ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 18/07/2001

שינוי מדיניות לשכת התעסוקה בעכו כלפי מובטלים ערבים - ח”כ טלב אלסנע - הצעה לסדר בדיון מהיר

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/3595




פרוטוקולים/עבודה/3595
ירושלים, כ"ה באב, תשס"א
14 באוגוסט, 2001


פרוטוקול מס' 346
מישיבת ועדת העבודה והרווחה
שהתקיימה ביום רביעי, כז' בתמוז התשס"א - 18 ביולי 2001 בשעה 9:00
נכחו
חברי הוועדה: דוד טל - היו"ר
טלב אלסנע
מוזמנים
לטיפה חורי - מזכירת אגוד מקצועי במגזר הערבי עכו,
ההסתדרות הכללית
חזקיה ישראל - נציג המעסיקים
נזרי יעקב - סמנכ"ל שירות התעסוקה, משרד העבודה
והרווחה
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
הוקלט ע"י
חברת פרוטוקול
סדר היום
שינוי מדיניות לשכת התעסוקה בעכו כלפי מובטלים
ערבים - ח"כ טלב אלסנע - הצעה לסדר בדיון מהיר


1

7
ועדת העבודה והרווחה








שינוי מדיניות לשכת התעסוקה בעכו כלפי מובטלים ערבים -
ח"כ טלב אלסנע - הצעה לסדר בדיון מהיר
היו"ר דוד טל
בוקר טוב רבותי, אני פותח את ישיבת ועדת עבודה ורווחה.
טלב אלסנע
אדוני היושב ראש, רבותי, הנושא הוא כזה, הגיעה לידיי תלונה של עשרות מובטלים מאיזור עכו והסביבה. מאחר ולשכת התעסוקה בעכו משרתת את כל היישובים מסביב, התלונה הגיעה ממספר מקומות. הטענה היתה שלשכת התעסוקה מפנה אנשים לקבלן שאמור לקבל אותם לעבודה. הם פונים לקבלן, הוא מראיין אותם, ואומר שישלח להם תשובה, והם לא מקבלים כל תשובה. כאשר הם פונים ללשכת התעסוקה מוסרים להם הודעה שתביעתם נדחית עקב סירוב.
היו"ר דוד טל
אני מבין שהטענה היא שהם מקבלים סירוב וכתוצאה מכך לא יכולים לקבל כסף.
טלב אלסנע
זהו בדיוק המצב המתואר. אותם אנשים פונים לעירעור, ועד שנדון העירעור שלהם לוקח זמן רב, ובינתיים לאנשים אלה אין הכנסה אחרת. כלומר בפרק הזמן שבין הדחייה לבין העירעור לבין קבלת התשובה אין להם כל הכנסה. מדובר בכמה עשרות אנשים שבדרך זו נטלו מהם את הזכות לקבל דמי אבטלה.
היו"ר דוד טל
אני מבין שאלה אנשים שמאוד רוצים לעבוד אם רק יינתן להם הדבר.
טלב אלסנע
אכן זה המצב.
לטיפה חורי
כבוד יושב ראש הוועדה, אני מקבלת את התלונות מהעובדים. אני עוסקת באיגוד המקצועי, והתלונות שכבוד חבר הכנסת דיבר עליהם הגיעו אלי לפני שהגיעו אליו. הבעיה היא כזאת, ישנו קבלן ממשלתי, שהוא קבלן חפירות ונוף.
היו"ר דוד טל
מה זאת אומרת קבלן ממשלתי?
לטיפה חורי
מדובר בחברה ממשלתית. הזמינו את החברה הממשלתית ללשכת התעסוקה, הזמינו את העובדים מהמיגזר הערבי וריאיינו אותם. לאחר שריאיינו אותם נתנו להם הפנייה לעבודה, ולאחר מכן החברה הממשלתית ענתה שאין לה מקום עבודה בשבילם. הם קיבלו סירוב, הגיעו לעררים, ודחו להם גם את העירעור.

