ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 13/06/2000

חוק דמי מחלה (היעדרות עקב הריון ולידה של בת זוג), התש"ס-2000

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/663

1
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
13.6.00

פרוטוקולים/עבודה/663
ירושלים, כ"ב בסיון, תש"ס
25 ביוני, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 145
מישיבת וועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, י' בסיוון התש"ס (13 ביוני 2000), שעה: 09:30
נכחו
חברי הוועדה: דוד טל – היו"ר
איוב קרא
תמר גוז'נסקי
מוזמנים
עו"ד מיכאל אטלן הלשכה המשפטית, משרד העבודה והרווחה

עו"ד שי סומך משרד המשפטים

עו"ד טליה אדרי משרד הבריאות

גיא קריגר אגף התקציבים, משרד האוצר
עמיחי כץ אגף התקציבים, משרד האוצר

עו"ד מיכאל הילב מנהל המחלקה למשפט עבודה,
התאחדות התעשיינים

ברכה זיגלמן מנהלת המחלקה לאשה העובדת,
ההסתדרות הכללית החדשה
יועץ משפטי
הלית ברק
מנהל/ת הוועדה
שירלי אברמי
קצרנית
דרורה רשף
סדר היום
הצעת חוק דמי מחלה (היעדרות עקב הריון ולידת בת זוג), התש"ס – 1999
ח"כ איוב קרא


הצעת חוק דמי מחלה (היעדרות עקב הריון ולידת בת זוג), התש"ס – 1999
היו"ר דוד טל
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת וועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. על סדר היום הצעת חוק דמי מחלה (היעדרות עקב הריון ולידת בת זוג), התש"ס – 1999, של חבר הכנסת איוב קרא. חבר הכנסת המציע לא נמצא והיועצת המשפטית של הוועדה תציג את החוק. נשמע השגות של התעשיינים ועוד מי מהאנשים שירצה להוסיף ולהשכיל אותנו. גבירתי.
הלית ברק
חוק דמי מחלה נחקק עוד בשנת 1976 והוא נתן את הזכות לדמי מחלה לעובד עצמו. במהלך השנים נחקקו, בשנת תשנ"ו ותשנ"ז חוקים נוספים שעסקו גם הם בדמי מחלה, אבל לא לעובד בגין מחלתו שלו, כי אם, למשל, היעדרות בשל מחלת ילד או היעדרות בשל מחלת הורה. אלה הם מעין חוקים – אני קוראת להם – נספחים לחוק דמי המחלה. מדובר לפנינו בהצעת חוק המציעה נספח נוסף שלא מדבר על מחלת ילד, לא על מחלת הורה ולא על חוליו של העובד עצמו, כי אם היעדרות עקב הריון ולידה של בת הזוג.
היו"ר דוד טל
השגות. תעשיינים.
מיכאל הילב
אנחנו אמרנו גם בישיבה הקודמת לקראת הקריאה הטרומית, שחוק דמי מחלה נועד הרי לתת אפשרות לעובד חולה, בתנאים מסוימים, לקבל ימי מחלה ולקבל שכר מסוים מהמעסיק שלו בזמן המחלה. יותר ויותר חוקים מאפשרים היעדרות כשהעובד בעצם בריא, אבל אחרים במשפחתו חולים, כדי שיימצא אתם. אני חושב שלא בשביל זה נועדו זכויות דמי מחלה של העובד. זה באופן כללי בנושא זה.

