ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 23/10/2001

הצעת חוק הטבות למשפחות אומנות, התש”ס-2000 - מאת קבוצת חברי-כנסת.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/3887



2
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
23/10/2001

פרוטוקולים/עבודה/3887
ירושלים, ט"ו בחשון, תשס"ב
1 בנובמבר, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי



פרוטוקול מס' 376

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, ו' במרחשון התשס"ב (23 באוקטובר 2001), שעה 11:00
נכחו
חברי הוועדה: יאיר פרץ - מ"מ היו"ר
מוזמנים
עמיחי כץ - משרד האוצר
אהוד בן-דרור - משרד האוצר
יגאל שהם - מתמחה, משרד המשפטים
רינת וייגלר - משרד העבודה והרווחה
ברוך יפה-נוף - תקציבן, משרד העבודה והרווחה
שלוה ליבוביץ - משרד העבודה והרווחה
אראלה הדר - סגנית תחום ילדים, המוסד לביטוח לאומי
רועי קרת - עו"ד,הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי
טלי גל - עו"ד, המועצה הלאומית לשלום הילד
נורית גרינוולד - מט"ב
ענת דונוביץ - לנ"י
פנינה הניק - משפחת אומנת
עליזה עופר - מנכ"ל עמותת מט"ב
אוריל עמיאל - המפעל להכשרת ילדי ישראל
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
קצרנית
חפציבה צנעני
סדר-היום
הצעת חוק הטבות למשפחות אומנות, התש"ס-2000 -
מאת קבוצת חברי-כנסת.


הצעת חוק הטבות למשפחות אומנות, התש"ס-2000
היו"ר י' פרץ
אני פותח את הישיבה. על סדר-היום: הצעת חוק הטבות למשפחות אומנה, התש"ס-2000. תציג את ההצעה היועצת המשפטית.
ג'' וסרמן
הצעת החוק של חבר-הכנסת יצחק סבן ואחרים מציעה לקבוע בחקיקה שמשפחת אומנה תהיה זכאית לכל הטבה שמוענקת להורים על-פי כל דין, ולעניין זה "משפחת אומנה" זו משפחה שמקבלת לאחזקתה ילדים שהופנו אליה ע"י משרד העבודה והרווחה. למעשה, הייתי אומרת שזו הצהרה כללית גורפת לעניין כל דין שמשפחת אומנה תהיה זכאית לכל הטבה שמוענקת להורים ביולוגיים.
היו"ר י' פרץ
הייתי רוצה לשמוע מאנשי משרד העבודה והרווחה מה היא משפחה אומנת, מה הן ההגדרות, מה הם מקבלים, מה הן ההטבות ומה הן הזכויות, מה הוא מבנה הסל ומה ניתן, על מנת שנוכל להכנס לדיון לגבי מה ניתן לשפר ומה ניתן להוסיף. כמו כן, נשמע את נציגי משפחות האומנה לגבי מה הן המשמעויות של הדברים האלה.
ש' אברמי
לחבר-הכנסת המציע, חבר-הכנסת יצחק סבן, נודע אתמול שהוא לא יוכל להשתתף בישיבה היום. כיון שהוא לא רוצה לדחות את הדיון, אנו מתנצלים על כך שהוא לא נמצא והדיון ייעשה בהיעדרו בהתנצלותו ובהתנצלותנו.
ש' ליבוביץ
משפחה אומנת היא משפחה שמקבלת לביתה ילד שעבר ועדת החלטה ושהוחלט להוציאו מהבית, וההחלטה היתה שהמקום שהוא עשוי להנות ממנו לגידולו ולהתפתחותו זו משפחה אומנת.

היום, משפחה אומנת עוברת הכשרה מקצועית. הכשרה של שלושה חודשים בקורס שנקרא "במ"ה" - בחירה, מיון הכנה. זו תכנית מובנית, שהיא היום התכנית היותר פופולרית בעולם להכשרת משפחות אומנה. מרגע שמשפחה אומנת, והיוםכל הפעילות הזו נעשית ע"י גופים, עמותות שהנציגים שלהן יושבים פה, שהם היום אחראים על גיוס המשפחות, ההכשרה, הטיפול, הליווי והכל. אנו עושים את הפיקוח.

