ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 27/12/2000

המשבר בשוק ההון בשנים 93-94 והמשבר בבורסה בעקבותיו – חתימה על תוספת למסמך העקרונות בנושא ועדת החריגים לטיפול בנפגעי אשראי לרכישת מניות או קרנות הנאמנות.

פרוטוקול

 
המשבר בשוק ההון בשנים 93-94 והמשבר בבורסה בעקבותיו – חתימה על תוספת למסמך העקרונות בנושא ועדת החריגים לטיפול בנפגעי אשראי לרכישת מניות או קרנות הנאמנות.



3
ועדה לענייני ביקורת המדינה
27.12.2000

פרוטוקולים/ביקורת/2582
ירושלים, כ' בטבת, תשס"א
15 בינואר, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 108
מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה
יום רביעי, א' בטבת התשס"א (27 בדצמבר 2000), שעה 9:30
נכחו
חברי הוועדה: עוזי לנדאו-היו"ר
מוזמנים
גד ארבל אחראי על שוק ההון, בנק המזרחי
ישראל מאור מנהל סקטור לכוחות מיוחדית והתיישבות, בנק המזרחי
יוסי דאובר מנכ"ל משותף, חבר הנהלה והממונה על החטיבה המסחרית, בנק
הפועלים
אורית לרר מנהלת אגף לגביית חובות במשפט, בנק הפועלים
מוטי פיין ממונה על יחסי בנק-לקוח, בנק ישראל
אבי זלדמן חבר הנהלה בכיר – ראש החטיבה לבנקאות, בנק לאומי לישראל
מנדי בהיר חבר ועדת החריגים
אוריאל לין חבר ועדת החריגים
יועצת משפטית
אנה שניידר
מנהלת הוועדה
ירדנה מלר-הורוביץ
קצרנית
יפעת שפרכר

נושא: המשבר בשוק ההון בשנים 93-94 והמשבר בבורסה בעקבותיו – חתימה על תוספת למסמך העקרונות בנושא ועדת החריגים לטיפול בנפגעי אשראי לרכישת מניות או קרנות הנאמנות.
























המשבר בשוק ההון בשנים 93-94 והמשבר בבורסה בעקבותיו –
חתימה על תוספת למסמך העקרונות בנושא ועדת החריגים
לטיפול בנפגעי אשראי לרכישת מניות או קרנות הנאמנות.
היו"ר עוזי לנדאו
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה, הנושא: המשבר בשוק ההון בשנים 93-94 והמשבר בבורסה בעקבותיו – חתימה על תוספת למסמך העקרונות בנושא ועדת החריגים לטיפול בנפגעי אשראי לרכישת מניות או קרנות הנאמנות. הדיון הבוקר, עם הצגת ועדת החריגים, ממשיך בעצם את דרכה של ועדת הבוררות שהתמנתה במאי שנה שעברה. ועדת הבוררות התמנתה אז כדי לסייע לאנשים רבים שנפגעו מאותו משבר. הקים אותה יושב-ראש הוועדה הקודמת, חבר הכנסת יוסי כץ. היא הגיעה במסקנותיה למחיקה של כ-14.85 מיליון שקל חובות. ב-1991 היא יזמה תהליך שבתוכו 35 אנשים נוספים הגיעו להסכם או להסדר עם הבנקים.

אני רוצה בהזדמנות זו להודות בשם ועדת הביקורת לוועדת הבוררות שהיתה: למר שמחה מלר שעמד בראשה, לפרופ' יורם עדן ולרואה החשבון מנדי בהיר שהיו חברים בה. אני חושב שהעבודה שהם עשו היתה חשובה מאוד ובוודאי תשמש סיוע לוועדת החריגים שתמשיך את עבודתה. ועדת החריגים שכרגע קמה, בראשות יושב הראש אוריאל לין, שחברים בה רואה החשבון מנדי בהיר ויחזקאל פלומין, שנמצא כרגע בחו"ל, תמשיך את הטיפול במה שעשתה אז, כאשר כתב הסמכות שלה שונה מכתב הסמכות של ועדת החריגים.

ועדת הביקורת בשנה האחרונה נכנסה לעובי הקורה, משום שככל שניתן פתרון למספר לא קטן של אנשים, עדיין, לגישתי, היבול של ועדת הבוררות היה דל בגלל הגדרת הקריטריונים שהיו בה. מתוך כ-700 אנשים שפנו אליה ומתוך 580 שהיא יכולה היתה לטפל בהם, כ-90 היו בבנקים שלא בהסדר וכ-45 איחרו את המועד. מתוך 580 שביקשו סעד, כ-313 לא עמדו בקריטריונים. אני רוצה לקוות שרוב האנשים, להוציא את אלה שלא לקחו הלוואות מהבנקים, שיבקשו סעד מוועדת החריגים יוכלו לעשות זאת. בסיכומו של דבר מה שיש כאן כרגע בפנינו זו פשרה. חשבתי בזמנו שצריך היה לחייב רק ביכולת ההחזר בעת מתן האשראי אנשים שאינם ספקולנטים, כאשר חלוקת הנזק תהיה בין שני הספקולנטים העיקריים, האמיתיים – הבנק והלקוח. גם אצל הלקוחות יש ספקולנטים ויש ספקולנטים. על זה דיברנו בישיבה שהיתה. הכנסנו מספר שינויים בהסכמה עם הבנקים לגבי ועדת החריגים. ועדת החריגים במתכונת הקודמת היתה מורכבת מיושב-ראש ועדת הביקורת ומנכ"ל הבנק הנוגע בדבר. זה שונה. בוועדה זו לא תהיה שום פונקציה פוליטית, שום נגיעה פוליטית וגם שום נגיעה ישירה לעניין הזה עצמו. הוועדה היא ועדה בלתי תלויה של אנשים מומחים ובעלי ותק ציבורי ידוע וברור. אין הגבלה לוועדת החריגים על 5% ממי שפנו, אלא כל מי שצודק בגישתו ויבקש סעד יקבל אותו בלי שום מגבלה. הוועדה תוכל לדון במי שנפסלו על הסף מכיוון שלא עמדו בקריטריונים. מעבר למחיקת חוב, כפי שציינו כאן, הוועדה גם תוכל להשיב ולהחזיר כספים. הפונים יצטרכו לדעת שמי שיבקש לערער על מה שפסקה ועדת הבוררות, עלול להמצא במצב שהוא יצטרך להחזיר כספים. הוועדה תדון במי שלא נמצא ביתרת חוב, או מי שיש לו עדיין יתרת אשראי.

אחד הדברים שאפיינו את החודשים האחרונים היה לא רק הטיפול בסוגיית ועדת החריגים והמשך הטיפול במי שנפגעו, אלא הומרץ מסלול טיפול ישיר בין הבנקים עצמם ובין הלקוחות שנפגעו. מי שפנה לוועדת הביקורת ולא היה במסגרת ועדת החריגים, הופנה ישירות אל הבנקים. ההתרשמות שלי היא שיש מאמץ רציני, חשוב, כן על מנת לסיים את העניין, ופה אני בוודאי יכול רק לברך על מה שעושים הבנקים בתחום הזה. כל מה שאנחנו עושים היום זאת פשרה בין היכולת לטפל בסוגייה ציבורית על ידי הקמת ועדת חקירה ממלכתית, ובין הנסיון לתת פתרון מסויים לאותם לקוחות שפותו על ידי הבנקים לפני הנפילה ושפגעו בהם קשה בחלק מן המקרים לאחר הנפילה. המטרה היא לא ללכת לפתרונות גורפים במערכת, אלא לבקש לתת תשובה ספציפית לאנשים שבחלק מהמקרים ממשיכים להיות תלויים בין שמיים וארץ. ככל שהביקורת שלי כלפי הבנקים היא רבה וקשה, אני רואה את הבנקים אשמים לא מעט בפיתוי אנשים והחדרת האמונה שהבורסה יכולה רק לעלות והם יכולים רק להרוויח. בפועל מה שהיה צריך לעשות זה לפצות אותם. עכשיו, משנפלה הבורסה, הבנקים לא הסתפקו בבטחונות, אלא תבעו את כל החוב, רצו לבתי משפט ובסדר דין מקוצר גרמו לכך שרבים לא יוכלו להתגונן. בחלק גדול מהמקרים פסק הדין גבה ריבית קצוצה מהלקוחות שממילא היו מסכנים. היום, מספר שנים לא קטן לאחר כל הפרשה, החזקים יצאו וניצלו, ואילו החלשים אכלו אותה עד הסוף, בלי שמדינת ישראל ורשויותיה ידאגו להם. אנחנו מנסים עם הפשרה שהגענו אליה יחד עם הבנקים לתקן מקצת מן העוול הזה. אני אציין שהבנקים רואים את הדברים האלה אחרת. אני מדגיש איך חברי ועדת ביקורת המדינה ראו את הסוגייה, ופה תפקיד ועדת החריגים לתקן את העוול לאיש הקטן.

אני רוצה בהזדמנות זו לא רק לציין לטובה את שיתוף הפעולה שהיה לוועדה עם הבנקים שאיתם הגענו לפשרה הזאת, את הרצון להעביר דף, לשים את הדברים מאחורינו, אלא גם את הגישה ההוגנת שהם גילו ביכולת, בצורך, ברצון ובנכונות להגיע להסדר, ובחלק ניכר מן המקרים במסלול ישיר, בלי שוועדת החריגים תתערב. אני מבקש להביא לידיעת הוועדה, לידיעת המפקח על הבנקים, שמפגישות ומשיחות שהיו לי עם מנהל בנק דיסקונט, שאיננו שותף להסדר, נודע לי שהוא ביוזמתו מינה את עו"ד אליעד שרגא והביא לידיעתו את כל המקרים שהיו במחלוקת בין הבנק ובין הלקוחות שלו. מר שרגא יבדוק את הדברים האלה ויביא לידי הבנק את החלטתו. אני מתכוון לדבר עם מר שרגא בדרך שבה דיברנו כאן. אלה הם המסלולים שבהם אנחנו פועלים. על מקרים נוספים ספציפיים שוחחתי עם מנהלי בנקים. אני מוכרח לומר שהדברים בחלק מהמקרים נעשו. סך הכל יש רצון להעביר את הדף הזה מאחורינו. אני שמח לראות כאן את המפקח על הבנקים, הרואה כיצד אנחנו מביאים לכלל סיכום גם את הנושא הזה. בישיבה זו אני מבקש לראות סיכום של הנושא. אני שמח שהדברים עומדים כפי שהם עומדים. אני מודה לכולם, ואני מאחל הצלחה לוועדה. אנחנו מצפים לפסק דינה ולהחלטותיה בזמן הקרוב. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 9:55

קוד המקור של הנתונים