ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 07/01/2002

נציגים כלכליים ונציגי המשטרה בחו"ל – עמוד 335 בדו"ח 52א' של מבקר המדינה.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ביקורת/4361



5
הוועדה לענייני ביקרות המדינה
7/1/2002

פרוטוקולים/ביקורת/4361
ירושלים, ב' בשבט, תשס"ב
15 בינואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס'
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום שני כ"ג בטבת התשס"א (7 בינואר 2002), שעה 10:30
סדר יום
נציגים כלכליים ונציגי המשטרה בחו"ל – עמוד 335 בדו"ח 52א' של מבקר המדינה.
נכחו
חברי הוועדה: אמנון רובינשטיין – היו"ר
עבד אלמאלכ דהאמשה
אופיר פינס
מוזמנים
אמיר חייק - מנכ"ל משרד התעשייה והמסחר
רחל רועי - מינהל סחר חוץ, משרד התעשייה והמסחר
דוד ברדע - מנהל ביקורת בכיר, משרד מבקר המדינה
מירה גבל - משרד מבקר המדינה
יעל שטרית - משרד מבקר המדינה
מאיר אדמון - אגף בינלאומי, משרד האוצר
נסים בן שטרית - סמנכ"ל למינהל, משרד החוץ
נצ"מ עירית בוטון - ראש מת"מ, המשרד לביטחון פנים
רפ"ק טלי יקיר - מדור נציגים בחו"ל
ישראל ציר-כהן - ממונה על ביקורת המדינה
דוד שמעוני - משנה למנהל המכס והמע"מ
מנהל/ת הוועדה
ירדנה מלר-הורביץ
קצרנית
איה לינצ'בסקי














נציגים כלכליים ונציגי המשטרה בחו"ל – עמוד 335 בדו"ח 52 א' של מבקר המדינה
היו"ר אמנון רובינשטיין
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. אני מצטער שמבקר המדינה לא יכול להגיע בגלל המצור שעשו הנכים על הכנסת. אפילו למטרה החשובה והטובה ביותר, זה כבר לא קביל בדמוקרטיה. משום כך סיכמתי, באמצעות ריקי, שנמשיך ומדון בנושא החשוב הזה, אבל לא יהיה סיכום בלעדיו. אז נסיים את הדיון כאן ונסכם אותו בדיון בנוכחות מבקר המדינה.

אני מקבל בברכה את מנכ"ל משרד המסחר והתעשייה אמיר חייק, ביקשנו את הנתונים לגבי כל הנציבויות שלכם וקבלנו על 35 נציבויות.
אמיר חייק
קראתי מתוך הפרוטוקול שהייתה אי הבנה לגבי מיקום נציגויות שלנו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מיד תוכל להגיב על כל מה שנאמר בישיבה הקודמת. אבל יש לי שאלה אחת, ישנו קריטריון שעל פיו נקבעו הנציבויות?
אמיר חייק
לשמחתי אני מלווה את המערכת של סחר חוץ כבר הרבה מאד שנים, הן בתפקידי הקודם כמנכ"ל מכון ייצוא למעלה משש שנים, וגם לפני זה במשרד. לפני שלוש שנים בנינו מודל כלכלי שמדרג ונותן ציונים משוקללים לכל אחת מהנציבויות ואז מחליטים איפה לשים נציבויות.

יחד עם זאת, מודל כזה הוא מודל שלא קל לבצע אותו כי היה ואפילו יש דירוג שנציבות אחת עדיפה על נציבות שניה, אם נשים למשל שלושה נספחים בורשה לעומת אחד באיטליה, זה לא כל כך קל לסגור מחר בבוקר באיטליה ולעבור לורשה, כי התכנית שעשינו עכשיו מראה את זה. אבל זה נותן לנו כיוון של תהליך לאן הולכים.

אני רוצה לשתף את אדוני היו"ר וחברי הוועדה בהתלבטויות שלנו איפה לשים נספחים. השאלה היא האם לשים נספח בארץ מפותחת או בארץ מתפתחת, אלה שני סוגים שונים של פעילות הנספחים. יש לנו שאלות מכל מיני סוגים בעניין.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זו שאלה של פוטנציה.
אמיר חייק
בכנס נספחים אחרון שקיימנו בפאריס עם כל נספחי אירופה החלטנו על בניית מנגנון למדידת נספח. מנגנון שיהיו שותפים בו גם הגופים האחרים שעומדים מול הנספחים, לאו דווקא המנהלים של אותו נספח במשרד התעשייה והמסחר אלא גם גופים כמו מכון הייצוא, החברה לפיתוח קשרי סחר חוץ, תעשיינים שמשתמשים בשירותי הנספח.

בחודשים הקרובים מאד אנחנו מתכוונים לסיים את הגיבוש של נוסח למדידת נספח. אני חושב שזהו כלי מחויב כדי שנוכל אנחנו להעריך איך אנחנו עושים את העבודה שלנו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אתם לא מתנגדים להקמת רשות הסחר חוץ, להפך אתם תומכים בזה.
אמיר חייק
כל דבר שיכול לחזק את סחר החוץ אנחנו נתמוך בו. השאלה מה זה אומר רשות לסחר חוץ. אני רוצה להיות ריאלי ואני רואה לנגד עיני שאומרים לא לרשויות, ואני רואה לנגד עיני עוד דברים אחרים, ואני חושב שכל דבר שיוכל לחזק את פעילות סחר החוץ של ישראל, ובטח היום, הוא דבר מבורך מבחינתנו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אבל לעצם העניין, אתה רואה קשיים בהקמת העניין?
אמיר חייק
אני רואה קשיים בהקמת רשות כזו כי אני חושב שזה לא ריאלי להקים אותה בטווח קצר. אני רוצה להציג את רחל רועי שהגיעה עכשיו משום שרונית קן כורעת ללדת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי ישנו ממשרד האוצר? לא הצליחו להגיע. מי ממשרד החוץ?
נסים בן שטרית
מנכ"ל משרד החוץ נמצא עם שר החוץ בניו דלהי, אז אני מייצג אותו. אם יותר לי אני מייצג למעשה גם קבוצה שלמה של מוסדים כלכליים שהתכנסה לפני כעשרה ימים או שבועיים במטרה לנסות לגבש נייר על פי מה שהתבקשנו לפי החלטת הממשלה. גיבוש נייר עבודה של כל הנספחים הכלכליים על כל שלוחותיהם, משרד התיירות, משרד התמ"ס, משרד החוץ, המכס האוצר והחקלאות.

נייר זה בתהליך של סיום, כל משרד הביע את עמדתו, כל משרד הגיש גם נייר עמדה משלו. ישנם מספר נקודות שהועלו בדיונים האלה: נקודה ראשונה זה הייחוד של כל שליח ושליח מבחינת המקצוע שהוא מייצג, למשל המכס או משרד החקלאות או משרד האוצר או משרד התמ"ס. כל אחד נימק מדוע חשוב מדוע הנציג שלו חשוב שהנציג שלו ימשיך להיות מיוצג דרך משרדו הוא ולא דרך שום משרד אחר.

