ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 24/07/2001

תקנות הביטוח הלאומי (מועצת המוסד) (תיקון), התשס”א-2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/3730



ועדת העבודה, הרווחה והבריאות –
3
24.7.2001

פרוטוקולים/עבודה/3730
ירושלים, כ"ג באלול, תשס"א
11 בספטמבר, 2001

הכנסת החמש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 358
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
שהתקיימה ביום ג', ד' באב התשס"א, 24.7.2001, בשעה 09:15
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר דוד טל
מוזמנים
נטשה כשר, משרד האוצר
עו"ד שי סומך, משרד המשפטים
עו"ד תומר מוסקוביץ, הלשכה המשפטית, משרד העבודה והרווחה
איתן גבאי, מזכיר האיגוד המקצועי, מרחב כינרת
רות אור
ג'יאד עקל, ההסתדרות הכללית החדשה
חזקיה ישראל
יוסף גטניו
עו"ד לאה דקל, לשכת עורכי-הדין
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ












ס ד ר ה י ו ם

תקנות הביטוח הלאומי (מועצת המוסד) (תיקון), התשס"א2001-

תקנות הביטוח הלאומי (מועצת המוסד) (תיקון), התשס"א2001-
היו"ר דוד טל
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה,
הרווחה והבריאות כשעל סדר היום תקנות הביטוח הלאומי (מועצת המוסד) (תיקון), התשס"א2001-.

אני רוצה לומר מספר מלים בטרם נסיים את הישיבה. אתמול קיבלתי בתחילה ברמז ולאחר מכן התייעצתי עם היועצת המשפטית של הוועדה ועם עוד יועצים משפטיים אחרים כדי לדעת האם יש לנו סמכויות או אין לנו סמכויות. בסופו של דבר אני רוצה לומר שאני מקבל את חוות דעתה של היועצת המשפטית של הוועדה שקבעה - גם אם היה מישהו שאמר שאולי כן יש לנו סמכויות – שזה לא בסמכות הוועדה.

אני לא רוצה שבשום צורה ואופן ייראה כאילו הוועדה מנסה לחטוף כאן משהו מה עוד שאין לנו כאן מעמד משום שבסעיף 11 נאמר שבעצם הרכב המועצה ודרך הקמתה ייקבעו לאחר התייעצות עם ועדת העבודה והרווחה. היות שכל הסיפור הזה הוא רק בהתייעצות עם הוועדה, אנחנו בעצם לא אמורים לאשר ולא אמורים להצביע. אם היועצת המשפטית הייתה אומרת שזה בסמכותה של הוועדה, הייתי יושב ודן בנושא הזה כשלאחר מכן זה היה הולך לשר הממונה שיעשה כאוות נפשו. אבל היות שחלה כאן רק חובת התייעצות ומאחר שיש כאן ייעוץ משפטי שאומר לי שזה לא בסמכותנו לדון בנושא הזה, אני לא אדון בזה.

קראתי ודיברתי עם כמה אנשים ובאופן כללי אני רוצה לומר שאני לא מאושר ממה שקורה בביטוח לאומי בשבועיים-שלושה אחרונים. לתומי סברתי שהמשרד הזה הוא אולי אחד המשרדים הטובים במדינה ושהוא מתנהל בצורה הטובה ביותר, אבל לצערי יותר ויותר נשמעים שם קולות שחלקם כנראה מבוססים ואולי חלקם לא. חשבתי לתומי בשבוע שעבר להיכנס לעובי הקורה ולזמן דיון דחוף בנושא הזה אבל לאחר שהסתבר לי שנציבות שירות המדינה נכנסה לעובי הקורה, בינתיים אני מאפשר לנציבות לבצע את עבודתה היא.

