ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 30/01/2002

דיונים שפוצלו מחוק ההסדרים.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/4686



19
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
30.1.02

פרוטוקולים/עבודה/4686
ירושלים, ט' באדר, תשס"ב
21 בפברואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 460
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום רביעי, י"ז שבט התשס"ב (30 בינואר 2002), שעה: 09:00
סדר היום
דיונים שפוצלו מחוק ההסדרים.
נכחו
חברי הוועדה: יאיר פרץ – ממלא מקום היו"ר

תמר גוז'נסקי
מוזמנים
ורדה אדוארדס סגן מפקח עבודה ראשי, משרד העבודה והרווחה
ארנה יחיאלי מרכזת מינהלית, משרד העבודה והרווחה
עו"ד סיגל מרד לשכה משפטית, משרד העבודה והרווחה
פטר מגנוס מפקח עבודה ראשי, משרד העבודה והרווחה
דני ארטום משרד העבודה והרווחה

יעל אנדורן אגף התקציבים, משרד האוצר
גיא קריגר אגף התקציבים, משרד האוצר
עמיחי כץ אגף התקציבים, משרד האוצר
הראל ישראלי אגף התקציבים, משרד האוצר

ישי אילן לשכה משפטית, משרד הבריאות

דורון לוי קופת חולים מכבי

פרופ' יהודה לרמן שירותי בריאות כללית

ד"ר שמואל ברנר המכון הארצי לבריאות תעסוקתית וסביבתית
שוש דפנאי המכון הארצי לבריאות תעסוקתית וסביבתית

מנחם שוורץ המוסד לבטיחות ולגיהות

הלל פרת הטכניון

חזקיה ישראלי התאחדות התעשיינים
יועץ משפטי
ג'ודי וסרמן
רעות מיכאלי
מנהל/ת הוועדה
שירלי אברמי
קצרנית
דרורה רשף









דיונים שפוצלו מחוק ההסדרים
היו"ר יאיר פרץ
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. על סדר היום – דיונים שפוצלו מחוק ההסדרים 2002. על סדר היום סעיף 20 בהצעת חוק ההסדרים שנת 2002 בדבר תיקון חוק ארגון הפיקוח על העבודה.

