פרוטוקול

 
פרוטוקולים/מעמד האישה/1621



הוועדה לקידום מעמד האישה
27.7.99 2


פרוטוקולים/מעמד האישה/1621
ירושלים, י"ג בתשרי, תשס"א
12 באוקטובר, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב ראשון


פרוטוקול מס' 4
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה
יום שלישי, י"ד באב התשנ"ט - 27.7.99, שעה 13:50
נכחו
חברי הוועדה: יעל דיין - היו"ר
אליעזר כהן - מ"מ היו"ר
נעמי בלומנטל
חוסניה ג'בארה
מוחמד כנעאן
עסאם מח'ול
מרינה סולודקין
דליה רבין-פילוסוף

זהבה גלאון
נעמי חזן
ענת מאור
מוזמנים
נעמ"ת: תלמה נרי - יו"ר
עו"ד אירית רוזנבלום - מנהלת המחלקה למעמד האישה
אמונה
עו"ד דניאלה דויטש
ציפי פינקלשטיין - טוענת רבנית, מטפלת בנושא מעמד האישה
שיפרה שיטרית - מנהלת הלשכה של יו"ר אמונה
שדולת הנשים בישראל
ד"ר חיה ג'משי - מנכ"ל השדולה
עו"ד אסתר סיון
מיכל כפרי - חברת הנהלה
שרית ארבל - רכזת פוליטית
שדולת נשים דתיות
עו"ד סוזן וייס
רחל לב-מור
קואליציית ארגוני הנשים
סימה טמיר - יו"ר
קול האישה
טרי גרינבלט - מנהלת
עמותת נשים נגד אלימות - נצרת
עאידה תומא-סולימאן - מנכ"ל העמותה
אל- בדיל - קואליציית ארגונים נגד אלימות
ערין הוארי-עתאמנה - חברה בקואליצייה מטעם האגודה לזכויות האדם
אגודת ההומוסקסואלים, הלסביות והביסקסואלים
מנחם שיזף - יו"ר האגודה
אישה לאישה
אורנה מרי-אש - רכזת יחסי ציבור
מרכז השלטון המקומי
נדיה חילו - יועצת למעמד האישה במגזר הערבי
ק.ל.פ.
עדית מרן - רכזת הסברה
האגודה לקידום בריאות נשים
ד"ר איימי אבגר
הפורום הארצי למשפחות חד הוריות
ג'ודי דון
יהודית אייזנברג
מנהלת הוועדה
דנה גורדון
קצרנית
חדוה בנקין
סדר היום
מפגש עם ארגוני הנשים ויתר הארגונים.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
מפגש עם ארגוני הנשים ויתר הארגונים
היו"ר יעל דיין
אני פותחת את הישיבה השניה היום והאחרונה לפני הפגרה - רשמית. אחר כך יהיו ישיבות פגרה.

מזה שבע שנים אנו עובדים בצמוד לארגוני הנשים שהם מוזמנים קבועים לישיבות הוועדה, כאשר יש נושאים ספציפיים שאליהם אנחנו מזמינים תמיד את קבוצות הארגונים הנוגעים בדבר. בלי להעליב אף אחד, הארגונים הגדולים שאנחנו עובדים אתם ברב-תחומי הם נעמ"ת, ויצ"ו, שדולת הנשים ואמונה, שהם הארגונים המייצגים את מספר הנושאים שאנחנו מנסים להוביל בצורה הרחבה יותר.

אני רוצה לומר לחברות הארגונים הנוכחות כאן שפני הוועדה השתנו בהשוואה למה שהן מכירות מהעבר. יש גם ארגונים שלא נוכחים היום. יש לנו בוועדה יותר גברים מאשר נשים, ואני לא מתייחסת לשלושת הגברים הנמצאים כאן - אתם אין לי שום בעיה - אבל הגברים האחרים שנכנסו לוועדה - ואמרתי להם את זה ואני אומרת את זה בגלוי - חלקם, לא כולם, נכנסו כדי לקדם, וחלק יש להם בהחלט מוטיבציה לעצור בעד מגמות שמבחינתם אינן מגמות רצויות, ואולי זו האינדיקציה: הם לא יבואו או יבואו פחות. הם אמרו לי את זה ישירות - ולכן אני מרשה לעצמי לומר את הדברים האלה - "אני אשב בוועדה, ואת החוק הזה לא תעבירי, וכאן אנחנו נפריע". יש הבדלי דעות. לכן אנחנו פרלמנט.
מוחמד כנעאן
לכן אנחנו פה.
היו"ר יעל דיין
בפעם הקודמת בסופו של דבר מי שבאמת מחוייב למחשבות שלנו ולתכנית העבודה שלנו כן בא לוועדה, והאחרים פסקו לעבוד.

אני מצטערת ושמחה על הצפיפות. אני רוצה לעשות סבב מהיר בין אלה שנמצאים כאן. נשמע מכל אחד בקצרה את השם ולאיזה ארגון הוא משתייך. נתחיל עם חברי הכנסת. בבקשה, חבר הכנסת אליעזר כהן, תציג את עצמך.
אליעזר כהן
שמי אליעזר כהן, אני חבר כנסת מטעם ישראל ביתנו ואני אמנם נקבעתי להשתתף בוועדה זו במקרה, אבל במשך עשר - שתים-עשרה שנים, בכל מיני מפגשים פוליטיים ובכל מיני הזדמנויות, אני הבעתי את הדעה - ואני עדיין תומך בה ומאמין בה בכל לבי - שהנשים הישראליות הן הנשים הכי מעורבות בחיי האומה, והן מעורבות בכל המובנים: בהשכלה, בזה שהבעל או הבן בצבא, בפוליטיקה. הן גם משכילות ומתקדמות לא פחות מהרבה נשים בארצות נאורות. לכן, הדבר הראשון הנגזר מהאמונה הזאת הוא שאני חושב שצריך להיות תיקון עמוק בייצוגן במבנה השלטוני והפוליטי של המדינה. יש מקצועות שבהן המצב מתוקן מעצמו או שהתיקון הוא בזכות מה שהנשים בעצמן עושות, כמו ברפואה ובמשפטים.

היום ישבתי בוועדת המדע. היו כל המדענים של המדינה. מחצית המדענים של המשרדים הממשלתיים הן נשים. מצב כזה צריך להיות בכל הפוליטיקה בישראל, ובמיוחד בממשלה ובשלטון.

נקודה אחרונה. למנהיגים שלנו אין אלמנט שהוא הכרחי בפוליטיקה במזרח התיכון: COMPASSION. אין לזה מלה בעברית. לתרגם מלה זו ל"רחמנות" זה לא נכון, זה לא מתאים. לנשים יש הCOMPASSION-, לגברים אין. גם לא תמצאו את זה לא אצל יצחק שמיר וגם לא אצל לוי אשכול. אני באמת מאמין בזה, אני חושב שזה דרוש, אני חושב שזה מחוייב המציאות ואני שמח שאני בוועדה הזו - אמנם במקרה - ובכל מה שהיושבת ראש תעשה ובכל מה שיעזור לנשים להתקדם במדינה הזו אני אתמוך.
היו"ר יעל דיין
תודה רבה. בבקשה, חבר הכנסת כנעאן.
מוחמד כנעאן
שמי מוחמד כנעאן, אני תושב העיר תמרה בצפון, נציג הרשימה הערבית המאוחדת, משמש גם כמזכ"ל המפלגה הדמוקרטית הערבית. בחרתי להיות חבר בוועדה הזאת מתוך אמונה שאני רוצה לעזור לקידום מעמד האישה במדינת ישראל ולעזור גם לקידום מעמד האישה הערביה במדינת ישראל, שלדעתי, מצבה לא הכי טוב. לצערי הרב, אין הרבה ארגונים, אין הרבה מוסדות שהאישה יכולה למצוא בהם את עצמה, ומבחינת מקומן בשלטון, אולי יש אישה ערביה אחת או שתי נשים ערביות ברשויות המקומיות במגזר הערבי, וזה פשוט לא טוב. אבל, מצד אחר, אנחנו צריכים לבדוק איך אפשר לעזור לאותן נשים שרוצות להתקדם - לקבל מנהיגות. יש אצלנו משל בערבית שאומר: הזכות נלקחת, ולא ניתנת. ובכל מפגש של נשים במגזר הערבי אני תמיד אומר: אתן צריכות לקחת על עצמכן את האחריות ולבקש.

אנחנו נעזור לקדם אותם נושאים שיידונו כאן בוועדה. כמו שאמר חברי אליעזר, גם אני אתמוך בכל החוקים שיקדמו את הנשים במדינת ישראל.
היו"ר יעל דיין
מה מקום מגוריך, חבר הכנסת כהן?
אליעזר כהן
אני מרמת השרון.
היו"ר יעל דיין
בבקשה, חברת הכנסת נעמי בלומנטל.
נעמי בלומנטל
קודם כל אני רוצה לברך על המשך הפעילות של הוועדה. זה לא היה דבר מובן מאליו. נדמה לי שחברות הכנסת יעל דיין, נעמי חזן ואני אנחנו היחידות שהיו כאן מ1992-, ואז יזמנו את הקמת הוועדה. אם מותר לי, אזכיר גם את רינה דותן שהיתה מאוד מאוד פעילה בקטע הזה, יחד עם שדולת הנשים, עם ארגוני נשים ועם גופים אחרים.
מוחמד כנעאן
אתן הוותיקות. אנחנו חדשים.
נעמי בלומנטל
בכל אופן אני חושבת שהוועדה לקידום מעמד האישה עשתה כברת דרך ובכל זאת הוספנו רבות גם לקידום נשים ועשינו לא מעט אפילו בתחום החקיקה, אם כי אנחנו עדיין נלחמות שחוקים יגיעו לוועדה זו, כי בהתחלה היו אומרים לנו תמיד: הלא כל חוק שייך לוועדה אחרת, וקשה מאוד להעביר חוק לוועדה לקידום מעמד האישה. אבל אני חושבת שהתקדמנו בזה. אם מותר לומר, בכל זאת אנחנו 14 חברות כנסת, ולא 9 כמו בפעם הקודמת. זה השיא שהיה עד כה במדינת ישראל, אם כי אנחנו רחוקות ממה שהיינו רוצות שיהיה. לפי דעתי, הצלחנו גם לייצג רבות מהנשים בישראל.

