ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 30/04/2002

תקנות הביטוח הלאומי (מתנדבים). צו הביטוח הלאומי (סוגים של התנדבות מחוץ לישראל).

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/4975



18
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
30.4.2004

פרוטוקולים/עבודה/4975
ירושלים, כ"ה באייר, תשס"ב
7 במאי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי

פרוטוקול מס' 496
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, י"ח באייר התשס"ב (30 באפריל 2002), שעה 11:45
סדר היום
תקנות הביטוח הלאומי (מתנדבים). צו הביטוח הלאומי (סוגים של התנדבות מחוץ לישראל).
נכחו
חברי הוועדה: יאיר פרץ – מ"מ היו"ר
זבולון אורלב
זאב בוים
שאול יהלום
מוזמנים
ישעיהו אברהם,עו"ד בת עמי
הרב צבי במברג בת עמי
ירון לוץ חשב האגודה להתנדבות
יצחק לנגה מנכ"ל האגודה להתנדבות
חיה שמואל
טלי ישי מנהלת גמלאות, המוסד לביטוח לאומי
יפה מרוז מנהלת אגף זקנה ושאירים, המוסד לביטוח לאומי
רועי קרת,עו"ד לשכה משפטית, המוסד לביטוח לאומי
עמיחי כץ משרד האוצר
בנו דביר משרד הביטחון
חיים ערוסי משרד הביטחון
עזי פרל ר' יח' להכוונת חיילים משוחררים, משרד הביטחון
רוני קציר פרקליטות צבאית
הלל ברוכין מפקח ארצי על השירות הלאומי, משרד החינוך
שמעון נחמה מנהל אגף בכיר לתפקידים מיוחדים, משרד החינוך
מיכל סגל,עו"ד משרד החינוך
מיכאל אטלן,עו"ד הלשכה המשפטית, משרד העבודה והרווחה
שלמה אמזלג ממונה על היחידה לפיקוח ובקרה, משרד העבודה
נועה וגנר,עו"ד לשכה משפטית, משרד העבודה והרווחה
דוד כנפו מנהל אגף לתפקידים מיוחדים, משרד העבודה
קרן גלאון לחנו משרד לביטחון פנים
יואל לביא משרד לביטחון פנים
יפעת לוי קצין אמ"ש אק"מ, משרד לביטחון פנים
מירב פורת ניסהוץ משרד לביטחון פנים
שי סומך,עו"ד משרד המשפטים
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי












תקנות הביטוח הלאומי (מתנדבים).
צו הביטוח הלאומי (סוגים של התנדבות מחוץ לישראל).
היו"ר יאיר פרץ
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. אני מבקש מנציג משרד העבודה והרווחה להציג את הנושא.
מיכאל אטלן
מקור השירות הלאומי זה התנדבות פרופר. לאט לאט הנושא הולך ומתמסד. ב-1970 הותקנו תקנות כדי לעגן את הפרקטיקה באיזו שהיא מסגרת משפטית. המסגרת המשפטית הזאת אמרה שמתנדב ייחשב לילד לצורך ההטבות שניתנות למשפחות ולצורך ביטוח מתנדבים. היא גם קבעה איזו שהיא סמכות לשר העבודה לקבוע מי הגוף שיפנה בנות לשירות לאומי. מנגנוני הפיקוח והבקרה דלים ביותר. יש כמה כללים מאוד בסיסיים לגבי זה שאורך השירות לא יפחת מ24 שעות שבועיות, אבל תו לא. ככל שההתנדבות הפכה להיות יותר מקור לזכויות, הפך הצורך בהסברה משפטית ליותר מורגש. ב1994, למשל, כאשר חוקק חוק קליטת חיילים משוחררים, השירות הלאומי הקנה זכויות של חייל משוחרר. ב1995 החלטת הממשלה באה להטיל על שר העבודה לרכז את כל הנתונים לטובת הקרן לקליטת חיילים משוחררים, אבל עדיין בלי לשנות את התקנות. בסוף שנות ה-90 התחילו להיות עתירות לבג"ץ כדי להרחיב את מעגל המשתתפים בשירות הלאומי הזה, שבמקורו היה בעיקר לבנות שהשתמשו בדחייה או בפטור. החלטת היועץ המשפטי לממשלה היתה להרחיב את זה לכל הבנות מכל הסוגים, ואילו לבנים לעשות את זה כניסוי. כתוצאה מכל זה, השירות הלאומי שפעם היה מאוד מתוחם מבחינת האוכלוסייה שהשתתפה בו, הפך להיות פתוח לכל, חשוף לכלים שיוויונים ומצריך כללים יותר ברורים. מכאן נבע הצורך להתקין תקנות.
היו"ר יאיר פרץ
איך בנוי הנושא של השירות הלאומי?
דוד כנפו
בעקבות החלטת הממשלה להפעיל את הנושא של השירות הלאומי, הקימו יחידה מיוחדת במשרד העבודה והרווחה שאחראית על הפיקוח והבקרה של השירות הלאומי.
היו"ר יאיר פרץ
היא אחראית על הכל?
