ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 19/07/2001

חוק שירות לאומי בהתנדבות (תכנית נסיונית לבנים) (הוראת שעה), התשס"א-2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/3677



ועדת העבודה, הרווחה והבריאות –
7
19.7.2001

פרוטוקולים/עבודה/3677
ירושלים, י"א באלול, תשס"א
30 באוגוסט, 2001

הכנסת החמש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול מס' 348
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
שהתקיימה ביום ה', כ"ח בתמוז התשס"א, 19.7.2001, בשעה 09:00
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר דוד טל
מוזמנים
שמעון נחמה, מנהל האגף לחינוך פנימייתי, משרד החינוך
אילת מלקמן-כהן, הלשכה המשפטית, משרד החינוך
הלל ברוכין, שירות לאומי, משרד החינוך
דוד כנפו, מנהל האגף לתפקידים מיוחדים, משרד העבודה והרווחה
עו"ד מיכאל אטלן, הלשכה המשפטית, משרד העבודה והרווחה
עו"ד שי סומך, משרד המשפטים
עו"ד אייל טולדנו, ענף ייעוץ וחקיקה, הפרקליטות הצבאית
עו"ד נסים זימבר, הלשכה המשפטית, משרד הביטחון
עו"ד רועי קרת, המוסד לביטוח לאומי
מרים שמלצר, המוסד לביטוח לאומי
יצחק לנגה, מנכ"ל אגודה להתנדבות
ירון לוץ, חשב אגודה להתנדבות
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ














ס ד ר ה י ו ם

הצעת חוק שירות לאומי בהתנדבות (תוכנית ניסיונית לבנים) (הוראת שעה),
התשס"א2001-


הצעת חוק שירות לאומי בהתנדבות (תוכנית ניסיונית לבנים) (הוראת שעה),
התשס"א2001-
היו"ר דוד טל
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה,
הרווחה והבריאות. על סדר היום הצעת חוק שירות לאומי בהתנדבות (תוכנית ניסיונית לבנים) (הוראת שעה), התשס"א2001-.
מיכאל אטלן
משרד העבודה אמון על הבקרה על השירות
הלאומי מזה שנים רבות ויושב לידי גם מר דוד כנפו, מנהל האגף לתפקידים מיוחדים שמלווה את הנושא הזה כבר הרבה שנים. כאשר הממשלה החליטה ביוני לפני שנה לצאת לדרך עם תוכנית ניסיונית לשילוב בנים בהיקף מצומצם של עד 250 בנים במסגרת ההתנדבות לשירות הלאומי, הממשלה הטילה על שר העבודה, בתיאום עם השרים האחרים הנוגעים בדבר, להכין ולבצע את התוכנית הניסיונית.

חלק מעבודת הביצוע וההכנה של התוכנית הניסיונית היה גם לבחון האם נדרשים תיקוני חקיקה לצורך הפעלת התוכנית. כל הדיונים על התוכנית הזאת התחילו בצורה נמרצת אחרי שהוגש בג"ץ ב1997- כאשר בין יתר העותרים היו גם בנים, חלקם יהודים וחלקם ערבים אשר ביקשו להשתלב בשירות הלאומי ולקבל את אותם תנאים כמו שמקבלות בנות משרתות.

היועץ המשפטי לממשלה הצהיר בבג"ץ שהוא מגן על החוק כפי שהוא קיים, שנועד לחול רק על בנות, אבל יחד עם זה הוא הצהיר שהוא מוכן ליזום דיון בממשלה כדי לבחון את החקיקה מחדש. כל נושא השוויון בין הבנים לבין הבנות עלה בממשלה ומכאן ההחלטה לנסות לבחון את זה במסגרת של ניסוי.

בעצם החקיקה הזו היא החקיקה היחידה שנדרשת לצורך הפעלת הניסוי ואם נסכם אותה בשני משפטים, היא אומרת את הדבר הבא: בן שווה בת לצורך הפעלת התוכנית. כלומר, כל הוראה בדין החלה על בת המשרתת בשירות לאומי בהתנדבות, תחול גם על בן שמשרת בתוכנית הניסיונית בהתנדבות בשירות הלאומי.

