ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 14/05/2002

אתר הקרוואנים בבת-ים

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/5088



12
ועדת העבודה והרווחה
14.05.2002

פרוטוקולים/עבודה/5088
ירושלים, י"ז בסיון, תשס"ב
28 במאי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 505
מישיבת ועדת העבודה והרווחה
יום שלישי, ג' בסיוון התשס"ב (14.05.2002), שעה 09:30
סדר היום
אתר הקרוואנים בבת-ים-
נכחו
חברי הוועדה: דוד טל -היו"ר
חה"כ מרדכי משעני
מוזמנים
חה"כ תמר גוז'נסקי
הנרי אזולאי -חבר מועצת העיר בת-ים
בת שחר אהרון -נציגת עיריית בת-ים
כרמלה טרומן -נציגת אתר הקרוואנים
תמר מיארה-הרטוב -ראש מינהל אוכלוסין-עמידר
אלפסי סימונה -נציגת אתר הקרוואנים
רותם פלג -משרד האוצר
ישראל שוורץ -מנהל אגף האוכלוסין
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
קצרנית
מיטל אמסלם

















אתר הקרוואנים בבת-ים-
היו”ר דוד טל
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. בתקופות שונות בחייה של המדינה הזו, כאשר קלטו עלייה, נוצר מצב של מחסור בדיור, ועל כן נזקקו לקרוואנים. הכוונה היתה לדיור זמני, עד שיימצא דיור חלופי ראוי. אני לא רוצה לקבוע עדיין אם המדינה ומשרד השיכון היו בסדר. יכול להיות שהם הציעו לאותם תושבי קרוואנים כסף במקום דירה, אך מדובר בסכום שלא ניתן לקנות איתו דירה.

מתוך הנתונים שקיבלתי עולה כי כל משפחות העולים התפנו, ומי שנותר באותם קרוואנים אלו אותם אנשים שלא היו עולים חדשים. השאלה הנשאלת, היא כיצד נמצא דיור לעולים החדשים, ולא נמצא דיור מתאים לאזרחים אלו. אני רוצה לברר האם ישנן דירות ציבוריות פניות בבת-ים, ואם אין מהו הפתרון שניתן להעניק לאזרחים אלו. מדוע מי שזכאי לדירת נ"ר לא יכול לממש את הזכות הזאת?

יכול להיות שמשרד השיכון מוכן לתת מענק של 70 אלף דולר, אך השאלה היא כיצד יכולים אנשי חסרי אמצעים להסתמך על סכום כזה ולקנות דירה. נוצר מצב של מעגל סגור בו חלק משוכני אתר הקרוואנים לא מוכנים להתפנות עד שיקבלו הרבה יותר ממה שמציעה להם המדינה.
ישראל שוורץ
בשיא תקופת הקרוואנים, בשנים 1993-1992 היו 7,000 משקי בית שגרו בקרוואנים, לא כולל עולי אתיופיה המטופלים על ידי משרד הקליטה. היום נותרו באתרי הקרוואנים 120 משקי בית, מהם 60 נמצאים בירושלים בגבעת המטוס.
היו”ר דוד טל
כמה קרוואנים היו בשנת 1990 בבת-ים?
ישראל שוורץ
בשנת 1990 היו באתר בבת-ים, 96 משפחות. היום קיימים 36 משפחות שם. אני רוצה לציין, כי היום באזור המרכז, כולל בת-ים הדיור הציבורי הפך למושג פילוסופי. יש מעט מאוד דירות ציבוריות. תקציב משרד השיכון לדירות נ"ר בשנה הוא, 60 דירות.
מרדכי משעני
האם בשנה שעברה אתם מימשתם את כל 60 הדירות?
ישראל שוורץ
פחות או יותר.
היו”ר דוד טל
כיצד מטפלים במי שי לו את הזכאות לדירת נ"ר, אך אין דירה פנויה עבורו? אני פגשתי בעבר ברבה אנשים שניתנה להם הזכאות לדירת נ"ר, אך הם לא יכלו לממש זאת.
