ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 06/05/2002

חוק לפיתוח הנגב והגליל (תיקוני חקיקה), התשס"ב-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/5019



14
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
6.5.2002

פרוטוקולים/עבודה/5019
ירושלים, ב' בסיון, תשס"ב
13 במאי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 500
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני כ"ד באייר התשס"ב (6 במאי 2002), שעה 11:00
נכחו
חברי הוועדה: דוד טל - היו"ר
יצחק סבן
מוזמנים
עו"ד אליעד וינשל - משרד המשפטים
" אמיר ילינק - " התשתיות
" ורדית רז - " "
יחזקאל לביא - מנהל האגף לתכנון אסטרטגי, משרד הפנים
עו"ד גלית לביא - הלשכה המשפטית, משרד הפנים
יוני גרטי - משרד האוצר
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
קצרנית
אסתר אלפיה
סדר היום
הצעת חוק לפיתוח הנגב והגליל (תיקוני חקיקה), התשס"ב-2001.

-

הצעת חוק לפיתוח הנגב והגליל (תיקוני חקיקה), התשס"ב-2001
היו"ר דוד טל
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. הנושא שעל סדר היום: הצעת חוק לפיתוח הנגב והגליל (תיקוני חקיקה), התשס"ב-2001, של קבוצת חברי כנסת, בראשם היוזם, חבר-הכנסת סבן.
יחזקאל לביא
גם אתה, אדוני היושב ראש, חתום על הצעת החוק.
היו"ר דוד טל
למען השקיפות והגילוי הנאות, נכון, גם אני וקבוצה של חברי כנסת חתומים על הצעת החוק.

חבר-הכנסת סבן, בבקשה.
יצחק סבן
קודם כל, אני שמח שהצעת החוק הועברה לפה, אבל אני לא מבין למה. בכל אופן, הצעת החוק הוגשה מפני שאנחנו רוצים, בוועדות חשובות כשנופלות החלטות חשובות בענייני הנגב והגליל, אנחנו רוצים לראות בוועדות האלה נציגים של הנגב ושל הגליל, על מנת שיוכלו להגן על האינטרסים של האזורים האלה.

נוסח ההצעה בקריאה ראשונה היה כזה שהרשות לפיתוח הנגב, והרשות לפיתוח הגליל היו צריכות למנות את הנציגים. באו משרד הפנים ומינהל מקרקעי ישראל ואמרו: לא, אנחנו לא מסכימים לזה, והלכתי לקראתם בענין הזה, בשביל לקבל את תמיכת הממשלה ועל מנת שלא תהיה התנגדות, הסכמתי שהנציגים ימונו על ידי שר הפנים ומינהל מקרקעי ישראל.

עכשיו באים ואומרים לי, לא. אנחנו רוצים להוריד את סעיף 3, ואני לא מסכים לכך. הסעיף הזה אומר - - -
היו"ר דוד טל
שעד שלא יתחלף מישהו, האיש מהנגב או מהגליל לא ייכנס.
יצחק סבן
מה שסעיף 3 אומר, שהשר יכול לבוא היום ולפטר שני אנשים ולהכניס במקומם שני נציגים של הנגב והגליל.
היו"ר דוד טל
זה מה שאתה רוצה, והם אומרים לא.
יצחק סבן
לא זה מה שאני רוצה, זאת היתה ההצעה הראשונה שאיתה באו אלי, וקיבלתי אותה . עכשיו באים ואומרים, לא, גם את זה לא רוצים.
היו"ר דוד טל
אני רוצה להבהיר את סעיף 3. ולראות אם אנחנו מקבלים אותו. בכל אופן, מדברים כאן על אנשים שמכהנים כבר בתפקיד. כך שברגע שהצעת החוק תתקבל עם הסעיף הזה, המשמעות שלה היא שהשר הרלוונטי יצטרך להוציא אחד או שני אנשים מכהנים מבין אנשי האקדמיה ונציגי הציבור, ובמקומם להכניס שני אנשים אחרים, מהנגב ומהגליל.

