ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 31/12/2001

שובו של נציג כת הסיינטולוגיה למפעל ”זוגלובק” – הצעה לסדר היום- חבר הכנסת נסים זאב

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/4417



11
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
31.12.2001

פרוטוקולים/עבודה/4417
ירושלים, ח' בשבט, תשס"ב
21 בינואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 434
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
מיום שני, ט"ז בטבת התשס"ב ( 31 בדצמבר 2001 ), שעה: 11:30
סדר היום
שובו של נציג כת הסיינטולוגיה למפעל "זוגלובק" – הצעה לסדר היום
- חבר הכנסת נסים זאב
נכחו
חברי הוועדה: יאיר פרץ - מ"מ היו"ר
אפי אושעיה
אילן גילאון
נסים זאב
יוסף פריצקי
מוזמנים
עדי שגיא - פסיכולוגית ראשית, משרד החינוך והתרבות

עו"ד דינה דומיניץ - משרד הפנים
עו"ד דבי סולו - משרד הפנים

פרדי שכטר - ההסתדרות הכללית
רחל אזולאי - מנהלת כ"א מפעל "זוגלובק"
עו"ד עדי זוגלובק - מפעל "זוגלובק"
זאב לוי - מנהל ייצור, מפעל "זוגלובק"
מנחם שיזף
גלית והבה
מישל חסיד - לב לאחים
אליעזר סורוצקין - לב לאחים
בצלאל שטיגליץ - לב לאחים
זאב שטיגליץ - לב לאחים
צבי יעקובזון - מזכיר סיעת ש"ס
אמיר לוי
אלה שקר
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
קצרנית
אושרה עצידה







שובו של נציג כת הסיינטולוגיה למפעל "זוגלובק" –
הצעה לסדר היום- חבר הכנסת נסים זאב
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. על סדר היום הצעה לסדר היום של חבר הכנסת נסים זאב בעניין הסיינטולוגיה במפעל "זוגלובק" בנהרייה. חבר הכנסת נסים זאב, בבקשה.
נסים זאב
אני העלאתי את ההצעה לסדר במליאת הכנסת בעקבות מספר פניות שהיו וגם בעקבות כתבה שהתפרסמה בעיתון "למשפחה". ישנו חשש כבד שכל נושא הכת הסיינטולוגיה יתפשט בישראל. לדעתי, הכת הזו היא כת מאוד מסוכנת משום שהיא כת שעושה שימוש בעמדת הכוח שלה על מנת להרביץ תורות אידיאולוגיות בקרב עובדים. מדובר הרי בחברה באמת מכובדת ורצינית שמעסיקה 1,500 עובדים. לפי הדיווחים שיש בידנו, העובדים במפעל "זוגלובק" הוכרחו להשתתף בקורסים, בסדנאות שמלכתחילה ובמכוון הודבקה להם תווית מטעה. במקום לקרוא להם בשמם ובמקום לומר שמדובר בשטיפת מוח סיינטולוגית, קראו לזה בשם אחר: סדנאות לניהול תקשורת ולשיפור הניהול. למעשה, המטרה הייתה קודם כל להטעות את העובדים התמימים שכל כוונתם היא לבוא לאסיפות שמפעל הבשר רצה לקיים. האסיפות האלו התקיימו בתוך בניין מפעל, בביתו הפרטי של המנהל וגם בבית מלון בנהרייה. למעשה, המנהל לא בחל בכל אמצעי על מנת להבטיח שליטה על מנגנוני החשיבה של אותם עובדים רבים, ואין ספק שהיה בזה ניצול לרעה של מעמדו על מנת להביא לתוצאה שהייתה חשובה מבחינת האמונה שלו כדי להשתלט על אותם מוחות של עובדים תמימים שבאמת צריכים להרוויח את פת לחמם.

העובדים חששו לא לבוא לאותם קורסים גם כאשר הם ידעו שמדובר בקורסים מהסוג הזה. ידוע המקרה שבו אחד התאבד והתגובה להתאבדותו מצד אחד המנהלים הבכירים הייתה שהוא למעשה לא מת, אלא הוא רק ישן. היה כדאי מאוד להתייחס גם לסיפור הזה. אני לא רוצה להרחיב את הדיבור, כבר דיברתי במליאת הכנסת על הסכנה שטמונה בכת הזו ועל מה יקרה חס וחלילה אם היא תחדור לתחומנו, ובוודאי אם היא תחדור לראשיהם של עובדים תמימים שבאים באמת להרוויח את פת לחמם בכבוד ואם יוכתבו להם דברים שהם לא היו רוצים להיות קשורים אליהם.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
חבר הכנסת נסים זאב, תודה רבה. ברשותכם, הוועדה קיימה דיונים מקיפים בנושא הזה. אני זוכר שאני ניהלתי את הדיון בזמנו ואני ביקשתי ממנהלת הוועדה להמציא את הפרוטוקולים ואת הסיכומים שהיו ותכף יביאו לי את הפרוטוקולים ואני אעיין בהם.

