ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 19/12/2000

חוק הסכמים קיבוציים (תיקון מס' 6), התשס"א-2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/2613



2
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
19.12.2000

פרוטוקולים/עבודה/2613
ירושלים, כ"ח בטבת, תשס"א
23 בינואר, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 253
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, כ"ב בכסלו התשס"א (19 בדצמבר 2000), שעה 13:00
נכחו
חברי הוועדה: תמר גוז'נסקי - מ"מ היו"ר
נסים זאב
מוזמנים
יעקב זלוטניק - הסתדרות העובדים הלאומית
דן אורנשטיין - משרד המשפטים
שי סומך - משרד המשפטים
עו"ד יהושע שופמן - פרקליטות המדינה
עו"ד דפנה גוטנברג-אבני - הלשכה המשפטית, נציבות שירות המדינה
חיים שמולביץ' - יועץ משפטי שב"ס, המשרד לביטחון פנים
חנה קלר - המשרד לביטחון פנים
עו"ד מגי בר אשר - הלשכה המשפטית, יחידת הממונה על השכר,
משרד האוצר
חזקיה ישראל - המעסיקים
עו"ד חנה שניצר - הסתדרות כללית
עו"ד אבי ניסנקורן - היועץ המשפטי, האגף לאיגוד מקצועי,
ההסתדרות הכללית
דני גואטה - משרד ראש הממשלה
ורה מקסימוב - רשם העמותות, משרד הפנים
עו"ד מיכאל אטלן - הלשכה המשפטית, משרד העבודה והרווחה
שלמה יצחקי - משרד העבודה והרווחה
חלי ניסנהולץ - הסתדרות רפואית
משה בוטון - יועץ משפטי לשעבר של ועדת העבודה והרווחה
יועצת משפטית
ג'ודי וסרמן
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
קצרנית
תמר מרימוביץ
סדר היום
הצעת חוק הסכמים קיבוציים (תיקון מ' 5) (הגנה על עובד לעניין חברות, או פעילות
בוועד עובדים או בארגון עובדים), התשס"א-2000.

הצעת חוק הסכמים קיבוציים (תיקון מס' 5) (הגנה על עובד לעניין חברות או פעילות בוועד עובדים או בארגון עובדים), התשס"א-2000
היו"ר תמר גוז'נסקי
אני פותחת את הישיבה. אנו דנים בהצעת חוק הסכמים קיבוציים (תיקון מס' 5) (הגנה על עובד לעניין חברות או פעילות בוועד עובדים או בארגון עובדים), הכנה לקריאה שנייה ושלישית. הגיע אליי נוסח שהציע משרד המשפטים לקראת הדיון. האם הנוסח בידיכם?
חזקיה ישראל
קיבלנו אותו רק עכשיו.
היו”ר תמר גוז'נסקי
גם אני קיבלתי אותו היום.
חזקיה ישראל
יש בזה בעיה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אני מסכימה אתך, אדוני, אבל לפחות משרד המשפטים – לעומת משרדים אחרים וגורמים נוספים - מעביר את העותק לפני תחילת הישיבה.

לאחר שעברתי על הנוסח שהניח משרד המשפטים, בגדול נותרו בוויכוח שני דברים: אחד – אותו סעיף שמתיר למעביד למנוע את כניסתו של נציג ארגון העובדים בתנאים כאלה או אחרים. אמנם הסעיף הזה הוזז ממקום אחד למקום שני, אבל הוויכוח הוא לא באיזה מקום הוא יהיה בחוק, אלא על הסעיף עצמו. אנחנו קיימנו דיון עליו גם בישיבה שלפני הקריאה הראשונה, ומבחינתי הנושא הזה עדיין בעייתי.

הנושא השני – משרד המשפטים מציע בכמה מקומות לכתוב "בהתאם למשפט העבודה", נוסח שמופיע בכמה וכמה מקומות. זאת שאלה עקרונית מה זה "בהתאם למשפט העבודה".

את הנושא השלישי לא העלה משרד המשפטים, אלא דווקא האגף לאיגוד המקצועי בהסתדרות. מעבר לוויכוח על הנושא של זכות המעביד למנוע את כניסת נציג ארגון העובדים כפי שהזכרתי, אנשי האגף לאיגוד מקצועי הלשכה המשפטית, סבורים שהניסוח שלנו שהחוק לא חל על סוהרים, שוטרים וכן הלאה, הוא לא טוב. הם כתבו לי שיש בג"צ בנושא.
דני גואטה
איזה בג"צ?
תמר גוז'נסקי
אני קוראת: "לא מכבר הוגש בג"צ על ידי ההסתדרות בדרישה לאפשר לאנשי קבע להתארגן".
חנה קלר
אנשי קבע זה משהו אחר.
היו”ר תמר גוז'נסקי
בסדר, אני קוראת את מה שכתוב פה. אני לא מתייחסת לשום דבר. לא הבעתי עמדה, ואני רק קוראת את מה שכתוב פה. הם טוענים שהנוסח הקיים לא טוב, והם מערערים על הנוסח עליו.

לכן, אני רוצה להציע שלא ננקוט עכשיו בשיטה בה נקרא סעיף-סעיף, אלא קודם נברר את שלוש הסוגיות שבמחלוקת. אם נסכם את שלוש הסוגיות שבמחלוקת, אחר כך זה יהיה עניין כמעט טכני לעבור על הסעיפים, ואם יהיו הערות ניסוח כאלה ואחרות, כמובן שאנחנו תמיד נשמח לשמוע הצעות שיפור.

אני נכנסת לגופו של עניין. אני רוצה לומר לנציג המעסיקים, שהוויכוח למשל על זכותו של המעביד הוא לא ויכוח חדש. הדבר החדש זה משפט העבודה. אני מניחה שאדוני מודע לניסוח.

הנושא הראשון שאני מעמידה על סדר היום זה הסעיף המתיר למעביד למנוע את כניסתו של נציג ארגון עובדים למקום עבודה שבו מועסק עובד בנסיבות שבהן ניתן להניח שכניסה כאמור עלולה לגרום לשיבוש ממשי בסדרי עבודה תקינים, או בנסיבות שבהן ניתן להניח שכניסה כאמור לא נועדה לשם קידום ענייני העובדים, התארגנותם בוועד עובדים או בארגון עובדים לפעילות במסגרתם.

אני מייד אשמע אותך עורך הדין דן אורנשטיין. אני רוצה להגיד מה הבעיה שלי בנושא הזה. הבעיה שלי היא שבניסוח הזה, שיקול הדעת היחיד הוא שיקול הדעת של המעביד, זאת אומרת: אנחנו לא דורשים מהמעביד שיוכיח שנציג ארגון העובדים עשה משהו. אנחנו אומרים שנציג ארגון העובדים עלול לגרום לשיבוש ממשי, זאת אומרת שמדובר במעביד שיש לו כושר חיזוי עתידי מאד גבוה, והוא כבר יודע מראש שכאשר נציג ארגון העובדים ייכנס, תהיה שם מהומה רבתי, כולם יפסיקו לעבוד וירוצו לחצר ללחוץ את ידו בהתלהבות וכדומה, כלומר: הוא כבר יודע שיקרה משהו.

הדבר השני הוא המשפט "כניסה...לא נועדה". איך המעביד יכול לדעת למה נועדה הכניסה? כאשר בא נציג העובדים - ואנחנו מניחים שהכל נעשה בתום לב, ושאנחנו לא מדברים על אנשים שעוסקים בהונאה – בתום לב ואומר: אני באתי לקדם את ענייני העובדים ולארגן את ועד העובדים, יכול לנעוץ בו המעביד מבט ולהגיד: סלח לי, אתה אומר את הדברים האלה, אבל אני יודע שאתה באת בכלל למטרה אחרת, יש לך בכלל עניינים רומנטיים עם עובדת ג'.

גם אם ניסחתי את הדברים בצורה קצת מוגזמת, הבעיה שלי היא שהסעיף הזה כפי שהוא מנוסח כאן היום, מוציא את התוכן מן החוק, כי הוא מותיר בידי המעביד, באופן מוחלט ובלי שום בקרה, את האפשרות לקבוע שלנציג ארגון העובדים יש מטרות שליליות, ושהוא הולך לעשות בלגן במקום העבודה.

לכן, אני חושבת שאם הסעיף הזה יתקבל – ואני לא נכנסת כרגע לשאלה איפה הוא יהיה בחוק, כי לא זאת הנקודה – אנחנו מחוקקים חוק שלא היה כמותו במדינת ישראל. זה חוק שנותן בסיס חוקי למעביד למנוע את כניסת המארגן, או נציג הארגון המקצועי. היום המצב הוא שהמעביד לא נותן לנציג ההסתדרות ולנציג ארגון עובדים להיכנס, אבל הוא לא נשען על איזשהו חוק ספציפי שמתייחס לנציג הסתדרות. אין חוק כזה. הוא מתייחס לכך שזה שטח פרטי, ושהוא יכול להגיד מי יכול להיכנס ומי לא. הוא נשען על חופש הקניין ועל כך שמדובר בשטח פרטי.

אם נחוקק חוק שבאופן מובהק אומר מתי ניתן למעביד רשות למנוע כניסה כי הוא חושד במשהו, אנחנו פשוט נעשה מעשה שימנע מכל נציג של הסתדרות להיכנס אי פעם למקום עבודה לא מאורגן. במקום עבודה מאורגן יש כללים אחרים, ולכן למקומות עבודה מאורגנים יש מערכת יחסים קבועה בהסכמים עם הנציגים. אנחנו מדברים על מקום עבודה לא מאורגן. אין סיבה בעולם שמקום עבודה לא מאורגן ייתן לו להיכנס. לכן אני מרגישה רע מאד בגלל הסעיף הזה. עורך הדין דן אורנשטיין, נסה להרגיע אותי.
דן אורנשטיין
קודם כל, אני רוצה קצת להפריד בין ניסוח לבין מהות. לפי מה שגברתי יושבת הראש אמרה, אני חושב שיש שתי בעיות שאת רואה בניסוח. בעיה אחת היא שאת אומרת שמדובר פה בדעה סובייקטיבית של המעסיק. את זה דווקא ניסינו למנוע בכך שאמרנו ש"ניתן להניח".
היו”ר תמר גוז'נסקי
מי זה "ניתן להניח"?
דן אורנשטיין
"ניתן להניח" באופן אובייקטיבי, אבל אני חושב שיכול להיות שכנגד הבעיות שאת מעלה, אפשר לנסח את הסעיף טוב יותר. אני אגיד מדוע הוכנס הסעיף הזה. הוא בעצם הופיע בהצעת החוק הכחולה כתוצאה מכך שכל הסעיף הזה לא היה בנוסח שאנחנו כממשלה הצענו במסגרת הצעת החוק הפרטית שלך, אלא זה היה נוסח שהציעה ההסתדרות ושגם הוועדה ביקשה. פרט מאד חשוב הוא שהוועדה ביקשה שההוראה הזאת תהיה הוראה בעלת משמעות פלילית, זאת אומרת: שיהיו עונשי קנס ומאסר.

ברגע שיש הוראה בתחום הפלילי, הרי שהנוסח המקורי היה "בהתחשב בצורכי העבודה", שאולי מספיק – גם לא כל כך ברור, אבל אולי מספיק - בפן האזרחי, כאשר לא מדובר בפגיעות קשות ובזכויות של אנשים, לא בית סוהר ולא קנסות. בדרך כלל אנחנו תמיד אומרים שעבירה פלילית צריכה להיות בשל כך יותר מוגדרת ויותר ברורה.

אז יש כאן כמה אפשרויות. יש אפשרות אחת לנסות להדק את הניסוח באיזושהי הסכמה שתתגבש כאן. יש אפשרות אחרת להוציא מהסעיף הזה את המשמעות הפלילית, ואז ניתן להסתפק בניסוח שהוא פחות ופחות ממוקד.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אני רוצה רק להבין את הנקודה הזאת. האם אדוני אומר שהדברים ייראו אחרת, אם נעשה הפרדה בין זכותו של נציג ארגון העובדים להיכנס לבין העובדה שמפטרים או מרעים תנאי עבודה של חבר ועד עובדים?
דן אורנשטיין
מבחינת האחריות הפלילית. בואו נזכור שהאחריות הפלילית לא היתה במקור.
היו”ר תמר גוז'נסקי
בסדר, אבל האם אדוני מתכוון לזה שיש הבדל בין נציג הארגון לבין חבר ועד העובדים לצורך העניין?
דן אורנשטיין
לא, הסעיף הבא מדבר על פעילות בארגון עובדים וחברות בוועד עובדים.
היו”ר תמר גוז'נסקי
כן, אבל הסעיף הבא מדבר על עובד, והסעיף הקודם מדבר על נציג שבא מבחוץ ואיננו עובד.
דן אורנשטיין
נכון.
היו”ר תמר גוז'נסקי
זאת אומרת שההבחנה שאדוני אומר שכדאי שנשקול אותה היא בין עובד לבין נציג.
דן אורנשטיין
כאשר אני אומר, שנדמה לי שהאחריות הפלילית היא לא הלב של החוק המוצע.

יש גם אפשרות אחרת, ואני מעלה את האפשרות הזאת אחרי שיחה עם נציגי המעסיקים היום בבוקר. הנציג הקבוע של המעסיקים לא יכול היה להיות כאן היום בגלל שהוא חולה, ואני מבין משיחה עם עורך דין יוסי גטניו שיש להם התנגדות נמרצת לסעיף הזה. שוב, הסעיף הזה לא היה בהצעה המקורית.