הדבר השני שעושה הוצאת החוק הוא הוראת מעבר לגבי בנים ספורים, שלושים בנים, שהם בהתנדבות מבלי לקבל שום זכויות כשהם איכשהו משולבים במערכות התנדבות בשירות הלאומי. ההחלטה הייתה להחיל עליהם, אם הם ישתלבו בעתיד בתוכנית הניסיונית, גם את התקופה מאז החלטת הממשלה ולצבור ותק, שזה אומר כמה חודשים וזה רק לצורך חלק מהזכויות.

השירות הלאומי מקנה לבנות סוגים שונים של זכויות, כאשר מכוח חוק חיילים משוחררים בת שירות לאומי נחשבת לחייל משוחרר על כל המשתמע מזה מבחינת הזכויות לפיקדון, זכויות בדיור וכולי. לפי חוק שירות לאומי דמי כלכלה ודיור, בת שירות לאומי זכאית לדמי כיס ולהשתתפות בהוצאות דיור לפי הכללים שנקבעו בתקנות מכוח אותו חוק וזה קורה במהלך השירות עצמו. זה דבר למשל שאנחנו לא צריכים להחיל על הבנים הוותיקים רטרואקטיבית.

הדבר האחרון הוא שהזכויות שמוקנות לבת שירות לאומי הן זכויות לה ובעיקר לבני משפחתה שהביטוח הלאומי נותן כי מתחשבים במי שמשרת בשירות לאומי כמו מי שמשרת בצבא, כילד שנסמך על שולחן ההורים ולכן הגמלאות השונות יכולות להיות מוגדלות.