נושא נוסף הוא נושא ההכשרה של האנשים האלה ובעניין הזה אנחנו נעלה את כל מגוון ההכשרות שאנחנו עושים. כמובן שכל משרד ומשרד עושה לאנשים שלו. הנושא הנוסף זה התחליף שהציע מבקר המדינה שהוא בדוגמת עובד מקומי ישראלי, שלדעת כולם הוא תחליף מאד לא טוב וגם זה יובא לידי ביטוי בנייר שאנחנו הולכים להגיש לכם. אלה פחות או יותר הנקודות שעלו בדיונים, ותוך מספר ימים אנחנו נסיים את העניין הזה ונגיש אותו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מהי עמדת משרד החוץ לגבי הקמת רשות לסחר חוץ עם תנאי שכר אחידים לכולם?
נסים בן שטרית
תנאי שכר זה הדבר הכי פחות חשוב בעיני. עמדת משרד החוץ בעיקרון בעד.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בעיקרון בעד אבל למעשה נגד.
נסים בן שטרית
לא. להפך, משרד החוץ בכלל לא נגד, משרד החוץ חושב שצריך להקים מניסיון בסחר חוץ, אבל זו כבר החלטת ממשלה, זו לא החלטה של משרדים. המשרדים, כמו שאמר אמיר, יקשה עליהם לגבש עמדה שתוציא מהם את המשרות שיש להם. אגב, אני רוצה להגיד שמספר משרדים בסך הכל יש להם שתיים או שלוש משרות, כשהמשרות נמצאות בתקן משרד החוץ. כלומר, חלק מהרעיון לגבש הכל תחת קורת גג אחת קיים, רק המינוי בפועל נעשה על ידי המשרדים השונים. בסך הכל הכוונה היא טובה, הביצוע קצת לוקה בחסר.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני שואל משום שאני רואה החלטה של שני המנכ"לים של אלון ליאל וראובן חורש המנכ"ל הקודם, בעניין ביטול נציג באיטליה, החלטה שלא בוצעה.
נסים בן שטרית
אמיר ציין כבר, זה על בסיס ועד העובדים. המשרה הזו ברומא שייכת מזה שנים לעובדי משרד החוץ. גיבשנו החלטה שהמשרה הזו תעבור לתמ"ס, הסכמנו לזה, וגם שני המנכ"לים הסכימו, במקרה הייתי בדיון הזה, אבל זה לא יצא לידי מימוש.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מהניסיון שלי, אתה לא יכול לפגוע בזכויות קיימות של עובדים, אבל אתה יכול ליצור משטר חדש לגבי עובדים חדשים שאתה מקבל. אם תקום רשות לסחר חוץ, אולי תוכל לפעול רק לגבי העתיד, לא לפגוע בזכויות עובדים.
נסים בן שטרית
אין לי ספק אבל זו הבעיה, הבעיה היא מתי אתה מחליט שאתה לא פוגע בזכויות עובדים ומתי אתה מחליט שאתה מקים את הרשות הזו, כי איך שלא תקים אותה, תצטרך להעביר תקנים לרשות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מתכוון שהיא תפעל רק לגבי תקנים מתפנים.
נסים בן שטרית
זה עדיין בעייתי.
אמיר חייק
אדוני היו"ר, אני חושב שהמטרה שלנו היא לא להקים רשות, המטרה שלנו היא לפתור בעיה של כפילויות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
וגם של רציונליזציה. נציג במילנו וגם נציג ברומא זה לא נשמע סביר.
אמיר חייק
הייתי גם באותה ישיבה, או הגעתי ישיבה אחריה בה נפגשו שני המנכ"לים הקודמים, ד"ר ראובן חורש וד"ר אלון ליאל, שנפגשו בנושא הזה, הם החליטו את מה שהחליטו, וכמו שמתאר ידידי נסים זה נכון שהוחלט לסגור את הנציגות של משרד החוץ ברומא ולתת לנציג תמ"ס להמשיך ולייצג את האינטרסים הכלכליים של מדינת ישראל באיטליה.

מאוחר יותר התפתחה בעיה כזו או אחרת בוועד העובדים של משרד החוץ עם הנושא הזה, הייתי בישיבה עם המנכ"ל הנוכחי של משרד החוץ אבי גיל, כאשר בישיבה הזו הוחלט שהשגריר החדש היוצא לרומא, אהוד גול, ייצא לשם ימפה את איטליה יבדוק ויחזור אלינו עם דו"ח מסודר. לצערי, משרד החוץ נהג אחר כך בצעד חד צדדי ומינה נציג חדש לרומא בלי לשבת אתנו.

הייתה לי שבוע שעבר שיחה עם נסים על העניין הזה והוסברו לי האילוצים של משרד החוץ, ואני מבין גם את האילוצים של משרד החוץ, אבל אני לא חייב להסכים אתם. מי כמוני כמנכ"ל יודע שיש אילוצים כאלה או אחרים של עובדים וכו'.
היו"ר אמנון רובינשטיין
פה זה חמור מכיוון שלא היה עובד שם, היה עובד חדש, זה חורג מהנורמה. הרי לא דובר בפגיעה באדם שמכהן ברומא.
אמיר חייק
אמת.
נסים בן שטרית
לטענת ועד העובדים מדובר בפגיעה בציבור עובדים שיכול פוטנציאלית למלא את התפקיד. לתפקיד ברומא יש חלוקה בלתי כתובה בין משרד התמ"ס למשרד החוץ.
עבד אלמאלכ דהאמשה
גם אם יתפנה לא תוכלו לקבל.
אמיר חייק
אני רוצה להצהיר פה כמנכ"ל משרד התעשייה והמסחר, אנחנו לא רוצים שום קושנים משום מקום, אין לנו משרה ששייכת לנו או לא שייכת לנו. היו לנו שני נציגים בחוף המערבי בארצות הברית, אחד בסאן פרנסיסקו ואחד בלוס אנג'לס, והחלטנו כמשרד לסגור את הנציגות בסאן פרנסיסקו, לשים נציג מקומי בשיתוף עם משרד החוץ בסאן פרנסיסקו, ולשים את הנציגות המרכזית שלנו בלוס אנג'לס.

אנחנו לא מחפשים קושנים . כמשרד יש לנו מספר תקנים ואנחנו מנסים למקסם את עבודת סחר החוץ שלנו כמה שיותר עם מספר התקנים שיש לנו. נשמח לקבל עוד תקנים, אבל כל עוד אין לנו עוד תקנים אנחנו נמקסם את מה שיש. בנושא איטליה, נעשה גם את הבחינה שלנו. לא נעמוד על רגלים אחוריות כדי להראות למשרד החוץ מי צודק.
היו"ר אמנון רובינשטיין
כמה נציגים יש בסך הכל במשרד החוץ?
נסים בן שטרית
כלכליים? בסך הכל שלושה. אחד באיטליה, הנציג השני באיטליה הוא של תמ"ס.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ואיפה השלושה?
נסים בן שטרית
אחד ברומא, אחד בפאריס והשלישי אנחנו משחקים אתו בכל פעם במקום אחר. למשל תמ"ס החליט לסגור את הנציג הכלכלי שלו בקהיר ואנחנו חשבנו שיש מידת חשיבות רבה להשאיר את הנציג הכלכלי שם, לקחנו את זה על עצמנו, והשארנו אותו בקהיר. אגב, בשאר הנציגויות שאין נספחים כלכליים, העבודה הכלכלית נעשית על ידי עובדי משרד החוץ. כך ברוב הנציגויות, יש 103 נציגויות בעולם וברובם הם עובדי משרד החוץ.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ממי מקבלים שלושת הנציגים האלה והנציגים האחרים את ההנחיות המקצועיות?
נסים בן שטרית
יש לנו אגף כלכלי במשרד החוץ, אבל אין ספק, ואני מקווה שאני לא טועה שהם מקבלים הנחיות גם ממשרד התמ"ס.
אמיר חייק
הם מקבלים הנחיות גם מתמ"ס. בתפקידי הקודם במכון הייצוא הפעלתי הרבה מאד את האנשים במשרד החוץ בכל מיני מקומות שלתמ"ס לא היו נספחים. מנקודת הראות שלנו אנחנו מתייחסים גם לשגריר כאל נציג כלכלי. אני אתן דוגמא של שגריר שיושב באוזבקיסטן בשם נוח גל, שעושה שם בודה יוצאת מן הכלל מבחינתנו. היה שגריר שעובד עם נסים וישב בקפריסין, שמי צור, שעשה עבודה כלכלית מעבר לכל מה שציפינו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש שגריר חדש בנפאל.
אמיר חייק
זה הכל פרסונלי.
רחל רועי
אני רוצה להוסיף תוספת קלה, נכון שאנחנו יושבים ב- 35 נקודות אבל מאותן נקודות חולשים על 55 נציגויות ואת זה תראו בנייר הזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני חושב שצריך למנות נציגים במקום שיש בו פוטנציאל גידול, זה המבחן היחידי, אולי אני טועה.
נסים בן שטרית
הבעיה שלנו ושל תמ"ס לדעתי זו בעיית הקיצוצים. אנחנו עכשיו נדרשים לקצץ עוד 16 משרות בחו"ל ולסגור קרוב לעשרים נציגויות, זה נושא בעייתי.
אמיר חייק
לתמ"ס אין בעיה של קיצוצים השנה בנציגויות.
נסים בן שטרית
כדי להתגבר על הנושא הזה אנחנו מנסים לחזק את הנציגויות שלנו, שאין בהם נספחים כלכליים ועובדים מקומיים, בשיתוף עם משרד התמ"ס, הם נותנים חצי משרה, אנחנו נותנים חצי משרה, זה לא אופטימלי וזה לא מספיק אבל זו המציאות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש לנו אתר אינטרנט עם כל החוקים שלנו, שמאחד את כל נתוני סחר חוץ בהרבה שפות?
אמיר חייק
אני מזמין אתכם להיכנס לאתר האינטרנט של תמ"ס, שם אפשר להגיע לכל נציגות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
לא לנציגויות, לחוקים ישראלים, על זה נשאלתי.
אמיר חייק
חלק מהחוקים הישראליים ניתן למצוא אותם באתר שלנו, באתר של הממשלה פשר למצוא גם גישה לכל החוקים החשובים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
משקיע חוץ לא יכול להתחיל לחפש שם.
אמיר חייק
משקיע חוץ יכול למצוא באתר תמ"ס חומר שרלוונטי אליו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
חוק עידוד השקעות הון וכל ההנחיות לזה. הכל נמצא שם באיזה שפות?
אמיר חייק
חלק גדול בעברית, חלק באנגלית, היום אין כמעט משקיע חוץ שלא לוקח לו עורך דין מקומי שייצג אותו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש משקיעי חוץ קטנים שרוצים לקבל חומר, במקרה נתקלתי במקרה כזה, הוא רצה את כל החומר באנגלית או בצרפתית.
אמיר חייק
בצרפתית אין לנו, באנגלית יש.
רחל רועי
מזה שבועיים יש לנו באתר את כל מערכת ההסכמים שלנו הבינלאומיים בעולם בעברית ובאנגלית, זה היה מבצע גדול.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה מספיק אם זה באנגלית, אבל חוק עידוד השקעות צריך להיות בשלוש ארבע שפות.
אמיר חייק
כשנשנה את החוק נשנה גם את השפות.
נסים בן שטרית
אנחנו מוכנים לעזור.
היו"ר אמנון רובינשטיין
איך אתם פועלים ביחד במתן ההנחיות המקצועיות?
נסים בן שטרית
קודם כל, ההנחיות המקצועיות מתקבלות מתמ"ס. אין לנו בעיה של קשר עם משרד התמ"ס.
אמיר חייק
יש היום סמנכ"ל כלכלה במשרד החוץ בשם יוסי גל שהיה שגריר בהולנד, הוא עשה עבודה כלכלית יוצאת מהכלל, לפניו היה ויקטור הראל שהיום הוא סמנכ"ל אירופה. אני מלווה וליוויתי את שני האנשים הללו, יש שיתוף פעולה מלא אתם. הם מבינים שההנחיות הכלכליות הראשיות מגיעות מתמ"ס, הם נותנים לנו גיבוי בכל הדרכים שהם יכולים לתת.

