ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 18/06/2000

הצעה לסדר בדיון מהיר: אי העברת כספים ממשרד העבודה והרווחה לגופים המספקים שירותים לאנשים עם מוגבלות

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/652

1
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
18/06/2000

פרוטוקולים/עבודה/652
ירושלים, י"ח בסיון, תש"ס
21 ביוני, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני



פרוטוקול מס' 148

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום ראשון, ט"ו בסיון התש"ס (18 ביוני 2000), שעה 10:20
נכחו
חברי הוועדה: דוד טל - היו"ר
אילן גילאון - מ"מ היו"ר
מוזמנים
יוחנן שטסמן - מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי
אפרים חוג'ה - סגן מנהל אגף השיקום, משרד העבודה והרוחה
אהובה לוי - משרד העבודה והרווחה
חיים פיטוסי - דובר המוסד לביטוח לאומי
שמעון צוריאלי - מנכ"ל איל"ן
רונית ג'אנה-קשמון - אקי"ם
אטקה שטרנבאום - עו"ד, אקי"ם
אבו-עטא עלי - יו"ר עמותת אלשפאעה ואלרחמה
טיארה אחמד מחמוד - גזבר עמותת אלשפאעה ואלרחמה
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
יועץ משפטי
משה בוטון
קצרנית
חפציבה צנעני
סדר-היום
הצעה לסדר בדיון מהיר: אי העברת כספים ממשרד העבודה והרווחה
לגופים המספקים שירותים לאנשים עם מוגבלות - חה"כ א' גילאון.
הצעה לסדר בדיון מהיר
אי העברת כספים ממשרד העבודה והרווחה
לגופים המספקים שירותים לאנשים עם מוגבלות
היו"ר ד' טל
אני פותח את ישיבת הוועדה, כאשר על סדר היום הצעתו לסדר בדיון מהיר של ידידי, חבר-הכנסת אילן גילאון, בנושא: אי העברת כספים ממשרד העבודה והרווחה לגופים המספקים שירותים לאנשים עם מוגבלות. חבר-הכנסת גילאון, שטח את טענותיך, ותאמר מה אנו רוצים בעצם להשיג היום.
א' גילאון
רוב הדברים מכוונים למנכ"ל הביטוח הלאומי.
היו"ר א' טל
האם אתה רוצה שנדון בכמה דברים אחרים, עד שהמנכ"ל יכנס? האם יש לנו כאן נציגים של הביטוח הלאומי?
א' לוי
יש כאן נציגים של משרד העבודה והרווחה.
היו"ר ד' טל
בשבוע שעבר סגרתי ישיבה של הכנסת, בגלל ששרי הממשלה לא הופיעו. אולי אסגור גם את הישיבה הזו, ונביע את מורת רוחנו.
א' גילאון
הייתי רוצה עכשיו לחוקק חוק שיקחו את כל הכסף של בנק ישראל, ישימו אותו על הרמפות של "תנובה" ויתנו לאנשים לבוא לקחת את זה.
היו"ר ד' טל
אני חושב שמר צוריאלי מסכים. שמעון צוריאלי, השמעת את הצעת חבר-הכנסת גילאון? אני חושב, שזה יכול לעזור.

אתם פניתם ליושב-ראש הכנסת, והוא ביקש לדעת ממני מה נעשה בזה. העברתי זאת לכל הנוגעים בדבר וגם דיברתי עם המנכ"ל הקודם של משרד העבודה והרווחה. לצערי, באמצע הוא נפרד מאיתנו, וצריך להתחיל את הכל מהתחלה. זו טבעה של דמוקרטיה שמחליפים מנכ"ל כזה או אחר, ואז צריך להתחיל שוב.
ש' צוריאלי
אנו פנינו בשני נושאים: דבר אחד הוא הכרה בעבודה במעונות כעבודה מועדפת לבוגרי צה"ל. בזה הצטרפו אלינו ארגונים אחרים, שאמרו שיש להם את אותה בעיה במעונות אצלם, ואם זה יוכר כעבודה מועדפת תהיה באמת אפשרות לעידוד לעבודה. הדבר השני שפנינו לגביו הוא בעניין הפטור לרכב.
היו"ר ד' טל
במקרה הזה והזה אני סבור שאתה צודק, ונכון היה לטפל גם בזה וגם בזה ולהגיע לכלל החלטה בנושא הזה.
י' שטסמן
היושב-ראש, אני מתנצל על האיחור.
היו"ר ד' טל
אדוני מנכ"ל הביטוח הלאומי, יבוא ויישב ויצטרך להתנצל בפני הקרואים.
י' שטסמן
אני מתנצל בפני כל הוועדה.
היו"ר ד' טל
אנו מחכים מהשעה 10:00 עד השעה 10:25. התחלנו את ישיבת הוועדה, אך הגענו למסקנה שאי אפשר בלי מנכ"ל הביטוח הלאומי. עמיתי, חבר-הכנסת גילאון, בבקשה.
א' גילאון
אני שמח שהדיון מתקיים כאן, כי במקור ביקשתי להעלות זאת כהצעה דחופה לסדר.
היו"ר ד' טל
כמדומני, זה היה דיון מהיר.
א' גילאון
מה שאושר הוא דיון מהיר בוועדה, מתוקף כך שיכול להיות שכאן נוכל אולי לפתור כמה בעיות ולא רק לקיים דיון כללי. מצד שני, אפשר היה גם לפתור בעיות בלי כלל להזדקק לדיון הזה.

ברצוני לומר לך, שבקשר לביטוח הלאומי אני מתחיל להבין שאני כבר לא מבין. אני מקבל פניות שהצטברו כ-100 מליון ש"ח התחייבויות של הביטוח הלאומי למוסדות ולעמותות שהתחייבו עם קבלנים ועם ספקים, ובמקרים מסויימים מדובר בהפסקת פרוייקטים ובמוסדות שלמים שמתקיימים היום, מבת-ים דרך חולון, עפולה, חדרה, ירושלים, כפר קרע וכו'.
היו"ר ד' טל
האם אתה יכול לציין פרוייקט אחד שנעצר?
א' גילאון
למשל: בניית ההוסטל בירושלים. אנו מדברים על התמוטטות מוחלטת של עמותת הנכים אלשפאעה ואלרחמה בכפר קרע. אנו מדברים על הפסקות של בניות במקומות כמו עפולה ונתניה. הטענה הרשמית היא, שוועדת הנכות לא מונתה משום שהמועצה החדשה לא כוננה. ראשית, אני יודע, שיש רציפות בדבר הזה. שנית, יש גם את ההגיון הפשוט, בודאי במקרים כאלה כאשר מדובר באנשים מוכי גורל ממש, והרי הביטוח הלאומי אמור להיות הגורם החברתי מספר אחד במדינת ישראל שדואג למבוטחיו. הטענה הרשמית היא, שזה כונס ומשום שזה לא כונס אנו מפסיקים פרוייקטים ועמותות שמטפלות בנכים מתמוטטות. אני רוצה לדעת לאן אנו מגיעים. מה זה הביטוח הלאומי הזה? אם התשובה לנכים היא שהמחשבים לא היו מוכנים, תשובה ביורוקרטית שלא הייתי מוכן לקבל אותה, והתשובה לעמותות היא שעדיין המועצה לא כונסה - אני לא רוצה לומר לאדוני בדיוק מה מעניין אותי מתי המועצה כונסה או מה לא. ההגיון הפשוט אומר, שכאשר חייל עוזב את משמרתו הוא לא עוזב אותה עד אשר בא מישהו להחליפו.

