ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 04/07/2001

הצעת חוק מגן דוד אדום (תיקון - מקורות המימון של האגודה), התש”ס-2000

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/3418




26
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
04/07/2001

פרוטוקולים/עבודה/3418
ירושלים, כ"א בתמוז, תשס"א
12 ביולי, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 330

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, י"ג בתמוז התשס"א (4 ביולי 2001), שעה 09:00
נכחו
חברי הוועדה: דוד טל - היו"ר
גנדי ריגר
מוזמנים
חבר-הכנסת יצחק גאגולה
אבי זוהר - מנכ"ל מד"א
יגאל גדרון - משרד האוצר
איריס גינזצבורג - משרד האוצר
גל הרשקוביץ - משרד האוצר
מירי כהן - משרד הבריאות
נתן סמוך - משרד הבריאות
טלי שטיין - משרד המשפטים
חמי אבנרי - משרד הפנים
יחזקאל לביא - מנהל האגף לתכנון אסטרטגי, משרד הפנים
חן רון - סמנכ"ל לכלכלה, מרכז השלטון המקומי
יעקב נבו - קופת-חולים כללית
יהודה עליאש - חשב הקופה, קופת חולים מאוחדת
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
קצרנית
חפציבה צנעני
סדר-היום
הצעת חוק מגן דוד אדום (תיקון - מקורות המימון של האגודה),
התש"ס-2000 - מאת חה"כ י' גאגולה.

הצעת חוק מגן דוד אדום (תיקון - מקורות המימון של האגודה), התש"ס-2000
היו"ר ד' טל
אני פותח את הישיבה. על סדר-היום הצעתו של חבר-הכנסת הנכבד יצחק גאגולה שטרם הגיע: הצעת חוק מגן דוד אדום(תיקון - מקורות המימון של האגודה), התש"ס-2000. נעתרתי לבקשת משרד הבריאות וגורמים נוספים במערכת ודחיתי נושא זה למעלה מחודשיים, משום שסברתי שאנשי משרד הבריאות יחד עם אנשי משרד הפנים בהתייעצות ובהסכמת משרד האוצר יאותו ויוכלו להגיע לאיזו שהיא הסכמה בנושא הזה שמד"א יהיה גוף שיתוקצב ישירות מאוצר המדינה, ולא כפי שסברו אולי שכדאי שהרשויות המקומיות יממנו אותו. אם הרשויות המקומיות רובן ככולן היו מאוזנות והיו להן מקורות כספיים, אני חושב שזה גם היה נכון להוציא את הכסף הזה מהרשויות המקומיות. אבל, כדי לקיים את החוק הזה שהעלה חבר-הכנסת גאגולה, יצטרכו איזה שהוא מקור לא אכזב, מקור איתן, כמו אוצר המדינה. מבחינתי, לאחר מכן שאוצר המדינה יעשה את החשבונות עם הרשויות המקומיות. זה בסדר, ואין לי התנגדות לדבר הזה. אבל, רשויות מקומיות, בפרט גרעוניות, ורובן מועצות מקומיות ורשויות גרעוניות - אי אפשר בהצעת חוק להטיל את החובה עליהן לשלם למד"א, שכן אם נטיל זאת עליהן ברור לי שהרשות המקומית לא תעביר את מה שאין לה. יכול להיות שזה יוצר איזו שהיא בעיה למשרד האוצר, אך אני מניח שבחשבונות הרבים שיש למשרד האוצר עם הרשויות המקומיות הוא יעשה זאת ביתר שאת ובצורה טובה יותר והוא יוכל לגרוע את מה שצריך לגרוע כתוצאה מצריכת השירותים הללו של מד"א.

רבותי, אינני רוצה להכביר במלים ולומר עד כמה מד"א חשובה בציבוריות הישראלית. הייתי רוצה שהם יהיו מובטלים, אך, לצערי, רואים אותם בכל מקום ובכל שעה כשיש איזה שהוא פיגוע וכשיש איזה שהוא נפגע אחר שהם יכולים לתרום הם מגיעים. הם לא עושים זאת לשם שמים. הם גובים עבור זה כסף, וזה בסדר. אני סבור, שהצעת חוק ברוח הזו אצטרך להעביר למליאת הכנסת שתדון בנושא הזה ותאשר ותקדם את הנושא הזה.
י' לביא
ברצוני להפנות את תשומת לב הוועדה לנושא שאולי נעלם מהוועדה וחשוב שיהיה מול עיניה. תחילה, אגיד זאת אולי קצת על משקל הומוריסטי קטן. אומנם במרבית מדינות העולם שירותי ההצלה הם חלק מהרשויות המקומיות, אך בארצנו הם גוף וולונטרי, כפי שאדוני והוועדה יודעים, והם זוכים לתמיכה כלשהי מכל מיני גופים. אין בעיה - כך שזה הצד ההומוריסטי של הדבר - שזה יהיה תחת השלטון המקומי ובתיקצוב שלו ובלבד שיקויים ההסכם בין מרכז השלטון המקומי לבין הממשלה שחתומים עליו אנשי אגף התקציבים שיכסה את מלוא העלות לרשויות המקומיות מקופת המדינה. יש הסכם חתום על כך, וההסכם הזה הוא לא רק למד"א והוא כללי ומדבר על הוצאות שתיגרמנה לרשויות כתוצאה מחקיקה או כתוצאה מהחלטות ממשלה.

שנית, עד כמה שהבנתי, הצעת החוק לא מציינת מקור מימון, והיא צריכה להצביע על כך.
י' עליאש
אני יהודה עליאש מקופת-חולים מאוחדת. לא הבנתי מה מצא טעם המחוקק לעסוק בסוגיה זו. הרי מצוות אנשים מלומדה, שהרשויות המקומיות, על-פי הסכם שנחתם בשנת 1950 ומשהו מחוייבות לממן שליש מהוצאות הנט"ן בכיוון מד"א. אינני מבין מה המחוקק רוצה. למה המחוקק מצא צורך להתערב? כל זאת מביא אותנו למסקנה, שכנראה הרשויות המקומיות אינן משלמות, ואז צריכה להיות איזו שהיא חקיקה שתחייב אותן לעשות כן.

אני מייצג את קופות-החולים, ובסרט הזה אנו נכנסנו לפני שלוש או ארבע שנים. היושב-ראש, אני קובע, בוודאות, שעד לפני שלוש שנים, עד שנת 1998 כשהכניס המחוקק את קופות-החולים מהסל, זה היה הכסף היחודי היעודי היחיד שיורד מהסל לכיוון שירות כלשהו. זה קרה לא בשום שירות: לא בבריאות נפש ולא בשום מקום. מד"א היא פרה קדושה. כבוד היושב-ראש, אני אומר לך שמ-1998, כי הכניסו זאת לחקיקה והכסף יורד מעלות הסל אוטומטית, אני יושב בוועדת היגוי, כספים ותקציבים שעד 1998 הם היו מגיעים בתחילת כל שנה ואומרים: "אלה תקציבנו", והשאר, השלטון המקומי והחבר'ה מעיריית ירושלים, נלחמים כמו אריות למה כך ולמה אחרת. מ-1998 הוסר הפיקוח. אין תקציב - ואני מדבר על נט"ן - ולא מוגש לאישור, ולא מה הן ההוצאות ולא מה הן ההכנסות. היתה ישיבה לפני שנה וחצי ודיברו ולא דיברו. אני אומר לך, שהנסיון רע ומר. כל אשר אנו מבקשים הוא זה: אם רוצים להכניס את כל תקציב הנט"ן לתקציב הממשלה, אנו בעד. ימצאו מקורות מימון, ויעשו כך ואחרת. אם אדם נפגע בכביש תל-אביב-ירושלים, איזו רשות מקומית זו? לצערנו, זה קורה הרבה על הכבישים. זה לא יעלה על הדעת. דרך אגב, זה שליש - קופות-החולים, שליש - רשויות מקומיות ושליש - מדינה. המדינה כבר בפנים ANYWAY. לחצאים ולרביע לא שמענו, וצריך שזה יהיה הכל או לא כלום.
היו"ר ד' טל
צודק. אנו נטיל הכל על אוצר המדינה, שהוא יקח מהרשויות ויגבה מקופות-החולים, ובחשבונות ובתחשיבים שלהם הם יקצצו מכאן לכאן.
י' עליאש
אוצר המדינה גובה מקופות-החולים מדי חודש. ביטוח לאומי משלם את חלקם.
א' זוהר
אבל, לא מהרשויות.
היו"ר ד' טל
האם הוא גובה גם מהרשויות המקומיות?
י' עליאש
לא.
היו"ר ד' טל
האם נוצרים גרעונות למד"א?
א' זוהר
ודאי.
היו"ר ד' טל
דרך אגב, הדוגמא הזו של אדם שנפגע בכביש ירושלים-תל-אביב או בכביש תל-אביב-חיפה ובאיזו רשות מקומית זה - אני רוצה לומר לך שזה לא מענייננו.
י' עליאש
נכון.
היו"ר ד' טל
לי חשוב, שאזרח קודם כל יקבל את השירותים הרפואיים הדחופים.
א' זוהר
בעוד ש"אבנר"- - -
היו"ר ד' טל
אדוני, איחרת.
א' זוהר
לא היה לי אישור כניסה.
היו"ר ד' טל
בסדר, אך אי אפשר להתפרץ כך.

