ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 29/03/2000

חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום)(תיקון מס` 20) (תיקון) (תגמולים לאלמנה שנישואיה השניים פקעו), התש”ס-2000.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/עבודה/301



פרוטוקולים/עבודה/301
ירושלים, כ"ח ב אדר ב, תש"ס
4 באפריל, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום רביעי, כ"ב באדר ב' התש"ס (29 במרץ 2000), שעה 12:00
נכחו
חברי הוועדה: דוד טל - היו"ר
אליעזר כהן
מוזמנים
גיא שמי - משרד האוצר
נחמה פרלמן - סגנית בכירה ליוע"מ, משרד הביטחון
אריאלה קלעי - משרד המשפטים
גילה אמית-רזין - ארגון אלמנות צה"ל
חנה בוקצ'ין - ארגון אלמנות צה"ל
חיה ורניק - ארגון אלמנות צה"ל
דולי טולדנו אוחנה - ארגון אלמנות צה"ל
צופיה יונאי (אלחסיד) - ארגון אלמנות צה"ל
זהבה (שורץ) קריגר - ארגון אלמנות צה"ל
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
עוזרת ליועץ המשפטי
הלית ברק
קצרנית
חפציבה צנעני
סדר-היום
חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום)
(תיקון מס' 20) (תיקון) (תגמולים לאלמנה שנישואיה
השניים פקעו), התש"ס-2000.

הצעת חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום)
(תיקון מס' 20) (תגמולים לאלמנה שנישואיה
השניים פקעו), התש"ס-2000
היו"ר ד' טל
אני מתכבד לפתוח את ישיבת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, כאשר על סדר-היום הצעת חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום) (תיקון מס' 20) (תיקון) (תגמולים לאלמנה שנישואיה השניים פקעו), התש"ס-2000. ברצוני לומר כמה מלים, כדי להבהיר מדוע סברנו שנושא זה חשוב שיעלה לקריאה ראשונה יום או יומיים לפני הפגרה ויום לפני תום המושב הוא יעלה על סדר-היום גם לקריאה שניה וקריאה שלישית. אני חושב, שהחוק עצמו הוא חוק צודק ונכון. ראוי שמדינת ישראל תיתן איזה שהוא גיבוי מינימלי בנושא הזה. האמת שלא התכוונתי לנגן על שום מיתרים רגשיים של אף אחד מאיתנו, אבל אני חושב שכל אחד, כל אזרח במדינת ישראל, חייב לאלמנות הללו, למשפחות הללו שיקיריהן נספו במערכה, את המינימום הזה שבעצם החוק הזה בא לתקן.

ברצוני לומר יותר מכך. אנו גם כחברה חייבים להעביר איזה שהוא שדר. לצערי, אנו עדיין מדינה שהיא במצור כמעט מכל הכיוונים. אני מאד מקווה, מייחל ומתפלל לכך שלא נזדקק לעוד מלחמה כזו או אחרת. אבל, אם תהיה מלחמה כזו, צריך שכל אחד במדינת ישראל, כל אזרח במדינת ישראל, יידע שהמדינה תעמוד לצידו אם, חס וחלילה, הוא צריך להקריב את האדם היקר לו מכל למען המדינה. אני סבור, שזה המעט שאנו, החברה בישראל, יכולים לעשות למשפחות הללו.