אם הביטוח הלאומי בוחר להתנהג כמו "הפניקס" הישראלי בכל התחומים, שיעסוק בשמאות רכב ולא בביטוח הלאום. אני רוצה תשובות למה הדבר הזה לא זורם, ואינני יכול לקבל אותן. חבל מאד, שצריך להגיע לוועדה, כי דברים כאלה אפשר היה לפתור בטלפון. מדוע מעכבים את התכנסות המועצההזו? מי מחברי המועצה לא מוצא חן בעיני מישהו, בעיני השר או בעיני המנכ"ל? מה היא בדיוק הבעיה?

בנוסף לכך, אותם פקידים שישנם, אותם עובדים שישנם, בהרכב המועצה מהווים פורום מספיק כדי לקבל החלטות. לכן, אין שום סיבה בעולם שההזרמה תיפסק.

אדוני, יש אצלי פניות מאקי"ם, מאיל"ן, מהעמותה בכפר קרע ועוד פניות, ועם כל אלה אני פונה בחליפת מכתבים ארוכה למנכ"ל הביטוח הלאומי ולמוסדות הביטוח הלאומי. אדוני, האמן לי שבתור חבר-כנסת אני חסר אונים לחלוטין. תאר לעצמך מה קורה לאותם אנשים שאינם חברי-כנסת.

אדוני היושב-ראש, אני רוצה להגיד לך, ויכול להיות שזה כמשל, שלמעט אותה מרכזת אלקטרונית שתמיד אומרת לך "אם אתה צריך נכות כללית - תפנה ל-4, ואם אתה צריך ניידות - תפנה ל-3 וכו'", וכאשר מגיעים למקום עצמו בדרך כלל אומרים לך: "תתקשר רק בין השעות 15:00 ל-18:00 אחר-הצהריים ביום רביעי" - נדמה לי שהביטוח הלאומי הפך למרכזיה אלקטרונית. זה חבל מאד, כי זה לא היה היעוד שלו.

אני מצפה היום לקבל תשובות מיידיות ממשיות בתוקף של שעות איך אנו פותרים את הבעיות לכל המקומות והעמותות האלה, שכרגע הן קורסות בגלל תשובה רשלנית, ביורוקרטית ופושעת.
היו"ר ד' טל
אני רוצה לומר, שלאור מה ששמעתי והתוודעתי בעיתונות ובתקשורת קיימתי פגישה עם מנכ"ל ביטוח לאומי גם בנושא הזה, עוד לפני שידידי העלה את הנושא. קיבלתי תשובות בנושא הזה, אם כי זה יכול באמת להראות שבכל אופן זו לא היתה בעיה פרופר של ביטוח לאומי ואתן למנכ"ל להציג זאת.
א' גילאון
אולי גם לשר יש כמה אחראויות פה.
היו"ר ד' טל
לא דיברתי עם השר על הנושא הזה. הלכתי ישירות למנכ"ל הביטוח הלאומי.
א' גילאון
השר עסוק.
היו"ר ד' טל
כרגע, השר עסוק במר"צ. אם תקלו עליו, יהיה לו יותר זמן לפתור את הבעיה. - זה היה לתפארת המליצה.

בדקתי יותר מכך. אני מקבל מדי פעם בפעם תלונות של אנשים על ביטוח לאומי, והלכתי לבדוק אחת לאחת לא רק מה רמת התלונות המוצדקות. אני מוכרח לומר, שהופתעתי לטובה, משום שהתגלה לי - ואינני בא לגונן ולסנגר על הביטוח הלאומי, ויש פה מנכ"ל ודובר והם יאמרו את מה שיש לומר, ואני אומר זאת רק לפרוטוקול ולידידי חבר-הכנסת גילאון - שפרומיל אחד מכלל התלונות היו מוצדקות. מדובר בביטוח לאומי שעוסק במאות אלפי תלונות, וזה בכל אופן מראה על משהו. אבל, זה לא בא להמעיט כהוא זה מהטענה שהיא צודקת כשלעצמה. נשמע את תשובת המנכ"ל. אדוני מנכ"ל הביטוח הלאומי, הטענות קשות, ומי שרואה זאת מהצד שואל איך זה יתכן.
י' שטסמן
תחילה, אני מתנצל על האיחור. קרתה לי תקלה. בדרך כלל, אני מדייק.
היו"ר ד' טל
נכון.
י' שטסמן
אני מזדהה עם תוכנם של דברי חבר-הכנסת גילאון, ולא עם הניואנסים הצדדיים שאולי נובעים מעצם תפקידו כחבר-כנסת. אבל, העובדה היא שהפרוייקטים מתעכבים, והמספר המוסמך בקרן לפיתוח שירותים לנכים שיש לפני הוא ש-141 תכניות חדשות שאושרו בסכום כולל של יותר מ-56 מליון ש"ח אושרו ע"י עובדי המוסד לביטוח לאומי, ע"י הוועדות, ע"י הוועדה של הקרן לפיתוח שירותים לנכים, אכן מתעכבות.

ברצוני להוסיף, שזה לא רק לגבי נכים. יש לנו גם ועדות סיעוד וועדה של מפעלים מיוחדים. האגף לפיתוח שירותים לנכים - שהוקם לפני כשנה ומרכז את כל הקרנות - עושה עבודה מצויינת ומאשר פרוייקטים בהיקפים שלא היו ידועים בשנים האחרונות, משום שהאגף לפיתוח שירותים הוא האגף היחיד במוסד לביטוח לאומי שיש לו חופש פעולה לתת לפרוייקטים נכבדים כפי שהוזכרו פה, של אקי"ם, של איל"ן ושל רבים אחרים. יש לי פה את הרשימה, ומי שרוצה יכול לקרוא אותה. זו רשימה נכבדה מאד של גופים חשובים - ואפשר לצרף לפרוטוקול את זה וגם את המכתב הזה - שאנו רוצים ומחוייבים לפעול למענם. לכן, לדרבן אותנו לדאוג להעברת הכספים זה באמת כמו לדרבן רעב לאכול. אנו רוצים לעשות זאת.