אני סבור, כמפקח על הרשות המבצעת, שמדובר על אזרח במדינת ישראל באשר הוא, כמו שיש לנו חוק ביטוח בריאות ממלכתי. אתה משלם ביטוח בריאות ממלכתי או לא - שירותים צריכים לתת לך. אחר כך תעשה חשבונות עם מי שאתה רוצה: איתו, עם מחלקת הרווחה או עם מי שאתה רוצה. במקרה שנתת, אם נפגע אדם, עליו לקבל קודם כל את השירותים הרפואיים. אתן לגל הרשקוביץ לומר את דברו, אך אני חושב שהמנגנון הטוב ביותר הוא האוצר. מהבחינה הזו, ואינני אומר זאת בציניות אלא ברצינות, הם אנשים מאד מסודרים ומקצוענים בנושא הזה; צריך להוריד מהרשות הזו X - מורידים. לפני שנותנים צ'ק עבור תיקצוב איזון וכל מיני דברים, מורידים בחשבון ואומרים: "יש לך מד"א, ויש לך זה וזה". זה הטוב ביותר. למה לפזר זאת בצורה של שליש, שליש ושליש. נעביר הכל לאוצר, שם יעשו את הסדר. אני בטוח, שמד"א תקבל את שלה ואני רוצה שמד"א תקבל את שלה.
י' עליאש
מבוקר.
היו"ר ד' טל
הוא סוּפּר-מבוקר. ברגע שהיא תקבל זאת מאוצר המדינה, אני סמוך ובטוח שזה יהיה.
י' עליאש
היא מקבלת כל השנים מאוצר המדינה.
היו"ר ד' טל
אם אוצר המדינה לא עשה זאת עד היום ולא ביקר, זה חמור. אבל, למה סתם להשמיצם? תיכף ניתן רשות דיבור לאוצר. יכול להיות שכן ביקרו ובדקו. אם הם לא בדקו - זה חמור, זה לא טוב, זה לא ראוי וזה לא נכון. אנו נעמוד על כך שזה יהיה מבוקר ומפוקח, כפי שמפקחים על כספים אחרים שנותנים. אני חושב, שבנושא הזה אנו יכולים להגיע לתמימות דעים קודם כל שהשירות הזה נצרך על-ידינו והוא חשוב, חיוני וצריך להתקיים.
ח' רון
אני חן רון, סמנכ"ל לכלכלה במרכז השלטון המקומי. נתתי נייר עמדה, אך ברצוני לסכם בקצרה מאד. השירות הוא שירות ממלכתי, ולא משנה איפה נמצא התושב. זה לא תושב של רשות מקומית, אלא תושב של מדינת ישראל שצריך לקבל את השירות. זהו שירות ממלכתי ציבורי.

ברצוני לתקן ולומר, שההסכם איננו משנות ה-50. ההסכם משנות ה-50 למימון המד"א בטל מזה שנים. ההסכם למימון נט"ן הוא איזו שהיא ועדה שישב בה יחזקאל הרמלך, כשהיה ראש עיריית רחובות, ונתן הסכמתו, נדמה לי בתחילת שנות ה-80 או סוף שנות ה-70, שרשויות, וולונטרית, יממנו 33% מהנט"ן, כשהנט"ן הזה היה די בחיתוליו.

הנט"ן התפרש מאד, והתקציבים גדלו מאד. מזה כשנתיים אנו לא מוזמנים כלל לאשר את תקציבי הנט"ן. התקציב האחרון, שהשתתפתי בו ואני חבר בוועדת נט"ן עליונה, היה ב-1998. לא זומנתי מאז לדיוני תקציב. כלומר, מחייבים את הרשויות המקומיות בכמה שהם רוצים.
י' עליאש
נכון.
ח' רון
מי שואל אותנו? יש לי זכות הצבעה של שליש על התקציב שם. גם כשאנו ונציגי קופות-החולים הצבענו נגד התקציב, התקציב עבר וחייבו אותנו. זה מה שנקרא: השלטון המרכזי נוהג כפריץ.
היו"ר ד' טל
הייתי מצפה מאדוני שיפנה לוועדת העבודה והרווחה, והיינו מעלים זאת לדיון עוד לפני 2-3 שנתיים והיינו יכולים למזער את הנזק. אבל, טוב שהדברים עולים כדי שנדע.
ח' רון
אמשיך בעוד כמה נקודות קטנות. מעבר לזה, הדבר הזה הוא וולונטרי. היה כזה הסכם. נציגי מרכז השלטון המקומי אינם יכולים לכפות על הרשויות המקומיות, כי אין לנו מעמד סטטוטורי. רשויות נהגו כפי שהיתה ההמלצה ושילמו את ה-33%, ואלה שלא שילמו - מד"א הגישה כנגדן תביעות משפטיות על סמך אותו מסמך ישן, דף כזה קטן, בו יחזקאל הרמלך חתום שהוא מסכים לזה. אולם, כבר נפסק ע"י משרד המשפטים, שבכל נושא שירותי בריאות, מאז שיש חוק ביטוח בריאות ממלכתי, יכולה רשות מקומית להגיד: "אני לא רוצה להשתתף" ורק שהיא מודעת לכך שהשירות באיזור שלה יהיה נמוך יותר. כך נפסק גם לגבי תחנות בריאות למשפחה, שגם הן שירות ממלכתי.
ט' שטיין
אני נציגת משרד המשפטים. איפה זה נפסק?
ח' רון
קחי את פסק הבוררות של מרים רובינשטיין לגבי תחנות בריאות למשפחה, וראי מה כתוב לגבי ביטוח בריאות ממלכתי: שירותים שרשויות מקומיות לא רוצות לתת השתתפות. אינני זוכר את מספר הפיסקה, אך אני כמעט יכול לצטט מה היא כותבת. גם בוועדה לקידום הילד כבר נפסק, שאם רשות מקומית לא רוצה להשתתף - רק שתהיה ערה לכך שרמת השירות תרד. ראי מקרה בת-ים.
נ' סמוך
אבל, אנו מדברים על מינימום של שירות, ולא על הפסק.
ח' רון
בנוסף, זה הסכם ולא חקיקה, ורשות מקומית יכולה להודיע למד"א: "גמרנו. נגמר ההסכם". זו עיסקה בין קונה מרצון למוכר ברצון.
נ' סמוך
בשביל זה יש חקיקה.
ח' רון
ואז, יכולה מד"א להודיע לאותה רשות מקומית: "אני מורידה את מספר הניידות אצלכם".
היו"ר ד' טל
ידידי הסמנכ"ל, אני כופה דעתי על אנשים כאן כמחוקק ולא בצורה שלילית אלא בצורה חיובית. כאן אינני רוצה שיקרו מצבים כאלה. אני רוצה לכפות את זה שכל אדם בכל מקום בארץ, בכל רשות מקומית, יקבל את השירותים הללו. מכאן אנו יוצאים: מי צריך לשלם, כמה לשלם, איך משלמים, ממי מקזזים זאת וממי לא מקזזים זאת. בוא ונצא מתוך ההנחה, שבכל מקום צריך להיות קודם כל מד"א.
ח' רון
טענתי היא, שזה שירות ממלכתי, כי לא משנה, כמו שאתה אמרת קודם ויפה, אם בכביש תל-אביב-חיפה נפצע אדם בתאונת דרכים. על-פי הצעת החוק פה, כתובה שיטת החיוב. האם תחוייב בזה חיפה, תל-אביב, נתניה או חדרה? מי? השירות הוא ממלכתי וציבורי, ולא שירות מוניציפלי.
א' זוהר
אין "אבנר" יותר.
ח' רון
הרשויות המקומיות נותנות שירותים מוניציפליים בשני תחומים עיקריים בלבד: רווחה וחינוך, ולא בריאות. בריאות איננה מהמטלות שחוק מטיל על רשות מקומית. היה ויפילו עלינו עכשיו מטלות מימון בריאות בחוק, זה יהיה תקדים; מחר נצטרך לממן מטלות איכות הסביבה שהן ממלכתיות וכו'.

ברצוני להוסיף, בקצרה מאד, עוד שתי הערות להצעת החוק עצמה. עומדות פה שתי הצעות חוק של חבר-הכנסת גאגולה, שאחת היא חוק מגן דוד אדום, לפיה המדינה תממן את כל העלויות, ומצד שני יש את הצעת חוק שניה. אני מתייחס רק לשניה והמפורטת. יש כאן שני דברים: דבר אחד הוא, שהשר יוכל לחייב את הרשויות המקומיות באחוז ההשתתפות, ולא משנה מאיפה זה יבוא אחר כך. מה יהיה אם השר יחליט לחייב את הרשויות המקומיות ב-100%? לא נקבע פה LIMIT, וזה לא יתכן. מישהו היה צריך לקבוע LIMIT, גם אם הצעת החוק הזו תתקבל.
נ' סמוך
יש LIMIT, וזה ה-LIMIT שנקבע בחוק ביטוח בריאות ממלכתי - עד 11 מליון שקל בשנה. זה מוצמד ומוקבל למה שקופות-החולים משלמות.
ח' רון
מי אמר ש-11 מליון שקל זה שליש כמו היום?
נ' סמוך
צריך לבדוק את הנושא הזה. הצעת החוק נותנת מנגנון. גם החוק המקורי, שמחייב את קופות-החולים, נותן מנגנון בו אפשר לבחון לאורך זמן עד כמה העלות הזו באמת משקפת את העלות של מד"א ולהתאים זאת על פני הזמן. בכל מקרה, מה שקופות-החולים משלמות הרשויות המקומיות ישלמו, ולא יותר ולא פחות.
ח' רון
קיבלתי פה תשובה.

