ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 08/07/2002

חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 52), התשס"ב-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/5522



24
ועדת העבודה הרווחה והבריאות
8.7.02

פרוטוקולים/עבודה/5522
ירושלים, י"ג באב, תשס"ב
22 ביולי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 556
מישיבת ועדת העבודה הרווחה והבריאות
יום שני, כ"ב בתמוז התשס"ב (8 ביולי 2002), שעה 13:00
סדר היום
הצעת חוק הביטוח הלאומי (פטור מתשלום דמי ביטוח לתלמיד), התשס"ב-2002
נכחו
חברי הוועדה: דוד טל – היו"ר
צבי הנדל
מרדכי משעני
מוזמנים
ברזנר יגאל - סמנכ"ל הביטוח הלאומי
אביבה גייבל - המוסד לביטוח לאומי
רועי קרת - הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי
ורד שהרבני - הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי
אילן לוי - המוסד לביטוח לאומי
דני אלקיים - המוסד לביטוח לאומי
אהוד בן-דרור - משרד האוצר
גיא קריגר - הלשכה המשפטית, משרד האוצר
לאה רוזנברג - סמנכ"ל ומנהלת המנהל הפדגוגי, משרד החינוך
שי סומך - משרד המשפטים
איילת זלדין - משרד העבודה והרווחה
גדעון זקן - משרד העבודה והרווחה
יצחק קדמן - ראש המועצה לשלום הילד
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
קצרנית
רויטל יפרח









הצעת חוק הביטוח הלאומי (פטור מתשלום דמי ביטוח לתלמיד), התשס"ב-2002
היו"ר דוד טל
אני מתכבד לפתוח את הישיבה. לפנינו הצעת חוק הביטוח הלאומי (פטור מתשלום דמי ביטוח לתלמיד), השתס"ב-2002, של חבר הכנסת צבי הנדל, אליעזר כהן ומיכאל נודלמן.

רבותיי, לפניכם מונחת הצעת החוק של חבר הכנסת הנדל, שהוא יוזם החוק. ההצעה אושרה בקריאה ראשונה. אני מבקש את התייחסות אנשי ביטוח לאומי ולאחר מכן התייחסותם של נציגי האוצר. לאחר מכן, כל מי שירצה יוכל להתייחס. יש לי כמה דברים שהייתי משנה, אבל אני רוצה לשמוע את ההתייחסות המקצועית של אנשי המשרד לביטוח לאומי. מר קרת, בבקשה.
רועי קרת
אני רוצה לפתוח בהודעה: לפני לא הרבה זמן, לפני כמה דקות, נתבקשתי למסור הודעה בשם שר העבודה והרווחה, שמבקש שהתיקון הזה יחול על כל ילד עד גיל 21 ולא רק על מתגייסים, כפי שזה מופיע בנוסח של החוק, כפי שזה היה מופיע בתקנות. זה הרי מועתק מתקנות.

דבר שאינו בשם השר...
היו"ר דוד טל
זו הדעה של השר או זו העמדה של המשרד?
רועי קרת
זו עמדת השר.
אהוד בן-דרור
זה בניגוד לעמדת הממשלה.
רועי קרת
שר העבודה והרווחה הוא השר הממונה. אני חייב לומר, שזאת עמדת השר ואני צריך להציג אותה. אני חייב לומר שהיתה החלטת ממשלה והיא מנוגדת למה שאמרתי כרגע.
היו"ר דוד טל
למי אני צריך לשמוע, לממשלה או לשר?
רועי קרת
היועצת המשפטית יושבת לצדך.
היו"ר דוד טל
אני לא צריך לשמוע לזה או לזה.
רועי קרת
דבר נוסף, הוועדה יודעת שבמוסד יש מנהלה, שאנחנו כפופים לאכיפות שלה. בנקודה הספציפית הזאת, אין החלטת מנהלה.
היו"ר דוד טל
נציג האוצר, אתם מתנגדים לדעתו של שר העבודה והרווחה ואתם מתנגדים להצעת החוק.
אהוד בן-דרור
כמובן שאנחנו מתנגדים לדעתו של שר האוצר. לגבי הצעת החוק, דיברנו עם חבר הכנסת המציע והצעת החוק היא כבר לא כמו שהחליטה הממשלה לתמוך. הוספו סעיפים ודיברנו עם חבר הכנסת המציע...
היו"ר דוד טל
אם נקבל את הצעתו של השר, אז בכלל יתווספו עוד סעיפים.
אהוד בן-דרור
אני לא מדבר על הצעתו של השר. כמובן שאני מתנגד להכניס את הפטור בצורה גורפת. מטרת הפטור היתה לעשות גשר בין הלימודים לצבא ולא לתת פטור לכל מי שמתחת לגיל 21, כמו שהשר מבקש. בכל מקרה, דיברנו עם חבר הכנסת הנדל והיה שינוי קטן בנוסח המוצע.