ברצוני להסביר מה הן המניעות שמעכבות את העברת הכספים. אכן חבר-הכנסת גילאון צודק, שיש למוסד לביטוח לאומי מועצה חדשה - היא היתה צריכה להיות ממונית ביוני שנה שעברה, ומונתה אך ורק בינואר ע"י שר העבודה והרווחה. יש לנו חוות דעת משפטית של ממלא מקום היועצת המשפטית של המוסד לביטוח לאומי, שבאותו יום שהשר ממנה מועצה חדשה פוקעת סמכותה של המועצה הקודמת. לכן, מר גילאון, עם כל רצוני להשתמש בפתרון שהצעת, זה לא ניתן מבחינת החוק. כידוע, לא אנו מחליטים על החוק ולא אנו מחוקקים אותו. נדמה לי שמתחילת ינואר, ואת התאריך המדוייק אינני זוכר, יש לנו- - -
א' גילאון
האם אדוני מתייחס לוועדת רביבי?
י' שטסמן
יש לנו מועצה חדשה. המועצה התכנסה ורצתה לבחור את ועדותיה. באותו יום קיבלנו מכתב מממלא-מקום היועץ המשפטי לממשלה שאמר, שהחברים שהם אנשי ציבור ועובדי מדינה בוועדה חייבים לעבור את הוועדה לאישור מינויים לפי חוק החברות הממשלתיות המכונה גם: ועדת רביבי. - דבר שבמשך חמשים שנות קיום המוסד לביטוח לאומי לא היה קיים. דהיינו, פתאום הטילו על חברי המועצה לעבור איזה שהם תהליכים. לדאבוני הרב, חברי המועצה הם אנשים פרטיים, עובדי מדינה, והם לא הזדרזו. רק בסוף השבוע שעבר קיבלנו את כל הפניות וחסרה אחת; אחד לא נתן עד היום. הדבר הזה נראה באמת תירוץ ביורוקרטי ודבר מרגיז ודבר פוגע. כפי שאמרתי, אני מזדהה עם המחאה על הפגיעה. אני גם אמרתי זאת לכל מי שכתב אלי ולכל מי שפנה אלי בעל-פה אמרתי וכתבתי את אותם דברים: "אנו מצטערים מאד, זה לא במגרש שלנו". באותו רגע שוועדת רביבי מאשרת, המועצה יכולה להתחיל לפעול. האבסורד הוא, שהמועצה הקודמת איננה קיימת, ואי אפשר לאשר זאת בלי מועצת הביטוח לאומי. מצד שני, המועצה החדשה, שהיא כבר קיימת לא יכולה להתכנס.

נדמה לי, שפנה מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, מר מרדכי, למשנה ליועץ המשפטי לממשלה ואמר: "תנו לנו לעבוד בינתיים, אם תוך 3 עד 6 חודשים יסתיים העניין", ואמרו: "לא. עד שהעניין הזה לא מסודר, אי אפשר לפעול".

אלה הן בדיוק המניעות שמונעות מאיתנו לעשות את הדבר הזה. אני מצטער כמוכם, ואני כואב את הדבר הזה כמוכם. אני חושב, שהדיון מיותר. אני חושב, שכל עובדי הביטוח הלאומי, שמאשרים את הפרוייקטים ושעובדים עליהם עד שהם מאושרים, כואבים את הדבר הזה. הכסף נמצא בקופה, ואין כל סיבה לא לתת אותו. זה חבל.