כל משפחה אומנת מקבלת דמי אחזקה קבועים. יש כמה וכמה דמי אחזקה קבועים. יש ילד רגיל, שזה הנמוך ביותר - 1,860 שקל, וזה מגיע עד ל-2,880 שזה לילד חלופת אשפוז פסיכיאטרי. אינני מדברת על פיגור ושיקום שם נדמה לי יש סכומים אפילו עוד יותר גבוהים, אלא על ילדים ונוער. יש לנו: ילד מיוחד, חריג, חלופת אשפוז, תינוק ותינוק מיוחד. אלה דמי האחזקה הקבועים. ברמה הגילית יש לנו סל נילווה - שלושה סלים: 0-6, 6-12 ומ-12-18 - שהוא נע בין 140 שקל ל-190 שקל בחודש, כאשר המתבגרים מקבלים יותר ויש נושא של דמי כיס וכו'. שני הדברים האלה קבועים קודש למשפחה.

מעבר לזה, יש החזרי הוצאות על-פי קבלות, וזהו ספר שלם שמדבר על ההחזרות, כלומר כל הדברים שהם דיפרנציאליים, כמו שיעורי עזר. לא כל ילד זקוק לשיעורי עזר, אבל ילד שזקוק מקבל שיעורי עזר, המשפחה משלמת, מגישה קבלה ואנו מחזירים. כמו כן, טיפול פסיכולוגי, טיפולים פרה-מקצועיים, חוגים, עיתון, ספריה וכל הדברים האלה. היופי בתוך הקטע הזה הוא, שאתה יכול לבנות תכנית מיוחדת לפי צרכי הילד, ובהחלט זה מאפשר לנו אבל זה על-פי קבלות. המשפחה מוציאה, ואנו מחזירים לה.

העלות הממוצעת של ילד באומנה לתשלום למשפחה אומנת מגיע היום לסביבות 2,800 שקל, וזה נטו דמי אחזקה. זה בלי מס. הכל נחשב דמי אחזקה עבור גידולו של הילד.
היו"ר י' פרץ
במה זה מחייב את המשפחה?
ש' ליבוביץ
זה מחייב את המשפחה להתייחס לילד כמו שהיא מגדלת את ילדיה, לדאוג לצרכיו הפיזיים, הנפשיים, הפסיכולוגיים והחברתיים, לתת לו הגנה, לדאוג לו למערכת הלימודית, לעקוב אחריו ולדאוג לו לכל הדברים.
היו"ר י' פרץ
האם ביגוד, ציוד, ציוד בסיסי - הכל כלול באותו מחיר?
ש' ליבוביץ
הכל כלול בתוך הסיפור הזה. כן.

משפחות מקבלות בתחילת הדרך עוד סכום של 1,380 שקל שמחולק לשני תשלומים, שנקרא: ציוד וביגוד ראשוניים, מיד עם כניסת הילד לאומנה. חצי מהסכום משולם בחודש הראשון, ואחרי ששה חודשים משולם עוד חצי מהסכום.
היו"ר י' פרץ
האם לדעת הגורמים המקצועיים הסכום הזה באמת מאפשר למשפחה לתת את כל המענים לאותו ילד שסבל מחסכים לאורך כל הדרך?
ש' ליבוביץ
בהחלט. אני מסתכלת במשפחות אומנה בעיניים ואומרת להם: "אנו נישא בהוצאות אחזקת של הילד". אני לא אגיד לך שזה במאיון העליון, שם הם חברים ב-CLUB כזה או אחר, אבל הם יכולים לשאת בזה וגם לא מבקשים מאיתנו, אבל אני מדברת על כך שעד העשירון ה-8 ו-9 אנו נושאים בהוצאות אחזקת הילדים.
היו"ר י' פרץ
האם מישהי מנציגות משפחות האומנה רוצה ללדבר ולהגיב?
ע' דונוביץ
אני ענת דונוביץ מלנ"י - ליגת נשים בישראל העוסקת בענייני חינוך ורווחה. ברצוני לציין, שהורות האומנה בעיניי יותר מורכבת ומצריכה יותר מהורות ביולוגית, כיון שזה מחייב עוד את המשפחה לאפשר קשר לילד עם הוריו הביולוגיים. זה אומר כניסה ויציאה, וזה יכול להיות מדי שבוע ובעיקר הרמת טלפונים. מדובר בהרבה התמודדות עם אוכלוסיית הורים לא פשוטה. היא חשובה, שאנו מכבדים אותה ונותנים לה מקום של כבוד, וזה מחייב אותנו גם לקבל הדרכה ולהיות בקשר עם שירות אומנה שזה אומר עוד זמן. עם כל הרצון שלנו להתחשב, לפעמים זה גם גוזל לנו זמן בבוקר. אני חושבת, שזה יותר מהורות ביולוגית. זה יותר מורכב. זה גם לחלוק הורות - להיות שותף של הורים שיש להם מה להגיד, ויש להם הרבה מה להגיד. זה מורכב.