אם כבר רוצים ללכת לעניין הזה של מתן לעובד אפשרות היעדרות כשאשתו בהריון, צריך לקבוע פה חד משמעית – ואני מבין שזו הכוונה – שזה יתאפשר כאשר העובדת עצמה במצב שהיא חסרת אונים והיא חייבת שמישהו יבוא אתה. מבחינה רפואית. את זה צריך לכתוב בנוסח החוק עצמו. אחרת יהיה פה מצב שהעובדת תהיה בהריון והבעל ייקח חופשה ואין פה כוונה כזו.
היו"ר דוד טל
גברת זיגלמן.
ברכה זיגלמן
אני חושבת שהחוק הזה מדבר בעד עצמו. אנחנו בעצם הגענו לחוק הזה מסיבה ברורה, שהנזקים שנגרמים לאישה כשאין סיוע בתקופה כל כך רגישה, הם גדולים. אנחנו חייבים שמישהו יסייע לה כי אנחנו רואים איזה נזקים נגרמים במשק, כאשר לאישה שאין סיוע נגרמות מה שנקרא צניחות רחם, מחלות בעקבות לידה ועוד, רק משום שלא היה מישהו שיסייע לה. עכשיו אני רוצה שנבין במה מדובר. האם החוק הזה הוא נספח לחוק דמי מחלה? לגבי יום המתנה, יומיים 37.5% וכולי? האם ההשגה של החוק הזה קשורה לחוק דמי המחלה או שזה חוק בפני עצמו?
הלית ברק
בפני עצמו.
ברכה זיגלמן
זאת אומרת, שאין את המחויבות של יום ההמתנה וכולי. אז אני חושבת שבניסוח הזה, זה נכון להגיש את ההצעה הזאת.
היו"ר דוד טל
אדוני היועץ המשפטי של משרד העבודה.
מיכאל אטלן
הממשלה תמכה בחוק הזה. הניסוח הוא כבר כמעט סטנדרטי בסט הזה של החוקים. התקנות יקבעו את הכללים בדבר הוכחות ההריון והלידה של בת הזוג ובדבר נחיצות היעדרות בן הזוג.
היו"ר דוד טל
השר. השר יקבע את התקנות.
מיכאל אטלן
השר, באישור הוועדה - ממילא זה צריך לבוא לפה – יקבע בדבר הוכחת נחיצות ההיעדרות של העובד וזה המקום בו אנחנו יכולים לקבוע את כל הדברים שהתאחדות התעשיינים חוששת מהם. אני רוצה להזכיר, למשל, שבחוק דמי מחלה – היעדרות בשל מחלת הורה, נקבע שהשר יקבע בתקנות כללים לביצוע החוק. בתקנות, למשל, כתבנו שמי שעובד שהורהו נמצא במוסד סיעודי, לא זכאי להיעדרות זאת. כלומר, אין בעיה בתקנות לסייג את הדברים לפי הצורך ובלבד שזה יהיה סביר.
היו"ר דוד טל
תודה. משרד האוצר, בבקשה.
גיא קריגר
אנחנו מציעים - בסעיף 1 - להכניס התייעצות עם שר הבריאות. זאת לא הערה כל כך "אוצרית", אבל היא נראית לנו הערה נכונה. אחרי שיקבע שר העבודה והרווחה כללים בדבר טיפולים ובדיקות הקשורות להריון. נראה לנו ראוי ששר הבריאות יהיה מעורב בעניין הזה.
היו"ר דוד טל
בהתייעצות עם שר הבריאות?
גיא קריגר
כן. בהתייעצות עם שר הבריאות.
מיכאל אטלן
במה זה שונה מאשר היעדרות בשל מחלת הורה? גם זה עניין רפואי.
גיא קריגר
אנחנו היינו ממליצים להכניס את זה גם שם, אבל שם הדברים כבר עשויים וכאן זה נושא בעשייה.
תמר גוז'נסקי
מה עם חופשת לידה וכל הנושאים האלה? אף פעם משרד הבריאות לא היה מעורב בהם.
גיא קריגר
בחופשת לידה, להבדיל, אין שום טעם לגייס את משרד הבריאות משום שלידה היא לא מחלה.
תמר גוז'נסקי
למשרד העבודה יש רופאים משלו.
גיא קריגר
בגלל שמדברים כאן על בעיות בהריון, אני חושב שכדאי שמשרד הבריאות יהיה מעורב. אני מציע את זה בפני הוועדה.
היו"ר דוד טל
תודה. עו"ד אדרי, בבקשה.
טליה אדרי
משרד הבריאות לא מתנגד שיתייעצו אתו. אני לא בטוחה אם זה חייב להיות במסגרת החוק או לא.
היו"ר דוד טל
גם המציע וגם אני סברנו שאין בעיה שיתייעצו עם שר הבריאות, אבל היועצת המשפטית של הוועדה אומרת – ונכון אומרת – שבכל החוקים האחרים שישנם בנושאים הללו, לא מופיע "בהתייעצות עם שר הבריאות". אז אולי תגישו איזו הצעת חוק ממשלתית, שבכל סוגי החוקים האלה להכניס את ההתייעצות.
גיא קריגר
אני אסביר מה ההבדל בין החוק הזה לחוקים האחרים.
היו"ר דוד טל
מה?
גיא קריגר
כשמדובר במחלה של בן זוג או במחלה של הורה, אז ההורה או בן הזוג הלך לרופא והביא תעודת מחלה. כאן לא מדובר על מקרה כזה. מדובר על בת זוג שהולכת לבדיקות כאלה ואחרות.
תמר גוז'נסקי
עדיין יש אישור. תאמין לי יש אישור.
גיא קריגר
אז השאלה היא לאיזה בדיקות יהיה צורך לצאת ולאיזה לא.
תמר גוז'נסקי
בלי ניירת לא יהיה שום דבר.
גיא קריגר
השאלה היא שוב, לאיזה בדיקות היא יכולה ללכת לבד ולאיזה לא.
תמר גוז'נסקי
את זה תכתוב בתקנות.
היו"ר דוד טל
אנחנו סומכים על היועץ המשפטי של משרד העבודה והרווחה שייעץ לשר העבודה והרווחה, מי שהוא לא יהיה, עצות טובות, מה להכניס ומה לא להכניס לתקנות.
תמר גוז'נסקי
אני רוצה להגיד משפט אחד. בשורה של חוקים מהסוג הזה יצאנו משתי הנחות. א', שבהרבה מקומות היחסים בין הבעלים, ההנהלה, לבין העובדים הם כאלה, שלא רצים אחרי כל יום חופשה כזה. כשבאים ואומרים הילד חולה או האח חולה או האישה במצב קשה, מערכת היחסים היא בדרך כלל אחרת. אז למה אנחנו צריכים את זה? אנחנו צריכים את זה במקומות שמערכת היחסים היא לא כזאת, או במקום מאד פורמלי. דווקא במקומות עבודה גדולים, מקומות ציבוריים, שהכל שם הולך עם ניירת, צריך לפעמים הוראה כזאת. לכן, אני לא יודעת עד כמה העובדים יעשו שימוש בחוק.