נראה לי שאחת הבעיות העיקריות שעדיין קיימות היא שנשים לא הפנימו מספיק את הקשר שבין חוסר הכוח הפוליטי שלנו לבין האפליה שמתקיימת לגבי נשים. נדמה לי שלא הצלחנו להבהיר את זה במידה מספקת, כי לא אחת, כאשר חברותיי ואני מופיעות בפני נשים - ואנחנו מופיעות הרבה מאוד בפני נשים - ואנחנו מתחילות לדבר על כל הבעיות שיש, הן אומרות: למה אתן לא עושות שום דבר? תעשו, תעשו. והן לא ערות לזה שיש עשרות הצעות חוק שמדברות על הכל: על הקלות לנשים, על שוויון, על חד הוריות, על טיפול בילדים ועל כך שטיפול בהורים ייחשב לצורכי מס ושתהיה קצבת ילדים עד גיל 21 לחד-הוריות מפני שההוצאות רק גדלות, וזה כאילו כל כך מתבקש, אבל משום שאין לנו כוח פוליטי, אנחנו לא מצליחות להעביר את החקיקה הזאת, כי תמיד אומרים לנו: זה עולה הרבה כסף. לא נאריך, לא נוכל לטפל עכשיו בכל הנושאים.

אני רוצה לשבח במיוחד את ארגוני הנשים. לפי דעתי, לארגוני הנשים בישראל אין אח ורע בכל רחבי העולם, ונדמה לי שיש לנו מספר ארגוני הנשים הגדול ביותר. לא שזה בהכרח הכי טוב, אבל הם עושים עבודה מצויינת. לא נראה לי שיש הרבה ארגונים שהגברים בהם דומיננטיים ושהעלות או ההוצאות שלהם הן כל כך נמוכות כמו המשאבים שיש לארגוני הנשים. בדרך כלל הארגונים שגברים דומיננטיים בהם מוציאים בלי סוף, על אלף ואחד דברים, וכל ההוצאות משולמות להם, בעוד שארגוני הנשים מוציאים בצניעות רבה מדי, אבל, לצערי, בשל אותו חוסר כוח פוליטי אנחנו גם לא מצליחות להעביר מספיק תקציבים לארגוני הנשים. ולכן, המון עבודה נעשית בהתנדבות, בצורה יוצאת מן הכלל, ומגיעות לכם באמת כל הברכות כולן. אני חושבת שאני מדברת בשם כל חברי וחברות הוועדה.
היו"ר יעל דיין
בבקשה, חברת הכנסת נעמי חזן.
נעמי חזן
אני אקצר מאוד. ראשית, אני רוצה לפנות לכל ארגוני הנשים. חברת הכנסת בלומנטל, אני לא יודעת אם יש בישראל יותר ארגוני נשים מאשר בכל מדינה אחרת, אבל בואו נגיד שיש 98-99 ארגוני נשים במדינת ישראל, וכל אחד מהם פועל בצורה יוצאת דופן. אני רק רוצה להגיד שבלעדיכם אנחנו לא היינו יכולים לעבוד, ולכן אני רוצה להודות לכם ולהזמין הצעות ביקורת ותמיכה, לפי הסדר הזה, כאשר הענין האחרון הוא החשוב ביותר.

שנית, בצעירותי עסקתי הרבה באפריקה, ובסואהילית יש אמירה נהדרת שאומרת שאורח הוא אורח ליומיים, אבל ביום השלישי תן לו מעדר. בסואהילית - MGENI SIKU MBILI, SIKU YA TATU MPE JEMBE. אני מזכירה את הפתגם הנהדר הזה כי זו הפעם הראשונה בשבע שנים שאני לא חברה בוועדה לקידום מעמד האישה משום שיש לנו מעט מקומות בוועדה, וזה מדיר שינה מעיניי , ולכן אנחנו נמצא פטנט, ואם לא נמצא, אני מזהירה את כולם שאני אהיה אורחת ליומיים וביום השלישי תתנו לי מעדר.
היו"ר יעל דיין
בהחלט כך. בבקשה, חברת הכנסת דליה רבין-פילוסוף.
דליה רבין-פילוסוף
דליה פילוסוף, אני חברה חדשה בוועדה. אחרי שהחמיאו לארגוני הנשים אני רוצה לומר שהייתי אורחת פה בוועדה בתוקף תפקידי בהסתדרות, אבל אני מכירה את הצד של האישה העובדת ומהנקודה הזאת אני בהחלט רוצה להחמיא לוועדה, ולחברת הכנסת יעל דיין במיוחד, על החקיקה שנעשתה בתחום הזה, כי אני חושבת שמבחינת חקיקה אנחנו מאוד מתקדמים בהיבט של מעמד האישה בעבודה. הבעיה שלנו היא האכיפה, ואנחנו צריכים לחשוב בינינו ובין ארגוני הנשים איך אנחנו מקדמים את נושא האכיפה, ואני מסתכלת קדימה בתקווה לתקופה פוריה ביחד.
היו"ר יעל דיין
תודה. בבקשה, חברת הכנסת חוסניה ג'בארה.
חוסניה ג'בארה
שמי חוסניה ג'בארה. אני ילידת טייבה. גם אני חברת כנסת חדשה, מטעם מרצ. אחרי 51 שנה, האישה הערביה הראשונה בכנסת. אני גם שמחתי להתמנות כיושבת ראש ועדת משנה של הוועדה לקידום מעמד האישה, ויש הרבה מה לעשות בקרב כל ציבור הנשים, ובמיוחד בקרב ציבור הנשים הערביות. אני תמיד מזכירה - ואני מזכירה את זה שוב עכשיו - שהנשים הערביות סובלות מאפליה כפולה: פעם אחת, בהיותן נשים ערביות בחברה ערבית מסורתית, שהיא חברה גברית; ופעם אחת בהיותן נשים ערביות בחברה ישראלית.

יש הרבה מה לעשות בוועדה הזאת. אני גם שמחתי מאוד שיש שני חברים בוועדה שהם חברי כנסת ערבים, וכל הכבוד שהם תומכים בקידום של מעמד האישה הערביה, וסוף סוף אנחנו מגיעים למצב כזה בוועדה שהגברים נענים לכל קידום ולכל תמיכה במעמדה של האישה, ואנחנו רוצים לעבוד בשיתוף פעולה ולעשות הרבה לקידום מעמד האישה הערביה בכל התחומים, ובמיוחד בתחום הפוליטי. אם הפעם אני הייתי האישה הערביה הראשונה בכנסת, אני מקווה שבקדנציה הבאה יהיו מינימום שלוש נשים ערביות בכנסת, וגם על זה אנחנו נעבוד בוועדה.
היו"ר יעל דיין
כשיהיו שש נשים בממשלה, יהיו שלוש נשים ערביות בכנסת.
חוסניה ג'בארה
מותר לחלום.
היו"ר יעל דיין
תודה רבה. בבקשה, חברת הכנסת סולודקין.
מרינה סולודקין
אני מרינה סולודקין, ילידת מוסקבה, ולמדינת ישראל עליתי ב1991-. אני מאוד מעוניינת בעבודה של הוועדה לקידום מעמד הנשים, כי באתי לחברה אחרת לגמרי, וחברת הכנסת חוסניה ג'בארה אמרה שזו חברה גברית, וכאן במדינת ישראל הבנתי שאני באתי מחברה נשית, כי נשים עבדו שם במשרות גבוהות מאוד, והקומוניסטים דאגו ש30%- מהן ייכנסו לכל התפקידים באופן אוטומטי. לכן השוויון מושרש לא בי, אלא באמא שלי, זיכרונה לברכה. לכן, כשהגענו לארץ כעולות חדשות ההלם התרבותי והחברתי היה עקב זה שלאישה הישראלית יש מעמד נמוך בחברה. לי זה היה הלם גדול, וכתבתי ספר - לא רק בנושא זה - בשם "אי נוחות ציווליזציונית - יהודי ברית המועצות בחברה הישראלית". חלק מאי-הנוחות נובעת ממעמד האישה.

עבדתי ולמדתי הרבה גם מיעל, גם מנעמי, גם מענת מאור, איך עובדים בוועדה לקידום מעמד האישה וגם איך עובדים ארגוני הנשים, ואני צריכה לומר לכם שאני חושבת שאני מייצגת תפיסה פמיניסטית, אבל לא מערבית, כי התפיסה שהבאתי אתי - ולא ידענו שיש לנו תפיסה פמיניסטרית - היא שנשים הן לא רק שוות, אלא הן גם עליונות. בגלל זה הרבה ויכוחים שאני שומעת בוועדות וגם במליאה - מבחינתי אלה ויכוחים שהיו בעבר בברית המועצות. כל הנושא של נשים בטיס ולימודי טיס - אפילו לא היה ויכוח עליו בשנות השלושים בברית המועצות, והיו גדודים של נשים שהיו טייסות. כאן קצת יודעים, קצת לא יודעים.