מי מציג את הנושא? אנשי האוצר? משרד העבודה?
עמיחי כץ
אני אציג. ההצעה נועדה, כמו שכתוב בדברי ההסבר, להגדיל את הגמישות בתקציב. בהרבה חוקים לא כתוב מה הסכום שנועד להם, לא מקסימום, לא מינימום. גם כאן נועד התיקון לחוק לשנות את החוק, כך שלא יצטרכו כל שנה להקצות תקציב מקסימלי או מינימלי לתחום זה או אחר, אלא על פי סדר עדיפויות שיקבע במשך השנה.
היו"ר יאיר פרץ
אז תכניסו את ה 32 מיליון שמדובר עליהם לבסיס התקציב.
עמיחי כץ
יש. הם נמצאים.
היו"ר יאיר פרץ
לא בבסיס התקציב. מוציאים אותם מבסיס התקציב.
עמיחי כץ
לא. הם נמצאים. לא יודע אם 32 מיליון, אבל נמצא סכום מאד קרוב לכך.
היו"ר יאיר פרץ
כמו שהבינותי מההצעה שאתם מגישים עכשיו בחוק ההסדרים, זה שאתם מציעים להוציא את ה 32 מיליון מתקציב פעולה ולתת למשרד בתקציב הקיים שלו לעשות את סדר העדיפות שלו. עכשיו, תגיד לי איזה שר במדינת ישראל, סדר העדיפות שלו הוא מפגרים או קשישים או בתי אבות או נכים לעומת תקציב פעולה.
עמיחי כץ
אין פה קיצוץ מול העניין הזה.
היו"ר יאיר פרץ
יש לאדוני טעות, אני חושב.
ג'ודי וסרמן
יש הצהרה של האוצר בכמה יתקצבו את זה בשנה הבאה, אם זה לא יהיה על בסיס ה-32 מיליון שקלים?
עמיחי כץ
· - - אתם לא מבינים.
היו"ר יאיר פרץ
אדוני נציג האוצר. אם אתה אומר עכשיו לפרוטוקול – וזה מחייב. אתה מייצג את האוצר ויש לך סמכות – אם אתה אומר שאתה מכניס את ה-32 מיליון לבסיס התקציב - - -
ג'ודי וסרמן
32 מעודכן.
היו"ר יאיר פרץ
32 מעודכן, אני נועל את הישיבה ואומר תודה רבה.
עמיחי כץ
ה- 32 זה מקסימום. לא מינימום.
ג'ודי וסרמן
כתוב: שלא יעלה.
עמיחי כץ
אוקי. אבל אפשר גם עשרים.
היו"ר יאיר פרץ
בסדר. אנחנו נתדיין פה על כמה לתת, אבל אתה לא יכול לבוא ולהגיד: אני מוציא, זורק את הכדור לשר העבודה והרווחה ואומר לו: תתמודד בסדר העדיפויות שלך. אני אומר לך חגיגית כאדם שמכיר את המערכת במשרד העבודה והרווחה: לעולם זה לא יגיע לייעודו. הנושא הזה יהיה בסדר העדיפות למטה למטה.
עמיחי כץ
אבל מה אתם רוצים? אף אחד לא נגע בסכום הזה במשך שנים.
היו"ר יאיר פרץ
אתה מוכן להגיד היום שאתה מכניס את ה-32 מיליון או פחות, או כל סכום כזה, לבסיס התקציב? אם אתה אומר את זה, אז אני סוגר את הישיבה, מצביע ונגמר הסיפור.
עמיחי כץ
אני לא מבין את השאלה. היום הסכום הזה נמצא.
ג'ודי וסרמן
אתה יכול להגיד לנו כמה בשנים האחרונות תוקצב לנושאים האלה כל שנה?
עמיחי כץ
כשלושים מיליון כל שנה.
דני ארטום
עשרים ושמונה.
ארנה יחיאלי
שעכשיו הוכנס. ברגע שהחוק והתקנה תוקנה - - -
עמיחי כץ
משנת 1998, שאני זוכר - הסתכלתי הבוקר – בסביבות השלושים, 32, 28.
דני ארטום
מותר לי להעיר?
היו"ר יאיר פרץ
בואו נשמע את התקציבאי של משרד העבודה והרווחה. בבקשה, דני ארטום.
דני ארטום
התיקון הזה, שהוכנס ביום שבו נכנס לתוקף חוק הפיקוח ובריאות ממלכתי ונכנס בשיקול דעת רב, על מנת לשמר נושא לא פופולרי, כמו טיפול בנושא של בריאות העובדים על כל רכיביו, הוא לצנינים בעיני האוצר, כי הוא מבטיח איזושהי מנה כספית מינימלית, כפי שאתה הגדרת. אין לי מה להוסיף על מה שאתה אמרת. אני חושב שצריך לשמר את התיקון כפי שהוגדר בשנת 1997. הוא נותן לנו איזושהי רשת ביטחון ועם האוצר נסתדר על כמה גרושים.
עמיחי כץ
אני רק רוצה להגיד שהיום החוק אומר מקסימום ולא מינימום. את זה אני רק חייב להגיד. לא להגיד לי שזה המינימום. כי כמו שיש חוקים אחרים שלא כתוב סכום – זה מגדיל את הגמישות. הטענה היא פה שכשיש בעצם מקסימום, זה אומר גם מינימום. זו הטענה, שאין לה בעצם שום בסיס משפטי, עד כמה שהבנתי מגעת.
ורדה אדוארדס
יש בסיס פרשנותי.
עמיחי כץ
בסיס פרשנותי - - -
ישי אילן
יש דבר אחד. עזוב מינימום ומקסימום, יש עניין של "יוקצו בתקציב". זאת אומרת, בהגדרה זה קיים ועד סוף שנת התקציב, אם רוצים תקציב של 32 מיליון, רשאים לקבל אותו. זאת הנקודה. זה לא שייך למינימום ומקסימום, זה מוגדר לעניין זה בתקציב.
דני ארטום
הנה קיבלת הסבר משפטי לוגי.
עמיחי כץ
כן, אבל גם אם מחר זה יהיה חצי מיליון, אף אחד לא יגיד שמישהו פה עובר על החוק.
ישי אילן
אני לא אמרתי על לעבור על החוק, אני אמרתי שהנקודה היא הגדרת המסגרת. זו לא שאלה של מינימום או מקסימום, אבל המסגרת הזאת עד סוף שנת התקציב – אם אני רוצה היום ביום האחרון של שנת התקציב לבוא ולקחת את השקל האחרון מה-32 מיליון האלה, אני רשאי. ואף אחד לא יגיד לי שכבר לקחו את זה למשהו אחר. זאת הנקודה.
עמיחי כץ
זה אומר שכל סכום בעצם יעמוד בחוק.
היו"ר יאיר פרץ
לא מדובר על סכום. הרי הסכום הזה, בזמנו, תוקצב במיליונים.
דני ארטום
64 מיליון.
היו"ר יאיר פרץ
64. באו וחתכו את זה לשניים. שלושים ושניים. עכשיו אתם אומרים: תנו לשר את השלושים ושניים, שהוא ישבור את הראש.
עמיחי כץ
זה לא שמול הצעת החוק הזאת שמו איזה תו מחיר של איקס מיליונים של שקלים. אין פה שום כוונה לקצץ בסעיף הזה.
ג'ודי וסרמן
אתה יכול להגיד כמה יתוקצב בשנים הבאות לנושא הזה?
עמיחי כץ
אני לא יכול על השנה הבאה, כמו שאני לא יכול להגיד על שום סעיף מה יהיה בשנה הבאה. בשנת 2002 לא נגעו בסעיף הזה. זה מה שאני יכול להגיד.
היו"ר יאיר פרץ
כן, בבקשה.
חזקיה ישראלי
אנחנו מתנגדים להצעה הזאת כי המשמעות היא פגיעה בפעולות למניעת תאונות בעבודה. מדובר פה בפרוייקט. הסכום היה, למעשה, צריך להיות הרבה יותר גבוה אם לוקחים את הסכום המקורי שהיה בזמנו ומקדמים אותו.