אני רוצה לשאול שאלה, מה הצורך להכניס דבר כזה למערכת? הרי עם ישראל היום מתמודד עם בעיות כל כך קשות בנושא אבטלה, קריסת מפעלים ובנושאים מהותיים אחרים. זהו נושא שהוא מאוד בנפשו של העם היהודי ואני לא רוצה להרחיב את הדיבור עכשיו על מהות הסיינטולוגיה ועל מה היא משפיעה. כל אדם בביתו יעשה ככל העולה על רוחו. אבל, עד היכן הגענו כשהדברים האלה נעשים כמסגרת במפעל שנותן צביון לדבר, כופה על עובדים להיכנס לדברים כאלו?
מנחם שיזף
האם זה נכון מה שאתה אומר? הנושא צריך לעלות לבירור.
אילן גילאון
אדוני, כל פעם מישהו תורן מעלה את הסוגיה הזו. פעם קודמת זה היה מאיר פרוש ופעם אחרת מעלה אותה חבר הכנסת נסים זאב ואני בכלל לא יודע מה לוועדה הזו ולעניין הזה, הרי יש בתי דין לעבודה ויש חוקים? אני בכלל לא מתעניין אם זה נכון או לא נכון. אם רוצים לדון, אז אפשר לדון פה עד אשר יכחילו הידיים והאוזניים לכולם, אבל לא זו הבעיה. אם אני אצטרך לקחת סוגיות מהסוג הזה של גניבת דעת, של תינוקות שנשבו וכל מיני נושאים אחרים, אז אני אדון כאן כל יום על כל קופת צדקה שמביאים ארגונים כאלו או אחרים לבתי ספר. לארגון יד לאחים או לב אחים, כפי שהוא מתקרא לפי שם זה ואחר, אין כל מעמד. זה לא ארגון אמהות עובדות. זה לא הסתדרות הכללית. הוא לא מייצג דבר וחצי דבר. ולכן, אני באמת מבקש לא לבטל את זמננו בדיון הזה. אין מקומה של ועדת העבודה והרווחה לפתור בעיה כזו. תפקידה של ועדת העבודה והרווחה הוא למצוא יותר עבודה ויותר רווחה, אדוני, ולא ללכת ולרדוף כת כזו או אחרת או קבוצה דתית כזו או אחרת. לארגון יד לאחים אין שום מעמד בחוק, למעט ההגדרה שלו בסטייט דיפרטמנט האמריקאי. אני לא מבין על מה הדיון.
נסים זאב
אני לא מוכן לקבל את זה. זו כת שצריך לעקור אותה מהשורש, היא לא יכולה להיות במפעל.
אילן גילאון
ולכן אדוני, אל תבטל את זמננו. הקבוצה הזו רודפת את עדי יהווה ואת הסיינטולוגים וכל מיני אנשים אחרים. לקבוצה הזו אין שום מעמד ולכן גם הקבוצה הזו לא יכולה כל חמישה חודשים להקים כאן דיון בכנסת. אומנם אנחנו רק חברי כנסת וזמננו בטל ומבוטל, אבל בכל זאת, צריך לכבד גם את הזמן המבוטל הזה שלנו. לכן אני מציע אדוני שתוריד את העניין הזה מסדר היום. אני בכלל לא רוצה לשמוע על זה ובטח לא מעניין אותי מה קורה בין האחים זוגלובק.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
תודה רבה חבר הכנסת גילאון. חבר הכנסת אושעיה, בבקשה.
אפי אושעיה
בניגוד לחבר הכנסת גילאון, אני מכיר את החברים שמובילים את ארגון לב לאחים. אילן, הם אנשים מאוד רציניים ומאוד אחראיים, אנשי עסקים שתורמים מכספם ומזמנם לשמירת הצביון היהודי ואני רק משבח אותם על כך. אבל, בעניין הזה אני חושב שהם טועים ומטעים. למה? כי רשויות המדינה, קרי, משרד העבודה והרווחה ומצד שני, נציגי העובדים, בדקו את מה שפורסם בעיתונות. אני לא יודע מה נכון ומה לא נכון. אנחנו בעצם הדיון הזה הולכים לשבור את מטה לחמם של העובדים שלהם אנחנו דואגים. אנחנו רוצים לשמור על מקום העבודה ואנחנו רוצים גם לדאוג לעובדים. אנחנו מקיימים דיון על דבר שאם הוא נכון אז שהרשויות כמו משטרה, משרד העבודה, פיקוח על העבודה וכל מיני מערכות, יחקרו אותו.