הערה שניה להצעת החוק. בהצעת החוק כתוב, שאם רשות לא עמדה בתשלום יוכל החשב הכללי לקזז לה מכל מקור אחר, מכל תקציב משרד אחר. ממענקי האיזון הדבר הוא לא בעייתי, אך 40% מהאוכלוסיה ברשויות נמצאת ברשויות לא מענקיות כמו תל-אביב, חיפה, אשדוד וכל הגדולות, ולהערכתי גם מרבית פעילות הנט"ן נעשית באיזורים הללו. היבואו ויקזזו להם מתקציבי הרווחה? האם הרווחה פחות חשובה מהנט"ן? מאיפה יקזזו זאת? אין להן מענקי איזון. מאיפה יקחו זאת?
היו"ר ד' טל
אני מתכוון לעשות שינוי גם בהצעה כפי שהיא מונחת כרגע. יש דברים שאני רואה אותם רק כרגע, ולכן אני חושב שצריך קצת לשנותם. אני רוצה גם להתייחס לזה.

נשמע את נציג האוצר, גל הרשקוביץ, ברמה העקרונית כרגע. תתיחס להצעה האחרונה. תתייחס, בבקשה, למה שאמרתי שאני מבקש שאוצר המדינה יקח על עצמו את כל המימון ויחייב את הרשויות המקומיות בהתאם.
ג' הרשקוביץ
תחילה, אומר כמה מלות רקע לגבי מד"א. מד"א הוא תאגיד עצמאי, שרוב תקציבו נוצר ממכירת שירותים לבתי-חולים, לחברות ביטוח, לאזרחים שחלקם משתתפים בתשלומים מסויימים, למשרד הבריאות, לקופות-חולים ובין היתר גם לרשויות מקומיות. רוב תקציבו הוא שיש לו הכנסות והוא מוכר שירותים ויש לו הוצאות מול זה.

כיום, מבחינה כלכלית, הייתי מאד שמח להתחלף עם מד"א ושתקציב המדינה יהיה במצב של תקציב מד"א. זה נוצר, כיון שלאחר תקופה ארוכה מאד בה מד"א קיוותה שאיכשהו המדינה תעזור ותתערב בחובות "אבנר" כלפי מד"א, בסופו של דבר כאשר זה לא קרה היא הגישה תביעה משפטית מול "אבנר" והפלא ופלא היא גם זכתה בה. כתוצאה מכך, הייתי אומר שהיום מצבו הכלכלי של מד"א בשוטף וגם ברמת הזכיה באותה תביעה משפטית טוב ואפילו הייתי אומר: טוב מאד. זה אומר עד למצב שהיום יושב גוף כמו מד"א, ולא רק שאין לו גרעון הוא גם בעודפים מאד גדולים מעבר לעניין האיזון. כשיש עודפים, כשיש הרי געש כאלה של מזומנים שיושבים, מה הדבר הבא שמנסים לחשוב? - איך כמה שיותר מבזבזים את הכסף מצד אחד, ומצד שני איך באים ומנסים להפיל במקביל דברים נוספים על המדינה או על כל מיני גופים אחרים.

כתוצאה מכך, בשנתיים האחרונות, וזה מעוגן ואם תרצה אתן לך את כל התכתובות הרלוונטיות, תוכל לראות מה קרה למשל לסעיפי שכר, רווחה וכיוצ"ב במד"א - עליות של עשרות אחוזים, חריגות שכר מפה ועד להודעה חדשה, שודאי לא הולכים לטובת אף אחד מהמבוטחים והאזרחים וודאי שלא הולכים לשיפור השירותים.

במקביל, כיון שנוצרו פה באמת ביצי זהב, מד"א הרחיב בצורה מאד מאסיבית מאותם כספים את תחנות הנט"נים ברחבי המדינה, וטוב שכך. גוף שלא פועל למטרות רווחים ויש לו מצב טוב, אין סיבה שלא ירחיב. הוא הרחיב בתכניות ענק.
היו"ר ד' טל
האם יש פה נציג של מבקר המדינה? אין פה נציג.
ג' הרשקוביץ
יש תכניות ענק של הרחבה של תחנות בכל רחבי הארץ: מצפה רמון, רעננה ופסגת-זאב. כל הזמן יש תכניות, ואתן לך רשימה ארוכה מאד של הרחבה.
היו"ר ד' טל
ממתי מצפה-רמון?
דובר
1999.
היו"ר ד' טל
עד 1999 לא היה במצפה-רמון.
ג' הרשקוביץ
טוב מאד. אינני תוקף את העניין. להיפך, באתי ואמרתי: במקום שיבזבזו כספים על חריגות שכר ובזבוזים, אם יש כסף - שירחיבו, וזה מצויין.
י' גאגולה
עם כל ההרחבה, עדיין חסר הרבה.
ג' הרשקוביץ
תמיד יחסר.
י' גאגולה
אתה אומר דברים נכונים, אבל עם כל ההרחבה חסר עוד הרבה.
ג' הרשקוביץ
בגדול, אנו רואים פה גוף במצב כלכלי מצויין, מכיון שהוא באמת פעל בסופו של דבר כמו שהוא היה צריך לפעול, כמו כל גוף אחר שחייבים לו כספים. מול זה אותו גוף מפתח ונמצא בהליך פיתוח גדול של שירותים. אם אתה שואל אותי, יכול להיות שמצבו טוב מדי, כי אני בטוח שאתה תסכים איתי שבדרך-כלל גופים כאלה שגם מצבם טוב מדי בסופו של דבר זה גם מוביל- - -
היו"ר ד' טל
יהיו עוד תחנות בדימונה, בירוחם, באילת ובעוד כמה מקומות, ואז הוא יהיה טוב ולא טוב מדי.
ג' הרשקוביץ
פה אני מתחבר להצעה. מה אומרים פה? הוא מוכר שירותים למספר מאד גדול של גופים. בוא 'ונתלבש' פה על הרשויות המקומיות, אותן נכריח על-פי חוק. כלומר, מד"א לא נוח לו או לא רוצה ולא מוכן ואלף ואחת סיבות ולא עושה את הצעדים הנדרשים ככל גוף אחר שחייבים לו כספים. מצד אחד, אם חייבים לו כספים בדין ובצדק, שילך ויתבע. מצד שני, יש כאן גם מחוייבות של רשות מקומית. אני מניח, שרשויות מקומיות לא היו רוצות שבאיזורן לא תהיה ניידת אמבולנס. לכן, יש פה איזה מין שיווי משקל שמצד אחד יש רשויות שבהחלט היו רוצות ויש להן אינטרס; אפשר להגיד שלרשות אין אינטרס, ואני רוצה לראות שהיא תסביר אחר כך לאזרחים למה אין תחנה. מצד שני, גם למד"א יש אינטרס, אך אין לו אינטרס לפעול לגבות חובות. במצב הזה, מה אנו מאותתים לאו דוקא למד"א אלא לאלף ואחד גופים אחרים שיכולים להיות? - אתם תנסו לגבות את החובות, ואם לא תצליחו, לא תוכלו, לא תרצו או לא תתאמצו - בבקשה נבוא עם איזו שהיא חקיקה ונכניס בחוק. למה לא? נבוא ונכניס גם בהמשך, באותה הצעת חוק או בהצעת חוק אחרת, וניתן גם לחברות הביטוח. עכשיו, יש את הרפורמה של חברות הביטוח, וזה לא "אבנר" ואלה יהיו כמה עשרות חברות. מחר הן לא ישלמו למד"א כסף שהן צריכות לשלם עבור קניית שירותים - בוא ונכניס כאן בחוק שהמדינה תקזז חובות של מד"א מול חברות ביטוח ומול בתי-חולים.
היו"ר ד' טל
זה לא דומה, מפני שלך בשום אופן אין יכולת שליטה על חברות הביטוח הפרטיות.
ג' הרשקוביץ
למה לא? לי אין בשוק ההון? יש שליטה.
היו"ר ד' טל
עם רשויות מקומיות אתה מתחשבן כל שנה וכל חודש.
ג' הרשקוביץ
עם אלף ואחד מנופים וימצאו גם חברות הביטוח אם ירצו. בוא ותגיד לי לעצור גם את תקציבי בתי-חולים למד"א. פה אינני צריך אפילו חוק, ואני יכול לעשות זאת בהינף יד. אני עושה זאת בהוראת קיזוז פשוטה, ואני לא צריך חקיקה.
היו"ר ד' טל
במשיכת קולמוס.
ג' הרשקוביץ
בקלות אני יכול לעשות זאת. לצורך העניין, למה לא? לכן, מצד אחד, יש פה גוף באמת שמצבו טוב וטוב מדי.
י' עליאש
אין מושג של "טוב מדי".
ג' הרשקוביץ
הוא טוב מדי. האמן לי, שבגופים מהסוג הזה עדיף שלא יהיה מצבם כך. אחרת, הכספים הולכים למקומות שהם לא היו להיות.
א' זוהר
יהיה לי מה לומר על זה.
ג' הרשקוביץ
מצד שני, יש פה רשויות מקומיות שיש להן אינטרס. תסכים איתי, שיש אינטרס גם לרשות מקומית, בסופו של דבר, שתהיה תחנה. יש את מד"א מהצד השני, שגם לו יש אינטרס. אם יש איזה שהם הסכמים, מחוייבויות, של רשויות מקומיות - בבקשה. מד"א יכול ויש לו את כל הכלים. יש לו הרבה יועצים משפטיים, ויש לו את כל הכלים ואת כל האמצעים לבוא ולתבוע את החובות המגיעים לו מצד אחד. מצד שני, האמן לי שלא יקרה כלום אם במקומות כמו מצפה-רמון דוקא, ולא ברעננה ובכפר-סבא, או נתיבות או אופקים למד"א יהיה חלק באותו סיבסוד של התחנה. האמן לי, שלא יקרה כלום.
היו"ר ד' טל
אם התקציב הזה מאפשר לו, אני מחייב את זה ביותר.
ג' הרשקוביץ
אם כך, בוא ונבחן אם תקציבו מאפשר לו את זה. אביא לך את כל הנתונים, ונראה אם התקציב מאפשר לו ויותר מכך.
היו"ר ד' טל
מצויין. אני גם מציע, שאם התקציב מאפשר לו שבמקומות שאכן אין נשית עליהם לפתוח פה, כאן ושם, כל הזמן שהוא נמצא במסגרת התקציב שיאפשר לו.
ג' הרשקוביץ
בבקשה שיפתח.
נ' סמוך
אומר רק הערה קטנה לגבי מה שגל הרשקוביץ אומר, ולא אתייחס לשאלות התקציביות והוא מבין בזה יותר ממני. יש אבחנה בין מצב בו מד"א תובע פר-שירות את מי שמקבל את השירות או מבטחו לבין מצב בו קיים הסדר הסטורי שמדבר על בסיס של מימון שירות לא פר-שירות, ובהסדר ההסטורי הזה אמורות לשאת שוה בשוה המדינה, קופות-החולים ומשרד הבריאות, וכאן למד"א עשויה להיות בעיה - ואינני מביע עמדה סופית בעניין הזה כי יכול להיות שאין בעיה - להשתמש בהסדר הזה כמנוף ללכת לתבוע בבית-המשפט כי תוקף ההסדר הזה שכהסדר הסכמי לכאורה - ואני אומר "לכאורה" ואינני מביע עמדה סופית - יכולות רשויות מקומיות לחזור ממנו לאורך הזמן בעיקר כשהוא עצמו לא מוגבל בזמן, היכולת של מד"א היא יכולת שהיא יחסית מוגבלת. לכן, באה הצעת החקיקה בשעתו שעברה בכנסת בנושא קופות-החולים, וההצעה הזו שמונחת כעת לפני ועדת העבודה והרווחה משלימה אותה לעניין השליש של הרשויות המקומיות. כלומר, הגזירה שווה בין "אבנר" לבין הרשויות המקומיות היא לא לגמרי נכונה.
א' זוהר
חוץ מדבר אחד, כל דברי גל הרשקוביץ היו טעות חמורה. הדבר היחידי הוא שאכן שיפרנו מאד את השירות, וזה הדבר היחידי הנכון שהוא אמר. ואכן, היינו מסוגלים תוך דקות לפנות מעל 120 איש ששוכבים ב"דולפינריום", 300 וכמה פצועים באולמי "ורסאי" ובכל הפיגועים שהיו - 49 פיגועים - בחודש מאי. מדובר על נתינת מענה דחוף ומצויין לכולם, שיכול להיות שבשביל האוצר זה טוב מדי. יכול להיות שצריכים לשכב על אנשים ולמות, ואחר כך זה לא יהיה טוב. אם נמשיך בדרך הזו שאנו מתקציבנו צריכים לקנות משוריינים, כשאנו צריכים את כל הכוננות הזו לתקצב מתקציבנו, מהר מאד מצבנו יהיה רע ונחזור לתקופת ההבראה.