ישראל שוורץ
כיוון שישנה הקצאה של 60 דירות בלבד בשנה, אנו נותנים את העדיפות הראשונה לנכים מרתוקים לכסא גלגלים.
מרדכי משעני
כמה דירות נ"ר היו ברשותכם בשנת 1990?
ישראל שוורץ
היו לנו מאות דירות. היום המצאי של דיור ציבורי הוא דל מאוד, בייחוד באזור המרכז.
היו”ר דוד טל
אתה אומר לי, כי כרגע אין פתרון לאותם אנשים אשר נמצאים היום באתר הקרוואנים.
ישראל שוורץ
כרגע, באמצעים העומדים לרשות משרד השיכון, לא ניתן לפתור את הבעיה של אותם שוכני קרוואנים.
היו”ר דוד טל
כמה שנים הם יצטרכו להישאר עוד באתר הקרוואנים?
ישראל שוורץ
הלוואי והייתי יודע.
היו”ר דוד טל
האם אין לכם תוכנית ארוכת טווח, כדי לפתור את בעיית המגורים של שוכני הקרוואנים?
ישראל שוורץ
אנחנו ניסינו לנהל משא ומתן עם אגף תקציבים על תוספת סיוע מיוחדת, כדי לתגבר את הפינוי מהקרוואנים, אך לא נענינו.
מרדכי משעני
אנו ביקרנו לפני חודש וחצי באתר הקרוואנים בגבעת המטוס וראינו שם תמונות קשות מאוד. אז היתה בידכם איזושהי הצעה לקראת פתרון. האם מאז נעשה דבר בעניין?
תמר גוז’נסקי
מהם הפתרונות שניתנו לאלה ששכנו בעבר באתר הקרוואנים בבת-ים, ולא נמצאים שם היום?
ישראל שוורץ
בעבר, עד שנת 1995, הופעלה תוכנית "קנה דירתך". בנו דירות כאשר תושבי האתרים שילמו בסך הכל 11% עבור הקרקע. המסלול הזה איפשר לחלק לא קטן משוכני אתר הקרוואנים לבנות בית כזה בראשון לציון. חלק אחר שוכנו בדיור ציבורי.
מרדכי משעני
תמי, כמה דירות עמידר יש לכם בחולון ובבת-ים?
תמר מיארה-הרטוב
1,500 דירות בערך.
מרדכי משעני
האם כולן תפוסות?
תמר מיארה-הרטוב
כולן תפוסות. כאשר מתפנה דירה אנו משתדלים להציע אותה לתושבי הקרוואנים כפתרון דיור, אך הדירות שמתפנות הן דירות קטנות והן באזורים שלא כל כך נדרשים.
היו”ר דוד טל
אין לכם הרבה מה להציע.
תמר מיארה-הרטוב
לעיתים אנו כן מצליחים לספק פתרונות. העובדה היא שניתנו 60 פתרונות דיור. לא כולם הופנו ל"קנה דירתך", היו גם פתרונות דיור בדיור הציבורי. בסך הכל, זה נכון כי אין לנו מה להציע להם.
היו”ר דוד טל
אם הייתם אומרים לי זאת קודם היינו מבטלים את הישיבה. האם זו התשובה של משרד השיכון? האם אין למשרד שום פתרון? האם אין לו אף תוכנית? כך מתנהל משרד השיכון, ללא תוכנית ארוכת טווח עם יעדים מסוימים? אתם לא נותנים לאזרחים הללו שום סיכוי.
תמר מיארה-הרטוב
אני רוצה לציין, כי ניהלנו משאים ומתנים בהרבה מאוד ישיבות עם דיירי הקרוואנים, בשיתוף עם משרד השיכון, כדי להציע להם מענקים ומשכנתאות בתנאים מיוחדים ומועדפים יותר על מנת שיוכלו לקנות דירה בשוק החופשי. הם אמרו לנו כי קשה להם לעמוד בזה.