רציתי לדבר כאן על נושא ההכשרה המקצועית, שנראה לי בעייתי.
היו"ר דוד טל
מיד אגיע לדברים הבעייתיים. חבר הכנסת הנדל, אתה לא הגעת בזמן, אני רוצה להסב את תשומת ליבו של אדוני, שנציג ביטוח לאומי מסר לנו הודעה, שהוא מבקש להעביר את דעתו של השר, שהשר מבקש לקבוע שלא ישולמו דמי ביטוח בעד כל מבוטח, בלי שום קשר אם הוא עתיד להתגייס לצבא או שלא מכל סיבה שהיא. הוא הביא לנו גם את דעת המנהלה, שהם כפופים לה במקרה הספציפי הזה, שאמרה שאין להם עמדה בנושא הזה.
צבי הנדל
איזו מנהלה?
היו"ר דוד טל
מנהלה של המוסד לביטוח לאומי.
צבי הנדל
אני הסכמתי להגביל את החוק הזה. ידענו שזה עלול לגלוש לדרישה מהסוג הזה. מאחר שאני מדבר בעיקר על ילדים אתיופים ואולי יהיו בשוליים עוד קצת ילדים אחרים, אבל המכה הגדולה היא שם. התחייבתי, שאני לא אחשוף את החוק הזה לפתרון כללי לכל דיכפין. דבר אחד שכחתי...
היו"ר דוד טל
אבל אנחנו יכולים לכתוב בחוק שזה רק לילדים אתיופים?
צבי הנדל
לכן אני מדבר על צבא. זאת אומרת, שהעניין יהיה באמת בעל פטור בגלל בעיה של גיל ולא לפתוח את זה לכל נער. גיל 18 יישאר, אלא, שהוא בא לפתור בעיה. זאת אומרת, שהילד לא הצליח לעבור בגרות או שהוא התחיל בגיל מבוגר יותר וזה נסחב עד גיל 19,20...
היו"ר דוד טל
או כמוני, שנשארתי שנתיים באותה כתה...
צבי הנדל
זה בגלל שהיית תלמיד מצוין ורצו שתהווה דוגמה לאחרים. דבר אחד ששכחתי ורציתי לתקן הוא, שבנוסף לשירותי ביטחון וכולי, יש להוסיף את המילים: שירות לאומי. זה מתייחס לבנות ולבנים. רוב הבנות האתיופיות הולכות לשירות לאומי. בכל השאר, אני לא יודע מה אתם הולכים לשנות, אבל אני, מבחינתי, מה שעבר, יישאר.
היו"ר דוד טל
האוצר מסכים לכל מה שמבקש חבר הכנסת הנדל?
אהוד בן-דרור
נקודה קטנה שאני רוצה להעלות: בנוסח כתוב: השר רשאי לקבוע פטורים בתקופות האמורות גם לגבי תלמיד שלא התגייס. למיטב ידיעתי, היתה הסכמה עם חבר הכנסת הנדל שבמקום שיהיה כתוב: השר רשאי לקבוע פטורים בתקופות האמורות, יהיה כתוב: השר רשאי בהסכמת שר האוצר.
צבי הנדל
נכון, מודה. אני באמת מתכוון רק לבעיות מהסוג הזה. עדין יש לי בעיה אחת, שאני לא יודע לפתור אותה וזה הולך לכל רוחב החזית, גם בתחומים אחרים. מה אנחנו עושים עם נכים? זאת בעיה שאין לי עליה פיתרון. אבל, יכול להיות מאוד שזו בדיוק הנגזרת שהשר, יחד עם שר האוצר יוכלו לתת מענה.
שי סומך
מי שמקבל קצבת נכות פטור מדמי ביטוח.
יצחק קדמן
יש כאלה שלא מקבלים קצבה וצה"ל לא רוצה אותם, כי יש לו רק נכות קלה ביד.
צבי הנדל
אמרתי, בשביל ההגיגים האלה, השרים ימצאו לנכון אם לעשות את זה.
שי סומך
אני הייתי משנה את הסייג שבסוף פסקה 4 ואסביר למה: כל הנושא הזה של הבריאות הוא נושא בפני עצמו. אם רוצים הסדר כולל, ויכול להיות באמת שראוי לקבוע הסדר כולל, אז צריכים לשאול למשל מה קורה עם חייל, שחלילה נפגע בג'נין ומשתחרר מהצבא והופך להיות בעל בעיית נכות והוא לא מקבל קצבת נכות. האם הוא ישלם דמי ביטוח או לא?
צבי הנדל
אני לא רואה כל סיבה...
שי סומך
בפסקה 4 בסוף. אני אומר שנושא הבריאות הוא נושא רחב יותר. הוא מוסדר מהבחינה של מי שמקבל קצבת נכות. הוא פטור מדמי ביטוח. כמו כן, יש גם אוכלוסיות נוספות, למשל חייל שחלילה נפגע בצבא ומשתחרר והוא עדין נכה. למה הוא לא יהיה פטור מדמי ביטוח ואדם שלא התגייס לצבא בגלל בעיות בריאות גם יהיה פטור מדמי ביטוח?

אני מציע להתייחס ספציפית...
צבי הנדל
לא,לא. זה מדובר רק לסיום התיכון. בהקשר המסוים הזה, יבדקו בעיות בריאות ועוד בעיות מהסוג הזה. כל החוק הזה בא רק על מנת...
שי סומך
יש לי הצעת ניסוח, אולי זה יהיה מקובל עליך...
צבי הנדל
תלמיד בית ספר על-יסודי. בכוונה דיברנו על זה.
היו"ר דוד טל
כדי שלא נשחית את זמננו לריק, אני רוצה להציע משהו: אני הכנסתי איזו שהיא הצעה. היות והיא עולה בקנה אחד עם הצעת החוק ואני מצהיר לפרוטוקול שלא דיברתי עם שר העבודה והרווחה, השאלה היא כזאת: אני לא מבקש ממך לקבל את ההצעה שלי, אבל אם אתה לא מקבל את ההצעה שלי, אני אצטרך לשוחח בנושא הזה עם שר העבודה והרווחה ושר האוצר, כדי לנסות להגיע אתם להבנות והסכמות ולראות אם אני מצליח לגשר ביניהם. אם לא, נצטרך להביא את זה לכאן עם ההצעה שלך, עם הסתייגויות כאלה ואחרות, שכל אחד יכול להעלות כמו זו.

מה שאני רוצה לומר הוא, שבחוק הביטוח הלאומי נוסח משולב התשנ"ה-1995, בסעיף 351 אחרי פסקה יא יבוא: לא ישולמו דמי ביטוח בעד מבוטח בעד הזמן/תקופה, מיום שמלאו לו 18 שנה ועד יום שמלאו לו 21 שנים, אם הוא תלמיד הלומד במסגרת לימודית. לאחר מכן, בסוף אנחנו נגדיר מה זה תלמיד. ולתיקון 2, חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994, בסעיף 14(ז) במקום: "ובעד עקרת בית" יבוא: בעד עקרת בית ובעד תלמיד שחל לגביו פטור מדמי ביטוח לאומי לפי הוראות סעיף 351(יא)(4) לחוק הביטוח הלאומי.

זה מרחיב את מה שאתה מציע.