נזקקנו כאן למאמץ עליון, ויבואו על הברכה מספר חברים וביניהם יוזם החוק, חבר-הכנסת אליעזר כהן, יושב-ראש הכנסת שאתמול נעתר לבקשת השרה יולי תמיר ואפילו השר חיים רמון שאני מניח שנתן את הסכמתו כדי שהנושא הזה יעלה היום לסדר-היום. אני התחייבתי לתת את תרומתי הצנועה. הגם שכפיתי את דעתי בנושא הזה במידה מסויימת על עובדות הוועדה, שבעצם זה היום האחרון שהן רצו קצת אולי להתחיל להינפש יום אחד לפני, סברתי שיהיה נכון להעלות את הנושא הזה. אני חושב, שכולם, בסופו של דבר, עובדי ועובדות הוועדה, קיבלו זאת בהבנה, משום שמעבר לנושא הזה שזה עולה פה היום במקביל עוד מעט זה צריך לעלות בוועדת הכנסת; ביקשנו פטור מחובת הנחה, משום שאחרת בעצם אי אפשר לדון בחוק הזה גם אם נעבירו לקריאה שניה - כלומר כאן אני מאשר אותו להכנה לקריאה שניה - ויש חובה להניחו בכנסת לפחות יום אחד לפני. גבירתי, האם זה נכון?
ה' ברק
כן.
היו"ר ד' טל
מחר זה יהיה יום אחד יותר מדי, ואז אנו לא נוכל להגיע לכלל סיכום החוק. אשר על כן, ביקשתי מהיועץ המשפטי לוועדה, שלא נמצא אך שלח לכאן את נציגתו, והוא מייצג אותנו כרגע בוועדת הכנסת. הוא ינסה לשכנע את ועדת הכנסת לפטור מחובת הנחה. אני מקווה, שאכן זה יעבור שם. אם אכן זה יעבור, לאחר שכאן יעבור בעוד מספר דקות, אני אדאג ואעשה את כל אשר לאל ידי כדי שזה ישולב בסדר-היום של הכנסת על מנת שזה יוכל לעבור לקריאה שניה ולקריאה שלישית.

הצעת חוק הזו - אין בה שום שינוי, ושום הסתייגות לא קיבלנו לגביה. אם יש מישהו שרוצה לומר משהו, נציגי משרד הביטחון או נציגי האוצר, יוכל לומר זאת.
נ' פרלמן
אני חוזרת על מה שאמרנו גם בישיבה הקודמת. אין לנו התנגדות עקרונית, וזה מותנה רק בהערכה תקציבית שאותה מסרנו. מבחינתנו, זה גם חשוב שיהיה תיקצוב לחוק הזה, כי התיקצוב, כפי שכתוב בהצעת החוק, הוא 6.6 מליוני שקלים חדשים בשנה וצריך תוספת תקציב.
ג' שמי
אני גאי שמי, נציג האוצר. יש להבהיר, וראוי לציין זאת, שהמקור התקציבי להצעת החוק הזו הוא תקציב הביטחון. תקציב הביטחון הוא תקציב מסגרת, והוא מקור. משרד הביטחון תמך בהצעת החוק. כשמציעים הצעת חוק, צריך לציין מה הוא המקור התקציבי. זהו עניין טכני.
היו"ר ד' טל
אנו ציינו בזמנו, ואני חושב שאתם לא תתנגדו - לא אתם, ולא אתה - שזה יהיה מהשתתפות שיפוי בעלות המעבידים. אני חושב, שיש לנו שם 11 מיליארד או משהו בסדר-גודל כזה.
ג' שמי
אנו לא רואים זאת בתור מקור.
היו"ר ד' טל
אבל, אנו הוועדה, והוועדה סבורה שזהו המקור.
ג' שמי
זה לא הוצג לנו.
היו"ר ד' טל
אדוני לא קרא את הפרוטוקול של הקריאה הראשונה. בקריאה הראשונה אמרנו את הדברים בצורה חד-משמעית. אדוני יכול לקבל את הפרוטוקול ולראות. היינו חייבים להציג זאת.
ג' שמי
זה צריך להיות מצויין בדברי ההסבר.
היו"ר ד' טל
לא כאן. בקריאה ראשונה היינו צריכה להציג זאת, והצגנו זאת. אני חושב, שאדוני לא היה בישיבה.
ג' שמי
לא הייתי.
היו"ר ד' טל
היה מישהו אחר. אינני יכול לקבוע לכם מי יגיע לישיבה, אבל במידה ומגיע אדם שלא היה אולי כדאי ונכון שהוא יתעדכן. אדוני יכול לקבל את פרוטוקול הוועדה.
ג' שמי
זה צריך להיות רשום פה בדברי ההסבר.
היו"ר ד' טל
זה לא רשום בדברי ההסבר, אך בקריאה ראשונה זה היה רשום - אמרנו זאת. אם זה חשוב מאד, אשתדל שכאשר אנו נעלה זאת היום להצבעה נאמר את הדברים האלה.
ג' שמי
מה הוא המקור?
היו"ר ד' טל
יש סעיף תקציבי, שנקרא: השתתפות בעלות שיפוי מעבידים. אנו מדברים על 6.6 מליוני שקלים חדשים.
ג' שמי
האם זה שיפוי מעבידים? איפה זה מתוקצב?
ש' אברמי
זה בסעיף 27.04 לחוק התקציב השנתי.
היו"ר ד' טל
האם יש עוד מישהו או מישהי שרוצה להתייחס לנושא?
ג' שמי
אני מבקש, שההסתייגות שלנו תיאמר ותירשם שהמקור התקציבי לא סוכם עם האוצר, והאוצר לא הסכים שזה המקור התקציבי.
היו"ר ד' טל
אנו סבורים, שזה המקור התקציבי לצורך העניין הזה. אם האוצר יבוא ויצביע על איזה שהוא מקור אחר, אנו נקבל- - -
ג' שמי
הצבענו - תקציב משרד הביטחון.
היו"ר ד' טל
לגבי זה, אתה צריך לבוא בדברים עם משרד הביטחון.
ג' שמי
זה מסוכם עם משרד הביטחון.
היו"ר ד' טל
מבחינתנו, אנו נשאיר זאת לרשות המבצעת שתחליט מאיפה זה יבוא. הוועדה החליטה, שזה הסעיף שממנו אנו רוצים לתקצב זאת. אנו מדברים על שישה מליוני שקלים, וזה לא בשמים.
ג' שמי
השאלה היא: כאשר הצעת החוק עוברת, במפורש זה גם המקור התקציבי וזה מחייב את הממשלה או שהממשלה יכולה למצוא מקור תקציבי כראות עיניה?
ה' ברק
עד כמה שידוע לי, כל נושא ציון המקור התקציבי שבו מחוייבות הוועדות נבע מבקשת הממשלה שחברי-הכנסת לא יזרקו לחלל האויר הצעות שאין להן כיסוי--
היו"ר ד' טל
זה נעשה, כדי שיידעו את סדרי-גודל ועל מה מדברים.
ה' ברק
--או שלא יהיה להן כיסוי, אלא ינסו לחשוב גם כן לסייע ולממשלה במציאת המקור התקציבי.
ג' שמי
האם זה לא כובל את ידי הממשלה?
ה' ברק
בהחלט, לא.
היו"ר ד' טל
זה כמו חוק משפחות ברוכות ילדים, שאתמול לא עבר רק משום שהיה מצויין 1.6 מיליארדים, ואמרו: "זה כבד". גם חברי-כנסת אחרים שחשבו לתמוך אמרו שזה כבד ולא תמכו. אם היה רשום רק סכום של 200 מליון ש"ח, אולי היו תומכים.
ג' שמי
בסדר. אני מבקש, שהערתי תירשם בפרוטוקול.
היו"ר ד' טל
הערתך נרשמה בצורה מכובדת, ואנו נשמח שתצטרף אלינו לזה.
היו"ר ד' טל
אריאלה קלעי, האם רצית להגיד משהו?
א' קלעי
רציתי להגיד, שזה כתוב בתקנון.
ה' ברק
נכון, זה כתוב בתקנון הכנסת, והתיקון בתקנון הכנסת בוצע על-פי בקשת הממשלה.
היו"ר ד' טל
גבירתי היועצת המשפטית, אני מודה לך על הערותייך והארותייך.

