה הדבר הכי חשוב. צריך לקדם את הנושא הזה.
גברי לוי
על זה אנחנו מדברים כבר שעה. הבעיות הכלכליות שלכן הן לא על שולחן הזה. אמרנו שאנחנו הולכים לעשות מאמץ כדי שיהיו לנו תקציבים יותר גדולים, כדי שנוכל לפתח את אותן הקבוצות שאת מדברת עליהן, כדי שנביא יותר קבוצות לליגה הלאומית וברמה יותר גבוהה. השאלה היא לא מי הולך עם נעליים או מי לא הולך עם נעליים.
היו"ר יעל דיין
אני מבקשת סדר. הפורום הזה מורכב משני חלקים. אני הזמנתי אנשים מהשטח, למרות שהישיבה הזאת היא לא ישיבת שטח והיא לא עוסקת בכך. יש שולחנות אחרים שאליהם מביאים את עניין הנעליים ואפילו את עניין המיתקנים, שכר של מאמנים ואם היה מעסה במשחק או לא היה מעסה. השולחן שלנו הוא לא השולחן שנועד לזה.

אני על-פי השקפתי רוצה שגם גברים ונשים מהשטח ישמעו את התכנון ברמה הגבוהה. בשביל לחזק אתכן. השולחן הזה הוא לא שולחן לתלונות פרטניות, כי אין לי שום דרך, מלבד להבטיח שאני, יחד עם חברת הכנסת נעמי בלומנטל ואחרים, נזיז את כל הנושא ברמה התקציבית של המיליונים. לא ברמה של הנעליים, משום שלדיון בבעיית הנעליים צריך להיות שולחן שלא כולל חברי כנסת. הזמנתי אתכם בכוונה טובה, כדי שתהיינה עדות למאמץ שנעשה ברמה הגבוהה ביותר, של משרדי ממשלה, של חברות כנסת ושל ההתאחדות לכדורגל, כדי שתצאנה בהרגשה טובה. יש לכן למי לפנות בעניין הנעליים, זה שולחן אחד; אבל פה ברמה הגבוהה אתן שותפות למאמץ שאנחנו הולכות להוביל ומתחייבות עליו.
נעמי בלומנטל
אני חושבת שחשוב שניראה איפה הבעיות גם בשטח. נראה לי שאחת הבעיות, שכן קיימת, היא האם באמת מגיע כסף צבוע לנשים. זה עכשיו עולה מן השטח.
היו"ר יעל דיין
יש כאן הצעה לעשות משק סגור לכדורגל נשים ואז לעשות מעקב כראוי.
גברי לוי
לא תהיה בעיה בעניין הזה.
קריאה
אבל אתם צריכים להוביל את זה.
תמי ליברמן
אני באה, לקראת סיום הישיבה הזאת, בהצעה קונקרטית, של משהו שכבר קיים. כיום יש כ-120-150 אלף שקל לכל קבוצה קטנה. אני רוצה להציע לא לחכות שיקבלו חצי מיליון כדי שתהיה ביקורת. אפילו זה עדיין לא משק סגור. אם אפשר כבר בעונה הבאה לעשות את זה, מה טוב. ואם לא, לפחות שתהיה ביקורת. בזה אני אסיים. אם אתם רוצים דוגמאות, יש מפה ועד הודעה חדשה. אני מציעה להתחיל בביקורת כבר כעת, בלי לחכות.
היו"ר יעל דיין
זה אחד הדברים שהעליתי מלכתחילה.
תמי ליברמן
את זה אני מציעה, כי גם בתקציב של 120,000 שקל, זה לא מספיק אבל אפשר לקיים מסגרת כלשהי.
היו"ר יעל דיין
גם בתקציב כזה אפשר לזוז, ואם מזה לוקחים אז זה חמור מאוד.
תמי ליברמן
שלא יהיה מצב שבנות רוצות להתאמן 4 פעמים בשבוע כדי להשתפר - אנחנו מדברים על עניין הרמה - והן מתאמנות רק פעמיים כי מנהל הקבוצה לא רוצה לשלם עוד על המגרש.

