ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 08/07/2002

תקנות הבטיחות בעבודה (בטיחות וגיהות תעסוקתית בעבודה עם גורמים מסוכנים במעבדות רפואיות, כימיות וביולוגיות) (תיקון), התשס”ב-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/5645



5
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
8.7.2002

פרוטוקולים/עבודה/5645
ירושלים, כ"ח באב, תשס"ב
6 באוגוסט, 2002

הכנסת החמש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי

פרוטוקול מס' 554

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, כח' בתמוז תשס"ב, 8.7.2002, שעה 11:00
סדר היום
תקנות הבטיחות בעבודה (בטיחות וגיהות תעסוקתית בעבודה עם גורמים מסוכנים במעבדות רפואיות, כימיות וביולוגיות) (תיקון), התשס"ב-2002 –
נכחו
חברי הוועדה: דוד טל – היו"ר
מוזמנים
ד"ר קורט למש - רופא ראשי, משרד העבודה והרווחה
אילת זלדין - הלשכה המשפטית, משרד העבודה והרווחה
ד"ר אריק קרסנטי - מנהל המחלקה לאפידמיולוגיה, משרד הבריאות
רינה כנוביץ-ברסלר - המוסד לבטיחות ולגיהות
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
אורית נהיר – מתמחה בלשכה המשפטית
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
קצרנית
טלי רם



תקנות הבטיחות בעבודה (בטיחות וגיהות תעסוקתית בעבודה עם גורמים מסוכנים
במעבדות רפואיות, כימיות וביולוגיות) (תיקון), התשס"ב-2002
היו"ר דוד טל
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. על סדר יומנו תקנות הבטיחות בעבודה (בטיחות וגיהות תעסוקתית בעבודה עם גורמים מסוכנים במעבדות רפואיות, כימיות וביולוגיות) (תיקון), התשס"ב-2002.

משרד העבודה, בבקשה.
אילת זלדין
התקנות האלה אושרו בוועדה לפני שנה, הן היו אמורות להיכנס לתוקף ב-16 ביולי. מסיבות שיפרט ד"ר למש אנחנו מבקשים לדחות את כניסתן לתוקף בשנה נוספת.
ד"ר קורט למש
מדינת ישראל היא המדינה השנייה בעולם שמפרסמת תקנות לגבי בטיחות, גיהות ובריאות במעבדות.

לפני שנה אנחנו הרגשנו שייקח הרבה זמן למשק להתכונן לקראת העניין הזה ולכן ביקשנו בגוף התקנה שהתחילה תהיה בעוד שנה.

מה שעשינו בינתיים – אנחנו פרסמנו את התקנות עצמן וכן את ההודעה על קיום התקנות בעיתונות היומית ושלחנו אותן לכל הגופים המקצועיים, כאשר במשך השנה התקבלו כל מיני שאלות הבהרה שאנחנו התמודדנו אתן. גם נתבקשנו לתת הרצאות בכל מיני גופים ועשינו את זה, אבל בחודשים האחרונים, כשאנשים כבר הרגישו שהם צריכים מיד לפעול, התחילו להגיע כל מיני הערות שאנחנו חושבים שיש לגביהן הצדקה לשנות חלק מהדברים, למרות שהתקנות הוכנו על ידי ועדה מקצועית עם הסכמה של כל הגופים, כולל משרד הבריאות, וכו'.

העניין הזה דורש זמן ויש סיבה נוספת – בינואר השנה, לאחר שפורסמו התקנות האלה, יצא תקן חדש שפותר חלק גדול מהבעיות שהתעוררו בשטח – תקן מס' 1530 – שדן בהגנה בפני אש במעבדות. התקן הזה לא הוכנס בזמנו לתקנות משום שלא היה קיים, ולכן אנחנו צריכים זמן כדי לתקן חלק מהדברים ולהוסיף גם את התקן הזה – להפוך אותו מתקן שהוא לא מחייב לתקן מחייב.