אם זה לא מקובל עליך וזה בהחלט יכול להיות לא מקובל עליך, מבחינתי זה בסדר, אלא שעל פי ההודעה שכרגע הציג נציג הביטוח הלאומי, אני רוצה לבוא בדברים גם עם שר האוצר וגם עם שר העבודה, לנסות לגשר ביניהם ואם אפשר יהיה, להגיע למשהו מוסכם.
צבי הנדל
יש לי הצעה: אני מפחד שהאויב של הטוב זה העוד יותר טוב. אני מוכן, ואני חושב שזה מקובל בהרבה ועדות, שנביא בהקשר הזה שני נוסחים.
היו"ר דוד טל
גרסה א' וגרסה ב'.
צבי הנדל
כן. בזמן שיישאר לנו להצבעה, אתה תנהל את השיחות שלך עם מי שאתה רוצה. אני מתחייב להצביע בעד איזו גרסה שתרצה. אני לא רוצה לאבד את המומנטום. זה לא החוק הכי חשוב שעסקתי בו, אבל זה החוק שקיבלתי עליו הכי הרבה טלפונים.
היו"ר דוד טל
זה הולך לקריאה שניה ושלישית, נכון?
צבי הנדל
כן. לכן הייתי מציע את זה. יש את פרק הזמן הזה לעשות את ההתדיינות. זו לא בעיה של התנגדות שלי.
היו"ר דוד טל
נשמע עוד כמה אנשים שיש להם השגות.
דני אלקיים
לגבי התחילה, בגלל בעיות היישום, היו לנו בעיות יישום מאוד רציניות לקבל את רשימת ההכשרה המקצועית וגם את רשימת התלמידים במוסדות העל-יסודיים. הייתי מבקש להתחשב בקטע הזה.
היו"ר דוד טל
כמה זמן אתם צריכים?
דני אלקיים
אני עוד לא באתי בדברים עם משרד החינוך כדי לקבל את רשימת התלמידים ממשרד החינוך.
היו"ר דוד טל
כמה זמן אתה צריך, כדי לבוא בדברים עם משרד החינוך?
יצחק קדמן
למה אתה צריך את משרד החינוך? ברגע שיהיה תלמיד שיש לו בעיה, הוא יפנה.
דני אלקיים
ידנית אני יכול לעשות את זה, אין לי בעיה.
יצחק קדמן
ראינו את היעילות שלכם עד היום. אל תשבשו עכשיו...
דני אלקיים
מר קדמן, אנחנו משתדלים להיות יעילים ובגלל זה אני מעלה את הדברים פה, לא כדי להתחמק מהסיפור. בגלל זה אני מעלה את הנקודה הזאת. אני מקווה שעד ה-1 באוקטובר.
יצחק קדמן
אני רוצה להציע הצעה הפוכה לגמרי...
צבי הנדל
סליחה, תחילת אוקטובר זה בערך תחילת הלימודים.
דני אלקיים
חודש אחרי.
יצחק קדמן
מצד אחד, אני רוצה להקל על הביטוח הלאומי וגם להעלות בעיה שפה אין לה פתרון, לפי ההצעה שלכם. אני לא חושב, שהביטוח הלאומי צריך לבדוק עכשיו אחד לאחד על כל תלמידי ישראל. חבל על הזמן. היושב ראש צדק וחבר הכנסת הנדל צדק. זו פעם ראשונה, וזה באמת אירוע היסטורי, בו אני מוצא את עצמי בעמדה אחת עם משרד האוצר. אני חושב, שזה לא בא לתת פתרון לכל מי שנמצא בגילאים 18 עד 21. לא זו היתה כוונת המחוקק, לא כוונת המציע וגם לא הכוונה שלנו. הבעיה היתה לפתור בעיה של מקרים חריגים מאוד. אגב, עד היום לא הצלחנו לקבל מהביטוח הלאומי דיווח בכמה מדובר, להוציא מכתב אחד שיצא מהדובר שלכם, שבו דובר על כמה עשרות. אם מדובר על כמה עשרות, חבל להטריד את כל מערך המחשוב של משרד החינוך ולקבל את כל שמות התלמידים ולבדוק אותם אחד לאחד.

אני מציע, שהעניין הזה לא יופעל אוטומטית, אלא על פי פניה של אותו תלמיד שעבר את גיל 18. אתם עושים את זה בהרבה דברים, כשצריך להגיש טופס תביעה או איזו שהיא תביעה יזומה על ידו.

אנחנו בהחלט מוכנים לעזור לתלמידים אתיופים...
צבי הנדל
זה גם לא יכול להיות אחרת. איך אתה יכול לדעת אם הבן אדם גמר ללמוד או לא?
יצחק קדמן
לך תחפש אותו, אם הוא עבר בית ספר או לא עבר בית ספר. תנו לתלמידים עצמם לפנות. אתם תמשיכו להפעיל את מערכת הגביה שלכם, אלא אם כן יפנה תלמיד ויגיד: תראו, על פי החוק החדש, אני זכאי לפטור. ואז, תצטרכו לבדוק כמה עשרות מקרים במקום מיליון וחצי.
צבי הנדל
איך זה עובד עם ילדים שמשרתים בצבא?
דני אלקיים
אני מסביר: אחת לחודש, אנחנו מקבלים קובץ מצה"ל, של כל המשרתים בשירות סדיר. כולל אלה שמשתחררים. אני מדבר על היעילות של המערכת ואתה אומר לי: אל תהיה יעיל?
יצחק קדמן
אני לא אומר לך לא להיות יעיל. אני אומר לך, שאם יש בעיה של כמה עשרות תלמידים...
צבי הנדל
אני רוצה להבין: הבת שלי התגייסה לצבא ואני קיבלתי חשבון מביטוח לאומי. אשתי התקשרה לביטוח לאומי ואמרה שהבת התגייסה לצבא, שלחו לנו טופס ונגמר הסיפור. אותו דבר פה.
יצחק קדמן
לכן, זה היה הסידור. אני מציע להחיל את זה מיד ואני פונה פה בבקשה גם לאנשי משרד האוצר. אני יודע, שזה דבר לא שגרתי, אבל צריך להפעיל את החוק הזה רטרואקטיבית. אנחנו עומדים פה בפני בעיה בלתי רגילה, של כמה עשרות תלמידים שצברו חובות באלפי שקלים. יש לי פה מכתבים קורעי לב, הם לא יכולים לעמוד בזה.
היו"ר דוד טל
מי צבר חובות?
יצחק קדמן
אני מדבר על תלמידים שכבר התגייסו לצבא, אבל מקבלים עכשיו חובות של 1,200 ₪ של 1,400 ₪ וכך הלאה...
היו"ר דוד טל
לא צריך להקריא שמות.
יצחק קדמן
הביטוח הלאומי מוכן לעשות היום דבר אחד: לוותר להם על הקנסות וההצמדה וכל מה שנלווה. על הקרן, הוא אומר שהוא לא יכול לוותר. אין לי שום זכות לוותר להם על הקרן. מה נגרע חלקם של התלמידים האלה, שאנחנו התעכבנו בחקיקה עד היום? משרד החינוך פתר את הבעיה לגבי תלמידי עליית הנוער. הוא שילם לביטוח הלאומי וזו התחשבנות כוללת. לגבי התלמידים שהם לא בעליית הנוער, הבעיה שלהם לא נפתרה והם ממשיכים לכתוב מכתבים ואולי גם להפנות אליך טלפונים.