דוד כנפו
על כל השירות הלאומי. הממונה על היחידה הזאת הוא שלמה אמזלג. עם 5 עובדים ביחידה אנחנו מפקחים על 7200 בנות ומאה ומשהו בנים שמשרתים לפחות שנה, חלקם אפילו שנתיים. תהליך הגיוס או ההתנדבות של הבנות הוא בדרך כלל לקראת תחילת כיתה י"ב. הגופים שהוכרו בזמנו על ידי שר העבודה והרווחה – שעד היום יש 8 גופים מוכרים – פונים לבנות המועמדות בבתי הספר ומציעים להן לעשות שירות לאומי. הגופים האלה צריכים להגיע להסכמים עם המקורות המממנים כדי לראות כמה בנות הם רוצים, לאיזה תפקידים, לאיזה מקומות. כאשר יש להם את ההסכמים ואת הבנות, הם מנסים לשדך בין בת לתפקיד.
היו"ר יאיר פרץ
יש הגבלה בגיוס?
דוד כנפו
יש הגבלת גיל והגבלה של מימון.
היו"ר יאיר פרץ
האם אפשר לקלוט בשירות לאומי את כל הבנות החייבות גיוס?
דוד כנפו
לא.
זבולון אורלב
וכנ"ל גם לגבי אחת שרוצה לעשות שנה שנייה.
דוד כנפו
חלק מהבנות נשארות בבית. זה נובע בעיקר מחוסר התאמה לתפקידים.
מיכאל אטלן
התקנות שאנחנו מביאים בפניכם היום הן פרי התייעצות של ועדה בין משרדית המייעצת לשר העבודה. התקנות האלה אושרו על ידי מועצת המוסד לביטוח לאומי. התקנות האלה עברו תהליך של הידברות לא פעם אחת עם הגופים המפעילים. הן אפילו עברו אישור ראשוני של הממונה על הנוסח במשרד המשפטים. עבודה של שנתיים הושקעה בהן. עיקר השינויים שיחולו בהן הם בכמה דברים. א. כללים יותר ברורים לגבי מהו שירות לאומי וצורות שונות של מניעת ניצול לרעה של בנות השירות הלאומי ככוח אדם זול. ב. כללים לגבי מה מותר ומה אסור במהלך השירות. כל מה שיש בתקנות הקיימות זה רק איסור עבודה. פה אנחנו מדברים על איסור עבודה ואיסור לימודים.ג. כללים יותר ברורים לגבי היעדרויות.
שאול יהלום
זה כולל גם עבודה במקרים סוציאליים?
מיכאל אטלן
קיבלתי הערה לגבי זה, אנחנו נכניס את זה. יש כללים לגבי מי זכאי להיות מפעיל. יש מערך שלם של כללים לגבי אירגון מערך הבקרה שלנו, עם הבחנה מאוד ברורה בין דברים שיהיו תחת אחריות של ראש המערכת, לדברים שאנחנו מאצילים לאחראי משרדי, עם בקרה של האחראי שלנו על פעולות האחראי המשרדי. יש גם כללים לעיגון זכויות הפיקוח שלנו. צריכים לזכור שאנחנו בתקנות מכוח חוק מסמיך. היתה צריכה להיות חקיקה ראשית שתסדיר את ההתנדבות בצורה מסודרת, אבל את זה אנחנו לא יכולים לעשות כי אלה דברים שהם בהידברות אין סופית ורחבת היקף. הצורך הוא מיידי, לכן אנחנו בכל זאת מתקנים את הקיים. אחת המגבלות של החוק המסמיך היא, שאין לנו סמכויות אכיפה במובן הפלילי הרגיל. מה עשינו? לקחנו מנגנון של סמכויות אכיפה מכוח הסכמה של כל הגורמים המעורבים במערך הזה, ואיזה שהם כללים להבטחת שקיפות, שוויון וכללי מינהל תקין.
היו"ר יאיר פרץ
לא שמעתי מילה על מי מממן ומי מדריך את בנות השירות.
דוד כנפו
אחד השינויים שהכנסנו בתקנות האלה זה הגדלת מכסת השעות שהבת חייבת מ-24 ל-40, עם אפשרות של הורדה ל-30 במקרים מיוחדים. עשינו זאת מכיוון שבדרך כלל מדברים על משרת עובד.המימון בא מתקציבי המשרדים השונים או מהגופים הציבוריים או הוולונטריים שמזמינים את השירות. יש לנו במשותף עם משרד החינוך ומשרדי הממשלה האחרים ועדת תעריפים שקבעה את התעריף של העלות של בת שירות. זה נע בין 1200 ל-2000 שקל לבת, תלוי אם היא גרה בבית או לא גרה בבית. התעריף הזה מוסכם על כולם. זה התעריף שמשלמים הגופים המזמינים לעמותות שמגייסות את הבנות. חלק מהכסף הזה הולך מהגופים המוכרים לבת עצמה כדמי כלכלה.
היו"ר יאיר פרץ
כמה משלמים לבת?
דוד כנפו
זה נע בין 450 ל-700 שקל, תלוי איפה היא ניזונה.
מיכאל אטלן
זה דבר שמוסדר היום בתקנות נפרדות בחוק אחר.
זבולון אורלב
זה עדיין נמוך ממה שמורה חיילת מקבלת באותו תפקיד ובאותו מקום.
