ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 11/01/2000

תקנות הבטיחות בעבודה (גליוןבטיחות) (תיקון), התש"ס- 1999.

פרוטוקול

סדר-היום
תקנות הבטיחות בעבודה (גליון בטיחות) (תיקון)



1
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
11/01/2000

פרוטוקולים/עבודה/1557
ירושלים, י"א בתשרי, תשס"א
10 באוקטובר, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני



ישיבה מס' 58

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שלישי, ד' בשבט התש"ס (11 בינואר 2000), שעה 09:30
נכחו
חברי הוועדה: דוד טל - היו"ר
נסים זאב
מוזמנים
עמיחי כץ - משרד האוצר
ד"ר עלמה אבני - ראש השירות לבריאות העובד, משרד הבריאות
ישי אילן - עו"ד, משרד הבריאות
יצחק וולף - אגף הפיקוח על העבודה, משרד העבודה
והרווחה
איילת זלדין - הלשכה המשפטית, משרד העבודה והרווחה
איילת בן-עמי - המשרד לאיכות הסביבה
רובי גלעד - המשרד לאיכות הסביבה
גרישה דויטש - ממונה על התקינה, משרד התעשיה והמסחר
יינון בעדני - פועלים חקלאיים, ההסתדרות הכללית החדשה
דב באסל - התאחדות התעשיינים
מנהלת הוועדה
שירלי אברמי
יועץ משפטי
משה בוטון
קצרנית
חפציבה צנעני
סדר-היום
תקנות הבטיחות בעבודה (גליון בטיחות) (תיקון), התש"ס- 1999.

תקנות הבטיחות בעבודה (גליון בטיחות) (תיקון), התש"ס- 1999
היו"ר ד' טל
אני פותח את ישיבת הוועדה. הנושא על סדר יומנו הוא: תקנות הבטיחות בעבודה (גליון בטיחות) (תיקון), התש"ס- 1999.
א' זלדין
מדובר בתיקון תקנות הבטיחות בעבודה (גליון בטיחות), שבשעתו כאשר הן הועברו בכנסת הוועדה ביקשה להוסיף חלק נוסף לתקנות שיתייחס לצורת האריזה של החומרים ולסימון בתויות בעברית. התקנות המקוריות מחייבות יצרן או יבואן של חומר מסוכן לצרף גליון שמפרט את פרטי הרכב החומר והסיכונים, ואנו איפשרנו לעשות זאת באנגלית או בעברית. הבקשה היתה, שאנו נוסיף את חובת התירגום בעברית, וזה התיקון שאנו מביאים היום בשיתוף עם המשרד לאיכות הסביבה, כאשר אנו לקחנו את התקן הישראלי 2302 ואימצנו ממנו אך ורק את החלקים הרלוונטיים. אני מדגישה זאת, כי אנשים נבהלו מגודל התקן. התקן מתייחס גם לשימוש ביתי, ואנו לא מתייחסים לזה. אנו מתייחסים רק לשימוש לא-ביתי. בתקן ישנן SAFETY REGULATIONS ו- RISK REGULATIONS, כלומר לפי החומר יחליטו איזו תוית לשים על-פי הטבלאות שמופיעות בסוף התקן, כאשר אלה דברים מאד בסיסיים. הוראות בטיחות אומרות, למשל, להשתמש בבידוד מגן מתאים או לשמור את החומר באריזה מקורית בלבד, ואלה הוראות קצרות וברורות. ה- RISK REGULATIONS הן למשל: "נפיץ כשהוא יבש", "דליק ביותר" ויש גם כל מיני סמלים ברורים שמופיעים בתקן.
היו"ר ד' טל
התאחדות התעשיינים, מדוע אתם מתנגדים לתקן 2302?
ד' באסל
אדוני היושב-ראש, אנו לא מתנגדים לתיקון. תקנות הבטיחות בעבודה (גליון בטיחות) נדונו בזמנו בשיתוף איתנו, ואנו מקבלים את הגישה שיש להרחיב את התקנות גם לנושא סימון ואריזה של חומרים מסוכנים.