לכן, אני מציע, שנחיל את זה רטרואקטיבית על בסיס פניה אישית. לא ללכת לבדוק עכשיו את כל תלמידי ישראל, מפני שאנחנו מוכרחים למצוא פתרון. מבחינה תקציבית, מדובר בסכומים מאוד קטנים.
היו"ר דוד טל
ביטוח לאומי ערוך ומוכן להחזיר כסף חזרה? אם אני מפעיל את החוק רטרואקטיבית, מי ששילם צריך לקבל בחזרה.
דני אלקיים
אדוני היושב ראש, טכנית, אין לי בעיה. אם יגידו לי שהחוק יחול רטרואקטיבית והאיש ימציא לי אישור שהוא למד במוסד על-תיכוני, אני יכול להזין למערכת את הפטור. אין לי בעיה. זו רק יעילות של מערכות.
אהוד בן-דרור
אנחנו נתנגד גם למה שהממשלה דנה ולעניין הרטרואקטיבי. אופיים של חוקים רבים שהם חלים קדימה. לפי הערכות העלות שנעשו, מדובר בכמה מיליוני שקלים בשנה, שזה כולל דמי ביטוח לאומי וגם דמי ביטוח בריאות.
היו"ר דוד טל
כמה זה עולה שם? מה ההערכה, מה האומדן?
אהוד בן-דרור
האומדן היה 2.5 מיליון ₪ דמי ביטוח לאומי. כפול מזה דמי ביטוח בריאות, זה עוד 5 מיליון ועוד 2.5 מיליון שהם סך הכל 7.5 מיליון ₪.
יצחק קדמן
הסכום הזה הוא לא נכון. אני מתבסס על הודעה רשמית של ביטוח לאומי, שמדובר בכמה עשרות מקרים בשנה. יש לי את זה בכתב.
דני אלקיים
מה? אני מדבר על הכשרה מקצועית ועל כל תלמיד על-יסודי. כל המקרים האלה, כמה יש לנו בהכשרה מקצועית? אפשר להגיד לך עכשיו, יש פה נציג הכשרה מקצועית.
אביבה גייבל
מדובר על בערך בשלושת אלפים מקרים.
אהוד בן-דרור
העלות היא הרבה יותר גדולה.
דני אלקיים
יש לנו נתון דומה, יש לנו אלפיים מקרים מעל גיל 18.
יצחק קדמן
ההתכתבות שלי עם ביטוח לאומי היתה על תלמידי תיכון ולא על תלמידי הכשרה מקצועית.
היו"ר דוד טל
היועצת המשפטית של הוועדה רוצה לומר משהו. בבקשה.
ג'ודי וסרמן
בעניין הרטרואקטיביות: הכלל הבסיסי הוא, שחקיקה מתחילה מהיום או ממועד שיקבע ואילך. בנסיבות מסוימות זה אפשרי. אם מדובר בחקיקה, טיבה ללכת גם אחורנית. במקרה הזה, הבעיה שאתה העלית, מתייחסת לקבוצה מצומצמת של תלמידים, כפי שאמרת, שצריך למצוא להם מענה אולי באיזו שהיא מסגרת אחרת, כמו למשל בעליית הנוער. עליית הנוער העבירה את הכספים של דמי הביטוח לביטוח הלאומי.
מה שאתה מציע כאן, כדי לפתור את הבעיה של כמה עשרות תלמידים, אתה בעצם אומר שהמוסד לביטוח לאומי, המדינה, יחזירו לכל התלמידים ששילמו דמי ביטוח בהתאם להוראות החוק, את התשלומים שהם שילמו. זה יוצר קצת אנומליה. כדי לפתור בעיה קטנה, אתה פותח מערכת שלמה שעבדה ואנשים שילמו על פי חוק ואתה מחזיר.

השאלה היא, אם יש מקום לעשות את זה או לא. צריך לקבוע הסדר אחר לגבי העבר ולקבוע הוראות לגבי העתיד.
צבי הנדל
אני מקבל את המלצתך. אני מציע, שהתלמידים עולי אתיופיה וכולי, יכול להיות שנפנה לביטוח לאומי, שלא ישלחו אליהם גובה לגבות את החוב.

אני לא ממליץ לעשות "אחורה" בחקיקה, כי אתה יודע איפה אתה מתחיל ואתה לא יודע איפה זה נגמר. לא בגלל שאני חושש לכסף, זה יוצר המון עיוותים. הכשרה מקצועית זה דבר שהוא הרבה יותר...
היו"ר דוד טל
אני גם תומך בהצעת החוק, כפי שחבר הכנסת הנדל אמר. אני רוצה להגיע עם האוצר לאיזו שהיא הסכמה והבנה, כדי שההצעה הזאת תעבור באיזו שהיא צורה.
אהוד בן-דרור
כמו שאמרתי, היתה הידברות בינינו לבין חבר הכנסת הנדל. לנוסח שתואם בינינו, שזה בשינוי שהוצע, שחבר הכנסת הסכים לו, אנחנו לא נתנגד להצעת החוק.

יש נושא נוסף שרציתי להעלות, של הכשרה מקצועית. העליתי את זה גם בישיבה הקודמת. הייתי שמח לשמוע את נציגי האגף להכשרה מקצועית. לדעתי, מי שלפני צבא לא מגיע להכשרה מקצועית, כי המהות שלה זה להכשיר אנשים אחרי צבא לשוק העבודה. הכשרה מקצועית לא ייקחו מישהו בן 18, שעומד להתגייס עוד שנה ויעשו לו תהליך של הכשרה מקצועית לפני הגיוס.