מה אנחנו עושים עכשיו? אנחנו מקיימים היום דיון פומבי בכנסת שמחר יכול למצוא את ביטויו בעיתונות, ומחרתיים אימא שלי, למשל, לא תקנה יותר מוצרים של חברת "זוגלובק" אם היא תחשוב ששם מארגנים כתות מסתוריות כאלו או אחרות וישנו חשש לגבי הכשרות או דברים אחרים.

לפיכך, אני מציע לחבר הכנסת זאב בידידות רבה ומתוך אחריות כלפי העובדים לא לקיים את הדיון הזה וזאת גם משום שאין לנו את היכולת לקבל הכרעות.
אילן גילאון
זה מה שאני הצעתי לך בפחות ידידות.
אפי אושעיה
אם הייתה לנו איזשהי יכולת לקבל הכרעה לגבי המעמד של המפעל, מקומו, ולגבי המערכות האלו, מילא. אבל היות ואין לנו את היכולת לקבל הכרעות, עלינו לנהוג באחריות בעניין הזה ולהפסיק את הדיון ולמצוא דרך לבדוק את זה בדרכים המקובלות במדינת ישראל ולא באמצעות ועדת כנסת. אדוני היושב ראש, אני פונה אליך מתוך אחראיות לעניין, לשקול את העניין הזה יחד עם חבר הכנסת נסים זאב.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
אני מודה לך אדוני. אני אולי אלך בקו שחבר הכנסת גילאון וחבר הכנסת אושעיה מובילים, ואני הייתי באמת רוצה להפנות שאלה להנהלת המפעל, האם אין מקום להפסיק את הדבר הזה במפעל? יש דבר כזה והדבר הזה מוכח. ישנם מכתבים ברוח הדברים האלה. הדברים האלה קיימים. אני רוצה להפנות את השאלה להנהלת המפעל ובשבילי כל מילה שתאמר פה לפרוטוקול ותיכתב היא אימרה של אמת שניתן איתה ללכת ולסיים את הדיון הזה. אם היום הנהלת המפעל תאמר שבמפעל שלה לא מתקיים דבר כזה ושלא רוצים לקיים דבר כזה ושלא כופים על שום עובד ושאין בכלל מושג כזה, אז אין לנו סיבה להמשיך את הדיון. שכרנו יהיה בזה שמנענו את הסיפור הזה.
נסים זאב
אני רוצה לקבל התייחסות לגבי מנהל המפעל שחזר. הוא הרי סולק או פוטר והוא חזר לעבודה.
עו"ד עדי זוגלובק
אני באתי לפה בשביל לתת לוועדה הזו כמה פרטים שאני לא יודע אם הם נמצאים בידיה, פרטים שהם מאוד חשובים לענייננו. ראשית, תשלובת "זוגלובק" היא חברה פרטית מאוד גדולה שמעסיקה הרבה מאוד אנשים. היא נמצאת בשלומי, באזורים מאוד בעייתיים כפי שכולם יודעים ומכירים.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
על כך תבורכו. אדוני, אני ציינתי זאת בתחילת דבריי.
עו"ד עדי זוגלובק
נכון, כך עשית. התשלובת הזו מוחזקת על ידי ארבע משפחות זוגלובק לדורותיהם. זה לא סוד שהרעות והאחווה לא שוררים כבר הרבה הרבה זמן בין המשפחות האלה, לצערי.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
הפרטים ידועים לנו. בואו תוביל אותנו לאפיק.
עו"ד עדי זוגלובק
אני מייד אוביל אתכם לאפיק ולכיוון, הכל יהיה ברור. לפני כשנתיים הסכסוך בין המשפחות צבר תאוצה ומה שקרה הוא שאחד מבעלי המניות, כפי הנראה לפי איזשהי עצה משפטית שהוא קיבל, בחר ללכת באסטרטגיה של יצירת אווירת מלחמה ומצוקה וכל מיני צרות ובעיות שונות.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
הוא הכניס סיינטולוגיה לתוך המפעל כדי לפתור את הבעיות.
עו"ד עדי זוגלובק
אני אגיב לטענות האלה אם תיתן לי להשלים את דבריי. הפעולות שהוא נקט בהם היו דבר שנקרא בעגה המקצועית בלק פרופגנדה, תעמולה כוזבת ושקרית. אחד מענף הכזבים שהוא בחר להוציא היה כל הנושא של הסיינטולוגיה. כלומר, שכביכול יש סיינטולוגיה ושכביכול נעשים כל מיני דברים. התהליך הזה של הפצת השמועות המרושעות האלו והלא אחראיות האלה, התגלגל כחודשיים ימים ואז מטבע הדברים הוא הגיע לעיתונות. העיתונות מטבע הדברים קפצה על הדבר הזה כמוצאת שלל רב והיא פרסמה כתבה אומללה ולא נכונה שהתפרסמה בחודש ביולי.