מבחינתי, לא נתקלתי באף בעיה עם משרד החוץ באופן העבודה עם הנציגים שלנו ושלהם ביחד. יש דברים שהם אישיים שעוברים לפסים אישיים, אבל חוץ מבעיה אישית כזו או אחרת, שגם אותה פתרנו ומנסים לפתור בין המשרדים, אין בעיה של לדחוף רגלים אחד לשני.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה סך כל ההוצאה התקציבית של הנציגויות כולן?
רחל רועי
25, 26 מיליון ₪.
אמיר חייק
זה כולל תקציב פעילות.
רחל רועי
אני מדברת על תקציב פעילות, העסקת עובדים מקומיים ומשכורות עובדים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
כמה נציגים יש למכס?
דוד שמעוני
שלושה סך הכל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מאיזה מדינות?
דוד שמעוני
בארצות הברית, שזה כולל את קנדה ומקסיקו, במזרח הרחוק הנציג יושב בהונג קונג ומשרת את כל המזרח הרחוק שזה עסק מתפתח וחשוב, ואחד יושב בבריסל ומשרת גם את הקשר עם ארגון המכס העולמי שיושב בבריסל, גם את הקהילה האירופית וגם עבודות מודיעין וחקירות במרחב אירופה, עד כמה שהוא מספיק.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תסביר לי במילים קצרות משום שבדו"ח מבקר המדינה זה לא מופיע, מה התפקידים שלהם?
דוד שמעוני
ניקח את שני הנציגים, אחד בניו יורק, ואחד בהונג קונג, מרבית העבודה שלהם, כמעט כולה היא עבודת חקירות ומודיעין. אני אתן דוגמא פשוטה שנתקלתי בדרך לכאן, מייבאים שום לישראל מסין במחיר מצחיק וזה פוגע בייצור המקומי של השום ועם הסינים שיש לנו הסכם לשיתוף פעולה, אבל זה הולך כמו עם סין. בעד זה אגב סגרנו את הנציג שלנו במילאנו השנה, ופתחנו נציגות בהונג קונג, כי המסחר באזור הזה מתפתח והצרות מהאזור הזה הן יותר גדולות מאשר באירופה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
והייבוא בו בתנאים של dumping?
דוד שמעוני
לאו דווקא dumping, אם זה היה dumping אז יש לזה פתרון. הבעיה היא של עצם הוכחת המחיר . לפי האמנה החדשה/ישנה האמנה כבר של ארבע שנים, של ארגון הסחר העולמי, כבר לא קיים מה שהיה קיים פעם של המחיר המקובל בעולם. היום הולכים actual price. כשהולכים על זה, אז גם בתחום האזרחי אתה קרוב מאד כאילו לתחום הפלילי, אם אני אדבר במושגים של עריכת דין, כי אתה צריך להוכיח, לא את המחיר המקובל, אלא את המחיר ששולם בפועל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
איך הנציג בהונג קונג יכול לדעת מה המחיר בסין?
דוד שמעוני
בשתי דרכים, דרך אחת, שלא שווה הרבה, היא רק אינפורמטיבית, לדעת מה קורה בשוק. הדרך השניה, לפי ההסכמים שיש לנו, יש לנו הסכמים עם מדינות שמכסות בערך 80% מהסחר שלנו, כולל הסחר מהמזרח הרחוק.

לדוגמא יש לנו גם הסכם עם סין, לפי ההסכם חייבים לפתוח בחקירה בסין, כאילו היו עושים חקירה לטובתם בנושא ייבוא או ייצוא. דהיינו, ללכת לספק, להוציא את החשבון האמיתי, במידה והוא נמצא, ולחקור אותו. החקירה היא חקירה צולבת, אתה חוקר את הספק, אתה חוקר את הפקידים שלו, אתה חוקר את כל מי שצריך והוא חייב לעשות חשיפה של מסמכים.

אגב, במשא ומתן עם סין למדתי דבר מעניין על סין, בכל ההסכמים כתוב שאתה מקבל העתקים מאושרים, אבל אם בית הדין דורש ממך להביא את המסמך המקורי, אתה מקבל את המסמך המקורי לזמן קצר מאד. אצל הסינים, נושא מסמך מקורי הוא משהו נוראי. לפי החוק הסיני, אם פעם מסמך נכנס לתיק בממשלה, בית דין לא מוציא ואתו, לכן אנחנו יכולים לעבוד רק עם מסמכים שמאושרים כדין, זה בסדר, זו אנקדוטה לגבי סין, וזה המצב.