לא יכול להיות, שנפגע בקופות העובדים. מה עשינו? מד"א היתה חייבת, משום שהאוצר לא מימן זאת, מעל 40 מליון שקל לקופות-הגמל של העובדים. אם מד"א היתה, חס וחלילה, נסגרת - לא היה איך לשלם פיצויים לעובדים. כיסינו וסגרנו את החוב הזה. אם גל הרשקוביץ או האוצר מציעים שמחר אנו את הכספים האלה נוציא לפעילות השוטפת של מדינת ישראל, כולל הפעלת הנט"נים, אם זו הצעת האוצר ויש שטר של האוצר שהוא יממן כל אדם שיוצא לפנסיה או מסיים את תפקידו במד"א יקבל את מה שמגיע לו כמו שבממשלה וכמו שהוא מקבל באוצר - אני לא אומר שום דבר.

אבל, זו עזות לומר שאנו מבזבזים. יש לכם, לרשויות, ארגון דומה - איגוד ערים לכיבוי-אש. תשווה את המשכורות בכיבוי-אש, תשווה את הרכבים שיש למנהלים בכיבוי-אש למד"א. אם תתקבל החלטה שמשווים ומישהו ישלם את זה, האוצר ישלם את זה - אני מוכן לקבל כל מלה שהם אומרים. אבל, הענין שונה לחלוטין. דרך אגב, גם גל הרשקוביץ יודע שהכסף הזה שנמצא בקרנות - הריבית שאנו מקבלים בגין הכסף הזה כל אגורה מופנית לשיפור השירות. את זה בדקנו אחת לאחת. שכר במד"א? השכר במד"א פחות מזה שבמשק, כשבדקנו אחת לאחת את עליות השכר במשק מול עליות השכר במד"א.
היו"ר ד' טל
האם אתה רוצה לתת לי כמה דוגמאות שהם פחות מהשאר? בלי לציין שמות אנשים, תן לי 3, 4 או 5 דוגמאות של שכר בכירים במד"א.
א' זוהר
מנכ"ל מד"א מקבל בערך מחצית משכרו של כיבוי-אש. מנהל איזור במד"א מקבל פחות.
היו"ר ד' טל
אל תגיד לי "כיבוי-אש". כמה? האם זה 100 אלף שקל לחודש?
א' זוהר
אני מקבל ברוטו 30 אלף שקל בחודש, אחרי שהעלו את שכרי.
ג' הרשקוביץ
יש הטבות נוספות.
א' זוהר
זה שכרי, ווזה בערך דומה לחברה לפירות וירקות. כל אלה שצמודים אלי - זה שכרם. אני מנכ"ל מד"א.
היו"ר ד' טל
בלי להזכיר שמות, כמה מקבל העוזר שלך?
א' זוהר
אני מדבר על העוזרים שלי.
היו"ר ד' טל
העוזר הראשי.
א' זוהר
ראשי האגפים שלי ועוזרים - שכרם נע בסביבות 22-23 אלף שקל.
ג' הרשקוביץ
פלוס תוספות והטבות--
א' זוהר
זה כולל הכל.
ג' הרשקוביץ
--ושכר דירה.
א' זוהר
שום שכר דירה.
ג' הרשקוביץ
שום שכר דירה?
א' זוהר
לא. אחד קיבל 500 דולר לחודש שכר דירה, כשהוא גר במרחק של מעל 150 ק"מ ממקום עבודתו. זה מה שהוא קיבל.