עמיחי כץ
משירות לאומי אפשר לפרוש מתי שרוצים ואילו מהצבא אי אפשר.
שאול יהלום
אבל אחת שלא פרשה ושירתה אותו זמן מקבלת פחות.
עמיחי כץ
זה לא אותו דבר.
שאול יהלום
מה זה משנה? היא לא תקבל כסף על חודש שהיא לא שירתה. למה לאחת ששירתה שירות מלא מגיע פחות?
זבולון אורלב
מה, היא אוכלת פחות? היא מתלבשת פחות?
שאול יהלום
מתלבשת ודאי. החיילת מקבלת מדים. זאת בשירות לאומי אפילו מדים לא מקבלת. בצבא יש כל מיני תפקידים שהחיילים הולכים עם בגדים אזרחיים. מה, בגלל זה הם מקבלים פחות?
מיכאל אטלן
כל עוד לא עושים מהפיכה בחוק אחר אנחנו צריכים לעגן את הקיים.
שמעון נחמה
אני תומך ברעיון הכללי. משרד החינוך מעסיק למעלה מ-50% מהבנות. כ3050 ממומנות על ידי המשרד, ועוד כ-600,700 ממומנות על ידי רשויות או מוסדות חינוך כאלה ואחרים. במערכת החדשה הזו נשללות ממשרד החינוך סמכויות רבות. יש אחראי אחד של משרד העבודה והרווחה שאחראי גם על משרד החינוך. משרד החינוך לא מקבל סמכויות מקבילות.
היו"ר יאיר פרץ
אין לי ספק שאתה מכיר את המערכת יותר טוב ממני, אבל ממה שראיתי המטרה והמגמה היא לא לשלול שום סמכות משום מוסד שמפעיל. ההיפך, באים פה להסדיר דברים על-מנת שאותה בת תקבל את ההדרכה המתאימה, שתקבל את הזכויות שלה, שיהיה פיקוח על הנושא הזה. אני מכיר את המערכת הזאת. כשזה לא מוסדר אז קצת מזלזלים.
שמעון נחמה
כל המערכת הזאת נבנתה על התקנות שמשרד החינוך הפעיל לפני 9,10 שנים. כל הקידום של העסק התחיל בתקנונים ובפיקוח ובהפעלה מסודרת של מערכת החינוך. אני בהחלט חושב שצריך פיקוח ובקרה. אם המפקח יכול להיות אך ורק ממשרד העבודה והרווחה כפי שמתואר פה, זאת אומרת שאי אפשר למנות מפקח ממשרד החינוך.
מיכאל אטלן
חורה לי שעובד משרד אחר אומר דברים בניגוד להחלטת ממשלה. סמכויות הפיקוח ניתנו מכוח החלטת הממשלה ב-1995. את כל הדיונים האלה עשינו בוועדה המייעצת. מר נחמה הוא היחיד שלא מוכן לקבל את ההסכמות של הוועדה המייעצת.
היו"ר יאיר פרץ
אני לא רואה ששוללים את הפיקוח ממשרד החינוך.
זבולון אורלב
היום, כפי שתיארו נכון, בת שרוצה להתגייס לא מונעים ממנה, אבל בת שרוצה להתנדב אומרים לה "לא, אין לנו תקן, אין לנו אפשרות." אני חושב שהזכות הזאת צריכה להיות מעוגנת. שוכנעתי בעקבות הדברים שנאמרו כאן שזה לא במסגרת התקנות אלא במסגרת תיקון החוק. אני רוצה לברך את אנשי משרד העבודה והרווחה על העבודה הרצינית.
ג'ודי וסרמן
1.בתקנות אלה – "אחראי משרדי" – עובד משרד ממשלתי שהשר הסמיכו לעניין תקנות אלה בהסכמת השר הממונה על המשרד הממשלתי; "האחראי" – עובד משרד העבודה והרווחה שהשר הסמיכו לעניין תקנות אלה; "גוף מוכר" – גוף שהשר הכיר בו לפי תקנה 3(א), להפניית בנות לשירות לאומי בהתנדבות; "הוועדה המייעצת" – הוועדה שהוקמה לפי תקנה 9; "מפעיל" – רשות ציבורית כהגדרתה בסעיף 2 לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, מוסד ציבורי כמשמעותו בסעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה או חברה לתועלת הציבור כמשמעותה בסעיף 32 לחוק הנאמנות, התשל"ט-1979, המקבל למטרת שירות לאומי מתנדבת שהפנה אליו גוף מוכר בהתאם להסכם בינו ובין הגוף המוכר.
זבולון אורלב
זה כולל את העמותות הקיימות?
מיכאל אטלן
זה כתוב בהגדרה של מפעיל.
זבולון אורלב
זה מוציא מפעילים שקיימים היום?
מיכאל אטלן
זה מוציא מפעילים עסקיים.
זבולון אורלב
זה מוציא קיבוצים ומושבים?
מיכאל אטלן
כן.
זבולון אורלב
אנחנו רוצים להוציא מושבים וקיבוצים?
מיכאל אטלן
כשיש מורה בקיבוץ המפעיל הוא משרד החינוך.