היתה גם מחויבות של שר האוצר, בזמנו, כשהמהלך נעשה, של דן מרידור, שהוא גם כתב מכתב בסוגייה הזאת. אנחנו רואים שבשיטת הסלמי, לאט לאט, מקצצים בעסק הזה. המשמעות של המהלך שעכשיו האוצר מציע אותו, הוא להכניס את זה לתוך מסגרת התקציב של משרד העבודה והרווחה. הצרכים של משרד העבודה והרווחה ידועים ליושב ראש ובמסגרת הפול הכללי, ירצו – ייקחו. המצוקות הן גדולות. מטבע הדברים לדבר שהוא לא מיידי ולא רואים אותו בעין קשה להוציא כסף, אבל פה מדובר בהשקעה לטווח ארוך - - -
היו"ר יאיר פרץ
שחוסכת תאונות עבודה.
חזקיה ישראלי
שחוסכת תאונות עבודה. וכשעושים חשבון כלכלי נכון באמצעות פעולות מניעה אז אני חושב שזו טעות גם מזווית ראייה של האוצר, מחינה משקית.
עמיחי כץ
אין פה מחלוקת.
היו"ר יאיר פרץ
אם אין מחלוקת, אז בוא נתקן את זה, נשאיר את זה במתכונת הקיימת וקדימה.
עמיחי כץ
אם מחר משרד האוצר ירצה להוסיף תקציב, הוא לא יכול.
דורון לוי
למה לא? יכולים להגיע לפה לישיבה, יציעו מאה מיליון - - -
קריאות
· - -
עמיחי כץ
אם מחר אנחנו רוצים שישים מיליון, להחזיר ימינו כקדם, איך אנחנו עושים את זה? אנחנו – לא כמו שהובן פה - כן רואים את הנושא של בטיחות בעבודה כנושא חשוב. כמניעה וכל הדברים האלה, אגף תאונות עבודה וכל הנושא. אבל להגיד שכפועל יוצא – אז אני אומר ההפך: אם נרצה להוסיף או משרד העבודה עצמו ירצה להוסיף לכשירווח, לא נוכל. לא נוכל.
היו"ר יאיר פרץ
רבותי, בהרבה מדינות נאורות משקיעים בסעיף הזה הון עתק וחוסכים מיליארדים של דולרים. לכן אני קצת מתפלא על האוצר. יושבים פה אנשים שעוסקים בתחום הזה ובאמת, בסכומים המזעריים שהאוצר השאיר לתקציב הפעולה, עושים עבודה מאומצת וחוסכים תאונות רבות – ותכף נשמע על מהות הפעולה – בא האוצר ואומר: אני רוצה להוסיף. הם לא מבקשים, לא מדבשכם ולא מעוקצכם. תשאירו את הסכום כמות שהוא ואנחנו נעדכן אותו ובא לציון גואל. לא מבקשים כלום. פעם ראשונה שאני שומע דבר כזה, שהאוצר בא בנדיבות לבו ואומר: רבותי, אני לא יכול להוסיף לכם כסף. שומו שמיים.

לכן אני אומר דבר אחד, עמיחי: פה יש הצעת חוק. אני הולך לתקן אותה ולהעמיד אותה על סכומים מעודכנים. נצביע עליה ונביא את הצעת החוק המתוקנת. זה מה שאני הולך לעשות. רק לפני שאני עושה את זה אני רוצה להיות משוכנע – אני משוכנע, אבל אני רוצה להיות קצת יותר – ולשמוע קצת מה הפירוט של התקציב הזה ומה עושים אתו. בבקשה.
פטר מגנוס
אני מפקח עבודה ראשי ובתור שכזה גם אחראי על הפעולה המונעת. התקציב שאנחנו מדברים עליו מיועד לקדם נושאים הקשורים לבטיחות ובריאות העובד במקומות עבודה. נעשות פעולות מאד רחבות כדי באמת גם לעשות מחקרים, כדי למצוא קשר סיבתי בין חשיפות אלה ואחרות לבין תחלואה ונעשים בסכום הזה גם פרוייקטים לקידום הבטיחות, לפיתוח שיטות חדשות, בין אם זה מכשירים חדשים, ציוד חדש או שיטות הדרכה חדשות וכן הלאה. וכפי שכבר נאמר, עמד לזכות הפעילות הזאת סכום הרבה יותר גדול. והניסיון המר הזה שהיה בזמן המעבר מאותו מס מקביל לפעילות של המשרד, שקיצצו לנו לחצי, עומד לנגד עינינו ואנחנו מודאגים שיקרה אותו דבר גם אם החוק הזה עובר.

אני רוצה להוסיף, שאמנם אנחנו מאשרים תוכניות עבודה שנתיות, אבל יש לנו גם ראיה לטווח ארוך ואנחנו בסכום הזה גם תומכים בפעילויות קבועות, כגון – כל המוסדות שמיוצגים פה נהנים מזה. מדובר במכון לבריאות תעסוקתית, המוסד לבטיחות וגיהות, יחידת הבטיחות והנדסת אנוש של הטכניון – הם יודעים שיש איזשהו סכום בסיסי שנתי שהם יכולים – אם הם מגישים הצעות טובות, כמובן – להשיג מהתקציב הזה ואם אנחנו נהיה בכזו אי ודאות שכל שנה אנחנו לא יודעים אם בכלל נקבל משהו ואם בכלל נוכל להקצות משהו, זה יקשה עלינו מאד בעבודתנו. ואני, אם כן, מאד תומך בעמדתו של היושב ראש, לא לאפשר את זה ולהשאיר את המצב כפי שהוא כדי להבטיח את התקציב.
היו"ר יאיר פרץ
ומתוך התחשבות במצב הכלכלי של המדינה. אני אומר יתרה מזאת: ביטול הסעיף הזה, עמיחי, יגדיל את האבטלה במדינת ישראל. יהודים רבים עוסקים בתחום הזה ונפגעים רבים ייפגעו בעבודה אם הוא יבוטל.

