ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 24/07/2000

הצעת חוק נכי המלחמה בנאצים (הארכת מועד להגשת תביעה)(הוראת שעה)(מס` 2), התש”ס-2000 – (הכנה לקריאה שניה ולקריאה שלישית).

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/873

1
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
24.7.2000

פרוטוקולים/עבודה/873
ירושלים, כ"ח בתמוז, תש"ס
31 ביולי, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 179
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, כ"א בתמוז התש"ס (24 ביולי 2000) שעה 9:30
נכחו
חברי הוועדה: דוד טל – היו"ר
מוזמנים
שי סומך - משרד המשפטים
רפי פינט ו- מנהל הלשכה לשיקום נכים, משרד האוצר
נטשה מיכאלוב - אגף התקציבים, משרד האוצר
אורי שוסטרמן - אגף התקציבים, משרד האוצר
דיינה ירום - לשכה משפטית, משרד האוצר
כהן אברהם - מזכ"ל ארגון נכי מלחמה ורדיפות הנאצים
יגל רומן - חבר מרכז ארגון נכי מלחמה ורדיפות הנאצים
ויצמן משה -יו"ר ועדת הביקורת של הארגון ארגון נכי מלחמה ורדיפות הנאצים
עוזרת ליועץ המשפטי
הלית ברק
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
קצרנית
אסתר אלפיה
סדר היום
הצעת חוק נכי המלחמה בנאצים (הארכת מועד להגשת תביעה)(הוראת שעה)
(מס' 2), התש"ס-2000 – (הכנה לקריאה שניה ולקריאה שלישית).


הצעת חוק נכי המלחמה בנאצים (הארכת מועד להגשת תביעה)
(הוראת שעה)(מס' 2), התש"ס-2000 – הכנה לקריאה שניה ולקריאה שלישית
היו"ר דוד טל
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. הנושא שעל סדר היום: הצעת חוק נכי המלחמה בנאצים (הארכת מועד להגשת תביעה)(הוראת שעה)(מס' 2), התש"ס-2000 – הכנה לקריאה שניה ולקריאה שלישית.

שי סומך ממשרד המשפטים.
שי סומך
אדוני היושב ראש, הצעת החוק היא מטעם משרד האוצר.
היו"ר דוד טל
היועצת המשפטית של משרד האוצר, את רוצה להציג את החוק?
דיינה ירום
לא, אדוני היושב ראש, הצעת החוק מוגשת מטעם הממשלה.
היו"ר דוד טל
ואתם מסכימים לה.
דיינה ירום
באורח פלא, אנחנו מבקשים אותה.

המצב היום, לפי חוק נכי המלחמה בנאצים הוא שניתן להגיש תביעה תוך שנה מיום פרסומו של החוק או תוך שנה מיום שאדם הפך לתושב קבע של מדינת ישראל. אדם שזכאי לפי החוק, ורק בנסיבות מיוחדות יכול היה מישהו להגיש תביעה, למרות שחלפה מיום שהפך להיות תושב קבע. אנשים רבים לא ידעו על החוק ולא ידעו על זכותם. מצד שני הם לא הספיקו להגיש את הבקשה במועד ולכן התביעה שלהם התיישנה.