אם אוכל להוסיף, מגיעות אלי תלונות רבות נוספות מלשכת התעסוקה באותו איזור.
היו"ר דוד טל
כמה זמן את מקבלת כאלה תלונות?
לטיפה חורי
הדבר נמשך כבר שנים, מר נזרי יודע כמה פעמים הגעתי אליו בנושא.
היו"ר דוד טל
גברת חורי, האם נכון שעד היום טרם הפנית את תשומת לבה של הוועדה לאפליה הזאת?
לטיפה חורי
אף פעם לא פניתי לוועדה עד היום. כמו כן מגיעות אלי תלונות רבות לפיהם נותנים הפנייה לעובד לכתובת מסויימת, העובד מגיע ורואה שזה בית פרטי ולא מקום עבודה. יש הרבה מקרים כאלה.
היו"ר דוד טל
האם דבר כזה קרה יותר מפעם אחת?
לטיפה חורי
נתקלתי בתלונה מסוג זה יותר מפעם אחת. ברצוני להתייחס לבעיה נוספת, בעניין של אבטחת הכנסה של אבטלה. כאשר מגיע עובד עם מכתב פיטורין ללשכת התעסוקה לא מוסבר לו שצריך מאה חמישים יום. הוא נרשם חודש ימים, לוקח את הטפסים שלו לביטוח לאומי ואחרי חודשיים מקבל מכתב הביתה שלא מגיע לו לקבל כסף כי אין לו מספיק ימים, למרות שהוא נרשם כדורש אבטלה כבר שלושה חודשים. אלה בעיות מאוד חמורות, שגורמות לאבטלה להיות יותר גבוהה במיגזר הערבי.
היו"ר דוד טל
זו בהחלט בעיה שטעונה תיקון וחשוב לטפל בה.
יעקב נזרי
מדובר בפרוייקט ייחודי של רשות הגנים הלאומיים, עבודה שלא מחייבת השכלה או נתונים מיוחדים וכל אחד יכול לבצע. הזמנו וראיינו כמאתיים מועמדים פוטנציאליים למקומות עבודה אלה, במיוחד נטולי אבטחת הכנסה כשירים לעבודה ובריאים. נדרשו עשרים מקומות עבודה. הטוענים לעניין הסירובים הם שנים עשר מתוך שישים ושניים דורשי עבודה שנרשמו כסירובים. ההליך אצלנו, מבחינת השירות, הוא הליך פשוט. זכותו של כל דורש עבודה לערער על החלטות הלשכה.
היו"ר דוד טל
אומרת גב' חורי שאותם אנשים קיבלו הפנייה לעבודה. אתה רשאי לראיין עובדים ולמצוא שהם לא מתאימים, אבל אז לא תיתן להם הפנייה לעבודה, ואילו במקרה זה מדובר באנשים שקיבלו הפנייה.
יעקב נזרי
אני רוצה להתמקד דווקא בפרוייקט הזה, ולא להיכנס למה שנאמר כאן, דברים גורפים הרחוקים מהמציאות. אני מדבר לגופו של עניין מבחינת הפרוייקט הזה כשלעצמו. הראיון לקבלת העבודה נעשה במשולב עם המעסיק ועם שירות התעסוקה. היו דורשי עבודה שאמרו שהם לא רוצים ללכת לעבוד.
היו"ר דוד טל
לא זה מה ששמעתי כאן, לא מחבר הכנסת אלסנע ולא מגב' חורי.
יעקב נזרי
אני מתמקד בפרוייקט הזה, שהינו פרוייקט ייחודי. עכו מופיעה חדשות לבקרים כיישוב מוכה אבטלה ולכן נעשה מאמץ גדול מאוד ליצור מקומות עבודה.
היו"ר דוד טל
האם זו עבודה יזומה?
יעקב נזרי
זו עבודה לטובת האוכלוסיה הזאת, שמתאימה לכישוריה, ברשות הגנים. מדובר בעבודות של תחזוקה.
היו"ר דוד טל
במידה ולא היתה קיימת אבטלה, האם גם אז היו עושים את העבודה הזאת?
יעקב נזרי