הנציג בבריסל, בנוסף לעבודה הזו, בערך מחצית או שליש מזמנו מוקדש לארגון המכס העולמי ולקהילה האירופית. עם הקהילה האירופית, ברוך השם, בזמן האחרון יש לנו אי אלה פעולות מתואמות עם תמ"ס ומשרד החוץ.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בעניין השטחים?
דוד שמעוני
הייצוא מהשטחים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה המצב שם במשא ומתן על הייצוא מהשטחים?
דוד שמעוני
המצב בייצוא הוא שכנראה בזמן הקרוב נקיים עוד דיון, אני לא בטוח מה ייצא מהדיון הזה. המצב העובדתי הוא כזה שלאחר שביולי הייתה כאן בישראל ועדה פורמלית, ועדה משותפת לענייני מכס, ובוועדה הזו סיכמנו שניפגש שוב באוקטובר, נפגשנו באוקטובר, נפגשנו בנובמבר, הגשנו להם הצעה מסוימת, ההצעה הזו בשלב הראשון הם אמרו שהיא לא שווה, במילים שלנו, לאחר לחץ דיפלומטי, הסכימו בשיחות האחרונות הבלתי פורמליות, לקבל את ההצעה שהגישה ישראל כהצעה שהיא בסיס לדיון.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה הייתה הצעה?
דוד שמעוני
ההצעה אומרת שהייצוא משטחים יימשך ויחד עם זה, לגבי הפלשתינאים, אנחנו נסכים בתנאים מסוימים, שזה לא יהיה חורג מהסכם פאריס, נסכים לאי אלו הקלות שהקהילה האירופית מוכנה לתת לפלשתינאים, בעיקר בתחום הייצור, בתנאי שזה לא יתנגד להסכם פאריס. את הסכם פאריס אנחנו מחזיקים כעוגן החשוב ביותר למערכת היחסים גם הבינלאומית, וגם הבילטראלית עם הפלשתינאים.
אמיר חייק
ישנו מצב אבסורדי שבו יש שטח, שלמעשה שני ההסכמים, שלנו ושל הפלשתינאים חילם עליו, ואף הסכם לא חל עליו. זה נכנס לאיזשהו לופ פוליטי שניסינו לפתור את זה יחד עם שר החוץ ומשרד המסחר והתעשייה. השגריר שלנו באיחוד האירופי עובד על זה, אנשי המכס כמובן עובדים על זה, אנשים שלנו עובדים על זה, אנחנו מנסים לראות איך יוצאים מהלופ הזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש לנו אינטרס בהצעה כזו.
אמיר חייק
בוודאי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה התשובה שלהם?
דוד שמעוני
התשובה שלהם שבהסכם שעם ישראל מופיעה הגדרת טריטוריה ובהגדרה כתוב שטח מדינת ישראל, והטענה שלהם היא שההתנחלויות הן לא שטח מדינת ישראל. לנו יש טענות משפטיות מסוג אחר, אנחנו גם לא נכנסים לויכוח מהו שטח ישראל, אנחנו טוענים ששנים הייצוא מהאזורים האלה, מאז 67, עבד, כשבינתיים היה לנו כבר אז הסכם עם הקהילה האירופית, בינתיים חתמנו את הסכם האסוציאציה, חתמנו את הסכם פאריס, ואף אחד מהצדדים לא בא ואמר מה קורה עם הייצוא מההתנחלויות.
אמיר חייק
יש לנו בעיה, שהיה והנושא הזה יסתיים לרעתנו, זה יכול להשפיע על גושי סחר אחרים שיש לנו בעולם, שגם הם יתחילו לבדוק את העניין. אני מכיר הרבה חברים שלי, בעלי חברות סחר או יצואנים שמייצאים לאירופה, והיבואן האירופאי מבקש מהם מפה כדי לראות מאיפה הייצוא. זה יכול להשפיע גם על ייצוא מכל המקומות בארץ.
רחל רועי
יש גם כתב אזהרה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני יודע. מה סך הייצוא מהשטחים?
אמיר חייק
הנזק הכולל יכול להיות נזק של 6 מיליון דולר. הנזק הכולל לייצוא סחורות לאירופה המערבית, לקהילה.
רחל רועי
אנחנו מדברים בעיקר משני מוקדים מברקן וממעלה אדומים, שני מוקדי תעשיה.
מאיר אדמון
הנזק הכולל הישיר, לא לקהילה האירופית ולא למקומות אחרים, זה לא נזק עקיף של שינויי תעשיה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
איך אתם בודקים את יעילות ההוצאה הזו של 30, 40 מיליון דולר לשנה של הנספחויות. איך מודדים תפוקה?
אמיר חייק
כמו שפתחתי בראשית דבריי, אדוני היו"ר, אנחנו נמצאים בתהליך של קביעת אבני בוחן נספחים כדי לדעת איך אנחנו מעריכים את העבודה שלהם.
אופיר פינס-פז
מה עשו 30 שנה?
אמיר חייק
לא הייתה שיטה למדידה.
אופיר פינס-פז
איך בודקים באמת תפוקות של שליחי משרד החוץ?
אמיר חייק
יש לי הערה לפרוטוקול, אני מבקש לא להתייחס בציניות לשליחים שלנו בחו"ל. האנשים ברובם עושים עבודה מאד קשה ומאד מבורכת. האנשים האלה לא יושבים בישראל אז מעצם זה כבר מקנאים בהם לצערי. יש נספח שיושב בפולין, שעושה שם עבודה יוצאת מן הכלל, ונספח שיושב בטורקיה או נספח שיושב ברומניה, הם נהנים מהעבודה שלהם, וחוגגים שם מבחינת עבודה, וזה נראה ציני. אבל נספח שיושב בניו יורק נראה שכאילו כל היום הוא במסעדות או במיסיס, אבל זה לא כך.

אני מוכן להביא בפני הוועדה את צורת המדידה שאנחנו בונים עכשיו, אני חושב שמבחינתנו זה נותן כלים להעריך את העבודה. זה נותן לי כמנהל להעריך את העבודה של הנספח, וגם לתת לו פידבק על מה שהוא עושה ואיך הוא עושה ואם אנחנו רוצים ממנו דברים אחרים, או איך מכוונים אותו.

אנחנו עכשיו משנים את כל נהלי העבודה של כל מערך סחר החוץ במשרד התעשייה והמסחר כאשר אנחנו קובעים קווים ברורים מי עושה מה, מה עושה מכון הייצוא ומה עושה הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי ומה עושים בסיכוני סחר חוץ וכל אחד מהיחידות אצלנו במשרד שמטפלים בנושי סחר חוץ. אנחנו רוצים לשים קווים ברורים ואמרתי, מי שיעבור את הקו עם אצבע אפילו, אז נחתוך את התקציב שלו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מתי יהיה הנייר הזה? זה הדבר שביקשנו בעצם.
אמיר חייק
הנייר של חלוקת העבודה בין היחידות השונות של המשרד שלנו, שעוסקות בסחר חוץ, מוכן. אני מוכן להעביר אותו מיידית לוועדה. יש הוראות מנכ"ל שחתמתי עליהם היום.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מבקש להעביר אלינו את זה.
אמיר חייק
אין בעיה, זה יועבר מיידית לוועדה. בנושא של כלי מדידה, אנחנו יכולים להתחייב על חודשיים מהיום, על המודל שלנו להערכת נספחים. לא ישבנו במשרד בחדר אפל אפוף סיגריות וחשבנו איך אפשר למדוד נספחים, אלא ישבנו עם הנספחים עצמם. בחלק מהמקרים נשתמש בהערכה שלהם ובהעדפה שלהם.

נניח שנסים היה נספח של משרד התעשייה והמסחר שיושב ברומא, חלק מהעבודה שלי למדוד אותו זה העבודה שלו, שבה הוא יגיד לי, אתה יכול להעריך אותי לפי א' ב' ג' ד', אם זה נשמע לי הגיוני, אני אעריך אותו לפי א' ב' ג' ד'.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני אגיד לך מדוע זה חשוב. יש טענה שבעולם של ימנו של תקשורת, אינטרנט ופקסים, אין צורך בנספחים. אני לא שותף לטענה הזו.
אופיר פינס-פז
אם זה נכון אז נעשה גם ישיבות כנסת באינטרנט. למה צריכים לבוא לפה?
רחל רועי
אי אפשר לשתות קפה עם האינטרנט.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני לא שותף לזה, אבל כל שנה עולה הטענה הזו.
אמיר חייק
אני חושב שאני אחד מהאנשים המשתמשים מעל הממוצע באינטרנט, ואני יכול להגיד לכם שזה לא אותו דבר. לפתוח דלתות בין חברות ולפתוח דלתות לחברות ישראליות, לקבוע להם פגישות עם אנשי עסקים אותה ארץ יעד, זה לא דבר שאפשר לעשות דרך האינטרנט. דרך האינטרנט אתה יכול לראות מי החברה שאתה רוצה להיפגש אתה, דרך האינטרנט אתה יכול לקבל אינפורמציה כזו או אחרת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
להעביר חוקים.
אמיר חייק
דרך האינטרנט אתה יכול להעביר טקסט של חוק, לא יותר מזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אפשר הנחיות של משרד.
נסים בן שטרית
לגבי כלי מדידה, יש לנו כלי מדידה ממוחשב מהנציגויות מהשטח כלפי המטה בארץ, גם מבחינת התכנים וגם מבחינת מספר הפעולות שנעשה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
היקף הייצוא.
נסים בן שטרית
זה רק מרכיב אחד מתוך מספר מרכיבים. קודם כל זה על סמך תכנית עבודה, ותכנית עבודה זה לא לקדם את הייצוא של מדינת ישראל כאייטם, אלא מה אתה הולך לעשות במהלך השנה באופן ספציפי על אותה מדינה. הדבר הנוסף, אם דברו על אינטרנט ואולי לא צריכים נספחים, אנחנו רואים את התגובות של המדינות שלהם אנחנו מודיעים שיש בכוונתנו לסגור את הנציבויות, איזה תגובות נזעמות ואל מי הם לא פונים בממשלה כדי לבטל את רוע הגזירה, וזה אומר הכל לגבי השליחים שלנו בחו"ל.

אגב, סך הכל, יש 400 שליחים בחו"ל, ש- 60% מהנציגויות שלנו זה בסך הכל שני שליחים בכל נציגות. אני מסכים עם כל מה שאמיר אמר מבחינת בואו לא נכה את השליחים שלנו בגלל שהם נמצאים בחו"ל, רובם עושים עבודה מאד סיזיפית, נורא קשה למדידה, ולמרות הכל אנחנו עושים בדיקות כדי למדוד את תפוקת העבודה. כל נציגות שולחת פעם בחודש דו"ח על סיכום החודש הקודם, כדי לראות מה הם עשו ומה הם לא עשו.
אופיר פינס-פז
לא קראתי את הדו"ח, אני מודה, אבל נראה לי בעייתי שנציג כלכלי באופן טבעי מתעסק בעסקים, הבעיה היא עניין אי המעורבות האישית שלו, הצינון שלו, ההגבלה של השליחות שלו, אלה דברים שנראים לי מאד חיוניים, במיוחד בתפקידים כאלה. בן אדם שמהר מאד יכול למצוא את עצמו עם אינטרסים מנוגדים או חלילה עם דברים שאנחנו לא רוצים שיקרו.