את כל מערך הזכויות האלה רוצים להחיל גם על בן שישתלב בתוכנית בצורה שווה, בצורה שוויונית, וזאת מהות הצעת החוק. העניין הוא מאוד דחוף מהסיבה הפרוזאית שכבר הוחל בקריאה לאנשים, בקליטתם ושיבוצם ויש כבר יותר מ120- בנים שנרשמו.
היו"ר דוד טל
המספר מוגבל עד 230?
מיכאל אטלן
מוגבל עד 250 כאשר כל הקודם זוכה. בפרסומים
ציינו שהתוכנית כפופה לאישור החקיקה. אם החוק לא יעבור עד סוף המושב הזה, המשמעות היא שחלק גדול מהבנים האלה יבינו שלא מובטחות להם זכויות והם יברחו מהתוכנית.
שמעון נחמה
ראשית, משרד החינוך תומך בהצעה. שנית, אנחנו
חושבים שהנושא לא היה צריך להגיע לבג"ץ. שלישית, אנחנו חושבים שגם היום אין מספיק מקומות לבנות שרוצות לשרת שירות לאומי וכך גם יכול להיות עם בנים. אין חובה על מדינת ישראל לקלוט כל בת שרוצה או כל בן שרוצה לשירות לאומי במסגרת כזו או אחרת. קרי, יכול להיות שהמעונינים לא יוכלו להיקלט במקום מסוים מחוסר מקומות כאשר יש היום מאות בנות שרוצות לשרת שירות לאומי אבל אין להן מקום מתאים.
היו"ר דוד טל
אדם שרוצה לשרת בשירות לאומי, הוא פטור
מהשירות בצבא?
מיכאל אטלן
כל התוכנית הזו מיועדת רק למי שהצבא לא
מגייס אותו, או שהוא חולה ולא יכול להיות מגויס או שהוא אפילו לא נקרא על-ידי הצבא לשרת.
היו"ר דוד טל
זה לא יחול במקרה של בחור ישיבה שמבחינה זו
או אחרת דחה את השירות שלו בצבא ומצא שבנישה הזאת של שירות לאומי אולי הוא יוכל לחיות טוב עם מצפונו?
מיכאל אטלן
לא. הממשלה החליטה לא להחיל את זה על
הציבור הזה בגלל שהיא לא רצתה להתנגש עם ועדת טל.
היו"ר דוד טל
אם כן, זה חל על אנשים שאין להם אפשרות
להתגייס מכל מיני סיבות.
קריאה
יש להם פטור ביד משירות צבאי או שהם בני
מיעוטים ולכן לא נקראו לשרת.
שמעון נחמה
יש לזכור שיש קבוצת בנים ובנות, כאשר יש היקף לא קטן של בנים שמשמשים כשין-שינים בתנועה הקיבוצית ובקיבוץ הדתי אשר לגביהם יכולה להתעורר איזושהי בעיה כאשר הם יבקשו להכיר בשנה הזאת – למרות שכרגע החוק לא חל עליהם – כשנת שירות.
היו"ר דוד טל
אדוני סבור שהם יבואו ויבקשו את מה שהם
אמרו שלא חל עליהם רטרואקטיבית והיום הם כן יבקשו זאת רטרואקטיבית?
שמעון נחמה
התק"ם מבקש מזה שלוש שנים להכיר בשנת
השירות כשירות לאומי ולקבל את אותם סכומים, אותם תשלומים, אותם תעריפים לבנים ולבנות בשנת השירות. אותם שין-שינים עושים בדרך כלל, ב99- אחוזים, גם שירות צבאי.
היו"ר דוד טל
אני רוצה קצת להרחיב כי את החלק הזה כנראה
אני לא מכיר. בתק"ם יש אנשים שלא הולכים לצבא ועושים שנת שירות?
שמעון נחמה
לא. הם עושים גם צבא וגם שנת שירות. ההיקף
הגדול יותר עושה את זה לפני הצבא כאשר הוא נותן שנת שירות לקהילה, לחינוך, לחברה ויש לנו כ800- כאלה. לי במערך הפנימיות יש כמאתיים ומשהו והם דורשים את אותם תנאים של שירות לאומי. הנושא הזה עלה מספר פעמים לדיון גם בשולחן הזה והוא עלול להתעורר גם לגבי הבנים כאשר מספר הבנים הוא בהיקף די גדול.
היו"ר דוד טל
החוק הזה לא חל עליהם.
שמעון נחמה
החוק הזה לא חל עליהם. אני חושב שלא היינו
צריכים להגיע לשלב הזה אלא היינו צריכים להחיל את החוק על הבנים גם לפני ארבע שנים בלי בג"ץ, אבל לא זו המציאות.

ההתנדבות היא מכוח רצונו של האדם, של המתנדב, ואני חושב שההשקעה של משרד העבודה והרווחה בשנה האחרונה בתחום הזה של הפרסום ושל הקריאה לבנים להתנדב וכל מה שקשור בזה, חבל על כל אגורה שמוציאים. אם רוצים להשקיע, להשקיע בשירות הלאומי. בנים רוצים לבוא להתנדב, הם צריכים לבוא ולהתנדב, צריכים לקבל אותם בידיים פתוחות ולאפשר להם עד כמה שאפשר את ההתנדבות.

במשרד החינוך בסך הכל עם כל הפרסום וכל הרעש הגיעו 14 בנים לשנה הקרובה כאשר אחד מהם לא התקבל כי הוא לא כל כך מתאים לנו ויתקבלו 13 בנים.
נסים זימבר
משרד הביטחון מלווה את הצעת החוק הזו הרבה
זמן, קרוב ללמעלה משנתיים אם אני לא טועה, כאשר זה התחיל עוד מהעתירה לבג"ץ ואחרי כן הוקם צוות בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד העבודה לשעבר, ואחר-כך הוקם צוות בין-משרדי בעקבות החלטת ממשלה.