זבולון אורלב
אני רוצה להוסיף את העניין של ההתיישבות.
שאול יהלום
יש הרבה קיבוצים שמפעילים חברות נוער.
היו"ר יאיר פרץ
זה דרך משרד החינוך.
שאול יהלום
לא נכון. נניח שלקיבוץ יש אולפן גיור ובאולפן הגיור הוא רוצה שהעולים יקבלו שיעורי עזר בלילה. הוא מפעיל את זה. משרד החינוך אומר "אני לא נותן יותר תקנים".
דוד כנפו
שאול, יש קיבוצים שמקבלים ילדים מבחוץ לגנים שלהם.
שאול יהלום
ואם יש לך גן ילדים רגיל, הוא לא יכול לקבל ממועצה אזורית? מה ההבדל?
דוד כנפו
זה דרך משרד החינוך.
שאול יהלום
אפשר לקבוע שמתנדבת תוכל לעבוד שם, ובלבד שעבודתה איננה עסקית. צריך לקבוע את המגבלה, לא את המפעיל.
זבולון אורלב
נראה לי מוזר שחיילים יכולים לשרת ללא תשלום בקיבוצים במסגרת הנח"ל ואילו בנות בשירות הלאומי לא יכולות לעשות את זה.
היו"ר יאיר פרץ
אם השירות הלאומי היה פתוח לכל בת שרוצה להתנדב ולא היתה מגבלה של מכסה, אז אתה צודק אפשר היה לתת לקיבוצים, לגופים עסקיים, אבל היות וזה מוגבל ל7200..
שאול יהלום
בדיוק הפוך. מחפשים היום מקומות. אם בא קיבוץ ואומר "אני מסוגל לקלוט את הבת באולפן לגיור, בבית קשישים", אז יש לבת מה לעשות והיא נותנת תרומה לחברה.
זבולון אורלב
יש ספרייה בקיבוץ, פעוטון, מועדון.
דוד כנפו
יש בנות שעובדות ברפת.
זבולון אורלב
למה לא?
דוד כנפו
עבודה ברפת זה נקרא שירות לאומי?
זבולון אורלב
כן.
שאול יהלום
הנח"ל כן יכול לעבוד ברפת ובת שירות לאומי לא יכולה לעבוד ברפת?
זבולון אורלב
הלוואי שכל בני ישראל יעבדו ברפת.
מיכאל אטלן
אני לוקח את ההשוואה שעשיתם לצבא והולך איתה עד הסוף. הצבא הוא זה ששולח. פה משרד החינוך יכול לשלוח לקיבוץ.
שאול יהלום
משרד החינוך לא שולח.
היו"ר יאיר פרץ
יש הצעה לכתוב "שלא למטרות רווח".
זבולון אורלב
תוסיף את ההתיישבות ותכתוב "ובלבד שהתעסוקה היא לא למטרות רווח".
ג'ודי וסרמן
יש פה שני דברים. יש בשירות הלאומי סוגים של שירותים לתועלת הציבור. שם צריך לדון בהצעה של חבר הכנסת אורלב לעניין ההתיישבות. כאן אנחנו מדברים בגופים המפעילים. יש פה רשימה של רשויות ציבוריות.
היו"ר יאיר פרץ
פה תוסיפי את המילים "שלא למטרות רווח".
זבולון אורלב
בהגדרות של מפעיל צריך להכניס את ההגדרה המשפטית של ההתיישבות.
ג'ודי וסרמן
אתם רוצים את כל האגודות השיתופיות?
זבולון אורלב
לא.
שאול יהלום
ג'ודי, אנחנו לא רוצים להכניס דבר חדש, אנחנו מצלמים את המצב הקיים. במצב הקיים יש עשרות בנות שמשרתות בקיבוצים.
זבולון אורלב
אם יש מצפה בגליל שרוצה להעסיק בת בשירות לאומי בעניינים הקהילתיים שלו, בעניינים שהם לא למטרות רווח, מבחינתי זה כשר למהדרין וזה עולה במטרה אחת עם מטרותיה הלאומיות של מדינת ישראל.
מיכאל אטלן
נניח שהכנסנו את ההתיישבות בין המטרות של השירות הלאומי. השאלה היא מי מקבל את המתנדבת. התפיסה היא שקבלת מתנדב זה סוג של הטבה. נכון שזה טוב למתנדבת, אבל זה גם סוג של הטבה שיש לה ערך כלכלי. למי אנחנו רוצים לתת תמיכות כאלה? לגופים עסקיים? למה? בשל מה?
שאול יהלום
לא.
מיכאל אטלן
אבל אתה אומר "תן לגוף עסקי, לצורך שאיננו עסקי." זה אומר שאני צריך לתת גם למכולת לצורך שאיננו עסקי.
זבולון אורלב
קיבוץ איננו מוגדר כגוף עסקי.
מיכאל אטלן
אגודה שיתופית זה קיבוץ. זה לא גוף שאיננו עסקי.
שאול יהלום
אם הקיבוץ הוא בעל בית ספר שדה, היא לא תשרת?
מיכאל אטלן
יקבלו דרך המשרדים המפעילים.