אבל, בגדול, לגזור מזה כך לגבי מד"א זה פשוט מסע הכפשות והשמצות על מנת לא לתת את הצרכים המינימליים שהציבור צריך. כבר הוכח לא אחת, שמוטב פצוע חולה קשה מת מחי. לא משלמים לו אחר כך ביטוח לאומי, העלויות הרפואיות הרבה יותר קטנות והעומס על הכלכלה לא גדול על הכלכלה. לעתים, כך אני חש שמתנהגים איתנו. לא רוצים שנגיע מהר, ולא רוצים שנשפר שירות. אמרו "התייעלות", וגל הרשקוביץ מכיר טוב את העניין. אמרתי לגל הרשקוביץ: "התייעלות מד"א - במקום להגיע ברבע שעה בנשר, אנו היום מגיעים תוך שמונה דקות לאדם שדורש טיפול נמרץ של אמבולנס טיפול נמרץ". מד"א הוא ארגון צנוע וחסכוני, וכל אגורה שנמצאת הוא משקיע בשיפור השירות. מאיפה פתחנו בשדרות?
ג' הרשקוביץ
האם גם ועדת הכספים שלך חושבת כך?
א' זוהר
גם ועדת הכספים חושבת כך. אני אראה לך את הסיכומים.
י' גאגולה
האם אתה יכול להגיד לי מה קורה באיזור קרית-ספר וכל האיזור שם?
א' זוהר
פתחנו במודיעין אמבולנס טיפול נמרץ. אף אחד לא מימן לנו שום דבר, והכל מתוך אותם כספים שגל הרשקוביץ חושב שהם בזבוז.
ג' הרשקוביץ
להיפך, תמכתי בזה.
א' זוהר
אתה תמכת, וכשאנו רצינו לחזק ביש"ע את פעילות מגן דוד אדום אמרו: "תסגרו את מודיעין ואת שוהם".
ג' הרשקוביץ
מי אמר לך?
א' זוהר
יעל אמרה. יש פרוטוקול.
היו"ר ד' טל
אדוני המנכ"ל, יש לי רצון לעזור למד"א, אם נחוצה לו העזרה ואם אין לו תקציבים לממש את העזרה שאנו מדברים עליה, כדי שלא יהיה פצוע אחד במדינת ישראל שלא יוכל לקבל, מבחינת זמינות ונגישות, את השירות כפי שצריך לקבל. אבל, אם אפילו רק חלק מהדברים שאמר פה גל הרשקוביץ נכונים, עלי לבדוק את הנושא הזה שוב. שמעתי פה דברים חמורים של גל הרשקוביץ, ושמעתי גם את התגובה שלך. הדבר הזה טעון בדיקה. הגעתי לכאן בכוונה להעביר את הצעת החוק הזו של חבר-הכנסת גאגולה לקריאה ראשונה, אבל אני שומע פה טענות חמורות מאד ואני שומע גם את התגובה שלך. יש מסמכים שנמצאים מול עיניי, שאני חייב לבדוק זאת בדיקה מעמיקה ולראות מה נכון יותר ומה נכון פחות. גם אם יש עודפים - ואני חסיד השיטה הזו גם במשרד הבריאות - ולו רק אותם עודפים או מה שקורא גל הרשקוביץ "חיים טוב מדי" מופנים כולם להרחבת השירות בפריפריה להרחבת השירות בפריפריה, להגדלת הזמינות ולהקטנת הזמן מהרגע שאתם מקבלים הודעה לרגע שהאדם מקבל, זה מבחינתי בסדר. אינני מפחד מעודפים כאלה, ולו רק יושקעו לטובת הציבור. העובדים חשובים מאד, והם צריכים להשתכר בצורה מכובדת. עיני לא צרה, ואני בעד שעובדים ישתכרו בצורה מכובדת. אבל, הכל באופן יחסי בצורה ראויה. אם יש כאלה עודפים שבמקום שיחזרו חזרה לציבור לא מופנים לציבור, אני עצמי גם לא מקבל זאת. אשר על כן, אני מבקש לבדוק את הנושא הזה. אשב עם נציג האוצר ואוכל לשבת גם איתכם ולשמוע את טענות האוצר ואת הטענות שלכם, ולאחר שיהיו לי את כל המספרים אני אגבש פה את הצעתנו.
מ' כהן
אני מירי כהן ממשרד הבריאות, ורציתי להגיד מספר דברים. ראשית, אני חוזרת לבסיס הדיון או לבסיס ההצעה של מימון הרשויות. בעצם, אף אחד לא ביקש כאן להחיל משהו חדש על הרשויות המקומיות, אלא נאלצנו וגם נאלצו חבר-הכנסת והוועדה לאיזה שהוא מצב, שמשרד הבריאות כבר מתברבר עם הסוגיה הזו עם מד"א עשר שנים ומנסים להסדיר זאת ולגרום לזה שהרשויות ישלמו את החלק שלהן, וזה לא 'הלך'. יושב כאן גם נציג משרד הבריאות לשעבר, וכבר חוינו זאת בכל הקדנציות. הרשויות המקומיות לא שילמו את חלקן. אנו לא מבקשים כאן להגדיל.
ג' הרשקוביץ
אם כך, שיתבעו אותן.
א' זוהר
תבענו שבעים רשויות. תבענו אותן.
מ' כהן
זה דבר בעייתי, והראיה שהיום- - -
ג' הרשקוביץ
אני רוצה לתקן אותך. חלק מהרשויות משלמות. הם מתאמצים ועושים מאמצים, וחלק לא קטן משלמים. אבל, מה את מאותתת עכשיו? את מאותתת להם בדיוק לעשות הפוך ממה שהם צריכים לעשות. את מאותתת למד"א: אל תעשה כלום.
ח' רון
את אומרת לנו: "היום, תודיעו" כלומר להודיע במרוכז שאנו מבטלים את ההסכם. האם זה מה שאתם רוצים? היום, אני מוציא מכתב על ביטול ההסכם.
מ' כהן
זה מה שאמרנו? אנו רוצים, שתשלמו את החלק.
ח' רון
אבל, זה מה שאת אומרת. לא ניתן להגיד לפילנטרופ: "תרמת בשנה שעברה - תתרום גם השנה".
מ' כהן
מה זה "תתרום"? זהו ההסכם.
היו"ר ד' טל
לא. השליש שלכם הוא לא תרומה.
מ' כהן
נכון.
ח' רון
זה בהסכמה. זה וולונטרי.
היו"ר ד' טל
צריכים לשלם.
ח' רון
אנו לא צריכים.
היו"ר ד' טל
אם אתם לא צריכים, אתה רק אומר לי עכשיו לעשות שאתם תצטרכו בחוק.
מ' כהן
נכון. האם אתם רוצים לסגור את הנט"ן?
היו"ר ד' טל
נעשה את זה בחוק, אם אתם אומרים שאתם לא צריכים.
ח' רון
אבל, אנו רוצים להמשיך את ההסכם הקיים.
מ' כהן
אתם לא עושים. אתם לא מקיימים. מירי כהן, תתבעו כל רשות.
מ' כהן
אם לא רוצים לשלם- - -
היו"ר ד' טל
אם אתם סבורים שאתם לא צריכים, אנו נעשה זאת בחוק כדי שנבהיר לכם שאתם חייבים.
ח' רון
מי שלא מכבד - שיתבעו.
היו"ר ד' טל
אינני חושב שצריך להתבדר בנושא הזה וללכת לימין ולשמאל. אפשר לרכז את כל הנושאים האלה. אדוני, לצורך מה הוקם השלטון המקומי? הוא עושה הרבה מאד דברים כדי לרכז את הדברים וכדי שלא כל רשות תצטרך לעשות מכרז בכל נושא. הוא עושה מכרז אחד גדול, וע"י זה הוא מייעל את המערכת--
ח' רון
אמת. נכון.
היו"ר ד' טל
--וגורם לכך שכל עיריה בתנאים שאתם מקבלים תקנה מאדם מסויים או מחברה מסויימת בגלל הדברים הללו. בין היתר, כשצריך לרכז, ואני מכיר הרבה מאד פעולות אחרות שנעשות, ואם יש הסכם עם השלטון המקומי - שהשלטון המקומי ימצא את הדרכים לגבות זאת או להחיל זאת על הרשויות. האם אתה אומר שאתה לא יכול, שאתה לא רוצה?--
מ' כהן
הלוואי שהם לא יכולים.
היו"ר ד' טל
-- האם אתה רוצה להפיל זאת עליו? מצד אחד, אני רוצה להקל עליו, ומצד שני - לתבוע אותו גם להתייעלות ולהשקיע בציבור. אינני יכול לתבוע ממנו את הכל ורק לתבוע ולתבוע, ומצד שני לא לאפשר לו לבצע את הדברים הללו.
ח' רון
הוא יודע לבד, שלפני שנתיים עשינו פעולה משותפת. הם העבירו לנו את מצבת החובות, ואני אישית שלחתי מכתב לכל גזברי העיריה ודיברתי איתם, וזה פעל את פעולתו. מה שאנו לא מצליחים - הם תובעים.
היו"ר ד' טל
מאה אחוז.
מ' כהן
אבל, 11 מליון שקל היום הם חוב של הרשויות המקומיות. אבי זוהר, מה החוב היום של הרשויות המקומיות? זה בערך 11 מליון שקל, וזה בערך שליש.
א' זוהר
שמונה מליוני שקלים.
היו"ר ד' טל
גם שמונה מליוני שקלים הם לא מעט.
מ' כהן
זה המון.
א' זוהר
זה עוד ארבעה אמבולנסים טיפול נמרץ שחסרים היום בשטח.
היו"ר ד' טל
יפה. בזה אנו קונים עוד ארבעה אמבולנסים לטיפול נמרץ.
מ' כהן
היו טענות לגבי היקף תקציב הנט"ן ושאולי מד"א חוגג שם וכו'. אזכיר, שערב חוק ההסדרים, לפני שהכנסנו את נושא הרשויות המקומיות, היו טענות מצד כל הגורמים שמד"א שם כנראה מפריז בתקציבים וכו' ולא רצו לשלם. לכן, משרד הבריאות הביא חברת רואי-חשבון חיצוניים לצורך העניין כדי שיעשו בדיקה. הפלא ופלא, הסתבר שהטענות של מד"א היו די מבוססות. למרות זאת, כל אלה שהסכימו למינוי רואה-חשבון לא הסכימו לקבל אחר כך את המימצאים שלו. לשמחת כולנו, אני חושבת שכך אנו צריכים לראות זאת, באמת התברר שלא היו חגיגות בתקציב הנט"ן. דרך אגב, זה שימש הבסיס לחוק ההסדרים של קופות-החולים, כלומר אותם מימצאים של רואה-חשבון חיצוני ולא של משרד הבריאות. השנה, משרד הבריאות החליט באופן עצמאי, למרות הדו"חות שהיו, לעשות השנה בדיקה יסודית מאד בתקציבי מד"א בנושא הנט"ן וגם בנושא שירותי הסעות - לא לבדוק רק את הנתונים, אלא גם העלויות. אנו נמצאים בתהליך בדיקה יסודי מאד.
היו"ר ד' טל
מתי אתם אמורים לסיים אותו?
מ' כהן
הלוואי והייתי יכולה להגיד לך, והלוואי שזה יהיה מהר. זה נמשך מספר חודשים, כי זו עבודה מאד קשה. בודקים שם את היסוד. משתמשים גם בנתונים הקיימים של אותו מסמך של רואה-חשבון ומדובר גם את התימחור.
י' עליאש
מה אתם בודקים? איזה תקציב אתם בודקים? התקציב לא אושר מעולם.
מ' כהן
בודקים גם את התימחור. בודקים את העלויות.
י' עליאש
בודקים משהו שלא אושר בשום גוף ציבורי.
מ' כהן
בודקים את העלויות האמיתיות של כל המחירים. יש צוות כלכלנים שבודק זאת, ויושב שם כבר כמה חודשים ועושה את הבדיקה.
היו"ר ד' טל
תוך איזה פרק זמן אתם תעשו זאת?
מ' כהן
אני הראשונה, שכל הזמן אומרת להם שיגמרו זאת מה שיותר, כי אנו עדיין מעכבים למד"א עדכון מחירים כדי לקבל את הנתונים. אמרנו להם, שאנו רוצים לבדוק את הנתונים האמיתיים. אני מאד מקווה שזה עניין של מספר חודשים. אינני יכולה לומר, שכן זה תלוי בחומר שישנו. קשה לי לומר זאת.
היו"ר ד' טל
האם יש איזה שהוא דו"ח של מבקר המדינה לגבי מד"א בשנים האחרונות?
מ' כהן
לא. הפעם האחרונה שמבקר המדינה בדק את מד"א היתה בתכנית ההבראה בשנת 1992 או 1993.
היו"ר ד' טל
הרבה מים עברו בתעלה מאז.
מ' כהן
הם עושים בדיקה השנה.
היו"ר ד' טל
האם יודעים מתי הם אמורים לסיים?
מ' כהן
אני מניחה, שהם יסיימו זאת, ובאוקטובר יגישו את הטיוטה או משהו כזה.