הבעיה שלנו היא בעיית ישום התקן בתעשיה - תקן 2302. הבעיה שלנו בתיקון הזה של התקנות היא בהפניה לתקן עצמו. כרגע, התקן איינו מחייב.
היו"ר ד' טל
האם תקן 2302 לא מחייב?
ד' באסל
לא.
היו"ר ד' טל
גרישה דויטש, האם זה נכון?
ג' דויטש
אנו עכשיו בחתימת שר לגבי כל התקן, למעט פרק ג' עליו מדובר. כלומר, לשימוש ביתי - כן, ולגבי תעשייתי - זה נשאר על-פי בקשת שני משרדים - איכות הסביבה והעבודה והרווחה - לתקנה שלהם.
היו"ר ד' טל
אם כך, אין לך בעיה.
ג' דויטש
מבחינתנו, אין בעיה.
ד' באסל
התקן נמצא בשלבים מתקדמים של הכרזת רישמיות על החלקים הלא-תעשייתיים. החלק התעשייתי אמור לעבור רביזיה. יש אישור של מכון התקנים לעשות רביזיה על התקן, לאור הערות שמתקבלות מהמפעלים על כך שהתקן במצבו הנוכחי לא ניתן לישום; יש בו סתירות והתנגשויות עם הדרך, בה היום התעשיה מסמנת את האריזות של חומרים מסוכנים. היום, התעשיה מסמנת על-פי התקנים הבינלאומיים. על מנת לא ליצור מצב שתהיה התנגשות בין התקנים הבינלאומיים לבין ההוראות כאן, אנו ביקשנו לערוך רביזיה, ומכון התקנים הסכים כולל כל הגורמים הנוגעים בזה. לכן, הבעיה שלנו היא אחת: אין לנו בעיה עם עצם התיקון. יש לנו בעיה כרגע, שקושרים בין התקנות לתקן - החלק בתקן שעומד לעבור רביזיה.
מ' בוטון
אבל, זה עיקר התקנה. התקנה אומרת, שזה יהיה לפי התקן. אם אתה מנתק את התקן מהתקנה, אין משמעות לתקנה.
ד' באסל
לדעתנו, בהחלט, יש משמעות לתקנה. יש אפשרות, למשל, לשנות את הנוסח לכך שהאריזות יסומנו באופן או בדרכים שיקבע השר.
היו"ר ד' טל
האם השר יידע יותר טוב מאשר במכון התקנים?
ד' באסל
לא, אבל, שוב, אני חוזר על כך שהחלק של השימוש הלא-ביתי עומד לעבור רביזיה.
היו"ר ד' טל
אם השר יקבע ויאמץ בעצם את התקן, אז מה?
ד' באסל
בסדר גמור.
היו"ר ד' טל
כמה זמן אתם צריכים את הרביזיה הזאת? כמה זמן לוקח התהליך הזה של הרביזיה? האם זה שנה או שנתיים?
ד' באסל
הנקודות הבעייתיות ברורות. קשה לי לתת לוח-זמנים מדוייק, אבל בשנה הקרובה הבנתי שיש אישור של מכון התקנים לעשות רביזיה בתקן הזה, וזה מה שעומד על הפרק.
היו"ר ד' טל
האם תוך שנתיים אפשר לסגור ולגמור את זה? האם תוך שנתיים אפשר להגיע להסכמות?
ד' באסל
לדעתי, בקלות.
היו"ר ד' טל
טוב. אם כך, אנו נאשר זאת כך, ובעוד שנתיים אם יאשרו דבר אחר - נחזור לשולחן הזה ונשנה את התקנות בהתאם לבקשה שלכם ובהסכמתם של משרד העבודה והרווחה והמשרד לאיכות הסביבה וכל הגורמים.
י' וולף
אני יצחק וולף ממשרד העבודה והרווחה. התאחדות התעשיינים, שאת דעתה אנו מכבדים מאד ומחשבים, היתה חברה בוועדה שהכינה את התקן. זה לא שהתקן נפל עליהם מהשמים.
היו"ר ד' טל
האם אתה מדבר על תקן 2302?
י' וולף
בדיוק. הם היו חברים מכובדים ביותר ודומיננטיים בוועדה, והערותיהם נשמעו.
היו"ר ד' טל
אני חושב, שהם חברים גם במכון התקנים הישראלי - לא?
י' וולף
הם היו חברים בוועדה שהכינה את התקן הזה ובוועדה המקצועית העליונה שאימצה את התקן הזה. נכון שבוועדה לא כל הדעות של כל אחד מהמשתתפים התקבלו, אבל יש איזה שהוא קונצנזוס והם היו ערים לזה.