בפוליטיקה לא ראיתי שריון מקומות לנשים כדבר טוב, כי הקומוניסטים הביאו נשים נומנקלטורה, נשים ביורוקרטיות, לא נשים מנהיגות, כפי שאני רואה כאן, שיכולות להיכנס לפוליטיקה. בגלל זה צריכים לשקול אם שריון נותן ייצוג לנשים ראויות לדור שלנו. לכן אני גם רואה קצת אחרת את המצב שאין לנו מספיק שרות כי, לצערי הרב, אולי המנהיגות הכי חזקות לא הגיעו למפלגות שלטון.
קריאה
את מתכוונת לומר: למספרים הראשונים במפלגות.
מרינה סולודקין
גם למספרים הראשונים. לא צריכים לבקש, צריכים לקחת, ובכוח, ועם גברים - זה כוח אחר.

אני צריכה לומר שבמפלגה שלנו, בבחירות המוניציפאליות, לא שריינו שום מקום לנשים, אבל 30% נכנסו לרשימות, ועכשיו אנחנו יודעים שיש להן כוח, יש להן ציבור שתומך בהן, ומאוד חשוב שדווקא גברים תומכים ויודעים איך לכבד את הכישורים המקצועיים, האנושיים והכישורים האחרים של האישה. אני חושבת שבתפקיד הקודם שלי כיושבת ראש במשך חצי שנה קידמתי את תפיסתי ואני חושבת שהצירוף של אישה ישראלית ואישה יהודיה סובייטית לשעבר - הוא צירוף טוב. תודה.
היו"ר יעל דיין
עכשיו יש לנו גם ערביה ישראלית. בבקשה, חבר הכנסת עסאם מח'ול.
עסאם מח'ול
שמי עסאם מח'ול, אני מחיפה. אני גם שמח שאני מדבר אחרייך. אני מייצג סיעה ששליש מחבריה הן נשים, אבל למרות זאת הצלחתי לכבוש את העמדה הזאת של ייצוג בוועדה לקידום מעמד האישה, והיה חשוב לי להיות כאן, חשוב לי כמסר, וזה חשוב לי גם להדגשת הרעיון שהמצב הבלתי נסבל של מעמד האישה והבעיות שהאישה נתקלת בהן הם לא בעיות של הנשים; אלה בעיות של החברה, ואני - כמי שיש לו כיוון קצת יותר רחב, לשנות לא רק את מעמד האישה, אלא גם לשנות את החברה בצורה רב תחומית - חושב שיש קשר הדוק והשפעה הדדית בין ההצלחה במאבק על מעמד האישה לבין ההצלחה במאבק על האופי השוויוני, הצודק, הדמוקרטי יותר והמתקדם של החברה כולה. זה מה שהביא אותי לכאן.
אולי נקבל קצת השראה מהאמירה
NOT EVERYTHING THAT IS FACED CAN BE CHANGED, BUT NOTHING CAN BE CHANGED UNTIL IT IS FACED. ואנחנו כאן כדי להתמודד עם המצב הזה.
היו"ר יעל דיין
תודה.

כיוון שאין לנו זמן, ומאחר שזו פגישת היכרות מחודשת או חידוש היכרות, אבקש מהנוכחות להציג את עצמן - חלק גדול מכן אנחנו מכירים - ובשיא הקיצור לומר מי הארגון, במה הוא עוסק. כמובן, זאת לא פגישת עבודה על תכנית עבודה רב-שנתית, כמו שאנחנו עושים כל השנה, וגם אפשר, למרות הפגרה, להזרים לי הצעות ומחשבות, וכרגיל, הצעות חקיקה וכיוצא באלה, בלי שייכות לפגרה, אבל פשוט רציתי, לפני שהפגרה מתחילה, לעשות את הסבב הזה. אנחנו נלך לפי סדר הישיבה. בבקשה.
שיפרה שיטרית
שמי שיפרה שיטרית, אני מנהלת הלשכה של יושבת ראש אמונה.
רחל סלובוצקי
ועכשיו כולם יודעים שזאת רחל סלובוצקי, יושבת ראש אמונה. צר לי שאין אישה דתית ציונית בכנסת. ארגוני הנשים בהחלט הפנימו את מה שחברת הכנסת נעמי בלומנטל אמרה על הקשר בין כוח פוליטי לבין האפשרות לעשות את כל מה שרוצים.

גם אני, כמו חברת הכנסת סולודקין, עברתי איזה שהוא הלם תרבותי מבחינת היחס לאישה. לפני כמה שעות דיברתי עם קבוצת רבנים צעירים שיוצאים לחוץ לארץ לבנות בתי מדרש ואמרתי להם שכאשר מגיעים לארצות הברית אין לדבר או לחשוב על מעמד האישה, כי זה פשוט קיים, אנשים לא חושבים על זה, ולא צריך לחשוב: כמה אני נחמד, אני הקשבתי לאישה הזאת. זה פשוט חלק מהאווירה.

אני מסכימה עם ההערכה לוועדה הזו, שבזמן הקצר שאני שלחתי לה נציגים הקימה את הרשות לקידום מעמד האישה והעבירה חוקים חשובים מאוד שאנחנו עזרנו להכין. אנחנו ביחד הקמנו את הקואליציה לקידום נשים בכל מיני תחומים, גם בפוליטיקה, וסימה טמיר מייצגת אותנו שם כיושבת ראש .

אני רוצה להגיד שזה נכון, ארגוני הנשים יודעים לעבוד עם מעט מאוד תקציב. התקציב שלנו הוא 160 מיליון שקל, מתוך זה 3%-4% להוצאות משרדיות ולמנגנון, וכל השאר זו עבודה. רק בחודש הזה - בחודשי הקיץ - אנחנו בונים מרכז חירום לילדים בסיכון. פתחנו את המעון לילדי קוארה, הילדים האתיופים שהגיעו לארץ. פותחים בטבריה לשכת ייעוץ חדשה מתוך הלשכות שיש לנו לנשים במצוקה והוצאנו 1,000 נשים ברוכות ילדים לקייטנות, וזה רק חלק מהעבודה. וכל זה מאותם 3%-4%, ואני מאוד שמחה שהוועדה קיימת, כי זה מה שנותן לנו כוח.
היו"ר יעל דיין
תודה רבה. בבקשה.
עדית מרן
שמי עדית מרן ואני רכזת הסברה וחינוך של ארגון בשם ק.ל.פ - קהילה לסבית-פמיניסטית. הארגון שלנו פועל בשני מישורים: הראשון, מישור פנים-קהילתי, לנשים לסביות בישראל, גם מבחינת תמיכה, גם מבחינת מקומות בילוי ותרבות, והשני, הוא המישור החוץ-קהילתי שנוגע להסברה בחברה הישראלית בכללה, ואנחנו שמות דגש בעיקר על חינוך, כי בעינינו מהחינוך מתחילות רוב הבעיות, ושם אפשר לעשות את השינוי הגדול, וזה אומר להיכנס לבתי ספר ולהעביר הרצאות ולהעביר תכניות לימוד. אני מקווה שגם בעזרתה של הוועדה נוכל להמשיך ולקדם את הענין הזה.

כמו שחברת הכנסת ג'בארה אמרה לגבי הנשים הערביות, גם הנשים הלסביות מופלות פעמיים: פעם אחת כנשים - כמו כולנו - ופעם שניה כלסביות, שבאיזה שהוא מקום מהוות, כנראה, איום גדול יותר על הגברים, כי הן מסתדרות בלעדיהם גם בחיים האישיים.
היו"ר יעל דיין
ולסביות ערביות מופלות שלוש פעמים.
עדית מרן
הס מלהזכיר.
היו"ר יעל דיין
אבל הן קיימות ומוכרות, והבעיה שלהן היא משולשת, לא רק כפולה.

אנחנו רבות כאן, לשמחתי, אבל אני מבקש להצטמצם כדי שכולם יספיקו להתבטא.
יעל אשר
שמי יעל אשר ואני חברת צוות ההגוי של פורום המנהלות בתעשיה, שהוקם במטרה לקדם נשים, שנמצאות ועובדות בתעשיה , לעמדות השפעה וניהול, גם בתעשיה מסורתית, גם בתעשיית ההיי-טק, במטרה להרחיב את המעגל של נשים שהולכות למצוא את עתידן בתעשיה.
היו"ר יעל דיין
תודה. בבקשה.
אורנה מרי-אש
שמי אורנה מרי-אש, מ"אישה לאישה" מחיפה, חלק מקואליציית הנשים. יש לי פה גם כמה עלונים, דפי מידע בשבילכם. אנחנו בעצם מרכז פמיניסטי לשינוי חברתי, והסיפור הכי יפה ששמעתי מפי חנה ספרן הוא זה: היה נהר ונשים טבעו, ועמדה אישה וכל הזמן הצילה נשים. יום אחד היא הפסיקה והתחילה לעלות על ההר. אמרו לה: רגע, הן ממשיכות לטבוע, מה את עושה? היא אמרה: אני הולכת לראות מי זורק אותן שם, מלמעלה.
היו"ר יעל דיין
תודה. בבקשה.
רונית אברהם
אני רונית אברהם ואני מעמותת קו חירום לנפגעות אלימות, חיפה, שותפות במרכז "אישה לאישה" והוכרנו על ידו. יש כאן ברושורות שלנו. מזה שנתיים אנחנו מחזיקות את הקו הארצי עבור משרד העבודה והרווחה, שהתוסף לנושא של אלימות במשפחה בכלל, וגם ילדים ונוער בסיכון.

אני לא צריכה להרחיב את הדיבור על התופעה של האלימות כלפי נשים בכל המגזרים. העמותה עובדת עם נשים מכל המגזרים. יש לנו מתנדבות ערביות, רכזת ערביה, רכזת רוסיה, מתנדבות רוסיות, רכזת אתיופית. עדיין אין לנו מתנדבות אתיופיות. השירות, כמובן, ניתן בכל השפות ולכל המגזרים, כולל פרוייקטים של מניעה בקהילה.