יש לי הצעה קונקרטית. יש איזה פרוייקט לקידום של יחסי ציבור בעניין של כדורגל נשים. אני מנסה לקדם את זה במשך תקופה מסויימת. אני חושבת שפה המקום הנכון להציע את זה. הייתי כבר בפגישה עם ערוץ 5. הם הציעו לשלב איזה קוקטייל, איזה אירוע, שאליו יזמינו עיתונאיות ספורט, חברות כנסת, נשות ציבור וספורטאיות מהדרגה הראשונה. זה יהיה בפתיחת עונת הכדורגל הבאה, בשילוב שיר שנכתב במיוחד לנושא של קידום כדורגל נשים. השיר נכתב והולחן והוא כבר מוכן. הם ייתנו זמן חינם בערוץ 5. את זה לא כל אחד מקבל. הם פשוט מחכים שזה יהיה מוכן. הם אמרו שהם ישקיעו סכום כסף מסויים ויוציאו את זה, אבל זה לא מספיק ועלינו להביא עוד 10,000 דולר. צריך רק להפיק את הדבר הזה, שירוץ בערוץ 5 באופן קבוע, לפני כל משחק בספורט נשים, וגם בערוצים אחרים.

נניח שזה יהיה לקראת פתיחת העונה הבאה באוגוסט, זה יחשוף את הענף ואחר-כך בלי ספק ידברו על זה, למשל בתוכנית "הכל דיבורים" של שלי חיימוביץ וכולי. חברות כנסת ידברו על זה, ספורטאיות ידברו על זה.
גברי לוי
למה את אומרת שידברו על זה אצל שלי חיימוביץ וכולי? זה לא מוצא חן בעיני.
תמי ליברמן
הרבה עיתונאים יתעניינו בזה. זה כלי יעיל ליחסי ציבור. זה יביא יותר קהל ויהפוך את הספורט ליותר IN. יותר נערות שהיום לא רוצות לעסוק בספורט, מחשש שכדורגל הופך את הנערה לשרירית, יראו את הענף האחרת. זה יהפוך למשהו יותר מקובל. הם יבואו להתעניין בתחום, גם בתור קהל וגם כילדות ונערות שיכולות לשחק.
היו"ר יעל דיין
זה שיר שקיים כבר או שיר שמפיקים אותו?
תמי ליברמן
הוא כבר קיים. יש לי פה דיסק. אם תרצי תוכלי לשמוע אותו עכשיו. איש יחסי הציבור של ההתאחדות לכדורגל שמע את הדיסק. הוא אמר שזה רעיון מצויין, שהשיר מצויין ושזה יילך. זה השקעה כל-כך קטנה, הדבר כבר מוכן. אני מבקשת שפשוט תקדמו את זה הלאה. זה יהיה החזית של יחסי הציבור, כפתיחת ליגה, גם כלחץ ועזרה לגורמים שצריכים ללחוץ במקומות הנכונים.
היו"ר יעל דיין
אני מציעה שתפני עם זה לרשות למעמד האישה.
תמי ליברמן
פניתי לרשות למעמד האישה והם לא רצו. הם אמרו לי שזה לא בסדר העדיפויות שלהם.
גברי לוי
למי את פונה עכשיו?
תמי ליברמן
עכשיו יושבים פה כולם. אני כבר לא יודעת למי לפנות. פניתי באופן אישי גם להתאחדות לכדורגל וגם לרשות למעמד האישה. זאת יוזמה שניתנת כמתנה, כמעט חינם.
עזריקם מילצ'ן
אני לא שמעתי על העניין הזה בכלל.
היו"ר יעל דיין
אנחנו מתקרבים לסיום הישיבה. אני מציעה שאת הפנייה שעשית כאן בעל-פה תעבירי בכתב בקצרה עם הדיסק. לא אני ולא חברת הכנסת נעמי בלומנטל קיבלנו את זה וכך גם מר גברי לוי. את יכולה לא לקבל את ההצעה. העלית נושא ואני מציעה לך איך לקדם אותו. בנושאים האלה - ככה זה גם בישיבות ועדה בכנסת, אל תיקחו את זה אישית - כל אחד חושב שהוא בן או בת יחיד, שהוועדה התכנסה לצורך העניין שלו, ובסוף בדרך כלל, בכל נושא, יהיה צ'ק, אם אפשר, מוועדת הכספים. כמי שהיא מנוסה אני מציעה לך להעלות את זה בכתב, כולל מילות השיר, כולל הדיסק של השיר, ולהעביר את זה ואת ההערכה התקציבית לרשות, לשדולה, להתאחדות ואלינו.
נעמי בלומנטל
בואו נארגן משחק כדורגל בין חברות הכנסת לביניכן.
תמי ליברמן
זה חלק מההצעה. זה מופיע על הדף.
היו"ר יעל דיין
זה ממש לא נושא שצריך להתחיל ולגמור אותו כאן. זה המסלול. אני מניחה שאם ההערכה התקציבית לא תהיה בשמיים אז אפשר בשיתוף פעולה לכסות את זה וללכת עם זה הלאה. זה דבר נקודתי.
אלון שרייר
אני רוצה להגיד דבר טוב לפחות לגבי ההישגים. בנערות אנחנו מדורגים בדרג שני באירופה כבר, במקום 18. אני אומר את זה כי משמיצים את ההתאחדות לכדורגל, לכן חשוב שיהיה לכם את הנתון הזה.