קשה לומר. זהו פרוייקט ייחודי. מכל מקום אני מדבר על אותם אנשים שטענו לסירוב. מתוך שישים ושניים איש שנרשמו להם סירובים שנים עשר טענו לסירוב וביקשו להיות מופנים לוועדת ערר. ההליך הזה הוא הליך שנעשה במשך כל השנה, לכל אחד יש זכות לערער. אני מניח שחלק מהמערערים, במידה ויצאו זכאים בעניין העירעור, יקבלו תשובה בהתאם.
היו"ר דוד טל
אני רוצה להבין מתי אדם מקבל סירוב. כאשר הוא מקבל הפנייה ונשלח למקום עבודה ואילו במקום העבודה נאמר לו שלא צריכים אותו, מה הוא צריך לעשות במקרה כזה?
יעקב נזרי
קשה לי להעלות על הדעת מצב בו אומר המעסיק אני לא צריך אותך ולא מנמק. פקיד ההשמה מתייחס לעניין הזה בהבנה. אם חלילה קורה מצב כזה שאדם נשלח והמעסיק אומר אני לא צריך אותך, קיבלתי את המכסה שאני רציתי, אין פה עניין של ניגוד או מאבק של פקיד ההשמה מול דורש העבודה.
היו"ר דוד טל
זו הנקודה שלא ברורה לי. נאמר כאן שבא אדם ועבר ראיון. הוא היה יכול לא לעבור את הראיון, היו שולחים אותו הביתה והוא היה ממשיך להיות מובטל. אבל הוא עבר ראיון ונתנו לו הפניה, זאת אומרת שהוא מתאים לעבודה הזאת. הוא הלך למקום העבודה ושם אמרו לו אנחנו לא צריכים אותך. אותו אדם לא מבין מדוע ניתן לו סירוב כאשר הוא רוצה לעבוד.
יעקב נזרי
לא קיים מצב כזה.
היו"ר דוד טל
אבקשך לבדוק באופן ספציפי את הנקודה הזאת בפרוייקט הזה.
יעקב נזרי
אין שום בעיה. אבדוק זאת.
היו"ר דוד טל
יש לבדוק האם היו מקרים בהם כפי שנטען אנשים הופנו לחברה והחברה אמרה להם אנחנו לא צריכים אתכם.
יעקב נזרי
בנוסף לכך, השנים עשר המתלוננים האלה נמצאים בתהליך בוועדת ערר. התהליך עדיין לא הושלם.
טלב אלסנע
בינתיים הם אינם מקבלים תשלום חודשי והם רוצים לצאת לעבודה.
יעקב נזרי
במקרה זה הם לא רצו בעבודה.
היו"ר דוד טל
זו הנקודה שצריך לברר. אם אותו אדם לא רצה לעבוד, אין שום טענה. לכן ביקשתי ממר נזרי לבדוק באופן ספציפי האם קרה ולו מקרה אחד של אנשים שבאו וביקשו לעבוד והחברה לגנים לאומיים שלחה אותם הביתה, ואז נירשם להם סירוב. אם זה כך זה מצב לא תקין.
יעקב נזרי
יש לנו מידע על כך שאותם אנשים שהלכו לאקט הזה שנקרא סירוב חזרו בהם והם מצטערים על כך בדיעבד.
היו"ר דוד טל
מאיפה אדוני יודע את המידע הזה?
יעקב נזרי
אני בדקתי זאת.
לטיפה חורי
אתמול היתה לי ישיבה עם מנהל לשכת תעסוקה בעכו. שמו מאיר אוחנה. נפגשנו בכנס של חברות כח אדם. הוא אומר לי שמתוך כל אלה שטענו שקיבלו סירוב הגיעו אליו ארבעה אנשים שלא הלכו לערר. הם רצו בטוב. הם אמרו לו שהם רוצים לעבוד, אבל הוא הודה שהקבלן הזה לא לקח אותם לעבודה.
טלב אלסנע
ברצוני להציע הצעה לסיכום הדיון. עומדות בפני הוועדה שתי גרסאות, האחת היא גרסת לשכת התעסוקה, שמציג אותה מר נזרי, אשר לא היה נוכח שם.
היו"ר דוד טל
מר נזרי הוא סמנכ"ל לשכת התעסוקה ודבריו אמונים עלי.