כדי שזה ייעשה בצורה נאותה, אני חושב שכדאי שברגע שמתפנה הראשון, ייכנס אחד מהגליל, יתפנה שני, ייכנס אחד מהנגב.
יצחק סבן
אגיד לך מה ההתנגדות שלי. אם הייתי יודע שהמינויים או החלפת המועצות האלה מתבצעת כמו שזה נעשה בכנסת - - -
היו"ר דוד טל
אתה אומר, זה כמו במועצה הדתית, זה יכול להיות מינוי לשבע, שמונה ועשר שנים גם כן.
יצחק סבן
כן, ואולי אפילו יותר זמן.
אמיר ילינק
לא נכון, חצי שנה.
היו"ר דוד טל
חבר-הכנסת סבן, במידה ואנחנו משאירים את זה, וכאן אני שומע שמתחלפים כל ארבע שנים?
יחזקאל לביא
אני מדבר על התכנון.
יצחק סבן
על תכנון אין לי בעיה.
היו"ר דוד טל
אז תשתיות. אדוני ממשרד התשתיות, כל כמה שנים אתם מחליפים?
אליעד וינשל
אני נציג משרד המשפטים ואני מבקש להציג את עמדת הממשלה. אחרי הדיון הקודם בהצעה, התכנסה ועדת השרים לצורך הענין, ואני רוצה לומר שוועדת השרים ממשיכה לתמוך בנציגות של נציגי הנגב, ואנחנו תופסים את זה באמת, כחוק שבא לאפשר ייצוג הולם לתושבי הנגב והגליל ושיאפשר את קידום האזור, וכך אנחנו רואים את החוק. לכן, אנחנו מציעים שהממשלה ולא הקרן הקיימת תדאג לייצוג הולם, במידה ובמועצה לא יהיה נציג תושב הנגב או הגליל.
היו"ר דוד טל
אתה יכול לספר לי על הרכב המועצה. יש נציגי ממשלה? משרד התשתיות? אם תאמר שנציג משרד התשתיות גר בנגב. לצורך הענין די לנו בכך, אנחנו אומרים שיש לנו שם נציג של הנגב? או שאנחנו אומרים שנציג הנגב או הגליל יהיה רק מנציגי הציבור ונציגי האקדמיה, כי אני רוצה שבמשבצת הזאת יהיו נציגי הנגב והגליל.
אליעד וינשל
כרגע המועצה בנויה כך: יש 24 חברים, בנוסף לשר, השר המכהן, 12 חברים של קק"ל ו-12 חברים של הממשלה. מתוך חברי הממשלה, הממשלה יכולה למנות רק פקידי ממשלה בכירים. לצערנו, אין פקידי ממשלה בכירים שגרים באזורים האלה, ולכן המצב הזה שהממשלה תיוצג על ידי נציג שגר בנגב ובגליל, לצערנו, לא יכול לקרות.

לכן אנחנו מדברים על נציגים של קק"ל, נציגי אקדמיה ונציגי ציבור, כך שאם יהיו נציגי נגב שגרים בנגב אנחנו רואים בהם כמבטאים את העקרון הזה.

מכאן אני מגיע לשאלה, האם יש צורך בהוראת מעבר, כי אנחנו באמת מבינים את החששות של חברי הכנסת שלא רוצים, וגם הממשלה לא רוצה שיחוקק חוק שלא ייושם. בענין הזה אני יכול להגיד שכבר בחודש יולי הקרוב עומד להתפנות נציג ציבור במועצת מינהל מקרקעי ישראל, ואם החוק יעבור ללא הוראת המעבר, כפי שהממשלה מציעה, הממשלה תהיה מחוייבת, מבחינה משפטית, בחודש יולי, למנות את אותו נציג ציבור, כנציג הנגב או כנציג הגליל, במידה ואין ייצוג אחר.