חשוב לציין עוד פרט קטן. יש באמת סל מאד יפה ומכובד, אך למשפחות יש נטל כלכלי מהבחינה הזו שהן צריכות לשלם והמשרד מחזיר. בימים אלה למשל המשרד שובת, והן לא מקבלות החזרים. בנוסף להחזרים שהן לא מקבלות, יש הרבה תשלומים שהן מוציאות על טיפולים פסיכולוגיים וזה יכול להגיע לאלפי שקלים.
ש' ליבוביץ
יש עיצומים. נושא התשלומים לוקח זמן.
ע' דונוביץ
נושא העיצומים הוא בסוגריים. אני רוצה להגיד, שאנו קצת מסבסדות, וזה לוקח כמה חודשים - במקרה הטוב, 2-3 חודשים - והן צריכות להיות מספיק חזקות כלכלית על מנת לעמוד במשימה. השיטה היא להחזר ההוצאות המיוחדות הוא לא ע"י החזר חודשי. הן משלמות, מביאות קבלה - ואחרי תהליך ביורוקרטי מקבלות.
היו"ר י' פרץ
אני מכיר זאת מקרוב. ליויתי זאת ארוכות.
ע' דונוביץ
ראוי לציין זאת, כי זה קושי כלכלי.
היו"ר י' פרץ
ברוך יפה-נוף, אתה יצירתי. האם לא מצאת עדיין איזה משהו שיאפשר זאת באמת?
ב' יפה-נוף
כאשר יש נטל מיוחד, ואינני מדבר באופן שיגרתי, כשיש לדוגמא טיפולי שיניים שעולים לפתע 10,000 שקל או משהו כזה, יש לנו דרך לדברים האלה ע"י מתן מיקדמה ממש בהתחלה.
היו"ר י' פרץ
מה לגבי דברים כמו טיפולים פסיכולוגיים או הסעות ילדים?
ש' ליבוביץ
יש לנו מערכת מיקדמות גם להחזרי הוצאות, אך הבעיה היא שגם המערכת הזו פתאום לוקחת זמן יותר מדי. זו בעיה שלא שייכת להצעת החוק. יש לנו בעיה בנושא הזה.
היו"ר י' פרץ
האם הצעת החוק, שמוגשת ע"י חבר-הכנסת סבן, מוסיפה הטבות מסויימות?
ר' קרת
בהחלט.
ר' וייגלר
אני רינת וייגלר, יועצת משפטית במשרד הרווחה. אחרי שקיבלנו את הצעת החוק של חבר-הכנסת סבן, קיימנו דיונים מקצועיים בתוך המשרד וגם נפגשנו עם חבר-הכנסת סבן עצמו.

ההשוואה הגורפת בין משפחה אומנת לבין משפחה ביולוגית היא בעייתית מאד מבחינה משפטית.
היו"ר י' פרץ
זה ברור.
ר' וייגלר
אני חושבת, שזה מובן והובהר כאן. גם חבר-הכנסת סבן הבין את העניין הזה, והבהרנו לו גם את הצורך לשמור על הסטטוס-קוו ועל מערכת היחסים העדינה שיש בין הורים ביולוגים לבין הורים אומנים בראש ובראשונה לטובת הילדים שנמצאים באחזקת המשפחה האומנת וגם כמובן מתוך ראיית המכלול כולו.

יחד עם זאת, הובאו מספר תחומים בהם מצאו לנכון הגורמים המקצועיים שאולי כן יש מקום לתת הטבות מסויימות למשפחה אומנת - הטבות שבדרך-כלל מקומן אצל ההורים הביולוגיים. למשל: היעדרות הורה אומן מהעבודה. כאשר הורה ביולוגי נעדר מהעבודה בגין מחלת ילדו, יש לו מספר ימים בשנה שהוא זכאי שייחשבו כימי מחלה. אנו הצענו, ואף העברנו לחבר-הכנסת סבן, ניסוח בו יש תיקון לחוק ימי מחלה, וניתן יהיה להשוות הורה אומן להורה ביולוגי בהקשר זה.