יצחק לנגה
בשום פנים ואופן לא. אסור לשכוח שההתיישבות במדינת ישראל היא ערך לאומי וחברתי. באותם מקומות שהיא ערך לאומי ישנה פעילות חינוכית וחברתית. חברת נוער מקבלת תקנים ממשרד החינוך. אם בחברת נוער יש מספר גדול של נוער וכמות התקנים של משרד החינוך בשל אילוציו לא מספיקה, אז הקיבוץ או המושב מתוך התקציב שלהם מעסיקים בנות שירות לאומי. למה הבת שבאה דרך משרד החינוך כשרה והבת שבאה מתקציבו של הקיבוץ לא כשרה? זו חלוקה לא ברורה.
היו"ר יאיר פרץ
מאחר ואת הסעיף הזה צריך לנסח מבחינה משפטית, אני מציע שהיועץ המשפטי של משרד העבודה והרווחה ביחד עם היועצת המשפטית של הוועדה ימצאו את הנוסח. העיקרון הוא שצריך להכניס למערכת הזאת את ההתיישבות כמפעיל.
ג'ודי וסרמן
אני מציעה אגודה שיתופית בתחומים שיפרט השר. השר יקבע באיזה תחומים במסגרת האגודות השיתופיות.
זבולון אורלב
יש סעיף מפעיל וסעיף שירות לאומי. סעיף המפעיל אומר איזה גופים רשאים להעסיק. בסעיף של השירות הלאומי אומרים באיזה תפקידים ולאיזה מטרות. צריך בסעיף המפעיל לומר שאגודות שיתופיות בהתיישבות רשאיות להעסיק. בסעיף של שירות לאומי צריך להגיד שאסור להעסיק בבית מלון בין אם הוא נמצא בהתיישבות ובין אם הוא נמצא ברשות ציבורית.
היו"ר יאיר פרץ
אוקיי, פתרנו את הבעיה.
שאול יהלום
הגדרת מפעיל מוציאה עוד מישהו?
יצחק לנגה
לא.
מיכאל אטלן
אני רוצה לציין שהגדרת המפעיל בתקנות האלה היא הגדרה זהה להגדרת מפעיל בתקנות דמי דיור וכלכלה. אנחנו נצטרך לתקן את ההגדרה גם שם.
שמעון נחמה
ישנן חברות פרטיות שמשרד החינוך נותן להן תקנים. הן מקבלות את המימון שלהן ממשרד העבודה והרווחה.
מיכאל אטלן
אבל אתה המפעיל שלהן.
שמעון נחמה
אם אותו מוסד ירצה להיות מפעיל, הוא לא יוכל לממן ולא יוכל לקבל את המימון שלו.
זבולון אורלב
לעמותה אין שום בעיות, היא בגדר מוסד ציבורי. שמעון דיבר על מוסדות מופרטים שמופעלים כגופים למטרות רווח. האם אנחנו רוצים שהם יהיו בגדר של מפעילים? אני חושב שלא. הסכנה שמפעיל למטרת רווח ינצל בת בשירות לאומי גבוהה.
מיכאל אטלן
פה כתוב ".. כמשמעותה בסעיף 32 לחוק הנאמנות.." זה מפנה לאישור שר המשפטים לפי איזה שהוא סעיף בפקודת החברות שבינתיים בוטל. אנחנו נשים פה חלופה כך שזה יהיה לפי חוק החברות. זה עניין ניסוחי. המטרה זהה לחלוטין.
היו"ר יאיר פרץ
מקובל.
שי סומך
אגודה שיתופית שנכנסת להגדרת מפעיל תוכל לעסוק בכל התחומים שמוגדרים בהגדרת..?
היו"ר יאיר פרץ
לא.
ג'ודי וסרמן
במה שהשר יאשר.
שאול יהלום
אי אפשר על כל בת ללכת לשר.
זבולון אורלב
מה ההבדל בין שירות בבית חולים לשירות במרפאה שנמצאת באיזה שהוא מקום?
היו"ר יאיר פרץ
אבל בת לא תעשה את השירות הלאומי שלה בבית הארחה. היא לא תהיה פקידת קבלה בבית הארחה.
ג'ודי וסרמן
"מפקח" – עובד משרד העבודה והרווחה שהאחראי מינהו לעניין תקנות אלה; "שירות לאומי" – שירות לתועלת הציבור בתחום הביטחון למעט בצבא-הגנה לישראל, בתחום ביטחון הפנים, החינוך, התרבות, קליטת העלייה, הבריאות, הרווחה החברתית, הפיתוח הקהילתי, איכות הסביבה ובתחום אחר שאישר השר לעניין תקנות אלה, בהתייעצות עם הוועדה המייעצת, והכל בתנאי שמתקיימים כל אלה: (1) השירות נעשה בהתנדבות, והוא מתבצע אצל מפעיל ע לפי הפנייה של גוף מוכר; (2) השירות נעשה בישראל; אולם האחראי רשאי, לבקשת גוף מוכר, לאשר עשיית שירות, בתחום החינוך ועידוד העלייה, כולו או חלקו מחוץ לישראל. אישור לפי פסקה זו יכול שיינתן אף אם המפעיל אינו נמנה עם הגופים המנויים בהגדרת "מפעיל" שבתקנה זו; לא ייתן האחראי אישור לפי פסקה זו אלא אם כן שוכנע כי ניתן בנסיבות העניין ובתנאים שהתנה, להבטיח את הפיקוח על עשיית השירות ועל השמירה על טובת המתנדבת; (3) המתנדבות בשירות מסייעות לעובדי המפעיל, אך אינן ממלא את מקומם, זולת במקרים חריגים ובאישור מנומק ובכתב של האחראי או מי שהסמיך לכך; (4) השירות אינו לביצוע עבודות ניקיון; אין בהוראה זו כדי למנוע שילוב המתנדבות בתורנויות שנוטלים בהן חלק גם עובדים של המפעיל או חברי התאגיד אם המפעיל הוא תאגיד; (5) השירות אינו לביצוע מטלות שעיקרן שירותי מזכירות, למעט במקרים חריגים, שאישר האחראי, שקיימת בהם תועלת לציבור בעצם שילוב המתנדבות במסגרת השירות הלאומי; (6) תקופת השירות של מתנדבת אינה עולה על 24 חודשים.
