ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 07/02/2000

ספורט נשים: א) כדורגל נשים; ב) הקצאת משאבים בפועל לספורט נשים; ג) ייצוג נשים בהנהלות ארגוני ספורט

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מעמד האישה/1455

- 2 -
הוועדה לקידום מעמד האישה
‏30.11.00


פרוטוקולים/מעמד האישה/1455
ירושלים, כ"ז באלול, תש"ס
27 בספטמבר, 2000

הכנסת החמש-עשרה
נוסח לא מתוקן מושב שני


פרוטוקול מס' 37

מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
יום‏שני, א' באדר א' התש"ס (7 בפברואר, 2000), שעה 12:30
נוכחים
חברי הוועדה: יעל דיין - היו"ר
יולי-יואל אדלשטיין
נעמי בלומנטל
אליעזר כהן
מוזמנים
חה"כ אבשלום וילן
חה"כ נעמי חזן
חה"כ ענת מאור
מנכ"ל משרד המדע, התרבות והספורט נחמן שי
מנהלת היחידה לקידום נשים בספורט, מינהל הספורט שלומית ניר-טור
מנכ"ל התאחדות הספורט לבתי-הספר ד"ר קותי מרידן
יו"ר איגוד הכדורעף חנן בן-דור
מ"מ יו"ר איגוד הכדורעף יעקב שטופמן
מנכ"ל איגוד הכדורעף קובי סולומון
מנהלת נבחרת נוער בנות, איגוד הכדורעף רננה בן-נחום
חברת ועדה מקצועית, איגוד הכדורעף מורן בצר-תייר
יו"ר אגף הספורט, מחזיק תיק הפועל, ההסתדרות הכללית ראלב מג'אדלה
יו"ר המועצה לקידום נשים בספורט בישראל ד"ר רותי בורשטיין
יו"ר ועדת נשים ומ"מ יו"ר ההתאחדות לכדורגל עזריקם מילצ'ן
סמנכ"ל ההתאחדות לכדורגל חיים צימר
מקדמת פרוייקט לקידום ספורט נשים תמי ליברמן
אלופת ישראל בשחיה, מאמנת, עוסקת בהידרותרפיה, שדולת הנשים בישראל ליאור בירקן
שדולת הנשים בישראל ענת הופמן
מנהלת הוועדה
דנה גורדון

רשמה: אירית שלהבת
סדר היום
1. ספורט נשים: א) כדורגל נשים; ב) הקצאת משאבים בפועל לספורט נשים; ג) ייצוג נשים בהנהלות ארגוני ספורט.


ספורט נשים
היו"ר יעל דיין
הבעיה המתמדת של הבית של זה היא שהחיים חייבים להימשך. הנושא של לבנון, המכה הקשה שספגנו היא על ראש סדר היום, ובודאי גם על ראשו של ראש המשלה. אנחנו גוף פוליטי בעיקרו שעוסק באמת בכל התחומים. קשה לעשות את המעברים האלה אבל חייבים לעשות אותם. לא משום שהחיים חייבים להימשך אלא משום שהדברים קשורם אחד בשני. בתוך הצער, לפעמים בתוך השמחות, בתוך האירועים נראה לנו לפעמים שיש נושאים שהם בחזקת שוליים, שאין "ראש" בשבילם. אני אומרת את זה גם לגבי ההיעדרות, המובנת במקרה הזה, של השר מתן וילנאי. ראש הממשלה כינס קבינט בטחוני באופן דחוף כדי לדון על תגובה אפשרית. הדברים ידועים לכולם. השר התנצל. אני שמחה שהמנכ"ל נמצא איתנו, שאילו היה עדיין באחד מתפקידיו הקודמים אז גם ממנו היה נבצר בעתים כאלה להיות פה.
נחמן שי
אבל אז את אולי היית במילואים. חברת הכנסת דיין חזרה לשירות מילואים פעיל בתקופתי ועשתה מילואים לפי כל סדר תקין.
היו"ר יעל דיין
הנושא הזה הוא על סדר יומנו באורח קבוע. הוועדה מקיימת ישיבות תקופתיות בנושא. אנחנו עוסקים במספר נושאים בהיבט השוויוני שלהם ובהיבט הפיננסי שלהם, גם לפני שיש תקציב וגם אחרי שיש תקציב. אני חושבת שבמשך השנים אפשר לרשום בכל זאת התפתחות, התקדמות והישגים, הדברים ידועים לכולנו. חס וחלילה שנעצר באיזה הישג ונגיד: הנה סוף סוף יש נשים עבריות או נשים ישראליות על מגרש הכדורגל, ושזה עצמו לצורך הצילום יספק אותנו.
אליעזר כהן
לצערי באתי לזמן מועט. אני צריך ללכת לארח את ראש ממשלת פיג'י, רפובליקה בת 180,000 איש. באתי רק להתעדכן. אני תומך בנושא ואם יש הצבעה אז אני איתכם.
היו"ר יעל דיין
אין הצבעות והתמיכה ידועה. כמה שתוכל להישאר ולשמוע, כך ייטב.

אנחנו נעלה מספר נושאים. נושא אחד, שלא צריך להיות בעייתי ואין שום סיבה שהוא לא יקודם, הוא עניין עקרוני שמוסכם על כולנו אך משום מה מתעכב ולא מתבצע, זה העניין של ייצוג הולם. הכוונה היא לא לאישה אחת בתור מס שפתיים אלא לייצוג לנשים בהנהלות האיגודים.

נדון גם בנושאים ספציפיים, כמו נושא הכדורעף. הוגשה לנו תוכנית למאמן לאומי, שאנחנו קוראים לה "הפרוייקט הלאומי של הכדורעף".

אנחנו מדברים כרגיל על תקצוב ענף הכדורגל, שהתחיל בצורה יפה מאוד והיו אישורים, אך כל שנה אנחנו פותחים את הנושא מחדש. הייתי רוצה שתתקבל כאן הסכמה כלשהי והבנה שההסדר המקורי תקף ל-3 שנים, כענף בספורט נשים. אנחנו נבקש שהתקציב לשנה הזאת יהיה באותו סדר גודל כמו של השנים הקודמות. בתום השנה השלישית, שהשנה אנחנו נכנסים אליה, ננסה להגיע להסדר קבוע שהוא פרופורציוני למה שמתבקש על-פי פעילות מועצת ההימורים, על-פי החלטות עקרוניות שהתקבלו לגבי שוויון.



אני רוצה להעלות גם את נושא הכדורסל, שהוא אולי הדגל של התקדמות, על אף שהוא לא על סדר היום. אני רוצה להזכיר לעצמנו איך כשהיה המשחק שיועד לשידור, וירד משידור, ויועד לשידור מלא, באותו יום ב-3 אחר-הצהרים היינו צריכים לנהל מערכת של קומבינות ופרוטקציות. הטלוויזיה החינוכית הסכימה לתת את הזמן, ערוץ 1 הסכים לתת את הצוות, כדי להסתדר בצורה כלשהי, בזמן שבהתחלה היה מובן שהפעם אין בכלל שאלה ששני המשחקים, של הנשים ושל הגברים, ישודרו.
נחמן שי
היו שני משחקים לאומיים באותו יום, גם של נבחרת הנשים וגם של נבחרת הגברים. ערוץ 1 לא היה מוכן לשדר את שניהם והתחלנו לנדוד מערוץ לערוץ.
היו"ר יעל דיין
ואז הטלוויזיה החינוכית הקצתה זמן בתנאי שזה חד-פעמי. הדברים האלה חייבים להיות מוסדרים. ביחס לכדורסל אני רוצה להגיד לכם שדווקא בגלל ההישגים, בגלל ההתקדמות, אנחנו נתקעים על דבר שהוא מקומי ונתון להחלטותינו בלבד. לא יכול להיות שהשידורים יהיו מעשה של חסד. בלי שידורים אין גם חסויות, והתקציבים הם פועל יוצא מזה. אם זה לא נראה אז זה גם לא נעשה , ולא משנה אם זה נצחון או הפסד.

אני מצפה מהשר החדש ומהמשרד שהתמיכה העקרונית תהפוך להיות תמיכה מעשית. אנחנו מדברים כאן גם על מערכות שהן בתחום משרד החינוך, זאת אומרת מערכות של הכשרה בבתי-הספר, גם על ליגות וגם על האיגודים. אני מצפה מהמשרד לתת את הגיבוי, לא רק כמס שפתיים שאומר: יהיה בסדר, אנחנו מאוד אוהבים נשים ונקדם אותן, אלא באמת בהסכמה ובמחוייבות, שאותם תקציבים שאמורים לקדם את ענפי הספורט שנשים עוסקות בהם ימשיכו להתקדם ברמה שוויונית, ברמה של חשיפה מתאימה. אני מניחה שהמילים הטובות והכוונה הטובה, ששמעתי גם מפי השר, יתבטאו גם בתוכנית עבודה מסודרת.

אבקש מגברת שלומית ניר-טור - שלמעשה "נולדנו" יחד למעורבות הציבורית ב-1992 כשהוקמה הוועדה - לפתוח. מאז שגברת שלומית ניר-טור נכנסה לתפקיד שלה, מאז אנחנו - לא רק בעשר האצבעות של גברת שלומית ניר-טור אבל בהנחייה המובהקת של עשר האצבעות שלה - מלבד דברים גרנדיוזיים שהגינו ובצענו, כמו "נשים הולכות רחוק" ודברים נלווים, אבל היתה התקדמות במעמד האישה בספורט. אני חושבת שאם צריך לתת פה את פרס נובל המוחלט אז הוא מגיע לגברת שלומית ניר-טור. אבקש ממנה להציג, כרצונה, או לפי הנושאים שאני ציינתי, או בכל דרך אחרת. בבקשה.
שלומית ניר-טור
תודה רבה על המחמאה. אני רוצה להודות בהזדמנות הזאת לחברת הכנסת יעל דיין, שהיא יושבת-ראש הוועדה לקידום מעמד האישה, שהנושא של ספורט חשוב לה מאוד. הוא תמיד עולה על סדר היום של הוועדה, הוא לא נשכח אף פעם בצד והיא רואה בו איזה דגל וחשיבות עליונה, שנשים תצלחנה בספורט, כי זה משקף בעצם את מה שקורה בחברה הישראלית. ככל שהן תצלחנה יותר בספורט הן גם תצלחנה אולי בכנסת יותר, ולהיפך.