יש טענות בנושא השכר, והן נבדקות ע"י הממונה על השכר בימים אלה.
היו"ר ד' טל
לגבי טענות לגבי שכר, אינני רוצה שיתייחסו לשכר מעבר למה שמתייחסים לשכר ברשויות המקומיות--
מ' כהן
זה נבדק ע"י הממונה על השכר.
היו"ר ד' טל
--מעבר לשכר שמתייחסים במשרדי ממשלה ביניהם משרד האוצר, משרד הפנים, משרד הבריאות וכל המשרדים האחרים.
ג' הרשקוביץ
זו המדיניות.
היו"ר ד' טל
כפי שנוהגים במישור הזה, שיתייחסו לזה. אם יש חריגות שכר, באיזה שהוא מקום יש רשות וסמכות לקבל את הכסף חזרה - שיקבלו את הכסף חזרה.
מ' כהן
זה נבדק. אתה צודק.
היו"ר ד' טל
אי אפשר לעשות שבת לאנשי האוצר ולשכר אנשי האוצר ואנשי משרד הפנים והרשויות המקומיות, אף שאני לא בא לקבוע כרגע פה באיזה דירוג אלה יהיו ובאיזה דירוג אלה יהיו. אינני יודע מי קבע ואיך זה נקבע ואם זה על דעת הממשלה, על דעת האוצר ועל דעת משרד הבריאות השכר שנקבע. גם אם זה לא נקבע כך, אני חושב שהיום אפשר לומר: "שכר כזה וכזה לתפקיד כזה וזה הוא סביר, הוא במידה והוא לא חורג מעבר". אני חושב, שהיום דוקא לאור העבודה הטובה של משרד האוצר ב-2-3 השנים האחרונות, כשבדקו דוקא ברשויות המקומיות וכל מי שחרג מהשכר יצא דו"ח ועוד דו"ח וזה עשה את שלו, ולאט לאט אנשים מתמרכזים באיזה שהוא מקום ויודעים כבר איפה השכר גבוה מדי ומופרז מדי. ברמות האלה אפשר לבדוק את מד"א. אין עם זה בעיה.
מ' כהן
בהחלט. בודקים זאת.
היו"ר ד' טל
צריך לבדוק רק שלמד"א יש את כל המשאבים הכספיים שצריכים כדי לקיים את השירות הזה בצורה טובה.
ג' הרשקוביץ
נכון.
ח' אבנרי
אני חמי אבנרי מהלשכה המשפטית של משרד הפנים, וברצוני להוסיף, מעבר לדברים שנאמרו קודם, שהם היבטים יותר פורמליים של התחייבויות ממשלה כלפי הרשויות המקומיות, שלא להטיל עלויות נוספות, ולהתייחס לשני היבטים עקרוניים שקשורים לנושא הזה ספציפית גם כחלק מתופעות קרובות שקשורות. אני מטפל בחוקי עזר. לאחרונה, היתה פניה של כמה רשויות מקומיות, ואני חושב שיש לזה תקדים אחד בארץ של חוק עזר שירותי אמבולנס, שבעצם מטיל אגרה נוספת על תושבים עבור שירותי אמבולנס נדמה לי בדימונה. נדמה לי, ששם זה וולונטרי, למרות שהוולונטריות הזו קשה כי בדרך-כלל תושבים לא יודעים שזה וולונטרי.

בעיניי, כשאני בא לבדוק את הנושא הזה, יש פה שאלה שמחייבת בירור. אינני יודע ואשמח ללמוד זאת ממד"א, אך אם המדינה פה נעזרת בשירות פרטי, וזו מגמה שקיימת בעולם להעביר שירותים ואפילו שירותים שנחשבים ציבוריים לגורמים פרטיים, השאלה היא לא רק אם הגוף מבוקר, אלא גם יש פה איזו שהיא תמיהה גם לגבי עצם ההנחיה. האם גוף כזה יכול להחליט בעצמו האם צריך להקים במצפה-רמון תחנת נט"ן או שהמדינה יכולה לפחות גם לקבוע את סדר העדיפויות הלאומי בעניין הזה?
היו"ר ד' טל
אם המדינה שותפה במימון, יש לה מה לומר.
ח' אבנרי
לא רק ביקורת.
היו"ר ד' טל
אם גוף מסויים לא רוצה שום עזרה מהמדינה, הוא וולונטרי לעשות ככל העולה על רוחו.
ג' הרשקוביץ
יש לה, למדינה, גם חברים בהנהלה.
היו"ר ד' טל
בסדר. אם מישהו נותן את חלקו--
מ' כהן
--סימן שהוא מסכים.
היו"ר ד' טל
כן.
ח' אבנרי
עכשיו, השאלה עוברת אז משאלת המדינה לרשויות המקומיות. כאן יש שאלה לא רק של הפרטה באחריות אלא גם בהפרטה ובהחצנת המימון. השאלה מה תפקיד הרשויות המקומיות היא שאלה גדולה ועקרונית. יש תפקידים בעולם שנחשבים קלאסיים של רשויות מקומיות, שהם באמת דברים יותר מוניציפליים שכבר הפכו במדינת ישראל לפחות למסורת שהם דברים מקומיים, ויש דברים בחקיקה שחילקו את האחריות ויש נושאים של מל"ח למשל שיש איזו שהיא השתתפות באחריות, ובעצם המדינה פה הורידה חלק מהנטל שלה בנושא לאומי לאחריות הרשות המקומית עם הסדרים של מימון בעניין.

לאחרונה, יש נושא כבד מאד - נושא שמירה. יש פה מהפכה בתפיסת עולם חוקתית של מדינת ישראל באמצעות הסכמים מקומיים. תושב משלם מס-הכנסה, ויש משטרה וצבא. המשטרה אומרת שהיא לא יכולה להגן, והרשויות המקומיות שוכרות לעצמן חברות שירותי שמירה, ויש עם זה לא מעט בעיות: מה השירות שהיא נותנת? מה אחריות הרשות המקומית? את הכסף בסוף היא גובה מהתושבים. שמעבר לשירות, ולכאורה ביטחון ומשטרה היינו מצפים שיקבלו מן המדינה, עכשיו הם רוצים עוד כסף בשביל איזו שהיא רמה של שירות ואחריות מאד מפוקפקת כדי שלא יגנבו להם בבתים ושלא יפגעו להם בחיים.