בנוסף לזה, משרד העבודה והרווחה, וגם המשרד לאיכות הסביבה, היה בידיעה שלהתאחדות התעשיינים אין השגות לגבי התיקון הזה. העברנו את התיקון אליהם באוקטובר. תגובה על כך שיש להם השגות לתקן קיבלנו אתמול. אני חושב, שזה לא רציני.
א' זלדין
בנובמבר הם אמרו, שאין שום בעיה.
היו"ר ד' טל
אינני רוצה ליחס זאת דוקא לתעשיינים, אבל מעניין שזה בהרבה מאד מהנציגויות עד שלא מגיע דבר ממש לקצה הגבול לא מתייחסים לזה. אדוני נציג התעשיינים, עם כל הכבוד שאנו מכבדים אותך, וגם השולחן מכבד את התעשיינים ולא רק משרד העבודה והרווחה, מה יש לך לומר על זה - על ההתייחסות הלא רצינית, אם זה מגיע יום אחד לפני הדיון?
ד' באסל
אני מקבל את מה שנאמר כאן ע"י נציג משרד העבודה, שנציגי התעשיה היו שותפים לעריכת התקן. אני, בהחלט, לא מקבל את זה שההתייחסות לא רצינית. אינני רוצה כרגע להלאות את הנוכחים כאן בפרוצדורת העבודה בהתאחדות התעשיינים, אך מי שמכיר את דרך העבודה של אגף הכימיה בנושאים שקשורים לחומרים מסוכנים מכיר את צורת העבודה שלנו. בכל אופן, התיקון הזה הגיע לידיעתנו לפני מספר ימים. זו הסיבה האמיתית לכך שהתגובה גם יצאה לפני מספר ימים. זה לא שום דבר מעבר לכך.
ר' גלעד
אני רובי גלעד מהמשרד לאיכות הסביבה. ישבתי עם עמיתי ממשרד העבודה הן בצוות שניסח את תקנות הבטיחות בעבודה (גליון בטיחות) והן בצוות שישב על תקן 2302. אני רואה היום בפעם הראשונה את זה; כשהגעתי לכאן, הראו לי זאת. ההשגות המצויות כאן הושמעו ע"י נכבדי התעשיינים - אברהם פידל מ"מכתשים", ורוב היידן-היימר מ"טמבור" שאין לנו גדולים מהם בהתאחדות הזאת. ההשגות הללו מוכרות לנו. הן נדונו בוועדת התקן שם, והוחלט אחרת. הרבה מהטענות אומצו, ומעט מאד מהן נדחו.

צריך שלא ייווצר הרושם שמה שנכלל כאן, בתוך התקן, זה בניגוד לדברים בינלאומיים. כל אחד מסתכל כאן בציורים שבסוף התקנות, ויש כל מיני מעויינים ומשולשים, ואלה צולמו בצבעים מתוך ספרים בינלאומיים. לא הלכנו לסתור שום דבר מוסכם. ראינו מה יש בתקנות האו"ם ומה יש בהמלצות הקהילה האירופית, וניסינו לעשות את מיטב הסינתיזה בין השניים.
מ' בוטון
האם אדוני היה שותף להכנת תקן?
ר' גלעד
כן. גם אני וגם מכון התקנים.
היו"ר ד' טל
גם גרישה דויטש.
ר' גלעד
אנו ישבנו שם לאורך כל ההשתלשלות. שמענו את ההסתייגויות, הבנו אותן, וניסינו להכניס את המכסימום פנימה. הבנו את הקושי. כמו שזה עכשיו - זה מה שיצא.
ע' אבני
אני דוקטור עלמה אבני, מנהלת השירות לבריאות העובד במשרד הבריאות. אני חייבת לאדוני תשובה מהישיבה הקודמת ויש לי אותה פה, אך זה לא שייך לנושא הדיון.
היו"ר ד' טל
זה לא שייך לדיון.
ע' אבני
משרד הבריאות, והשירות שלנו, היה שותף גם בשלבים שונים של הכנת התקנות האלה. אנו, כמשרד בריאות, רואים זאת כדבר מאד חיוני לאשר את התיקון ולהפעיל את התקנות כמו שהוצעו פה, כמו שכבר אמרו עמיתיי פה ממשרד העבודה והמשרד לאיכות הסביבה, אחרי הרבה דיונים והרבה התחשבות. כאשר חושבים על המצבים היום של הסיכונים של כל מי שעוסק בחומרים האלה - אם זה בעבודה עצמה, אם זה בשינוע ואם זה בכל מגע אפשרי - התיקון הזה, שמתייחס אכן להעברת המידע בצורה קליטה ובצורה ברורה לגבי הסיכונים לכל העוסקים במגע עם החומרים האלה, הוא ממש חיוני לאבטחת בריאות העובד ומניעת סיכונים של תאונות.