לכן, אני חושב שלא צריך להיות חשש וזה לא יקרה.
היו"ר דוד טל
אם כך, אז אין לך בעיה עם סעיף 3.
אליעד וינשל
לא, סעיף 3 מחייב את הממשלה היום, לא בחודש יולי, לקחת ולהוציא מהמועצה חבר. אסביר גם למה הממשלה מתנגדת.
היו"ר דוד טל
ואם ניתן לזה פרק זמן, היום בעוד שלושה או ארבעה חודשים, שהממשלה תדאג? ממילא אתה אומר שבחודש יולי עומד להתפנות נציג ציבור אחד, אז אני נותן לך עוד חודשיים.
אליעד וינשל
כן, אבל זה יהיה הראשון. הנציג השני, במידה ויהיה צורך, יקח תקופת זמן יותר ארוכה, שהיא גם כן לא תעלה על שנתיים.
יחזקאל לביא
כי רק לפני חצי שנה היה מינוי נציג במועצה - - -
אמיר ילינק
זה היה מינוי של נציג הממשלה.
אליעד וינשל
אם יהיה צורך בנציג שני, ואנחנו עוד לא בטוחים בזה, הנציג השני יקח פרק זמן יותר ארוך ממספר החודשים האלה.
היו"ר דוד טל
האם על-פי החוק צריכים להיות מחצית-מחצית, או 12 – 24, או שאני יכול להוסיף בינתיים אחד שלא מן המנין, וברגע שמתפנה אחד - - -
אליעד וינשל
לא רק הממשלה, גם הכנסת כבולה בענין הזה, אמנם לא מסיבות חוקתיות שאנחנו בדרך כלל מדברים, אלא מסיבות של אמנה בין הקרן הקיימת לבין הממשלה.
היו"ר דוד טל
אני מבין מה שאדוני אומר, אבל אם נגיע לאיזה שהיא הסכמה, בהנחה שגם חבר הכנסת המציע יסכים, שמיד ייכנסו למועצה שני נציגים, כמשקיפים, וכשיתפנה מקום, מיד הם ייכנסו כחברים.
אליעד וינשל
הסכמה כזאת תפגע באמנה בין מינהל מקרקעי ישראל לבין הממשלה.
היו"ר דוד טל
כמשקיפים?
אליעד וינשל
כמשקיפים, כי אין בחוק מעמד של משקיפים, ומינוי חברים נוספים, יפגע באמנה.
היו"ר דוד טל
פשוט העתקתי את זה מהקבינט. היו צריכים לצמצם את הקבינט הבטחוני, לא רצו להוציא אנשים החוצה, אז אמרו, כדי שלא תיעלב, תישאר כמשקיף. אז הוא שומע את הדיונים, מתערב ולא מצביע.