לכן, אני חושב שצריך להסתפק בתלמיד בית ספר על-יסודי ולא במי שמצוי בהכשרה מקצועית. הסיבה הפשוטה היא, שהמטרה של החוק או של הפטור שכבר ניתן היום זה לגשר בין בית הספר ובין הצבא. הכשרה מקצועית זה דבר חיצוני, אחרי הצבא. זו פשוט תוספת שהיא לא ברוח הפטור שניתן היום ואני סבור שלא צריך להכפיל גם את ההכשרה המקצועית.
גדעון זקן
אני הסגן הממונה על הנוער במשרד העבודה באגף ההכשרה. ראשית, במסגרת הכשרת הנוער יש לנו כ-350 תלמידים, שממשיכים בכיתת המשך בסוף כיתה י"ב. זאת על מנת לתת להם הכשרה מקצועית ברמה יותר גבוהה, סיווג מקצועי גבוה יותר. אנחנו דוחים את הגיוסים שלהם מול הצבא, הצבא מאשר לנו לדחות את הגיוס שלהם עד גיל 21.
אהוד בן-דרור
זה לא שונה מכל אחד אחר שעושה י"ג,י"ד. אתה מבדיל אותם פה וקשה לעשות את זה.
גדעון זקן
טכנאים והנדסאים עושים אחרי הצבא.
אהוד בן-דרור
למה? מי שדוחה שירות...
גדעון זקן
יש בודדים כאלה.
איילת זלדין
אנחנו הולכים להגדיר באמת מה זו הכשרה מקצועית לצורך הסעיף הזה. אני דיברתי עם אנשי ביטוח לאומי ומקובלת עליהם ההגדרה, שזו מסגרת לימודית הכשרתית, שתוכר לעניין סעיף זה על ידי מנהל האגף להכשרה מקצועית. כך תיפטר בעיית האוצר, שחושש שנכנסים לשם מי שלא עד גיל 21. אנחנו מדברים עד גיל 21. אנחנו לא מכניסים פה את כל ההכשרה המקצועית. יש לנו מסגרות, שמטפלות...
יצחק קדמן
איך הגעתם להערכה...
היו"ר דוד טל
אני רוצה להעלות בעיה אישית שלי כדוגמה: הבן שלי למד בישיבה עד גיל 19.5, ישיבה שחורה. בגיל 19.5 הוא רצה להתאוורר והתגייס לצבא. לפי הצעת החוק הזאת, מגיל 18 עד 19.5 הוא יצטרך לשלם ביטוח לאומי, בעוד, שמישהו אחר...
צבי הנדל
אבל הוא יקבל את זה חזרה.
היו"ר דוד טל
למה הוא יקבל את זה חזרה? רק בגלל שהוא שירת בצבא?
צבי הנדל
בדיוק.
היו"ר דוד טל
מתוקף מה?
דני אלקיים
מגיל 18 עד 19, יש פטור גם אם האיש לא למד באף מקום. בתנאי שהתגייס עד גיל 21.
ג'ודי וסרמן
מכוח תקנה 11 לחוק.
דני אלקיים
תקנה 11 הקיימת היום: מי שהתגייס עד גיל 21, כמובן שאינו עובד ואינו עובד עצמאי, פטור מתשלום דמי ביטוח...
היו"ר דוד טל
אבל הוא שילם.
ג'ודי וסרמן
הפטור הוא לא יותר משנה.
היו"ר דוד טל
רציתי לדעת אם זה מכסה אנשים כאלה...
ג'ודי וסרמן
רק לשנה, אם הוא התגייס עד גיל 21.
היו"ר דוד טל
זאת אומרת, שאם הוא בן 19 או 19.5, הוא יצטרך לשלם שישה חודשים.
ג'ודי וסרמן
בדיוק. ההצעה של חבר הכנסת הנדל לא מכסה את זה, כי פה מדובר על מוסד חינוכי על-יסודי. פה מדובר על מוסד אחר, שהוא לא מוסד חינוכי על-יסודי, אז הוא בכלל אל נכנס להצעה של חבר הכנסת הנדל, אלא מכוח הפטור יש לו שנה בלבד.
היו"ר דוד טל
השאלה אם אין פה איזו אפליה בין זה ובין זה? דבר נוסף, חבר הכנסת הנדל, למה אתה צריך את שר האוצר שיאשר את הפטורים האלה? זה שייך לשר העבודה והרווחה. למה צריך את שר האוצר? עוד כוח ניתן למשרד האוצר?
צבי הנדל
האמת...
היו"ר דוד טל
אם אני אסכים, זה יהיה באישור שר האוצר ולא בהתייעצות.
צבי הנדל
האמת...
היו"ר דוד טל
היה פה איזה אלמנט של סחיטה?
צבי הנדל
לא.
אהוד בן-דרור
הממשלה החליטה לא להתנגד בתנאים מסוימים.
צבי הנדל
לא היה אלמנט של סחיטה, אבל הם מאוד חששו, שדרך החור הזה, יש לי עניין להכניס פה את כל עם ישראל. בשביל שיהיו רגועים, מאחר ואני באמת מתכוון למקרים שצריכה להיות להם התנגדות של האוצר, הסכמתי לזה בשביל להרגיע אותם. אבל, מבחינת הסדר והיושר והמסלול הנורמלי, אדוני יושב ראש הוועדה צודק.
היו"ר דוד טל
אז אולי ניתן כבוד לשר האוצר ונגיד: שר העובדה והרווחה, בהתייעצות עם שר האוצר ובאישור ועדת העבודה והרווחה.
צבי הנדל
אז אתה אומר: בא נסבך את זה עד הסוף.
אהוד בן-דרור
אני רוצה להדגיש, שהנושא של פטורים נוספים זה נושא שהממשלה לא החליטה לתמוך בו.
צבי הנדל
שמע ידידי, אם אנחנו נגזים, זה יכנס בחוק ההסדרים הקרוב. עכשיו זה עבר בוועדה. לכן, אדוני היושב ראש, אני לא רוצה למתוח את החבל, כי זה מה שיקרה.
שי סומך
אני לא יודע מה ההצעה של אדוני, אני רוצה להתייחס אליה מבחינה מהותית.
היו"ר דוד טל
אבקש את סליחתכם. אני חייב לצאת להפסקה לחמש דקות.