הדבר שאני כן רוצה להתריע עליו ולהביא אותו אולי כנושא להמשך עבודה הוא זה: ארגוני נשים מקימים ויוזמים הקמת ארגונים, כמו המקלטים לנשים יהודיות וערביות וכל הפרוייקטים, כולל הנושא של הקו הארצי. אחרי שנתיים משרדי הממשלה - בעיקר משרד העבודה והרווחה - התחילו להוציא מכרזים, ומכיוון שמשרד העבודה והרווחה הוא בידיים של אחת המפלגות, יש קושי וגם יש עדות בשטח שמה שקורה זה שכל הפעילויות האלה מתחילות לעבור לקורת גג אחרת, וארגוני הנשים יוצאים בעצם מהתמונה של כל עבודת השטח שמתרחשת. זה קורה, ואני חושבת שצריכים להיות ערים לכך שזה לא מקרה אחד, אלא זו מתחילה להיות מגמה, וצריך לשים לב מה קורה בנושא הזה. מצד אחר, לכאורה - נדמה לי רק לכאורה - זה נראה כהכרה של הממסד בתקצוב של העמותות, כי הן הופכות לשורה בתקציב, אבל אני מאוד מבקשת להיות ערים למגמה הזאת, כי היא לא נקייה כמגמה. לכן מאוד הייתי רוצה שזה יהיה אחד הנושאים הקרובים לדיון כאן בוועדה. תודה לכם.
היו"ר יעל דיין
תודה רבה. בבקשה.
ד"ר איימי אבגר
שמי איימי אבגר, אני מנהלת האגודה לקידום בריאות נשים. אנחנו פועלות להעלות את המודעות לנושא בריאות האישה גם בקרב צרכניות בריאות, גם בקרב אנשי מקצוע, ואני מקווה גם בקרב קובעי מדיניות, על ידי איסוף מידע והפצת מידע באמצעות ידיעון שיוצא ארבע פעמים בשנה ושעוסק בנושאים שונים הקשורים בבריאות האישה. הידיעון האחרון שיצא היה בנושא בריאות הנפש, ואני מחלקת לכם כאן עותקים ממנו.

הפצנו לא מזמן ידיעון בשפה הערבית, לכל חברי הכנסת הערבים, בנושא סרטן אצל הנשים. אני מקווה שהידיעון הגיע אליכם, ואם לא, אני אשמח להעביר אותו לכם.

אחת הפעילויות החדשות אצלנו השנה היא סדנאות למתבגרות בנושא דימוי גוף, דימוי עצמי, במטרה - - -
היו"ר יעל דיין
הפרעות אכילה.
ד"ר איימי אבגר
כן, אבל אנחנו לא מדברות על הפרעות אכילה, אלא על המסר החיובי.
היו"ר יעל דיין
לא מדברות, לא מדברות, אבל צריך לדעת על מה המדובר, והוועדה הזו ישבה בכל נושא הבריאות, וכשישבנו בנושא הפרעות אכילה היינו די מופתעות לשמוע מה עושה לילדות התדמית הרצויה והמבוקשת של אישה-חוט, הבעיות של אנורקסיה בצה"ל וכו'. ישבנו במגמה לפתור את הבעיות, אבל עדיין לא הושגו הדברים המתבקשים, ובראש ובראשונה מקום האשפוז והנושאים האלה של הטיפול עצמו.

אני מציינת ביחס לזה כי בנושא של בריאות נשים, שתרכז אותו עכשיו חברת הכנסת דליה רבין-פילוסוף יחד עם נושא החינוך, קשה להגיד שההישגים הם לפי רוחנו, אבל יש לנו הרבה שותפים למאבק ואנחנו רואים בחברה הישראלית - ולא משנה לאיזה כיוון לוקחים את זה - שעם זה שיש הישגים גדולים מאוד והשקעה כספית גדולה מאוד, הדגש הוא עדיין על האישה בגיל הפריון, האישה כרחם - רצוי האישה היהודיה כרחם. זה מקבל תמיכה כפל-כפליים. בענין זה אנחנו מסודרות. וכל מה שלפני גיל הפריון: הפרעות אכילה, בריאות הנפש וכו', ובעיקר מה שאחרי גיל הפריון, גיל הבלות ובעיות של בריחת סידן - כל זה ממש בפיגור של טיפול, ואני בטוחה שחברת הכנסת דליה רבין-פילוסוף תוכל לקדם את הנושא כפל-כפליים.

אני מבקשת להמשיך בסבב.
רחל לב-מור
שמי רחל לב-מור, אני כאן נציגת פורום נשים דתיות קול"ח. תחומי ההתעניינות שלנו דומים לתחום הכללי של קידום מעמד האישה וגם לכמה תחומים של נשות "אמונה", אבל יש אצלנו עוד כמה תחומים: התא המשפחתי וגם מקומה של האישה בחיים הדתיים במדינה, לימוד תורה ונשים, שאני מקווה שיביא להשתתפות נשים במחשבה הפסיקתית בתוך ההלכה.

אני חושבת שמה שמייחד אותנו - אני מביאה את זה כדוגמה - זו היכולת לפעול מבפנים, להשפיע על המערכת ההלכתית באותן הנקודות שבהן היא נמצאת בעימות עם עולם הערכים המודרני המערבי, לדוגמה: הצעת הסכמי קדם-נישואין לחלוקת רכוש שוויונית כדי למנוע - וזה העיקר - מסורבות גט בעתיד על ידי הבעל. אנחנו מקדמים את זה. זה יותר קל כאשר אישה שנראית כמוני, ועם יידע הלכתי, דורשת דבר כזה. כשנמצאים בעמדה כזאת, יותר קל להשפיע על המערכת הרבנית.

עוד דוגמה שאני מקווה להפנות בעתיד ליושבת הראש היא הצעת חוק שאני יזמתי באמצעות חבר הכנסת לשעבר אלכס לובוצקי ושהפכה להצעת חוק של משרד הדתות ועברה בקריאה ראשונה, וגם זה מתוך הסתכלות מבפנים. היא עוסקת בעצם במתן סמכות לבתי הדין, לדיינים, במקרים של סרבני גט שכבר יושבים בכלא. כידוע, אין לבתי הדין סמכות להטיל סנקציות עליהם ולהכניס אותם לתא בידוד או להעביר אותם מכלא לכלא, והצעת החוק הזאת באה לומר, שאם הבעל נמצא בכלא, ולא חשוב למה, הרי כדי להפעיל לחץ עליו, ניתנת סמכות לבית הדין הרבני להפעיל סנקציות, ובהצעת החוק מופיעה רשימה של סנקציות. לאחר מאמצים רבים מאוד - בזמן הפגרה, לאחר פיזור הכנסת - עברה הצעת חוק זו בקריאה ראשונה, ואני רוצה להעביר את זה, אולי בתור הנושא השני, בוועדת החוקה, חוק ומשפט.
היו"ר יעל דיין
הוועדה צריכה לבקש להחיל על זה דין רציפות. אם זה יעבור, אני אשמח מאוד לעסוק בזה. אנחנו גם העברנו שני חוקים, ביוזמתי, בענין בתי הדין הדין. חוק אחד בא לתת להם אפשרות להוציא צו הרחקה נגד בעל אלים. אותה סמכות שיש לבית משפט - יש עכשיו לבית דין. אני רואה בזה חשיבות עצומה. דבר שני, הקמת יחידות סיוע, כמו הסמכות שיש לבית משפט למשפחה, וכאן יש עדיין ענין תקציבי, אבל החוק עצמו - - -
רחל לב-מור
דרך אגב, החוק הזה לא עולה ולא כלום.
היו"ר יעל דיין
החוקים היקרים ביותר הם החוקים העקרוניים.

אני מברכת אתכם על הכנס שהיה לכם, שקיבל הד ענק ומאוד חיובי - אני מקווה שגם בנושאים שלכם, אבל גם בנושאים הכלליים. בכל אופן אתן מוזמנות קבע לישיבות הוועדה בכל נושא, כמו שאני רוצה לראות כאן עולות לא רק בנושא עולים ודתיות ומסורתיות וחרדיות לא רק בנושאים שלהם. אני חושבת שרק אחדות פעולה תוכל לקדם דברים שאנחנו חלוקים בהם. רוב הנושאים הם משותפים, והקבוצה שלכם באמת מתבלטת, וכמו שאנחנו עובדים מצויין עם "אמונה" - בשיתוף פעולה מוחלט ובנציגות קבועה - כך אנחנו עובדים עם קבוצות אחרות בציבור שהן לא ב-MAIN STREAM במובן החילוני הרגיל. בבקשה.
סימה טמיר
שמי סימה טמיר. אני יושבת ראש הקואליציה של כל ארגוני הנשים - אמונה, הדסה, ויצ"ו, נעמ"ת ושדולת נשים - לקידום נשים בפוליטיקה. הארגון הזה התחיל לפעול לפני כשנה, וכמו שאת אומרת, זה מאוד חשוב לנו, למרות כל הפילוסופיה והאידיאולוגיה של כל קבוצה וקבוצה, לקדם נשים. אם יש 51% נשים באוכלוסייה, חייבות להיות נשים בכנסת, חייבות להיות נשים כשרות ונשים בכל מעמד.