הכוונה כאן, גם על פי דעתך, מכסימום בתוך שנתיים גם השני ייכנס. אתה אומר שביוני ייכנס הראשון, נכניס את שניהם עכשיו כמשקיפים, הראשון שמתפנה, בחודש יולי, ייכנס אחד מהם, והשני יישאר כמשקיף, ולאחר מכן ימונה.
אליעד וינשל
אם יהיה צורך, אנחנו לא בטוחים שיהיה צורך.
היו"ר דוד טל
בסדר, ולאחר מכן, מכסימום בעוד שנתיים, הוא ייכנס לתפקיד. אני חושב, עוד לא קיבלתי את הסכמתו של חבר-הכנסת סבן, ואז נגיע לאיזה שהוא איזון או איזו שהיא פשרה. זה לא נראה לאדוני?
אליעד וינשל
הנושא של משקיפים נראה כחריג, גם לפי המתכונת של החוק, ויש חשש שגם כמשקיף - - -
היו"ר דוד טל
אבל אתה מבין, שהמחוקק כאן, במקרה זה חבר-הכנסת סבן, יכול להעביר כאן החלטה, אם היא תעבור, שממחר לא יהיו. אני רוצה למנוע, וגילתה את אוזני היועצת המשפטית של הוועדה, שיהיה לא נוח ולא נעים, אדם שמכהן, אתה הולך ומוציא אותו. ואת מי אוציא מבין חברי המועצה נציגי הציבור? את זה ממרצ? זה ממפלגת העבודה? למה ליצור את החיכוך המיותר הזה?
אליעד וינשל
אני מבין את הצעת היושב ראש. ההתנגדות, לבד מאינטרסים אישיים ופוליטיים שאתה מציג, זו גם התנגדות מקצועית. מועצת המינהל בנויה על אנשי מקצוע בעיקר, שמכהנים לאורך זמן, תקופה של 4 שנים. דרך אגב, כללית, אנחנו מתנגדים להפסקת כהונה כיוון שיש פה איזה רעיון של מקצועיות במועצה כזאת חשובה.
היו"ר דוד טל
בסדר, הנה, אתה תומך בעמדה שלי.
אליעד וינשל
אני מכוון להצעה, לא במובן של משקיפים, אלא בהצעה של תוך שנתיים, שגם כך הממשלה התנגדה לסעיף באופן כללי, אבל באמת אם זו הצעת היושב ראש, אני חושב שהממשלה תוכל לתמוך בה, שתוך שנתיים יתאפשר הדבר.
היו"ר דוד טל
אני רוצה לשאול, יש בעיה אם יתווסף משקיף?
אמיר ילינק
אני עובד במשרד התשתיות, בלשכה המשפטית, ולדעתי אין בעיה.
היו"ר דוד טל
בסדר, אז אם הוא בא ומשתתף בישיבות, שומע, מביע את עמדתו, יכולים להתחשב או לא להתחשב בעמדתו, אבל אני מניח שלצורך האיזון זה יתרום משהו כך שהכבשה נשארה שלימה וכולם יצאו שבעים.
ג'ודי וסרמן
אדוני, חוק מינהל מקרקעי ישראל מגדיר בצורה מאוד מדויקת מי יהיו חברי המועצה, מחצית מטעם הממשלה, מחצית מטעם האקדמיה. בעצם, מה שאדוני מציע שרק בתקופת הביניים שזה יכול להיות חודשים ספורים—
היו"ר דוד טל
עד שנתיים.
ג'ודי וסרמן
--שנתיים, נוסיף סוג נוסף של חברים. ברעיון להביא לביטוי את תושבי הנגב, בעצם אנחנו מוסיפים לחוק משהו שלא התכוונו אליו, ואני לא יודעת אם לצורך תקופה כל כך קצרה - - -
היו"ר דוד טל
תראי, חודש-חודשיים-שלושה זה קצר בעיני, אבל שנתיים זה כבר פרק זמן, ואני מניח שנהיה אחרי בחירות, שרים אחרים.
ג'ודי וסרמן
לא ברור כרגע אם ההצעה של נציג משרד המשפטים תתקבל. יכול להיות שכבר יש אנשים מהגליל או מהנגב שמכהנים, ולכן יהיה צורך רק במינוי אחד.
היו"ר דוד טל
הוא אמר שאין.
יצחק סבן
לפי סעיף (א1) זה תופס רק מי שמונו על ידי הרשות לפיתוח הגליל.
אליעד וינשל
ההצעה בנוגע למשקיפים אני חושב שמחייבת לקבל את עמדת קרן קיימת לישראל, מאחר שבאמת התנגשות עם האמנה יכולה לגרור, וראינו איומים של הקרן הקיימת בענין חוק זכויות חקלאים. לכן, בנושא כזה, אני מציע לא לקבל החלטה עד לקבלת עמדתה של הקרן הקיימת.
היו"ר דוד טל
עם מי משני המנכ"לים בקרן קיימת נדבר? אולי עם שניהם.