לכן, לפי דעתי, בעניין הזה, נציבים כלכליים צריכים להיות לפרק זמן קצר באופן יחסי לשליחים אחרים, ודבר שני עם תקופות צינון מאד מובהקות לכל דבר. השאלה היא אם אתם עוסקים בזה.
אמיר חייק
הערת את הדברים בהנחתה, אנחנו רבים מי יענה לך.
אופיר פינס-פז
הרי צלצלתם אלי לפני הישיבה כדי שאני אשאל אתכם את זה.
אמיר חייק
עוד יאמינו לך.
אופיר פינס-פז
סתם.
נסים בן שטרית
אני אענה לך. קום כל אנחנו סבורים שתקופת עבודה של נציג בחו"ל, כדי שתהיה אפקטיבית ופוריה, אי אפשר לצמצם אותה לשנתיים, זה לא נספח. אז אני אומר, בין שלוש לארבע שנים, ויש מגבלה כזו, היא כתובה בתקשיר, ואי אפשר להאריך מעבר לזה, אלא אם יש מקרים מיוחדים.

דבר שני, אצלנו, כל עובד חותם על נייר, על תקופת צינון, לא כשהוא חוזר מחו"ל, עוד לפני שהוא יוצא לשליחות שלו, ואנחנו מזהירים אותו זו עבירה פלילית.
אופיר פינס-פז
זו עבירה פלילית?
נסים בן שטרית
כולם חותמים.
אופיר פינס-פז
העמדתם לדין? פניתם ליועץ המשפטי להעמיד לדין?
נסים בן שטרית
פנינו לנציב שירות המדינה, זה נורא קשה להעמיד לדין כי אנשים נמצאים שם וצריך להביא אותם וזה מסובך, אבל בעיקרון הם חותמים על נייר כזה. מעבר לזה, כל נציגי תמ"ס מכיוון שהם עוברים דרכנו, וזה דבר שצריך להעלות בעקבות דו"ח מבקר המדינה, כל הנציגים שיושבים פה, למעט תיירות, עוברים דרך מטרית משרד החוץ.

כלומר, המנהלה נעשית דרך משרד החוץ וכך ריכזנו מאמץ וחסכנו המון מנהלות מהמשרדים האחרים. כל אחד כזה חותם על המסמך הזה, בסיום השירות שלו הוא מקבל מכתב שמודיע לו שסיימת ויש לך שנתיים תקופת צינון. מעט מאד מקרים, לשמחתי, בקבוצה שאני עובד בה, חזרו לחו"ל ועבדו שם.
אופיר פינס-פז
לא חייבים לרדת לחו"ל, אפשר להיות נציג בארץ.
נסים בן שטרית
יש כמה כללים בעניין הזה אבל העיקרון הוא שאסור לו לעבוד מול אותה מדינה שבה הוא כיהן. לצערי, צריך לבדוק גם משרדים אחרים, ששם זה פרוץ, בעיקר כוחות הביטחון, שזה פרוץ לכל, הם מסיימים ונמצאים שם.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מבקש את ההערה הזו להעביר למבקר המדינה.
אופיר פינס-פז
לא רק למבקר המדינה, פה אתה צריך לבקש הבהרות ממשרד הביטחון, איך הם מטפלים ברמת הצינון.
היו"ר אמנון רובינשטיין
גם לשר הביטחון.
אמיר חייק
חבר הכנסת פינס, אני חולק עליך על נושא פרק הזמן הקצר.
אופיר פינס-פז
קצר יחסית.
אמיר חייק
זה יחסי, קצר יחסי לבסיוני או ל...
אופיר פינס-פז
אני חושב ששליחי משרד החוץ, ואני אומר לך באופן גס, אני לא עוסק בזה, נראה לי שאם שליחי משרד החוץ הם ארבע שנים, אז השליחים הכלכליים יהיו שלוש שנים.
אמיר חייק
אני לא מסכים אתך מסיבה פשוטה, אני חושב שזה לא אפקטיבי, עד שקושרים את הקשרים, עד שמבינים מה קורה באותה מדינה, הם כבר צריכים לחזור לארץ.
אופיר פינס-פז
בשלוש שנים אתה אומר לי עד שהם קושרים את הקשרים, אז אם יש לך שליחים כאלה תחזיר אותם מהתחלה.
אמיר חייק
לוקח להם חצי שנה עד שנה לקשור את הקשרים הנורמאליים, הם מתחילים לעבוד ואז אתה מחזיר אותם לארץ.
אופיר פינס-פז
שליח טוב, לפי מיטב ידיעתי, ואני בכל זאת בא מהמערכת הזו לשעבר, מהכיוון הסוכנות היהודית, שליח טוב, בין חצי שנה לשנה אתה יודע אם הוא שווה או לא שווה. השנה השניה שלו היא שנה של פריחה, השנה השלישית היא של שגשוג, ברביעית הוא מתחיל להיות בעייתי, ובחמישית הוא נשאר שם.
קריאה
השליחים מוצמדים לזמן השירות של חברי הכנסת.
אופיר פינס-פז
לא כדאי לכם, תקופות השירות שלנו מתקצרות והולכות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תקופת הממשלות מתקצרת וגם של חברי הכנסת.
אמיר חייק
לצערי אני לא מסכים, מי שעוסק בשליחות כלכלית, מן הראוי שיישב לפחות ארבע שנים באותה מדינה שהוא משרת בה. יש לי מחשבה מעט אפיקורסית, אני אזרוק אותה פה ואולי יתפתח דיון בכיוון הזה, אני חושב שהייתי שמח מאד לראות נספח מסחרי שהוכשר, עשה תפקיד טוב במדינה מסוימת, עובר את תקופת הצינון שלו, וחוזר לעבוד עם הסקטור הפרטי, אם הוא יצא מהממשלה, באותה מדינה בה הוא שרת.

אני חושב שאנחנו תורמים פה לסקטור הפרטי. הרי מה המטרה שלנו? להגדיל את הייצוא עם אותה מדינה או להגדיל את הסחר עם אותה מדינה או להגדיל את היחסים הכלכליים עם אותה מדינה. אם יש בן אדם שעבר הכשרה, ותרם את מה שתרם למדינה, אותו נספח שעובר קורס נספחים משרת במשך שנתיים עד שלוש בתוך המשרד עם משכורות מבזות. לאחר מכן יוצא לארץ השירות שלו, עובד שם, הם תורמים למדינה את מה שתרמו. לצערי, חלק גדול מהם לא חוזר למערכת, ועכשיו אנחנו בודקים גם את הנקודה הזו, איך אפשר לגרום להם לחזור למערכת.
היו"ר אמנון רובינשטיין
כמה לא חוזרים?
אמיר חייק
בין 60% ל- 70%.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בין 60% ל- 70% לא חוזרים??
אופיר פינס-פז
אתה אומר שאדם שהוא עובד מדינה אומר, אני אעבוד במשרד התעשייה עד שאצא לשליחות, יצאתי לשליחות למקום מסוים - - -
רחל רועי
ואז זה מנוף לקשרים.
אופיר פינס-פז
זה מסוכן, אמרת שאפשר לעבוד אחר כך בהונגריה, אבל הבעיה היא שהאוריינטציה של החשיבה הזו גורמת לו, תוך כדי תקופת כהונתו, אולי, חס וחלילה כי הוא צריך לייצג את כולם, לא איזה דבר סקטוריאלי, זה עלול לשבש לו את שיקול הדעת ולשבש לו את הראיה הכוללת.
אמיר חייק
אני מסכים אתך בזה, אנחנו כמערכת נדרשים לזה ביום יום. לראות מי הפניות שפונים אליהם, להשגיח שהנספח לא הופך להיות עובד של חברה אחת, והיה לנו סיפור של נספח שעבד בסין ועבד הרבה מאד עם חברה ישראלית מסוימת ופתאום הודיע לנו שהוא מסיים את שירותו ורוצה לעבוד באותה חברה כנציג שלה בסין. הוא קיבל הנחיה מהמשרד, כולל היועץ המשפטי של המשרד, כולל איום בתביעה של המשרד נגדו, שהוא לא הולך לעבוד באותה חברה בסין. הוא לא הלך לעבוד שם.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה המשרד עושה כדי להקטין את התופעה המדהימה הזו, שרוב הנציגים נשארים בחו"ל.
אמיר חייק
לא נשארים בחו"ל, אמרתי שהם לא חוזרים למערכת.
אופיר פינס-פז
פורשים משירות המדינה, עוברים לסקטור הפרטי. אדם עובד 10 עד 15 שנה במשרד התעשייה והמסחר, בונה לעצמו את המעמד, מגיע לשיחות, עושה את הארבע שנים וכבר אין לו למה לחזור, הוא מוציא פנסיה או פיצויים- - -
נסים בן שטרית
לא פנסיה, פיצויים במקרה הטוב.
אמיר חייק
הבעיה היא שלנו כמערכת, אם אנחנו לא נציע להם אופק שירות זה ימשיך. הרי למה זה לא קורה במשרד החוץ?
נסים בן שטרית
אצלנו זה לא קורה בכלל.
אופיר פינס-פז
אז למה זה לא קורה שם?
אמיר חייק
כי במשרד התמ"ס עד היום לא היה אופק שירות מסודר, הם לא ידעו למה הם חוזרים, ואנחנו היום כמערכת בונים לנו אופק שירות.
אופיר פינס-פז
אז אתם מאבדים את האנשים הכי טובים שלכם.
נסים בן שטרית
אני רוצה להציע הצעה. במשרד החוץ החלטנו שאנחנו מגייסים את הצוער, לקבוע לו אופק שירות של 10 שנים. כלומר, הוא יודע מיום כניסתו למשרד, ואם הוא עובר בהתחלה את קורס הצוערים, עשר שנים הוא יודע מה הוא עושה. הוא יודע שהוא מסיים קורס צוערים, נוסע לחו"ל, חוזר, יש לו תפקיד בארץ, ואחר כך יש לו עוד תפקיד בחו"ל. יש לנו אופק שירות של עשר שנים. אחרי עשר שנים הוא כבר בתוך המשרד. אין אצלנו פרישה, אפילו פרישה מוקדמת. אחרי עשר שנים הוא כבר מוברג בתוך המשרד, אם הוא טוב הוא יודע מה האופק שלו, והוא נשאר עד גיל פרישה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מי נמצא מהמשרד לביטחון פנים? כמה נציגים יש לכם בסך הכל?
עירית בוטון
בסך הכל 8 נציגים, נציגי משטרת ישראל והמשרד לביטחון פנים.
אופיר פינס-פז
על שמונה נציגים אני לא עושה דיון בכלל.
דוד שמעוני
אנחנו עשינו דיון גם על שלושה נציגים.
אופיר פינס-פז
חבל על הזמן של הוועדה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש פרק שלם על זה.
אופיר פינס-פז
הוועדה לביקורת המדינה לא צריכה להשחית זמן על שמונה נציגים, יש מבקרי פנים למשרדים, שיעשו הם את זה. אתם יודעים כמה נושאים יש לי לביקורת המדינה?
מירה גבל
הנושא נבדק בראיה כוללת של סך כל הנציגים הכלכליים, ויש נקודות השקה בין עבודתם של נציגים מטעם המשטרה נציגים מטעם המכס ונציגים מטעם התמ"ס.
עירית בוטון
אני נציגת המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל מאגף המודיעין, ואחראית על נושא הנציגים במשטרת ישראל. נציגי המשטרה, כפי שאמרתי הם שמונה ונמצאים בקולומביה גרמניה, הולנד, צרפת, רוסיה, תאילנד וטורקיה, כאשר כל אחד מהם אמון על מספר רב של ארצות.