אתחיל מנושא שקשור לכולם, ולא רק לכדורגל או לכדורעף, שהם הענפים שהוזמנו היום, וזה הנושא של ייצוג הולם של נשים בהנהלות הארגונים. אני מתנצלת מראש שלא מופיעה בשקף הזה עדיין ההתאחדות לכדורגל. אנחנו רואים את המספרים לנגד עינינו. אנחנו מדברים על מספר ספורטאים ומספר ספורטאיות ועל אחוז הספורטאיות. דרך אגב, השקף הזה לא כולל את הספורטאיות ואת הספורטאים של התאחדות ספורט בתי-הספר, ששם נעשתה עבודה יוצאת מגדר הרגיל בנושא של תשתית ונוספו לפחות עוד כפול ספורטאים וספורטאיות לענפי הכדורסל והכדורעף. זה לא מצויין פה. כאן מופיעים רק אלה שרשומים באיגודים.

אתם שמים לב שבכדורסל יש לנו עדיין יותר נשים מאשר בכדורעף אבל מספרן לעומת הבנים הוא 13%.; בכדורעף - 35% ספורטאיות; כדוריד - 18%; התעמלות - 85%; שחייה - 44%, וזה די גבוה; טקוואנדו - 30%.
אליעזר כהן
1,000 נשים בטקוואנדו - זה מרשים מאוד.
יולי-יואל אדלשטיין
כולל אלופת אירופה.
שלומית ניר-טור
זה ענף חדש שנכנס להיות ענף אולימפי.

אין פה את כל הענפים, משום שזה רק דוגמא. אבל בסך הכל אני יכולה לציין שזה משהו כמו 24% בסך הכל.

כעת אני מציגה שקף שמראה את הייצוג של נשים בהנהלות. שמנו לב קודם שאחוזן הוא כפי שציינתי, אז פה אנחנו רואים: באיגוד הכדורסל יש 33 חברי הנהלה וביניהם יש אישה אחת. בנשיאות איגוד הכדורסל יש 18 חברי הנהלה ואין אף אישה אחת. כך זה באיגוד הכדורסל, שבו כפי שאמרה חברת הכנסת יעל דיין הנשים הגיעו להישגים נפלאים. זה בעיה גדולה. בכדורעף עדיין אין יצוג לנשים בהנהלה; בכדוריד אין; בהתעמלות יש 2;.באתלטיקה קלה - 1 בלבד; בשחייה, למרות האחוזים הגבוהים - 1 בלבד; בטקוואנדו - 2, ויש להם נשיאה; בקליעה - גם 2. הנתונים האלה מראים שיש מעט מאוד נשים בהנהלות האיגודים וכמובן שמכיוון שהן לא שם אז ההשפעה שלהן לא גדולה.

אני פונה מעל הבמה הזאת להתאחדות הכדורגל, שיחשבו על דרך לצרף נשים להנהלה.
עזריקם מילצ'ן
את לא מעודכנת אבל אנחנו נענה.
שלומית ניר-טור
אני יודע שיש נשים בוועדה המייעצת ואחר-כך הן תשתתפנה גם בבחירות. אני דווקא מעודכנת.
היו"ר יעל דיין
קיבלנו אינדיקציות טובות עתידיות.
שלומית ניר-טור
תעדכנו. אני מאוד אשמח לשמוע עדכונים, חיוביים כמובן.

הנושא הזה צריך לעלות על סדר היום של כל הארגונים. חברות הכנסת והשר הצביעו על כך שהם רוצים להוביל איזה חקיקה. כמובן שזה לא בידי אבל אני חושבת שצריכה להיות איזה מגמה של חקיקה. במדינות סקנדינביה נעשתה חקיקה ובעשרים השנים האחרונות יש שיפור אדיר. שם יש היום 40% נשים בהנהלות האיגודים וזה נעשה באמצעות חקיקה.
היו"ר יעל דיין
את זה אנחנו נבחן. הרבה פעמים זה תקנות ולא חקיקה ראשית.
שלומית ניר-טור
זה נושא משפטי. בזה אני סוגרת את העניין הראשון. זאת היתה תמונת מצב. אני חושבת שכדאי שנשמע התייחסות לנושא הזה לפני שאנחנו עוברים לנושאים הבאים.
נחמן שי
אני משבח את הדיון הזה, שאני מקווה שיוביל את הפעילות להגברת השילוב של נשים בספורט, ובהקשר הזה גם את הפעילות של גברת שלומית ניר-טור, שהיא הלוחמת הנועזת מאוד בחזית הזאת.

מה שנעשה עד עכשיו במשרד שלנו, שהוא לצורך העניין הזה משרד צעיר, זה קודם כל פניה של השר, חוץ מאשר בעל-פה בביקורים השונים, פניה בכתב לכל גופי הספורט, שגם נתמכים על-ידינו, להגדיל את הייצוג של נשים על מנת שהן תקבלנה את המקום הראוי להן. אני מוכרח לציין בצער שחלק מהתגובות שקיבלנו היו תגובות ציניות ומבזות. שאלו אותנו: וכמה נשים יש בהנהלת משרד המדע, התרבות והספורט? כל מיני שאלות כאלה, שהן חשובות כשלעצמן, אני לא מזלזל, ויש לי גם תשובה עליהן, אבל הן לא ממין העניין. כשאני פונה לאיגוד מסויים אני מקווה לקבל תשובה עניינית.
היו"ר יעל דיין
גם אנחנו שואלים כמה נשים יש במשרד. בכל המשלחות של המשא ומתן לשלום אין אף אישה אחת, אז אתם במצב טוב.
נחמן שי
רק לצורך האינפורמציה, אנחנו מינינו ב-1 לחודש את פרופ' חגית ירון-מסר להיות המדענית הראשית של משרד המדע, התרבות והספורט. היא תעמוד בראש מינהל המדע, ש זה התפקיד הבכיר ביותר. זה מה שהיה פעם המנכ"ל למעשה. יש לנו עוד נשים בכירות במשרד. לך אני אשיב אבל כשהם שואלים את זה אני חושב שזה בכלל לא ממין העניין.

אנחנו לא מסתפקים בזה. בשלב הבא נעבוד על חקיקה בעניין הזה. אנחנו כן רוצים לעשות פעילות חקיקה, אלא אם את תשכנעי אותנו, חברת הכנסת יעל דיין, שזה מעשה רע. אבל אם אין דרך אחרת, יכול להיות שזאת הדרך הנכונה לוודא שיובטח מספר מינימום של נשים בהנהלות של גופי ספורט, של ארגונים והתאחדויות למיניהם. אנחנו מדברים בשלב הזה על שתיים, לא על יותר. חלק מהן כבר יש. זאת אומרת, זה לא נראה כמו איזה משימה בלתי אפשרית. יש מקומות שבהם אין בכלל נשים, כמו שהראה השקף הזה. זה דבר שבכלל לא עולה על הדעת. אני חושב שאנחנו נוביל את זה יותר מהר ממה שמצפים מאיתנו באמצעות חקיקת משנה. לעשות חקיקה ראשית זה מאוד מסובך. נעשה את זה באמצעות תיקון.

הדבר השני שאנחנו עושים בתחום הזה הוא בנושא התקציב. אנחנו כבר החלטנו להגדיל את התקציב של היחידה לקידום נשים בספורט שגברת שלומית ניר-טור עומדת בראשה, בסדרי הגודל שאנחנו יכולים, כי התקציב שלנו הוא מן הקטנים, כמו שאנשים בחדר הזה יודעים. בעדיפויות של המשרד - וזה חלק מהעדיפויות שקבענו לא רק לשנה הזאת אלא לשנים הבאות - נשים מקבלות מקום גבוה וממילא יש לזה גם תרגום כספי. זה עוד לא סוף הדרך כי השר דורש להגדיל עוד יותר. זה, אגב, יבוא על חשבון פעילויות אחרות, שלא יהיה ספק. זאת אומרת, יהיה מי שישלם את המחיר תמורת ההקצבה המוגברת הזאת לספורט נשים.

כשיעלו הסעיפים האחרים אני אתייחס אליהם.
היו"ר יעל דיין
התייחסות לעניין נשים בהנהלות האיגודים, בבקשה.
עזריקם מילצ'ן
אני מבקש להתייחס לעוד כמה נושאים, ברשותך. קיבלתי על עצמי את האתגר של קידום כדורגל הנשים. אני עומד בראש הוועדה הזאת. אני לא אכנס לפרטים. בגדול, אנחנו עשינו לדעתי מהפך גדול. בנינו את הענף ממש מכלום. הלכנו בפירמידה הפוכה: עשינו נבחרות, ואחר-כך הוקמו קבוצות כדורגל. יש לנו קשיים רבים לממש את זה בשטח.

אנחנו מדברים כל הזמן על תקציבים, מדברים, מדברים ומדברים. אני מקווה מאוד ברשותך שאני אוכל להגיד שאני מעריך מאוד את היכולת שלך לקדם דברים. לאחר הישיבה הזאת צריך לצאת לשטח ולפעול. אנחנו מדברים המון ולא עושים שום דבר. אני אתן לך דוגמא מאוד קונקרטית. תקציב רשות הספורט - שאני לא יודע למי הוא שייך בדיוק - - -
נחמן שי
זה שייך בינתיים למשרד שנקרא מדע, תרבות וספורט.
עזריקם מילצ'ן
למה אתה כועס? אתה לא צריך לכעוס. האם אני בא להתנגש איתך? אני בא לשתף פעולה בסך הכל. לא צריך להגיב בצורה כזאת. אבל זה זכותך.
נחמן שי
אתה לא יודע לאן זה שייך אז אני עוזר לך.
עזריקם מילצ'ן
היה לנו תקציב של 2.5 מיליון שקל לנושא כדורגל נשים, לנבחרות נשים. מתוך התקציב הזה חצי מיליון שקל הלך לבתי-הספר, בתיאום עם התאחדות הספורט לבתי-הספר ובתיאום איתנו, והיתר לקידום נבחרות ישראל.

בתקציב השנה יש 2.5 מיליון שקל ואין לכדורגל כמעט שום דבר, אולי 100-150 אלף, כאשר כל הסכום היה לכדורגל נשים. זה אומר שבפועל אנחנו צריכים לבטל את כל נבחרות ישראל למעט כדורגל נשים, חד-משמעית. אין שום תקציב לזה. אנחנו מחד גיסא הולכים למועצת ההימורים ושואבים משם את כל הכסף. אם אנחנו לוקחים מכאן, אנחנו לא יכולים לתת לשם. אם לוקחים מכאן אז לא יכולים לתת לכדורעף, לכדורסל או לטניס. הגיע הזמן שמדינת ישראל, ממשלות ישראל, כל ממשלות ישראל, יקצו בתקציבן סכום כסף לספורט בכללו.