מיכאל אטלן
הרבה אנשים רצו שנצמצם את האפשרות של שירות בחו"ל, לכן אני מציע את הנוסח הבא: "השירות נעשה בישראל; אולם האחראי רשאי, בשל צורך לאומי ולבקשת גוף מוכר.."
שאול יהלום
אני מציע שלא ניגע בנושא חו"ל. אנחנו מצלמים מצב. היום משרתות כ-60 בנות בחו"ל. הן עושות עבודה נפלאה ויוצאת מן הכלל, בין השאר בנושא של חינוך ולימוד עברית לקהילות שלא יודעות עברית.
מיכאל אטלן
זה צורך לאומי.
שאול יהלום
זה צורך יהודי. אני לא יודע מה זה צורך לאומי.
מיכאל אטלן
מדינת ישראל מבחינה חוקתית היא מדינה יהודית ודמוקרטית. להגיד שזה לא צורך לאומי?
זבולון אורלב
תוסיף את המילים "בתחום החינוך היהודי".
מיכאל אטלן
אני לא יכול להגביל את זה ליהודי.
זבולון אורלב
אם הגבלת את זה כך שזה רק בתחום החינוך ועידוד העלייה, אז מה הבעיה?
עזי פרל
אני מציע לכתוב "בנסיבות חריגות.."
זבולון אורלב
בשום פנים ואופן לא. למה חריג? לנסוע להונגריה ללמד עברית ולעודד עליה זאת משימה לא פחות חשובה מאשר לשרת במשטרה.
שאול יהלום
הסוכנות היהודית מפקחת על העניין. יש 50, 60 בנות שעושות עבודת קודש. מדובר בדרך כלל רק בשנת השירות השנייה של הבנות. הגברת דינה דובדבני אחראית על זה מטעם הסוכנות.
זבולון אורלב
מדליפים לי פה שגם חיילות נוסעות לחו"ל.
היו"ר יאיר פרץ
אם נוסיף את המילים "בשל צורך לאומי", זה יצמצם את הכמות של אותן בנות?
שאול יהלום
כן. יהיו כאלה שיפרשו את המילה "לאומי" רק כמדינת ישראל, ואז אם היא מלמדת עברית הוא יכול לבוא ולהגיד לה "עברית זה לא לאומי". אי אפשר לדעת איך יפרשו את הסעיף הזה.
זבולון אורלב
זה לצורכי העם היהודי, זה לא תמיד לצורכי מדינת ישראל. ללמד תורה זה לא צורך לאומי.
היו"ר יאיר פרץ
מיכאל, נשאיר את זה כמו שזה?
מיכאל אטלן
בקשה.
זבולון אורלב
אני ביקשתי להוסיף בשירות הלאומי את תחום ההתיישבות. אני גם מציע להוסיף את מערכת המשפט שזה דבר שקיים היום.
מיכאל אטלן
התיישבות אני מסכים, מערכת המשפט אני לא מסכים. מערכת המשפט זה ניצול כוח אדם פרופר.
היו"ר יאיר פרץ
אני מסכים.
שאול יהלום
אנחנו מעבירים חוק כדי שלכל בת שתרצה לשרת שירות לאומי יימצא מקום. אין היום מספיק מקומות. המטרה שלנו היא להכניס כמה שיותר תחומים שהם למען הציבור, לא פחות תחומים. זה חוסך תקציבים.
היו"ר יאיר פרץ
קיבלתי החלטה שבתי משפט לא.
יצחק לנגה
ישנן היום בנות במערכת בתי המשפט. ההתנגדות התעוררה ברגע שבנות התחילו לשבת באולמות בתי משפט ולשמש כקלדניות. ישנו לחץ גדול מאוד על המזכירויות של בתי המשפט. הבנות שם מסייעות בהקלת הלחץ.
היו"ר יאיר פרץ
במה?
יצחק לנגה
להוציא תיקים, לערוך תיקים.
היו"ר יאיר פרץ
זאת עבודה פקידותית.
שאול יהלום
בבית המשפט בתל-אביב ראיתי ציבור דובר רוסית שמגיע ואין אף אחד שיפנה אותו. יש בנות דוברות רוסית שמשמשות כמכוונות. למה לא?