כל האנשים שיושבים פה סביב השולחן הם אנשים שיש להם עניין אמיתי וכנה בסיפור הזה. רק מה? אין להם את הנתונים האמיתיים. הכתבה התפרסמה ואנחנו התכנסנו כאן בחודש יולי 2000. הגיע לפה עובד שלכאורה נפגע כתוצאה מדברים שאני מסכים עם הוועדה שאילו הם היו נכונים הם לא בסדר, הם אפילו על סף של איומים. אותו אדם הגיע לפה ושטח את טיעוניו. להלן, בצלים וכיפות וריחופים, כל מיני דברים מוזרים, והאמת בעניינו קיימת בפרוטוקולים ואני לא רוצה להיכנס לזה. מי שרוצה לצחוק, שיקרא וייהנה.

במקביל, משרד העבודה והרווחה שלח פקחים למפעל. הם נכנסו לתוך המגרות ולתוך התיקים. הם ראיינו את העובדים ואת אלו שפוטרו וכן את המנהלים. הם ישבו וחקרו, הם עשו עבודה רצינית מאוד. בחודש מרץ השנה הם הוציאו את עמדתם, יש לכולם פה את החומר הזה שהמפעל הפיץ, לא היו דברים מעולם. גוף חוקר של מדינת ישראל אמר את דברו בעניין הזה. אם לא די בכך, ההסתדרות הלכה ובדקה וגם היא אמרה את דברה, לא היו דברים מעולם.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
מה קורה היום בפועל?
עו"ד עדי זוגלובק
אני מייד מגיע לזה. דבר נוסף, עיתון "ידיעות אחרונות" פרסם כתבה מתקנת והוא חתם על מסמך שהכתבה המקורית היא חד צדדית והיא מלאה בעובדות שהן לא נכונות. אני לאור הבדיקה המקיפה הזו אומר שיש רק מסקנה אחת שאפשר להגיע אליה. לא היה ולא נברא. אם לא די בכך ואולי אני טועה, ואולי מדינת ישראל טועה, ואולי ההסתדרות טועה, ואולי כולנו טועים, אף אחד מאיתנו לא הקדוש ברוך הוא, ההנהלה של המפעל הגיעה לאיזשהו הסדר והיא אמרה: אם יוכח לנו שלעובד אחד נגרם איזשהו משהו כתוצאה מהטענות הכוזבות האלה, הוא יחזור לעבודה. יותר מזה לא יכול להיות.

