ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 02/01/2002

חוק הממשלה (תיקון מס' 2), התשס"ג-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ביקורת/4394



5
הוועדה לענייני ביקורת המדינה
02/01/2002

פרוטוקולים/ביקורת/4394
ירושלים, ד' בשבט, תשס"ב
17 בינואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי



פרוטוקול מס' 159
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום רביעי, י"ח בכסלו תשס"ב (2 בינואר 2002), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק ועדות חקירה (תיקון – ועדת חקירה ממשלתית),
התשס"א2001-, ח"כ אופיר פינס
נכחו
חברי הוועדה: אמנון רובינשטיין – היו"ר
אופיר פינס-פז
מוזמנים
יהושע רוט עוזר בכיר למבקר המדינה
עו"ד יהושע שופמן המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, משרד המשפטים
עו"ד שרית שפיגלשטיין מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים
עו"ד לאה רקובר הלשכה המשפטית, הנהלת בתי המשפט
עו"ד מרדכי שנבל סגן הנשיא ויועץ משפטי, לשכת המבקרים הפנימיים
אהרון לישנסקי ממלא מקום מזכיר הממשלה, משרד ראש הממשלה
עו"ד ליליאן סבג הלשכה המשפטית, משרד המסחר והתעשייה
עו"ד עודד ברוק הלשכה המשפטית, המשרד לביטחון פנים
יועץ משפטי
תומר רוזנר
מנהלת הוועדה
ירדנה מלר-הורוביץ
קצרנית
דקלה אברבנאל


הצעת חוק ועדות חקירה (תיקון – ועדת חקירה ממשלתית), התשס"א2001-, ח"כ אופיר פינס
היו"ר אמנון רובינשטיין
שלום לכולם. על סדר היום הכנה לקריאה ראשונה של הצעת חוק ועדות חקירה (תיקון –ועדת חקירה ממשלתית) של ח"כ אופיר פינס.
אופיר פינס-פז
הצעת החוק הזאת מנסה לתת מענה למציאות שבעיני היא איננה סבירה. לפני הממשלה אין די כלים כדי להתמודד עם מחדלים או כשלים, לדעתי. בוועדת החקירה הממלכתית אני מציע לעשות שימוש רק במקרים נדירים, בנושאים רחבים מאוד. אבל אז נשאלת השאלה מה עושים במקרים אחרים – שמעוררים חשד למחדל גדול במשרד ממשלתי אחד או בכמה משרדים ממשלתיים? הנוסחה שהשתמשו בה עד היום היא ועדות שהשר מינה. הדברים משתנים ממשרד למשרד, וגם בצבא ובמשטרה הם שונים. אני מניח שנציגי המשרדים הנוכחים כאן יציגו כמה וכמה נוסחאות.

אבל הנוסחה שהשר חוקר את משרדו באמצעות אנשיו איננה מקובלת עליי. גם אם היא יורדת לשורשם של דברים, עדיין באופן מובנה, היא איננה יכולה באמת לחשוף את הדברים עד תום. וגם הציבור רואה זאת כך. והרי יש גם חשיבות לכך שתהיה אמינות למסקנות ובהמלצות של הצוות.

חשבתי על מכניזם שונה, שבו שר המשפטים –הוא הגורם המתאים בעיניי – באישור הממשלה, יקים ועדת חקירה ממשלתית. זהו מונח חדש. הוועדה תבדוק נושאים מסוג זה. הצעתי הרכב, הממשלה הודיעה שההרכב הזה לא מוסכם עליה וקיבלתי את דעתה במובן זה. אומרים שיש לחץ גדול מדי על שופטים, ושכמעט כבר אין שופטים בדימוס, ומי שיש עסוק מאוד. אני מקבל את הדברים ואינני מתעקש עליהם.

חשוב לי שתהיה ועדת חקירה ממשלתית מטעם הממשלה, לא מטעם משרד פרטי או ספציפי. הוועדה תהיה אובייקטיווית יותר, בעלת מנדט רחב יותר ויכולת בדיקה בלתי תלויה. לדעתי המכשיר הזה חסר היום ואפשר יהיה לעשות בו שימוש חשוב, בכל הממשלות, אם הדבר יבוא לידי מיצוי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
קודם נדון בצורך בהסדר כזה, שאני תומך בו ושלדעתי הוא חשוב; ואחר כך נדון בהערות הספציפיות להצעת החוק.
יהושע שופמן
לעניין העיקרון, חוק ועדות חקירה בסעיף 28 לו, אומר שאין בחוק כדי למנוע הקמת ועדת בירור. זה הסעיף שח"כ פינס מבקש להחליף. צריך להדגיש שמקור הסמכות להקמת ועדה כזאת איננו בסעיף 28. בעצם לממשלה יש סמכות טבועה לכך, ואפשר גם להסתמך על סעיף 17 לחוק הפרשנות. הדברים נכתבו גם בספרו של היו"ר ח"כ רובינשטיין וגם בספרים אחרים.

זהו כלי חיוני, וגם החלפת סעיף 28 לא תביא לוויתור על הכלי הזה. המציע מדבר על כשלים ספציפיים – תאונות ואסונות. אגב, רוב המקרים שהוזכרו בדברי ההסבר נחקרים בכלל על ידי המשטרה, לאו דווקא על ידי ועדות שונות. לפעמים בוועדות חוקרים את הנושא המערכתי ולא את המקרה עצמו – כמו לגבי אסון ורסאי.

אי אפשר לטעון שכל מה ששר רוצה לחקור בתחום משרדו חייב להיעשות במסלול של ועדת חקירה סטטוטורית.
אופיר פינס-פז
אני מציע שיהיו שלוש רמות, וזאת תהיה אחת מהאפשרויות.
יהושע שופמן
אם יש כרגע בעיה לגבי ועדות הבירור, אפשר לפתור זאת. ניסו להקים ועדת בירור בעקבות האירועים בקרב ערביי ישראל בגליל. זה לא הצליח.
אופיר פינס-פז
ואם המכשיר הזה היה קיים, הממשלה הייתה מאמצת אותו, ולא מקימה ועדת חקירה ממלכתית?
יהושע שופמן
אינני בטוח.
אופיר פינס-פז
גם אני אינני בטוח בכך.
היו"ר אמנון רובינשטיין
לא במקרה הזה. אירועי אוקטובר נגעו לאמון ציבורי.
יהושע שופמן
אבל במקרה ההוא התגלתה הבעיה: אילו סמכויות ניתן לתת לוועדה? מכיוון שוועדת בירור מוקמת שלא על פי הסמכה מפורשת בחוק, אין לה סמכויות על פי חוק ולכן אין לה למשל סמכות להזמין עדים.

כאשר מדובר בעניין פנימי לגמרי, זה איננו מכשול. השאלה היא האם ניתן לייחד סמכויות מסוימות לוועדה כזאת. אם מדובר כאן בגוף ביניים – זה נושא אחר. זה לא הובן מההצעה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ח"כ פינס מביע רעיון, עיקרון.
יהושע שופמן
אם מדובר בסוג ביניים, הוא צריך לתת מענה לשאלה אחת: מהן הסמכויות שניתן לתת לוועדה כזאת, כדי להבחין בינה לבין ועדת הבירור.
היו"ר אמנון רובינשטיין
מייד נדון בכך. אני מבקש לשאול לגבי עצם הרעיון שבין שתי הערכאות תהיה ערכאת ביניים.
יהושע שופמן
אין לנו התנגדות שתהיה ועדה מסוג ביניים. נצטרך להגדיר לה סמכויות מסוימות, ואז גם נצטרך לחשוב על הרכב. אנחנו מסכימים שלא כל דבר צריך להיות בראשות שופט. מאידך גיסא, אם נותנים סמכויות כפייה, יש הגבלות מסוימות על מי שיכול לעמוד בראש ועדה כזאת. נניח שבמשרד החינוך מקימים ועדה שתבחן מדוע באזור מסוים ההישגים נמוכים. לשם כך אין צורך בשופט או בסמכויות מיוחדות. יש צורך באיש חינוך בראש הוועדה. לעומת זאת, אם רוצים לתת סמכויות כפייה: הזמנת עדים, קנסות, צווי חיפוש וכו' – בוודאי שיש צורך במישהו שאמון על הצד הזה של הדברים.
אופיר פינס-פז
אולי נציע נוטריון? יותר קשה להיות נוטריון משופט שלום.
היו"ר אמנון רובינשטיין
הבעיה היא של הסמכויות. האם רוצים שוועדה כזאת תבצע את כל מגוון ההגנות? זה מסבך את הדברים. ועדת חקירה היום היא נושא מסובך מאוד. כאן יש צורך בפרוצדורה קלה יותר.
יהושע שופמן
כשניכנס לדון בעניין נצטרך לחשוב היטב על ההבדלים בין הגופים. אם הכוונה להקים ועדה שתחקור כשלים ואנשים עלולים להיפגע בגינה – יש צורך להודיע לפי סעיף 15 לחוק. ואז השאלה היא האם בסופו של דבר יהיה פער בין ועדת החקירה הממלכתית לבין הגוף הזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
חייב להיות פער כזה. בנושע ועדות החקירה הממלכתיות קרה מה שקורה הרבה בישראל: מרוב רצון לשפר הפכו את זה למכשיר בלתי אפשרי. זה מה שקורה כל הזמן. המצוין הוא האויב של הטוב. ועדת חקירה ממלכתית היא עניין של שנה-שנתיים לכל הפחות.

ח"כ פינס מציע גם ערכאת ביניים וגם פרוצדורת ביניים.
יהושע שופמן
מה שבוודאי יהיה אפשר לעשות הוא להגדיר גבול סמכויות. מה שמקובל בשורה ארוכה של חוקים הוא להקנות לכל מיני גופים שלטוניים סמכויות לפי סעיפים 9-11 לחוק ועדות חקירה. אז צריך לוודא שמקנים את הסמכויות בידי מי שאמון על כך.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ח"כ פינס מציע שהממשלה תחליט על כך. כך כתוב בסעיף א(3) להצעת החוק.
יהושע שופמן
אי אפשר לתת "שיק פתוח" לממשלה. צריך להגדיר מה היא רשאית להעניק. ייתכן שיוחלט על סעיפים 9-11 לחוק, אבל אז בראש הוועדה צריך לעמוד אדם שכשיר לכך.
אופיר פינס-פז
זה חייב להיות משפטן, זה ברור. אולי לא רק שופט אלא גם מישהו שכשיר להיות שופט.
אהרון לישנסקי
לגבי השאלה העקרונית, אם זהו גוף ביניים בין ועדת בירור לבין גוף אחר, שחייב להיות ייחודי, ואם גוף כזה יביא תועלת לאורך תקופה – כדאי לדעתנו לפעול בכיוון זה, לפי הפרמטרים שעו"ד שופמן התייחס אליהם.

אני מבקש לשאול לגבי הניסוח הנוגע לשר המשפטים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זו שאלה של ניסוח, ואחת מהשאלות שיש להעלות. אני חושב שכוונתו של ח"כ פינס, מבלי שדיברתי אתו על כך, היא ששר המשפטים יקבע לגבי כל שר. לא מדובר בקביעה של שר המשפטים לגבי משרדו שלו. הניסוח כאן איננו מדויק.
אופיר פינס-פז
בוודאי, זאת הכוונה.
אופיר פינס-פז
אם כן אני מבהיר זאת. גם לא היה ברור שמדובר במכשיר ביניים, ולכן הבהרתי זאת כאן.
מרדכי שנבל
לשכת המבקרים הפנימיים מברכת על הצעת החוק. היא נראית לנו טובה למצב ביניים. מתוך הנושאים שהתעוררו, השאלה היא האם אפשר לקבוע שהממצאים לא ישמשו ראיות – כמו שנעשה לגבי ממצאי ביקורת פנימית. אז אפשר לבדוק נושאים מהותיים אך לא יהיה חשש שיהיו ראיות נגד אנשים. זה יכול גם להקל על הסרבול שעלול להיווצר בוועדה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
זוהי הערה חשובה. אני מבקש מהיועץ המשפטי של הוועדה לקחת את הדברים בחשבון.
אופיר פינס-פז
נכון, זה כמו במקרה של ביקורת המדינה: אם יש חשש לפלילים, מבקר המדינה יכול לפנות ליועץ המשפטי לממשלה. ואפשר לקבוע כך גם כאן.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ואז אין צורך בסעיף 15.
אופיר פינס-פז
וההגנות יכולות להיות מופחתות.
לאה רקובר
אנחנו מצטרפים לדבריו של מר שופמן. אני מבקשת לשאול: מההצעה עצמה לא ברור מי ימנה את הוועדה. ברור ששר המשפטים יקים אותה, אבל מי ימנה את יו"ר הוועדה ואת החברים?
אופיר פינס-פז
זה יהיה באישור הממשלה. שר המשפטים הציע הצעה לממשלה לגבי כל משרד. זאת הכוונה כאן.
לאה רקובר
אם כן, אנחנו מבקשים שאם בראש הוועדה יעמוד שופט, הוא יתמנה על ידי נשיא בית המשפט העליון. נראה לנו שכך ראוי.
תומר רוזנר
כך מגיעים בהדרגה להקמת ועדת חקירה ממלכתית.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אם כך, אנו מקבלים כאן החלטה בדו-פה. אנחנו מקבלים את העיקרון שבהצעת החוק. אבל במקום לעבור על כל סעיף על ההצעה אני מציע שח"כ פינס ידון בנושא עם אנשי משרד המשפטים ועם היועץ המשפטי של הוועדה.

אציין שלושה עניינים שלא ברורים בנוסח: בסעיף קטן (1) כתוב "בתחום תפקידיו" וצריך להיות: "בתחום תפקידיו של שר כלשהו". שנית בסעיף קטן (2) צריך להיות: "כל שופט או ראוי להיות שופט", ולגבי המינוי של החברים, לא מופיעה כאן הפרוצדורה וצריך להעתיק זאת מהסעיף הקיים או להחליט החלטה אחרת. הנושא השלישי שדורש תיקון הוא הגנת סעיף 15 שדיברנו עליו כאן.

לדעתי הנושא חשוב. אנחנו מתגאים בוועדות החקירה הממלכתיות שלנו בעולם אבל הן דבר מסובך מאוד. זהו שיתוק של בית המשפט העליון. לפעמים מוציאים שופט מתפקידו לשנתיים או לשלוש שנים.
יהושע שופמן
אין חובה שזה יהיה שופט עליון. אין חובה שיהיה שופט מכהן או שופט עליון. היו גם שופטים בדימוס.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אבל עובדה שזה המצב. השופט אור יהיה עסוק בזה זמן רב, לדעתי.
אופיר פינס-פז
וגם השופט זיילר, אמנם איננו שופט עליון אך הוא נשיא בית משפט מחוזי.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מציע שאם יו"ר הוועדה יהיה שופט מחוזי המינוי יהיה של נשיא בית המשפט המחוזי.
יהושע שופמן
בחקיקה יש הרבה מקרים שמתייחסים לשופטים בדימוס. כעיקרון מערבים את נשיא בית משפט העליון או את נשיא בית המשפט המחוזי כשמדובר בשופט מכהן.

בחוק החברות הממשלתיות יש ועדה לבדיקת מינויים. תנאי הכשירות שם הם שופט מכהן או בדימוס או מי שפרש מהשירות הציבורי והוא כשיר להיות שופט. כלומר, נותנים אפשרות למנות משפטנים שאינם שופטים אבל בעלי ניסיון במערכות ציבוריות. לדעתי זה יכול להגמיש את הדברים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אפשר לקבוע שכשיר כל מי שרשאי להיות שופט.
אופיר פינס-פז
למה רק מי שהיה בשירות הציבורי?
יהושע שופמן
אנחנו נלבן את הפרטים האלה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אם כן, אני מבקש לחזור על הדברים: הצעת החוק צריכה להיות פשוטה, אבל מוכרחה להיות בה סמכות לזמן עדים. אגב, אינני יודע אם היה טוב לבטל את השבעת העדים. זה עוד מקרה שבו המדינה רוצה להיות מוצלחת יותר מדי.
יהושע שופמן
ההחלטה התקבלה בשלוש קריאות ביום אחד. בשנות השמונים.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני היחיד שהצבעתי נגד ההחלטה.
תומר רוזנר
יש עוד שני נושאים שלדעתי צריך להתייחס אליהם: ראשית, פומביות הדיונים והממצאים, נושא הפרוצדורה, והנושא שנגע בו עו"ד שנבל – חיסיון הראיות והממצאים. השאלה היא האם הממצאים יהיו פומביים או יישארו במעמד של ממצאי ביקורת פנימית.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ההצעה שהוועדה תוכל להעביר ראיות ליועץ המשפטי פותרת הרבה בעיות.
אהרון לישנסקי
נאמר כאן: "הרכב ועדת החקירה הממשלתית וסמכויותיה יובאו לאישור הממשלה". הממשלה יכולה לדון ולא לאשר הצעה כזאת. האם בכך נגמר העניין?
אופיר פינס-פז
מה קורה כשיש הצעה להקים ועדת חקירה ממלכתית וזוהי ההחלטה?
יהושע שופמן
זוהי זכות הממשלה כמחליטה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
יש הצעת חוק שהכנסת תוכל למנות ועדת חקירה ממלכתית. צפויה לכם הרבה עבודה אם היא תעבור, עו"ד שופמן.
עודד ברוק
יש לברר מה היחס בין הוועדה החדשה לבין ועדת הבירור. אם למשל מת אסיר בבית מעצר השר יכול להקים גם ועדת חקירה.
יהושע שנבל
יש סמכויות מיוחדות לוועדות חקירה בחוקים ספציפיים, פקודת בתי הסוהר היא דוגמה לכך.
היו"ר אמנון רובינשטיין
ועדיין יש גם שופט חוקר במקרים בודדים. גם זה צעד פזיז של משרד המשפטים והכנסת, שביטלו את השופט החוקר. יש לי הרבה דוגמאות כאלה.
אופיר פינס-פז
אם כן אני הולך נגד המגמה של הכנסת?
היו"ר אמנון רובינשטיין
לא, אתה עם הכנסת, ח"כ פינס.
אופיר פינס-פז
אם כן אני צריך לבדוק את עצמי.
עודד ברוק
השאלה היא מה יהיו הסמכויות של ועדת הבירור.
תומר רוזנר
ועדת הבירור והוועדה המוצעת אינן מבטלות זו את זו.
אופיר פינס-פז
התיקון לא יהיה בחוק ועדות בירור.
עודד ברוק
אין חוק כזה.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני חושב שזוהי הצעה טובה מאוד, מצוינת. אני מציע שח"כ פינס ידון בכך עם עו"ד רוזנר, היועץ המשפטי של הוועדה ועו"ד שופמן.
אופיר פינס-פז
אם כן, אחרי הפגישה שלנו תתכנס ישיבה נוספת של ועדת הביקורת?
היו"ר אמנון רובינשטיין
נכון.
מרדכי שנבל
אני מבקש להעיר עוד הערה. ועדת החקירה תגיע למסקנות או להמלצות אופרטיוויות. אבל מה יקרה בעקבות ההמלצות הללו, מה לגבי מעקב אחר ביצוע? אני מציע לערב את הביקורת הפנימית של המשרד הרלוונטי, כמשקיף לפחות.
היו"ר אמנון רובינשטיין
אני מציע שעו"ד שנבל יכין מסמך ליוזם החוק, שיכלול את כל ההצעות שהעלה כאן. אני מבקש שהעתק שלו יועבר לעו"ד שופמן ולעו"ד רוזנר.

אני מודה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 09:30.

קוד המקור של הנתונים