ב', אנחנו יוצאים מהנחה שימי המחלה הצבורים בסופו של דבר מוחזרים לעובד, לקראת יציאתו לגמלאות, בהרבה מקומות. לכן, אני לא חושבת שייגרם פה נזק גדול. אנחנו לא עשינו, דרך אגב, שום בקרה מה קרה עם החוקים הקודמים, עד כמה בכלל מנצלים אותם. גם את זה ראוי היה לבדוק, אם בכלל מישהו מנצל את החוקים האלה.
מיכאל אטלן
תודה על ההערה.
תמר גוז'נסקי
זה סתם מעניין. בתור אחת שיזמה את אחד החוקים האלה, אין לי שום מושג אם מישהו בכלל משתמש בו. לעומת זאת, מביטוח לאומי כן קיבלתי תשובה. כששאלתי כמה נשים ניצלו את האפשרות לקבל דמי אבטלה עד 65, אמרו לי כ 700 נשים בשנה, שזה מעט מאד. זה סתם מעניין, אנחנו מחוקקים חוקים ואין לנו מושג מה קורה אתם.
איוב קרא
בנוסף למה שאמרה חברת הכנסת גוז'נסקי, שכל מילה שלה היא מילה בסלע מבחינתי, צריך לראות את זה גם בפרספקטיבה של ניצול ימי המחלה על ידי עובדים. בדרך כלל מה שקורה בפועל זה שימי המחלה שמגיעים לעובדים לא מנוצלים. זה לא בא על חשבון שום דבר, אלא על חשבון מה שמגיע לעובד על פי חוק ימי מחלה והוא מנצל את זה לצורך דברים אלמנטריים, שלדעתי חשובים מאד. יש בדרך כלל בעיה בהרבה מקומות. אנשים לא אוהבים ללכת לקראת העובדים כשיש סיטואציה כמו שנתונה פה ולכן החוק הזה בא להסדיר מצב שיהיה נוח לאנשים. לא יותר מזה.
היו"ר דוד טל
תודה רבה.
גיא קריגר
אם אפשר להעיר משהו בנוגע לעניין הזה, ימי מחלה, להבדיל מימי חופשה, הם לא ימים שמגיעים לעובד ושהעובד יכול לנצל אותם סתם, אלא רק במידה והוא חולה, או בהתאם לתיקונים שהתקבלו. לכן לראות בזה איזשהו "פול" שכל זמן שאינו מנוצל עד תומו יש "עודפים", אני חושב שזו ראייה לא נכונה של זה.
היו"ר דוד טל
תודה.

וועדת העבודה, הרווחה והבריאות מאשרת את הצעת החוק של חבר הכנסת איוב קרא ואשר על כן החליטה הוועדה שהנושא הזה יועבר לקריאה שניה ושלישית.
הסתייגויות, לפרוטוקול
יש הסתייגויות של חבר הכנסת טל וחבר הכנסת פורוש. הסתייגות לא מהותיות.

תודה רבה, אני מודה לכם רבותיי.
הישיבה ננעלה בשעה
10:30.

קוד המקור של הנתונים