טלב אלסנע
אך הוא מדבר מפי השמועה.
היו"ר דוד טל
מר נזרי אומר שבדק את הדברים בעצמו. שאלתי אותו כמה שאלות כדי לבדוק עד כמה הוא מכיר את הנושא, ואני מניח שהוא עשה שיעורי בית לפני שהגיע הנה היום.
טלב אלסנע
אנחנו גם כן יודעים את הדברים מפי השמועה, מתוך מה שאמרו לנו אותם מופנים, אותם אנשים מובטלים. אנחנו לא היינו שם, אנחנו רק יודעים מה שהם מוסרים לנו. יש צורך להפגיש את שני הצדדים ביחד. הייתי מציע לקיים מפגש בלשכת התעסוקה בעכו, אני מוכן לבוא לשם, גב' חורי נמצאת שם, סמנכ"ל שירות התעסוקה אם יוכל יבוא גם הוא, ושם נקיים דיון, יחד עם מנהל לשכת התעסוקה בעכו.
היו"ר דוד טל
אני מבקש מסמנכ"ל לשכת התעסוקה לבדוק ספציפית את המקרים שהוצגו כאן. אני רוצה לדעת בבירור האם היה ולו מקרה אחד של אנשים שבאו עם הפנייה לעבודה לרשות הגנים הלאומיים והם סירבו לקלוט אותם. לפי מה שנטען כאן, אנשים טענו שראיינו אותם ונתנו להם הפנייה, הם הלכו להתקבל ונאמר להם שאין מקום עבודה עבורם, ואחר כך נאמר להם שהם מסרבים ולכן לא יוכלו לקבל דמי אבטלה. הם טוענים שהם לא מסרבים אלא רוצים לעבוד, אבל לא נותנים להם. אבקש ממר נזרי לבדוק עבורי את הנושא אישית ולתת לי תשובה בתוך שבוע ימים. לאחר שתתקבל תשובתך נעדכן את גב' חורי ואת חבר הכנסת טלב אלסנע בנושא. מר נזרי, אני מבקש שהבדיקה תהיה יסודית, עד כמה שניתן.
יעקב נזרי
אם יורשה לי להוסיף משפט, בשירות התעסוקה ההליך הזה שנקרא סירוב קיים בסדר גודל של אלפי אנשים בכל חודש. בחודש האחרון רשמנו כשלושת אלפים ומאה סירובים. כלומר אין כאן חלילה איזו שהיא יד זדונית.
היו"ר דוד טל
מר נזרי, אין צורך להיכנס למקומות שלא נטען לגביהם דבר. אנחנו מדברים בנושא הספציפי הזה. לא גלשנו למחוזות של אפליה. אבל קורים מקרים ויש לבררם. אני מכיר גם מקרים של אנשים שלא רוצים לעבוד ומבקשים ממעסיק אליו הופנו לחתום להם שהוא לא צריך אותם. אני מכיר אנשים שמרמים את לשכת התעסוקה, ויש גם הרבה מובטלים שרוצים לעבוד, ולא מקבלים עבודה. במקרה הנוכחי אני מדבר על מקרים של אנשים שקיבלו הפניה לרשות הגנים ולרשות הגנים לא היתה עבודה בשבילם. אם נאמר להם שאין בשבילם עבודה, יש לחתום להם בהתאם בכדי שיוכלו להמשיך לקבל דמי אבטלה. זו הנקודה שאני רוצה לבדוק, ואבקש שתיערך בדיקה יסודית.
לטיפה חורי
ברצוני לבקש ממר נזרי, אשר תמיד עזר לנו בהרבה דברים, לטפל בעוד נושא שעולה מפניות המגיעות אלי. מדובר במצב בו למקום עבודה אחד המבקש עובד אחד בלבד נותנים הפניות לעשרה איש. שולחים לו עשרה אנשים, אחד מתקבל ותשעה מקבלים סירוב.
היו"ר דוד טל
גם זה מצב לא תקין, אבל זה לא חלק מהדיון כרגע. אני סוגר את הישיבה. תודה רבה לכם.


סוף הישיבה

קוד המקור של הנתונים