מיכאל אטלן
זה יהיה בתחום קליטת העלייה.
יצחק לנגה
יגיע המפקח של משרד העבודה לבית המשפט ויגיד "למה אתה מציב פה בת שירות לאומי".
מיכאל אטלן
כשאומרים תחום זה לא אומר מקום פיזי או משרד. כשאומרים תחום קליטת העלייה, זה לא אומר משרד הקליטה והעלייה אלא סוג הפעילות.
זבולון אורלב
בצה"ל מותר להעסיק בת כטלפנית, כארכיונאית, כמכינת קפה. זה לא רק בצבא. יש בנות שעושות את זה גם במשרד הביטחון. למעלה מ-600 בנות עושות עבודות מזכירות.
היו"ר יאיר פרץ
אני רוצה להפנות את אדוני לדיון שהתקיים בוועדת חוץ וביטחון שבו נאמר שהתופעה הזאת הופסקה.
זבולון אורלב
לא.
היו"ר יאיר פרץ
כך לפחות הובא בפני הוועדה.
זבולון אורלב
יש מה שנקרא "ימ"לים". "ימ"לים" זה ראשי תיבות של יחידות מחוץ לסד"ק שבתוכן נכללים מורות חיילות ועוד כל מיני יחידות אחרות. כשבת מתגייסת לצה"ל אז מותר להציב אותה במשרד הביטחון כדי שתעשה עבודות פקידותיות, אבל אם היא מתנדבת לשרת בבתי משפט, שהיא מערכת ציבורית, אזרחית, לא למטרת רווח, אז זה לא בסדר. לו המתנדבות האלה, בגלל שלוקחים אותן למערכת בתי המשפט, לא היו הולכות לחינוך, לא היו הולכות לסעוד חולים סיעודיים, אז הייתי אומר שזה לא בסדר כי צריך לשרת קודם כל במשימות הכי חשובות, אבל אין מספיק תקנים. יש שתי אפשרויות: או שהבת הזאת תלך הביתה, או שיאפשרו לבתי המשפט להעסיק אותה באותם תפקידים שיוסכם עליהם. לא יכול להיות שמצד אחד יסגרו בפניהן את בתי המשפט, ומצד שני לא יתנו לכל בת שרוצה להתנדב תפקיד.
שי סומך
יש גם צד שני למטבע. אם מתנדבות של שירות לאומי יהפכו לכוח אדם זול..
שאול יהלום
זה אסור.
שי סומך
אם בת שירות לאומי תתפוס מקום עבודה, זה יכול להביא לכך שעובדים יפוטרו או לא יתקבלו לעבודה. זה יכול להגדיל את האבטלה. אנחנו רצינו בתקנות האלה לעצור את הסחף הזה ולגרום לכך שהמתנדבות של שירות לאומי לא יעבדו בתפקידי מזכירות.
זבולון אורלב
אבל זה מוגבל ל-3 בנות.
שאול יהלום
אתה חושב שוועד העובדים של בתי המשפט היה מסכים אם כל מה שאמרת היה קורה? ועד העובדים היה שובת באותו יום. הכל קורס בבתי המשפט בין השאר בגלל שאין כוח אדם. כמה בנות משרתות בזה?
יצחק לנגה
70 בנות.
דוד כנפו
המטרה שלנו היא שגם העמותה וגם הנהלת בתי המשפט יעשו את המאמץ המינימאלי כדי להתאים את התפקידים למה שאנחנו רוצים. נפגשתי אישית עם נשיא בתי המשפט. הדבר היחיד שהוא מצא לנכון להעביר דרך היועץ המשפטי שלו הוא שיתקנו את התקנות. במקום שיתקנו את התקנות, צריך לתקן את המערכת כך שהתפקידים יהיו ברורים.
שאול יהלום
אתה המפקח. תדאג לזה.
זבולון אורלב
התקנות האלה נותנות לך סמכות.
היו"ר יאיר פרץ
אני מציע שאנשי משרד העבודה והרווחה ישבו עם מערכת המשפט ויגדירו את התפקידים שבת בשירות לאומי צריכה לעשות בבתי משפט. זה לא כולל עבודת מזכירות, קלדנות, הוצאת תיקים. תרגום, למשל..
ג'ודי וסרמן
זה כבר כלול במטרות.
מיכאל אטלן
במטרות של שירות לאומי אני לא רוצה להכניס פעילות שתכנס לתחומים בעייתים של מזכירות. לעומת זאת, אם יש תחומים בתוך מערכת המשפט, כמו תרגומים לעולים וכו', אז ממילא הם מכוסים. מבחינה משפטית הם מכוסים. אם ההתנדבות בקליטת עליה תהיה בבית משפט, בבית דין, באולפן, בחצר של קיבוץ אין שום בעיה. יש גם סעיף שאומר שבת יכולה לשרת בכל פעילות אחרת שהשר יאשר. אני חושב שאנחנו פורצים עיקרון ללא צורך מעשי. חבל.
היו"ר יאיר פרץ
התיישבות נכנס. בתי משפט כפי שאתה הגדרת.