לעניין הטענות האלו של סיינטולוגיה. לא היה ולא נברא. אין סיינטולוגיה. גם ההנהלה אמרה את זה והודיעה.,גם לנכון לעבר, אבל יותר מזה, גם נכון לעתיד. לא היה וגם לא יהיה.
נסים זאב
האם היה מקרה בו עובד במפעל התאבד, כן או לא?
עו"ד עדי זוגלובק
אני לא מכיר עובד שהתאבד, אבל אני מייצג פה את חנן זוגלובק ב-capacity הפרטי שלו. יש פה אנשים שעובדים במפעל, יש פה מנהלים, ואני מפנה אותך לשאול אותם שאלות ולקבל תשובות על השאלות האלה.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
האם המנהל הקודם שעסק בתחום הזה פוטר בזמנו כתוצאה מאותה התערבות? האם הוא חזר היום?
עו"ד עדי זוגלובק
אענה לך, חנן זוגלובק הוא אחד מהבעלים של תשלובת מפעלי "זוגלובק".
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
הוא חובב את החוג הזה.
עו"ד עדי זוגלובק
מה שעושה חנן זוגלובק בדלת אמותיו וצנעת פרטיותו היא צנעת פרטיותו. אף אחד מהוועדה הזו בוודאי לא מתיימר להיכנס וללכת בכלל בדרך הזו.
נסים זאב
ולמה הוא פוטר אז?
עו"ד עדי זוגלובק
חנן זוגלובק לא פוטר. חנן זוגלובק הוא בעל הבית.
נסים זאב
למה הוא עזב את המפעל?
עו"ד עדי זוגלובק
תשלובת מפעל זוגלובק מוחזקת על ידי ארבע משפחות ולכל משפחה יש זכויות ביחס לשנייה ויש לה סמכויות שוות. כולן אותו הדבר. חנן זוגלובק הוא בעל הבית ובטח לא יעלה על הדעת שמישהו פה בכלל יטען שאדם נפרד מרכושו או יעשה דבר וחצי דבר ויאלצו אותו לעסוק בו. כאשר הקמפיין של השקרים והכזבים האלו היה בעיצומו חנן זוגלובק מתוך אחריות ומתוך הבנה לרגשות של העניין אמר: אני אצעד צעד אחורה, אני אתן לגופים הרלוונטים לבדוק ולחקור ובאמת לאשר את הטענות שלנו. אני מזכיר לכם שכאשר בפעם שעברה ישבנו פה עדיין לא היו מסקנות. הוא אמר: אני אתן לכם לבדוק, נעשה סדר כדי שלא תהיינה שום טענות ולו למראית עין שמשהו לא בסדר. השלב הזה נגמר. יש סכסוך מסחרי בין השותפים ואי אפשר להיכנס לזה.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
תודה רבה.
אליעזר סורוצקין
אנחנו כבר הוזמנו לדון בישיבה הקודמת בעניין. דבר ראשון אני רוצה לומר שאין לנו שום דבר בנושא של הסכסוך המשפחתי. זהו סכסוך גדול שפרץ לתקשורת, אבל הוא קשור אלינו. אבל לפי דעתי אתה מטעה את הוועדה בעובדות. בעקבות הפרשה הקודמת שבה באו תלונות שיש פעילות סיינטולוגית במפעל, שגם זה נושא אולי אישי, אבל זה גרם לכפייה של עובדים, כולל פיטורים. באותו רגע הנהלת המפעל ואדון זוגלובק, שנדמה לי שהוא אביך, אחד מהשותפים, פשוט מאוד השעה את עצמו מהמפעל והוא אמר: אני לא מתערב ובואו נעשה ועדת בדיקה מוסכמת, לא עלינו, על הרבנות בנהרייה שהייתה בתמונה, על המפעל. הוקמה ועדה שאחד מחבריה נמצא כאן, שהיה במשך חצי שנה עובד של המפעל. נמצאו בפירוש עובדים ויש עדויות וניתן להביא אותן של אנשים שהיה עליהם לחץ סיינטולוגי, נקודה. אנחנו לא מתווכחים על זה.

לאחרונה, אחרי שחנן הסכים לפרוש על מנת להרגיע את האווירה בצורה חד צדדית, בגלל הסכסוכים הכספיים עשו איזה הסכם. היו בעיות עם טריות הבשר והוא פרש ומכר. אל תעלים את זה מהוועדה. בגלל כל הסיפור הזה, בגלל מאבקים כספיים הוא מנסה להידחף בחזרה, הוא מנסה להיכנס. סיכומים שהיו פה בוועדה והיו לאחר מכן, הכל מתהפך. אני מאוד מצטער, אתה מעלים מהוועדה.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
תודה רבה.
אילן גילאון
יאיר, אני רוצה להעיר הערה לסדר. אנחנו ועדת העבודה והרווחה של מדינת ישראל. אין לנו ממן העניין עם העיסוק בנושא הזה בכלל. אני לא ועדת חקירה לנושא הזה ואני לא מתכוון להיות ועדת חקירה לנושא הזה. יש רשויות מוסמכות שעושות את זה. אתה בעצמך אמרת שאתה רוצה לשמוע כאן שהדבר הזה לא מתקיים וזיל גמור. ולכן אני מציע, הדיון הזה לא יכול להמשיך כאן כי זה לא מקומו. אני לא זרוע לא של זה ולא של זה.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
חבר הכנסת גילאון, אני מסכים עם מה שאתה אומר אבל אני רוצה להוסיף דבר אחד. מאחר ומדובר פה בפגיעה בעובדים, שני עובדים כתבו מכתב אנונימי בו הם מתלוננים שמכריחים איתם להשתתף בחוג הזה ושמתנכלים להם ושהם עתידים להיות מפוטרים, לכן אני מביא את הנושא בכל זאת לבירור, ולכן פניתי לעו"ד שמייצג את החברה וביקשתי להצהיר פה לפרוטוקול האם מתקיימת פעילות כזו או לא מתקיימת פעילות. הוא אמר בצורה הכי ברורה שלא מתקיימת.