למשרד הביטחון היו שתי בקשות עיקריות שימצאו ביטוי בהצעת החוק ובתוכנית הניסיונית שהכין הצוות הבין-משרדי בהתאם להחלטת הממשלה.

אנחנו ביקשנו ומבקשים גם כעת שיינתן ביטוי – בין בסעיף בחוק, בין בדברי ההסבר בהצעת החוק – לכך שבכל מקרה תינתן עדיפות לשירות הצבאי, כאשר על זה היה קונצנזוס.
היו"ר דוד טל
מה זאת אומרת תינתן עדיפות לשירות הצבאי?
נסים זימבר
שהמסלול העיקרי יהיה המסלול הצבאי ואם
הצבא, כמו שאמר כאן מיכאל אטלן, החליט לא לקרוא לאותו אדם לשירות, אז הוא יוכל ללכת למסלול של שירות לאומי. כלומר, אין על זה מחלוקת, אבל כרגע הדבר לא מוצא ביטוי בהצעת החוק ואנחנו מבקשים שזה יהיה.

מפעילים כאן תוכנית ניסויית שלא נמצאת בחקיקה אבל היא ניתנת לשינויים ואנחנו היינו רוצים למצוא לזה ביטוי בהצעת החוק עצמה.
מיכאל אטלן
מלאכת התיאום כאן בין כל המשרדים הנוגעים
היא לא דבר פשוט. לכן צריך לקחת בחשבון שהממשלה ביום ראשון שעבר אישרה לא רק את הרעיון אלא אישרה להעביר את הנוסח, ולא רק להעביר את הנוסח אלא להעביר אותו בהליך חקיקה דחוף, כולל בקשה לפטור מהנחה בוועדת הכנסת.
היו"ר דוד טל
וכולל לחצי יושב-ראש הוועדה הזאת לקיים את
הדיון עוד לפני הפגרה.
מיכאל אטלן
אני מודה לאדוני. לא יכול להיות שהיום משרד
אחד כלשהו יבוא עם נימוק כלשהו.
נסים זימבר
הנושא השני. בהתאם להחלטת הממשלה והצוות
הבין-משרדי, אני חושב שיכולים לא לשים בהצעת החוק עצמה אלא לכתוב את זה בעוד איזשהו ניואנס בתוכנית הניסיונית וזה הנושא שמערכת הביטחון עמדה ועומדת על דעתה שיש לעשות דיפרנציאציה בין ההטבות הניתנות כאשר ניתנת עדיפות בהטבות למי שמשרת בשירות צבאי על-פני מי שמשרת בשירות הלאומי.

החלטת הממשלה אמרה שהצוות המשרדי יגבש המלצות בכל הנוגע להטבות שיינתנו במסלול והבחנה בין השירות הצבאי לבין השירות הלאומי אבל לכך לא ניתן כרגע ביטוי בהצעת החוק ובתוכנית הניסיונית כן ניתן ביטוי כאשר ההטבות הן אותן הטבות. הדבר הזה יוצר להערכת מערכת הביטחון סיכון כלשהו.
היו"ר דוד טל
אדוני היה חבר בצוות?
נסים זימבר
כן.
היו"ר דוד טל
מדוע הדברים האלה לא הועלו בצוות?
נסים זימבר
זה הועלה בצוות.
היו"ר דוד טל
זה הועלה אבל החליטו מה שהחליטו והממשלה
העבירה את הצעת החוק הזו ככתבה וכלשונה.
מיכאל אטלן
החלטת הממשלה מיום ראשון מדברת על הנוסח
הזה מילה במילה.
היו"ר דוד טל
בשל האחריות שרובצת עלי אני לא יכול למרוח
את הנושא הזה אלא אני חייב לטפל בו ולראות אחד לאחד. נעתרתי לבקשתו של מר אטלן ולבקשת הממשלה להביא את הנושא היום לסדר דיון מקוצר ומהיר כדי לסיים כי הבנתי שבעצם יש הבנות והסכמות בין כל המשרדים ולכן הייתי מוכן לדון בזה כדי בעצם להעביר את זה פורמלית. עכשיו אני שומע איזה שהן השגות שיש להן מקום, אין ספק בכך, אבל המקום הנכון יותר היה באותה ועדת תיאום. שם היה המקום לעשות, להשפיע ולהביא לידיעתו של שר הביטחון, אם זה חשוב למשרד הביטחון, שיפעיל את שיקול דעתו ואת כושרו ויכולתו כדי לשכנע את הממשלה אחרת. אם אדוני רוצה לפתוח דיון, אני מוכן לפתוח דיון כרגע אבל אני לא מבטיח שנסיים אותו לפני הפגרה.