כמו כן, הצענו שניתן לבדוק למשל לגבי משפחה שאצלה יש ילדים לטווח ארוך. יש ילדים שמוצאים ותכנית הטיפול עבורם היא שבטווח הקרוב הם לא יחזרו הביתה. משפחה אומנת כזו שמחזיקה לפעמים מספר ילדים, ילדים אלה ייחשבו כמתגוררים בביתה לצורך, למשל, הנחות בארנונה. חבר-הכנסת סבן היה אמור לבדוק נקודה זו הלאה עם משרד הפנים ולקבל את עמדתם. הבנתי שעדיין לא פנו אליהם. בדקתי אתמול עם משרד הפנים, ועדיין לא הובא לידיעתם בכלל ההצעה הזו, והם כמובן לא הוזמנו היום.

נושא נוסף שהועלה, והוא נושא מורכב, הוא נושא קיצבאות ילדים. הנושא שנוי במחלוקת מבחינה מקצועית. העמדה היתה כל השנים, וגם עמדת המוסד לביטוח לאומי, שהסכומים האלה נועדים ומיועדים לתשלום שוטף עבור הוצאות של הילדים ונשארים אצל המשפחה הביולוגית בין היתר כי הרבה מהמשפחות הביולוגיות מקיימות קשר עם הילדים, הילדים באים אליהם לביקורים והם נוסעים לילדים וקונים להם דברים ובדיוק בשביל הדברים האלה נועדה קצבת הילדים, ולכן לא נגעו בנושא קיצבת הילדים לאורך כל השנים. היתה הצעה שגם לא נבדקה עד הסוף, לפיה 50% מהגימלה תישאר אצל ההורים הביולוגיים ואילו 50% האחרים יועברו וייחסכו לילדים על מנת לפתור בעיה מאד קשה, שגם אותה העלה חבר-הכנסת סבן בדיון שלנו, שילדים שמסיימים את האומנה בגיל 18 בחלק גדול מהמקרים אין להם משפחה ביולוגית והם נשארים בלי שום דבר גם מבחינה כלכלית, ואותם 50% שייחסכו להם יכולים להיות להם לעזר.

למעשה, אלה שלושת הנושאים, ויתכן שיש פה ושם נושאים נוספים שאפשר נקודתית להתייחס אליהם.
היו"ר י' פרץ
מה קורה, למשל, עם אגרות חינוך?
ש' ליבוביץ
אנו מחזירים אגרות חינוך.
ר' וייגלר
יש אולי עוד כמה נושאים שנקודתית ניתן לעשות תיקונים ספציפיים לחוקים מסויימים וליצור מצב שגם משפחות האומנה יקבלו את ההטבות, אך ודאי שאין צורך בהצעת חוק גורפת כל כך כפי שהיא מנוסחת.
היו"ר י' פרץ
אני מוכרח להודות רק בדבר אחד. חלה מהפכה בתחום נושא משפחות אומנה. לפי התרשמותי - והיתה לי הזכות להיות משפחה אומנת לילד קשה מאד, ומה שקיבלנו לעומת מה שהוצאנו אין אפילו מה להשוות - היום אני שומע שהסכומים מכובדים ויש כיסוי רחב לכל ההוצאות: טיפול פסיכולוגי, שיעורי עזר, נסיעות ואגרת חינוך. למעשה, באמת יש כיסוי מירבי.