היו”ר דוד טל
אמנם ההצעה שלכם היא הצעה יפה, אך אתם צריכים להתייחס ליכולות של כל אחד ואחד. אני חבר כנסת כבר שש שנים, ואני רושם לעצמי הרבה הצלחות של פתרונות של הרבה מאוד בעיות בחברה הישראלית, אך אני רושם לעצמי כישלון גדול בכל הבעיות הנוגעות למשרד השיכון. מכל משרד אחר אני מקבל פתרונות כאלה או אחרים, אך ממשרד השיכון אני לא מקבל שום פתרון. אולי הגיע הזמן לשנות את הקריטריונים של משרד השיכון, כדי שהאנשים אשר שוכנים באתר הקרוואנים יוכלו לעמוד בקריטריונים האלה, ולצאת מאתר הקרוואנים. אמנם הצעה של מענק על סך 66 אלף שקל, היא הצעה נדיבה מאוד, אך אדם ללא אמצעים נוספים אשר צריך לקנות דירה ב120- אלף דולר, לא יוכל לעולם לעשות זאת.
תמר גוז’נסקי
האדמה בה שוכנים הקרוואנים זו אדמה ציבורית. אני חושבת כי משרד השיכון היה צריך לאפשר לעמידר לקחת את חלקת הקרקע הזו, לבנות שם דיור ציבורי, ולתת לשוכני הקרוואנים ולאחרים נוספים פתרון דיור. בנוסף, באותם מבנים ניתן היה למכור דירות בשוק החופשי ועל ידי כך המדינה היתה מממנת את ההוצאות שלה. כך היינו מרוויחים פתרון דיור וכן משק סגור שהיה מכסה את הוצאותיו, בעיקר נוכח העובדה שהיום בבת-ים ניתן לבנות בניינים גבוהים, בנייה רוויה.

אין למשרד האוצר בעניין הזה, לא חשיבה חברתית ולא חשיבה כלכלית. מדוע צריך לסבסד כל כך הרבה שנים כל כך הרבה אנשים, כאשר אפשר כלכלית לפתור את הבעיה הזו באמצעות חשיבה נכונה? הקרקע ישנה, היא אדמת מנהל. במקום לתת אפשרות לאותם אנשים לבנות בראשון לציון בתים צמודי קרקע, ולבזבז אדמות מדינה במרכז הארץ, ניתן לעשות זאת בקרקע ציבורית. שום פתרון אחר לא יתאים. מוכרחה להיות חשיבה שהיא גם חברתית וגם כלכלית.
ישראל שוורץ
כל החלטה על רמת סיוע נוספת צריכה את אישורו של משרד האוצר. כיוון שאסור על אותה קרקע ליצור אזור מגורים ואזור תעשייה, אנו ניסינו להציע למשרד האוצר לתגבר את הסיוע באמצעות ערך הקרקע.
היו”ר דוד טל
בכל התקופה בה נמצאים אתרי הקרוואנים בבת-ים ניתן היה לעשות שינוי ייעוד הרבה פעמים. התוכנית שהציעה חה"כ גוז'נסקי, היא תוכנית שנראית לי כי היא תהיה טובה לכולם בסופו של דבר.
תמר מיארה-הרטוב
אני רוצה לומר, כי כרגע באתר הקרוואנים יושב גרעין קשה שלא יכול היה להתפנות מכל מיני סיבות.
תמר גוז’נסקי
הגרעין הוא לא קשה, המצוקה היא קשה.
תמר מיארה-הרטוב
לכך התכוונתי. אני חושבת כי הפתרון שהציעה חה"כ גוז'נסקי, הוא פתרון טוב שיכול לתת מענה מיידי לא רק לתושבי הקרוואנים, אלא לאוכלוסייה נזקקת נוספת.
היו”ר דוד טל
ניתן גם למכור חלק מהדירות ולהרוויח כסף, וכן לתת פתרונות לזוגות צעירים באזור.
תמר מיארה-הרטוב
כך ניתן לכסות גם חלק מהעלויות.
מרדכי משעני
אם כך, מי מתנגד להצעה הזו?
היו”ר דוד טל
אינני יודע אם משרד השיכון העלה תוכנית כזו בפני משרד האוצר. אני מציע למשרד השיכון לגבש תוכנית ברוח הדברים הללו. אני אהיה מוכן לנסות ללוות את זה גם אצל שר האוצר. מר שוורץ, האם מישהו ממשרד השיכון יכול לנסות לגבש הצעה כזו? האם יש שם כלכלנים?