אני מציע שתתרכז בדבר הכי חשוב שאתה חושב שצריך ואולי אפשר יהיה לדון בו ולסיים אותו. אם לא, נפתח את הכל ונדון.
נסים זימבר
לגבי הנקודה הראשונה שאמרתי, אני מציע
שיימצא ביטוי בין בדברי ההסבר להצעת החוק או בין באיזשהו סעיף בהצעת החוק.
ג'ודי וסרמן
החוק יפורסם ברשומות ואין דברי הסבר. יש
את נאום היושב-ראש ויש את הפרוטוקול של הישיבה הזו ואין דברי הסבר נוספים. אנחנו מדברים על התוכנית הניסיונית שמר אטלן הצהיר שהיא כוללת רק אנשים שלא נקלטו במסגרת הצבאית כך שזה נאמר במפורש. השאלה האם יש כבר פורמט מסודר של התוכנית הניסיונית שאפשר להצביע עליה, ואז אולי אפשר להניח אותה על השולחן.
נסים זימבר
לא כתוב פה שתינתן עדיפות לשירות הצבאי.
היו"ר דוד טל
נאמר מי שיש לו פטור מהצבא והמשמעות שהוא
קודם הלך לצבא והצבא דחה אותו מכל מיני סיבות ואז הוא הולך למסלול הזה.
נסים זימבר
הבעיה שזה לא מצוין מפורשות בהצעת החוק.
היו"ר דוד טל
כמי שמציג את החוק הזה, אני מבקש את מנהלת
הוועדה להכניס את הנושא הזה בדברי ההסבר שלי לחוק.
נסים זימבר
הבעיה היא שזה צריך להיות בהגדרה של בן. אולי
ניתן אחר-כך באיזשהו שלב בהמשך לתקן את זה.
היו"ר דוד טל
אני אמלא את רצונו של אדוני. כל הסיפור הוא
לשנה ובתום השנה יש אפשרות להאריך בעוד שנה. זו הוראת שעה.
נסים זימבר
להערכתנו הוראת השעה הזו תחיה.
היו"ר דוד טל
זה צריך לחזור לשולחן הזה.
מיכאל אטלן
החלטת הממשלה מוזכרת בחוק ובדברי ההסבר
אומרת
"התוכנית הניסיונית תאשר הן לגברים שלא נקראו לשירות צבאי והן לגברים שהתייצבו לשירות צבאי ונקבע על-ידי צה"ל שלא יגויסו להתנדב לשירות לאומי".
נסים זימבר
לעניין השני אדוני היינו מבקשים למצוא לו פתרון
כי הנושא הוא נושא מאוד מהותי.
ג'ודי וסרמן
אתה רוצה להגדיל את ההטבות של החיילים
המשוחררים?
נסים זימבר
לא ביקשתי להגדיל אלא ביקשתי שתהיה הבחנה
כי אנחנו לא מדברים על האוכלוסייה המוכרת של בנות השירות הלאומי אלא אנחנו מדברים עכשיו על אוכלוסייה של בנים שבמקרה רמת ההטבות תהיה שווה בשירות הצבאי ובשירות הלאומי, עלולה להיות זליגה מהמערכת הצבאית למערכת של השירות הלאומי וזה דבר מאוד מסוכן.
היו"ר דוד טל
אדוני, אני דוחה את זה.
ג'ודי וסרמן
לעניין התקופה הקובעת. בהצעת החוק נאמר
שהתוכנית הניסיונית תהיה לתקופה של שנה אחת או הממשלה רשאית להאריך בצו לתקופה נוספת של שנה נוספת.