אני רוצה להעלות הצעה, לא בהכרח שהיא תתקבל, אבל אם לא תהיה לנו ברירה, אני מציע למנות – אני לא רוצה לציין נציגי ציבור ספציפיים, אבל לתקופת המעבר זה אולי יקל על הממשלה - עובדי מדינה.
אליעד וינשל
הנושא הזה עלה לפני ועדת שרים, וזו בדיוק ההתנגדות של הממשלה, ואם זה יהיה הנוסח, לדעתי, הממשלה תתנגד להצעת החוק. דרך אגב, כמו כל חוקי ייצוג הולם שבמשך הזמן - - -
היו"ר דוד טל
אבל אני צריך איזה שהוא פתרון לתקופת המעבר.
אמיר ילינק
אדוני היושב ראש, בתקופת המעבר יהיה נציג אחד בחודש יולי, זה עוד חודש וחצי. לפעמים לוקח זמן עד שחוק נכנס בפועל, כך שעוד שנה, שנה וחצי, זו לא תקופה ארוכה כל כך.
היו"ר דוד טל
יחזקאל, מה אתה אומר? אתה זקן בחוכמה כאן.
יחזקאל לביא
קודם כל אני רוצה להצהיר, הנושא הזה לא שייך לנו כמשרד הפנים. לנו יש את הבעיה שלנו של ועדות התכנון. אבל, אני מציע לחשוב על הרעיון ואולי להביא אותו לפני ועדת השרים. הרעיון הוא שיתווספו עוד שניים. אחד – נציג כמו שנאמר בחוק, וקרן קיימת לישראל תוסיף נציג מטעמה, וכך האיזון יישמר, ואז נפתרת הבעיה.

אני זורק את הרעיון הזה בלי ששקלתי אותו עם מישהו אחר.
היו"ר דוד טל
זאת אומרת שקרן קיימת לישראל תוסיף נציג נוסף שייצג את הגליל או את הנגב?
יחזקאל לביא
לא, היא תוסיף נציג שלה, והממשלה תוסיף נציג בהתאם לחוק הזה, נציג הגליל או הנגב.
ג'ודי וסרמן
צריך לחשוב על זה.
אליעד וינשל
נהיה מוכנים להעלות את הנושא הזה לפני ועדת השרים.
היו"ר דוד טל
אתה מתכוון או הנגב או הגליל או גם הנגב וגם הגליל?
אמיר ילינק
גם וגם.
היו"ר דוד טל
אז מאיפה יבוא השני?
יצחק סבן
דנו בזה לקראת קריאה ראשונה, וזה נפסל על ידי השר. שר התשתיות לא מסכים לזה.
אליעד וינשל
לכן אמרתי שאני מוכן להחזיר את הנושא לוועדת שרים, גם לאור החילופין, אבל אני לא יודע, מאחר ששר התשתיות הקודם התנגד.
יצחק סבן
אין לי בעיה שיתווספו עוד שניים.
אמיר ילינק
בשביל לתת מענה לתקופת ביניים אנחנו הולכים לשנות את כל ההרכב. בשביל מה לעשות את זה? זה ההרכב, זה קבוע.
היו"ר דוד טל
אם היה מדובר על חודשיים-שלושה, אפילו ארבעה.
אמיר ילינק
ואם זה שנה, זה לא סביר?
היו"ר דוד טל
שנה זה כבר, אבל מדברים פה על שנתיים, וזה מאוד לא סביר.
אמיר ילינק
שנתיים זה לא מדוייק, זו הערכה, אבל אפשר לבדוק את זה.
היו"ר דוד טל
הייתם צריכים לבדוק זאת לפני כהן, לבוא עם שיעורי בית.

אליעד, אני מבקש שתביא את לפני הממשלה שתדון בנושא הזה. אם היא תסכים, אקבל הסכמת חבר הכנסת המחוקק המסכים לזה. אם בפעם הבאה תבוא לישיבה עם אישור הממשלה על כך, אני חושב שזה יקל עלינו להגיע לפשרה הזאת, ואם לא, נמשיך לדון בהצעת החוק.