תמר מיארה-הרטוב
יש לנו כלכלנים. אני יכולה להגיש הצעה כזו.
היו”ר דוד טל
יכול להיות שכאשר תגישו תוכנית בפני משרד האוצר, הם לא יאשרו אותה, אך אנו כאנשי ציבור נוכל לעזור לכם בכך. מישהו יודע בכמה דונמים מדובר?
תמר מיארה-הרטוב
אני מוכנה להגיש ליו"ר הוועדה את התוכניות, הפוטנציאל ואת העלויות.
היו”ר דוד טל
האם תוך שבועיים אני אוכל לקבל את זה?
תמר מיארה-הרטוב
בהחלט.
הנרי אזולאי
השטח המדובר נמצא באזור התעשייה. תושבי הקרוואנים מצויים בתנאים שאינם נוחים כלל. יש שם מפעלים שונים, ועל כן אני מציע ליישם את הרעיון של חה"כ גוז'נסקי בחלקות קרקע אחרות ששייכות למנהל.
היו”ר דוד טל
ניתן לעשות חליפין. מינהל קרקעי ישראל עושה את זה.
תמר מיארה-הרטוב
האזור הזה צמוד גם לקנטרי, ולא רק לאזור תעשייה.
הנרי אזולאי
אני מאוד מקווה כי הפתרון לאנשי הקרוואנים לא יגיע רק בתום יישום הרעיון המדובר, כיוון שאז אנו נצטרך גם לטפל בנכדים של האנשים הללו. ישנם רעיונות נוספים שהם קלים ליישום הרבה יותר. רעיון אחד הוא להכריז על תקופת מבצע. לקחת את כל הדירות שיתפנו בשנה הקרובה במרחב ראשון, חולון ובת-ים, ולתת אותם רק לאנשי הקרוואנים. לפי מיטב ידיעתי, בין חמש לעשר דירות מתפנות בחודש באזור כולו.
תמר מיארה-הרטוב
זה לא נכון.
היו”ר דוד טל
האם ראש עיריית בת-ים יסכים כי בשטח הזה או בשטח חלופי אחר השייך למינהל מקרקעי ישראל, יהיה ניתן לבצע את יישום התוכנית הזו?
הנרי אזולאי
השטח של בת-ים הוא סך הכל 8,000 דונם, בהם נמצאים מעל ל150,000- איש. אין לנו קרקעות מיותרות.
היו”ר דוד טל
אין בעיה למינהל לבצע חליפין עם הקרקעות של ראשון לציון.
הנרי אזולאי
אנו פנינו לוועדת הגבולות, ואמרנו כי אם יש שטחים פנויים בגבול עם ראשון לציון, אנו מוכנים לבצע את ההחלפה הזו. גם אם ארבע או שלוש דירות מתפנות בחודש, צריכה לצאת מכאן קריאה למשרד האוצר שיקצה תקציב לעשר עד חמש עשרה יחידות דיור שיירכשו בדירות נ"ר, אך ורק לפינוי אתר הקרוונים. כמו שהקצו 60 דירות נ"ר לנכים מרותקים לכיסאות גלגלים, יקצו עשר דירות בשנה הזו לשוכני הקרוואנים.
היו”ר דוד טל
לפי הפתרון שלך, רק בעוד ארבע שנים אחרון המפונים יעזוב את המקום, וזה כאשר אנו לוקחים את כל הרזרבה מבלי להתחשב באנשי ראשון לציון, חולון ובת-ים שיש להם בעיות ומצוקות אחרות.
הנרי אזולאי
אני מוכן לתוכנית כזו. אני חושב כי יש צורך להתחשב רק בשלושה אתרי קרוואנים קיימים: גבעת המטוס, תל-אביב ובת-ים. אני חושב כי האתר בו התנאים הקשים ביותר, הוא בת-ים.
היו”ר דוד טל
הייתי רוצה לשמוע עכשיו את תגובת משרד האוצר.
רותם פלג
הצלחתי להבין ממשרד השיכון כי נעשתה איזושהי תוכנית במבצע מיוחד כדי לנסות להוציא את האנשים האלה מהקרוואנים בהם הם שוכנים. אני זוכר כי הסכום שהוצע לאותם אנשים לא היה סכום קטן.