אני מציע לך לבדוק מה קורה במדינות העולם. את תראי שאנחנו מאוד מפגרים בנושא אחוז התקציב המוקצה לספורט יחסית לכמעט כל מדינה אחרת בעולם. יש פה משהו לקוי.

אני מאוד רוצה לקדם את כדורגל הנשים. אני מבקר במשחקים שלהן ורואה ויש לנו מפגשים. עושים הכל כדי לקדם. אבל אם מחר לא יהיה הכסף לנבחרות ישראל, אז לא יהיה כדורגל נשים. יש סכום מסויים שהקציבה מועצת ההימורים, 75,000 שקל לקבוצת נשים בליגה - יש לנו 12 קבוצות. היום זה כבר ירד ל-55,000 שקל לקבוצת נשים בליגה.

בקיצור, אני רוצה לומר לך שבגדול העסק הולך לקראת קטסטרופה, וחבל מאוד. אנחנו התחלנו יש מאין. אנחנו יכולים לקדם. יש סיכויים מאוד רציניים. יש קבוצות שמתדפקות על דלתנו לקיים קבוצות כדורגל, ולא יכולים מכיוון שאין תקציב.
יש פה שני דברים נפרדים
קבוצות הכדורגל והנבחרות. העסק לא מתוקצב. אני מאוד מבקש ממך שלאחר הישיבה הזאת תתמסרי לעניין. אני יודע שאת יכולה. צריך להכניס את התקציב הזה לתוך תקציב המדינה ושלא נזדקק כל פעם לבקש ממישהו שיעשה לכם או לנו טובה וייתן.
באשר לייצוג נשים
היום יש ועדת כדורגל נשים. בתוכה יש 4-5 נשים ו-2-3 גברים. הוועדה מתכנסת באופן שוטף וסדיר. מבחינה פורמלית לא יכולנו לצרף נשים להצבעה עד הבחירות הבאות באסיפה הכללית. צירפנו שתי נשים - יש לי פה את שמותיהן - שהן חברות בהנהלה בדיעה מייעצת ומוזמנות להנהלה. בסך הכל פורמלית קבוצות הכדורגל שולחות את האנשים, לא אנחנו. מאחורי הקלעים אני מבטיח שאני אעשה הכל כדי שתיכנסנה נשים נוספות בצורה מסודרת להנהלת ההתאחדות לכדורגל. אני מאמין שאנחנו יכולים לעשות את זה.
היו"ר יעל דיין
מתי הבחירות שלכם?
עזריקם מילצ'ן
בעוד קצת יותר משנה. עד אז יש שתי נשים שמוזמנות כמשקיפות אבל הן יכולות להשתתף בדיון.
היו"ר יעל דיין
השאלה אם יש להן זכות הצבעה.
עזריקם מילצ'ן
באופן ענייני כמעט אין הצבעות וכל אחד שהוא חבר בדיעה מייעצת או משקיף יכול להשתתף בדיונים ולהביע את דעתו. לעתים רחוקות יש הצבעות.

דבר נוסף, בנושא הסיקור של ספורט נשים בטלוויזיה, ואני מתייחס בעיקר לכדורגל: אין שום רצון, שום דבר, נאדה. אני לא צריך להגיד לך מה זה טלוויזיה לקידום הכדורגל, מה זה ייתן לענף אם יצלמו את המשחקים לטלוויזיה, כשיהיו שלטים ופרסומות וזה ייתן עוד כסף. שום דבר לא קורה בנושא הזה. אולי את יכולה לתרום.

דבר אחרון זה נושא החקיקה. אני מבקש לומר שעלינו להיזהר בעניין החקיקה. אני יכול לדבר לפחות על כדורגל. בפיפ"א (ההתאחדות הבינלאומית לכדורגל) יש תקנון לפיו אסור לערב פוליטיקה בספורט. אני לא מתנגד שתהיה חקיקה לגבי ייצוג נשים בהנהלות אבל בגדול צריך מאוד להיזהר. רק לפני 3 חודשים היה פה נשיא פיפ"א בביקור מאוד מעניין והוא הזהיר אותנו. אני מבקש שלא יבינו את דברי כאילו אנחנו לא רוצים לשתף פעולה. אנחנו רוצים לשתף פעולה עם הכנסת, עם השר, עם המנכ"ל, איתך, עם כולם, אבל כדאי אולי לתאם איתנו - לא מכיוון שאנחנו לא רוצים חס וחלילה אלא כדי שנביא את הידע שלנו. צריך להיזהר מאוד מנושא חקיקה. לדעתי זה יכול לפגוע בכל האיגודים. באופן מאוד ברור אומרים: לא לערב פוליטיקה בספורט. חשוב מאוד שתדעי ושיידע המנכ"ל.
היו"ר יעל דיין
אני רשמתי את כל הדברים. אני רוצה לומר שאנחנו לא מתייחסים אל מעמד האישה כפוליטיקה. בחקיקה שלנו עד עכשיו בנושא קידום נשים ובנושא ייצוג הולם או הבטחת ייצוג, זה נושא שחוצה קווים ואין לו היבט פוליטי. יש לו היבט חברתי-ערכי, של תפיסת עולם, שאומרת לקדם נשים משום שהן שוות בכל התחומים. אפילו בצה"ל, ובוודאי אף אחד לא מעלה על הדעת שחקיקה ביחס לצבא היא חקיקה פוליטית, עבר לאחרונה חוק לגבי צה"ל, המשטרה וזרועות ובטחון, שמחייב לפתוח תפקידים כדי להבטיח שיהיה שוויון בין המינים במקום שיש בו שירות נשים, ובמקרה של צה"ל שירות חובה. אין הכוונה שלנו לאיזה חקיקה פוליטית כופה.

אנחנו נבקש משדולת הנשים, שיש לה ראייה של היבטים בין-לאומיים, לברר מה המצב החוקתי בארצות אחרות. אני מניחה שיתכן ויש בהן איגודים נפרדים, או שבאיגודים הלאומיים יש בוודאי נוכחות של נשים.

במקום שאין צורך בחוק, אפילו אני כמחוקקת מעדיפה שהנורמה החברתית תביע את עצמה ללא חוק. אבל במקום שהנורמה החברתית איננה מתבטאת, בגלל כל מיני סיבות, היסטוריות ואחרות, אז חקיקה מהסוג הזה באה לתקן בהיעדר נורמה, להגיד: הנורמה שלנו היא נורמה שוויונית.

עובדה שבחלק גדול מהאיגודים - כשאומרים "ייצוג הולם" מבחינת החוק אחת זה מספק. פירוש הדבר, שלא יהיה מצב בתחום מסויים, גם אם אין בו נשים אבל בוודאי אם יש בו נשים, שאין לנשים ייצוג ברמה העליונה אף לא של אחת. ייצוג הולם זה לא 50%-50, זה גם לא 40%-60%. זה קודם כל להבטיח בבסיס שלא יהיה מצב שאין אף אישה אחת. זה הפירוש המינימלי לביטוי "ייצוג הולם".

בכדורגל יש לנו את ההצדקה לכאורה בשל העובדה שזה דבר חדש שרק נכנס ולא עושים מהפיכה ביום. יש שתי נשים שהן שותפות, אף שהן עדיין לא חברות בהנהלה, ואני מקווה שבבחירות בעוד שנה תיכנסנה נשים להנהלה בצורה מסודרת. אבל קיימים איגודים שיש בהם נשים בשיעור של 20%, 30% ויותר ואילו בהנהלה אין כלל נשים - יש לזה בטח מילה ברוסית. המילה בטורקית היא "יוק".
שלומית ניר-טור
יש הרבה ספורטאים ומאמנים יוצאי רוסיה.
יולי-יואל אדלשטיין
אפשר גם לשאול כמה עולים חדשים יש בהנהלות.
היו"ר יעל דיין
אם ניגש לחקיקה אז כמובן שידובר על מצבים שהם אבסורדיים ובלתי קבילים.

לגבי עניין התקציבים שהזכיר מר מילצ'ן, אנחנו לא חשבנו לדון בזה היום. תכננו פגישה נפרדת עם חברת הכנסת נעמי בלומנטל.
עזריקם מילצ'ן
נבקש פגישה נפרדת.
היו"ר יעל דיין
בכל זאת מעניין אותנו מה קרה ל-2.5 מיליון שקלים. היינו רוצים כל שנה להכפיל ולשלש את התקציבים, גם משום שיש עלויות וגם משום שכאשר מקצוע הוא חדש ומתפתח, ההתפתחות נמדדת בתקציב. בוודאי לא בביטול תקציב.
חנן בן-דור
כל התקציב שלנו הוא 2.5 מיליון ש"ח. תראו את זה מול כדורגל נשים. תסתכלו על הפרופורציות.
שלומית ניר-טור
אני מציעה שלא יהיה דין ודברים בין שני הארגונים כי אנחנו הולכים על שני פרוייקטים נפרדים. אנחנו גם נפעל לטובת הכדורעף.
היו"ר יעל דיין
בעניין הכדורגל אני ביקשתי שנערוך דיון נפרד. זה לא הסתייע עד כה אבל אנחנו נקיים פגישה נפרדת. בשעתו פנינו למועצת ההימורים ולוועדת הכספים בעניין הכדורגל, כאשר הגיע התקציב של מועצת ההימורים. אנחנו הבנו שזה תקציב מתמשך ושלא כל שנה נצטרך מחדש ללכת לוועדת הכספים. אני מציעה שבנושא התקציבי אנחנו נמתין, אלא אם כן למנכ"ל יש משהו להעיר לגבי הדברים של מר מילצ'ן. אם לא, אנחנו נדון בזה בנפרד.
נחמן שי
דבר ראשון, זה נושא שהוא בעל חשיבות בעינינו.