בבקשה, אדוני.
מנחם שוורץ
אני מהמוסד לבטיחות וגיהות. אני רוצה לדבר אל מי שאינו משוכנע עדיין - מפני שהאחרים שנמצאים כאן משוכנעים – וזה איש האוצר.
היו"ר יאיר פרץ
לא. איש האוצר גם כן משוכנע. רק הוא אומר שהוא רוצה להוסיף.
מנחם שוורץ
אני מאד מעריך את הדבר הזה, אבל כבוד היושב ראש כבר אמר שהבעיה היא של משרד העבודה. מטבע הדברים אלה אנשים שצריך לתמוך בהם בתחום של הרווחה, נכים וכך הלאה ואם נשאיר לשר – מי שלא יהיה לאורך השנים – את ההחלטה, תהיה לו החלטה קלה יחסית לפגוע בתחום הזה.

פגיעה בתחום הזה של מניעת תאונות עבודה, אני רוצה לתת לזה מספרים שעמיחי מבין אותם.

ביטוח לאומי, בשנה שהסתיימה לפני חודש, שילם בענף נפגעי עבודה 2.5 מיליארד שקל. קצת יותר – שני מיליארד ו-518 מיליון שקל. CASH MONEY שם הביטוח הלאומי כתוצאה מתאונות עבודה. מחקרים בעולם מראים שהיחס בין מה שהביטוח משלם לבין העלות הבלתי מבוטחת – ואני יכול לתת הרצאה שלמה מהי ואני לא אכנס לזה עכשיו – הוא יחס של 1:3 עד 1:7תלוי במידת ההתקדמות של המדינה. ככל שהמדינה יותר מתקדמת, כך היחס הוא יותר גבוה. לכן אתייחס אל המדינה שלנו כאל מדינה לא מתקדמת ואדבר רק על יחס 1:3. יחד אנחנו מגיעים לכך שבשנת 2001 ההוצאה שלנו כתוצאה מהתופעה הזאת של תאונות עבודה, עברה את העשרה מיליארד שקל. וכשמדברים על מעל עשרה מיליארד שקל ומדברים כאן על 32 מיליון, אז אפשר לקבל קצת פרופורציה בנושא הזה, מכיוון שרק פעולות מניעה יכולות לשנות משהו במספר הזה.

אוסיף עוד שני משפטים ואומר שבתקופה של מיתון כלכלי כמו שאנחנו נמצאים בו, לא רק במשרדי ממשלה באים ואומרים: מניעה זה לטווח ארוך ואנחנו לא נשקיע בזה, אלא גם במקומות העבודה. כאשר במפעל זה או בבית מלאכה זה לוחץ, אז בנושא של הבטיחות מנסים לדחות את ההשקעות. אם המערכת הציבורית, הממלכתית, לא תפעל נגד המגמה הזו, אז ההידרדרות מהמספרים האלה שהזכרתי, תהיה עוד הרבה יותר גדולה. לכן מהאינטרס הענייני של האוצר זה לשמר את המספר הזה ולמנוע מצב שבו מכניסים את הנהלת משרד העבודה לדילמה כאשר הנכה שהוא רואה אותו יותר קרוב מאשר מניעת תאונת עבודה שהוא לא רואה אותה. וזה חייב להיות אינטרס שלכם, דרך הפן הכלכלי שעליו אתם שוקדים.
שמואל ברנר
אני מהמכון הארצי לבריאות תעסוקתית וסביבתית. אני רוצה רק להציג פן נוסף. אנחנו אלה שנפגשים עם עובדי האזבסט לשעבר, אנחנו נפגשים עם העובדים של - - -, אנחנו נפגשים עם הצוללנים של השייטת ואנחנו רואים את כל המקרים האלה, היכן שבראיה נכונה ובטיפול נכון אפשר היה לגלות את הדברים עוד קודם וברוב המקרים גם למנוע אותם. חלק מהמקרים האלה, התופעות הבעייתיות, מתגלות עשרים-שלושים שנה אחרי החשיפה. גם לאנשים עצמם וגם למשפחותיהם אין דרך חזרה. יש לנו בערך מאה אלף אנשים במדינת ישראל שעובדים בחומרים שמוגדרים חומרים מסרטנים. אי אפשר להזניח את כל הציבור הגדול הזה. חלקם בכלל לא ראה מעולם מישהו שמדריך אותם ומראה להם איך להימנע. בעלי העסקים האלה לא כל כך רצים ומשקיעים – במיוחד עסקים קטנים – בנושאים של בריאות העובד. לכן, לפי דעתי, חיוני לשמר את הפעילות ואף לתגבר אותה. תודה.
היו"ר יאיר פרץ
תודה רבה. כן, גבירתי.
ורדה אדוארדס
אני רציתי להוסיף לדברי פטר בעניין הפעילויות. מרגע שעבר הנושא לטיפול משרד העבודה, אנחנו משקיעים הרבה מאד מחשבה ומנסים באמת להקצות את הכספים האלה שעומדים לרשותנו, שהם באמת לא כל כך גדולים ולמקד אותם באמת בתחומים שנדרשים היום במשק. אנחנו מקצים הרבה כספים להתערבות במקומות שנחשבים כבעייתיים, אם זה באתרי בניה שידועים כמקומות עתירי סיכון, אם זה במקומות עבודה קטנים שאנחנו יודעים שמאד קשה להם היום, בתקופה כזו, להתמודד עם כל הדרישות שהחוק קובע להם ואנחנו מנסים לסייע להם ככל האפשר לקיים בכל זאת מסגרת שלא תפגע בעובדים.