לדוגמא, הנציגה בצרפת למשל, היא אחראית על צרפת, איטליה, שוויץ, ספרד פורטוגל, יוון, מרוקו במידת הצורך, ועכשיו היא גם מונתה כאחראית לכיסוי פשיעה בדרום אפריקה כי אין לנו נציג שמכסה שם.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה התפקיד שלהם?
עירית בוטון
הייעוד של הנציגים שונה לחלוטין ממה שהוזכר עד עכשיו. הם משמשים כזרוע ארוכה של משטרת ישראל בנושא של אכיפה מניעה סיכול ומעצר עבריינים ישראלים, שיש להם השפעה ישירה על הפשיעה בישראל. אנחנו מדברים גם על עבריינים וגם על תופעות פשיעה.

ייעוד הנציגים הוא מודיעיני מבצעי וכולל רתימה של משטרות אחרות. אני לא יודעת עד כמה למכס יש יכולות וסמכויות חקירתיות במדינות שהם נמצאים בהם, לנו אין. מבחינת החוק, אנחנו לא יכולים להפעיל שם יד חקירתית אלא צריך לרתום יחידות משטרה וגורמי אכיפה אחרים לסייע לנו גם בחקירות וגם במודיעין.

מתוך הייעוד הם עוסקים גם במשימות נוספות כמו קשרי חוץ, ליווי ביקורים, ייצוג משטרת ישראל, הם מצוייחים בכל מיני צי"חים למשל תופעות פשיעה, הם עוסקים גם בנושא של הסברה ורכש למשטרת ישראל ולמשרד לביטחון פנים.

בעקבות דו"ח המבקר מינה סמפכ"ל המשטרה צוות לבחון איך אנחנו בוחנים את הליקויים ומשדרגים את מעמד הנציגים והעבודה מולם. עסקנו בעיסוק נציגים, מינוי הנציגים, מסלולי שירות כולל שיבוץ חזרה לארץ, החל מהליך הוועדה, מיון הכשרה חפיפה וחזרתם לארץ. אנחנו מדברים על קשר בין גורמי מטה לנציגים ותנאי שירות של הנציגים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הנציג ברוסיה יודע רוסית?
עירית בוטון
בוודאי, ובדרום אמריקה אנחנו משתדלים שיידע ספרדית, בגרמניה דובר גרמנית, ובצרפת דובר צרפתית, בשאר המקומות אנחנו מחפשים דוברי אנגלית.
אמיר חייק
בתאילנד דובר עברית.
עירית בוטון
מתוך הייעוד נגזרים גם הדרישות לתפקיד, הכישורים המשימות, תכנית העבודה והפרישה. מכיוון שהפעילות העבריינית היא גם מאד דינמית, אנחנו בהתאם לזה חושבים ושוקלים איך להזיז נציגויות ממקום למקום בפרישה עולמית, גם בגלל שהתקציב של משטרת ישראל והמשרד לביטחון פנים מוגבל מאד, אז אנחנו צריכים לשחק עם הקיים.