אני חושב, שבזה אמרתי את כל מה שאני יכול להגיד, וכן את הסכמתי המוחלטת עם כל המחאות שהעלו פה, למעט הטון; אני חושב, שלא מגיעה למוסד לביטוח לאומי ולעובדיו המצויינים ה'שטיפה' שהם קיבלו פה מחבר-הכנסת גילאון, כי לא בם האשם.
ר' ג'אנה-קשמון
אני מבקשת למצוא איזו שהיא דרך לפחות לפתרון ביניים, כי לפי דברי פרופסור שטסמן כנראה שהתהליך, אם הוא ילך בדרך המקובלת, יהיה מתמשך ומאד ארוך. אני חושבת, שצריך לתקן תקנות מעבר מהירות, וזה בסמכות שר העבודה והרווחה. שר העבודה והרווחה רשאי לתקן תקנות. אפשר לעשות זאת באיזה שהוא הליך מזורז, שבינתיים ינתן איזה שהוא אישור זמני שיאפשר את המשך קידום הפרוייקטים.
היו"ר ד' טל
האם נמצא כאן יועץ משפטי של אחד המשרדים?
ש' אברמי
האם אתה רוצה את היועץ המשפטי שלנו?
היו"ר ד' טל
אם הוא ישנו פה, אשמח.
ר' ג'אנה-קשמון
אינני משפטנית, ואינני יודעת.
היו"ר ד' טל
פרופסור שטסמן, לי זה חשוב לדעת האם זה עניין של תקנות או שצריך שינוי חוק שברגע שנבחרת מועצה חדשה פוקעת חברותם של האנשים במועצת ביטוח לאומי, שאז נוצרת לנו איזו שהיא לאקונה, חלל, ואין איזה שהוא רצף שלטוני. זה דבר שצריך לדאוג לסגור אותו.
י' שטסמן
על-פי חוק הביטוח הלאומי, אישור תקציבים הוא בסמכות שר העבודה והרווחה לאחר שהוא התייעץ בוועדת הכספים של המועצה. אינני חושב, שהשר יאשר את התקציבים האלה לפרוייקטים החשובים האלה, בלי להתייעץ במועצה. המועצה איננה מאשרת את התקציבים. המועצה מייעצת בדבר הזה. אבל, השר לא ידלג על התהליך הזה. בכל אופן, זה חוק. זו חקיקה ראשית אם רוצים לשנות את זה. לא מדובר פה בתקנות. נדמה לי, שזה סעיף 26 בחוק הביטוח הלאומי. אשר על כן, אינני חושב שזה ניתן.
היו"ר ד' טל
כלומר, צריך חוק, ואלה לא תקנות.
י' שטסמן
מה שאפשר אולי לעשות הוא לפנות ליעוץ המשפטי לממשלה ולבקש מהם אולי שידחו את הדבר הזה.
ר' ז'אנה-קשמון
ועדת חריגים או משהו.
היו"ר ד' טל
מה אפשר לעשות היום במצב של היום כדי לזרז את הרכבת המועצה?
י' שטסמן
אנו לחצנו מאד. ביקשתי ממזכירות המועצה ללחוץ מאד על חבריה למסור את החומר לוועדת רביבי. ואכן, בשבוע שעבר נמסרו לוועדת רביבי כל קורות החיים וכל הניירות האישיים הרלוונטיים עד תומם, למעט אדם אחד שמסרב לעשות זאת עד כה. עכשיו, הכדור נמצא אצל ועדת רביבי.
ח' פיטוסי
הוא יגיש זאת היום. הוא לא מסרב.
היו"ר ד' טל
יש פה איזה שהוא אבסורד: אם אחד או שניים לא יגישו, האם המועצה לא תוכל להתכנס?
ח' פיטוסי
לכאורה, כן.
היו"ר ד' טל
זה דבר שצריך שינוי. זה פשוט לא יעלה על הדעת.
ח' פיטוסי
אצל רביבי זה התעכב עוד כמה זמן.
ש' צוריאלי
אצל רביבי זה מינימום ארבעה חודשים. צריך להיות ברור על מה אנו מדברים. רביבי - הוא לא עובד אצלו.
י' שטסמן
הוא עוד עלול לפסול אחד או שניים.
ש' צוריאלי
הוא גם עלול לפסול ולשלוח ולבקש חדש. זה תהליך של מינימום ארבעה חודשים במקרה הטוב.
י' שטסמן
אדוני היושב-ראש, אני אומר לך שהעובדה היא - ואת זה אמרנו גם אצלנו - שבמשך כמעט חמישים שנות ביטוח לאומי לא היה צורך בוועדת רביבי. אני מקבל את הדבר, שהיועץ המשפטי אומר: "אנו רוצים מינויים ראויים". זה נכון, וזה צודק. אבל, בגלל הדבר הזה לעצור את הכל? אולי הם יהיו מוכנים לתת - הרי זו חוות דעת משפטית - ארכה של שלושה חודשים עד שהעניין יסתיים ונוכל לפעול מיד.
א' לוי
בהזדמנות זו, ברצוני לומר גם מלה טובה אחת על הקרן לפיתוח שירותים של המוסד לביטוח לאומי. מחודש מרץ הוועדה לא מתכנסת ואנו תקועים עם עשרות פרוייקטים, אבל כאשר הקרן הזו פועלת באמצעות מספר קטן מאד של עובדים, להבדיל מקרנות אחרות שפועלות במקביל באותו אגף שפרופסור שטסמן הזכיר, נעשית שם עבודה יפה מאד. תחילה, תודה לאותם אנשים שלא נמצאים פה - 4-5 אנשים - שעושים עבודה--
י' שטסמן
--חורשים את הארץ.
א' לוי
--ובאמת חורשים את הארץ ומסייעים. אנו מקבלים למסגרות לאנשים עם פיגור שכלי עשרות מליונים מדי שנה באותה קרן - דבר שמאפשר לנו לתת איכות חיים בתנאים אנושיים לאנשים עם פיגור שכלי, כולל הצטיידויות, הצטיידויות לתעסוקה, מסגרות תעסוקה מוגנת וכן הלאה.