חבר הכנסת יוסף פריצקי, בבקשה.
יוסף פריצקי
אדוני היושב ראש, אני קודם כל מתנצל על האיחור, אני הייתי בוועדת החינוך והתרבות של הכנסת. אני קודם כל באמת חושב שוועדה מוועדות הכנסת לא שהיא לא יכולה, אסור לה להיכנס לסכסוכים עסקיים בתוך מפעל.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
זה לא סכסוך עסקי.
יוסף פריצקי
סליחה, בכל הכבוד הראוי זהו סכסוך עסקי.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
זה לא סכסוך עסקי, זה להכניס עבודת אלילים לתוך מפעל.
יוסף פריצקי
חבר הכנסת נסים זאב, האם אתה התחלת להבין בנקניקים?
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
לא, לא. הנושא הוא לא זה.
יוסף פריצקי
אדוני היושב ראש, אם יש תלונות של עובדים אז יש מקום לברר אותן וזה בבית הדין לעבודה. יש חוקי עבודה טובים בישראל ולשיטתי, להבנתי, טובים מידיי. לתפיסתי ולהבנתי, מגינים יותר מידיי על העובד ויש לי מחלוקת עם חבר הכנסת אפי אושעיה על זה. הוא חשוב שמגינים פחות וזו זכותו וזו זכותי. אם חס וחלילה ישנם עובדים במקום עבודה כלשהו שמכריחים אותם לעשות דבר נגד אמונתם או נגד דעותיהם או נגד תפיסתם או נגד כל הדברים האלה, פתוחה בפניהם הדרך. לא יכול להיות, אדוני היושב ראש, שוועדה של הכנסת תדון בעניין ספציפי במפעל ספציפי. זה הורדה של הוועדה הזו. אני חושב שזמנה יקר. אני חושב שבאמת יש מספיק ענייני עבודה כואבים לדון בהם מלדון בדבר הזה. עם כל הכבוד הראוי, אני לא מבין למה דנים בזה. זו הערה לסדר.
צביקה יעקובזון
חבר הכנסת פריצקי, אתם די צעירים מבחינת השנים בכנסת ותרשה לי לספר לך ולחבר אילן גילאון משהו מהניסיון שלי בכנסת. ראשית, הנושא כרגע הוא אך ורק יחסי עובד ומעביד וכפייה על עובדים נגד אמונתם, כך שחבר הכנסת אילן גילאון לא צודק שאנחנו נכנסים לסכסוכים. להפך, אני חושב שהרב סורוצקין דווקא עזר במידה מסוימת למפעל להיפטר מתקשורת גרועה ומיחסי ציבור שהיו נגדו. אל תחשדו פה שמישהו רוצה להזיק למפעל, להפך. הנושא הוא יחסי עובד, ובמקרה זה עובד דתי, אני לא מאמין שבגלל שמדובר בעובד דתי יש לכם דעה אחרת.