אני מעלה את הנושא הזה להצבעה. אני החלטתי, שאנו מעבירים את זה להכנה לקריאה שניה ולקריאה שלישית. אני מקווה, שזה יעלה עוד היום, כדי שנוכל, אחרי שזה יעבור, לרדת לכאן.

אני חושב, שזה יהיה, באמת ובתמים, לתפארתה של הכנסת הזאת, שהיא יודעת גם להתעלות מעל כל שיקולים אחרים. השולחן הזה ושולחנות אחרים של ועדות אחרות העבירו, בנושאים אחרים הרבה פחות חשובים, תקציבים הרבה יותר גדולים למטרות פחות חשובות, על-פי השקפת עולמי. נכון יהיה להעביר סכום זעום כזה, כדי לנסות לפתור את הבעיה. כפי שאמרה לי אחת מהאלמנות, לפחות שביום הזכרון זה יעבור. אני מקווה, שנוכל היום להתבשר שאכן ביום הזכרון זה יעבור.

זה עבר ברוב קולות.
ג' אמית-רזין
אנו מודות לכם.
אליעזר כהן
ברצוני להודות ליושב-הראש, שעשה עבודה נפלאה.
היו"ר ד' טל
אני נועל את הישיבה.

אני מודה לכולם.



הישיבה ננעלה בשעה 12:13.

קוד המקור של הנתונים