(היו"ר יוצא 13:45)

(היו"ר מחדש את הישיבה 13:47)
היו"ר דוד טל
רבותיי, מתוך רצון לנסות לקדם את זה, אני לא יודע מתי יהיה לי זמן לדבר עם השרים, אבל, אני אנסה לקדם את ההצעה כפי שהיא מונחת כאן. יש לי הצעה לגבי הנושא של שר האוצר. ברמה העקרונית, אני מתנגד לכך שזה יהיה באישור שר האוצר. השר הוא שר העבודה והרווחה, בהתייעצות עם שר האוצר ובאישור ועדת העבודה והרווחה. זה מקובל עלי.
רועי קרת
אם הולכים על הצעת הנוסח של...
היו"ר דוד טל
לא, אנחנו נלך על פי בקשתו של חבר הכנסת הנדל שתהיינה שתי גרסאות. גרסה כזאת והגרסה השניה, היותר רחבה.
רועי קרת
בגרסה של חבר הכנסת הנדל, כיוון שהיום יש פטור בתקנות כפי שהוזכר פה של 12 חודשים למי שהתגייס עד גיל 21 וכיוון שגם החוק הזה מדבר על פטור למתגייס עד גיל 21, אני מבקש להכניס את הפטור הקיים שמתייחס לכולם, לא רק ללומדים, שיהיה אפשר למצוא את הכל במקום אחד ולא חצי חוק פה וחצי חוק שם.
היו"ר דוד טל
אני מסכים.
דני אלקיים
זה לא טוב, כי בחוק ביטוח בריאות, הפטור ניתן לפי תקנה 11א. זאת אומרת, צריך לעשות תיקון.
ג'ודי וסרמן
יש כאן פטור בסעיף 2 לחוק. מי שפטור לפי סעיף 1, יש לו פטור פה מביטוח בריאות. אז לא יהיה לך פטור מתקנה 11...
דני אלקיים
אבל פה את מכניסה את א4, זה עניין טכני.
ג'ודי וסרמן
אז יהיה 4 ו-5. כל מה שיקבע בסעיף 1 כפטור מדמי ביטוח לאומי, לפי סעיף 351, ולא חשוב כרגע איך נקרא לו, 4 או 5, ייקבע לגביו פטור בסעיף 2 בחוק ביטוח בריאות ממלכתי בסעיף 14ז. מדובר על פטור מפורש בחוק, לעומת מה שמר אלקיים מדבר עליו, שזה פטורים נגררים.
היו"ר דוד טל
מבחינה משפטית, מר קרת וגברת וסרמן ואולי גם מר קריגר יתרמו את תרומתם לנושא הזה, כדי לקדם את הצעת החוק.
רועי קרת
אנחנו לא נשנה את המצב הקיים, רק נבהיר במקום אחד מה הם הפטורים. התוצאה תהיה שהפטור יהיה מפוזר בשלושה חוקים שונים. מאוד קשה לאנשים להבין את הדברים.
היו"ר דוד טל
מר אלקיים, זה בסדר?
דני אלקיים
אין לי בעיה, רק צריך להיזהר עם זה.
היו"ר דוד טל
אנחנו נתחיל עם הצעתו של חבר הכנסת הנדל, עם תיקונים קטנים כאמור. מר סומך, רצית לומר משהו?
שי סומך
לגבי ההצעה של אדוני, אני חושב שהיא בעייתית במובן הזה, שמי שלא ייהנה ממנה יהיו דווקא אנשים ששירתו שירות צבאי מלא.
היו"ר דוד טל
שהתגייסו בזמן.
שי סומך
שהתגייסו ושירתו ועשו שירות מלא. דווקא הם לא ייהנו.
היו"ר דוד טל
הדוגמה שנתתי לך, של מישהו שלמד עד גיל 19.5 ולאחר מכן התגייס, הוא צריך לשלם בעד שישה חודשים אלו.
שי סומך
אני חושב, שגם בנוסח של חבר הכנסת הנדל כתוב שהוא יקבל חזרה את הסכום, אם הוא היה תלמיד.
היו"ר דוד טל
מה ההגדרה של תלמיד? תלמיד ישיבה זה תלמיד? האם ההשכלה העל-תיכונית זה תלמיד?
צבי הנדל
אם הוא התגייס לצבא, לדעתי כן.
ג'ודי וסרמן
אבל ההצעה שלך מדברת על תלמיד בבית ספר במוסד חינוכי על-יסודי, זאת אומרת: תיכון.
צבי הנדל
ישיבה זה לא בית ספר על-יסודי?
היו"ר דוד טל
אני לא יודע מה ההגדרה. יש איזו שהיא הקבלה, אבל אני לא יודע איפה זה מתאים למה. אתה רואה שיש בעיה בזה, מר סומך?
ג'ודי וסרמן
זה לא בית ספר על-יסודי.
שי סומך
אני חושב שיש בעיה, אבל אפשר לנסות לתקן את ההגדרה...
היו"ר דוד טל
ב-14:00 יש לי ישיבה אז כדי שלא נבזבז זמן, נשתדל לגמור את זה. נתחיל עם החוק של חבר הכנסת הנדל, נעבור כאן על הצעת החוק כפי שהיא, נתקן מה שצריך ונגיע לנקודה הזאת ואז נדון בה.
שי סומך
יש לי הערה: במקום אותו סייג שכתוב: השר רשאי לקבוע וכולי, אני מציע שיהיה: פסקה זו תחול גם לגבי תלמיד שגיוסו נדחה, אך לא התגייס מטעמי בריאות. זה יותר מצומצם.
אהוד בן-דרור
לא...
היו"ר דוד טל
למה לא? הוא מבחינתו בסדר והוא רוצה להתגייס. אנחנו, המדינה, לא רוצים לגייס אותו.
אהוד בן-דרור
אחד כזה, יכול לצאת לעבוד. הוא אמנם לא יתגייס אבל הוא יכול לצאת לעבוד. מטרת החוק היא לגשר בין בית הספר לצבא. לא לתת פטורים...
היו"ר דוד טל
תראו, זה אדם שגמר תיכון ואומר: אני רוצה להתגייס לצבא, אתם לא רוצים לקבל אותי. מה אני אשם?
דני אלקיים
כל אחד שעובד, אין לו בכלל פטור. ברגע שאדם עובד, לא חשוב אם הוא תלמיד ישיבה וכולי, ברגע שהוא עובד, כל הפטורים האלה מבוטלים. יותר מזה, אם יש לו הכנסה שעולה ב-5% על השכר הממוצע, גם אז הוא לא פטור.
גיא קריגר
אני מצטער על שנכנסתי באיחור. אבל, אני מתקשה להבין. אני מבין, שחבר הכנסת הנדל ביקש בהצעתו לדאוג לאותם אנשים שממשיכים ללמוד. נאמר לצורך העניין, גם אם הם מתחילים הכשרה מקצועית כאיזה שהוא רצף המשך של לימודים בבית ספר על-יסודי. לא חבר'ה שהולכים ללמוד באוניברסיטה, לא חבר'ה שהולכים ללמוד במוסד אקדמי אחר, בישיבה או במקום אחר, אלא חבר'ה שממשיכים ללמוד. יכולה להיות סיטואציה, ואני מבין שזאת הבעיה שמדברים עליה, שזה יחרוג מעבר לגיל 19, כי עד גיל 19 עד היום, זה מכוסה. זאת הסיטואציה שמדברים עליה, שזה יחרוג עד גיל 21.
צבי הנדל
נכון.
גיא קריגר
הנוסח שעליו אנחנו מסתכלים עכשיו, הנוסח של חבר הכנסת הנדל, הוא הנוסח שמכסה את זה. צריך לעשות בו תיקונים כאן ושם. אתם אומרים להכניס פטור מיוחד, שיקבע שר העבודה והרווחה. צריך לדבר גם על הסכמת שר האוצר. יש לי מה לומר גם בנושא הזה, להכניס פטור מיוחד כזה בגלל מישהו שלא הולך לצבא בגלל טעמי בריאות, ובלבד שהוא ממשיך ללמוד.

אגב, בהקשר הזה, ככל שמדובר על פטורים מדמי ביטוח וככל שמדובר על הקטנת ההכנסות של הביטוח הלאומי, שעוברות דרך תקציב המדינה, כי הביטוח הלאומי מפקיד את הכספים שלו אצל המדינה עד שהוא משתמש בהם ולכן יש כניסות ויציאות בתקציב המדינה. לטעמנו, אדוני, זה גם נכון עניינית שתהיה הסכמה של שר האוצר, משום שמדובר בהקטנה על הכנסות המדינה. הגיוני מאוד, שתהיה הסכמה של שר האוצר, כמו שצריכה להיות הסכמה של שר האוצר בהקטנה של הכנסות המדינה ...
היו"ר דוד טל
מר קריגר, הצלחת לשכנע אותי. שר העבודה והרווחה, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת העבודה והרווחה.
גיא קריגר
בסדר, ובלבד שתהיה הסכמה של שר האוצר. בנסיבות האלה, אני חושב שנראה שההצעה הזאת היא ההצעה שעליה צריך לדבר. הוועדה סוברנית לחשוב אחרת. לא נראה לנו שנכון יהיה לדבר גם על לימודים במוסדות אחרים או להרחיב את זה מעבר לזה. המטרה לחסל את תקופת הגישור הזאת מדמי תשלומי ביטוח לאומי מיותרים. זאת המטרה שעליה מדובר. מה שאדוני מציע, מרחיב את זה הרבה מעבר לזה. אין זה נכון שאדם, שהולך להיות סטודנט באוניברסיטה בגיל 18, כי הוא לא מתגייס לצבא ולא משנה מאיזו סיבה, לא ישלם כמו חבר שלו, שמתחיל ללמוד באוניברסיטה בגיל 21 צריך לשלם. הם צריכים לשלם אותו דבר.
היו"ר דוד טל
תודה. מר קרת, בבקשה.
רועי קרת
אני רוצה לציין, שסעיף יא3 מאפשר לשר העבודה והרווחה בלי התייעצות של שר האוצר.
היו"ר דוד טל
היינו ערים לזה ולכן הבנתי, שמר קריגר או מר בן-דרור סיכמו על דעת חבר הכנסת המציע, שיכניסו את שר האוצר. זה היה ברור לי.
רועי קרת
סעיף קטן 3 לא מתבטל.
ג'ודי וסרמן
תראו, מה שמר קרת אומר, בסעיף 351 יא3, יש אפשרות לקבוע פטור לגבי מבוטח שלא עובד והוא לא עובד עצמאי ואין לו הכנסות מעל ל-5% השכר הממוצע, מאשר לקבוע פטורים לפי כללים ותקנים שקבע שר העבודה והרווחה בלי שר האוצר, לא בהתייעצות ולא באישור השר. לכן, אם אנחנו נוסיף בסעיף 2, בהסכמת שר האוצר, לא היו אומרים בהסכמה שר האוצר או בלי הסכמת שר האוצר, זה פשוט יהיה סותר האחד את השני.

לכן, לא צריך את הסעיף שהשר רשאי לקבוע פטורים.
היו"ר דוד טל
לשר העבודה?
ג'ודי וסרמן
לשר העבודה, באישור...
היו"ר דוד טל
אז למה צריך את שר האוצר?
ג'ודי וסרמן
לא צריך את הסעיף של הפטור בכלל. הסמכות קיימת.
היו"ר דוד טל
מר קריגר, אתה מקבל את הפרשנות הזאת?
גיא קריגר
גברת וסרמן אומרת, שהפסקה שמדברת על השר שרשאי לקבוע פטורים וכולי, זו פסקה שתרד לחלוטין.
היו"ר דוד טל
בסדר.
יגאל ברזנר
אז השר לא יהיה רשאי לעשות כלום?
היו"ר דוד טל
יש סעיף שמאפשר לשר.
יצחק קדמן
בגלל שזה חוק ייחודי, האם לא צריך להזכיר באיזה שהוא מקום שזה יחול גם על זה?
היו"ר דוד טל
גברת וסרמן, תתחילי בבקשה עם קריאת החוק.
ג'ודי וסרמן
ברשותך אדוני, יש לי עוד שתי הערות קטנות: אני מציעה, במקום בית ספר על-יסודי, מוסד חינוכי על-יסודי, כי זה מינוח שנמצא בחוק הביטוח הלאומי ואנחנו רוצים להיצמד למינוחים קיימים.
צבי הנדל
בסדר.
ג'ודי וסרמן
ייתכן שנצטרך להגדיר מה היא הכשרה מקצועית, אולי בסעיף 173...
איילת זלדין
לא, ההגדרה היא הכשרה מקצועית, מסגרת לימודית הכשרתית, שתוכר לעניין סעיף זה על ידי מנהל האגף להכשרה מקצועית. סעיף 173 מגביל אותנו מדי, הוא מדבר רק על הכשרה מקצועית, שהוכנה על ידי שירות התעסוקה.
היו"ר דוד טל
אני לא מבין בזה, השאלה אם מבחינה משפטית זה בסדר.
רועי קרת
זה נראה לי בסדר. אני לא הספקתי להתייעץ עם כל הגורמים הרלוונטיים אצלנו.
היו"ר דוד טל
שי, מה דעתך?
שי סומך
מקובל ששר...
גיא קריגר
יש קביעה של שר העבודה והרווחה, שיבחן מהי הכשרה מקצועית...
ג'ודי וסרמן
אולי שר העבודה ואז מיותר מנהל, כי אם הוא ירצה להרחיב או לצמצם, השר באמת יוכל להסמיך. אז זה יהיה: כפי שיקבע על ידי השר.
אני אתחיל לקרוא
"תיקון סעיף 351 1, זו גירסה א: "בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, בסעיף 351 (יא) בסופו יבוא:

"(4) תלמיד מוסד חינוכי על-יסודי או מצוי בהכשרה מקצועית (להלן: תלמיד) בעד תקופה שמגיל 18 עד גיל 21 , ובלבד שטרם מלאו לו 21 שנים ביום בו החל שירות סדיר לפי חוק שירות ביטחון " ואנחנו נוסיף פה, שהחלה בת בשירות לאומי. זאת אומרת, שזה יחול גם על בנות שירות לאומי.
גיא קריגר
למה צריך את: להלן תלמיד?
ג'ודי וסרמן
את הנוסח נתקן אחר כך.

מה שנמצא בחוק הביטוח הלאומי בשלב זה, בת בשירות לאומי.
צבי הנדל
שירות לאומי כמשמעותו בסעיף קטן...
ג'ודי וסרמן
בן בשירות לאומי זו הוראת שעה לכמה שנים. השוו את הזכויות בין בן לבת. לכן אני מציעה להשאיר בחוק את הבת. השוו את הזכויות ולכן השוואת הזכויות תחול גם לעניין הזה, כי אם לא, בסיום התקופה, נצטרך לתקן את הסעיף הזה.

נוסיף כאן גם את מה שמר קרת ביקש, את הפטורים החלים לפי תקנה 11א, כלומר, מי שמתגייס עד גיל 21, הפטור יהיה לתקופה של 12 חודשים, בלי קשר אם הוא לומד או לא לומד. זאת אומרת, להכניס את הפטור שקיים היום בתקנות לחוק.
היו"ר דוד טל
עד כאן הכל בסדר?
איילת זלדין
איפה ההגדרה של הכשרה מקצועית?
ג'ודי וסרמן
תוכנס הגדרה של הכשרה מקצועית על ידי השר או שהוועדה תסמיך.

"תיקון חוק ביטוח בריאות 2. בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994 בסעיף 14(ז) במקום "ובעד עקרת בית" יבוא "בעד עקרת בית ובעד מי שפטור מדמי ביטוח לאומי לפי הוראות סעיף 351(יא) (4)" זאת אומרת, הכוונה כל מה שייכלל בסעיף 1 למעלה, איך שנגדיר אותו.

עד כה גרסה א, עכשיו אני מציעה לעבור לגרסה ב.
היו"ר דוד טל
מה עם הסעיף: תחילתו של חוק זה?
ג'ודי וסרמן
זה יחול על שניהם. בכל גרסה שתתקבל, יהיה אותו נוסח.
היו"ר דוד טל
עד כאן זה בסדר? יש למישהו הערות?
יצחק קדמן
אני מציע לאדוני לשקול אם לא להשאיר את העניין הזה או שהשר רשאי לפתור. יש לזה גם חשיבות הצהרתית...
היו"ר דוד טל
אני לא משפטן, אבל אמרו לי מר קריגר ומר קרת שזה בסדר והם נאמנים עלי מבחינה משפטית.
יצחק קדמן
אני מדבר יותר מאשר מבחינה משפטית. אני אומר לאדוני, שיש לזה ערך חשוב מבחינה הצהרתית. זה ימנע כל מיני טענות של אנשים...
היו"ר דוד טל
עזוב את זה.
ג'ודי וסרמן
גרסה שניה של היושב ראש: "בחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, בסעיף 351 אחרי פסקה (יא) יבוא: הכוונה שאין להכפיף את זה למבחני הכנסה שהוא לא עובד, הוא לא עובד עצמאי ושאין לו הכנסה שמגיעה עד 5%. זאת אומרת, פטור עצמאי נוסף.

(יב) לא ישולמו דמי ביטוח בעד מבוטח על פי פרק יא ועד הזמן מיום שמלאו לו 18 שנים ועד ליום שימלאו לו 21 שנים, אם הוא לומד במסגרת לימודית. (בסעיף זה, תלמיד).

2. תיקון חוק ביטוח בריאות ממלכתי: בחוק ביטוח בריאות ממלכתי התשנ"ד-1994, בסעיף 14(ז) במקום "ובעד עקרת בית" יבוא "בעד עקרת בית ובעד תלמיד שחל לגביו פטור מדמי ביטוח לאומי לפי הוראות סעיף 351(יב) לחוק הביטוח הלאומי", מה שקראנו עכשיו בסעיף 1.
דני אלקיים
גם מי שעובד?
היו"ר דוד טל
לא, רק מי שלומד.
דני אלקיים
זה לא מה שכתוב. לומד ואינו עובד ואינו עובד עצמאי ואין לו הכנסות העולות על 5%...
גו'די וסרמן
היושב ראש הציע להוסיף גרסה ב.
דני אלקיים
זאת אומרת,גם אם הוא עובד, הוא יקבל פטור.
ג'ודי וסרמן
התנאי שהוא לומד, ושהוא בין 18 לגיל 21.
היו"ר דוד טל
אם יש לו הכנסה, הוא לא מקבל פטור.
ג'ודי וסרמן
אדוני היושב ראש, נבקש להוסיף, שמדובר באותו אדם שלא עובד, לא עובד עצמאי ואין לו הכנסות והוא גם לומד.
גיא קריגר
זה צריך להיכנס בפסקה יא.
ג'ודי וסרמן
יש להניח שזה באמת יכנס לפסקה יא ולא יהיה סעיף יב עצמאי.

תחילתו של החוק זה סעיף שיחול לגבי כל אחת מהגרסאות.
היו"ר דוד טל
באוקטובר גם זה וגם זה?
דני אלקיים
לפי פניה אישית, אין לי בעיה.
ג'ודי וסרמן
דמי ביטוח הם חודשיים. מ-1 לחודש.
היו"ר דוד טל
אני עובר להצבעה: הצבעה
בעד – 2
נגד – אין
נמנעים - אין
היו"ר דוד טל
אשר על כן, העברנו את הצעת החוק בשתי גרסאות למליאת הכנסת לקריאה שניה ושלישית.

אני מודה לכולם. הישיבה נעולה.




(הישיבה ננעלה בשעה 14:07)

קוד המקור של הנתונים