יש פה שינוי ממהלך החקיקה הרגיל כי בדרך כלל מדברים על שרים מאריכים ואילו כאן מדובר על הממשלה כי אני מבינה שיש שרים רבים שמעורבים בעניין כמו שר העבודה והרווחה, שר הביטחון, שר המשפטים וכולי ולכן נדרשת החלטת ממשלה ולא החלטה של שר אחד.
היו"ר דוד טל
כתוב שזה באישור ועדת העבודה והרווחה?
ג'ודי וסרמן
לא, ובדיוק לעניין הזה אני רוצה להתייחס.
השרים רשאים להאריך את תוקפו של החוק בלי אישור פרלמנטרי כלשהו ואני חושבת שראוי שהחלטת הממשלה להאריך את הצו בשנה נוספת תהיה באישור ועדת העבודה והרווחה.
היו"ר דוד טל
אני חושב שאפילו מר אטלן יכבד את זה. זה
מקובל מאוד במקומותינו.
דוד כנפו
אני רוצה להתייחס להערתו השנייה של מר נסים
זימבר. הצוות אמור לקיים דיון גם בנושא הזה של תנאי השירות, אז נקיים את הדיון וזה לא קשור לתוכנית. לא יתכן שנשנה את התנאים של הבנים במסגרת הוראת שעה, כאשר הבנות עדיין מושוות לחיילים. הרי הבנות שמשרתות בשירות לאומי לפי חוק חיילים משוחררים, הן מושוות לחיילים. אם מישהו צריך לשנות משהו, צריך לשנות את החוק ההוא ולא את הוראת השעה שבאה להתאים את העניין.
שי סומך
נושא הדיפרנציאציה הוא באמת נושא כבד
ובנושא הזה יש לי שתי הערות בנושא.

ראשית, הממשלה היום דנה בנושא של השירות הלאומי במסגרת הרבה יותר רחבה ממסגרת הניסוי וזו מסגרת שנדונה במועצה לביטחון לאומי, ובמסגרת הזו נקבעו העקרונות כאשר אחד העקרונות של השירות הלאומי שתהיה באמת דיפרנציאציה כזו.

הערה שנייה. באותה החלטת ממשלה מכוחה הוצעה הצעת החוק הזה נקבע ש"כל החלטה על הרחבה נוספת של מסגרת השירות הלאומי לא תתקבל אלא לאחר דיון בשאלת ההטבות ותנאי השירות כדי שלא ייפגעו הגיוס וההתנדבות לצה"ל". זאת אומרת, הממשלה התייחסה לשאלה הזאת אבל היא החליטה שבניסוי לא ידונו בזה.
אייל טולדו
לעניין הדיפרנציאציה בהטבות. דוגמה למה
שההצעה הנוכחית לא עונה למשל זה סעיף 158 לחוק הביטוח הלאומי שקובע שלעניין בת שירות לאומי, אם היא שירתה בשירות לאומי ששה חודשים ותוך שלושים ימים לאחר מכן נישאה, יראו אותה לכל דבר ועניין כמי שביצעה שירות מלא. השאלה היא האם אנחנו רוצים להחיל את הנוסח הנוכחי של החוק גם לעניין גברים.
מיכאל אטלן
בסעיף ט' בהחלטת הממשלה יש התייחסות
לנושא. בסעיף ח' נאמר ש"הצוות יגבש התייחסות גם לסוגיית תנאי השירות וההטבות שניתנות למשרתי השירות הלאומי". זה בצו ג' כאשר נקודת המוצא היא המתנדבים במסגרת התוכנית הניסיונית ייהנו מההטבות המוקנות כיום למתנדבות. כלומר, נקודת המוצא היא השוואה, אבל פרטים אפשר לגבש במסגרת הפעלת הניסוי. כל זה ניסוי וניסוי חייב להיות גמיש.
היו"ר דוד טל
ההערה בהחלט במקומה.
אייל טולדו
שמעתי וקיבלתי את דבריכם לעניין ההגדרה
שאומרת על מי יחול העניין הזה של שירות לאומי, אבל אני חוזר על זה כי זה ממש בנפשנו, נושא הגדרת הבן. אנחנו רוצים שיהיה שינוי בנוסח כך שבן יוגדר כיוצא צבא שלא נקרא לשירות או שקיבל פטור משירות. אם זה כל כך מוסכם על-ידי כולם, אני לא חושב שזה איזשהו שינוי קיצוני בהצעת החוק ועדיין זה יבהיר את הנושא בצורה חד-משמעית.
היו"ר דוד טל
אני יכול כרגע להפעיל את שיקול דעתי ולערב גם
את השקפת עולמי בנושא הזה ולשנות את החוק מקצה לקצה, אבל אני לא עושה את זה. אני אומר, מה שאתם החלטתם, המשרדים הרלוונטיים, מה שגיבשתם – ואי בטוח שמבחינה מקצועית אתם עושים את זה טוב יותר מחברי הכנסת שישנם ואינם כאן – היות שחקרתם, דרשתם והעמקתם בכל מה שצריך.

