פרוטוקולים/עבודה/5484
3
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
2.7.2002
פרוטוקולים/עבודה/5484
ירושלים, ב' באב, תשס"ב
11 ביולי, 2002
הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי
פרוטוקול מס' 550
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, כ"ב בתמוז התשס"ב (2 ביולי 2002), שעה 9:30
ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 02/07/2002
הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון – מנוחה שבועית), התשס”ב-2002.
פרוטוקול
סדר היום
הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה (תיקון – מנוחה שבועית), התשס"ב-2002.
מוזמנים
¶
נועה וגנר,עו"ד לשכת משפטית, משרד העבודה
רבקה מקובר עוזרת למנהל אגף שעות עבודה ומנוחה, משרד העבודה
אמנון כוורי מתמחה, משרד המשפטים
שי סומך,עו"ד משרד המשפטים
חזקיהו ישראל התאחדות התעשיינים
היו"ר דוד טל
¶
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. על סדר יומנו: הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה, של חבר הכנסת ביבי.
הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה של חבר הכנסת ביבי באה לקבוע ממתי נכנסת השבת –האם השבת נכנסת לפי מה שקבע בזמנו בית הדין האזורי, שמחצות הלילה עד חצות, או שזה על פי דעת ההלכה שזה משקיעת החמה עד לאחר שקיעת החמה.
אני חושב שההצעה שמונחת לפנינו מיותרת, כי בית הדין הארצי דן בסוגייה הזאת וקבע בצורה חד-משמעית שהשבת נכנסת לאחר שקיעת החמה ולא מחצות הלילה עד חצות הלילה. די לי שאתפש לפסיקת בית הדין הארצי לעבודה, שאת המונח שבת יש לפרש בזיקה למורשת ישראל על פי הלוח העברי. אני חושב שזה מייתר את הצעת החוק הזאת. שי, מה דעתך לגבי הנושא הזה?
שי סומך
¶
דעתי כדעתך. פסק הדין שפסק בית הדין האזורי שגוי. הפרקליטות ערערה עליו. לשמחתנו הובא פסק דין מתוקן מבית הדין הארצי לעבודה, שהבהיר שיום השבת הוא לפי המסורת היהודית לעניין חוק שעות עבודה ומנוחה. להצעת החוק אין משמעות מעשית.
היו"ר דוד טל
¶
חבר הכנסת פריצקי אמר משהו בנוסח של ניצנים של מדינת הלכה. אין בזה אמת, נכון? בחוק יסודות המשפט, כמדומני, כתוב שבמידה ויש לקונה הולכים לפי המשפט העברי.
שי סומך
¶
אחת התכליות של חוק שעות עבודה ומנוחה זאת תכלית לאומית דתית. מתוך החוק עצמו אפשר להבין שיום השבת הוא יום..
ג'ודי וסרמן
¶
מקובלת עלי עמדתו של היושב-ראש ושל נציג משרד המשפטים. לא רק שאני חושבת שהצעת החוק מיותרת והיא קובעת את המובן מאליו, אלא אני חוששת שאם ייקבע בחוק שעות עבודה ומנוחה..
ג'ודי וסרמן
¶
לא רק שתיקון החוק מיותר כי המצב המשפטי הובהר לחלוטין, אלא לי יש חשש שאם יצויין במפורש אחרת בחוק הזה, כלומר ששבת היא לפי מסורת ישראל, ובחקיקה אחרת שמוזכרת בה השבת לא יובהר מה היא השבת, יכול להתפרש שם שהשבת היא אחרת.
היו"ר דוד טל
¶
כאמור אין טעם בהצעת החוק הזאת. פסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה מייתר את הצעת החוק הזאת. תודה רבה, הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה 10:00