ישנה אפשרות אחרת, לא לקבל את הסעיף בשלב הזה. אני בכלל הייתי אומר לגבי כל הדיון, שנראה לי שלא מדובר בהצעת חוק שאפשר להעביר אותה אחרי הקריאה הראשונה בדיון אחד. יכול להיות שזאת הכוונה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
כשנגיע לסוף, נדבר.
דן אורנשטיין
אבל מדובר בנושא רציני.
היו”ר תמר גוז'נסקי
בסדר, הכנסת לא יוצאת לבחירות כרגע.
דן אורנשטיין
אלה האפשרויות שאני רואה, אבל אם אנחנו מדברים על סעיף שיש לו משמעות במשפט הפלילי, הסייג לאחריות צריך להיות הרבה יותר מוקדם מהמילים "בהתחשב בצורכי העבודה".
היו”ר תמר גוז'נסקי
אני מאד מודה לך. חבר הכנסת נסים זאב, האם אתה רוצה שאני אספר לך בקיצור מה נאמר עד עכשיו? אנחנו מתווכחים היום על השאלה האם אנחנו צריכים לאפשר למעביד, ובאיזה נסיבות, למנוע מנציג ההסתדרות לצורך העניין, להיכנס למקום העבודה ולדבר עם העובדים על ההתארגנות. זה בעצם נושא הוויכוח עכשיו.
נסים זאב
כן, אבל אני רואה שהניסוח מאפשר שיקול דעת למעסיק להחליט מתי זה בנסיבות העניין ומתי לא, זאת אומרת: ייתכן שהמעסיק יכול לומר באופן שרירותי "הוא כרגע מפריע לי", למרות שהמטרה היא באמת קידומם של העובדים.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אנחנו הצענו במקור לומר "בהתחשב בצורכי העבודה", אם המעביד יאמר שלא נוח לו שתתקיים עכשיו אסיפה, ולכן יבקש מהנציג לבוא בשעה 12:00 בזמן הפסקת צהרים.
נסים זאב
הרי לא מדובר על אסיפה, אלא על עצם כניסה למפעל. איך אני יכול לדעת מה כוונת עובד הסתדרות או נציג ההסתדרות בכניסתו למפעל? האם אני כבר קורא כוונות? זאת ספקולציה ואולי תיאוריה, ואדרבה, אולי בגלל המתחים שכבר קיימים, כל כניסה כזאת מבחינתו מהווה הפרעה.
מיכאל אטלן
הנוסח בדף הכחול הפריע לי פחות, מפני ששם זה מופיע כסייג לעבירה פלילית. סייג לעבירה פלילית יידון במילא על ידי בית המשפט.
היו”ר תמר גוז'נסקי
זאת אומרת ששינוי המיקום הוא לא מקרי לדעתך.
מיכאל אטלן
אני לא יודע האם זה מקרי או לא, אולי לא שמו לזה לב, אין לי מושג. אבל כאשר זה נמצא כהוראה שיש לה מקום במסגרת של הליך פלילי, ממילא זה יידון ומי שיפעיל את שיקול הדעת זה בית המשפט בהכרח. פה לעומת זאת, מי שמפעיל את שיקול הדעת תוך כדי השליטה או תוך כדי ההתארגנות והפעילות, זה המעביד, וזה יותר מפריע לי.

לא הספקנו לברר את האפשרות להעביר גם את העניין הזה - אם רוצים שיהיה גם בהליך אזרחי רלוונטי - לשיקול דעת של בית הדין, אבל מפריע לי גם שאוטומטית המעסיק יכול מראש למנוע כניסה על סמך השערות, למשל: בירור האם היה ניתן להניח באופן סביר או לא יהיה רק בדיעבד.
היו”ר תמר גוז'נסקי
ובמקום הקודם שהיה הסעיף הזה מנוסח, היה מדובר על כך שאם כבר מאשימים את המעביד, הוא יכול להתגונן.
חזקיה ישראל
אל"ף, יש בעיה שאין הגדרה מה זה ארגון עובדים. אני לא רואה בחוק הגדרה מה זה ארגון עובדים, ואז כל אחד יכול להיות נציג ארגון עובדים, ולך תדע מה כוונתו. הוא יכול לחשוב שהוא בא למטרה מסוימת ויכול לגרום למהומות.

בי"ת, אנחנו חושבים שזה פוגע בזכות הקניין של המעסיק. אנחנו חושבים שלסעיף הזה אין מקום בהצעת החוק הזאת, ולכן גם לא ברור מה פירוש המושג פעילות. המושג פעילות הוא מושג ערטילאי, וכל אחד יפרש אותו איך שהוא רוצה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
איפה מופיע המושג "פעילות"?
משה בוטון
בסעיף אחר.
חזקיה ישראל
לכן אנחנו מבקשים לא לחוקק את הסעיף הזה. אני חושב שזכות הקניין היא זכות הקניין. אנחנו חיים עם זה, ואנחנו חיים עם העובדים.
היו”ר תמר גוז'נסקי
איך אנחנו ניישם את האמנות הבינלאומיות שישראל חתומה עליהן?
חזקיה ישראל
בדקנו, ואין דבר כזה באמנה בינלאומית.
תמר גוז'נסקי
האם זה לא קיים באמנה בינלאומית?
חזקיה ישראל
אני לא מדבר על עובד או על ועד עובדים, אלא על ארגון עובדים. נמסר לי שהנושא נבדק על ידינו, ושאין דבר כזה בשום אמנה בינלאומית.
היו”ר תמר גוז'נסקי
תודה, שמענו את עמדתך. האם נמצא כאן מישהו מההסתדרות?
דן אורנשטיין
דיברתי עם נציגי ההסתדרות היום בבוקר, והם אמרו שהם אמורים להגיע לדיון.
היו”ר תמר גוז'נסקי
האם יש עוד מישהו שרוצה להתייחס לנקודה הזאת? אנחנו מדברים על השאלה מה לעשות עם המעביד שימנע את הכניסה של הנציג, ובאיזה תנאים הוא ימנע אותה.
משה בוטון
המיקום נראה לי בסדר, אבל אני חולק על עצם התפיסה שיש לתת למעביד אפשרות לאסור על נציג של ארגון עובדים לבקר במקום עבודה, מפני שברגע שקבענו שוועד עובדים הוא במסגרת ארגון עובדים, אנחנו יודעים שכשבמוסד מסוים עושים אסיפת הסברה ונציג ארגון עובדים צריך להסביר, בוודאי שהכניסה שלו למפעל תגרום לשיבוש העבודה ולהפסקתה. אני כן בעד לאפשר לו להיכנס.
דן אורנשטיין
באופן מוחלט?
משה בוטון
מה זאת אומרת באופן מוחלט? אם זה למטרה של טיפול בעניינים של ארגון העובדים והעובדים – כן, למה שהוא לא ייכנס לשם?
נסים זאב
אני הייתי מציע אולי להגביל את זה לשעות ההפסקה.
משה בוטון
אפילו אם העיקרון הזה לא קיים באמנות, מניסיוני אני אומר שתמיד נציג ארגון העובדים משתתף בישיבה, תומך ומדבר. אי אפשר לנתק את ועד העובדים המקומי מהארגון, מה עוד שאמרנו שוועד מעוגן רק אם הוא במסגרת ארגון העובדים.
נסים זאב
למה אי אפשר להגביל את זה לצורכי עבודה?
היו”ר תמר גוז'נסקי
זה היה בחוק המקורי. בחוק המקורי אמרנו "לצורכי עבודה". אמרנו שבכל זאת צריך להתחשב במה שקורה במפעל.
נסים זאב
אני לא מאמין שבארצות הברית, למשל, דבר כזה יהיה בחקיקה, בגלל היחס בין עובד למעביד שם.
היו”ר תמר גוז'נסקי
ארצות הברית היא לאו דווקא מודל.
נסים זאב
מדברים על אמנה בינלאומית, שכוללת את כל הקשת הרחבה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אני מבינה שלפי הנוסח הקיים, גם לאחר שמקום העבודה כבר מאורגן, גם אז אפשר למנוע מנציג הארגון להיכנס.
משה בוטון
כן.
היו”ר תמר גוז'נסקי
זאת אומרת שזה עוד יותר חמור. זה לא רק בשלב שבו הנציג בא לשכנע את העובדים להתארגן נגיד במסגרת ההסתדרות, או הסתדרות העובדים הלאומית, אלא גם בשלב שיש ועד עובדים המופיע כדי לדבר עם העובד/ים על עניינים שקשורים במכתב שהם שלחו, או בחתימת הסכם עבודה חדש. בלי הגיבוי של ארגון העובדים, ועד העובדים הוא חלש מאד.
שלמה יצחקי
צריך לסייג את סעיף (ב) רק למקום שיש בו הסכם קיבוצי.
היו”ר תמר גוז'נסקי
כן, אבל אם יש הסכם קיבוצי, הוא לא ייכנס.
שלמה יצחקי
בסדר, והיום הוא כן נכנס?
מיכאל אטלן
כדי לחזק את מה שאת אומרת, אוסיף שבפסק הדין בעניין חיפה כימיקלים כשהשופט בבית הדין האזורי אסר על איזונים בין זכות הקניין של המעביד לבין זכויות של העובדים, והתחיל למנות מה מותר לעשות ומה אסור לעשות, הוא התייחס לעניין כניסת נציגי הארגון למפעל. הוא קיבל מצד אחד את העובדה שזה בלתי אפשרי שכל העובדים יוכלו להיכנס כשיש השבתה, אבל מצד שני אי אפשר שלא ייכנסו נציגי ארגון, ולכן הוא התיר איזושהי מכסה של עובדים. אני לא זוכר בדיוק בכמה עובדים מדובר, אבל הוא קבע שאפשר.

לכן, ההנחה היתה שבמסגרת של יחסי עבודה מאורגנים, אפילו בזמן השבתה, יש זכות -לחלק מארגון העובדים לפחות - להיכנס.
דן אורנשטיין
כדאי לדעת את זה. כמובן שהמחוקק רשאי לקבול על הפסיקה. אם אני זוכר נכון, בית הדין הארצי בעניין הזה הפך את התוכן.
מיכאל אטלן
לא, הוא לא הפך את התוכן. הוא שינה מעט את המרחק שאפשר להפגין מהשער.
דן אורנשטיין
הוא הדגיש יותר את זכות הקניין.
היו”ר תמר גוז'נסקי
בואו לא ניכנס עכשיו לדיון הזה. זו היתה דוגמה, והיא לא מנחה אותי כאן. אני רוצה לשאול את דעתכם להצעה הבאה: להשאיר את הנוסח של סעיף 33ט כמו בדף הכחול, "וזאת בהתחשב בצורכי העבודה". אז בסעיף 33יד(2), נגדיר שהעבירה השנייה היא עבירה פלילית, והעבירה הראשונה אינה פלילית. אדוני אמר לי שאם העבירה הראשונה אינה פלילית אלא אזרחית - -
מיכאל אטלן
לא, בסעיף העונשין אפשר לומר שתהיה הגנה על המעביד, אם הוא מונע כניסה - -
היו”ר תמר גוז'נסקי
עורך הדין אורנשטיין סבר שאולי את העניין הזה של כניסת נציג ארגון העובדים לא נשים בדרגה של פיטורים והרעת תנאי העבודה, ונראה בו עוולה אזרחית. הוא אומר שאם יש עוולה אזרחית, סעיף (ב) מיותר.
מיכאל אטלן
אבל יש עוולה אזרחית. אם אנחנו חוזרים לנוסח הכחול, ואם זה לא "בהתחשב בצורכי העבודה", תהיה עוולה אזרחית.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אולי לא הסברתי את עצמי טוב. עורך הדין אורנשטיין אמר שלא נכניס את העניין ש"מונע מנציג ארגון להיכנס" תחת עבירה שהיא כפופה לחוק העונשין, אלא כפופה למשהו אחר.
משה בוטון
לכלום.
מיכאל אטלן
אם את חוזרת לנוסח הכחול, התוצאה תהיה שגם אם לא נאמר דבר לגבי מניעת כניסה של נציג עובדים, מניעת כניסה כזאת – אם היא מעבר למה שעולה "בהתחשב בצורכי העבודה", היא נופלת לתוך ה-(א) - -
משה בוטון
היא תהיה עבירה פלילית.
דן אורנשטיין
יש כאן שתי אפשרויות: אחת – להשאיר את סעיף (א) עם הסייג "בהתחשב בצורכי העבודה", וזה יהיה סעיף שהוא במשמעות אזרחית בלבד, זאת אומרת שבית הדין לעבודה ייתן צו מניעה ופיצויים וכל מה שהוא רשאי לתת.

האפשרות האחרת – שנחזור לנוסח הכחול, זאת אומרת: לפני הנוסח הכחול מדובר בסעיף 33ט בעבירה פלילית, אבל כפי שמתחייב בסעיף פלילי, הסייג לאחריות פלילית הוא יותר מפורש מהנוסח של "בהתחשב בצורכי העבודה", אלא כמו שהוא מופיע בסעיף 33ט(ב). הניסוח הזה אומר שעל אף האמור, רשאי מעביד למנוע כניסה בנסיבות שבהן ניתן להניח שכניסה כאמור עלולה לגרום לשיבוש ממשי בסדרי העבודה, או בנסיבות שבהן ניתן להניח כי כניסה כאמור לא נועדה לשם קידום ענייני העובדים.
שי סומך
הבעיה בנוסח הכחול היא שבגללו הוספנו את הסייג לסעיף האזרחי, כשיש כאן שני סוגי נורמות לאותו מעשה. זה מבלבל ומאד בעייתי. אלה שני סוגי נורמות. לסעיף האזרחי יש סייג מסוים, ולסעיף הפלילי יש סייג אחר, אז איך צריך להתנהג אדם? בדרך כלל, כשיש מעשה מסוים, צריך לקבוע לגביו אותה נורמה גם ברמה הפלילית וגם ברמה האזרחית.
משה בוטון
כעיקרון, אני חושב שאנחנו צריכים להמעיט כמה שיותר בעונשים פליליים בדיני עבודה. במקרים בהם מדובר באוכלוסיות חלשות, כמו: עובדים זרים או עובדים שמקבלים שכר מינימום, יש לכך הצדקה, אבל אנחנו נמנעים מלתת עונשים פליליים בדיני עבודה.