אנחנו לא מעונינים שב- 16 ביולי יהיו "עבריינים" במשק, ללא הצדקה.
אילת זלדין
אני רוצה לציין שעשינו התייעצות מאד רחבה עם כל הגופים, עם כל מי שיכולנו לחשוב. גם ראיתי שבישיבה שהתקיימה כאן לפני שנה היו נציגים של המוסד לבטיחות.
היו"ר דוד טל
האם גברתי קראה את הכתבה שהופיעה בעיתון? אני מניח שכן.
אילת זלדין
ראיתי את הכתבה. המחקר מוכר לנו, הוא מומן על ידינו.
היו"ר דוד טל
מה נעשה אם תוך כדי יהיה עוד תקן אחד ועוד תקן אחד, האם נעכב את הנושא הזה עוד ועוד? מדוע לא יותר נכון ולא יותר ראוי שאנחנו נפרסם את התקנות כפי שאישרנו אותן, ואתם תעשו את העבודה שלכם? אני מניח שלאחר שהתקנות יפורסמו – כפי שקיבלתם פידבקים כאלה ואחרים – יצטברו עוד ועוד תיקונים כאלה ואחרים, ואולי בשנה הבאה תבואו ותגידו כאן טעינו וכאן שגינו, זה טעון תיקון וזה צריך שינוי. אני ברצון רב אעשה זאת, אבל "למרוח" את הנושא הזה לעוד שנה אחרי שהשקיעו כל כך הרבה זמן וכל כך הרבה אנשי מקצוע ישבו על זה – והיום ככה, במשיכת קולמוס שנדחה זאת בעוד שנה? אגיד לכם את האמת, אף אחד מכם עוד לא הצליח לשכנע אותי שזה נחוץ.
ד"ר אריק קרסנטי
רציתי לשאול שאלה, על מנת להבהיר. האם להפעלת התקנות האלה יש השפעה על סל הבריאות? האם זה דורש שינוי של סל הבריאות?
אילת זלדין
לא. עדיין אין בהן פרק של בדיקות רפואיות. זה דורש התקנת ציוד רב במעבדות. זה לא קשור לסל הבריאות, זה קשור לציוד המעבדות.
היו"ר דוד טל
כמה זמן עבדו על התקנות הללו?
אילת זלדין
הרבה מאד.
ד"ר קורט למש
שנתיים פלוס.
היו"ר דוד טל
לכן אני לא אקבל את הבקשה שלכם לדחייה. התקנות הללו ייכנסו לתוקף ב-16 ביולי, תתמודדו עם זה תוך כדי תנועה, תוסיפו את מה שתרצו להוסיף. במשך הזמן – בשנה הבאה, בעזרת השם, תבואו לכאן ואני מניח שיהיה לכם חומר ולאחר מכן אנחנו נדון בכך ואני אשמח מאד לשנות כל דבר שטעון שינוי, טעון תיקון.

אני לא חושב שאנחנו צריכים לדחות את התקנות הללו. אני מניח שבסך הכל, רוב התקנות הן תקנות טובות, אולי פה ושם כפי שנאמר יש תקנות שטעונות שיפור או שינוי, אבל סך הכל זה יתרום לרמת הבטיחות של העובדים בכל מקום ומקום.
אילת זלדין
אדוני, מכיוון שאלה תקנות שהפרה שלהן מהווה עבירה פלילית – ד"ר למש יכול להצביע על סעיפים מסוימים שבטוח אנחנו נשנה אותם, אולי נוכל לדחות את התחולה שלהם כדי שלא נשים אנשים "עבריינים" בדברים שאנחנו בטוחים שצריך לשנות.
היו"ר דוד טל
למה? הדברים האלה פורסמו כבר לפני שנה, נכון?
אילת זלדין
כן.
היו"ר דוד טל
והודענו לכל העולם שזה אמור בעוד שנה להיכנס לתוקף. כל מי שעיניו בראשו – ראה את התקנות הללו, התכונן ונערך בהתאם.

האם יש משהו מיוחד שאתה חושב שכדאי להוריד אותו מהתקנות הללו? אני לא רוצה להתחיל עם זה משום שכמעט כל דבר שתרצו – אחר כך צריך להוריד, אבל אני מוכן לשמוע אם יש משהו דרסטי ביותר, לא סביר.
ד"ר קורט למש
אני אתן לך דוגמה אחת.
היו"ר דוד טל
לפני שאתה נותן דוגמה, אני רוצה לומר לכם – אנשי משרד העבודה צריכים לבוא בטענות לעצמם. אתם צריכים לבדוק את עצמכם מדוע עבדתם על זה כל כך הרבה זמן – שנתיים ימים – ובסופו של דבר הוצאתם תחת ידכם דבר שהוא לא מוגמר.

זה לא יכול להיות משום שאני אאשר כאן לעוד שנה, בעוד שנה אני יכול למצוא אתכם כאן – אולי יתפרסם מחקר כזה או אחר – ותחפצו לתקן, אז מה? תגידו לי גם אז להמתין עוד שנה עד שזה יתוקן?

אני לא רואה זאת בחיוב, בלשון המעטה. אני חושב שאתם צריכים לעשות בדק בית כיצד זה קרה אצלכם.
ד"ר קורט למש
כפי שציינו, התקנה הזאת הוכנה על ידי המומחים.
היו"ר דוד טל
כן, אבל אתה לא צריך לחזור על מה שאמרת, ד"ר למש. תגיד לי בבקשה איזה דברים אתה חושב שהם חשובים.
ד"ר קורט למש
אני אתן לך דוגמה אחת, לא הכנתי רשימה.
היו"ר דוד טל
אם לא הכנת רשימה, לא חשוב. אין צורך לתת דוגמה.

התקנות הללו ייכנסו לתוקף במועדן. אני דוחה את הבקשה שלכם, תתמודדו עם הנושא הזה ובפעם הבאה תגיעו לישיבה מוכנים עם מה שאתם מבקשים שאנחנו נשנה.






התקנות שמובאות היום לא מאושרות. אושר מה שאושר בשנה שעברה. ב-16 ביולי זה אמור להיכנס לתוקף, ומשרד העבודה יתמודד עם הנושא הזה. אני אשוחח על כך עם שר העבודה והרווחה, אני רואה זאת בעין מאד לא יפה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.




הישיבה ננעלה בשעה 11:20.

קוד המקור של הנתונים