אנחנו מקיימים היום הפגנה בשעה ארבע ליד שערי הכנסת. אנחנו מקווים שכולם יבואו לעזור ולשתף פעולה. יש 1,400 משרות שהולכות לקבל מינוי. אנחנו יכולים לדרוש, לעמוד על דרישותינו, ואני מסופקת כמה נקבל, אבל אנחנו חייבים לדרוש את המקסימום כדי לקבל לפחות את המינימום. בזה אנחנו עומדים ביחד, גם בענין של שוויון - - -
היו"ר יעל דיין
בין המנכ"לים הראשונים שמונו אין אף אישה. בבקשה.
ברכה ארג'ואני
שמי ברכה ארג'ואני, אני יושבת ראש ארגון לזכויות הדיור של תנועת נשים לשוויון חברתי. אני גם חברת הנהלה ב"קול האישה", מרכז לנשים. אמנם ארגון לזכויות הדיור אינו ארגון נשים, אבל יש לנו ועדה מיוחדת שמטפלת בקידום מעמד האישה. אנחנו חברים בפורום הארצי למשפחות חד-הוריות, ואני קצת מתרעמת על מה ששמעתי בתחילת הישיבה, שלא תוקם ועדת משנה - - -
היו"ר יעל דיין
סליחה, זה לא על סדר היום. אני לא רוצה לשלול ממך זכות דיבור - - -
ברכה ארג'ואני
זו התרעומת שלי. זה לא ייתכן.
היו"ר יעל דיין
סליחה, אני מדברת עכשיו. הישיבה הראשונה היתה ישיבה פנימית של חברות וחברי הוועדה לקידום מעמד האישה. את במקרה הגעת לפני שפתחנו את הישיבה השניה, ולא מצאתי לנכון להגיד לך: תשמעי, זו ישיבה פנימית, תמתיני בחוץ עד שתיפתח הישיבה השניה. לכן, אני מבקשת, כל השגות שיש לך לגבי עבודת הוועדה את יכולה להפנות אליי, בכתב או בעל פה, אבל זה בוודאי לא על סדר היום המשותף היום.
ברכה ארג'ואני
אני אמחק את המשפט הזה שאמרתי, אבל אני כן אומר שאני מאוד מקווה ואני מאוד מבקשת מיושבת ראש הוועדה לקידום מעמד האישה ומחברי הוועדה שכן תהיה התייחסות למשפחות החד-הוריות במדינת ישראל - אני מדברת כרגע גם כחד-הורית - ושתהיה כתובת מיוחדת, כמו בשנים קודמות, בוועדת המשנה שטיפלה - - -
היו"ר יעל דיין
תרשי לתקן לך, זאת לא היתה ועדת משנה, ועסקנו בזה נעמי חזן ואני במשך שבע שנים, והכתובת הזו קיימת ואף אחד לא נוטל אותה. הוועדה לקידום מעמד האישה החליטה לפני שלוש-ארבע שנים לפעול בהקצאת תחומים, ואני לא רוצה להיכנס לזה עכשיו. אין מקום לבוא ולהאשים מראש. אותה כתובת שהיתה לכם, אותה רמת טיפול, אותו זמן שהוועדה הקדישה לנושא - היא תמשיך לתת. הסידור הפנימי לא היה אף פעם ועדת משנה, וכפי שזה היה קודם, זה ימשיך להיות עכשיו. חברת הכנסת נעמי חזן אינה חברה בוועדה. זה לא ענייני, זה עניינה של סיעת מרצ - - -
ברכה ארג'ואני
אבל - - -
היו"ר יעל דיין
סליחה, השיחה הזו היא לא לענין.
מוחמד כנעאן
רק משפט אחד, ברשותך. כל נושא שאין לו ועדת משנה, הכתובת לנושא הזה היא יושבת ראש הוועדה, ואז הוועדה תטפל בו, אין שום בעיה.
היו"ר יעל דיין
הרי אנחנו נמצאים שבוע אחד מיום פתיחת הוועדה. אם יש לכן טענות שהנושא לא מטופל, זאת אומרת, שהוא לא היה מטופל שבע שנים.
ברכה ארג'ואני
לא אמרתי את זה.
היו"ר יעל דיין
אז בבקשה קצת כבוד לטיפול המאוד מאסיבי, המאוד ייחודי, עם כל הלב, כל הרצון וכל הזמן, בנושא שלכם. חברת הכנסת שטיפלה בזה כתחום היא לא חברה בוועדה. אני לא קובעת לחברות כנסת אם הן יהיו חברות בוועדה או לא. אנחנו נמשיך לטפל בנושא הזה באותה מידת אחריות ובאותה מידת נחישות והקצבת זמן.
ברכה ארג'ואני
אני לא מדברת לגבי חברת כנסת ספציפית, אבל אני מבקשת שהנושא הזה יטופל.
היו"ר יעל דיין
אתה מקווה שהנושא ימשיך להיות מטופל בצורה שהיה מטופל עד כה.
ברכה ארג'ואני
בהחלט. אני לא מזלזלת, חלילה, במה שנעשה.
היו"ר יעל דיין
אני מבטיחה לך שאין שום סיבה שהוא יטופל פחות מאשר עד כה. בבקשה.
ברכה ארג'ואני
קצת קטעת אותי ברצף הדיבור, אבל אני באמת מביעה את ההערכה שלי גם לגבי השנים שעברו, לגבי הטיפול בכל הנושאים לקידום מעמד האישה, וכל מה שאמרתי לא היה מתוך זלזול כלשהו, חלילה וחס.

ארגוני הנשים דיברו כאן על הנושא של נשים בפוליטיקה ולמה אין הרבה נשים בפוליטיקה. אני הרגשתי שכל ארגוני הנשים שהם קואליציה, שהיו אמורים לדחוף נשים לתוך הפוליטיקה, דואגים רק לנשים בעלות כוח כלכלי מאוד חזק. זאת אומרת, נשים שהיו מחוברות לשטח, עם הרבה מאוד כוחות בשטח, אבל לא היה להן כוח כלכלי, פשוט לא הגיעו לפוליטיקה, וזה ההפסד לפוליטיקה כיוון שלא רק הכוח הכלכלי הוא שדוחף חברות כנסת או שרות פנימה, אלא גם החיבור שלהן לשטח, כשיש לה אנשים שיכולים להצביע בעדן, וכאן היה פספוס גדול.
היו"ר יעל דיין
תודה רבה. אני לא יודעת לאיזה כוח כלכלי אני מחוברת- -
ברכה ארג'ואני
לא את, ארגוני הנשים.
היו"ר יעל דיין
- - לאיזה כוח כלכלי ענת ונעמי חזן מחוברות.
ברכה ארג'ואני
הם דואגים רק לנשים בעלות אמצעים כלכליים. ראינו את זה בשטח, במציאות.
קריאה
זה לא נכון.
היו"ר יעל דיין
אני חושבת שמנהיגות הנשים בארץ - בין אם זה דרך ארגונים ובין אם זו מנהיגות פוליטית במפלגות ובכנסת - גם אם היא איננה חזקה, בוודאי אי אפשר להגיד עליה שהיא מנהיגות שנובעת מכוח כלכלי שעזר להן להתברג פנימה. ממש לא. אנחנו יודעים מי הנפשות הפועלות ואנחנו רואים את הנשים שמשקיעות עבודה בחסרון כיס עצום בהשוואה לגברים.
קריאה
בהתנדבויות כל הזמן.
היו"ר יעל דיין
בבקשה.
ג'ודי דון
שמי ג'ודי דון ואני מייצגת היום את הפורום הארצי למשפחות חד-הוריות. בקואליציה חברים בעמותות, בקבוצות מכל רחבי הארץ, נשים וגברים כאחד. מטרת ההתארגנות היא לשפר את מצבן של המשפחות החד-הוריות ולהיטיב עמן, דרך תיקוני חקיקה, קידום זכויות ושינוי במדיניות והתייחסות לסטיגמה של המשפחה החד-הורית. אנו מאוד מקווים שבמסגרת הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת תתחדש עבודת ועדת המשנה למשפחות חד-הוריות, ובאמצעותה ננסה לדחוף את הנושאים הבוערים לנו.
היו"ר יעל דיין
כדי שהיא תתחדש היא צריכה להיות קיימת. אני חוזרת ומודיעה לכל המעוניינות שאין ועדת משנה לנושא זה. זה היה תחום.
ג'ודי דון
חשבנו - זו היתה המודעות שלנו - שיש תת-ועדה.
היו"ר יעל דיין
זאת משום שאנשים אוהבים להיות שייכים למשהו שיש לו הגדרה פורמלית. כבר הציעו לי בוועדת חוץ וביטחון שבוועדת משנה מסויימת אולי יקימו בשבילי תת-ועדה של ועדת המשנה. אמרתי שזה ממש לא מכובד - לא לי, אלא לפונים אליה, כי היא היתה אמורה לעסוק בבעיות של משפחות שכולות. אמרתי שאם ההגדרה היא: תת ועדה של ועדת משנה, אני מעדיפה לעסוק בתחומים האלה בלי לתת הגדרה.

אנשים אוהבים להיות שייכים למשהו שיש לו שם מכובד. לידיעתכן, חלק גדול מהתחומים שהוועדה הזו עסקה בהן במלוא הקיטור לא הוגדרו כוועדות משנה. נשים בצה"ל זו לא ועדת משנה, זה תחום; בריאות זה תחום; חינוך זה תחום; חד-הוריות זה תחום, ולא הקמנו ועדות משנה. ועדת המשנה המוגדרת היתה ועדת משנה שחברת הכנסת מאור עמדה בראשותה ושעסקה בהיבט של נשים בכלכלה ובעבודה. משום העומס וההיקף הרחב והצורך בעבודה בפול טיים ג'וב, זו היתה ועדת משנה. תחומים אחרים כוללים חד-הוריות וכוללים עולות, ועכשיו ביקשה חברת הכנסת מרינה סולודקין שתהיה ועדת משנה לעולות חדשות, והקונספציה של הוועדה שלנו היא שהתחומים האלה מחוברים, ואני לא מקימה לכל נושא ועדת משנה, כאמור מלבד שתיים-שלוש ועדות ספציפיות.