אנחנו תומכים בכל הנושא של מאגרי מידע ומסירת מידע לכל מי שזקוק לו. הפעילות היא מאד רחבה. אני חושבת שהניצול של הכספים האלה שעומדים כרגע לרשותנו, הוא ניצול מאד נכון. אנחנו בין השאר מרחיבים – מנסים. משתדלים מאד – להרחיב את מעגל העוסקים בנושא הזה. אנחנו מפרסמים כל שנה קול קורא שמבקש הצעות מכל מי שרוצה להיכנס לתחום ולעסוק בו ואנחנו מממנים אותם. כלומר: יש כאן פעילות מאד עניפה, מאד רצינית, שאני חושבת שלא רק חייבים לשמר אותה, אלא חייבים לתמוך בה.
הלל פרת
אני נציג הטכניון פה. אני רוצה לספר על היבט נוסף של הפעילות והוא – הוזכרו פה התופעות של אזבסט – אנחנו מחפשים את האזבסטים של מחר. אנחנו בודקים בשיטות מתקדמות סימנים ראשוניים של נזקים תעסוקתיים, על מנת לגלות אותם כמה שיותר מוקדם בעזרת שיטות רגישות מאד, כאשר עדיין אין תופעות לוואי וסימנים של תחלואה, כדי למנוע בעיות.

בעקבות כמה מהמחקרים האלה, למשל, שונו כמה תקנים בעקבות גילוי של סימנים מוקדמים עוד טרום הופעת הסימנים הקליניים.

היבט נוסף הוא היבט של הוראה. אנחנו בית הספר למהנדסים במדינת ישראל. בעזרת התמיכה שאנחנו מקבלים מאותם תקציבים, אנחנו מכניסים לתוכנית הלימודים פעילות של הוראה והגברת מודעות, אצל המהנדסים של המחר, כדי שיהיו מודעים גם להיבטים הללו, כמובן תוך שיתוף עם רופאים - - - בבית ספר לרפואה. ודאי.
היו"ר יאיר פרץ
בפרט ביום שפורסמו מסקנות ועדת החקירה של ורסאי, זה לא המקום לקצץ, אדוני.

בבקשה.
יהודה לרמן
שירותי בריאות כללית. אני רוצה להציג את הפן שבעצם התקציבים האלה, במידה והם יקוצצו, הם יהוו איום נוסף על סל השירותים לבריאות העובד מבחינת הרפואה. התקציבים האלה אפשרו עד היום לבוא ולהגיד מה קורה בעצם אצל עובדי מעבדות במדינת ישראל. בלי זה מחר לא תוכל לתת שום תשובה לשום מגזר ייחודי. התקציבים האלה מאפשרים היום לנו, כרופאים תעסוקתיים, להגיע לבתי מלאכה קטנים, לאזורי תעשיה. רק עכשיו הסתיים מבצע באמצעות התקציבים האלה, של שיתוף פעולה של כל קופות החולים, יחד עם משרד העבודה להגיע לאזורים שלעולם לא היו מגיעים אליהם. 400 איש באזור חיפה – תעשייה שמחייבת פיקוח, שמעולם לא ניתן היה להגיע אליה.

אני יודע שמה שאני אגיד עכשיו לא יתקבל, אבל הניסוח של הסעיף היה צריך להיות: לא יפחת משלושים ושניים מיליון ולא לא יעלה. זה הניסוח שצריך היה להיות.
היו"ר יאיר פרץ
זה מה שעמיחי הציע.
דורון לוי
אני ממכבי שירותי בריאות. אני רוצה להצטרף למה שאמרו כאן ולחזק מעט את מה שאמר המוסד לבטיחות וגיהות. ההיבט הכלכלי – קודם כל נסתכל על זה בהיבט הכלכלי. נעזוב את ההיבט האנושי, ההיבט הבריאותי וכיוצא בזה – אף חברת ביטוח פרטית, בשום מקום בעולם, לא היתה מרשה לעצמה להוציא כאלה סכומים עם גידול שנתי כמו שזה הולך להיות בהמשך, ללא השקעה של מינימום במחקר ובמניעה של גידול התופעה. הבעיה שלכם מול הביטוח הלאומי, שאתם אומרים שזה גדל כל הזמן – אתם רוצים להקטין את הקצבאות, במקום למנוע הצטרפות של אנשים נוספים למעגל המחלה.