גם הדבר הזה פה מחייב מחשבה. זו לא רק שאלה של האם מגלגלים זאת מהסעיף התקציבי של האוצר או מהסעיף התקציבי של הרשויות המקומיות באוצר. בדרך-כלל, בסוף הדבר הזה יתגלגל לכיס התושב, והוא צריך לשלם את הדבר הזה.
היו"ר ד' טל
סליחה שאני קוטע את אדוני. מה שאדוני אומר נכון, ונתקלתי בזה בהרבה מאד מקומות, אלא שיש הבדל קטן. רשות מקומית שוכרת למשל חברת שמירה, וכאזרח אני זכאי לקבל ביטחון במדינה שלי ואינני מקבל זאת ולכן גובים זאת ממני. ההבדל הקטן הוא, שאזרח אחרי 4-5 שנים יכול ביום הבחירות, ביום פקודה, להחליף את ראש עירו שחשב כך. זה תלוי בו אם הוא רוצה כך או אחרת. אם הוא בחר בראש עיר ועל דעת זה הוא בחר בראש העיר כשהוא יודע שהוא לוקח חברת שמירה ומספק שמירה ועוד כמה דברים אחרים שממילא אני משלם עליהם והוא עוד מוסיף ומשית עלי עוד ועוד ועל דעת זה הוא עדיין בוחר בו - אין לו טענה.
ח' אבנרי
זה, בדיוק, מוכיח את הטענה, שהעלינו פה.
היו"ר ד' טל
קשה לי להתמודד עם משפטנים.
ח' אבנרי
אסביר זאת במשפט אחד. יש היום רשויות מקומיות שמיוזמתן תומכות ותורמות למד"א, וחלקן לא מרוצות אפילו גם אם מד"א נניח היה אומר: "אצלכם- - -
היו"ר ד' טל
למה אתה אומר "תורמות למד"א"?
ח' אבנרי
אין להן חובה סטטוטורית לעשות זאת.
היו"ר ד' טל
יש הסכם. אולי הוא מופר פה ושם בכמה מקומות, אבל הוא קיים.
ח' אבנרי
זו שאלה, ואני לא מכיר את ההסכם הזה.
ג' הרשקוביץ
חלק משלמים.
ח' אבנרי
אני אומר שוב, שאני לא מכיר את ההסכם הזה. אני, ודאי, לא מייצג פה את הרשויות המקומיות, ויש להן עורכי-דין טובים מאד. אני מניח, שאם הן לא משלמות, יש להן כנראה איזו שהיא מחשבה שיש להן גם טיעון משפטי לזה.
היו"ר ד' טל
אינני חושב, שיש להן טיעון משפטי. אני חושב, שצוק העתים וחוסר במשאבים הם הבעיה העיקרית.
ח' אבנרי
אם יש חובה על-פי הסכם, אני מסכים לגמרי שחובות על-פי הסכמים צריך לאכוף בבית-המשפט. נדמה לי שזו לא השאלה. אם זו לא השאלה, יש רשויות מקומיות נניח שמבוססות ויש להן ראש עיר שחושב שזה בסדר העדיפויות הפוליטי והחברתי והערכי שלו. אז, הוא יכול לעשות זאת. הוא יכול לבוא ולהגיד למד"א: "גם אם אתם בסדר העדיפויות הלאומי שלכם, בראיה הלאומית שלכם, זה שמשרד האוצר חושבים שאני במקום עשירי, אני אדאג להשיג תרומה ואדאג להוציא זאת או להטיל זאת על התושבים, ואני מבקש שתעלו אותי למקום חמישי כי אני מממן יותר". אבל, אז זה וולונטרי. ואז, הוא יעמוד לגורלו ביום הבחירות.
היו"ר ד' טל
מאה אחוז. בסדר גמור.
ח' אבנרי
אבל, מה שרוצים פה הוא להטיל זאת בצורה מחייבת, ואז זה לא עומד יותר לשיפוט הציבור, והתושב יצטרך לשלם זאת כי האוצר יטיל זאת על הרשויות המקומיות שיגלגלו זאת, בלי חופש בחירה ובלי בקרה, על התושב.
היו"ר ד' טל
אדוני צודק. תיכף ניתן לחבר-הכנסת גאגולה לומר את דברו, אך מדוע נזקק המחוקק לזה ולמה הוא נכנס לנושא הזה? דרך אגב, אני שמח שברגע שהרבה רשויות לא שילמו למד"א השלטון המקומי התערב בזה וחלק מאלה שלא שילמו כן שילמו ונותרו עוד מספר אנשים או מספר רשויות שלא שילמו ויש בעיה רק עם מספר יותר מצומצם. אבל, אני מבין שהמחוקק נזקק לזה משום שנוצר מצב שמד"א לא יכולה לשאת את הגרעון הזה, את החובות האלה, שלא משלמים לה.
ג' הרשקוביץ
זו השאלה: האם היא יכולה או לא?
היו"ר ד' טל
אם הייתם ואמרים לי שהיא יכולה ואז מצב מד"א שפיר, ולא אגיד "טוב מדי", ובסדר והיא יכולה להתנהל, לי אין עניין להכנס לזה ואינני חושב שחבר-הכנסת גאגולה היה נכנס לזה. אני מניח, שחבר-הכנסת גאגולה נכנס לזה, כשראה שעלול להפגע השירות לחלק מאזרחי מדינת ישראל כתוצאה מחוסר משאבים למד"א שבעצם בדין או בהסכם היו צריכים לקבל ולא קיבלו.

חבר-הכנסת גאגולה, האם אתה רוצה להוסיף משהו? מר זוהר, ברצונך לומר משהו לפני חבר-הכנסת גאגולה?
א' זוהר
כן. הוא הדוחף את החוק לטובת מד"א והציבור בישראל. רציתי לומר, וגל הרשקוביץ יודע, דבר אחד: תקציב מד"א התפעולי הוא מאוזן.
ג' הרשקוביץ
הוא בעודף. אני אראה זאת. מה הבעיה?
היו"ר ד' טל
אני מתכוון לבדוק זאת, ואשב עם גל הרשקוביץ ואיתך ונראה את הדברים.
א' זוהר
כפי שאמרתי, יש היום את קרנות העובדים. הכסף הזה נמצא, וכל אגורה מהריבית של הסכום הזה נעשית לטובת שיפור השירות. אני חושב, שזה מבורך.
היו"ר ד' טל
האם אדוני יכול לתת לי כמה דוגמאות בשנה האחרונה שאתם החלטתם, נניח, להרחיב את השירות בפריפריה ב-4, 5, 6 או 8 מקומות והכנסתם נט"ן - מה שלא היה?
א' זוהר
בהחלט. בשדרות הכנסנו אמבולנס טיפול נמרץ, למרות שהוא לא מתוקצב וגם לא כלכלי. לא הרשות משלמת, לא משרד הבריאות משלם עבור זה בינתיים ולא קופות-החולים משלמות עבור זה. קופות-החולים בסוף נושאות, כי האיש בא עם חשבונית לקופת-חולים אם הוא יכול לשלם.
ג' הרשקוביץ
מצויין.
היו"ר ד' טל
באלו מקומות עוד חוץ משדרות?
א' זוהר
פתחנו בשדרות. פתחנו עכשיו בגוש-עציון. דרך אגב, זה בהחלט מכרסם באותם עודפים כביכול שנמצאים.
היו"ר ד' טל
זה בסדר. זו המטרה.
א' זוהר
פתחנו בביתר-עילית, ופתחנו בנשר אמבולנס טיפול נמרץ.
ג' הרשקוביץ
בגבעת-זאב.
א' זוהר
לא פתחנו. יש לנו רגיל. אבל, רוצים לפתוח אמבולנס טיפול נמרץ בכל המקומות- - -
היו"ר ד' טל
אני מתקדם קצת מהר, כדי להבין ולראות את העניין.
א' זוהר
יש גם את מודיעין.
י' גאגולה
מה עם קרית-ספר?
א' זוהר
מודיעין מכסה את קרית-ספר.
היו"ר ד' טל
חבר-הכנסת גאגולה, אנו מדברים על כל מדינת ישראל. לכמה ישובים במדינת ישראל עדיין אין ולו ניידת נט"ן אחת?
א' זוהר
יש ישובים קטנים. דרך אגב, גם בבית-שאן פתחנו השנה.
היו"ר ד' טל
אני מדבר על משהו סביר.
א' זוהר
חשוב להזכיר לפרוטוקול, שבמשך השנתיים האחרונות פתחנו מעל עשרים אמבולנסים טיפול נמרץ שזה ללא תשלומים וללא גיבוי הממשלה אלא רק בהסכמים עם הרשויות בין שהיה להן כסף ובין שלא היה להן כסף.
היו"ר ד' טל
מה עלות עשרים ניידות כאלה?
א' זוהר
זה מתקרב לעשרים מליון שקל.
היו"ר ד' טל
בכמה מקומות, ישובים, בארץ, ואינני מדבר על ישובים קטנים, עדיין אין ניידת אחת? יש מקומות שאולי תאמר לי שמספר האנשים קטן וניידת אחת טובה ל-3-4 כפרים, וזה סביר בעיניי וזה בסדר. אבל, גם אם יש מיעוט אנשים אך הם רחוק מאד מהמרכז, זו בעיה.
א' זוהר
לגבי מקומות מרוחקים מבתי-חולים של לפחות חצי שעת נסיעה מבית-החולים, אנו צריכים לדבר היום על עוד שמונה אמבולנסים טיפול נמרץ.
היו"ר ד' טל
מה הן תכניותיכם לשנה הבאה הקרובה?
א' זוהר
אנו פתחנו גם ביש"ע. עד שלא יימצא פתרון- - -
היו"ר ד' טל
האם זה איום או שאתה קובע עובדה?
א' זוהר
זה לא איום. אינני מסוגל, משום שמחר אהיה בגרעון חמור בתקציבי התפעולי. כרגע, התקציב התפעולי שלנו בגרעון, משום שעשינו פעילויות רבות שהבטיחו לנו שהממשלה תממן את זה והיא לא מממנת.
היו"ר ד' טל
אם הוא בגרעון, אינני יכול לתבוע ממך. אבל, אם הוא מאוזן פלוס, אפשר לתבוע מכם.
ג' הרשקוביץ
פה זה בעודף ופה זה בגרעון. תלוי איפה?
היו"ר ד' טל
גל הרשקוביץ, נבדוק זאת.
א' זוהר
אנו ביקשנו, ואף אחד לא אמר שאנו לא צריכים את זה, עם משרד הבריאות 37 מליון שקל שפתחנו פעילויות ואנו עושים פעילויות, ולא קיבלנו עבורן מימון.
י' עליאש
כבוד היושב-ראש, 70% מהפינויים הם לא נט"ן אלא אמבולנסים רגילים.
היו"ר ד' טל
גם אמבולנס עולה כסף וגם להחזיק נקודה עם אמבולנס עם נהג.
ג' הרשקוביץ
הם גם יכולים להוזיל מאד משמעותית. מבחינת עלויות הנט"ן, לפי המלצות ומשרד הבריאות יגיד - הם מחזיקים היום רופא בכל נט"ן - זה ייתמך מקצועית ע"י משרד הבריאות--
מ' כהן
אנו בודקים את הסוגיה הזו.
ג' הרשקוביץ
--שאין צורך ברופא אלא מספיק שהוא יהיה בסביבה בבית-חולים תורן. משרד הבריאות דוחף אותם כל הזמן. מצד שני, לא רוצים לייעל, ומבחינה מקצועית- - -
מ' כהן
הסוגיה של האם צריך רופא בנט"ן נבדקת בימים אלה ע"י משרד הבריאות וגם פנינו למגן-דוד-אדום. אנו חושבים, שמבחינה מקצועית, אכן אפשר להפעיל נט"ן כלומר אמבולנס טיפול נמרץ בלי רופא. יש קשיים ויש בעיות שמנסים להתמודד איתם. למשל: רק רופא יכול לקבוע מוות וכל מיני סוגיות.
ג' הרשקוביץ
זה יכול לעזור לך.
ח' רון
זה רק יותר טוב.
דובר
יש מקומות שאי אפשר לוותר על רופא.
מ' כהן
אנו מסכימים על זה- - -
היו"ר ד' טל
נציגי השלטון המקומי, משרד הבריאות וקופת-חולים, השאלות תהיינה אחר כך. כרגע, חבר-הכנסת גאגולה ברשות הדיבור, והוא ויתר על זכותו לטובת מנכ"ל מד"א.
י' גאגולה
שמעתי בקשב רב את כולם ולא הפרעתי. כל המספרים וכל הדיון המדעי והמחושב חשובים מאד, אך צריך פה גם הרבה לב כי אנו מדברים פה על פיקוח נפש. דחפתי את הנושא הזה וכבר מעל שנה שאני מטפל בנושא הזה מסיבה פשוטה: שמעתי וראיתי את מצב מד"א. אנו צריכים לדאוג לאזרח הקטן, וזה למעשה כל העניין כאן. כאשר אנו שומעים שמדי תקופה מסויימת מד"א מגיע למצב של קריסה, זה אומר שמשהו רקוב בכל מנגנון גביית הכספים או כל מה שמד"א צריך להתקיים ממנו.
היו"ר ד' טל
אם זה כך, לא אשמים השלטון המקומי, קופת-חולים, האוצר או משרד הבריאות. הטענה היא כנגד מד"א. כל מנגנון הגבייה לא בסדר.
י' גאגולה
אני מקבל את ההצעה שלך. מה שצריך לעשות פה הוא, שהמדינה והממשלה צריכות תחת חסותן לקחת את הנושא הזה, וכל המערכות - פשוט שיסתדרו בינן לבין עצמן.
היו"ר ד' טל
זו שאלה עקרונית האם אנו רוצים להחזיר חזרה לבפנים או להשתמש בשירותים של אגודות, אנשים, עמותות כאלה ואחרות וחברות כאלה ואחרות, כשהמדינה רק משתתפת ולא היא הגורם שבעצם מתפעל את הנושא הזה. זהו דיון עקרוני.