לכן, אני הייתי מציע לומר שמעביד לא ימנע מנציג של ארגון עובדים להיכנס למקום עבודה, ועל אף האמור הוא רשאי למנוע זאת, זאת אומרת: שזאת לא תהיה בכלל עבירה פלילית, ושלא תהיה הגנה מפני עבירה פלילית.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אז זה לא יהיה בסעיף 33יד.
מיכאל אטלן
האם הוא אומר שיש להוציא בכלל את כל ההיבט הפלילי מהחוק?
היו”ר תמר גוז'נסקי
לא, הוא אומר שסעיף 33יד שעוסק בהיבט הפלילי יעסוק רק בשאלה "ימנע מקבלה של אדם לעבודה" וכן הלאה, כלומר: שלא יהיה היבט פלילי בשאלת יחסי עובד מעביד, והאם נכנס נציג ההסתדרות או לא. לכן, בצורה הזאת נדמה לי שאנחנו ניחלץ מאותה כפילות שאדוני דיבר עליה, כשפעם אחת זה פלילי ופעם אחת לא.

כפי שציין עורך הדין בוטון, אנחנו רוצים לעשות הבחנה בין פיטורי אדם ממקום עבודתו ושבירת מטה לחמו לבין העובדה שגרמו אי נעימות לנציג ארגון העובדים והקשו עליו, אבל אולי זה לא עומד באותה חומרה של עבירה פלילית כמו הנושא הזה. זאת ההצעה, ואז אנחנו לא צריכים להשתמש ב"רשאי" ו"לא רשאי" וכו', אותה הגנה שמשרד המשפטים אמר שהיא נחוצה אם העבירה מוגדרת כעבירה פלילית.

מאחר שהצטרף אלינו נציג ההסתדרות, אני אסביר לו שאנחנו לא עוסקים עכשיו בהיכן ממוקם מה, אלא בשאלה העקרונית, ואני מבינה שאדוני הבין על מה פחות או יותר מתגבשת פה הסכמה.
אבי ניסנקורן
אני הייתי מעדיף שזאת תישאר סנקציה פלילית, אבל עם ההגיון של משה בוטון קשה להתווכח.
היו”ר תמר גוז'נסקי
לא, גם נציג משרד המשפטים הציג זאת לפני שנכנסת.
יהושע שופמן
לגבי התפיסה של "בהתחשב בצורכי העבודה", אני מניח שזה מספיק רחב למשל לגבי עובדי צה"ל או הכור האטומי, כאשר לא כל אדם יכול להיכנס לשם.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אני חושבת ש"צורכי העבודה" מתכוונים בדיוק לדברים האלה, למשל: אם יש שם בעיה של חומרים כימיים, ואדם נכנס לא מוגן, ולכן המעביד אומר לו שהוא לא יכול להיכנס.
יהושע שופמן
אני רק רוצה להזכיר שלפי הסעיף, מדובר לא רק על פי בקשת העובדים או הזמנת העובדים. לכן, הנוסח על פניו כולל גם את אופי המקום, בין אם זה בית פרטי שמעסיקים בו עובדים, ובין אם זה מעון לנשים מוכות.
משה בוטון
כתוב: "לשם קידום הזכות", זכות ההתארגנות.
יהושע שופמן
אני יודע, אבל כתוב "מעביד לא ימנע מנציג של ארגון עובדים להיכנס למקום עבודה שבו מועסק עובד", מעביד אחד ועובד אחד.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אבל הבית של החוק הזה הוא חוק הסכמים קיבוציים, והוא מתייחס לסיטואציה מאד ברורה. זה לא איש אחד שמעסיק עובד ניקיון אחד.
יהושע שופמן
למה? יכול להיות שיש הסכם קיבוצי עם עובדי משק בית.
היו”ר תמר גוז'נסקי
יש הגדרות.
מיכאל אטלן
הוא צודק לגבי כל הנושא של עובדים מן הבית.
יהושע שופמן
אם עובדים רוצים להיפגש עם נציגי ארגונים, אין לי שום בעיה. אנחנו מחוקקים חוק, שמיקמו אותו בחוק הסכמים קיבוציים, אבל התחולה כאן היא על כל מקום עבודה, על כל מעביד יחיד ועל כל עובד יחיד, ומאד יכול להיות שיש הסכם קיבוצי עם עובדי משק בית, עובדי ניקיון או עובדים אחרים. לכן, השאלה היא האם יש בסייג של "בהתחשב בצורכי העבודה" משהו לגבי אופי המקום. יש מקומות – לא רק בתים פרטיים - שמטעמים פרטיים לא רוצים שאנשים מבחוץ ייכנסו, ואם העובדים עצמם לא יזמינו אותם, תהיה קצת בעיה של זכות כניסה חד צדדית.
היו”ר תמר גוז'נסקי
יש לי שאלה. מה זה מקום עבודה בחוק הסכמים קיבוציים?
אבי ניסנקורן
אין הגדרה. הפסיקה מפרשת.
היו”ר תמר גוז'נסקי
באיזה מקום עבודה מוגדרת הקמת ועד עובדים בהסכמים, כלומר: המספר המינימלי של העובדים?
אבי ניסנקורן
אין מספר מינימלי.
היו”ר תמר גוז'נסקי
בקליפורניה הקימו ארגון מדהים של עובדי משק בית. אני יודעת שאצלנו יש כל מיני צווי הרחבה וכו', אבל מה שמאד חלש אצלנו זה הצד של העובדים עצמם, זאת אומרת: הצד שבו לא מרחיבים את הצו, אלא הם בעצמם עושים.

כמובן שאם יש עובד אחד באיזה בית, אנחנו לא מתכוונים שהוא יקים ועד עובדים, אבל לשכנע אותו להצטרף להסתדרות – זה כן. אני לא יודעת האם אנחנו צריכים לכתוב פה שזה לא כולל בית פרטי.
אבי ניסנקורן
לא צריך לכתוב.
היו”ר תמר גוז'נסקי
נגיד שבכל מרפאה או חנות יש עכשיו מבצע הצטרפות להסתדרות. נציגי ההסתדרות רוצים להיכנס לשם, לחלק ניירות ולשכנע להצטרף להסתדרות בלי להקים ועד עובדים. אני חושבת שלא ייגרם איזה נזק אדיר.
אבי ניסנקורן
זכותם.
מיכאל אטלן
יש סייג לגבי מקום עבודה שאינו בית מגורים, כלומר: יש סייג כזה לגבי סמכות כניסה של מפקחים בחוקים מסוימים.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אז זה יחול גם פה.
מיכאל אטלן
לא, זה לא יחול אוטומטית.
יהושע שופמן
אין לי בעיה כמובן שיעבירו מכתבים. כתוב פה "קידום ענייני עובדים", שכולל את עמידת העובדים על זכויותיהם לפי צווי הרחבה וכדומה. לא מדובר בהכרח על ארגון של ועד או ארגון של עובדים. השאלה היא לגבי זכות כניסה למחלקים פרטיים בלי סייג כלשהו.
מיכאל אטלן
קיימת זכות הקניין.
יהושע שופמן
אף אחד לא רוצה למנוע כניסה של נציג. אתם אומרים: בואו נכתוב את זה בצורה רחבה - -
משה בוטון
כתוב בחוק "מעביד לא ימנע מנציג של ארגון עובדים להיכנס למקום עבודה" - -
אבי ניסנקורן
זאת סנקציה אזרחית. הורדנו את הסנקציה הפלילית.
יהושע שופמן
בואו נכתוב משהו גורף, ונקווה שאף אחד לא יפרש אותו בצורה דווקנית. אני גם מקווה שלא יפרשו אותו בצורה דווקנית, אבל זאת פשוט זכות כניסה חד צדדית לא בהזמנה. מקובל עליי שזה לא צריך להיות בהזמנה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
מקום עבודה שאיננו מקום מגורים?
אבי ניסנקורן
כדי לעקוף את הכניסה יתחילו לעשות שינויים בהגדרת מקום עבודה. על מה מדובר? בעובד סיעוד שעובד אצל קשיש?
יהושע שופמן
בחילופי פתקים עלה רעיון, שאפשר לכתוב שזה לא יחול על מקום או בנסיבות שיקבע שר העבודה והרווחה, באישור הוועדה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
זה רעיון מצוין, כי שר העבודה והרווחה לא יעשה את זה ב-50 השנים הבאות...
יהושע שופמן
בסדר, אני מוכן לקחת את הסיכון.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אתה יודע מה קורה בתקנות...
דן אורנשטיין
אבל זה לפחות משאיר פתח גמיש לאותם מקרים. זה משהו אחר באישור ועדה – הוועדה הזאת - אז אין כל כך חשש לקיפוח זכויות העובדים. אופציה אחרת – בנוגע לענישה פלילית, בחוק עובדים זרים יש הבחנה שעושים בין מי שמעסיק לשם משלח ידו לבין מי שלא מעסיק לשם משלח ידו או עסקו. זה גם כן מעין סייג שאפשר להכניס פה, אם המחוקק רוצה למנוע כניסה לביתו של אדם קשיש שמעסיק אדם.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אני עוד לא בטוחה שהמחוקק רוצה.
מיכאל אטלן
אני מוכן להסמכה, אבל בתנאי שיש איזשהו קריטריון מנחה. אם אומרים למשל לצורך הגנת זכויות הפרט, בסדר.
יהושע שופמן
מאה אחוז.
אבי ניסנקורן
אני לא חושב שצריכים להוסיף סייג. לדעתי, אלה חששות בעלמא. אם ניקח את עובדי הסיעוד שהבאתם כדוגמה, הם גם עובדי הקשיש. חברת הסיעוד היא המעסיקה שלהם, ואם ינסו לארגן משהו, ינסו לארגן זאת דרך חברת הסיעוד. חברות הסיעוד מתנגדות לניסיונות ארגון כאלה. אני חושש שכל פרצה, תשמש אחר כך להרחבת הסייג.
היו”ר תמר גוז'נסקי
עורך הדין ניסנקורן, הבנתי שעורך הדין שופמן התכוון שירצו לפגוש את עובדת הסיעוד ולא לדבר עם המעביד שלה. איפה היא נמצאת? היא עובדת, גרה ולנה אצל הקשיש הזה, זאת אומרת: היא כל הזמן נמצאת שם, אין לה בית אחרת, והיא לא נמצאת במקום אחר. אי אפשר לפגוש אותה בביתה.
אבי ניסנקורן
זה מקום עבודתה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
זה גם מקום עבודתה וזה גם מקום מגוריה, ולכן במקרה המופשט הזה של עובדת הסיעוד, כשרוצים להגיע לעובדת הסיעוד הישראלית ורוצים לארגן אותה בארגון העובדים, יש בעיה שהיא גם עובדת שם וגם גרה שם. המקרה הזה מציב אותנו במצב שאין מקום אחר לפגוש אותה, זאת אומרת: אם אתה אומר שלא ייכנסו אליה לשם, אז גם לא יפגשו אותה באף מקום אחר, כי היא גרה שם. אי אפשר לבוא לביתה ולדבר איתה, כי אין לה בית.

אולי ניתן לחוק הזה קצת לעבוד. והיה ויקרו מקרים כאלה, תמיד נוכל לחזור ולהגיד שיש תיקון וכו', כי זה נראה לי מקרה מאד מאד זניח.
דן אורנשטיין
אז המנגנון הכי גמיש לחזור ולקבוע, זה דרך תקנות באישור ועדה.
נסים זאב
במקרה של עובדי סיעוד למשל, אני לא מעלה על דעתי שיקום איזשהו ועד עובדים. זה מגוחך. בדרך כלל אף עובד לא מכיר את העובד השני, אלא אם כן אנחנו נחייב את המעביד להקים את הארגון, או שנחייב אותו לראות מי בוועד.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אי אפשר לחייב היום בחוק.
נסים זאב
נכון, אבל אחרי החקיקה אולי כן אפשר יהיה לעשות את זה. אפשר לדבר על מינימום עובדים, למשל: יש חברות שמעסיקות 50 עובדים.
היו”ר תמר גוז'נסקי
פה מדובר על הסכם קיבוצי.
יהושע שופמן
לא מדובר פה על הסכם קיבוצי.
היו”ר תמר גוז'נסקי
לא, אני אומרת שבחוק הסכמים קיבוציים בכלל אין הגדרה כמה עובדים מספיקים כדי להקים ועד, אבל באופן מעשי, במקום שבו עובדים שניים-שלושה עובדים לא מקימים ועד.
נסים זאב
לדעתי, כן צריכים להגדיר.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אבל לא כאן, זה לא התפקיד של החוק הזה.
נסים זאב
לא יכול להיות שאם יש ארבעה עובדים, יהיה ועד של שלושה עובדים.
היו”ר תמר גוז'נסקי
זה נושא אחר, וזה נושא חדש.
משה בוטון
גברתי היושבת ראש, אני חושב שאנחנו עוסקים פה בעיקרון כללי, והפרשנות שתינתן לזה תהיה באמת למעביד שמעסיק עובדים. אני לא חושש מהעניין הזה, מפני שתמיד בכל עיקרון אפשר למצוא פינות לא מכוסות. אנחנו קובעים פה הוראה כללית: מעביד לא ימנע מעובד.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אם הוא ימנע, הוא יכול להגיד שזה הבית שלו.
מיכאל אטלן
מצד שני, גם ההצעה של מר שופמן מאפשרת את זה. היא מאפשרת לחיות עם זה. אם לא יהיה צורך, לא יהיו תקנות לפי הסעיף הזה, והצורך בתקנות מוגדר ומתוחם רק להגנה על זכויות הפרט, ולכן אני לא חושש מזה.
אבי ניסנקורן
אבל אנחנו מחלישים את הסעיף.
ג'ודי וסרמן
אנחנו מדברים רק על אלמנט של הגנה על זכויות הפרט. הרעיון של מר שופמן היה להגן על מעביד קטן, בדירה פרטית. אבל אם אנחנו נכניס כלל כזה, הגנה על זכויות הפרט וקניינו, אנחנו חוזרים באיזשהו מקום למה שחזקיה ישראל אמר, גם לקניין של המעביד הגדול והחזק מאד.
יהושע שופמן
צנעת הפרט זה כל מה שמעניין אותי.
אבי ניסנקורן
אם יש מעביד שהוא לא חברה ויש לו עשרה עובדים, הוא יכול לומר שמבחינתו כרוכות בזה זכויות הפרט שלו.
יהושע שופמן
כל מה שמעניין אותי זה צנעת הפרט. אם יש מעון לנשים מוכות ולא רוצים שאף אחד ייכנס לשם בגלל ההגנה על פרטיותן של השוהות שם, לדוגמה, זה ערך חשוב. יש עוד כמה ערכים חשובים כאלה, ואותי מעניינת אך ורק צנעת הפרט.
היו”ר תמר גוז'נסקי
ואם נכתוב "וזאת בהתחשב בצורכי העבודה ובצנעת הפרט"?
יהושע שופמן
גם זה מקובל.
היו”ר תמר גוז'נסקי
כשאני אומרת "צנעת הפרט", הכוונה היא למשל למקרה בו נכנסים לבית חולים, ואומרים לנציג העובדים לא להיכנס עכשיו למחלקה מסוימת.
יהושע שופמן
בסדר גמור.
אבי ניסנקורן
אבל אני מאד חושש מפרשנויות אחר כך.
חזקיה ישראל
אנחנו עדיין חושבים שזאת פגיעה בזכות הקניין.
היו”ר תמר גוז'נסקי
ידידי חזקיה ישראל, אני רוצה לומר לך שכל חוק שקשור בזכויות עובדים, יש בו פגיעה בזכות המוחלטת של המעביד או בעל הקניין. אני מסכימה אתך לגבי זה, וזה נכון. הבעיה שלנו היא תמיד איזון בין הזכויות. במפעלי ההיי-טק הידועים והנודעים, שם אין ועדי עובדים כידוע לך, והזכויות של העובדים נפגעות מאד משום שאין ועד עובדים.
חזקיה ישראל
אז למה צריך להיכנס למפעל? שייפגשו עם העובדים איפה שייפגשו.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אני חושבת שזה טוב מאד שייתנו לנציג ההסתדרות להיכנס. זה עוד לא אומר שהעובדים יסכימו להתארגן. ככל הידוע לי, במשטר הפחד והאימים שיש במפעלים האלה, אף אחד לא יתארגן בשלב הנוכחי, ואת זה אני אומרת לך אחרי שיחות אישיות שקיימתי. הם כל כך פוחדים, שזה נורא. אני מאד שמחה לבוא למקומות מאורגנים, ולראות עובדים זקופי קומה, בטוחים בעצמם, מדברים בגלוי, אבל גם אוהבים את מקום העבודה, כי הם מרגישים שותפות.