אבל, פועלות שם שתי ועדות; יש ועדה ראשונה שמאשרת, ואחר כך זה מגיע לקרן. חלק מהפרוייקטים אושרו כבר ע"י הוועדה הקודמת. כלומר, הם מחכים עוד מהמועצה הקודמת. מה שהיה צריך להגיע לדיון במרץ כבר אושר בדצמבר-ינואר באינסטנציה הראשונה של אותה קרן.
י' שטסמן
באינסטנציה הראשונה אין עיכובים כלל, וזה מה שאמרתי.
א' לוי
אני יודעת, אבל זה אושר כבר. נובמבר, דצמבר וינואר אושר באינסטנציה הראשונה.
היו"ר ד' טל
מה מונע להוציא זאת מהכוח אל הפועל?
י' שטסמן
צריך את ועדת הנכות של המועצה.
א' לוי
השאלה היא האם אי אפשר כחריג להכיר באישורים שלהם, כי אנשים התקשרו התקשרויות חוזיות, וזה אף פעם לא מלוא הכסף. חלק בא מהקרן הזה, וחלק אנו מתחייבים לתורמים שכבר נתנו. השאלה היא מה אפשר לעשות.
ש' צוריאלי
אני רוצה להבהיר פה שני דברים: לפי התקנות, ועדת נכות בודקת עם הגורמים המקצועיים ושוכרת לכל פרוייקט איש מקצוע. אם זה הצטיידות פיזיותרפיה - היא שוכרת פיזיותרפיסטית, אם זו בניית בריכה - היא שוכרת מומחה לבריכות וכו'. גם אם המומחים שהביטוח הלאומי שכר אישרו את הפרוייקט והוועדה המקצועית נתנה את האישור, אם אנו מתחילים בבניה, לא מכירים בעבודות שנעשו לפני אישור ועדת הנכות. יש פרוייקטים, בהם חלק מהכסף מגיע מתורמים. הם שלחו את הכסף לפני שנה ומשהו, וחיכו המון זמן עד האישורים הסופיים, ואנו משכנו אותם: "עוד מעט זה יאושר". עברה חצי שנה מאז שזה אושר כבר, ולא מתחילים בעבודה - אמרו: "תביאו את הכסף". אנו, בלית ברירה, היות וגם חתמנו חוזה עם קבלנים, נאלצנו לעשות דבר שאינני יודע איך נצא ממנו; התחלנו את הבניה. קיבלנו אישור של הוועדה המקצועית, קיבלנו אישור של המומחה וקיבלנו את הכסף מהתורם וחתמנו חוזה עם הקבלן.
היו"ר ד' טל
מר צוריאלי, הוועדה הזו תעשה הכל- - -
ש' צוריאלי
אני רוצה להציע הצעה.
היו"ר ד' טל
אחר כך תמשיך בדבריך. לגבי פרוייקטים שהתחילו, גם אם צריך כאן היועץ המשפטי למצוא את הדרך הנאותה, בגלל המצב הזה שנוצר, זה יהיה כדי שכל פרוייקט שהתחיל יהיה לו כיסוי וביטוח לאומי לא יעצור בשום צורה פרוייקט שהתחיל; לא יכול להיות מצד אחד שאנשים מחוץ-לארץ ומהארץ יבואו ויתרמו לדבר מסויים, ובגלל עיכובים שלנו כאן במערכת הדבר הזה מתעכב, ולאחר מכן שיהיה מי שיבוא ויאמר: "לא מקובל עלי מה שעשיתם עכשיו".
א' גילאון
אני רק רוצה להביא כאן דוגמא ולהבין מדוע צריך להפסיק דבר כזה שלא מתכנסת מועצה. אני מזדהה מאה אחוז עם מה שאמר מר צוריאלי. בכפר קרע יש מועדון לנכים שפועל. התקציב מתייחס ל-20 מיכסות עבור 20 נכים. אני כתבתי מכתב. מדובר ב-27 אלף ש"ח בחודש, שזה פרוייקט נוסף, פרוייקט עובד. המשרד התחייב להעביר את התקציב וכן התחייב בעל-פה למיכסות נוספות. לגבי נושא המיכסות הנוספות, יכול להיות שזו החלטה אחרת. אבל, כל עוד לא התקבלה החלטה אחרת, מדוע הדבר הזה צריך להיעצר? זה מוסד שהולך להתרסק.
ש' צוריאלי
אני רוצה להציע הצעה. אנו מוכנים לחתום על התחייבות כלפי המוסד לביטוח לאומי, שאם ועדת הנכות לא תאשר את הפרוייקט אנו נחזיר את הכסף. אנו מבקשים לקבל מיקדמה מהביטוח הלאומי בגובה 70% ממה שאושר לנו ולבצע את הפרוייקט, כאשר אנו נחתום על התחייבות שהיה וועדת הנכות לא תאשר את החלטת הדרג המקצועי אנו נחזיר את כל הכסף. אבל, לא יכול להיות מצב כמו כאן: לא נקבל מיקדמה, לא נקבל את האישור וגם לא נעבוד.
היו"ר ד' טל
פרופסור שטסמן, לגבי פרוייקטים שהתחילו כתוצאה מלחץ ציבורי של התורמים ובצדק, שאם הם לא יתחילו הם ימשכו את הכסף, האם אנו יכולים לסכם לפחות שהפרוייקטים האלה מהסוג הזה במקרים החריגים הספציפיים האלה תוך פרק זמן עד שהמועצה תתכנס וועדת הנכות תתכנס ותאשר את הדברים שביטוח לאומי יכיר באותו פרוייקט שהתחיל גם לפני שאושר?
י' שטסמן
לפני שאענה, ברצוני גם להתייחס למה שנאמר פה. ראשית, אני מודה על כך שאומרים גם מלים טובות על הביטוח הלאומי.
ש' צוריאלי
מגיע להם. לקרן הזו מגיעות הרבה מלים טובות.
א' חוג'ה
גם אגף השיקום מצטרף לכל המלים האלה.
היו"ר ד' טל
אבל, כשיש ביקורת, אומרים גם ביקורת.
א' גילאון
ועדת הכנסת למחמאות נמצאת במקום אחר.
י' שטסמן
אני לא אומר זאת לשם מחמאות, ואתם רק צריכים להבין שמה שנאמר פה חוזר כמו בומרנג לעובדי הביטוח הלאומי. אנשים טובים שעושים עבודה טובה וקשה כל ימות השנה - לא מגיעה להם ביקורת. לכן, ציינתי את הדבר הזה, בפרט, כפי שאמרתי, זו לא אשמת עובדי הביטוח הלאומי, כולל המינהלה של הביטוח הלאומי. פה זה נמצא במגרש הציבורי, הפוליטי, של מועצת הביטוח הלאומי.

הבוקר היה לנו דיון במינהלת הביטוח הלאומי על דבר שלא קשור כלל לדבר הזה וסובל מאותו דבר. דרך אגב, בעיית המועצה לא נוגעת רק לקרן לפיתוח שנותנים לנכים אלא גם לוועדת הכספים. לדוגמא: פג תוקף השכירות של בניין בו עובדים עובדי הביטוח הלאומי. האם אני יכול להאריך את השכירות או לא? ובכן, גם זה כנראה לא ניתן להיעשות. אי אפשר להאריך שכירות, מכיון שגם לזה אנו צריכים ועדה. אני יכול לתת לכם דוגמאות מרובות נוספות. הדבר הזה גורם לאנומליות רבות בעבודת המוסד לביטוח לאומי. פה עלה לדיון נושא שהוא כואב לציבור, כי יש לו השלכה--
היו"ר ד' טל
--על חיי הנכים.
י' שטסמן
--אך יש דברים רבים שאין הציבור שומע עליהם שמשבשים קשות את עבודת המוסד לביטוח לאומי בתחומי שכירויות ובתחומי כספים אחרים בהרבה סוגיות אחרות. חוות הדעת המשפטיות שיש לנו, אפילו לגבי השכירויות של הביטוח עצמו, הן שיש לנו בעיה עם זה. בלי מועצה אי אפשר לאשר זאת.

אני אעביר את השאלה שנשאלה פה ליעוץ המשפטי. אני אומר לכם מראש, שלפי עיסוקי בנושא אני מסופק מאד אם הם יוכלו להתיר את הדבר הזה, על כל האבסורד שבדבר, מר צוריאלי. נדמה לי, שנפגשנו לפני שבועיים ואמרתי לך את אותם דברים. לא לבי איתך. זה מרגיז אותי בדיוק כפי שזה מרגיז אותך.
היו"ר ד' טל
פרופסור שטסמן, אם היעוץ המשפטי לא יתיר את מה שהוצע כאן, נגיע למצב אבסורדי שעוד 3-4 חודשים פרוייקטים בסדרי גודל של 50 או 100 מליון ש"ח לא ייצאו מהכוח אל הפועל. מה הועילו חכמים בתקנתם? אולי בסוף ועדת רביבי עוד תבטל או תדחה חבר מועצה כזה או אחר, ויתחיל כל התהליך הזה מחדש. ואז, אנו נגיע לאבסורד שאולי עד סוף השנה גם לא נוציא את הכסף, ונגיע למצב שנעבור את השנה הבאה כאשר הכספים האלה לא הוצאו.
א' חוג'ה
יותר חמור - הקרן לא צבירה.
היו"ר ד' טל
זה יותר חשוב, וזה מפחיד אותי. קודם כל, אני מאד מבקש שהנושא הזה ייבדק בדחיפות ע"י היעוץ המשפטי - אני מבקש שאדוני יהיה בקשר איתי בנושא הזה - כדי למצוא את הדרך כן לאשר חד-משמעית כל פרוייקט שהתחילו, לאשר כחריג בפרק הזמן הזה עד שתוקם המועצה.