אני מלווה את ועדת העבודה והרווחה הרבה שנים ואני אספר לכם סוד. לפני כמה שנים עשו במוסד לביטוח לאומי יום עיון לעובדים בבית מלון בירושלים והמרצים היו הרב זוהר והרב גרוסמן ממגדל העמק. יוסי שריד יזם דיון בכנסת באחת מוועדות הכנסת כאשר הנושא היה, האם עובדים צריכים ללכת ולשמוע דברי תורה? חבר'ה, אי אפשר לתפוס את החבל מצד אחד.
אילן גילאון
האם אתה משווה את מדינת ישראל לבית חרושת לנקניקים? יכול להיות שאתה צודק. עכשיו שאני חושב על זה, זה נכון.
צביקה יעקובזון
אני משווה עובד לעובד. זוהי הוועדה הרלוונטית, זה הדיון הרלוונטי.
חבר הכנסת אילן גילאון אמר
תגידו על השולחן, האם יש פעילות במפעל כן או לא ובזה נגמור. כלומר, גם הוא מסכים שזוהי השאלה. הוא אומר שלא, תשמעו אדם אחר שאומר לכם כן.
בצלאל שטיגליץ
עדי, אתה הבן של חנן. אבא שלך אמר לי שהוא פעל פעילות סיינטולוגית במפעל, בפניי, באוזניי, באוזניים של עוד עורך דין ובאוזניים של עוד חבר ועדה, הייתה פעילות סיינטולוגית בתוך המפעל.
עו"ד עדי זוגלובק
אפשר לברר את זה.
בצלאל שטיגליץ
אני חבר בוועדה. יש לנו עדים ועדויות בכתב של עובדים שעבדו במפעל הרבה שנים ופוטרו כתוצאה מכך שלא היו מוכנים להשתלב בפעילות הסיינטולוגית. הקידום של העובדים בתוך המפעל היה כתוצאה מהשתתפות, ואי קידום היה לגבי מי שלא השתתף. אני רוצה לומר לך שיש עובדים ששלוש שנים אחרי שפוטרו מהמפעל עדיין יש להם את הפחד מאבא שלך ומהסיינטולוג. יש לי עדויות מוקלטות ובכתב על כל הנושאים האלה. אתה אומר שלא פוטרו עובדים. פוטרו עובדים ולא רק שפוטרו עובדים, יש הסכם עם הנהלת המפעל ובהסכם נאמר שתוקם ועדה שתבדוק. לא הוקמה ועדה. זה היה ההסכם, האם כיבדתם אותו? היה הסכם מפורש שבו נאמר שלאחר הבדיקה, לא אנחנו נקבע, ועדה ניטרלית, יופיעו בפניה העובדים שהם טוענים שפוטרו כתוצאה מהסיינטולוגיה. הנהלת המפעל לא הייתה מוכנה להקים את הוועדה הזו.
עו"ד עדי זוגלובק
למיטב ידיעתי, לא הובא אפילו בדל של ראייה לזה שהיה משהו.
יוסף פריצקי
האם גופים ממלכתיים טיפלו בנושא הזה, גופים כמו ההסתדרות, משרד העבודה והרווחה? האם מישהו בדק את הטענות האלו?
עו"ד עדי זוגלובק
בוודאי. אני מפנה אותך למסמך. אני מבקש שייכתב בפרוטוקול שאנחנו צירפנו מסמכים.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
ראיתי ועיינתי בזה, תודה.
בצלאל שטגיליץ
אני רוצה להתייחס להסכם שנחתם: "מוקם בזאת צוות מקצועי בן שלושה חברים בהרכב נציג אגף כוח אדם של המפעל, נציג ההסתדרות הכללית ונציג הרבנות". לא אנחנו, לא לב לאחים קשורים לעניין הזה. הייתה צריכה לקום ועדה כזו ולא קמה. "מתפקידו של הצוות המקצועי לוודא אם עובדי התשלובת נפגעו בעבודתם כתוצאה מפעילות סיינטולוגית ולאפשר שובם של עובדים שפוטרו אם וככל שמסיבה זו".
נסים זאב
על כמה עובדים מפוטרים מדובר?
עו"ד עדי זוגלובק
אף אחד לא יודע.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
תודה. חבר הנסת אפי אושעיה, בבקשה.
אפי אושעיה
אדוני היושב ראש, שנינו היינו בהסתדרות פעם ואנחנו מכירים את מערכת יחסי העבודה. אנחנו יודעים גם שאם נמשיך בדיון הזה יכולים להיאמר דברים ומחר העובדים האלה יכולים להיות מפוטרים כי לא תהיה עבודה משום שאנשים הפסיקו לקנות מ"זוגלובק". לפיכך, אני מציע לוועדה לרשום את ההודעה של הנציגים המוסמכים של "זוגלובוק" שאין הפעלה סיינטולוגית כזו או אחרת במפעל. שנית, משרד העבודה כמופקד על יחסי העבודה ימשיך בבדיקות שלו כפי שעשה בעבר מתוקף תפקידו, ובזה נסיים את הדיון.
נסים זאב
גם הקמת הוועדה. ההחלטה בחודש יוני הייתה להקים את הוועדה הזו במטרה לבדוק. במידה ופוטרו עובדים הם צריכים להיות מוחזרים לעבודתם.
רחל אזולאי
אני עובדת במפעל "זוגלובק" ואני רוצה לומר שיש לי תחושה כזו שמישהו פה מחפש את חנן או שהוא מחפש את הסיינטולוגיה. זה בסדר, וזה בסדר, תתעסקו עם זה.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
חנן והסיינטולוגיה חד הם, לא?
רחל אזולאי
אני לא יודעת וזה גם לא כל כך מעניין.
בצלאל שטיגליץ
את יודעת היטב.
רחל אזולאי
אנחנו רוצים לעבוד. מדובר פה ב-1,500 משפחות שמועסקות באופן ישיר ויש עוד אלף משפחות שמועסקות באופן עקיף, למשל משפחות של ספקים. לא נותנים לנו לעבוד. אנחנו מפעל מזון שנמצא בגבול הצפון וגם תחת התקפת קטיושות עבדנו. כל הזמן היינו גאים לומר שאנחנו עובדים במפעל "זוגלובק". אנחנו היום מתביישים לומר שאנחנו עובדים במפעל "זוגלובק". אנחנו לא יודעים על מה מאשימים אותנו בכלל. משרד העבודה והרווחה חקר תשעה חודשים. באו אלינו באמצע הלילה, ראיינו אנשים באופן אקראי, התקשרו לאנשים הביתה, הייתה פניה לכל האנשים שפנו לארגון לב לאחים וגם אותם ראיינו, אבל כלום. יש החלטה, זה סגור. נמצא כאן נציג ההסתדרות והוא ידווח לכם האם היו אצלו אנשים כן או לא. הם בדקו את הנושא, הכל סגור. אם אתם רוצים לתקוף את הסיינטולוגיה אז בבקשה. תעשו מה שאתם רוצים.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
תודה רבה, גבירתי. נציג ההסתדרות, בבקשה.
פרדי שכטר
שמי לא "זוגלובק" ואין לי שום קרבה למפעל. אני מגן על עובדים. יו"ר ההסתדרות במרחב שלנו הגיע למפעל והוא גם זימן אליו את ועדי העובדים כדי שהם לא יהיו במפעל וכדי שלא תהיה השפעה עליהם. הם הגיעו למשרדו והם בטח ובטח לא פחדו לומר לו את הדברים, הם נציגי ועד. יש גם תיקון לחוק לפיו אסור לפטר נציגי ועד וחברי ועד. אנחנו עשינו דבר שהוא מעבר לזה. אנחנו פנינו למשרד העבודה והרווחה וביקשנו לדעת כמה תלונות היו מטעם קונצרן זוגלובק על פיטורים שהם לא ראויים בחמש השנים האחרונות? כמה תביעות היו בבית הדין לעבודה האזורי בחיפה? אפס. כמה היו על פיטורים לא ראויים? אדוני היושב ראש, אפס. זה לא אומר שהם טלית שכולה תכלת, אני מדבר על העניין הזה. יושב ראש המרחב שלנו מר אשר שמואלי עשה עבודה בעניין הזה וזו התוצאה שגילינו.