דבר שני, כאן אין לנו עזרה כספית. ההתאחדות יודעת על כך. יש הקצבה כללית להתאחדות לכדורגל, שגם כן לא מהווה מרכיב מרכזי. אני שמח שלהתאחדות יש מקורות אחרים, גם מזכויות השידור, גם ממערכת ההימורים, יש הקצבה מסויימת שמינהל הספורט נותן, שהיא באמת לא גדולה והם מחלקים אותה בדרכם. אנחנו יודעים שבשנים האחרונות זה עבר דרך הקצבה מיוחדת. אנחנו מאוד מצדדים בכך שיגיעו לסכום שיהיה מיועד לנושא הזה ויאפשר את הפעילות, אבל הוא צריך להיות לטווח ארוך. אי אפשר כך להתחיל ליגה. עד שמגייסים ועד שהיא מתחילה לרוץ, זה בלתי אפשרי לעצור אותה אחרי כמה חודשים. זה צריך ללכת לאורך זמן ואז לעודד, באמת דרך התאחדות הספורט בבתי-הספר, להתחיל לבנות עתודה. יש לזה עתיד. עובדה היא שבעולם ספורט כדורגל הנשים הפך להיות מאוד פופולרי. משחק הנשים שנערך לאחרונה בארצות-הברית היה אירוע טלוויזיוני ממדרגה ראשונה.

אני גם מסכים להערה של מר מילצ'ן לגבי החשיפה בטלוויזיה. זה מפתח. יש לנו ויכוח קשה עם ערוץ 5, ערוץ הספורט, בעיקר הוא, כי בערוצים אחרים באופן טבעי זה מתחלק. ערוץ הספורט חייב לשדר כדורגל נשים. זה גם יפה כשלעצמו. כמו שמראים כדורסל נשים וזה הפך להיות דבר מקובל, צריך להראות גם כדורגל נשים. החשיפה הפומבית תביא להגדלת הפופולריות וממילא להכנסת משאבים ולהתחיל לגלגל את הגלגל שיביא להשרשת הספורט הזה.
היו"ר יעל דיין
אני רוצה להעיר לחברי הכנסת שנכנסו, חברת הכנסת בלומנטל, חברת הכנסת חזן, חבר הכנסת אדלשטיין, אנחנו דנו בקטע הראשון בעניין של ייצוג נשים בהנהלות איגודים. ראינו כאן את הנתונים, שתקבלו אחר-כך בנפרד, שיש איגודים שבהם אין כל ייצוג של נשים בהנהלות, כמו איגוד הכדורעף, ותיכף נשמע מהם, על אף שמספר הנשים העוסקות בענף הוא 25%-30%-35%. היתה כאן הצעה כללית לחקיקה מתאימה לגבי ייצוג הולם בהנהלות איגודים. לפי דעתי זה מכוסה בחוק שוויון זכויות בסעיפי ייצוג הולם אבל צריך יהיה לבדוק את זה.

הנושא האחרון, שהוא לחלוטין לא על סדר היום, זה נושא הכדורגל.
נעמי חזן
בעניין הכדורגל: מה ששמענו עכשיו ממנכ"ל משרד המדע, התרבות והספורט, אם מותר רק הערה, על תמיכה עמומה - זה לא מספיק. האם המשרד ייזום בעניין הזה?
נחמן שי
אנחנו יכולים ליזום בצורה מוגבלת. הדגיש קודם מר מילצ'ן את עצמאות ההתאחדות לכדורגל, דבר שאנחנו מאוד מכבדים אותו. אנחנו לא מתערבים למשל בתקציב ההתאחדות לכדורגל. אנחנו לא יכולים וגם לא רוצים. אנחנו יכולים לתרום תרומה דרך מועצת ההימורים, ושם אנחנו נפעל.
נעמי חזן
רציתי שזה יכנס לפרוטוקול.
היו"ר יעל דיין
גם דיברנו על כך שתהיה ישיבה נפרדת בעניין הכדורגל.
יולי-יואל אדלשטיין
כמה הערות לגבי הדברים שכבר נאמרו. חברת הכנסת יעל דיין, כפי שאת בוודאי יודעת, וגם רוב הנוכחים, זאת תמיד הדילמה. בוועדה הזאת אנחנו מתרכזים בנושא של נשים, קידום נשים וייצוגן, וכפי שקורה תמיד גולשים לנושאים הרבה יותר כלליים. אני מסכים פחות או יותר עם מה שנאמר כאן לפני דקות אחרות, שיש גם עניין של יחס כללי לספורט. בלי להיכנס לכל ה"פלסף" שכולנו מודעים לו, אני אציג דוגמא אישית שלי.

בשנת 1997 הזמנתי נציגים מכמה משרדים ללשכתי כשר לקליטת עליה דאז וביקשתי לבדוק מה קורה עם הספורטאים והספורטאיות האולימפיים לקראת סידני. אמרו לי: השתגעת, אנחנו ב-1997, האולימפיאדה היא בשנת 2000, אז בסוף 1997 נתחיל לעזור לספורטאים אולימפיים. אני לא צוחק ולא מתבדח, זה ציטוט ישיר. אני חושב שבחדר הזה לא צריך להיכנס להמשך השיחה הזאת. ברוך ה', אז התוצאה היתה שהמלגות הופיעו ומשולמות עד היום. זה כמובן לא מספיק אבל לפחות משהו.

לגבי הנושא הספציפי הזה, וכאן אני אולי אגיד דברים שהם קצת פחות בקונצנזוס, אני חושב שהדיון שלנו גולש לכיוון שמאוד מדאיג אותי. אני מאוד אוהב כדורגל, כמו רוב אזרחי המדינה. מר מילצ'ן, משום מה אני לא מרגיש הזדהות עמוקה עם הצרות שאתה מעלה כאן. אי חושב שאם אנחנו באמת רוצים לקדם נשים בספורט, אילו אני הייתי מלך הדבר האחרון שהייתי עושה היום הוא להילחם בטלוויזיה כדי שתשדר כדורגל נשים. אני הייתי קודם כל שואל למה אף אחד במדינה לא מכיר את הפרצופים של נשים שהגיעו להישגים נהדרים בענפי ספורט שונים. אני שומע פה על סכום של 2.5 מיליון שקל. תשאלו מישהי שהגיעה כבר למדליות אירופאיות בטקוואנדו, כמו שנאמר, או בטניס שולחן או בכל מיני תחומים אחרים כמה כסף הוקצב לה ולמאמנת/מאמן שלה. הם ראו מיליונים? הם ראו מאות אלפים? מדובר פה בכמה אלפים בודדים.

כדורגל זה חשוב וכפי שאמרתי אני אוהב לשבת ביציע ולפעמים גם לשחק. אבל אם אנחנו מדברים על קידום נשים בספורט אני לא בטוח שההתרכזות שלנו צריכה להיות כרגע בקידום כדורגל נשים. מותר לי גם לפעמים להיות אפיקורס. אני חושב שיש כמה ענפים אחרים שמבחינת מעמד הנשים והישגיהן כבר נמצאים במדרגה שונה לחלוטין. יכול להיות שמזה נתחיל ונגיע גם לכדורגל. אני האחרון שיזלזל . אני מסכים עם מה שאמרת, שהיתה תשומת לב עצומה לכדורגל נשים בארצות-הברית, כולל כבוד הנשיא עם כל המשפחה, אבל לזה אנחנו עוד לא נגיע מחר.
יעקב שטופמן
נשיא ארצות-הברית רגיש לנושא של הנשים.
יולי-יואל אדלשטיין
אתה יכול לומר את זה. אני לא יכול לומר את זה.

יכול להיות שכבר באולימפיאדת סידני נוכל לראות עוד פעם אישה שתביא לנו מדליה, אם כפי שאמרתי נשקיע נכון ונשקיע בכיוונים הנכונים.
לגבי ייצוג בהנהלות
אני לא מרגיש מספיק מומחה לדעת איך באמת נקבעים הנציגים. אני יודע שיש התקדמות בעקבות הפעילות של חברות הכנסת יעל דיין, נעמי בלומנטל, נעמי חזן וחברים וחברות כנסת אחרים. אני יודע למשל איך נהג השופט בן-דרור, שלפעמים הרגיז את כולם בממשלה הקודמת, כולל אותי, אבל הוא קבע שיהיו נשים ונשים ונשים וכל מי שרוצה למנות ימנה נשים. כולם התרגזו אבל זה עבד. אני לא יודע בדיוק איך נקבעים ההרכבים בכל התאחדות והתאחדות, בכל הנהלה והנהלה, אבל יכול להיות שעוד לפני חקיקה אפשר להפעיל לחצים מסוג זה וגם להתקדם. תודה.
היו"ר יעל דיין
אנחנו עושים הפרדה, בוודאי בישיבה הזאת, אבל בכלל בטיפול שלנו, בין ספורט של יחידים ויחידות, כלומר ספורט אינדיבידואלי הישגי - וזה כולל גם את נציגינו לאולימפיאדת סידני והמאמנים, ויש הרבה מאוד בעיות גם לנשים וגם לגברים, שפשוט אין להם מהיכן לקחת את התשלום למאמנים וכדי להשתתף בתחרויות מכינות - לבין ספורט קבוצתי. אבל אלה דברים שאנחנו עוסקים בהם נפרד.

אנחנו עוסקים היום בספורט של קבוצות, כאשר התשתית ניתנת במערכת בתי-הספר. מלבד העובדה שבאותם ענפים יש ליגות, יש איגודים ויש התאחדויות, בנוסף לכך יש גם מערכת שלמה של הכנה. לא תצמח נבחרת ללא תשתית. מלבד הכדורגל, שם באמת התחלנו מלמעלה, מראש הפירמידה. ההתחלה היא באמת דרך חינוך בבתי-ספר ובניית קבוצות של נערות ונערים בענפי הספורט הקבוצתיים. זה נושא שהיה די נטוש במדינת ישראל. ההישגים שאנו רואים היום הם כבר תוצאה מהעובדה שהספורט זמין גם לילד וגם לילדה בבית-ספר, שיש מגרש ויש אימונים ויש נבחרת של בית-הספר.
יולי-יואל אדלשטיין
יש גם מאמנים ומאמנות ממטולה ועד אילת.
היו"ר יעל דיין
העניין הזה של התשתית הוא כמובן הדבר הבסיסי. מזה הפועל היוצא של שאר הדברים.

חבר הכנסת אדלשטיין, אני לא התווכח איתך על כדורגל כענף. כפי שאמרתי, אנחנו נקבע ישיבה נפרדת על נושא הכדורגל. אני רוצה שנקדיש את הזמן שיש לנו לנושא הכדורעף, שהוא נושא אקטואלי ומיידי שאנחנו רוצים לעסוק בו. אני מבקשת שאחרי חברי הכנסת גברת שלומית ניר-טור תמשיך בהצגת הדברים.
ענת הופמן
באתי לדבר רק על נושא הייצוג ואתם עוברים לנושא הבא.
היו"ר יעל דיין
תדברי אחרי חברת הכנסת בלומנטל.
נעמי בלומנטל
קודם כל, אני רוצה להתנצל על האיחור שלי. ניהלתי ישיבה אחרת של ועדת העליה, הקליטה והתפוצות שהתעכבה קצת, לפיכך באתי באיחור, אם כי הנושא מאוד מאוד קרוב ללבי, כפי שאתם יודעים, וגם אני אמונה, בהסכמה שיש בתוך הוועדה, על נושא של ספורט נשים. אני רוצה בקצרה להתייחס ל-2-3 נושאים.