אינני רוצה לחזור על דבריי, כי הבהרתי את דבריי היטב. האם למישהו יש מה להוסיף?
י' גאגולה
הייתי ממליץ להביא לישיבה הבאה דברים מסודרים מצד מד"א ומצד כל הגורמים. מסודרת, כדי שיהיו פה דברים מסודרים ושאנו נדע. יש לי את הדברים האלה, ולא הבאתי לכאן כי אני גם זוכר. חשוב מאד, שיהיה פה דיון ענייני, כדי שנדע על מה אנו מדברים: כמה ההכנסות, כמה ההוצאות, כמה צריך וכל המספרים האלה.
היו"ר ד' טל
טרם הישיבה, גל הרשקוביץ, מנכ"ל מד"א, נקבע פגישה איתי ונשב או שאתה רוצה שנשב קודם כל על הדו"חות.
ג' הרשקוביץ
אני מוכן להעביר לך כל חומר שיחזק את הדברים.
היו"ר ד' טל
אינני יודע לקרוא. רק אם מסבירים לי, אני מבין.
ג' הרשקוביץ
נשב יחד.
היו"ר ד' טל
נשב בנושא הזה ונלבן זאת. לאחר מכן, נביא את הניירות האלה לשולחן הוועדה. ואז, אפשר יהיה לגבש את הדברים.
ח' רון
ברשותך, יש לי שאלה למנכ"ל מד"א: מה הוא היקף החובות היום של כלל הגורמים במדינה שחייבים למד"א? אם אמרת שחוב השלטון המקומי הוא שמונה מליוני שקלים, מה הוא כלל היקף החובות של חברות ביטוח, קופות-חולים וכו'?
א' זוהר
שלושים מליון שקל ובעיקר של הממשלה.
ח' רון
אם כך, למה לטפל קודם בשמונת מליוני השקלים? האם את שמונת מליוני השקלים בחקיקה, ואת השאר - לא?
א' זוהר
זה 32-33 מליון שקל כולל של הרשויות, של הממשלה ושל הציבור, משום שאנו לא צריכים- - -
היו"ר ד' טל
מה הוא התקציב השנתי של מד"א?
א' זוהר
340 מליון שקל.
היו"ר ד' טל
כמה עובדים יש במד"א היום?
א' זוהר
יש 1,300 עובדים.
י' עליאש
רציתי להסב את תשומת לב הוועדה לכך, שמבחינת קופות-החולים זו לא רק השתתפות בתקציב נט"ן אלא הן גם משלמות החזרים לציבור בגין הוצאותיו עבור הפינויים. רציתי לדעת כמה הציבור משלם מאותו תקציב של 340 מליון שקל. כמה הוא חלקו של הציבור?
א' זוהר
כמחצית.
י' עליאש
כלומר, 170 מליון שקל. ברצוני להביא לידיעת הוועדה, שתעריפי מד"א, ובכלל 170 מליון שקל שהציבור משלם, הם לא תחת פיקוח.
א' זוהר
הם תחת פיקוח משרד הבריאות.
ג' הרשקוביץ
לא נכון.
מ' כהן
אנו בודקים זאת.
י' עליאש
לא. אני לא אמרתי, שמשרד הבריאות לא יודע את התעריפים.
א' זוהר
לא מעלים שום דבר בלי אישורם.
י' עליאש
אולי מנכ"ל מד"א יביא לידיעת חברי הוועדה באיזה שיעור הועלה בפעם האחרונה תעריף הפינוי, כדי שנקבל מושג איך עושים התייעלות במדינת ישראל ואיך מגיעים לעודפים.
מ' כהן
זה נבדק בימים אלה.
א' זוהר
לא העלינו- - -
היו"ר ד' טל
אני בעד שקיפות. אם משרד הבריאות יודע על התעריפים הללו ולא עושה שום דבר לשנותם ולא אומר שום דבר, המשמעות היא שהוא מסכים להם. כשאתה מדבר על פיקוח, אינני יודע אם זה לשים פיקוח צמוד- - -
ג' הרשקוביץ
פיקוח על מחירים בחקיקה.
היו"ר ד' טל
האם אתה רוצה שנחזיר לפיקוח?
י' עליאש
לא. כבוד היושב-ראש, מחיר יום אישפוז- - -
היו"ר ד' טל
אני בעד.
ג' הרשקוביץ
יש מוצרים שאתה רוצה להגן על האזרח.
היו"ר ד' טל
זה כולל עמלות הבנקים, ריביות וכל מיני דברים כאלה - להחזיר את הפיקוח חזרה. אחר כך תגידו לי: "משק חופשי, וחייבים לתת למשק לפרוח וכו'".
ג' הרשקוביץ
לא בכל דבר.
היו"ר ד' טל
אני סבור, שאם משרד הבריאות יודע ומודע למחירי שמד"א גובה, ואני מניח שהוא צריך להיות מודע, ולא אמר דבר - המשמעות היא שהוא מסכים למחיר הזה וזה משהו לא חריג. אם אתה סבור שהוא חריג, אני מוכן לקבל איזה שהם נתונים ולנסות לבדוק אותם. אינני איש מקצועי שיחווה דעה אם זה סביר או לא. צריך לבדוק כמה העלויות וכמה עולה למד"א, כמה היא התקורה וכמה כל מיני דברים כאלה ואחרים, כדי לקבוע כמה באמת הוא צריך לקחת. אבל, רבותי, גם אם בשוליים הצרים, ואינני מדבר בשוליים רחבים יותר כפי שאומר גל הרשקוביץ שהם חיים טוב מדי, גם אם נשאר כסף במד"א, אינני צר עין בנושא הזה. אדרבא, שישאר כסף - שישקיעו זאת בעוד נט"ן אחד בעוד הרבה מקומות אחרים בהם אין נט"ן ובעוד אמבולנס אחד או פראמדיק אחד ועוד כל מיני שירותים אחרים.
ג' הרשקוביץ
זה מה שאני אומר.
היו"ר ד' טל
אם משלמים זאת ממילא, לא נורא שיש ולו רק שהכסף הזה- - -
ג' הרשקוביץ
אם יש רשות מסכנה יעשו שהיא לא תשלם - ואז לא יקרה כלום.
היו"ר ד' טל
בהחלט, כן. הם צריכים לתת גם את חלקם, והם צריכים להיות חלק מהמאמץ הלאומי. במקומות קטסטרופלים הם גם יכולים לתת. הרי זה לא כסף פרטי של מישהו. לכן, אינני נבהל מיתרות בנושא הזה.

אם אין מישהו שרוצה לומר עוד מלה אחרונה, אני אומר את המלה האחרונה. ברצוני לקבוע כך: אשוב ואדון בהצעת החוק הזו, לאחר שאשב עם גל הרשקוביץ, וגל הרשקוביץ יזום פגישה אתי ועם מנכ"ל מד"א, והם יעמידו לרשותנו את החומר הרלוונטי כדי לבדוק את המצב במד"א בכלל ולבדוק את כל המערכת עד כמה שידי תהיה משגת, על מנת לראות מה אנו יכולים לתבוע ממד"א ומה מד"א יכולה לתבוע מאיתנו. לאחר מכן, אנו נשוב ונגבש את הצעת החוק הזו, ונראה אם היא מיותרת או אם אכן אנו זקוקים לה.

אני נועל את הישיבה.

אני מודה לכולם.



הישיבה ננעלה בשעה 10:06.

קוד המקור של הנתונים