שי סומך
פיסקאות (3) ו(5) נועדו למנוע שהשירות הלאומי יהווה כוח אדם זול שיחליף עובדים קבועים. יש כאן אפשרות לחרוג מהפיסקאות האלה באישור האחראי כך שאפשר יהיה להעסיק מתנדבת בשירותי מזכירות.
היו"ר יאיר פרץ
מתי אחראי יכול לתת הוראה כזאת?
מיכאל אטלן
יש מספר קטן של מתנדבות שעצם השילוב שלהן בשירות לאומי הוא חשוב מבחינה לאומית. האנלוגיה היא לנערי רפול. אותן בנות מסוגלות לעשות רק שירותי מזכירות. את המסגרת הזאת שהיא חריגה אפשר לאשר, אין בעיה. זה נכון שהגורם שצריך לבקר זה האחראי המשרדי. יש בקרה כללית של האחראי הכללי שיכול וצריך לקבל דיווח על ההסכמים שנעשים ומאושרים על ידי האחראי המשרדי. משרד המשפטים מציע שייאמר במפורש שגם אישור חריג שנתן האחראי המשרדי, האחראי המרכזי יוכל לבטל.
שי סומך
ושתהיה חובת דיווח על האישורים האלה.
שאול יהלום
אני לא יודע מה נחשב אצלכם למזכירות. לא מדובר כאן במזכירות לפי תקן 36 של נציבות שירות המדינה. אם תכתבו "מזכירות כהגדרתה בתקן נציבות שירות המדינה", אין לי בעיה, אבל אתם לא מגדירים מזכירות. 80% מהבנות שמשרתות בבתי חולים עושות עבודת מזכירות. מה עושות הבנות בבתי חולים? הן רושמות את החולה, באות עם הבדיקות. הן הרי לא נותנות זריקה, הן עוזרות לאחיות בתחום המזכירות. כל בת כזאת צריך לאשר? אתם תגרמו בצורה הזאת לכאלה בעיות בירוקרטיות.
מיכאל אטלן
השאלה מה הכנסת רוצה לשדר לציבור. האם המסר הוא ששירות בהתנדבות זה לא שירות שבא להחליף תקנים?
שאול יהלום
כן.
שי סומך
אנחנו מציעים שהאחראי המשרדי יעביר לאחראי במשרד העבודה והרווחה את האישורים המיוחדים שהוא נתן לפי פיסקאות (3) ו(5). זה מקובל על משרד העבודה והרווחה. התיקון השני שאנחנו מציעים אומר שהאחראי במשרד העבודה והרווחה יוכל לבטל אישור שנתן האחראי המשרדי לפי פיסקאות (3) ו(5).
שאול יהלום
אני לא חושב שמשרד העבודה והרווחה צריך לאשר כל בת.
שי סומך
זה לא עניין של לאשר, זה מתן אפשרות לבטל.
ג'ודי וסרמן
אין חובה של משרד להסמיך אחראי משרדי. ישנם מקומות שבהם האחראי הבלעדי יהיה אחראי העל של משרד העבודה והרווחה, לכן אין פסול שגם במקרים שיש אחראי משרדי שיהיה גם פיקוח של משרד העבודה והרווחה.
שי סומך
אנחנו חוששים שלאחראי המשרדי יהיה ניגוד עניינים מובנה כי יש לו אינטרס לחסוך בתקציב. כדי להתגבר על ניגוד העניינים הזה חייב להיות פיקוח.
זבולון אורלב
אני מתנגד לזה. המחוקק צריך לקבוע את הפרמטרים לפיהם צריך להעסיק בנות שירות לאומי. לאחר שנקבעים הפרמטרים איך מעסיקים, יש משרד ממשלתי שנושא באחריות. אם משרד החינוך מגיע למסקנה שלאור המצב הנוכחי צריכים לקחת מורות חיילות ולשים אותן בפתח גני ילדים, אז הוא זה שנושא באחריות.
ג'ודי וסרמן
הוא ימשיך לעשות את זה. לא נוטלים ממנו סמכות.
שאול יהלום
כן נוטלים ממנו סמכות.
ג'ודי וסרמן
לא נוטלים ממנו, מאפשרים פיקוח של מישהו אחר.
זבולון אורלב
דוד, אם הייתי יודע שאתה נשאר בתפקיד לעד לא הייתי בא לישיבה הזאת, אבל אני לא יודע מי יבוא אחריך. מה שאנחנו מחוקקים מקרין מאוד על המוטיבציה של הבנות להתגייס. מה המסר שלנו לבנות בכיתה י"ב? יש גם חינוך דתי שעומד על המשמר.
היו"ר יאיר פרץ
אני מציע שהיועץ המשפטי של משרד המשפטים יחד עם היועצת המשפטית ימצאו נוסח מתאים.
שאול יהלום
לא צריך. התקנות כפי שהן הן בסדר גמור.
היו"ר יאיר פרץ
אני לא הולך לאשר עכשיו שום דבר. יביאו לנו נוסח מתאים שלא יפגע באף אחד.
שאול יהלום
שישבו עם היועצת המשפטית של משרד החינוך.
היו"ר יאיר פרץ
בקשה, אין לי שום בעיה. אני לא חושב שיש פה פגיעה בסמכות של מישהו. סך הכל מדובר על מקרים מועטים.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10

קוד המקור של הנתונים