הייתי רוצה לשמוע נציגת משפחה אומנת.
פ' הניק
אני פנינה הניק מבאר-שבע. אני משפחה אומנת לילדים רגילים וגם לילדה בשיקום - שלושה ילדים. במקרה, אני מאושפזת כאן עכשיו עם הילדה בבית-החולים "אלין". הילדה נכה ב-100%. היא נולדה עם עשרה מומים. הוריה נטשו אותה מרגע שנולדה. אני שואלת כך: אם לקחתי אותה ואני אפוטרופוס עליה, מדוע אין לי זכויות לילד נכה במשפחה אומנת? למה אין לי הנחות בארנונה, הנחה בטלפון וניידות?
ש' אברמי
האם יש לך אפוטרופסות?
פ' הניק
כן.
ש' אברמי
זה דבר אחר. זו שאלה נפרדת.
פ' הניק
חבר-הכנסת סבן יודע ומטפל בנושא שלנו. אין לי שום זכויות לילדה הנכה. שלחתי מכתב לאילנה בן שחר, עובדת סוציאלית, שאני צריכה סייעת רפואית לילדה. היא כתבה לי מכתב, שאם היא היתה אצל אמה - היא כן היתה מקבלת, ובגלל שהיא באומנה - היא לא תקבל. אי אפשר להאמין שיש דבר כזה. כאשר אני הולכת לקבל איזו שהיא הטבה למען נטלי, הילדה, למה כל הזמן זה כך?
היו"ר י' פרץ
כלומר, היום, אין לך כיסוי של כל ההוצאות הנילוות לגבי הבעיות הרפואיות.
פ' הניק
לגבי זה, יש לי.
היו"ר י' פרץ
מה את היום צריכה ואין לך?
פ' הניק
היום, אני צריכה ניידות לילדה. למה שלא יהיה לי רכב כמו אם היא היתה חיה אצל אמה? למה שלא תהיה לי הנחה בארנונה? למה שלא תהיה לי הנחה בטלפון? אני מטלפנת הרבה למען הילדה הזאת לבית-החולים "אלין", למשרד הרווחה ולכל הגורמים. למה אני צריכה לקבל מעובדת סוציאלית מכתב, בו היא אומרת שאם היא היתה חיה אצל אמה היא תקבל סייעת רפואית ובגלל שהיא חיה אצל אומנה היא לא תקבל. עד היום אני נלחמת איתה.

הילדה היום לומדת במסגרת רגילה. אנו הגענו איתה לשלבים של מסגרת רגילה. למה שהיא לא תקבל סייעת רפואית. היא צריכה צינתורים. אינני יודעת אם מישהו יודע אבל אלה צינתורים. היא לא מתרוקנת, והיא צריכה צינתורים בבית-ספר. למה שהיא לא תקבל סייעת רפואית כאשר מגיע לה? למה אני לא צריכה לשלוח אותה לשנת הלימודים ולהשאירה שבועיים בבית? למה אני צריכה להגיע למצבים כאלה? האם זה בגלל שאני משפחה אומנת? לקחתי את הילדה הזו מרצוני הטוב. ראיתי מה יש לה. זו ילדה עם עשרה מומים. זו ילדה שהחברה דוחה אותה. זו ילדה בלי אוזן, בלי אגודל, ואינני יכולה לתאר את הילדה הזו. כרגע, היא מטופלת בבית-חולים "אלין". אני יושבת איתה עכשיו בבית-החולים "אלין" שבוע. אני יוצאת לשישי-שבת וחוזרת עוד שבוע. למה אני לא מקבלת את ההטבות? זו הבעיה שלי. האם מישהו יכול לענות לי על זה?
היו"ר י' פרץ
היועצת המשפטית תתייחס לזה.
ר' וייגלר
אני לא נציגת השיקום, ואני רואה שנציגי השיקום במשרד לא נמצאים כאן.

סכומים שמקבלים הילדים שנמצאים בשיקום הם הרבה יותר גבוהים ממה שמקבלים הילדים האחרים, והם אמורים לכסות את כל ההוצאות ע"י קבלות וגם ע"י תשלום מיקדמות להוצאות גדולות מאד.

מעבר לזה, זה נכון שבעקרון גימלת ניידות לא משולמת למשפחות האלה.