במקום עבודה כזה אין שותפות, יש רק מעביד שאם הוא רוצה, הוא נותן מתנות, ואם הוא לא רוצה, הוא לא נותן מתנות. אני מסכימה אתך שעלינו לאזן בין זכות הקניין לבין זכות העובדים. את האיזון הזה אנחנו כל הזמן מחפשים.

אני רוצה להודות לכל מי שתרם לנושא הזה. בזה סיכמנו, שסעיף 33ט נשאר בניסוחו הקודם בצירוף המילים "ובצנעת הפרט" לאחר "בצורכי העבודה". אנחנו לא צריכים להתייחס לסעיף (ב) כאן, כי זאת רק ההצעה של משרד המשפטים. אני מדברת על הנוסח הכחול. בואו נשלים כבר את העניין גם בסוף, כפי שמציעה ג'ודי וסרמן.
ג'ודי וסרמן
בסעיף 33יד, פיסקאות (א)(1) ו-(ב) יימחקו. תישאר רק פיסקה (2).
היו”ר תמר גוז'נסקי
זאת לא תהיה עבירה פלילית.

עכשיו אנחנו עוסקים בנושא שמופיע כמה וכמה פעמים בהמשך החקיקה, והוא "בהתאם למשפט העבודה". עורך הדין אורנשטיין, תשכנע אותנו למה זה נחוץ.
דן אורנשטיין
אנחנו עכשיו בסעיף העיקרי בחוק הזה, זאת אומרת שמעבר להצהרת כוונות על חופש התארגנות, בא החוק המוצע לתת שיניים לחופש ההתארגנות, ולקבוע עקרון שבית הדין הארצי לעבודה כבר קבע אותו בכמה פסקי דין, שאסור בתכלית האיסור להתנכל לעובד שמתארגן בארגוני עובדים, בין אם מדובר בחברות בוועד עובדים או בארגון עובדים, ובין אם מדובר בפעילות בארגון עובדים. הוא קבע את זה בפסק דין שתבעו חברינו בהסתדרות, והעיקרון הוא מאד חשוב.

מן הצד השני, כיוון שההגנות כאן לא רק מתייחסות לנושא שהוא יחסית פשוט – חברות בארגון עובדים, או אי חברות בארגון עובדים – זה דבר שיותר קל להגדיר אותו. כאשר אנחנו מדברים על פעילות בארגון עובדים, זה כולל קשת רחבה של פעילויות. ישנן פעילויות שלא מעלות קושי, ואף אחד לא יטעה לגביהן, כמו: אסיפות של הוועד ושל ההסתדרות.

היו פעילויות שנידונו גם בפסיקה של בית המשפט העליון, ושטענו שהן היו אגב שביתה -ושביתה זאת פעילות בארגון עובדים - ופעילויות שחרגו מזכות השביתה, במובן הזה שלפי הפסיקה, זכות השביתה היא כעיקרון הזכות שלא לעבוד. מומחים רבים חוזרים על זה, וזה מה שהפסיקה קובעת. זו לא הזכות לעבור עבירות משמעת ולחבל בעבודה, והיו שם כמה מקרים כאלה, למשל: פסק הדין של ימיני, כשלא אפשרו לשר האוצר להיכנס למשרד האוצר, או פסק הדין של קוקה של בית המשפט העליון, כשהעמידו אותו לדין משמעתי על כך שהוא הפסיק את השידור. אין כאן שאלה של זכות של עובד להשתתף בשביתה, או להשהות את חוזי העבודה כדי לא לעבוד, אלא ממש לחבל.

אם המחוקק יקבע שלמעסיק אסור להרע תנאי עבודה ולפטר, זה בעצם כולל פעולות שהוא יעשה בעקבות הפרה של הדין המשמעתי. זה חורג מעבר לזכות השביתה, אבל אין פה אינדיקציה של המחוקק שיש פה איזשהו סייג לפעילות שתזכה להגנה.

ניסינו לחשוב, איך אפשר לקבוע את הסייג. במקור, הצענו דבר שאנחנו מוצאים בכמה חוקים בעולם, שמגינים על פעילות בארגון עובדים. מדובר ב-LAWFUL ACTIVITIES, גם על פי לקט ההחלטות של ועדת חופש ההתאגדות של ה-ILO, שמדבר על LEGITIMATE ACTIVITIES של ארגון עובדים.

הסייג הזה קיים, ואנחנו תרגמנו אותו לנוסח שקיבלנו בוועדת שרים, ושהגשנו לוועדה הזאת כפעילות כדין, "בהתאם למשפט העבודה". אמרו שזה פתח לניצול לרעה על ידי מעסיקים מסוימים, כי אפשר למצוא כל מיני זוטות, לא הפרות ממש של הדין המשמעתי וכו' וכו'.

גם לאחר שישבנו עם נציגי ההסתדרות, קיבלנו ואמרנו, נכון שהנוסח "בהתאם למשפט העבודה" הוא עמום, אבל אין לנו מנוס, מכיוון שגם המילה LAWFUL בחוקים אחרים עמומה, ועם כל הכבוד, החוק הזה כמו הרבה חוקים, לא יכול להיות סגור עד הסוף. עובדה – והפסיקה עומדת על כך – שיש דברים שאי אפשר להגדיר אותם בחקיקה, ושצריכים להשאיר לבית הדין לעבודה, אבל צריך לתת לו את הפתח, צריך להניח את התשתית.

אם נכתוב "פעילות בארגון עובדים", אנחנו חוששים שלא ניתן את התשתית לבית הדין לעבודה - שהוא אמון על הנושאים האלה - לעשות את האיזון בין הזכויות השונות. לכן, אין לנו מנוס אלא לכתוב "בהתאם למשפט העבודה", ובית הדין יפרש את הביטוי הזה כמו שהוא מפקח על החוק בשאלות, כמו: מה זאת שביתה, מה זה עובד וכו'. אבל צריכים לתת לו את התשתית לעשות את זה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
תודה רבה. האם מישהו רוצה להעיר הערה, או להתייחס לתוספת שמופיעה בכמה סעיפים "בהתאם למשפט העבודה"?
דן אורנשטיין
אנחנו לא רואים לנכון לעשות את זה לגבי חברות או אי חברות. זה דבר שהוא ברור, ולא צריך להוסיפו.
משה בוטון
קיימתי שיחות רבות עם דן אורנשטיין. אי אפשר להגיד שהנימוקים שלו משוללי יסוד. אני מסתכל על הצד השני, על חבר הוועד. הוא לא יודע מה זה משפט העבודה. הוא צריך לדעת שמה שהוא עושה זה בהתאם למשפט העבודה. משפט העבודה זה לא רק מה שהיה, אלא זה גם מה שבית הדין יחליט לגביו.
היו”ר תמר גוז'נסקי
האם משפט העבודה זה הלכות בתי הדין לעבודה?
משה בוטון
כן, והחוקים.
היו”ר תמר גוז'נסקי
כל זה כבר ברור, אבל גם הפסיקה?
משה בוטון
גם הפסיקה, בוודאי. אם עובד יעשה מעשה שיתברר שהוא לא לפי מה שבית המשפט פסק לפני שבועיים, מעביד יפטר אותו, והוא יפטר אותו כדין, מפני שהוא עשה את פעילותו שלא במסגרת משפט העבודה. זה החשש שלי.

זה דבר די מעורפל, מבחינת חבר ועד העובדים שרוצה לפעול. איך הוא פועל? הוא מקיים אסיפה בשעת הבחירות, והוא משתק את המכולות של חברת החשמל. יכול להיות שבמשפט העבודה – והיו כמה פסקי דין כאלה – ייאמר שאסור לעשות דבר כזה. המעביד יפטר אותו, כשהוא לא ידע שאסור לו לעשות זאת. זה לא דבר שהוא יודע שאסור לו לעשות. כמו-כן, פסקי דין גם משתנים. הופכים פסקי דין ומשנים אותם, והם לא דבר יציב.


אני מסתכל מנקודת המבט הזאת. אני רוצה שחבר ועד העובדים יוכל לבחור באופן חופשי במסגרת הפעילות שלו, מבלי שעורך דין צמוד אליו יגיד לו: זה אסור לפי משפט העבודה וזה מותר. אני לא יודע האם עורך הדין יידע זאת בעצמו. אם הוא יבוא אליי וישאל אותי, אני אגיד לו שזה מותר, ואחר יגיד שזה אסור. קשה לי להתווכח בעניין הזה, אבל תלוי מאיזו נקודת ראות מסתכלים, האם מנקודת ראות של פעילות הוועד או של פעילות המעביד. צריך למצוא את האיזון הזה.
מיכאל אטלן
מנקודת מבט של טובת העובדים, יש שיקולים לכאן ולכאן. מבחינת הבהירות ומה שהעובד יחשוב שהוא יקרא, הוא צודק לגמרי. מבחינה משפטית, אני חושב שיש יותר הגנה על העובדים ופחות חשש שהחוק הזה ינוצל לרעה על ידי מעסיקים, אם ייכתב בו "בהתאם למשפט העבודה", ומדוע? מפני שאם החוק הזה עומד לבדו, יפרשו אותו, אבל לאור מה יפרשו אותו? יפרשו אותו, בין היתר, לאור חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ובמרכזו זכות הקניין של המעסיקים.

לכן, במקומות שבהם יהיו שני פירושים, יעדיפו את הפירוש שמתיישב עם זכויות היסוד. כאשר בחוק עצמו יש הכוונה לכך שעולם המושגים זה עולם של משפט העבודה, ושם מדובר על לגיטימי ולא כדין – לגיטימי זה לא בדיוק כדין – אנחנו יותר מוגנים מבחינה משפטית. זה פחות ברור, ואני חושב שזה יותר מגן עליו.
משה בוטון
האם אתה חושב שאם יכתבו "בהתאם למשפט העבודה", לא יפעילו על זה את חוקי היסוד? גם יפעילו את חוקי היסוד. חוקי היסוד הם חוקי העל.
מיכאל אטלן
אבל בעולם נורמטיבי אחר, כאשר משפט העבודה יכלול, למשל, גם את האמנה בדבר זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות, הוא יכלול את כל עולם המושגים של זכויות האדם, לרבות הזכות לעבודה וכו'.
אבי ניסנקורן
אנחנו חושבים שזה מיותר. אני לא מקבל את הפרשנות של מיכאל אטלן. אני חושב שזה ישמש כמכשיר של עורכי דין של מעסיקים להצדיק פעילות בניגוד לפיטורים או כל פעילות אחרת. בהורן את ליבוביץ, לדוגמה, במסגרת השביתה העובדים תפסו אוטובוסים. המעביד פיטר אותם, בטענה שהם תפסו אוטובוסים. בית הדין יצטרך להתייחס לדברים האלה, אבל ברגע שיהיה כתוב "בהתאם למשפט העבודה", מייד יחפשו את האמתלות. דרך אגב, במקרה של הורן את ליבוביץ, בית הדין הארצי אמר שזה לגיטימי, כלומר: שהם היו אחראים כי הם שמרו על האוטובוסים, אבל זה פתח לצרות.

בכל ניסיון התארגנות פתאום נציג המעסיקים נהיה מומחה בתקנון ועדי עובדים. לדעתי, אין ספק שאם ייכנסו המילים "בהתאם למשפט העבודה", זה אומר שמחר עורך דין של מעסיק יגיד: אני פיטרתי את העובד, בגלל שהוא לא פעל בהתאם למשפט העבודה, ויהיה ניסיון להרחיב את ההגדרה.