אנחנו לא נוכל לעבוד, כשירותי רפואה בעבודה, בלא איזשהם מצפנים וזרקורים שיראו לנו לאן אנחנו הולכים. איפה לבדוק. אנחנו רוצים להיות יעילים. לא לבדוק את כל סדרת הבדיקות האפשרית היום ברפואה – שהיא אינסופית – אלא למקד את הבדיקות באותם נושאים שבאמת יתנו לנו גילוי מוקדם של אותן מחלות שנוכל למנוע. יש דוגמאות מארצות אחרות שתגברו את מערכות המחקר והאכיפה, שמראות מזה עשר שנים ירידה מאד משמעותית בהיפגעות בעבודה. ההשקעה במחקר שם היא בסדרי גודל רציניים. הם גם הקימו מערכות לאומיות שבאות ומקדמות את המחקר על פי קדימות בקונצנזוס של המדינה. מה רואה המדינה כסיכון מרכזי.

עכשיו, אף גוף לא ייכנס לכזה דבר, כאשר שנה שנה הוא יצטרך להגיע למשרד העבודה והוא ישאל: אני מקבל משהו או אני לא מקבל משהו? אתה לא יכול להכין תשתית מחקר כאשר זה לא עומד לרשותך. אני מצטרף לידידי לרמן ומציע למחוק את המילה "עד".
היו"ר יאיר פרץ
תודה רבה. רק לפני שיעל מדברת הייתי מאפשר להקריא לפרוטוקול את מכתבה של הגברת סמדר אלחנני, היועצת הכלכלית של ועדת הכספים.
שירלי אברמי
לבקשת יושב ראש הוועדה, הועבר אליו מסמך מסמדר אלחנני,יועצת כלכלית של ועדת הכספים. רוב הדברים שמוזכרים במסמך כבר נאמרו כאן לגבי הנושא של ביטול המס המקביל, אבל אני מבקשת להקריא את המכתב.

הנושא הוא סעיף 20 – פעולות ומחקרים בתחום הבריאות והיא כותבת כך בין השאר:

"כל עוד היה נהוג מס מקביל, היה על קופות החולים לבצע מחקרים ופעולות מונעות בשטח הבריאות בעבודה, ובלבד שסך כל ההוצאה הכספית של הפעילות לא יעלה בשנת הכספים פלונית על 1% מסך כל התקבולים של המס המקביל. הוצאות הפעולות הללו היו אמורות להיות משולמות במישרין מאת המוסד לביטוח לאומי מתוך כספי המס המקביל.

כאמור עם ביטול המס המקביל היה צריך לקבוע מסגרת תקציבית סגורה למימון פעולות אלה ונקבעה הנוסחה דלעיל, שגם היא היוותה פשרה.