יחד עם זאת, ידוע לי שבמקרים בהם משפחות משמשות משפחות אומנה לטווח הארוך, כפי שהגברת הזו משמשת במקרה זה והיא גם אפוטרופסית ובודאי תטפל בילדה הזו לאורך כל חייה- - -
פ' הניק
זה לכל החיים. היא כמו הבת שלי. אינני חושבת לרגע לעזוב אותה.
ר' וייגלר
ידוע לי, שבהמלצת העובדים הסוציאליים הם יכולים לפנות לוועדת חריגים במוסד לביטוח לאומי, והם מקבלים אישור הן לגימלת ניידות והן לרכישת רכב בתנאים מיוחדים.
פ' הניק
הייתי בביטוח הלאומי.
ר' וייגלר
אינני יודעת מה היתה ההחלטה במקרה הספציפי. אני יודעת שקיים מנגנון וקיים מנגנון של ועדת חריגים לאישור. יש כאן נציגים של המוסד לביטוח לאומי, שאני בטוחה שהם יכולים לענות.
ר' קרת
אינני מכיר את המקרה הספציפי הזה, אך בחוק הביטוח הלאומי יש סמכות כללית לשלם גימלה לאדם אחר, כמו למשל משפחות אומנה, בודאי במקרה כזה שהיא מונתה כאפוטרופסית, אם המבוטח בעצמו, שזה הילדה, לא מסוגל למצות את הגימלה לטובת עצמו. יש מענה לעניין הזה.
היו"ר י' פרץ
מה עם הדוגמא של ניידות?
ר' קרת
אני לא יודע. למיטב ידיעתי, יש רק מקרה אחד. אינני יודע מה היא הסיבה הספציפית לכך שהיתה שלילה. כללי קבלת ניידות הם כללים מאד קשים, במיוחד כאשר מדובר על מישהו מתחת לגיל 18. במקור הסדר הניידות מתייחס רק לאנשים בגירים, ונושא הילדים יחסית חדש. אינני מכיר את המקרה הספציפי. יש פתרון בחוק עם אפשרות לשלם כל גימלה, חוץ מגימלה אחת - מגימלת הילד הנכה. גימלת ילד נכה היא גימלה שיכולה להגיע ל-1,800 שקל, ולגביה נאמר במפורש שהיא לא תשולם למשפחת אומנה בגלל שהסעיף הזה מכוסה ע"י משרד העבודה והרווחה.
היו"ר י' פרץ
אין כפל גימלאות.
ר' קרת
בדיוק.
היו"ר י' פרץ
זה ברור.
פ' הניק
אנו לא מקבלים זאת. אנו לא רוצים זאת.
היו"ר י' פרץ
הגברת לא מדברת על כפל גימלאות. היא לא רוצה את קיצבת ילד נכה.
ר' קרת
צריך לבדוק.
היו"ר י' פרץ
היא מדברת על ניידות, על סייעת רפואית. מדובר על דברים בסיסיים שהם לטובת הילדה במישרין.
ר' קרת
סייעת רפואית זה לא ביטוח לאומי.
היו"ר י' פרץ
צריך לבדוק זאת. לקחתי את הדברים לתשומת לבי, ואני אבדוק.
פ' הניק
הלכתי לביטוח לאומי והבאתי את כל המחלות של הילדה, ואמרו לי: "היא גרה במשפחה אומנת - לא מגיע לה שום דבר".
היו"ר י' פרץ
צריך לבדוק זאת, גם אם ההחלטה, התשובה, גורפת.
א' עמיאל
אני אורית עמיאל מהמפעל להכשרת ילדי ישראל. התחלנו להפעיל את שירותי האומנה החל בחודש מאי השנה באיזור ירושלים והדרום. יש שני דברים שעולים ממשפחות בצורה מאד חזקה בנושא של השוואת תנאים או בעצם תנאים לגבי הורים אומנים, ואחד מהם הוא נושא האפוטרופסות, כפי שגם הביאה גם הגברת את הדברים, ומדברים כרגע על ילד ונוער - נושא אפוטרופסות שניה או נושא קיצור ההליכים בנושא אפוטרופסות כאשר הדבר נדרש. שוב, כמו שאמרה היועצת המשפטית, לא באופן גורף, אלא כאשר הדבר נדרש. לעתים, יש ילדים שמתנתקים מהמשפחה הביולוגית מסיבה זו או אחרת ומי שמטפל בילד זה ההורים האומנים. הפרוצדורה לאפוטרופסות היא לעתים ארוכה שלוקחת המון זמן, ובעצם לעתים עלולה אפילו להגיע למצב של סיכון הילד; אם, למשל, הילד צריך פתאום ניתוח דחוף ויש לחתום על טופס של אפוטרופוס בלבד ולא מוצאים הורים ביולוגיים, יש למשפחה בעיה. אותו דבר אפילו סתם בדברים פשוטים כמו ילד שרוצה לצאת לטיול והורה אומן לא יכול לחתום על הנסיעה לטיול, ויש בעיה. לטעמנו, יש מקום, במקרים מסויימים, לקצר את ההליך כאשר מחליטים שיש מקום לאפוטרופוס נוסף, אפוטרופוס שני, שהוא המשפחה האומנת, ואז יש מקום לעשות זאת הרבה יותר מהר. בעניין הזה אינני יודעת אם היועצת המשפטית נתנה את דעתה או לא, אך אנו שומעים זאת ממשפחות.