אנחנו בודקים קודם כל איזה ארצות מכסה הנציג, מה מידת הפשיעה ומעורבות העבריינים הישראלים שם, איזה ריכוזי פשיעה יש, סוג הפשיעה, מידת הנכונות של אותה מדינה לשתף פעולה עם משטרת ישראל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש נתונים על היקף הפשיעה הישראלי באירופה למשל?
עירית בוטון
אני יכולה להצביע על תחומי פשיעה ועל מקומות של פשיעה, אני יכולה לדבר על מספר מעצרים שבוצעו בשנה האחרונה באירופה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תוכלי לשלוח לנו את החומר הזה?
עירית בוטון
כן.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה סך כל ההוצאה של המשטרה?
עירית בוטון
פחות משלושה מיליון שקלים, זה סכום קטן ולטעמנו לא מספיק.
היו"ר אמנון רובינשטיין
משרד החקלאות נמצא? הם הוזמנו אבל לא באו. משרד התיירות בבקשה.
ישראל ציר-כהן
כידוע, אנחנו נמצאים בתקופה של משבר בענף התיירות שישראל לא ידעה כדוגמתו. אנחנו בודקים כיום את פרישת הלשכות שלנו במשרד, ותוך תקופה קצרה תעשה תכנית עבודה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
כמה אנשים יש לכם היום?
ישראל ציר-כהן
עם מנהלי לשכות ושלושה סגנים, בסך הכל 19 נציגים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא הרבה. השאלה אם יש להם השפעה על התיירות.
אמיר חייק
19 נציגים בכמה מקומות?
ישראל ציר-כהן
יש לנו חמישה בארצות הברית עם נציג בניו-יורק שהוא האחראי, ויש לנו בגרמניה, צרפת, אנגליה, איטליה הולנד. בספרד וביפן השהנו בינתיים לתקופה של שנה שנתיים מפני שאנחנו בודקים את הנושא.
היו"ר אמנון רובינשטיין
חמישה נציגים בארצות הברית כשיש רדיו טלוויזיה ואינטרנט?
ישראל ציר-כהן
היא מחולקת לאזורים, יש בשיקגו, דאלאס, ניו יורק.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש אפשרות למדוד את השפעת הנציגים? כעת יש למשל אפס תיירות.
ישראל ציר-כהן
יש לנו מדד למדוד, והיום אין אפס, יש לנו כאלפיים תיירים מקבוצה של תגלית.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תגלית זה לא - - -
נסים בן שטרית
את תגלית אנחנו מממנים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
איך אתם מודדים את התפוקה שלהם?
ישראל ציר-כהן
התשתית השיווקית נבדקת בעיקר מאותם הגורמים שאנחנו עובדים אתם, עליהם הושקעו הרבה שנות עבודה, כדי שאותם המומחים לתיירות בישראל יישארו בשוק התיירות, ולמעשה רוב משאבנו ניתנים להם, כולל הקשר עם חברות התעופה. כרגע אנחנו נמצאים בשיקול מחדש של כל הנושא עצמו ויכול להיות שנגיע בהתאם למסקנות הן לגבי אזור סקנדינביה ספרד ויפן.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אמרת שאת יפן סגרתם.
ישראל ציר-כהן
הקפאנו, לא סגרנו. יש לנו את הצוות המקומי שעובד שם, ואנחנו מפקחים בשלט רחוק.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מיפן זו תיירות שולית עד שלא יהיה קו תעופה ישיר מישראל.
ישראל ציר-כהן
ביפן, גם מה שנקרא תיירות המעבר שקיימת, יש לנו גם סיטונאים שעובדים הן בתיירות לים המלח והן בתיירות לאזורי היסטוריה, הם לא הולכים לתיירות אתנית אבל זו תיירות שיש לה ביקוש בכל מקום בעולם, וגם לגבנו. תיירות מפעלים של גורמים גדולים, מטוקיו למשל, יש לנו הצלחה אתם.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מה סך כל ההוצאה שלכם על המערך הזה בחו"ל, של כל השליחים.
ישראל ציר-כהן
בנושאים של הוצאה כספית של כל הפעילות מבחינת כוח אדם- - -
אמיר חייק
כוח אדם זה 150,000 דולר לשליח.
ישראל ציר-כהן
ההשקעה שלנו היא גם בפעילות אקטיבית של עידוד ושיווק.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה ברור, מה סך כל הוצאה שלכם על פעילות בחו"ל?
ישראל ציר-כהן
זה כמו שנאמר משהו כמו 150,000 דולר לשליח כפול 20 , זה בערך 3 מיליון- - -
מירה גבל
כולל פעילות זה 140 מיליון שקל.
ישראל ציר-כהן
כולל הוצאות פרסום שיווק והשתתפות - - -
היו"ר אמנון רובינשטיין
כמה זה בלי פרסום? תשלח לי מכתב מסודר. אני רוצה לומר לך את עמדתי האישית, תיירות היום זה לא מגע אישי כל כך, פרט אולי לחברות התעופה וסוכני הנסיעות, אלא זה פרסום בינלאומי. אני רואה מה שעושות מדינות ב-C.N.N וב- B.B.C , אנחנו לא נמצאים שם בכלל. אז אולי כדאי להסיט את התקציב לפעילות כזו.
ישראל ציר-כהן
יש לנו תכנית גם לאינטרנט וגם תכניות מחשוב גדולות מאד בנושא של שיווק מחשובי בנושאים האלה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מתי היה סרט על ישראל ברשת טלוויזיה בינלאומית?
ישראל ציר-כהן
כיום קשה מאד לומר שנסתכל במשקפים כאלה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מדבר על בכלל.
ישראל ציר-כהן
היו סרטים, ויש לנו גם מופעים ופעולות שיווק וסמינרים להראות ומפגשים בין גורמים. אני לא מסכים לדעה שאין צורך במפגשים אישיים, דווקא עכשיו, במפגשים האישיים בנושאים של תיירות, עם מפעילנים ועם גורמים שיווקיים בחו"ל, כולל חברות תעופה, זה חלק חשוב מאד של מגע אישי עם הגורמים, כולל פעולות יחסי ציבור שיש לנו היום פעילות גדולה בשטח הזה. גם הסברת ישראל, שהוא בעקיפין בנושא התיירותי, הוא חלק מאד חשוב מהפעולות האלה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הכל חשוב אבל זה נראה לי סכום מוגזם. אני אומר לך את האמת, אם היה כסף לכל, אז זה בסדר, אבל אין כסף.
ישראל ציר-כהן
כיום אנחנו לא יוצאים באותם משאבים, בשנה הזו לא נפעיל את אותם סכומים שאנחנו מדברים עליהם לגבי פעילות. רוב הפעולות שנעשות היום הן פעולות שיווק ופעולות הנעשות בארץ לגרומי תיירות שנמצאים כרגע בקריסה. הפעולה של משרד התיירות היום עובדת עם התאחדות בתי המלון ועם סוכני התיירות במפעלים לסיטונאים, אלה פעולות שנועדו למצוא כיצד להשאיר אותם עדיין בשטח.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מבקש ממך, שלח לי מכתב עם ההוצאה הכוללת, מספר האנשים, תפקידיהם ומיקומים, את כל האינפורמציה הזו. לדעתי, המצב הוא קשה, אבל דבר אחד אפשר לעשות וזה להוכיח שהחיים בארץ נמשכים, וזה לא נעשה.
ישראל ציר-כהן
זה נעשה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
איך זה נעשה?
ישראל ציר-כהן
מבחינת קשר שיש לנו עם הגורמים אז זה כן נעשה. יש לנו בעיה של אזהרות שקיימות ואנחנו נלחמים נגד האזהרות האלה. כל הנושא נעשה גם בתיאום עם משרד החוץ. זה נעשה לגבי אזהרות שכל מדינה הוציאה והסכנות שכביכול ישראל היא "ארץ סכנה", יש לנו בעיה רצינית עם זה היום. אי אפשר להשאיר את זה כך.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אבל בזה עוסקים שגרירים.
ישראל ציר-כהן
יחד עם השגרירים, עם נציגי התיירות ועם המפעילנים. אבל חייב להיות נציג משרד התיירות במקום.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני חושב שבצד האירועים האלה שרואים בטלוויזיה צריך היה להיות כיסוי יותר גדול של החיים השוטפים, זה הדבר היחידי שיכול להשפיע.
ישראל ציר-כהן
זה נעשה, גם בארצות הברית, אבל כרגע גם ארצות הברית נמצאת באותה בעיה של משבר תיירותי לא פחות מאתנו, גם באירופה. כרגע אנחנו רוצים לעבור את תקופת המעבר הזו כדי לבוא ולהיכנס במשנה מרץ לנושא עצמו של שיווק ופרסום לארץ.
אמיר חייק
בכמה מקומות יש לכם שני שליחים?
ישראל ציר-כהן
בשני מקומות בסך הכל בניו יורק ובגרמניה יש לנו גם שני שליחים.
אמיר חייק
גם בלוס-אנג'לס.
ישראל ציר-כהן
בלוס אנג'לס ביטלנו, למעשה הקפאנו גם את נושא הסגן בלוס אנג'לס.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נפגשתי כעת עם משלחת של שופטים אנגלים בישראל, סגן השופטים היה יהודי אבל הם לא היו יהודים והם אמרו, כשנסענו מאנגליה לישראל המשפחות שלנו ליוו אותנו כאילו אנחנו יוצאים לשדה קרב. באנו וראינו שהחיים נמשכים.
ישראל ציר-כהן
זה כן הנושא שאנחנו עובדים - - -
היו"ר אמנון רובינשטיין
אבל זה לא יכול לעבור במגע אישי, זה צריך לעבור רק באמצעי תקשורת המוניים, זה יכול לעבור רק באמצעות טלוויזיה או רדיו.
אמיר חייק
השאלה היא של מי התפקיד הזה, אני חושב שזה תפקיד של משרד החוץ לטפל בנושאים האלה, אני לא בטוח שזה תפקיד של משרד התיירות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זו לא הסברת ישראל, זה להוכיח שאפשר לבוא לישראל וללכת לים באילת ובתל-אביב.
ישראל ציר-כהן
הנושא של אילת מכוסה מפני שאילת קולטת היום תיירים מחו"ל, מהולנד מצרפת וממקומות אחרים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אבל בשיעור הרבה יותר נמוך.
ישראל ציר-כהן
יש 25% ירידה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זה לא הרבה 25% ירידה, הייתי בטיול בניו דלהי והיינו היחידים במלון, הודו נפגעה בצורה עוד יותר משמעותית מישראל. מי נמצא כאן ממשרד האוצר? יש לכם עמדה בעניין הזה של דו"ח מבקר המדינה?
מאיר אדמון
האוצר הוא פדרציה של יחידות, כל יחידה לחוד. באנו כגוף מבוקר, יש עמדה של האגף הבינלאומי. קודם כל דברו על כמות נציגים, אז עדיף לא להגיד את המספר, הוא נמוך מאד, אני רק אומר כדי לסבר את האוזן שיש שלושה נציגים, שניים באירופה, אחד בארצות הברית. יש עוד שני נציגים של החשב הכללי, וזה מה שיש. בנוסף יש את נציגי המכס - - -
היו"ר אמנון רובינשטיין
למה לא לעשות פול של כולם? עם מנהל אחד, תנאים אחידים?
נסים בן שטרית
מנהל אחד קיים. זה אנחנו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
חוץ מתיירות.
מאיר אדמון
למעט מסלולי הכשרה, במסלולי הכשרה יש לנו מסלולים שונים, כל השאר, כל המנהלה מבוצע באמצעות משרד החוץ.
אמיר חייק
המשרד היחיד, חוץ ממשרד החוץ, שהאנשים שלו חייבים לעבור קורס נספחים כדי לגשת למכרז, וחייבים בהוראות מסוימות כדי לגשת ולקבל תפקיד, זה משרד התעשייה והמסחר. כל משרד אחר יכול לשלוח כל אחד.
ישראל ציר-כהן
לנו יש גם צוערים.
אמיר חייק
אבל אתם יכולים לשלוח בלי מכרזים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מר אדמון, יש לכם עמדה על הקמת רשות?
מאיר אדמון
משרד האוצר פועל במסגרת תכנית כללית עם סיכומים עם המשרדים האחרים בנושא של צמצום היקף השליחים. לכן בוצעו מספר פעולות, לדוגמא, אוחדו הנציגים בניו יורק, נציג מס הכנסה, תמ"ס ואנחנו לקחנו פעילות משותפת, לוס אנג'לס ושיקאגו נסגרו, בסיבוב ראשון נסגרו גם אטלנטה ומיאמי, אבל זה כבר בגלגל הקודם.