ולכן, לא צריך "לחדש" את עבודת ועדת המשנה לחד-הוריות, כי לא היתה גם קודם. אנחנו נותנים את כל ההקצבה של ראש, שכל וזמן לנושא של חד-הוריות, כולנו שותפות לו, ואין לי ספק שהוועדה תמשיך לקדם את הנושא כפי שעשתה בעבר.
ג'ודי דון
אני רק רוצה לסיים במשפט אחד: תודה ובהצלחה בתפקידך.
היו"ר יעל דיין
תודה. בבקשה.
רינה בר-טל
שמי רינה בר-טל, אני מרעננה. אני מהוותיקות שמגיעות למקום הזה. אני מאוד מעריכה את עבודת הוועדה. אני יודעת כמה היא קשה. אני יודעת כמה קשה נלחמות חברות הכנסת, הן אלה שיושבות כאן כרגע והן אלה שלא נמצאות כאן עכשיו, על כל הנושאים החשובים שהן מביאות לוועדה ושאחרים מביאים לוועדה הזו. אני שמחה שיש הפעם גם גברים בוועדה. אני אשמח אם החברים הגברים יבואו להפגין אתנו לאחר הישיבה, בשעה ארבע אחר הצהריים, ואני אראה את זה כסולידריות אמיתית של הגברים עם הנשים.

אני כיהנתי שתי קדנציות כסגנית ראש עיריית רעננה. אני מודעת להבדלים העצומים בין דברים שאומרים לבין דברים שעושים. אני חושבת שזה במודעות שלנו לדבר, לערוך סקרים ולהראות את השינויים החברתיים שחלו בחברה הישראלית. בקטע של סקרים ומגמות אנחנו מתקדמים ביותר, אבל בפועל אנחנו עדיין רחוקים מאוד מתוצאות הסקרים. לכן, אם הגברים שנמצאים כאן אמת דיברו, אני מאוד אשמח אם הם גם יתמכו בנו בעצם הנוכחות שלהם במקומות שחשובים לנו. אני חושבת ששינויים חברתיים לא ניתנים להיעשות על ידי מין אחד. אני חושבת שזו טעות לעשות שינויים חברתיים בקטע כלשהו רק על ידי נשים, ולא אחזור על הדברים החשובים שנאמרו כאן קודם.

אני מייצגת את כל שדולת הנשים. אני חברה בהנהלה ואני עוסקת שם רק בנושא אחד, וזה נושא העצמת נשים בפוליטיקה. אני עומדת בראש צוות מוניציפאלי של השדולה, שהמטרה שלו היא רק אחת: לקדם נשים בפוליטיקה הישראלית, בעיקר במישור המוניציפאלי, וגם במישור הארצי הממלכתי, ואני חושבת שיש קשר הדוק מאוד בין מה שקרה בימים האחרונים בנושא האלימות לבין מצבנו בעמדות כוח פוליטיות ובהשפעה פוליטית שיכולה להיות לנו.

אני מגדירה את עצמי כפוליטיקאית. אני עוסקת אך ורק בנושאים האלה. אני מאוד מאוד מאמינה בהם. מצאתי בשדולה גוף שמטרתו העיקרית היא לקדם את נושא מעמד האישה. זה נכון שהשדולה היתה שותפה ויצאה לדרך עם מספר נושאים של חקיקה בנושא של נשים בדירקטוריונים. הנושא של אליס מילר לקורס טיס היה נושא שהשדולה יצאה אתו, קיבלה את כל התמיכה ואת כל העזרה מהוועדה הזו ושיתפה פעולה כל השנים עם הוועדה לקידום מעמד האישה.

זה המקום לציין שגם בכנסת הקודמת - ואני מקווה שגם בכנסת הזו - למרות חילוקי הדעות הפוליטיים בין חברות הכנסת, הן שיתפו פעולה והיוו דוגמה להרבה נשים בשטח לעבודה ביחד ולחשיבות ולמשמעות שלה. העבודה ההדדית בין חברות הכנסת לבין הנשים בשטח היא דבר שאני מאוד מאוד מנסה ליישם בשדולה ולהוציא לפועל.

פרוייקט חשוב מאוד שלקחנו על עצמנו כרגע הוא הפרוייקט של חונכות. אני חושבת שאנחנו - הנשים שכבר הגיעו לעמדות פוליטיות - צריכות להיות חונכות לנשים חדשות וצעירות, על מנת שבעוד ארבע שנים תהיינה יותר נשים, יותר מאשר שתיים, ברשויות המקומיות ויותר מאשר 14 בכנסת. אני מאמינה שזה ניתן. אני חושבת שהעבודה של כולם, של כל ארגוני הנשים, של הקואליצייה, של כל גוף וגוף - הפאזל הזה ביחד הביא לכך שיש 40% יותר נשים בשלטון המקומי, במועצות ערים, ואני מאמינה שהעבודה הזו גם סייעה ליותר נשים להיכנס לכנסת.

אני יודעת שרבות מחברותיי, גם בחדר הזה וגם במקומות אחרים, אומרות שאנחנו עושים שני צעדים קדימה וחצי צעד אחורה. אני לא מאלה. אני חושבת שכל צעד קטן שאנחנו עושים הוא צעד קדימה.

אני רואה שיש כאן בסדר היום של הוועדה ביקורים כאלה ואחרים. אני מציעה שהוועדה תבקר אולי במרכז ברעננה, במרכז לסיוע נגד אלימות של גברים.
היו"ר יעל דיין
זה רשום לנו.
רינה בר-טל
זה לא מופיע כאן.
היו"ר יעל דיין
ביקרנו כבר כוועדה ואנחנו מנסים לגוון. דיברנו הפעם על ביקור במקלט שלא היינו בו הרבה שנים, המקלט בהרצליה, ולא במרכז לסיוע שנפתח ברעננה. בבית נועם היינו, בילינו שם יום שלם, ואני אראה מה ההרכב. אם יהיו אלה אותם חברי ועדה שהיו בסיור הקודם, אין טעם לבקר באותו מקום ואעדיף להכניס איזה שהוא דבר נוסף.
רינה בר-טל
אני חושבת שכל הנשים שמשתתפות בוועדה הזו ושנמצאות כאן כרגע חייבות לצאת כולן להפגנה הזו. היא מאוד חשובה, היא קריטית. אני חושבת שרק בעזרת פעולות מהסוג הזה אנחנו יכולות להראות את הסולידריות האמיתית שלנו.
היו"ר יעל דיין
וכל זה - למי שלא יודעת - בשעה ארבע אחר הצהריים, מול הכנסת.
קריאה
לא מול הכנסת, בירידה. לא קיבלנו רשיון, ולכן אנחנו מקיימים את ההפגנה ממש בעליה לכנסת, ליד משרד האוצר. שם נתאסף, עד שיגרשו אותנו.
ד"ר חיה ג'משי
שמי חיה ג'משי, אני המנכ"לית של שדולת הנשים בישראל. אני קודם כול מברכת את הוועדה, את החברות והחברים החדשים והוותיקים. דיברו הרבה על התמיכה של ארגוני הנשים. אני יכולה לומר שאנחנו זכינו גם לעבודה משותפת נפלאה עם חברות הוועדה כאן. חלק מהפעילות שלנו הוא אכן קידום חקיקה, וחברות הכנסת היו פרטנריות מאוד חשובות בענין הזה, ואני מודה לכולן ואני מקווה ובטוחה ששיתוף הפעולה יימשך גם בעתיד.

דיברו פה הרבה על הכוח הפוליטי של נשים ועל החשיבות הרבה מאוד שלו, ואני תומכת בכל מלה שנאמרה פה בענין זה. אני רק רוצה להוסיף, שיחד עם הכוח הפוליטי, חשוב גם הכוח הכלכלי של נשים ואני מאוד מקווה שהוועדה תטפל בנושאים הקשורים לקידום הכוח הכלכלי של נשים, היינו, שכר שווה וקידום נשים לתפקידי ניהול וכל הדברים שאתן מכירות אותם. שיהיה בהצלחה לכולן.
היו"ר יעל דיין
תודה. בבקשה.
ציפי פינקלשטיין
אני טוענת רבנית ומייצגת את הפורום למעמד האישה ב"אמונה". אחד המוקדים החשובים שאני רוצה לטפל בהם הוא נושא מעמד האישה בבית הדין הרבני, הידוק הקשר בין מעמד האישה לבין בית הדין הרבני. יש היום בהחלט הרבה נקודות מפגש. צריכים לעבוד על שינוי, ואני מדברת על שינוי ולא על מהפכה, כי כאשר מדובר על ארגון דתי, ענישה דתית, על מקום אורתודוכסי, קשה לדבר על מהפכות, זה נשמע פחות טוב, אבל שינויים בהחלט מובילים למקום חיובי ביותר.
היו"ר יעל דיין
אני אפסיק אותך שנייה. אני עולה ליושב ראש הכנסת, וחבר הכנסת אליעזר כהן ימשיך לנהל את הישיבה. אנחנו נסיים את הסבב. אני מברכת אותך, חבר הכנסת כהן, גם על ניהול זמני של הוועדה. תודה לכולם.
ציפי פינקלשטיין
אני אמשיך, ברשותך. אמונה קידמה את הנושא של מסורבות גט בצורה של חקיקה - חוק עונשין לסרבני גט. אני רואה בסדר קדימויות מאוד מאוד חשוב את כל הנושא של מסורבות גט וסרבני הגט. עובדת סוציאלית בבתי דין רבניים פותחת לשכה להסכמי קדם נישואין. רחל, את דיברת על זה במידה מסויימת. גם אמונה פותחת לשכות לעריכת הסכמי קדם נישואין, דבר שהוא ראשון במעלה לפחות מאותה נקודת ראות שעליה דיברתי: הנושא של סרבני גט.