אני חושב ששיקוליו של בית הדין לעבודה יהיו יותר נכונים, אם לא יהיו קיימות המילים "בהתאם למשפט העבודה", ולא יהיה לו איזשהו סמן שאומר: עליך להגביל את הזכות להתארגנות. המילים האלה יהוו לו סמן שעליו להגביל את זכות ההתארגנות.
היו”ר תמר גוז'נסקי
ברשותכם, אני רוצה לחלוק אתכם את האופן בו אני רואה את הדברים. אנחנו לא מדברים על כך שאסור לפטר עובד, כי אין חוק שאסור לפטר עובד. החוק הזה גם לא אומר שאסור לפטר עובד, אלא הוא אומר שאסור למעביד לפטרו בשל פעילותו בוועד.
משה בוטון
בוועד שפועל במסגרת ארגון עובדים. זה לא סתם ועד.
היו”ר תמר גוז'נסקי
כן, זאת אומרת: אם המעביד מפטר עובד מהסיבה של חבלה בתהליך העבודה, או כי נעדר מהעבודה באופן בלתי הגיוני או סביר, או בגלל שיש קיצוצים והוא החליט לפטר חצי מהעובדים ובין היתר הוא פיטר את העובד, אנחנו לא מונעים פה את הפיטורים. אני מניחה שאחרי שהחוק ייכנס לתוקף, המעבידים יידעו להסתדר, כמו שהיה במקרה של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, כאשר המעבידים לא מפטרים אף פעם ערבי או אישה בהריון וכו', הם מפטרים רק בגלל סיבות שמאושרות על פי החוק...
חזקיה ישראל
כל הזמן את מדברת על המעסיקים כאילו הם צמאי דם. אני מכיר גם מעסיקים אחרים, שמנהלים משא ומתן עם ההסתדרות ברוח טובה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
הם לא צמאי דם. אני רואה את המודעות בעיתונים. כל המודעות לגיטימיות. על כולן כתוב שהמודעה מכוונת לעובד ולעובדת. אני רק אומרת שכשיש חוק, המעבידים תמיד יותר חזקים. יש להם אמצעים ויכולת לקבל את הייעוץ המשפטי שינחה אותם מה להגיד ומה לכתוב במכתב הפיטורים.

אבל אנחנו בכל זאת מדברים על סיטואציה, שבה המעביד אומר לעובד: תעוף לי מהעיניים, כי אתה ארגנת ועד עובדים, כמו שקרה בנצרת. הוא סגר את הדלת, ואמר לעובדים: אתם לא נכנסים, כי אתם ארגנתם ועד עובדים. זה בעצם התירוץ לפיטורים, או לגירושו של העובד.

במקום שהתירוץ הוא אחר, תתברר הסיבה האחרת. יבוא העובד, ויטען: לא נכון, אני לא נעדרתי מהעבודה, לא חיבלתי, והמעביד פיטר אותי בגלל שארגנתי ועד עובדים, ולכן אני מסב את תשומת לבכם לסעיף הזה, כדי שתדעו את הסיבה לפיטורים. כשיבוא המעביד, כמובן תהיה לו טענה כנגד. אני חושבת שזה קורה ביום-יום גם בהרבה מאד תחומים אחרים, כשהמעביד מפטר עובדת בגלל שהיא אישה, או ערבי, ואומר שזה בגלל שהיו צמצומים.

לכן, החוק הזה לא מונע פיטורים במקרה שאדם עובר עבירה כזאת או אחרת, כמו: עבירת משמעת בעבודה, או עבירה פלילית כלשהי, למשל: גרימת נזק. העובד לא יוכל להתגונן ולהגיד: מאחר שאני חבר ועד עובדים, כל יתר החוקים לא חלים עליי, ואני מודיע לכם שמהיום בתור חבר ועד העובדים, מותר לי לעשות כל דבר. הרי לא כתוב פה באף מקום שמותר לו לעשות כל דבר.
דן אורנשטיין
לא, אבל אם זאת פעילות אגב שביתה?
היו”ר תמר גוז'נסקי
סיפרו לך פה שבית דין אזורי פסק כך, ובית דין ארצי פסק אחרת לגבי תפיסת האוטובוסים, ולגבי השאלות האם זה היה צעד לגיטימי במאבק איגוד מקצועי או לא, והאם זה היה צעד לגיטימי במאבק איגוד מקצועי להתבצר במפעל, או לא. אם מתבצרים במפעל, ישנו גם חבר הוועד שמתבצר במפעל, ואם לא התבצרו במפעל, אז גם הוא לא נמצא שם. אני מדברת על מי שהקים ארגון עובדים, או מנסה להקים ארגון עובדים, ולכן מפטרים אותו.

זאת סיטואציה מאד צרה, ואם אנחנו נגיד שנלביש עליה את כל יתר הסיטואציות, אני חושבת שכאילו נעמיד את הנושא הזה מעל למיליון בעיות אחרות של יחסי עובד ומעביד, שבשלהן יש סכסוכים, עימותים ופיטורים. אם פיטרו עובד, או הפכו מנהל משמרת לפועל פשוט, והמעביד יגיד שיש לו סיבה א', ב' או ג', ואילו העובד יגיד שרק בגלל שהוא ניסה להקים ועד עובדים המעביד העניש אותו והעביר אותו למחלקה ששם משתכרים פחות, מי יכריע? האם אנחנו נכריע בזה?

בכל מקרה ההכרעה תגיע לבית המשפט, גם אם לא תכתוב "בהתאם למשפט העבודה". אני לא מציעה שאנחנו בכלל ניכנס לשאלה איך מנהלים שביתה, ומה לגיטימי בניהול שביתה. אני מצטערת, השאלה איך פועל ועד עובדים היא לא הנושא. השאלה היא האם מפטרים עובד, כי הוא ניסה להקים ועד עובדים, כי הוא חבר בוועד עובדים, או בגלל שהוא לא רוצה להיות חבר בארגון עובדים.
דן אורנשטיין
או פועל.
יהושע שופמן
אני חושב שכולנו רוצים אותו דבר. להבדיל ממקרה הפיטורים של ערבי באמתלה אחרת, מה שמטריד אותנו זה המצב שבו אין ספק מה סיבת הפיטורים, לדוגמה: כאשר המעביד אומר: אני פיטרתי אותך, או נקטתי נגדך אמצעים, בגלל שאתה חיבלת במכונות, או בגלל שאתה בכלל לא ביצעת את עבודתך וכל הזמן עסקת בענייני ועד.
המעביד יגיד
לא אכפת לי שתהיה פעיל בוועד עובדים, אך אני מבקש שלא תעשה זאת על חשבוני, לא תחבל במכונות שלי ותעשה את העבודה. העובד יגיד: כן, נכון שעשיתי את הדברים האלה,אין ויכוח שזה הרקע, אבל עשיתי פעילות במסגרת ועד העובדים, פעילות לצורך הקמת ארגון עובדים. כדי להקים את ארגון העובדים, הוא בילה את כל זמנו באסיפות עם העובדים, ונכון שלא הגיע למשמרת שלו ולא ביצע עבודתו.
אבי ניסנקורן
זה דווקא בסדר. יש עובדים שכל עבודתם זה להיות בוועד עובדים.
יהושע שופמן
אם המורה לא יבוא אף פעם ללמד את התלמידים כי הוא רק מארגן ישיבות, יש להניח שזה לא בסדר, כי זאת לא הגדרת התפקיד שלו. השאלה היא האם לא מדובר באמתלה, או מה הסיבה האמיתית. הסיבה האמיתית היא התנהגות מסוימת שהיא בניגוד לדין, או בניגוד להסכם העבודה. אם יש למישהו רעיון אחר, אנחנו לא נעולים על שום ניסוח.
היו”ר תמר גוז'נסקי
האם אדוני אומר בעצם "בהתחשב בצורכי העבודה"?
יהושע שופמן
לא לגמרי. אנחנו מחפשים את התחליף העברי למושג המופיע – כמו שדן אורנשטיין אמר – באמנות ובחוקים LEGITIMATE או LAWFUL, אחד מן השניים. הפעילות צריכה להיות פעילות שניתן לעשות באופן לגיטימי כדי להקים ארגון עובדים. אף אחד לא אומר: אל תבצע את העבודה שלך, למעט באותם מקרים. זה כל מה שאנחנו רוצים. בקנדה ובמקומות אחרים – ואני יכול לספק לכם רשימה של מדינות – אמרו LEGITIMATE או LAWFUL, וזה כל מה שאנחנו רוצים.
אבי ניסנקורן
הפסיקה כבר הכירה בזכות ההתארגנות, וכבר מפתחת אותה. אנחנו הולכים פה לחקיקה, שאם תיתן מינוס פסיקה, או שבסופו של דבר בשורה התחתונה נותנת מינוס פסיקה, בשביל מה ללכת על חקיקה?

לא העברנו פה את הנטל על המעביד. המעביד המפטר את העובד, שהוא חבר ועד למשל, לא צריך להוכיח שסיבת הפיטורים לא נוגעת לכך שהוא חבר ועד.
היו”ר תמר גוז'נסקי
זאת היתה טענת ההגנה של העובד.
אבי ניסנקורן
זאת טענת ההגנה של העובד. הוא גם לא צריך, כמו אישה בהריון, לקבל אישור לפני הפיטורים. זאת אומרת, עדיין המערכה של העובד חבר הוועד שמפוטר היא מאד קשה. בנוסף למערכה הקשה הזאת, אנחנו מצרפים עליו עוד נטל – להוכיח שהפעילות שלו היתה בהתאם למשפט העבודה, והנטל גם עובר אליו למעשה. ממילא הפסיקה תפרש את הסעיף הזה - -
היו”ר תמר גוז'נסקי
באופן סביר.
אבי ניסנקורן
כך היא גם פירשה דרך אגב שביתה. אם מישהו שובת, ובזמן שביתה הוא הורס את גלגלי הרכב, זאת לא פעולת שביתה. זאת פעולה שאפשר לתבוע עליה נזיקין, ואין עליה הגנה נזיקית. דרך אגב, אנחנו נתבעים בתביעות כאלה. ולכן, אף אחד לא יגיד: פעילות שהיא לא פעילות אינהרנטית לפעילות כוועד עובדים, זה חלק מפעילות ועד העובדים. ככה הפסיקה תפרש את זה.

זה פשוט יגרום לחוסר בהירות לבית הדין לעבודה, ובית הדין לעבודה יגיד שהוא צריך לסייג את הזכות להתארגן. זה החשש שלנו. כמו-כן, זה ייצור חוסר ודאות, כמו שנאמר פה.
מיכאל אטלן
אני רוצה לשלוף הצעה מהמותן. יש מושג של מנהג, המקובל ביחסי עבודה. ממילא המנהג הוא מקום משפטי משלים לחוזה עבודה, אז פעילות שהיא במסגרת המקובל ביחסי עבודה, היא פעילות לגיטימית.

אגב, מבחינת ההנחיה לעובד איך לנהוג, זה אומר לו משהו יותר ברור מאשר "בהתאם למשפט העבודה", וזה יותר ברור מאשר לא לומר דבר, רק על סמך העובדה שיבינו מה סביר ומה לא.
אבי ניסנקורן
אני אתן דוגמה. שגריר היא חברת רכב מאד מצליחה, ויש לה מונופול. ניסינו להקים שם ועד עובדים, כי העובדים רצו להתארגן. המעסיק, בצורה חכמה, שבר את זכות ההתארגנות על ידי איום על העובדים ופיטוריהם - הנחנו צו מניעה – ובינתיים הוא חזר בו, אבל ביצע כל מיני פעולות. אני לא מדבר על המעבידים שאין איתם בעיה, ושלגביהם אין צורך בחוק. המעבידים האחרים לא בוחלים בשום אמצעי, והם לא פועלים בהתאם למשפט העבודה. לפי משפט העבודה, אסור להתערב בזכות התארגנות ובזכות לארגן. הם עושים את הכל, כדי לשבור את זכות ההתארגנות.

אני שמעתי על מעסיק, שהעמיד את העובדים בתור, כדי שיחתמו על ביטול חברות בהסתדרות. לא צריך פה יותר מדי להתיפייף. בפועל, מה שקורה בשטח זאת מלחמה. עכשיו הפסיקה ממילא תעשה את העבודה. אנחנו לא צריכים להציב לפניה איזשהו תמרור שיאמר: אתם צריכים להגביל את הזכות להתארגן. היא ממילא תעשה את זה.
חזקיה ישראל
מצד שני, צריך לשמור על איזון כלשהו.
אבי ניסנקורן
יהיה איזון. הפסיקה תעשה איזון.
ג'ודי וסרמן
אנחנו מנסים למצוא איזשהו תחליף למינוחים בחוץ לארץ של פעילות חוקית, פעילות מותרת, או משהו בהתאם למשפט העבודה, ואנחנו לא מצליחים להגדיר את זה. השאלה היא האם אי אפשר להגיד בסיפא של הסעיף: פעילות, למעט הפעילויות האסורות – אפילו אם זה משהו לא סגור לגמרי – כמובן פעילות פלילית, פעילות שיש בה עבירת משמעת, ופעילות אסורה אחרת, שאני לא יכולה כרגע להגדיר אותה. אולי קל יותר להגדיר את השלילה, מאשר את החיוב.
היו”ר תמר גוז'נסקי
הבעיה שלנו היא שאם נגיד "פעילות לגיטימית" לצורך העניין, אנחנו יוצאים מתוך הנחה שיש פעילות לגיטימית בארגון עובדים ושיש פעילות לא לגיטימית בארגון עובדים. מה זאת פעילות לא לגיטימית בארגון עובדים? האם לאסוף כסף זה לגיטימי או לא לגיטימי?
חזקיה ישראל
לשבור מכונות למשל.
היו”ר תמר גוז'נסקי
הטענה שלנו היא, שאם הפעילות היא לא לגיטימית מסיבות אחרות שלא קשורות לוועד העובדים, היא לא לגיטימית מסיבות אחרות, לא בגלל שזה ועד עובדים, אלא בגלל שזה לא לגיטימי לעשות נקר בגלגלים של המכונית של בעל הבית, כי אין לזה שום קשר לסכסוך העבודה. זה לא לגיטימי בגלל שמדובר בפעולה בארגון עובדים, אלא בגלל שיש חריגה מהפעילות. יבוא בית הדין ויגיד: חרגתם מהנושא של ועד עובדים.