בכל מקרה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות לא תרד מהנושא הזה גם לאחר בדיקת נציבות שירות המדינה. אני חושב שאולי טעינו כשסברנו שהכל שם הולך למישרין ולכן בשנתיים האחרונות לא דנו בוועדה בביטוח הלאומי אף לא פעם אחת וזאת מתוך הבנה שהכל שם מתנהל למישרין, אבל אני רואה שאולי לא זה המצב ולכן אני חושב שבמושב הבא הוועדה תדון במוסד החשוב הזה יותר מאשר ארבע פעמים וזאת גם כדי להיכנס לעובי הקורה, כולל אם צריך לעשות ביקור וסיור של חברי הוועדה במקום כדי שיראו איך הדברים מתנהלים.

אני אומר את זה בהמשך לכך שהסתבר לי לצערי, ואולי הייתי צריך לדעת על כך, דרך וצורת עבודת המועצה והוועדות.

לעצם התקנות של הביטוח הלאומי, אנחנו עוד לא נתקן אותן ולא נדון בהן, אבל הייתי רוצה לומר כמה דברים שאני חושב שבכל אופן צריך לומר אותם גם כדי יהיו בפרוטוקול וגם כדי שאנשי המוסד לביטוח לאומי ייקחו אותם לתשומת לבם ובכלל זה המועצה, הוועדות, המנכ"ל, השר ולאחר מכן זה ירד למנהלי האגפים

על פי המצב הנוהג היום רבים מחברי מועצת המוסד לביטוח לאומי אינם חברים באף ועדה מוועדותיה ואילו מעטים חברים בוועדות רבות. מצב זה לדעתי אינו תקין. יתרה מזאת, מאחר שהחלק הארי של עבודת המועצה נעשה בוועדות ובוועדות המשנה, הרי שרבים מחברי המועצה אינם זוכים לביטוי כלשהו בעבודתה. מאידך, יש כאלה שאינם חברי מועצה והם חברים במספר רב של ועדות מועדות המועצה ונוצר מצב בלתי תקין שבו לאלה שאינם חברי מועצה יש השפעה רבה בהרבה על זו של חברי המועצה.

יצוין כי הרציונאל לתת אפשרות למנות מי שאינו חבר מועצה לוועדה מועדותיה הוא הרצון ליהנות ממומחיות רבה של אנשים מסוימים בתחומים מסוימים מוגדרים. רציונאל זה היה צריך להוביל מצב בו מומחה מתחום מסוים יהיה חבר הוועדה העוסקת בתחום זה, אך לא בוועדות אחרות.

ליקוי נוסף הוא הוראה בתקנון הקובעת כי רק החלטות פה אחד של ועדה מועדות המועצה נחשבת כהחלטת מועצה והסדר זה מאפשר לכל אחד מחברי הוועדה לשתק למעשה את פעילות הוועדות. אני חושב שהדבר הזה טעון תיקון.

על פי המצב הנוהג כיום גם אין מגבלה על הרכבן של הוועדות ועל הייצוג הניתן בהן לגופים השונים המרכיבים את המועצה. מן הראוי כי המועצה תיתן את דעתה על האמור לעיל ותשנה את תקנונה באופן שיקבע כי כל חברי המועצה יהיו חברים בוועדות ומספר חברי הוועדות יוגבל ובכך ישופר תפקודן של הוועדות. יוגבל מספר הוועדות בהן יוכלו להיות חברים חברי המועצה ואילו מי שאינו חבר מועצה יוכל להיות חבר בוועדה אחת העוסקת בתחום מומחיותו.

בנוסף ראוי כי המועצה תשקול לתקן את תקנונה באופן שייתן תוקף גם להחלטות ועדה שאינן פה אחד כפי שמקובל בכל הגופים הציבוריים האחרים.

היושב-ראש אמר את דברו ולכן אנחנו לא נקיים דיון.
יוסף גטניו
ממה אדוני קרא?
היו"ר דוד טל
חלק מדברי ההסבר שהסכמתי אתם וחלק אחר
שהוספתי עליהם.
לכן אני מעביר את כל הנושא הזה לשר שיחליט מה שהוא רוצה לעשות בנושא הזה. אם אתם רוצים שנדון בזה, תקנו את החוק כך שנוכל לדון בנושא הזה.

תודה רבה.




הישיבה ננעלה בשעה 09:30

קוד המקור של הנתונים