נושא שני הוא לגבי ילדים מעל גיל 18.
היו"ר י' פרץ
תוכלי להשלים את המשפט, אבל הדיון הוא על הטבות למשפחות אומנה.
א' עמיאל
אני מדברת על זה.
היו"ר י' פרץ
אנו לא דנים במכלול ועל כל התהליך של קליטת ילד שני וילד שלישי.
א' עמיאל
זו לא קליטה. אני מדברת על אפוטרופוסות, כי זה משפיע על ההורים האומנים. הם צריכים אחר כך להתמודד עם ילד שלא יכול לצאת לטיול או לא יכול לעבור ניתוח מסיבה זו או אחרת.

המשפחות מעלות גם את הנושא של ילדים מעל גיל 18. מדובר בעיקר על האומנות ארוכות הטווח, שהילד נמצא אצלן הרבה זמן; הילדים נשארים אצלן גם כעבור גיל 18, כשהם מפסיקים לקבל את התמיכה החודשית ואת כל התשלומים עבורם.

אני חושבת, שיש מקום - במקרים שילד ממשיך תהליך שיקום, צבא, שירות לאומי או לימודים שאושרו עד גיל 21 - לאפשר למשפחה האומנת להמשיך לקבל כספים בעניין הזה. אינני יודעת אם זה הפורום או לא, אבל זה מסר של המשפחות.
היו"ר י' פרץ
האם עוד מישהו רוצה לומר משהו לפני שאסכם?
ט' גל
אני טלי גל, היועצת המשפטית של המועצה לשלום הילד. רציתי להגיד קודם כל באופן כללי, שאני שמחה שהצעת החוק הזו מובאת לפה, למרות ההתנגדויות שיש לתוכן שלה, כי חשוב שהדברים האלה יהיו על השולחן. משפחות אומנות נתקלות בהרבה מאד קשיים, ועלו חלק מהקשיים פה שאולי אינם רלוונטיים דוקא להצעה הספציפית אך זה חשוב שיידעו שיש בעיה עם מעמד משפחות אומנה. המעמד לא מוסדר היום בחוק. אין בהם הכרה כאפוטרופסים כשצריך, ולא נאמר מה הסמכויות שלהן וכל הדברים האלה, וגם הנושא הכספי. הכל נמצא בהנחיות פנימיות. חשוב שגם הוועדה הזו תכיר זאת.