אנחנו רוצים שעובדים יעבדו כדי שהם יביאו את הלחם הביתה. אנחנו לא רוצים שיהיו עליהם לחצים לא כאלו ולא אחרים. באזור שלנו המלחמה של העובדים היא מלחמה על הלחם ולא על המרגרינה. בחוץ מתקיימת עכשיו הפגנה של תושבי הנגב ויכולנו לארגן גם שביתה של אנשי הגליל. בגליל המערבי ישנו אחוז המובטלים הגדול ביותר במדינת ישראל ואנחנו מבקשים בסך הכל שיתנו לעובדים לעבוד בשקט ולא להתערב בנושא הזה.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
תודה רבה. חבר הכנסת אפי אושעיה אמר שאם חס וחלילה התופעה הזו קיימת במפעל אז היא עשויה לגרום לירידה בצריכת מוצרי המפעל. זה גם יגרום לפיטורים ולשרשרת של דברים. על מנת לשמור גם על המפעל, גם על העובדים, וגם על השורשים שלנו כעם יהודי, על שלושת הדברים האלה, אני מבקש שהנהלת המפעל תוציא מכתב לוועדת העבודה והרווחה שאין תופעה כזו, כפי שהצהרת לפרוטוקול.
נסים זאב
הייתה החלטה להקים ועדה.
אפי אושעיה
אל תקימו עוד ועדות. ישנו משרד העבודה והרווחה שהוא המוסמך.
מ"מ היו"ר יאיר פרץ
במקביל, אני אבקש מהגברת ציפי שיינקמן ממשרד העבודה והרווחה שישבה בראש הוועדה הקודמת, לעשות בדיקה מחודשת של הנושא הזה וזאת במקביל למכתב ההתחייבות שלכם, ובא לציון גואל.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:10.

קוד המקור של הנתונים