אבל אני צריך פרק זמן סביר, שבוע מספיק? שבועיים?
אליעד וינשל
שבוע בטח שלא מספיק, אבל גם שבועיים. אני מבקש שלושה שבועות כדי לאפשר שוועדת השרים שהשר נמצא בה תדון בנושא.
היו"ר דוד טל
חבר-הכנסת סבן זה בסדר? שלושה שבועות מהיום נקבע לנו כבר מועד לדיון בהצעה הזאת, יש ועדת שרים, אין ועדת שרים, כדאי שתהיה עמדה כזו או אחרת שאם לא תהיה עמדה, אנחנו לא נתייחס להצעת הממשלה, ונמשיך בהליכי החקיקה.
ג'ודי וסרמן
עד כאן דנה הוועדה בסעיף 3, ובאמת יש איזה הצעה אלטרנטיבית שצריכה להיבדק.

בענין סעיף 2, מהות של החוק, שבמועצת מקרקעי ישראל יהיה נציג אחד של הנגב ואחד של הגליל, בנוסח שעלה לקריאה ראשונה ומונח כאן על השולחן, מדובר ששני הנציגים האלה יהיו מבין נציגי הממשלה. זה דבר אחד.

ודבר שני, שהם יוצעו על ידי הרשות לפיתוח הנגב והגליל. מה ששמענו מנציג משרד המשפטים כאן, זה בעצם דבר קצת שונה, ולא לגמרי הבנתי מהמציע, אם זה מקובל עליו או לא. מה שהציע נציג משרד המשפטים הוא שאם מבין, או נציגי הממשלה או נציגי קרן קיימת לישראל יהיה נציג הנגב או הגליל, בכך יתמלא החוק. כלומר, הם לא חייבים להיות דווקא מבין נציגי הממשלה. זה דבר אחד.
היו"ר דוד טל
בהצעת החוק שקראתי מדובר על נציגי ציבור או נציגי אקדמיה.
יצחק סבן
לפי זה לא מדובר על נציגי הממשלה. מבין האקדמיה ונציגי הציבור.
ג'ודי וסרמן
אם הם מבין אלה שממנה הממשלה. מבין נציגי הממשלה יהיו או עובדי מדינה, ואם אין אז יהיו אנשי אקדמיה או נציגי ציבור. זאת אומרת, זה בחלק של נציגי הממשלה.
היו"ר דוד טל
איפה את רואה את זה?
ג'ודי וסרמן
זה החוק אומר.
היו"ר דוד טל
החוק אומר: לפחות מחצית מן החברים מטעם הממשלה יהיו עובדי מדינה בעלי תפקידים בכירים במשרדי הממשלה הנוגעים בענין, ויתרם יהיו אנשי אקדמיה ונציגי ציבור.
אליעד וינשל
זה חצי מהחצי, זה חצי מה-12. חצי זה בכלל קרן קיימת.
ג'ודי וסרמן
מחצית מבין כלל החברים זה קרן קיימת לישראל, זה מופיע בסעיף ב', והצעת החוק כפי שהיא מונחת כאן לא נוגעת להם בכלל.
יצחק סבן
אגיד איפה היתה הבעיה. בקריאה ראשונה אמרו שיהיה מאוד קשה לשכנע את קרן קיימת שהנציגים יבואו מאצלם, ולכן באו ואמרו.
היו"ר דוד טל
אני כבר מבולבל. יש לנו מחצית, 12 איש מהממשלה, ומחצית מקרן קיימת לישראל. הממשלה - - -
ג'ודי וסרמן
הממשלה, או עובדי מדינה או אקדמיה או נציגי ציבור.
היו"ר דוד טל
זה או, או, או?
ג'ודי וסרמן
כן, זה בממשלה.

אז ההצעה, כפי שהיא מונחת כאן, שאושרה בקריאה ראשונה, מדברת על הנציגים מהנגב והגליל, מבין עובדי אקדמיה, נציגי ציבור מטעם הממשלה, ובכלל לא מתייחס ל-12 החברים של קק"ל.

ההצעה ששמענו עכשיו אומרת, יבדקו את מצבת האנשים שנמצאים כרגע במועצה, ויראו, או מהנציגים של קרן קיימת לישראל או מבין נציגי הממשלה, האם יש מישהו שמתגורר בגליל או בנגב--
אליעד וינשל
לא רק עכשיו, גם בעתיד.
ג'ודי וסרמן
--לא רק עכשיו, גם בעתיד, כלומר, יצאו ידי חובה, אם יימצא אדם או מבין נציגי קרן קיימת לישראל או מבין נציגי הממשלה שמתגורר בגליל או בנגב. זו הערה ראשונה.