ואם דובר כאן על מעמד האישה לא רק במסגרת בית הדין הרבני, אלא גם במסגרת של אישה דתית, אמונה מעודדת ותומכת בהקמת מדרשות ללומדות תורה בקרב הבנות.
חוני וופא
שמי חוני וופא. הוזמנתי על ידי חברת הכנסת חוסניה ג'בארה להופיע כאן ואני נמצאת כאן פעם ראשונה. אני עצמאית. אני עוסקת בהדרכות ובהפעלות חינוכיות בנושא בטיחות בדרכים. אני אשמח מאוד להשתתף בישיבות הוועדה ולהיות חלק מהצוות.
היו"ר אליעזר כהן
תודה. בבקשה.
שרית ארבל
שמי שרית ארבל ואני רכזת פוליטית ולוביסטית של תנועת הנשים בכנסת.
עו"ד סוזן וייס
אני עורכת דין סוזן וייס. נתבקשתי לבוא לכאן גם מטעם פורום נשים דתיות. אני גם מנהלת שירות "יד לאישה", שהוא שירות למסורבות גט ועגונות. יש שלוש טוענות בית דין שעובדות ב"יד לאישה" ושמייצגות נשים בתוך בית הדין והן צריכות להתמודד יום יום עם הבעיה של מעמד האישה בתוך בית הדין.

רציתי לציין שאני גם יושבת בוועדה משפטית של שדולת הנשים ושאני מאוד שמחה שאני יושבת בוועדה ואני מקווה שכולנו נוכל לתרום הרבה.
מירי אורן
שמי מירי אורן ואני יושבת ראש האגף לשיווק, מינהל, קליטה, וכיום הוספנו לאגף שלי גם את איכות הסביבה. אני מנעמ"ת. חדוה אלמוג מתנצלת. היא היתה אמורה להגיע, אבל כיוון שהיא נפגשת עם אהוד ברק בחיפה, נבצר ממנה להגיע.

נעמ"ת היא תנועת הנשים הגדולה ביותר והמובילה בישראל ועוסקים בה כמעט בכל הנושאים שנדונים בוועדה הזאת, ועוד נושאים אחרים, כמו המעונות שיש לנו ורשת בתי הספר התיכוניים שיש לנו, וכמובן - בראש ובראשונה קידום מעמד האישה, ויושבת ראש האגף היא אפרת ישראלי, שגם ממנה נבצר להגיע היום. היא נמצאת היום ברמאללה. מתקיים שם קורס של פלשתיניות, יהודיות וערביות ישראליות.

נעמ"ת היא חלק בלתי נפרד מהוועדה הזאת והיא, כמובן, מברכת את הוועדה על כל פעולותיה במשך כל השנים.
ענת מאור
קודם כול אני מברכת את כולם. מסיבה חיובית אני לא יכולה להיות הפעם חברה בוועדה, כי אנחנו ארבע חברות כנסת ממרצ וקיבלנו רק מקום אחד בוועדה ונאבקנו על מקום שני. שתיים הן חברותינו החדשות, חברת הכנסת חוסניה ג'בארה וחברת הכנסת זהבה גלאון, וחברת הכנסת נעמי חזן ואני נהיה שותפות, אבל אני רואה בזה גם סמליות מסויימת.

אני לא אוכל להיכנס לכל הפרטים ואני מבינה שצריך להמשיך את הסבב, אבל אני רוצה לומר שאני רואה את תפקיד הוועדה ואת כל נושא מעמד האישה במדינה כולה בשני כיוונים. הכיוון האחד - מוכרחים לזכור תמיד את חצי הכוס המלאה, מה עוד שיש נשים גם בכלכלה וגם בפוליטיקה, בבחירות המוניציפליות ובכנסת. אבל אין ספק שמה שראש הממשלה שלי עשה - ואני אומרת "שלי", כי אני בקואליציה - הוא עתיר נזק לגבי הנושא כולו, ואני מציעה שנמשיך בשני הכיוונים. אי אפשר רק לקטר, אבל גם לא צריך להרפות מן הנושא. אז היום ראש הממשלה נמצא בביקור במקלט לנשים מוכות בחיפה, וזה חשוב מאוד, אבל צריך כל הזמן להיאבק ונצטרך לחשוב איך לעשות את זה במשך כל הזמן, כי אם אין מודל מוצלח לחיקוי, זה מקרין כלפי מטה.

דבר שני. צריך לזכור - ואמרתי את זה עכשיו בכל המקומות - שהבחירות המוניציפליות והבחירות לכנסת ובנעמ"ת מתחילות היום. זאת אומרת, הגופים הבוחרים הרחבים בכל מפלגה צריכים להכיל בתוכם מקסימום אחוזים של נשים. במרצ השגנו היום 40%.
רינה בר-טל
עובדים כבר.
ענת מאור
אני מזכירה לכולן שעל זה יש לעבוד הכי חזק, כי זה עושה את השינוי באופן מאוד מוחלט.

הדבר השלישי - אני אישית הייתי יושבת ראש ועדת המשנה לקידום נשים בעבודה ובכלכלה. אני מקווה שיחזרו יותר לצמיחה, וגם בענין הזה יש לנו חקיקה נהדרת, אבל הבעיה היא האכיפה, הבעיה היא המודעות.

הדבר האחרון, צריך לקדם כל אישה: גם נשים ערביות, גם נשים חרדיות ונשים דתיות ובפריפריה, ואני רוצה להציג את עצמי כאישה מהפריפריה. העירו לברכה שזה לא שייך, אבל זה כן שייך.
מ"מ היו"ר אליעזר כהן
חד-הוריות.
ענת מאור
לא, אני מתכוונת גם לענין החברתי-כלכלי. כיוון שיש היום פחות תקציבים לכל הארגונים, מקצצים בדברים שעשו נעמ"ת בעבר וויצ"ו. מקצצים לכל הארגונים. תמיד צריך לזכור שעל יד פיתוח המנהיגות, הקריירה והקידום - - -
קריאה
צריך כסף.
ענת מאור
צריך גם כסף, אבל יש גם הרבה מאוד נשים בכל מקום, ועם הרבה צרכים, וצריך לחשוב איך להגיע אליהן באופן שוטף ולזכור שאנחנו מייצגות גם אותן.

הערה אחרונה. אני יושבת ראש ועדת מדע, תרבות וספורט.
מ”מ היו"ר אליעזר כהן
כחבר בוועדה אני יכול להגיד לכם שהיא מנהלת את הוועדה יפה מאוד.
ענת מאור
תודה רבה.
קריאה
אין לנו ספק.
ענת מאור
חבר הכנסת אליעזר כהן, מבחינת ענין, זו ועדה נהדרת. מבחינה פוליטית - צריך לחשוב. למשל, חבר הכנסת אליזר כהן חושב כל פעם שאני כל כך מקצועית והוא רק שוכח שאחר כך צריך גם להסתדר בפוליטיקה, לא רק לעשות מצויין. היום הוא כמעט הפך אותי לראש הלובי של המדענים.
מ"מ היו"ר אליעזר כהן
למה לא? אם תישארי פה עוד דקה, תשמעי מה אני עומד להגיד לנשים - - -
ענת מאור
אתן מוזמנות לשתף פעולה בכל אחד מהתחומים האלה: לקדם נשים בספורט, בתרבות, בפוליטיקה ובמדע. אני פתוחה גם לזה.
מ"מ היו"ר אליעזר כהן
תודה. נמשיך בסבב.
נדיה חילו
שמי נדיה חילו. אני מיפו. אני יועצת למעמד האישה במרכז השלטון המקומי ואני בעצם אחראית על כל מועצות הנשים, גם ערביות וגם יהודיות.

בבחירות המוניציפאליות האחרונות כן הסתמנה באופן כללי מגמה חיובית של שינוי מבחינת בחירת נשים. יש לנו כיום 250 נבחרות ציבור ברשויות - לצערי, ההישג הזה לא כולל נשים ערביות שמתמודדות - וזה היה צעד חדש מבחינת הדינמיקה של ההתמודדות בשטח. היו לנו שש מועמדות בכפרים שאנחנו הרצנו אותן, גם ראשי רשימות, מתוכן רק שתיים הגיעו, ואחת ברוטציה, כלומר, שתיים הגיעו בקושי.

מבחינת האחוז, היום הייצוג של הנשים בשלטון המקומי מבחינת נבחרות ציבור הוא 15.5%, וזו בהחלט עליה בהשוואה ל10%- בתקופה הקודמת. העליה היתה גם מספרית וגם באחוזים.

אני גם מכהנת כיושבת ראש עמותת מנאר"ה החדשה, שקיימת שלוש שנים. שמה הוא עמותה לפיתוח חברתי, אבל מתוך מגמה מאוד ברורה לקדם רק את מעמד האישה הערביה. מאחר שגם לפי הקונספט המקצועי שלי קידום האישה הוא חלק מקידום חברתי כולל, זה בעצם השם שבחרנו. העמותה היא ארצית. היא פועלת רוחבית, בכל האזורים. יש לנו רכזות בכל מקום. יש לנו פעילות מאוד ענפה של נשים ערביות, החל מסדנאות מנהיגות ועד לימי עיון וכנסים, וזה כלי נוסף שאני חושבת שהוא מאוד חשוב לקידום הנושא של נשים ערביות ומנהיגות נשים ערביות.