הכוונה בהצעת חוק זו היא לפתוח חלון הזדמנויות. הצעת החוק מדברת על 6 חודשים, אבל אנחנו מבקשים שנה, על מנת לאפשר לכל האנשים שלא הספיקו, להגיש את התביעות, כך שבמשך שנה יוכלו לארגן את הדברים.
היו"ר דוד טל
מה יקרה אם במשך השנה לא תוגש תביעה?
דיינה ירום
שוב תהיה התיישנות. אבל הרעיון לפתוח לשנה בא כדי שיהיה מספיק זמן לאנשים להתארגן במסמכים ולהגיש את התביעות.
היו"ר דוד טל
אתם מביאים את הנושא הזה למודעות הציבור, ברדיו? בעתונים?
דיינה ירום
למיטב ידיעתי, יש פעילות עניפה של הארגונים על מנת להביא את הדברים לידיעת האנשים.
היו"ר דוד טל
מה המדינה עושה?
דיינה ירום
נציגי הלשכה לשיקום נכים שאחראית לזה, לא נמצאים כאן, ואני לא רוצה להתחייב, אבל אני מניחה שלא תהיה בעיה להביא את זה לידיעת הציבור.
היו"ר דוד טל
אני מבין שכולנו פה מסכימים לתיקון הזה ואם הדבר לא יגיע לאנשים הזכאים לכך, אז לא השגנו את מטרתנו.
דיינה ירום
אני מבינה מה שאתה אומר. מדובר על יוזמת חקיקה שהתבשלה עוד מהכנסת הקודמת. יושבים פה נציגי הארגונים שהם מאוד מעורבים בכל מה שקורה, ואני סמוכה ובטוחה שהם פועלים ויפעלו להביא את זה לידיעת ציבור הזכאים.
היו"ר דוד טל
אני מבין שגברתי מציגה כרגע את עמדת הממשלה, אז מדוע לא נאמר שהממשלה גם תעשה צעד קטן נוסף ותדאג לתת פרסום לכך במספר עתונים עבריים וגם בעיתון רוסי, כדי שהדבר באמת יגיע לאנשים שזה נוגע להם.
דיינה ירום
אדוני, אתה פשוט מבקש ממני להתחייב על דבר שהוא לא בטיפולי.
היו"ר דוד טל
גברת נטשה, בוקר טוב לך, אנחנו מתחילים בתשע וחצי את הישיבות. לגבי הצעת החוק, כולם כאן תמימי דעים שהיא נכונה וראויה. שאלתי מה עושה משרד האוצר כדי שהתיקון יגיע לאנשים שזה נוגע להם שידעו על זכותם כדי שהענין לא יתפספס שוב. האם המשרד מתכוון לפרסם את הנושא הזה בתקשורת, בעתונות?
נטשה מיכאלוב
אתה שואל אותי בתור אגף התקציבים? אני לא ממונה על ביצוע החוק הזה.
דיינה ירום
אדוני היושב ראש, קשה לנו להתחייב על דברים שהם לא בסמכותנו.
היו"ר דוד טל
גברת נטשה, על איזה תקן גברתי הגיעה היום?
נטשה מיכאלוב
על תקן נציגת אגף התקציבים במשרד האוצר.
היו"ר דוד טל
ויש לך מה לומר בנושא הזה?
נטשה מיכאלוב
לא.
היו"ר דוד טל
אז למה הגעת?
נטשה מיכאלוב
אני יכולה ללכת.
היו"ר דוד טל
שר האוצר ממונה על החוק הזה, נכון?
נטשה מיכאלוב
נכון.
היו"ר דוד טל
נו? אני נמצא כאן בוועדה עם אנשים מכובדים ואנחנו לא יכולים לדעת מה העמדה של המשרד בנושא כזה ובנושא אחר.
נטשה מיכאלוב
בלי שום קשר לחוק הזה, אני יודעת שהמנהל של הלשכה לשיקום נכים יהיה בכנסת בחצי השעה הקרובה, לדיון בהצעת חוק אחרת, אז יכול להיות שאפשר יהיה לשאול אותו.
היו"ר דוד טל
וגברתי חושבת שאתן לאנשים כאן להמתין חצי שעה?
נטשה מיכאלוב
אני באמת לא יודעת מה להגיד לך, אני לא ממונה על ביצוע החוק הזה, אין לי כלים להשיב לך.
היו"ר דוד טל
יושב ראש הוועדה רואה בחומרה רבה, פעם אחר פעם, איך אנשי משרד האוצר מגיעים לוועדה בצורה לא מוכנה, אין להם תשובות לוועדה, בנושא רגיש וחשוב כזה, שהם מביאים לדיון כאן.

הוועדה מקבלת את הצעת החוק הזאת, וקוראת לשר האוצר לדאוג לפרסום החוק באמצעי התקשורת, לפחות באתה מידה שהוא דאג לפרסום הרפורמה במשק.

כן אדוני.
אברהם כהן
שמי אברהם כהן, ואני מזכיר כללי של ארגון נכי מלחמה בנאצים שהוא ארגון יציג, יחידי. באנו לכאן בעיקר כדי למחות נגד המדיניות של האוצר בענין חוק נכי המלחמה בנאצים. חמש שנים נמשך הטיפול, ועד ששר האוצר לא נתן הוראה, אחרי לחץ שלנו על מחלקת התקציבים, לטפל בהגשת התיקון לחוק, הענין לא זז.