החשש שלי הוא שאם אנחנו מגבילים בחוק, אנחנו מונעים מבית הדין את שיקול הדעת: זה שייך לחוק הזה וזה שייך בכלל לנזיקין. אז בית המשפט יגיד: זה שייך לנזיקין. אדוני יודע ששופטים שונים יפסקו אחרת, בגלל מורכבות הנושא, ומשום שהמשפט הישראלי בתחום הזה הוא חי, כך שיש גם נורמות של מה שמותר, מה אסור וכו'.

אני חוששת שאיך שלא ננסח כל אמירה כזאת – אם ניקח את המילה "חוק", "לגיטימי", "משפט", או מה שלא נאמר – אנחנו כאילו יוצאים מנקודת הנחה, שאפשר לפעול בארגון עובדים, ועדיין להיות בניגוד לחוק אחר. הוא יגיד: סלח לי, למה זה שייך לארגון עובדים? אם אתה רוצה להקים ארגון עובדים, למה עקרת את הדלת? מה זה שייך לעניין?
משה בוטון
אני רוצה לשאול שאלה. בחוק יישוב סכסוכי עבודה מדובר על שביתות בשירות הציבורי, ונדמה לי שצריך להודיע שבועיים מראש לפני השביתה, ואם לא, השביתה היא בלתי מאורגנת.
דן אורנשטיין
והיא גם שביתה לא כדין.
משה בוטון
כן. נניח שבאיזה מפעל לא נתנו התראה של שבועיים ימים, והעובדים שובתים. זה בניגוד למשפט העבודה. אם המעסיק יפטר שם את העובדים, האם הפיטורים יתפסו שם? הם לא יתפסו. אם נכתוב "בהתאם למשפט העבודה", זאת באמת עילה לפטר את העובדים.

גם מבחינה פסיכולוגית, כתוב "לא יפטר עובד" בגלל כך וכך, אבל אם לא פעל במסגרת חברותו בארגון העובדים, מעסיק כן יכול לפטר עובד. זה חוק שכאילו נותן לגיטימציה לפיטורים במקרים מסוימים. כך החוק בנוי. לכן, אני חושב שאנחנו צריכים לסמוך על בית הדין לעבודה, שיחליט האם הפעילות שנעשתה היתה פעילות לגיטימית במסגרת ועד עובדים.
יהושע שופמן
זה עניין של גישה של מחוקק: האם מחוקק רוצה שבית משפט יקבע, או שהמחוקק יגיד למה הוא מתכוון?
חזקיה ישראל
עדיף שהמחוקק יגיד, כדי למנוע אי בהירות.
משה בוטון
אי אפשר לנסח ניסוח שיאמר שאם יהיה מצב של קיצוניות שבו ישרוף העובד את כל המכונות במפעל, בית הדין יגיד שזה לא נעשה במסגרת פעילותו. אבל אם הוא יסגור את השער, למשל, יכול להיות שבית הדין יגיד שזה כן במסגרת הפעילות. אני חושש מזה מאד, גם בגלל אי הוודאות.
מגי בר אשר
אני מרגישה שאנחנו מאד נצמדים לדוגמאות הקיצוניות של נקר בגלגלים ושבירת דלת. מה קורה אם העובד במסגרת אותה פעילות, מפסיק את עבודת המכונות במפעל? זה דבר שהוא לא לגיטימי, כלומר: שביתה כזאת היא לא לגיטימית, ולכן גם פעילות כזאת לא יכולה להיות לגיטימית.
היו”ר תמר גוז'נסקי
מה לא לגיטימי? האם שביתה היא עניין לא לגיטימי?
מגי בר אשר
בוודאי שלסגור מכונות זה דבר שהוא לא לגיטימי.
היו”ר תמר גוז'נסקי
למה? אם השביתה עברה את כל השלבים, והפועלים מפסיקים לעבוד כי הם בשביתה, האם זה לא לגיטימי?
מגי בר אשר
זה משהו אחר להפסיק לעבוד ולהפסיק את המכונות. פירושו לחבל במשהו - -
חנה שניצר
מה פתאום!
מגי בר אשר
אני חושבת שלבעיות האלה אין פתרון, אם אנחנו מורידים את המשפט "בהתאם למשפט העבודה".
היו”ר תמר גוז'נסקי
האם משפט העבודה אומר שזה לא לגיטימי להפסיק מכונות?
מגי בר אשר
כן.
משה בוטון
אז יקבע בית הדין, שזה לא במסגרת פעילות של ארגון עובדים.
אבי ניסנקורן
בזמן האחרון, אנחנו בסיטואציה שבה כולם יודעים שמפחדים להתארגן. זה חוסר איזון קיצוני בין הרצון והזכות היסודית והייחודית להתארגן לבין ההתארגנות בפועל, והשטיקים שעושים כדי למנוע התארגנות. בסיטואציה הזאת, אני חושב שצריכים ללכת על חקיקה שהיא לא חקיקה שעלולה לגרוע או לפגוע, אלא צריכה להיות חד-משמעית ברורה. לא צריך לעזור למעסיקים להמציא כל מיני שטיקים, כשהנטל על העובד.

אנחנו מדברים גם על סעדים זמניים. הרי לא חייבנו פה סעד של אכיפת יחסי עובד-מעביד, והסעד הפוטנציאלי כאן הוא של פיצויים. לתת למעביד לטעון שורה של טענות בסעד זמני, מגדיל את הסיכוי שלא יהיה צו מניעה כנגד הפיטורים.
היו”ר תמר גוז'נסקי
נכבדיי ממשרד המשפטים, אחרי שהקשבתי בתשומת לב לטענות שלכם ולטענות הנגדיות, אני חושבת שההצעה שלכם - בלי להיכנס כרגע לשאלה האם זה "בהתאם למשפט העבודה", או נוסח אחר - תפריע בצורה מוחשית וממשית לארגון העובדים, והיא גם תחבל ברוח החוק. אנחנו יוצאים מתוך הנחה שבתי הדין לעבודה יביאו בחשבון את מגוון החוקים שקשורים ליחסי עובד ומעביד, את כל חוקי הנזיקין, את כל החוקים שקשורים בזכויות קניין ואת כל המערכת הרחבה הזאת, והם יקבעו את האיזון הזה.

לכן, אני חושבת שכאשר אנחנו אומרים "פעילות בארגון עובדים", אנחנו לא אומרים כל פעילות, או שאסור לפטר בשל נסיבות אחרות, אבל אנחנו אומרים שאסור לפטר עובד, משום שהוא פעל לארגן עובדים, או משום שעשה דבר אחר.

והיה והמעביד יטען שהיה חוסר איזון קיצוני בין פעילותו של העובד למען העובדים, לבין מחויבותו כעובד למעביד, ואם תהיה פה סתירה קיצונית, יעיר בית הדין הארצי לעבודה, או בית הדין האזורי לעבודה, ויגיד לעובד: אתה אומר שאתה עוסק בארגון עובדים, אבל אתה כבר חודשיים לא עושה דבר מלבד ארגון עובדים, ובסך הכל במקום העבודה שלך יש 100 עובדים, אז למה אתה צריך חודשיים? בכל דבר יש הגיון.

העובדים שעוסקים בארגון מתחילים מנקודת מוצא כל כך חלשה, ולצאת מהנחה שהם ילכו להתעמת עם המעביד על סדרי עבודה ועל משמעת בעבודה – כלומר, בנוסף לארגון, הם יתחילו לריב עם המעביד על דברים אחרים - נראה לי ממש לא מציאותי. אלה תנאים אחרים לגמרי מהתנאים במפעל גדול, או חברה גדולה מאורגנת. שם חבר ועד העובדים יכול להיות כמעט סגן מנהל או משהו כזה. לפעמים טוענים שאם רוצים תפקיד מסוים, צריך להיות פעיל בוועד העובדים. יש מקומות עבודה כאלה.

אבל אנחנו לא מדברים על סיטואציה כזאת. זאת סיטואציה אחרת לגמרי. אנחנו אומרים שבסיטואציה התחילית, העובד ייזהר מאד לא להסתכסך עם המעביד, כי הוא מנסה ליצור משהו חדש, והוא יודע שהמעביד מתנגד. לכן אני מבקשת מכם להשתכנע, שלא צריך את המשפט "בהתאם למשפט העבודה".
יהושע שופמן
אני רוצה לחשוב על זה על מנת להשתכנע, ואם לא – אני פשוט רוצה לשמור על הזכות להגיש הסתייגות.
היו”ר תמר גוז'נסקי
בסדר, אין שום בעיה.
דן אורנשטיין
בעניין של האחריות הפלילית, יכול להיות שיהיה אפשר לדון בזה כאשר נגיע לסעיף הפלילי, אבל כיוון שפעילות לפי הסיכום שלך עכשיו תהיה - גם בלי המילים "בהתאם למשפט העבודה" - דבר שהוא גמיש, בית הדין יצטרך לפרש, ונראה לנו שגם את זה לא כדאי להכניס לעבירה הפלילית.
היו”ר תמר גוז'נסקי
האם אתה מדבר על סעיף 33יד?
דן אורנשטיין
כן.
היו”ר תמר גוז'נסקי
נגיע לזה. אנחנו בעצם נשארנו בנוסח הכחול.

אני עכשיו רוצה להגיע לנושא הבא. ידידיי מההסתדרות, אתם התייחסתם לסעיף 33טז. שלחו הערות, ואני מתנצלת על כך שלא קיבלתם אותן.
שירלי אברמוב
אבל אנחנו מבקשים, לצורך העבודה התקינה של הוועדה, שדברים כאלה יגיעו לוועדה כדי שנוכל לחלקם למוזמנים לפני הדיון.
היו”ר תמר גוז'נסקי
ההערה צודקת. אדוני תסביר בעל פה מה הבעיה עם סעיף 33טז – אי תחולה.
דן אורנשטיין
לפני זה, בנוסח שלנו בסעיף 33י(א)(4), סברנו שכאשר מדובר בחברות בוועד עובדים, זה צריך להיות מספיק כדי לקבל את ההגנה של החוק, זאת אומרת: לא צריכים להקשות ולומר חברות בוועד עובדים במסגרת ארגון עובדים.
משה בוטון
אני חושב שהניסוח צריך להישאר כפי שהוא בנוסח הכחול.
דן אורנשטיין
זה מאד בעייתי מבחינת חופש ההתארגנות להגיד שכעובד אני לא אזכה להגנה מתוקף חברותי בוועד עובדים, אלא אם אני פועל במסגרת ארגון עובדים. זאת נקודה מאד מהותית, שצריך להסב אליה את תשומת הלב. אני חייב לומר שהעירו לי לגבי זה, ואני לא מרגיש עם זה טוב.

אם אתה מסתכל בנוסח הכחול, בסעיף 33י(א)(4) כתוב: "חברותו או פעילותו בוועד עובדים הפועל במסגרת ארגון עובדים". זה אומר שכדי לקבל את ההגנה בפני פיטורים והרעת תנאים, לא מספיק שאתה חבר באיזשהו ועד עובדים – אנחנו לא יודעים בדיוק מה זה, אבל הוועדה הזאת ביקשה שתהיה גם הגנה על חברות בוועד – הוועד צריך להיות במפורש ועד, שפועל במסגרת ארגון עובדים.
מיכאל אטלן
מבחינת ניסוח, קל לפתור את זה.
משה בוטון
אתה רוצה שהחברות לא תהיה קשורה למסגרת ארגון העובדים, ורק הפעילות תהיה קשורה.
דן אורנשטיין
זה מה שאנחנו הצענו. בעמוד 2 בפסקה (4), אמרנו: "חברות בוועד עובדים או פעילותו...בוועד עובדים הפועל במסגרת ארגון עובדים".
היו”ר תמר גוז'נסקי
בסדר, ההצעה מתקבלת. אני מבינה שלידידיי מההסתדרות אין בעיה עם זה. עכשיו אנחנו מגיעים לעניין אי תחולה.
יהושע שופמן
את אמרת שתדברי על - -
היו”ר תמר גוז'נסקי
אני אגיע לזה. אנחנו הצבנו את זה כשאלה עקרונית, בלי להיכנס לניסוח. עמיתיי מהמשטרה ומהסוהרים, אנחנו הגענו אליכם.
משה בוטון
דן אורנשטיין, אני רוצה להבהיר את מה שאמרת מקודם. האם אתה אומר שבפסקה (4) בנוסח הכחול יהיה כתוב "חברות בוועד עובדים או פעילותו בוועד עובדים הפועל במסגרת ארגון עובדים"?
דן אורנשטיין
כן.
היו”ר תמר גוז'נסקי
מה הרעיון שלכם בנושא העקרוני הזה של אי תחולה?
אבי ניסנקורן
אני רק רוצה להעיר הערה אחרת. לא כל כך הבנתי את ההבדל בין הניסוחים.
היו”ר תמר גוז'נסקי
עובד יכול להיות חבר בוועד עובדים, ואסור לפטר אותו, ללא קשר לשאלה האם הוא קשור להסתדרות או לא. אנחנו לא נכנסים לשאלה הזאת. אנחנו מדברים על הארגון.
משה בוטון
פעילות צריכה להיות בגג של הארגון.
אבי ניסנקורן
הרי אין ועדי עובדים - -
היו”ר תמר גוז'נסקי
עזוב, מה זה משנה? אם אין אז אין, אז על אחת כמה וכמה.
משה בוטון
למה אין? יש ועדי עובדים בחברות היי-טק שהם לא בהסתדרות.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אנחנו עוברים לנימוקים של אי תחולה, בסעיף 33טז, כאשר כתוב בטעות 33טו.
אבי ניסנקורן
אנחנו דיברנו על אי תחולה. אמרנו שלגבי אי תחולה, לדעתנו הנוסח צריך להיות אחר. לדעתנו, הנוסח צריך להיות: הסעיפים האלה לא יחולו במקום שעל פי חוק הגבילו את זכות ההתארגנות. אני גם אסביר למה לדעתנו זה צריך להיות הנוסח. המשטרה הגבילה זכות זו על פי חוק, ולכן הנוסח שלי יכלול את המשטרה.