אני חושב שאין מקום כרגע להיכנס לכל הדבר הזה ולהפוך את החוק. אמר היועץ המשפטי של משרד העבודה שזו הכוונה. אמרנו שבנאום שלי, כשאני אציג את הצעת החוק מעל דוכן הכנסת - ויש משקל ועוצמה לדברים שנאמרים על-ידי מגיש ההצעה בדברי הכנסת - הדברים האלה יבואו לידי ביטוי. אם החוק היה חוק, גם אותו היה אפשר לשנות, אבל כאן מדובר בהוראת שעה. ממילא אתם במשך השנה הזאת תדונו שוב ושוב ואני מניח שתתקנו את הטעון תיקון. אם צריך להאריך את הוראת השעה בפעם נוספת, תאמרו שאת הוראת השעה אתם אכן מאריכים אבל עם תיקונים מסוימים.

אני מבטיח לך שאם זה יחזור לכנסת ותהיה הסכמה של כל המשרדים, הכנסת תתייחס לזה בצורה חיובית.
יצחק לנגה
האגודה להתנדבות מיישמת בפועל את התוכנית.
מושקעים בעניין הרבה מאוד משאבים ולא ראינו שעומדים בתור. בסך הכל ההשקעה היא גדולה מאוד, אבל לא ראינו שיש נהירה המונית להתנדבות.

אולי כתוצאה מזה אותם אלה שמעדיפים לשרת בצבא, הם יעשו מאמץ גדול מאוד קודם כל להתגייס ואחרי כן להגיע לשירות לאומי, וכשהם באים לשירות לאומי הם לא באים למען הזכויות אלא למען הערכים. מצד שני, יהיו כאלה שיעשו כל מאמץ שלא להגיע לצבא וינסו בכל מקרה לקבל את הזכויות דרך השירות הלאומי ולכן הדיפרנציאציה כאן חשובה.

אני מבקש שכאשר יתקיים דיון בהארכת הוראת השעה לקחת בחשבון את הפרופורציות.
היו"ר דוד טל
ניקח את זה בחשבון. תודה רבה. אני רוצה
להעלות את הצעת החוק להצבעה. מי בעד הצעת החוק עם התיקונים כפי שציינו? אני בעד ואין מתנגדים.

אני קובע שהצעת החוק הזו אושרה על-ידי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת והועברה לקריאה שנייה ושלישית למליאת הכנסת.

תודה רבה. הישיבה נעולה.






הישיבה ננעלה בשעה 09:30

קוד המקור של הנתונים