זאת אומרת, אנחנו מבצעים את החלטת הממשלה מלפני ארבע שנים, על הפחתת המספרים, תוך כדי חלוקה ותיאום עם משרד החוץ, כאשר האוצר יוצא מכל הנושאים הבילטראליים בין מדינות באופן ישיר ומרכז את עצמו בשני מוקדים האחד מול ארגונים גדולים בינלאומיים והשני בנושא גיוסים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
דעתי האישית היא שהבעיה זה לא המספר, הבעיה היא היעדר קריטריונים ומדדי תפוקה.
מאיר אדמון
נציגי האוצר עובדים במסגרת תכניות עבודה מוכנות, שאלת הקריטריונים היא שאלה מאד מורכבת, אני לא נכנס להנדסת ייצור, שזו בעיה שקשה לי לאמוד אותה, אנחנו מקבלים דיווחים תלת חודשיים, חוץ מההנחיות היומיות, אני לא יודע מה זה מדדי תפוקה, אם בניו-יורק הם יושבים מול בית השקעות, ובלונדון הם יושבים מול הסיטי, אני לא יכול לתת לך שום כימות של מדדי תפוקה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
לא מדדים מדויקים אבל מדדים כלליים.
מאיר אדמון
אני אשמח מאד ללמוד מניסיון מגדולים ממני.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני חושב שאתם צריכים להעביר את הנייר שלכם לכל המשרדים.
אמיר חייק
אנחנו גם נלך ונלמד מה עשו משרד החוץ בעניין הזה, שהוא הקדים אותנו בתהליך הזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תעבירו לנו את המסמך הזה. אני מציע שמשרד התיירות יקחו גם אינפורמציה על המדדים שלהם. נכון שקשה למדוד תפוקה, אבל תפוקה כללית לאורך שנים אתה יכול למדוד, אתה יכול לראות איך העקומה זזה, באיזה כיוון היא זזה.
מאיר אדמון
יש לי בעיה של קריטריונים, מהם הקריטריונים של התפוקה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
השקעות, סחר חוץ.
אמיר חייק
יש הרבה שאלות איך אתה רואה נספח, השאלה אם אתה מעריך אותו לפי החנופה שלו או שאתה מעריך אותו באמת לפי כמה דברים שאפשר למדוד. תגדיר לך מי הכוחות שלכם.
מאיר אדמון
אנחנו מקבלים בברכה כל ניסיון שיעשה על ידי משרד מוביל שהוא הרבה יותר גדול מאתנו ונלמד איך לעבד קריטריונים.
אמיר חייק
בשמחה נוביל את התהליך הזה ואין לי בעיה, דני הוא בן בית אצלנו יש שאומרים גם יותר מידי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
לדעתי, ישראל בגלל מעמדה והתל"ג שלה, אין לה הרבה נציגים בעולם, ואולי ההפך. אבל יש בעיה אחת, שיש כפילויות ואין סטנדרטים אחידים, יש פיצול בין משרדים, מעט מאד נציגים בהרבה מדינות, ועל כל זה מצביע דו"ח מבקר המדינה. צריך להיות קריטריון אחיד, וגוף אחד שאומר אלה הנציגים הכלכליים של ישראל, המשטרה זה סיפור אחר.
אמיר חייק
גם על משרד הביטחון אני מציע שזה יהיה בדיון נפרד של הוועדה, זה לא קשור לפעילות הזו שלנו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
עסקנו בזה בנושא התעשייה האווירית.
אמיר חייק
למרות שיש מדינות שבהן יש פעילות של נציגי משרד הביטחון שפותחים הרבה מאד שערים לפעילות הכלכלית שלנו. למשל מדינה כמו טורקיה, ששם הפעילות הביטחונית מאד חשובה לפתוח לנו פרוייקטים אחרים. גם הודו למשל.
היו"ר אמנון רובינשטיין
בהודו יש גם מזה וגם מזה. אז אנחנו נקבל ממך תוך חודשיים... וממך תוך כמה זמן נקבל את הנייר? ונסכם את זה בנוכחות מבקר המדינה.
אמיר חייק
אתה יכול לקבל מאתנו מיידית את הנוהל החדש שלנו להפעלת מערך של מדידה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
עלתה הצעה כאן לרשות סחר חוץ והייתי רוצה לקבל תגובות מהמשרדים השונים לרעיון, ויותר מאשר תגובה, אלא איך עושים את זה כדי שזה גם יפעל. שאותם לחצים שונים של רציונליזציה יפעלו גם כאן. זו ההצעה שעלתה על סדר היום של הוועדה, להקים רשות סחר חוץ משותפת לכל המשרדים הכלכליים, לא למשטרה.
אמיר חייק
לצערי אני לא מבין את המשמעות של רשות כזו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זאת אומרת שהמנויים נעשים על ידי רשות - - -
אמיר חייק
אני חושב שמשרד החוץ ממנה את האנשים שלו, ויש למשרד החוץ פונקצית מטרה מסוימת ולאנשים ממשרד התעשייה יש פונקצית מטרה מסוימת.
נסים בן שטרית
אני חושב שהנייר שאנחנו הולכים להגיש לכם עונה על השאלה הזו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מתי נקבל אותו?
נסים בן שטרית
תוך עשרה ימים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אז המשך הישיבה צריך להיות לאחר שיקבלו את כל הניירות האלה. יש עוד מישהו שרוצה להוסיף משהו?
מאיר אדמון
הערה אחת לגבי רשות, לרשות יש אספקטים משפטיים מאד מורכבים, והייתי נמנע, בין ניהול מרוכז לבין הגדרה משפטית של רשות, שאחר כך יש לה גורם המבצע אלף הגנות ויבוא יו"ר ועדת הביקורת ולא יוכל להגיד להם שום דבר כי בתוקף חוק רשות - - -
היו"ר אמנון רובינשטיין
אתה מציע מנהל ולא רשות.
מאיר אדמון
גוף מרכז, אני לא נכנס להגדרות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אתה מציע מנהל משותף?
מאיר אדמון
לא רשות בכל מקרה. אני לא אומר מה כן, אני אומר מה לא.
אמיר חייק
אני מאד מכבד את האנשים שעשו את הביקורת ממשרד מבקר המדינה, פגשתי אותם גם בכובעי הקודם ואם אני זוכר אז גם בכובעי החדש. הם באמת הצביעו על הרבה נקודות שיש להתייחס אליהן בכובד ראש, אני חושב שהמערך זה צריך לשפר את שיתוף הפעולה בין הגופים שבו. אבל אני פוחד משיתוף פעולה כזה, כמו שהגדרתי לחברי היו"ר בטלפון, שיתוף פעולה שבו ניתן ידיים כדי שאף אחד לא ימריא לבד, שאף אחד לא יצליח לבד, אנחנו נשתף פעולה ונעמיד את עצמנו על הרצפה.

לכן אנחנו צריכים להחליט, ואת זה צריך לעשות בוועדה בין משרדית ולתת דיווח לוועדה הזו ולמשרד מבקר המדינה, על אופן השקיפות ואופן חלוקת התפקידים בין המשרדים, ואיך מונעים כפילויות. נצטרך לתת לזה פתרון בוועדה שנסים יטפל בה, ובלי פתרון כזה, אפשר לחזור להצעה הזו ולבחון אותה, אני כרגע חושב שצריך לתת צ'אנס לפתרון שננסה להציע בין המשרדים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
נסים, אתם בכלל לא עוסקים במשרד הביטחון?
נסים בן שטרית
לא. משרד הביטחון מתנהל לחוד על כל שלוחותיו. אני מדבר על כוחות הביטחון.
היו"ר אמנון רובינשטיין
וגם משרד התיירות?
נסים בן שטרית
אנחנו לא מטפלים במשרד התיירות, למעט משרד התיירות, כולם תחת המטריה של משרד החוץ.
אמיר חייק
אפשר להביא תיירים לראות את האניה באילת.
נסים בן שטרית
רוב התקנים גם נמצאים אצלנו.
היו"ר אמנון רובינשטיין
תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:40

קוד המקור של הנתונים