בשעתו, רצו להגביל את זכות ההתארגנות במשטרה. פנו לבג"צ, ובג"צ אמר שאי אפשר להגביל זאת אלא בחקיקה, ולכן הגבילו בחקיקה, למרות שבדרך כלל יש גם ארגוני שוטרים מפוארים באירופה. יש מחלוקת, לפחות אצלנו בבית, מה רמת ההגבלה שהגבילו שם, כי כתוב שם איגוד שוטרים. האם הם יכולים להיות בארגון עובדים כללי - כן או לא? לדעתנו, זה נשאר פתוח.
לגבי שירות הביטחון הכללי, אין כרגע סעיף שמגביל זכות התארגנות. דרך אגב, יש נאמן של ההסתדרות במקומות האלה. לא מזמן גם חלק מהעובדים שם התארגן והגיש סכסוך קיבוצי. לעובדי נתיב, למשל, היתה בעיה, כי המעסיק באיזשהו שלב עשה שינוי ארגוני ורצה לפגוע בהם. זכותם לנסות להתארגן, כל עוד אין הגבלה על פי חוק.

אם ניקח אפילו את אנשי הקבע, לאנשי קבע אין כיום הגבלה בחוק, אלא הגבלה בפקודת מטכ"ל. לפני שבועיים הגשנו על זה בג"צ. לדעתנו, אסור לאנשי קבע לשבות.
ג'ודי וסרמן
האם יש יחסי עובד-מעביד בצבא?
אבי ניסנקורן
זאת שאלה בפני עצמה. אנחנו טוענים שיש, ונניח לצורך הדיון פה שיש. כבר מזמן החליטו שאין.
היו”ר תמר גוז'נסקי
עורך הדין ניסנקורן, אנחנו צריכים להתקדם. הרעיון הובן. עכשיו נשמע את התגובה של הנוגעים בדבר, ואחר כך את נציגי המשרדים.
חנה קלר
קודם כל, לגבי המשטרה אני שמחה שאין מחלוקת, ושבאמת הניסוח קבוע בחוק, אבל לגבי שירות בתי הסוהר, אני חושבת שזאת רק תקלה שעדיין העניין לא סודר בחקיקה. אותם נימוקים שעומדים לגבי המשטרה, עומדים גם לגבי שירות בתי הסוהר, וחבל שבאותה הזדמנות שתיקנו את פקודת המשטרה, לא תיקנו את פקודת בתי הסוהר. אני באמת חושבת שלא תעלה על הדעת התארגנות כזאת.
היו”ר תמר גוז'נסקי
בואי לא ניכנס לזה, כי זה לא הנושא. השאלה היא האם ההצעה של ההסתדרות שאומרת "מקום שנאסר בחוק", מקובלת עליכם?
חנה קלר
לפי ההצעה הזאת, זה לא יחול על שירות בתי הסוהר.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אני במצב מאד לא נוח. אם במשטרה יש חוק, אז יש חוק. במקום שאין חוק, מי אני שאבוא בחוק הסכמים קיבוציים ואגיד: אתם הסוהרים בבתי הסוהר, אל תתארגנו, כאשר בפקודת בתי הסוהר או בחוק המתאים, הדבר לא נאמר. יוצא שאנחנו ממלאים עבודה שלא מתוקף תפקידנו.
חנה קלר
אני מאד מבינה את זה, אבל אני חושבת שזאת פשוט תקלה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אז תעשו משהו.
חנה קלר
אנחנו נעשה את זה, אבל צריך לזכור שגם תנאי השכר של הסוהרים - -
היו”ר תמר גוז'נסקי
אני לא מתווכחת כרגע לגופו של עניין. השאלה שלנו היא האם החוק הזה הוא אכסניה להרחבת אי ההתארגנות שקבועה בחוק לגבי שוטרים. אם הניסוח אומר "בכל מקום שהחוק אוסר", אז החוק אוסר ואנחנו לא מתווכחים.
משה בוטון
לא, היא ביקשה לתת להם שהות זמן לתקן את החוק.
אבי ניסנקורן
אבל גם היום יש להם זכות. הרי היום, לפני החקיקה של התיקון הזה, אין מניעה, ויש גם אמנות בינלאומיות שאומרות שבמקום שרוצים למנוע התארגנות, צריך לקבוע את זה בחוק.
חנה קלר
או שאנחנו נתקן תיקון עקיף בפקודת בתי הסוהר, בנוסח ההוראה שנמצאת בפקודת המשטרה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אני? מכל האנשים בעולם?
אבי ניסנקורן
זאת היתה טעות בפקודת המשטרה מלכתחילה. היה צריך להגיד: אסור לשבות. למה צריך להפלות עמותה של נשות שוטרים, שהיא ועד העובדים של השוטרים?
חנה קלר
אני חושבת שאם לוקחים את כלל השוטרים - -
היו”ר תמר גוז'נסקי
גברת קלר, אנחנו לא פותחים דיון בנושא מעניין זה, ובשאלות האם כמדינה דמוקרטית עלינו לתת זכות לשוטרים, או האם אנחנו תופסים אותם כנציגים של הממסד המדכא או כעובדי ציבור. זאת שאלה מכאן ועד להודעה חדשה. זה ויכוח אחר.

החוק הזה אומר שיש מקום שבו החוק הזה לא חל, ואיפה? במקום שבחוק אסורה התאגדות. ברגע שבחוק אסורה ההתאגדות, אני לא יכולה לעגן זאת בחוק אחר, בלי לבטל את החוק ההוא, כי אז אני יוצרת התנגשות. כדי למנוע את ההתנגשות וכדי שלא יבוא שוטר ויגיד: אני רוצה להתארגן, אני אומרת: בסדר, כל זמן שלא ביטלנו זאת אצל השוטרים. אבל להגיד שבגלל המחדלים שלכם, פה תהיה האכסניה? אני חושבת שנציג ההסתדרות צודק.
חנה קלר
אבל אפשר לפתור את זה בינתיים, ובמקביל להתחייבות שלנו לשאוף לחקיקה – אני רוצה שגם חיים שמולביץ כמובן ידבר - להשאיר את הנוסח כמו שהוא מופיע.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אם אצלנו זה לא יהיה כתוב, עד עכשיו זה לא כתוב, ועדיין לא הקימו ועד עובדים, בגלל החוק הזה הם ירוצו להקים ועד עובדים?
מגי בר אשר
אני רוצה להתייחס לדברים האחרונים שאמרת. הצעת החוק הזאת עיגנה את חופש ההתארגנות בסעיף הראשון, ולכן יש מקום גם להתייחס לקבוצות שזה לא חל עליהן. אין שום סיבה להבחין בין שוטר, סוהר, או עובד שירות הביטחון.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אבל יש הבדל, כי בפקודת המשטרה יש סעיף, ובפקודת בתי הסוהר אין סעיף. האם הוועדה הזאת, שלא עוסקת בשוטרים באופן כללי - זה מתוקף סמכותה של ועדה אחרת - פתאום ללא דיון, בלי שהזמנו את הנוגעים בדבר, תגיד להם: עד היום היה מותר לכם להתארגן, ומרגע שחוקקנו את החוק, אסור לכם להתארגן?!
דן אורנשטיין
צריך להבין מה שקורה כאן. כאילו לא עוסקים בנושא, אבל בעצם כן עוסקים בנושא, כי מסדירים בעיקר את הפן היישומי, ולא רק את הפן היישומי, אלא יש פה דקלרציה לגבי כל העובדים, שיש זכות התארגנות.
אבי ניסנקורן
זאת זכות יסוד.
דן אורנשטיין
להגיד שהוועדה הזאת לא עוסקת בזה?! היא כן עוסקת בזה. לגבי השוטרים יש הוראת חוק אחרת, אבל היא מצמיחה את הזכות גם לגבי הסוהרים.
חיים שמואלביץ
אני היועץ המשפטי של שירות בתי הסוהר. אני גם מכיר את הנושא הזה על שני האספקטים שלו, כי אני במקרה הייתי זה שהוביל את המאבק במשטרת ישראל להקמת איגוד מקצועי. כתוצאה מהמאבק הזה, בסופו של דבר עבר החוק שלא יהיה איגוד מקצועי, אבל מה שקרה זה שבמקביל לעניין הזה, סוכם על השוואת שכר מלאה של השוטרים והסוהרים לשכר משרתי הקבע, ונקבע מנגנון של שמירה על השכר.

הנושא הזה נקבע לגבי השוטרים והסוהרים בהתאמה ביחד בו זמנית, והסיבה היחידה שזה הוחל בשעתו בפקודת המשטרה ולא בפקודת בתי הסוהר, היא – ואני הייתי אז במשטרה - שתיקנו אז את פקודת המשטרה כדי לעצור את הפעילות, ובבית הסוהר לא היתה פעילות מקבילה, אבל החילו את זה יחד, כי זה באותו משרד. בכל החוקים ישנה התאמה מוחלטת מבחינת שירות בתי הסוהר ומשטרת ישראל בחקיקה, גם בנושא של תקופות השירות וכו'. ישנה השוואה בנושא הזה, וישנה השוואה בחקיקה אחרת.