אני חושבת, שעורכת-הדין וייגלר ממשרד העבודה והרווחה העלתה את הנושאים החשובים העיקריים אותם צריך להסדיר באופן קונקרטי. אני חושבת שזה יהיה באמת יותר בונה ויותר אפקטיבי מאשר אמירה כללית כזו, כאשר אני חושבת שקצבת נכות הוא אחד הדברים המרכזיים שצריך לתקן; זה שהביטוח הלאומי אומר, ושמענו אותם אומרים זאת בהרבה הזדמנויות, שזה כפל קיצבאות זה לא לגמרי נכון, כי מה שמשפחות אומנות מקבלות זה פחות מקיצבת הנכות. זה לא כפל. זה פחות מכפל.
ר' קרת
זה לא נכון.
א' בן-דרור
זה לא מדוייק.
ט' גל
תלוי באיזה ילד מדובר. אי אפשר לעשות הכללות. במקרים רבים, אנו קיבלנו פניות כאלה, בעיקר לגבי זה שלא מקבלים מיקדמות וזה קורה הרבה פעמים.
היו"ר י' פרץ
גבירתי, הבעיה הזו ידועה.
ר' וייגלר
אני מסכימה לגמרי, שהנושאים האלה הם נושאים חשובים מאד. נעשית היום הרבה עבודה גם בוועדת רוטלוי וגם בפורומים אחרים בנסיון להסדיר את כל נושא מעמד הורים אומנים, את נושא ילד באומנה אחרי גיל 18 והמון נושאים מורכבים מאד וסבוכים מאד. אנו מקווים, שהם יקבלו בסוף צורה של הצעת חוק כוללת בנושא של אומנה. עד אז, ודאי שאפשר את ההצעות הספציפיות האלה, כפי שהצעתי קודם, לתקן ע"י תיקונים ספציפיים בעניין ההטבות.
ג'' וסרמן
וזאת, בעניין הטבות בלבד, אבל לא מעמד.
ר' וייגלר
זה בעניין הטבות בלבד.
היו"ר י' פרץ
שאלה אינפורמטיבית - האם קיים מרכז יעוץ מרכזי להורים במשפחות אומנה?
ר' וייגלר
כן.
ע' דונוביץ
יש שלוש עמותות.
נ' גרינולד
יש שלוש עמותות פזורות.
היו"ר י' פרץ
האם כל משפחה אומנת במדינה צריכה להגיע אליכם והיא תקבל יעוץ?
דוברת
היא חייבת.
היו"ר י' פרץ
האם היא חייבת להגיע?
ש' ליבוביץ
היא חייבת. היא חותמת על הסכם, בו היא מתחייבת מה היא נותנת למשפחה אומנת ומה היא מקבלת מהגופים המפעילים את היעוץ המקצועי, הליווי וכו'. הדברים מאורגנים.
היו"ר י' פרץ
מי מחזיק את העמותות האלה?
ע' עופר
אני מעמותת מט"ב, שהיא באיזור חיפה והצפון. היא עושה את כל הפעולות שנקבעו על-פי הסטנדרטים המאד מקצועיים לטיפול, ליווי ותמיכה במשפחות האומנות, שזה הטיפול שאנו נותנים. חוץ מזה, יש את ההסדרים הכספיים, שאתם כעת דנתם עליהם, ויש באמת את הבעיות שאינן פתורות שאתם שמעתם בחלקן ובודאי תשמעו במשך הזמן. פתרון כולל של מעמד, כולל גם כל הדברים הנוספים, ודאי יהיה בחוק מיוחד למעמד המשפחות האומנות.
ב' יפה-נוף
כדי שזה לא יישמע גורף מדי, אומר שמדובר פה על עמותות שמטפלות בילדים של שירות ילד ונוער. לגבי מה שהגברת דיברה, אני לא בטוח שהן עובדות איתם.
פ' הניק
אין לנו עמותה, ואין לנו גם לאן לפנות.
ב' יפה-נוף
לכן, לא כל הילדים עוברים את העמותות, אלא רק 80%-90% מהילדים.
היו"ר י' פרץ
לגבי הבעייתיים, זה יותר קשה. צריך לחשוב בכיוון של הרחבת הנושא.


ברשותכם, לפני שאני מסכם, ראשית, הייתי מבקש מידידי ברוך יפה-נוף, חשב המשרד, לבדוק אפשרות בנושא. אני מכיר את הבעיה הזו של כל נושא המיקדמות והתשלומים מלפני הרבה זמן. מדובר במשפחות קשי יום כשלעצמן שמתמודדות ביום-יום. לדעתי, הן עושות עבודת קודש בזה שמתמודדים ורצים. אני זוכר שקיבלתי איזו שהיא משפחה לשיחה וראיתי את ההוצאות הרבות שהם הוציאו במשך תקופה עם קבלות מוכחות. הם לא קיבלו והצטבר חוב בבנק, ומדובר בריבית ובסוף המשפחה מתמוטטת, ומבחינת הכל בעקיפין הילד באומנה סובל בסופו של דבר. לכן, חייבים לתת על זה את הדעת בצורה מאד איתנה על מנת להביא לפתרון הבעיה הזו.

באשר להצעת החוק המונחת על השולחן היום, אני אבקש מחבר-הכנסת סבן לבוא בדברים עם נציגי משרד העבודה והרווחה, עם היועצת המשפטית, על מנת לבחון את כל הנקודות שהועלו כאן במסגרת הצעה - לגבש אותה עם המשרדים הרלוונטיים ולהביא הצעה מסודרת לגבי כל דבר אם זה פטור מארנונה ואם אלה כל הנקודות שהועלו כאן בדיון. אני מניח, שההצעה הזו תגובש תוך פרק זמן קצר ותבוא לכאן לדיון. אין שום מניעה, שכן לא מדברים פה על הטבות מפליגות. האוצר אפילו לא דאג לשלוח נציג.
ע' כץ
נמצאים פה שני נציגים.
היו"ר י' פרץ
היום, אין תביעות כספיות ואין כלום.
ע' כץ
אני רק רוצה להוסיף, שחבר-הכנסת סבן יתאם את הכל גם איתנו.
היו"ר י' פרץ
ודאי. לגבי פטור מארנונה לא צריך לתאם, אבל יתאמו איתכם את הדברים האחרים.

אני נועל את הישיבה.

אני מודה לכם.


הישיבה ננעלה בשעה 11:42.

קוד המקור של הנתונים