הראשון הוא בקשר לכדורגל נשים. אני בהחלט מברכת על ההתפתחות שהיתה בכדורגל נשים. אני חושבת, חבר הכנסת והשר לשעבר יולי-יואל אדלשטיין, שאתה צריך לעבור אצלי חינוך מחדש בנושא הזה. זה כייף לבעוט בכדור, כייף לעצור את הכדור בשער. אני רוצה לשמור לעצמנו את מלוא הזכויות בעניין הזה ושישדרו אותנו, כמה מוצלחות אנחנו כשאנחנו עושות את זה.
יולי-יואל אדלשטיין
נורא כייף גם לראות ספורטאים אולימפיים ברמה של מדליות אירופאיות ואולימפיות שאין להם כסף להגיע למחנה אימונים. זה גם נורא כייף.
נעמי בלומנטל
זה נכון, וזה לא צריך להיות כך. האחד לא צריך להיות על חשבון השני. אני יודעת שגם השר ער לכך, ואני חושבת שגם אגודות הספורט, ונמצא פה גם מר עזריקם מילצ'ן. אנחנו עשינו, יחד עם חברות הכנסת, עבודה רצינית כדי לקדם את כדורגל הנשים בארץ, עם גברת שלומית ניר-טור ומשרד החינוך. באמת עשינו עבודה טובה ואנחנו היום רואים לא מעט גולים עפים גם מהרגליים שלנו. אני חושבת שאתה בהחלט יכול להיות מרוצה מזה.
יולי-יואל אדלשטיין
אל תעמידו אותי בשער ותעשו בי לינץ'.
נעמי בלומנטל
אני רוצה בהחלט לעודד את המשך קיום כדורגל הנשים ותיגבורו בארץ. יש לזה היום גם אחיזה במציאות הבינלאומית. אני תומכת בכך שהנבחרות שלנו, גם הייצוגיות, מבתי-הספר והלאה, דרך אגודות הספורט, ימשיכו להתקיים ובתיקצוב הנאות.

אני רוצה גם להתייחס - אולי יהיה לנו זמן, אך אני לא חושבת שיהיה בישיבה הזאת - לגבי אגודות הספורט השונות. עד מתי צריך לתגבר את התיקצוב של כדורגל הנשים בתוך האגודות וממתי האגודות עצמן צריכות לתקצב את כדורגל הנשים, כפי שהן מתקצבות גם את כדורגל הגברים. בוודאי אני אשמח שיהיו לנו כוכבות שירוויחו לא פחות מאשר הגברים אבל זה כנראה באמת חלום רחוק.
אבשלום וילן
רק שלא יקחו נערי ליווי ...
נעמי בלומנטל
כל-כך התאפקתי לא להעלות את הנושא הזה.
היו"ר יעל דיין
לגבי הכדורגל אנחנו הסכמנו לעשות ישיבה נפרדת, עם השר.
נעמי בלומנטל
לגבי נושא הייצוג אני חושבת שכולנו תמימי דעים, חוץ ממספר גברים שרוצים להישאר באותה כמות ייצוג בתוך ההנהלות. אז אולי נגדיל את ההנהלות.
היו"ר יעל דיין
אם הרחיבו את הממשלה אפשר גם להרחיב את ההנהלה של האיגוד.
נעמי בלומנטל
אבל ראינו שראש הממשלה לא בדיוק הוסיף הרבה נשים לממשלה ולא הגדיל את ייצוגן.

בסך הכל, בוודאי שאני בעד ייצוג. אנחנו נפעל. אני חושבת שנפעיל את מלוא הכוח שיש לנו כחברות כנסת כדי שבאמת הייצוג של הנשים בהנהלות אגודות הספורט יגבר. אין שום סיבה שלא. זה פשוט מדהים. תודה רבה.
ענת הופמן
רציתי להעלות סוגיה שאני מתלבטת בה. כאשר מדברים על כך שייצוג הולם זה מינימום אחד, רציתי להעלות את הבעיה של מי היא האחת הזאת שנכנסת. אם כבר נכנסת אישה אחת להנהלה אז הייתי רוצה שהיא תהיה בסטנדרט גבוה של מקצועיות ושל הופעה. מי בוחר את האחת הזאת? אני לשעבר אלופת ישראל בשחייה. יושבות פה שתי אלופות נפלאות שייצגו אותנו באולימפיאדה בשחייה.

אני רוצה לקרוא לכם מהסעיף לקידום מעמד האישה בתקנון איגוד השחייה, שהוא קרוב ללבי: "אם מספר הנשים באיגוד 10% מכלל הספורטאים יהיה על הרשימה המתמודדת שזכתה למרבית קולות ההצבעה לכלול במסגרת נציגיה אישה אחת לפחות במקום אחד הנציגים."

להנהלת איגוד השחייה לא נבחרה אף אישה ואז באה הסיעה הגדולה ביותר באיגוד וביקשה, בהתאם לתקנון שקראתי לכם עכשיו - אני אתן לכם העתקים של זה - להחליף את הנציג שלה בנציגה אישה מתאימה. הנהלת האיגוד סירבה לקבל את ההחלפה. הסיעה אז פנתה לבית-הדין של האיגודים העצמאיים ובית-הדין הורה על החלפת הנציג, אבל קבע שהנציגה תיקבע על-ידי הנציג המוחלף. ואת מי הוא הביא? הוא הביא מישהי שיש לה רקורד בלתי ידוע בשחייה. ב-8 החודשים האחרונים היא לא באה לאף ישיבה ובישיבות שאליהן היא באה היא לא פצתה את הפה ולא יזמה כלום. מי היתה הנציגה שהסיעה הגדולה רצתה להוסיף? רצינו להכניס את גברת ליאור בירקן, שיש לה MA בספורט, יצגה אותנו באולימפיאדה, שחיינית מצויינת, עם מחוייבות להכניס נשים, עם מחוייבות לקדם ילדות ונערות. כעת גברת ליאור בירקן נשארת בחוץ ואילו הנציגה שבפנים לא מוסיפה דבר. כך קרה באיגוד השחייה.

בגדול אני אומרת דבר כזה, אם אנחנו מכניסים אחת, וזה כל מה שמאפשרים היום להכניס, צריך לדרוש שאם היא נעדרת מ-3 ישיבות יחליפו אותה באישה אחרת. איך אנחנו יכולים לדאוג לזה שאותה אחת שנכנסת - - -
קריאה
גם מגברים את דורשת את זה?
ענת הופמן
11 הגברים באיגוד השחייה, אולי מה שמשותף להם זה בינוניות. אני מהאחת הזאת רוצה מצויינות. זה מה שהשולחן הזה רוצה. אנחנו רוצים להכניס אחת שתהיה טובה ושתהיה נוכחת. איך זה שגברת ליאור בירקן בחוץ וההיא בפנים?
נעמי בלומנטל
יש לנו הרבה מה להעיר על זה אבל אני חושבת שלא בהזדמנות זאת.
היו"ר יעל דיין
גברת ענת הופמן, אני בספק אם נוכל מפה לשנות את הייצוג הנשי באיגוד השחייה, מלבד העניין של נוכחות, שהוא באמת תקנוני מובהק וחל גם על הגברים. אני חושבת שאי אפשר להתערב בזה מן החוץ. אני מאמינה שכאשר תהיה אווירה מתאימה לגבי הנושאים האלה ולגבי החובה לייצוג נשים, אני מאמינה שזאת תיהפך להיות אמביציה של האגודות להכניס את הטובות ביותר. אי אפשר מהכנסת לקבוע כישורים לגבי נציג בהנהלת איגוד השחייה.
ענת הופמן
אז לא כישורים. אז נוכחות. האיגוד הרי לא יכול לעקוב שאותה אחת באמת מגיעה.
היו"ר יעל דיין
בעניין הזה אתם יכולים להתדיין עם האיגוד לבדכם, לא מהכנסת. זה צריך להיות תקנון של האיגוד. אבל לגבי כישורים, בואו נעשה קמפיין כל פעם לגופו. זאת אומרת, אם יש מועמדת טובה ואנחנו רואים שיש סיכון שהיא תוחלף במועמדת פחות טובה, אז בבקשה, תשתמשי בנו. זה לא עניין של חקיקה.
נעמי חזן
אם מותר לי לומר, הבעיה היא במקום אחר לחלוטין. ייצוג הולם זה לא אישה אחת. גם בג"ץ קבע בסידרה של עתירות שייצוג הולם הוא ייצוג הולם. הוא בוודאי יותר מאחת מתוך אחד-עשר. אם הולכים לפי הכלל הזה אזי לא צריך להיכנס בכלל לוויכוח הפרטני משום שלא יתכן שיש רק אישה אחת באגודה מהסוג הזה. זה הפיתרון.
היו"ר יעל דיין
זה נושא של חקיקה.
נעמי חזן
אם יהיה צורך אז גם את זה נחוקק. שוב אני חוזרת, גם בתיקון לחוק החברות הממשלתיות נקבע חד-משמעית שייצוג הולם זה לא אישה אחת בדירקטוריון וכנ"ל גם לגבי העדפה מתקנת בשירות המדינה. הכלל הוא ברור לחלוטין. אגב, לדעתי אחת זה לא ייצוג, בוודאי ובוודאי שלא הולם.
רותי בורשטיין
אני חושבת שאסור לנו להשתמש במונח "ייצוג הולם". אני חושבת שאנחנו צריכים לדבר על ייצוג פרופורציונלי. אז יובילו את הבנייה של התשתית מכיוון אחד והחקיקה, במתכונת כזאת או אחרת, של תקינה או חקיקה, תטפל בזה מהכיוון השני. אם אנחנו פה על-יד השולחן לא יודעים למה אנחנו מתכוונים בייצוג הולם, אנחנו לא יכולים לדרוש מאף אחד שייטפל בזה כמו שצריך.
היו"ר יעל דיין
אני מאוד לא רוצה להיכנס לכל הסבך הזה, פשוט משום שיש תקדימים. היינו רוצים שכאחוזנו באוכלוסיה כך תהיה מידת הייצוג שלנו, אבל עיזבו את זה. זה דבר שהוא תוצאה של התפתחות חברתית ערכית וזה לא הולך מבחינת החוק. לא יכול להיות חוק שמחייב ייצוג של 50% בשום תחום. הדבר שעבר עד כה וצריך לתפוס טוב זה העניין של ייצוג הולם. לא ניכנס כאן לוויכוח משום שיש לנו הסכמה על העקרון אבל אולי אין לכם די מידע על חוסר האפשרות ביישום העקרון של 50%. אפשר עד מחרתיים להתווכח.
רותי בורשטיין
לא 50% אבל ייצוג פרופורציונלי להשתתפות באותו ענף.
ענת הופמן
אם 44% מהשחיינים בישראל הן נשים, איך זה שיש נציגה אחת מתוך אחד-עשר בהנהלה?
נעמי חזן
זאת בדיוק הנקודה.
היו"ר יעל דיין
זה ממש לא לשולחן הזה. מפרופורציונלי נובע ש-40% יהיה 40%, ושנה אחרי זה אם יש 50% אז זה יעלה ל-50%. זאת אומרת, את תצטרכי לעשות איזה מבנה גמיש כדי לשמור על הפרופורציות. ואם האחוז יורד, אז את תורידי נציגות?
יעקב שטופמן
אז תתעסקי כל הזמן בפרופורציות ובאחוזים.
היו"ר יעל דיין
בשום מקום בעולם, גם בארצות שיש בהן 60% נשים בתחומים מסויימים, אין דבר כזה. יש לפעמים קווטה, בנושאים פוליטיים בדרך כלל, שאומרת: 30% או 40% בפרלמנטים באירופה. אצלנו אנחנו רבים על עצם הייצוג של נשים. זה מאוד אמביציוזי, מאוד תואם את הערכים שלי לבוא ולהגיד "ייצוג פרופורציונלי". חקיקה כזאת לא יכולה לעבור. זה דבר שהוא חברתי. אני באותה מידה רוצה להיות מיוצגת בכל המפלגות בכנסת אך בתפיסת עולמה של ש"ס לא יהיו לעולם נשים. אני לא יכולה לחוקק שהם חייבים לכלול נשים ברשימה ולהגיד שבכל מפלגה יהיה מינימום של נשים. אני לא יכולה להיכנס גם לבתי-הדין, שם על אף שאישה היא קליינטית לבית-דין רבני ולהם יש בלעדיות עליה אין לה ייצוג במערכת השופטת. הייתי רוצה גם שבבית-המשפט העליון מספר השופטות יהיה כמספרן באוכלוסיה. לא ניכנס לזה.