החוק הזה יוצר שינוי מצב, זאת אומרת: אנחנו לא משאירים את המצב הקיים כפי שהוא, אלא מאפשרים מחר לנציגים של ארגוני מעבידים להיכנס לבתי הסוהר ולעשות תעמולה להקמת ארגון עובדים, כאשר יש שם מתקנים מסווגים. אם אנחנו מחילים את זה בלי הסייג הזה, אנחנו צריכים עכשיו לומר את עמדתנו למה לגבי כל סעיף וסעיף יש בעיה מבחינת שירות בתי הסוהר. לכן אני מציע שבנושא הזה לא תהיה הבחנה בין המשטרה לבין שב"ס.
דני גואטה
שמי דני גואטה, ואני משירות הביטחון הכללי.
היו”ר תמר גוז'נסקי
החוק שלכם הונח על שולחן הכנסת. בחוק שלכם יש סעיף התארגנות.
דני גואטה
יש סעיף שאוסר התארגנות.
היו”ר תמר גוז'נסקי
והוא מונח על שולחן הכנסת, בהכנה לקריאה שנייה ושלישית.
דני גואטה
נכון.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אני רוצה להציע משהו, ואם ההצעה שלי תתקבל, אולי ייגמר הוויכוח. אני רוצה להציע שאנחנו נקבל את הנוסח "היכן שנאסר בחוק", או משהו כזה, ושבתחולה של סעיף 33טז ניתן לכם שנה, זאת אומרת: יסיימו את החקיקה תוך שנה. הסעיף הזה לא יחול על שוטרים מייד. אם אני כותבת "היכן שנאסר בחוק", השוטרים "בחוץ", ויישארו סוהרים ואנשי שב"כ.
דן אורנשטיין
ועל זה תהיה הוראת שעה של שנה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
הסעיף הזה יחול עליהם תוך שנה, בסדר?
משה בוטון
מה זאת אומרת תוך שנה? במשך שנה, או בתום שנה?
היו”ר תמר גוז'נסקי
בתום שנה. אני נותנת לכם שנה לחוקק את החוק. אולי אני אסביר את עצמי. כל ההגנות שקבועות בחוק לגבי התארגנות ופעילות בוועד עובדים, לא יחולו על סוהרים ועל אנשי שב"כ בשנה הקרובה, מאז חקיקת החוק, בסדר? תוך שנה תגמרו את החקיקה לגבי השב"כ ולגבי הסוהרים.
דני גואטה
אנחנו מתנגדים להצעה הזאת. אנחנו למודי ניסיון מהקצב שבו מחוקקים חוקים, לצערי. חוק השב"כ מונח, אחרי שהוא עבר את רציפות החקיקה, כבר למעלה משנה, קרוב לשנתיים. להחליט על שנה בקצב שבו מתנהלת החקיקה, זה כלום. אנחנו נמצא את עצמנו בעוד שנה, באותו מצב כמו שאנחנו היום בערך, כאשר הצעת חוק השב"כ צריכה לעבור את הוועדה המשותפת.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אבל אדוני מספר לי שבוועדת חוקה, חוק ומשפט, או בממשלה, יש עיכוב. אדוני רוצה שאני אהיה זו שאאסור על אנשי שב"כ להתארגן? אני? מצד אחד, אני מתירה לכולם להתארגן, ואחר כך אני אומר שאנשי שב"כ לא יתארגנו? האם אני צריכה להגיד להם זאת?
דני גואטה
אבל לא ייתכן שיש חקיקה שאוסרת את ההתארגנות וכבר עברה קריאה ראשונה, ולמעשה בחוק אחר אנחנו מטרפדים את החקיקה הזאת. אחר כך יהיה קשה מאד לחזור ולחוקק את החוק שאוסר התארגנות.
מיכאל אטלן
אם קרוב לשנה לא תצליח לעשות זאת, תעשה הארכה לסעיף הזה.
דן אורנשטיין
אולי באמת צריכים לקבוע תקופה יותר ארוכה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
מה אתם אומרים, שנתיים? הוויכוח שלי זה לא לגבי שנה, כי סתם זרקתי שנה. אם אתם רוצים שנקבע שנתיים, נקבע שנתיים, לא אכפת לי. חשוב לי שבמסגרת חוק שמתיר התארגנות, אנחנו לא נגיד שלא יתארגנו. האם שנתיים זה בסדר?
דני גואטה
קשה לי להעריך את זה. אני חושב שצריך לחשוב שזה שינוי מצב דרסטי לעומת המצב שקיים היום בפועל, כאשר על ידי חקיקה במסגרת הצעת החוק הזאת, אנחנו יוצרים מצב שונה לחלוטין באופן מהותי ממה שקיים, וזה דבר שבאמת מצריך בדיקה מעמיקה של ההשלכות והמשמעויות. לא יתכן שהדבר הזה יבוא במסגרת הצעת חוק כזאת, עם כל הכבוד.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אבל אני רוצה לומר לך אדוני, שאם היום, כשהחוק הזה לא קיים, אנשי השב"כ היו מתארגנים והולכים לבית דין לעבודה, בית הדין לעבודה היה מגן עליהם. החוק לא משנה את המצב המשפטי בפועל, כי בתי המשפט מגינים היום על זכות העובדים להתארגן. אם אנשי השב"כ היו רוצים להתארגן, ולא כתוב בחוק שאסור להם להתארגן, הם היו מתארגנים. אני לא יודעת למה הם לא התארגנו.
דני גואטה
אבל החקיקה הזאת לא - -
היו”ר תמר גוז'נסקי
לכן אנחנו ניתן להם זמן.
חנה קלר
אני מקווה שחקיקה כזאת תעבור. כשהיתה התארגנות של השוטרים, קודם כל הבנו שיש כאן צורך אמיתי. מצד שני, יש ויכוח מאד גדול בשאלה האם אפשר - -
היו”ר תמר גוז'נסקי
לא נפתח אותו.
חנה קלר
אבל אנחנו קבענו מנגנונים שישמשו כפיצוי וינטרלו את הצורך להתארגן, והחלנו אותם גם בשב"ס וגם במשטרה בצורה שווה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אז מישהו יתעורר במשרד שלכם באגף המשפטי שלכם - -
חנה קלר
לא, יש מנגנונים קיימים, כמו: נציב קבילות.
היו”ר תמר גוז'נסקי
האם גברתי טוענת שלא צריך חוק?
חנה קלר
לא, אני חושבת שיש להשאיר את סעיף התחולה תוך הוצאת התפקידים.
דן אורנשטיין
לא צריך התארגנות, כיוון שהשוו את התנאים לצבא.
חנה קלר
לא רק מבחינת שכר, אלא גם בדברים האחרים, כמו: המנגנון של נציב קבילות.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אבל גברתי, אני לא מתווכחת על זה. אני בכלל לא עוסקת בשאלה האם שוטרים ואנשי שב"כ צריכים להתארגן. אנחנו אומרים שבמקום שהחוק אסר במפורש התארגנות, החוק הזה לא יכול לחול עליו, ולכן כתוב אי תחולה. לגבי סוהרים, עובדי שירות הביטחון הכללי או המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים – החוק לא יחול עליהם במשך השנתיים הקרובות, ואחרי זה אלוהים גדול.
חיים שמואלביץ
אבל למה ליצור את ההבחנה?
היו”ר תמר גוז'נסקי
כי במשטרה קיים חוק, מה לעשות? אני לא אזכיר את המילה שוטרים בכלל. אני אגיד שבמקום שהחוק קיים, הוא קיים, ולגבי הקבוצות הבאות, החוק לא יחול עליהן בשנתיים הבאות.
מיכאל אטלן
אבל את צריכה להזכיר את הקבוצות.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אני אזכיר אותן.
חיים שמואלביץ
הפתרון מקובל, אבל לפחות לפרוטוקול אני רוצה לומר, שישנם ניסיונות חוזרים ונשנים של משרד האוצר ליצור כל פעם איזה שהן הבחנות ולנסות להוציא קבוצות מנושא ההשוואה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
זה שייך לוועדת הפנים ואיכות הסביבה.
חיים שמואלביץ
אני יודע.
מיכאל אטלן
זה דווקא יוצר תמריץ לטובתן.
היו”ר תמר גוז'נסקי
שב"ס שייך לוועדת החוץ והביטחון.
חיים שמואלביץ
אבל החשש הוא שדווקא במשרד האוצר ינסו לומר: הנה, יש פה הבחנה בין שוטרים לבין קבוצות אחרות, וזה יכול לפעול כנגד טובת העובדים.
חנה קלר
אני לא חושבת שזה נוגע רק לשכר.
היו”ר תמר גוז'נסקי
נכון להיום, לשוטרים אסור להתארגן ולסוהרים מותר להתארגן, נכון?
חנה קלר
לא, אם את חושבת על הגוף של שירות בתי הסוהר, אין ספק שלא יכולה להיות שם התארגנות רגילה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אבל גברתי, אז תאחדו אותם, תחברו אותם, או שתעתיקו את הסעיף. מה אתם רוצים ממני? עד היום עובדי בתי הסוהר לא התארגנו.
חיים שמואלביץ
בגלל המנגנון שנקבע.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אז הם גם לא יתארגנו עכשיו.
חנה קלר
הם לא התארגנו, קודם כל מפני שישנם מנגנונים שפותרים בעיות באמצעות גורמים.
אבי ניסנקורן
זה לא גן עדן מבחינת תנאי העבודה, לא במשטרה ולא בשירות בתי הסוהר, ולא צריך להציג את הדברים כאילו אין לעובדים בעיות. יש לעובדים שם הרבה בעיות. פגעו לאחרונה בפנסיה התקציבית שלהם ונשות שוטרים באו אלינו בוכות, אז לא צריך לצייר את המצב כגן עדן. יש לעובדים בעיות, גם כשהמעביד הוא נאור.

עכשיו מפטרים את אנשי הקבע באופן קבוע בגיל 37, כדי לא לתת להם פנסיה תקציבית. קולטים לאותם תפקידים עובדים אחרים. פיטרו איש קבע מסוים בגיל 37, והכניסו במקומו אזרח עובד צה"ל. הוא שאל למה מפטרים אותו.
משה בוטון
לא יכולים סתם להפסיק את עבודתו, הוא יכול לערער.
היו”ר תמר גוז'נסקי
מה הסיבה שמציינים? פקיעת חוזה?
משה בוטון
יש חקיקה על זה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אתה מביא אותנו למקום אחר.
אבי ניסנקורן
זאת ההקדמה. לגבי הסעיף שאת מציעה, אני רק רוצה להציב תמרור אזהרה לגבי מה שמוצע פה, כי אם אנחנו אומרים שבשנתיים הקרובות לא תהיה זכות להתארגן, קודם כל קוברים את הבג"צ שהגשנו. זה אומר שהמחוקק קבע שבשנתיים הקרובות לא תהיה זכות להתארגן במקומות האלה, דבר שהיום לכאורה קיים.
יהושע שופמן
איזה בג"צ?
אבי ניסנקורן
לגבי אנשי קבע.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אבל אנשי קבע לא נכנסים לפה.
אבי ניסנקורן
אבל זה ישליך, לדעתי.

דבר שני, לדעתנו, יש בעייתיות בחקיקה כזאת שאוסרת את זכות ההתארגנות.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אנחנו דנים בסעיף שאסר במפורש את ההתארגנות, ואנחנו מנסים להיחלץ ממנו באופן אלגנטי.
אבי ניסנקורן
אלגנטי זה להגיד איפה אסור בחקיקה. לבוא ולחוקק עכשיו הוראת שעה לשנתיים, זה מסר שנותן לגיטימיות לחוקק שזכות התארגנות לסוהרים אסורה וכו'.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אדוני, אנחנו מתפשרים.
אבי ניסנקורן
זה אומר שאם מחר ארצה לתקוף את זה, יאמרו שהמחוקק אמר את דברו, וזה לגיטימי.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אתה אומר שבהצעה שהצעתי לגבי שנתיים, אני אומרת שזה לגיטימי לחוקק, ובמקום זה אתה מציע שאני עכשיו אחוקק שאסור להם להתארגן, תודה רבה. אני מציעה שאם הממשלה רוצה לאסור התארגנות, תבוא הממשלה לכנסת ותגיש הצעת חוק. אני מבטיחה לכם שאני אגיש הסתייגות להצעת החוק של השב"כ שאוסרת התארגנות, אבל זה ויכוח לגיטימי.
דני גואטה
אני גם מבקש לשמור את הזכות להגיש עכשיו הסתייגות.
היו”ר תמר גוז'נסקי
זה ויכוח לגיטימי, אבל זה סוג אחר של ויכוח. הממשלה יכולה ליזום את הנושא הזה, ואם תשיג רוב בכנסת, היא תשיג לזה רוב בכנסת. החלופה שעומדת כרגע היא כפי שמופיעה בנוסח הכחול, שאנחנו ברגע זה מחליטים שתוך 30 יום החוק נכנס לתוקפו ושאסור להם להתארגן.
משה בוטון
עוד חודש הממשלה יכולה לעשות שינוי בחוק ההסדרים.
מיכאל אטלן
לא, זה רק - -
מגי בר אשר
אני מייצגת את משרד האוצר, אבל התבקשתי על ידי פרקליטות המדינה להעלות את השאלה האם יש מקום גם להתייחס לחיילים, למשרתי קבע, בהצעת החוק.
היו”ר תמר גוז'נסקי
זה נושא חדש. אני לא יודעת, נציגי הצבא לא נכחו פה.
יהושע שופמן
להכניס את הצבא לחוקי העבודה זה מסוכן.
שירלי אברמוב
זה נושא חדש.
היו”ר תמר גוז'נסקי
גבירותיי ורבותיי, אני קודם כל מודה לכם מאד על שיתוף הפעולה.
דן אורנשטיין
מה הסיכום?
היו”ר תמר גוז'נסקי
הסיכום זה ההצעה שלי.
ג'ודי וסרמן
סעיף 33טז יאמר: "סעיפים 33ח עד 33טו לא יחולו: (1) על מי שחל עליו איסור להתארגן על פי חוק;

(2) בתקופה שמתחילתו של חוק זה ועד ליום ___ (אחד בינואר 20003), על סוהר ועל עובד שירות הביטחון הכללי, או המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים; לעניין סעיף זה –

"סוהר" – כהגדרתו בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971."
משה בוטון
שוטר לא מוזכר.
דן אורנשטיין
הוא מוזכר בפסקה הראשונה שג'ודי וסרמן הקריאה.
היו”ר תמר גוז'נסקי
הוא לא מוזכר בשם.
משה בוטון
לא בשמו המפורש, כדי שלא יגידו שיש הבדל בין שוטר לסוהר.
חנה קלר
כן, אבל סוהר לא פחות בעייתי מבחינתנו.
דן אורנשטיין
סוהר נכנס לפסקה (2), נכון?
משה בוטון
כן.
היו”ר תמר גוז'נסקי
גברתי, הצעת החוק הזאת מונחת על שולחן הכנסת זמן רב, והיא היתה גם בכנסת הקודמת, והתגלגלה והתגלגלה. האנשים שחושבים שזה בעייתי, יכלו להגיב במשך שנים.
חנה קלר
מאחר שהיתה תמיד תחולה, לא ראינו בעיה בכלל.
דן אורנשטיין
הכנסת היא זרוע מחוקקת של הממשלה - -
היו”ר תמר גוז'נסקי
עכשיו הגענו לשאלה של ההכנה לקריאה שנייה ושלישית. שורה של סעיפים נשארו כמו בנוסח הכחול, אז אין צורך לקרוא אותם. אני מתייחסת עכשיו לנוסח הכחול. ג'ודי וסרמן, תאמרי לנו שוב את השינויים שהכנסנו בנוסח הכחול.
ג'ודי וסרמן
סעיף 33ח נשאר כמו שהוא בנוסח הכחול.

בסופו של סעיף 33ט יבוא "ובצנעת הפרט".

בסעיף 33י(א)(4) ברישא במקום "חברותו או...", יבוא "חברות בוועד עובדים, או פעילות" וכו'.

סעיף 33יא נשאר כמו שהוא. סעיף 33יב נשאר כפי שהוא, וגם סעיף 33יג נשאר כפי שהוא.
בסעיף יד ייאמר כך
"נמנע מקבלתו של אדם לעבודה, מרע את תנאי עבודתו של עובד או מפטר עובד בשל אחד מהטעמים המפורטים בסעיף 33י(א), דינו – קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין."
דן אורנשטיין
אנחנו מציעים את הנוסח שלנו, שכתוב בעמוד 3 פסקה (2) בראש העמוד: "נמנע מקבלתו של אדם לעבודה, מרע את תנאי עבודתו של עובד או מפטר עובד בשל חברותו בארגון עובדים או בוועד עובדים, הימנעותו מהיות חבר בארגון עובדים, או הפסקת חברותו בארגון עובדים."
היו”ר תמר גוז'נסקי
זאת אומרת שאדוני הוסיף גם את ההימנעות.
דן אורנשטיין
אני לא מוסיף, אני מצמצם. אני מוציא מהאחריות הפלילית את העניין של הפעילות, ואני אומר שלב ההסדר הוא הסנקציות האזרחיות שנותן בית הדין לעבודה, שהוא כבר נותן כשהוא מחזיר עובדים לעבודה ופוסק פיצויים. לאחריות פלילית צריך עבירה שהיא מוגדרת דיה, ומה שעלה פה מהדיון זה שפעילות היא דבר שהוא יותר עמום.
היו”ר תמר גוז'נסקי
האם יש הסתייגויות להצעה של משרד המשפטים?
מיכאל אטלן
היא בסדר גמור.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אין הסתייגויות.
ג'ודי וסרמן
סעיף 33טו יישאר כמו שהוא, וסעיף 33טז יהיה כמו שהקראתי. סעיף 2, תיקון חוק בית הדין לעבודה – נשאר, וגם התחילה של החוק.
היו”ר תמר גוז'נסקי
אני מאשרת בזה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית. אני מאד מודה לכם על שיתוף הפעולה, בתקווה שלעובדים במדינת ישראל יהיה קצת יותר קל.

תודה רבה, הישיבה ננעלה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:55

קוד המקור של הנתונים