השכר הממוצע במשק עלה מ- 1 בינואר 1997 עד 1 בינואר 2002 ב- 41%, והסכום הנקוב כ- 32 מיליון שקל היה צריך להיות 45 מיליון ש"ח. סכום זה אינו מופיע בתקציב משרד העבודה לשנת 2002" – אומרת הגברת אלחנני. והיא מסיימת: "זכור לי שקביעת הסכום בחוק ודרכי הצמדתו היו חלק מההסכמים בדבר ביטול מס מקביל. מן הראוי להקפיד על קיום החוק וההסכמים וכמו כן לזכור ש'כפית של מניעה שווה לטונה של תרופה'."
היו"ר יאיר פרץ
תודה רבה. יעל אנדורן, בבקשה.
יעל אנדורן
אני לא חושבת שיש חולק או שמישהו יכול להתווכח על החשיבות של הנושא ולכן אני לא אבוא ואגיד שהנושא לא חשוב, כמו סעיפים רבים אחרים בתקציב המדינה, שגם להם יש חשיבות. למעשה, כל מה שהסעיף הזה בא לעשות, הוא לא לקבוע את גג ההוצאה בחקיקה, אלא לתת למשרד העבודה והרווחה - שחזקה עליו שהוא רואה את כל הצרכים והוא אחראי גם על כל תחום העבודה ולא רק על הבטיחות בעבודה וגם על דברים אחרים, במקביל לתחום הרווחה שגם שם אני בטוחה שיש ראיה כוללת – לקבוע את היקף התקציב.
היו"ר יאיר פרץ
יש לי אלייך שאלה ישירה.
יעל אנדורן
בבקשה.
היו"ר יאיר פרץ
שר העבודה והרווחה שסדרי העדיפויות במשרדו הם: מפגרים, קשישים, נכים - - -
שירלי אברמי
ילדים בסיכון.
היו"ר יאיר פרץ
ילדים בסיכון, האם את חושבת לנכון שכשר העבודה והרווחה הוא ילך לטפל במחקרים ודברים כאלה?
יעל אנדורן
אני אענה לך בשאלה: האם שר העבודה והרווחה, לצורך העניין, שרואה את המצוקה של הקשישים והנכים, יתייחס לתחום של עבודות מיידיות?
היו"ר יאיר פרץ
ודאי.
יעל אנדורן
והתשובה היא כן.
היו"ר יאיר פרץ
נכון.
תמר גוז'נסקי
לפי העיקרון שאת מציעה, הסכום גם יכול להיות אפס?
היו"ר יאיר פרץ
ודאי.
יעל אנדורן
אני אענה לשאלה.
תמר גוז'נסקי
הסכום יכול להיות גם אפס, או שיש איזושהי רצפה? את אומרת תקרה, אבל מה עם הרצפה?
יעל אנדורן
אני אענה על השאלה. תראו, יש פה גם עניין של סבירות. זה כמו שבתקציב המדינה הממשלה - - -
תמר גוז'נסקי
למה? אמרה לנו עכשיו היועצת הכלכלית שבתקציב 2002 הסעיף לא מופיע.
יעל אנדורן
לא. הוא מופיע, רק שהוא לא מופיע בסך של 45 מיליון שקל. הוא מופיע בסכום נמוך יותר. הנקודה היא לא כזאת. הנקודה היא – לשאלתך, תמר - אני מופקדת על כמה משרדים. לא ראיתי כמעט מעולם שמשרד בא ואמר: אני לא נותן לנושא חשוב שום דבר. הוא יכול לבוא ולהגיד: שנה אחת אני מתגבר את הנושא הזה, שנה אחרת הוא מפחית. לא נהוג להפחית דברים בכלל. לדעתי, ברגע שיש גם את הסעיף הזה של החוק וההוצאה הכספית לא מוגבלת, אני לא חושבת – אני יכולה להגיד פה לפרוטוקול – שיהיה מצב שבו משרד העבודה והרווחה לא יקצה סכומים לעניין הזה. אני לא חושבת שזאת הכוונה.
היו"ר יאיר פרץ
גבירתי יודעת שקיצצו בסכום הזה משמעותית?
יעל אנדורן
לא. אני לא חושבת שקיצצו בו יותר מאשר באחרים.
היו"ר יאיר פרץ
מ- 64 מיליון ל –32.
מנחם שוורץ
מ-64 מיליון ל-32. היה צריך להיות 45, השנה זה 28.
עמיחי כץ
זה היה מס מקביל, ה-64.
שירלי אברמי
אמרו שהסכום יישאר על כנו. ההתחלה היתה הבטחה שהסכום יישאר על כנו.
תמר גוז'נסקי
כמה הוא היה צריך להיות אם הוא היה בנורמה של 1997?
מנחם שוורץ
45.
תמר גוז'נסקי
נו? אז למה את אומרת "לא קיצצו"?
יעל אנדורן
לא, אני אגיד. אם יורשה לי, אני אענה.
דורון לוי
המעסיקים בעבר היו אחראים על זה. הם שילמו את זה. החליט האוצר בשנת 1997 – מעסיקים נפטור אותם. אנחנו, האוצר, ניקח על עצמנו, נדאג לזה. האוצר, אחרי שהוא התחייב ולקח על עצמו - - -
מנחם שוורץ
דן מרידור חתם על המסמך.
דורון לוי
ובאופן הדרגתי מאד מאד עקבי, בא ואומר: אתם יודעים מה? בואו ניתן את זה למישהו אחר במסגרת כלל מחויבותו.