אני חושב שכל הקטע הפרסומי יגרום לנו לפריצה קדימה. בארץ הכדורגל והבנות כביכול לא הולכים ביחד. הפיניות היו פה לפני חודש בטורניר והייתם צריכים לראות, הן נראו כמו דוגמניות. באפריקה, בסודן, במצרים, באתיופיה יש כבר כמה שנים כדורגל. אצלנו זה התחיל מאוחר. זה פשוט עניין תדמיתי לא נכון.
רינה ברטל
אני מבינה שהדברים שרצית להגיע אליהם זה הנושא של המימון ל-12 הקבוצות ולליגה של הבנות הבוגרות. הבנתי את העניין ואם צריך עזרה מכל צד בתחום שאני יכולה לעזור אני אתן אותה ברצון.


שאף אחד לא ייתמם בחדר הזה. אני מדברת רק מניסיון מהשטח, מהרבה ניסיון והרבה ידע. כל פעם שכספים עוברים מכולם, מהרשות המקומית, ממועצת ההימורים, מכל מקום, ומגיעים לסל אחד, כאשר ההקצבה מיועדת גם לנשים וגם לגברים, יש קושי גדול מאוד - ואני מאוד זהירה במילים שלי - להעביר את הכסף לנשים. זה בדיוק כמו שלאחר שמחוקקים חוקים צריך לאכוף אותם. לכן, הדרך היחידה שניתן לעשות את הדבר הזה, זה חשבונות בנק נפרדים. אי אפשר לעשות את זה אחרת. תאמינו לי, באמת, גם אם אנשים טובים אומרים שזה לא יתכן - זה קורה. צריך למצוא דרך לעשות חשבונות בנק נפרדים לקטע של הנשים ולקטע של הגברים. אולי, זה גם לא בטוח. ראיתי גם איך אפשר את זה להפוך. הכספים חייבים להגיע בצבע שלהם לאן שאנחנו רוצות שהם יגיעו.
גברי לוי
אם הייתי עושה מה שאת אומרת עכשיו בשנתיים האחרונות בהתאחדות לכדורגל אז ליגת הנשים לא היתה קיימת בכלל. הוצאנו מהקופה שלנו למעלה מ-2.5 מיליון שקל לנשים, בגלל שזה לא היה בנפרד.
עזריקם מילצ'ן
אפשר לפקח על זה.
היו"ר יעל דיין
אנחנו בינתיים עוד לא מדברים על כספים שהם בסיס התקציב. אנחנו מדברים על רזרבות ועל שזה יהיה כך השנה. אני מאמינה שאפשר יהיה להגיע לאיזה הסדר יותר מסודר. ביקורת אפשר לעשות גם עכשיו.
גברי לוי
אנחנו לא ניתן לאף קבוצה לקחת את הכסף של הנשים ולהשתמש בזה לדבר אחר, חד משמעית.
נעמי בלומנטל
מר עזריקם מילצ'ן ומר גברי לוי, כיוון שזה כן עולה כאן, גם אמרו את זה הנשים מהשטח, אני מציעה שתבדקו את זה. שמענו דוגמא על מכבי נתניה וגם על מקומות אחרים.
עזריקם מילצ'ן
אנחנו נמצא פיתרון. עד לא צדנו את הדוב. נצוד אותו וניראה הלאה.
היו"ר יעל דיין
אני רוצה לסכם.

