ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 12/11/2002

חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 59), התשס"ג-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/6114



13
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
12.11.2002

פרוטוקולים/עבודה/6114
ירושלים, כ"א בכסלו, תשס"ג
26 בנובמבר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב חמישי




פרוטוקול מס' 600
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, ז' בכסלו התשס"ג (12 בנובמבר 2002), שעה 18:00
סדר היום
הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 45)(הכנסה מזערית), התשס"א-2001.
נכחו
חברי הוועדה: יאיר פרץ – מ"מ היו"ר
ענת מאור
מוזמנים
ז'ק בנדלק - המוסד לביטוח לאומי
עו"ד רועי קרת - הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי
אהוד בן-דרור - משרד האוצר
גיא קריגר - משרד האוצר
אבי לבון - משרד האוצר
שי סומך - משרד המשפטים
מוחמד סייד-אחמד - מרכז מחקר ומידע, הכנסת
אורית נהיר - הלשכה המשפטית, הכנסת
יועצת משפטית
עו"ד ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
קצרנית
שלומית כהן









הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 45)(הכנסה מזערית), התשס"א-2001
היו"ר יאיר פרץ
ערב טוב. בהמשך לישיבה הקודמת מהבוקר התבקשתם להמציא לנו מסמך. הגשתם הצעה של שישה מיליון כדי שזה לא יעבור.
גיא קריגר
שישה מיליון זה רק חלק מהחישוב. אם היינו כותבים 60 מיליון זה היה יותר טוב? זאת נקודה שאנחנו מתקשים להבין, כי זה קורה פעם אחר פעם. כשאנחנו אומרים שזה מספר שהוא יותר מחמישה מיליון, שואלים אותנו למה אנחנו מגזימים. באו אלי בטענות בוועדת העלייה והקליטה איך נתנו הערכת עלות של 3.7 מיליון אחרי שקודם נתנו הערכת עלות של 3.5 מיליון.
היו"ר יאיר פרץ
אבל זה במסגרת החוק.
גיא קריגר
זה רק מראה שאנחנו מנסים לתת הערכת עלות שהיא אמיתית לדעתנו.
היו"ר יאיר פרץ
ביקשנו גם לנסות לעשות התאמה בעליית שקל או שני שקלים על-מנת שנוכל להביא את הצעת החוק הזאת לקריאה שנייה ולקריאה שלישית. קיבלנו הערכה של שישה מיליון ואחר-כך זה הולך ועולה, ההכנסות יורדות וזה מגיע ל-14 מיליון, ואחר-כך ל-20 ול-34 וכך הלאה.
ג'ודי וסרמן
בצוהריים ביקשנו מהביטוח הלאומי, במידה שאפשר, להמציא לנו לוח חדש בהתבסס על הנתונים של משרד האוצר. הביטוח הלאומי הבהיר שאין באפשרותם להכין לוח חדש עם הנתונים החדשים של האוצר, ואולי נקבל הסבר קצר למה אי-אפשר לקבל לוח חדש של הערכות העלות.
ג'ק בנדלק
השינויים מתבטאים באחוזים, לא בשקלים. אנחנו מדברים על 1.40 שזה שיעור נמוך במיוחד, 20-30 מיליון לא באים לביטוי באחוזים הקטנים האלה אלא רק בספרה השלישית או הרביעית אחרי הנקודה.
היו"ר יאיר פרץ
נציג מרכז המחקר והמידע, בבקשה.
מוחמד סייד-אחמד
עשיתי ניתוח שמסובך להסביר אותו, אבל אני אנסה בכל זאת.
ענת מאור
מה הנתונים שהאוצר מסר לוועדה?
אבי לבון
האוצר אומר 35 מיליון שקלים.
היו"ר יאיר פרץ
זה הולך ועולה.
מוחמד סייד-אחמד
אני רוצה להתייחס להערכת המוסד לביטוח לאומי, כי כשהביטוח הלאומי מתקן דברים, במיוחד בדברים האלה, יש לו משקולות של דברים שנבדקו במשך שנים, שלא משתנים מהיום למחר. מדי פעם הם בודקים אותם ומעדכנים את המשקולות האלה. לכן מבחינתם יצא שההשפעה היא אפס.
ג'ודי וסרמן
משקולות הם שקלול של שני השיעורים.
מוחמד סייד-אחמד
נכון. במשרד האוצר הם אומרים שאומנם יש משקולות, אבל בינתיים ההתפלגות השתנתה, היא לא קבועה, יש מצב כלכלי חדש, היתה תוכנית חירום וכתוצאה מזה הם מעריכים שנפח השכר ברמות המאוד גבוהות, שמעל חמש פעמים השכר הממוצע, יירד. לכן אם נפח השכר הזה יירד אז גם בסיס הגבייה יורד ואז הגבייה בפועל תרד. לכן האיזון לכאורה יופר.

בעיקרון אני מסכים עם הניתוח הזה, אבל מצד שני אני צריך להדגיש שיש דברים שלא משנים אותם מהיום למחר. כלומר, אני לא מצפה מהביטוח הלאומי שישנה את המשקולות כל חודש או כל חודשיים. אולי אם המדיניות תשתנה וישנו את המשקולות האלה כל שנה כשיהיה בסיס נתונים חדש זה אפשרי להערכתי, אבל בינתיים זה לא נעשה.

מצד שני רציתי לבדוק את ההשפעה האפקטיבית. נניח שנפח השכר יורד בסכום מסוים, משרד האוצר מעריכים שזה 930 מיליון שקלים, אז בעקבות הירידה הזאת בכמה יירדו תשלומי הביטוח הלאומי בפועל. התבססתי על השינוי האחרון שנעשה. בשינוי האחרון, בעקבות תוכנית החירום, הם ביטלו את התקרה. בעקבות ביטול התקרה בסיס הגבייה של הביטוח הלאומי גדל ב-9.3 מיליארד שקלים. הגידול בבסיס הזה מהווה גידול של 8.6% בנפח השכר שהיה מעל מחצית השכר הממוצע עד פי חמישה השכר הממוצע. מצד שני הגידול הזה מהווה גם 5% ביחס לנפח השכר הכולל שהיה לפני ביטול התקרות. בדקתי איך השתנו המשקולות שהביטוח הלאומי עדכן לפני כחמישה חודשים. אני רואה שהמשקולות של הביטוח הלאומי היו במקור לפני השינוי 35% ו-65% לשיעור הרגיל, כלומר אלה ההכנסות היותר גבוהות. בעקבות השינוי שיעור המשקולות של השיעור הרגיל גדל ל-67%, כלומר יש גידול באחוזים מוחלטים של שתי נקודות האחוז. הגידול של המשקולת באחוזים הוא 3%. מצד אחד אני לוקח בעצם הנחה מצמצמת ומשתמש ב-5% שהיא תקבל בהתחלה, ואני רואה שמצד אחד בסיס השכר לגבייה גדל ב-5% אבל המשקולת הרלוונטית גדלה רק ב-3%. כלומר יש פה מצב שאני צריך לחשב את שיעור הגידול האפקטיבי.

אני עובר שלב נוסף במסמך, סעיף 8. הצעת החוק דיברה על הגדלת שיעור הביטוח הלאומי מ-4.9 ל-5.52, כלומר צפויה תוספת של 0.62 נקודות האחוז. לכן הגידול האפקטיבי הוא רק 60% מה-0.62, שזה 3% מתוך 5%. מזה אני מגיע לכך שהתוספת המוחלטת האפקטיבית היא 0.372%. אם אני לוקח 0.372% מתוך הסכום שצפוי שיירד מהתקרה העליונה של הביטוח הלאומי, בעקבות ביטול התקרה, כלומר 0.372% מתוך 930 מיליון שקלים, אני מקבל שהאיזון יופר בגובה של כ-3.5 מיליון. כמובן שאם הטענה בדבר קיטון בבסיס השכר לא תתממש במלואה אז הסטייה מנקודת האיזון תהיה נמוכה יחסית, כלומר נמוכה יותר מ-3.46. אם היא תהיה קצת יותר גבוהה אז היא תהיה עדיין בגבולות החמישה מיליון, וזה כמובן תלוי בהערכות של משרד האוצר. הם הממונים על הדברים האלה ואני מניח שהם אובייקטיביים ומקצועיים בעבודה שלהם. עד סעיף 10 אני מגיע למסקנה שהעלות תהיה פחותה מחמישה מיליון.

בסעיף 11 אני מתייחס לטענה נוספת בדבר הקיטון בבסיס הגבייה של הביטוח הלאומי. מה שאני אומר הוא שיש אפשרות שבסיס הגבייה של הביטוח הלאומי יקטן. האפשרות הזאת קיימת בעיקר כתוצאה מהמיתון, מהמצב הכלכלי ומהצטמקות בשכר. מצד שני כתוצאה מהקמת חברות. בנוסף, התמריץ להקים חברה ולכאורה להתחמק מתשלומי הביטוח הלאומי לא ישתנה מהותית בעקבות השינוי, וגם פה מדובר על עלות שהיא לא תקציבית ישירה. זה חורג מהצעת החוק.
ענת מאור
בשביל לדייק, האוצר לא טען שכתוצאה מהחוק הזה יעברו מיחידים לחברות. הוא טען שבגלל הורדת התקרה התהליך הזה קורה.
אהוד בן-דרור
גם ביטול התקרות גרם למעבר של יחידים מאותם שכירים להקמת חברות, שזה כשלעצמו כבר גורם לעלות וזה נותן תמריץ לחברות להעלים הכנסות.
מוחמד סייד-אחמד
אני חושב שהתמריץ במקרה הזה הוא שולי וזאת לא הסיבה האמיתית. אם יש קיטון בבסיס הגבייה זה ביטול התקרות שהיה ולאו דווקא שינויים שלהם.
ג'ודי וסרמן
אתה אומר בעצם שהשינויים שעשויים להיות במערכת המס לא קשורים להצעת החוק הזאת.
מוחמד סייד-אחמד
ייתכן שיש קשר בשוליים, אבל הבעיה העיקרית היא ביטול התקרות.
גיא קריגר
אתה אומר שהעלייה של 0.6 מתוך 4.9, שזה משהו כמו 15% בגבייה של ביטוח לאומי בהקשר הזה, זה משהו שהוא בשוליים והוא טעות סטטיסטית והוא לא יביא ליצירה של תקרות מס חדשות.
מוחמד סייד-אחמד
אם יש תופעה כזאת, זה לא ישירות מהחוק הזה.
אבי לבון
הטענה היא שכאשר מעלים מסים בסיס המס יורד, כולם מסכימים לזה. השאלה היא בכמה.
גיא קריגר
בעדינות זה 14 מיליון שקלים.
מוחמד סייד-אחמד
באים אליי חברי-כנסת ומבקשים הצעת עלות תקציבית לחוק מסוים ואני אומר, למשל, 500 מיליון שקלים. אז באים אלי בטענה שאני מתעלם מזה שאם יושקעו 500 מיליון השקלים בחינוך, אז אחר-כך יהיו פחות מובטלים ותהיה פחות פשיעה. זאת בדיוק אותה נקודה.
גיא קריגר
מה שאתה אומר עכשיו הוא נכון.
מוחמד סייד-אחמד
אם אני מדבר על עלות תקציבית נטו, זה החישוב עד סעיף 10. אם אתם רוצים לבדוק את זה גם בחוק, אולי אתם צריכים לשנות אותו ולדבר על השלכות כלכליות שאני לא יודע איך מודדים אותן.
גיא קריגר
כל שינוי במצב הסטטוטורי מביא בסופו של דבר גם לתופעות כלכליות, וזה יכול ללכת לכיוון כזה או אחר. פה זה לא הגיע למצב הזה שזה התרחק מהחוק במידה כזאת.
מוחמד סייד-אחמד
אני רואה בזה תופעה עקיפה.
גיא קריגר
אני לא מנסה לתקוף, כי אתה עושה את העבודה שלך.
ענת מאור
הוא עושה את העבודה שלו במקצועיות ובאמינות.
גיא קריגר
אני בטוח שמה שנכתב כאן נכתב בתום לב גמור.
מוחמד סייד-אחמד
היה לפחות מקרה אחד שהגשתי חוות דעת שהעלות שלי היתה גבוהה מהעלות של משרד האוצר. אבל אני הייתי הולך על מה שאומר הביטוח הלאומי מסיבה אחת פשוטה, והיא שיש דברים שלא משנים מהיום למחר. אם אתה רוצה לשנות את זה ואתה טוען שיש עלות גבוהה, אתה צריך לחזור לכל החוק, לכל השיפויים ולכל הדברים ולשנות את כל הנוסחאות.
גיא קריגר
אבל יש נתונים על הירידה בבסיס המס.
מוחמד סייד-אחמד
אבל לא בגלל זה. יש גם מיתון, יש המון גורמים. יש גם עסקים שנסגרים.
גיא קריגר
אז עלות האפס חשובה על סמך בסיס נתונים מסוים. עכשיו אנחנו יודעים, לא בתור ספקולציה, זאת עובדה שבסיס המס הזה השתנה, בסיס הגבייה השתנה. חישוב מספרי פשוט של תרגיל של כפל נותן לנו תוצאה של שישה מיליון, ותקן אותי אם אני טועה. זה כשלעצמו נותן לנו שישה מיליון.
היו"ר יאיר פרץ
ממה שהבנתי ממוחמד זה לא נותן שישה מיליון שקלים.
מוחמד סייד-אחמד
אני אומר שזה יהיה 3.46. אני רוצה להדגיש עוד דבר. יש לשים לב ששיטת החישוב שלי היא שהתחשבתי בכל העולמות. יש פה ממוצע שנותן פשרה, כי אני משתמש גם במשקולות וגם בנתונים השוטפים. אתם השתמשתם רק בנתון השוטף, אבל זאת טעות כי יש גם משקולות. פה אני משתמש בשני הדברים.
אבי לבון
האם הביטוח הלאומי גובה על סמך משקולות או על סמך הכנסה?
היו"ר יאיר פרץ
מה שאמר מוחמד לגבי המשקולות הוא בכדי לשקלל את כל הנושא הזה ושהצעת החוק לא תעלה שישה מיליון שקלים, כמו שאתם אומרים, אלא לאור הנתונים האלה עד סעיף מסוים הוא אומר שאין לזה בכלל שייכות. אם יש שייכות היא 3.46, ולא כפי שאתם מנסים להגיד.
מוחמד סייד-אחמד
אני בכלל לא התייחסתי לטענה של ה-10%.
גיא קריגר
כתבת שזה נתון שאין לך ברירה אלא לקבל אותו, בסדר. אולי הוא 12 ואולי הוא 20.
ענת מאור
יש לנו פה שתי הערכות. בהנחה ששתיהן עשויות מקצועית, גם של האוצר וגם של מרכז המחקר בכנסת, ואני מבינה שיש פערים בהערכה המקצועית, השאלה היא מה הסמכות של הוועדה.
ג'ודי וסרמן
לפי חוק יסוד: משק המדינה, סעיף 1ב, הערכת עלות תקציבית תהיה לפי קביעת שר האוצר, אבל הוכח להנחת דעתה של הוועדה, על-פי נתונים ואומדנים שהוגשו לה, שהעלות התקציבית שונה מזאת שקבע שר האוצר, אז תהיה הערכת העלות התקציבית על-פי קביעת הוועדה. זאת אומרת, הוועדה צריכה להכריע איזו מבין שתי ההערכות התקציביות המקצועיות שהובאו בפניה מתקבלת על הוועדה.
היו"ר יאיר פרץ
נניח שאנחנו מקבלים היום את ההצעה של מוחמד ועל סמך זה אנחנו מעלים את הצעת החוק לקריאה שנייה ולקריאה שלישית, ותוך שנה מוכיח שר האוצר לשר העבודה והרווחה שהחוק פרץ כל גדרות, האם שר העבודה והרווחה יוכל להביא הצעה לתיקון?
ג'ודי וסרמן
הממשלה בוודאי יכולה להציע הצעת חוק, וגם כל חבר-כנסת יכול להציע. זה תהליך של חקיקה שבה צריך לתקן את החוק.
מוחמד סייד-אחמד
בחוות הדעת של משרד האוצר ההנחה הסמויה היא שהם מקבלים גם את המשקולות של הביטוח הלאומי. כי הם לקחו רק את הדלתא ברמות השכר הגבוהות. כלומר, אתם בעצם לא טוענים שהמשקולות לא בסדר.
אהוד בן-דרור
לא צריך בכלל להיכנס פה למשקולות. אם אתה מניח שהיקף השכר מעל חמש פעמים השכר הממוצע הוא 9.3 מיליארד שקלים ואתה מניח שהיתה לך ירידה של 10%...
ענת מאור
זאת הנחה?
אהוד בן-דרור
זאת הנחה של האוצר.
ענת מאור
מה ההנחה של הביטוח הלאומי? האם לביטוח הלאומי אין חישובים פר חודש?
ג'ק בנדלק
אין דיווח חודשי של שכר לביטוח הלאומי.
ענת מאור
מתי כן אפשר לדעת את זה? מתי יודעים אם היתה ירידה ובאילו אחוזים?
ג'ק בנדלק
כשהמעסיק בסוף השנה מדווח.
רועי קרת
צריך לחכות לשנה הבאה, שתהיה שנה נקייה.
אהוד בן-דרור
בלי שום קשר למשקולות, כי 9.3 מיליארד, כמו שכתבת במסמך שלך, אם הבסיס הזה ירד ל-10%, אז אתה טוען שביטול הגגות לא שינה ב-10% את בסיס המס הרלוונטי, או שזה לא 9.3? כי אם אתה מסכים עם זה ועם זה, המכפלה של 10% כפול 9.3 כפול השינוי במס שביטוח לאומי הניחו שהם יגדילו אבל לא יגדילו כי בגלל ביטול הגגות אין ההכנסה הזאת, יש פה כפל של שלושה מספרים שנותן יותר מ-5 מיליון שהם חשבו שהם יגבו אבל לא יגבו. אין פה שום קשר למשקולות, אלא 10% של הירידה בשכר שהם חשבו שיש כפול השכר שהם חשבו שיש כפול אחוז המס שהם חשבו שהם יגדילו.
מוחמד סייד-אחמד
כי אין ירידה ברמות הנמוכות?
גיא קריגר
סביר להניח שיש. 9.3 זה רק מעל חמש פעמים השכר הממוצע במשק.
מוחמד סייד-אחמד
אם אני לוקח את השיטה שלכם יש פה פספוס.
גיא קריגר
נכון, אבל הפספוס הוא כלפי מטה.
אהוד בן-דרור
יש לך עוד 108 מיליארד שקלים בין שלוש פעמים לבין חמש פעמים, ואלה מספרים שאתה יכול לטעון שהם מתקזזים אבל בכל מקרה עדיין מעל 5 מיליון של השכר מעל חמש פעמים יישאר.
מוחמד סייד-אחמד
אתם בעצם הסכמתם למשקולות של הביטוח הלאומי.
אהוד בן-דרור
לא מדובר פה על משקולות בכלל.
גיא קריגר
ההנחה חייבת להיות שאם אתה מגדיל את שיעור המס בסיס המס קטן. זה בטח לא חד-חד ערכי.
מוחמד סייד-אחמד
יש עקומת לאופר.
אבי לבון
זה לא עקומת לאופר, זה כאילו אתה לוקח מיליארד שקלים, ועד שאתה מספיק להעביר אותו לאוצר אתה מפסיד משהו. יש אומרים שאתה מפסיד מעט מאוד ויש אומרים שאתה מפסיד הרבה. הגמישות נקבעת בממוצע.
גיא קריגר
אני מנסה לומר שעד לרמה של חמש פעמים השכר הממוצע במשק אין ספק שיהיה איזשהו אובדן של גבייה.
מוחמד סייד-אחמד
אני לא יודע. ב-10% יש קיטון של 930 מיליון. אני רוצה לבדוק את זה ביחס להתפלגות של השכר והמשקולות, ובגדול יש התפלגות מאוד גסה שמחלקת רק לשתי מדרגות, וביחס למה שאתם אומרים. אם אתה טוען שהביטוח הלאומי עשה טעות והמשקולות שלו לא מדויקות, תבדקו את הנתונים.
גיא קריגר
אנחנו לא יכולים להתעלם ממה שמונח לפנינו. ההנחה שבסיס השכר שונה היא הרבה יותר מהשערה, היא הנחה מבוססת. זה ברור שהבסיס עלה. אם אתה משנה את השיעורים ברמת השכר הגבוהה זה לא מביא לך את המשחק סכום אפס שחשבת שיהיה לך, זה מביא לך משחק מינוס.
היו"ר יאיר פרץ
אני מתרשם שאתם, האוצר, משתמשים בהערכות שאין לכם נתונים מדויקים, אתם לא יודעים מה קרה מאז הרפורמה ועד היום, מה גרם למה. אם הייתם אומרים לנו שהגבייה ירדה ב-20% או ב-15% הדברים היו נשמעים אחרת בוועדה. מוחמד טוען שגם לפי ההערכה שלכם העלות היא 3.6 ולא 6 מיליון כפי שאתם אומרים.
גיא קריגר
אנחנו לא אומרים 6, אנחנו אומרים 34. 34 זאת הערכה זהירה, 20 זאת הערכה זהירה מאוד ו-50 זה בקצת פחות זהיר אבל עדיין זהיר מספיק. 6 מיליון זה רק חלק מהעלות, זאת עלות ישירה שאותה אנחנו יכולים להעריך עכשיו במידה גדולה מאוד של ודאות.

אם להמשיל את זה, אתה עולה את שער הגיא ברכב, הכנסת עוד אדם למושב האחורי, האם הרכב ייסע יותר מהר או יותר לאט? אי-אפשר להגיד בדיוק כמה יותר לאט הוא ייסע, אבל אין כל ספק שהוא ייסע יותר לאט.
היו"ר יאיר פרץ
תלוי מה נפח המנוע.
גיא קריגר
זה לא חשוב. הוספת שם עוד משקל, הרכב ייסע יותר לאט. כך גם אם הגדלת את שיעור המס, הקטנת את בסיס המס. השאלה בכמה בדיוק היא שאלה שאפשר להתווכח עליה.
ענת מאור
זה מעניין מאוד שמקבל פרס נובל הישראלי האמריקני זכה בו בגלל הפסיכולוגיה של הכלכלה. הוא טען שכאשר אנחנו מקבלים החלטה כלכלית הפסיכולוגיה משמשת גורם מאוד חשוב. אנחנו חשבנו שרק בחינוך ובתפיסות חברתיות יש מחלוקות שונות, אבל אני רואה שגם בעובדות ובמספרים זה כך. אני חושבת שכל חוות דעת היא מקצועית בפני עצמה, אבל יש חשיבות להנחות המוצא, להדגשים שעושים.

לא ירדתי לגמרי לסוף הדעת של משקולות, אבל במבוא לכלכלה למדתי ונראה לי שהשימוש במשקולות ולא רק בראייה חד-ממדית של הנושא הוא נכון.

אני רוצה להדגיש לאוצר מה שאמרנו בבוקר, שהעובדה שאתם מציגים לנו את הירידה של כ-10% מ-9.3 מיליארד ל-8.4 מיליארד היא לא גזירת שמים. זה לא כמו הגשם שהתחיל לרדת היום ואיש לא יכול להשפיע עליו. אילו האוצר היה נוקט במדיניות יזומה, שיחידים לא יכולים לעשות מסלקה להשתחרר מתשלום מס, לא הנמוכים אלא הגבוהים, אז לא היתה ירידה. אני לא ידעתי על העניין הזה, אבל מתברר שהעשירונים העליונים לא משלמים מסים.
גיא קריגר
הם משלמים, אבל פחות.
אבי לבון
מחצית מהעשירון העליון משלם 55% מהמס.
ענת מאור
אבל יש מאיונים שלמדו איך לרשום חברות והם משלמים מעט מאוד. אתה אומר כמה הם נתנו אבל אתה לא אומר כמה רווחים בסוף נשארו להם. הם היו צריכים לשלם לפי הורדת התקרה, לפי מה שהמדינה קבעה. המדינה מצד אחד קבעה מסלול לשלם, מצד שני קבעה מסלול לחברות ולתאגידים להשתמט מאותו תשלום. תבדקו אם הורדת התקרה לא הביאה לתוצאה הרצויה.

מנקודת ראותנו אנחנו לא יכולים לקבל כהנחת עבודה של גזירת שמים אובייקטיבית שיש ירידה בגבייה. האוצר צריך לבדוק את עצמו איך הוא מבטל את אותה ירידה שאיש לא התכוון אליה בביטול התקרה.

אני מתייחסת לסעיף 2 בנתונים שלכם. הייתי בטוחה שהעניין הזה של ירידה מ-9.3 ל-8.4 זה נתון שנבדק מיולי עד היום. אני מבינה שזה לא נבדק ורק עוד שנה וחצי נדע אותו. שערו בנפשכם שההשערה היא לא 10% אלא 8%, אז אנחנו מדברים בעצם היום על פחות מ-5 מיליון.
גיא קריגר
אבל שישה מיליון היא לא הערכת עלות שאנחנו נותנים.
ענת מאור
אני קודם כל אומרת ש-10% זה הרבה. בבוקר הייתי בטוחה שזה נתון ועכשיו הבנתי שזאת הערכה. אומרים לי מהאוצר שכרגע זה שישה מיליון אבל הם חוזים את מה שצפוי בעקבות השינוי. אני מתחברת עכשיו להערתי השנייה, הפילוסופית-הכלכלית: בלמו בבקשה את האפשרות להשתמט מעוד ועוד מסים.
גיא קריגר
באיזו דרך?
ענת מאור
כל המושג של התאגוד.
גיא קריגר
נעשה חקיקה שכל מי שעושה את זה יורים בו, זה יעזור?
ענת מאור
אתם מאפשרים את זה בחוק.
גיא קריגר
אז לא לאשר רישום חברות?
ענת מאור
לאשר אבל לא להשתמטות ממסים.
ג'ודי וסרמן
אנשי האוצר, למה ביטלתם את התקרות אם זה מביא לאובדן הכנסות?
אבי לבון
הבסיס יירד וההכנסות הנוספות הם לא בבסיס. במקום לגבות את הפוטנציאל המלא אנחנו גובים 66%.
גיא קריגר
בדוגמה של הרכב, חיזקנו את המנוע יותר ממה שהוספנו משקל.
ענת מאור
אם אני מבינה נכון, אתם אומרים שזה פחות ממה שצפיתם אבל זה יותר ממה שהיה לפני יולי, לפני תוכנית החירום?
אבי לבון
יש בסיסי מס לפני מועד השינויים. נניח שנגבה מאה מיליון, עכשיו מתבקשים לתת אומדן. לוקחים בחשבון שחלק מההשפעה של העלאת המסים תביא לכך שהבסיס יקטן. לכן זה לא פחות ממה שצפינו, זה כמו שצפינו, זה פחות מהפוטנציאל של ה-100%.
ענת מאור
זאת אומרת במעבר אל תוכנית החירום סך הגבייה בעצם עלה. אז למה אנחנו רואים כאן שיש ירידה ב-10%?
אבי לבון
הבסיס היה 9.3 מיליארד. ביטוח לאומי מחשב את השיעור שאתם רוצים לעשות עכשיו על בסיס 9.3 מיליארד.
ענת מאור
9.3 מיליארד זה אחרי תוכנית החירום או לפני?
אבי לבון
לפני. מה שעשינו הוא שידענו שיהיה פחות מ-9.3 מיליארד, ולכן כשאנחנו דנים על הביטוח הלאומי אנחנו מדברים על פחות מ-9 מיליארד.
ענת מאור
אז למה עשיתם את זה?
אבי לבון
9 מיליארד זה בסיס השכר. סך הכל המס שנגבה הוא יותר גדול.
אהוד בן-דרור
עכשיו יש בערך 8.4 מיליארד, שמהם גובים משהו, אז זה בהכרח מביא תוספת גבייה.
ענת מאור
אתם אומרים שהביטוח הלאומי מקבל עכשיו יותר כסף, למרות הירידה בתקציב שממנו גובים, אבל בסך הכל הגבייה יותר גדולה.
גיא קריגר
מה שהצעת החוק מנסה לעשות זה מה שנקרא משחק סכום אפס. זה אומר במקום אחד להוריד את גביית המס ובמקום אחר להעלות, כך שההורדה וההעלאה יתקזזו. ההורדה ברמות השכר הנמוכות לא השתנתה בעקבות תוכנית החירום הכלכלית. בסיס הגבייה נשאר אותו דבר. רמת השכר ברמות האלה נשארה אותו דבר.
ענת מאור
ירד הסכום שממנו גובים, אבל הגבייה עצמה בפועל עלתה.
גיא קריגר
לכן החלק העליון שאמור היה לקזז את הירידה מההכנסות האלה הוא יותר קטן מהנתונים שלפיהם חושב הסכום שאמור לקזז בדיוק את מה שמפסידים למטה, והיות שזה יותר קטן זה נותן פחות הכנסות ואז זה לא מתקזז למשחק סכום אפס, כמו שזה היה אמור להתקזז, אלא זה נותן פחות ואז אנחנו נשארים בדפיציט.
ענת מאור
בדפיציט שבאותה תוכנית כלכלית אתם אומרים שקיבלתם אותו בריבוע.
גיא קריגר
קיבלנו אותו לא למטרה הזאת.
היו"ר יאיר פרץ
שמענו את שתי הגרסאות. מוחמד, אחרי ששמעת את הטיעונים כבדי המשקל של האוצר, האם שוכנעת במשהו או שאתה עומד על גרסתך?
מוחמד סייד-אחמד
אני חושב שמה שכתבתי הוא סביר מאוד.
היו"ר יאיר פרץ
לכן הוועדה מאמצת את ההערכה התקציבית של מרכז המידע ומביאה להצבעה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק המוגשת של חברת הכנסת ענת מאור. מי בעד? מי נגד?

ה צ ב ע ה
בעד – 2
נגד – אין
ענת מאור
אנחנו ממליצים לאוצר לבדוק את נושא המשקולות.
היו"ר יאיר פרץ
תודה רבה.



הישיבה ננעלה בשעה 18:50

קוד המקור של הנתונים