שנית, אולי אני וחבר-הכנסת גילאון נפנה לשופט רביבי בנושא הזה, כדי לאשר את כולם או לאשר את רובם. האם המועצה יכולה להתכנס גם ברוב או שחייבים לאשר את כולם?
י' שטסמן
לפי היעוץ המשפטי שבידינו, המועצה צריכה להיות בהרכב מלא.
מ' בוטון
קודם כל, צריך להרכיב מועצה. אי אפשר להרכיב מועצה חלקית.
היו"ר ד' טל
אנו יכולים להגיע למצב אבסורדי, שהמועצה הזו לא תיכון עוד שבעה חודשים.
מ' בוטון
אם המועצה לא תיכון כדת וכדין, וכל זמן שבחוק יש סעיפים שאומרים שדברים מסויימים, כדי לעשותם, טעונים התייעצות עם המועצה, וכל זמן שאין מועצה לא מתייעצים - אי אפשר לבצע.
היו"ר ד' טל
המשמעות של זה היא, שכל פרוייקט ייתקע.
ש' צוריאלי
אני כבר מודיע, שאיל"ן תבחן זאת בבג"ץ. אנו ניגשים לבג"ץ בעניין הזה.
י' שטסמן
לדברי עורך-הדין משה בוטון, אני רוצה להגיד כדלהלן: המועצה קיימת. הבעיה היא, שחבריה, על-פי חוות דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, לא יכולים לפעול עד שיעברו את ועדת רביבי.
מ' בוטון
לפני מינוי החברים, היו צריכים לעבור את ועדת רביבי. אם מינו אותם בלי לעבור את ועדת רביבי, המינוי לא תופס.
י' שטסמן
מר בוטון, דבריך טובים ונכוחים. רק מה לעשות שזה חידוש מבית היוצר של משרד המשפטים.
מ' בוטון
אבל, הם מפרשים את החוק.
י' שטסמן
אין לי טענה. אני רק מסביר, שהדבר הזה עלה לראשונה השנה. היות והם אמרו זאת, היו יכולים לתת לנו דחיה. היות והם לא נתנו דחיה, אין לנו המועצה.
ש' צוריאלי
זה אומר, שבשנת 2000 לא יוצאת אגורה.
היו"ר ד' טל
ברצוני להשתמש בשירותים הטובים של היועץ המשפטי שלנו, מר בוטון. נוצר כאן מצב, שעד שלא יאושרו אותם חברי מועצה ע"י ועדת רביבי אין מועצה. אין מועצה - אין ועדת נכות.
מ' בוטון
כמה חברים יש?
י' שטסמן
15 או 16 חברים.
מ' בוטון
האם התחילה הוועדה לראיין אותם? כמה זמן?
דובר
חצי שנה.
י' שטסמן
כל החומר נשלח אליהם.
מ' בוטון
כפי שאמר היושב-ראש, יכולים לסיים את זה.
היו"ר ד' טל
הם יכולים לסיים זאת תוך יום.
ח' פיטוסי
צריך לדבר עם רביבי.
היו"ר ד' טל
אבל, אז אנו עלולים להימצא במצב ש-100 מליון ש"ח זה לא דבר שאתה יכול לצבור אותו. אם אינך משתמש בזה - זה 'הלך'.
דובר
זה עובר לשנה הבאה.
י' שטסמן
זה לא עובר.
א' חוג'ה
זה לא עובר. זה כסף שהלך לאיבוד.
ש' צוריאלי
זו קרן בלתי צבירה.
מ' בוטון
אני אבדוק זאת. אהיה בקשר עם היועץ המשפטי של ביטוח לאומי.
ח' פיטוסי
צריך להיות בקשר עם רביבי.
א' גילאון
ראשית, האם יש כספים שהיו בהחלטות סוברניות של ועדה קודמת ולא הועברו גם כן?
י' שטסמן
לא. אחרי החלטות ועדת הקרן של המועצה נוצר תמיד הצורך הטכני לחתום חוזה. אני מניח, שיכול להיות שאיזה שהוא גוף מסויים מאיזה שהן סיבות לא חתם חוזה ואז יש לו בעיה אישית שלו. מבחינת הביטוח הלאומי, הכסף חופשי.
א' גילאון
שנית, היועץ המשפטי, אני רוצה להבין זאת מבחינה משפטית. המועצה החדשה לא כוננה. האם המועצה הקודמת היא המועצה שהיום משפטית יכולה לקבל החלטות בהרכב הישן שלה?
ש' צוריאלי
אין מצב, שאין מועצה.
מ' בוטון
אני אבדוק את זה. אני לא זוכר כרגע האם יש בחוק הוראה שאומרת שהמועצה הקודמת תמשיך לכהן עד שתתכנס המועצה החדשה.
י' שטסמן
התשובה היא, שיש מועצה.
מ' בוטון
אין מועצה.
היו"ר ד' טל
הוא אומר, שאם לא עברו את רביבי, אין מועצה.
מ' בוטון
תנאי להקים מועצה - אז אפשר אולי להשתמש בדבר הזה- - -
דובר
רציפות שלטונית.
היו"ר ד' טל
היועץ המשפטי יבדוק גם את הנושא הזה.
א' גילאון
זה דבר אחר, שאפשר לבדוק אותו ב'טוּרְבּוֹ' ולהבין תוך שעתיים אם זה כך. צריך לכנס את הגוף שישנו כפי שישנו שיקבל את ההחלטות.