לכן, אנו, כמשרד בריאות, מאד מבקשים מיושב-ראש הוועדה לאשר את ההצעה. יחד עם זאת, אני מבינה שבכל יישום של שינוי יש בעיות שאפילו מתעוררות אחר כך ביישום, ואולי תהיה רביזיה ואולי לא תהיה רביזיה. אבל, כמו שאדוני כבר אמר קודם, כשידונו על רביזיה ויהיו שינויים שיתבקשו על-פי רביזיה שאולי תהיה, אפשר תמיד לשנות. אבל, צריך שהפעם זה כבר יעבור, כי זה כבר כמה שנים נמצא בדיונים ומתעכב, וכל יום נוסף שזה מתעכב זה פוגע בבריאות העובדים.
היו"ר ד' טל
אני מניח, שמשרד הבריאות, משרד העבודה והמשרד לאיכות הסביבה, אם, במשך הזמן, אחרי שיריצו את הנושא, תהיה איזו שהיא בעיה - יתייחסו לעניין הזה ברצינות הראויה ובכבוד הראוי.
ע' אבני
בהחלט.
ג' דויטש
לגבי רביזיה, הוועדה המרכזית לבטיחות אישרה רביזיה בישיבתה ב- 27 בדצמבר. יש פה התניה: לתפעול בשנה הנוכחית, בתנאי שיהיה מימון כתוספת לתכנית במכון התקנים. להערכתי, בעצם, הרביזיה אושרה. להערכתי, אם מותר לי להציע, אם תבוא פניה מכאן - מכון התקנים יכול לעשות רביזיה של התקן הזה תוך חצי שנה.
היו"ר ד' טל
זה לא סותר את מה שאמרתי בהתחלה.
ג' דויטש
זה לא סותר בשום פנים ואופן, ואני רק אומר שניתן להתחיל את זה מהר.
היו"ר ד' טל
אנו יכולים לאשר את הנושא הזה, ובמידה ותראו בעיות - אני מניח שגם המשרדים הנוגעים בדבר, אין להם שום דבר נגד התאחדות התעשיינים. אני בעד שהאזרחים יהיו מוגנים בכל הדרכים ובכל הצורות. במידה וזה כך, התעשיינים יביאו לשולחן הזה או שאתם תביאו לשולחן הזה הצעה לתיקון כזה או אחר, נדון בנושא ומה שיהיה טוב לאזרחי מדינת ישראל זה מה שנעשה.
א' זלדין
ברצוני להוסיף, שאנו לא כתבנו תאריך תחילה, ואנו רוצים לבקש ששים יום.