אני מבקש לשים לב, הצעת החוק הוגשה ב-1 בפברואר 1999 ולא הספיקה לעבור בקריאה ראשונה של הכנסת וזה לא יצא, והגיש אותה מחדש סגן שר האוצר, ואנחנו באמת מודים לו על ההגשה היפה שהוא הביא את החוק לכנסת, אבל לאחר מכן זה לקח עוד 5 חודשים.

מדובר כאן בציבור שהצעיר בו הוא בן 75 – 80. אני ב 80, הוא בן 80 - - -
היו"ר דוד טל
עד מאה ועשרים.
אברהם כהן
אנחנו נשתדל, אין לנו ברירה, חייבים להמשיך.

מדובר ב-150 אנשים שעוד יתווספו. יש לנו שתי בקשות. אחת – יש תקדים לחוק נכי רדיפות הנאצים, הם ביטלו את הגבלת הזמן. אבל כאן, נניח שכעבור חצי שנה, שנה עוד יימצא איזה שהיא זקן בן 100 שיבקש לממש את זכויותיו, אז שוב פעם יתחיל הענין מחדש, של פנייה לכנסת, וקריאה ראשונה ושניה ושלישית וכו'.

לגבי חוק נכי רדיפות הנאצים, הסעיף הזה בוטל, ההגבלה הוסרה, ונוצר כאן תקדים.
היו"ר דוד טל
אני מקבל את מה שאדוני אומר. הוועדה תמחק את ההגבלה הזאת של שנה, ותשאיר את זה פתוח ללא הגבלה של זמן, אדוני בהחלט צודק. יותר מכך, מנהלת הוועדה, שירלי אברמי, והיועצת המשפטית שלנו, הלית ברק, יעשו הכל שהחוק הזה יעלה עד יום רביעי לקריאה שניה ולקריאה שלישית, כך שלפני הפגרה יהיה לכם גם חוק ביד.
אברהם כהן
כבוד היושב ראש, עוד הערה אחת, יכול להיות שהיא לא תתקבל, אבל יהיה זה מן הצדק ומן הדין שהתחולה תהיה לפחות מ-1 באפריל 1999, כשהצעת החוק הוגשה לראשונה, ולא מהשבוע הבא או שבועיים שהכנסת תאשר את החוק, אנשים שוב יפסידו.
היו"ר דוד טל
אתה מוכן להסביר את זה שוב?
אברהם כהן
כן, לפי התיקון החוק חל מיום הגשת הבקשה או מיום אישור החוק בכנסת. למעשה, הבקשות הוגשו לפני שנים, וה- - - דחה אותם, אז זה כאילו לא הוגשו. כאן אומרים, הבקשה היא או מיום, החל מהיום, הספירה, מי שהגיש עד היום את הבקשה - - -
היו"ר דוד טל
בכמה אנשים מדובר?
אברהם כהן
כמה עשרות, פחות ממאה.

אני רוצה להגיד עוד משהו. במי מדובר? הנה יושב כאן - - - שהיה קולונל בצבא הפולני, הוא הגיע ארצה, לא רצה לקבל תעודת נכה, פחד שזה יזיק לפרנסתו. הוא הלך לצבא, הגיע למשמר הגבול והשתחרר בדרגת ניצב. לאחר 15 שנה, כשהגיש תביעה, אמרו לו, איחרת את המועד.
היו"ר דוד טל
זה הכל, מדובר על 150 איש?
אברהם כהן
ואולי פחות מזה.
היו"ר דוד טל
בכמה מוערכת הצעת חוק זו?
דיינה ירום
בין 11 ל-22 מיליון שקל.
היו"ר דוד טל
לכל הזמן או רק לשנה?
דיינה ירום
מדובר על שנה. לגבי ה-6 חודשים ההערכה היתה בין 11 ל-22 מיליון שקל לשנה.
היו"ר דוד טל
אם נעשה את זה רטרואקטיבית, כפי שמתבקש כאן?
קריאה
אין הצדקה לזה.
היו"ר דוד טל
למה? בגלל שאנחנו, כמדינה, לא נהגנו נכון, משכנו את החוק הזה הרבה זמן ובעצם החוק הזה מגיע פעם שניה.
דיינה ירום
מכמה סיבות. המצב הקודם היה שלא היתה זכות למי שהתביעה שלו התיישנה. כך שזה לא שייך למשיכת החוק. באה הממשלה ומבקשת לפתוח חלון כדי לאפשר לאנשים שלא היתה להם זכות, לתת להם בכל זאת זכות נוספת. הרעיון של מתן זכויות הוא מיום שיש לך את הזכות ולא מלפני כן.