הערה שניה, בנוסח כפי שהחוק מונח, הוא יוצע על ידי הרשות לפיתוח הנגב והגליל, וכפי ששמענו כאן, מספיק שאחד מבין החברים או בעצם שניים מהם מתגוררים או בנגב או בגליל. אז צריך לחדד זאת כדי לראות בדיוק על מה אנחנו עומדים, על ההצעה המקורית או על מה שהציע נציג משרד המשפטים שבהחלט, יש בזה כדי לקבל את ה- - -
יצחק סבן
ודאי, אגיד גם למה. משום שכל נציגי הציבור בנגב נמצאים בתוך הרשות לפיתוח הנגב והגליל, כל ראשי הרשויות וגם מבחינה מקצועית הם יודעים מה הם רוצים, מה הם צריכים לאזור שלהם.
ג'ודי וסרמן
הוא רוצה שהם יתמנו על ידי הרשות לפיתוח הנגב והגליל. אם זה כך, חוזרים ל - - -
אליעד וינשל
אם כך, אנחנו מוכנים להוסיף שהוא ימונה על ידי - - -
יצחק סבן
הרשות לפיתוח הנגב או הרשות לפית הגליל.
ג'ודי וסרמן
גם בקרן הקיימת לישראל?
אליעד וינשל
לא, זו בדיוק ההצעה, ולכן ניסינו להתחמק. הבעיה הועלתה על ידי נציג הממשלה בדיון הקודם.
היו"ר דוד טל
אתה רוצה להעלות אותם על המיכסה של הממשלה ולא לגעת בנציגי קרן קיימת.
אליעד וינשל
ומצד שני, אני רוצה לבחון האם מתוך נציגי הקרן הקיימת - - -
היו"ר דוד טל
אבל הוא לא מסכים לזה.
ג'ודי וסרמן
אז ההצעה של משרד המשפטים, כפי שהובאה היום, לא נתקבלה, ואנחנו דנים בהצעה - - -
היו"ר דוד טל
בהצעה הזו.

נותר לנו לקבוע לגבי המינוי הראשונה, איך אנחנו עושים את זה, האם אנחנו מוסיפים שניים נוספים.
אליעד וינשל
הבנתי שהנושא שיובא לפני הממשלה הוא, האם להוסיף שניים נוספים, אחד מקרן קיימת ואחד נציג ממשלה.
ג'ודי וסרמן
לא, זה ירד כרגע.
היו"ר דוד טל
זה אמרנו שלא.

אנחנו רוצים כרגע להוסיף שני נציגים, נציג אחד שאמור להיכנס – כשאתה אומר בחודש יוני, זה בטוח?
אמיר ילינק
אני מדבר על חודש יולי.
היו"ר דוד טל
רבותי, אני מתנצל, אני חייב לעזוב את הישיבה וללכת לוועדה אחרת. חבר-הכנסת יאיר פרץ יגיע מיד ויחליף אותי.

(היו"ר י' פרץ, שעה 11:30)
ג'ודי וסרמן
אדוני, אעדכן אותך על מה שסוכם בינתיים. כרגע, מבחינת סעיף 2, הוועדה תומכת בסעיף שהופיע בהצעת החוק, זאת אומרת, שיהיו חברים שיוצעו על ידי הרשות לפיתוח הנגב והגליל, והם יהיו מבין נציגי אקדמיה ונציגי ציבור. זה דבר אחד.