אם יש למדינת ישראל מחויבויות לעובדים, שייצאו לעבודה ויחזרו בריאים - - -
יעל אנדורן
אני מסכימה אתך. אני לא מתווכחת אתך.
תמר גוז'נסקי
אז למה שלא נקבע את הנורמה? מה הבעיה שלך?
מנחם שוורץ
הנורמה נקבעה. למה לשנות?
יעל אנדורן
אני לא חושבת שאני חולקת על מה שנאמר פה על ידי מי מהדוברים. אני רק אומרת שוב: הנושא הזה הוא נושא חשוב ואני בטוחה שמשרד העבודה והרווחה ידאג לתקצובו הראוי.
תמר גוז'נסקי
את יודעת מה? אנחנו חשדנים בני חשדנים. לא סומכים על אף אחד.
יעל אנדורן
חבל.
תמר גוז'נסקי
אפילו לא על משרד האוצר. ולכן, השאלה הראשונה שאני רוצה לשאול: למה לא ביצעתם את סעיף קטן (ב), שאומר שצריך לעדכן כל שנה?
יעל אנדורן
לא, זה לא.
תמר גוז'נסקי
למה לא ביצעתם?
יעל אנדורן
קודם כל ביצענו. אני לא משפטנית, אבל בואי נקרא את החוק.
תמר גוז'נסקי
לפי השכר הממוצע.
יעל אנדורן
אני אקרא. הסיפא של סעיף 34 ב (א): "ובלבד שסך כל ההוצאה הכספית למימון הפעולות לא יעלה בשנת כספים על סך של 32 מיליון שקל. הסכום הנ"ל יעודכן כל שנה לפי מדד.
תמר גוז'נסקי
נכון.
יעל אנדורן
זאת אומרת: הגג העליון לא אמור להיות 32, אלא 45.
היו"ר יאיר פרץ
וזה הגיע ל-28.
יעל אנדורן
רגע. אנחנו לא לא ביצענו, כי החוק כותב: לא יעלה על.
שמואל ברנר
זה מראה בדיוק את המדיניות שלך.
יעל אנדורן
לא, לכן אני אומרת שזה לא שהמדינה הפרה חוק. המדינה לא הפרה חוק.
ורדה אדוארדס
המשרד החליט שהוא לא ייתן את המקסימום שקבוע בחוק.
תמר גוז'נסקי
זאת אומרת שהסכום יכול להיות גם אפס. זה מה שאת רוצה להגיד. כי גם אפס לא יעלה על 32 מיליון.
יעל אנדורן
לא. הסעיף הזה הרי הוא מאד חשוב, כמו סעיפים רבים אחרים במשרד העבודה והרווחה ובסעיפים אחרים בתקציב המדינה. למרות זאת יש את חוק התקציב וכל ממשלה שבאה מידי שנה מגישה את חוק התקציב שכולל שורה של סעיפים ארוכים.
תמר גוז'נסקי
אני לא מצליחה להבין מה מפריע לך בנוסח הקיים. הוקצבו השנה 28 , מה מפריע לך במצב הזה?
יעל אנדורן
הדבר היחיד שמפריע כאן הוא שנקבעה איזושהי מסגרת תקציבית בחקיקה.
תמר גוז'נסקי
אבל לפני רגע הסברת לי שהמסגרת היא תקרה ולכן השר יכול לתת גם חצי מזה ורבע מזה ושליש מזה.
יעל אנדורן
נכון.
תמר גוז'נסקי
אז מה מפריע לך החוק?
יעל אנדורן
אני אומרת: מה שמפריע בחקיקה היא קביעת מסגרת הגג בתקציב.
תמר גוז'נסקי
למה זה מפריע? זה גג. זה מגן עליכם. זו לא הרצפה. זה הגג, אז מה זה מפריע? אני לא מצליחה להבין.
היו"ר יאיר פרץ
לו היית אומרת לנו פה: קחו את הגג, את ה-32, תכניסו את זה לבסיס התקציב וששר העבודה יעשה מה שהוא רוצה – מסכים.
תמר גוז'נסקי
אבל זה לא מה שהיא אומרת.
היו"ר יאיר פרץ
לא, זה לא מה שהיא אומרת. אני נותן לה זכות להגיד את הדברים האלה וזה ייכנס לתקציב.
תמר גוז'נסקי
מה מפריעה לך התקרה? מה מפריעה לך?
יעל אנדורן
מפריעה לי התקרה בדיוק באותה מידה - - -
תמר גוז'נסקי
למה מפריעה? לפני רגע הסברת לי שהתקרה לא מחייבת שום דבר. אז מה זה מפריע לך?
יעל אנדורן
לא נכון, זה לא מה שאמרתי. תדייקי.
תמר גוז'נסקי
אולי נשנה את זה. נקבע רצפה.
יעל אנדורן
בואי אני אסביר לך מה אני אמרתי. את אמרת שהממשלה לא עמדה בחוק ואני אמרתי לך שהממשלה כן עמדה בחוק. אז זה מה שעניתי לך. זה הדבר היחיד שאני עניתי לך.
תמר גוז'נסקי
נו? ולכן?
יעל אנדורן
לכן הממשלה לא הפרה את החוק.
תמר גוז'נסקי
אז למה שלא נקבע שכל שנה אסור להוציא פחות מ-32 מיליון?
יעל אנדורן
אתם יודעים מה? יש לי הצעה. למה שלא נקבע שכל שנה אסור להוציא פחות מ-64 מיליון?
היו"ר יאיר פרץ
רעיון טוב.
יעל אנדורן
או פחות מ-164? או פחות מ-264? הנייר סובל הכל.
מנחם שוורץ
יעל, במדינות מתקדמות - - -
יעל אנדורן
טוב. אני סיימתי. אני לא רוצה לעשות פינג פונג. אני סיימתי.
מנחם שוורץ
כמו פינלנד, אם תכנסי להמצאה שיש בפינלנד בנושא הזה - - -
יעל אנדורן
אתה יודע מה התל"ג לנפש בפינלנד? הלוואי והיו לנו הרבה דברים כמו פינלנד.
דורון לוי
שני אחוז מההוצאה של הביטוח הלאומי על פגיעה בעבודה, נראה לך להקצות לנושא הזה, על מנת למנוע את הנפגעים העתידיים?
יעל אנדורן
לא.
דורון לוי
זו נוסחה אחרת. אני מציע לך נוסחה אחרת.
היו"ר יאיר פרץ
שהאוצר לא יצטרך לשלם דמי נכות וקצבת נכות ועוד ועוד ועוד.
יעל אנדורן
אני לא עושה כרגע משא ומתן. אני אחשוב על זה.
היו"ר יאיר פרץ
אוקי. עוד מישהו רוצה לומר משהו?
תמר גוז'נסקי
אני רציתי להגיד שאנחנו צריכים להתנגד לשינוי הזה.
היו"ר יאיר פרץ
מה שאני רוצה עכשיו לסכם ולומר, עכשיו קיבלתי הודעה שמתקיים משא ומתן, שהאוצר אולי ימשוך את הסיפור הזה.

ולכן בשלב זה אני מאפשר למשא ומתן להתנהל. במידה והמשא ומתן יעלה בהצלחה והם ימשכו את החוק הזה, אין טעם לכל הסיפור הזה. במידה ולא – נשוב לכאן עם חברי הוועדה בלבד – לא צריך אורחים. שמענו. מיצינו את הדיון – ונצביע ונסיר את הגזירה הזאת.

תודה רבה. רבותי, למי שיש הסתייגויות כלשהם מחוק ההסדרים – להגיש אותן היום, עד שעה ארבע, בכתב.
הישיבה ננעלה בשעה
09:45.

קוד המקור של הנתונים