במה שונה הדבר הזה מאנשים שגם לא היתה להם זכות, כי הם הגישו תביעות בשנות ה-50, לדוגמה, כי חלפה שנה מאותו יום או משהו כזה, ואמרו להם, רבותי, התביעה שלכם התיישנה, אין לכם זכות. אז בעצם, צריך לאשר את כל אלה שהתביעה שלהם התיישנה ולקחת אותם מאותה נקודה שיש להם זכות חדשה שהיא בעצם לפי החוק הזה, ומאותו יום שיש להם את הזכות החדשה הזאת, לתת להם את התמלוגים שבהם מדובר.
אברהם כהן
אנחנו לא מדברים על זכות לאנשים שהגישו במשך 20 ו-30 שנה. היא אומרת שאם אנחנו מגישים תביעה, מאשרים אותה מיום הגשת החוק לראשונה לכנסת, זאת אומרת שמדובר ב-1.4.99, מדובר על שנה, מכסימום שנה וחצי רטרואקטיביות, כפיצוי שהתביעות שלהם לא התקבלו. אין כאן סכנה לאוצר, וזה לא משפיע על התקציב אם יהיו עוד 150 איש מכסימום. אני מדבר על 1.4.99 או מי שמגיש בקשה בתאריך מאוחר יותר, כלומר, אין לפני 1.4.99. כל הבעיה היא לתת פיצוי, מכיוון שהחוק הוגש על ידי האוצר באפריל 1999, ושנה וחצי נסחב הטיפול בחוק, מכל מיני סיבות. בינתיים חלק מהאנשים הלך כבר לעולמו.
היו"ר דוד טל
עמדת האוצר? הוועדה הזאת, בדרך כלל לא מחוקקת חוקים רטרואקטיביים, ולא אוהבת את זה, אבל במקרה הספציפי הזה, האם לפנים משורת הדין, האוצר, אולי תגידי לנו מה העלות אם אנחנו נאשר זאת מ-1.4.99?
רפי פינטו
שמי רפי פינטו, ואני מנהל הלשכה לשיקום נכים במשרד האוצר. 500 איש שיעלו, אנחנו משלמים היום, לאנשים שנכנסים היום, קרוב ל-40 אלף שקל לבן אדם, וכולם נזקקים, אין לא נזקקים.
אברהם כהן
אתם מדברים לא לענין, מה זה כולם נזקקים? מדובר באנשים שהגיעו ארצה לפני שנים, הם לא נזקקים. מדובר על 10 עד 20 אחוז נכות, 500 שקל לחודש, ואם 50% מהם לא יוכרו, אז אני מניח שזה יעלה לאוצר כמיליון שקל. אתם אומרים 500 אבל אין יותר מ-150 איש.
רפי פינטו
אנחנו למודים במספרים שניתנו. אני רוצה להזכיר את חוק נכי הרדיפות, בזמנו, פתחנו חלון לנושא נכי רדיפות. ישבנו עם הנציגים, ספרנו אחד לאחד והגענו למספר מוסכם, ואמרו שיגיעו 2,000 מקרים. עד היום הגישו 40,000 מקרים. אז בואו נשים את המספרים - - -
אברהם כהן
אני מדבר על אנשים שהיום הם בני שמונים. מאיפה יגיעו עוד אנשים? מדובר על זקנים שלא הגישו תביעות בזמן. אין לך כאן סיכון כמו בחוק נכי רדיפות שגם הילדים שנולדו בשואה רשאים היום להגיש תביעות. כאן מדובר על אנשים שלפני המלחמה היו לפחות בני עשרים.
היו"ר דוד טל
מר פינטו, אני רוצה לשאול, כמה כסף זה יעמיס על קופת האוצר במידה ותתקבל בקשתו של מר כהן, לאשר הזכות ב-1.4.99, כלומר, שנה ורבע קודם.
רפי פינטו
אנסה לחשב את המספרים יחד אתכם. יש 40 אלף שקל, ויש 500 מקרים, נכפיל אחד בשני, אני חושב שזה 20 מיליון שקל. זו העלות השנתית. אתם רוצים שנה וחצי, זה 30 מיליון שקל, ברמה של לספור כסף, וזה במידה שיהיו רק 500 מקרים. אם יהיו יותר, כמובן שזה יעלה יותר.