ישראל שוורץ
דובר על מענק של 160 אלף, 5,000 שקל בהלוואה. חלק לקח הצעה זו וחלק לא לקח.
היו”ר דוד טל
במדינת ישראל יותר ממיליון איש משתכרים עד 4,000 שקל.
מרדכי משעני
מהי העלות של 60 דירות נ"ר בשנה?
ישראל שוורץ
בערך 30 מיליון שקל. התקציב כולו הוא 100 מיליון שקל, אך חלק מתוכו מוקצה לעולים או לנכים המרותקים לכיסאות גלגלים.
היו”ר דוד טל
אמנם הוצעה לאותם אנשים עזרה גדולה, אך זה עדיין לא עזר להם כלל.
רותם פלג
בינתיים מוכרים את הדירות של הדיור הציבורי ונוצרת בעיה בעיקר במקומות האלה. בדרך כלל אנשים קונים שם.
מרדכי משעני
אם משרד האוצר היה מוכן לשנות את ההשקפה הכלכלית שלו ולבנות בנייה תקציבית, כל הבעיות היו נפתרות.
היו”ר דוד טל
רותם, האם ההצעה שהציעה חה"כ גוז'נסקי נראית לך?
רותם פלג
כל הצעה כזו צריך לבדוק ולראות עד כמה היא ישימה, ועד כמה היא כלכלית.
היו”ר דוד טל
האם אנו יכולים לסכם כי אם ההצעה הזו תהייה כלכלית, אתם תאמצו אותה?
רותם פלג
אם זו הצעה סבירה, אין סיבה שלא יקבלו אותה. אני רוצה לציין כי היו ניסיונות כאלו כבר בעבר במקומות אחרים שלא הצליחו, כמו בשכונת הארגזים.
היו”ר דוד טל
בשכונת הארגזים הבעיה היא אחרת לגמרי.
ישראל שוורץ
בשכונת הארגזים מתוך 7,000 משפחות נותרו רק 120 משפחות.
רותם פלג
גם שם דובר על דיור זמני.
תמר מיארה-הרטוב
מדובר על כך שעמידר תבנה ולא קבלן פרטי.
היו”ר דוד טל
מצידי שמשרד האוצר יבנה. רותם, אם אתה מעוניין שקבלן פרטי יבנה, אין לי בעיה. בטוח שהוא גם ירוויח מכל העסק.
ישראל שוורץ
יותר פשוט הוא לחשב את שווי הקרקע, ולעשות חשבון כמה עולה שהקרקע לו בשימוש, ובזה להגדיר את סכומי הסיוע.
היו”ר דוד טל
גם זה פתרון יצירתי.
רותם פלג
אין לנו בעיה לשבת ולדון בכל פתרון.
היו”ר דוד טל
מדוע זה לא נוסד היום?
רותם פלג
תשאל את משרד השיכון.
היו”ר דוד טל
אתם אחראים על הקופה ציבורית, ועל כן אתם צריכים לנסות ולמצוא פתרונות כאלה ואחרים. הרי כאשר יבוא אליכם ישראל שוורץ ויבקש ממך סכום נוסף כדי לממש פתרון מסוים, אתם תסרבו.
רותם פלג
מדובר על מגבלה תקציבית שכולנו כפופים אליה.
ישראל שוורץ
אני מציע שאנו נפנה בכתב למשרד האוצר בנושא של אתר בת-ים, נציג את הנתונים ואת התוכנית הכלכלית.
היו”ר דוד טל
אני מבקש כי גם תמליצו לתת לשוכני הקרוואנים מעבר למה שנותנים היום. זה אפשרי כתוצאה מהרווח שיכול להיות למשרד האוצר מתוכנית זו.
ישראל שוורץ
אנו יכולים תוך שבועיים להגיש את הדו"ח הזה.
היו”ר דוד טל
אני מבקש לקבל העתקים של כל זה. אני מבקש ממשרד האוצר להתייחס ברצינות לנושא הזה, כיוון שאני מתכוון היום בעוד חודש לקיים דיון נוסף בנושא.