שלישית, ע"י מי מונה השופט רביבי?
י' שטסמן
ע"י ממשלת ישראל.
א' גילאון
שאלתי את השאלה, משום שאנו צריכים להבין זאת. אם לשופט רביבי יקח ארבעה חודשים, יכול להיות שאנו צריכים לפנות אל מי שמינה אותו.
מ' בוטון
החוק קובע, שמינוי דירקטורים, תאגידים ומועצות חייב לעבור ועדה.
א' גילאון
את העבודה הזו עושים בארבע שעות - מה שעקרונית אפשר לעשות. לגבי ארבעה חודשים, אם יש מי שלא מסוגל לעשות זאת בארבע שעות, אולי אנו נמצא מישהו שמסוגל לעשות זאת בארבע שעות.
מ' בוטון
אי אפשר.
היו"ר ד' טל
אני סבור, שאם נפנה, אפשר יהיה לשמוע תשובה. או שהוא יגיד "אני עושה זאת בפרק זמן כזה קצר" או שהוא יגיד "לא". אם הוא יגיד "לא" - יש מקום אולי לעלות למעלה ולבדוק את הנושא הזה.
י' שטסמן
יש חוות דעת בעניין הזה, שבאותו רגע שמונתה ע"י השר מועצה חדשה, הקודמת פקעה.
מ' בוטון
אבל, החדשה לא מונתה.
י' שטסמן
לאחר שמונתה ולאחר שכבר התכנסה.
ר' ז'אנה-קשמון
היא לא מונתה.
י' שטסמן
אז, אמרו שצריכים לעבור- - -
ש' צוריאלי
אם לא אושרה - לא מונתה.
מ' בוטון
כל זמן שלא התמלאו התנאים המיקדמיים, אין מינוי.
י' שטסמן
קטונתי מלהתווכח בעניינים משפטיים.
מ' בוטון
אני אבדוק זאת.
היו"ר ד' טל
תבדוק זאת.
א' גילאון
אם היא מונתה, היא יכולה לקבל החלטות.
י' שטסמן
חוות הדעת היא, שהמועצה החדשה היא התקֵפה, והיא כבר התכנסה פעם אחת. אמרו, שההתכנסות השניה, על-פי חוות הדעת המשפטית, תהיה אחרי ועדת רביבי. את זה היועץ המשפטי אמר לי, ולא אני.
א' גילאון
אם המועצה מונתה - היא יכולה לקבל החלטות.
ר' ז'אנה-קשמון
בדיוק.
י' שטסמן
אתה צודק, אבל קיבלתי חוות דעת אחרת. מה אעשה?
א' חוג'ה
תחילה, אני מצטרף לברכות ליחידה הזו של קרן הפיתוח.
א' גילאון
גם אני רוצה להצטרף לברכות.
א' חוג'ה
לדעתי, הביטוח הלאומי נקלע פה לאיזו שהיא סוגיה מבחינה חוקית. אני חושב, שהמסר ברור. ועדת העבודה והרווחה צריכה לעזור לכולם לצאת מזה זמנית לפחות עד שיהיה הסדר קבע, כי כולם מעוניינים וגם הנכים עומדים בתור, מלבד מה שאהובה לוי דיברה לפני.

לגבי עמותת אלשפאעה ואלרחמה מכפר קרע, בשנה שעבר אנו קיבלנו תקציב מיוחד למועדונים וכללנו את כפר קרע במועדונים שאנו תיקצבנו אותם. בכפר קרע יש חירשים ונכים, בעיקר חירשים ועיוורים, ואנו הקמנו פעילות מועדונית. אנו נותנים 21 מיכסות, ובימים אלה אנו מוסיפים עוד 10 מיכסות לזה ומתקצבים את המסגרת הזו. הכסף עובר לרשות, והרשות צריכה להעביר זאת לעמותה שמפעילה את המועדון. מבחינתנו, אנו נתנו העדפה מתקנת בעניין הזה ולדעתי בצדק כי יש צרכים. חבר-הכנסת גילאון, בנושא הזה המיכסות לא ניתנות ע"י הביטוח הלאומי, אלא על-ידינו. המוסד לביטוח לאומי נותן תשתיות וציוד. המיכסות הן מאיתנו, ואנו נתגבר את פעילות העמותה הזו בעוד 10 מיכסות. תהיינה 31 מיכסות. דע לך, שזה המועדון הגדול ביותר שאנו מתקצבים.
א' גילאון
אתם מדברים על 20 המיכסות שישנן שם?
א' חוג'ה
כן.
ר' ז'אנה-קשמון
ברצוני להסב את תשומת הלב לכך, שישנם פרוייקטים שאולי עדיין לא אושרו אבל הם עומדים בכל הקריטריונים ויש תקדימים מספיקים לכך.
היו"ר ד' טל
גבירתי, לא. אנו מדברים על פרוייקטים שאושרו ואי אפשר להוציאם מהכוח אל הפועל. עד שלא נגמור את זה, לא נתחיל עם אחרים.
ר' ז'אנה-קשמון
אני חושבת, שדוקא כדי למנוע את הסירבול את הביורוקרטי שבלאו הכי כולנו נקלענו אליו, צריך גם לקחת בחשבון את אותם הפרוייקטים שבאופן טבעי היו מאושרים אילו הוועדות היו עובדות באופן שוטף, וגם אליהם להתייחס באופן דומה כפי שהתייחסו לאלה שכבר אושרו.
ש' צוריאלי
אבל, רונית ז'אנה-קשמון, הקרן המקצועית ממשיכה לעבוד.
היו"ר ד' טל
מה שאושר - אין לי בעיה.
ר' ז'אנה-קשמון
אני מציעה להתייחס לחוות הדעת של הוועדה המקצועית כאל חוות דעת- - -
היו"ר ד' טל
עוד פעם הוועדה המקצועית?
ר' ז'אנה-קשמון
יש.
היו"ר ד' טל
רונית ז'אנה-קשמון, אני רוצה לומר לך, וזה עומד לי על קצה הלשון מתחילת הדיון, שאנו הגענו במדינה למצב--
ר' ז'אנה-קשמון
--של ועדה על ועדה על ועדה.
היו"ר ד' טל
--שאנו מסרבלים את עצמנו, והקושי ויכולת התימרון, אפילו של פוליטיקאים כמונו, הופכים כאלה קטנים ושואפים לאפס, כאשר לכל דבר, עם כל הכבוד ליועץ המשפטי הנאמן שלנו, אני צריך יועץ משפטי ויועץ משפטי. הייתי נותן ליועצים משפטיים לנהל את המדינה, כדי שזה ייסגר יותר מהר. דבר שכזה הוא דוגמא פנטסטית למה אני צריך את ועדת רביבי - מה שהיה בסדר עכשיו שימנו בצורה כזו או אחרת, ויכול להיות שזה היה פתח למינוי כזה פוליטי או כזה פוליטי. השאלה היא האם זה שווה בנזק המלך והאם שווה לעצור כל כך הרבה פרוייקטים רק בגלל אישור או אי-אישור של נציג כזה או אחר.
ר' ז'אנה-קשמון
היושב-ראש טל, יש כאן אי הבנה. להיפך, אני מציעה לפשט תהליך. יש את אותה ועדה של אנשי מקצוע מורכבת בחלקה לפחות--
י' שטסמן
זה לא ניתן.
היו"ר ד' טל
אם היועץ המשפטי יגיד לי שזה זה, אני חותם על זה ברגע זה.
ר' ז'אנה-קשמון
--מאנשים שבאים משירות המדינה שפטורים ממיכרזים ומוועדת רביבי וכל הדברים האלה. הוועדה המקצועית בלאו הכי היא זו שסוברנית לאשר את הפרוייקטים. למה שזה לא יהיה?
א' גילאון
היושב-ראש טל, אפשר עוקף ועדה.
היו"ר ד' טל
בבקשה. הצעתי לך.
ש' צוריאלי
אם כבר, תעקוף את ועדת הנכות. תחליט, שהוועדות המקצועיות של הביטוח הלאומי רשאיות להעביר.
היו"ר ד' טל
אם היועץ המשפטי יגיד לי שזה מהר יותר וקצר יותר, אני אומר לך- - -
ש' צוריאלי
זה מה שהיא אומרת.
ר' ז'אנה-קשמון
זה מה שאני אומרת.
היו"ר ד' טל
אני לא בטוח שזה אפשרי.
ש' צוריאלי
היא אמרה, שהוועדה המקצועית של הביטוח הלאומי צריכה להיות הפוסק האחרון.
ר' ז'אנה-קשמון
זה מה שהתכוונתי.
מ' בוטון
אני סבור, שהקמת ועדה מקצועית שתבחן מועמדים לפני שהם מתמנים לתפקידים במועצות היא דבר חיובי מאד וזה מינהל תקין. זו הגיינה של המינהל, וזה חשוב מאד. לכן, אני חושב שזה באמת חשוב.
היו"ר ד' טל
המינהל יהיה נקי ותקין, ורק הנכים לא יקבלו את הפרוייקטים.
מ' בוטון
צריך למצוא את ה'פאשלה' במקום אחר.
היו"ר ד' טל
מבחינת זמן, יש חלל ריק, ואותו צריך לסגור.
מ' בוטון
לא טיפלו בזה בזמן המתאים. כשרצו למנות חברי מועצה אחרים, כשפיזרו את המועצה הקודמת, כשהחליפו אותה, היו צריכים להעביר אותה. כפי שאומר מר שטסמן, הם לא ידעו כנראה בביטוח לאומי שהם צריכים לעבור את הוועדה הזו.
א' גילאון
אני חושב, שהבעיה איננה בשיטה כמו בשוטים. אפשר לעשות את הדברים האלה על-פי שיטה.
ר' ז'אנה-קשמון
לא סיימתי את דבריי. לגבי התורמים, זה לא רק עניין ש'ימשכו' את התרומות שלהם במקרים כאלה ואחרים.
היו"ר ד' טל
לא. את מאבדת את כל הכסף לשנה הבאה.
ר' ז'אנה-קשמון
זה לא רק זה.
היו"ר ד' טל
זה מספיק חמור.
ר' ז'אנה-קשמון
אני רוצה להגיד לכם שהתדמית שלנו כישראלים בעיני התורמים היא חלמאית, קפקאית ומטופשת. זו בושה וחרפה. כמה אנו יכולים 'למרוח' ולספר סיפורים לתורמים? האמן לי, שנגמרו לנו התירוצים. הם ממש לא מבינים את העניין הזה.
היו"ר ד' טל
אני מצטער על כך, שאני צריך להסכים איתך.
א' עלי
אני אבו-עטא עלי, יושב-ראש עמותת אלשפאעה ואלרחמה. ברצוני להודות למר חוג'ה ולחבר-הכנסת אילן גילאון על העבודה שהם עושים לנו בכפר קרע. הוא ביקר אצלנו וראה את פעילות המועדון. חוץ מהפעילות של המועדון, הוא נותן גם ציוד פרה-רפואי לכל אוכלוסיית ואדי ערה, פרדס-חנה וכל האיזור. יש לנו 160 מיטות חולה, ו-140 עגלות נכים אם זה לשירותים ואם זה למקלחת. זה משרת את כל האיזור, ולא משנה אם אלה בני מיעוטים או יהודים. בנוסף לזה, אנו ביקשנו דרך חבר-הכנסת אילן גילאון עוד מיכסות. מר חוג'ה, הכוונה היא לא ל-20 המיכסות. אני מבין אותך.
א' חוג'ה
יש 30. זה יותר מכל אחד בארץ.
א' עלי
זה לא כמו שהצטייר שזה רק לכפר קרע. יש לנו 95 נכים מכפר קרע, אם זה נכים פיזית או חירשים או עיוורים. בנוסף לזה, יש לנו רשימה, ויש לכם את זה, לכל הישובים וזה מגיע ל-200.
א' חוג'ה
מה שאין לנו זה כסף.
א' עלי
אנו נותנים שירות ל-200 נכים. לצערי, אנו עכשיו מתבשרים על עוד עשר מיכסות. זו סוכריה קטנה מאד ביחס ל-200. זה 10% מהסך-הכל.