אדוני היושב ראש, כשלא הייתי כאן נשאלה שאלה לענין הפרסום לחוק, ואני רוצה להשיב. אנחנו כן עובדים בצורה כזאת. זאת אומרת, כשנפתח החלון לנכי הרדיפות, נערכנו מיד. אני כממונה על הנושא, ברגע שהוטל עלי משהו, לוקח אותו עד הסוף. כשנפתח חלון לנכי הרדיפות לא הפסקנו לפרסם מודעות בעתונים על הזכויות. המודעות שלנו יביאו אלינו את האנשים. אומרים כאן 500, כמעט בטוח שיהיו יותר, אנחנו נדאג שיהיו יותר.
אברהם כהן
אם מדובר על הערכה של 40 אלף שקל, מתוך הנחה שכולם יהיו נזקקים ויקבלו תגמול נזקק, זה לא נכון. כי ברגע שהוא יקבל תגמול נזקק, עד היום הוא קיבל פנסיה מביטוח לאומי עם השלמת הכנסה, אז ההבדל הוא אפילו פחות מהפנסיה הרגילה של 10 עד 20 אחוז.

כבוד היושב ראש, אם מדובר על 40 אלף שקל, לא נכון, כי ברגע שיגיע מישהו שמגיע לו, ינכו לו בעד כל הזמן מה שקיבל ביטוח לאומי, וגם השלמת הכנסה, ויקבל המינימום שרק אפשר לקבל. על 250 איש, זה מכסימום מיליון ו-250 אלף שקל.
רפי פינטו
הגעתי קצת מאוחר, ואני מתנצל. מכיוון שמדובר על עלות של שנה, ומכיוון שאני משוכנע במה שאני אומר, אני מציע שבתום השנה אגיש דיווח לוועדה, ונראה שאני עדיין הייתי בהערכת חסד. אני אגיש דין וחשבון מפורט לוועדה, כמה הוגשו, כמה קיבלו, כמה אחוזים קיבל כל אחד, מי נזקק, מי לא נזקק, ואז, אחרי שנה, תראו אם צדקתי או לא.
היו"ר דוד טל
אני רוצה לסכם את ההצעה. הוועדה מקבלת את בקשתו של מר כהן לגבי אי-הגבלה לגבי פניות. לעומת זה, ברגע זה, לא נקבל את מה שביקשת לגבי הרטרואקטיביות של שנה וחצי, וזה מתוך רצון לא לתקוע את החוק, משום שהממשלה תוכל למשוך את החוק, ובסוף לא יהיה לא חוק, ואני חושב שזה יהיה, אולי, הרע במיעוט. בכל אופן, התקדמתם צעד אחד קדימה בצורה יפה, הרעיון לאי-הגבלה, גם בגלל שלא נולדים אנשים לסטטוס הזה, ואני בהחלט מקבל אותו. אנחנו לא נגביל את הזמן, ואני מבקש ממר פינטו, להעביר לוועדה דיווח לגבי מספר התביעות שהוגשו, כמה אושרו, וכו', כפי שהצעת.
שי סומך
בעקבות השינוי הזה, נראה לי שצריכים לעשות שינויים נוספים בסעיף 4.
היו"ר דוד טל
יושבת לשמאלי היועצת המשפטית של הוועדה שכבר עשתה זאת. מי מכם שרוצה לראות את זה, בבקשה.
נטשה מיכאלוב
אנחנו רוצים להגיש הסתייגות בשם שר האוצר לנושא ההגבלה לשנה.
היו"ר דוד טל
זכותכם.

אם כן, הוועדה מאשרת את הצעת החוק, כפי שסיכמתי. ההסתייגות של האוצר תגיע ונצביע גם עליה במליאה.
אברהם כהן
אנחנו מקווים שזה יובא לקריאה שניה ושלישית בהקדם.
היו"ר דוד טל
מנהלת הוועדה תעשה כל שביכולתה כדי שזה יהיה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

(הישיבה ננעלה בשעה 10:00)

קוד המקור של הנתונים