רותם פלג
אני מציע להוסיף כי כל תוכנית כפופה למגבלת תקציב של סדרי העדיפויות של משרד השיכון.
מרדכי משעני
קבלתם השנה שמונה מיליארד שקל להשקעה בתשתיות, ואתם לא תשקיעו אפילו ארבעה מיליארד. היכן כל השאר?
היו”ר דוד טל
רותם, מבחינה כלכלית יימצא פתרון לאנשים שנמצאים היום באתר הקרוואנים בבת-ים ועוד יוותר כסף למשרד השיכון, משרד האוצר ומינהל מקרקעי ישראל. אנו לא מתכוונים כי משרד השיכון ישקיע מכיסו.
רותם פלג
תוכניות פינוי כאלה נעשו כבר בעבר בתמיכת משרד האוצר ולא היתה איתם שום בעיה.
הנרי אזולאי
אני הייתי רוצה לבקש מהוועדה להמליץ כי במקביל לתוכנית שאנו נקבל בעוד חודש, כל דירה שתתפנה בשנה הקרובה במרחב תועמד לרשות אנשי הקרוואנים. אני מבקש גם להקצות איזשהו מספר של דירות נ"ר שיירכשו רק למטרת פינוי הקרוואנים בבת-ים.
היו”ר דוד טל
ישנן שתי בעיות עם ההצעות שלך. קודם כל לא כל אחת מהמשפחות הנמצאות בבת-ים זכאית לדירת נ"ר. לגבי הבקשה הראשונה שלך, אני חושב כי צריך לעשות ויסות מסוים כדי שלא יווצר מצב שבו אנשי ראשון לציון או חולון יפגעו ממנו. ישראל, האם ניתן לקבוע כי בראש סדר העדיפויות יעמדו אנשי הקרוואנים?
ישראל שוורץ
אנו כבר היום נותנים עדיפות לאנשי הקרוואנים, כאשר מתפנות דירות בבת-ים.
תמר מיארה-הרטוב
אנו קודם כל מציעים להם.
כרמלה טרומן
אני גרה באתר הקרוואנים בבת-ים כבר שתיים עשרה שנה. אני אם חד-הורית ואני חיה עם שלושה בנים ששניים מהם בצבא. יש לי 100% נכות. כל דירה שהציעו לי עד היום היתה בקומה רביעית, למרות שהם יודעים כי אני בעלת 100% נכות. בנוסף לכך הדירות שהציעו לי עד היום, הן דירות של שני חדרים בלבד.
היו”ר דוד טל
השאלה היא אם יש להם דירות אחרות להציע לך, שהן אינן נמצאות בקומה רביעית. את תישארי באתר עוד הרבה זמן אם תסרבי לדירות שהם מציעים לך.
כרמלה טרומן
אני לא רוצה להישאר באתר בקרוואנים, אך מה אני יכולה לעשות? אני חיה ממשכורת של ביטוח לאומי, ועל כן אני גם לא יכולה לקחת משכנתא. שמחתי לשמוע את ההצעות שהועלו פה היום, אך אני חושבת כי עד שהן תתממשנה ייקח זמן רב. אנו מוכנים להישאר באתר ולחכות עוד כמה שנים בשביל פתרון טוב.
סימונה אלפסי
קודם נאמר כי ישנם אנשים שלא מוכנים להתפנות מאתר הקרוואנים. אני חייבת לציין, כי אני גרה שתיים עשרה שנים באתר ולא קיבלתי עד היום אפילו הצעה אחת. אני מתפרנסת מקצבת נכות על סך 1,800 שקל. אני לא יכולה לעבוד, כיוון שכאשר עברתי לאתר חליתי בהרבה מחלות וקיבלתי אחוזי נכות. גם אמא שלי שוכנת אצלי. היום אני לא אסכים לעבור לדירת שני חדרים.
היו”ר דוד טל
לדירת שלושה חדרים תסכימי?
סימונה אלפסי
אני אסכים לדירת שלושה חדרים, אך לא של עמידר.
היו”ר דוד טל
איזו דירה את רוצה?
סימונה אלפסי
אני מעונינת שייבנו באותו מקום דירות עבורנו ויתנו לנו אותן בתנאים שמגיע לנו.