כמו כן, בתקנות 5 ו- 6 הכנסנו כמה תיקונים קטנים שנפלו בטעות בתקנות גליון. אחרי "מפקח עבודה" הוספנו: "ראשי".
נ' זאב
מה המניע לכל החמרת התקנות? מה המניע שהביא אתכם להחמיר יותר בתקנות ולהוסיף זאת?
א' זלדין
כבר כשהותקנו התקנות בשלב הראשון, בקשת הוועדה היתה שאנו נוסיף את הנושא של תויות בעברית.
מ' בוטון
זה לא רק תויות בעברית.
א' זלדין
זו אריזה.
מ' בוטון
זה סוג האריזה, אטימות האריזה, וזה לא רק הכתובת בעברית.
א' זלדין
איך לארוז ואיך לסמן, וזה הכל.
נ' זאב
האם מסטטיסטיקה שלכם יצא שאולי אנשים יותר נפגעו כתוצאה מרעל או דברים כאלה? האם יש איזה שהוא מחקר בעניין?
י' וולף
מה שהביא אותנו לנושא הזה זו המציאות, שנתקלו בה אנשינו ואנשי משרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה, שלפעמים משווקים חומרים רק עם שם מסחרי, ואף אחד לא מסוגל לדעת מה מכיל החומר ואלו סיכונים הוא צופן בחובו. מי שעושה סקר קטן במחסנים בהם מוכרים תוצרת כזו, רואה הרבה פעמים שכתוב, נניח, "מדלל מספר זה וזה", ואף אחד לא יודע, כולל אנשי מקצוע, מה מכיל המדלל הזה ואלו סיכונים הוא צופן לעובד. אמרנו, שמי שמוכר חומר מסוכן צריך לסמן על התוית שעל האריזה מה החומר, אלו סיכונים הוא מכיל ומה הם אמצעי הזהירות שהאדם העובד עם החומר הזה צריך לנקוט בהם. זו מהות התיקון. כל היתר, ואידך זיל גמור.
היו"ר ד' טל
מר וולף, היטבת להבהיר זאת. זה מאה אחוז ברור.
ד' באסל
אני מצטער, אך, לדעתי, מר וולף לא מדייק, וברצוני להבהיר את הנקודה. מי שרוכש היום חומר שמוגדר כחומר מסוכן, על-פי התקנות האלה היצרן או המשווק מחוייב באספקת גליון בטיחות. אי אפשר לומר, שאין לך שום מידע מה החומר הזה מכיל כאשר יש רק את השם המסחרי. כל המידע, כולל הסיכונים, מפורט בפירוט רב בגליון הבטיחות.
היו"ר ד' טל
רבותי, אנו כבר אחרי הדיון הזה. למעשה, בדיון הקודם הגענו למסקנה שצריך את הנושא הזה.
נ' זאב
אדוני היושב-ראש, אם מישהו לא יעמוד בתקנות, האם תהיה לזה משמעות?
מ' בוטון
זו עבירה פלילית.
היו"ר ד' טל
זו עבירה פלילית לכל דבר ועניין. אנו מתעסקים פה, לפעמים, בחיי אדם.
ד' באסל
לגבי תחילת התקנות, אנו חושבים שששים יום הם פרק זמן קצר מאד.
היו"ר ד' טל
אתן לך תשעים יום. האם זה יהיה בסדר?
ד' באסל
זה קצת יותר טוב.
היו"ר ד' טל
אנו נסכם על תשעים יום.

אנו מאשרים זאת לשנתיים - נכון? האם כך ביקשתם?
י' וולף
לא. אישור קבוע.
ד' באסל
לא. סליחה, אבל אדוני קבע כבר שהאישור יהיה לשנתיים- - -
א' זלדין
אבל, אם התקן יהיה יעבור רביזיה - ממילא התקנות- - -
היו"ר ד' טל
לא. חשבתי שרשום פה בתקנות "שנתיים", וחלה אי הבנה. אני אמרתי, שבמידה ותהיה איזו שהיא רביזיה בפרק הזמן, בעוד חצי שנה, שנה או שנתיים, ותרצו לחזור לכאן עם תיקון מסויים - ואנו מאשרים כרגע את זה כמו שזה - ויהיה לתיקון על מה להתבסס, נחזור ונדון בנושא הזה.
נ' זאב
מה קורה לגבי התרופות שכבר יצאו לשוק? האם יחייבו אותם באריזה נוספת או בתיקון האריזה?
דובר
נושא התרופות זה לא כאן.
היו"ר ד' טל
מה שמשווק מבעוד תשעים יום והלאה יהיה צריך להיות כאן.

אם כן, אנו מאשרים את התקנות הללו עם התחולה של התקנות האלה של תשעים יום מיום פירסומן.

אני נועל את הישיבה.

אני מודה לכם.





הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים