ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 23/07/2002

אבטחה במלונות.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/5598



13
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
23/07/2002

פרוטוקולים/עבודה/5598
ירושלים, כ"ג באב, תשס"ב
1 באוגוסט, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי

פרוטוקול מס' 578

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, י"ד במנחם-אב התשס"ב (23 ביולי 2002), שעה 13:00
סדר-היום
אבטחה במלונות.
נכחו
חברי הוועדה: יאיר פרץ - מ"מ היו"ר
מיכאל איתן
מוזמנים
עמית שפייזמן - רפרנט בט"פ, אגף התקציבים, משרד האוצר
רפ"ק ידידה אריה - קצינת רישוי ארצית, המשטרה, המשרד
לביטחון פנים
גלית לביא - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הפנים
רינה נשר - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הפנים
משה כץ - מפקח ארצי למקצועות המלונאות,
משרד העבודה והרווחה
אברי פולצ'יק - משרד העבודה והרווחה
לבנה עזרא - מנהלת הגימלאות, המוסד לביטוח לאומי
משה דובדבני - מנהל אגף הביטחון, משרד התיירות
עובד קדמי - היועץ המשפטי, משרד התיירות
הילה יצחק - דוברת משרד התיירות
רחל אבנעים - מזכ"ל הסתדרות המלונאות והאירוח,
ההסתדרות
יונתן הרפז - מנכ"ל התאחדות מלונות ירושלים
ירדן דן - התאחדות המלונות
רפי גלס - יו"ר אגודת מורי הדרך בישראל
זיוית אבירם-כהן - סגנית יו"ר אגודת מורי הדרך בישראל
יוסי וייס - מזכירות אגודת מורי הדרך בישראל
עפרה יובל - מזכירת אגודת מורי הדרך בישראל
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
קצרנית
חפציבה צנעני

אבטחה במלונות
היו"ר יאיר פרץ
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. אנו פה משעות הבוקר המוקדמות, והסעיף האחרון בסדר-היום הוא: אבטחה במלונות - הצעה לסדר של חבר-הכנסת מיכאל איתן.
מיכאל איתן
הדברים מדברים בעד עצמם. הועלו כאן שלוש שאלות. אינני רוצה, שנטפל כרגע בכל הנושאים שקשורים במלונאות שכן אלה נושאים כבדים ומרוב דיבורים לא ייצא כלום. השאלה היא האם אנו יכולים לעשות משהו נקודתי ולא סיפור גדול, אבל שלפחות את זה נעשה ונדע שעשינו משהו. הכוונה היא לאפשר לטפל בכל נושא האבטחה במלונות וסיוע המדינה בנושא אבטחה. אולי הם יציגו זאת.
עמית שפייזמן
אני מאגף התקציבים במשרד האוצר.
מיכאל איתן
לא ביקשתי אותך, אלא את המלונאים.
יונתן הרפז
זה אני לצורך הענין, וחסר פה עוד מישהו.
מיכאל איתן
האם נציג מורי-הדרך ישנו פה?
יונתן הרפז
השאלה היא מה היא בדיוק נקודת הדיון, כי לא קיבלתי את החומר. אני יכול לדבר על זה בהרחבה, אבל אינני יודע במה בדיוק להתמקד. תנחו אותי, ואתמקד בנקודות הרלוונטיות.
היו"ר יאיר פרץ
יש פה בקשה רשמית שהמדינה תממן את האבטחה בבתי-המלון. יש מלחמה בין כל משרדי הממשלה מי יממן: המלונות או לא המלונות? הסתדרות או לא הסתדרות? זהו בעיקר הדיון שאמור היום להתקיים כאן.
רחל אבנעים
חבל שהמלונאים לא הגיעו לפה.
יונתן הרפז
דן ירדן צריך להגיע, והוא כנראה תקוע בשער. גם אני הייתי תקוע בשער.

אם אנו מדברים על נושא הסיוע באבטחה הכללית של בתי-המלון, אני יכול לומר שמצב בתי-המלון כרגע הוא בשפל המדרגה. אינני צריך להרחיב על זה, וכולם יודעים. הנושאים הועלו פה כמה פעמים.
מיכאל איתן
ההצעה שהיתה היא לקחת סקטור אחד שקשור בתיירות, וזה מורי-דרך שהם מובטלים, וסקטור שני של מלונאים, ולפחות להעסיק את מורי-הדרך בתור מאבטחים. בעצם, זו ההצעה.
יונתן הרפז
אני מהתאחדות המלונות בירושלים, ודן ירדן הוא מההתאחדות הארצית, ואולי הוא ימשיך.
דן ירדן
אני מתנצל על האיחור.

בעקבות האירועים הביטחוניים שלנו שהטילו על הענף הוצאות ביטחוניות כבדות מאד שמתבטאות בחשבון שנתי בכ-100 מליון שקל בשנה, בקשתנו היא לנסות לחפש כל סיוע אפשרי כדי להקל את הנטל הזה שהוא כבד בתנאים רגילים והוא ודאי כבד במצב שענף המלונאות נתון בו היום. קונקרטית, בקשתנו היא: אם אפשר היה, אנשים שבלאו הכי מקבלים דמי אבטלה או הכשרה מקצועית - לשלבם בעבודת אבטחה בבתי-מלון. נושא שני, שהוא קצת בשוליים, קשור להכרה במקצוע האבטחה כמקצוע מועדף לחיילים משוחררים. זה נמצא על סדר-היום בכנסת לקריאה שניה ולקריאה שלישית. יש שם הסתייגות, בה נאמר שזה לא יהיה אך ורק למוסדות החינוך אלא בכל המגזר העסקי.
שירלי אברמי
הצעת החוק הזו עולה היום לקריאה שניה וקריאה שלישית, ולכן היום אחר-הצהריים נדע אם ההסתייגות התקבלה או לא.
דן ירדן
קריאתי לחברי-הכנסת בוועדה היא אם הם יכולים לתמוך בהסתייגות זו, כי משמעותה שעסקים שעל-פי דין חייבים להחזיק אבטחה זה יוכר ע"י הביטוח הלאומי כמקצוע מועדף. זה לא פתרון כולל, אבל יש בו בהחלט אלמנט של סיוע לאותם גורמים שצריך להחזיק את האבטחה באותה סובסידיה שהחיילים נהנים ממנה. גם מבחינת גובה השכר שלהם וגם מבחינת המעסיק, אין ספק שזה יקל לגייס את כוח-האדם הזה.
רפי גלס
אני רפי גלס, יו"ר אגודת מורי-הדרך ותיירות בישראל. אגודת מורי-הדרך היתה בישיבות עם ביטחון הפנים, משרד העבודה והרווחה, משרד התיירות והמשרד לביטוח לאומי, והצענו מספר פעמים, עקב המצב הביטחוני והמצב התחבורתי, כוחות איכותיים, מורי-דרך בעלי רכב "אשכול" ובלעדיהם, לעזור למשטרת ביטחון הפנים לשמור על בטיחות וגם למנוע תאונות דרכים. היו כמה שיחות, ואז נאמר לנו שהמשטרה תקבל אותנו כמתנדבים. בעיית מורי-הדרך היא האבטלה, כמו שמדובר בענף התיירותי. עם כל החשיבות להתנדב למען המדינה, מטרתנו ליצור תעסוקה תמורת תשלום מסויים, על מנת שהחומר האנושי המעולה הזה יוכל להשאר בענף שלו בתקוה שבעתיד הקרוב יבואו השלום והביטחון למדינה הזו ואז שוב יבואו התיירים.

אני יודע, שהיו שיחות והסכמה בין משרד התיירות לבין המשרד לביטחון פנים לגבי העסקת מורי-דרך בשמירה בסביבות בתי-מלון ואתרים תיירותיים, וכאן חשיבות הקשר בין מורי-הדרך לתיירים, ישראלים או תיירים מחו"ל: ראשית - השפה, ושנית - ATTITUDE - ההתייחסות לתיירים האלה ולישראלים, וזו אחת הסיבות העיקריות שאנו רוצים לשכנע שמורי-דרך יוכלו לקבל את העבודה הזו ליצר תעסוקה, ולשמור אותם בענף שהוא חשוב מאד למדינת ישראל, שזה ענף ההסברה וההדרכה בארץ.

הייתי מבקש מהמכובדים כאן לקבל את הצעתנו, שכבר מזמן נוסחה והוגשה לכל הנוגעים בדבר, ולאשר את תעסוקת מורי-הדרך.

מעבר לכך, בהמלצת משרד התיירות, נשלחו כ-160 בקשות של מורי-דרך עם המאפיינים שנדרשים ע"י משטרת ישראל, ואני מאמין שהכוח האיכותי מוכן רק לפעולה עצמה ולתעסוקה שתביא ביטחון ומניעת רצח על כבישי הארץ.
רחל אבנעים
אני רחל אבנעים מההסתדרות. תחילה, ברצוני לברך על כל יוזמה ואת חבר-הכנסת מיכאל איתן. למרות כל הזעקות, שהעובדים והמלונאים זועקים מזה שנתיים, לא ראיתי שבאמת אנשים, חברי-כנסת במיוחד, נרתמו לעזור. ענף זה העסיק קרוב ל-40 אלף עובדים, והיום נותרו בו מתי מעט - אולי 12-14 אלף עובדים, שגם הם לא עובדים משרה מלאה אלא בסופי-שבוע או יומיים. בתחילת הדרך של המשבר אישרו לנו, לעובדים, כדי שלא ייפלטו, איזה שהוא חל"ת לתקופה של בין 3 ל-4 חודשים, ובזה נגמר כל הסיוע לעובדים. למלונאים הבטיחו מזה שנתיים איזו היא חבילת סיוע, שעד עכשיו מוציאים להם את הנשמה, ואינני יודעת אם הם קיבלו אותה או לא. חבר-הכנסת מיכאל איתן, אני חוזרת ומברכת אותך שלפחות מאיזה שהוא צד תבוא איזו שהיא עזרה.
מיכאל איתן
עם זה - עם מה שעשיתי - לא קונים במכולת.
רחל אבנעים
אם זה יכול לסייע, אנו, כעובדים בהחלט תומכים בזה. אנו תומכים, כי כל מעמסה שתבוא על המלונאים, זה אוטומטית יבוא על העובדים.
מיכאל איתן
בואי ונעשה רגע בירור קצר. עזוב כעת את מורי-הדרך בתור נלחמים בתאונות דרכים - זה לא שייך כרגע לדיון היום. האם אתה רואה את עצמך מורה-דרך עובד בתור איש אבטחה בכניסה למלון?
רפי גלס
היום, יש מספר רב של מורי-דרך שעובדים באבטחה עבור חברות פרטיות. על אחת כמה וכמה אני רואה שמירב ציבור מורי-הדרך עובדים באבטחה בבתי-מלון ובאתרים תיירותיים.
מיכאל איתן
רחל אבנעים, אין לך בעיה לראות עובדים- - -
רחל אבנעים
לא סיימתי. אני, בהחלט, רואה זאת ומברכת על כך. אבל, באמת בתנאי שזה לא יבוא על חשבון עובדים ותיקים.
מיכאל איתן
זה מה שאני מנסה להגיד כעת.
רחל אבנעים
אם זה יבוא כתגבור שימומן בחלקו ע"י הממשלה, אנו מברכים על זה. אבל, בשום אופן, לא לפתור בעיית אבטלה דרך אבטלה אחרת.

אם כבר ניתנה לי רשות הדיבור, ברצוני לפנות ליושב-ראש ולחזור על דברים בנושא הזה.
מיכאל איתן
תני לי לשאול. אחרת, לא נתקדם.
רחל אבנעים
אשלים את דבריי אחר כך.
מיכאל איתן
אני שואל את עצמי שאלה כזו: יכול להיות שיש עכשיו עובדים שעבדו במלון כמלצרים וטבחים, אנשים שהיו בצה"ל, שאין להם בעיה להיות מאבטחים. הם עכשיו יושבים ומקבלים דמי אבטלה. יכול להיות מצב כזה, והם היו יכולים להיות מאבטחים.
רחל אבנעים
זה בדיוק מה שאמרתי.
מיכאל איתן
את מי מעסיקים היום בתור מאבטחים נכון לרגע זה בבתי-המלון?
דן ירדן
המאבטחים בבתי-המלון הם מחברות שמירה, אם ניתן להשיגן, כי אתם יודעים שיש מצוקה להסמיך את האנשים האלה.
מיכאל איתן
אם כך, בואו וננסה להבין כך. באים המלונאים ואומרים: "נכון לרגע זה, אנו צריכים לממן גם את האבטחה, ואנו רוצים סיוע בכסף כדי שלא יעלה לנו השירות הזה או לפחות שיעלה לנו פחות" - נכון?
רחל אבנעים
נכון.
מיכאל איתן
ואז, הם אומרים כך: "תפנו אתם, חברי-הכנסת, לכל מי שצריך, תקראו חזרה לאלה שמקבלים דמי אבטלה, ותגידו להם: 'אינכם מקבלים דמי אבטלה. תעמדו פה', ואז אנו המלונאים נגיד שניתן עוד איזה שהוא משהו אבל נשלם חצי ובחצי המדינה תשתתף". זו ההצעה.
משה דובדבני
אני משה דובדבני, ראש אגף הביטחון של משרד התיירות, וברצוני לעשות סדר ולשים את הדברים בקונטקסט הנכון. המצב כרגע הוא, שעל-פי חוק רישוי עסקים, משטרת ישראל דורשת בפתח כל בית-מלון, מחוץ לכל בית-מלון, מאבטח חמוש.

אני מוכרח לציין בנוסף לזה, שיחד עם ההתאחדות ויחד עם המשטרה ומנכ"ל משרד התיירות ומנכ"ל המשרד לביטחון פנים, ישבנו על הדרישה הזו והגענו לאיזו שהיא החלטה שהורידה מדרישות המשטרה כדי שאפשר יהיה איכשהו לעמוד בנושא הזה. כרגע, המלונות מעסיקים ומשלמים.

בשלב ראשון, אנו פנינו לאוצר שהמדינה תממן את העניין הזה. רק כדי להכנס לזה, צריך לדעת שזה סדר-גודל של בערך 90 מליון שקל לשנה להעסיק מאבטח אחד בפתח בית-מלון. ברור שהמדינה לא היתה מסוגלת לעמוד בזה, והתחלנו לחפש פתרונות אלטרנטיביים. הפתרון האלטרנטיבי, שנראה לנו הכי נגיש והכי קל לביצוע, הוא לקחת מובטלים שקשורים לענף כמו מורי-דרך.
מיכאל איתן
זה מה שאמרתי.
משה דובדבני
זה נפל משתי סיבות. זה נפל על זה שבמשרד העבודה והרווחה אומרים, שאי אפשר לעשות הסטה של תקציב שמיועד נניח לאבטלה או לאבטחת הכנסה לטובת נושא ההעסקה.
מיכאל איתן
הם לא אומרים זאת.
משה דובדבני
זה מה שנאמר לנו. אם לא ואפשר - מה טוב.
לסיכום
אנו הגענו להסדר עם המשטרה, שאם יימצא תקציב מתאים- - -
מיכאל איתן
בסדר. לא הוספת ולא חידשת לנו כלום.
משה דובדבני
תן לי רק לסיים. קודם כל, רציתי להעמיד את הדברים איפה שהם נמצאים.

אנו הגענו להסכם עם המשטרה, שאנו נממן. אנו מממנים. יש פה בעיה של הכשרה.
היו"ר יאיר פרץ
הכשרה זה אנשי שירות התעסוקה ומשרד העבודה. משרד העבודה יכול לתת את הנושא הזה. לדעתי, הבעיה של הכשרה לא קיימת. הבעיה של התשלום- - -
משה כץ
אתייחס לזה.
משה דובדבני
בעיית ההכשרה כן קיימת, כי אין תקציב לזה. משרד התיירות מוכן לממן את נושא ההכשרה.
מיכאל איתן
כמה כסף זה לעובד?
משה דובדבני
אני לא יודע. לא בדקנו. זה תלוי במספר האנשים שיגיעו.
מיכאל איתן
כמה זה פר-אדם?
משה דובדבני
אנו נכשיר אותם לרמה של מאבטח- - -
מיכאל איתן
אז, את זה הרווחנו כבר. עכשיו, צריך את העיקר.
משה כץ
אני משה כץ, מפקח ארצי למקצועות המלונאות במשרד העבודה והרווחה. מכיון שידעתי שנושא זה יעלה, ביקשתי מעורך התכנית, מר אברי פולצ'יק, שטיפל כבר בכל נושא הקב"טים מול הרשויות שהם בעצם האחראים לזה, שיתן פה סקירה מבחינת החוק איפה זה בדיוק עומד.
אברי פולצ'יק
כדאי להזכיר שיש לנו פעילות במסגרת חוק חיילים משוחררים בנושא הכשרת קב"טים. יש לנו מכללות שאושרו בעבר ע"י משטרת ישראל, ולכן אנו יכולים לעשות את הפעילות הזו. יש לנו הכשרה במסגרת הזו. יש לנו קושי לעבור להכשרה ממוסדת של התחום הזה, מכיון שעל-פי חוק הסדרת חוק להסדרת הביטחון הגוף האחראי על ביצוע הפעילות הזו זה המשרד לביטחון פנים. כבר לפני ארבעה חודשים שלח כבוד השר בניזרי מכתב לכבוד השר לנדאו, בו הוא מעלה את הבעיה הזו. כלומר, במשרד העבודה העלו את הצורך וביקשו להקים צוותים משותפים כדי לבנות את מערכת ההכשרה.
מיכאל איתן
עיזבו את ההכשרה עכשיו. ההכשרה היא הכסף הכי קטן.
אברי פולצ'יק
התרומה היחידה, שמשרד העבודה והרווחה יכול לתת לסיפור הזה, היא להכשרה, כי הוא לא מיועד באמת לשאת את זה.
מיכאל איתן
שואלים אותך שאלה פשוטה או שאנו שואלים את עצמנו: מצד אחד - אנו משלמים למלצר לשעבר דמי אבטלה, ומצד שני - אומרים לבית-המלון "לך תשלם כסף, ותביא עובד חדש שיהיה שומר". מדוע אי אפשר לקחת את דמי האבטלה, לשים את המלצר שיהיה שומר, והוא לא יקבל ויצטרך לעבוד? תגידו מה צריך לעשות - נעשה. אינני מבין. האם החוק צריך ללכת בעקבות ההגיון או ההגיון בעקבות החוק?
דובר
זה לא קשור למשרד העבודה?
היו"ר יאיר פרץ
הוא צודק בהגיון.
מיכאל איתן
לא כדאי שנבזבז את הזמן על עניין ההכשרה, כי ההכשרה כאן היא החלק הכי פחות חשוב.
היו"ר יאיר פרץ
זה מה שאמרתי מלכתחילה.
לבנה עזרא
אני לבנה עזרא, נציגת המוסד לביטוח לאומי - תשלומי דמי אבטלה ומענקים לחיילים משוחררים. יש נקודה שאני רוצה להבהיר. היום, במסגרת הוראות החוק בתקנות, אנו משלמים את המענקים לחיילים המשוחררים. המענק הוא בסדר-גודל של 7,500 שקל. במסגרת מענקים אלה, משולמים למאבטחים בבתי-מלון גם מענקים בדיוק לפי שמשולמים למלצר, לטבח ולחדרנית. אנו משלמים את המענק הזה לכל העובדים בבית-המלון שאינם עובדים מקצועיים, ואנו למאבטחים עדיין לא קוראים: עובדים מקצועיים. בסך-הכל הכללי, ב-2001 שילמנו 18 אלף תשלומים למובטלים שמגישים מענק לעבודה מועדפת. בתחילת 2002 זה ירד ל-13 אלף כתוצאה מהירידה של התעשיה, והיום יש לנו עוד ירידה של 11 אלף. כל חייל משוחרר שלא חלפה שנה משיחרורו שעובד כמאבטח, בין אם הוא בא ממגזר מורי-הדרך, בין אם עבד בעבר בבית-מלון ובין אם הוא בא לעבוד כמאבטח בבית-מלון, מקבל מאיתנו מענק לחייל משוחרר. זה תהליך עבודה שקיים אצלנו, והוא מופיע בחוברות ההסברה ובכל אתרי המידע שעומדים לרשות הציבור. זה לא משהו שהוא לא קיים.
דובר
אלה לא המאבטחים האלה. אלה לא המאבטחים, שמדברים עליהם פה.
לבנה עזרא
חלק מתוכם זה אותם מאבטחים שמדברים עליהם.
מיכאל איתן
מה צריך לעשות כדי שמובטלים יהפכו להיות מאבטחים? מה אנו צריכים לעשות?
לבנה עזרא
להצטרף לאותן חברות שמירה. כל מאבטח שבא ואומר "עבדתי במקום X" אנו לא דורשים ממנו תעודת מקצוע שתוכיח לנו שהוא היה מאבטח. מספיק שזה המעביד שלו.
היו"ר יאיר פרץ
השאלה היא: מי משלם לו את המשכורת?
לבנה עזרא
אותה חברת שמירה.
היו"ר יאיר פרץ
אבל, מי ישלם לחברת השמירה?
מיכאל איתן
לא. אני מדבר על כך שבמקום לשלם דמי אבטלה, אדם שכבר לא מצא מקום עבודה והוכרז כמובטל ע"י לשכת העבודה, ואינני מכיר את הטרמינולוגיה המקצועית,--
לבנה עזרא
הגדרת נכון.
מיכאל איתן
--אומרים לו: "עכשיו, אדוני, עם כל הכבוד, אינך מקבל דמי אבטלה או שאתה מקבל דמי אבטלה ותקבל עוד בונוס שהם יתנו. אתה הולך לבית-מלון", והוא עובד שם בתור המאבטח. מקלים עליהם, ואומרים להם: "אתם תשלמו רק חצי, וחצי - על חשבון דמי אבטלה". המדינה תרויח חצי מדמי האבטלה, והם ישלמו רק חצי, וכולם יהיו 'מבסוטים'.
לבנה עזרא
היום, אין הוראה בתקנות שמחייבת את שירות התעסוקה לבוא- - -
היו"ר יאיר פרץ
חבר-הכנסת מיכאל איתן, צריך להיות שינוי חוק.
מיכאל איתן
קודם, אני רוצה לשאול אותם האם הם יתמכו בזה. האם אתם תתמכו בדבר כזה?
לבנה עזרא
לנו אין עמדה בנושא הזה.
מיכאל איתן
האם ביטוח לאומי פה? האם הביטוח הלאומי יסכים לזה?
לבנה עזרא
אני נציגת הביטוח הלאומי. ביטוח לאומי יסכים לזה, כל עוד זה עומד בקריטריונים של שינוי תקנות וחוק. אם הכנסת תחוקק שינוי תקנה, ותשתנה התקנה, ותחוקק חוק מתאים, אנו נקבל את העמדה.
מיכאל איתן
בוא וניזום חוק.
היו"ר יאיר פרץ
התחלתי לנסח אותו, שכל אדם שיוצא ממעגל האבטלה, מובטל, יקבל חצי מדמי אבטחת הכנסה, ומפעל יקבל- - -
מיכאל איתן
הרי זה יגרום למהפכה במדינה - נכון? בוא ונעשה הוראת שעה לענף התיירות, ונבחן זאת כך. כך יבחנו זאת. נגיד: "הוראת שעה לשנתיים או לשנה בענף התיירות בלבד". נגיד: "בענף התיירות במקצוע הזה כל אדם שילך לעבוד יהיה כך ויהיה אחרת". נקבע את הקריטריונים. אם אתה תעשה בכל המשק--
היו"ר יאיר פרץ
אני מסכים איתך.
מיכאל איתן
--אולי זה יהיה יותר מדי מהפכני. אבל, יכול להיות שאתה צודק.
דובר
משרד התיירות תומך בזה.
רחל אבנעים
כולנו תומכים בזה - גם העובדים.
דובר
גם המלונות.
מיכאל איתן
כאן אתה נותן סיוע למלונות, כשאתה אומר להם: "אתם תקבלו מאבטחים ב-50%". המדינה תשלם רק 50% דמי אבטלה.
היו"ר יאיר פרץ
רבותי, אני עומד לסכם את הדיון.
רפי גלס
עם כל הכבוד למשרד העבודה וללשכת התעסוקה שמורי-הדרך נעזרו בהם מעל ומעבר, אני חושש מה-LINKAGE בין משרד העבודה ודמי אבטלה.
היו"ר יאיר פרץ
זה אותו משרד.
רפי גלס
הבעיה של מורי-הדרך היא, שקשה לנו ואי אפשר להמציא את 150 ימי ההכשרה על מנת להיות מוכר כזכאי לדמי אבטלה.
דוברת
זה כבר לא 150. היום, זה 300 מה-1 ביולי 2002.
רפי גלס
אפילו ל-150 לא נוכל להגיע. לכן, אפילו אם תאשרו את ההצעה הזו, עדיין מירב מורי-הדרך לא יהיו זכאים לאבטלה הזו, כי הם לא יכולים להגיע ל-150 או ל-300 ימי העסקה. ואז, שוב, הם מחוץ למסגרת. זה מה שקרה לפני שנה.
היו"ר יאיר פרץ
למה שלא יגיעו ל-150 ימים?
דוברת
כי בתיירות אינך עובד 300 ימים.
היו"ר יאיר פרץ
אם כך, לגבי זה אנו נוכל באחת ההסתייגויות שלנו לתקן זאת. זה ענף במשבר. אפשר למצוא דברים. יש לנו עוד דרכי עקיפה.
דן ירדן
הערה קטנה - ההצעה, שחבר-הכנסת מיכאל איתן הציע, כל כך טובה,--
מיכאל איתן
דרך אגב, יש לי שיפור. השיפור הוא, שהמובטל שילך לעיסקה הזו יקבל דמי אבטלה שנה במקום חצי שנה. הוא יקבל 50%, אבל הוא יקבל זאת שנה. כלומר, הם יתנו לו 50%, ואז הוא יקבל דמי אבטלה לשנה. זה אותו סכום. יהיה טוב.
דן ירדן
--כי אחת הבעיות, שמאפיינות את הענף, היא שיש עבודה אבל אין עבודה לשבוע עבודה מלא. ההצעה, עליה אתם מדברים, שיש פה שילוב של מצד אחד דמי אבטלה ומצד שני עבודה יצרנית עם יכולת גם תשלום של המעסיק, היא הפתרון האידיאלי, כי לפי החוקים הקיימים אסור היום לביטוח הלאומי לשלם דמי אבטלה לעובד שעובד. הגברת היתה צריכה להגיד: "היום, אינני יכולה לתת". הפתרון הזה הוא הפתרון האידיאלי.
היו"ר יאיר פרץ
חבר-הכנסת מיכאל איתן, ברור שכיוונתי לדעת גדולים. זו הצעת חוק שלי, שמונחת, מודפסת ומוכנה. נחתום עליה, נשפר אותה קצת ונגיש אותה.
רחל אבנעים
זה בדיוק הנושא הבא שרציתי, אבל זה בא בדרך הזו.
מיכאל איתן
זה עדיין לא אומר שהחוק יתקבל. אל תמהרו כל כך.
רחל אבנעים
דרך אגב, באמת זה הוצע, אבל יש בעיה גם מצד הביטוח הלאומי ומשרד העבודה, כי אנו אמרנו שכל העובדים שהיום נמצאים ועובדים יומיים ושלושה ימים לא מגיעים אפילו לשכר מינימום וזכויותיהם גם נפגעות. ואז, הצענו, גם המלונאים וגם אנו, לעשות את השילוב הזה של שלושה ימי עבודה ושלושה ימים כדמי אבטלה או אבטחת הכנסה. אבל, יש פה בעיה שכל מי שעובד לא זכאי: לא לאבטחת הכנסה ולא- - -
היו"ר יאיר פרץ
רבותי, זהו שינוי בחקיקה הראשית, ואלה דברים שיבואו לעולם אולי בגלגול הבא.
רחל אבנעים
זה יפתור.
דובר
השאלה הנשאלת היא: כל מה שדיברנו כאן - האם זה חייב לעבור כחוק או שאפשר כהוראת שעה?
שירלי אברמי
הוראת שעה היא חלק מחוק.
היו"ר יאיר פרץ
הוראת שעה היא חלק מחוק.
מיכאל איתן
חוק זה חוק.
היו"ר יאיר פרץ
זה כמו חוק. זה אותו דבר.
דוברת
אבל, זה מזורז יותר.
היו"ר יאיר פרץ
רבותי, אם פני הדברים כך, ברשותכם ברצוני לסכם את הדיון: חבר-הכנסת מיכאל איתן ואנכי נגיש הצעה ברוח הדברים האלה. נעשה את הכל, על מנת שזה יבוא כבר לביטוי בשלב מעשי.

הישיבה נעולה.

אני מודה לכל המשתתפים.


הישיבה ננעלה בשעה 13:35.

קוד המקור של הנתונים