היו”ר דוד טל
לפי התנאים שמגיעים לך, את לא יכולה לקנות דירה. אנו רוצים לתת לך תנאים טובים יותר, אך מה זה משנה לך אם זו תהיה דירת עמידר או דירת קבלן.
סימונה אלפסי
לי זה משנה. אני חושבת כי מגיע לי לגור בדירה נורמלית, לא איפה שהם רוצים, אלא איפה שאני רוצה.
היו”ר דוד טל
אם לא תהיה דירה כמו שאת רוצה, האם את תחכי עד שתתפנה דירה כמו שאת רוצה?
סימונה אלפסי
אני מחכה כבר שתיים עשרה שנים.
היו”ר דוד טל
למען ההגינות צריך לומר, כי לא ניתן לתפור חליפה אישית לכל אחד מאנשי הקרוואנים. צריך למצוא מקום דיור שיהיה בגדר הסבירות. אם היית אומרת לי כי יש לך עשרה ילדים, לא הייתי נותן להם לתת לך דירת שלושה חדרים.
סימונה אלפסי
אני היום בת 57, אני לא יכולה להתחייב למשכנתא.
היו”ר דוד טל
אמרנו כי אם ניתן אנו ננסה לתת מעבר למה שמגיע לכם.
סימונה אלפסי
אני חושבת כי ההצעה שהוצעה פה היא ההצעה הטובה ביותר.
היו”ר דוד טל
אם מינהל מקרקעי ישראל יסכים להצעה הזו, אנו יכולים לפתור את הבעיה הזו בשיתוף עם עמידר, קבלן פרטי או משרד השיכון. כל אחד שירצה לקחת על עצמו את הפרוייקט הזה יכול להרוויח.
בת-שחר אהרון
אני מלווה את אנשי הקרוואנים לאורך כל הדרך. אני עובדת מול מנהל המרחב של עמידר ומול משרד השיכון, ואני מגלה רצון גדול מצידם לסייע באמצעים שיש להם.
היו”ר דוד טל
אבל הם אומרים שאין להם.
בת-שחר אהרון
לכן, אני אומרת כי הרעיון להציע פתרון לכלל התושבים, הוא רעיון טוב ומבורך. לאחרונה מנהל בעמידר עשה מאמץ מיוחד עבור משפחה של שמונה נפשות, והשיג דירת ארבעה חדרים בקומה ראשונה עם מעלית, ולמרות זאת הגברת סירבה לקבל את הדירה.
היו”ר דוד טל
למרות שאני מזדהה עם אנשי הקרוואנים, אני חייב לציין כי לא ניתן לתת לכל אחד את מה שהוא רוצה. אי אפשר שמשפחה חד-הורית עם ילד אחד תבקש דירה המתאימה למשפחה עם שניים עשר ילדים. אני מכיר את המצב הזה משכונת הארגזים, ששם הם מנסים בכל פעם להעלות את המחיר עבור פינוים. אתם צריכים לחשוב מה יותר חשוב לכם, להמשיך ולחיות באיכות חיים פחות טובה עוד עשרים שנה, או לעשות צעד ולקבל דירה של שלושה חדרים.
סימונה אלפסי
אנו רוצים לעזוב את האתר, אך אין אף אחד שבא לקראתנו.
היו”ר דוד טל
על כן אנו מנסים למצוא פתרון שיהיה פתרון ישים ובגדר הסבירות. אני הייתי מעוניין כי כל אחד מכם יגור בוילה, אך במצב הנוכחי זה לא ניתן. אני רוצה לסכם את הדיון. תמר מיארה וישראל שוורץ יגישו לי תוכנית עסקית כלכלית, עם העתקים לרותם ושרה ממשרד האוצר, שתהיה מופנית לשר האוצר, כדי שאני אוכל לדבר עם שר האוצר בנושא הזה. אני מציע כי תערבו במידת האפשר את מינהל קרקעי ישראל. אני מוכן לסייע ולדבר עם מר אפרתי בנושא, כדי שנוכל לפחות לפתור את הבעיה של אתר בת-ים. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30

קוד המקור של הנתונים