לחם חוקה של הוועדה הזאת היא להלך כאן בין הטיפות של האפשרי והרצוי. תאמינו לי, ההישגים המועטים שהשגנו עד כה הם משום פשרות. זה דברים שלא היו קודם. כך שהייתי חוסכת את הוויכוח. כל ישיבת ועדה נוגעת בנושא הזה, כל פעם בתחום אחר. צריך להבין גם את המציאות וגם את מה שניתן להשיג והושג עד עכשיו.
תמי ליברמן
אני מקדמת באופן עצמאי פרוייקט כלשהו לקידום ספורט נשים כבר כמה חודשים. וחוץ מזה אני שחקנית כדורגל באחת הקבוצות שאתם מדברים עליהן. כשאני שומעת 2.5 מיליון שקל אני המומה, אני כמעט מתעלפת. אני יודעת שבנות שמשחקות בקבוצה חלקן לא מקבלות החזר נסיעות - אני מדברת על ידע מהשטח, מהדשא. יש מנהלי קבוצות שמקבלים סכום כסף מאוד קטן, לא כל מה שהובטח, וגם זה לא מגיע בזמן. אני מאמינה שהכסף מגיע מאותם מקורות מהם הוא צריך להגיע אבל למי הוא מגיע? לעסקן ספורט שמנהל קבוצה. היום, לא במקרה, כל מיני מאמנים שרק גמרו בית-ספר למאמנים רוצים לפתוח קבוצות לכדורגל נשים. אני מאמינה שבהתאחדות לכדורגל ערים לזה - כי יש תקציב מועדף. מה קורה עם התקציב הזה? באיזה דרך אפשר לעקוב אחרי זה?
היו"ר יעל דיין
ארשה לעצמי לקטוע אותך כי כפי שחזרנו ואמרנו, בנושא הכדורגל אנחנו נקיים ישיבה נפרדת.
תמי ליברמן
רציתי שתהיו ערים לזה. חבל לי שחבר הכנסת אדלשטיין עזב. מה שהוא אמר יכול להיות קצת מסוכן. נכון שיש ענפי ספורט אחרים. אני לדוגמא במשך 14 שנים עסקתי בטניס שולחן והגעתי להישגים יפים כאלה ואחרים אך זה קרה מכיוון שבגיל שבו החלטתי להיות ספורטאית עדיין לא היה קיים בישראל כדורגל נשים. לכן כל-כך חשוב היום כן לחזק את זה. צריך לחזק כל ענף ספורט שירצה לקום. צריך לחזק גם את הספורטאיות ואת הספורטאים בכל תחום אחר, אבל זה לא צריך לבוא על חשבון.
היו"ר יעל דיין
אבקש לעבור לנושא הבא שלנו: פרוייקט לאומי בכדורעף נשים. גברת שלומית ניר-טור תציג את זה.
שלומית ניר-טור
אנחנו קוראים לו "פרוייקט לאומי בכדורעף נשים" בניהולו של ד"ר אריה זלינגר. זאת הזדמנות יוצא דופן להוביל את הנשים בספורט להישגים בינלאומיים אשר טרם הושגו בישראל בענף קבוצתי ויהוו מודל לילדות ולנערות לפיתוח הענף כולו. יוזמי הפרוייקט הם איגוד הכדורעף, הוועד האולימפי, משרד המדע, התרבות והספורט - שלושתם שותפים לרעיון.

לקח לנו הרבה מאוד שנים לשכנע את ד"ר אריה זלינגר - ולא בכדי אני כותבת פה למה המאמן הזה הגיע. כמעט כולם בשולחן הזה יודעים אבל בכל אופן אקרא לכם את הישגיו.
היו"ר יעל דיין
אני מציעה שלא תקראי את כל הפירוט כי אני מניחה שכולנו מודעים לזה.
שלומית ניר-טור
זה המאמן הישראלי בעל שיעור הקומה הכי רציני שיצא לתפוצות ובאמת עשה הישגים יוצאי דופן והצעיד מדינות רבות לגמרים אולימפיים. והנה הוא נעתר להגיע לארץ. זה בשבילנו כמו שהיכל הקודש הגיע לארץ. אני חושבת שזאת הזדמנות שאין כדוגמתה לתת לו את האפשרות להעמיד קבוצת כדורעף ישראלית ולהגיע איתה לאולימפיאדה.

הוא לא התבייש, ואין הרבה מאמנים כמוהו בעולם, כולל המאמן הדני, וסימן בדיוק למה הוא מסוגל להגיע. הוא בעצמו סימן את זה ואלה בעצם הדברים שהוא אמר. אנחנו מדברים פה על הישגים שבאמת חבל שחבר הכנסת יולי-יואל אדלשטיין איננו בשביל לראות את זה.

הפרוייקט יתחיל בסוף שנת 2000. מוקדמות אליפות אירופה ב-2003, מוקדמות למשחקים האולימפיים, שעדיין לא מובטח שאפשר יהיה לעלות, גמר אליפות אירופה, אליפות עולם ומוקדמות למשחקים האולימפיים ב-2007. אנחנו מדברים על פרוייקט של לפחות 7 שנים שעלותו היא בהערכה 665,000 דולר לשנה. הייתי משווה את זה להיי-טק. יש לנו אפשרות להצליח בגדול ושווה לתת את ההשקעה הזאת. חבל שמר נחמן שי יצא אבל אני חושבת שתפקיד היושבים סביב השולחן הזה הוא לתת גיבוי לפרוייקט הזה, לומר שזה באמת יתן לנו איזה חלון שעוד לא היה כמוהו. אני אשמח אם איגוד הכדורעף יאמר את דברו.
חנן בן-דור
אני יו"ר איגוד הכדורעף. לפני שאני נוגע בפרוייקט שנקרא היום "הפרוייקט הלאומי", שאנחנו מאוד תומכים בו, אני רוצה לומר מילה אחת על הדברים שנאמרו לגבי ייצוג נשים.

ראשית, אני מאוד מברך על הישיבה הזאת. אני חושב שאם חלק מהתמורה שתהיה היא ייצוג יותר גדול של נשים בהנהלות האיגודים ובגופים השונים, בוועדות השונות, אני חושב שזה יהיה נכון. אבל צריך לדעת, אפשר לקרוא את התקנון של האיגודים כפי שהוקרא. הבעיה היא לא באיגודים. הבעיה היא במרכזים. ברגע שהתקנון נכתב כפי שהוא ורשימה גדולה צריכה להכניס אישה כמועמדת, לאיגוד אין שום SAY, הוא לא יכול להגיד כלום בעניין. אם המרכזים לא מתייחסים לזה - מרכז הפועל, מרכז מכבי - אז האיגוד לא יכול לעשות שום דבר.

באיגוד הכדורעף כבר קרוב ל-3 חודשים, מאז שעשינו איזה שינוי בהנהלת האיגוד, אנחנו מחכים שתצטרף אישה להנהלה והיא לא מצטרפת. כבר סימנו את הכיוון ואת מי אנו רוצים לצרף, ספורטאית, והיא לא מצטרפת. כלומר, הבעיה היא לא באיגודים. הבעיה היא במרכזים.
היו"ר יעל דיין
ההנהלה מורכבת רק מנציגי מרכזים? האם אין חברים שהם מעין נציגי ציבור?
חנן בן-דור
לא. ההנהלות מורכבות אך ורק מנציגי המרכזים. המרכזים שולחים את נציגיהם.
ראלב מג'אדלה
על-פי כוחם.
חנן בן-דור
על-פי מפתח מסויים של שקלול פעילים.
ענת מאור
איך אפשר לפתור את זה? אם אנחנו מתכוונים ברצינות לאכוף, אז אנחנו מתכוונים.
חנן בן-דור
אפשר לפתור את זה. אם ישנה היום הוראת שעה שהרשימה הגדולה צריכה לצרף אישה, צריך לתבוע ממרכז הפועל או ממרכז מכבי שיימלאו את הוראת השעה. כשמדברים על איגוד הכדורעף אז זה מרכז הפועל.

אגב, כיוון שהמרכזים לא צירפו אישה כנציגה אז אנחנו בהחלטה שלנו צירפנו אישה שתהיה משקיפה בישיבות שלנו, שתוכל להתייחס, כפי שזה נעשה, כך שמעתי, גם בכדורגל. אגב, באיגוד הכדורעף יש רק 9 חברי הנהלה ולא 11, אבל זה לא משנה. אישה צריכה להיות.

דבר נוסף שאני רוצה לומר, באמת במילה אחת כי זה קשור גם לפרוייקט הזה - אנחנו לא נפרק נבחרות של נשים גם אם התקציב יהיה מצומצם. אבל אם בשנת 1999 התקציב לנשים באיגוד הכדורעף מטעם רשות הספורט היה 80,000 שקל, היום אנחנו מתוקצבים ב-48,000 שקל לשנת 2000. לא נפרק את הנבחרות אבל קורה פה דבר שבו אנחנו למעשה יורים לעצמנו ברגל. ברגע שאנחנו לא מסוגלים להכין את נבחרות הנשים ואת קבוצות הנשים ברמה טובה בגלל בעיות תקציב, אנחנו למעשה יוצרים מצב שאנחנו הורסים את מה שנבנה מלמטה.

בהתאחדות הספורט לבתי-הספר נבנית תשתית יוצאת מן הכלל, של ילדים וילדות ואחר-כך נערים ונערות. אנחנו צריכים לקלוט אותם כלפי מעלה. אם אין לנו את היכולות לקלוט אותם למעלה למעשה אנחנו יוצרים תיקרה שאי אפשר לפרוץ אותה. כל זה קשור לעניין הזה של תקציב.

עכשיו בא הפרוייקט של ד"ר אריה זלינגר שיוכל לעשות מהפך בכל התפיסה. כשאנחנו מדברים על הפרוייקט הלאומי, הפרוייקט של ד"ר אריה זלינגר, הפרוייקט של איגוד הכדורעף וכל הגופים שמצטרפים אליו, אנחנו לא רואים היום מהלך של הקמת נבחרת נשים נניח כפי שזה היה בארצות-הברית, או כמו הנבחרת שהוא הקים הולנד. אנחנו מדברים על עבודת רוחב, עבודת שטח, שלמעשה צריכה לסחוף כלפי מעלה אל הנבחרות הייצוגיות. יש לזה השלכות על ילדות, על נערות, על מאמנים ומאמנות, על כל פעילות הכדורעף. ברגע שאנחנו הולכים בכיוון הזה אנחנו עושים upgrade לכל ענף הכדורעף בארץ ומושכים אותו כלפי מעלה. כך הענף הזה יקבל את החשיפה שאנחנו כל-כך מצפים שהוא יקבל. אין לי ספק שיהיו לזה השלכות חיוביות בלתי רגילות על נושא כדורעף הנשים, ספורט הנשים, לא רק בהיבט ההישגי אלא גם בהיבט התשתיות והשטח למטה.

אני יכול לומר לכם שעל דעת רוב אנשי הספורט, הספורט הקבוצתי בעל הפוטנציאל הגדול ביותר לייצוג באולימפיאדות זה כדורעף החופים. כדורעף החופים הוא ענף אולימפי. אנחנו הכשרנו שתי בנות והכנסנו אותן לסבבים האירופאים. בגלל מבנה מסויים שמשפיע על היכולת של נבחרות נשים להגיע לאולימפיאדה התמזל מזלנו וזוג בנות שלנו יכול היה להגיע לאולימפיאדה. הפרוייקט הזה נפל בגלל 100,000 דולר שלא יכולנו לגייס לצורך הנושא הזה. תארו לכם שהיו לנו היום שתי נשים שבוודאות היו מתאמנות בארץ ובאירופה לקראת אולימפיאדת סידני. אני חושב שזה היה משקף את כל מה שאנחנו עושים ומה שאנחנו רוצים לעשות בתחום כדורעף הנשים.

לכן, אני מסיים ואומר, אני מאוד מברך על הישיבה הזאת. אני חושב שנעשית עבודת שטח ושצריך להגביר אותה. אני חושב שהפרוייקט שבו מדובר, הפרוייקט של ד"ר אריה זלינגר, הוא מהלך שאנחנו הרבה מאוד מדברים עליו אבל הוא עוד יפתיע אותנו בעוצמות שלו ובהשפעתו על כל ענף הכדורעף.
היו"ר יעל דיין
אני מבקשת התייחסות, גם בהסתכלות התקציבית. מאיפה יבוא הכסף? כולם רוצים בזה, כולם מסכימים על זה, כולם ישמחו.
נחמן שי
אנחנו, כפי שהציגה גברת שלומית ניר-טור, מצטרפים לפרוייקט ואנחנו ניתן את חלקנו. אני עוד לא יודע איך. זה תמיד הרי תלוי בכל-כך הרבה גורמים אבל אנחנו רואים בזה פרוייקט לאומי ממדרגה ראשונה. יש פה מטרה מובהקת וברורה, ומעל הכל - יש מי שיעשה אותה. לפעמים יש רק מרכיבים מסויימים. פה יש מי שיעשה ויוביל את זה. גברת שלומית ניר-טור אמרה את זה בתחילת דבריה. אני חושב שאפשר גם לשווק פרוייקט כזה לגורמים מסחריים ולקבל חסויות וכן הלאה. יש פה משהו שהוא אטרקטיבי ועל זה נצטרך לעבוד. זה מתפקידיה של גברת שלומית ניר-טור.
היו"ר יעל דיין
מה הוא לוח הזמנים המיועד?
שלומית ניר-טור
ב-31.3.2000 כל הארגונים שהוצגו פה צריכים לתת את ההסכמה שלהם שהם הולכים על הפרוייקט והסכמה רב-שנתית. מכיוון שהפרוייקט אמור להתחיל רק באוקטובר אז בשנה התקציבית הזאת יידרש לו לא המון כסף. המאסה הגדולה היא בעצם מ-2001 אבל ידרש סכום כלשהו. תיבנה עמותה מיוחדת שתגייס כספים חיצוניים, מחברות מסחריות, כמו היי-טק וכדומה.
יעקב שטופמן
יש איגוד כדורעף שיכול לטפל גם בזה, בפיקוח ציבורי הולם. לא צריך עוד עמותה.
ראלב מג'אדלה
עמותות זה מסוכן היום.
היו"ר יעל דיין
על זה תחליטו ביניכם. אני רוצה לומר שאני עברתי על החומר לפני שראינו את השקפים. כמובן שהוועדה בראשותי וחברות הכנסת בכלל נשמח מאוד לתת סיוע. יש לנו המון דברים אבל כסף אין לנו. אם צריך שנלחץ בעניין כסף וניפגש עם אנשים וכן הלאה בוודאי שנשמח לתת, יחד עם השר והמשרד, את החסות. הפעילות תצטרך להיות מתוקשרת מעבר למסיבת עיתונאים עם ד"ר אריה זלינגר. צריך לעשות פעילות כלשהי שאפשר יהיה לעשות בה מעין השקה לפרוייקט הזה, שייראה גם לעין ויתפוס את תשומת הלב. בתחום הזה כמובן שאנחנו נעמוד לרשותכם.

רציתי שהנושא הזה יעלה, גם לפרוטוקול וגם כהבטחת ועדה לגבי הקידום שלו. הייתי רוצה לעשות סבב מהיר של הערות בכל התחומים שהוזכרו או תחומים אחרים. אני חוזרת ומזכירה שלגבי הכדורגל אנחנו נדון בישיבה נפרדת.
ראלב מג'אדלה
אני יושב-ראש אגף הספורט ומחזיק תיק הפועל בהסתדרות. בעבר הייתי בהנהלות של כמה איגודים וכמה התאחדויות.

ראשית, אני מברך את חברת הכנסת יעל דיין על היוזמה. נשמח תמיד להעמיד את הניסיון והיכולת שלנו לרשות הוועדה. אני מכיר את השטח, את מרבית החברים, כבר הרבה שנים, גם כספורטאי ואחר-כך כנושא תפקידים, בתיק שאני מופקד עליו, גם בישוב הערבי וגם בישוב היהודי.

אני מברך את המשרד הצעיר, כפי שהגדיר אותו מר נחמן שי. אני חושב שצריך לתת לכם קרדיט. אני בטוח שיש אצלכם חשיבה ואוזן קשבת וגם רצון רב. בהחלט כל הגורמים ישמחו לסייע ולתת את כל האפשרויות.

לגופו של עניין, קודם כל הערה אחת מרכזית. אני מקווה שכל הדברים שנאמרו כאן על-ידי גברת שלומית ניר-טור, ובמיוחד לגבי הפרוייקט האחרון, אני מקווה שהאישה הערביה, הצעירה הערביה, הסטודנטית הערביה, הספורטאית הערביה תהיה שותפה לפעילות החשובה הזאת.
ענת מאור
לגברת שלומית ניר-טור לא צריך להגיד את זה. אנחנו עדים, מכל הפעילות ומכל העשייה.
שלומית ניר-טור
ד"ר קותי מרידן ידווח אחר-כך מה נעשה במגזר הערבי. יש צמיחה אדירה בתקופה האחרונה.
חנן בן-דור
אחת הבעיות שיש לנו עם השחקניות הערביות שרצינו להכניס לנבחרת היא בהגעה שלהן למחנות האימונים ובנסיעה שלהן למחנות האימונים.
ראלב מג'אדלה
אנחנו לא נדון בזה היום כי זה לא הנושא. אתם בשנת 2000, תסלחו לי שאני אומר את זה, עם אוריינטציה ערכית סוציאליסטית חברתית מאוד מתקדמת, רוצים להידמות לישוב מסורתי. זה מעורר הרבה קשיים. גם אם תעמיד לרשות הספורטאית את כל המשאבים עדיין יש לה קשיי מסורת וחברה ומנטליות. אבל בנבחרת הנשים בכדורגל יש דווקא בחורה מבקה-אל-גרבייה. אני לא רוצה להיכנס לזה. להיפך, אני רוצה שתתחשבו בזה ותבינו כמה הבעיה קשה וחריפה עוד יותר, הבעיה שלנו מול ההורים שלהן.

אני חושב שהכיוון הזה הוא כיוון נכון. אנחנו חייבים לדעתי ליזום את הפרוייקט הזה בעוד כמה ענפים.
שלומית ניר-טור
אין לנו עוד מאמן כזה בינלאומי.
יעקב שטופמן
נתחיל מאחד, נצליח ונעבור לשני.
ראלב מג'אדלה
אני חושב שזה כיוון חשיבה נכון שצריך ללכת בו. אנחנו צריכים לעבוד עליו קשה. גברתי היושבת-ראש, אני מציע לך באחת הישיבות גם לדון בנושא הספורט העממי בקרב נשים. אנחנו צריכים ליצור גם אווירה. חסרה אצלנו אווירה של ספורט. זה מאוד חשוב.
היו"ר יעל דיין
יש לנו ועדת משנה למגזר הערבי שבראשה עומדת חברת הכנסת חוסניה ג'בארה. אני ביקשתי ממנה, ואני אשתתף בישיבה הזאת, לעשות ישיבה מיוחדת על ספורט נשים במגזר הערבי. גם בגלל הבעיות המיוחדות וגם בשל כך שמנצלים את הבעייתיות ואומרים: הן בין כה לא מגיעות ולפיכך ניתן להן פחות. היו בעיות עם מגרשים, זמן אימונים וכן הלאה. אנחנו בקרוב נעשה ישיבה בעניין זה.
ראלב מג'אדלה
אין לי ספק שמיותר להגיד בוועדה שבראשה עומדת אישה כמוך שצריך להתייחס לנושא של נשים ערביות. אין לי ספק שזה לא רק קרוב לליבך אלא זה חלק ממך.
היו"ר יעל דיין
זה חלק ממני וכפי שאמרתי, נדון בזה בנפרד.
קותי מרידן
אני מנכ"ל התאחדות הספורט לבתי-הספר.

הלגיטימציה בפעילות שלנו מתחילה בכן, חברות הכנסת, ובשרות. אנחנו משדרים בטלוויזיה משחקי כדורסל, כדורעף וכדורגל בנות. נשדר את משחק הגמר באורך מלא והזמנתי את כבוד השרה דליה איציק להיות אורחת הכבוד בגמר תלמידות. באופן מפתיע 48 שעות לקח לי לקבל ממנה תשובה שלילית, כנראה בשל סדרי עדיפויות וכיוצא בזה. אני אמצא כנראה שר אחר שאני אביא אותו לשם אבל אני חושב ש- - -
היו"ר יעל דיין
תעשה הפרדה. אני אומרת את זה בשוויץ. חברות הכנסת יעל דיין, ענת מאור, נעמי חזן ונעמי בלומנטל, לפחות ארבעתנו היינו שמחות לבוא. האם 4 חברות כנסת ותיקות ומוכרות שוות שרה אחת?
ענת מאור
אתה גם לא מזמין אותנו וגם רוצה שאנחנו נדבר עם השרות?
קותי מרידן
אני מזמין אתכן. יש מרכיב של לגיטימציה של שר והיה מאוד חשוב לי שתבוא שרה. גם בעבר הזמנו חברות כנסת וחלקן אף באו למשחקים ובקדנציה הקודמת גם הזמנו שרה.
היו"ר יעל דיין
אנחנו נשמח מאוד להיות balance למי שלא בא.
קותי מרידן
בפעילות שלנו יש 16.8% בנות ערביות מתוך סך כל האוכלוסיה. בסך הכל זה קרוב מאוד לשיעור של האוכלוסיה הערבית. זה כולל גם כדורגל בנות. אני מזמין את אנשי ההתאחדות לכדורגל לסייר איתי במגזר הערבי. בסכנין יש 60 בנות שמשחקות כדורגל כנגד כל הקשיים וכנגד נקודת המוצא הקשה.
היו"ר יעל דיין
נשמח מאוד אם תהיה נוכח באותה ועדה בראשות חברת הכנסת ג'בארה.
קותי מרידן
בסך הכל מתוך 1,084 קבוצות ספורט במסגרת התאחדות הספורט לבתי-הספר - 54% זה בנות. התחלנו עם כך שנתנו העדפה מתקנת, תמיכה כספית גבוהה יותר ב-50%. אחרי 3 שנים כשייצבנו כבר את השטח וקבענו כל מיני כללים שיוצרים את האיזון מבחינה מבנית יכולנו כבר להוריד ב-50% את התמיכה לבנות ולהשאיר אותה על תמיכה מאוזנת ולמרות הכל המגמה הרב-שנתית של 4 השנים האחרונות - 54% בנות. כשהצמיחה מתרחשת בפעילות הכוללת היא מתרחשת במקביל גם אצל הבנות.

דבר אחרון, אני מציע לאנשי הכדורעף - אני רוצה לעמוד מהצד השני של המתרס. אל תכניסו את זה לאיגוד הכדורעף. זה פרוייקט לאומי. תקראו לזה פרוייקט לאומי.
יעקב שטופמן
האיגוד הוא גם לאומי.
קותי מרידן
זה הזדמנות. סוף כל סוף באה ועדה ורוצה לתת לכדורעף פרוייקט שלא יהיה עוד פרוייקט כמו 20 אחרים.
יעקב שטופמן
זה מה שמשנה, איפה זה יהיה?
היו"ר יעל דיין
זאת טקטיקה שכדאי לשקול אותה.
יעקב שטופמן
קודם שיחליטו שהפרוייקט ישנו.
קותי מרידן
יש כאן הזדמנות חד-פעמית. פגשתי הרבה מאוד מאמנים, ישראלים ומהשורה הראשונה בעולם. מעולם לא שמעתי אדם כה נחוש וכה נחרץ כמו מר אריה זלינגר המדבר במושגים של: אני אחראי להביא את הנבחרת לתחנה הזאת, לתחנה הזאת, לתחנה הזאת ולתחנה הזאת. לא תחזור לנו הזדמנות נוספת, לא תהיה הזדמנות שניה. אני חושב שכל מי שצריך להיות מעורב בעניין - - -
היו"ר יעל דיין
אולי שיוציא אותנו מלבנון גם ....
קותי מרידן
מוכרחה להינתן מנהיגות שלכם לעניין הזה. לא מספיק שכל אחד יסתדר עם העניין הזה אלא צריך לבקש מכל החברים כאן לחזור עוד פעם בחודש מרץ ולדווח על כך שהפרוייקט יוצא לדרך. אחרת הוא יהיה דיפוזי.
יעקב שטופמן
אני אנצל את 5 השניות שנשארו. כל הצד הזה של השולחן מבין. חבל על כל מלה. אני חושב שהלחץ מכאן צריך לעבור לוועדת הכספים. אנחנו מנצלים את המעורבות של חלק מחברי ועדת הכספים בספורט הכדורעף כספורטאים פעילים שקשורים לענף הזה. אנחנו עושים את הלובי שלנו. אנחנו חייבים לעמוד מאחוריכם. אנחנו נעמוד לשרותכם בכל הדבר הזה. אז בואו נעבור לוועדת הכספים של הכנסת, נלחץ ונלחיץ שם ונקבל את האישור הפיננסי. אחרי זה, איפה לעשות ואיך לעשות, על זה נחליט אצלנו.
היו"ר יעל דיין
יש גם נשים בוועדת הכספים, הפעם יותר מאשר אי פעם, ויש לנו חברים גברים בוועדת הכספים שבאמת נרתמים גם לנושאים שלנו.

אני מבקשת לקראת אולימפיאדת סידני, בלי שייכות לקבוצות וכן הלאה - ואולי גברת שלומית ניר-טור תוכל לתת לנו את שירותיה הטובים - לעשות ישיבה לגבי השתתפות נשים. נזמין את הספורטאיות שמיועדות לסידני, גם לתת להן עידוד וגם לשמוע מהן.
ראלב מג'אדלה
ולשתף את הוועד האולימפי.
היו"ר יעל דיין
והוועד האולימפי. האם במה שנקרא "מינהלת להכנת ספורטאי ישראל לסידני" יש נשים?
שלומית ניר-טור
לא.
היו"ר יעל דיין
ובוועד האולימפי?
שלומית ניר-טור
בוועד האולימפי יש 6 נשים מתוך 92 במליאה ויש 2 בהנהלה מתוך 32 איש.
היו"ר יעל דיין
אנחנו נזמין את ה-6. אין כאן מקום ל-92. אנחנו נזמין את הנשים שבוועד האולימפי ובהנהלה ואת הספורטאיות עצמן.
ענת מאור
אני קודם כל מאוד מברכת על הפרוייקט ואני מצטרפת לכל הגיבוי, מה שיידרש וכולי.

אני רוצה, מר נחמן שי, לומר שבכל נושא קידום ספורט נשים השקענו המון עבודה, יחד עם גברת שלומית ניר-טור. התוצאות הן או חצי כוס מלאה או חצי כוס ריקה.
נחמן שי
אנחנו רואים את המלאה.
ענת מאור
בקדנציה הזאת אנחנו מצפים מאוד שתהיה תנופה חדשה נוספת מאוד גדולה. השגנו אבל צריך עוד הרבה יותר. יש אפליה אדירה עדיין.

אני רוצה לומר מילה לנושא הכדורעף. זה לא הדיון כרגע אבל הבנות בתוך הכדורעף, בגלל שהכדורעף, מתוך כל ענפי הספורט, הוא בפריפריה, ואני מתמצאת בזה, הוא בכלל לא מספיק על המפה. גם את זה צריך לשנות.

ולבסוף, שיהיה בהצלחה רבה.
היו"ר יעל דיין
כפי שסיכמנו, אנחנו נעשה ישיבה נפרדת על נושא הכדורגל לעומק החבית התקציבית.

בנושא הכדורעף, אנחנו נותנים את כל התמיכה. נשמח גם להיות על המפה יחד אתכם בנושא הזה.

בנושא אולימפיאדת סידני, אנחנו נזמן את המשתתפים הפעילים.

בנושא השחייה שהועלה כאן, לגבי ההשתתפות בהנהלות, אנחנו נברר את העניין עד תומו, מה ניתן בחקיקה, מה ניתן בהבטחת ייצוג, מה צריך להיות בנועם הליכות ובמתק שפתיים. נראה מה הדרך הטובה ביותר ונקבל בוודאי במלואו את גיבוי המשרד, לראות איך אפשר לשנות את השקף המגעיל הזה שראינו, לפיו בענף בו יש 30% ספורטאיות יצוג הנשים בהנהלה הוא אפס מתוך 11 או מתוך 9 או מתוך כל מספר אחר.

אני מודה לכם מאוד. תודה שבאתם.

הישיבה ננעלה בשעה 14:00

קוד המקור של הנתונים