התפקיד שלי בשלטון המקומי הוא תפקיד ארצי, ואני בהחלט רוצה לציין את חשיבות הענין. זו אולי הפעם הראשונה - וחשוב לציין את זה - שמישהו או מישהי במגזר הערבי לוקחים אחריות גם על נושא ארצי כללי, ולא רק על משבצת, ולי באופן אישי זה חשוב, כי זה גם משתלב עם התפיסה הרוחבית שלי לקידום הנושא.

אני חלק מקואליציית ארגוני הנשים. אני גם מייצגת את השלטון המקומי, יחד עם ארגוני הנשים הנוספים, ואני בהחלט רואה חשיבות בעבודה רוחבית. עם כל הבדלי התפיסות האישיות והבדלי התפיסות הפוליטיות בין הארגונים, לדעתי יש סגנון ודפוס עבודה שהתפתחו בוועדה הזאת. עם כל ההבדלים הפוליטיים ותפיסת החיים השונה של כל חברה וחברה, לדעתי, מצאנו את המכנה המשותף לקידום נושא הנשים וזו בהחלט נקודה שראוי לציין אותה וראוי להחזיק בה וגם לנפנף בה מבחינת הישגיות כללית בתחומים הפמיניסטיים.

אני רוצה לברך גם את יושבת ראש הוועדה שיצאה בינתיים ובכלל את חברי הוועדה. אני שמחה שיש כאן עוד שני גברים ערבים, כי אני חושבת שבקידום של נושא הנשים הערביות יש משקל גדול מאוד למנהיגות הערבית שתופסת היום את כל העמדות, על אף שנאמר קודם שבתשתית הכללית ובתשתית שלמטה הנשים הן בעצם אלה שעושות את העבודה.

אני בהחלט רואה את עצמי שותפה לפורום הזה ומברכת את כולם.
היו"ר אליעזר כהן
אני רוצה להודיע לך, גב' נדיה חילו, שיש כאן טעות אופטית, מפני שראית רק שני חברי כנסת ערבים כאן. יש גם שני גברים מש"ס שהם חברים בוועדה, אם כי הם לא היו כאן היום. תודה. בבקשה.
ערין הוארי-עתאמנה
שמי ערין הוארי, אני נציגת קואליצייה שנאבקת בפשע של כבוד המשפחה, והפשע הזה הוא לא רק רצח נשים, אלא גם איסור על נשים לצאת לעבודה, בטענה של חילול כבוד המשפחה. אנחנו עוסקים גם בחינוך ובשינוי עמדות בחברה כדי להגיע לחברה יותר צודקת ויותר שוויונית, ומצד אחר, המגמה היא גם ללחוץ על המנהיגות הציבורית, על קובעי המדיניות, על מקבלי ההחלטות ובהחלט גם על חברי כנסת ומשרדי ממשלה, לכלול את הנושא בסדר העדיפויות שלהם ולטפל בו.

אנחנו נרצה ונשמח לבוא לישיבות הוועדה - כמובן, לוועדת המשנה. אני רק רוצה להזכיר שיש עוד ארגוני נשים ערבים שירצו וישמחו לבוא. נשמח לעדכן אתכם בשמותיהם.
קריאה
איפה את גרה?
ערין הוארי-עתאמנה
- בוואדי ערה, בכפר קרע.
מ"מ היו"ר אליעזר כהן
תודה. אנה, את רוצה להוסיף?
עו"ד אנה הוליקר
כן. אני עורכת דין אנה הוליקר, אני רכזת חקיקה של ישראל ביתנו וגם מקימת פורום הנשים שיש לנו, שהוא לא מפלגתי. אנחנו עוסקים בכל מיני פרוייקטים מאוד מעניינים, ואם מישהו ירצה לשמוע על כך, אשמח לפרט. אני לא רוצה לבזבז את זמנכם עכשיו.

מה שכן רציתי להזכיר הוא שכבר לפני חודש אנחנו הצענו הצעת חוק בנושא של עגונות. בעצם זה תיקון של ההגדרה של "אישה חד הורית", שבה מדובר רק על אישה שהיא עגונה, אבל לא מסורבת גט. הוספנו את ההגדרה של "מסורבת גט" והצענו תיקון שלפיו היא תקבל תנאים כמו אישה חד-הורית - בעצם, כמו אלמנה - והיא תקבל עבור ילדים עד גיל 18, כי אין לה מקור מימון אלטרנטיבי, וכמו כן שהמדינה תחייב אחר כך את הסרבן.

אנחנו מאוד בעד קידום האישה. בכלל במפלגה שלנו יש המנכ"לית היחידה שהיא אישה. נשמח לעבוד בתוך הוועדה ולקדם את נושא - - -
מ"מ היו"ר אליעזר כהן
כל זה עשינו לפני שידענו שאני אהיה חבר בוועדה.

לפני שאני נועל את הישיבה אני רוצה להגיד לכם שלושה דברים, ואני אומר את הדברים לא בהתנשאות גברית, קודם כול מפני שאני הולך זקוף בבית רק מתחת לשולחן. אשתי פמיניסטית מאוד תוקפנית. היא כותבת בעתון "מעריב", איילה כהן. היא כתבה שלשום את המאמר על זכות האישה להיניק ושהזכות להנקה היא בידי האישה בלבד. אני מציע לכם וממליץ בפניכם לפנות אליה דרך עתון "מעריב" ולהיעזר בה בכל הפעילויות שלכם. זו הצעה ראשונה, פשוט הצעת ייעול. היא כבר פועלת בכיוון של כתיבת מאמר גדול על חברת הכנסת חוסניה ג'ברה. אם תרצו, היא תוכל לסייע לכם.

הצעת ייעול שנייה. בעבר הייתי מנכ"ל נתב"ג. אני הפכתי את נמל התעופה בן-גוריון לרשות. אני מציע לכם לחשוב ברצינות - ואני לא מזלזל ואני לא מעיר הערת אגב - למצוא איזו שהיא דרך לאגד את כל קבוצות הנשים. אני יושב פה בחדר ואני תמה מדוע מוכרחים להיות כל כך הרבה ארגוני נשים. אני מבין את הצורך בייצוג הסקטוריאלי של כל קבוצה, אבל גם ייצוג סקטוריאלי צריך להיות תחת גג חזק, כי אם לא יהיה לכם גג חזק, אתם לא תוכלו לנהל את העניינים שלכם. אני אומר לכם את זה כחבר וכמי שניהל ובנה מערכות גדולות בצה"ל ובמדינה בכלל. פיקדתי על כמויות גדולות של בסיסים בצה"ל, וכשלקחתי 11 בסיסים המפוזרים על פני כל האי-סיני ועשיתי להם מפקדת גג, הפכתי אותם לפורחים, לפותרי בעיות ולמי שמנהלים את העניינים שלהם.
קריאה
זה מה שאנחנו מנסים לעשות בקואליציות.
מ"מ היו"ר אליעזר כהן
אני לא יודע איך, אבל אתן מוכרחות להגיע לזה. גם ארגוני הלסביות, גם ארגוני הדתיות וגם ארגוני הערביות - כולם יכולים להיות מיוצגים ספציפית תחת גג אחד שיהיה לו כוח.

עולות חדשות רוסיות מוטרדות. מדי יום יש מאמרים על זה שהאישה הרוסיה מוטרדת הטרדות מיניות. מונח לפניי מאמר שכותרתו היא "עולות חדשות מוטרדות יותר" ושמדבר על זה שנשים רוסיות עולות חדשות מוטרדות יותר מכל הנשים האחרות. זה לא רק מאמר בעתון. אתן בעצמכן שומעות ורואות את זה בטלביזיה, אתן קוראות על זה בעתון. מדברים על זה.

רשמתי לי שלושה נושאים, וחבל שחברת הכנסת דיין איננה כאן. אני אעביר אותם אליה:

1. צריך להילחם בכל אמירה, הערה או פרסום המחזקים גישה מזלזלת זו;

2. חינוך והסברה - מערכות שיעורים וחומר הסברה בנדון וכל מה שאפשר לעשות במערכת החינוך;

3. כל דרך שלכם או של אחרים, שמוצעת על ידי הוועדה הזו, לשינוי התדמית הזו של הנשים הרוסיות, מפני שאני עובד אתן ואני רוצה להגיד לכן שלא רק שיש לי הכבוד והכיף, אלא זה פשוט לא נכון וזה עיוות פוגע.
קריאה
אני רק רוצה להגיד לך ששדולת הנשים עשתה קמפיין בנושא הזה של שינוי תדמית העולה החדשה, ואנחנו מאוד נשמח אם נקבל תקציב לקמפיין חדש.
מ"מ היו"ר אליעזר כהן
את רוצה שהוועדה הזו תמצא לכם תקציב?
קריאה
לא, אבל הנושא מוכר לנו. עשינו קמפיין מאוד רחב לשיפור תדמית העולה החדשה, וזאת בעקבות מה שאתה אמרת, תחושות שהיו לנו ומאמרים שפורסמו. הקמפיין היה מאוד מוצלח, אבל - - -
קריאה
אבל אם אין קמח, אין תורה.
מ"מ היו"ר אליער כהן
אם אני אמצא מישהו שמוכן לתמוך בזה, אודיע לכם.
קריאה
אצלנו עוד יש תכנית שלימה על הנושא הזה.
מ"מ היו"ר אליעזר כהן
תודה רבה לכם.
ברכה ארג'ואני
תודה רבה גם לכם. אני מקווה שהוועדה תטפל גם בחסרי דיור ובחד-הוריות.


(הישיבה ננעלה בשעה 15:10)

קוד המקור של הנתונים