אנחנו ניפנה לשני כיוונים.

אנחנו ניפנה לוועדת הכספים בדחיפות. אנחנו מדברים על התקציב השוטף, כלומר תקציב שנת 2000. בין אם זה מהרזרבות או שהם ימצאו את הפניה הנכונה לשר הספורט ולשר האוצר כדי לאפשר את קיום הנבחרות.

אנחנו ניפנה למועצת ההימורים.
נעמי בלומנטל
איתם כדאי לקיים פגישה או ישיבה.
היו"ר יעל דיין
בכל מקרה כשמתאפשרת פגישה זה רצוי. פשוט הכנסת לא יושבת עכשיו. אנחנו נשב עם מועצת ההימורים. למעשה זה שנה ראשונה שאנחנו לא יושבים איתם, נהגנו בשנים קודמות לשבת איתם. נביא להם את התמחיר השוויוני יותר לגבי הקבוצות.

אני מציגה את זה כמצב חירום. היתה תנופה התחלתית ובאמת הודות לכם, וכל התודות, כל הזמן וכל רגע, אין בכלל שאלה. התנופה ההתחלתית הזאת יצרה גם הרבה שתילים רכים, שחייבים לטפח אותם, כמו כל העניין של נערות בבתי-הספר ושל נבחרת נערות. התחלתם בשיטה של פירמידה הפוכה, מנבחרת. עכשיו יש שתי נבחרות, 12 קבוצות ופעילות בבתי-הספר. אני יודעת שיש גם קבוצות שמחכות לתקציב כדי לקום.
יפית מרקוביץ
אם יש ליגה של בוגרות צריכה להיות גם ליגה של נערות. מגיל 15 הבנות יכולות לשחק בבוגרות אבל מה עושות אלה שהן מתחת לגיל 15, שמשחקות במסגרת של ליגה לבתי-ספר ואין להן מסגרת של ליגה איפה לשחק?
עודד הכט
אם לא יהיו תקציבים אז הן תוכלנה לשחק רק במסגרת בתי-הספר.
היו"ר יעל דיין
תפסת מרובה לא תפסת. לדעתי אין לנו כוח להרים עוד ליגה כעת. התחלנו ובהמשך נרחיב את הפעילות.
יפית מרקוביץ
אז בשלב יותר מאוחר.
היו"ר יעל דיין
הקריטריונים המקצועיים חייבים לעמוד כאן מעל הכל. לא הייתי רוצה להסתכל על קידום נשים בספורט ויהי מה. אני חושבת שכל זה יקום וייפול על האיכות של הענף. יש פוטנציאל לאיכות גבוהה.
נעמי בלומנטל
עכשיו שעת חירום. אמרנו גם שנלך לספונסרים.
היו"ר יעל דיין
נעשה על זה ישיבה נפרדת.

הישיבה ננעלה בשעה 11:45

קוד המקור של הנתונים