במקום סעיף 3, הוועדה מבקשת מהממשלה לגבש עמדה בקשר למינוי חבר נוסף. חבר אחד, נציג הגליל, שמענו שיוכל להתמנות בחודש יולי, מאחר ומתפנה מקום. לגבי החבר השני, זה יקח זמן ארוך יותר, ולכן, לפי הצעת היושב ראש, הממשלה תבדוק אפשרות להוסיף נציג אחד לקרן הקיימת לישראל, ונציג אחד לממשלה.
היו"ר יאיר פרץ
מה הבעיה להוסיף נציג?
יוני גרנט
אני רק רוצה לומר שמשרד האוצר מתנגד לתוספת של נציגים למועצת מקרקעי ישראל.
היו"ר יאיר פרץ
זה עולה כסף?
יוני גרנט
לא, הפעם מטעמים של אדמיניסטרציה. אני יושב בדיונים האלה כבר שנתיים, והדיונים האלה הם עתירי משתתפים, דנים שם בנושאים כבדי משקל, אם זה מקרקעין חקלאים וכל דבר אחר. מדובר בתחומים שדורשים דיון מקצועי ומעמיק. לכן, אני חושבת שתוספת נציגים, מעבר לנציגים הקיימים, איננה נכונה ואיננה במקום.
ג'ודי וסרמן
אתה, כנציג האוצר, תומך בסעיף 3 שמופיע כאן, שיחליפו מיד את הנציגים? מצד אחד, אומרת הממשלה שהיא מתנגדת לסעיף 3. מצד שני, לפתרון החלופי אתם מתנגדים בלי לבדוק את זה.
יוני גרטי
סליחה, אני לא רואה את סעיף 3 שלכם.
ג'ודי וסרמן
יש סעיף 3 שפורסם בהצעות חוק.
היו"ר יאיר פרץ
בבקשה, עיין בסעיף 3 ותגיד לנו אם אתם נגד או בעד.
אליעד וינשל
ועדת השרים התכנסה לצורך דיון בסעיף 3 והחליטה שהממשלה מתנגדת לסעיף 3 ומתנה את תמיכתה בחוק בסעיף 3.
היו"ר יאיר פרץ
מה החלופה?
אליעד וינשל
לממשלה אין חלופה, החלופה של הממשלה היא הליך כמו כל הליך של ייצוג הולם של נשים, של כל מיני מגזרים אחרים שהוא במשך הזמן ולא רטרואקטיבי. אבל, היושב ראש הציע הצעה שתועלה לוועדת שרים, ונעשה זאת.
יצחק סבן
אפשר גם להגיע להחלטה שעם סיום תפקידם של שניים, זה יחזור לקדמותו, ל-24 חברים.
אמיר ילינק
מה הבהילות והדחיפות לעשות שינוי?
יצחק סבן
כי זה יכול לקחת שנתיים.
אמיר ילינק
אפילו אם זה יקח שנתיים.
ג'ודי וסרמן
לא, לא, אדוני, מדובר על הרכב שמצוי בחוק, להוסיף עוד שני נציגים רק למשך שנה, עד אשר שבעוד שנה מישהו יפרוש?
היו"ר יאיר פרץ
רבותי, תעלו את הצעת החוק שהביא יושב ראש הוועדה, חבר-הכנסת דוד טל, לפני ועדת השרים, תגבשו עמדה בענין, תחזרו לוועדה, ואנחנו נאשר את סעיף 3.
ג'ודי וסרמן
אני רוצה להעיר לפרוטוקול ולמציע שקיימת פסיקה של בג"ץ בנוגע לייצוג נציגים ערבים במועצה שגם זה יצטרך השר לשקול, כאשר וגם אם יתמנה אחד נוסף.
יצחק סבן
נדמה לי שבקריאה הראשונה העלו את הענין הזה, ואמרו שהשר כבר נתן דעתו לענין והוא כבר החליט בנושא.
ג'ודי וסרמן
כן, אחד מונה, ולפי החלטת בג"ץ צריך למנות שניים.
אליעד וינשל
שניים מונו.
ג'ודי וסרמן
בסדר, אז החלטת בג"ץ מולאה כבר.
היו"ר יאיר פרץ
יש עוד הערות? תודה רבה. הישיבה נעולה.

(הישיבה ננעלה בשעה 11:40)

קוד המקור של הנתונים