ביקשנו מכם לפני כחצי שנה, אחרי שהתכנסה ועדת ההיגוי, תיקצוב בנושא הקורסים. לצערי, לא קיבלנו שום מענה.
א' חוג'ה
של מה הקורסים?
א' עלי
קורסים לשפת סימנים.
א' חוג'ה
אני לקחתי את החומר שלך. אני אבדוק אותו, ואראה מה לעשות עם זה.
א' עלי
תפנה למר ג'אבר.
א' חוג'ה
בסדר.
מ"מ היו"ר א' גילאון
באמת ראיתי את הדבר הזה, וזה דבר מבורך, מצויין ויפה. זה יוצא מן הכלל.

אני רוצה להגיע לסיכום, וצריכים לעבור לנושא הבא. האם יש משהו שמישהו רוצה להגיד?

אנו צריכים חברי-כנסת, ורק אני כאן. אנו מאשרים את הסיכום הזה. תחילה, אנו נבדוק את האפשרות המשפטית להעביר את המיקדמות. אם אפשר להעביר מיקדמות על בסיס חוקי לגבי אותם פרוייקטים שאושרו, אנו נבקש לעשות זאת. פרופסור שטסמן, זה צריך להיות משהו כמו שעשינו עם הנכים - איזו שהיא מיקדמה שהיא מותנית.
י' שטסמן
לגבי סוגיית המיקדמה, אבדוק עם היועץ המשפטי.
מ"מ היו"ר א' גילאון
אנו נבדוק זאת.

שנית, תהיה פניה משותפת של יושב-ראש הוועדה ושלי לשופט רביבי לסיים את עבודת האישור בתוך שבוע ימים ומתום שבוע ימים תהיה ההתכנסות מיידית של המועצה כדי לאשר.

עכשיו, אנו עושים משהו חריג. היושב-ראש טל, האם אתה נותן לי פה לשלוט? האם זה מקובל על כולם? מי בעד? - אני.
א' לוי
אנו מחזקים את ידיך.
א' גילאון
אני נועל את ישיבת הוועדה.

אני מודה לכולכם.



הישיבה ננעלה בשעה 11:03.

קוד המקור של הנתונים